مواد لازم خورش قیمه مجلسی

دوره مقدماتی php
مواد لازم خورش قیمه مجلسی
مواد لازم خورش قیمه مجلسی

خورش قیمه

خورش قیمه یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین خورش های ایرانی است که تقریبا بیشترین محبوبیت را در میان غذاهای نذری دارد. این خورش یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که به روش های مختلفی و با مواد متنوعی طبخ می شود.

از معروف ترین انواع خورش قیمه می توان به خورش قیمه سیب زمینی و خورش قیمه بادمجان اشاره کرد. از مواد اصلی تشکیل دهنده خورشت قیمه می توان به گوشت ، لپه ، سیب زمینی ، لیمو عمانی ، پیاز و رب گوجه فرنگی اشاره کرد.

در برخی مناطق علاوه بر مواد متداول از آلو خورشتی هم برای طعم دهندگی این خورش استفاده می شود. خورشت قیمه در کشور عراق هم طبخ می شود که با نام خورش قیمه نجفی معروف است. البته روش پخت و مواد تشکیل دهنده این خورش با خورش قیمه ایرانی متفاوت است.

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

دوره مقدماتی php

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورش قیمه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش قیمه با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

دستور پخت

بهتر است حدود ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی لپه ها را در یک کاسه آب بخیسانید و هر ۳۰ دقیقه یک بار آب شان را تعویض کنید. برای شروع آشپزی پیازها را به صورت ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید.

ادامه مطلب

پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. در همین حین گوشت را پس از شستشو به صورت قیمه ای خرد کنید.

در مرحله بعد گوشت را به قابلمه اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن لپه هایی که از قبل خیسانده اید را اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید. در این مرحله تفت دادن مواد را تا زمانی که گوشت و لپه سرخ شوند باید ادامه دهید.

زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری فلفل سیاه به دیگر مواد اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود. این کار علاوه بر اینکه بوی خامی رب را می گیرد باعث می شود خورش رنگ بهتری در پایان پخت داشته باشد.

ادامه مطلب

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید گوشت و لپه به طور کامل بپزند. در این مرحله لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت ۱ ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.

این کار باعث می شود تلخی لیمو عمانی گرفته شود و طعم خورش را تلخ نکند. پس از اینکه گوشت و لپه به طور کامل پختن لیمو عمانی ها را به خورش اضافه کنید. در این مرحله می توانید مقداری نمک و فلفل سیاه هم به خورش اضافه کنید.

حالا باید خورش را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد. پس از اینکه خورش تقریبا آماده شد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید کمی دارچین هم به خورش اضافه کنید. دارچین باعث می شود طعم خورش شبیه به طعم خورش های نذری شود.

ادامه مطلب

پس از اضافه کردن زعفران خورش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. در مرحله پایانی باید سیب زمینی را آماده کنید. برای این منظور سیب زمینی ها را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها پاک شود.

در مرحله بعدی سیب زمینی ها را آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن به حد کافی داغ شود سپس سیب زمینی ها را درون روغن سرخ کنید.

پس از اینکه سیب زمینی ها را سرخ کردید آنها را کنار بگذارید تا خورش کاملا آماده شود. پس از اینکه خورش به خوبی جا افتاد آنرا در ظرف خورشت خوری بکشید و با سیب زمینی ها سرخ شده تزیین کنید. در پایان خورش قیمه را با برنج سرو کنید. نکات پخت خورش قیمه

برای اینکه طعم خورش قیمه شبیه به خورش های نذری شود باید در مراحل پایانی پخت کمی دارچین ( برای ۴ نفر نصف قاشق مرباخوری دارچین ) به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر دارچین را در مراحل ابتدایی پخت خورش به آن اضافه کنید باعث کدر شدن رنگ خورش می شود.

همانطور که می دانید تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. به هیچ وجه لیمو عمانی را در اوایل پخت به خورش اضافه نکنید. ضمن اینکه با ترفند در آب قرار دادن لیمو عمانی می توانید تلخی لیموعمانی ها را تا حد زیادی بگیرید.

در صورتی که خورش قیمه شما تلخ شده است می توانید با اضافه کردن سیب زمینی تلخی آنرا تا حد زیادی بگیرید. برای این منظور نسبت به اندازه خورش خود سیب زمینی آبپز کنید و سپس سیب زمینی آبپز شده را کاملا له کنید و به خورش در حال پخت اضافه کنید.

در صورتی که می خواهید از گوشت مرغ در قیمه خود استفاده کنید کافیست ۴۰۰ گرم گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن ۶۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. مراحل پخت خورش با گوشت قرمز و مرغ تفاوتی ندارد.

خورش قیمه با گوشت مرغ هم طعم بسیار خوبی دارد. دلیل اینکه می توانید گوشت مرغ بیشتری در خورش قیمه خود استفاده کنید این است که گوشت مرغ حاوی فواید زیادی برای بدن است و قیمت آن هم خیلی به صرفه تر از گوشت قرمز است.

رنگ دهنده های خورش قیمه رب گوجه فرنگی و زعفران هستند. هر چه بیشتر در خورش خود زعفران استفاده کنید خورش خوشرنگ تر می شود. در خورش های نذری مقداری زیادی زعفران استفاده می شود و به همین دلیل خیلی خوشرنگ می شوند.

نکته دیگر در مورد رنگ خورش قیمه ، تفت دادن رب گوجه فرنگی است ، در صورتی که رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید هم روی طعم خورش تاثیر مثبت می گذارد ، هم باعث خوشرنگ تر شدن رنگ خورش می شود.

خورش قیمه در کنار قورمه سبزی از پر طرفدارترین خورش های ایرانی است. مواد اصلی این خورش گوشت ، لپه ، سیب زمینی و لیمو عمانی هستند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر خورشت قیمه تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش قیمه در ادامه با همدوره همراه باشید.

بهتر است لپه ها را از شب قبل بخیسانیم تا راحت تر پخته شوند و نفخ شان نیز گرفته است. در زمان خیساندن بهتر است آب لپه ها را چند بار عوض کنیم. در ابتدا پیاز ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن در قابلمه ای که برای تهیه خورش در نظر  گرفته ایم تفت می دهیم.

زمانی که پیازها کمی حالت شکل دادند و نرم شدند ، گوشت را به صورت تکه های کوچک خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. در پایان وقتی رنگ گوشت کمی تغییر کرد لپه ها را هم به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

در این مرحله چند لیوان آب ( حدود ۵ لیوان ) روی مواد می ریزیم. سپس رب گوجه فرنگی را با مقدار کمی روغن در یک ظرف جداگانه تفت می دهیم و به قابلمه خورش اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید.

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

سپس حرارت را به صورت ملایم تنظیم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا خورش به آرامی شروع به پختن کند. لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ می کنیم و داخل یک لیوان آب می اندازیم تا مقداری از تلخی شان گرفته شود و باعث تلخ شدن خورش نشوند.

زمانی که گوشت و لپه خورش پخت لیمو عمانی ها را باید به خورش اضافه کرد. در همین مرحله نمک و فلفل سیاه را نیز به خورش اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم برای خوشرنگ تر شدن خورش مقداری زعفران نیز در این مرحله به آن اضافه کنیم.

بعد از اضافه کردن چاشنی های خورش حدود ۱ ساعت زمان نیاز است تا آن به خوبی جا بیفتد. سیب زمینی ها را به صورت خلالی خرد می کنیم و با مقداری روغن سرخشان می کنیم. در پایان بعد از کشیدن خورش در ظرف با مقداری سیب زمینی آن را تزیین می کنیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه توصیه می شود از گوشت سر دست گوسفند یا گوشت مغز ران گوساله استفاده کنید. البته در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید از گوشت های سفید مانند گوشت بلدرچین ، گوشت مرغ و … نیز استفاده کنید.

تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. اگر لیمو عمانی را زود داخل خورشت بیندازید خورشت شما را تلخ خواهد کرد. ضمن اینکه اگر لیمو عمانی را یک ساعت قبل از انداختن داخل خورش سوراخ کنید و داخل آب بگذارید تلخی آن برطرف می شود.

من عاشق خورش قیمه هستم ممنون از آموزش کاملتون

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش مورد پسند شما قرار گرفته است.

اگر لپه باپیاز داغ تفت داده شود وچدا از گوشت پخته شود وگوشت با پیاز داغ تفت داده شود وپخته گردد وسپس مخلوط گردد بسیار خوش طعم تر میگردد

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون

ممنونم از اینکه این آموزش ها رو‌ قرار دادین، من چند روزه دارم از روی آموزش‌های سایت شما آشپزی میکنم????????

سلام و عرض ادب خوشحالیم که آموزش ها مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام وعرض احترام من یه نوعروسم که باکمک آموزش های شما تونستم به راحتی آشپزی کنم واقعا ممنونم

سلام و عرض ادب خوشحالیم که آموزش ها مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت و خوشبختی برای شما دوست گرامی

خیلی ممنون از وبلاگه خوبتون عالی بود موفق باشین

سلام و عرض ادب تشکر از لطف شما دوست گرامی موفق باشید

دست گلتون دردنکنه!موفق باشید.

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

لپه ی من نمیپزه چرا؟اول سرخش کردم الانم خیلی وقته رو گازه ولی هنوز سفته چیکار کنم غذام بد میشه تینجوری??

سلام و عرض ادب بعضی از لپه ها خیلی دیر پز هستند. احتمالا لپه شما هم از این نوع است. اگر آب خورشت کم شده است و گوشت شما به صورت کامل پخته است کمی آب به خورش اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا لپه ها کمی نرم شوند. چون لپه شما دیر پز است باید در آشپزی های بعدی حتما لپه را قبل از ریختن داخل خورش نیم پز کنید سپس به خورش اضافه کنید. موفق باشید.

شاید زیاد سرخ کردی لپه رو.لپه بیشتر از 3 ال 4 دقیقه نباید تفت بخوره

واقعا وبلاگ عالی و کاربردی ای هست ممنونم ک وقت گذاشتید این مطالبو ب اشتراک گذاشتید

سلام و عرض ادب خوشحالیم که مطالب مورد پسندتان قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

سلام من تازه یه مغازه غذا خوری باز کردم پولم هم نمی رسید آشپز استخدام کنم خدم دست بکار شدم و آشپزی کردم ممنون از دستور پختتون خیلی بدردم خورد

سلام و عرض ادب بسیار خرسندیم که این اموزش مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت در کسب و کارتون

سلام من خورشتم بوی بدی گرفته برای چیه؟؟؟؟

سلام و عرض ادب احتمالا به خاطر نوع لپه یا گوشت شماست. کمی آبلیمو به خورش اضافه کنید تا بوی بد لپه یا گوشت گرفته شود. موفق باشید.

باسلام میتونه از گوشت شما باشه اگر باز هم از همان گوشت استفاده کردید بهتره اول گوشت رو در زمان کم در اب جوش بجوشانید مثلا ۵ دقیقه تا کف و خون ابه ی داخل گوشت خارج بشه هم بوی بد ازز بین میره و هم از کف کردن نهایی رو ی خورشت هم جلوگیری میکنه حل و زعفران در نیم ساعت اخر خورشت فراموش نشود برای بار اول حل کمتر استفاده کنید

درود و سپاس بر شما? من برای اولین بار بود که این خورشت رو درست کردم ، با دستور پخت شما فوق العاده شد، خیلی خوش رنگ و لعاب شد?

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش به شما کمک کرده است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام ممنون از راهنماییای عالی تون. من برای قیمه لپه رو حتی خیس نکرده بودم ولی سه ساعت بعد از پخت کاملا له شدن .باید چکارشون کنم؟ آیا میتونم لیمورو به شکل پرک شده استفاده کنم؟

سلام و عرض ادب لپه ها انواع مختلفی دارند و به راحتی نرم نمی شوند. اگر توجه کرده باشید در زمان پخت کامل هم لپه زیر دندان کمی گیر دارد. در دفعات بعد اگر باز هم از همین لپه استفاده می کنید آنرا بعد از نیم پز شدن گوشت اضافه کنید تا لپه ها حالت خود را در پایان پخت حفظ کنند. لیمو عمانی را به صورت کامل در خورش بیندازید. خرد کردن و پرک کردن لیمو عمانی احتمال تلخ شدن خورش را زیاد می کند. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

با سلام خدمت دوستان فراموش نشه زعفران و حل فراوان نیم ساعت قبل از کشیدن خورشت به آن اضافه شود حل و زعفران از مواد اصلی قیمه میباشد برای بار اول از حل کمتری استفاده کنید

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

سلام و عرض ادب تشکر از شما دوست گرامی بخاطر به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

آموزشتون عالی بود. خیلی ساده و فوری.ممنون

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

عالی بود ممنون.امیدوارم شام امشبم عالی بشه با کمک راهنمائی شما

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است و امیدواریم که خورش قیمه را به صورت عالی درست کنید. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

با سلام و تشکر از آموزشهای خوبتون که برای بسیاری از ماها کارایی داره . البته من سالهاست قیمه نذری میپزم و برای فوت کوزه گری این خورش اصیل ، یک پیشنهاد برای کدبانوهای محترم دارم و اونم استفاده از ادویه کاری اصل و قدری زردچوبه در مرحله تفت دادن لپه هست . این ادویه ها اگر به میزان یک قاشق چایخوری پر در هنگام تفت آخر لپه به اون اضافه بشوند طعمش بینذیر میشه و ضمنا در پنج دقیقه آخر پخت یک قاشق غذاخوری پر گلاب و کمی زعفران به قیمه آماده شده تون اضافه کنید تا همه بهتون بگن قیمتون طعم قیمه نذری گرفته ☺

سلام و عرض ادب تشکر از شما دوست گرامی به خاطر به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

با سلام من تمام مراحل را انجام می دم ولی هم گوشت خورشتم تیره می شده و هم بؤ می گیرد مواد مصرفی ام هم همه خوب هستند

سلام و عرض ادب سری بعد لپه را جداگانه 5 دقیقه بجوشانید و آبش را دور بریزید. سپس مراحل پخت را تکمیل کنید. احتمالا مشکل از نوع لپه شماست. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

چطور تو هر خورشتی که دستورشو میدین پیازسرخ میکنین با گوشت، با این که خیلیا پیاز تو غذا باشه نمیخورن

سلام و عرض ادب پیاز باعث بهتر شدن طعم خورش می شود. کسانی که پیاز دوست ندارند می توانند بدون استفاده از پیاز غذاها را تهیه کنند. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

شوهر منم پیاز نمیخوره و من مجبورم پیازها رو همیشه رنده کنم

سلام دستتون در نکنه امشب من شام نداشتم

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

ما لپه رو جدا میپزیم. از ادویه های زعفران و دارچین و هل هم استفاده میکنیم.

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام، وقتتون بخیر من با همین روش منتها ادویه کاری و کمی زردچوبه در زمان تفت اضافه میکنم،و در زمانی ک شعله رو کم میکنم تا خورشت جا بیفته هم مقدار خیلی کمی پودر مرزه اضافه میکنم خوش طعم میشه، با زردچوبه، اگر زعفران هم نداشتین خورشتتون خوش رنگ تر میشه

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام خسته نباشید لطفا کمکمم کنید چرا اول قیمه رو اماده کرپم روغن انداخت بعدش که اب قلم اضافه کردم همه روغنش رفت ناراحتم شبم مهمون دارم

سلام و عرض ادب آب قلم رو باید از اواسط پخت اضافه می کردید نه پایان پخت خورش ، بگذارید با حرارت ملایم کمی قل بزنه تا آب قلم به خورد خورش بره با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام یه پسر مجردم که دارم آشپزی یاد میگیرم تا از گشنگی نمیرم ?

سلام و عرض ادب با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام هیچ ادویه ای نمی زنید بهش؟؟ و اینکه در آخر ترشی مثل آبغوره یا آبلیمو نیاز نداره؟

سلام و عرض ادب ادویه به دلخواه می تونید اضافه کنید. لیمو عمانی به اندازه کافی خورش رو ترش می کنه. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام. من در اواخر پخت قره قوروت هم اضافه می کنم… عاااااااالی میشه.

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

آموزش آشپزی و دستور پخت خورش قیمه سیب زمینی جا افتاده و خوشمزه

گوشت خورشتی :•: 250 گرم

پیاز :•: 2 عدد

سیب زمینی :•: 400 گرم

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

لپه :•: 200 گرم

لیمو عمانی :•: 5 عدد

رب گوجه فرنگی :•: 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه :•: به مقدار لازم

روغن :•: به مقدار لازم

آموزش آشپزی و دستور پخت خورشت قیمه سیب زمینی جا افتاده و خوشمزه

برای تهیه قیمه مجلسی ابتدا پیاز  را ریز خرد کنید و با مقداری روغن در قابلمه یا زودپز تفت دهید. لپه را بشویید. گوشت را قطعه قطعه خرد کنید و با پیاز و لپه شسته شده تفت دهید. در موقع تفت دادن به مقدار کافی فلفل و زردچوبه هم به مواد اضافه کنید.  همین که رنگ گوشت عوض شد، مقداری آب روی آن بریزید و بگذاریید با شعله ملایم بپزد.

بعد از یک ساعت، لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید. سپس حرارت شعله را کم کنید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. در انتهای پخت خورش ، نمک و رب گوجه فرنگی  را به آن اضافه کنید. وقتی خورش به روغن افتاد و مواد خورش کاملاً پخت، شعله را خاموش کنید.

سیب زمینی  ها را پوست بکنید و خلال کنید و با روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید. بعد از اینکه خورش را در ظرف کشیدید، سیب زمینی های سرخ شده را روی آن بریزید ( یا می توانید قبل از ریختن خورش در ظرف ، سیب زمینی ها را در آن بریزید و هم بزنید ).در صورت تمایل می توانید.

اگر از دارچین خوشتان می آید می توانید کمی روی خورش تان بریزید ، ما پیشنهاد می کنیم اینکار را انجام دهید. همچنین می توانید برای تزئین خورش در میهمانی ها ، مقداری از سیب زمینی را به صورت گل ببرید و سرخ کنید.امیدواریم با تهیه این غذای بسیار خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده و اقوام سپری کنید.

گوشتی که برای تهیه خورشت قیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گوشت خورشتی است که یا از گوشت گوساله تهیه می‌شود که بهتر است مغز ران باشد و یا از گوشت گوسفند است که در این صورت گوشت سردست را به شما توصیه می‌کنیم.

ظرف مناسب پخت این غذا، قابلمه مسی است و بهتر است خورشت آماده شده را در ظرف سفالی و به رنگ فیروزه‌ای سرو کرد تا به این ترتیب غذا ظاهری زیبا پیدا کند. هرگز در این خورشت آب‌لیمو نریزید بلکه آن را با لیمو عمانی و رب گوجه‌فرنگی طعم‌دار کنید.

برای آماده کردن لپه، بعد از خیساندن، آن‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید و کف سیاه حاصل از جوشیدن را بگیرید تا بوی خاص آن از بین برود و یا لپه‌ها را به همراه گوشت تفت دهید و سپس آب را در خورشت بریزید تا مواد در کنار هم بپزند و لپه‌ها شکل خود را از دست ندهند.

رب گوجه فرنگی و زعفران از عوامل رنگ دهنده خورش قیمه هستند و افزودن کمی دارچین به غذا طعم بهتری به آن خواهد داد. لیمو عمانی‌ها را 20 دقیقه قبل از سرو به خورشت اضافه کنید، زود انداختن آن‌ها باعث تلخی خورشت و دیر انداختن آن‌ها باعث می‌شود که غذا طعم لیموعمانی پیدا نکند.

در صورت تمایل می‌توانید از آب نارنج نیز برای طعم‌دار کردن قیمه بهره ببرید. همچنین می‌توانید روی خورشت مقداری پودر گلسرخ پاشید و یا از مقداری گلاب در انتهای پخت استفاده نمایید. رنده کردن 2 عدد گوجه‌ فرنگی در خورشت قیمه، هم طعم بهتری به این غذا می‌دهد هم باعث می‌شود تا این خورشت رنگ بهتری پیدا کند.

یک بشقاب سبزی خوردن تازه در کنار برنج زعفرانی بهترین گزینه برای سرو این خورشت می‌باشد. به خاطر داشته باشید که ته‌دیگ برنج از نوع نانی باشد زیرا این غذا با خلال‌های سیب‌زمینی سرو می‌شود پس نباید ته‌دیگ غذا نیز سیب‌زمینی باشد.

نوشیدنی‌ که به شما پیشنهاد می‌کنیم با این خورشت میل کنید، دوغ ، شربت به لیمو و شربت گل سرخ است که با نوشیدن آن ها وعده غذایی تان کامل خواهد شد. اگر چربی خون دارید، بهتر است به جای گوشت گوساله، از گوشت بوقلمون برای طبخ این خورشت استفاده کنید، چرا که چربی کمتری دارد.

مقدار روغن مصرفی را نیز به حداقل برسانید و به جای روغن کانولا از روغن زیتون بهره ببرید. بهتر است نوشیدنی کنار این غذا دوغ کفیر باشد و غذا را همراه سبزی خوردن (به خصوص شوید) میل کنید تا این وعده غذایی به کاهش چربی خون کمک کند

اگر فشار خون دارید، حداقل نمک را در تهیه این خورشت به کار ببرید و برای طعم‌دار کردن آن، از آب‌لیموی تازه یا آب‌غوره استفاده کنید. در ضمن، به همراه این غذا بهتر است سالادی میل کنید که از برگ‌های سبز کاهو، بروکلی و کرفس تشکیل‌ شده و با آب‌غوره طعم‌دار شده باشد. البته خوردن ماست مزه دار شده با کرفس و سیر ساطوری و جوانه گندم نیز در تنظیم فشارخون موثر است.

اگر لاغر هستید، خورشت قیمه را همراه برنج میل کنید و وقتی وعده غذایی‌تان را در بشقاب کشیدید، به آن 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون بیفزایید.

در ضمن، می‌توانید خورشت را با سیب زمینی سرخ‌شده و برای افزایش اشتهایتان آن را با یک لیوان شربت آب لیموی تازه یا آب پرتقال میل کنید. البته ممکن است به سرعت سیر شوید و تمایلی به خوردن غذا نداشته باشید که در این صورت به شما توصیه می‌شود غذا را به چند وعده کوچک تقسیم و میل کنید

خورش قیمه از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است. این خورش در میان ایرانیان غذایی پرطرفدار است. برای طبخ آن از رب گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده، لپه، گوشت قرمز یا گوشت سفید، سیب زمینی به همراه لیمو امانی یا آلو به عنوان طمع دهنده استفاده می‌شود. ادویه‌ای که معمولاً در اواخر زمان طبخ به آن اضافه می‌شود دارچین است. این خورش به همراه پلو سرو می‌شود. همچنین در برخی مناسبت‌های مذهبی در کشور ایران نیز به عنوان نذری تهیه و توزیع می‌شود.

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

لغت نامه دهخدا کلمه ( قیمه ) را یک کلمه ترکی است به گوشت ریز یرز شده یا چرخ کرده تعبیر می کند و خورشت قیمه را خورشتی می نامند که با این نوع گوشت تهیه شده باشد. نویسنده کتاب طهران قدیم ” جعفر شهری ” در باره نحوه خرد کردن گوشت قیمه می نویسد که گوشت را فندقی خرد کنید. بنابراین شنیدن اسم قیمه بر خورش هایی که ظاهرشان هیچ شباهتی به قیمه های رایج ندارند، نباید تعجب برانگیز باشد.قیمه ها صرف نظر از تنوع ناچیزی که با اضافه کردن سیب زمینی و بادمجان پیدا می کنند ، که به خورشت قیمه سیب زمینی و خورشت بادمجان معروفند معمولا به یک شیوه پخته می شوند. جز قیمه های محلی که شکل و شمایلشان هیچ شباهتی به قیمه های مرسوم ما ندارد.

تزیین خورش قیمه مجلسی با برنج و سیب زمینی سرخ شده

تزیین خورش قیمه با سیب زمینی سرخ کرده به شکل برگ ریزان پاییز

آموزش تزیین خورشت قیمه سنتی و نذری با سیب زمین شکل داده و زیبا

تزیین تزیین غذای کودک به شکل ادمک قیمه ای

تزیین خورش قیمه بسیار شیک و مجلسی با سیب زمینی های ستاره ای زیبا

تزیین خورش قیمه زیبا و دونفره مخصوص عروس و دامادهای امروزی

خورشت قیمه یکی از خورش های پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که کمتر کسی پیدا می شود این غذا را دوست نداشته باشد. مواد اصلی این خورش گوشت ، سیب زمینی ، لپه و لیمو عمانی می باشد.

به هر حال اگر با طرز تهیه و درست کردن خورشت قیمه آشنایی ندارید و تا به امروز خورش قیمه درست نکردید نگران نباشید. شما با این آموزش آشپزی بارونک به تنهایی می توانید خورشت قیمه خوشمزه و مجلسی رستورانی درست کنید و از مهمان خود با این خورشت خوشمزه پذیرایی کنید.

برای اینکه نفخ لپه ها گرفته شود و بهتر پخته شوند بهتر است از شب قبل آن ها را در یک ظرف بخیسانید و چند باری آب آن را عوض کنید. برای شروع پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه روغن درون قابلمه ای که می خواهید خورش را در آن بپزید تفت دهید. زمانی که پیازها کمی نرم شدند گوشت را که از قبل به صورت تکه های کوچک خرد کردید به قابلمه خورش اضافه کنید و تفت دهید وقتی رنگ گوشت هم تغییر کرد لپه ها را اضافه کنید و دوباره تفت دهید.

بعد از انجام دادن مراحل قبل حالا در این مرحله حدود 5 لیوان آب به قابلمه خورشت اضافه کنید و در ظرفی جدا رب گوجه فرنگی را با مقدار کمی روغن تفت می دهیم و به قابلمه خورش اضافه می کنیم حالا باید حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید.

بعد از اینکه آب داخل قابلمه جوشید حرارت را کم کنید و درب قابلمه را هم بزارید تا خورش به آرامی شروع به پختن کند. لیمو عمانی ها را هم بهتر است با چنگال سوراخ کنید و درون یک لیوان آب بریزید تا کمی از تخلی آن ها گرفته شود و باعث تلخ شدن خورش نشوند.

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

وقتی که گوشت و لپه خورش پخته شد لیمو عمانی ها را به قابمه خورش اضافه کنید. نمک ، فلفل و ادویه های دیگر را در صورت تمایل هم اضافه کنید و من برای خوشرنگ شدن خورشت ، کمی زعفران نیز به آن اضافه کردم.
حالا باید حدود یک ساعت منتظر بمانید تا خورش با حرارت کم بپزد و خوب جا بیفتند. در این مدت زمان می توانید سیب زمینی ها را به صورت خلالی برش دهید و با مقدار کمی روغن سرخ کنید تا در زمان کشیدن خورش ، آن را با سیب زمینی های سرخ شده تزیین کنید و به همراه برنج سرو کنید.

من همیشه برای تهیه خورشت قیمه سعی میکنم از گوشت سردست گوسفند یا گوشت مغز ران گوساله استفاده می کنم چون واقعا خورش قیمه ای که با این گوشت ها پخته شود یه چیز دیگه است.

نکته دیگر هم این است که خیلی از خانما از من راجب تلخ شدن خورشت قیمه شون می پرسند؟ ببینید تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن هم لیمو عمانی است. شما باید قبل از انداختن لیمو عمانی داخل خورشت آن را با چنگال سوراخ کنید و داخل آب بیندازید تا تلخی شان برطرف شد و موقع پخت هم اگر لیموعمانی را زودتر از مؤید داخل خورش بیندازید موجب تلخی خورشت شما خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وبسایت

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بارونک می باشد

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی فوق العاده خوشمزه و عالی با نکات ریز آن حتما امتحان کنید How to make khoresht gheimeh

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження списків відтворення…

یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی خورشت قیمه با پلو می‌باشد. شاید شما هم مانند خیلی‌های دیگر با شنیدن نام قیمه عطر و بوی قیمه نذری برایتان تداعی شود. می‌توان گفت آنچه قیمه نذری را متمایز می‌کند و علاوه بر نذری بودن و نیت پخته آن، ادویه‌هایی است که در آن استفاده می‌شود. همچنین چون این غذا به مقدار زیاد پخته می‌شود و خوشمزه‌تر خواهد بود.

طرز تهیه قیمه مجلسی خوشمزه به صورت مرحله به مرحله

 

○ گوشت گوسفندی ۴٠٠ گرم

○ پیاز ٢ عدد

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

○ روغن مایع به میزان لازم

○ نمک فلفل و زردچوبه به میزان لازم

○ گلاب یک قاشق غذاخوری

○ لیموعمانی سه عدد

○ دارچین در صورت تمایل نصف قاشق چای‌خوری

○ شکر به مقدار لازم

○ زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

○ رب گوجه‌فرنگی ٣ قاشق غذاخوری

○ سیب‌زمینی متوسط ۲ عدد

○ لپه خام ٢ پیمانه

 

در زیر دستور پخت خورش قیمه مجلسی خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله آموزش داده ایم.

 

ابتدا کمی روغن درون ماهی‌تابه می‌ریزیم و پیازها را نگینی و ریز خرد کرده و داخل روغن تفت می‌دهیم.

طرز تهیه خورش قیمه خوشمزه مجلسی به صورت گام به گام

 

پس‌ازآنکه کمی تفت خورد و پیازهای کمی سبک شدند گوشت را به قطعات کوچک تقسیم کرده و آن‌ها را داخل و پیاز تفت داده‌شده می‌ریزیم و خوب تفت می‌دهیم تا رنگ روی گوشت اندکی تغییر کند و حالت پخته به خود بگیرد.

طرز پخت خورشت قیمه مجلسی خوشمزه همراه با نکات پخت

 

مقداری زردچوبه و فلفل به آن اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم.

آموزش طرز تهیه قیمه مجلسی خیلی خوشمزه

 

پس‌ازآن نوبت اضافه کردن لپه است. لپه و گوشت را با هم کمی تفت می‌دهیم این کار باعث می‌شود که لپه‌ها در طول فرآیند پخت له نشوند و وا نروند.

طرز تهیه خورش قیمه خوشمزه مجلسی مرحله به مرحله

 

سپس رب گوجه‌فرنگی را نیز به پیاز اضافه می‌کنیم و اندکی تفت می‌دهیم تا به‌خوبی سرخ شود و رنگ خوبی پیدا کند.

طرز پخت خورشت قیمه خوشمزه و لذیذ به صورت مرحله به مرحله

می‌توانید رب را در این مرحله اضافه نکنید و آن را برای موقعی نگه‌دارید که آب را داخل خورشت ریخته‌اید؛ اما پیشنهاد ما این است که در همین مرحله را تفت داده و اضافه کنید و غذای خوش‌رنگ‌تری داشته باشید.

 

حال نوبت اضافه کردن آب می‌رسد. ۴ تا ۵ لیوان آب به مواد اضافه کنید. اگر رب را در مرحله قبل اضافه نکردید اکنون نوبت رب است. پیشنهاد می‌شود که آن را با کمی روغن در ظرفی جداگانه تفت دهید و به خورشتتان اضافه کنید.

آموزش طرز تهیه قیمه مجلسی خیلی خیلی خوشمزه

حرارت شعله را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید. پس‌ازاینکه آب داخل قابلمه جوشید حرارت را روی متوسط تنظیم کنید. در قابلمه را بگذارید؛ و اجازه دهید که خورش شما به‌آرامی به بپزد.

 

پس از حدود یک ساعت به سراغ خورشت خود بروید و بررسی کنید که آیا لپه و گوشت به‌خوبی پخته‌اند یا خیر. اگر هنوز اندکی خام هستند نگران نباشید فرایند پخت خورشت شما هنوز به پایان نرسیده است. لیموعمانی‌ها را خوب بشویید و آن‌ها را با چنگال سوراخ کرده و داخل خورشت بیندازید و اجازه دهید تا خورشت نیم تا یک ساعت دیگر نیز به همراه لیموعمانی بجوشد.

طرز تهیه قیمه خوشمزه مجلسی گام به گام

مواد لازم خورش قیمه مجلسی

بهتر است قبل از اضافه کردن لیموعمانی اگر از خود لیموعمانی درسته استفاده می‌کنید، مدتی آن را در آب بیندازید تا مقداری از تلخی آن گرفته شود و باعث تلخ شدن خورش شما نشود.

 

حدود نیم تا یک ساعت دیگر می‌توانید به خورش نمک، زعفران و دارچین اضافه کنید و مدتی صبر کنید تا خورش شما به‌خوبی جا بیفتد و غلیظ شود.

وقتی خورشت به‌خوبی جا افتاد و حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از سرو آن می‌توانید گلاب و شکر را به خورشت اضافه کنید. دقت کنید که شکر باید به میزان خیلی خیلی کم به خورشت شما اضافه شود؛ مثلاً نصف قاشق چای‌خوری و پس از اضافه کردن آن خورشت را تست کنید تا شیرین نشده باشد.

 

می‌توانید زمانی که منتظر هستید خورشتتان جا بیافتد سیب‌زمینی‌ها را آماده کنید. سیب‌زمینی‌ها را خلالی خرد کنید و در روغن کم سرخ کنیم تا به‌خوبی ترد شوند.

سپس اندکی زردچوبه به آن اضافه کنید تا خوش‌رنگ‌تر شوند و کمی با هم تفتشان دهید. برای تزیین خورشت، سیب‌زمینی‌های خود را به شکل‌های مختلف در آورده و از آن برای تزیین استفاده کنید.

 

○ بهتر است لپه‌ها را از شب قبل در آب خیس کنید تا هم بهتر و راحت‌تر پخته شوند و نفخ آن گرفته شود. همچنین در طول مدت‌زمان خیساندن بهتر است که آ آن‌ها را چند بار عوض کنید.

○ برای خوشمزه‌تر شدن خورشت قیمه از گوشت گوسفندی، سردست گوسفند یا مغز ران گوساله استفاده کنید.

○ همچنین اگر گوشت قرمز برای شما و اطرافیانتان مضر است می‌توانید قیمه را با گوشت مرغ و گوشت بلدرچین نیز درست کنید.

○ گاهی عده‌ای از تلخ شدن خورشت قیمه خود گله‌دارند. علت این تلخ شدن تنها و تنها لیموعمانی است اگر لیموعمانی را زودتر از موعد داخل خورشت بیندازید خورشت تلخ خواهد شد. همچنین سوراخ کردن و سپس خیس کردن آن در آب را قبل از استفاده از آن فراموش نکنید. می‌توانید پره‌های آن را خارج کرده و سپس به خورشت اضافه کنید که در این صورت ممکن است خورشت کمی ترش‌تر شود و همچنین دیگر نمی‌توانید به‌آسانی آن‌ها را از خورشت جدا کنید.

○ لیموعمانی‌ها را بعد از حدود نیم تا یک ساعت پس از اضافه کردن، از خورشت دربیاورید تا مانع از تلخ شدن آن شود.

○ بهتر است گوشت خورشت قیمه اندکی کوچک‌تر از گوشت‌های خورشت‌های دیگر باشد.

○ سعی کنید تا جایی که ممکن است و زعفران را از دستور پخت حذف نکنید.

○ سعی کنید به‌جای استفاده از چیپس خلالی از خود سیب‌زمینی سرخ‌شده استفاده کنید.

○ می‌توانید بعد از خیساندن لپه چند دقیقه آن‌ها را در آب بجوشانید و کف حاصل از جوشیدن را از آب جدا کنید تا بوی خاص آن از بین برود. البته تفت دادن آن با گوشت نیز که در دستور پخت اشاره شد کمک شایانی به این کار خواهد کرد.

 

خورشت به دلیل داشتن گوشت و لپه و مواد دیگری ازجمله لیموعمانی بسیار مغذی است. لپه نیز مثل حبوبات دیگر سرشار از پروتئین است. همچنین برای تأمین کلسیم بدن نیز مفید است؛ و پتاسیم نیز دارد و برای بیماران قلبی و عروقی مناسب است. همین‌طور کربوهیدرات موجود در آن باعث می‌شود که بیماران دیابتی مدام به سراغ تأمین قند موردنیاز بدن خود نروند. چون تا مدت‌ها احساس گرسنگی نخواهند کرد. می‌دانیم که گوشت سرشار از پروتئین و ویتامین است. همچنین دارای آهن و روی نیز است؛ اما نباید آن را بیش‌ازاندازه مصرف کرد؛ زیرا احتمال ابتلا به سرطان‌های روده و معده و همچنین دیابت نوع دو می‌تواند با مصرف زیاد گوشت قرمز افزایش یابد.

لیموعمانی سرشار از کلسیم پتاسیم و ویتامین ث می‌باشد. این ماده ضد نفخ و سرفه است و سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد. همچنین برای کاهش کلسترول بدن نیز مفید است.

 

منبع: نیک استار

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاه

In order to pass the CAPTCHA please enable JavaScript

مواد لازم خورش قیمه مجلسی
مواد لازم خورش قیمه مجلسی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *