مضرات اسطوخودوس برای بارداری

دوره مقدماتی php
مضرات اسطوخودوس برای بارداری
مضرات اسطوخودوس برای بارداری

اسطوخودوس یک گیاه دارویی است که در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد. از این داروی گیاهی برای تسکین دردهایی مثل اسم، روماتیسم، عفونت، نقرس، مشکلات پوستی و سردرد استفاده می‌شود. شاید برای شما هم سوال باشد که اسطوخودوس در بارداری چه فواید و مضراتی به همراه دارد. آیا مصرف جوشانده یا روغن این گیاه هیچ آسیبی به مادر و جنین نمی‌زند؟ در بارداری بدن بانوان در شرایط خاصی قرار می‌گیرد. چرا که قرار است یک انسان دیگر در وجود او رشد کند. پس مراقبت از سلامت جسمانی یکی از مهمترین نکاتی است که یک مادر باردار باید به آن توجه داشته باشد. در ادامه سعی داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. آنچه در ادامه می‌خوانید:

در دوره‌ی بارداری بدن به مصرف برخی از گیاهان، داروها و موادغذایی واکنش متفاوتی را خود نشان می‌دهد. برای مثال ممکن است در حالت عادی بدن یک زن به مصرف غذایی مثل مرغ هیچ واکنشی نشان ندهد. اما مصرف آن در دوره‌ی بارداری با حالت تهوع و استفراغ همراه شود. البته این حالت در تمامی بانوان باردار طبیعی است و نباید روی آن حساس شوند. اما نکته مهمی که زنان باردار باید به آن توجه کنند، خودداری از مصرف خودسرانه‌ی برخی از داروها و گیاهان دارویی از جمله اسطوخودوس است. مصرف دمنوش این گیاه باعث آرامش اعصاب می‌شود. همچنین فواید زیادی برای سلامت پوست دارد. بسیاری از بانوان باردار از روغن این گیاه برای نرمی و زیبایی پوست و موی خود استفاده می‌کنند. اما آیا اسطوخودوس در بارداری مضر است ؟ اگر بانوان باردار به مقدار کمی از این دمنوش را در دوره‌ی باردار میل کنند، هیچ عارضه یا خطری برای آن‌ها ندارد. هر چند قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند. همچنین بانوان باردار قبل از مصرف اسطوخودوس باید مطمئن شوند که به آن حساسیت ندارند.

در دانشگاه مریلند تحقیقاتی بر روی مصرف اسطوخودوس در دوره‌ی بارداری انجام شد که نشان می‌داد مصرف بیش از حد این گیاه بر روی سلامت جنین تاثیر منفی دارد. عوارض آن با تاثیر منفی بر روی رشد جنین اتفاق می‌افتد.

در دانشگاه مریلند تحقیقاتی بر روی مصرف اسطوخودوس در دوره‌ی بارداری انجام شد که نشان می‌داد مصرف بیش از حد این گیاه بر روی سلامت جنین تاثیر منفی دارد. عوارض آن با تاثیر منفی بر روی رشد جنین اتفاق می‌افتد. برخی از بانوان باردار که هر روز دمنوش اسطوخودوس را مصرف می‌کنند، تحت تاثیر عواض منفی آن قرار می‌گیرند. اما مصرف این دمنوش برای شستشوی مو (به عنوان شامپو) و برای پوست صورت هیچ اثر منفی بر روی آن‌ها نداشت. بانوانی که به اندازه‌ی کافی (حداکثر ۳ فنجان در هفته) چای اسطوخودوس مصرف می‌کنند، خواب راحت‌تری در زمان شب دارند. حتی مصرف این گیاه بر روی لاغری بانوان باردار هم تاثیرگذار است.

روغن این گیاه یکی از فرآورده‌های این گیاه است که نباید به صورت خوراکی مصرف شود. اسانس و روغن آن باعث مسمومیت می‌شود. اگر در دوره‌ی بارداری مصرف شود، مطمئناً عوارض آن متوجه جنین هم می‌شود. پس اگر یک مادر باردار روغن یا اسانس اسطوخودوس مصرف کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کند. از روغن این گیاه برای پوست و مو استفاده می‌شود که هیچ آسیبی به جنین و مادران باردار وارد نمی‌کند. ماساژ روغن این گیاه بر روی بدن مادر باعث از بین بردن گرفتگی عضلات و دردهای موضعی می‌شود. مضرات اسطوخودوس برای بارداری

اگر دمنوش این گیاه در دوره‌ی بارداری ز شود، بر روی هورمون‌های بدن و غدد درون ریز بدن تاثیر مثبت می گذارد. مصرف زیاد آن باعث خارج شدن ترشح هورمون‌ها از حد تعادل می‌شود.

دوره مقدماتی php

اگر دمنوش این گیاه در دوره‌ی بارداری زیاد شود، بر روی هورمون‌های بدن و غدد درون ریز بدن تاثیر مثبت می گذارد. مصرف زیاد آن باعث خارج شدن ترشح هورمون‌ها از حد تعادل می‌شود. در نتیجه به جای اینکه تاثیر مثبتی بر روی سلامت بدن مادر و جنین داشته باشد، تاثیر منفی می‌گذارد. اسطوخودوس به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند، اما نباید از این دمنوش در بارداری برای رفع بی‌خوابی، افسردگی و آرامش‌بخشی استفاده شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اسطوخودوس در دوره بارداری نباید به عنوان یک داروی مسکن استفاده شود. هر زمان که مادر دچار بی‌خوابی یا افسردگی شد، فوراً به سراغ این دمنوش برود. همچنین اگر از داروهایی مثل سیتالوپرام استفاده می‌کنید، مصرف همزمان گیاه با آن آسیب زیادی به سلامت مادر و جنین وادر می‌کند.

عرق این گیاه هم یکی دیگر از فرآورده‌های این گیاه محسوب می‌شود که نتیجه‌ی آرامبخشی دارد. عرق این گیاه برای از بین بردن تب و گرفتگی عضلات مؤثر است. همچنین بانوان بارداری که سرماخورده‌اند، می‌توانند چند قاشق عرق این گیاه را مصرف کنند. این عرق تاثیر زیادی در تأمین کلسیم بدن زنان باردار دارد.

من در زمینه تولیدمحتوای وب و SEO فعالیت می‌کنم. در سودای شهرت و ثروت نیستم. بلکه اندیشه موفقیت مهمان تک تک لحظه های تنهایی منه.

اسم و ایمیل مرا در این مرورگر ذخیره کن.

با اپلیکیشن کرفس به وزن ایده‌آل خود برسید.

تهران٬ ونک- خیابان برزیل- خیابان شمس لاهیجانی- کوچه دوازدهم- پلاک ۸

@2019 – طراحی و توسعه تیم کرفس

درمان روماتیسم و بیماری های مفصلیکمک به درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس از دیگر خواص اسطوخودوس میباشد. به این منظور ۲ قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام تلخ و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید .همچنین استفاده از کمپرس اسطوخودوس نیز برای کاهش درد مفید است.طریقه مصرف اسطوخودوسبه منظور استفاده دارویی از خواص اسطوخودوس میتوان آن را به روشهای زیر استفاده نمودچای اسطوخودوس: یکی از راههای استفاده از خواص این گیاه دارویی تهیه چای این گیاه است. به این منظور حدود ۵ گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید . مقدار مصرف این دم کرده ۴-۳ فنجان در روز است.روغن اسطوخدوس: از روغن این گیاه به عنوان روغن ماساژ همراه با روغنهای دیگر استفاده میشود. این روغن را میتوانید از عطاریها و داروخانه ها تهیه کنید.

کمپرس اسطوخودوس: برای تهیه کمپرس این گیاه، ۳۰ گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید .سپس آن را در کیسه ای تمیز ریخته و بر روی موضع مورد نظر بگزارید.مضرات اسطوخودوس موارد احتیاطی و منع مصرفاین گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت. ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مصلح استفاده کنند. همچنین در برخی افراد زمانی که از آن به عنوان ماساژ استفاده شود، ممکن است ایجاد حساسیت پوستی نماید.

نوزادان و کودکاناسطوخودوس باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن نوزادان و کودکان پسر شده و خطر ابتلا به ژنیکوماستی (رشد غیر طبیعی پستان در پسر) را افزایش می دهد.

پاموه – مجله سلامت و پزشکی و دارویی – پاموه » سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

عوارض و مضرات اسطوخودوس :‌ پاموه دات کام »در مطلب قبلی به برخی از رایج ترین و مهم ترین فواید اسانس و روغن اسطوخودوس اشاره کردیم . در این مطلب برخی از مضرات و عوارض جانبی روغن ، اسانس و دمنوش اسطوخودوس را لیست کرده ایم که برخی از آنها می توانند بسیار مهم باشند.

فهرست

در دوران بارداری بدن می تواند در برابر گیاهان و بسیاری از خوراکی ها واکنش متفاوتی نشان دهد و همه زنان در این دوره باید برای حفظ سلامت خود و جنین ، در مورد چیزهایی که مصرف می کنند بسیار محتاط باشند. اسطوخودوس یکی از گیاهانی است که به دلیل مزایای آرامبخشی آن و همچنین به دلیل فواید آن برای سلامت پوست ممکن است در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی بسیاری از کرم ها ، شامپوها ، صابون ها و سایر مواد آرایشی ممکن است حاوی روغن و یا اسانس اسطوخودوس باشند. از آنجایی که اسطوخودوس از طریق پوست ، هوا (بو کردن) و مصرف به صورت دمنوش به راحتی جذب می شود ، اهمیت بیشتری در دوران بارداری دارد.

تحقیقات در مورد تاثیر اسطوخودوس در دوران حاملگی به اندازه کافی وجود ندارد و اختلاف نظرهای بسیاری در این مورد بین متخصصان وجود دارد.مضرات اسطوخودوس برای بارداری

به طور کلی می توان گفت مصرف مقدار بسیار کم اسطوخودوس به صورت دمنوش و چای می تواند بی خطر باشد ولی در هر حال در این مورد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که به این گیاه دارویی قوی حساسیت ندارید و یا از لحاظ هورمونی برای شما مضر نیست.
ولی زمانی که شما از اسطوخودوس به صورت دارویی استفاده کنید ممکن است مضراتی برای شما داشته باشد. طبق تحقیقات دانشگاه مریلند ، مصرف بیش از حد این گیاه دارویی می تواند در دوران بارداری بر روی رشد جنین تاثیر منفی داشته باشد.

مصرف بیش از حد ممکن است به علت استفاده ترکیبی از اسطوخودوس اتفاق بیافتد . برای مثال ممکن است شما روزانه از شامپوی حاوی اسطوخودوس استفاده کنید و روزی یک فنجان هم دمنوش اسطوخودوس مصرف کرده و در شب نیز برای داشتن خواب راحت تر از رایحه اسطوخدوس استفاده کنید.در این صورت این گیاه دارویی در دوران بارداری می تواند مضر باشد در حالی که اگر فقط یک فنجان دمنوش مصرف می کردید (بدون استفاده از شامپو و رایحه درمانی)هیچ عارضه جانبی در پی نداشت .

طبق تحقیقات اخیر استفاده موضعی از روغن اسطوخودس و یا دمنوش آن می تواند بر روی هورمون های بدن و غدد درون ریز بدن تاثیر گذار باشد.به دلیل اینکه هنوز به صورت کامل مشخص نیست که آیا اسطوخودوس می تواند به صورت خطرناکی بر روی هورمون های زنانه در دوران بارداری تاثیر گذار باشد ، محققان توصیه می کنند اگر حامله هستید از این گیاه دارویی استفاده نکنید.علاوه بر این اگر برای درمان افسردگی و یا بی خوابی از داروهای آرامبخش و خواب آور مانند سیتالوپرام استفاده می کنید نباید از اسطوخودوس استفاده کنید. استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت موضعی نیز ممکن است باعث بروز خارش پوست در دوران بارداری شود.

در صورتی که فشار خون پایینی دارید و دچار افت فشار خون می شوید ، استفاده از اسطوخودوس به هر طریقی می تواند برای شما مضر باشد. در یک آزمایش که بر روی 50 بیمار بستری در آی سی یو انجام شده است مشخص شد بیمارانی که از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر بر روی میز کنار تختشان ظرفی حاوی 3 میلی گرم اسانس اسطوخودوس قرار داشت ، به طور قابل توجهی با کاهش فشار خون مواجه شدند .البته این خاصیت می تواند برای کسانی که فشارخون بالایی دارند برای کاهش فشار خون مفید باشد .

در برخی از تحقیقات اشاره شده است که استفاده از اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن پسران شده و باعث افزایش ترشح هورمون استروژن و در نتیجه بزرگ شدن پستان ها شود.در یک آزمایش ادعا شده است که 30 پسر که دچار بزرگی پستان شده بودند به طرق مختلف (مثلا شامپو ، روغن ، اسانس و دمنوش) از اسطوخودوس استفاده کرده بودند.در این تحقیق ، با قطع مصرف اسطوخودوس ، بزرگی پستان پسران به مرور زمان از بین رفت .

مخالفان این تحقیق ، اعتقاد دارند که در این تحقیق روش های مصرف اسطوخودوس به صورت دقیق مورد بررسی قرار نگرفته و احتمالا این عارضه به دلیل اضافه شدن مواد شیمیایی به اسانس و یا روغن اسطوخودوس اتفاق افتاده است . در هر صورت تحقیقات در این مورد ادامه دارد. ولی شواهدی وجود دارد که شامپوها ، صابون ها و دمنوش های اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن پسران زیر 18 سال شود .

تست IN VITRO یا برون تنی نیز نشان داده است که روغن و دمنوش اسطوخودوس اثراتی هرچند کم بر روی غدد درون ریز و افزایش سطح هورمون استروژن بدن دارد.

روغن و اسانس اسطوخودوس به هیچ عنوان نباید به صورت خوراکی مصرف شوند و فقط از دمنوش اسطوخودوس می توان به صورت خوراکی استفاده کرد. استفاده از اسانس و روغن آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت شود و در صورتی که به اشتباه اسانس و روغن را به صورت خوراکی مصرف کرده اید باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

اسطوخودوس می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد که به این مورد قبلا در مطلب : تداخل دارویی اسطوخودوس اشاره شده است که توصیه می شود بخوانید.

به دلیل وجود برخی از ترکیبات در اسطوخودوس ، مصرف همزمان این گیاه دارویی با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد که در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که این عوارض ذکر شده می تواند شامل : روغن اسطوخودوس ، دمنوش ، اسانس ، عرق اسطوخودوس ، بخور و تمام محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی اسطوخودوس باشد .

این مطلب برای شما مفید بود ؟

ستاره سمت راست بیشترین امتیاز است.لطفا به نویسنده این مطلب ستاره بدید.

میانگین آراء 4.2 / 5. تعداد: 31

اولین نفری باشید که به این نویسنده امتیاز میده 🙂

خیلی متاسفم که مطلب رو دوست نداشتی

برای ارتقاء مطلب کمکم میکنی ؟

لطفا دلیل اینکه مطلب رو دوست نداشتی بهم بگو

No related posts.

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه ایمیل معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما ایمیل خواهد شد.

مضرات اسطوخودوس برای بارداری

این نام و آدرس ایمیل را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

دیگران می خوانند

اسانس و روغن رزماری – خواص و فواید درمانی و دارویی

پنج انگشت – خواص دارویی + عوارض جانبی و روش مصرف

سفید کردن دندان ها – روش های خانگی و گیاهی برای “سفید کردن دندان”

  • مدل مو فر باز و بسته دخترانه
  • روغن اکالیپتوس چیست و چه خواص و فوایدی دارد ؟

    روغن آرگان – لیست خواص + نحوه ترکیب با سایر روغن ها

    درمان جوش پشت و شانه و کمر با 12 روش گیاهی و خانگی

    خواص و فواید بامیه – 13 خاصیت بامیه + عوارض جانبی آن


    قرص لیورگل – تداخل – عوارض و موارد مصرف

    جدیدترین ها


    ایمپلنت دندان بیشتر از دندانهای…


    7 ایراد شایع یخچال که خودتان می…


    آسیب‌های پنهان ویروس کرونا –…


    اتاق سرور چیست ؟ بهترین سیستم اطفای…

    مضرات اسطوخودوس برای بارداری


    10 ماده غذایی که خوردن آنها باعث…

    برای اطلاع از قیمت سمعک و یا خرید سمعک گوش بصورت اقساطی می توانید با کلینیک شنوایی تهران صفیر تماس بگیرید

    تیک بان سایت معتبر خرید اینترنتی بلیط هواپیما

    نکته بسیار مهم :

    تمام توصیه های دارویی ، گیاهی و پزشکی موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها و گیاهان دارویی نیستید.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.قوانین | حریم شخصی | تماس با ما (بخش تبلیغات) : 09144029928 (فقط سوالات مربوط به تبلیغات)

    هیچ محصول و یا دارویی برای فروش نداریم.لطفا سوال نفرمایید.

    در صورتی که هرگونه مشکل پزشکی فوری و اورژانسی دارید این سایت هیچ کمکی به شما نمی کند.

    آدرس بیمارستان های تهران و شماره هایی که ممکن است نیاز داشته باشید.(کلیک)

    نوع مقاله: مقاله پژوهشی

    نویسنده

    کارشناس ارشد مامایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر بابک

    چکیده

    کلیدواژه‌ها

    مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    شایع­ترین واکنش روانی زنان در زمان زایمان اضطراب است (1). اضطراب، تشویشی فراگیر، ناخوش­آیند و مبهم است که اغلب علایمی نظیر سردرد، تعریق، تپش قلب، بی­قراری، احساس تنگی در قفسه­ی سینه و ناراحتی مختصر معده نیز با آن همراه است (2). ترزا[1] بیان می­کند که 30 درصد زنان در زمان ورود به زایشگاه دچار اضطراب می­شوند (3). اضطراب زایمان بر مادر و نوزاد اثرات بسیار زیادی می­گذارد.

    طبق نظریه­ی کنترل بین درد و مسایل روان­شناختی مانند اضطراب رابطه وجود دارد. زنانی که اضطراب پایین­تری دارند، درد کمتری را طی زایمان تجربه می­کنند. در واقع اسپاسم شدید عضلات کف لگن و پرینه به دلیل اضطراب سبب افزایش شدت درد زایمان می­گردد (1).

    یکی از مهم­ترین اثرات وجود اضطراب، تاثیر آن بر پیشرفت زایمان می­باشد. اضطراب حین زایمان با افزایش غلظت خونی اپی­نفرین و نوراپی­نفرین باعث پیشرفت غیرطبیعی زایمان می­شود. برای تمام افراد دخیل در امر زایمان اهمیت اختلال در روند زایمان  و عوارض بسیار آزار دهنده، دشوار و  غیرقابل پیش­بینی آن به خوبی مشخص است (1).

    هم­چنین میزان خونریزی حین زایمان نیز در زنان مضطرب افزایش می­یابد. از طرف دیگر وجود اضطراب در زمان زایمان باعث تاخیر در شروع اولین شیردهی می­گردد (1).

    در حال حاضر، اقدامات متفاوتی جهت کاهش اضطراب حین زایمان استفاده می­شود که از آن جمله می­توان از حمایت مداوم زائو طی زایمان (4)، روش­های آرام­سازی، تکنیک­های تنفسی، موسیقی­درمانی (5)، استفاده از وان یا دوش و استفاده از طب مکمل جانشین نام برد (6،7). از دهه­ی گذشته، علاقه به طب مکمل و جانشین در حرفه­های مراقبت بهداشتی در سراسر جهان ایجاد شده است. با وجود این که طب مکمل و جانشین به طور روزافزون قسمتی از مراقبت­های مامایی و پرستاری را به خود اختصاص می­دهد، اما تاکنون جایگاه آن در کشور ما به درستی مشخص نشده است (8). یکی از شیوه­های طب مکمل و جانشین رایحه­درمانی می­باشد (9). رایحه­درمانی به درمان با روغن­های اسانس­دار گیاهی برای شفا و بهبود روانی و فیزیکی اطلاق می­شود. یکی از شایع­ترین روغن­های اسانس­داری که در رایحه­درمانی توصیه می­شود، اسطوخودوس می­باشد (10). اسطوخودوس گیاه علفی، معطر و همیشه سبزی است که تا حدود 90 سانتی­متر رشد می­کند. اسانس این گیاه از گل­های آن تهیه شده و بوی آن لطیف و بسیار مطبوع است. در منابع خواص و مصارف گوناگون این اسانس شامل خاصیت ضدعفونی­کنندگی، کمک به ترمیم بافت­ها، اثرات ضدافسردگی، ضدتشنج و آرام­بخش ذکر شده است (11).

     پری[2] و کلین[3] در مطالعات خود نشان دادند استفاده از اسانس اسطوخودوس به صورت استنشاقی در موش دارای اثرات ضد اضطراب است (12،13).

    لرنر[4] و همکاران مطالعه­ای با هدف تعیین تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس  و  پرتقال در کاهش  اضطراب  بیماران  مراجعه کننده به مطب دندان­پزشکی انجام دادند. نتایج این مطالعه نشان داد استنشاق اسانس اسطوخودوس و پرتغال باعث کاهش اضطراب می­گردد (14).

     برنز[5] و همکاران مطالعه­ای با عنوان استفاده از اسانس­های گیاهی در طی زایمان انجام دادند، نتایج نشان داد، یکی از اسانس­های مفید جهت کاهش اضطراب زایمان اسانس اسطوخودوس می­باشد (15). در عین حال نتایج متناقضی نیز وجود دارد.

    هور[6] و همکاران در زمینه­ی تاثیر مراقبت زایمان با استفاده از اسانس­های گیاهی بر وضعیت اضطراب حین زایمان مطالعه­ای انجام دادند، نتایج نشان داد روغن­های اسانس­دار سبب کاهش اضطراب زایمان نمی­شوند (16). با توجه به اهمیت بالای کاهش اضطراب زایمان و فواید ناشی از آن و از طرف دیگر عدم وجود تحقیقی مشابه در ایران و نتایج ضد و نقیض در سایر کشورهای جهان، پژوهشگران بر آن شدند تا به بررسی این روش بپردازند.

     روش­کار

    مطالعه­ی حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که در سال 1387 در بخش زایشگاه بیمارستان حضرت ام­البنین(س) شهر مشهد انجام شده است. نمونه­ی پژوهش را 102 زن با بارداری نخست تشکیل دادند که با توجه به معیارهای موجود در فرم انتخاب نمونه و بر اساس نمونه­گیری غیر احتمالی به روش مبتنی بر هدف گزینش شدند. معیارهای ورود بر اساس نظر متخصصان مامایی و روان­پزشکی شامل حاملگی تک قلو، سن حاملگی 42-38 هفته، سن مادر بین 35-18 سال، میزان اتساع دهانه­ی رحم بین 5-3 سانتی­متر، نداشتن بیماری­های مهم طبی و مشکلات مامایی در بارداری و عدم سابقه­ی مشکلات روانی بود.

    لازم به ذکر است که در ابتدا، اسانس اسطوخودوس در مزرعه­ی تحقیقات کشاورزی شرکت گیاه اسانس گرگان تهیه و به سفارش پژوهشگر و متخصص گیاهان دارویی در بخش آزمایشگاه این شرکت، جهت اطمینان از خالص بودن و تعیین دقیق ترکیبات آن با دستگاه گاز کروماتوگرافی مشتمل بر طیف­سنج جرمی، تجزیه و تحلیل شد و سپس توسط پژوهشگر خریداری گردید.

    ابزارهای گردآوری اطلاعات در این مطالعه شامل فرم­های مصاحبه و مشاهده (جهت ثبت ویژگی­های جمعیت­شناختی، بارداری و زایمان) و مقیاس اشپیل­برگر[7] جهت سنجش اضطراب آَشکار و پنهان بود. روایی فرم­های مصاحبه و مشاهده توسط 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده­ی پرستاری مامایی مشهد مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایایی فرم­های مذکور توسط پایایی هم­ارز و با 92/0<r تایید گردید. روایی پرسش­نامه سنجش اضطراب اشپیل­برگر در ایران توسط بهروز مهرام در سال 1372 به تایید رسیده است (17). پایایی ابزار اشپیل­برگر در این پژوهش با استفاده از ضریب­ آلفای­ کرونباخ (889/0=a) محاسبه و تایید گردید. در بخش زایشگاه، پژوهشگر بعد از شرح مختصری از هدف و روش کار، افراد واجد شرایط پژوهش را بر اساس فرم­های مصاحبه و مشاهده انتخاب و رضایت کتبی ایشان را جهت شرکت در پژوهش کسب نمود. سپس واحدهای پژوهش در یکی از سه گروه تحت درمان با دارونما، اسانس اسطوخودوس و مراقبت معمول قرار گرفتند. جهت اجتناب از برخورد نمونه­ها، نحوه­ی نمونه­گیری واحدهای پژوهش در هر گروه به صورت تصادفی و دو روز در میان انجام می­گرفت. در هر گروه میزان اضطراب آشکار و پنهان واحدهای پژوهش پیش از انجام مداخله و نیز بلافاصله و 60 دقیقه بعد از پایان مداخله توسط پرسش­نامه­ی سنجش اضطراب آَشکار و پنهان اشپیل­برگر اندازه­گیری و به توسط کمک­پژوهشگر در فرم معاینه و مشاهده ثبت می­گردید.

    مداخله انجام شده به این صورت بود که در گروه آزمون، علاوه بر مراقبت­های معمول زایشگاه، پژوهشگر یک قطره از اسانس اسطوخودوس را توسط قطره­چکان روی دستمال کاغذی می­ریخت و دستمال توسط سنجاق به یقه­ی لباس نمونه متصل می­شد، سپس از وی درخواست می­شد به مدت 15 دقیقه، به طور عادی تنفس نماید.در گروه تحت درمان با دارونما، علاوه بر مراقبت­های معمول زایشگاه، پژوهشگر یک قطره از روغن بادام شیرین را توسط قطره­چکان روی دستمال کاغذی ریخته و دستمال به یقه­ی لباس نمونه متصل می­شد، سپس از وی درخواست می­گردید به مدت 15 دقیقه، به طور عادی تنفس نماید و در گروه مراقبت معمول در مدت پژوهش مراقبت­های رایج در بخش زایشگاه بیمارستان حضرت ام­البنین (س) شامل گرفتن رگ، تعویض لباس، ملحفه، پد و نوشیدن مایعات توسط پژوهشگر انجام می­گرفت.

    تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های آماری با نرم­افزار SPSS نسخه­ی 14 و آزمون­های مجذور خی، تحلیل واریانس یک طرفه و ویلکاکسون انجام شد. در تمام آزمون­ها سطح معنی­داری 05/0<P مد نظر قرار گرفت.

     

    نتایج

    در پژوهش حاضر، بین سه گروه از نظر میزان تحصیلات مادر و پدر، شغل مادر، سطح اجتماعی­اقتصادی، رضایت از روابط زناشویی، تصور مادر نسبت به شدت درد زایمان و میانگین مدت و تعداد انقباضات رحم در طی ده دقیقه، شدت انقباضات، تعداد ضربان قلب جنین، میزان اتساع دهانه­ی رحم و میزان کوتاه­شدگی طول دهانه­ی رحم، میزان خستگی، شدت درد و میزان اضطراب آشکار و پنهان در زمان قبل از مداخله، اختلاف آماری معنی­داری وجود نداشت.

    بر اساس نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه بین اختلاف میزان اضطراب آشکار و پنهان مرحله­ی اول زایمان در زمان قبل از مداخله با بلافاصله بعد از مداخله و قبل از مداخله با 60 دقیقه بعد از آن در سه گروه تفاوت معنی­دار آماری وجود داشت (جدول 1). با استفاده از آزمون توکی، با مقایسه دو به دوی گروه­ها مشخص شد که از نظر اختلاف میزان اضطراب آشکار در زمان قبل از مداخله با بلافاصله بعد از مداخله و قبل با 60 دقیقه بعداز مداخله اختلاف آماری معنی­داری بین گروه

    اسانس اسطوخودوس  با  دارونما  و  گروه  اسانس  اسطوخودوس با مراقبت معمول وجود داشت و بین گروه مراقبت معمول با دارونما اختلاف آماری معنی­داری وجود نداشت. از نظر اختلاف میزان اضطراب پنهان قبل با بلافاصله و قبل با 60 دقیقه بعد از مداخله اختلاف آماری معنی­داری بین گروه اسانس اسطوخودوس با دارونما وجود داشت ولی بین گروه اسانس اسطوخودوس با مراقبت معمول و گروه مراقبت معمول با دارونما اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت (جدول 2). هم چنین بین اختلاف میزان اضطراب آشکار و پنهان در زمان بلافاصله بعد از مداخله با 60 دقیقه بعد در سه گروه تفاوت معنی­دار آماری وجود نداشت.

     

     

    جدول1- مقایسه­ی اختلاف میزان اضطراب آَشکار مرحله­ی اول زایمان بلافاصله و 60 دقیقه بعد از مداخله در سه گروه تحت درمان با اسطوخودوس، دارونما و مراقبت­های معمول

     

    گروه

    مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    اسانس اسطوخودوس

    دارونما

    مراقبت معمول

    df

    F

    P

    متغیر

    انحراف معیار± میانگین

    انحراف معیار ± میانگین

    انحراف معیار± میانگین

  • آب زنجبیل و لاغری
  • اختلاف میزان اضطراب آشکار قبل با بلافاصله بعد از مداخله

    8/9- ± 0/10

    9/0 ± 4/8

    5/1 ± 1/11

    2

    875/12

    001/0

    اختلاف میزان اضطراب آشکار قبل با 60 دقیقه بعد از مداخله

    9/7- ± 4/13

    5/2 ± 6/8

    مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    1/4 ± 6/13

    2

    036/9

    001/0

    اختلاف میزان اضطراب آشکار بلافاصله با 60 دقیقه بعداز مداخله

    9/1 ± 0/9

    6/1 ± 6/7

    6/2 ± 9/7

    2

    366/0

    833/0

     

    جدول2- مقایسه­ی اختلاف میزان اضطراب پنهان مرحله­ی اول زایمان بلافاصله و 60 دقیقه بعد از مداخله در سه گروه تحت درمان با اسطوخودوس، دارونما و مراقبت­های معمول

     

    گروه

    اسانس اسطوخودوس

    دارونما

    مراقبت معمول

    df

    F

    P

    متغیر

    انحراف معیار± میانگین

    انحراف معیار ± میانگین

    انحراف معیار± میانگین

    اختلاف میزان اضطراب پنهان قبل با بلافاصله بعد از مداخله

    4/4-± 4/7

    2/0 ± 7/5

    7/1- ± 8/5

    2

    043/4

    021/0

    اختلاف میزان اضطراب پنهان قبل با 60 دقیقه بعد از مداخله

    1/4-± 6/7

    2/0- ± 9/4

    7/1- ± 0/6

    2

    125/3

    049/0

    اختلاف میزان اضطراب پنهان بلافاصله با 60 دقیقه بعداز مداخله

    2/0± 0/3

    4/0- ± 5/4

    1/0- ± 5/3

    2

    209/0

    812/0

    بحث و نتیجه­گیری

     

    اضطراب زایمان پیامدهای بسیار زیادی بر مادر و نوزاد بر جای می­گذارد. از روش­هایی که می­توان اضطراب زایمان را تقلیل داد، رایحه­درمانی و استفاده از اسانس­های گیاهی است (1،15). نتایج این تحقیق نشان می­دهد که میزان اضطراب زایمان در گروه تحت درمان با اسانس اسطوخودوس به طور معنی­داری پایین­تر از گروه تحت درمان با دارونما و مراقبت معمول بود. این نتایج با بررسی برنز هم­خوان است. وی نشان داد که اضطراب زایمان در گروهی که از اسانس­های گیاهی از جمله اسانس اسطوخودوس استفاده کرده بودند، در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی­داری کاهش داشته است (15). هم­چنین لرنر طی پژوهشی نشان داد که استنشاق اسانس اسطوخودوس سبب کاهش اضطراب بیماران مراجعه­کننده به مطب دندان­پزشکی می­شود (14). ولی نتایج به دست آمده توسط گراهام[8] نشان داد که استفاده از اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب بیماران مبتلا به سرطان تاثیری ندارد (18).

    در پژوهش حاضر بلافاصله بعد از استنشاق اسانس اسطوخودوس، بیشترین کاهش در میزان اضطراب آشکار و پنهان دیده شد که می­تواند در ارتباط با جذب فوری و در نتیجه تاثیر بلافاصله­ی اسانس باشد. کوک[9] طی مقاله­ی مروری گزارش کرد که روغن­های اسانس­دار بلافاصله پس از استنشاق سبب کاهش نمرات اضطراب می­گردند (19). هم چنین کاهش میزان اضطراب آشکار و پنهان در زمان 60 دقیقه بعد از استنشاق اسانس نسبت به زمان بلافاصله بعد از مداخله کمتر بود که کاهش اثر دارو با گذشت زمان می­تواند توجیه این اختلاف باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اسانس اسطوخودوس سبب کاهش بیشتری در نمرات اضطراب آَشکار نسبت به نمرات اضطراب پنهان می­گردد. زنان در زمان زایمان و مخصوصا در زمان ورود به زایشگاه اضطراب آَشکار بالایی دارند که این اضطراب سبب ایجاد فرآیندهای تداخلی با روند پیشرفت زایمان می­گردد. در مطالعه­ی آلمدیا[10] میزان اضطراب آشکار زایمان بالاتر از اضطراب پنهان بود و مداخله، سبب کاهش بیشتری در نمرات اضطراب آَشکار نسبت به نمرات اضطراب پنهان شده بود (20).

    هم­چنین یافته­های مطالعه­ی حاضر نشان داد که در تعداد ضربان قلب جنین در زمان­های قبل با بلافاصله بعد از مداخله، قبل با 60 دقیقه بعد و بلافاصله بعد از مداخله با 60 دقیقه بعد از آن از نظر آماری تفاوت معنی­داری در سه گروه وجود نداشت. برنز گزارش کرد که استفاده از روغن­های اسانس­دار از جمله اسانس اسطوخودوس در طی زایمان هیچ گونه عارضه­ی جانبی بر جنین ندارد (15). یافته­های این مطالعه موثر بودن استنشاق اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب آشکار زایمان را در زمان­های بلافاصله و 60 دقیقه بعد از استنشاق اسانس نشان داد. بنا بر این به نظر می­رسد که استفاده از اسانس اسطوخودوس بتواند به عنوان یک روش آسان، ارزان و غیرتهاجمی برای کاهش اضطراب زنان در حین زایمان به ویژه در زنان با نخستین بارداری مورد استفاده قرار گیرد و خانم­های باردار تشویق به زایمان طبیعی شده و مراحل زایمان را با اضطراب کمتری تجربه کنند. در مورد محدودیت­های پژوهش کنونی می­توان گفت که همانند پژوهش برنز، امکان انجام این مطالعه نیز بر اساس نظرات متخصصان رشته­ی گیاهان دارویی به صورت کور وجود ندارد (15).در انتها پیشنهاد می­شود مطالعات بیشتری جهت بررسی اثر اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب پنهان زایمان انجام گیرد

    1Teresa

    2Perry

    3Cline

    4Lehrner

    5Burns

    6Hur

    1Spiell-Berger Inventory

    1Graham

    2Cooke

    3Almedia

     

    زارع مبینی, فاطمه. (1389). تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب مرحله ی اول زایمان در بارداری نخست. مجله اصول بهداشت روانی, 12(48), 6-720. doi: 10.22038/jfmh.2010.1035

    فاطمه زارع مبینی. “تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب مرحله ی اول زایمان در بارداری نخست”. مجله اصول بهداشت روانی, 12, 48, 1389, 6-720. doi: 10.22038/jfmh.2010.1035

    زارع مبینی, فاطمه. (1389). ‘تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب مرحله ی اول زایمان در بارداری نخست’, مجله اصول بهداشت روانی, 12(48), pp. 6-720. doi: 10.22038/jfmh.2010.1035

    زارع مبینی, فاطمه. تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب مرحله ی اول زایمان در بارداری نخست. مجله اصول بهداشت روانی, 1389; 12(48): 6-720. doi: 10.22038/jfmh.2010.1035

    برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

    شرکت حسابداری

    ماه عسل

    سیکس پک

    یکی از خواص اسطوخودوس رفع مشکلات بی خوابی و افسردگی است. استفاده از چای اسطوخودوس قبل از خواب کمک میکند که خوابی آرام و راحت داشت باشید.

    گیاه اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی کابرد داشته و از آن برای مصارف درمانی مختلف استفاده می شده است. چای اسطوخودوس از دمنوش‌های رایجی بوده که گذشتگان ما برای رفع خستگی روزانه و کسب آرامش، رفع مشکلات بدخوابی از آن استفاده می کرده‌اند. قسمتهای مورد استفاده این گیاه در طب سنتی گلها و سرشاخه‌های گلدار گیاه است. گیاه اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی داشته و به همین دلیل در صنایع عطرسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی از آن استفاده میگردد. امروزه در صنعت داروسازی اسانس آن نیز تولید شده که برای درمان برخی بیماری‌ها و به ویژه برای ماساژ به همراه روغن بادام و روغن زیتون استفاده میشود.مضرات اسطوخودوس برای بارداری

     

    طبیعت گیاه اسطوخودوس گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی گیاه اسطوخودوس عبارتند از:

    رفع مشکل بدخوابی بزرگسالان: یکی از خواص اسطوخودوس رفع مشکلات بی خوابی و افسردگی است. استفاده از چای اسطوخودوس قبل از خواب کمک میکند که خوابی آرام و راحت داشت باشید. همچنین گزاشتن چند شاخه از گلهای اسطوخودوس در بالشت و بوییدن رایحه آن کمک می کند که خوابی آرام و دلپذیر را تجربه کنید، علاوه بر آن مصرف اسطوخودوس اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد.

    رفع مشکل بی خوابی نوزادان: از روغن اسطوخودوس میتوان به عنوان روغن ماساژ برای نوزادان و کودکان استفاده نمود. روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالید. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. امروزه اکثر شامپوهایی که برای نوزدادان و کودکان تهیه شده حاوی روغن اسطوخودوس است.

    رفع مشکلات خواب زنان باردار: استفاده از عرق اسطوخودوس زیر نظر پزشک یکی از بهترین عرقیات گیاهی است که زنان باردار میتوانند در دوران بارداری خود از آن مصرف کنند. خوردن عرق اسطوخودوس و چای آن باعث شده اضطراب و نگرانی از زنان باردار دور شده و مشکل بی خوابی آنها را رفع کند. همچنین در درمان خانگی سرماخوردگی به آنان کمک میکند.

    از دیگر خواص اسطوخودوس رفع مشکلات عصبی نظیر افسردگی ، اضطراب و استرس میباشد. چنانچه شما از دسته افرادی هستیدد که شغل پر استرسی دارید و در طول روز زیاد عصبانی میشوید، پیشنهاد میشود از چای اسطوخودوس میل کرده و با اسانس این گیاه حمام کنید. استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد. به این منظور می‌توانید ۳ تا ۱۰قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید. با اضافه کردن روغن اسطوخودوس به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌های روزمره بهره برد، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره و تقویت حافظه نیز پرداخت. نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب، به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

    کمک به درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس از دیگر خواص اسطوخودوس میباشد. به این منظور ۲ قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام تلخ و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید .همچنین استفاده از کمپرس اسطوخودوس نیز برای کاهش درد مفید است.

    به منظور استفاده دارویی از خواص اسطوخودوس میتوان آن را به روشهای زیر استفاده نمود:

    چای اسطوخودوس: یکی از راههای استفاده از خواص این گیاه دارویی تهیه چای این گیاه است. به این منظور حدود ۵ گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید . مقدار مصرف این دم کرده ۴-۳ فنجان در روز است .

    روغن اسطوخدوس: از روغن این گیاه به عنوان روغن ماساژ همراه با روغنهای دیگر استفاده میشود. این روغن را میتوانید از عطاریها و داروخانه ها تهیه کنید.

    کمپرس اسطوخودوس: برای تهیه کمپرس این گیاه، ۳۰ گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید .سپس آن را در کیسه ای تمیز ریخته و بر روی موضع مورد نظر بگزارید.

    این گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت. ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مصلح استفاده کنند. همچنین در برخی افراد زمانی که از آن به عنوان ماساژ استفاده شود، ممکن است ایجاد حساسیت پوستی نماید.

     

    سلام طرحی دارم که درمجلس تصویب و دولت اجرا کند ظرف پنج سال دریافتی کلیه حقوق بگیران از خط فقر خارج و بشکرانه خدا در کشور نه فقیری داریم ونه دزد چون همه با دریافتی از خط فقر خارج میشوند و زندگی عامه مردم بهتر خواهد شدو شرایط اقتصادی مطلوبتر خواهد شد و تمام ngoها به تولید روی خواهند آورد و با اجرای این طرح در کشورهای دیگر میتوان فقر و گرسنگی را محو کرد

    عاشق اسطوخودوسم … واقعا آرام بخشه و باعث ایجاد خواب عمیق میشه

    پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

    گروه نرم افزاری آسام

    میزبانی می شود.

    مشاغل و خدمات محبوب ایرانی


    نشونه بزرگترین بانک اطلاعات مشاغل ایران

    تاریخ درج : 1389/12/22

    تعداد نمایش : 10190

    مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    آفتاب گردان

    آفتابگردان که به نام های آذریون – آفتاب پرست – عبادالشمس- طیلاون – دوارالشمس- آفتاب گردک و ثامریوما نیز معروف است، دارای خاصیت آرام بخش و تقویت کننده ی اعصاب می باشد.

    همچنین از آن می توان در مواردی نظیر : زیاد کردن اردار – باز کردن عروق مغزی – صرع کودکان – منژیت – تقویت بینایی – رماتیسم – استسقاء – سوء هاضمه – یرقان- کولیت – مسمومیت – جرب – تصلب شرایین – تقویت کبد و بو اسیر استفاده نمود.

    مضراب :

    1)    زنان باردار مجاز به آفتاب گردان نمی باشند، زیرا موجب سقط جنین می گردد .

    2)    افرادی که مبتلا به ناراحتی های طحال می باشند، باید در مصرف آفتابگردان احتیاط نمایند.

    آقطی

    آقطی که به نام های خمان اسود – انگور کولی – خمان کبیر – پلم – یاس کبود- خمان اسود- بلخون- سبوقه و شبوته نیز معروف است ، دارای خاصیت تقویت کننده ی اعصاب بوده و از آن می توان همچنین در مواردی نظیر : نفخ- تب- زیاد کردن ادرار – التیام زخم ها – سنگ کیسه صفرا- رماتیسم – ورم حفره های بینی- سیفلیس – نفریت – کلسترول – ورم پروستات- گلو درد – استسقاء- نقرس- بواسیر- برونشیت- سرماخوردگی – سنگ کلیه – جوش پلک – عفونت لثه- ورم کلیه و عدم امکان دفع ادرار نیز استفاده به عمل آورد.

    مضرات :

    1) زیاد روی در مصرف آقطی موجب بروز استفراغ افزایش عرق می شود.

    2) افراد مبتلا به اسهال باید در مصرف آقطی احتیاط نمایند .

    آویشن شیرازی

    آویشن که به نام های حاشا – صعتر- آفشن – اوشک – آویشم- پودنه کوهی- سرپوله – اوشن و صعتر الحمار نیز معروف می باشدف دارای خاصیت آرام بخش و تقویت کننده ی اعصاب بوده و از آن می توان همچنین در مواردی نظیر : کم اشتهایی- تصفیه ی خون – تب – کم خوابی – زیاد کردن ادرار- التیام زخم ها- سرماخوردگی- بیماری های عفونی- ضعف جسمانی – سرفه شدید- ورم روده- تقویت نیروی جنسی – تقویت حافظه – عدم وقوع عادت ماهانه – برفک دهان- کلسترول- سیاه سرفه – مننژیت- مسمومیت – ناراحتی های مغزی – ترشحات سفید واژن- سنگ کلیه- ورم کلیه – شب کوری- سیاتیک- افزایش شیر مادر- دفع اخلاط خونی – دل درد – آسم – میگرن- تقویت کبد- عدم امکان دفع ادرار و عفونت مجاری ادرار استفاده به عمل آورد.

    مضرات :

    1)    زنان باردار باید در مصرف آویشن شیرازی احتیاط نمایند.

    2)    زیاده روی در مصرف آویشن شیرازی موجب اختلالات جنسی و کم اشتهایی می گردد.

    3)    اشخاصی که به آلبومینوری مبتلا می باشند، نباید از آویشن شیرازی استفاده کنند.

    اذخر

    اذخر که به نام های کاه مکه – گورگیاه- گزنه دشتی- خلال خامونی- گربه ی دشتی و خزنوب نیز نامیده می شود، دارای طبع گرم و خشک بوده و در تقویت اعصاب و همچنین آرامش بخشیدن به اعصاب سودمند می باشد.

    از این گیاه علاوه بر تقویت اعصاب می توان در مواردی مانند : زیاد کردن ادرار- دافع اخلاط خونی- تقویت کبد – باز کردن عادت ماهانه- آسم – جوش دهان – ورم لثه – درد مفاصل – درد دندان – ورم رحم- ناراحتی مثانه- استفراغ- خارش پوستی- زخم معده – ورم کبد- سنگ کلیه و … استفاده نمود.

    مضرات :

    زیاده روی و مصرف بی رویه اذخر موجب ناراحتی معده می گردد.

    اسطو خودوس

    اسطوخودوس که به نام های تربوم – لاوند- آسنی- خیری البری- منان – خزامی – خیری دشتی- شاهسپرم رومی – کشته – بشباش- تروم- ضرم- سخاوس و اسطوخدوس نیز معروف می باشد، دارای خاصیت آرام بخش- تقویت کننده ی اعصاب و ضد بی خوابی می باشد.

    از این گیاه علاوه بر استفاده در تقویت اعصاب می توان در مواردی نظیر: فشار خون- دفع اخلاط- تشنج- بیماری های عفونی- بیماری های عصبی- عفونت روده- وجود خون در ادرار- بو اسیر- سیاه سرفه- تقویت عمومی بدن- برونشیت- احتقان مغزی- استسقاء- درد طحال- تقویت قلب- التهاب رهم- طپش قلب- انزال زودرس- حصبه- صرع- سرگیجه- ترشحات سفید واژن- تاول دهان- گاز روده- گلو درد عفونی- سرماخوردگی- ورم روده- بیماری های کبدی- اوره خون و تنظیم عادت ماهانه نیز می توان استفاده نمود.مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    مضرات :

    1)    افرادی صفراوی مزاج و همچنین افرادی که مبتلا به ناراحتی های ریوی می باشند، باید در مصرف اسطو خودوس احتیاط نمایند.

    2)    زیاده روی و مصرف بی رویه اسطوخودوس موجب بروز تشنگی و عطش شدید می شود.

    3)    اشخاصی که مبتلا به استفراغ می باشند، باید تا هنگام بهبودی از مصرف اسطوخودوس خودداری کنند.

    افتیمون

    افتیمون که به نام های آلاکلنگ- دارساس- زجمول- ذراریح و سس صغیر نیز معروف می باشد، دارای خاصیت آرام بخش و تقویت کننده ی اعصاب بوده و همچنین از آن می توان در مواردی نظیر: تصفیه خون- نفخ- صرع- دفع انگل روده- بی خواب – سردرد- لرزش- تقویت حافظه- سکته ی مغزی- کولیت معده- مالیخولیا- انزال زودرس- دل درد- یبوست و بو اسیر به کار برد.

    مضرات :

    1)    افتیمون سمّی می باشد، لذا در مصرف آن باید نهایت دقت را به عمل آورد.

    2)    زنان باردار مجاز به مصرف افتیمون نمی باشند.

    3)    زیاده روی در مصرف افتیمون موجب بروز تاول و غش می شود.

  • تصاویر زیبای طبیعت با کیفیت hd
  • 4)    افراد گرم مزاج و صفراوی مزاج و همچنین اشخاصی که مبتلا به ورم روده می باشند، باید در مصرف افتیمون احتیاط نمایند.

    اکسیر ترکی

    اکسیر ترکی که به نام های اگیر ترکی- آلوا – آگور- ابامرون- عودالوج- اورکلبک – قصب الذیره- سوسن زرد- وج و سوسن باتلاقی نیز معروف می باشد، دارای خاصیت آرام بخش- نشاط آور و مقوی دستگاه عصبی بوده و همچنین از آن می توان در مواردی نظیر: تصفیه ی خون- زیاد کردن ادرار- نفخ معده- تقویت روده- تقویت رحم – تقویت حافظه- تقویت نیروی جنسی- تقویت کبد- آبریزش چشم- تپش قلب- استسقاء- زخم روده- ورم روده- دندان درد- درد رحم- درد طحال-قطره قطره آمدن ادرار- خونریزی بینی- ورم مفاصل- سرفه – سوء هاضمه و … استفاده به عمل آورد.

    مضرات :

    1)    افراد گرم مزاج و همچنین زنان باردار در مصرف اکسیر ترکی احتیاط نمایند.

    2)    زیاده روی در مصرف اکسیر ترکی باعث خواب آلودگی می شود.

    منبع: pardad.ir

    اسطوخودوس، ‌گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک،‌ دراز، سبز رنگ و پوشیده از گل‌های سفید پنبه‌ای است. گل‌های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله می‌باشد.

    اسطوخودوس در بیشتر نقاط دنیا به صورت خودرو می‌روید و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر می‌شود.

    قسمت مورد استفاده این گیاه،‌ گل‌ها و سر شاخه‌های گلدار آن است.مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد ولی طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می‌شود.

    از دیر باز ملل مختلف با خواص این گیاه دارویی آشنا بوده‌ و از آن برای رفع بسیاری ناراحتی‌ها از جمله مشکلات هاضمه، بی‌خوابی، اضطراب استفاده می‌کردند.

    در جنگ جهانی اول از خواص دارویی این گیاه برای درمان و ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌‌کردند و کشاورزان انگلیسی برای پیشگیری از سردرد و آفتاب‌زدگی گل‌های این گیاه را درون کلاه‌های خود می‌گذاشتند.

    برخی از خواص دارویی اسطوخودوس:

    • رفع استرس و افسردگی:

    روغن اسطوخودوس آرام‌بخش و ضد تشنج بوده و تاثیر آرام‌بخش‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

    • رفع بی‌خوابی:

    محققان انگلیسی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که استفاده از اسطوخودوس در رفع بی‌خوابی، همانگونه که در طب سنتی آز آن استفاده می‌شده، تاثیر به ‌سزایی دارد.

    در بیمارستان‌های انگلیس، برای رفع بی‌خوابی به بیماران بالش‌هایی داده می‌شود که درون آن اسطوخودوس وجود دارد.[خطرات بی‌خوابی و راه‌های مقابله با آن]

    • خاصیت ضدعفونی کننده قوی دارد از این‌رو برای ضدعفونی‌کردن زخم‌ها و جراحات به کار می‌رود.

    • مشکلات هاضمه را برطرف می‌کند.

    • در درمان انواع سردردها موثر است.

    • مشکلات پوستی را برطرف می‌کند.

    منبع: beytoote.com

    بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

    اسطوخودوس (که به زبان انگلیسی به آن Lavender و در زبان فرانسوی به آن Lavande گفته می شود) گیاهی است با خواص دارویی و درمانی فراوان که از گذشته های دور برای مصارف بسیاری از آن استفاده می شده است.

    تهران – اقتصادبرتر – ۱۷ آذر ۹۶

    اسطوخودوس (که به زبان انگلیسی به آن Lavender و در زبان فرانسوی به آن Lavande گفته می شود) گیاهی است با خواص دارویی و درمانی فراوان که از گذشته های دور برای مصارف بسیاری از آن استفاده می شده است.

    در مقاله «خواص اسطوخودوس – ۲۰ خاصیت اسطوخودوس برای سلامتی» می خواهیم شما را با مهمترین فواید اسطوخودوس آشنا سازیم که از آن جمله می توان به خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی، کاهش فشار خون، درمان سردرد، کاهش استرس و ایجاد آرامش اشاره نمود.مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    به علاوه اسطوخودوس و فرآورده های آن همچون روغن اسطوخودوس، عصاره اسطوخودوس و چای یا دمنوش اسطوخودوس فواید دیگری نیز دارد. در قسمت آخر مقاله به صورت مبسوط به بررسی خواص اسطوخودوس برای پوست خواهیم پردازد و فواید اسطوخودوس برای موها بررسی می شود.

    بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد.

    یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

    روغن اسطوخودوس قلب را آرام می کند و می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مکمل استفاده کنید. می توانید از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید یا ۲ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۲۰ قطره روغن گیاهی رقیق کرده و روی ستون فقرات، انحنای کف پا و یا کف دست ها بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

    یک خاصیت برگ اسطوخودوس تاثیر آن در درمان سردرد می باشد. نوشیدن عصاره تهیه شده از برگ‌ اسطوخودوس تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد دارد. این نوشیدنی برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب‌انگیز دارد. این داروی گیاهی اگر چه طعمی تلخ و گس دارد اما خاصیت و تاثیرگذاری آن چنان زیاد است که بسیاری از بیماران تلخی آن را تحمل می کنند. اما در صورتی که برخی از بیماران قادر نباشند گسی و تلخی عصاره اسطوخودوس را تحمل کنند کافی است این عصاره را رقیق کرده و آن را میل کنند.

    افرادی که مشاغل سخت و دشوار دارند و میزان فشار و استرس کاری آن‌ها زیاد است، بهتر است در طول روز یک یا ۲ لیوان از چای یا جوشانده گیاه اسطوخودوس میل کنند. نوشیدن این چای به افزایش توان سیستم عصبی کمک می‌کند. این خاصیت به رفع اضطراب، بیخوابی، استرس و افسردگی کمک می‌کند. در گیاه درمانی توصیه می شود چای اسطوخودوس برای خواب بهتر شبانه میل گردد. برای تهیه ۸ تا ۱۰ لیوان چای اسطوخودوس کافی است یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش مثل چای دم کرده و همراه با نبات و عسل مصرف کنید.

    نوشیدن دمنوش اسطوخودوس – که به آن چای اسطوخودوس نیز گفته می شود – پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره مندی از تاثیر این دمنوش کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان دمنوش اسطوخودوس را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه دمنوش اسطوخودوس یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    توجه: از مصرف بیش از اندازه دمنوش اسطوخودوس (بیش از مقدار ذکر شده) خودداری کنید. در صورت زیاده روی احتمال این وجود دارد که اسطوخودوس تاثیر معکوس داشته باشد و به جای آرام بخشی باعث تحریک اعصاب شود.

    تحمل استرس در مواقعی مثل اسباب کشی، دغدغه ها یا درگیری های خانوادگی و … اغلب باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد روده ها می شود و اسطوخودوس می تواند درمان موثری برای این قبیل ناراحتی ها باشد. اسطوخودوس به عنوان یک مُسکن و ضد اسپاسم روی اختلالاتی که منشا عصبی دارند اثر گذاشته و باعث کنترل و تسکین آن ها می شود. در واقع درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس را یکی از مفیدترین شیوه‌های درمان و تسکین اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلات شکم می‌دانند.

    برای درمان دل درد و اسپاسم شکم با استفاده از اسطوخودوس، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری گل خشک را با ۱۵ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزانه ۲ تا ۳ فنجان و موقع خواب نیز ۱ فنجان از این دم کرده میل نمایید. همچنین می توانید ۲ الی ۴ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن گیاهی رقیق کرده و مستقیماً روی شکم خود بمالید. نواحی دردناک(روی دستگاه گوارش) را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود.

    اسطوخودوس برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه ضد عفونی کننده ریوی موثری است که ترشحات برونشیتی را کاسته، به خلط انداختن آن را آسان تر ساخته و گلودرد و سرفه را درمان می‌کند. ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف دم کرده اسطوخودوس باید با مشورت پزشک و به عنوان درمان مکمل در کنار درمان مخصوص این بیماری و زیر نظر پزشک صورت گیرد.

    اسطوخودوس در بین تمام فوایدی که دارد می‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ویژه زمانی که به دلیل استرس و فشارهای روحی و یا پرخوری دچار این حالت شده باشید اسطوخودوس به دادتان می‌رسد. به خاطر اینکه اسطوخودوس مسکن است و به همین دلیل سیستم عصبی را کنترل می‌کند؛ همچنین ترشح معده و انقباض‌های روده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب غذا هضم می‌شود. یک قطره از اسانس خوراکی اسطوخودوس را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و بخورید. اگر حالت تهوع شدید بود قطره را مستقیماً زیر زبانتان بچکانید (یک قطره).

    برای درمان نفخ یا یبوست می توان به اسطوخودوس اعتماد نمود. اسطوخودوس خاصیت ضداسترس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می کند. ۱ الی ۲ قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در ۱۵ میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس از صافی رد کنید و روزانه ۲ یا ۳ فنجان و ۱ فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید.

    علاوه بر این، می توانید روغن اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید به این ترتیب که ۲ الی ۴ قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

    بسیاری از درمانگران طب سنتی و مکمل بر این باورند که استفاده از روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی موجب از بین رفتن آثار باقی مانده زخم‌ها و برخی از سوختگی‌ها می‌شود. ماساژ روغن اسطوخودس به روی زخم‌ها به صورت مستمر و روزانه کمک می کند تا جای زخم‌ها و سوختگی‌ها از بین رود.

    برای این کار از دو روش می توان بهره جست. در روش اول یک قاشق چای‌خوری از روغن اسطوخودوس را در یک تشت آب حل کنید و محدوده‌ای که دچار سوختگی شده را در آن قرار دهید تا دردتان کم شود و درست از همان دقایق بعد از سوختگی روند ترمیم پوست‌تان آغاز شود. شاید نتوانید روغن اسطوخودوس را مثل روغن نارگیل به‌راحتی روی پوست‌تان بمالید اما نگران نباشید. همان یک قاشق چای‌خوری روغنی که در آب ریخته‌اید می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در حفظ سلامت و زیبایی پوست‌تان بگذارد.

    اما روش دوم به این گونه است که: به مدت ۱۵ دقیقه، روی ناحیه ای که دچار سوختگی شده آب سرد بریزید. توجه داشته باشید آب خیلی خنک نباشد. سپس با یک دستمال تمیز، پوست را به آرامی خشک کرده ۲ الی ۵ قطره روغن اسطوخودوس را روی پوست سوخته بمالید. روزانه سه مرتبه، تا درمان کامل بافت های آسیب دیده این کار را تکرار کنید.

    اگر شما هم جزء افرادی هستید که در طول روز دچار عصبانیت و استرس می‌شوید بهتر است اسپای اسطوخودوس را تجربه کنید. اسپای اسطوخودوس یا همان استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد. می‌توانید ۳ تا ۱۰ قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید. با اضافه کردن روغن اسطوخودوس به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌های روزمره بهره برد، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره نیز پرداخت.

    برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه‌های درمانی طب مکمل وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه‌های طبیعی نظیر کشمش، خرما وانجیر است. به اعتقاد درمانگران نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

    در اینجا می خواهیم کمی در خصوص خواص اسطوخودوس و روغن اسطوخودوس به عنوان یک منبع عالی ترکیبات آنتی اکسیدان توضیحاتی ارادئه نماییم. یکی از خطرناک ترین و شایع ترین عوامل خطر در ارتباط با هر بیماری، رادیکال های آزاد (سموم، مواد شیمیایی، آلاینده ها و غیره) می باشد. رادیکال های آزاد سبب از کار افتادن دستگاه ایمنی بدن انسان شده، می تواند تاثیرات مخرب غیر قابل تصوری بر سلامتی ما داشته باشد. حال این سوال مطرح می شود که برای پیشگیری از این آسیب ها چه باید کرد؟ پاسخ این است که بدن ما با تولید آنتی اکسیدان ها از خود در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند.مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    واکنش و پاسخ طبیعی بدن در مقابل رادیکال های آزاد مخرب، تولید آنزیم های آنتی اکسیدان – به خصوص گلوتاتیون، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) – می باشد، که سبب می شود تا این رادیکال های آزاد نتوانند به ما آسیب برسانند. اما اگر میزان رادیکال های آزاد زیاد باشد، بدن از لحاظ ترکیبات آنتی اکسیدان به منظور مقابله با آنها، با کمبود مواجه می شود. و این مشکلی است که امروزه به واسطه رژیم های غذایی نامناسب و قرار گرفتن زیاد در معرض سموم نسبتا شایع شده است. ولی از سوی دیگر روش های طبیعی زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که یکی از آنها استفاده از روغن اساسی اسطوخودوس می باشد. دانشمندان ثابت کرده اند که روغن اسطوخودوس یک منبع بسیار عالی از ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد.

    برای نمونه اخیرا دانشمندان چینی در یافته اند که مصرف روغن اسطوخودوس (روغن اساسی اسطوخودوس) به بدن انسان کمک می کند تا از میان ۴ ترکیب آنتی اکسیدان بسیار قوی که از آنها برای مقابله با رادیکال های آزاد استفاده می کند، ۳ تا را در مدت ۲۲ ساعت پس از مصرف روغن اسطوخودوس تولید نماید. این ترکیبات آنتی اکسیدان عبارتند از گلوتاتیون، کاتالاز و SOD.

    همچنین دانشمندان رومانیایی در یافته اند که استنشاق بخار روغن اسطوخودوس به مدت ۷ روز و هر روز ۶۰ دقیقه، دارای چنین تاثیراتی است. این محققان در یافتند که انتشار روغن اسطوخودوس در محیط و هوا سبب محافظت از سلول ها در برابر آسیب هایی ناشی از رادیکال های آزاد می شود؛ آسیب هایی که اگر با آنها مقابله نشود می تواند باعث بروز سرطان گردد.

    مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد می شود. اسطوخودس همچنین می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی مواجه هستند، در نتیجه استفاده از اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. اسطوخودوس مقوی معده هم است. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش دارد. ۲ گرم اسطوخودوس را باید به مدت ۱۰ دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب نوشید.

    قارچ انگشتان پا که بیشتر اوقات به شکل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا دیده می شود، عارضه ای ناخوشایند و بدشکل است و حتی می تواند باعث ترک خوردن، شکاف و افتادن کامل ناخن پا شود. ۲۵ قطره (۱میلی لیتر) روغن اسطوخودوس، ۲۵ قطره روغن مرزه و ۴ میلی لیتر روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور را به آرامی مخلوط کنید. چند قطره از این ترکیب را روی پوست یا ناخن مبتلا به قارچ، سه بار در روز بریزید. این کار را تا زمان از بین رفتن قارچ ها ادامه دهید. برای پیشگیری از عود آن ها کافی است طی چند هفته بعد، فقط یک بار در روز این کار را ادامه دهید.

    روغن طبیعی گل اسطوخودوس یکی از ترمیم کننده های عالی پوست کودکان است و او را از گزند پشه ها و حشرات در امان نگه می دارد. همچنین مصرف روغن اسطوخودوس به بهبود خواب کمک می کند و درمانی بسیار عالی برای بی خوابی کودکان است. از دیگر خواص روغن اسطوخودوس برای کودکان می توان به درمان عفونت های پوستی، کاهش استرس و رفع خستگی اشاره نمود.

    حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب باعث می شود نوزاد خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود. همچنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند، بلکه عضلات او را هم آرام می کند. اگر مادر بتواند در طی استحمام، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد. مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. لازم به ذکر است که شامپوی معروف و رایجی که از قدیم برای نوزادان و کودکان استفاده می شود، از این روغن دارد.

    اسانس اسطوخودوس نیز آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می شود. اگر به هر دلیلی ، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد، تمایل ندارید که نوزاد خود را شب ها و قبل از خواب به حمام ببرید می توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید. لازم به ذکر است که باید ملحفه ای تمیز بر روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید و سپس نوزاد خود را بر روی آن بخوابانید زیرا تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است حساسیت هایی برای او ایجاد کند.

    استرس و اضطراب در دوران بارداری ممکن است سراغ هر مادر بارداری برود. مهم‌ترین مسئله این است که مادر در این دوران باید استرس را از خود دور کند و آرامش اعصاب داشته باشد. عرق اسطوخودوس یکی از بهترین عرقیاتی است که زنان باردار را به آرامش دعوت می‌کند. همچنین برای خانم‌های بارداری که سرماخورده‌اند بسیار مفید است، چون تب را کاهش می‌دهد.

  • متن پروفایل برای پدر و مادر
  • اسطوخودوس ضدعفونی کننده‌ای طبیعی است که گردش خون را افزایش می‌دهد، نمک هم به نرمی از پوست لایه‌برداری می‌کند و باعث بازسازی آن می‌شود. آلوورا هم به آبرسانی پوست کمک کرده و سلول‌ها را احیا می‌کند. بنابراین مخلوط این مواد می‌تواند معجزه کند.

    یک قاشق غذاخوری گل اسطوخودوس، ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس، نصف فنجان نمک، یک‌چهارم فنجان آب آلوورای خالص یا ژل آن و یک‌چهارم فنجان روغن (به دلخواه)، را با هم خوب مخلوط کنید. نتیجه مخلوط کردن این مواد با هم یک خمیر غلیظ و سفت خواهد شد. اگر خمیر زیادی خشک بود چند قطره دیگر روغن به آن اضافه کنید، سپس در حمام آن را روی لیف یا کف دست ریخته و به آرامی با حرکات دایره‌ای پوست صورت را شست‌وشو دهید.

    شما به یک کاسه آب، اجاق یا کتری، حوله و روغن پایه اسطوخودوس نیاز دارید. آب درون کاسه را روی اجاق یا در کتری داغ کنید. همان‌طور که آب در حال جوشیدن است، صورت خود را با روش‌های همیشگی تمیز کنید. به محض اینکه آب جوش آمد، آن را از روی اجاق بردارید. کاسه آب داغ را روی یک میز بگذارید یا اگر آب را درون کتری جوش آورده‌اید، آن را درون کاسه‌ای بریزید. حالا چند قطره روغن اسطوخودوس به آب جوشیده بیفزایید. البته می‌توانید از اسطوخودوس خشک شده نیز استفاده کنید.

    اگر به رایحه نعناع یا رزماری نیز علاقه دارید، می‌توانید چند قطره از این مواد را به آب اضافه کنید. اجازه دهید آب کمی ‌‌خنک شود. روی کاسه آب خم شوید. اگر بخار آب خیلی داغ است، فاصله صورت خود را با آب بیشتر کنید یا صبر کنید آب خنک‌تر شود؛ البته یادتان باشد که آب همچنان باید بخار داشته باشد. حالا حوله را روی صورت خود بیندازید، طوری که مثل چادری روی سر شما و بخار آب قرار گیرد. حداقل بین ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت خود را درمعرض بخار آب قرار دهید. گاهی صورت خود را به چپ و راست حرکت دهید تا بخار به تمام پوست صورت‌تان برسد.

    وقتی کارتان تمام شد، صورت خود را اول با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید و آن را خشک کنید. این آبکشی نهایی باعث شسته شدن تمام آلودگی‌های موجود روی پوست شده و آبکشی با آب سرد نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. حالا می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده‌ غیرچرب استفاده کنید.

    عصاره اسطوخودوس یکی از بهترین و طبیعی‌ترین مواد برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست به واسطه نور آفتاب است. البته استفاده از این ضدآفتاب طبیعی در روزهای پاییزی و زمستانی که نور خورشید مانند تابستان مستقیم و شدید نیست توصیه می‌شود. سعی کنید خالص‌ترین و مرغوب‌ترین روغن اسطوخودوس را تهیه کنید. با آغشته کردن پوست دست و صورت خود به عصاره این گیاه می‌توانید علاوه بر مراقبت از پوست‌تان در مقابل تابش خفیف نور خورشید از سرخ شدن و پوسته شدن پوست به دلیل سردی هوا پیشگیری کنید.

    اگر به دنبال یک لوسیون طبیعی هستید که بتوانید به صورت روزانه از آن برای شست‌و‌شوی موهای‌تان استفاده کنید و به طور همزمان علاوه بر از بین بردن شوره سر به پرحجم شدن موهای‌تان کمک کنید حتما این نسخه را تجربه کنید. برای تهیه و استفاده از این لوسیون دست‌کم یک ماه فرصت لازم دارید.

    یک فنجان عصاره اسطوخودوس را تهیه کنید و آن را با میزان برابر روغن زیتون خالص که فرآوری نشده باشد، مخلوط کرده و آن را به مدت ۳ تا ۴ هفته در محیط تاریک و سرد قرار دهید. می‌توانید از یک بطری تیره‌رنگ استفاده کنید یا اگر بطری تیره رنگ در دسترس ندارید دور بطری را با فویل خوب بپیچید تا نور به این ترکیب نرسد. سپس آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید و اجازه دهید ۳ تا ۴ هفته در این شرایط باقی بماند.مضرات اسطوخودوس برای بارداری

    از این لوسیون می‌توانید هر شب برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست و ساقه موها ماساژ دهید و فراموش نکنید که از کلاه حمام یکبار مصرف برای محافظت از موها و پیشگیری از آلودگی بالشت استفاده کنید. فردا صبح با یک شامپوی ملایم روزانه گیاهی موهای‌تان را بشویید. با استفاده از این لوسیون نه تنها باکتری‌ها و شوره را از پوست سر دور می‌کنید بلکه می‌توانید به پرحجم شدن موهای‌تان نیز کمک کنید.

    این گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت. ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مصلح استفاده کنند. همچنین در برخی افراد زمانی که از آن به عنوان ماساژ استفاده شود، ممکن است ایجاد حساسیت پوستی نماید.

    *طب

    مضرات اسطوخودوس برای بارداری
    مضرات اسطوخودوس برای بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *