مصلح ماست چکیده چیست

دوره مقدماتی php
مصلح ماست چکیده چیست
مصلح ماست چکیده چیست

شرکت حسابداری

ماه عسل

سیکس پک

امروزه خوردن “ماست” در کنار غذا برای خیلی‌ها تبدیل به یک عادت شده است اما باید دانست که طبیعت ماست، سرد و تر بوده و اسید لاکتیک موجود در آن می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

متاسفانه برخی از پزشکان طب نوین بدون توجه به مزاج افراد به بیماران بلغمی یا سودایی، مصرف لبنیات را تاکید می‌کنند در حالیکه از نقطه نظر طب سنتی این تجویز پزشکان اکادمیک کاملا اشتباه است.

مصلح ماست چکیده چیست

دوره مقدماتی php

ماستی که چکیده نباشد طبیعتش نسبت به ماست چکیده سردتر است و برای مصرف ماست باید تدابیری مهمی در نظر گرفته شود.

یک چهارم ماست را “اسید لاکتیک” تشکیل میدهد، اسید لاکتیک موجود در ماست ایجاد اسیدوز در بدن می‌کند؛ این اسیدوز شدن به سه قسمت از بدنتان آسیب می‌رساند: 1. ریه 2. کلیه‌ها 3. مغز و اعصاب

آسیب به ریه به واسطه این اسیدوز باعث به نفس‌نفس افتادن می‌شود تا بدن این هیدروژن را خارج کند؛ یکی هم کلیه شما که فرسوده می‌شود تا این حالت اسیدی ماست را دفع کند و  فعالیت نورون‌های مغزی را کم می‌کند.

از دیگر مضرات ماست چکیده نشده می‌توان به چند مورد اشاره کرد از جمله:

پوکی استخوان و سائیدگی استخوانها، شب ادراری در کودکان، یبوست در روده‌ها، ناراحتیهای اعصاب و روان، صرع (برای کسانی که طبع سرد دارند)، عرق کردن زیاد(کف دست، زیر بغل، کف پا)، آلرژی‌، آرتروز، رماتیسم همچنین قدرت سیستم ایمنی بدن را کم می‌کند و خار استخوانی در پاشنه پا یا در استخوان دنبالچه ایجاد می‌کند و نمی‌توانید روی صندلی بنشیند.

برای کم کردن عوارض جانبی ماست معمولی آن را حتماً با مصلح مصرف کنید؛ مصلح ماست شامل‌: موسیر، نعناع، پونه، زنیان، کاکوتی، گل محمدی است.

توصیه و تاکید می‌شود از خوردن ماست با ماهی، ماست با ترشیجات، ماست با اسفناج(بورانی) اکیداً خودداری کنید.

 

پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

گروه نرم افزاری آسام

میزبانی می شود.

۱- پنیر تازه گاوی نمک زده دارای مزاج سرد و خشک درجه ۲

مصلحات عبارتنداز ::

مغز گردو، آویشن، ‌عسل، نعناع خشک، سبزی‌های معطر

۲- پنیر کهنه نمک زده دارای مزاج گرم و خشک درجه ۲

مصلحات آن ؛

مصلح ماست چکیده چیست

گردو و عسل و آویشن و نعناع خشک و سبزیهای معطر

۳- خامه دارای مزاج سرد و تر

مصلح آن : عسل

۴- دوغ و ماست دارای مزاج

سرد و تردرجه ۲

مصلحات آن ؛:نمک،زنیان، نعناع، آویشن، سیر، کاکوتی، سیاه‌دانه، پونه، کشمش، گل سرخ

۵- سرشیر دارای مزاج سرد و تر

مصلحات آن :عسل

۶- شیر پاستوریزه دارای مزاج سرد وتر

مصلحات آن ؛

عسل، ‌گلاب، شکر و خرما

۷- شیر محلی تازه دارای مزاج گرم و تر

مصلحات آن ؛:

عسل، ‌گلاب، شکر

۸-قرا قروط(قرقورت ) دارای مزاج سرد وخشک درجه ۲

مصلحات آن ؛

انواع فلفل، زیره، سیاه‌دانه

۹- کره دارای مزاج گرم و تردرجه ۲و ۱

مصلحات آن

عسل، شکر، ادویه قابضه، نمک

۱۰- کشک دارای مزاج سرد و خشک درجه ۲

مصلحات آن

گلنگبین، سیر، نعناع خشک، پونه کوهی

۱۱- ماست چکیده نمک زده دارای مزاج گرم و تر درجه ۱

مصلحات آن :

مصلح ماست چکیده چیست

مغزگردو، آویشن، ‌عسل، نعناع خشک، سبزی‌های معطر

۱۲- پنیر بز دارای مزاج سرد

مصلحات آن :

گردو و پیاز و سبزیهای معطر

۱۳- شیر بز دارای مزاج سرد وتر

مصلحات آن ؛

عسل

۱۴- ماست چکیده بدون نمک دارای مزاج سرد وتر

مصلحات آن ؛:

گردو ٬ نعناع ٬سبزیهای معطر و آویشن

  • خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه
  • ?متاسفانه تغذیه ما در قرن ۲۱ مخدوش شده و‌لبنیات چون آلوده به موادنگهدارنده ( رقیق ) شده است طبع مزاجی آن برای انسان مضرشده است مثل شیر و ماست و پنیر و خامه آلوده به مواد نگهدارنده که بعضا تا چهارماه دریخجالها نگهداری میشود و این حلقه های مفقوده یعنی خرابی پوست و مو و بالارفتن گرید کبد چرب و تهوع به هنگام مصرف شیر و یا اختلال معده و روده درخوردن شیر پاستوریزه درشب هنگام

    برچسب ها: پنیر, تغذیه, خامه, دوغ, شیر, قره قورت, کره, کشک, لبنیات, ماست, مزاج لبنیات

    Save

    روز جهانی زنبور – 31 اردیبهشت

    خبر فوری: اقدامات برای تهیه پروپوزال علمی مقابله با کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی قم

    پک مقابله با کرونا – پرونده های بیماران شفایافته

    خبر فوری: کشف یک روش درمانی برای کرونا

    مصلح ماست چکیده چیست

    بسته مقابله با کرونا اهدایی مرکز پژوهشی عسل حکیم برای بیماران کرونایی

    مقابله و درمان آنفلوانزا و کرونا با عصاره عسل زنجبیل

    اولین همایش شفا با عسل از دیدگاه قرآن و احادیث در شهر تاریخی کاشان

    دفتر مرکزی قم: بلوار امین – بین کوچه 11 و 13

    تلفن: 02532930344 – 09127553030


    Copyright © 2012-2020 ShefaCenter.ir

    به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: برای برطرف کردن سردی بعد از لبنیات برایتان راه حل های ساده ای ارائه می دهیم که دیگر نگران سردی بعد از خوردن لبنیات نباشید.

    اصطلاح سردی کردن معمولا برای دل درد، دل پیچه و گاهی هم حالت تهوع بعد از زیاده روی درمصرف خوراکی هایی با طبع سرد وخشک یا سرد و  تر به کار می رود.

    تقریبا تمام لبنیات جزپنیر کهنه، شیرمحلی تازه، کره و ماست چکیده، طبع سردی دارند. بین لبنیات، پنیرتازه، خامه، دوغ، سرشیر، شیر پاستوریزه و ماست معمولی، طبع سرد و  تر دارند و طبع کشک و قر ه قروت سرد و خشک است.

    بهتراست این خوراکی ها را با مصلح های آن ها مصرف کنید. مثلا پنیر تازه را با گردو، آویشن یا نعناع خشک بخورید. خامه، سرشیر و شیر پاستوریزه را با عسل مصرف کنید.کشک را با سیر، نعناع خشک و پونه کوهی مخلوط کنید. در دوغ یا ماست مصرفی تان نعناع، آویشن، سیر، کاکوتی، سیاه دانه یا پونه بریزید یا آن را با زیتون همراه کنید. قره قروت را هم می توان با انواع فلفل، سیاه دانه یا زیره مصرف کرد تا دچار سردی ناشی از خوردن آن نشد.

    افراد مبتلا  به دردهای عصب سیاتیک  کاملا با این موضوع آشنا هستند که دردهای سیاتیک با شدت بسیار خفیف آغاز می‌شود و به مرور افزایش یافته و تشدید می‌شود. به‌طوری که تمامی ناحیه کمر و پاها را به مرور درگیر و دردناک می‌کند. گاهی شدت درد آنچنان زیاد می‌شود که بیمار حتی قادر نیست پاهای خود را حرکت دهد و در شرایط فیزیکی دیگری قرار گیرد. به همین دلیل گاهی ممکن است شدت درد بیمار را خانه‌نشین کند. این واکنش‌ها همگی از علائم عود‌کردن سیاتیک در افراد است.

    مصلح ماست چکیده چیست

    در طب سنتی توصیه‌های کاربردی زیادی برای کنترل و پیشگیری از تشدید دردهای عصب سیاتیک وجود دارد:درمانگران طب سنتی پیاده‌روی صبحگاهی یا عصر گاهی مستمر و روزانه را در بهبود علائم حملات سیاتیک بسیار موثر می‌دانند و معتقدند نرمش و ورزش ملایم به مرور زمان مانع از گرفتگی و درد این عصب می‌شوداین افراد بهتر است در وعده‌های غذایی خود، به‌ویژه وعده صبحانه یا میان وعده‌های صبح و عصر از شیره انگور و مغز‌گردو استفاده کنند. این مواد تاثیر زیادی در بهبود سیاتیک و پیشگیری از دردناک شدن آن دارد.براساس متون کهن طب سنتی، مصرف ماست و دوغ به همراه غذاها و موادغذایی که در آن‌ها گوشت قرمز یا سفید مصرف شده، توصیه نمی‌شود و بیماران مبتلا به سیاتیک باید از مصرف ماست یا دوغ به همراه این غذاها پرهیز کنند.

    برای ماست، سه مصلح وجود دارد که ناراحتی ناشی از خوردن ماست را از بین می‌برد.

    طبع شیر، سرد است و به این دلیل ماست هم جزء مواد غذایی با طبع سرد و تر به شمار می‌رود. خاصیت رطوبت‌بخشی این ماده غذایی باعث شده تا علاوه بر مصرف خوراکی بتوان آن را به عنوان یک داروی طبیعی برای مشکلات پوستی هم به کار برد؛ مثلا افرادی که پوست خشکی دارند می‌توانند برای رفع مشکل‌شان از ماست به دو صورت استفاده کنند. اگر خشکی در یک بخش خاصی از پوست بروز کرده، ماست را به صورت موضعی به همان محل بمالند. گذشته از این کسانی که پوست‌شان خیلی خشک است، ماسک ماست تهیه کنند. یک لایه از ماست را بر سطح پوست بمالند و بگذارند چند دقیقه‌ای به همان حالت باقی بماند.

    مصلحات را فراموش نکنید!
    برای ماست، سه مصلح وجود دارد که ناراحتی ناشی از خوردن ماست را از بین می‌برد؛ گیاه نعناع، آویشن و زنیان را اگر همراه ماست بخورید به هضم آن کمک می‌کند. افرادی که طبع‌شان سرد است در فصل گرم و سرد (خصوصا در فصل سرد سال) می‌توانند مقدار مصلحات بیشتری را استفاده کنند ولی در مقابل کسانی که گرم‌مزاج هستند، بهتر است در فصول گرم سال مقدار کمتری مصلحات را به ماست بیفزایند اما در فصل سرد در این زمینه محدودیتی ندارند.

    برای زن و شوهرها
    ماست بر میل جنسی هم اثر می‌گذارد. خوردن ماست برای آنهایی که طبع گرمی دارند، نشاط را افزایش می‌دهد و میل جنسی را بیشتر می‌کند اما کسانی که طبع‌شان سرد است، با خوردن ماست حالت رخوت و سستی به آنها دست می‌دهد، از انرژی‌شان کاسته می‌شود و میل جنسی را هم در سردمزاج‌ها کم می‌کند.

    خودتان را به ماست نبندید
    ماست نفخ می‌آورد و دستگاه گوارش را ضعیف می‌کند پس به خاطر خواص بی‌شمارش در مصرف آن افراط نکنید. البته برای خنثی کردن اثرات منفی ماست، راه‌حل مطمئنی هست. اگر در کنار ماست از مصلحات آن هم استفاده شود، مشکل برطرف می‌شود.

    پرچرب خوب است یا کم‌چرب؟
    ماست از سه جزء اصلی تشکیل شده است؛ مائیت(بخش آبکی ماست)، جبنیت (قسمت پنیری ماست) و دهنیت(چربی ماست).

    پرچرب بخورم؟
    ماستی که به آن پرچرب گفته می‌شود، در واقع دهنیت بیشتری دارد. ممکن است به ماست قدری خامه اضافه کنند و از این طریق دهنیت ماست را بالاتر ببرند. در این صورت ماست پرچرب را نوعی غذا به حساب می‌آوریم. افرادی که دچار اضافه وزن هستند، هاضمه ضعیفی دارند، زیاد ترش می‌کنند، زیاد نفخ می‌کنند و افرادی که به دل‌دردهای گوارشی دچار می‌شوند نباید ماست پرچرب مصرف کنند.

    کم‌چرب بخورم؟
    اگر چربی ماست بیش از حد گرفته شود، قسمت آبکی آن بیشتر می‌شود و باز هم برای همه افراد خوب نیست. بهترین ماست، ماست معمولی است که ترجیحا به روش سالم و طبیعی در منزل تهیه می‌شود، چربی غیر معمولی به آن اضافه نمی‌شود و بیش از حد مجاز چربی‌اش را از دست نمی‌دهد.

    ماست ‌بند شوید
    ماست‌هایی که تحت عنوان ماست طبیعی و در محلی غیر از کارخانجات تهیه می‌شوند، بیشتر در معرض آلودگی هستند بنابراین توصیه می‌شود اگر ماست مصرفی روزانه‌تان را از بیرون تهیه می‌کنید، سراغ انواع بسته‌بندی شده و کارخانه‌ای آن بروید. از ماست کارخانه‌ای بهتر، ماستی است که در منزل تهیه می‌شود و درست کردنش بسیار ساده است.

    * در قابلمه‌ای شیر را بجوشانید. به محض اینکه به دمای جوش رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید قدری خنک شود. اما حواس‌تان باشد که نباید بیش از اندازه سرد شود. برای اینکه بدانید وقت مناسب افزودن مایه خمیر چه زمانی است، به قابلمه دست بزنید. باید گرم باشد ولی نه آن قدر که دست‌تان را بسوزاند.

    * به ازای هر پنج لیتر شیر، دو تا سه قاشق ماست، یک قاشق غذاخوری شکر و نصف قاشق مرباخوری نمک نیاز دارید.

    * مواد را که به شیر اضافه کردید، در قابلمه را بگذارید. دور آن را با پارچه ضخیمی خوب بپوشانید و در مکان معتدل و تا حدی گرم قرار بدهید. حتی‌الامکان سعی کنید یک روز و نیم یا دو روز ظرف را جابه‌جا نکنید.

    * بعضی خانم‌ها از ترشی ماستی که در منزل تهیه می‌شود، گلایه می‌کنند. ترش شدن ماست بر اثر فعالیت‌های میکروب لاکتو باسیل است. اگر محیط مناسب فعالیت این میکروب را ایجاد نکنیم، ماست ترش نمی‌شود. قند و سدیم یعنی همان شکر و نمک محیط را برای میکروب نامناسب می‌سازد و در نهایت مانع از ترش شدن ماست می‌شود. پس شکر و نمک را فراموش نکنید!

    اگر آب انداخت…
    در صورتی که ماست در محل گرمی نگهداری شود، مائیت یا آب آن از سایر بخش‌ها جدا می‌شود. همان حالتی که در اصطلاح عام می‌گویند ماست آب انداخته است. اگر آب انداختن ماست با تغییر رنگ و بوی آن همراه نباشد، جای هیچ نگرانی نیست و ماست خراب نشده است ولی اگر تغییر داده بود، بهتر است دیگر از آن مصرف نکنید. به طور کلی بهترین محل نگهداری از ماست، یخچال است.

    بزی بهتره یا گاوی؟
    این روزها اگر کسی هوس تهیه ماستی غیر از ماست معمول در بازار به سرش بزند، لازم نیست تا اولین روستا بکوبد و برود. در شهرها و روستاها فروشگاه‌ها یا مراکزی هستند که به شکل غیر رسمی از شیر حیواناتی مثل گاو، گوسفند، میش، بز و شتر ماست می‌زنند ولی در دسترس بودن‌شان دلیلی بر مفید بودن‌شان نیست. هر کدام از اینها خواص خودشان را دارند و بر سلامت تاثیر یکسانی نمی‌گذارند.
    ماستی که از شیر گاومیش تهیه می‌شود، طبع گرم‌تری دارد و ماست به‌دست آمده از شیر بز رقیق‌تر است. معمولا مصرف شیر حیواناتی از این قبیل تنها در موارد خاص و برای درمان بیماری‌ها توصیه می‌شود. حتی ممکن است خوردن چند باره یا دائم ماست حیوانات دیگر باعث بروز مشکلاتی در سلامت فرد شود. بهترین ماست از شیر گاو تهیه می‌شود. این امر در مورد سایر لبنیات هم صدق می‌کند.

    ملاقه فلزی بخرید
    گاهی بعد از چند روز رنگ و طعم ماست تغییر می‌کند. بعضی وقت‌ها قارچی در آن رشد می‌کند که رنگ صورتی کمرنگی دارد یا قارچی که به رنگ سبز متمایل است و مزه ماست را تلخ می‌کند. اینها به خاطر عدم رعایت بعضی مسائل است؛ مثلا اینکه هر بار با یک قاشق از ظرف ماست برداشته شود یا انگشت به ماست زده شود، کیفیت ماست را تغییر می‌دهد. برای ماندگارتر کردن ماستی با کیفیت زمانی که شیر در حال جوشیدن است، یک ملاقه فلزی درون ظرف شیر بگذارید. اجازه بدهید ملاقه با شیر بجوشد و به این ترتیب استریل شود. بعد که ماست آماده شد، به طور ثابت از همان ملاقه برای برداشتن ماست استفاده کنید.

    ماست میوه‌ای خوب است ولی نه با هر میوه‌ای!
    امروزه انواع و اقسام ماست‌ها به وفور تولید و عرضه می‌شوند. مردم می‌توانند ماست را با کیفیت‌ها و ترکیبات مختلف به‌راحتی از سوپرمارکت‌ها خریداری کنند. یکی از اقسام جدید و پرطرفدار، ماست‌های میوه‌ای هستند. گفتیم طبع ماست سرد و تر است. پس وقتی با میوه‌ای ترکیب می‌شود که آن هم طبیعت سرد و تر دارد، در واقع تاثیر سردی و رطوبتش دوبرابر می‌شود و این مسئله برای سلامت خوب نیست. حالا اگر کسی اصرار دارد که حتما ماست میوه‌ای بخورد، می‌تواند به عنوان مصلح قدری شکر به آن اضافه کند.

    زیـاد ماست و خیار نخورید!
    آب‌دوغ خیار (ترکیبی از ماست و خیار) یکی از مهم‌ترین ترکیبات سردی بود که به عنوان غذای رایج خورده می‌شد و البته مفید هم بود اما امروزه همه محیط‌ها به وسیله کولر خنک می‌شوند و فعالیت جسمی آن‌چنانی هم در کار نیست بنابراین مصرف بیش از حد ماست و خیار حتی در فصل تابستان به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
    سردی و رطوبت‌بخشی زیاد در طولانی‌مدت در سنین پایین باعث اختلال حافظه و در سنین بالا باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود. ماست و خیار بهتر است هر چند وقت یک‌بار همراه نعناع مصرف شود تا به اصلاح سردی آن کمک کند.

    چی به ماست بزنیم و چی نزنیم؟
    غیر از سه مصلح اصلی ماست، گیاهان خوراکی دارویی دیگری هم هستند که می‌توانند طبع ماست را اصلاح کنند.

    گل سرخ: دو نوع گل سرخ وجود دارد؛ گل سرخ کاشان و گل سرخ اردبیل و تبریز. از بین این دو، گل سرخ کاشان است که اثر خوبی روی ماست می‌گذارد و آن را اصلاح می‌کند. گل سرخ تبریز باعث ایجاد یبوست می‌شود و بهتر است جز با تجویز پزشک مصرف نشود.

    دلار: ترکیبی از سبزیجاتی مثل پونه، سبزیجات معطر محلی و نمک است که طبع ماست را متعادل می‌سازد. معمولا خیار را با دلار می‌خورند اما می‌شود این ترکیب خوب را با ماست هم میل کرد.

    گردو و کشمش: گردو و کشمش که بیشتر در آب‌دوغ خیار به کار می‌رود، مصلح خوبی برای ماست به شمار می‌رود و از پیش آمدن عوارض سوء آن جلوگیری می‌کند.

    مربا، شیره و خرما: بعضی‌ها ماست را با نوعی شیرینی میل می‌کنند. مصرف مربا، شیره‌ها و خرما با ماست هیچ اشکالی ندارد و علاوه بر طعم، طبع ماست را هم معتدل می‌کنند. در این میان مربای زنجبیل هم به طور خاص تاثیر خوبی بر ماست می‌گذارد.

    نظر خود را بیان نمایید

    نظری ثبت نشده است

    جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

    مصلح ماست چکیده چیست

    ۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

    +۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

    تلگرام آفتاب

    اینستاگرام آفتاب

    +۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

    ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم
    ،
    پلاک ۳

    پشتیبانی آفتاب

    شناخت مزاج خود و نیز شناخت مزاج غذاها از جمله لبنیات و … موجب می گردد انسان از انواع لبنیات به نحو احسن استفاده کند و کمتر به بیماری یا کسالت مبتلا شود.

    جبن

    سرد و تر درجه ۲

    جبن

    سرد و خشک درجه ۲

    مصلح ماست چکیده چیست

    جبن

    گرم  و خشک درجه ۲

    مزاج سرد

    سرد و تر

    مخیض

    سرد و تر درجه ۲

    زیتون، سیاه دانه، پونه

    سرد و تر

    لبن

    سرد و تر

    لبن

    گرم و تر

    سرد وتر

    مصل

    سرد وخشک درجه ۲

    زبد

    گرم و تردرجه ۲و ۱

    اَقط

    سرد و خشک درجه ۲

    لبن الحامض

    سرد و تر درجه ۲

    سرد وتر

    گرم و تر درجه ۱

    در طب سنتی زمان، مزاج و نوع مصرف برخی مواد غذایی و همچنین این که آن ها را با چی بخوریم و با چی نخوریم خیلی مهم است؛ یکی از این مواد غذایی لبنیات است که باید بیشتر در مصرف آن‌ها دقت شود.

    منبع: کتاب ” مجموعه کامل دائره المعارف تغذیه”

    مصلح ماست چکیده چیست

    مشاوره طبایع

    همراهان گرامی طبایع می توانند برای تشخیص مزاج و انجام مشاوره تخصصی به لینک زیر مراجعه نمایند…

    آکادمی طبایع

    برای شرکت در کلاس‌های آموزشی با گواهینامه معتبر انجمن علمی به لینک زیر مراجعه نمایید…

    اپلیکیشن طبایع

    برنامه موبایل اندروید طبایع با امکانات بسیار آماده شد! جهت آشنایی با اپلیکیشن و دانلود به لینک زیر بروید…

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

  • عکسهای زمان شاه ثریا قاسمی
  • وب‌ سایت

    | طبایع مرجع طب سنتی ایران © 1399 – تمامی حقوق محفوظ است. |

    جستجو در سایت

    مصرف محصولات لبنی برای حفظ سلامتی و به خصوص استحکام استخوان‌ها بسیار مفیدند. لبنیات مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت کلی بدن را تامین می‌کنند. این مواد مغذی شامل کلسیم، پتاسیم، ویتامین دی و پروتئین هستند. نکته قابل توجه در مورد لبنیات مربوط به مزاج و طبع آن‌هاست. افراد با مزاج‌های مختلف باید فرآورده‌های لبنی خاصی را مصرف کنند. در غیر این صورت ممکن است از لحاظ سلامتی دچار مشکل شوند. از طرفی، شناخت مصلحات هر یک از فرآورده‌های لبنی می‌تواند مصرف آن‌ها را برای افراد با مزاج‌های مختلف امکان‌پذیر کند.

    پیش از انتخاب ماده لبنی مورد مصرفتان، ابتدا بهتر است در مورد گرمی و سردی مزاج خود اطمینان حاصل کنید. برخی از غذاها و حتی محصولات لبنی، مزاج متفاوتی دارند که در صورت هماهنگ نبون با مزاج فرد مصرف کننده، ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کنند. در ادامه به مزاج فرآورده‌های لبنی مختلف اشاره می‌کنیم. داشتن آگاهی کافی در رابطه با مزاج این محصولات به شما کمک می‌کند که لبنیات مصرفیتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

    شیر گاو پاستوریزه و شیر بز دارای مزاج سرد و تر هستند، اما شیر گاو محلی و تازه طبع گرم و تری دارد. به طور کلی، هر چقدر چربی شیر بیشتر باشد، طبع آن رو به سردی می‌رود و با توجه به اینکه چربی شیرهای کارخانه‌ای در طول فرایند تولید از آن‌ها گرفته می‌شود، طبع‌شان سردتر است. در مورد شیر شتر و گاومیش باید گفت که طبع کاملا گرمی دارند و برای افراد گرم مزاج انتخاب مناسبی نخواهند بود. همچنین، شیر گوسفندی از شیر گاو غنی‌تر و چرب‌تر بوده و مزاج آن معتدل است.

    مصلح ماست چکیده چیست

    برای از بین بردن سردی شیر گاو پاستوریزه و شیر بز می‌توان پیش از مصرف مصلحاتی نظیر عسل، گلاب، خرما و شکر به آن‌ها اضافه کرد. برای تعدیل گرمای شیر محلی و سایر شیرها با مزاج گرم می‌توان از شکر، عسل و گلاب استفاده کرد.

    ماست معمولی نسبت به ماست چکیده سردتر است. برای کاهش عوارض جانبی ماست معمولی می‌توانید آن را با مصلح‌های مختلفی نظیر موسیر، نعنا، کاکوتی، گل محمدی، پونه و زنیان مصرف کنید. همچنین برای غلبه بر گرمی ماست چکیده نیز می‌توانید از آویشن، عسل، مغز گردو، نعنا خشک و سبزی‌های معطر استفاده کنید.

    ماست معمولی دیر هضم است و برای افراد سرد مزاج و کسانی که به بیماری‌های استخوانی، پارکینسون، روماتیسم و اعصاب و روان مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود. با این حال، اضافه کردن مصلحات می‌تواند از سردی آن بکاهد.

    پنیر تازه طبع سرد و تری دارد و می‌تواند برای افراد سرد مزاج مضر باشد. با توجه به اینکه بسیاری از فرآورده‌های لبنی از جمله شیر و پنیر در کارخانه‌های تولید کننده تحت فرایند‌هایی قرار گرفته و حجم زیادی از چربی آن‌ها گرفته می‌شود، طبع سردی پیدا می‌کنند. پس اگر مزاج سرد و تری دارید، بهتر است پنیر تازه را با مصلح‌هایی مانند نعنا، آویشن و مغز گردو و عسل میل کنید تا از بروز مشکلات گوارشی همچون نفخ جلوگیری شود.

    پنیر کهنه مانند پنیر لیقوان، طبع گرم و خشکی دارد. برای افراد گرم مزاج که تمایل به مصرف پنیر کهنه دارند توصیه می‌شود که آن را در کنار عسل، سبزی‌های معطر، نعنا، آویشن و عسل مصرف کنند.

    مزاج کره گاو گرم و تر بوده و برای تقویت اعصاب و جلوگیری از یبوست موثر است. رنگ کره‌ها بر حسب شیری که از آن گرفته می‌شوند، متفاوت خواهد بود. مصرف کره برای حفظ رطوبت پوست و افزایش وزن افراد لاغر مناسب است. افراد با مزاج گرم و تر بهتر است این ماده غذایی را همراه با عسل، شکر سرخ، نمک و ادویه قابضه مصرف کنند.

    طبع دوغ سرد و تر است و کلسیم موجود در این ماده غذایی برای تقویت و استحکام استخوان‌ها بسیار مفید است. کسانی که مزاج سردی دارند، در اثر مصرف دوغ بدون استفاده از مصلحات آن ممکن است دچار ضعف و سرگیجه شوند. همچنین افرادی که دچار ورم و درد مفصل هستند یا از مشکلات معده رنج می‌برند، بهتر است از مصرف این نوشیدنی پرهیز کنند. برای تعدیل طبع سرد دوغ می‌توان از افزودنی‌هایی همچون آویشن، سیر، کاکوتی، نعنا، زنیان، سیاه دانه، پونه، فلفل و زیتون استفاده کرد.

    کشک مزاج سرد و خشکی دارد. کشک برای جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی، درمان عفونت‌ و مشکلات پوستی و حفظ سلامت مادران باردار موثر بوده و درصد کلسیم و پروتئین موجود در آن نسبت به لبنیات دیگر بسیار بالاتر است. جدا از فواید کشک برای بدن، اشخاص مسن یا افرادی که دارای مزاج سرد هستند نباید از آن استفاده کنند، زیرا باعث بروز نفخ و درد معده در آن‌ها خواهد شد. مصلحات کشک شامل گل انگبین، نعنا خشک، پونه کوهی و سیر هستند که می‌توانند در کاهش سردی آن موثر باشند.

    خامه معمولا برای صبحانه و تهیه انواع شیرینی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. طبع خامه گرم و تر است و مصرف آن برای افراد با مزاج گرم و خشک و کسانی که چربی خون بالایی دارند، توصیه نمی‌شود. از طرفی، اشخاصی که دچار مشکلات معده نظیر نفخ و رفلاکس هستند و یا افراد کم‌تحرک بهتر است از مصرف آن پرهیز کنند یا خامه را همراه با مصلح آن که عسل است، مصرف کنند.

    به طور معمول، سرشیر مقدار زیادی از چربی شیر را در خود ذخیره می‌کند. در نتیجه، به دلیل انرژی بالایی که دارد مصرف آن به خصوص برای کودکان در وعده صبحانه بسیار مناسب است. مزاج سرشیر سرد و تر است و مصرف آن برای تقویت اعصاب، رفع یبوست، رفع خشکی حنجره و ریه و همچنین کمک به افزایش وزن موثر خواهد بود. عده‌ای که دچار ناراحتی معده هستند یا طبع سردی دارند بهتر است از مصرف آن خودداری کنند. سرشیر را با مصلحات آن نظیر عسل و شکر سرخ مصرف می‌کنند تا از سرمای آن کاسته شود.

     

    نتیجه گیری

    طب سنتی، مواد غذایی را با توجه به مزاج و طبع افراد مختلف، دسته‌بندی کرده است. هر فرد بهتر است برای حفظ شادابی و سلامت بدن خود، مواد غذایی را بر اساس نوع مزاجش، انتخاب کند. در این میان، جالب است بدانید که مزاج فرآورده‌های لبنی گوناگون نسبت به یکدیگر متفاوت هستند و عدم آگاهی از این موضوع و آشنا نبودن با مصلحات هر یک از آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. پس بهترین کار این است که پیش از انتخاب ماده لبنی مورد نظرتان، نسبت به مزاج آن اطلاعات کافی کسب کنید تا از عوارض احتمالی مصرف آن‌ها جلوگیری شود.

    اولین سفارش خود از سوپرمارکت اسنپ مارکت
    را با تخفیف ویژه ثبت کنید

    ثبت سفارش

    مجله اسنپ مارکت، با هدف ارتقای بهبود زندگی شروع به کار کرده است. این مجله اینترنتی با هدف ارتقای دانش و آگاهی شما، روزانه چندین و چند مقاله فارسی با موضوعات مختلف را منتشر می‌نماید.

    کلیه حقوق سایت متعلق به اسنپ مارکت می باشد.

    طراحی و اجرا فراموج

    متاسفانه برخی از پزشکان طب نوین بدون توجه به مزاج افراد به بیماران بلغمی یا سودایی، مصرف لبنیات را تاکید می‌کنند در حالیکه از نقطه نظر طب سنتی این تجویز پزشکان اکادمیک کاملا اشتباه است.

    به گزارش مشرق، امروزه خوردن “ماست” در کنار غذا برای خیلی‌ها تبدیل به یک عادت شده است اما باید دانست که طبیعت ماست، سرد و تر بوده و اسید لاکتیک موجود در آن می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

    متاسفانه برخی از پزشکان طب نوین بدون توجه به مزاج افراد به بیماران بلغمی یا سودایی، مصرف لبنیات را تاکید می‌کنند در حالیکه از نقطه نظر طب سنتی این تجویز پزشکان اکادمیک کاملا اشتباه است.

    بیشتر بخوانید:

    ماستی که چکیده نباشد طبیعتش نسبت به ماست چکیده سردتر است و برای مصرف ماست باید تدابیری مهمی در نظر گرفته شود.

    مصلح ماست چکیده چیست

    یک چهارم ماست را “اسید لاکتیک” تشکیل میدهد، اسید لاکتیک موجود در ماست ایجاد اسیدوز در بدن می‌کند؛ این اسیدوز شدن به سه قسمت از بدنتان آسیب می‌رساند: 1. ریه 2. کلیه‌ها 3. مغز و اعصاب

    آسیب به ریه به واسطه این اسیدوز باعث به نفس‌نفس افتادن می‌شود تا بدن این هیدروژن را خارج کند؛ یکی هم کلیه شما که فرسوده می‌شود تا این حالت اسیدی ماست را دفع کند و  فعالیت نورون‌های مغزی را کم می‌کند.

    از دیگر مضرات ماست چکیده نشده می‌توان به چند مورد اشاره کرد از جمله:

    پوکی استخوان و سائیدگی استخوانها، شب ادراری در کودکان، یبوست در روده‌ها، ناراحتیهای اعصاب و روان، صرع (برای کسانی که طبع سرد دارند)، عرق کردن زیاد(کف دست، زیر بغل، کف پا)، آلرژی‌، آرتروز، رماتیسم همچنین قدرت سیستم ایمنی بدن را کم می‌کند و خار استخوانی در پاشنه پا یا در استخوان دنبالچه ایجاد می‌کند و نمی‌توانید روی صندلی بنشیند.

    برای کم کردن عوارض جانبی ماست معمولی آن را حتماً با مصلح مصرف کنید؛ مصلح ماست شامل‌: موسیر، نعناع، پونه، زنیان، کاکوتی، گل محمدی است.

    توصیه و تاکید می‌شود از خوردن ماست با ماهی، ماست با ترشیجات، ماست با اسفناج(بورانی) اکیداً خودداری کنید.

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    همان‌گونه که امروزه کارشناسان و متخصصان علوم غذایی درباره خواص تغذیه‌ای و درمانی شیر و فرآورده‌های آن نظرات مختلفی ارائه می‌دهند، در طب سنتی نیز براساس نوع مزاج فرآورده لبنی و طبع افراد، توصیه‌های غذایی زیادی شده اما یکی از سردرگمی‌های مردم درباره توصیه‌های طب سنتی درخصوص لبنیات این است که در برخی منابع قدیمی، مصرف فرآورده‌هایی چون شیر، ماست و دوغ به‌طور کلی منع شده است.

    دکتر نازلی نمازی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران، ضمن اشاره به این موضوع که این قبیل توصیه‌ها صحت علمی ندارد و نباید آن را اجرا کرد، به بررسی شیر و تعدادی از فرآورده‌های لبنی همچون ماست و دوغ و کشک از دیدگاه طب سنتی می‌پردازد و به این سوال پاسخ می‌دهد که طب سنتی برای تامین کلسیم بدن، از میان فرآورده‌های لبنی مصرف کدام فرآورده را بیشتر توصیه می‌کند.

    شیر چه حیوانی مناسب‌تر است؟

    بهترین شیر، شیر گاو جوان، چاق و سالم است که در مراتع چریده باشد و آن شیر، طعم و بوی نامطبوع نداشته باشد.

    دکترنمازی ضمن اشاره به این موضوع می‌گوید: از نظر این که شیر چه حیوانی برای انسان مناسب‌تر است، باید گفت شیر حیوانی که مدت حاملگی آن نزدیک به مدت زمان بارداری انسان باشد، از نظر تغذیه مناسب‌تر است. شیر گاو که مدت بارداری آن همچون انسان 9 ماه است، برای تغذیه بخصوص اطفال مناسب‌تر بوده، در درجه بعد شیر بز و سپس شیر گوسفند مفید است. این متخصص می‌افزاید، شیر گاو برای شکل‌گیری و استحکام استخوان‌ها بهبود علائم پیش از قاعدگی، داشتن ناخن و دندان و موی سالم‌تر، کنترل دیابت نوع دو و پیشگیری از سرطان پستان و روده بزرگ بسیار مفید است و از نظر طب سنتی در افراد گرم مزاج، اشتها آور و چاق‌کننده است و سبب لینت مزاج و رفع یبوست می‌شود.

    مصلح ماست چکیده چیست

    مصلح چیست؟

    این پژوهشگر طب سنتی پاسخ می‌دهد: مصلح، خوراکی است که مزاج خوردنی یا آشامیدنی را اصلاح می‌کند یعنی اگر همراه با غذایی مصرف شود، ضرر آن خوراکی را رفع می‌‌کند یا به اثر بیشتر آن کمک یا قوت آن را حفظ می‌‌کند.

    این متخصص در پاسخ این پرسش که شیر در چه کسانی سبب تشدید ناراحتی می‌شود، می‌گوید: بیماران با مشکلات طحال، مبتلایان التهاب کبد، مبتلایان صرع، کسانی که تپش قلب و معده ضعیف دارند و افراد دچار بیماری‌های ناشی از سوء مزاج بلغمی از جمله دردهای مفصلی، سردرد و ضعف اعصاب، نباید در مصرف شیر زیاده‌روی کنند. به توصیه دکتر نمازی، مصرف همزمان شیر با گوشت، تخم مرغ، ماهی، میوه (به صورت شیرموز) و خوراکی‌های ترش و شور زیان‌آور است، ضمن این که مصرف غذا بلافاصله پس از نوشیدن شیر و خوابیدن به دنبال آن توصیه نمی‌شود.

    مصرف چه ماستی توصیه می‌شود؟

    از دیدگاه طب سنتی بهترین ماست، ماستی است که از شیر تازه گاو تهیه شده باشد. به گفته دکتر نمازی، طبیعت ماست، سرد و ‌تر است و هر چه ترش‌تر و رقیق‌تر باشد، ‌سردی و تری آن زیادتر میشود. مصلح ماست، مربای زنجبیل، زنیان، نعناع، آویشن، سیر، کاکوتی، زیتون، سیاه دانه و پونه است.

    این پژوهشگر می‌افزاید، برای رفع سردی ماست به آن فلفل اضافه نکنید، زیرا ترکیب حاصل از آن برای بدن مضر است. چون ماست سبب افزایش رطوبت بدن می‌شود، برای افراد لاغری که تمایل به افزایــش وزن دارنــــد در کنار دیگر توصیه‌های غذایی می‌تواند مناسب باشد. همچنین برای کاهش تشنگی و تقویت نیروی جنسی گرم مزاجان گزینه مناسبی است.

    دکتر نمازی ضمن اشاره به این که ماست دیر هضم است و مصرف زیاد آن برای سرد مزاجان و افرادی که معده سرد دارند مناسب نیست، می‌گوید: مصرف همزمان ماست با گوشت یا ماهی برای همه بخصوص مبتلایان دردهای مفصلی مناسب نیست و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود، ضمن این که مداومت بر مصرف همزمان گوشت یا ماهی با ماست به دلیل تولید بلغم می‌تواند احتمال ابتلا به لک و پیس را افزایش دهد. به گفته این پژوهشگر، یکی از منابع غنی کلسیم‌دار، ماست چکیده است. طبیعت ماست چکیده گرم و‌ تر است و مصلح آن مغز گردو، آویشن، عسل و نعناع خشک است. افرادی که با مصرف ماست و شیر، درد مفصلی‌شان تشدید می‌شود، می‌توانند از ماست چکیده به همراه مصلح استفاده کنند.

    طب سنتی درباره کشک چه نظری دارد؟

    یکی از مواد غذایی که در طب سنتی برای حفظ سلامت استخوان به آن اشاره شده، کشک است. افرادی که تحمل لاکتوز (قند شیر) را ندارند و قادر به مصرف شیر نیستند یا کسانی که درد مفصلی دارند و با مصرف ماست، دردشان تشدید می‌شود، می‌توانند برای تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز بدن از کشک به صورت کاله جوش (ترکیب کشک، پیاز داغ، نعناع و گردو) استفاده کنند. به دلیل آن که نسبت کلسیم به فسفر کشک مناسب است، می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از پیشرفت آن موثر باشد.

    دوغ چطور؟

    دکتر نمازی ادامه می‌دهد، در برخی مناطق ایران، دوغ را با پونه استفاده می‌کنند. پونه، نعناع، کرفس، جعفری و زیره گیاهانی هستند که می‌توانند باعث جذب بیشتر کلسیم شوند. در کتب طب سنتی آمده است این گیاهان می‌توانند سبب تقویت سلول‌های استخوان‌ساز شوند.

    به توصیه این پژوهشگر طب سنتی، افراد با مزاج سرد بخصوص سرد و تر، باید لبنیات را همراه مصلح مصرف کنند و افرادی که به هر دلیل قادر به مصرف شیر و ماست نیستند، از سایر منابع کلسیم‌دار مانند کشک و ماست چکیده استفاده کنند.

    فاخره بهبهانی – جام‌جم

    دهخدا می‌گوید دُر یتیم یعنی مروارید بزرگ و آبداری که تنها و یک‌دانه در صدف باشد. در یتیم، گران‌بهاتر و ارزشمندتر از مرواریدهای دیگر است.

    در بحث‌های روزمره مرتبط با پیشرفت و در برنامه‌ها و کارها،مسؤولان و مؤثرین اجتماعی عموما از بحث دولت اسلامی رد می‌شوند و در مرحله بعد از آن یعنی مرحله جامعه اسلامی می‌ایستند.

    فضای ایجاد شده در کشور پس از ترور شهید فخری زاده آمیخته با رقابت های سیاسی و جناحی و با نیم نگاهی زودهنگام به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال ۱۴۰۰ منجر به تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران شد.

    بازیگر زیر خاکی در گفتگو با جام جم آنلاین:

    محمدمهدی عسگرپور در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد


    در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد


    ملازهی در گفتگو با جام جم آنلاین:

    کارگردان «شام ایرانی» در گفتگو با جام جم آنلاین توضیح داد

    علی صادقی از جذابیت های فصل جدید «نون.خ» گفت؛


    در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

    در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

    مصلح ماست چکیده چیست
    مصلح ماست چکیده چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *