پریودی مردان چیست

دوره مقدماتی php
پریودی مردان چیست
پریودی مردان چیست

مردان مانند زنان تغییرات هورمونی را تجربه می کنند ؛ هر روز میزان تستوسترون یک مرد در صبح افزایش می یابد و در شب پایین می آید. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت سطوح تستسترون حتی می توانند از روزی به روز دیگر متفاوت باشد.

برخی ها ادعا می کنند که این نوسانات هورمونی ناشی از علایم سندرم قبل یائسگی (PMS) هستند، از جمله افسردگی، خستگی و نوسانات روحی اما آیا آن نوسانات هورمونی ماهانه به اندازه کافی منظم هستند که “پریود مردانه” نامیده شوند؟

مردان چرخه های هورمونی را مثل زنان تجربه می کنند به همین دلیل است که این چرخه ها به عنوان “استراتژی مرد” یا “پریود مرد” توصیف شده اند.تغییرات هورمونی زنان ناشی از چرخه باروری طبیعی او است.

مردان چرخه تولید تخمک را تجربه نمی کنند، و رحم ندارند که برای آماده سازی باروری بخواهند رحم را ضخیم کنند و اگر لقاح صورت نگیرد، آن ها یک پوشش رحمی ندارند که از بدنشان خارج شود، و این چیزی است که به دوران قاعدگی یا پریودی اشاره دارد “با این تعریف، مردان این نوع پریود را ندارند.پریودی مردان چیست

میزان تستوسترون مردان می تواند متفاوت باشد و برخی عوامل می توانند بر میزان تستوسترون تاثیر بگذارند از آنجا که این هورمون ها تغییر و نوسان می کنند، مردان ممکن است علائمی را تجربه کنند. علایم این نوسانات، که ممکن است برخی شباهت هایی را با علائم PMS داشته باشند، ممکن است نزدیک به “پریودهای مردانه” باشد که هر مردی آن را دارد.

دوره مقدماتی php

IMS به طور فرضی ناشی از کاهش و نوسانات هورمونی است، به طور خاص تستوسترون. با این حال، هیچ مدرک پزشکی از IMS وجود ندارد.این درست است که تستوسترون نقش مهمی در سلامت جسمی و ذهنی انسان ایفا می کند و بدن انسان برای تنظیم آن کارهایی می کند اما عواملی که به IMS ارتباطی ندارند می تواند منجر به تغییر سطوح تستوسترون شود و این کار منجر به نشانه های غیر معمولی می شود که در ادامه بخش سلامت جنسی نمناک اشاره خواهیم کرد .عواملی که می توانند بر سطوح هورمونی تاثیر بگذارند، عبارتند از:

این عوامل همچنین می توانند بر سلامت روانی مرد تاثیر بگذارند.

علایم بیماری به اصطلاح IMS برخی از شباهت هایی با علائم را در طول PMS در زنان دارد.با این حال، IMS هر گونه الگوی فیزیولوژیکی را که دوره یک زن از چرخه تولید مثل آن پیروی می کند پیروی نمی کند، چون هیچ پایه هورمونی از IMS وجود ندارد.این بدان معنی است که این نشانه ها ممکن است به طور منظم رخ ندهد و هیچ الگویی برای آن ها وجود نخواهد داشت.

نشانه های IMS مبهم هستند و شامل این موارد می شوند:

اگر این علائم را دارید، احتمالاً چیز دیگری هم رخ می دهد.برخی از این نشانه ها ممکن است ناشی از کمبود تستوسترون باشند. سطح تستوسترون به طور طبیعی در نوسان است، اما اگر بیش از حد پایین باشد می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، از جمله:

اگر این علائم ادامه داشته باشند، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

این یک شرایط ناشناخته است و می تواند درمان شود به همین ترتیب، مردان میانسال نیز ممکن است علائمی را با میزان طبیعی تستوسترون خودشان تجربه کنند. این شرایط به اصطلاح کولوکویالی نامیده می شود و گاهی به عنوان یائسگی مردانه نیز شناخته می شود.

هنگامی که نوبت به آندروپوز می رسد، علایم به این موارد حرکت می کنند، خستگی، کاهش میل جنسی دارند و مردان میانسال را به دلیل سطوح پایین تستوسترون تحت تاثیر قرار می دهند در نهایت، اصطلاح پریود مردانه وجود دارد- اشاره به خون یافت شده در ادرار یا مدفوع استفاده می شود.

خون ریزی از اندام های جنسی مردانه اغلب ناشی از انگل یا عفونت است. مهم نیست که خونریزی در کجا واقع شده است، شما باید هر چه سریع تر پزشک خود را برای تشخیص و برنامه ریزی درمان ببینید.

تغییراتی در سبک زندگی ممکن است به شما کمک کند. IMS تشخیص پزشکی شناخته شده ای ندارد، بنابراین “درمانش” اینها می باشد:

ورزش کردن، خوردن رژیم غذایی سالم، پیدا کردن راه هایی برای تسکین استرس و اجتناب از مصرف الکل و سیگار ممکن است به توقف این علائم کمک کنند. این تغییرات سبک زندگی می توانند به انواع علائم فیزیکی و ذهنی نیز کمک کنند با این حال، اگر شما باور دارید که علائم شما، ناشی از کم بودن تستوسترون است، به پزشک خود مراجعه کنید.

جایگزینی تستوسترون ممکن است یک گزینه برای برخی افراد با سطح هورمون پایین باشد، اما اینکار با ریسک همراه است.اگر پزشک شما دلیل اساسی دیگری داشته باشد، آن ها می توانند برای حل مشکلات دیگر، تست ها و روال های کاری را انجام دهند.

اگر فکر می کنید که شریک زندگی شما نشانه هایی از تغییرات هورمونی شدید و یا تستوسترون کم را نشان می دهد، یکی از بهترین روش ها برای کمک به او، صحبت کردن است. شما می توانید به او کمک کنید تا به دنبال کمک حرفه ای باشد و راه هایی برای مدیریت هر گونه نشانه ها بدون توجه به علت اصلی آن ها پیدا کنید.

اما چه چیزی باعث کاهش میزان تستوسترون بدن می شود؟

عوامل زیادی وجود دارند ؛ از استرس تا تغییر رژیم غذایی، هر چیزی می تواند میزان تستوسترون بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه منجر به PMS مردانه می شود. به طور شگفت انگیزی، برخی از افراد علائم PMS متمایزی دارند، و این زمانی است که افراد احساس مشابهی را نسبت به زنان در زندگی خود تجربه می کنند که با احساسات روان شناختی و عاطفی مرتبط با PMS سروکار دارند.

این می تواند باعث شود که او عصبانی و مودی شود ؛ افرادی که IMS دارند نیز می توانند بسیار نگران، افسرده، و عزت نفس پایین داشته باشند.

اگر شرایط خلق و خوی مودی و بد مردتان به مساله ای بد تبدیل شده، نگرانی های خود را با پزشک خود مطرح کنید و با مرد خود صحبت کنید.پزشک می تواند هر چیزی را از تغییر رژیم غذایی، توصیه تسکین استرس، کرم های هورمونی / دارو، و یا داروهای دیگر در صورت نیاز تجویز کند.اگر فکر می کنید که مردتان ممکن است دردوره “پریود” اش باشد، با او کمی مدارا کنید. 

عارضه بدخلقی مردانه[۱] یا پریودی مردانه که به اختصار به نام IMS شناخته می‌شود. این عارضه سبب عصبانیت زودهنگام و حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی می‌شود. به دلیل مشابه بودن تغییرات خلق و خوی مردان به دلیل تغییرات هورمونی این عارضه را با پریودی زنان مقایسه می‌کنند.[۲]

با وجودی که سندرم پیش از قاعدگی در زنان تنها چند روز طول می‌کشد، برخی مردان در زمانی طولانی‌تر این احساسات ناخوشایند را تجربه می‌کنند و گاه بدون دخالت متخصصان توانایی رها شدن از این حالات را ندارند. مردانی که نشانه‌ها را برای چندین ماه تجربه می‌کنند، خلاص شدن از این حالات بدون درمان جدی و طولانی‌مدت ممکن نیست.[۳]

در سال ۱۹۷۲ دو محقق دانشگاه جورج تاون برای اولین بار این عارضه را معرفی کردند و طبق تحقیق ۱۶ سالهٔ آنها تغییرات هورمونی‌ای که طی دورهٔ ۴ تا ۶ هفته‌ای رخ می‌دهد روحیه و خلق و خوی مردان تغییر می‌کند که از بانشاط تا غمگین و تهاجمی ممکن است تغییر کند.[۲]

در سال ۲۰۰۱ طی یک تحقیق مشخص شد که کاهش تستوسترون خون جانوران پستاندار نر مانند میش، فیل، آهو، گوزن حساسیت و تغییرات خلقی در آنها به وجود می‌آورد و در انسان‌ها فقط منوط به کاهش تستوسترون نیست و افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین هم مؤثر هستند.[۲]

عوامل بسیاری در بروز این عارضه برای مردان وجود دارد که بعضی از مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:
پریودی مردان چیست

تغییر در رژیم غذایی از رایج‌ترین دلایل بروز آن است. غذاهای چرب و و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات میزان سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

بالا رفتن وزن باعث استروژن بالاتر و تستوسترون پایین‌تر می‌شود با برهم خوردن نظم هورمون‌ها و ناآگاهی خود فرد از این موضوع، نمایش واکنش‌های غیرطبیعی به اتفاقات ساده روزمره هم آغاز می‌شود و رفتار یک مرد را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

خواب کم و نامنظم نیز یکی از عوامل ایجاد عارضه بدخلقی مردانه محسوب می‌شود و قادر است این عارضه را به‌طور روزانه ایجاد کند.

استرس مداوم و شدید، سطح تستوسترون در بدن آقایان را پایین می‌آورد که مردها را دچار سندرم تحریک‌پذیری می‌شود و این نوسان هورمونی بر رفتار و احساسات مردها تأثیری جدی می‌گذارد.

داروهای هورمونی هم می‌توانند بدن را از توازن خارج کنند و مصرف‌کنندگان را به این سندرم مبتلا کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی داروهای گیاهی و طبیعی که بر هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارند هم می‌توانند مردها را تحریک‌پذیر، ناامید یا خشن کنند.

دخانیات می‌تواند بر سطح هورمون‌ها، بیوشیمی مغز و سطح استرس اثر بگذارد و احتمال ابتلا به این سندرم را بیشتر کند.[۳]

روش‌های زیر در درمان این عارض کمک بسیاری می‌کنند:

فعالیت‌های فیزیکی مستمر نظیر ورزش روزانه به تنظیم هورمونی بدن کمک می‌کند.

در مردان همبستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود که به کاهش عوارض این سندرم کمک می‌کند.

شاید عجیب به نظر برسد، اما پریود در مردان هم اتفاق می افتد که با شکل پریود در خانم ها تفاوت های زیادی دارد. در این مقاله به بررسی پریود در مردان می پردازیم

گاهی مردها در یک دوره زمانی خاص در هر ماه بدخلق می شوند که این سوال برای ما به وجود می آید که آیا مردها هم پریود می شوند؟ از لحاظ رفتاری اگر صحبت کنیم، بله. متخصصان تحقیقات زیادی در این باره انجام داده اند تا متوجه شوند چرا مردها گاهی طوری رفتار می کنند که انگار دچار سندروم پیش از قاعدگی شده اند.

البته مردها سندروم پیش از قاعدگی را به شکلی که رحم و تخمک برای باروری آماده شوند، تجربه نمی کنند. اما برخی مردها دچار PMS یا سندروم پیش از قاعدگی مردانه می شوند که IMS نامیده می شود. IMS مخفف عبارت Irritable Male Syndrome و به معنای سندروم تحریک پذیری مردانه است. این سندروم به دلیل افت قابل توجه تستوسترون testosterone در بدن مردان است. تستوسترون هورمونی است که باعث حس قدرت و جذابیت در مردان می شود. سندروم تحریک پذیری مردانه در هر زمانی رخ می دهد و معمولا با تغییر در سطح هورمون تستوسترون همراه است. اما معمولا میزان تستوسترون در ابتدای صبح در بالاترین سطح و در انتهای روز در کمترین سطح خود است.

بیشتر بدانید : سندرم پیش از قاعدگی را بشناسید

عوامل زیادی باعث کاهش سطح تستوسترون می شوند، از استرس گرفته تا تغییر رژیم غذایی، هر چیزی ممکن است بر روی سطح تستوسترون مردان تاثیر بگذارد. جالب است که پریود در مردان منجر به بروز مشکلات روحی و عاطفی در آنها می شود و احساساتی شبیه به پریود زنان را تجربه می کنند.پریودی مردان چیست

بیشتر بدانید : وقتی هورمون تستوسترون در بدن یک مرد کم می شود!

پریود در مردان یا سندروم تحریک پذیری مردان باعث می شود بیشتر از قبل عصبانی و بد خلق باشند. به علاوه مردان در این دوره به شدت مضطرب و افسرده هستند و دچار اعتماد به نفس خیلی پایین می شوند.

اگر بد خلقی مردتان مشکل ساز شده با او صحبت کنید و نگرانی خود را ابراز کنید و هچنین با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند با ارائه برخی راهکارها، از جمله تغییر در رژیم غذایی، توصیه هایی برای کاهش استرس، داروهای هورمونی یا دیگر درمان ها به بهبود شرایط کمک کند. اگر همسر شما خیلی بد خلق شده و شما فکر می کنید در حال گذراندن دوره پریود خود است یا سندروم تحریک پذیری مردانه را تجربه می کند، بهتر است کمی او را به حال خود رها کنید و با وی مهربانتر باشید تا این دوره بگذرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تستسترون و تمایلات جنسی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمبود تستوسترون در مردان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : افزایش هورمون تستوسترون در مردان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : افزایش هورمون تستوسترون چه مزایا و معایبی برای مردان دارد؟

بیشتر بدانید : علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

رکنا: شاید تا به حال از قاعدگی مردان چیزی نشنیده باشید اما باید گفت که مردان هم مانند زنان دوران قاعدگی را طی می کنند. اما در حقیقت دوران قاعدگی مردان مانند زنان نبوده و تفاوت هایی با آن دارد. زیرا مردان رحم نداشته و در این دوره خونریزی هم نخواهند داشت. در این دوره، مردان به جای خونریزی دچار حالت های خلقی متفاوت شده و بد خلق و تندخو می شوند.

نشانه ها و نحوه تشخیص عادات ماهیانه مردانه

بسیاری از مردان ممکن است از بروز این حالت در بدن خود ناآگاه باشند. نشانه های این عارضه در مردان، تحریک پذیری بالا، عصبانیت، حس غمگینی و ناراحتی و مشکل در خلق و خو می باشد که ممکن است در طی یک ماه یک یا چند روز یک مرد را درگیر نماید.

علت اصلی این مشکل به برهم خوردن تعادل هورمون جنسی تستوسترون در بدن مرد می باشد. در واقع ترشح طبیعی هورمون تستوسترون در روز می تواند مانع از بروز حالات مذکور در بدن یک مرد شود.

پزشکان معتقدند، آنچه که باعث سلامت کامل در یک مرد می شود، حضور مقادیر کافی تستوسترون در خون او است و بهم خوردن تعادل هورمون تستوسترون در بدن که ناشی از برخی عوامل محیطی می باشد، می تواند حالت عادت ماهیانه را در مردان وخیم تر نماید.پریودی مردان چیست

عوامل به وجود آورنده عادت ماهیانه در مردان

تکرار و شدت بروز عادات ماهیانه در مردان مختلف می تواند به دلیل برخی شرایط خاص از جمله موارد زیر باشد.

۱. مصرف برخی داروهای پزشکی مانند داروهای استروئیدی که می توانند در ترشح هورمون تستوسترون اختلال ایجاد نمایند. به همین دلیل در ورزشکاران و بدنسازان امکان دارد بروز عوارض عادت ماهیانه بیشتر باشد. به همین دلیل به این افراد اکیدا توصیه می شود که از داروهای استروئیدی استفاده ننمایند.

۲. بیماری هایی مانند انواع سرطان ها که منجر به استفاده از رژیم های غذایی محدود می شوند و یا در مردان سالمند با رژیم غذایی کم پروتئین، بروز عوارض حالت عادت ماهیانه مانند افسردگی، غمگینی و ناراحتی ناشی از اختلال عادت ماهیانه بیش از سایر مردان هم سن و سالشان دیده می شود. راه درمان این وضعیت مشاوره با یک متخصص تغذیه در جهت پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می باشد.

۳. انجام جراحی های خاص مانند جراحی های پروستات و بیضه که در ترشح طبیعی تستوسترون اختلال ایجاد می کنند، شدت عوارض عادات ماهیانه را در مردان افزایش می دهند.

۴. فقدان خواب یا کم خوابی، از جمله مواردی هستند که می توانند باعث تشدید علائم عادت ماهیانه در مردان شوند. به همین دلیل پزشکان به مردان توصیه می کنند که حتما روزانه هشت ساعت خواب کامل داشته باشند.

پیشگیری قطعی از عادت ماهیانه در مردان

پزشکان معتقدند که داشتن یک شیوه زندگی سالم با اضطراب و استرس پایین، فعالیت بدنی و ورزشی منظم حداقل سه تا پنج بار در هفته هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که حاوی مقادیر کافی از منابع پروتئینی و گوشتی باشد، می توانند با کنترل ترشح هورمون تستوسترون در بدن باعث درمان این عارضه در مردان شوند.

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

پنج سال پیش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست (MIT) در یک گزارش علمی نوشته بودند که زنان و مردانی که غذاهای مملو از پروتئین و بدون الیاف گیاهی می‌خورند در معرض کاهش سروتونین قرار می‌گیرند. سروتونین مهم‌ترین ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات میزان سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

۹۰ درصد سروتونین موجود در بدن انسان درسلول‌های کولچینسکی روده‌ها قرار گرفته و ترشح همین ماده است که حرکات روده‌ها را تنظیم می‌کند. در مردان همبستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود.

گزارش لینکلن و تحقیقات جد دایموند نشان داد مردانی که از شیوه تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلا به عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند.

علاوه بر این گزارش‌های جدید نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هایی که به کاری که انجام می‌دهند بیعلاقه هستند، آن‌هایی که الکل زیاد می‌نوشند و بلاخره مردانی که شکر زیاد می‌خورند از جمله کسانی هستند که مبتلا به این عارضه خواهند شد.

خانم ها بخوانند

اگر همسر شما خیلی بد خلق شده و شما فکر می کنید در حال گذراندن دوره پریود خود است یا سندروم تحریک پذیری مردانه را تجربه می کند، بهتر است کمی او را به حال خود رها کنید و با وی مهربانتر باشید تا این دوره بگذرد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این زن بیوه با گاو نر به حجله رفت + عکس

اعتراف لیلی به بلای وحشتناکی که بر سر پسر 18 ساله آورد + عکس

تجاوز برادر شیطان صفت به خواهر خود در مقابل نامزدش+عکس

اختلاس 60 میلیاردی کارمند زن برای ازدواج با مرد مورد علاقه

ضمانت وام دانشجویی برای دختران با عکس های برهنگی + عکس

محاکمه علنی بزرگترین مفسد اقتصادی کشور / «ح.ب.د» را بشناسید

این دامپزشک جوان کرجی را دیده اید؟! / سرنوشت او از 40 روز پیش گره خورده است + عکس

دستگیری مرد شیطان صفت که در شیار دیوار پنهان شده بود+عکس

شفاهی عروس موقت مهران شدم ! / سوسن با دوست برادرش سر و سری داشت !پریودی مردان چیست

مریم التماس کرد که شوهر دارد ولی من آنقدر تجاوز به او را ادامه دادم تا اینکه حامله شد !

محاکمه عضو شواری شهر ورامین به خاطر قتل زن دوم+ عکس

نجات دختر 17 ساله از خانه مجردی پسر شیطان / 3 روز خانه نبودم

ارتباط چندش آور پسر 18 ساله با خاله اش !

 

 

 


حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

رکنا: مردمان کره و ژاپن و چین به قدری شبیه هم هستند که تشخیص ملیت و نژادشان سخت است اما…

رکنا: درد زیر بغل در زنان و مردان ممکن است نشان دهنده بیماری های جدی باشد.

  • طرز تهیه انواع دسر خوشمزه و اسان
  • حوادث رکنا: با افزایش اعتراض‌ها به ازدواج اجباری زنان و دختران نوجوان انگلیسی با مردان…

    رکنا: جنبش “من هم که” در هالیوود شکل گرفت و تعرض مردان پرقدرت به زنان را فاش…

    موضوعات داغ

    با اشتراک در خبرنامه رکنامهمترین و جدیدترین اخبار روز را در ایمیل خود داشته باشید:

    “سنجاق”

    مجری انحصاری تبلیغات رکنا

    سایت اینترنتی رکنا

    کلیه حقوق متعلق به

    سایت اینترنتی رکنا

    است

    لطفا چند لحظه صبر کنید.

    عارضه بدخلقی مردانه را چگونه می‌توان کاهش داد و کدام مردان در معرض عارضه IMS هستند؟


    پریود شدن مردان چگونه رخ می دهد ؟

    همیشه این سوال در ذهن برخی افراد به وجود می آید که آیا مردان هم از لحاظ فیزیولوژی پریود شدن یا عادت ماهیانه ( قاعدگی ) را تجربه می کنند یا فقط این در طبیعت زنان است ؟ جواب کلی این سوال یک جمله است ( هم آری و هم نه !!!! ) باید بدانید که مردان دچاره عارضه پریودیسم می شوند اما مانند زنان دچار خون ریزی و به موجب آن نیاز به لوازم بهداشتی ندارند، بلکه از فقط لحاظ روحی دگرگون شده و مانند بانوان بدخلق می شوند.

    عارضه بد خلقی مردانه irritable Male Syndrome که به اختصار به نام IMS شناخته می شود، همان چیزی است که به پریود مردانه معروف است. شایع ترین اثر ایت عارضه را می توان  حسایست به پاسخ دادن به محرک های بیرونی و عصبانیت زیاد است.پریودی مردان چیست

    تغییرات هورمونی در جنس مذکر در دوره‌های ۴ تا ۶ هفته‌ای پدید می آیند و در راستای آن روحیات مردان می‌تواند از شادابی تا غمگینی و حتی تهاجمی تغییر پیدا کند. کاهش یا افزایش سطح تستوسترون خون می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجه در روحیات فردی مردان شود.عارضه بدخلقی مردانه در سال ۲۰۰۱ توسط شخصی به نام جرالد لینکلن که یک محقق اهل کشور اسکاتلند است بیان شد. نکته قابل توجه درباره انسان‌ها این است که تغییرات هورمونی در اقایان فقط ناشی از پایین آمدن سطح تستوسترون در خون نیست بلکه همزمان با آن، افزایش سطح کورتیزول و کاهش سطح سروتونین در بروز عارضه بدخلقی مردانه‌  یا همان IMS می‌انجامد. بحث جدی اینجاست که این عارضه در مردان می‌تواند به جای بروز ماهیانه بطور روزانه رخ دهد.

     

    کدام مردان در معرض عارضه IMS هستند؟

    در حدود پنج سال پیش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست (MIT) در یک گزارش علمی عنوان شده بود که زنان و مردانی که غذاهای سرشار از مواد غذایی حاوی پروتئین و بدون الیاف گیاهی می‌خورند در معرض کاهش سروتونین قرار می‌گیرند.هورمون سروتونین مهم‌ترین ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات میزان سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

    همبستری موجب ترشح بیشتر سروتونین در جنس مذکر می گردد

    خواب کم و نامنظم نیز یکی از عوامل ایجاد عارضه بدخلقی مردانه محسوب می‌شود و قادر است این عارضه را بطور روزانه ایجاد کند. مردانی که از شیوه تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلا به عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند. علاوه بر این گزارش‌های جدید نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هایی که به کاری که انجام می‌دهند بیعلاقه هستند، آن‌هایی که الکل زیاد می‌نوشند و بلاخره مردانی که شکر زیاد می‌خورند از جمله کسانی هستند که مبتلا به این عارضه خواهند شد.

     

     عارضه بدخلقی مردانه را چگونه می‌توان کاهش داد؟

    الف : مهمترین گام در جهت کاهش این عارضه در مردان (IMS) تنظیم میزان قند خون در بدن است. کاهش مصرف شکر صنعتی بخصوص قبل از وعده ناهار و خوردن صبحانه کامل یکی از راه‌های کاهش این مهم است. نوشیدن مشروبات الکلی تعادل قند خون را بهم می‌زند.

    ب : فعالیت‌های فیزیکی مستمر نظیر ورزش روزانه به تنظیم هورمونی در بدن کمک می‌کند.

    ج : مصرف مکمل‌های ویتامینی نظیر ب۶ (B6) و منیزیوم، و البته کلسیم از رخ دادن این عارضه را کاهش میدهد. همچنین افزايش مصرف ميوه و سبزيجات همراه با تنقلاتی نظير دانه ها ( پسته و گردو و… ) به کم شدن اثر اين عارضه نقش بسزایی دارد.

     

    مطالب مرتبط کلیک کنید:

    علت خستگی های بیش از حد گاه و بی گاه

     

     

    با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

     خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید

     

    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    آیا شما هم از بیماری دیابت رنج می برید؟

    آمار سال ۲۰۱۷ میگوید حدود ۳۷ میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می کنند

    آنزیم‌های کبدی نقش موثری بر روی تیرگی اطراف چشم دارند

    بیماری‌های لثه به نسبت بیماری‌های دندان از درد برخوردار نیستند.

    واکسن پیشگیری از بیماری HPV یا زگیل تناسلی به عنوان شایع‌ترین
    علت بروز سرطان دهانه رحم در کشور در […]
    پریودی مردان چیست

    مردان از سن 45 سالگی برای مشکلات پروستات باید سالیانه ویزیت شوند

    درمان عفونت‌های نوزادی برحسب اینکه چه زمانی نوزاد مبتلا به میکروب شده متفاوت است

    بحرانی به نام چاقی و نوش دارویی برای لاغری

    هنگامی که سرطان در قسمتی از بدن بروز کند، با انجام آزمایشاتی، وجود سرطان در قسمت‌های دیگر بدن نیز بر […]

    شیوه کارکردی داروی ژلوفن و ایبوپروفن و منع موارد مصرف آن ها در بیماران

    لطفا چند لحظه صبر کنید.

    وقتی صحبت از پریود یا عادت ماهیانه به میان می آید، دردهای شکمی و یا تغییر خلق بانوان اولین چیزی است که به ذهن میرسد. در این دوره بخشی از دیواره رحم تخریب و بازسازی میشود تا شرایط برای تخمک گذاری بعدی فراهم گردد. همچنین به دلیل تغییرات هورمونی در بدن، زنان عمدتا روحیه بهانه جویی و پرخاشگری را در طی این دوره تجربه میکنند. اما آیا فقط زنان دچار عادت میشوند یا ممکن است مردان هم پریود را نجربه کنند؟! در ادامه این مقاله از مسترکاندوم با ما همراه باشید تا به بررسی پدیده پریود مردانه بپردازیم.

    مسلما مردان به جهت نداشتن رحم، علائم فیزیکی پریود در زنان مثل درد در ناحیه شکم یا خونریزی را تجربه نمیکنند. آنچه در زنان و مردان از این لحاظ مشترک بوده و سبب نامگذاری پریود مردانه است، تغییر خلق و خو به دلیل نوسانات هورمونی میباشد. در مردان این عارضه به سندورم بد خلقی مردانه یا Irritable Male Syndrome معروف است. در طی این دوره مردان به شدت به محرک های بیرونی حساس شده و ممکن است به سرعت عصبانی شوند. هرچند این پدیده در مردان نظمی مشابه پریود در زنان را دارا نیست، اما چون ممکن است در طی روزهایی در ماه بی نظمی هورمونی در مردان رخ داده و موجب تغییر رفتار در آنها گردد، نام پریود مردانه را برای آن انتخاب کرده اند. درست مانند زنان که در این شرایط لازم است از سوی همسر خود مورد توجه و محبت قرار گیرند، مردان هم نیاز به توجه همسر برای کسب آرامش و گذر از شرایط به وجود آمده دارند. شایان ذکر است شدت پریود مردانه در مردهای مختلف متفاوت بوده و رابطه مستقیمی با میزان اختلال هورمونی ایجاد شده دارد. واضح است که هر چقدر نظم هورمونی بدن بیشتر دستخوش تغییرات شود، شدت تحریک پذیری فرد هم بیشتر خواهد بود.

    همانطور که در بالا به ان اشاره شد، عصبانیت نشانه اصلی عارضه سندروم بد خلقی مردانه است. از سایر نشانه ها میتوان به حس غمگین بودن و ناراحتی، تحریک پذیری بالا، مشکل در خلق و خو و به طور کلی تغییر در روحیات از نشاط تا اندوه و روحیه تهاجمی اشاره کرد. این نشانه ها در طول ماه میتواند یک یا چند بار تکرار شده و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.  همچنین مطالعات نشان میدهد مردان عمدتا از بروز این تغییرات در بدن خود اطلاع کافی ندارند!

    آزمایش های انجام شده روی گونه های مختلف جانوری نشان میدهد که با پایان فصل جفت گیری و کاهش میزان تستوسترون در جنس نر، رفتارهای تهاجمی در آنها افزایش میابد. اما در مورد انسان عارضه پریود مردانه صرفا مربوط به کمبود تستوسترون نبوده و همزمان با آن افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین میتواند منجربه تشدید علائم شود. نکته جالب توجه در این زمینه این است که تغییرات هورمونی مربوط به سندروم بد خلقی مردانه میتواند به جای ماهیانه در برخی شرایط روزانه رخ دهد!پریودی مردان چیست

    افزایش وزن یکی از عوامل ابتلای مردان به این عارضه است. علت این است که با تغییر وزن، سلول‌های چربی در تبدیل تستوسترون به استروژن فعال تر شده و این منجربه کاهش تستوسترون و افزایش میزان تحریک پذیری در فرد میشود.

    یکی از دلایلی که منجر به کاهش سطح تستوسترون در خون میشود، تحمل فشار و استرس به مقدار زیاد است. استرس مدام و شدید به طور جدی بر رفتار و احساسات آقایان اثر گذار است.

    مصرف داروهای هورمونی شبیه آنچه برخی ورزشکاران استفاده میکنند، باعث برهم خوردن نظم هورمونی در بدن شده و این مساله موجب بروز تغییراتی در خلق و خوی افراد میشود. همچنین مصرف برخی داروها مثل داروهای استروئیدی میتواند منجربه بروز اختلال در ترشح تستوسترون شده و علائم پریود مردانه را تشدید کند.

    رژیم غذایی مملو از پروتئین و فاقد کربوهیدرات موجب کاهش سطح سروتونین در خون میشود و کاهش سروتونین به بروز علائم مربوط به عادت ماهیانه مردانه می انجامد. بنابراین باید حتی الامکان از غذاهای چرب پرهیز کرده و مصرف کافی سبزیجات را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید. همچنین باید مصرف الکل و شکر را به حداقل برسانید.

    زندگی جنسی فرد عامل دیگری است که در بروز این عارضه نقش دارد. همانطور که گفته شد بالا رفتن میزان سروتونین در خون، باعث نشاط و کاهش آن، منجر به بروز علائم پریود مردانه میشود. تحقیقات نشان داده همبستر شدن برای مردان برابر با افزایش ترشح سروتونین است.

    خواب ناکافی و یا نامنظم هم از عواملی است که میتواند به آشکار شدن نشانه های پریود مردانه کمک کرده و یا حتی آنرا تشدید نماید. بدن یک فرد بزرگسال به روزانه 7 الی 8 ساعت خواب نیاز دارد و پزشکان توصیه میکنند که بهتر است این خواب به صورت پیوسته و در طول شب ( ساعات تاریکی ) باشد.

    با توجه با آنچه گفته شد، از آنجاییکه سندروم  بدخلقی مردانه به دلیل نوسانات هورمونی بروز میکند، امکان پیشگیری کامل در مورد آن وجود ندارد و صرفا میتوان شدت آنرا با توجه کردن به یک سبک زندگی سالم که تامین کننده نیازهای بدن باشد به حداقل رساند:

    √ رژیم غذایی شما باید سرشار از سبزیجات و کمتر شامل پروتئین باشد. البته این به معنای کاهش شدید در مصرف پروتئین نیست بلکه به معنای افزایش نسبت مصرف سبزیجات در مقابل منابع پروتئینی مثل گوشت و تخم مرغ است. خوردن مواد قندی به ویژه قبل از صرف نهار باید به شدت محدود یا منع شود. همچنین خوردن وعده صبحانه به طور کامل بسیار ضروری است.

    √ فعالیت های ورزشی را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. مطالعات نشان میدهد ورزش منظم به حفظ تعادل هورمونی بدن کمک میکند. ورزش با افزایش شادابی و نشاط و کمک به حفظ سلامت روحی و جسمی، نقش مهمی در کاهش علائم پریود مردانه دارد.

    √ استرس و اضطراب را تحت کنترل درآورید. برای مقابله با استرس و فشارهای مالی و شغلی از روش هایی مثل مراقبه، یوگا و… کمک بگیرید. حتی نداشتن علاقه و بی میلی به شغل و کار روزانه میتواند به افزایش میزان تحریک پذیری در مردان منجر شود. بنابراین سعی کنید به هر طریق ممکن استرس و فشار را در خود به حداقل برسانید.

    همچنین خواندن این مقالات هم پیشنهاد میشود :

    اندازه طبیعی آلت مردانه چقدر است؟

    خود ارضایی و عوارض وحشتناک آن

    انواع قرص تاخیری و عوارض آنها

    فرقش این که پریود زنانه ماهی یکباره ولی پریود مردانه بعضی وقتا روزی چند دفه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    پریودی مردان چیست

     10 الی 22

     05135028171

      09153220698

     

     

    کلمه کاربری یا ایمیل *

    رمز عبور *

    ورود

    آیا تا به حال در مورد پریود مردانه چیزی شنیده‌اید؟ عارضه بدخلقی مردانه يا Irritable Male Syndrome که به اختصار  IMS گفته می‌شود همان حالتی است که به پریود مردانه مشهور شده است.  درست است که مردان مانند زنان در طول ماه علائمی نظیر خونریزی را تجربه نمی‌کنند. اما آن‌ها نیز دارای چرخه هورمونی مربوط به خود هستند. به این معنی که در طول ماه سطح هورمون‌های جنسی در مردان با افت و خیزهای متعددی همراه می‌شود. این افت و خیزها در وضعیت روحی روانی مردان نیز تغییراتی ایجاد می‌کند. درست همان طور که قاعدگی در زنان روحیات آن‌ها را تا حد زیادی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد این مسئله در مردان نیز تأثیر گذار است و منجر به بروز علائمی نظیر اضطراب، افسردگی و پرخاشگری می شود. در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد پریود مردانه اشاره کرده‌ایم که امیدواریم مفید باشد. 

     

    برای دریافت مشاوره در زمینه پریود مردانه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

     

    بدن مردان همانند زنان تغییرات هورمونی را تجربه می‌کند. مردان هرروز صبح با افزایش سطح تستوسترون و هنگام عصر با کاهش آن مواجه می‌شوند. علاوه بر این سطح تستوسترون مردان در طول ماه نیز متغیر است. به همین دلیل بسیاری  از افراد معتقدند، تغییرات هورمونی در مردان منجر به علائم روحی خاصی نظیر خستگی، افسردگی و تغییرات خلقی می‌شود که به علائم سندروم ملال پیش از قاعدگی زنان شباهت دارد.پریودی مردان چیست

    اما آیا این علائم دقیقاً مانند زنان به طور منظم و ماهانه اتفاق می‌افتند که نام پریود مردانه روی آن بگذاریم؟ بسیاری از متخصصان معتقدند که جواب این سؤال مثبت است. آن‌ها می‌گویند درست است که قاعدگی در زنان تحت تأثیر سیستم تولید مثل آنها به وجود می‌آید و نشان دهنده آمادگی بدن آن‌ها  برای بارداری است و این موضوع از لحاظ فیزیولوژیکی برای مردان وجود ندارد؛ اما در هر صورت مران نیز به دلایل متفاوتی در طول ماه با تغییرات هورمونی مواجه می‌شوند که خلقیات آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. البته هنوز شواهد پزشکی کافی در تایید وجود پریود مردانه یافت نشده است و  برخی دیگر از متخصصان معتقدند  که پریود مردانه دارای نظم و الگوی دقیقی شبیه به الگوی پریود در زنان نیست.

     

    عامل اصلی که به علائم پریود مردانه می‌انجامد تغییرات هورمونی به خصوص تغییرات سطح تستوسترون است. عوامل جسمی و محیطی مختلفی می‌توانند تغییرات سطح تستوسترون را ایجاد کنند. این  عوامل موارد زیر را شامل می‌شود:

    – مشکلات خواب نظیر بی‌خوابی

    – اختلال در رژیم غذایی نظیر  اختلالات پرخوری یا بی اشتهایی عصبی

    – وجود مشکلاتی در اشتها شامل بی اشتهایی یا پراشتهایی  و بروز تغییراتی در وزن

    – شرایط سنی، به دلیل کاهش سطح تستوسترون از ۳۰ سالگی به بعد

    – فشار روانی زیاد و استرس

    – انواع بیماری‌ها

     

    همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، علائم پریود مردانه چیزی شبیه به علائم سندروم ملال پیش از قاعدگی در زنان است. اما علائم پریود مردانه مانند پریود زنان الگوی منظم و دقیقی ندارد. یعنی ممکن است برای مردان دقیقاً هر ماه اتفاق نیفتد و الگوی علائم دقیقی مانند زنان نداشته باشد.علائم پریود مردانه موارد زیر را شامل می‌شود:

    – کاهش میل جنسی

    – افزایش اضطراب

    – خستگی

    – احساس سردرگمی

    – افسردگی

    –  احساس خشم بیشتر

    – کاهش میزان اعتماد به نفس

    – افزایش حساسیت و تحریک پذیری نسبت به مسائل مختلف

    اگر تجربه این علائم در شما شدت زیادی پیدا کرد یا برای مدت طولانی ادامه یافت لازم است که شما برای دریافت تشخیص بهترِ مشکل خود و دریافت درمان مناسب به یک روانشناس مراجعه کنید.

     

    متحصصان روان‌درمانی در درمان پریود مردانه 3 محور اصلی  را مورد هدف قرار می‌دهند:

    – مدیریت علائم مربوط به مشکل

    – افزایش و تقویت مهارت های سازگاری فرد برای سازگاری و انطباق بهتر او با علائم روحی روانی ناخوشایندی که در این دوره تجربه می‌شود

    – استفاده از روش‌های مناسب برای کاهش سطح استرس؛ مانند استفاده از تکنیک های تنفسی و ریلکسیشنپریودی مردان چیست

    علاوه بر این  شما با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی روزمره خود می توانید علائم مربوط به  پریود مردانه را تحت تاثیر قرار دهید.  ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نظیر گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، رعایت کردن رژیم غذایی سالم، استفاده از تکنیک‌های مقابله با استرس و خودداری از مصرف سیگار و الکل در پیشگیری از به وجود آمدن این علائم و کاهش شدت آن‌ها تأثیر بسزایی دارد.

    البته اگر شما به کاهش زیاد سطح تستوسترون در بدن خود مشکوک هستید باید آزمایش های هورمونی مربوط به آن را انجام دهید تا در صورت افت زیاد تستوسترون، پزشک به شما داروهای هورمونی مخصوص تجویز کند.  در این شرایط رسیدن تستوسترون به سطح نرمال به طور خود به خود سایر علائم ناخوشایند شما را نیز کاهش خواهد داد.

     

    برای دریافت مشاوره در زمینه پریود مردانه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

    هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

    با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

    © کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

    پریودی مردان چیست
    پریودی مردان چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *