مضرات جوش شيرين در کيک

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی



دوره مقدماتی php

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن




سال‌هاست استفاده از جوش ‌شیرین طبق قانون در پخت نان ممنوع اعلام شده و مسئولان وزارت بهداشت تلاش کردند نانوایی‌ها به دلیل زیان‌های این ماده از آن در پخت نان استفاده نکنند، اما این قانون کاملا اجرا نشده و هنوز بسیاری از نانوایی‌ها به خصوص در تهران، از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند. این در حالی است که دکتر مسعود یونسیان، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همان گفت‌وگو از نتایج تحقیقی خبر داد که نشان می‌داد جوش‌شیرین آن قدرها هم که گفته‌شده ضرر ندارد. با وجود دلایل و استدلال‌هایی که این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد جوش‌شیرین آورده، هنوز برای خیلی‌ها روشن نیست که بالأخره جوش‌شیرین ضرر دارد یا نه؟ دکتر زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این زمینه برایمان بیشتر توضیح داد و گفته که قرار است به زودی مطالعه‌های متعددی را که در مورد مضرات جوش‌شیرین در سراسر دنیا انجام شده، جمع‌آوری کرده و به اطلاع عموم برساند.

 

چرا استفاده از جوش‌شیرین در پخت نان ممنوع است؟

سرانه مصرف روزانه نان در کشور 320 گرم تا 1 کیلوگرم است. نان، قوت غالب مردم کشور ماست و مصرف جوش‌شیرین به دلیل داشتن سدیم باید محدود شود. از سوی دیگر، به نان علاوه بر جوش‌شیرین، نمک هم زده می‌شود بنابراین در کشور ما که آمار بیماری‌های قلبی- عروقی، چاقی و فشارخون بالاست، باید حتی‌الامکان مصرف نمک و به خصوص سدیم محدود شود. در افرادی که بیماری‌های قلبی-عروقی دارند، باید مصرف سدیم به حداقل برسد و حتی اگر نان رژیمی بدون نمک هم بخورند، سدیم موجود در جوش‌شیرین برایشان مشکل ایجاد می‌کند.


علاوه بر این، بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی، سدیم دریافتی هر فرد سالم در روز از تمام منابع غذایی نباید بیشتر از 3/2 گرم باشد. اگر نانواها به هر 100 کیلوگرم آرد، 200 تا 250 گرم جوش‌شیرین اضافه کنند و بر اساس صحبت‌های دکتر یونسیان، نهایتاً یک گرم سدیم وارد بدن شود، با توجه به سدیمی که از گوشت، سبزی، میوه و سایر مواد غذایی دریافت می‌کنیم، سدیم دریافتی ما بیشتر از میزان توصیه‌شده خواهد بود. از طرفی سرانه مصرف نمک در کشور ما 3-2 برابر استانداردهای جهانی است. با این اوصاف افزودن جوش‌شیرین به نان یعنی دریافت سدیم اضافی.

 

جوش‌شیرین خاصیت درمانی هم دارد؟

جوش‌شیرین مصارف پزشکی و درمانی نیز دارد و ممکن است برای فردی که اسید معده‌اش زیاد ترشح می‌شود، برای اینکه محیط معده را قلیایی کنند، جوش‌شیرین تجویز شود. جوش‌شیرین حتی در صنایع غذایی و در پخت کیک و شیرینی نیز استفاده می‌شود ولی مشکل‌آفرین نخواهد بود چون مصرف کیک و شیرینی در ایران محدود است. البته باید توجه داشته باشیم که جوش‌شیرین pH معده را بالا می‌برد و آن را قلیایی می‌کند، بنابراین می‌تواند باعث اختلال‌های گوارشی یا اختلال در جذب املاح شود.

 

به نظر شما افزودن جوش‌شیرین چه تأثیری در دورریز نان دارد؟

دورریز نان قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد مصرف نان بود ولی بعد از اجرای این قانون، ضایعات نان کاهش پیدا کرد. البته دورریز نان فقط به دلیل استفاده از جوش‌شیرین نیست ولی اگر نانی که جوش‌شیرین دارد با نانی که بدون جوش‌شیرین است مقایسه کنیم، درمی‌یابیم جوش‌شیرین باعث می‌شود این نان زودتر بیات شود. به همین دلیل دورریز آن بیشتر است. حتی جوش‌شیرین روی طعم نان نیز تأثیر می‌گذارد. در آمریکا هم دستورهای ویژه پخت نان با جوش‌شیرین وجود دارد اما در این کشور قوت غالب مردم نان نیست و آن‌ها نان سنتی ندارند بلکه از نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استفاده می‌کنند.

 

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – مهدیه آقازمانی

 

نتیجه غافلگیرکننده تحقیقات جدید: جوش‌شیرین نان‌ها چندان ضرر ندارد!

چرا نباید جوش شیرین مصرف کرد؟

اثرات مضر جوش شیرین که در پخت نان‌ها مصرف می شود

مشخصات نان خوب

جوش شیرین یکی از رایج‌ترین عوامل ورآورنده در شیرینی‌پزی است. این ترکیب شیمیایی ساده، با نام سدیم بی کربنات نیز شناخته می‌شود. این ماده به صورت کریستالی در طبیعت یافت می‌شود.

این پودر یک ماده قلیایی است که وقتی با اسید ترکیب شود، گاز کربن دی اکسید آزاد می‌کند. زمانی که در خمیر کیک این اتفاق بیفتد، حباب‌های کوچک کربن دی اکسید در خمیر گیر می‌افتد که موجب برآمدن و پف کیک می‌شود. اسیدهای رایجی که برای ایجاد واکنش مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل سرکه، آبلیمو، ماست، کرم تارتار و می‌شود. همچنین جوش شیرین به محض تجزیه شدن در اثر گرما گاز آزاد می‌کند. در این حالت برای رخ دادن واکنش، وجود اسید ضرورتی ندارد. این آزادسازی گاز عموما در دمای بالای 80 درجه سانتی‌گراد (176 درجه فارنهایت) اتفاق می‌افتد.

از این پودر برای ور آوردن بسیاری از محصولات و انواع نان و کیک و شیرینی استفاده می‌شود. البته محصولاتی که پخت سریعی دارند. خمیر اینگونه کیک و شیرینی‌ها به اندازه کافی برای حفظ شکل در مدت زمانی که مخمر نیاز دارد تا گاز تولید کند، قوی نیست.

از آنجایی که جوش شیرینی به سرعت گاز آزاد می‌کند، ضرورتی ندارد که مدت زمانی زیادی به کیک فرصت داده شود تا پف کند. به این ترتیب، وقتی خمیر در حرارت قرار گیرد، به خاطر وجود حباب‌های شکل گرفته در آن، پف می‌کند. اگر خمیر شامل جوش شیرین، در دمای اتاق گذاشته شود، به آرامی بالا می‌آید و تا حدی شکل کرکی مانند پیدا می‌کند. به این دلیل که اسید و باز در خمیر شروع به واکنش می‌کنند. در مرحله دوم، پف قابل ملاحظه‌تر زمانی اتفاق می‌افتد که خمیر در حرارت فر قرار می‌گیرد. گرما واکنش اسید-باز را تسریع می‌کند. همچنین موجب تجزیه جوش شیرین می‌گردد. هر دو فرآیند گاز خروجی تولید می‌کنند. فرآیند ورآوردن جوش شیرین، اغلب به حدی سریع است که می‌توان در لحظه آن را مشاهده کرد.

 

از آنجایی که جوش شیرین در طول زمان تجزیه می‌شود، ممکن است بخواهید قدرت و تازگی آن را تست نمایید. برای تست جوش شیرین، یک قاشق سوپ‌خوری، جوش شیرین را به مقداری سرکه در یک کاسه اضافه کنید. اگر به شدت به جوش و خروش افتاد، جوش شیرین هنوز سالم است. این واکنش مقدار زیادی کف ایجاد می‌کند. بنابراین آن را در یک لگن یا سینک ظرفشویی یا انجام دهید.

در حالی که جوش شیرین یک ترکیب کاملا قلیایی است، بیکینگ پودر سدیم بی کربنات ترکیب شده با اسید است. اسید داخل بیکینگ پودر معمولا به شکل نمک است. این مسئله به این معنی است که تا زمانی که مایعی اضافه نشود، واکنش رخ نخواهد داد.

جوش شیرین برای استفاده در دستور پخت‌هایی که شامل مواد اسیدی هستند، مناسب است. اگر یک دستور پخت، حاوی مواد اسیدی کافی نباشد، استفاده از بیکینگ پودر که خود شامل اسید است، مناسب است. همچنین استفاده از جوش شیرین در دستورپخت‌های بازی ممکن است منجر به طعمی تلخ شود. چرا که اسید کافی برای خنثی کردن مواد قلیایی وجود ندارد. بسیاری از دستورپخت‌های وب‌سایت کیکانه از هر دوی این پودرها استفاده می‌کنند تا منجر به پف بیشتری شود. البته نسبت ترکیب این دو پودر به اسیدی بودن یا نبودن دیگر مواد اولیه کیک وابسته است. شما با خواندن این مطلب دیگر قادر به تشخیص لزوم استفاده از هر یک از این پودرها خواهید بود. به عنوان مثال می‌توانید برای کیک‌هایی که حاوی ماده اسیدی نیستند فقط از بیکینگ پودر استفاده کنید، حتی اگر در دستورپخت، استفاده از جوش شیرین نیز توصیه شده باشد.

 

 

همانطور که میدانید تنها کاربرد جوش شیرین در پخت کیک و شیرینی به عنوان عامل ورآورنده نیست. این ماده پرفایده ابزار خوبی برای تمیزکاری و پاک کردن لکه‌ها است. خواص زیادی نیز در موارد پزشکی و سلامتی دارد. سعی کردیم تقریبا تمام خواص و موارد استفاده جوش شیرین را جمع‌آوری کنیم. برای این کار موارد استفاده آن را به چهار دسته کلی زیبایی پوست وصورت، زیبایی دندان و مو، سلامتی و خانگی تقسیم کردیم. در ادامه با شرح 32 خاصیت و مورد استفاده مفید جوش شیرین همراه باشید:

 

با ترکیب یک قاشق چایخوری جوش شیرین و کمی آب (به صورتی که یک خمیر شیری مانند حاصل شود) خودتان یک بوگیر درست کنید. سپس آن را به زیر بغل و یا حتی پای خود بمالید.

با درست کردن لایه بردار جوش شیرینی خودتان، صورت خود را از پوست‌های خشک شده پاک کنید. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف پیمانه آب مخلوط کنید و سپس آن را با حرکات چرخشی به پوست صورتتان بمالید. سپس آن را با آب بشویید.

برای پاک کردن کثیفی‌ها و زبری‌ها و رفع بوهای ناخوشایند کف دست، جوش شیرین را با آب گرم ترکیب کنید و آن را روی دستتان بمالید. این پاک کننده طبیعی، دست شما را نرم و تمیز خواهد کرد.

با کمی جوش شیرین و آب گرم خودتان را پاشویه کنید. این ترکیب باکتری‌ها و بوی بد پا را از بین می‌برد. ضمن اینکه از رشد قارچ، بین انگشتان، زیر ناخن و کف پا جلوگیری می‌نماید.

جوش شیرین می‌تواند منجر به کاهش ناراحتی‌های حاصل از آفتاب سوختگی، جوش‌های آلرژیک، برخورد پوست با مواد سمی و یا کهیر و امثال اینها شود. کافیست یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید تا یک خمیر به دست آید. این خمیر را روی پوست خود و به خصوص نواحی مشکل‌دار بمالید.

تعجب نکنید. گاهی پیش می‌آید که اشیاء ریزی به درون پوست فرو می‌رود و بیرون آوردن آنها کار ساده‌ای نیست. این اشیاء پس از چند روز خیس خوردن در جوش شیرین، به صورت طبیعی و به راحتی از پوست خارج می‌شوند. باید ترکیبی از جوش شیرین و آب گرم درست کنید. ناحیه آسیب دیده را روزی دوبار در این مایع بخیسانید.

جوش شیرین را به محل نیش بمالید تا خارشش از بین برود. باز هم با یک قاشق چایخوری جوش شیرین و کمی آب یک خمیر درست کنید. استفاده از خمیر را روزی 3 بار ادامه دهید تا کم کم نیش از بین برود.

پوست شکننده و سوخته، با خیس خوردن در ترکیب آب و جوش شیرین بهبود می‌یابد. یک حمام آب گرم بگیرید و نصف لیوان جوش شیرین را به بدن یا نواحی سوخته خود بمالید. همچنین می‌توانید جوش شیرین را با لوسیونی که استفاده می‌کنید ترکیب کنید.

 

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به شامپوی خود اضافه کنید و هنگام شستشو آن را به موهای خود بمالید. این یک راه عالی برای پاک کردن موهای بسیار کثیف و چرب است.

شاید دوست نداشته باشید مواد شیمیایی که در ساخت برس و شانه به کار رفته است را به سر خود بکشید. برای این کار باید پیش از اولین استفاده از شانه، آن را با جوش شیرین تمیز نمایید. برای این کار باید با ترکیب کردن دو قاشق چایخوری جوش شیرین و یک لیوان آب، یک مایع تمیز کننده درست کنید. با این مایع شانه، برس یا را تمیز کنید و سپس آن را بشویید.

جوش شیرین به عنوان یک پاک کننده پلاک شناخته می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از آن به عنوان خمیردندان هم رایج است. همچنین جوش شیرین دارای خاصیت سایندگی است و در طول زمان ممکن است مینای دندان را بساید. به جای استفاده مستقیم از جوش شیرین می‌توانید آن را با خمیر دندان ترکیب کنید. برای زیبا و شاداب نگاه داشتن دندان‌ها، یا جوش شیرین را همراه با خمیر دندان استفاده کنید و مسواک بزنید و یا فقط چند بار در هفته دندانتان را با آب و جوش شیرین بشویید.

اگر دوست دارید دندان‌هایتان مثل مروارید سفید به نظر برسند، با ترکیب یک قاشق چایخوری جوش شیرین و کمی آب، یک خمیر ساختگی درست کنید. تنها یک بار در هفته این خمیر را روی دندان‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه روی آنها بماند. سپس دهان و دندانتان را بشویید.

 

جوش شیرین یک داروی کم هزینه برای کاهش درد و سوزش معده و بهبود دیرهضمی است. کافی است نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در دو پیمانه آب حل کنید. یک ساعت پس از خوردن غذا، نوشیدن این مخلوط، تا حد زیادی مشکل شما را برطرف خواهد کرد.

جوش شیرین به عنوان افزایش دهنده ph تومورهای اسیدی، بدون تاثیر بر تعادل ph بافت‌های سالم و خون شناخته می‌شود. وقتی در بدن تعادل ph از بین برود، بافت‌ها و ارگان‌های بیمار قادر به رشد و شکوفایی در بدن خواهند شد که این به دیگر بافت‌ها و اندام صدمه می‌زند و سیستم ایمنی بدن را به خطر می‌اندازد. مصرف جوش شیرین می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی و یک پشتیبان سیستم ایمنی برای افراد مبتلا به سرطان، مورد استفاده قرار گیرد.

خواص جوش شیرین می‌تواند روال تمرینی شما را نیز تغییر دهد. این ماده قدرت جذب اسید لاکتیکی که در جریان تمرینات سنگین در عضلات ایجاد می‌شود را دارد. به این ترتیب خستگی کاهش می‌یابد و توان ورزشی بیشتر می‌گردد. می‌توانید یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید.

جوش شیرین به عنوان یک ماده قلیایی، اسیدهای موجود در بدن را خنثی می‌کند و به حفظ تعادل ph کمک می‌نماید. کلیه‌ها ، وقت زیادی را صرف پاکسازی بدن از اسید می‌کنند. در حالی که مصرف جوش شیرین به خوبی به این عملیات کمک می‌نماید.

از آنجایی که جوش شیرین اسید معده را خنثی می‌کند، یک درمان مناسب برای زخم معده است. یک لیوان آب حاوی 1 تا 2 قاشق چایخوری جوش شیرین بنوشید تا دردتان بهبود یابد.

 

کمی جوش شیرین روی سطح سرامیک‌های آشپزخانه بپاشید. از یک اسفنج یا پارچه کهنه برای تمیز کردن و ساویدن کف آشپزخانه استفاده کنید. حتی می‌توانید کمی اسانس لیمو یا نعنا هم اضافه کنید تا یک رایحه طبیعی و عالی به این پاک کننده ساختگی ساده افزوده شود.

جوش شیرین می‌تواند برای شستن دستی ماهیتابه و قابلمه مورد استفاده قرار بگیرد، بدون اینکه آسیبی به آنها بزند. باید اجازه دهید این ظروف 15 تا 20 دقیقه در جوش شیرین خیس بخورد. بعد از آن، چربی‌ها، غذاها و به راحتی از کف ظرف جدا می‌شوند.

بسیاری از شوینده‌های فرش، دارای مواد شیمیایی هستند که به خصوص برای کودکان مضر هستند. بنابراین به جای آنها از جوش شیرین استفاده کنید که قابلیت پاک کنندگی خوبی هم دارد. جوش شیرین را روی فرش بپاشید و بعد از 15 تا 20 دقیقه با جارو برقی فرش را تمیز کنید.

جوش شیرین به عنوان یک تمیزکننده طبیعی و حتی نرم کننده پارچه شناخته می‌شود. به همین خاطر گزینه مناسب و کاملی برای تمیز کردن لباس کودکان است. فقط کمی از آن را داخل لباسشویی خود بریزید.

با اضافه کردن یک قاشق چایخوری جوش شیرین به کمی آب، یک ضدعفونی کننده طبیعی درست کنید. این مخلوط خمیرمانند، یک راه عالی برای برطرف کردن باکتری‌های میوه‌ها و سبزیجات است.

با ترکیب 3 واحد جوش شیرین و 1 واحد آب، یک خمیر درست کنید. این خمیر را روی وسایل نقره‌ای خود بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند. سپس ظرف نقره‌ای را با آب بشویید.

برای تمیز کردن مایکروویو از مواد شیمیایی و مضر استفاده نکنید. به جای آنها یک قاشق چایخوری جوش شیرین را روی یک پارچه مرطوب بمالید. این ترکیب به سادگی غذا و روغن را پاک می‌کند.

جوش شیرین را با سرکه سیب مخلوط کنید تا یک پاک کننده و لایروب قوی بسازید. این ترکیب نسبت به گزینه‌های مضر شیمیایی دیگر که برای پاک کردن لوله‌های فاضلاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند (مثل جوهرنمک) بسیار ایمن‌تر است. اجازه دهید این ترکیب به مدت 15 دقیقه روی سطح و یا درون لوله مورد نظرتان بماند، سپس با آب گرم آن را بشویید.

جوش شیرین را هم به چرخه معمول خودتان در هنگام شستشوی ظروف اضافه کنید. این پودر باعث می‌شود که چربی‌ها با راحتی بیشتری از ظروف پاک شوند.

اگر یک آتش‌سوزی کوچک در آشپزخانه برایتان پیش آمد، می‌توانید با استفاده از جوش شیرین آن را خاموش نمایید. پودر جوش شیرین را روی آتش بپاشید تا فورا شعله‌ها را خفه کند.

نمی‌توانید بوی بد کفش را رفع کنید؟ حتما تا به حال جوش شیرین را امتحان نکرده‌اید. کمی جوش شیرین درون کفش بپاشید. بعد از چند دقیقه بوی بد آن برطرف می‌شود.

برای پاک کردن لکه‌ها و طعم و بوهای کهنه از قوری کافه یا چای، این مخلوط سریع را درست کنید: 1/4 پیمانه جوش شیرین با 1/4 آب گرم. این مخلوط را رو و درون قوری بمالید. اگر با لکه‌های سخت و کهنه‌ای روبرو هستید، اجازه دهید این ترکیب برای چند ساعت روی قوری بماند و سپس آن را بشویید.

با مالیدن مقداری جوش شیرین، از شر لکه‌هایی که روی پرده دوش ظاهر می‌شوند خلاص شوید. کمی آب هم بیفزایید تا شاهد از بین رفتن سریع لکه‌های چرک باشید.

برای اینکه کمدها یا کابینت‌های خود را خوشبو نگه دارید، مقداری جوش شیرین درون یک جعبه یا لیوان در آنها قرار دهید.

تا به حال در مورد کارواش‌های جوش شیرینی چیزی شنیده‌اید؟ به خاطر قابلیت بالای جوش شیرین در پاک کردن انواع چربی، روغن و سایر کثیفی‌ها، یک ماده ایده‌آل برای تمیز کردن خودرو است. با ترکیب 1/4 پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب گرم، یک خمیر درست کنید. با یک اسفنج یا پارچه کهنه، این خمیر را روی خودروی خود بمالید (تایرها، چراغ‌ها، صندلی‌ها و پنجره‌ها) و سپس آن را بشویید.

 

نظر

وبسایت

دوره‌های تخصصی کیک‌پزی، طرز تهیه انواع کیک، آموزش‌های جانبی و حتی مطالب غیرآموزشی راجع به کیک تولد، مواردی هستند که می‌توانید در کیکانه پیدا کنید. وبسایت کیکانه، یک مرجع تخصصی کیک تولد برای همه علاقه‌مندان است.

نشانی ایمیل: admininfo@cakaneh.ir

تماس با ما

 

ورود به کیکانه

ثبت نام در کیکانه

 

9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *