مضرات استفاده از روغن نباتي

دوره مقدماتی php
مضرات استفاده از روغن نباتي
مضرات استفاده از روغن نباتي

هرگز از روغن نباتی استفاده نکنید!طبع روغن نباتی های امروزی پاییزی است یعنی این روغن نباتی ها ، روغن سرد هستند و مخصوص آهن آلات و دستگاههای فلزی میباشند نه برای بدن انسان. ولی بر عکس روغن محلی (کره حیوانی) ، روغن دنبه ، روغن پیه ، روغن کنجد و روغن زیتون ، از جمله روغن بهاری هستند و این روغن های بهاری است که برای سلامتی مفید است نه روغن پاییزی.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات مصرف روغن نباتی بیشتر آشنا شوید.

مضرات استفاده از روغن نباتي

دوره مقدماتی php

میتوان به تنگی عروق قلب ، رسوب کلسترول در دیواره رگ ها ، افزایش فشار خون ، افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون اشاره کرد.بدن انسان سه ماده حیاتی و مهم نیاز دارد : روغن ، آب ، نمک ؛ اما متاسفانه با دسیسه های استعمار پیر ، هر سه ماده مذکور که در دسترس مسلمین قرار گرفته به آلودگی و فساد کشیده شده که نتیجتاً بدن اکثر مردم جامعه ما دچار مرض های عجیب و غریب شده است.

طبیعت این روغن نباتی(جامد و مایع)که امروزه مصرف میگردد پاییزی است یعنی این روغن ؛ روغن سرد و مخصوص آهن آلات و دستگاههای فلزی است نه بدن انسان.در حالی که روغن محلی (کره حیوانی) ، روغن دنبه ، روغن پیه ، روغن کنجد و روغن زیتون ؛ روغن بهاری هستند و آن روغنی که برای بدن انسان نیاز است روغن بهاری است نه روغن سرد ِ مخصوص آهن آلات .

مصرف روغن های نباتی در بدن باعث رسوب کلسترول در دیواره رگ ها ، تنگی عروق قلب ، افزایش فشار خون و افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون می گردد ، اگر امروزه شاهد ظهور و بروز انواع بیماری های جدید هستیم علت عمده اش مصرف روغن های نباتی(جامد و مایع) می باشد و نیز این سستی و بی حالی و ضعف جسمانی که سراغ جوان ها آمده نتیجه مصرف همین روغن هاست جوانهای قدیم که همان سالخوردگان امروز هستند.

بدن هایی قوی و تنومند داشته و دارند که ساعت ها فعالیت می کنند بدون اینکه خسته شوند اما جوانهای امروزی با ده دقیقه فعالیت بدنی دچار سستی و رخوت شده و به نفس نفس می افتند و اگر به مزاح گفته می شود اینها جوان های روغن نباتی هستند این مزاح اما متاسفانه واقعیت است پس به هوش باشیم .

اگر کسی دنبال راهکار اصلاح تغذیه ، ارکان تندرستی و تعدیل مزاج می گردد بداند که اگر در تغذیه خود فقط همین مصرف روغن خوب را مدّ نظر قرار دهد بلاشک از بروز ۵۰ درصد بیماری ها بیمه شده و خود را ایمن نموده و مابقی (یعنی ۵۰ درصد دیگر سلامتی) در موارد ذیل خلاصه می گردد :

مصرف نمک خوب(نمک دریا یا کوه ؛ نه نمک تصفیه شده کارخانه ها) ، آب سالم ، پرهیز از غذاهای ساندویچی ، فست فودی ، فریز شده ، زودپزشده و کلیه خوراکی های کارخانه ای(به علت مواد نگهدارنده) ، استفاده از ظروف مسی و برنجی و سفالی لعابی به جای ظروف آلومنیوم و استیل و انجام حجامت لذا به جای استفاده از روغن های نباتی جامد و مایع ، از روغن های حیوانی ؛ روغن محلی (یا کره حیوانی گاو)، روغن دنبه و روغن پیه یا روغن زیتون و کنجد(روغن ارده از کنجد بهتر است)استفاده شود.

در گذشته نه چندان دور کسی از مضرات روغن جامد مطلع نبود، اما نسل روغن های پرطرفدار جامد در حال انقراض است و بخش اعظم روغن های مصرفی، روغن مایع گیاهی است.در این بین روغن های مخصوص سرخ کردن نیز با ورودشان به بازار صنایع غذایی، به ما یادآوری کردند که روغن های مایع معمولی هم برای سرخ کردن و حرارت بالا تولید نشده اند. با وجود آنکه هنوز هم خیلی ها اعتقاد دارند روغن نباتی مزه غذا را بهتر می کند، اما دیگر کمتر کسی است که برای سرخ کردن از روغن های معمولی استفاده کند.

بد اقبالی روغن سرخ کردنی در دنیا

فرهنگ غذایی کشورهای دیگر این است که موادغذایی را فقط کمی تفت می دهند. مسلما چنین فرهنگ غذایی نیازی به استفاده از روغن سرخ کردنی ندارد. این صحبت ها به این معنی نیست که در دیگر کشورها روغن سرخ کردنی وجود ندارد اما مردم عمدتا روغن های خالص مثل روغن کنجد، زیتون، سویا و. . . را انتخاب می کنند.

در کشورهای خارجی برای مصارف خانگی از روغن سرخ کردنی استفاده نمی کنند زیرا اساسا چندان غذاهای سرخ کردنی آن هم با سرخ کردن های طولانی مدت مصرف نمی کنند. درحقیقت فقط برای مصارف صنعتی و برخی رستوران ها مثل مک دونالد روغن سرخ کردنی مصرف می کنند که پایه آن پالم و مشتقات پالم است.

بطور کلی مضرات روغن نباتی چیست ؟

بدن ما به آب ، نمک و روغن نیاز داردی . ولی از نوع سالم . اما متاسفانه امروزه این سه ماده دارای افزودنی هایی شده اند که برای بدن سم هستند.

طبع روغن نباتی های امروزی پاییزی است یعنی این روغن نباتی ها ، روغن سرد هستند و مخصوص آهن آلات و دستگاههای فلزی میباشند نه برای بدن انسان.

ولی بر عکس روغن محلی (کره حیوانی) ، روغن دنبه ، روغن پیه ، روغن کنجد و روغن زیتون ، از جمله روغن بهاری هستند و این روغن های بهاری است که برای سلامتی مفید است نه روغن پاییزی.

از مهمترین مضرات روغن نباتی میتوان به تنگی عروق قلب ، رسوب کلسترول در دیواره رگ ها ، افزایش فشار خون ، افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون اشاره کرد.

علت اصلی بسیاری از بیماری های امروزی همین روغن جامد است و ما خیلی راحت از کنار این مساله می گذریم.

اولین علت مرگ و میر در ایران ، بیماری های قلبی- عروقی است. خب دلیل ان چیست ؟

عمده ترین دلیل ان تغذیه نادرست و مصرف زیاد چربی است.فقط منظور ما روغن نباتی کیلویی نیست که میخریم. همین چیپس و پفک و …. هم از روغن نباتی درست شده اند که برای ما سم هستند.حتی سستی و بی حالی و ضعف جسمانی که سراغ جوان ها می اید از مضرات روغن نباتی ( جامد و مایع ) است. کافیست جوان های قدیم را با جوانهای جدید از نظر سلامت ، طول عمر ، قوت کاری و ضعف مقایسه کنید تا متوجه منظور ما بشوید.

اگر روغن نباتی استفاده نکنید. حدود 50 درصد از بیماریهای شما کاهش یافته و در مقابل ان بیمه می شوید.شاید بپرسید 50 درصد دیگر چه ؟ در باره ان هم باید رعایت اصول زیر را نام برد .مصرف نمک خوب(نمک دریا یا کوه ؛ نه نمک تصفیه شده کارخانه ها)

برای مقابله با مضرات روغن نباتی چه کنیم ؟

خب وقتی میدانیم روغن نباتی این همه ضرر دارد پس چرا از ان استفاده کنیم. ما میتوانیم به جای روغن نباتی از روغن های حیوانی یا کره حیوانی گاو یا روغن زیتون استفاده کنیم. این روغن ها فواید زیادی هم برای روغن کنجد ( روغن ارده بهتر از روغن کنجد است) ، روغن هسته انگور ، روغن ذرت و روغن آفتابگردان طبیعی هم جایگزین مناسبی برای روغن های نباتی هستند.

همچنین روغن دنبه و روغن پیه هم فواید زیادی دارند و میتوانید از ان به جای روغن نباتی استفاده کنید. به خودتان تلقین نکنید که روغن دنبه بد بو است. اولا در لینک زیر طرز تهیه روغن دنبه بی بو را به شما ارائه میدهیم :بیشتر بدانید : طرز تهیه روغن دنبه بی بو با 4 روش جالبدوما مطمین باشید دو هفته که از ان استفاده کنید به طعم و بویش عادت می کنید. در عوض هزار برابر سالم ترین و عمر طولانی خواهید داشت .در هر غذایی چه روغنی استفاده شود :

مضرات استفاده از روغن نباتي

اگر رویه استفاده از روغن نباتی این چنین باشد در اینده ای نزدیک بخش های بستری، ccu ها و اتاق های عمل جراحی قلب صد برابر نسبت به الان شلوغ خواهد شد و سن مرگ و میر سکته قلبی هم به شدت کاهش می یابد. حال انتخاب با خود شماست .

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.




خانه

موبایل

از روغن پالم چه می دانیدروغن پالم (که از میوه درخت نخل روغنی به دست می‌آید)، پرمصرف‌ترین روغن گیاهی جهان است. روغن پالم همچون انواع دیگر روغن مضراتی دارد، اما در مجموع مضرات آن در مقابل روغن‌هایی مثل ترانس کمتر است.

 

مضرات استفاده از روغن نباتي

روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده است. بر خلاف تمام چربی ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم اسم خود را از اسید چرب اشباع c16 یالمتیک اسید گرفته است.

 

روغن پالم؛ واژه یا به عبارتی ماده ای است که اگر چه جدید نیست اما در چند روز اخیر وارد حوزه گسترده واژه های نگران کننده در ذهن ایرانیان شده است.

 

روغن پالم چیست و چرا اضافه کردن آن به مواد پرچرب خطر آفرین است؟روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود.به‌کارگیری روغن نخل به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن هم شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است و در اکثر خیابانهای شهرهای مالزی این درخت به فراوانی دیده می شود.

 

مثل همه روغن های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست اگرچه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDL را افزایش می دهد.

 

روغن نخل یک ماده رایج پخت و پز در کمربند استوایی، افریقا،اسیای جنوب شرقی و بخش هایی از برزیل است.در دیگر نقاط جهان برای پایین اوردن هزینه ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالا اکسیداتیو (اشباع) محصول تصفیه شده برای سرخ کردن هم استفاده می شود.

 

با این حال مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ انجام شد که نشان داد ممکن است روغن نخل جایگزین مناسبی به دلیل داشتن چربی های ترانس برای افراد با سطح بالا LDL نیست. استفاده از روغن نخل نگرانی هایی را برای گروه های فعال محیط زیست ایجاد کرده است. میزان زیاد روغن ها در درختان باعث جذب سرمایه گذاران برای سود دهی شده است که این منجر به از بین رفتن جنگل های مالزی و اندونزی به منظور ایجاد فضا برای کشت خالص روغن خرما شده است.

 

 

پالم و افزایش بیماری قلبیروغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده است. بر خلاف تمام چربی ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم اسم خود را از اسید چرب اشباع c16 یالمتیک اسید گرفته است.

 

اسید اوئیک اشباع شده نیز تشکیل دهنده روغن نخل است. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده ای است که نشان می دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بنابراین آن را به عنوان اسیدهای چرب ترانس در طبقه بندی قرار می دهند. چربی های ترانس نیز در دمای اتاق جامداند

 

آنتی اکسیدان های روغن پالم قرمز مثل توکوتری نولز و کاروتنوئیدها به دلیل خواص درمانی که ادعا می شد به مواد غذایی و لوازم آرایش اضافه می شد و هم اکنون هم در مواد آرایشی خانمها استفاده می شود و قسمت اعظم تولیدات آرایشی به روغن پالم وابسته است. مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ میزان انتشار اکرول را آزمایش کرد. نشان داد که یک محصول سمی و بد بود حاصل از تجزیه گلیسرول از قسمت عمیق سرخ کردن سیب زمینی در روغن پالم قرمز و زیتون و روغن آفتابگردان اشباع نشده حاصل می شود.

 

در حال حاضر روغن پالم به عنوان «روغن گیاهی» یا «چربی گیاهی» بر روی برچسب های مواد غذایی در اتحادیه اروپا (EU) ذکر شده است. از سال ۲۰۱۵ زیر نظر اتحادیه اروپا در بسته بندی مواد غذایی دیگر اجازه استفاده از اصطلاح کلی «چربی گیاهی» یا «روغن گیاهی» در فهرست مواد تشکیل دهنده داده نخواهد شد. تولید کننده ی مواد غذایی باید نوع خاص چربی گیاهی را استفاده می کند شامل روغن پالم را ذکر کند.

 

سایر کاربردها: سوخت زیستیروغن نخل را می توان به عنوان بیودیزل (سوخت زیستی) که آن هم معمولا به عنوان روغن پالم متیل استر شناخته شده است استفاده کرد.

 

روغن پالم متیل استر از طریق یک فرایند به نام تبادل استری ایجاد شده است. سوخت زیستی روغن پالم معمولا برای ساخت بیودیزل روغن پالم مخلوط با سایر سوخت ها مخلوط می شود. بیو دیزل روغن پالم استاندارد N14212 اروپا را برای سوخت زیستی دریافت کرد. بزرگ ترین واحد تولید بیو دیزل روغن پالم در جهان در سال ۲۰۱۱ فنلاند بود که روغن بیو دیزل گیاهی را در سنگاپور افتتاح کرد.

 

بمب ناپالمنمک های آلومینیوم اسید پالمتیک و اسید نفتنیک در طول جنگ جهانی دوم برای تولید بمب ناپالم با هم ترکیب شده بودند و نام یکی از معروفترین بمبهای آتش زا تا چند دهه قبل بود.

 

 

مضرات مصرف روغن پالممصرف روغن پالم باعث افزایش چربی و کلسترول می‌شودمصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود.روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که مقدار اسید چرب اشباع آن حداقل 50 درصد است.

 

روغن‌های جامد نباتی یا روغن‌هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.

 

روغن‌های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.در مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده شود و حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب، به دلیل مضرات چربی‌های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.

مضرات استفاده از روغن نباتي

 

یکی از دلایل استفاده از روغن پالم  ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان است و  به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت.

منبع:hidoctor.ir


تغذیه و تناسب اندام

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .



مضرات استفاده از روغن نباتي

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

اطلاعات عمومی – مقالات مفید – مضرات استفاده زیاد روغنچربی ها و روغن از مهمترین اجزای تشکیل دهنده غذای انسان ها به شمار می روند. چربی ها در همه سلول ها و بافت های بدن وجود دارند و نقش حیاتی در ساختمان غشای سلولی ایفا می کنند.

چربی ها منبع انرژی بدن، حامل ویتامین های محلول در چربی و پیش ساز هورمون ها و نمک های صفراوی هستند. این گروه از موادغذایی به تنظیم حرارت بدن می انجامند.بدون شک امروزه یکی از علل عمده ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، شیوه نامناسب زندگی از جمله تغذیه نامناسب است. نکته مهم این که زمینه بروز این بیماری ها از دوران کودکی در بدن شکل می گیرد. تمایل به مصرف غذاهای چرب ، شور، برشته، سرخ شده و دودی از کودکی شکل گرفته و ذائقه ما را می سازند که عوض کردن آن در بزرگسالی مشکل خواهد بود.مصرف روغن به صورت فراوان اگرچه خطر اضافه وزن و بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد اما وجود مقادیر کافی از آنها در رژیم غذایی برای بدن ضروری است. روغن های گیاهی مایع، به دلیل دارا بودن مقادیر کافی اسیدهای چرب غیراشباع و نداشتن کلسترول، مناسب تر از روغن های جامد هستند.البته نباید فراموش کرد روغن های نباتی ابتدا مایع هستند و در کارخانه های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت آنها را هیدروژنه می نمایند. در این فرایند اسیدهای چرب روغن اشباع شده و به همین دلیل به این روغن ها اشباع شده می گویند. روغن های جامد، مدت بیشتری قابل نگهداری هستند. حرارت را بهتر تحمل می کنند، به نور حساس نیستند اما به خاطر دارا بودن اسیدهای چرب اشباع در ایجاد بیماری های قلبی عروقی نقش مهمی دارند. افزون بر این هیدروژنه کردن اسیدهای چرب هم ضرر مضاعف دارند. اسیدهای چرب ترانس در ایجاد سرطان نقش دارند. به همین دلیل روغن های جامد با توجه به تحمل زیادشان به حرارت با این که برای سرخ کردن بهتر از روغن های معمولی هستند ولی به طور کلی در لیست غذاهای خطرناک قرار می گیرند.به تازگی صنایع تولید روغن تلاش مؤثری را برای تولید روغن های کم ترانس شروع کرده است. این روغن ها به صورت نیمه جامد هستند (مثل روغن مخصوص سرخ کردن) و گاهی اوقات یکنواخت نبوده و قسمت مایع در روی ظرف روغن بیشتر است. این شکل ظاهری دلیل بر فساد روغن نیست و بهتر است آن را قبل از مصرف به طور کامل هم بزنیم. هرچه ایزومر ترانس روغن کمتر باشد روغن سالم تر است ولی کمتر حرارت را تحمل می کند. بنابراین باید سعی شود روغن های مایع را برای سرخ کردن موادغذایی با درجه بالا استفاده نکنیم.تحقیقات نشان می دهد چربی های ترانس، میزان کلسترول بد خون را افزایش داده و کلسترول خوب را کاهش می دهند. این امر سبب افزایش احتمال بیماری های قلبی عروقی می گردد. بیشتر چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده، ساندویچ ها و روغن نباتی وجود دارد. با توجه به این که طبق آمار موجود، سرانه مصرف روغن جامد برای هر ایرانی حدود ۱۴ کیلوگرم و روغن مایع حدود ۴۰ گرم است باید صنایع کشور استراتژی خود را برای کاهش اسیدهای چرب اشباع شده و ایزومر ترانس، طوری تنظیم کنند که مصارف خوراکی مناسب تر و از زیان کمتری برخوردار باشند.از نظر علمی روغن های فاقد اسیدهای چرب اشباع شده و ایزوترانس بسیار مناسب بوده و میزان مجاز برای وجود چربی های اشباع حداکثر ۲۵ درصد و اسید چرب ترانس حداکثر ۱۰ درصد است. این در حالی است که آمارهای غیررسمی ایزومر ترانس را ۳۰ درصد و در آمارهای رسمی ۲۰ درصد برای روغن های تولید شده بیان می کنند.استفاده از روغن های مایع برای انواع سالادها، خورش ها و برنج مناسب بوده ولی برای سرخ کردن باید از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنیم. آن هم به این خاطر است که این نوع روغن به میزان کمتری ایزومر ترانس و چربی های اشباع شده نسبت به روغن های جامد دارد و این مسأله در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و به دنبال آن پیشگیری از بیماری های ناشی از چاقی مثل دیابت، بیماری های قلبی و عروقی افزایش فشارخون، سکته های قلبی و مغزی و بیماری های اسکلتی مثل کمردرد، زانودرد و برخی از انواع سرطان ها مؤثر است.در این میان چند نکته در مورد مصرف روغن و موادغذایی ضروری به نظر می رسد.ـ بهتر است روغن تنها یک بار برای سرخ کردن استفاده شود.ـ برای سرخ کردن یا از روغن های مخصوص سرخ کردن و یا از روغن های جامد استفاده شود. چرا که روغن های مایع معمولی تحمل حرارت بالا را ندارند.ـ ذائقه کودکان را با روغن های سالم مثل زیتون، کلزا و آفتابگردان عادت دهید.ـ روغن را همیشه در ظروف سربسته نگهداری کنید.ـ روغن های مایع را در جای خنک و دور از نور نگهداری کنید.ـ در صورت بزرگ بودن ظرف نگهداری روغن جامد یا مایع، سعی کنیدکه از ظرف کوچکتر استفاده کنید .ـ ظرف روغن را هنگام خرید به دقت کنترل کنید، تاریخ مصرف، نام کارخانه، شماره پروانه وزارت بهداشت، علامت استاندارد و همچنین میزان درصدچربی های اشباع و ایزومر ترانس را بررسی کنید.ـ چربی گوشت را قبل از پخت به طور کامل جدا کنید.

منبع: آفتابویرایش و تلخیص:آکاایران

سایت اطلاعات عمومی، دانستنیها ،آیا می دانید، معلومات عمومی ، نام های ایرانی ، جشن های ایرانی ، آیین ها و مراسم

مضرات استفاده از روغن نباتي
مضرات استفاده از روغن نباتي
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *