میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

دوره مقدماتی php
میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری
میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده
کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنیدمیزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

https://moshavere.niniban.com/

دوره مقدماتی php

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

وقتی لانه گزینی جنین در درون رحم شما به اتمام رسید، جفت هورمون هایی تولید کرده و آنها را به جریان خون مادر وارد می کند تا شرایط بدن مادر برای بارداری آماده شود. در پاسخ به هورمون های تولید شده توسط جفت، بدن مادر دچار تغییراتی می شود که متاسفانه برخی از آنها ناخوشایند و آزار دهنده خواهد بود. یکی از این دگرگونی های ناخوشایند ابتلا به فشار خون در بارداری است. اگر می خواهید بدانید که منظور از فشار خون در بارداری چیست، علت افزایش فشار خون در بارداری کدام موارد است و در کل فشار خون نرمال در بارداری چنده؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

افزایش فشار‌خون به زمانی اطلاق می‌شود که فشار‌خون بالاتر یا برابر با 130.80 میلی متر جیوه باشد. این شرایط در برخی مادران باردار بسیار جدی و خطرناک محسوب می‌شود. فشار‌خون دوران بارداری در صورتی که به خوبی کنترل شده باشد خطرناک نیست اما گاهی می‌تواند برای مادر خطرناک بوده و در روند رشد جنین اختلالاتی به وجود آورد. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، 6 تا 8 درصد مادران باردار بین سن 20 تا 48 سالگی به عارضه فشار خون در بارداری دچار می‌شوند.

دلایل افزایش فشار‌خون در دوران بارداری متعدد بوده و از آن جمله می‌توان به اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت بدنی کافی، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، بارداری بار اول، سابقه خانوادگی فشار‌خون بالای بارداری، بارداری چندقلویی، بارداری در سن بالای 35 سال، بارداری به روش لقاح آزمایشگاهی یا  IVF و ابتلا به دیابت یا برخی بیماری‌های خود ایمنی اشاره کرد.

 برخی عوامل احتمال ابتلا به فشار خون در دوران بارداری را بالا می‌برند. از جمله این عوامل خطرزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

– سبک زندگی ناسالم: شاید دور از ذهن به نظر برسد اما اضافه وزن نیز می تواند دلیل افزایش فشار خون در بارداری باشد. چاقی و اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی کافی از جمله اصلی‌ترین عوامل خطر به حساب می‌آیند که می‌توانند احتمال ابتلا به فشار خون را در بارداری افزایش دهند.

– نوع بارداری: چندقلویی نیز علت افزایش فشار خون در بارداری محسوب می شود. بانوانی که برای نخستین بار باردار می‌شوند بیش از دیگران در معرض ابتلا به فشار خون هستند. خوشبختانه در بارداری‌های بعدی احتمال ابتلا به این بیماری کمتر می‌شود. بارداری چندقلویی نیز احتمال فشار خون را افزایش می‌دهد زیرا فشار بیشتری روی بدن برای تغذیه جنین‌ها وجود دارد. طبق گزارشات انجمن پزشکی باروری آمریکا، استفاده از روش‌های کمک باروری نظیرIVF نیز می‌تواند احتمال فشار خون در بارداری را افزایش دهد.

-سن: دیگر علت افزایش فشار خون در بارداری سن مادر است.  ثابت شده مادران باردار بالای 35 سال بیشتر در معرض این خطر هستند. همچنین بانوانی که پیش از بارداری مبتلا به فشار خون بوده‌اند ممکن است در دوران بارداری نیز بیش از افرادی که قبل از بارداری فشار‌خون نرمال داشته‌اند، در معرض این بیماری قرار بگیرند.

فشار خون بالا در دوران بارداری به 3 نوع تقسیم می‌شود:

1- فشار‌خون مزمن: برخی خانم‌ها قبل از بارداری زمینه ابتلا به فشار خون را دارند یا بدان مبتلا هستند. در این شرایط به فشار‌خون بالای آنها در بارداری فشارخون مزمن گفته می‌شود که معمولا با دارو درمان خواهد شد. پزشکان به فشار خونی که در 20 هفته نخست بارداری رخ دهد فشار‌خون مزمن می‌گویند.

2-فشارخون حاملگی: به فشار خونی که بعد از هفته 20 بارداری رخ دهد فشار‌خون حاملگی می‌گویند. این نوع فشار‌خون معمولا بعد از زایمان برطرف می‌شود. در صورتی که این نوع فشار‌خون قبل از هفته 30 بارداری تشخیص داده شود به احتمال ابتلا به پره اکلامپسی افزایش می یابد.

3-فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی: فشار خون بالا در بانوانی که قبل از بارداری فشار‌خون مزمن داشته‌اند، می‌تواند در دوران بارداری به پره اکلامپسی تبدیل شود. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که با پیشرفت بارداری، کلیه‌ها پروتئین دفع کنند و شاهد دیگر عوارض آن بر سلامت مادر باردار باشیم.

فشار خون را به صورت کسری می‌خوانند و شامل فشار‌خون سیستولیک بر فشار‌خون دیاستولیک است.

شماره بالا (صورت کسر) فشار سیستولیک است که در واقع فشار‌خون در شریان‌ها در زمانی است که قلب یا نبض می‌زند. فشار دیاستولیک یا همان عدد پایین (مخرج کسر)، اندازه فشار‌خون در شریان‌ها در هنگام استراحت قلب است.

برای تعیین فشار‌خون “طبیعی” در دوران بارداری، پزشک در اولین ملاقات فشار‌خون خانم باردار را اندازه‌گیری می‌کند. سپس این کار در هر بار ملاقات تکرار می‌شود. فشار‌خون نرمال معمولا عددی کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است.

زمانی که فشار‌خون بیش از 130/90 میلی متر جیوه باشد جای نگرانی وجود دارد. فشار‌خون بالا در دوران بارداری با سیستولیک 140 میلی گرم جیوه یا بالاتر و دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بالاتر تعریف شده است. در اوایل بارداری، معمولاً از 5 هفته تا اواسط سه ماهه دوم، فشار‌خون یک خانم باردار پایین می‌آید. این امر به این دلیل است که هورمون‌های بارداری سبب انبساط رگ‌های خونی می‌شوند و در نتیجه، مقاومت در برابر جریان خون بالا نیست و فشار‌خون پایین است.

گرچه هیچ رقمی برای پایین بودن فشار‌خون ثبت نشده است اما علائمی نظیر سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، احساس ضعف و سردی و رنگ پریدگی پوست علائم فشار خون پایین در بارداری محسوب می شود.

حال که علت افزایش فشار خون در بارداری را می دانید، توصیه می کنیم پیش از باردار شدن وزن خود را به حد مطلوب رسانده و تا حد امکان در سنین بین 18 تا 35 سال اقدام به بارداری کنید.

مطالعه بیشتر:

IVF موثرترین روش لقاح مصنوعی برای درمان ناباروری

خطرات و بیماری های دوران بارداری در مادران سن بالا

نشانه ها و روش کنترل فشار خون بالا و پایین در بارداری

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

فشار خون بالا به عنوان فشار خون بیشتر یا مساوی 80/130 میلی متر جیوه تعریف شده است. این وضعیت برای برخی از زنان باردار مشکل جدی ایجاد میکند.

هنگامی که فشار خون بالا به خوبی مدیریت شود ، در دوران بارداری همیشه خطرناک نیست. اما گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد عوارض جدی برای سلامت مادر و نوزاد در حال رشد شود. منبع قابل اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که حدود شش تا هشت درصد از زنان باردار بین 20 تا 44 سال در ایالات متحده این بیماری را دارند.

چندین علت احتمالی باعث افزایش فشار خون در دوران بارداری میشوند.

این علل شامل موارد زیر میباشند :

میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

چندین عامل خطر وجود دارند که می توانند احتمال افزایش فشار خون در دوران بارداری را بیشتر کنند.

انتخاب شیوه زندگی ناسالم ممکن است منجر به فشار خون بالا در دوران بارداری شود. اضافه وزن یا چاقی و عدم تحرک  از عوامل خطر عمده فشار خون بالا هستند.

زنانی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند ، با احتمال بیشتری دچار افزایش فشار خون میشوند. خوشبختانه در بارداری های بعدی احتمال این بیماری کمتر است.

حاملگی دو یا چندقلویی میتواند احتمال افزایش فشار خون را برای خانم ها بیشتر کند ، زیرا بدن برای تغذیه بیش از یک نوزاد بیشتر تلاش می کند.

طبق گزارش انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا ، استفاده از فناوری های کمک باروری (مانند IVF ) ، می تواند احتمال افزایش فشار خون در یک زن باردار را افزایش دهد.

سن نیز می تواند عاملی برای افزایش فشار خون باشد. زنان باردار بالای 35 سال در معرض خطر بیشتری هستند.

زنانی که قبل از بارداری فشار خون بالایی دارند نسبت به کسانی که فشار خون طبیعی دارند در معرض خطر بالاتری برای عوارض مرتبط با فشار خون در دوران بارداری هستند.

فشار خون بالا در دوران بارداری میتواند به سه نوع بیماری مختلف تقسیم شود.

گاهی ، یک زن قبل از بارداری دارای فشار خون بالا میباشد. این ممکن است به عنوان فشار خون مزمن شناسایی شود و معمولاً با داروهای فشار خون درمان می شود.

پزشکان همچنین فشار خون بالایی را که در 20 هفته اول بارداری رخ می دهد فشار خون مزمن تلقی میکنند.

 

فشار خون بارداری بعد از هفته بیستم بارداری ایجاد می شود و معمولاً بعد از زایمان برطرف می شود. اگر این فشار خون قبل از هفته 30 بارداری تشخیص داده شود ، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی بیشتر است.

زنانی که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند ، ممکن است به پره اکلامپسی مبتلا شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در ادرار خود پروتئین داشته باشند یا با پیشرفت بارداری عوارض دیگری بروز پیدا کنند.

خواندن فشار خون به صورت یک کسر میباشد : فشار خون سیستولیک بر فشار خون دیاستولیک شما.عدد بالایی فشار سیستولیک شما است که اندازه گیری فشار خون وارده به شریانهای شما در هنگام ضربان قلب یا زمانیکه خون در سراسر بدن شما پیش میرود ، میباشد.فشار دیاستولیک یا همان عدد پایینی ، اندازه گیری فشار خون وارد بر شریان های شما در هنگام استراحت قلب میباشد.

برای مشخص کردن فشار خون “طبیعی” در دوران بارداری ، پزشک احتمالاً در اولین ملاقات شما اندازه گیری فشار خون پایه را انجام می دهد. سپس وی فشار خون شما را در هر ملاقات اندازه گیری و پیگیری خواهد کرد.

فشار خون طبیعی ، فشار خونی کمتر از 80/ 120  میلی متر جیوه میباشد.

فشار خون بیشتر از 90/130 میلی متر جیوه قبل از بارداری ممکن است باعث نگرانی شود.فشار خون بالا در دوران بارداری به عنوان 140 میلی متر جیوه یا بالاتر برای فشار سیستولیک و 90 میلی متر جیوه یا بالاتر برای فشار دیاستولیک تعریف شده است.

در اوایل بارداری ، معمولاً از هفته پنجم تا اواسط سه ماهه دوم ، ممکن است فشار خون یک خانم باردار کاهش یابد. این امر به این دلیل است که هورمونهای بارداری می توانند رگ های خونی را برای پهن شدن تحریک کنند. در نتیجه ، مقاومت در برابر جریان خون به اندازه کافی بالا نیست.

اگرچه عددی قطعی که نشاندهنده فشار خون پایین باشد وجود ندارد ، علائمی وجود دارند که به فشار خون پایین مربوط میباشند :  

با پیشرفت حاملگی ، فشار خون یک زن ممکن است تغییر کند یا به سطح قبل از بارداری بازگردد. چند دلیل احتمالی برای این وجود دارد.

میزان خون در بدن یک زن افزایش میابد. طبق مجله گردش خون ، حجم خون یک زن حین بارداری به میزان 45 درصد افزایش میابد. این خون اضافه ای است که قلب باید در سراسر بدن پمپاژ کند.بطن چپ ( سمت چپ قلب که میزان قابل توجهی از پمپاژ را انجام میدهد ) ضخیم تر و بزرگ تر میشود. این اثر موقت به قلب این امکان را میدهد که برای مدیریت افزایش حجم خون سخت تر کار کند.

کلیه ها میزان بیشتری وازوپرسین ، هورمونی که منجر به افزایش بازجذب آب میشود ،  ترشح میکنند.در بیشتر موارد ، فشار خون بالا حین بارداری ، بعد از زایمان کاهش میابد. در مواردی که فشار خون بالا باقی ماند ، پزشک شما ممکن است برای برگشت آن به حالت طبیعی دارو تجویز کند.

راه هایی برای پیگیری فشار خون بین ملاقات های شما با پزشکتان وجود دارند.

می توانید یک دستگاه فشارخون از داروخانه یا فروشگاه کالاهای پزشکی آنلاین خریداری کنید. بسیاری از این دستگاه ها روی مچ دست یا بازوی شما قرار میگیرند. برای بررسی صحت دستگاه ، آن را به مطب پزشک خود ببرید و عددهای موجود بر روی مانیتور آن را  را با اعدادی که پزشک میخواند مقایسه کنید.

برای خوانش دقیق تر ، فشار خون خود را هر روز در زمان مشخصی اندازه گیری کنید. در هنگام اندازه گیری فشار خون بشینید و پاهای خود را روی هم نیندازید. هر بار از بازوی یکسان استفاده کنید.میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

در صورت تکرار فشار خون بالا که چهار ساعت با هم فاصله دارند یا در صورت داشتن علائم فشار خون بالا ، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

اگر شما دارای فشار خون بالا حین بارداری باشید ، ممکن است عوارضی را تجربه کنید.

این بیماری می تواند صدمات جدی به اندام های شما ، از جمله مغز و کلیه های شما وارد کند. پره اکلامپسی به عنوان توکسمی نیز شناخته می شود. پره اكلامپسي همراه تشنج به اكلامپسي تبدیل مي شود. اگر درمان نشود ، می تواند کشنده باشد.

HELLP ، مخففی برای همولیز ، افزایش آنزیم های کبدی و کاهش میزان پلاکت ها میباشد. این بیماری شدید و تهدید کننده زندگی میباشد و میتواند یکی از عوارض پره اکلامپسی باشد.

علائم مرتبط با این سندرم شامل موارد زیر میباشند :

فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند بر میزان رشد کودک نیز اثرگذار باشد. این امر می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد شود. طبق کنگره زنان و زایمان آمریکا ، عوارض دیگر شامل موارد زیر میباشند :

عوامل خطر شایع فشار خون بالا مانند چاقی را می توان با رژیم غذایی و ورزش به حداقل رساند.در دوران بارداری ، طبیعی است که کمی وزن بگیرید. اگر نگران هستید ، در مورد افزایش وزن مجاز و راههای حفظ وزن در محدوده سلامت خود با پزشک خود مشورت کنید.

دستورالعمل های رژیم غذایی برای زنان باردار از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک متخصص تغذیه می تواند به ایجاد یک برنامه غذایی طراحی شده مخصوص قد و وزن شما کمک کند.

از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری نمایید. مشخص شده است که هر دو باعث افزایش فشار خون و ایجاد عوارض دیگر در دوران بارداری می شوند.

  • عکس استوری اینستاگرام پسرانه
  • بارداری باعث تغییر هورمون ها و همچنین تغییرات روانی و جسمی می شود. این امر می تواند استرس ایجاد کرده و مدیریت فشار خون بالا را سخت تر کند. روش های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.

    برخی از داروهای قدیمی فشار خون می توانند در زنان باردار مشکل ایجاد کنند.

    این داروهای کاهنده فشار خون معمولاً در دوران بارداری توصیه نمی شوند :

    اگر فشار خون بالا در دوران بارداری درمان نشود ، می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

    اختلالات فشار خون بالا که ناشی از فشار خون بالا میباشند ، دومین علت منجر شونده به مرگ مادر حین بارداری در ایالات متحده میباشند. بنابراین ، مشورت با پزشک در مورد هر گونه علامت یا نگرانی مهم است.به طور کلی ، نظارت دقیق و ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی می توانند خطر ابتلا به عوارض ناشی از فشار خون بالا را کاهش دهند.

    آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روزترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید.
    حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاهی می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود ما را در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

    آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدید ترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روز ترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید. حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاه می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود مارا در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

    برای
    ورود
    یا
    ثبت نام
    شماره تلفن خود را وارد کنید.

    گذرواژه
    خود را وارد کنید.
    چنانچه گذرواژه خود را به یاد نمی آورید روی دکمه ارسال گذرواژه جدید کلیک کنید.
    شماره همراه وارد شده
    {{account.authorizeModule.phone}}
    می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
    کلیک
    کنید.

    گذرواژه جدید برای شما ایجاد شده و به شماره
    {{account.authorizeModule.phone}}
    ارسال شد.
    میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    نام کامل و گذرواژه
    ارسال شده به همراه خود را وارد کنید.
    شماره همراه وارد شده
    {{account.authorizeModule.phone}}
    می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
    کلیک
    کنید.

    فشارخون در بارداری

     فشارخون نرمال در بارداری: سیستول مساوی یا کمتر از 120 میلیمتر جیوه و دیاستول مساوی یا کمتر از 80 میلیمتر جیوه می باشد.

    دلیل افت فشار خون در بارداری نشانه مهمی از روند آغاز بارداری است. بسیاری از زنان نمی دانند که بارداری می تواند بر فشارخون تاثیر بگذارد. دلیل افت فشار خون افزایش گردش خون و تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری است. در این دوران رگ های خونی باز شده و سبب کاهش فشار خون می شود. فشارخون شریان بازویی در هنگام نشستن کمتر از وضعیت دارز کشیده به پهلو است پس وضعیت نشسته در بارداری توصیه میشود.

    در زمان اندازه گیری فشارخون به طور استاندارد دو عدد به دست می آید که هر دو حائز اهمیت است. سیستول و دیاستولمیزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

     

    فشار خون در اوایل بارداری شروع به کاهش می کند و معمولا در اواسط سه ماهه دوم( هفته 24 تا 26 بارداری) به کمترین شکل ممکن می رسد( هم سیستول و هم دیاستول 5 تا 10 میلیمتر جیوه کاهش پیدا می کنند) و سپس افزایش پیدا میکند. در صورتی که افزایش فشارخون سیستولی به میزان 30 میلیمتر جیوه و افزایش فشارخون دیاستولی در حد 15 میلیمتر جیوه اتفاق بیفتد زنگ خطری برای مادران در جهت افزایش خون در سه ماهه سوم ( بخصوص بین هفته 24 تا 36بارداری ) و ایجاد پره کلمسی و مسمومیت بارداری است،  بخصوص در افرادی که چاق هستند و یا سابقه خانودگی فشارخون دارند که تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و مدیریت افزایش وزن در بارداری می تواند کمک کننده باشد. در جدول زیر تغییرات نرمال فشارخون در بارداری را بین هفته های 12 تا 40 بارداری میتوانید مشاهده کنید. خط پایین نمودار دیاستول و خط بالای نمودار سیستول را نشان میدهد.

     

      لازم است که جهت اطمینان از درست بودن اعداد بدست آمده موارد زیر رعایت شده باشد در غیر این صورت فشارخون بدست امده قابل اعتماد نیست: اگر در مطب پزشک دچار استرس میشوید و یا شرایط اندازه گیری درست مهیا نیست  و همین امر ممکن است مانع اندازه گیری فشارخون واقعی شما شود، بهتر است در خانه فشارخون دست راست خود را در زمانهای مختلف اندازه گیری کرده و آنرا ثبت کنید و به پزشک خود ارائه دهید.

    – حداقل نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون، فرد نباید فعالیت شدید داشته باشد، غذای سنگین، قهوه، الکل، دارو و نوشیدنی های محرک مصرف نکرده باشد و سیگار نکشیده باشد. ضمنا فرد نباید مدت طولانی ( بیش از 14 ساعت ) ناشتا باشد.

    – پنج دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون، فرد معاینه شونده باید استراحت کامل داشته باشد.

    – لباس فرد معاینه شونده باید سبک و آستین های لباس به اندازه کافی گشاد باشد تا وقتی آستین بالا زده می شود روی بازو فشار وارد نکند. اگر آستین تنگ باشد و روی بازو فشار آورد، باید لباس را درآورد. آستین تنگ باعث اعمال فشار روی سرخرگ بازویی شده و در نتیجه بطور اشتباه فشار خون پایین تر از آنچه هست خوانده می شود.

    – بهتر است همیشه از دست راست فشارخون گرفته شود چون بین فشارخون دست راست و چپ تفاوت جزئی وجود دارد.

     توصیه های لازم در زمان افت فشارخون در بارداری:

    – نشستن یا دراز کشیدن برای جلوگیری از افت فشار خون در بارداری

    – پرهیز ازایستادن طولانی یا تغییر موقعیت ناگهانی از حالت نشسته و خوابیده

    – خوابیدن به پهلوی چپ برای افزایش جریان خون به قلب

    – نوشیدن مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب

     

    توصیه های لازم در زمان افزایش خطرناک فشارخون بارداری( سیستول بالای 140 میلیمتر جیوه و دیاستول بالای 90 میلیمتر جیوه)

    – اندازه گیری مجدد فشارخون بعد از 15 تا 30 دقیقه استراحت

    – مراجعه سریع به پزشک یا مامای خود یا به اولین مرکز درمانی

    – چک پروتئین ادراری و آزمایش خون و بررسی عملکرد کلیه

    – مصرف داروهای ضد فشارخون مناسب در بارداری

    – مشاوره با متخصص تغذیه جهت کاهش میزان نمک و کافئین و افزایش میزان پتاسیم و منیزیوم و غلات مصرفی و جلوگیری از افزایش وزن بیش از اندازه

    – انجام ورزش بخصوص یوگا بارداری و پیاده روی

    – کاهش استرس و انجام ریلکسیشن

    – عدم مصرف سیگار یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن

    – موسیقی آرام گوش کردن

     

    میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

     

    سیستم ایمنی بدن خانمهای باردار به علت بارداری و هورمونها  به طور طبیعی کاهش پیدا میکند، این پدیده باعث می شود که زنان باردار در معرض خطر ابتلا به ویروسهای خطرناکی مثل آنفولانزا و کرونا باشند …..

    اطلاعات بیشتر

    فشارخون نرمال در بارداری: سیستول مساوی یا کمتر از 120 میلیمتر جیوه و دیاستول مساوی یا کمتر از 80 میلیمتر جیوه می باشد.

    دلیل افت فشار خون در بارداری…..

    اطلاعات بیشتر

    آدرس١: تهران- جلال آل احمد- بلوار جانبازان- نبش اطاعتی جنوبی- مهدی اول – پلاک ٢١٥ – واحد ٢     

  • عکسهای پرچم کشور افغانستان
  • آدرس ٢ :تهران – مرزداران – خیابان اطاعتی جنوبی – کوچه مهدی اول – پلاک ٢١٥ – واحد ٢

    ساعت کاری : روزهای زوج از ساعت ۳ الی ٧ بعدازظهر

    مشاوره تلفنی: ( تماس از خط ثابت تهران )  ٩٠٩٢٣٠٥١٥٢

    تلفن تماس جهت وقت دهی: ٨٨٤٨٥٥٢٨

     

        

    کلیه حقوق متعلق به مرکز مشاوره مامایی مهر آسا می باشد – طراحی از شرکت موج آفرینان کویر

    متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

    وقتی فشار خون بالا دارید، یعنی فشار خون در عروق خونی یا سرخرگ‌های شما بالا است. نحوه‌ی ثبت فشار خون به این ترتیب است: مثلاً 85/140 میلیمتر جیوه، که خوانده می‌شود «140 روی 85». فشار خون بر حسب میلیمتر جیوه بیان می‌شود و عدد اول یا عدد بالا فشار خون سیستولی شماست، یعنی فشار شریانی شما در هر بار کار قلب. عدم دوم یا عدد پایین، فشار خون دیاستولی شماست، یعنی فشار شریانی شما در زمان استراحت قلب بین دو ضربان.

    فشار خون ما زمان اضطراب یا استرس، مانند زمان‌هایی که عجله داریم، افزایش پیدا می‌کند. برای بعضی افراد دیدن دکتر یا ماما استرس‌زا است. در دوران بارداری بسیار مهم است که حتماً زمان کافی برای بررسی‌های پیش از تولد در نظر بگیرید تا ریلکس باشید و فشار خونتان هم بالاتر از حد نرمال نرود.

    اگر به عنوان مثال، وقتی به کلینیک می‌روید فشار خونتان بالا است اما وقتی ماما فشار شما را در خانه می‌گیرد همه چیز نرمال است، دچار مشکلی به نام «سندروم روپوش سفید» یا «فشار خون مربوط به روپوش سفید» هستید؛ یعنی بالا رفتن فشار خون در اثر استرس دیدن پزشک و بیمارستان و …میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    فهرست موضوعات

    بر اساس اطلاعات موسسه ملی قلب ریه و خون (NHLBI)، دلایل متعددی برای فشار خون در زمان بارداری وجود دارد. این دلایل عبارت اند از:

    بسیاری از زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند نشانه‌ای ندارند و به همین دلیل است که توصیه می‌شود به طور منظم فشار خون خود را نزد پزشک یا ماما در دوران بارداری اندازه‌گیری کنید. آزمایش ادرار برای تشخیص پره‌اکلامپسی از روی پروتئین ادرار هم بسیار مهم است.

    با این حال، یک سری نشانه‌هایی وجود دارد که باید خیلی مراقب آن‌ها باشید چون می‌توانند نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید باید به طور اورژانسی به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا فشار خون و تست ادرار شما از نظر وجود پروتئین بررسی شود. این نشانه‌ها عبارتند از:

    توجه: تورم یا پف کردن پاها، دست‌ها و صورت (اِدِم) در بارداری‌های طبیعی امری رایج است یعنی اکثر زنانی که این نشانه را دارند، دچار پره‌اکلامپسی نیستند اما چنین حالتی در پره‌اکلامپسی شدیدتر می‌شود. بنابراین در صورت تشدید تورم دست‌ها، صورت یا پاها سریعاً به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

    سبک زندگی ناسالم ممکن است باعث ایجاد فشار خون بالا در بارداری شود. اضافه وزن یا چاقی و بی تحرکی از عوامل خطرساز اصلی ایجاد فشار خون هستند.

    احتمال بروز فشار خون  در زنانی که اولین حاملگی خود را تجربه می کنند بیشتر است. خوشبختانه احتمال ایجاد این وضعیت در حاملگی های بعدی این زنان کمتر است.

    زنانی که چند  نوزاد همزمان باردار هستند بیشتر در معرض خطر فشار خون هستند زیرا این زنان فشار و استرس بیشتری را نیز متحمل می شوند.

    یکی دیگر از عوامل خطر ساز، سن حاملگی است. زنان حامله بالای 40 سال بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی جامعه طب باروری، استفاده از فناوری های کمکی برای باردای مانند IVF، می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بارداری شوند.

    گاهی اوقات زنان قبل از حاملگی مبتلا به فشار خون هستند، این ممکن است به عنوان فشار خون بالا مزمن شناخته شود و معمولا با داروهای فشار خون درمان می شود. هم چنین پزشکان افزایش فشار خونی را که در 20 هفته اول بارداری ممکن است رخ دهد، فشار خون مزمن در نظر می گیرند.

    فشار خون وابسته به حاملگی بعد از هفته 20 در بارداری رخ می دهد. این نوع از فشار خون معمولا بعد از زایمان بهبود می یابد و بیشترین عوارضی که در این نوع از فشار خون  مشاهده می شود احساس وضع حمل کاذب است.

    نوعی دیگر از فشار خون مزمن است که در آن زنان حامله قبل از باردار شدن مبتلا به فشار خون بالا هستند، سپس عوارض دیگری در طول مدت بارداری به آن اضافه می شود (مانند دفع پروتئین از ادرار).

    فشار خون اندازه گرفته شده به صورت یک کسر نوشته می شود: فشار خون سیستولی به روی فشار خون دیاستولی

    عدد بالایی نشان دهنده فشار خون سیستولی است، که فشار وارده بر شریان های قلبی هنگام منقبض شدن عضلات قلب برای پمپاژ خون را نشان می دهد. عدد پایینی نشان دهنده فشار خون درون قلب هنگام دوره استراحت قلب است.

    برای تعیین فشار خون عادی در طول دوران بارداری، پزشک میزان فشار خون در اولین ملاقات را به عنوان مقدار پایه ی فشار خون در نظر می گیرد. سپس پزشک فشار خون شما را در ملاقات های بعدی اندازه می گیرد.

    فشار خون عادی معمولا در حدود 120/80 mmHg است.

    اگر فشار خون بالای 140/90 mmHg باشد، یا افزایش فشار خون بیشتر از 15 mmHg، از مقداری که در دوران قبل از بارداری اندازه گرفته شده، باشد به معنای فشار خون  بارداری است.

    از ابتدای حاملگی (معمولا از هفته پنچم) تا انتهای سه ماهه دوم حاملگی ممکن است شاهد کاهش فشار خون در فرد حامله باشیم. به این دلیل که هورمون های دوران بارداری می توانند باعث اتساع عروق شوند که این امر موجب کاهش مقاومت عروق در برابر جریان خون می شود.

    برای کاهش فشار خون در طی بارداری تعریف عددی خاصی وجود ندارد اما نشانه های کاهش فشار خون در طی بارداری عبارتند از:

    در دروان بارداری ممکن است فشار خون زن حامله افزایش یا کاهش یابد و و دوباره به سطح عادی در دوران بارداری برگردد. علل این پدیده عبارتند از:

    افزایش مقدار خون زن حامله: بر اساس تحقیقات، حجم خون در زنان حامله تا 45 درصد افزایش می یابد. این مقدار خون اضافی باید توسط قلب به تمام بدن پمپ شود.

    بطن چپ (قسمتی از قلب که بخش اعظم پمپار خون را انجان می دهد) ضخیم تر و بزرگتر می شود: بزرگ شدگی بطن چپ یک تغییر موقت برای افزایش توان پمپاژ قلب است تا بتواند مقدار خون اضافی را به تمام بدن پمپ کند.

    در دوران بارداری کلیه ها مقدار بیشتری هورمون وازوپرسین ترشح می کنند. این هورمون باعث افزایش حجم آب بدن می شود. 

    در بیشتر موارد، فشار خون در دروان بارداری بعد از زایمان بهبود میابد. در مواردی که فشار خون بالا باقی می ماند پزشکان با استفاده از دارو درمانی فشار خون را به مقدار عادی اولیه برمی گردانند.میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    راه های زیادی برای اندازه گیری فشار خون در دوران بارداری وجود دارد. بعضی از این راه ها در شرح ذیل ذکر شده اند:

    یک دستگاه مانیتور فشار خون از داروخانه تهیه کنید. این دستگاه ها بر روی مچ یا بازوی شما بسته می شوند. برای اینکه مطمئن شوید مقداری که اندازه گیری می کنید صحیح است، این دستگاه را با خود به مطب پزشک ببرید تا پزشک اطلاعات مانیتور شده را با اطلاعات خود مقایسه کند.

    برای تعیین دقیق تر فشار خون به صورت روزانه، در یک ساعت معین فشار خون خود را اندازه گیری کنید. برای این کار لازم است تا در حالتی بنشینید که پاها صاف است و خمیده نیست. به طور معمول برای اندازه گیری فشار از یک دست استفاده کنید.

    در صورتی که در فاصله های زمانی 4 ساعته مقدار فشار خونی که اندازه گیری کردید مکرر و با دفعات زیاد، بالا بود و یا اگر هر یک از علائم افزایش فشار را در خود حس کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

    اگر فشار خون طی 20 هفته مداوم در دوران باردای بالا باقی بماند عوارض مختلفی مانند پره اکلامپسی ممکن است به وجود بیاید.

    این یک قانون است که هرچه فشار خون شما بالاتر باشد، شما و نوزادتان در معرض ریسک بزرگ‌تری هستید.

    اگر فشار خون شما در حد خفیف تا متوسط باقی بماند و دچار پره‌اکلامپسی نشوید، خطر کمی وجود دارد. اکثر زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند، در حقیقت فشار خونشان به صورت خفیف تا متوسط بالا رفته است. با این حال بسیار مهم است که در دوران بارداری، فشار خون و ادرار شما مرتباً چک شود تا هرگونه نشانه‌ای از پره‌اکلامپسی سریعاً آشکار شود.

    شرایطی که باعث ایجاد آسیب های جدی در بعضی از اعضای بدن مانند کلیه ها و مغز می شود. پره اکلاکپسی همچنین به عنوان یک نوع مسمومیت خون شناخته می شود. به پره اکلامپسی که همراه تشنج باشد اکلامپسی می گویند.

    مراقبت کامل قبل از زایمان مانند ملاقات های مرتب با پزشک، می تواند باعث تسهیل در تشخیص علائم پره اکلامپسی شود. علائم پره اکلامپسی عبارتند از:

    خطراتی که شما را به عنوان مادر تهدید می‌کند عبارتند از:

  • نقاشی اسان دخترانه اپارات
  • خطرات مربوط به نوزاد شما عبارتند از:

    فشار خون بالا شما و نوزادتان را در معرض خطر بیش‌تری قرار می‌دهد:

    فشار خون پایین هم می‌تواند مشکلاتی در بارداری ایجاد کند. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داده است که فشار خون پایین در زنانی ایجاد می‌شود که قبل از بارداری هم چنین مشکلی داشته‌اند. طبق نتایج این مطالعه، زنانی که فشار خون پایین آن‌ها همچنان در بارداری ادامه پیدا می‌کند به احتمال بیش‌تری دچار تهوع، استفراغ، خونریزی واژینال، و کم‌خونی می‌شوند.

    HELLP، یک سرواژه به معنای hemolysis (همولیز یا تحلیل گلبول های قرمز)، elevated liver enzymes (افزایش آنزیم های کبدی)  و low platelet count (کاهش تعداد پلاکت ها) می باشد. این سندرم یک شرایط جدی و خطرناک است که می تواند یکی از عوارض پره اکلامپسی هم باشد.

    علائم سندرم HELLP عبارتند از تهوع، استفراغ، سردرد و درد در قسمت بالای شکم. از آن جایی که این سندرم یک وضعیت اورژانسی و خطرناک محسوب می شود و می تواند اعضای حیاتی بدن را مختل کند اگر زن بارداری دچار این وضعیت شود اقدامات اولیه برای  بیمار باید انجام شود.

    عوامل خطرسازی که معمولا در بروز فشار خون بالا نقش دارند مانند، چاقی و سابقه فشار خون، به وسیله ورزش و رژیم غذایی مناسب می توانند کنترل شوند. هر چند که در دوره حاملگی افزایش وزن اجتناب ناپذیر است اما با این حال توصیه می شود که زنان حامله در مورد مقدار افزایش وزن مناسب که به سلامتی آن ها لطمه نمی زند با پزشک خود مشورت نمایند.

    راهنمایی های تغذیه ای برای زنان حامله از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای این کار باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا در هنگام برنامه ریزی برای رژیم غذایی شما قد و وزن شما را نیز مد نظر قرار دهد.

    در هنگام حاملگی علاوه بر تغییرات جسمی و روانی بدن فرد دچار تغییرات هورمونی نیز می شود که این امر موجب ایجاد استرس می شود در نتیجه مدیریت فشار خون در این افراد سختتر است. برای همین زنان حامله باید از روش های کاهش استرس مانند یوگا و روش های تعمقی (meditation) استفاده کنند.

    بعضی از روش های سنتی درمان فشار خون می توانند باعث بروز مشکلاتی در زنان حامله شوند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، مصرف داروهای زیر برای درمان فشار خون در هنگام بارداری ممنوع است.

    این داروها در حالت معمول از طریق جریان خون به بدن جنین در حال رشد می رسند و می توانند اثرات مخربی بر سلامتی جنین بگذارند. هم چنین این داروها می تواند باعث رقیق شدن خون شوند و در نتیجه توانایی مادر برای حمل بچه کم می شود.میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    متیل دوپا و لابتولول هر دو داروهایی هستند که برای کنترل فشار خون بالا در بارداری قابل استفاده هستند و هیچ خطری ندارند.

    انجام سونوگرافی در دوران بارداری به پزشک کمک می‌کند از سالم بودن و رشد نرمال جنین اطمینان حاصل کند. داروها هم بر اساس نوع و شدت فشار خون شما تجویز می‌شود. به عنوان مثال افرادی با فشار خون پایین احتمالاً نیازی به مصرف دارو ندارند اما پزشک از آن‌ها می‌خواهد هنگام بلند شدن برای جلوگیری از سقوط حتماً احتیاط را رعایت کنند. در موارد شدیدتر نیاز است که:

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

    برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

    نوشته قبلی

    درد قفسه سینه در بارداری نشانه ی چیست؟ (+ درمان)

    نوشته بعدی

    کاردیومیوپاتی در بارداری (علائم، علت، تشخیص و درمان)

    سلام قرص لوزار شب را عصر بخورین اگه بهتر نشد ، هولتر فشار انجام بدین

    با سلام حتما نياز به تست ورزش و اكو هم داريد با توجه به اينكه ٥٢ سالتون هست و اول بار بعد از فعاليت علايم پيدا كرديد،در ضمن ويتامين دي شما هم پايين هست

    با سلام ١-در صورت كنترل فشار خون هيپر تروفي قابل بر گشت هست ،٢- اكو از نظر كواركتاسيون ائورت حتما بايد انجام بشه و اين بيماري رد بشه ٣-چشمتون بهتره معاينه بشه و لي مغز نيازي نيست ٤- به نظر من ممكنه اين مقدار دارو باز هم كافي نباشه جهت كفايت دارو انجام هولتر مانيتورينگ فشار خون بسيار كمك كننده هست

    دلیل ایجاد درد کتف راست در بارداری

    سرگیجه های خطرناک در اثر فشار خون بالا

    10 راه خانگی برای درمان و کنترل فشار خون بالا بدون استفاده از دارو

    دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

    آخرین مطالب

    مقدار نرمال چربی خون چقدر است؟ (+ تفسیر آزمایش )

    10 راه خانگی برای درمان و کنترل فشار خون بالا بدون استفاده از دارو

    چه چیزى باعث تنگی نفس هنگام دراز کشیدن مى شود؟

    ٣ نوع درد قفسه سینه که شما را نمی کشد!

    آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

    شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

    روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

    مطالب ویژه

    روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

    تفسیر جواب اکو قلب

    از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

    فشار خون بالا زمانی تعریف می شود که خون با فشاری بیش از حد نرمال در شریان ها حرکت می کند. فشار خون بالا می تواند به قلب و عروق شما آسیب برساند. هم چنین شما را در خطر سکته، حملات قلبی و مشکلات کلیوی قرار می دهد. فشار خون بالا بدون درمان و مراقبت کنترل نخواهد شد.

    اینکه فشار خون در بارداری باید چند باشد سوال بسیاری از زنان باردار می باشد، خانم های باردار باید به این نکته دقت کنند که به هنگام گرفتن فشار خون دو عدد خوانده می شود عدد اول فشار خون سیستولیک را نشان می دهد و عدد دوم فشار خون دیاستولیک را نشان می دهد. در دوران بارداری اگر عدد اول فشار خون بیش از 140 میلی متر جیوه باشد و یا 30 میلی متر جیوه از آخرین باری که فشار خون اندازه گیری شده بیشتر باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. از طرفی اگر عدد دوم فشار خون بیش از 90 میلی متر جیوه بوده و یا 15 میلی متر جیوه از اخرین باری که فشار خون اندازه گیری شده بیشتر باشد، فشار خون بالا در نظر گرفته می شود.

    علت افزایش فشار خون در دوران بارداری ناشناخته است. اما برخی علل احتمالی که برای بالا رفتن فشار خون در بارداری تعریف می شود عبارت است از:

    جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های دوران بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

    دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

    ویکی فشار

    تورم در دست و پاها و اضافه وزن می توانند از علائم فشار خون بالا در بارداری و یا پره اکلامپسی باشند، ولی چون در بسیاری از بارداری ها این علائم اتفاق نمی افتند نمی توان آنها را از علائم قطعی فشار خون بارداری دانست.

    آنچه در این مقاله درباره فشار خون بارداری خواهید خواند:

    در زنان باردار فشار نرمال برای عدد بزرگتر حدود ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه و برای عدد کوچکتر حدود ۶۰ الی ۸۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر فشار سیستولیک شما ( عدد بالا) بیش از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و یا فشار دیاستولیک شما بیش از ۹۰ میلیمتر جیوه  باشد، شما دچار پرفشاری یا فشار خون بالا در بارداری هستید.میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    فشار خون در دوران بارداری به چند دسته تقسیم می شود.

     پر فشاری خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از حاملگی و یا قبل از هفته ی ٢٠ حاملگی به وجود می آید. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی را به همراه ندارد، ممکن است تشخیص زمان شروع آن مشکل باشد.

     زنان مبتلا به این نوع فشار خون، بعد از هفته ی ٢٠ بارداری، دچار فشار خون بالا میشوند. در این حالت هیچ علامتی از آسیب به اعضا و یا وجود پروتئین بیش ازحد در ادرار وجود ندارد. بعضی از زنان مبتلا به فشار خون حاملگی در نهایت به پره اکلامپسی مبتلا میشوند.

    پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا پس از هفته ٢٠ بارداری ایجاد می شود و با علائم آسیب به سیستم های دیگر بدن مانند کلیه ها، کبد، خون یا مغز همراه است.

    پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عواقب جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد، از جمله تشنج (اکلامپسی) شود.

    پیش از این، پره اکلامپسی تنها در صورتی تشخیص داده می شد که یک خانم باردار دارای فشار خون بالا و پروتئین در ادرار باشد . اما کارشناسان امروزه می دانند که پره اکلامپسی ممکن است بدون وجود پروتئین در ادرار نیز ایجاد شود.

    اگر پزشک به پره اکلامپسی مشکوک باشد نشانه های وجود پروتیین در ادرار همراه با فشار خون را بررسی میکند. برای بررسی حرکت و ضربان قلب طبیعی جنین پزشک آزمایش “nonstress” را پیشنهاد خواهد کرد. سونوگرافی نیز برای بررسی سطح مایعات و سلامت رشد جنین انجام میگیرد.

    همانطور که گفته شد فشار خون بالا چه مزمن باشد (یعنی فرد قبل از بارداری دچار فشار خون باشد) چه دارای فشار خون بالا بعد از هفته بیستم باشد معمولا دارای علامت خاصی نمی باشد. مگر اینکه فرد دچار اختلال پره اکلامپسی باشد که علاوه بر فشار خون بالا ،علائم و نشانه های دیگری دارد که عبارتند از:

    ✳ وجود پروتئین بیش از حد در ادرار (پروتئینوری) یا علائم مشکلات کلیوی

    ✳ سردرد شدید

    ✳ تغییر در بینایی، از جمله از دست دادن بینایی به صورت موقت، حساسیت به نور

    ✳ درد قسمت بالایی شکم، معمولا زیر دنده ها در سمت راست

    ✳ تهوع یا استفراغ

    ✳ کاهش سطح پلاکت ها در خون (ترومبوسیتوپنی)

    ✳ اختلال عملکرد کبد

    ✳ کوتاه شدن تنفس، ناشی از تجمع مایع در ریه ها

    ✳ افزایش ناگهانی وزن و تورم (ادم)  به ویژه در صورت و دست ها اغلب ناشی از پره اکلامپسی است. اما این علائم در بسیاری از حاملگی های طبیعی نیز اتفاق می افتند؛ بنابراین افزایش وزن و تورم نشانه های قابل اعتماد برای تشخیص پره اکلامپسی نیستند.

    فشار خون در بارداری خطراتی را به همراه دارد ،ازجمله :

    اگر جفت خون کافی نداشته باشد، ممکن است نوزاد شما دچار کمبود اکسیژن و مواد مغذی شود. این امر می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارسا بودن نوزاد می تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض برای او شود.

    درفرد مبتلا به پره اکلامپسی خطر این وجود دارد که جفت از دیواره ى داخلی رحم قبل از زایمان جدا شود. قطع ناگهانی جفت می تواند باعث خونریزی شدیدی شود که تهدید کننده زندگی شما و کودکتان است.

    فشار خون بارداری ممکن است منجر به کاهش سرعت و یا میزان رشد کودک (محدودیت رشد داخل رحمی) شود.

    فشار خون بالا ی کنترل نشده ممکن است باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اعضای اصلی بدن شود. در موارد شدید، این مسئله می تواند تهدید کننده ى حیات فرد باشد.

    میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    گاهی اوقات زایمان زودرس برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک فشار خون در بارداری ضروری است.

    داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد. اگر بیش از یک بار به پره اکلامپسی مبتلا شده اید یا به علت فشار خون بارداری زایمان زودرس داشته اید،احتمال اینکه در آینده دچار بیماری های قلبی و عروقی شوید بیش تر است.

    مراقبت کردن از خود بهترین راه مراقبت از کودکتان است. به عنوان مثال:

    ✳ قبل از زایمان خود و در طول دوران حاملگی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند.

    ✳ داروهای فشار خون بارداری خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی بهترین دارو را در مناسب ترین دوز به شما تجویز خواهد کرد.

    ✳ فعال بمانید و به توصیه های ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی جهت انجام فعالیت های بدنی توجه کنید.

    ✳ برای فشار خون در بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید؛ اگر نیاز به کمک دارید، به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

    ✳ از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

    درمان فشار خون بالا در بارداری

    در ادامه به روش های درمان فشار خون بالا در بارداری در طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی اشاره می کنیم.

  • علت گاز نخوردن پرايد کاربراتوري
  • هر دارویی که در طول بارداری مصرف می کنید می تواند روی کودک شما تأثیر بگذارد. با این وجود بعضی از داروها برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری ایمن می باشند .از تجویز داروهای مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACEI)، مسدود کننده های گیرنده های آنژیوتانسین II و مهارکننده های رنین معمولا در دوران بارداری اجتناب می شود.

    درمان مهم است. فشار خون در بارداری شما را در معرض خطر حمله ى قلبی، سکته ى مغزی و سایر عوارض خطرناک قرار می دهد و این امر می تواند برای کودک شما نیز خطرناک باشد.

    قرص متیل دوپا و Labetalol داروهایی هستند که از نظر کنترل فشار خون بی خطر در نظر گرفته شده اند. اگر در طی دوران بارداری فشار خونتان بالا میرود، در مورد نحوه ی کنترل آن با دکتر خود مشورت کنید.

    اگر برای کنترل فشار خون خود در دوران بارداری نیاز به دارو دارید، پزشک شما بهترین دارو را در مناسب ترین دوز برایتان تجویز می کند. دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده مصرف کرده و دوز آن را سرخود کم و یا متوقف نکنید.

    شما باید فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و شنا کردن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. از یک رژیم غذایی سالم ، متعادل و با کم مصرف پیروی کنید، زیرا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    در مورد غذا خوردن سالم در حاملگی، نمک در رژیم غذایی و راهنمایی هایی برای برداشتن نمک دریافت کنید.

    شاید شنیده باشید که برخی از مکمل ها همچون سیر می توانند فشار خون بالا را از بین ببرند. حقیقت این امر این است که شواهد کافی برای اثبات تاثیر مکمل های زیر وجود ندارند و استفاده از آن ها برای پیشگیری از فشار خون بالا در بارداری توصیه نمی شود:

    ✳ منیزیم
    ✳ اسید فولیک
    ✳ آنتی اکسیدان ها (ویتامین C و E)
    ✳ روغن ماهی یا روغن زیتون
    ✳ سیر

    از خوردن غذاهای نمکی و با سدیم بالا اجتناب کنید. اگرچه بدن شما نیاز به مقادیر اندکی سدیم دارد، اما مصرف زیاد آن مضر است و می تواند منجر به مشکلاتی نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، برای کاهش میزان سدیم مصرفی خود هرچه زودتر اقدام کنید :میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    ✅ در هنگام پخت و پز، به جای استفاده از نمک از ادویه جات دیگر (زیره سبز، فلفل لیمو، گیاهان تازه) استفاده کنید.

    ✅ از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.

    ✅ غذاهایی را که دارای برچسب “کم سدیم ” یا “بدون سدیم ” هستند، خریداری کنید.

    ✅ از غذاهای فرآوری شده مانند کراکر و اقلام سرخ شده که اغلب دارای سدیم بالا هستند، اجتناب کنید.

    ✅ همچنین از خوردن فست فود ها اجتناب کنید.

    از غلات بیش تر استفاده کنید. غلات از لحاظ تغذیه ای حاوی فیبر بالا بوده و مطالعات نشان می دهند که افزودن فیبر بیش تر به رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون بالا بیانجامد.
    حداقل روزانه ۶ تا ۸ وعده از غلات استفاده کنید. از مواد تمام غله، مانند برنج قهوه ای و ماکارونی تمام گندم و نان استفاده کنید.

    غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود بیافزایید. این غذاها باید بخشی از رژیم غذایی درمان فشار خون را تشکیل دهند و شامل گوجه فرنگی، لوبیای سفید، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی، سیب زمینی، میوه های خشک و خربزه می شود. سطح پتاسیمی که باید به طور متوسط ​​مصرف کنید حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز است .

    از شکلات تلخ لذت ببرید. بر اساس یک مطالعه بالینی، شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. روزانه ۱۴ گرم شکلات تلخ که حداقل ٧٠٪‏ است میل کنید. از آنجایی که شکلات تلخ کالری زیادی دارد، نباید بیش از حد از آن استفاده نمود.

    از مصرف نوشیدنی های الکلی وحاوی کافئین پرهیز کنید. علاوه بر افزایش فشار خون ، مصرف کافئین و الکل در طول دوران حاملگی تاثیرات منفی دیگری بر سلامت شما و نوزادتان خواهد گذاشت. بنابراین، شما باید از خوردن هر دو اجتناب کنید، به خصوص اگر از فشار خون بالا رنج می برید.

    مصرف کافئین در دوران بارداری با خطر کاهش جریان خون جفتی و در نتیجه خطر سقط جنین همراه است. اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید اثرات کافئین مورد نیاز هستند اما احتیاط شرط عقل است.

    مصرف زیاد الکل باعث افزایش فشار خون و همچنین اثرات منفی بر روی جنین خواهد شد. قبل از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی با پزشک خود مشورت کنید.

    شیر کم چرب و شیر سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه ی بالینی نشان داد که با افزودن این غذاها به رژیم غذایی می توان فشار خون سیستولیک را کاهش داد. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی (مانند شیر، پنیر، ماست) را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.

    اگر لاکتوز را تحمل نمی کنید، شیر بادام، نارگیل و یا انواع دیگر را جایگزین آن کنید. همچنین می توانید از شیر سویا استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این محصولات می توانند میزان هورمون استروژن را در جنین شما افزایش دهند ؛ بنابراین در مصرف آن ها دقت نمایید. به دلیل مقدار بالای سدیم در پنیر(حتی انواع کم چرب) در مصرف آن دقت کنید.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون ریوی چیست؟

    مقاله بعدی

    درمان فشار خون عصبی چگونه است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    کنترل فشار خون بالا در بارداری

    ورم دست و پا در بارداری نشانه چیست؟

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟

    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    چگونه فشار خون بارداری را کنترل کنیم؟


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    فشار خون بالا می تواند باعث خون دماغ شدن شود؟


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    فهرست موضوعات

     کسانی که فشار خون حاملگی دارند، بعد از هفته ی ۲۰ بارداری دچار فشار خون بالا می شوند. در این افراد پروتئین اضافه ای در ادرار وجود نداشته یا نشانه ای از آسیب اندامی وجود نخواهد داشت. بعضی از کسانی که فشار خون حاملگی دارند، در نهایت به پره اکلامپسی دچار می شوند.

     پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بعد از هفته ی ۲۰ بارداری رخ دهد و همراه با علائم دیگری که نشان دهنده ی آسیب به اندام های بدن شامل کلیه، کبد، خون یا مغز است، باشد. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی مثل رخ دادن تشنج در مادر و مرگ جنین و مادر شود.

    قبلا پره اکلامپسی فقط در حالتی تشخیص داده میشد که خانم باردار دچار فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می شد. اما اکنون متخصصان می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون وجود پروتئین در ادرار وجود داشته باشد.میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

     فشار خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از بارداری یا قبل از هفته ی ۲۰ حاملگی رخ می دهد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، در هنگام شروع تشخیص آن سخت است.

     این مشکل در خانم هایی ایجاد می شود که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند و بعد از بارداری فشار خونشان تشدید شده و پروتئین در ادرارشان ظاهر شده یا دچار دیگر عوارض مرتبط در هنگام بارداری می شوند.

    فشار خون بالا در بارداری خطرات مختلفی را ایجاد می کند، از جمله:

    اگر جفت خون رسانی کافی نداشته باشد، ممکن است کودک شما اکسیژن و مواد غذایی کمتری دریافت کند. این موضوع میتواند سبب رشد آهسته (کاهش رشد درون رحمی)، تولد با وزن کم یا تولد نارس شود.

    پره اکلامپسی خطر ایجاد این مشکل را برای شما افزایش می دهد، شرایطی که در آن قبل از زایمان جفت از دیواره ی داخلی رحم جدا میشود. جدا شدن شدید میتواند باعث خونریزی شدید شود، چیزی که میتواند تهدید کننده ی حیات برای شما و کودکتان باشد.

    فشار خون بالا در بارداری ممکن است باعث کاهش رشد یا رشد آهسته ی کودک شما شود.

    کنترل ضعیف فشار خون شما می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و دیگر اندام های اصلی شما شود. در موارد شدید، این مسئله میتواند تهدید کننده ی حیات باشد.

    بعضی اوقات نیاز است که زایمان زودتر انجام شود تا از عوارض احتمالی تهدید کننده ی حیات فشار خون بالا در بارداری پیشگیری شود.

    ابتلا به پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی عروقی در آینده را افزایش دهد. خطر ابتلای شما در آینده به بیماری های قلبی عروقی در صورتی که بیش از یک ماه پره اکلامپسی داشته باشید یا به دلیل فشار خون بالا زایمان زودرس داشته باشید بالاتر خواهد بود.

    فشار خون نرمال در بارداری برای عدد کوچکتر بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است و برای عدد بزرگتر بین ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر عدد بزرگتر شما (فشار سیستولیک) بالاتر از عدد ۱۴۰میلیمتر جیوه و عدد کوچکتر شما بالاتر از عدد ۹۰ میلیمتر جیوه باشد شما به فشار خون بارداری مبتلا هستید و بهتر است هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.

    در کنار فشار خون بالا، دیگر علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر هستند:

    افزایش وزن ناگهانی و تورم (ادم) به خصوص در صورت و دست هایتان، اغلب با پره اکلامپسی در ارتباط است. اما همینطور ممکن است در بارداری های طبیعی نیز رخ دهند، درنتیجه افزایش وزن و تورم به عنوان یک علامت قابل اعتماد پره اکلامپسی درنظر گرفته نمی شوند.

    استفاده از بعضی داروهای فشار خون در هنگام بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود، اما داروهای مهارکننده ی آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین (ACEI)، مسدود کننده ی گیرنده آنژیوتانسین ۲ و مهارکننده های رنین در حالت کلی در بارداری ممنوع هستند.

    با این حال درمان مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و دیگر عارضه های مهم قرار می دهد. و می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

    اگر در هنگام بارداری برای کنترل فشار خونتان نیاز به دارو دارید، پزشکتان مناسب ترین دارو را در بهترین مقدارش برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مانند دستور پزشک مصرف کنید. خودتان مصرف دارو را قطع نکنید و مقدار مصرف آن را تغییر ندهید.

    اگر شما فشار خون دارید، با پزشکی که قرار است به بارداری شما رسیدگی کند یک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین با دیگر اعضای گروه پزشکی خود ملاقات کنید، مثل پزشک خانوادگیتان یا یک متخصص قلب و عروق.

    آن ها بهترین راه برای مدیریت فشار خون شما را ارزیابی می کنند و تغییرات درمانی که ممکن است برای بارداری نیاز باشد را درنظر می گیرند. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که قبل از سعی برای بارداری چند کیلو وزن کم کنید.

    مراقبت خوب از خودتان بهترین راه برای مراقبت از کودکتان است. برای مثال:

    در سراسر بارداریتان به صورت مرتب به پزشکتان مراجعه کنید.

    پزشک شما بی خطرترین دارو را با مناسب ترین مقدار برای شما تجویز خواهد کرد.

    توصیه های پزشکتان برای فعالیت های جسمی را پیگیری کنید.

    در صورت نیاز به کمک بیشتر، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

    از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

    پژوهشگران در حال تحقیق برای راهی جهت پیشگیری از پره اکلامپسی هستند، اما در آینده ی دور، هنوز راه واضحی برای آن کشف نشده است. اگر در طی بارداری قلبی خود دچار اخلال فشار خون شده بودید، ممکن است پزشک شما دوز روزانه ی آسپرین برای شما توصیه کند که در اواخر سه ماهه ی اول بارداری شروع میشود.میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    برای پیشگیری از عوارض، ممکن است پزشک شما قبل از تاریخ تعیین شده زایمان را انجام دهد. چه شما دچار آسیب انتهایی اندام ها شوید، چه کودکتان دچار عوارض شود، زمان بندی زایمان شما براساس چگونگی کنترل فشار خون شما خواهد بود.

    اگر شما دچار پره اکلامپسی شدید باشید، ممکن است در هنگام درد زایمانتان برای جلوگیری از تشنج به شما داروهایی بدهند.

     

    در بیشتر خانم هایی که فشار خون بالا دارند، شیردهی توصیه شده است، حتی خانمی که دارو مصرف میکند. قبل از تولد کودکتان با پزشک خود در مورد داروهایتان صحبت کنید. بعضی اوقات داروی فشار خون جایگزینی لازم است.

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • عکس نوشته پروفایل شعر مولانا
  • بیماری acs چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    پستهای اخیر

    آیا افتادگی دریچه میترال درمان دارد؟

    فشار خون بالا چند است؟ | خطرات فشار خون ۱۵

    میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    فشار خون در بارداری، با احتمال بیشتری، فرد را در معرض عوارض بارداری قرار می‌دهد. مادران بارداری که فشار خون دارند، هنگام تولد نوزاد، با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. با تغییراتی در شیوه زندگی می‌توان زندگی بهتر و سالم‌تری داشت. برای آگاهی از بایدها و نبایدهای فشار خون در بارداری، با این مقاله کودکت همراه باشید.

    محدوده فشار خون زمانی طبیعی است که فشار سیستولی بین ۹۰ تا ۱۲۰ و فشار دیاستولی بین ۶۰ تا ۸۰ باشد. قرائت فشار خون به واحد میلی‌متر جیوه بیان می‌شود. اگر فشار خون در محدوده طبیعی باشد، هیچ مداخله پزشکی لازم نیست.

    فشار خون در بارداری تغییر می‌کند. برای یک زن، میزان طبیعی فشار خون در بارداری باید بین ۱۱۰/۷۰ تا ۱۲۰/۸۰ باشد. اگر فشارتان بالا رود و به ۱۲۱/۸۰ برسد، به احتمال زیاد، با فشار خون بالا و اگر این مقدار زیر ۹۰/۵۰ باشد، ممکن است با فشار خون پایین مواجه شوید.

    در دوران بارداری، بررسی سطح فشار خون ضروری است. تعیین سطح فشار خون می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات بالقوه‌ای باشد که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد، زیرا افزایش شدید فشار خون ممکن است به مادر و فرزند آسیب برساند. بسیاری از زنان باردار افزایش فشاری را تجربه نمی‌کنند؛ جالب است بدانید تنها هشت درصد زنان در دوران بارداری، به جای فشار خون پایین که کاملا طبیعی است، فشار خون بالا را تجربه می‌کنند. البته در اغلب موارد، افزایش فشار خون خفیفی مشاهده می‌شود.میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری

    فشار خون با اندازه‌گیری تعداد سيستوليک (بالا) و دياستوليک (پايين) اندازه‌گیری می‌شود. فشار ناشی از خونی را که در شریان‌های شما جریان می‌یابد و در اثر آن، ماهیچه‌های قلب منقبض می‌شود و قلب به‌طور فعال می‌تپد فشار سیستولیک (عدد بالا) می‌نامند. وقتی قلب در استراحت بین دو ضربان به سر می‌برد، فشار خون را فشار دیاستولی (عدد پایین) می‌گویند. خواندن عادی یک شماره بالا بین ۹۰ تا ۱۲۰ و یک شماره پایین بین ۶۰ تا ۸۰ را نشان می‌دهد.

    دکتر برای اندازه‌گیری فشار خون از یک مانیتور کوچک استفاده می‌کند. سعی کنید از لباس بدون آستین استفاده کنید و از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید، دکتر کاف را به دور بازوی شما می‌بندد و شروع به پمپاژ هوا می‌کند، این کار باعث سفتی کاف می‌شود و سپس هوا در آن آزاد می‌شود. این کاف به مانیتور وصل می‌شود و فشار خون را محاسبه می‌کند. برای مثال، خواندن فشار خون به صورت ۱۱۰ (تعداد سیستولی)، ۷۰ (تعداد دیستولی) است.

    اندازه‌گیری فشار خون در بارداری، برای پیشگیری از عوارض و خطراتی که مادر و فرزند را تهدید می‌کند،‌ باید به صورت مداوم انجام شود. افزایش خفیف فشار خون در بسیاری از مادران باردار مشاهده می‌شود که برای جنین و مادر بی‌خطر است.

    به طور کلی، فشار خون در اوایل دوره بارداری کمی کاهش می‌یابد، ولی در سه ‌ماهه سوم به حالت قبل بازمی‌گردد. با این ‌حال، فشار خون بالا مشکلات بزرگ‌تری در دوران بارداری ایجاد می‌کند. در خانم‌های بارداری که فشار خون بالایی دارند، خطر بیماری‌های پزشکی مانند دیابت یا بیماری‌های مرتبط با کلیه بیشتر است.

    فشار خون در دوره بارداری به علت تغییرات قلبی عروقی تغییر می‌کند. بارداری باعث می‌شود حجم خون به میزان چهل تا پنجاه درصد افزایش یابد. این افزایش باعث بالا رفتن تعداد ضربان قلب، حجم ضربه‌ای و برون‌دهی قلبی می‌شود.

    نظارت دائم بر فشار خون در بارداری ضروری است. در دوران بارداری، وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک فشار خون شما را بررسی می‌کند، با این حال، به علت تغییرات فشار خون در بارداری، بهتر است در خانه هم آن را بررسی کنید.

    فشار خون پایین وقتی رخ می‌دهد که عدد فشار خون بین ۶۰ تا ۹۰ و کمتر از آن باشد. این وضعیت هم ممکن است خطرناک باشد، زیرا باعث توقف خون اکسید شده در بدن و قلب می‌شود. برخی از دلایل فشار خون پایین عبارت‌اند از:

    بیماری‌های قلبی مانند اختلال عملکرد دریچه‌های قلب، ضربان قلب پایین، نارسایی قلبی و حمله قلبی ممکن است باعث فشار خون پایین شود.

    مقدار نامناسب آب در بدن ممکن است باعث فشار خون پایین شود.

    در دوران بارداری، افزایش نیاز به خون در بدن منجر به گسترش سریع سیستم گردش خون می‌شود که کاهش فشار خون را با خود به همراه دارد.

    جراحاتی که سبب خونریزی بیش از حد یا خونریزی داخلی می‌شود ممکن است به فشار خون پایین منجر شود.

    در اثر نفوذ عفونت به جریان خون، سپتی سمی یا همان گندخونی رخ می‌دهد. این امر منجر به شوک سپتیک می‌شود که با افت فشار خون مداوم همراه است.

    آنافیلاکسی واکنش آلرژیک به سم حشرات، داروها، غذاها و لاتکس (لاستیک خام) است. آنافیلاکسی ممکن است منجر به فشار خون پایین شود.

    کمبود فولیک اسید و ویتامین B12 باعث کمبود گلبول‌های قرمز می‌شود که کم‌خونی و کاهش فشار خون را با خود به همراه دارد.

    قند خون پایین، مشکلات تیروئید، دیابت و نارسایی بالای آدرنال (غدد فوق کلیوی) ممکن است منجر به فشار خون پایین شود.

    داروهای آلفا بلاکر، قرص‌های آب، ضدافسردگی‌ها، بتا بلوکرها و داروهای بیماری پارکینسون از جمله داروهایی هستند که ممکن است سبب کاهش فشار خون شوند.

    بعضی زنان ممکن است فشار خون بالا یا پره اکلامپسی را در دوران حاملگی تجربه کنند. از جمله خطراتی که ممکن است آن‌ها را تهدید کند عبارت‌اند از:

    فشار خون بالا را می‌توان در چند مرحله ساده کنترل کرد. در ادامه، چند شیوه از درمان‌های خانگی و راه‌های پیشگیری از فشار خون بالا ارائه شده است.

    با این ‌حال، برای بررسی فشار خون (BP)، به ارزیابی آزمایش ادرار و خون دو بار در هفته نیاز است.

    نگه داشتن فشار خون در سطح معین برای پیشگیری از عوارض احتمالی بسیار مهم است و به‌راحتی می‌توان آن را با ترکیبی از شیوه زندگی سالم و مصرف دارو انجام داد. باید فشار خون را در طول دوران بارداری به صورت دقیق بررسی کنید تا از سلامت مادر باردار مطمئن شوید.

    برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید

    میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری
    میزان فشار خون طبیعی در دوران بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *