موز برای اسهال یا یبوست

دوره مقدماتی php
موز برای اسهال یا یبوست
موز برای اسهال یا یبوست

مطالب پر بازدید

موز میوه ای سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که به عنوان یکی از پرمصرف ترین میوه ها در سراسر جهان آن را می شناسیم. بسیاری بر این باورند که خوردن موز باعث ایجاد یبوست می شود و بعضی هم برعکس، عقیده دارند که موز زیاد می تواند باعث اسهال شود. اما کدام یک از این حرف ها درست است، با ما همراه باشید.

موز سرشار از فیبر است

موز برای اسهال یا یبوست

موز یکی از مشهورترین میوه های دنیاست که میان وعده ای خوشمزه و در دسترس و البته بسیار مفید تلقی می شود.

دوره مقدماتی php

موز غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است و همچنین فیبر نسبتاً بالایی دارد. یک موز متوسط حاوی 3.1 گرم فیبر است. همیشه گفته شده و می شود که فیبر به کاهش و پیشگیری از یبوست کمک می نماید، چون آب را جذب کرده و به مدفوع کمک می کند تا نرم و روان باشد. در نتیجه حرکت مدفوع در روده ها راحت تر می شود.

با این حال، شواهدی که می گوید فیبر به کاهش یبوست کمک می کند، ضدونقیض و حتی ضعیف است! برخی مطالعات بیانگر این هستند که فیبر محلول برای رفع یبوست خوب است، مطالعات دیگر هم می گویند کاهش مصرف فیبر خوراکی می تواند از بعضی جهات مفید باشد!

این که افزایش مصرف فیبر برای کاهش یبوست خوب است، ظاهراً به خود فرد و نوع فیبری که گوارش می شود بستگی دارد.

موزهای سبز، نشاسته مقاوم به هضم بیشتری دارند

نشاسته مقاوم به هضم، کربوهیدرات پیچیده ای است که خواصی مشابه فیبر دارد. نشاسته مقاوم به هضم، در روده کوچک گوارش نمی شود و نهایتاً به روده بزرگ وارد شده و باکتری های مفید ساکن در آنجا را تغذیه می کند. تغذیه این باکتری ها یک اتفاق مطلوب است، چون باکتری های مفید، موجب سلامت سیستم گوارش شده و اثرات مثبتی روی سوخت و ساز دارند.

یک موز پیش از این که رسیده شود، تقریباً تماماً نشاسته است که 70 تا 80 درصد از وزن جامد آن را تشکیل می دهد. بخش بزرگی از این نشاسته، نشاسته مقاوم به هضم است. با رسیده شدن موز، مقدار نشاسته و نشاسته مقاوم به هضم آن کاهش یافته و به قند تبدیل می شود.

نشاسته مقاوم به هضم، مانند فیبر محلول عمل می کند که برای رفع یبوست خوب است. خوب است بدانید موز سبز برای درمان اسهال کودکان و بزرگسالان مورد استفاده است. این خاصیت به دلیل مقادیر زیاد نشاسته مقاوم به هضم می باشد.

برخی عقیده دارند موز باعث یبوست می شود

مقالات زیادی وجود دارند که می گویند موز عامل یبوست است. اما پژوهش ها این را تائید نمی کنند، با این حال خیلی ها باور دارند موز یکی از عوامل یبوست است.

موز از جهاتی دیگر هم برای سیستم هاضمه مفید است

بسیاری از افراد بدون قید و شرط موز می خورند. موز برای سیستم گوارش خوب است و خواص پروبیوتیکی دارد، باکتری های خوب را تغذیه می کند و رشدشان را افزایش می دهد. در مطالعه ای که روی 34 زن با اضافه وزن انجام شد، بررسی کرد که خوردن موز چه تأثیری روی باکتری های روده دارد. بعد از این که این افراد به مدت دو ماه هر روز دو موز خوردند، پژوهشگران مشاهده کردند که باکتری های مفید روده شان به نام بیفیدوباکتر (Bifidobacteria)، افزایش یافت. ضمناً این گروه گزارش کردند که علائمی چون نفخ و معده دردشان بهتر شده بود.

نتیجه؟

شواهد نشان می دهد که موز بیشتر برطرف کننده یبوست است تا دلیل آن. اما هستند کسانی که فکر می کنند موز باعث یبوستشان است. اگر شما احساس می کنید موز عاملی برای یبوستتان است، کمتر موز بخورید! اگر یبوستتان ادامه پیدا کرد، موز را از تغذیه تان حذف کنید تا ببینید چه می شود.

همه ما با هم فرق هایی داریم، غذایی که برای شما برطرف کننده یبوست است، ممکن است تأثیر معکوس روی دیگری داشته باشد.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

 تصور اکثر مردم بر این است که خوردن موز باعث یبوست می شود که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم

یبوست یک مشکل سلامت شایع در جهان است. این شرایط بر اساس اجابت نامنظم و مدفوع سفت و سخت که با دشواری از روده عبور کرده و دفع می شود، تعریف می شود.دلایل بسیاری می توانند موجب یبوست شوند که از رژیم غذایی نامناسب تا ورزش نکردن را شامل می شوند.برخی ادعا می کنند که موز موجب یبوست می شود، در شرایطی که دیگران معتقدند این میوه به پیشگیری از آن کمک می کند. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.

موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه ها در جهان است. موز یک میان وعده مغذی و راحت برای مصرف است.سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، موز از محتوای فیبر قابل توجهی نیز برخوردار است و یک موز اندازه متوسط حدود 3.1 گرم از این ماده مغذی را ارائه می کند.مدتهاست این موضوع مطرح شده است که فیبر به پیشگیری و تسکین یبوست کمک می کند.فیبر محلول آب را جذب می کند و به حجیم‌تر شدن و نرمی مدفوع کمک می کند. این شرایط ممکن است حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را تسهیل کند.با این وجود، نتایج مطالعات درباره این که آیا فیبر به تسکین یبوست کمک می کند، یکدست نیستند. برخی مطالعات نشان داده اند که فیبر محلول می تواند به تسکین یبوست کمک کند. در مقابل، مطالعات دیگر نشان داده اند که کاهش مصرف فیبر غذایی ممکن است در برخی موارد به تسکین یبوست کمک کند.در شرایطی که به نظر می رسد نتیجه افزایش مصرف فیبر برای کمک به تسکین یبوست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نوع فیبر مصرفی نیز اهمیت دارد.

نشاسته مقاوم یک کربوهیدرات پیچیده است که خواص شبه فیبر دارد. نشاسته مقاوم بدون این که گوارش شود از روده کوچک عبور کرده و وارد روده بزرگ می شود، و باکتری های خوب حاضر در این بخش از آن تغذیه می کنند.تغذیه این باکتری ها برای سلامت انسان مفید است. آنها چربی های زنجیره کوتاه تولید می کنند که به تقویت سلامت گوارش منتج شده و آثار مثبتی بر سوخت و ساز دارد.پیش از رسیدن، یک موز تقریبا به طور کامل نشاسته است زیرا 70 تا 80 درصد از وزن خشک آن را تشکیل می دهد. بخش بزرگی از این نشاسته از نوع نشاسته مقاوم است.زمانی که موز می رسد، میزان نشاسته و نشاسته مقاوم آن کاهش می یابد و به قندها تبدیل می شوند.نشاسته مقاوم همانند فیبر محلول عمل می کند که می تواند به بهبود یبوست کمک کند.نتایج یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش های مبتلا به یبوست با نشاسته مقاوم گرفته شده از موز حرکت مدفوع در روده را تسریع کرده است.موز برای اسهال یا یبوست

مقاله های بسیاری را می توان در اینترنت یافت که ادعا می کنند موز موجب یبوست می شود. مطالعات این موضوع را تایید نکرده اند، اما برخی افراد بر این باورند که موز یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به یبوست محسوب می شود.

بیشتر افراد مشکلی در مصرف و گوارش موز ندارند، حداقل اگر حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کنند.موز سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و آثار پروبیوتیکی دارد، به این معنی که باکتری های مفید روده را تغذیه کرده و رشد آنها را تحریک می کند.نتایج یک مطالعه با حضور 34 زن دارای اضافه وزن نشان داد که پس از مصرف روزانه دو موز به مدت دو ماه، جمعیت باکتری هایی مفید به نام بیفیدوباکتری افزایش داشته است. با این وجود، این اثر از نظر آماری چندان چشمگیر نبود.افزون بر این، گروهی از زنان که موز مصرف می کردند، بهبود در علائم گوارشی دیگر مانند نفخ و درد معده را گزارش کردند.

شواهد نشان می دهند که موز می تواند به کاهش یبوست کمک کند نه این که دلیلی برای ابتلا به این شرایط باشد.با این وجود، پژوهشگران متوجه شده اند که برخی افراد فکر می کنند که موز موجب ابتلا به یبوست در آنها می شود.اگر احساس می کنید مصرف موز دلیل ابتلا به یبوست است، کاهش مصرف این ماده غذایی تنها کاری است که باید انجام دهید. اگر تغییری ایجاد نشد، به طور کامل از مصرف موز پرهیز کرده و شرایط را بررسی کنید.یک ماده غذایی که می تواند به تسکین یبوست در شما کمک کند ممکن است اثری متضاد در فردی دیگر داشته باشد.

بیشتر بدانید : موز برای این افراد ممنوع !

بیشتر بدانید : اگر روزانه یک موز بخورید، چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟

بیشتر بدانید : پوست موز را به این 6 دلیل پزشکی بخورید

بیشتر بدانید : یبوست را به راحتی درمان کنید!!

بیشتر بدانید : درمان یبوست در سفر + علت یبوست در مسافرت چیست؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: asriran.com

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.


 


 

ثبت نام رژیم پزشک

نام کاربری خود را وارد نمایید

ENTER YOUR PASSWORD

یبوست یک بیماری شایع است آن باعث حرکت نامنظم روده و مدفوع سخت می شود و سبب عبور سخت مدفوع می شود علل بسیاری از یبوست ها، در یک رژیم غذایی فقیر و عدم ورزش وجود دارد برخی ادعا می کنند که موز باعث یبوست می شود در حالی که دیگران می گویند به جلوگیری از آن کمک می کند. این مقاله نگاهی بر شواهد علمی آن دارد.موز برای اسهال یا یبوست

 

موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است. آن برای میان وعده مناسب و فوق العاده سالم است.موز سرشار از ویتامین های مختلف و مواد معدنی مهم می باشد. موز همچنین فیبر بالایی دارد یک موز متوسط حاوی حدود 3.1 گرم فیبر است.مدت طولانی است که ادعا شده است فیبر به جلوگیری و از بین بردن یبوست کمک می کند.تصور می شود که آب را جذب و به مدفوع بزرگ و نرم کمک می کند. این کمک می کند تا حرکت مدفوع در دستگاه گوارش بهبود یابد.با این حال، شواهدی وجود دارد که در واقع فیبر به از بین بردن یبوست فعال کمک می کند بسیاری از کارشناسان سلامت، مصرف فیبر بالا را به بیماران دارای یبوست توصیه می کنند.برخی از مطالعات نشان می دهد که فیبر محلول می تواند به از بین بردن یبوست کمک کند. برخی دیگر نشان می دهد که کاهش فیبر در رژیم غذایی ممکن است در واقع در برخی موارد کمک کند.

نشاسته مقاوم یک کربوهیدرات پیچیده ای است که دارای خواص مانند فیبر است.آن از روده کوچک به روده بزرگ می رسد و در انجا به تغذیه باکتری مقیم می رسد.تغذیه این باکتری ها چیز خوبی است. آنها چربی با زنجیره کوتاه تولید می کنند که به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و اثرات مفیدی بر روی سوخت و ساز بدن دارد.قبل از آنکه موز برسد تقریباً به طور کامل نشاسته است که 70 – 80 درصد وزن خشک آن بخش بزرگی از این نشاسته مقاوم است.همچنان که موز می رسد مقدار نشاسته و نشاسته مقاوم آن کاهش می یابد و به قند تبدیل می شود.عمل نشاسته مقاوم مانند فیبر محلول، که می تواند به یبوست کمک کند.یک مطالعه نشان داد تغذیه با موز دارای نشاسته مقاوم در موش سرعت حرکت مدفوع از طریق روده را بالا می برد.در نهایت، شایان ذکر است که موز سبز برای درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان استفاده شده است. این خواص به علت محتوای بالای نشاسته مقاوم است.

بسیاری از مقالات در اینترنت موز را عامل یبوست می دانند. این مطالعات تایید نشده است اما برخی از مردم بر این باورند که موز یک عامل خطر برای یبوست هستند.در یک مطالعه، محققان آلمانی اثرات درک شده از مواد غذایی مختلف در قوام مدفوع را بررسی کردند آنها سه گروه را مورد بررسی قرار دادند:بیماری التهابی روده: 766 بیمار مبتلا به IBS، که در آن ها یبوست یک نشانه بزرگ بود. یبوست: 122 نفر یبوست داشتند.کنترل: 200 نفر از افراد سالم به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد.هنگامی که از سه گروه خواسته شد که چه مواد غذایی یا نوشیدنی باعث یبوست در انها می شود 29 – 48 ٪ از پاسخ دهندگان اشاره به موز داشتند.در واقع، تنها شکلات و نان سفید بیشتر گزارش شد.

اکثر مردم موز را حداقل زمانی که در حد اعتدال مصرف شود به خوبی تحمل می کنند.موز سبب بهبود سلامت دستگاه گوارش می شوند و اثرات پربیوتیک، تغذیه باکتریهای میزبان روده و تحریک کننده رشد انها را دارند. یک مطالعه از 34 زن مبتلا به اضافه وزن نشان داد که چگونه خوردن موز باکتریهای روده را تحت تاثیر قرار می دهد.پس افرادی که دو موز در روز برای مدت دو ماه خوردند محققان افزایش باکتری های مفید به نام بیفیدوباکتریوم را مشاهده کردند. با این حال، اثر آماری کاملاً معنی دار نبود.همچنین گروهی موز را در بهبود علائم گوارشی مانند نفخ و درد معده گزارش داده اند.نکته: موز به رفع یبوست کمک می کند اگر شما فکر می کنید با خوردن موز دچار یبوست می شوید آن را نخورید.

مطالب مرتبط

امیدوارم کمکی هرچند کوچک به ارتقا سلامت جامعه شود. سوالات خود را می توانید در انجمن سلامتی مطرح نمایید
برای مطرح کردن سوال کلیک کنید. جهت مطرح کردن سوالات خصوصی کلیک کنید.
.

تمامي كالاها و خدمات سایت رژیم سلامتی، حسب مورد داراي مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

تمامي كالاها و خدمات سایت رژیم سلامتی، حسب مورد داراي مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

آیا می‌توانید نام میوه‌ای را بگویید که هم خوشمزه و سالم باشد، و هم این‌که در تمام فصل‌های سال در دسترس باشد و در همه‌ جای دنیا نیز یافت شود؟ بلی، پاسخ این سوال موز است. موز میوه‌ی مورد علاقه‌ی بسیاری از آدم‌ها در سراسر دنیا است، زیرا این میوه نسبتا ارزان قیمت است و به آسانی نیز یافت می‌شود. به علاوه، مصرف موز به عنوان بخشی از صبحانه یا تنقلات روزانه بسیار پر فایده است؛ یکی از خاصیت‌های موثر موز درمان یبوست است. در ادامه با ما همراه باشید تا خواص عالی درمان یبوست با موز را بدانید.

در واقع، یبوست وضعیتی است که در آن، اجابت مزاج به طور مرتب و منظم انجام نمی‌شود. عوامل متعدد داخلی و خارجی در ابتلا به یبوست نقش دارند؛ با این‌ حال، در بیش‌تر موارد، شناسایی علت دقیق یبوست دشوار است. با وجود این، تشخیص علائم یبوست کاملا آسان است؛ شایع‌ترین علائم یبوست عبارت هستند از هنگامی که تخلیه‌ی مدفوع از راست روده (رکتوم) دشوار باشد و هم‌چنین، اجابت مزاج کم‌تر از هفته‌ای سه الی چهارم مرتبه صورت گیرد.

در بسیاری از موارد، یبوست بیماری کشنده‌ای نیست و به عنوان وضعیتی جدی به شمار نمی‌رود؛ مگر این‌که در طول یک ماه دو الی سه بار به این وضعیت دچار شده باشید؛ در این شرایط، باید به پزشک مراجعه کنید. با وجود این، اگر گاهی اوقات به یبوست دچار می‌شوید، تنها کافی است موز بیش‌تری مصرف کنید. با مطالعه‌ی فهرست خواص موز برای درمان یبوست در می‌یابید چرا مصرف این میوه برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری است؛ تا انتهای این مقاله درمان یبوست با موز با سایت بازده همراه باشید!

معمولا همه می‌دانند یکی از خواص اصلی فیبر برای سلامتی، قابلیت آن در درمان یبوست است. با این‌که یک عدد موز با سایز متوسط قادر نخواهد بود فیبر مورد نیاز روزانه‌تان را به طور کامل تامین کند، ولی مصرف روزانه‌ی این میوه می‌تواند از بروز یبوست پیشگیری کند. فیبر، به ویژه فیبر قابل حل در آب، نقش بسیار مهمی در نرم ماندن مدفوع ایفا می‌کند؛ به این ترتیب، مدفوع به راحتی می‌تواند در روده حرکت کند. فواید این میوه‌ی خوشمزه را می‌توانید با خواص ماست برای سلامتی ترکیب کنید و اسموتی سالمی تهیه کنید که به طور موثر و طبیعی می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.موز برای اسهال یا یبوست

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، کاهش حرکات روده می‌تواند به یبوست منجر شود. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که مدفوع سفت و فاقد آب شده باشد. فیبر محلول در آب نقش بسیار مهمی در جذب آب ایفا می‌کند؛ و به همین دلیل می‌تواند باعث نرم شدن مدفوع و آسان شدن حرکت آن در روده شود. به همین خاطر نیز مصرف موز تاثیر بسیار خوبی در بهبود اجابت مزاج و درمان سریع بیماری‌هایی نظیر یبوست به همراه خواهد داشت.

نشاسته‌ی مقاوم به هضم چیست؟ برخی مطالعات دریافته‌اند مصرف زیاد نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند به کند شدن حرکت روده و یبوست منجر شود، زیرا قابلیت اصلی این ماده جذب آب است. ولی در حقیقت، نشاسته‌ی مقاوم برای تسکین یبوست بسیار مفید است؛‌ البته اگر به اندازه‌ی صحیح مصرف شود. موز نارس حاوی مقدار بیش‌تری نشاسته‌ی مقاوم است؛ در حالی‌که موز رسیده به اندازه‌ی کافی نشاسته‌ی مقاوم در خود دارد. نشاسته‌ی مقاوم به هضم، به خودی خود، نوعی کربوهیدرات پیچیده است که با داشتن فیبر، برای درمان یبوست بسیار ضروری خواهد بود.

درباره‌ی خواص پروبیوتیک برای سلامتی چه می‌دانید؟ دو نوع باکتری داخل روده‌ وجود دارند؛ باکتری خوب و باکتری بد. نشاسته‌ی مقاوم موجود در موز رسیده، ماده‌ی غذایی بسیار خوبی برای باکتری‌های خوب موجود در روده به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز تاثیر مصرف موز کاملا مشابه‌ی تاثیر مصرف پروبیوتیک است. باکتری‌های خوب درون روده نقش برجسته‌ای در بهبود سلامت دستگاه گوارش و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن انسان ایفا می‌کنند.

علاوه بر فیبر، پکتین نیز برای تسکین یبوست بسیار عالی عمل می‌کند. مصرف موز باعث تولید آنزیم خاصی به نام پکتیناز می‌شود. تجزیه‌ی آنزیم پکتیناز به پکتین، یکی از بهترین راه‌ها برای درمان و کاهش شدت یبوست به شمار می‌رود. با وجود این، در این خصوص باید به نکته‌ی بسیار مهمی دقت کرد. میزان قند موجود در موز نرم – موزی که بیش از اندازه رسیده باشد، به اندازه‌ي پکتین موجود در آن بسیار بالا است. ترکیب این دو ماده برای یبوست آن‌چنان مناسب نیست. به همین دلیل برای درمان یبوست بهتر است موز رسیده و زرد مصرف کنید – و از مصرف موز نرم یا موز نارس خودداری کنید.

موز برای کودکان و خردسالان به عنوان میوه‌ای سالم و حتی یک اَبَر میوه به شمار می‌رود. مقابله با یبوست در بزرگسالی کار آسانی نیست؛ و دست و پنجه نرم کردن با یبوست در خردسالی بسیار سخت‌تر است. خردسالان نمی‌توانند هر چیزی را مصرف کنند؛ ولی آن‌ها عاشق موز هستند؛ و تا وقتی موز رسیده مصرف کنند، بیماری‌هایی نظیر یبوست به شکلی موثر و طبیعی از آن‌ها دور خواهند بود. حتی اگر کودک‌تان به موز علاقه نداشته باشد، می‌توانید با استفاده از این میوه کیک یا اسموتی خوشمزه و مورد علاقه‌اش را تهیه کنید.

ابتلا به یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است. با وجود این، در طول این دوران در مصرف هر گونه ماده‌ی غذایی باید با دقت عمل کنید، زیرا هر چه می‌خورید ممکن است بر جنین داخل رحم تاثیر بگذارد. با وجود این، موز برای زنان باردار فواید بسیاری به همراه دارد؛ موز نه تنها غنی از فیبر، و برای تسکین یبوست بسیار مفید است، بلکه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B9 یا همان اسید فولیک نیز هست. از جمله خواص اسید فولیک یا فولات برای سلامتی می‌توان به بهبود رشد مغز و دستگاه عصبی، به ویژه در سه ماهه‌ی اول بارداری اشاره کرد.

با این‌که امروزه داروها یا محصولات زیادی را می‌توان برای کمک به تسکین یبوست در اختیار داشت، ولی هم‌چنان انتخاب راه‌های طبیعی برای مقابله با یبوست بیش از سایر گزینه‌ها توصیه می‌شود؛ و موز یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای یبوست به شمار می‌رود. به علاوه، اگر گاهی اوقات از مصرف مرتب و روزانه‌ی موز خسته می‌شوید، راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوانید از خواص آن برای سلامتی بهره‌مند شوید؛ راه‌هایی از قبیل تهیه‌ی اسموتی‌های سالم، سالاد میوه، یا کیک موز.

در واقع، هیچ گونه هشداری جدی در رابطه با مصرف موز برای درمان یبوست وجود ندارد، ولی هنگام مصرف موز برای درمان یبوست باید از مصرف دو چیز اجتناب کنید؛ موز نارس و موز نرم (بیش از اندازه رسیده).

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نشاسته‌ی مقاوم به هضم می‌تواند به درمان یبوست کمک کند؛ ولی فقط در صورتی که به اندازه‌ی مناسب – همان اندازه‌ي موجود در موز رسیده – مصرف شود. موز نارس حاوی مقدار بیش‌تری از نشاسته‌ی مقاوم است؛ این ماده می‌تواند آب زیادی جذب کند و حرکت روده را نیز آهسته کند.

موز هر چه بیش‌تر می‌رسد، شیرین‌تر می‌شود؛ از این رو، موز نرم (بیش از اندازه رسیده) حاوی مقدار بیش‌تری قند و پکتین است؛ ترکیب این دو ماده برای درمان یبوست مناسب نیست.

در کنار مصرف موز و بهره‌مندی از تمام خواص آن برای درمان یبوست، باید از مصرف برخی مواد غذایی که باعث ایجاد یبوست می‌شوند نیز خودداری کنید؛ از جمله قهوه‌ی حاوی کافئین، شکلات، و الکل. به علاوه، همیشه باید به بدن‌تان آب رسانی کنید؛ زیرا کم آب شدن بدن می‌تواند به یبوست منجر شود. هم‌چنین، برای کاهش علائم یبوست، افزایش مصرف سبزی‌های و میوه‌های غنی از فیبر نیز به شدت توصیه می‌شود.

منبع:drhealthbenefits

 

 

برچسب ها آیا موز ملین استاسهالایا شیر موز یبوست می اورددرمان یبوست با موزدرمان سریع یبوستشیر موز برای یبوستموزموز برای یبوستموز اسهالمیوه هایی که باعث یبوست می شوندیبوست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

 

 

 

برای درمان یبوست موز بخورید

موز برای اسهال یا یبوست

 

مصرف موز یک درمان خانگی و موثر در کاهش علایم یبوست است. اگر می خواهید دچار عوارض جانبی انواع داروهای شیمیایی و مسهل های قوی که برای درمان انواع یبوست استفاده می شوند نشوید از موز غافل نشوید.

 

این میوه خوشمزه سرشار از انواع ویتامینها مثل ویتامین ب6 ویتامین ث و املاح ضروری مثل پتاسیم و بیوتین و مس می باشد.

 

 

نقش موز در سلامت دستگاه گوارش

 

علاوه بر وجود انواع ویتامینها و املاح در موز این میوه خوشمزه یک منبع عالی از فیبر در برنامه رژیم غذایی محسوب می شود که این فیبر به هضم غذا کمک می کند. موز همچنین حاوی ماده ای به نام پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که هضم و گوارش را سرعت داده و به خارج شدن سموم از بدن کمک می کند.

 

 

تنظیم عملکرد روده با موز

 

همانطور که ذکر شد موز یک منبع بسیار خوب از انواع فیبر و فیبرهای نامحلول است که باعث کاهش یبوست می شود. با این حال برای افزایش این خاصیت موز باید دقت کنید که بعد از خوردن موز رسیده حتما آب فراوانی بنوشید وگرنه ممکن است به دلیل حجم بالای فیبر و کمبود مایعات یبوست شما تشدید شود چرا که وجود مایعات در کنار فیبرها حجم مدفوع را در روده افزایش داده و مانع بروز یبوست می شود.

 

یک موز متوسط 3 گرم فیبر دارد که 10 درصد فیبر مورد نیاز روزانه بدن را برای پیشگیری از یبوست فراهم می کند. البته ذکر این نکته قابل توجه است که خوردن موز رسیده یبوست را کاهش می دهد و مصرف موز نارس بدلیل وجود مقادیر زیاد فیبرهای نامحلول یبوست را تشدید می کند. بهرحال بهتر است در خوردن موز رعایت تعادل را بکنید زیرا مصرف زیاد پکتین ممکن است یبوست را تشدید کند.همچنین موز حاوی آنزیمی به نام فروکتو الیگوساکارید است که یک ملین ملایم و طبیعی محسوب می شود.

 

 

 

 

به چه شکل از موز برای درمان یبوست استفاده کنیم؟

 

این یک روش ساده و خیلی راحت است . بین وعده های غذایی خود 2-3 عدد موز رسیده همراه با مایعات فراوان میل کنید.

یک موز رسیده را پوست کنده آن را در قطعات نازک برش زده با شیر گرم مخلوط کنید و هنگامی که شیر گرم را مینوشید تکه های موز را کاملا بجوید .موز برای اسهال یا یبوست

 

 

یبوست در کودکان

 

کودکان نیز اگر به اندازه کافی فیبر و مایعات مناسب دریافت نکنند دچار یبوست میشوند. میوه ها منبع بسیار خوبی از فیبر هستند اما  برای درمان یبوست نوزادان و کودکان نوپا به آنها موز ندهید زیرا علایم یبوست را در آنها بدتر میکند.

 

به عنوان یک قانون کلی در زمان بروز یبوست در کودکان نوپا از دادن موز و برنج و سیب و نان برشته به آنها پرهیز کنید و به جای این مواد غذایی به آنها گلابی و هلو و انواع آلو را بدهید.

 

به طور کلی برای اینکه روده های سالمی داشته باشید و دچار علایم یبوست نشوید سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود مصرف انواع غلات تصفیه شده مثل انواع نان های سفید، برنج سفید و آرد و غلات فرآوری شده را کاهش دهید و به جای آن از غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنید . همین تغییرات ساده در برنامه رژیم غذایی روزانه تا حد زیادی از بروز یبوست پیشگیری میکند.

 

  • نقاشی برای تولد مامان
  •  

    برای دریافت بروزرسانی ها عضو خبرنامه ما شوید.

    خواص موز, خواص موز رسیده, درمان بیماری با موز, درمان یبوست, درمان یبوست با موز, ضد یبوست, موز, موز رسیده, یبوست

    دیدگاه

    نام (ضروری)

    ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

    وب سایت

    موز برای اسهال یا یبوست

    برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

    آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

    | ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

    غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

    © 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

    موز میوه ای است که علاوه بر خواص بی نظیرش از مضرات و عوارضی هم برخوردار است، البته بهتر است بدانید که چه کسانی بهتر است موز نخورند و چه کسانی به موز حساسیت دارند.

    به گزارش مشرق، این میوه شیرین، نرم و کرم رنگ به خاطر طعم شیرین و فواید قابل توجه اش در سراسر جهان مشهور است. موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان و پر از مواد مغذی ضروری است که به دفع بسیاری از مشکلات فیزیولوژیکی و روانی کمک می کند. اگر چه بیشتر ما ممکن است زیاد موز بخوریم، آیا تا به حال به عوارض آن فکر کرده اید؟ همانطور که در این بخش خواهیم گفت با وجود فواید سلامتی متعدد آن ، اثرات جانبی ویژه ای مرتبط با خوردن موز وجود دارد که باید در مورد آن ها بدانید.

    بیشتر بخوانید:

    1. افزایش وزن
    موافقید که موز، در مقایسه با کلوچه و یا چیپس، کالری کمتری دارد، اما کالری کافی دارد که باعث افزایش وزن شود. موز متوسط شامل 105 کالری است. در مقایسه با یک پرتقال متوسط با سایز متوسط (62)، یک کاسه هندوانه (45)، یا یک فنجان انگور (62)بسیار بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال میان وعده کم کالری هستید، ممکن است موز بهترین انتخاب نباشد. به جای آن میوه ها و سبزیجات با محتوای بالای آب مثل هندوانه، توت فرنگی، طالبی، هلو، خیار، کاهو، کلم، کلم، کلم و غیره برای میان وعده مصرف کنید. آن ها کالری کمتری دارند و دارای محتوای فیبر بالا هستند که شما را به مدت طولانی سیر نگه می دارد.

    2. موز می تواند باعث میگرن شود
    اگر اغلب دچار میگرن شدید می شوید، ممکن است بخواهید از آن ها در رژیم غذایی روزانه خود اجتناب کنید. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ماده ای که در بسیاری از غذاها مانند پنیر، ماهی، گوشت، و موز پیدا می شود، محرک سردردهای میگرن است. از آنجا که پوست موز حاوی 10 برابر بیشتر از خمیر موز تیرامین دارد نسبت به کندن تکه های پوست از میوه ها قبل از خوردن میوه احتیاط بیشتری بکنید.موز برای اسهال یا یبوست

    3. هایپر کالمی
    هایپر کالمی شرایطی است که از پتاسیم اضافی در خون ناشی می شود و از طریق نشانه هایی مانند ضربان قلب نامنظم، تهوع و ضربان قلب نامنظم شناسایی می شود که حتی می تواند منجر به حمله قلبی شود. طبق موسسه لاینس پاولینگ در دانشگاه ایالتی ارگان، مقدار پتاسیم بیشتر از 18 گرم می تواند منجر به هایپر کالمی در بزرگسالان شود . برنامه های غذایی وجود دارند که مصرف موز را در روزهای خاصی توصیه می کنند. اگر شما چنین رژیمی را دنبال کنید، می توانید دچار دردسر شوید.

    4. احتمال پوسیدگی دندان با مصرف موز
    با بالا بودن نشاسته، زیاد آن در صورتی که بهداشت دهان را حفظ نکنید، می تواند منجر به پوسیدگی جدی دندان شود. طبق مطالعات ویژه ای، در مقایسه با شکلات، شیرین و آدامس موز هم می تواند برای سلامتی دهان مضر باشد.نشاسته به آرامی در دهان حل می شوند در حالی که قند به سرعت حل می شود. بنابراین وقتی غذاهایی مانند موز را مصرف می کنید، ذرات آن ها حدود دو ساعت بین دندان ها باقی می مانند و در نتیجه باکتری های بیشتری را جذب می کنند که منجر به حفره های بیشتری در دندان می شوند.

    5. احساس خواب آلودگی با خوردن موز
    همیشه فکر می کردم شروع کردن روز با یک موز ایده خوبی است؟ چیزی که احتمالا نمی دانستید این بود که موز می تواند باعث خواب آلودگی شود، حتی اگر روز را با آن شروع کنید. آن ها غنی از تریپتوفان ، آمینو اسید است که می تواند عملکرد ذهنی و زمان واکنش را از هم جدا کند، غیر از اینکه شما احساس خواب آلودگی می کنید هم چنین موز شامل منیزیم، مواد معدنی بالا است که به استراحت ماهیچه کمک می کند. با این حال، برای قبل از خواب خوب است.

    6. مصرف موز باعث آسیب عصبی می شود
    از آنجا که موز حاوی ویتامین ب6 در مقادیر زیاد است، مصرف زیاد آن می تواند منجر به آسیب عصب شوند. طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، مصرف بیش از 100 میلی گرم ویتامین ب6 بدون تجویز می تواند منجر به آسیب عصب شود با این حال، به نظر می رسد احتمال آسیب به اعصاب از طریق مصرف موز نادر به نظر می رسد، مگر اینکه ورزشکار باشید.

    7. آلرژی آبروسیا
    آلرژی آبروسیا شرایطی است که باعث می شود سیستم ایمنی به هنگام تنفس (علف هرز که در سرتاسر آمریکا رشد می کند) واکنش نشان دهد. فردی که این آلرژی را دارد ، علائمی چون لب های متورم، گلو ورم کرده، زبان متورم و غیره را نشان می دهد. افرادی که در حال حاضر از آلرژی رنج می برند ممکن است علائم مشابهی داشته باشند.8. در بیماران حساس به شیره گیاهی
    همانطور که مطالعه ای توسط مجموعه ، آسم انجام شد، افرادی که نسبت به شیره حساسیت دارند، نسبت به موز نیز واکنش نشان می دهند . علائم مانند خس خس کردن، آبریزش بینی، سرفه، خارش گلو ، و چشم های آبکی دارند.

    9. موز می تواند باعث مشکلات تنفسی شود
    مشکل دیگر که شاخه ای از آلرژی آبروسیا ست، التهاب است. ممکن است مجاری هوایی را منقبض کرده و موجب مشکلات تنفسی شود. ممکن است منجر به مشکلات شدیدی در تنفس یا بلعیدن شود.

    10. احتمال شکم درد با خوردن موز
    اگر موزهایی بخورید که به اندازه کافی نرسیده اند ممکن است درد شدید شکم بگیرید. هم چنین ممکن است حالت تهوع همراه با درد شکم را تجربه کنید. موزنارس حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاوم است که مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن هضم کند. هم چنین ممکن است استفراغ فوری یا اسهال را تجربه کنید.

    11. شوک ناشی از حساسیت
    برخی افراد نسبت به موز حساسیت دارند و با خوردن آن دچار افت ناگهانی فشار خون می شوند. مشکلات تنفسی آن ها از افزایش سطح اکسیژن خون جلوگیری می کند و آن ها دچار شوک می شوند. علائم بیماری مانند افزایش یا کاهش ضربان نبض، عصبانیت و ضعف را مشاهده می کنید. مطالعه ای که توسط مجله پزشکی انجام شد، حاکی از چنین موارد حاد در مورد آلرژی موزحتی در نوزادان است.

    12. موز باعث یبوست می شود
    موز سبب ایجاد یبوست می شود! همه ما می دانیم که موز به حرکات روده کمک می کند، . موز سبز غنی ازنشاسته مقاوم هستند که می تواند خطر یبوست را افزایش دهد. آن ها حتی شامل مقادیر زیادی اسیدتانیک هستند که اثر مهاری بر روی هاضمه دارد. اسید مانع ترشح مایع معده می شود و از حرکت معده و روده جلوگیری می کند از طرف دیگر، موز رسیده می تواند به کم کردن یبوست کمک کند. موز نیز به عنوان میوه ای که یبوست ایجاد می کند شناخته شده است13. موز می تواند سبب نفخ شود
    مصرف موز می تواند منجر به گاز شود. آن ها حاوی فیبر و فروکتوز هستند که هر دو می توانند موجب گاز شوند. اگر به طور ناگهانی میزان مصرف فیبر را افزایش دهید، تلاش زیادی برای تجزیه فیبرمی شود در نتیجه می تواند باعث گاز شود. به طور مشابه، در مورد فروکتوز زمانی که مقدار زیادی مصرف می شود، هضم آن دشوار است.14. احتمال خطر دیابت نوع 2 با خوردن موز
    موز به دسته غذای “متوسط” نیز مربوط می شود به این معنی است که آن ها توانایی ایجاد تغییرکمی در سطح قند خون خود را دارند. از آنجا که غذاها با شاخص بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد، شما باید مصرف موز خود را تنظیم کنید.چه کسانی به موز حساسیت دارند ؟ از کجا بفهمیم به موز حساسیت داریم؟
    به عقیده متخصصان طب سنتی افرادی با مزاج گرم باید در خوردن این میوه جانب احتیاط را عایت کنند چنانچه شخص پس از خوردن این میوه دچار خارش، افزایش حرارت بدن، داغی، حالت سنگینی در بدن و سر، بروز جوش های پوستی و … حس کرد یعنی به موز حساسیت داشته و دچار عوارض این میوه می شود پس کسانی که مزاجشان گرم است و حساسیت به این میوه دارند یا باید از خوردن آن پرهیز کنند یا آنکه پس از خوردن موز، یک خوردنی رو به ترش یا ملس مثل شربت سکنجبین و یا مقداری آبغوره یا آب انار میل کنند، تا عوارض آن به حداقل برسد.چه کسانی بهتر است موز نخورند؟
    در ادامه این بخش از سلامت نمناک برخی هشدارها و اقدامات احتیاطی در مورد مصرف موز آورده شده است.
    در صورتی که کلیه ها به درستی کار نکند، مصرف موز خود را به حداقل برسانید. مقدار زیادی از پتاسیم در رژیم غذایی می تواند فشار زیادی بر روی کلیه ها قرار دهد تا مازاد آن را ازخون از بین ببرد. این می تواند بسیار خطرناک باشد.
    از آنجا که موزها در دمای اتاق نگهداری می شوند، به راحتی فاسد می شوند و باید ظرف دو روز پس از خرید خورده شوند. در عین حال، مهم است که از خوردن موز اجتناب کنید.
    اگر شما در هر بار که یک موز بخورید، ناراحتی، خس خس کردن، و سوزش گلو را تجربه کنید، ممکن است نسبت به موز یا سایر میوه ها که حاوی همین پروتئین هستند، حساسیت داشته باشید. در صورتی که می خواهید میزان مصرف موز را افزایش دهید، با پزشک مشورت کنید تا میزان مصرف توصیه شده را بدانید.
    منبع: نمناک

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    یبوست یک بیماری شایع است. که با حرکت نامنظم روده و مدفوع سخت که به سختی عبور می کند، مشخص می شود.
    یبوست علت بسیاری دارد ، اعم از رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن.
    برخی ادعا می کنند که موز باعث یبوست می شود، در حالی که دیگران می گویند که به جلوگیری از آن کمک می کند.

    موز سرشار از فیبر است.
    موز جز مشهورترین میوه ها در جهان است و یک میان وعده ی مناسب و فوق العاده سالم است. موز سرشار از ویتامین های مختلف و مواد معدنی مهم هستند. آنها همچنین سرشار از فیبر هستند و یک موز متوسط حدود 1/3 گرم فیبر دارد. مدت های طولانی ادعا شده است که فیبر به جلوگیری و درمان یبوست کمک می کند. فیبراز طریق جذب آب کمک می کند تا مدفوع بزرگ و نرم باقی بماند تا به بهبود حرکات مدفوع در لوله ی گوارشی کمک کند. اگرچه، شواهدی که نشان می دهد فیبر به درمان یبوست کمک می کند متعارض و به طور شگفت انگیزی ضعیف هستند. بسیاری از کارشناسان بهداشتی به بیمارانی که یبوست دارند توصیه به دریافت فیبر بالا می کنند.
    برخی از مطالعات نشان می دهد که فیبر محلول می تواند به از بین بردن یبوست کمک کند.  دیگرشواهد نشان می دهد که کاهش فیبر در رژیم غذایی ممکن است در واقع در برخی موارد به این موضوع کمک کند. نوع فیبری که شما مصرف می کنید نیز مهم است.

    موز سبز سرشار از نشاسته مقاوم است.
    نشاسته مقاوم یک کربوهیدرات پیچیده ای است که دارای خواص فیبر مانند است.
    و با فرار از هضم در روده کوچک به روده بزرگ می رسد، که در آن باکتری های مفید از آن تغذیه می کنند.
    تغذیه این باکتری چیز خوبی است. آنها با تولید اسید چرب کوتاه زنجیر به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و اثرات مفیدی بر روی سوخت و ساز بدن می گذارند.
    موز نرسیده تقریبا به طور کامل نشاسته است و بخش بزرگی از این، نشاسته مقاوم است.
    وقتی موز می رسد، مقدار نشاسته و نشاسته مقاوم کاهش می یابد و به قند  تبدیل می شود.
    عملکرد نشاسته مقاوم مانند فیبر محلول است، که می تواند به یبوست کمک کند.
    یک مطالعه نشان داد تغذیه موشی که دچار یبوست شده با نشاسته مقاوم موز سرعت حرکت مدفوع در روده را افزایش داد.
    در نهایت، شایان ذکر است که در چندین مطالعه موز سبز برای درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان استفاده شده است و  این خواص درمانی به محتوای بالای نشاسته مقاوم نسبت داده شده است.

    برخی بر این باورند که موز موجب یبوست می شود.
    بسیاری از مقالات نشان دادند که موز موجب یبوست می شود. اما مطالعات این موضوع را تایید نکردند، برخی از مردم بر این باورند که موز یک عامل خطر برای یبوست ست.
    در یک مطالعه، محققان آلمانی اثرات درک شده از مواد غذایی مختلف در قوام مدفوع بررسی کردند. آنها سه گروه رامورد بررسی قرار دادند:
    بیماران مبتلا به IBS: 766 نفر، که یبوست نشانه بزرگ آن بیماری بود.
    بیماران مبتلا به  یبوست: 122 نفر که یبوست داشتند.
    گروه کنترل:200 نفر از افراد سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.
    هنگامی که از سه گروه خواسته شد مواد غذایی یا نوشیدنی که باعث یبوست می شوند را نام ببرند، 29-48٪ از پاسخ دهندگان به موز اشاره کردند و در واقع، تنها شکلات و نان سفید بیشتر نام برده شده بود.

    حرف آخر در مورد موز و یبوست
    شواهد نشان می دهد موز به جای اینکه علت یبوست باشد تمایل به کاهش آن دارد.
    با این حال محققان همچنین دریافته اند که برخی از مردم فکر می کنند که موز باعث یبوست می شود.
    اگر شما احساس می کنید که موز علت یبوست شما است به سادگی از آن کمتر استفاده کنیدو اگر این کار اثر نکرد، سعی کنید آن را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف کنید اگر دیدید که این کار به شما کمک خواهد کرد.
    در پایان، همه ما متفاوت هستیم. مواد غذایی که یبوست شما را تسکین می دهد ممکن است اثر معکوس بر روی شخص دیگری داشته باشد.موز برای اسهال یا یبوست

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    موز برای اسهال یا یبوست
    موز برای اسهال یا یبوست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *