درمان ضعف چشم با ورزش

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

همه ما می دانیم که برای حفظ تناسب اندام باید ورزش هایی مثل پیاده روی، بدنسازی، دویدن آهسته و شنا را انجام دهیم. اما آیا می دانید که شما می توانید چشم هایتان را هم ورزش دهید؟ ورزش چشم ها باعث حفظ سلامتی آن ها و کاهش خستگی چشم می شود.

توجه داشته باشید که ورزش های زیر مشکل بینایی شما (مثل نزدیک بینی و یا دوربینی چشم) را بهبود نمی دهند، ولی باعث حفظ بهترین سطح بینایی در طی روز و جلوگیری از بدتر شدن بینایی می گردند.

1- روی یک صندلی بنشینید. دو کف دست خود را به هم بمالید تا گرم شوند. چشم های خود را ببندید و به آرامی دو کف دست خود را روی آن ها بگذارید، ولی روی چشم هایتان فشار وارد نکنید و روی بینی خود را نگیرید.

دقت کنید که هیچ نوری از بین انگشتان دست ها و فاصله بین لبه دست تا بینی، وارد چشم هایتان نشود. شاید هنوز اثراتی از رنگ ها را ببینید. سیاهی (تاریکی) مطلق را تصور کنید و روی آن تمرکز کنید.

به آرامی نفس عمیق بکشید و در مورد یک واقعه خوشایند فکر کنید و یا یک منظره دوردست را تصور کنید.

بعد از اینکه هیچ چیزی ندیدید غیر از تاریکی مطلق، دست هایتان را از روی چشم هایتان بردارید. برای مدت 3 دقیقه و یا بیشتر این ورزش را تکرار کنید.

دوره مقدماتی php

2- چشم های تان را برای مدت 3 تا 5 ثانیه به طور محکم ببندید. سپس برای مدت 3 تا 5 ثانیه باز کنید. این ورزش را 7 تا 8 بار تکرار کنید.

3- چشم های تان را ماساژ دهید.

– کمپرس گرم و سرد: یک حوله را با آب داغ خیس کنید و یک حوله را با آب سرد. حوله گرم را به آرامی روی قسمت ابروها، چشم های بسته و گونه فشار دهید. سپس این حوله را بردارید و حوله سرد را به همین شکل روی صورت خود قرار دهید.

به همین ترتیب یکی در میان حوله ها را عوض کنید، ولی در نهایت حوله سرد را روی صورت قرار دهید (یعنی این کار را با گذاشتن حوله سرد تمام کنید).

– ماساژ کامل صورت: یک حوله را در آب داغ خیس کنید. با این حوله ناحیه گردن، پیشانی و گونه های خود را بمالید، ولی چشم ها را نمالید. سپس با نوک انگشتان دست، به آرامی پیشانی و چشم های بسته خود را ماساژ دهید.

– ماساژ پلک چشم: چشم های خود را ببندید و مدت 1 تا 2 دقیقه با انگشتان دست به صورت دایره ای (حرکات دورانی) چشم های خود را ماساژ دهید.

دقت کنید که خیلی آرام چشم های خود را فشار دهید و دست های تان را قبل از ورزش بشویید تا کثیف نباشند و آسیبی به چشم ها نرسانند.

4- به آرامی سه انگشت وسطی هر دست را روی پلک های بالایی چشم های خود فشار دهید و مدت 1 تا 2 ثانیه نگه دارید و سپس انگشت ها را بردارید. این حرکت را 5 بار تکرار کنید.

5- بنشینید و آرام باشید. چشم های خود را ابتدا در جهت حرکت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید. این کار را 5 بار تکرار کنید و بین هر بار مرتبا چشمک بزنید.

6- روی یک جسم در فاصله دور (بیش از 50 متری) به مدت 10 تا 15 ثانیه تمرکز کنید. سپس به آرامی چشم های تان را روی یک جسم نزدیک (کمتر از 10 متری) برای مدت 10 تا 15 ثانیه متمرکز کنید، بدون اینکه سرتان را تکان دهید. سپس مجددا به آن جسم دور نگاه کنید و به همین ترتیب ادامه دهید. این ورزش را 5 مرتبه انجام دهید.

همچنین می توانید در فاصله 15 سانتی متری از یک پنجره بنشینید. روی شیشه پنجره هم سطح با چشم ها، یک علامت با ماژیک رنگی بکشید. از طریق این علامت نگاه کنید و روی چیزی در فاصله دور تمرکز کنید. سپس روی این علامت تمرکز کنید.

7- یک عدد قلم را جلوی صورت خود نگه دارید (با فاصله طول بازو) و به آن نگاه کنید. به آرامی قلم را به بینی خود نزدیک کنید، تا اینکه قلم را تار ببینید (یعنی دیگر نتوانید روی قلم تمرکز کنید). این کار را 10 بار تکرار کنید.

روش دیگر این است که یک جسم را به سیم لامپ سقف آویزان کنید و آن را به سمت عقب و جلو تاب دهید و سعی کنید روی جسم آویزان و در حال تاب خوردن، تمرکز کنید.

8- مقابل یک دیوار بایستید و به آن نگاه کنید و تصور کنید که با چشم های خود حروفی را روی دیوار می نویسید. سرتان را تکان ندهید.

این کار شاید در ابتدا سخت به نظر برسد، اما با کمی تمرین، لذت بخش خواهد بود. هر چه حروف بزرگ تری را تصور کنید، اثر آن بر سلامت چشم ها بهتر خواهد بود.

– حرکات هماهنگی را تمرین کنید.

– جلوی نرده های پنجره و یا بالکون و یا هر چیز دیگری که خطوط عمودی داشته باشد، بایستید.

روی یک جسم دور در آن طرف نرده ها تمرکز کنید. آرام باشید و به طور منظم سنگینی بدن خود را از روی یک پا به پای دیگر منتقل کنید (پا به پا کنید). به طور پیوسته و یکنواخت نفس بکشید و آرام باشید. موقع انجام این ورزش، مرتبا چشمک بزنید. این حرکت را به مدت 2 تا 3 دقیقه ادامه دهید.

– روی یک جسم دور که نزدیک زمین است، تمرکز کنید. همانند ورزش قبلی عمل کنید. به آن جسم چشم بدوزید و از دید محیطی خود برای مشاهده اطراف خود استفاده کنید.

– حرکت سر: یک چشم خود را ببندید. به آرامی با حرکت سرتان، شکل عدد هشت انگلیسی یعنی شکل 8 را بکشید. سپس این چشم خود را باز کنید و چشم دیگر خود را ببندید و همین کار را تکرار کنید. 2 تا 3 دقیقه این ورزش را انجام دهید.

10- تصور کنید در مقابل یک ساعت بزرگ ایستاده اید. به وسط ساعت نگاه کنید. سپس بدون اینکه سرتان را بچرخانید، به هر یک از اعداد ساعت نگاه کنید (یعنی با حرکت چشم های تان این کار را انجام دهید). سپس مجددا به مرکز ساعت نگاه کنید و بعد از آن به هر یک از اعداد ساعت.

این حرکت را حداقل 12 بار انجام دهید. این ورزش را با چشم های بسته نیز می توانید انجام دهید.

11- به یک جسم دوردست با تصویر ناواضح نگاه کنید. هر نیم ساعت یک بار یا بیشتر، این ورزش چشم را به مدت چند دقیقه انجام دهید.

12- چشم های خود را بالا و پایین ببرید و ابتدا از بالا به پایین شروع کنید. این ورزش را 8 بار انجام دهید.

سپس چشم های خود را سمت چپ و راست ببرید و از چپ به راست شروع کنید. 8 بار این حرکت را انجام دهید.

دقت کنید که فشار زیادی در طی انجام این حرکات به چشم های خود وارد نکنید که باعث گردید بینایی شما بدتر شود.

13- همیشه با روش شماره یک یا سایر روش های آرامش دهنده چشم ها، ورزش های چشم خود را تمام کنید.

برخی افراد نمی توانند چشم های خود را به سمت خارج و یا داخل بچرخانند. شاید شما دچار ازوتروپی (چشم ها به طور طبیعی به سمت داخل چرخیده اند) و یا دچار اگزوتروپی (چشم ها به طور طبیعی به سمت بیرون چرخیده اند) باشید. ورزش چشم ممکن است برای این وضعیت ها مفید باشد.

ایا این ورزش ها برا کسی که قبلا انحراف چشمشو عمل کرده ضرری نداره و باعث برگشت انحرافش نمیشه

همانگونه که بدن انسان به ورزش احتیاج دارد، چشم ها نیز نیازمند آن هستند تا فرد با تقویت عضلات، میدان دید بیشتری کسب کرده و کمتر در معرض ضعف بینایی قرار گیرد.

اگرچه کار با کامپیوتر موجب خستگی چشم ها می شود ولی با افزایش سن، بینایی تحت تأثیر قرار گرفته و قدرت انطباق کاهش پیدا می کند بنابراین افزایش قدرت عضلات تشکیل دهنده چشم برای تقویت بینایی اهمیت زیادی پیدا می کند.

انجام روزانه یکسری تمرینات ورزشی خستگی چشم را کاهش داده و پیرچشمی را به تعویق می اندازد. روی یک صندلی راحت بنشینید. کف دست ها را به یکدیگر بمالید تا زمانی که گرمای آن را احساس کنید. چشم ها را ببندید و آنها را با کف دست بپوشانید. از فشردن چشم ها خودداری کنید و اجازه ندهید کمترین نوری از لابه لای انگشتانتان عبور کند. اکنون روی فضای تاریک پیش روی تمرکز کنید و به مرور خاطرات خوشایند گذشته بپردازید. پس از سه دقیقه به طور آهسته چشم ها را باز کرده و هر چند ساعت یک مرتبه این تمرین را تکرار کنید.

در تمرین بعدی ابتدا چشم ها را به مدت سه تا پنج ثانیه محکم ببندید و سپس بگشایید. این ورزش را روزانه هفت الی هشت مرتبه انجام دهید.

یک حوله را در آب گرم قرار دهید و حوله ای دیگر را با آب سرد خیس کنید. یک حوله را به آرامی روی صورت بخصوص ناحیه ابرو، پلک و گونه قرار دهید و پس از مدتی آن را برداشته حوله دیگر را روی صورت قرار دهید اما دقت داشته باشید که حوله آخر مورد استفاده، سرد باشد.

هر چند وقت یکبار حوله ای را در آب گرم خیس کرده و با آن گردن، پیشانی و گونه ها را ماساژ دهید.

هنگام انجام کار چشم ها را ببندید و پلک ها را با حرکات چرخشی انگشت بدون فشار بر چشم ها به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید. روزانه چند مرتبه چشم ها را جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید.

هر چند ساعت دست از کار کشیده و به شیئی به فاصله متر دورتر برای تا ثانیه خیره شوید. سپس به آرامی نگاه خود را تغییر داده و به تماشای اشیای نزدیک خود بپردازید. این تمرین را پنج مرتبه تکرار کنید. به فاصله سانتی متری از پنجره بنشینید.

یک علامت روی شیشه قرار دهید سپس چند دقیقه آن را تماشا کرده و چند دقیقه روی اشیای دورتر در آن طرف پنجره تمرکز کنید.

یک مداد را روبه روی خود قرار دهید و به آهستگی آن را به نوک بینی خود نزدیک کنید. مداد را با چشم ها دنبال کرده و روی آن تمرکز کنید.

روبه روی دیوار بایستید و بدون آنکه سرتان را تکان دهید سعی کنید با حرکات چشم نوشته ای را روی دیوار بنویسید.

تصور کنید روبه روی یک ساعت بزرگ ایستاده اید. اکنون به مرکز صفحه ساعت نگاه کنید سپس یکی یکی علامت های روی صفحه را تماشا کنید. این تمرین را بدون حرکت سر و حداقل مرتبه انجام دهید. در حال انجام این کار هر نیم ساعت دست از کار کشیده و به دورترین شیء قابل رؤیت اطرافتان که تباین و اختلاف وضوح کمتری با محیط اطرافش دارد بنگرید. چشم های خود را به بالا و پائین حرکت دهید. این تمرین را هشت مرتبه تکرار کنید و سپس حرکات را به چپ و راست تغییر دهید.

منبع:aftab.ir

 


 

ضعف چشم

ضعف چشم-چه اتفاقي مي‌افتد كه يك‌مرتبه احساس مي‌كنيد چشم‌هايتان ضعيف شده‌اند؟ افرادي كه عينكي هستند، مي‌دانند كه تاري ‌ديد يكي از دلايل مهم ضعف چشم به شمار مي‌رود، البته اين حرف وقتي براي شما بيشتر محسوس خواهد بود كه شماره چشم‌هايتان ده‌دهم يا صفر نباشد.

ولي چرا عده‌اي در سنين پايين و عده‌اي در ميانسالي دچار ضعف چشم مي‌شوند و برخي ديگر تا ساليان سال حتي روي عينك را هم نمي‌بينند.

دكتر افسر فراهاني دستجاني،جراح و چشم‌پزشك دراين‌باره میگوید،مطالعات زيادي در خصوص عوامل موثر در ايجاد عيوب انكساري انجام شده است كه البته در برخي از موارد آن اختلافاتي وجود دارد، به‌عنوان مثال در مورد اثر مطالعه در فاصله نزديك (خواندن و نوشتن)‌ مطالعاتي صورت گرفته است، ولي به طور يقين ارتباطي بين آن و نزديك‌بيني ثابت نشده است ولي اين گونه استنباط مي‌شود كه مطالعه تاثير قابل توجهي در ايجاد نزديك‌بيني ندارد، اما اصولا افراد اجتماعي و آنهايي كه بيشتر مطالعه مي‌كنند، بيشتر دچار عيوب انكساري و ضعف چشم میشوند.

وي اظهار مي‌كند: كار با كامپيوتر يا تلويزيون نتوانسته است ارتباط قطعي به ايجاد نزديك‌بيني را اثبات كند به همين جهت استنباط بسياري از متخصصان اين است كه استفاده از اين وسايل نمي‌تواند عامل عينكي شدن باشد.

 

 

درمان ضعف چشم

 

طبق تحقيقات به عمل آمده رژيم‌هاي غذايي مختلف نتوانسته‌اند ارتباط مستقيم و ثابت‌شده‌اي را بين رژيم غذايي و ايجاد عيب انكساري و ضعف چشم پيدا كنند و استنباط بر اين است كه هيچ رژيم غذايي براي جلوگيري از عينكي شدن يا كم كردن نمره عينك وجود ندارد. چاقي ممكن است در ايجاد دوربيني نقش داشته باشد. با اين حال نقش ثابت شده‌اي را از آن نمي‌توان پيدا كرد.

به گفته دكتر فراهاني دستجاتي، ضربه‌ها از طريق تغيير در ساختمان چشم مي‌توانند ضعف چشم و عيوب انكساري ايجاد كنند، همانند تغييرات بعد از پارگي قرنيه و ترميم آن كه ممكن است به صورت آستيگماتيسم خود را نشان دهد.

وي خاطرنشان مي‌كند:در مسموميت ناشي از بيماري‌هاي تيروئيدي كه چشم‌ها درگير مي‌شوند، ممكن است آستيگماتيسم ايجاد شود و افرادي كه مبتلا به آب مرواريد و آب سياه مي‌شوند يا نوزادان نارسي كه دچار اختلالات چشمي مي‌شوند و خوب درمان نمي‌شوند، بيشتر از ديگران مستعد ايجاد نزديك‌بيني هستند.

دكتر فراهاني دستجاني با بيان اين كه تاكنون آب و هواي گرم،داروهاي ضدافسردگي و ضدحساسيت دليلي بر ارتباط ضعف چشم را اثبات نكرده است، عنوان مي‌كند: ارث نيز رابطه اثبات شده دقيقي با اين مساله ندارد، يعني ممكن است پدر و مادر كاملا سالم داراي فرزنداني عينكي باشند يا بالعكس، حتي در مورد سن نيز ديده شده است كه در برخي موارد نزديك‌بيني تا 30 سالگي افزايش مي‌يابد و مجددا ممكن است بعد از 70 سالگي افزايش پيدا كند.

 

غذاهای تقویت کننده چشم!!همه ی ما می دانیم که چه ویتامین هایی برای چشم لازم است اما ممکن است ندانیم که این ویتامین ها در چه غذاهایی وجود دارند؟

 

Eویتامین شاید باور نداشته باشید یا این طور القا شده باشد كه مواد غذایی در تقویت چشم تاثیر چندانی ندارند،در حالی كه مطالعات نشان داده است،به عنوان مثال ویتامین E یكی از آنتی‌اكسیدان‌های قوی است كه در تقویت چشم و جلوگیری از ضعف چشم موثر است.مقدار توصیه شده ویتامین E در مردان 10 میلی‌گرم و در زنان 8 میلی‌گرم در روز است.بهترین منبع ویتامین E نیز آجیل و روغن‌های گیاهی است.از سوی دیگر سلنیوم به جذب ویتامین ای و ساخته شدن آنتی اکسیدان در بدن كمك می‌كند. غذاهای دریایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند.

 

 

درمان ضعف چشم

 

ویتامین A

از آنجایی كه ویتامین Aدر تقویت چشم و جلوگیری از ضعف چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است،آن را در هویج بیشتر از دیگر مواد غذایی می‌توان یافت.بررسی‌ها نشان داده است كه میزان ویتامین Aموجود در یك هویج متوسط،دو برابر مقدار توصیه شده در روز است.پس مصرف این سبزی برای تقویت چشم بسیار موثر است.البته مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند كه حاوی مقدار زیاد ویتامینA  و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم و جلوگیری از ضعف چشم هستند.

روی

مطالعات دیگری نیز حاكی از آن است كه روی چشم را در برابر شب کوری محافظت می‌كند،زیرا روی بخشی از یك آنزیم است كه تعداد رادیكال‌های آزاد را كم می‌كند،لذا در جذب ویتامینA  موثر است.روی را می‌توان در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت.

چربی امگا 3

چربی‌ها نیز برای جلوگیری از ضعف چشم و سلامتی چشم لازم هستند.اسیدهای چرب واحدهای سازنده ی چربی‌ها هستند و بعضی از آنها به این دلیل ضروری خوانده می‌شوند كه بدن نمی‌تواند‌ آنها را بسازد و باید حتما از طریق مواد غذایی تامین شوند.از این رو گفته شده است اسیدهای چرب ضروری در تكامل بینایی نوزادان نقش بسزایی دارند.كمبود این مواد به ویژه چربی امگا 3 در بزرگسالان ممكن است سبب ضعف چشم و كاهش دید شود،حتی مطالعات نشان داده است كه كمبود طولانی مدت آن ممكن است سبب تخریب شبكیه شود،زیرا بدن هر دو نوع اسیدهای چرب ضروری را به پروستاگلاندین ها تبدیل می‌كند كه یكی از اثرات آنها كمك به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است.بهترین منبع تامین امگا 3 ماهی است و مقدار توصیه شده دو بار در هفته می‌باشد.به طور كلی مواد غذایی كه برای داشتن چشمی سالم توصیه می‌شوند شامل:روغن کبد ماهی،جگر و که هویج دارای ویتامینA هستند،اسفناج و کلم که لوتئین و گزانتین دارند، فلفل دلمه ای ،كلم،توت فرنگی و پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C؛تخمه آفتاب گردان،بادام،فندق كه دارای ویتامینE هستند، همچنین آجیل و غذاهای دریایی نیز از سلنیوم برخوردارند،جوانه گندم و آجیل به دلیل دارا بودن روی،و ماهی كه دارای اسیدهای چرب ضروری است، از مواد غذایی مهم به شمار می‌روند.

منبع: تبیان،جام جم آنلاين

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان x بخوانید...