پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

دوره مقدماتی php
پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی
پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

 چاقی و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد. شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق دو برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. در مردان به ازای هر 10 درصد افزایش وزن، فشار خون 6/6 میلیمترجیوه بالاتر می‌رود.

 اکثر افراد مبتلا به پُرفشاری علایمی ‌ندارند، اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود. در مغز این مشکل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند، در نتیجه سکته مغزی بروز می‌کند. در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود. ممکن است علایمی‌‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

 مواردی از پُرفشاری که در حد مرزی هستند، اغلب بدون درمان باقی می‌مانند. درمان غیردارویی شامل: ‌کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌های شل‌کردن عضلات است. داروهای ضد فشارخون نیز ممکن است تجویز شوند.

  چه غذاهایی مفید هستند ؟

  مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون خواهد شد.

پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

دوره مقدماتی php

 ـ موز ، زردآلو ، پرتقال ، انجیر ، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند و سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی ، کدو سبز، قارچ و گوجه‌فرنگی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این نظر غنی‌اند. منابع منیزیم شامل جوانه گندم برشته ، بادام زمینی، سیب زمینی، اسفناج، شیر، نان سبوس دار و مرغ است. منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات و ماهی است.

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار کم ‌سدیم هستند و باید به وفور مصرف شوند. در مطالعات مقایسه‌ای میان گیاه‌خواران با افراد غیرگیاهخوار، مشاهده شده است که متوسط فشارخون گیاهخواران کمتر است. یکی از علل این تفاوت را دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران دانسته‌اند.

مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع موجب کاهش فشار خون خواهد شد.

 ـ مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، ‌منابع غنی ویتامین C هستند . دریافت کم این ویتامین باعث پرفشاری می شود. مصرف مکمل ویتامین C درافراد دچار پُرفشاری و همچنین افراد سالم سبب کاهش فشارخون می‌شود.

 – گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار پُرفشاری توصیه می‌شود. برای معطرکردن گوشت می‌توان از سبزی های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال برای گوشت گوسفند از مرزنگوش و مریم گلی، برای مرغ از شوید و ترخون و برای جگر از پرتقال می‌توان استفاده کرد.

 ـ ماهی تازه، ‌منجمد یا کنسروشده ی بدون آب نمک ، خوب هستند. می‌توان ماهی را با برگ‌بو، شوید، فلفل قرمز و سیاه، ادویه‌ها، مرکبات، سس‌های خانگی بدون نمک و سایر سبزی‌ها معطر کرد. ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد چندین بار در هفته توصیه می‌شوند.

 ـ‌ سبزی‌های ریشه‌ای از قبیل سیب‌زمینی، همچنین برنج، ماکارونی، رشته‌ها و حلیم‌ بدون نمک و همچنین مواد نشاسته‌ای دارای سدیم کم هستند و می‌توان به عنوان پایه‌ای برای وعده غذایی از آنها استفاده کرد.

  ـ دانه کنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند.

  ـ سیر نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

  از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

  ـ از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز  کرد. سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

  ـ سس‌ها، ‌سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

  – افراد دچار فشار خون بالا سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها ، سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور را نباید مصرف کنند.

  ـ مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

  ـ در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت، سویا و کانولا استفاده کرد.

  ـ مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Ischemic Disorders Research Center

خانه » بیماری ها » کاهش فشار خون با ۱۵ ماده غذایی معجزه آسا!

بسیاری از عوامل خطری که برای فشار خون بالا وجود دارد، تحت کنترل شما نیست، از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، مانند ورزش و رژیم غذایی. حتی برای کاهش فشار خون نیز با رژیم غذایی و مواد غذایی خاصی می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید.

یک رژیم غذایی که غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است و سدیم کمتری دارد، می‌تواند در کنترل فشار خون به شما کمک کند.اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، باید یادتان باشد که رژیم دش (DASH) برای لاغری، کاهش فشار خون و کلسترول چه اصول و قواعدی داشت.

فهرست مطالب این مقاله

 فشارخون بالا، مربوط به فشار زیادی است که خون به دیواره شریان‌های شما وارد می‌کند. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند سبب آسیب رگ‌های خونی شود که این موضوع منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته و مشکلات دیگر می‌شود.‌

پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

به فشار خون بالا قاتل خاموش نیز می‌گویند، زیرا هیچ نشانه و علائمی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است برای سال‌ها بدون تشخیص درمان نشده باقی بماند.

پیشنهاد مطالعه:‌ برای کاهش بیماری‌های قلبی چه غذایی بهتر است؟

به طور کلی اشاره کردیم که کدام دسته غذاها در کاهش فشار خون مؤثر هستند؛ اما در این بخش به طور دقیق‌تر غذاهایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند را به شما مخاطبان عزیز فیت شیپ معرفی می‌کنیم:

پتاسیم سبب می‌شود که کلیه‌ها سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کنند که این به نوبه خود فشار خون شما را پایین می‌آورد. سبزیجات سبز رنگ که غنی از پتاسیم هستند از جمله:

دقت کنید سبزیجات کنسرو شده بیشتر اوقات نمک اضافه شده دارند.

توت‌ها، به‌خصوص بلوبری (زغال اخته آبی)، غنی از ترکیباتی طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند.

بلوبری، تمشک و توت‌فرنگی را می‌توانید به آسانی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سیریال صبحانه‌تان (غلات صبحانه) اضافه کنید و یا می‌توانید آن‌ها را منجمد کرده و بعداً برای تهیه یک دسر سالم و خوشمزه از آن‌ها استفاده کنید.

چغندر مقدار بالایی نیتریک اکسید دارد که می‌تواند به باز شدن رگ و کاهش فشار خون کمک کند. برای خوردن چغندر می‌توانید آب آن را گرفته و بنوشید یا به سادگی آن را بپزید و میل کنید.

جو دوسر به دلیل میزان فیبر بالا، چربی کم و سدیم کمی که دارد، برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن جو دوسر هنگام صبحانه
یک راه خوب برای
دریافت انرژی است.

برای تهیه آن، نصف فنجان جو و نصف فنجان شیر را در یک ظرف بخیسانید. در صبح آن را بهم زده و با اضافه کردن انواع توت‌ها، مغزها و دارچین به آن طعم دهید.

خوردن غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند خیلی بهتر از مصرف مکمل‌هاست. می‌توانید موز را تکه تکه کرده و همراه صبحانه‌تان میل کنید.

موز حتی برای میان وعده یا صبحانه فوری به همراه تخم‌مرغ آب‌پز مناسب است.در صورت تمایل می‌توانید خواص بیشتر این میوه را در این مطلب مطالعه کنید.

ماهی‌ها منبع عالی از پروتئین‌های بدون چربی هستند. ماهی‌های چرب مثل سالمون حاوی مقدار بالایی اسید چرب امگا 3 هستند که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کم کند و سطح تری‌گلیسرید را پایین بیاورد.

علاوه بر این‌ها، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. در واقع غذاهای کمی وجود دارد که حاوی ویتامین D باشند و این ویتامین هورمون‌مانند دارای خواصی است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. اگر می‌خواهید درباره این ویتامین بیشتر بدانید، مقاله تخصصی فیت شیپ درمورد ویتامین دی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دانه‌های بدون نمک دارای مقدار بالایی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. ¼ فنجان مغز تخمه آفتابگردان می‌تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

البته حواستان باشد که باید بدون نمک باشند!

سیر با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن سبب کاهش فشار خون می‌شود.

ترکیب گیاهان و ادویه‌جات طعم دهنده در رژیم غذایی روزانه شما نیز به کاهش مصرف نمک کمک می‌کند. نمونه‌هایی از گیاهان و ادویه‌هایی که می‌توانید اضافه کنید عبارتند از ریحان، دارچین، آویشن و رزماری.

خوردن شکلات تلخ می‌تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) شود. شکلات تلخ بیش از 60 درصد کاکائو دارد و شکر آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می‌توانید شکلات تلخ را با میوه‌هایی مانند توت فرنگی یا تمشک، به عنوان یک دسر سالم میل کنید.

پسته با کاهش مقاومت یا تنگی عروق خونی و کاهش ضربان قلب می‌تواند سبب کاهش فشار خون شود. می‌توانید پسته را به راحتی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، مثلاً آن را به کیک، سس پستو و سالاد اضافه کنید و یا به صورت ساده به عنوان میان‌وعده میل کنید

روغن زیتون یکی از چربی‌های سالم است. این روغن حاوی پلی‌فونل‌ها است. این ترکیبات با التهاب مقابله کرده و می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن زیتون یک جایگزین خوب برای روغن‌های مضری مانند روغن نباتی، کره و یا روغن‌های سالاد موجود در بازار است.

انار یک میوهٔ سالم است که هم می‌توانید به صورت درسته آن را میل کنید و هم آب آن را بگیرید، بنوشید و لذت ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار به مدت چهار هفته، به کاهش فشار خون در کوتاه مدت کمک می‌کند.

البته ما توصیه می‌کنیم خود انار را
به صورت کامل میل کنید نه اینکه تنها آب آن را بنویشید.

در ضمن اگر آب انار را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید حتماً محتوای شکر آن را چک کنید، چراکه شکر اثرات مثبت آن را خنثی می‌کند.

تخم کتان منبع
عالی از فیبر و همچنین اسید چرب امگا 3 است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و
سلامت قلب و سیستم گردش خون را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم
پزشکی اصفهان نشان می‌دهد که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی می‌تواند فشار خون سیستولیک
و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به طور مثال می‌توانید تخم کتان را
به اسموتی مورد علاقه و یا جوانه جو دوسر صبحانه‌تان اضافه کنید.

پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هاست که حتی نسبت به آنتی اکسیدان‌های مرکبات هم قوی‌تر است.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C باعث کاهش فشار خون تا 5 میلی متر جیوه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. درست کردن فلفل دلمه‌ای شکم پر برای شام امشب می‌تواند اولین قدم برای داشتن قلبی سالم‌تر و فشار خون پایین‌تر باشد.

باقلا یک غذای شگفت‌انگیز
برای کسی است که سعی در کنترل فشار خون خود دارد. طبق تحقیقات افزودن باقلا به رژیم
غذایی‌تان، کمک می‌کند که فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارید، در حالی که به
شما احساس سیری نیز می‌دهد و این سبب می‌شود کمتر به غذاهای شیرین و پر نمک تمایل
پیدا کنید.

اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، می‌دانید که شرط اول سلامتی رعایت اعتدال یا به عبارت دیگر خودداری از افراط و تفریط است.

این 15 ماده غذایی برای کاهش فشار خون مناسب هستند اما مصرف بی‌رویه هر کدام می‌تواند برای بخش دیگری از سلامتی مضر باشد.

این مسئله نه
تنها درمورد فشار خون بالا، بلکه درمورد سایر مسائل نیز صدق می‌کند.

در صورتی که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستید، بهتر است از متخصص تغذیه برنامه غذایی کاملی دریافت کنید که همه چیز را به طور تمام و کمال در آن گنجانده باشد و هیچ مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید. برای دریافت برنامه به صورت آنلاین، با اپلیکیشن سبک آشنا شوید!

در صورتی که تمایل به نصب این برنامه هوشمند دارید، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

مجله فیت شیپ

با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که با تمام قوا با این ویروس مبارزه کنیم. از اقدامات…

  • عکس های ستاره افغان جدید
  • مجله فیت شیپ

    چربی‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته چربی اشباع و چربی غیراشباع تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع،…

    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

    درود فراوان
    مطالبتان بسیار خوب است،.
    اما اگر می خواهید علمی و مستند باشید مطالب شما نیازمند ارجاعات به منابع علمی داخلی و خارجی است..

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توجه شما کاربر گرامی
    تمامی مطالب ما توسط متخصصین تغذیه و مربیان مجرب ورزشی از معتبرترین مقالات علمی جمع اوری شده و شما انتهای هر مقاله میتونید رفرنس و منابع های ارجاع داده شده رو مشاهده کنید.

    دیدگاه شما

    آدرس

    وبسایت

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

    کانال آپارات فیت شیپ


    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


    سایت معرفی پزشکان

    ‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

    دانلود اپلیکیشن سَبک

    حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

    شماره موبایلتون و ایمیلتون رو بزنید و کد تخفیف ۵۰ درصدی اپلیکیشن سبک رو بگیرید.

    خانه » بیماری ها » کاهش فشار خون با ۱۵ ماده غذایی معجزه آسا!

    بسیاری از عوامل خطری که برای فشار خون بالا وجود دارد، تحت کنترل شما نیست، از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، مانند ورزش و رژیم غذایی. حتی برای کاهش فشار خون نیز با رژیم غذایی و مواد غذایی خاصی می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید.

    یک رژیم غذایی که غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است و سدیم کمتری دارد، می‌تواند در کنترل فشار خون به شما کمک کند.اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، باید یادتان باشد که رژیم دش (DASH) برای لاغری، کاهش فشار خون و کلسترول چه اصول و قواعدی داشت.

    فهرست مطالب این مقاله

     فشارخون بالا، مربوط به فشار زیادی است که خون به دیواره شریان‌های شما وارد می‌کند. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند سبب آسیب رگ‌های خونی شود که این موضوع منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته و مشکلات دیگر می‌شود.‌

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    به فشار خون بالا قاتل خاموش نیز می‌گویند، زیرا هیچ نشانه و علائمی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است برای سال‌ها بدون تشخیص درمان نشده باقی بماند.

    پیشنهاد مطالعه:‌ برای کاهش بیماری‌های قلبی چه غذایی بهتر است؟

    به طور کلی اشاره کردیم که کدام دسته غذاها در کاهش فشار خون مؤثر هستند؛ اما در این بخش به طور دقیق‌تر غذاهایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند را به شما مخاطبان عزیز فیت شیپ معرفی می‌کنیم:

    پتاسیم سبب می‌شود که کلیه‌ها سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کنند که این به نوبه خود فشار خون شما را پایین می‌آورد. سبزیجات سبز رنگ که غنی از پتاسیم هستند از جمله:

    دقت کنید سبزیجات کنسرو شده بیشتر اوقات نمک اضافه شده دارند.

    توت‌ها، به‌خصوص بلوبری (زغال اخته آبی)، غنی از ترکیباتی طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند.

    بلوبری، تمشک و توت‌فرنگی را می‌توانید به آسانی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سیریال صبحانه‌تان (غلات صبحانه) اضافه کنید و یا می‌توانید آن‌ها را منجمد کرده و بعداً برای تهیه یک دسر سالم و خوشمزه از آن‌ها استفاده کنید.

    چغندر مقدار بالایی نیتریک اکسید دارد که می‌تواند به باز شدن رگ و کاهش فشار خون کمک کند. برای خوردن چغندر می‌توانید آب آن را گرفته و بنوشید یا به سادگی آن را بپزید و میل کنید.

    جو دوسر به دلیل میزان فیبر بالا، چربی کم و سدیم کمی که دارد، برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن جو دوسر هنگام صبحانه
    یک راه خوب برای
    دریافت انرژی است.

    برای تهیه آن، نصف فنجان جو و نصف فنجان شیر را در یک ظرف بخیسانید. در صبح آن را بهم زده و با اضافه کردن انواع توت‌ها، مغزها و دارچین به آن طعم دهید.

    خوردن غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند خیلی بهتر از مصرف مکمل‌هاست. می‌توانید موز را تکه تکه کرده و همراه صبحانه‌تان میل کنید.

    موز حتی برای میان وعده یا صبحانه فوری به همراه تخم‌مرغ آب‌پز مناسب است.در صورت تمایل می‌توانید خواص بیشتر این میوه را در این مطلب مطالعه کنید.

    ماهی‌ها منبع عالی از پروتئین‌های بدون چربی هستند. ماهی‌های چرب مثل سالمون حاوی مقدار بالایی اسید چرب امگا 3 هستند که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کم کند و سطح تری‌گلیسرید را پایین بیاورد.

    علاوه بر این‌ها، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. در واقع غذاهای کمی وجود دارد که حاوی ویتامین D باشند و این ویتامین هورمون‌مانند دارای خواصی است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. اگر می‌خواهید درباره این ویتامین بیشتر بدانید، مقاله تخصصی فیت شیپ درمورد ویتامین دی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    دانه‌های بدون نمک دارای مقدار بالایی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. ¼ فنجان مغز تخمه آفتابگردان می‌تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

    البته حواستان باشد که باید بدون نمک باشند!

    سیر با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن سبب کاهش فشار خون می‌شود.

    ترکیب گیاهان و ادویه‌جات طعم دهنده در رژیم غذایی روزانه شما نیز به کاهش مصرف نمک کمک می‌کند. نمونه‌هایی از گیاهان و ادویه‌هایی که می‌توانید اضافه کنید عبارتند از ریحان، دارچین، آویشن و رزماری.

    خوردن شکلات تلخ می‌تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) شود. شکلات تلخ بیش از 60 درصد کاکائو دارد و شکر آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می‌توانید شکلات تلخ را با میوه‌هایی مانند توت فرنگی یا تمشک، به عنوان یک دسر سالم میل کنید.

    پسته با کاهش مقاومت یا تنگی عروق خونی و کاهش ضربان قلب می‌تواند سبب کاهش فشار خون شود. می‌توانید پسته را به راحتی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، مثلاً آن را به کیک، سس پستو و سالاد اضافه کنید و یا به صورت ساده به عنوان میان‌وعده میل کنید

    روغن زیتون یکی از چربی‌های سالم است. این روغن حاوی پلی‌فونل‌ها است. این ترکیبات با التهاب مقابله کرده و می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن زیتون یک جایگزین خوب برای روغن‌های مضری مانند روغن نباتی، کره و یا روغن‌های سالاد موجود در بازار است.

    انار یک میوهٔ سالم است که هم می‌توانید به صورت درسته آن را میل کنید و هم آب آن را بگیرید، بنوشید و لذت ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار به مدت چهار هفته، به کاهش فشار خون در کوتاه مدت کمک می‌کند.

    البته ما توصیه می‌کنیم خود انار را
    به صورت کامل میل کنید نه اینکه تنها آب آن را بنویشید.

    در ضمن اگر آب انار را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید حتماً محتوای شکر آن را چک کنید، چراکه شکر اثرات مثبت آن را خنثی می‌کند.

    تخم کتان منبع
    عالی از فیبر و همچنین اسید چرب امگا 3 است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و
    سلامت قلب و سیستم گردش خون را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم
    پزشکی اصفهان نشان می‌دهد که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی می‌تواند فشار خون سیستولیک
    و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به طور مثال می‌توانید تخم کتان را
    به اسموتی مورد علاقه و یا جوانه جو دوسر صبحانه‌تان اضافه کنید.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هاست که حتی نسبت به آنتی اکسیدان‌های مرکبات هم قوی‌تر است.

    مصرف غذاهای غنی از ویتامین C باعث کاهش فشار خون تا 5 میلی متر جیوه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. درست کردن فلفل دلمه‌ای شکم پر برای شام امشب می‌تواند اولین قدم برای داشتن قلبی سالم‌تر و فشار خون پایین‌تر باشد.

    باقلا یک غذای شگفت‌انگیز
    برای کسی است که سعی در کنترل فشار خون خود دارد. طبق تحقیقات افزودن باقلا به رژیم
    غذایی‌تان، کمک می‌کند که فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارید، در حالی که به
    شما احساس سیری نیز می‌دهد و این سبب می‌شود کمتر به غذاهای شیرین و پر نمک تمایل
    پیدا کنید.

    اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، می‌دانید که شرط اول سلامتی رعایت اعتدال یا به عبارت دیگر خودداری از افراط و تفریط است.

    این 15 ماده غذایی برای کاهش فشار خون مناسب هستند اما مصرف بی‌رویه هر کدام می‌تواند برای بخش دیگری از سلامتی مضر باشد.

    این مسئله نه
    تنها درمورد فشار خون بالا، بلکه درمورد سایر مسائل نیز صدق می‌کند.

    در صورتی که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستید، بهتر است از متخصص تغذیه برنامه غذایی کاملی دریافت کنید که همه چیز را به طور تمام و کمال در آن گنجانده باشد و هیچ مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید. برای دریافت برنامه به صورت آنلاین، با اپلیکیشن سبک آشنا شوید!

    در صورتی که تمایل به نصب این برنامه هوشمند دارید، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

    مجله فیت شیپ

    با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که با تمام قوا با این ویروس مبارزه کنیم. از اقدامات…

  • مدل لباس دخترانه مجلسی ۲۰۱۹
  • مجله فیت شیپ

    چربی‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته چربی اشباع و چربی غیراشباع تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع،…

    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

    درود فراوان
    مطالبتان بسیار خوب است،.
    اما اگر می خواهید علمی و مستند باشید مطالب شما نیازمند ارجاعات به منابع علمی داخلی و خارجی است..

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توجه شما کاربر گرامی
    تمامی مطالب ما توسط متخصصین تغذیه و مربیان مجرب ورزشی از معتبرترین مقالات علمی جمع اوری شده و شما انتهای هر مقاله میتونید رفرنس و منابع های ارجاع داده شده رو مشاهده کنید.

    دیدگاه شما

    آدرس

    وبسایت

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

    کانال آپارات فیت شیپ


    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


    سایت معرفی پزشکان

    ‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

    دانلود اپلیکیشن سَبک

    حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

    شماره موبایلتون و ایمیلتون رو بزنید و کد تخفیف ۵۰ درصدی اپلیکیشن سبک رو بگیرید.

    خانه » بیماری ها » کاهش فشار خون با ۱۵ ماده غذایی معجزه آسا!

    بسیاری از عوامل خطری که برای فشار خون بالا وجود دارد، تحت کنترل شما نیست، از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، مانند ورزش و رژیم غذایی. حتی برای کاهش فشار خون نیز با رژیم غذایی و مواد غذایی خاصی می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید.

    یک رژیم غذایی که غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است و سدیم کمتری دارد، می‌تواند در کنترل فشار خون به شما کمک کند.اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، باید یادتان باشد که رژیم دش (DASH) برای لاغری، کاهش فشار خون و کلسترول چه اصول و قواعدی داشت.

    فهرست مطالب این مقاله

     فشارخون بالا، مربوط به فشار زیادی است که خون به دیواره شریان‌های شما وارد می‌کند. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند سبب آسیب رگ‌های خونی شود که این موضوع منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته و مشکلات دیگر می‌شود.‌

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    به فشار خون بالا قاتل خاموش نیز می‌گویند، زیرا هیچ نشانه و علائمی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است برای سال‌ها بدون تشخیص درمان نشده باقی بماند.

    پیشنهاد مطالعه:‌ برای کاهش بیماری‌های قلبی چه غذایی بهتر است؟

    به طور کلی اشاره کردیم که کدام دسته غذاها در کاهش فشار خون مؤثر هستند؛ اما در این بخش به طور دقیق‌تر غذاهایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند را به شما مخاطبان عزیز فیت شیپ معرفی می‌کنیم:

    پتاسیم سبب می‌شود که کلیه‌ها سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کنند که این به نوبه خود فشار خون شما را پایین می‌آورد. سبزیجات سبز رنگ که غنی از پتاسیم هستند از جمله:

    دقت کنید سبزیجات کنسرو شده بیشتر اوقات نمک اضافه شده دارند.

    توت‌ها، به‌خصوص بلوبری (زغال اخته آبی)، غنی از ترکیباتی طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند.

    بلوبری، تمشک و توت‌فرنگی را می‌توانید به آسانی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سیریال صبحانه‌تان (غلات صبحانه) اضافه کنید و یا می‌توانید آن‌ها را منجمد کرده و بعداً برای تهیه یک دسر سالم و خوشمزه از آن‌ها استفاده کنید.

    چغندر مقدار بالایی نیتریک اکسید دارد که می‌تواند به باز شدن رگ و کاهش فشار خون کمک کند. برای خوردن چغندر می‌توانید آب آن را گرفته و بنوشید یا به سادگی آن را بپزید و میل کنید.

    جو دوسر به دلیل میزان فیبر بالا، چربی کم و سدیم کمی که دارد، برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن جو دوسر هنگام صبحانه
    یک راه خوب برای
    دریافت انرژی است.

    برای تهیه آن، نصف فنجان جو و نصف فنجان شیر را در یک ظرف بخیسانید. در صبح آن را بهم زده و با اضافه کردن انواع توت‌ها، مغزها و دارچین به آن طعم دهید.

    خوردن غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند خیلی بهتر از مصرف مکمل‌هاست. می‌توانید موز را تکه تکه کرده و همراه صبحانه‌تان میل کنید.

    موز حتی برای میان وعده یا صبحانه فوری به همراه تخم‌مرغ آب‌پز مناسب است.در صورت تمایل می‌توانید خواص بیشتر این میوه را در این مطلب مطالعه کنید.

    ماهی‌ها منبع عالی از پروتئین‌های بدون چربی هستند. ماهی‌های چرب مثل سالمون حاوی مقدار بالایی اسید چرب امگا 3 هستند که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کم کند و سطح تری‌گلیسرید را پایین بیاورد.

    علاوه بر این‌ها، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. در واقع غذاهای کمی وجود دارد که حاوی ویتامین D باشند و این ویتامین هورمون‌مانند دارای خواصی است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. اگر می‌خواهید درباره این ویتامین بیشتر بدانید، مقاله تخصصی فیت شیپ درمورد ویتامین دی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    دانه‌های بدون نمک دارای مقدار بالایی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. ¼ فنجان مغز تخمه آفتابگردان می‌تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

    البته حواستان باشد که باید بدون نمک باشند!

    سیر با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن سبب کاهش فشار خون می‌شود.

    ترکیب گیاهان و ادویه‌جات طعم دهنده در رژیم غذایی روزانه شما نیز به کاهش مصرف نمک کمک می‌کند. نمونه‌هایی از گیاهان و ادویه‌هایی که می‌توانید اضافه کنید عبارتند از ریحان، دارچین، آویشن و رزماری.

    خوردن شکلات تلخ می‌تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) شود. شکلات تلخ بیش از 60 درصد کاکائو دارد و شکر آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می‌توانید شکلات تلخ را با میوه‌هایی مانند توت فرنگی یا تمشک، به عنوان یک دسر سالم میل کنید.

    پسته با کاهش مقاومت یا تنگی عروق خونی و کاهش ضربان قلب می‌تواند سبب کاهش فشار خون شود. می‌توانید پسته را به راحتی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، مثلاً آن را به کیک، سس پستو و سالاد اضافه کنید و یا به صورت ساده به عنوان میان‌وعده میل کنید

    روغن زیتون یکی از چربی‌های سالم است. این روغن حاوی پلی‌فونل‌ها است. این ترکیبات با التهاب مقابله کرده و می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن زیتون یک جایگزین خوب برای روغن‌های مضری مانند روغن نباتی، کره و یا روغن‌های سالاد موجود در بازار است.

    انار یک میوهٔ سالم است که هم می‌توانید به صورت درسته آن را میل کنید و هم آب آن را بگیرید، بنوشید و لذت ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار به مدت چهار هفته، به کاهش فشار خون در کوتاه مدت کمک می‌کند.

    البته ما توصیه می‌کنیم خود انار را
    به صورت کامل میل کنید نه اینکه تنها آب آن را بنویشید.

    در ضمن اگر آب انار را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید حتماً محتوای شکر آن را چک کنید، چراکه شکر اثرات مثبت آن را خنثی می‌کند.

    تخم کتان منبع
    عالی از فیبر و همچنین اسید چرب امگا 3 است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و
    سلامت قلب و سیستم گردش خون را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم
    پزشکی اصفهان نشان می‌دهد که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی می‌تواند فشار خون سیستولیک
    و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به طور مثال می‌توانید تخم کتان را
    به اسموتی مورد علاقه و یا جوانه جو دوسر صبحانه‌تان اضافه کنید.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هاست که حتی نسبت به آنتی اکسیدان‌های مرکبات هم قوی‌تر است.

    مصرف غذاهای غنی از ویتامین C باعث کاهش فشار خون تا 5 میلی متر جیوه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. درست کردن فلفل دلمه‌ای شکم پر برای شام امشب می‌تواند اولین قدم برای داشتن قلبی سالم‌تر و فشار خون پایین‌تر باشد.

    باقلا یک غذای شگفت‌انگیز
    برای کسی است که سعی در کنترل فشار خون خود دارد. طبق تحقیقات افزودن باقلا به رژیم
    غذایی‌تان، کمک می‌کند که فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارید، در حالی که به
    شما احساس سیری نیز می‌دهد و این سبب می‌شود کمتر به غذاهای شیرین و پر نمک تمایل
    پیدا کنید.

    اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، می‌دانید که شرط اول سلامتی رعایت اعتدال یا به عبارت دیگر خودداری از افراط و تفریط است.

    این 15 ماده غذایی برای کاهش فشار خون مناسب هستند اما مصرف بی‌رویه هر کدام می‌تواند برای بخش دیگری از سلامتی مضر باشد.

    این مسئله نه
    تنها درمورد فشار خون بالا، بلکه درمورد سایر مسائل نیز صدق می‌کند.

    در صورتی که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستید، بهتر است از متخصص تغذیه برنامه غذایی کاملی دریافت کنید که همه چیز را به طور تمام و کمال در آن گنجانده باشد و هیچ مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید. برای دریافت برنامه به صورت آنلاین، با اپلیکیشن سبک آشنا شوید!

    در صورتی که تمایل به نصب این برنامه هوشمند دارید، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

    مجله فیت شیپ

    با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که با تمام قوا با این ویروس مبارزه کنیم. از اقدامات…

  • نقاشی از طبیعت آسان
  • مجله فیت شیپ

    چربی‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته چربی اشباع و چربی غیراشباع تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع،…

    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

    درود فراوان
    مطالبتان بسیار خوب است،.
    اما اگر می خواهید علمی و مستند باشید مطالب شما نیازمند ارجاعات به منابع علمی داخلی و خارجی است..

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توجه شما کاربر گرامی
    تمامی مطالب ما توسط متخصصین تغذیه و مربیان مجرب ورزشی از معتبرترین مقالات علمی جمع اوری شده و شما انتهای هر مقاله میتونید رفرنس و منابع های ارجاع داده شده رو مشاهده کنید.

    دیدگاه شما

    آدرس

    وبسایت

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

    کانال آپارات فیت شیپ


    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


    سایت معرفی پزشکان

    ‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

    دانلود اپلیکیشن سَبک

    حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

    شماره موبایلتون و ایمیلتون رو بزنید و کد تخفیف ۵۰ درصدی اپلیکیشن سبک رو بگیرید.

    خانه » بیماری ها » کاهش فشار خون با ۱۵ ماده غذایی معجزه آسا!

    بسیاری از عوامل خطری که برای فشار خون بالا وجود دارد، تحت کنترل شما نیست، از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، مانند ورزش و رژیم غذایی. حتی برای کاهش فشار خون نیز با رژیم غذایی و مواد غذایی خاصی می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید.

    یک رژیم غذایی که غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است و سدیم کمتری دارد، می‌تواند در کنترل فشار خون به شما کمک کند.اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، باید یادتان باشد که رژیم دش (DASH) برای لاغری، کاهش فشار خون و کلسترول چه اصول و قواعدی داشت.

    فهرست مطالب این مقاله

     فشارخون بالا، مربوط به فشار زیادی است که خون به دیواره شریان‌های شما وارد می‌کند. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند سبب آسیب رگ‌های خونی شود که این موضوع منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته و مشکلات دیگر می‌شود.‌

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    به فشار خون بالا قاتل خاموش نیز می‌گویند، زیرا هیچ نشانه و علائمی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است برای سال‌ها بدون تشخیص درمان نشده باقی بماند.

    پیشنهاد مطالعه:‌ برای کاهش بیماری‌های قلبی چه غذایی بهتر است؟

    به طور کلی اشاره کردیم که کدام دسته غذاها در کاهش فشار خون مؤثر هستند؛ اما در این بخش به طور دقیق‌تر غذاهایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند را به شما مخاطبان عزیز فیت شیپ معرفی می‌کنیم:

    پتاسیم سبب می‌شود که کلیه‌ها سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کنند که این به نوبه خود فشار خون شما را پایین می‌آورد. سبزیجات سبز رنگ که غنی از پتاسیم هستند از جمله:

    دقت کنید سبزیجات کنسرو شده بیشتر اوقات نمک اضافه شده دارند.

    توت‌ها، به‌خصوص بلوبری (زغال اخته آبی)، غنی از ترکیباتی طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند.

    بلوبری، تمشک و توت‌فرنگی را می‌توانید به آسانی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سیریال صبحانه‌تان (غلات صبحانه) اضافه کنید و یا می‌توانید آن‌ها را منجمد کرده و بعداً برای تهیه یک دسر سالم و خوشمزه از آن‌ها استفاده کنید.

    چغندر مقدار بالایی نیتریک اکسید دارد که می‌تواند به باز شدن رگ و کاهش فشار خون کمک کند. برای خوردن چغندر می‌توانید آب آن را گرفته و بنوشید یا به سادگی آن را بپزید و میل کنید.

    جو دوسر به دلیل میزان فیبر بالا، چربی کم و سدیم کمی که دارد، برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن جو دوسر هنگام صبحانه
    یک راه خوب برای
    دریافت انرژی است.

    برای تهیه آن، نصف فنجان جو و نصف فنجان شیر را در یک ظرف بخیسانید. در صبح آن را بهم زده و با اضافه کردن انواع توت‌ها، مغزها و دارچین به آن طعم دهید.

    خوردن غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند خیلی بهتر از مصرف مکمل‌هاست. می‌توانید موز را تکه تکه کرده و همراه صبحانه‌تان میل کنید.

    موز حتی برای میان وعده یا صبحانه فوری به همراه تخم‌مرغ آب‌پز مناسب است.در صورت تمایل می‌توانید خواص بیشتر این میوه را در این مطلب مطالعه کنید.

    ماهی‌ها منبع عالی از پروتئین‌های بدون چربی هستند. ماهی‌های چرب مثل سالمون حاوی مقدار بالایی اسید چرب امگا 3 هستند که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کم کند و سطح تری‌گلیسرید را پایین بیاورد.

    علاوه بر این‌ها، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. در واقع غذاهای کمی وجود دارد که حاوی ویتامین D باشند و این ویتامین هورمون‌مانند دارای خواصی است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. اگر می‌خواهید درباره این ویتامین بیشتر بدانید، مقاله تخصصی فیت شیپ درمورد ویتامین دی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    دانه‌های بدون نمک دارای مقدار بالایی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. ¼ فنجان مغز تخمه آفتابگردان می‌تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

    البته حواستان باشد که باید بدون نمک باشند!

    سیر با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن سبب کاهش فشار خون می‌شود.

    ترکیب گیاهان و ادویه‌جات طعم دهنده در رژیم غذایی روزانه شما نیز به کاهش مصرف نمک کمک می‌کند. نمونه‌هایی از گیاهان و ادویه‌هایی که می‌توانید اضافه کنید عبارتند از ریحان، دارچین، آویشن و رزماری.

    خوردن شکلات تلخ می‌تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) شود. شکلات تلخ بیش از 60 درصد کاکائو دارد و شکر آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می‌توانید شکلات تلخ را با میوه‌هایی مانند توت فرنگی یا تمشک، به عنوان یک دسر سالم میل کنید.

    پسته با کاهش مقاومت یا تنگی عروق خونی و کاهش ضربان قلب می‌تواند سبب کاهش فشار خون شود. می‌توانید پسته را به راحتی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، مثلاً آن را به کیک، سس پستو و سالاد اضافه کنید و یا به صورت ساده به عنوان میان‌وعده میل کنید

    روغن زیتون یکی از چربی‌های سالم است. این روغن حاوی پلی‌فونل‌ها است. این ترکیبات با التهاب مقابله کرده و می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن زیتون یک جایگزین خوب برای روغن‌های مضری مانند روغن نباتی، کره و یا روغن‌های سالاد موجود در بازار است.

    انار یک میوهٔ سالم است که هم می‌توانید به صورت درسته آن را میل کنید و هم آب آن را بگیرید، بنوشید و لذت ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار به مدت چهار هفته، به کاهش فشار خون در کوتاه مدت کمک می‌کند.

    البته ما توصیه می‌کنیم خود انار را
    به صورت کامل میل کنید نه اینکه تنها آب آن را بنویشید.

    در ضمن اگر آب انار را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید حتماً محتوای شکر آن را چک کنید، چراکه شکر اثرات مثبت آن را خنثی می‌کند.

    تخم کتان منبع
    عالی از فیبر و همچنین اسید چرب امگا 3 است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و
    سلامت قلب و سیستم گردش خون را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم
    پزشکی اصفهان نشان می‌دهد که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی می‌تواند فشار خون سیستولیک
    و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به طور مثال می‌توانید تخم کتان را
    به اسموتی مورد علاقه و یا جوانه جو دوسر صبحانه‌تان اضافه کنید.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هاست که حتی نسبت به آنتی اکسیدان‌های مرکبات هم قوی‌تر است.

    مصرف غذاهای غنی از ویتامین C باعث کاهش فشار خون تا 5 میلی متر جیوه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. درست کردن فلفل دلمه‌ای شکم پر برای شام امشب می‌تواند اولین قدم برای داشتن قلبی سالم‌تر و فشار خون پایین‌تر باشد.

    باقلا یک غذای شگفت‌انگیز
    برای کسی است که سعی در کنترل فشار خون خود دارد. طبق تحقیقات افزودن باقلا به رژیم
    غذایی‌تان، کمک می‌کند که فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارید، در حالی که به
    شما احساس سیری نیز می‌دهد و این سبب می‌شود کمتر به غذاهای شیرین و پر نمک تمایل
    پیدا کنید.

    اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، می‌دانید که شرط اول سلامتی رعایت اعتدال یا به عبارت دیگر خودداری از افراط و تفریط است.

    این 15 ماده غذایی برای کاهش فشار خون مناسب هستند اما مصرف بی‌رویه هر کدام می‌تواند برای بخش دیگری از سلامتی مضر باشد.

    این مسئله نه
    تنها درمورد فشار خون بالا، بلکه درمورد سایر مسائل نیز صدق می‌کند.

    در صورتی که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستید، بهتر است از متخصص تغذیه برنامه غذایی کاملی دریافت کنید که همه چیز را به طور تمام و کمال در آن گنجانده باشد و هیچ مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید. برای دریافت برنامه به صورت آنلاین، با اپلیکیشن سبک آشنا شوید!

    در صورتی که تمایل به نصب این برنامه هوشمند دارید، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

    مجله فیت شیپ

    با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که با تمام قوا با این ویروس مبارزه کنیم. از اقدامات…

  • kidney situated in human body
  • مجله فیت شیپ

    چربی‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته چربی اشباع و چربی غیراشباع تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع،…

    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

    درود فراوان
    مطالبتان بسیار خوب است،.
    اما اگر می خواهید علمی و مستند باشید مطالب شما نیازمند ارجاعات به منابع علمی داخلی و خارجی است..

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توجه شما کاربر گرامی
    تمامی مطالب ما توسط متخصصین تغذیه و مربیان مجرب ورزشی از معتبرترین مقالات علمی جمع اوری شده و شما انتهای هر مقاله میتونید رفرنس و منابع های ارجاع داده شده رو مشاهده کنید.

    دیدگاه شما

    آدرس

    وبسایت

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

    کانال آپارات فیت شیپ


    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


    سایت معرفی پزشکان

    ‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

    دانلود اپلیکیشن سَبک

    حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

    شماره موبایلتون و ایمیلتون رو بزنید و کد تخفیف ۵۰ درصدی اپلیکیشن سبک رو بگیرید.

    خانه » بیماری ها » کاهش فشار خون با ۱۵ ماده غذایی معجزه آسا!

    بسیاری از عوامل خطری که برای فشار خون بالا وجود دارد، تحت کنترل شما نیست، از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، مانند ورزش و رژیم غذایی. حتی برای کاهش فشار خون نیز با رژیم غذایی و مواد غذایی خاصی می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید.

    یک رژیم غذایی که غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است و سدیم کمتری دارد، می‌تواند در کنترل فشار خون به شما کمک کند.اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، باید یادتان باشد که رژیم دش (DASH) برای لاغری، کاهش فشار خون و کلسترول چه اصول و قواعدی داشت.

    فهرست مطالب این مقاله

     فشارخون بالا، مربوط به فشار زیادی است که خون به دیواره شریان‌های شما وارد می‌کند. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند سبب آسیب رگ‌های خونی شود که این موضوع منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته و مشکلات دیگر می‌شود.‌

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    به فشار خون بالا قاتل خاموش نیز می‌گویند، زیرا هیچ نشانه و علائمی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است برای سال‌ها بدون تشخیص درمان نشده باقی بماند.

    پیشنهاد مطالعه:‌ برای کاهش بیماری‌های قلبی چه غذایی بهتر است؟

    به طور کلی اشاره کردیم که کدام دسته غذاها در کاهش فشار خون مؤثر هستند؛ اما در این بخش به طور دقیق‌تر غذاهایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند را به شما مخاطبان عزیز فیت شیپ معرفی می‌کنیم:

    پتاسیم سبب می‌شود که کلیه‌ها سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کنند که این به نوبه خود فشار خون شما را پایین می‌آورد. سبزیجات سبز رنگ که غنی از پتاسیم هستند از جمله:

    دقت کنید سبزیجات کنسرو شده بیشتر اوقات نمک اضافه شده دارند.

    توت‌ها، به‌خصوص بلوبری (زغال اخته آبی)، غنی از ترکیباتی طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند.

    بلوبری، تمشک و توت‌فرنگی را می‌توانید به آسانی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سیریال صبحانه‌تان (غلات صبحانه) اضافه کنید و یا می‌توانید آن‌ها را منجمد کرده و بعداً برای تهیه یک دسر سالم و خوشمزه از آن‌ها استفاده کنید.

    چغندر مقدار بالایی نیتریک اکسید دارد که می‌تواند به باز شدن رگ و کاهش فشار خون کمک کند. برای خوردن چغندر می‌توانید آب آن را گرفته و بنوشید یا به سادگی آن را بپزید و میل کنید.

    جو دوسر به دلیل میزان فیبر بالا، چربی کم و سدیم کمی که دارد، برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن جو دوسر هنگام صبحانه
    یک راه خوب برای
    دریافت انرژی است.

    برای تهیه آن، نصف فنجان جو و نصف فنجان شیر را در یک ظرف بخیسانید. در صبح آن را بهم زده و با اضافه کردن انواع توت‌ها، مغزها و دارچین به آن طعم دهید.

    خوردن غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند خیلی بهتر از مصرف مکمل‌هاست. می‌توانید موز را تکه تکه کرده و همراه صبحانه‌تان میل کنید.

    موز حتی برای میان وعده یا صبحانه فوری به همراه تخم‌مرغ آب‌پز مناسب است.در صورت تمایل می‌توانید خواص بیشتر این میوه را در این مطلب مطالعه کنید.

    ماهی‌ها منبع عالی از پروتئین‌های بدون چربی هستند. ماهی‌های چرب مثل سالمون حاوی مقدار بالایی اسید چرب امگا 3 هستند که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کم کند و سطح تری‌گلیسرید را پایین بیاورد.

    علاوه بر این‌ها، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. در واقع غذاهای کمی وجود دارد که حاوی ویتامین D باشند و این ویتامین هورمون‌مانند دارای خواصی است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. اگر می‌خواهید درباره این ویتامین بیشتر بدانید، مقاله تخصصی فیت شیپ درمورد ویتامین دی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    دانه‌های بدون نمک دارای مقدار بالایی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. ¼ فنجان مغز تخمه آفتابگردان می‌تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

    البته حواستان باشد که باید بدون نمک باشند!

    سیر با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن سبب کاهش فشار خون می‌شود.

    ترکیب گیاهان و ادویه‌جات طعم دهنده در رژیم غذایی روزانه شما نیز به کاهش مصرف نمک کمک می‌کند. نمونه‌هایی از گیاهان و ادویه‌هایی که می‌توانید اضافه کنید عبارتند از ریحان، دارچین، آویشن و رزماری.

    خوردن شکلات تلخ می‌تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) شود. شکلات تلخ بیش از 60 درصد کاکائو دارد و شکر آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می‌توانید شکلات تلخ را با میوه‌هایی مانند توت فرنگی یا تمشک، به عنوان یک دسر سالم میل کنید.

    پسته با کاهش مقاومت یا تنگی عروق خونی و کاهش ضربان قلب می‌تواند سبب کاهش فشار خون شود. می‌توانید پسته را به راحتی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، مثلاً آن را به کیک، سس پستو و سالاد اضافه کنید و یا به صورت ساده به عنوان میان‌وعده میل کنید

    روغن زیتون یکی از چربی‌های سالم است. این روغن حاوی پلی‌فونل‌ها است. این ترکیبات با التهاب مقابله کرده و می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن زیتون یک جایگزین خوب برای روغن‌های مضری مانند روغن نباتی، کره و یا روغن‌های سالاد موجود در بازار است.

    انار یک میوهٔ سالم است که هم می‌توانید به صورت درسته آن را میل کنید و هم آب آن را بگیرید، بنوشید و لذت ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار به مدت چهار هفته، به کاهش فشار خون در کوتاه مدت کمک می‌کند.

    البته ما توصیه می‌کنیم خود انار را
    به صورت کامل میل کنید نه اینکه تنها آب آن را بنویشید.

    در ضمن اگر آب انار را از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید حتماً محتوای شکر آن را چک کنید، چراکه شکر اثرات مثبت آن را خنثی می‌کند.

    تخم کتان منبع
    عالی از فیبر و همچنین اسید چرب امگا 3 است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و
    سلامت قلب و سیستم گردش خون را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم
    پزشکی اصفهان نشان می‌دهد که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی می‌تواند فشار خون سیستولیک
    و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به طور مثال می‌توانید تخم کتان را
    به اسموتی مورد علاقه و یا جوانه جو دوسر صبحانه‌تان اضافه کنید.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هاست که حتی نسبت به آنتی اکسیدان‌های مرکبات هم قوی‌تر است.

    مصرف غذاهای غنی از ویتامین C باعث کاهش فشار خون تا 5 میلی متر جیوه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. درست کردن فلفل دلمه‌ای شکم پر برای شام امشب می‌تواند اولین قدم برای داشتن قلبی سالم‌تر و فشار خون پایین‌تر باشد.

    باقلا یک غذای شگفت‌انگیز
    برای کسی است که سعی در کنترل فشار خون خود دارد. طبق تحقیقات افزودن باقلا به رژیم
    غذایی‌تان، کمک می‌کند که فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارید، در حالی که به
    شما احساس سیری نیز می‌دهد و این سبب می‌شود کمتر به غذاهای شیرین و پر نمک تمایل
    پیدا کنید.

    اگر از دنبال کنندگان همیشگی مجله فیت شیپ باشید، می‌دانید که شرط اول سلامتی رعایت اعتدال یا به عبارت دیگر خودداری از افراط و تفریط است.

    این 15 ماده غذایی برای کاهش فشار خون مناسب هستند اما مصرف بی‌رویه هر کدام می‌تواند برای بخش دیگری از سلامتی مضر باشد.

    این مسئله نه
    تنها درمورد فشار خون بالا، بلکه درمورد سایر مسائل نیز صدق می‌کند.

    در صورتی که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستید، بهتر است از متخصص تغذیه برنامه غذایی کاملی دریافت کنید که همه چیز را به طور تمام و کمال در آن گنجانده باشد و هیچ مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید. برای دریافت برنامه به صورت آنلاین، با اپلیکیشن سبک آشنا شوید!

    در صورتی که تمایل به نصب این برنامه هوشمند دارید، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

    مجله فیت شیپ

    با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که با تمام قوا با این ویروس مبارزه کنیم. از اقدامات…

  • داستانی کوتاه انگلیسی با ترجمه فارسی
  • مجله فیت شیپ

    چربی‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته چربی اشباع و چربی غیراشباع تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع،…

    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

    درود فراوان
    مطالبتان بسیار خوب است،.
    اما اگر می خواهید علمی و مستند باشید مطالب شما نیازمند ارجاعات به منابع علمی داخلی و خارجی است..

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توجه شما کاربر گرامی
    تمامی مطالب ما توسط متخصصین تغذیه و مربیان مجرب ورزشی از معتبرترین مقالات علمی جمع اوری شده و شما انتهای هر مقاله میتونید رفرنس و منابع های ارجاع داده شده رو مشاهده کنید.

    دیدگاه شما

    آدرس

    وبسایت

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

    کانال آپارات فیت شیپ


    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


    سایت معرفی پزشکان

    ‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

    دانلود اپلیکیشن سَبک

    حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

    شماره موبایلتون و ایمیلتون رو بزنید و کد تخفیف ۵۰ درصدی اپلیکیشن سبک رو بگیرید.

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فشار خون را قاتل خاموش نامیده‌اند چون معمولا بدون علامت باعث بروز عوارضی مانند سکته می‌شود. فشار خون بالا در سالمندان شایع‌تر است. برای کاهش سریع فشار خون چه بخوریم؟

    ۱ – برای کاهش فشار خون مصرف آب سالم و گوارا به میزان قابل توجه در روز توصیه می‌شود. یک لیوان آب میوه رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می‌‌شود.

    ۲- برای درمان فشار خون بالا مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و به جای آن نان حاوی سبوس جو دو دسر استفاده کنید.

    ۳- مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مانند انواع نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    ۴- سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتما غذای خود را در محیطی‌ آرام و به دور از استرس و تشنج میل کنید.

    ۵- با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، فرایند هضم غذا را بهبود بخشیده و به کاهش فشار خون کمک کنید.

    ۶- نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

    ۷- برای کاهش فشار خون از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه حرارت بسیار بالا یا با مدت زمان طولانی تهیه می‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی مهم و تاثیرگذار در بالا بردن فشار خون است. بنابراین از یک روغن برای چند بار پخت غذا استفاده نکنید.

    ۸- از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مانند انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه‌ای جداً خودداری کنید.

    ۹- اگر به دنبال کاهش فشار خون هستید، مصرف چای و شکلات را تا حد امکان محدود و به جای آنها از چای‌ها و دم کردنی‌‌های گیاهی خانگی (مثل گل‌ گاوزبان و نظایر آن) استفاده کنید.

    ۱۰- به جای مصرف نمک می‌‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه جات مفید (زردچوبه، دارچین و… )، پیاز و آب لیموی تازه برای مزه‌دار کردن غذاها استفاده کنید.

    ۱۱ – موادی مانند کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون، روغن‌هـاى گیاهی مایع و روغن ماهی برای کاهش فشار خون استفاده کنید.

    ۱۲- مغزها و دانه‌های گیاهی مانند گردو، حاوى مواد مغذی بی‌شماری هستند. می‌‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها و در نتیجه پایین آوردن فشار خون شما کمک شایانی می‌‌کند.

    ۱۳- برای درمان فشار خون بالا حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

    ۱۴- از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌کند، استرس و عصبانیت است.

    ۱۵- هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید کارکردن بی‌وقفه، بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد.

    ۱۶ – حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

    ۱۷- ورزش‌‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری ورزش‌‌های مناسبی برای کاهش فشار خون به شمار می‌آیند. بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

    ۱۸- از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و… به جای نمک برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده کنید.

    ۱۹- سیگار را به طور کامل از برنامه زندگی خود حذف کنید.

    برای اطلاع از خدمات کلینیک دکتر محمد حسین نجفی اینجا را کلیک کنید.

    ۱- نوشیدن مستمر شیر کم چرب کمک می‌کند فشار خون تان تا ۱۰ درصد پایین بیاید.

    ۲- مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند نیز برای کاهش فشار خون مفید هستند. مواد غذایی که منیزیم بالایی دارند شامل حبوبات (لوبیا، باقلا، لوبیا چشم بلبلی و…)، گریپ فروت، بادام، سیب، اسفناج، ذرت، غلات کامل، کلم بروکلی و شیر سویا هستند.

    ۳- شکلات تلخ حاوی فلاووئوئید است که باعث کاهش فشار خون سیستولی و همچنین دیاستولی می‌‌شود.

    ۴- کدو، سویا، کشمش، آلو، زردآلو، سیب زمینی، قارچ، میوه خشک مخلوط، دانه‌‌های بی‌نمک، گوجه فرنگی و از این قبیل، به این دلیل که به بدن برای خلاص شدن از مایعات اضافی که قلب به آن نیاز ندارد کمک می‌‌کند، به کاهش فشار خون کمک می‌‌کنند.

    ۵- مواد غذایی سرشار از فیبر مانند جو، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانند فشار خون‌ تان را پایین بیاورند.

    ۶- امگا ۳ هم یکی از موادی است که به کاهش فشار خون معروف است و روغن حاوی مقدار قابل توجهی امگا۳ است.

    همچنین می‌‌توانید مکمل‌‌های امگا ۳ را از داروخانه‌ها تهیه کنید. ماهی سالم‌ترین نوع گوشت است زیرا سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    ۷- سیر، کرفس، گوجه فرنگی، هویج و پیاز نیز راهی بسیار عالی برای کاهش فشار خون است.

    بعضی گیاهانی که فشار خون را پایین می‌‌آورند عبارتند از ریشه زنجبیل، فلفل هندی، برگ زیتون و زردچوبه، مارچوبه، بامیه و زعفران نیز روش‌های درمانی گیاهی فوق‌العاده‌ای هستند.

    ۸- کم آب شدن بدن نیز گاهی می‌‌تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود و نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز، می‌‌تواند از آن جلوگیری کنید.

    ۹- مرکبات سرشار از ویتامین‌ها هستند و بعضی از آنها خاصیت ضد التهابی نیاز دارند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌‌کنند.

    ۱۰- سرکه سیب نیز فشار خون را پایین می‌آورد می‌‌توانید یک چهارم قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید.

    همچنین می‌توانید یک‌چهارم قاشق چایخورى جوش شیرین برای بهتر کردن مزه آن اضافه کنید یا آن را به نوشیدنی‌های دیگر اضافه یا با عسل مخلوط کنید.

    منبع: سلامانه

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

  • شماره تلفن شرکت گاز اصفهان
  • مطلب قبلی

    هر چند وقت یک بار باید ورزش کنیم؟

    مطلب بعدی

    راهکاری موثر برای کاهش وزن دیابتی ها

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    سلامت نیوز: بسیاری از ریسک فاکتورهای فشار خون بالا از کنترل شما خارج هستند، مانند سن، پیشینه‌ی خانوادگی، جنسیت و نژاد. اما عواملی هم وجود دارند که می‌توانید کنترل‌شان کنید مانند ورزش و رژیم غذایی.به گزارش سلامت نیوز به نقل از نبض ما، فشار خون بالا یا پُر فشاری خون، بیماری است که در آن، خون به دیواره‌ی شریان‌ها فشار وارد می‌کند.فشار خون بالا می‌تواند به مرور زمان به رگهای خونی آسیب زده و منجر به بیماری‌ قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و سایر مشکلات شود.فشارخون بالا را قاتل خاموش می‌نامند زیرا علامتی نداشته و ممکن است سالها، تشخیص داده نشده و درمان نشده باقی بماند. رژیم غذایی که می‌تواند فشار خون را کنترل کند، تغذیه‌ای سرشار از پتاسیم، منیزیم، فیبر و کم نمک است.

    ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بدانید چه غذاهایی می‌توانند به شما در مبارزه با فشار خون بالا کمک کنند:

    طرز تهیه غذا برای فشار خون بالارژیم غذایی پُر از نمک، در بسیاری از افراد موجب افزایش فشار خون می‌شود. در واقع شما هر چه سدیم یا نمک کمتری مصرف کنید، کنترل بهتری روی فشار خون‌تان خواهید داشت. برای کاهش سدیم در رژیم غذایی‌تان، پیشنهادهایی برای‌تان داریم:– یک دفترچه‌ی یادداشت برای پیگیری میزان نمک در غذاهایی که می‌خورید داشته باشید.– سعی کنید روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم نمک (حدود ۱ قاشق چایخوری) مصرف کنید. از پزشک‌تان بپرسید آیا لازم است مصرف نمک‌تان را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید؟برچسب مواد غذاییبرچسب‌های غذایی روی بسته‌های مواد غذایی را به دقت بخوانید. غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی ۵ درصد یا کمتر از میزان مجاز روزانه نمک باشند. از خوردن غذاهایی که دارای ۲۰ درصد یا بیشتر از میزان مجاز روزانه نمک هستند اجتناب کنید. از مصرف غذاهای کنسروی، فرآوری شده، گوشت‌های آماده و فست فودها اجتناب کنید. از ادویه‌های و چاشنی‌های بدون نمک استفاده کنید.اسفناج درمان فشارخون بالاپتاسیم به کلیه‌های‌تان کمک می‌کند تا سدیم بیشتری از طریق ادرارتان دفع شود، در نتیجه فشار خون‌تان کاهش خواهد یافت. سبزیجات برگدار که سرشار از پتاسیم هستند شامل اسفناج، کاهو، آروگولا، کلم برگ، برگ شلغم، برگ کلم برگ، برگ چغندر، برگ چغندر سوئیسی می‌شود.سبزیجات کنسرو شده معمولا نمک افزوده دارند. اما سبزیجات منجمد به اندازه‌ی سبزیجات تازه حاوی مواد مغذی هستند. شما همچنین می‌توانید این سبزیجات را با موز و شیر بادام ترکیب کنید تا آبمیوه‌ای سالم و شیرین و سبز داشته باشید.

    سالمون، ماهی‌های سرشار از امگا ۳ماهی‌ منبع عالی پروتئین کم چرب است. ماهی‌های چرب مانند ماکرل و سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که می‌تواند فشار خون را پایین آورده، التهاب را کاهش داده و تری گلیسرید را هم پایین بیاورد.علاوه بر این منابع، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. غذاهای بسیار معدودی دارای ویتامین D هستند و این ویتامین هورمون مانند، دارای ویژگی‌هایی است که می‌‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.خواص ماهی تازهیکی از مزایای ماهی این است که به راحتی طعم‌دار شده و آماده‌ی خوردن می‌شود. می‌توانید فیله‌ی سالمون را در فویل قرار داده و به آن ادویه‌ و لیموترش و روغن زیتون بزنید و آن را در فری که از قبل گرم شده در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بپزید.لبو و کاهش فشارخونلبو سرشار از نیتریک اکسید است که می‌تواند به باز کردن رگها و کاهش فشار خون کمک کند. همچنین محققان دریافتند نیترات موجود در آب لبو، فشار خون افراد تحت آزمایش را در عرض ۲۴ ساعت کاهش داده بود.شما می‌توانید خودتان آب لبو تهیه کنید یا اینکه فقط آن را بپزید و بخورید. لبوی برشته یا سرخ شده همراه سبزیجات لذیذ و خوشمزه است. همچنین می‌توانید لبو را به صورت چیپس تهیه کنید. وقتی با لبو سر و کار دارید مراقب باشید چون آب آن می‌تواند دست‌ها و لباس‌تان را لک کند.

    رابطه زنجبیل و فشارخون بالازنجبیل می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند و همانطور که پژوهش‌ها نشان داده زنجبیل، جریان خون را بهبود داده و عضلات اطراف رگهای خونی را شل می‌کند.زنجبیل معمولا در غذاهای آسیایی کاربرد دارد و ماده‌ای چند کاره است که می‌توانید آن را به شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها نیز اضافه کنید. زنجبیل تازه را خرد یا آسیاب کرده و به خوراک سبزیجات، سوپ‌ها، نودل، دسرها و یا چای‌تان اضافه کنید.این چاشنی تند می‌تواند کارهایی فراتر از طعم دادن به غذاهای‌تان انجام دهد. سیر می‌تواند با شل و فراخ کردن رگهای خونی، فشار خون شما را کاهش بدهد.تاثیر سیر بر فشار خون بالامی‌توانید سیر تازه را به بسیاری از رسپی‌های مورد علاقه‌تان اضافه کنید. اگر طعم تند سیر چندان باب طبع‌تان نیست، می‌توانید ابتدا آن را تفت دهید و بعد در غذا استفاده کنید. اگر به طور کلی با خوردن سیر مشکل دارید می‌توانید مکمل آن را مصرف کنید.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    کنترل فشار خون بالا با آب انارانار میوه‌ای پُر خاصیت است که هم می‌توانید از خود میوه لذت ببرید و هم از آب آن. مطالعه‌ای نشان داد که نوشیدن یک فنجان آب انار یک بار به مدت چهار هفته و یک بار در روز در عرض مدت کوتاهی فشار خون را کاهش می‌دهد.آب انار، نوشیدنی بسیار خوش طعمی برای یک صبحانه‌ی سالم می‌تواند باشد. اگر می‌خواهید از آب میوه‌های آماده استفاده کنید، حتما نوع بدون قند اضافی آن را تهیه کنید، چون قند می‌تواند فواید انار را بی‌اثر کند.

    ریحان و کنترل فشارخون بالاریحان گیاهی خوش طعم و بوست که در با بسیاری از غذاها جور در می‌آید. ریحان می‌تواند فشار خون‌تان را پایین بیاورد.افرودن ریحان تازه به رژیم غذایی، ساده و بی‌دردسر است. در گلدان آشپزخانه‌تان این گیاه را پرورش بدهید و نگهداری کنید تا همیشه بتوانید از برگ‌های تازه‌ی آن در پاستا، سوپ‌ها، سالادها و خوراک‌های دیگر استفاده کنید.منابع:Webmd،healthline

     فشار خون یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری به آن دچار هستند و متاسفانه خیلی از آنها حتی نمی دانند دچار فشار خون بالا هستند، در این مطلب چند اقدام برای کردن فشار خون بیان می شود

    فشار خون یکی از مشکلاتی است که عدم توجه به آن پیامدهای زیادی دارد. در این مطلب به چند نکته مهم تغذیه ای در مورد فشار خون اشاره می شود. خوراکی هایی معرفی می شوند که به کاهش فشار خون کمک می کنند. در تصویر هر یک می توانید میزان مناسب مصرف خوراکی را نیز ببینید.

    بیشتر بدانید : 15 توصيه كليدی برای كاهش فشار خون

    یکی از ابزاری که پزشک برای برگرداندن فشار خون به حالت عادی استفاده می کند، رژیم غذایی دش است. دش در حقیقت یک رژیم نیست بلکه یک سبک از غذا خوردن است. در این روش مصرف نمک کاهش پیدا می کند، فرد میوه و سبزیجات زیاد مصرف می کند و هر وعده غذایی غلات سبوس دار، ماهی گوشت پرندگان، اجیل های مختلف، حبوبات و لبنیا کم چرب را در خود دارد.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    بیشتر بدانید : کاهش سریع فشار خون بدون دارو با روش های طبیعی

    نمک باعث می شود آب بیشتری در بدن تجمع پیدا کند. تجمع مایعات در بدن منجر به بالا رفتن حجم خون شده و فشار بیشتری بر روی عروق وارد می کند که همه این عوامل فشار خون را افزایش می دهند. توصیه می شود بشقاب خود را با برگ های سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم کیل یا کلم پر کنید که سرشار از پتاسیم هستند. پتاسیم یک ماده معدنی است که سدیم را از طریق ادرار از بدن خارج می کند و دیواره رگ های خونی را شل می کند.

    رنگدانه ای به نام آنتوسیانین anthocyanin باعث رنگی شدن توت فرنگی، تمشک و بلوبری می شود که این رنگدانه برای رگ های خونی هم مفید است. این رنگدانه یک ترکیب طبیعی است که باعث می شود دیواره رگ های خونی گشادتر و انعطاف پذیرتر شوند و به این ترتیب فشار خون کاهش پیدا کرده و سلامت قلب بهبود پیدا می کند.

    کلسیم نقش مهمی در بهبود فشار خون دارد، چرا که به سفت و شل شدن رگ های خونی در زمان نیاز کمک می کند. ماست ساده کم چرب خوراکی خوبیست تا کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بدون اینکه شکر یا چربی زیادی به رژیم غذایی افزوده شود.

    یکی دیگر از منابع کلسیم استخوان ماهی است، مانند ماهی سالمون یا ماهی ساردین. ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی و ساردین حاوی مقدار زیادی امگا 3 و اسیدهای چرب هستند که به بهبود سلامت قلب کمک می کنند. بررسی های انجام شده بر روی مکمل های روغن ماهی نشان می دهند که این مکمل ها می توانند فشار خون را کاهش دهند، به ویژه اگر فرد مبتلا به فشار خون بالای شدید یا متوسط باشد.

    دانه های بدون نمک مختلف، مانند دانه کدو تنبل، تخم کتان و دانه آفتابگردان با ماست و سالاد قابل مصرف هستند، یا می توانید این دانه ها را به غذاهای مختلف خود اضافه کنید که به کاهش فشار خون کمک می کنند. دانه ها منابع خوبی از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم هستند که به کنترل فشار خون و شل شدن رگ های خونی کمک می کنند.

    جو دو سر یکی از غلات سالمی است که سیر کننده و حاوی مقدار کمی سدیم است. به علاوه جو دو سر سرشار از فیبر است که وزن و فشار خون را تحت کنترل قرار می دهد. جو را همراه با آب یا شیر کم چرب بجوشانید. برای شیرین کردن طعم آن می توانید به محتوای جو دوسر کشمش و موز اضافه کنید.

    بررسی ها نشان داده اند که خوردن ترکیب دو فنجان آب لبو و آب سیب (سه چهارم آن آب لبو و یک چهارم آب سیب) می تواند طی چند ساعت به کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالای فشار خون) کمک کند. خوردن این نوشیدنی تاثیر بیشتری بر روی مردان می گذارد. بالا بودن فشار خون سیستولیک می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. چغندر و لبوی پخته یا برگ چغندر پخته شده حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند و انتخاب خوبی برای کاهش فشار خون محسوب می شوند.

    سیر علاوه بر طعمی که به غذا اضافه می کند، فواید زیاد دیگری نیز به همراه دارد. به علاوه سیر نقش مهمی در افزایش سطح اکسید نیتریک دارد که باعث انقباض عروق خونی می شوند. هر چه عروق خونی شما آرامش بیشتری داشته و شل تر باشند، فشار کمتری به قلب وارد می شود و برای پمپاژ کردن خون کار کمتری انجام می دهد. این امر کمک می کند فشار خون شما پایین بیاید.

    پسته هم مانند گردو و بادام منبع خوبی از چربی های سالم است که به سلامت قلب کمک می کنند. اما برای کنترل فشار خون بالا بهترین گزینه پسته است. به نظر می رسد پسته بیشترین تاثیر را بر کاهش فشار خون دارد.

    نوشیدن منظم آب انار به کم شدن عدد فشار خون کمک می کند. اما مراقب قند افزوده شده به آب انار باشید. به علاوه آب میوه ها فیبر کافی ندارند و شما فیبر را از طریق میوه دریافت می کنید. بنابراین در زمان نوشیدن آبمیوه حتما فیبر را از طریق سایر مواد غذایی به بدن خود برسانید تا به این ترتیب سلامت قلب خود را تضمین کرده و به عملکرد روده ها کمک کنید.

    پلی فنول ها آنتی اکسیدان های محافظی هستند که روغن زیتون بیشتر از هر ماده خوراکی دیگری حاوی این آنتی اکسیدان می باشد. پلی فنول باعث بهبود سلامت رگ های خونی می شود و به انعطاف پذیری آنها کمک می کند. روغن زیتون یک چربی سالم محسوب می شود و می توانید به جای کره، روغن های گیاهی یا روغن کانولا از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید.

    مصرف روزانه یک فنجان نخود، عدس و انواع لوبیا می تواند فشار خون را کنترل کرده و آن را در حد سالم حفظ کند. حبوبات و لوبیا حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که می توانند خطر بروز بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهند.

    شکلات تلخ (حاوی حداقل 70 درصد کاکائو) حاوی فلاونول است. هامنند سیر، این آنتی اکسیدان می تواند سطح اکسید نیتریک را افزایش دهد و رگ های خونی را گشاد کند. گشاد شدن رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک می کند. بنابراین خوردن کمی شکلات تلخ در روز یکی از موارد مورد نیاز شماست.

    اگر دچار فشار خون بالا هستید یا فشار خون شما در مرز خطرناکی قرار دارد، انتخاب یک رژیم غذایی سالم می تواند آن را تحت کنترل در آورده یا از بالا رفتن آن پیشگیری کند. اما علاوه بر رژیم غذایی عوامل دیگری هم مهم هستند؛ از جمله اینکه وزن خود را کاهش دهید، ورزش کنید و داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور منظم مصرف کنید.

    بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

    بیشتر بدانید : 15 توصيه كليدی برای كاهش فشار خون

    بیشتر بدانید : برای کاهش فشار خون بدون دارو چه بخوریم و چه بکنیم؟

    بیشتر بدانید : مؤثرترین راه کاهش فشار خون در مردان

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

    All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

     

    شیر

    شیر یکی از مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی است. این دو ماده با هم و در کنار یکدیگر مانند تیمی برای کاهش فشار خون عمل می کنند. با مصرف شیر 3 تا 10 درصد از فشار خون کاهش پیدا م یکند.

     تخم آفتابگردان

    تخم آفتابگردان با داشتن مقدار قابل توجهی منیزیم و مواد مغذی مفید دیگر برای کاهش فشار خون مفید است. البته باید نباید از نوع شور آن استفاده کرد . همچنین در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    اسفناج

    اسفناج با داشتن ویتامین های گروه A جریان خون را در رگها راحت تر م یکند و علاوه بر کاهش فشار خون از ابتلا به سکته های فلبی و مغری جلوگیری می کند.

     ماست

    مصرف ماست کم چرب موجب کاهش فشارخون می شود، در حقیقت پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت فیزیکی منظم، از ابتلا به بیماری های مزمن از جمله فشارخون بالا پیشگیری می کند. بررسی منظم فشارخون برای اغلب افراد به ویژه سالمندان ضروریست زیرا در بیشتر مواقع این اختلال علایمی به همراه ندارد.

     

    سیب زمینی آب پز

    سیب زمینی آب پز شده دارای پتاسیم است . زمانی که پتاسیم وارد بدن می شود به طور طبیعی بدن شروع به کاهش میزان سدیم در بدن و به دنبال آن کاهش فشار خون می شود.

     موز

    پتاسیم در موز به وفور یافت می شود و برای بدن بسیار مفید است. در ضمن در کاهش فشار خون هم می تواند کمک کننده باشد.

    ماست

    مصرف ماست کم چرب موجب کاهش فشارخون می شود، در حقیقت پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت فیزیکی منظم، از ابتلا به بیماری های مزمن از جمله فشارخون بالا پیشگیری می کند. بررسی منظم فشارخون برای اغلب افراد به ویژه سالمندان ضروریست زیرا در بیشتر مواقع این اختلال علایمی به همراه ندارد.

    Dr Fariba Hendesi –

    فهرست موضوعات

    پرفشاری خون گاهی اوقات به عنوان قاتل خاموش هم نامیده می شود زیرا هیچ نشانه ای نداشته و می تواند خطرزا باشد. برای کاهش فشار خون بالا می توان رژیم غذایی مناسبی را در پیش گرفت.

    میزان پتاسیم کمک می کند تا کلیه ها سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کرده و این موضوع به نوبه خود می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. سبزیجات  برگ دار که دارای  پتاسیم بالا هستند، عبارتند از:

    سبزیجات کنسرو شده اغلب حاوی سدیم اضافه هستند، اما سبزیجات یخ زده حاوی مقدار زیادی مواد مغذی همانند سبزیجات تازه هستند و ذخیره آن ها آسان تر است.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    مصرف غذاهای غنی از پتاسیم بهتر از مصرف مکمل ها است. برای اضافه کردن منابع پتاسیم می توانید از موز، غلات یا بلغور جو دوسر استفاده کنید. شما همچنین می توانید هر کدام از این مواد غذایی را در هنگام صبحانه و با یک تخم مرغ آب پز مصرف کنید.

    انواع توت ها، به خصوص درختان زغال اخته، غنی از ترکیبات طبیعی فلاونوئیدها هستند. مطالعات نشان داده است که مصرف این ترکیبات ممکن است سبب کاهش فشار خون بالا شود.زغال اخته، تمشک و توت فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می توانید این مواد را به همراه غلات هنگام صبح مصرف کرده و یا به عنوان دسر، انواع توت های یخ زده را مصرف کنید.

    چغندر، حاوی اکسید نیتریک بالایی است، که می تواند به باز کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. محققان همچنین دریافتند که نیترات موجود در آب گوجه فرنگی هم باعث کاهش فشار خون می شود. شما می توانید آب چغندر را مصرف کرده و یا به طور کامل آن را در غذا طبخ کنید ،زیرا چغندر به هنگام افزوده شدن به مواد غذایی و پخت و پز، خوشمزه تر است.

    شیر خامه ای منبع عالی از کلسیم بوده و کم چرب است.  شیر، از عناصر مهم رژیم غذایی برای کاهش فشار خون است. شما همچنین می توانید در صورت عدم مصرف شیر، ماست را جایگزین کنید. به گفته انجمن قلب و عروق، زنانی که در هفته میزان بالایی ماست مصرف می کنند، تا 20 درصد شاهد کاهش خطر ابتلا به سرطان خون و پرفشاری خون هستند. سعی کنید کمی بادام زمینی و میوه  هم  به ماست اضافه کنید تا از مزایای بیشتر سلامتی برای  قلب سالم هم بهره مند شوید.

    هنگام مصرف ماست از کم چربی بودن و میزان شکر آن مطمئن شوید ، زیرا هر چه میزان قند در هر وعده غذایی پایین تر باشد، بهتر است. رژیم غذایی با فیبر بالا، کم چرب و کم سدیم برای کاهش فشار خون شما مناسب است.همچنین  بلغور جو دوسر در صبحانه یک روش عالی برای کاهش فشار خون بالا است.

    ماهی، منبع عالی پروتئین خوب(لاغر) است. ماهی هایی مانند ماهی خال مخالی و ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند فشارخون بالا ، التهاب و تری گلیسیرید را کاهش دهند. علاوه بر این منابع ماهی و همچنین ماهی قزل آلا ،حاوی ویتامین D هستند.باید گفت که مواد غذایی  به ندرت حاوی ویتامین D هستند و این ویتامین مانند هورمون ها دارای خواصی است که می تواند به طرز چشمگیری فشار خون را کاهش دهد.

    یکی از مزایای تهیه و مصرف  ماهی این است که طعم و مزه آن بسیار دلچسب است. بنابراین شما می توانید ماهی قزل آلا را با گیاهان، لیمو و روغن زیتون مزه دار کرده و علاوه بر تاثیر گذاری بر فشار خون بالا، از لذت یک غذای لذیذ هم بهره مند شوید.

    دانه های غیر معطر زیادی هستند که  حاوی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی بوده و باعث کاهش فشار خون می شوند. مصرف ¼ فنجان روغن آفتابگردان، کدو تنبل و یا تخم مرغ  به عنوان یک میان وعده  غذایی می تواند برای فشار خون بالا بسیار سودمند باشد.

    بررسی ها نشان داده است که سیر می تواند با افزایش میزان اکسید نیتریک در بدن ، باعث کاهش فشار خون بالا شود. اکسید نیتریک، با افزایش وادولاسیون و یا باز کردن شریان ها، در کاهش فشار خون بالا کمک می کند. استفاده از گیاهان و ادویه جات طعم دهنده به رژیم غذایی روزانه می تواند درکاهش مصرف نمک، کمک کند. نمونه هایی از این گیاهان و ادویه ها عبارتند از ریحان، دارچین، آویشن، رزماری و غیره.

    مطالعات نشان می دهد که خوردن شکلات تلخ با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) همراه است. این مطالعه نشان می دهد که مصرف  100 گرم شکلات تلخ در روز ممکن است باعث کاهش چشمگیر خطر بیماری های قلبی عروقی شود. شکلات تیره و تلخ حاوی بیش از 60 درصد کاکائو و درصد پایینی شکر است. شما می توانید شکلات تلخ را به ماست اضافه کنید یا آن را با میوه هایی مانند توت فرنگی، زغال اخته یا تمشک مخلوط  کرده و به عنوان یک دسر سالم مصرف کنید.

    سیر تازه یا عصاره سیر برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند. طبق یک مطالعه بالینی، عصاره سیر که با گذشت زمان آماده شده است، ممکن است تأثیر بیشتری بر فشار خون نسبت به قرص های معمولی پودر سیر داشته باشد.

    یک بررسی در سال 2012، حاکی از مطالعه بر روی 87 نفر با فشار خون بالا بود، که کاهش دیاستولیک 6 میلی متر جیوه و کاهش سیستولیک 12 میلی متر جیوه در افرادی که سیر مصرف کرده بودند نسبت به کسانی که هیچ درمانی دریافت نکرده بودند، نشان داد.

    یک مطالعه طولانی مدت که در سال 2014 به نتیجه رسید، نشان داد افرادی که پروتئین بیشتری می خورند، خطر کمتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند. برای کسانی که به طور متوسط ​​100 گرم پروتئین در روز می خورند، خطر ابتلا به فشار خون بالا 40 درصد کمتر از رژیم های غذایی با پروتئین کم است. کسانی که فیبر را نیز به طور منظم به رژیم غذایی خود اضافه کردند، تا حدود 60 درصد خطر ابتلا را کاهش داده اند.

    با این حال، رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است برای همه ی افراد مناسب نباشد. افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید احتیاط کنند، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

    مصرف روزانه 100 گرم پروتئین در اکثر رژیم های غذایی بسیار متداول است. غذاهای پر پروتئین شامل موارد زیر می باشد:

    یک وعده 3/5 اونسی (هر اونس 31 گرم) ماهی قزل آلا می تواند به اندازه 22 گرم پروتئین داشته باشد، در حالی که 3.5 اونس سینه مرغ ممکن است حاوی 30 گرم پروتئین باشد. یک و نیم لیوان از انواع حبوبات حاوی 7 تا 10 گرم پروتئین است. دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی 8 گرم پروتئین می باشد. 

    افزودن اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 یا روغن ماهی به رژیم غذایی می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. آنالیز روغن ماهی و فشار خون نشان داد که میانگین فشار خون در کسانی که فشار خون بالا داشته اند کاهش یافته است، 4.5 میلی متر جیوه فشار سیستولیک و 3.0 میلی متر جیوه فشار دیاستولیک در آن ها کاهش یافته است.

    این مجموعه پروتئینی حاصل از شیر ممکن است علاوه بر احتمال کاهش فشار خون، فواید سلامتی زیادی نیز داشته باشد.

    کمبود منیزیم به فشار خون بالاتر مربوط می شود. یک متاآنالیز نشان داده است که مصرف مکمل منیزیم باعث کاهش کمی در فشار خون می شود.

    در چند مطالعه نشان داده شده است که آنتی اکسیدان کوآنزیم Q10 فشار خون سیستولیک را به میزان 17 میلی متر جیوه و دیاستولیک تا 10 میلی متر جیوه کاهش داده است .

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    ال-سیترولین خوراکی پیش ساز ال-آرژنین در بدن است، یک قطعه پروتئین، که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

    مدت زیادی است که در بسیاری از فرهنگ ها از داروهای گیاهی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. برخی گیاهان حتی ممکن است باعث کاهش فشار خون شوند. اگرچه، برای شناسایی دوز و اجزای موجود در گیاهانی که بیشترین کاربرد را دارند، تحقیقات بیشتری لازم است.

    همیشه قبل از مصرف مکمل های گیاهی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. برخی از آن ها ممکن است با داروهای تجویزی پزشک شما تداخل داشته باشند.

    در اینجا لیستی از گیاهان دارویی وجود دارد که در برخی فرهنگ ها در سراسر جهان برای کاهش فشار خون استفاده می شود:

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

    کلینیک فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

  • خواص ترکیب کنجد و عسل
  • Next Post

    هولتر مانيتورينگ بيست و چهار ساعته فشار خون يا ABPM

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    Your email address will not be published.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    Introducing the Best Blood Pressure Pills

    علت افزایش ناگهانی فشار خون چیست؟

    آنژیوگرافی قلب به زبان ساده

    بودابەزینی خوون په ستی لە سەرە چی پخۆێن؟

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    رژیم غذایی دکتر کرمانی

    یکی از نگرانی هایی که همیشه درباره فشار خون وجود دارد این است که آن را حس نمی کنید و ممکن است اصلا متوجه نباشید که مبتلا به فشار خون هستید. ابتلا به فشار خون بالا می تواند خطر بیماری قلبی، سنگ کلیه، سکته مغزی یا آنوریسم را افزایش دهد.

    فشار خون بالا ۱۴۰ روی ۹۰ است. فشار خون طبیعی اما ۱۲۰ روی ۸۰٫ اگر عددی که خوانده می شود چیزی بین این دو باشد بدان معناست که درگیر پیش فشار خون بالا هستید. اگر دچار پیش فشار خون بالا باشید، اعمال تغییراتی در سبک زندگی می تواند از تبدیل شدن این مشکل به فشار خون بالا پیشگیری کند.

    در صورت ابتلا به فشار خون بالا هم تغییرات زیادی در سبک زندگی می توان اعمال کرد تا به کاهش فشار خون منجر شود.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    ” کاهش وزن، افزایش ورزش و ایجاد تغییر در برنامه غذایی تان

    می تواند تاثیر قابل توجهی روی فشار خونتان بگذارد “

    تاثیر غذایی روی درمان فشار خون بالا تا به حال توسط چندین تحقیق مختلف به اثبات رسیده است. برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات کامل و آجیل ها و همچنین محدود در گوشت قرمز و قندهای اضافه شده می تواند بسیار کمک کننده باشد.چنین برنامه غذایی تاکیدش روی دریافت بالای مواد معدنی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. به دنبال چنین برنامه غذایی ای، کاهش وزن و افزایش ورزش و فعالیت بدنی می تواند راه های مناسب دیگری برای کاهش فشار خون باشد.

    در ادامه، غذاهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که تاثیر ویژه ای روی کاهش فشار خون دارند. سعی کنید به برنامه غذاییتان بیشتر از این غذا اضافه کنید تا در جهت بهبود این مشکل کمکتان کنند.

    به خاطر داشته باشید تنها یک غذا نمی تواند جادویی عمل کند و مشکلتان را به کلی برطرف کند، بلکه این ترکیبی از چندین غذا و مواد مغذی است که نتیجه بخش است.

    لبنیات منبع طبیعی کلسیم و پتاسیم هستند، دو ماده مغذی که برای فشار خون مفید می باشند.

    تحقیقات نشان داده دریافت محصولات لبنی کم چرب می تواند برای کاهش فشار خون مناسب باشد. محققان در این تحقیقات اطلاعات مربوط به بیش از ۴۵۰۰۰ نفر را بررسی کرده اند. بین مصرف محصولات لبنی کم چرب و کاهش فشار خون رابطه ای مستقیم دیده شد. این ارتباط فقط در محصولات لبنی کم چرب دیده شده است، نه پر چرب. وجود پتاسیم و کلسیم می تواند تا حدودی روی اینکه لبنیات به کاهش فشار خون کمک می کنند تاثیر داشته باشد اما به غیر از این دو، ترکیبات دیگری نیز در شیر کم چرب وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می شوند. متاسفانه بسیاری از مردم همچنان به اندازه نیاز روزانه از لبنیات استفاده نمی کنند. توصیه می شود در روز سه وعده از لبنیات استفاده کنید. منابع کم چرب می تواند شامل شیر کم چرب، ماست، کفیر یا پنیر باشد.

    بذر کتان منبع خوبی از امگا ۳، فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف بذر کتان بر اساس تحقیقات می تواند به پیشگیری از برخی سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و دیابت کمک کند. بهترین حالت استفاده از بذر کتان زمانی است که به خوبی خرد شده باشند چون در این وضعیت بدن می تواند بیشترین مواد مغذی را از آن جذب کند.اگر بذر کتان را به صورت کامل بخورید ممکن است همانطور دست نخورده و بدون اینکه چیزی از آن، جذب بدنتان شود از سیستم گوارشی عبور کند. روغن بذر کتان نیز به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می گیرد و همینطور در غذاهایی که به پختن نیاز ندارند و یا کمترین مقدار پخت را می خواهند مصرف می شود.

    بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد اضافه کردن بذر کتان به برنامه غذایی می تواند روی کاهش فشار خون تاثیر گذار باشد.

    محققان متوجه شدند وقتی شرکت کنندگانی که دچار بیماری های عروقی بودند به مدت ۶ ماه هر روز ۳۰ گرم بذر کتان مصرف می کردند فشار خونشان ۱۰ نمره پایین آمد. سخت است که بگوییم تنها امگا ۳ موجود در بذر کتان عامل کاهش فشار خون است چیز دیگری به نام اوکسی لیپینز در بذر کتان هم تاثیر زیادی روی کاهش فشار خون دارد. این را به خاطر داشته باشید فقط چون از بذر کتان استفاده می کنید بدان معنا نیست که تاثیرش جادویی است و همین یک تغییر برایتان کافی است.همچنان باید روی رعایت برنامه ای سالم تمرکز کنید و به همراهش بذر کتان نیز استفاده کنید.

    بذر کتان به صورت کلی بی خطر شناخته می شود، اما خانم های باردار و شیرده نباید به برنامه غذایی خود بذر کتان اضافه کنند.

    دانه های کاکائو در خود چیزی به نام فلاوانول دارند که منبع آنتی اکسیدان است.

    شکلات تلخ حاوی بالاترین درصد کاکائو است و در نتیجه مقدار زیادی از فلاوانول ها را به همراه شیر و یا شکلات سفید دارد.

    دانه های کاکائو همچنین منبعی غنی از منیزیم هستند که می تواند برای پایین آوردن فشار خون مفید باشد. وقتی فلاوانول های کاکائو هضم و جذب بدن می شوند، می توانند تاثیر عمیقی روی شل کردن عضلاتی که در خط رگ های خونی قرار دارند بگذارد.

    تاثیر این واکنش کاهش فشار خون است. بنابراین مصرف کاکائو که فلاوانول بالایی دارد می تواند تاثیرات مثبتی روی کمک به کاهش فشار خون بگذارد. در تحقیقی که سال ۲۰۰۵ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند این شکلات سیاه است که می تواند باعث کاهش فشار خون و حساسیت به انسولین بشود نه شکلات سفید. شرکت کنندگان در این تحقیق به مدت ۱۵ روز، روزانه ۱۰۰ گرم شکلات تلخ می خوردند. این را به خاطر بسپارید هرچه مقدار کاکائو بیشتر باشد قدرت فلاوانول نیز بیشتر می شود.

    مانند ترکیبات موجود در شکلات تلخ، چغندرها نیز حاوی ترکیباتی هستند که رگ های خونی را شل می کنند.

    ” در یک تحقیق ثابت شد روزانه خوردن یک فنجان آب چغندر

    می تواند فشار خون را تا ۵ نمره پایین بیاورد “

    نوشیدن روزانه یک فنجان آب چغندر کار نسبتا دشواری است، چون طعم آنچنان خوبی ندارد.

    با این حال، محققان بر این عقیده هستند که خوردن بیشتر چغندر ( به صورت کامل ) می تواند به اندازه همان آب چغندر روی کاهش فشار خون تاثیر مثبت داشته باشد.

    گیاهان دارای برگ های سبز همچنین دارای نیترات هستند که مسئول کاهش فشار خون است. برگ چغندر به غیر از نیترات، منبعی غنی از پتاسیم و آنتی اکسیدان هایی است که روی کاهش فشار خون تاثیر مثبت دارند.

    منیزیم برای شل شدن عضلات بعد از انقباض نیاز است و می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. منیزیم را از سبزیجاتی بگیرید که برگ های سبز و تیره دارند مانند اسفناج، کلم بروکسل، برگ چغندر و از غلات کاملی مانند برنج قهوه ای، آجیل ها و دانه هایی مانند کاشو ( بادام هندی ) خام، کنجد و تخم کدو دریافت کنید.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    انار خواص بسیاری برای سلامت قلبی عروقی مان دارد. برای دریافت بیشترین بهره، دانه های انار را روی ماست طبیعی و معمولی بریزید و مقداری هم بذر کتان خرد شده اضافه کنید. با نوشیدن روزانه یک لیوان کوچک آب انار نیز می توانید کمک شایانی به کنترل فشار خون خود کنید.

    میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C عبارتند از هویج، مارچوبه، کلم بروکلی، جوانه گندم، کلم بروکسل، کاکائو، کلم، گوجه فرنگی، زغال اخته، کیوی و کلم. اگر از جوانه های خوشتان نمی آید در روغن زیتون تفتشان دهید و در ۱۰ دقیقه پایانی پختن به آن سرکه بالزامیک اضافه کنید تا طعمی بسیار عالی به خود بگیرد.

    اگر در خطر فشار بالای خون هستید ارزشش را دارد که دهانتان بوی بد بگیرد. سیر حاوی آلیسین است، یک آنتی بیوتیک طبیعی که با بهبود فشار خون در ارتباط است. سیر باید خام و فراوان باشد بنابراین می توانید آن را روغن زیتون و آب لیمو اضافه کنید و به عنوان سس سالاد به کار ببرید و یا می توانید همین ترکیب را در انتهای پخت برخی غذاها به آنها اضافه کنید.

    چغندر حاوی نیترات است که از که از واژینوز ( انقباض عروق خونی ) حمایت می کند و در نتیجه به کاهش فشار خون منجر می شود. آب چغندر، به همراه هویج، سیب و زنجبیل را بگیرید و از آن داخل سالاد استفاده کنید.

    ماهی های چرب مانند قزل آلا، سالمون وحشی، ساردین و ماهی خال مخالی حاوی اسید چرب های ضد التهابی هستند که به عنوان کلسترول های خوب نیز شناخته می شوند. سعی کنید هفته ای دو تا سه مرتبه ماهی میل کنید.

  • عکس جزیره قشم در ایران
  • فیبر دریافتی خود را افزایش دهید. در غذاهای خود مانند سالاد از بذر کتان خرد شده استفاده کنید به عنوان میان وعده آجیل های خام، هویج و یا قطعات کرفس میل کنید. تمام کربوهیدرات ها را به غلات کاملی مانند برنج قهوه ای نان و پاستا سبوس دار تغییر دهید. به سوپ خود سبزیجات اضافه کنید و در کنار ساندویچ خود به جای خوردن چیپس سبزیجات و سالاد ها را بخورید.

     

    برخی از بهترین گیاهان برای التیام فشار خون عبارتند از دارچین، سیر، بذر کرفس، پنجه گربه، چای سبز، هل، ریحان و دارچین.

    به عنوان یک داروی باستانی چینی، سال های زیادی است که زالزالک را به عنوان گیاهی ضد التهابی و محافظ قلب می دانند.

    زالزالک قادر است جریان خون را بهبود دهد، فشار خون را پایین بیاورد و خطر لخته شدن خون را نیز کم کند.

    تمام این موارد می توانند سطح انرژی را افزایش دهند و از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند.

    نحوه استفاده:

    زالزالک را بیشتر به شکل چای استفاده می کنند.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی

    با این حال می توانید از برخی عطاری های معتبر آن را به شکل قرص و کپسول نیز دریافت کنید.

    چای سبز سرشار  از آنتی اکسیدان هایی نظیر epigallocatechin و ترکیبات فنلی است.

    این نوشیدنی سرشار  از مواد ضد التهابی است و می تواند تمام آسیب هایی که در اثر فشار خون بالا ایجاد می شود را از بین ببرد.

    تحقیقات نشان داده مصرف مرتب چای سبز می تواند خطر ابتلا به فشار خون را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

    نحوه استفاده:

    شایع ترین روش مصرف چای سبز ، نوع نوشیدنی آن است.

    اما در سال های اخیر، استفاده از عصاره چای سبز نیز بسیار شایع است.

    نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان چای سبز در روز مشکلی ندارد.

    تحقیقات نشان داده این ادویه محبوب آسیایی به شدت با فشار خون بالا در ارتباط است.

    ثابت شده است که استفاده مرتب از آن می تواند پایه فشار خون را پایین بیاورد و خطر ابتلا به عوارض قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

    این ادویه همچنین با کاهش سطح استرس و افسردگی نیز در ارتباط است.

    هر دو می توانند از عوامل افزایش دهنده ی  فشار خون باشند.

    نحوه استفاده:

    بعد از اینکه دانه های هل را باز کردید، می توانید از آن در نوشیدنی ها و حتی غذاها استفاده کنید.

    ریحان حاوی مقدار بالایی اسید اورسولیک و یوجینول است.

    بنابراین می تواند علائم فشار خون را کاهش دهد و بدن و ذهن را آرام کند.

    این ویژگی ها ریحان را  به یکی از بهترین گیاهان برای کاهش فشار خون تبدیل کرده است.

    نحوه استفاده:

    مصرف ریحان به صورت تازه بسیار شایع است، اما با این حال از عصاره آن نیز که خواص متمرکز تری دارد استفاده می کنند.

    می توانید برگ های ریحان را خیلی ساده به انواع غذاهای خود اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    سیر یکی از قوی ترین گیاهان حاوی آنتی اکسیدانی است که می توانید به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

    ترکیبات فعال موجود در سیر می تواند پلاک ها را از دیواره شریان های حذف کند، سطح فشار خون را پایین بیاورد.

    میزان کلسترول را کم کند و به صورت کلی تمام سیستم قلبی و عروقی تان را قوی تر کند.

    نحوه استفاده:

    سیر را می توان در انواع غذاها به سادگی مورد استفاده  قرار داد، حتی می توان آن را به صورت خام یا عصاره خورد.

    زردچوبه در غذاهای هندی بسیار مشهور است و در ادویه کاری نیز کاربرد دارد.

    زردچوبه یک ترکیب فعال به نام کورکومین در خود دارد که تاثیر بالایی روی بدن دارد.

    این تاثیر شامل مهار گیرنده های آنژیوتانسین در سیستم عروق ، پیشگیری از تنگ شدن رگ های خونی و شریان ها و کاهش فشار از روی قلب می شود.

    نحوه استفاده: این ادویه خوش طعم را می توانید تقریبا به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

    این گیاه که کمی هم غیر عادی است، هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و با کاهش فشار خون نیز ارتباط مستقیم دارد.

    چون می تواند روی کانال های کلسیم که تعادل آب بدن را تنظیم می کند تاثیر بگذارد و در نتیجه منجر به کاهش علائم فشار خون  شود.

    نحوه استفاده:

    معمولا کپسول های حاوی عصاره این گیاه در دسترس است و می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

    مهم ترین ترکیب بذر کرفس فتالیدها هستند، مواد ضد التهابی که می توانند فشار خون را تا حدود زیادی کاهش دهند.

    برخی از این ترکیبات خاص بذر کرفس است و به همین دلیل یکی از بهترین موارد برای کاهش فشار خون به حساب می آید.

    نحوه استفاده:

    بذر کرفس را می توانید به غذاهای مختلفی اضافه کنید.

    در سالاد، سوپ و ساندویچ و حتی به صورت چای نیز می توانید بذر کتان را به کار ببرید.

    دارچین فقط خوش طعم نیست بلکه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که فشار خون و کلسترول را کاهش می دهند.

    تمام این تاثیرات به لطف حضور سینامالدئید و دیگر  ترکیبات اورگانیک محلول در آب است.

    نحوه استفاده:

    دارچین را می توانید به دستور پخت های شیرین اضافه کنید.

    آن را به عنوان چای دم کنید و یا به عنوان رویه نوشیدنی ها استفاده کنید.

     

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظر شما

    ایمیل

    خیلی خوب وآموزنده بود
    ممنون از سایت خوبتون

    بسیار عالی ومفید

    برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

    کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی
    پایین اوردن فشار خون با مواد غذایی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *