نحوه مصرف آمپول ویتامین d3

دوره مقدماتی php
نحوه مصرف آمپول ویتامین d3
نحوه مصرف آمپول ویتامین d3

 ‎ویتامین D3 (کوله کلسی فرول) (chole calciferol)
‎ویتامین د۳ یا کوله کلسی فرول یک مکمل غذایی می باشد که برای درمان کمبود این ویتامین تجویز می گردد. این دارو همچنین همراه با کلسیم جهت حفظ توده استخوانی مصرف می شود.
‎مصرف این ویتامین در مبتلایان ام اس به عنوان مکمل، به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک می کند.
‎مطالعات جدید نشان می دهد کمبود ویتامین د۳ علاوه بر کاهش تراکم استخوانی تاثیردارد و در نتیجه باعث افزایش شکستگی ها و پوکی استخوان می شود، می تواند در عملکرد سیستم ایمنی نیز تاثیر داشته باشد و احتمال بروز برخی بیماری های خود ایمنی مانند ام اس را افزایش دهد.
‎ویتامین D3 با کمک تنظیم سیستم ایمنی و محافظت از سلول های عصبی در برابر آسیب، به کاهش سرعت پیشرفت ام اس کمک می کند همچنین با جذب کلسیم به سلامت استخوان ها کمک می نماید.
‎این دارو به صورت بدون نسخه، و در دوز های بالا و تزریقی با تجویز پزشک در داروخانه ها ارائه می شود.
‎ویتامین D3 به ویتامین آفتاب نیز معروف است زیرا نور آفتاب کمک به ساخت فرم فعال آن در بدن می نماید. این ویتامین همچنین در زرده ی تخم مرغ، روغن ماهی، شیرها و مواد غذایی غنی شده با این ویتامین نیز وجود دارد.
‎شربت، قطره، قرص و کپسول های خوراکی ویتامین د در دوز های متفاوت ۴۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ واحد جهت مصرف خوراکی توسط شرکت های متعددی تولید می شود.
‎فرم تزریقی این دارو نیز با دوز ۳۰۰۰۰۰ واحد و ۶۰۰۰۰۰ واحد موجود می باشد.
‎نکته: در برخی مواقع در مکمل ها نام vit D2 را مشاهده می کنید. Vit D2 نیز کارایی مشابه vit D3 دارد اما vit D3 فرم فعال تر می باشد و به ویتامین D2 ارجح تر است.

‎پیش از مصرف ویتامین D3
‎-در صورتی که این دارو را بدون تجویز پزشک مصرف می نمایید، بروشور اطلاعات دارو را به دقت مطالعه فرمایید. مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند ایجاد مسمومیت نماید و عوارض مهمی در بر داشته باشد. لذا مقدار مصرف این دارو با توجه به آزمایشات بالینی و توسط پزشک یا داروساز باید توصیه گردد.
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به ویتامین D3، هرگونه دارو و مکمل، غذا و… پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-هر یک از ویتامین ها دارای یک حد مجاز مصرف روزانه با توجه به شرایط و سن فرد مصرف کننده می باشند لذا در صورت مصرف چند مکمل به صورت همزمان حتما لیست تمامی آن ها را در اختیار داروساز خود قرار دهید تا از مصرف بیش از حد دارو جلوگیری گردد.
‎-در کودکان و سالمندان مصرف ویتامین D3 حتما تحت نظر پزشک و به مقدار و روش تاکید شده مصرف گردد.
‎-لیست کاملی از دارو ها و مکمل های مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید تا در صورت بروز تداخل با این دارو، اقدامات لازم انجام شود.
‎-در صورت سابقه یا ابتلا به پرکاری تیروئید، سندرم سو ٔ جذب دستگاه گوارش، وجود کلسیم یا ویتامین D بیشتر از حد در بدن طبق آزمایشات ، به پزشک خود اطلاع دهید.

‎نحوه ی صحیح مصرف ویتامین D3
‎-فرم خوراکی ویتامین D3 را همراه یا بدون غذا می توانید مصرف نمایید. با این حال مصرف این دارو همراه با غذا های چرب، جذب آن را افزایش می دهد.
‎-مقدار مصرف ویتامین D3 با توجه به آزمایشات بالینی و سطح ویتامین د موجود در بدن هر فرد متفاوت می باشد. در صورتی که مبتلا به کمبود ویتامین D3 می باشید آن را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
‎معمولا در دوز های پایین (۴۰۰ تا ۵۰۰۰ واحد) بصورت روزانه و در دوز های بالاتر (۵۰۰۰۰ واحد) بصورت هفتگی یا ماهانه با توجه به نیاز فرد، تجویز می شود.

در باره ویتامین D بیشتر بدانید

‎توصیه ها ی لازم در خصوص ویتامین د۳
‎-در مدت درمان با ویتامین D3، رژیم غذایی و توصیه های تغذیه ای و سلامتی پزشک خود را نیز بکار ببرید.
‎-معمولا در صورت کمبود ویتامین D، دوره درمان با این فرآورده چند ماهه می باشد و پس از چند ماه با آزمایش مجدد مشخص می شود که آیا نیاز به دوره ی درمانی جدید هست یا خیر.
‎-در صورتی که قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد مقدار مصرف این مکمل مشورت نمایید.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت دارو، به محض یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به زمان مصرف بعدی نزدیک باشید در این صورت از مصرف دوز فراموش شده بپرهیزید همچنین از دو برابر کردن مقدار دارو در نوبت بعدی خودداری کنید.نحوه مصرف آمپول ویتامین d3

‎عوارض جانبی ویتامین D3
‎-در صورت بروز علائم حساسیت مانند لکه های پوستی، خارش، کهیر، تورم، تب، خس خس سینه و تنگی نفس، تغییر در صدا، ورم لب، پلک ها، صورت، زبان یا گلو و… به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-علائم مسمومیت با مصرف بیش از حد مورد نیاز ویتامین د شامل احساس ضعف و بی حالی، گیجی، احساس خستگی شدید، سردرد، معده درد و سؤهاضمه، یبوست و درد های استخوانی می باشد در صورت بروز این علائم ویتامین د را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-در صورت بروز سرفه های مزمن، مشکل در بلع، ضربان قلب بالا و هرگونه خستگی غیر عادی به پزشک خود مراجعه نمایید.

دوره مقدماتی php

‎شرایط نگهداری
فرآورده حاوی ویتامین د را طبق شرایطی که روی بسته قید شده است نگهداری نمایید. با این حال عموما ویتامین ها به علت خاصیت اکسید شوندگی  (آنتی اکسیدان بودن) باید در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید، گرما یا سرمای شدید قرار گیرد.

ویتامین D3 برای اطفال
کپسول نانو دی

Reference: www.webmd.com 

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.


در داروها
۶ مهر ۱۳۹۷

نحوه مصرف کردن ویتامین D 50000 و عوارض زیاد مصرف کردن آن

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه ۴۰۰۰ واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است. ویتامین های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین دی ۵۰۰۰۰ یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار ۵۰۰۰۰ واحد تعریف میشود.نحوه مصرف آمپول ویتامین d3

ویتامین دی ۵۰۰۰۰ به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود.

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر ۶۵ سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود.

مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن.

پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

ویتامین دی ۵۰۰۰۰ ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.

این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید.

هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت ۴۰۰۰۰ واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز ۵۰۰۰۰ برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین دی

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین دی هستند که شامل

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه ۴۰۰۰ واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است. ویتامین های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم

— آنتی اسیدها

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود.

معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– ۶۰۰ واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر ۷۰ سال

– ۸۰۰ واحد برای بزرگسالان کمتر از ۷۰ سال

– ۴۰۰ واحد برای نوزادان

اگر شما ۳ بار در هفته و هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

همچنین بخوانید :

۳ آذر ۱۳۹۷

نحوه مصرف آمپول ویتامین d3

۲۵ آبان ۱۳۹۷

۲۲ مهر ۱۳۹۷

۱۷ مهر ۱۳۹۷

۱۶ مهر ۱۳۹۷

۱۵ مهر ۱۳۹۷

۱۵ مهر ۱۳۹۷

۹ مهر ۱۳۹۷

۸ مهر ۱۳۹۷

۸ مهر ۱۳۹۷

۸ مهر ۱۳۹۷

۷ مهر ۱۳۹۷

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

در مورد هورمون وینس ترول شنیده اید؟ عوارض هورمون استانازولبرای بدنسازان چیست؟ وینس ترول چه …

نحوه مصرف آمپول ویتامین d3

نحوه مصرف آمپول ویتامین d3
نحوه مصرف آمپول ویتامین d3
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *