مشخصات یک نوشته ی خوب

دوره مقدماتی php
مشخصات یک نوشته ی خوب
مشخصات یک نوشته ی خوب



دوره مقدماتی php

مشخصات یک نوشته ی خوب

شناسه نوشته : 10615

1393/03/21

تعداد بازدید : 5122

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.

 

هو العلیم

                                ویژگی های یک نوشته خوب                                 

آنچه در نویسندگی مهم است ،این است که نویسنده بتواند یا به صورتی خلاق و مولدانه ،موضوعی را پرورش دهد و بیافریند و یا اینکه با اتکا به معلومات و محفوظات خود،یافته های ذهنی اش را با چینشی مرتب،قلمی روان و با رعایت اصول و قواعد نگارش خلق کند.باید دانست پس از شاهراه آموزش،دو راهه تحقیق و تالیف رخ می نماید.در مجموع ،باید گفت نوشتن را باید با نوشتن آموخت و با تمرین و مطالعه مستمر،استعدادهای پنهان را شکوفا و قلم جامد را به روانی و زلالی نزدیک ساخت.

ویژگی های یک نوشته خوب:

مشخصات یک نوشته ی خوب

الف) سادگی و کوتاهی جملات :جملات باید کوتاه و زنده باشند.جملات طولانی و خسته کننده حتی پیام رسانی را نارسا و نامفهوم می سازد.به کار گیری واژگان مبهم ،پیچیده و سنگین و اصطلاحات نامانوس ،ملال آور و خسته کننده است.بر عکس جملات کوتاه و ساده بر غنا و جاذبه اثر می افزاید و خیلی سریع،مفاهیم را به خواننده منتقل می کند.فاصله بسیار بین فاعل و فعل و نهاد و گزاره و پر کردن سطور از جملات و مطالب پراکنده و جملات معترضه،خواننده را حیران و سر در گم می کند و وقتی به انتهای جمله می رسد ،مفاهیم اولیه را از یا د می برد.

ب) درست نویسی:شناخت قواعد جمله سازی  و ترکیب کلمات باعث قوام بخشی و ارزشمندی نوشته است.نویسنده باید مواردی چون نهاد و گزاره ،حرف ربط، تناسب فعل و فاعل ،ضمیر ،اشارات،جملات شرطی و استفهامی و خبری ،ترکیب ها و اضافات و زمان و دیگر موارد را بشناسد؛چون نبود هر یک از آنها یا استفاده نا به جای از آنها ،به همان اندازه جمله را مشوش و نارسا می سازد.علایم نگارشی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی یا حرکات چهره یک سخنران است که نبود هر یک از انها یا نصب و استفاده غلط از آنها حادثه ساز است.در مقابل،استفاده درست از آنها به آدمی در پیمودن درست مسیر راه،ارئه مطالب یا خلق یک اثر خوب کمک می کند.کار برد علایمی مانند نقطه،ویرگول،علامت سوال،نقل قول ،دو نقطه،گیومه،پرانتز و مانند آن ،نوشته ها را زیبا می سازد.

ج) بر خورداری از پیام  و هدف روشن:هدف و مقصود نویسنده باید واضح باشد.سردر گمی و پیچیدگی مفاهیم باعث بر هم خوردن ارتباط بین نویسنده و خواننده می گردد. هدف کلی و هدف از نوشتن هر پاراگراف باید مشخص باشد تا نویسنده در مسیر دست یابی به هدف ،چه در یک پاراگراف و چه در مجموع مطالب حرکت کند.با هدف گزینی است که تک تک  جملات در خدمت نگارش آن نوشته قرار می گیرند.

د) پر محتوایی و کم حجمی:پرهیز از پر گویی و اضافه گویی امری بایسته و شایسته است.باید با پرهیز از عبارت پردازی به سوی غنا بخشی محتوا گام برداشت.البته رمز نویسی و خلاصه نویسی هم نادرست است .باید مطلب را طوری نوشت که مخاطب احساس ملال و خستگی نکند و در عین حال منظور نویسنده را با حداقل کلمات و جملات دریابد.

ه) فصاحت و بلاغت:درستی کلمه و کلام و ترکیب الفاظ و سهولت و رعایت قواعد،فصاحت است.شناخت مقتضای حال و تناسب زمانی و مکانی و شرایط جامعه و روحیات خواننده و هم سویی با نیازها به بلاغت مربوط می شود.هر نوشته ای باید هم فصیح باشد و هم بلیغ و از قواعد و ضوابط فصاحت و بلاغت به خوبی پیروی کند.

و) خلاقیت و نوآوری:نوشته های نو آورانه ارزشمند و قابل احترامند .ابداع می تواند هم درمضمون و دیدگا ه پیام باشد و هم در شکل جملات و قالب های جدید در سبک نویسندگی ،تکرار مکررات و بی محتوایی ،نوشته را مطرود و ملال آور می سازد و با خواندن چند صفحه یا نگاه به فهرست مطالب بلافاصله خواننده خود را از آن بی نیاز خواهد یافت.

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت

فرم در حال بارگذاری …

این بخش تنها می تواند توسط جاوا اسکریپت نمایش داده شود.

فید نظر برای این مطلب


Copy embed code:

Embed:

Flash
 

iPad

Dynamic

Copy


 
Automatically changes to Flash or non-Flash embed

 

WordPress Embed

Customize Embed

مشخصات یک نوشته ی خوب


URL:

Copy


Thumbnail:

Copy


No description available.

يك نوشته خوب چه ويژگي هائي بايد داشته باشد؟ : يك نوشته خوب چه ويژگي هائي بايد داشته باشد؟ مشخصات يك نوشته خوب از دو جنبه قابل بررسي است : الف – از حيث مفهوم، محتوي و پيام و معنا . ب – ازحيث سبك نگارش و آئين درست نويسي .الف – از حيث مفهوم، محتوي و پيام و معنا داراي ويژگي هاي ذيل باشد: : الف – از حيث مفهوم، محتوي و پيام و معنا داراي ويژگي هاي ذيل باشد: ۱- پاسخگوي نيازهاي روحي و اعتقادي افراد باشد. ۲- خواننده را نسبت به مسئوليت خود در برابر خدا و خلق خدا آگاه نمايد. ۳- نيروي تخيل را در افراد تقويت نمايد. ۴- آگاهي سياسي و اجتماعي مردم را بالا ببرد. ۵- مردم را به وطن دوستي ترغيب كند. ۶- افراد را با حوادث تازه زمان آشنا سازد. ۷- ارزش وقت را به افراد تفهيم نمايد. ۸- جامعه را به سوي پيشرفت و سعادت راهنمائي نمايد.ب – ازحيث سبك نگارش و آئين درست نويسي نوشته ها داراي ويژگي هاي زير باشند: : ب – ازحيث سبك نگارش و آئين درست نويسي نوشته ها داراي ويژگي هاي زير باشند: ۱- ساده نويسي در حد اعتدال يعني از كلمات مبهم استفاده نكنيم. ۲- عفت قلم وپاكي فكر يعني از الفاظ توهين آميز و  ركيك استفاده نشود. ۳- وحدت موضوع يعني تناسب بين تمامي بحث ها وجود داشته باشد. ۴- استفاده بجا و مناسب از صنايع ادبي و آرايه هاي كلام مثلاً از استعاره، ضرب المثل، كلمات قصار و غيره در حد نياز استفاده شود. ۵- نقل صحيح و به موقع سخنان ديگران كه اگر در نوشته خود با چنين مطلبي مواجه شديم، بايد آنرا در داخل گيومه «   » قرار داده و در پاورقي با ذكر منبع و شماره صفحه به آن اشاره شود. ۶- اختصار يعني تا حد امكان كوتاه و مفيد نوشته شود و از بحث هاي غيرضرور پرهيز گردد. ۷- پرهيز از مقدمه چيني و قلم فرسائي بي مورد و بي ارتباط يعني مطالب اضافه نياوريم و خيلي سريع به اصل مطلب بپردايم. ۸- پرهيز از واژه هاي دشوار و بيگانه يعني از كلمات لاتين و غيرفارسي استفاده نشود.ب – ازحيث سبك نگارش و آئين درست نويسي نوشته ها داراي ويژگي هاي زير باشند: : ب – ازحيث سبك نگارش و آئين درست نويسي نوشته ها داراي ويژگي هاي زير باشند: ۹- املاي صحيح كلمات يعني از لحاظ وصل و فصل تركيب ها مطمئن باشيم وگرنه استفاده نشود. ۱۰- رعايت نكات دستوري يعني از اركان جمله درست و بجا استفاده شود. ۱۱- رعایت قواعد نشانه گذاري كه باعث روشني بيان و آساني درك خواننده مي شود. ۱۲- خوانابودن خط كه در غير اين صورت مطلب تايپ شود. ۱۳- نظم و ترتيب و نظافت كه باعث ترغيب خواننده مي گردد. ۱۴- آوردن هر يك از انواع مطالب در يك پاراگراف جدا و مستقل كه در فهم خواننده بسيار موثر مي باشد. ۱۵- موزون بودن كه هر چه اجزاي جمله هماهنگ تر باشد، دلنشين تر خواهد بود. ۱۶- توجه به مخاطب كه همواره بايد مدنظر قرارگيردبرای کسب مهارت در نوشتن: : برای کسب مهارت در نوشتن: لازم است خاطرات خود را بنویسیم. باید کتاب زیاد بخوانیم. باید درباره آنچه میاندیشیم بنویسیم.

Enter one or more tags separated
by comma or enter. Numeric tags are not allowed.


Included in these Channels:

Follow us on:


  Go to Application


US 210-787-1860

Open Monday to Friday, 8 AM to 6 PM EST

بسیاری از افراد گمان می کنند که الزاما یک نویسنده خوب می بایست دارای قوای تجزیه و تحلیل مسائل و هوش و حافظه قوی و قدرت تسلط بالای برای نوشتن مطلب باشد، از این جهت است که بسیاری افراد حتی در دوران دانش آموزی و دبستان از نوشتن اجتناب می کنند، اما این طرز فکر ناشی از عدم وجود فرهنگ سازی صحیح در مورد نوشتن و نویسندگی است. برای رفع این مشکل بهترین راه این است که آموزش و پرورش از دوران دبستان شروع به این فرهنگ سازی کنند و نوشتن را امری ساده و قابل هزم جلوه دهد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ویژگی های یک نویسنده خوب آشنا شوید.

اینطور که عده ای گمان می کنند نیست! نویسندگی خیلی ساده تر از آنست که نیاز به داشتن هوش و ذکاوت باشد لازم به ذکر است که اکثر نویسندگان تاریخ نویسندگی، از امکانات تحصیلی مناسبی برخوردار نبوده اند، اما توانستند با بهره گیری از همان امکانات کم و تلاش و پشتکار به یکی از نویسندگان معروف زمان خود مبدل شوند و آثاری را به نشر برسانند که طرفداران بسیاری جذب نماید، در ادامه اموری را متذکر می شویم که داشتن آن برای کسی که علاقه به نویسندگی دارد لازم و کارآمد خواهد بود.

مشخصات یک نوشته ی خوب

نویسنده به کسی گفته می‌شود که به نوشتن می‌پردازد. واژهٔ نگارنده نیز گاه هم‌معنی با نویسنده به کار می‌رود.امروزه این لفظ عمومیت یافته و علاوه بر داستان نویسان به افرادی که در زمینه‌های دیگر نیز می‌نویسند اطلاق می‌شود. مانند نویسندگان نمایش‌نامه که به آن‌ها نمایش‌نامه‌نویس یا نویسندهٔ متن فیلم که به آن‌ها فیلم‌نامه‌نویس می‌گویند.

ارباب قلم براي هرنويسنده،ويژگي هايي را بر شمرده اند؛كه برخي ازآنها ذاتي وبعضي اكتسابي هستند. شرح اين خصوصيّات،دراغلب كتابهاي دستوري آيين نگارش، و روان شناسي پرورشي عنوان شده است. لذا ، براي رعايت اختصار، تنها به ذكر عناوين، بسنده ميكنيم.و خوانندگان ارجمند را به كتب مربوطه ارجاع مي دهيم .

الف ) ويژگي هاي ذاتي :

1- ذوق واستعداد فطري

2- علاقه وپشتكار

3- قدرت تخيّل

4- حافظةْ نيرومند

5- قدرت استدلال ( عقلي و نقلي )

6-دقّت وباريك بيني

7- خلاّ قيت ذهن و نو آوري

8- تشخیص خوب و بد

9- ایده های نو

10- حق جو

11- طراوت شادابی

12- استعداد های بدرد بخور در زمینه فعالیت ها

13- بخشندگی و چشم پوشی از اشتباه دیگران

14- تشخیص ضعف کار او

15- مردمی ( اجتماعی گرا باشد )

ب ) ويژگي هاي اكتسابي :

1- آشنايي با قواعد دستور زبان فارسي

2- آشنايي با فنون بلاغي

3- آشنايي با منابع ومآخذ

4- آشنايي با مقتضيات زمان

5- آشنايي با خصوصيّات مخاطبان

6- آشنايي با آيين نگارش ورسم الخط زبان فارسی

7- تسلّط داشتن بر موضوع

8- داشتن اطّلاعات عمومي

9- انتقاد پذیر

10- قبول احساس مسئولیت

11- تلاش برای بهبود کار

12- فعالیت در همه عرصه ها

13- داشتن اطلاعات کافی از مکان فعالیت خود

14- اهمیت به خواسته مخاطبان به خصوص مدیر خود

مشخصات یک نوشته ی خوب

15- دقت در انجام ندادن تکراری یک کار

16- جلب رضایت مخاطب

17- خوش اخلاقی

18- احترام گذاشتن به قوانین

19- اجرای ایده های نو

20- منتقل کردن اطلاعات و ایده خود به دیگران

اگرچه ويژگي هاي عمومي نوشتةْ خوب ، برگرفته ازكار نويسنده اي با خصوصيّات ياد شده است و به اصطلاح يكي را از ديگري مي توا ن استنباط كرد ؛ امّا ذكرآن به صورت مستقل خالي از فايده نيست . چه، دراين صورت بهتر وآسان تربه ذهن سپرده مي شوند بعلاوه برآنيم كه دراين بخش از دلگرم به شرح هريك ازخصوصيّات مزبور بپردازيم . وبراي هر يك نمونه ومثالي مناسب ارائه كنيم .

ويژگي هاي نوشتة خوب :

ترديدي نيست كه اجزاي هرنوشته اي چنان به هم مرتبط هستند، كه تفكيك آنها از يكديگر،كاري بسياردشوار است. با اين وجود، براي ارزيابي هر نوشته اي ناگزيريم، آن را از دو منظر مورد نقد وارزيابي قرار دهيم .

ابعاد مزبور ، عبارتند از : « حوزة ساختاري » و « حوزةْ محتوايي » .

پيش ازتشريح هر يك از ويژگي هاي ياد شده، ابتدا آن ها را فهرست وار نام مي بريم.

الف) ويژگي هاي ساختاري :

در اين بخش ، رعايت ده اصل مهم ، بر هر نويسنده اي لازم است. اصول مزبور عبا رتند از :

1- انطباق با قواعد دستور زبان فارسي

2- رسايي وگويايي

3- خوش آهنگي

4- جذّ ا بيّت

5- طراوت وتازگي

6- ربط و انسجام

7- ضرباهنگ مناسب

8- توالي وترتيب

9- تنوّع

10- رسم الخط و آيين نگارش

توضيح : برخي ازجزئيات اصل هفتم ازويژگي هاي رسانه هاي ديداري و شنيداري است ؛كه در جاي خود بدان پرداخته خواهد شد .

ب ) ويژگي هاي محتوايي :

1- هدفمندي

2- حُجيّت واستناد

3- غَناي علمي و اطلاّعاتي

4- انطباق با اصول ( اعتقادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي )

5- رعايت مقتضيات زمان و سلايق مخاطبان

نوشتن یا نگارش عملی است که بشر بوسیله آن اندیشه‌هایش را مصور می‌کند با اختراع نوشتن گام بزرگی در تمدن برداشته شد. نوشتن دو کارکرد اصلی دارد:

۱- ثبت اطلاعات

۲- نشر اطلاعات کارکرد عمده سخن گفتن نشر اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران است اما دلیل ابتدایی نوشتن، ترس انسان.

حدوداً شش هزار سال پیش دهقانان مصری که موظف بودند مقداری از محصولات کشاورزی خود را به عنوان مالیات به فرعون بدهند تصویر سبد را به تعدادی که پرداخت کرده بودند بر دیوارهای خانه خود حک می‌کردند.به بیانی دیگر نوشتن یا نگارش نوعی رسانهٔ مجازی برای انتقال اطلاعات است که با آن می‌توان مفاهیم و اندیشه‌ها را بیان و صورت‌بندی کرد، و یا آنها را پرورش و اشاعه داد.نوشتن همچنین عملی است که به کمک آن می‌توان اطلاعات و اندیشه‌ها را تحلیل، بررسی و بازبینی کرد. نگارش، می‌تواند به عنوان ابزاری برای استدلال و استنتاج و ابهام‌زدایی بکار رود.داشتن بیشتر این خصوصیات یک نویسنده رو از یک نویسنده معمولی برتر میکند.

1. تصمیم و اراده

اگر برای شروع هر کار مهمی جهت مشورت به یک مشاور زبده و کاردان مراجعه کنید، در درجه اول، از شما در مورد هدفتان سؤال خواهد کرد. اراده و تصمیم قوی است که باعث می شود کاری به قدرت و توان بالا شروع شود و به نتیجه برسد. کسی که با اراده کاری را انجام می دهد در مورد کاری که به آن مشغول است انگیزه دارد و می داند که این کار او را به هدف مطلوبش خواهد رساند پس داشتن اراده و تصمیم قوی در مورد نه تننها نویسندگی بلکه هرکاری باید سرلوحه قرار بگیرد.

2. توکل به خدا

توکل داشتن به خدا باعث بیشتر شدن انگیزه و توان روحی و معنوی فرد در مورد هدفش خواهد بود کسی که به خداوند توکل داشته باشد کاری را از روی وظیفه انجام می دهد و به نتیجه خواهد رسید و باعث تحکیم روحیه وی در امر نوشتن خواهد شد.

3. خوانندگی قبل از نویسندگی

یک نویسنده خوب قبل از آنکه بتواند در هنر نوشتن سربلند و پیروز شود، ناچار است به خواندن نوشته های دیگران بپردازد، سیر در نوشته ها و مطالب دیگران علاوه بر اینکه بر دانش فرد می افزاید، باعث برانگیخته شدن حس نوشتن در فرد می شود سعی کنید در کتاب ها و نوشته هایی که به آن علاقه دارید دقت و تعمق به خرج دهید، با کمی تفکر، مطالب و سر رشته های فراوانی به دست شما خواهد رسید که هر کدام زمینه مساعدی برای نویسندگی خواهد بود.

4. مشخص کردن دایره نویسندگی

برای اینکه بتوانید نوشته های تخصصی تری بوجود بیاورید لازم است قبل از آن، موضوعی را که قصد دارید در مورد آن بنویسید، مورد تفکر قرار دهید و منابعی که برای نوشتن نیاز هست را جمع آوری کنید و بعد از دسته بندی مطالب ذهنی، آن ها را روی کاغذ پیاده کنید، توجه ویژه به این نکته باعث می شود کیفیت متنی که آماده می کنید بیش از پیش افزایش یابد و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

5. تمرین

اگر به تازگی به نویسندگی روی آورده اید توصیه می شود قبل از نوشتن هر متنی، شروع به تمرین کنید مطلبی را (هر چه که باشد) در ذهن حاضر کنید و هر چه می دانید در مورد آن بنویسید، خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که این نوشته ها ارزش دیگری نخواهد داشت اما همین دست نوشته های ابتدایی نتیجه کار شما را رقم خواهد زد با تمرین و تلاش می توانید ذهن خود را برای نوشتن آماده کنید. می بتوانید با سرعت و دقت بیشتری به توضیح دقیق آنچه در ذهن دارید بپردازید. بعد از گذشت مدتی نوشته هایتان را با یکدیگر مقایسه کنید، آنگاه متوجه پیشرفت خود در زمینه نویسندگی خواهید شد.

6. کپی برداری ممنوع، پردازش مجاز

اگر نمی توانید شروع به نوشتن کنید و شروع مطلب برایتان سخت است، می توانید از نوشته های دیگران استفاده کنید اما این استفاده نباید به نحو کپی برداری باشد، چرا که برداشتن مطلب دیگر نه تنها کار غیر اخلاقی است بلکه هیچ کمکی به پیشرفت شما در زمینه نویسندگی نخواهد کرد، اما پردازش مطلب روش خوبی برای نوشتن است؛ به این صورت که مطلب دیگری را بخوانید و با زبان دیگری از خودتان شروع به نوشتن کنید، با این کار از نوشته دیگران برای شروع کار خود بهره گرفته اید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب مشخصات يك نويسنده خوب

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

—————————————————————————————-

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

%PDF-1.4
%
118 0 obj>
endobj

xref
118 53
0000000016 00000 n
0000001701 00000 n
0000001356 00000 n
0000001785 00000 n
0000001975 00000 n
0000002200 00000 n
0000002277 00000 n
0000002508 00000 n
0000003164 00000 n
0000003410 00000 n
0000003446 00000 n
0000003927 00000 n
0000004064 00000 n
0000004226 00000 n
0000004451 00000 n
0000004586 00000 n
0000004717 00000 n
0000004931 00000 n
0000006468 00000 n
0000006681 00000 n
0000006915 00000 n
0000007386 00000 n
0000007518 00000 n
0000007706 00000 n
0000007943 00000 n
0000009432 00000 n
0000010956 00000 n
0000012500 00000 n
0000013795 00000 n
0000015076 00000 n
0000016315 00000 n
0000017559 00000 n
0000019178 00000 n
0000019596 00000 n
0000019829 00000 n
0000025072 00000 n
0000026502 00000 n
0000028584 00000 n
0000029266 00000 n
0000029496 00000 n
0000045189 00000 n
0000047859 00000 n
0000051324 00000 n
0000051567 00000 n
0000051857 00000 n
0000052238 00000 n
0000053686 00000 n
0000053930 00000 n
0000057530 00000 n
0000057767 00000 n
0000058068 00000 n
0000058448 00000 n
0000059964 00000 n
trailer
]>>
startxref
0
%%EOF

120 0 obj>stream
xb“`f“]AXX86bc`9
Veax1bKK>sJ?hx2řYFX*RKYޖiBAAV

نازنین قاسمی

در جلسه گذشته، درباره تقویم محتوایی و ضرورت استفاده از آن در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کردیم و نمونه‌های قابل دانلود از این تقویم‌ها را ارائه کردیم. در این جلسه قصد داریم درباره تکنیک‌های نویسندگی برای تولید محتوای موثر صحبت کنیم و نکاتی را برای بهبود نویسندگی محتوا توضیح دهیم. برای این منظور، ابتدا ویژگی‌های یک محتوای خوب را توضیح می‌دهیم و پس از آن، راهکارهای لازم برای نوشتن آن محتوا را توضیح می‌دهیم.

 

یک محتوای خوب در بازاریابی محتوا، چیزی بیش از کنار هم قرار دادن تعدادی واژه است. امروزه کسب‌وکارها در صنایع مختلف به طور مرتب به تولید پست‌های بلاگ، شبکه‌های اجتماعی، کتاب الکترونیکی و … می‌پردازند. با توجه به تولید انبوه محتوا در کسب‌وکارهای مختلف، مطرح شدن و مورد توجه قرار گرفتن محتوای شما کاری دشوار محسوب می‌شود، اما غیرممکن نیست. بین یک محتوای خوب و محتوای متوسط، تفاوت‌هایی وجود دارد که در صورت آگاهی از ویژگی‌های محتوای خوب، می‌توانید در جهت آن تلاش کنید تا به محتوای برجسته و موثری دست یابید.

اما چه چیزی باعث می‌شود یک محتوا خوب به نظر برسد؟

مشخصات یک نوشته ی خوب

 

محتوای موثر هیچگاه نمی‌تواند کلی باشد، بلکه باید برای گروهی خاص از مخاطبین نوشته شود. همواره هنگام نوشتن محتوای خود، مخاطبان هدف آن نوشته را در ذهن داشته باشید و نیازهای آن‌ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید راه‌حل‌های مورد نظر آن‌ها را ارائه دهید.

 

هدف شما از تولید محتوا چیست؟ قطعاً می‌خواهید که محتوای شما در صدر رتبه‌بندی گوگل قرار گیرد. وقتی می‌گوییم یک محتوا بهینه‌سازی شده است، منظور چیست؟ یعنی در این محتوا، عبارات کلیدی درستی استفاده شده است. در صورتی که یک محتوا دارای این ویژگی باشد، زمانی که کاربران در موتورهای جستجو یا شبکه‌های اجتماعی، محتوای مورد نظر را جستجو می‌کنند، محتوای تولیدی شما به راحتی و به صورت ارگانیک پیدا می‌شود.

محتوای شما قرار است چه ارزشی را برای مخاطب فراهم کند؟ آن‌ها از خواندن این محتوا، چه سودی می‌برند؟

مطرح کردن این سوالات، باعث هدایت شما در ایجاد محتوا می‌شود. در صورتی که ارزشی ایجاد نکنید و سودی برای مخاطب نداشته باشد، محتوای شما مورد توجه قرار نمی‌گیرد، به اشتراک گذاشته نمی‌شود و مخاطبین برای خواندن محتوای بیشتر به وب‌سایت، بلاگ یا شبکه اجتماعی شما بازنمی‌گردند. این محتوا باید بتواند اطلاعات مخاطب را افزایش دهد.

هیچکس دوست ندارد یک محتوای طولانی، خسته‌کننده و از هم گسسته را بخواند. هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که خواننده بتواند متن را به سادگی درک کند و این موضوع، مستلزم ساختار مناسب و خوانایی محتوا است. نداشتن ساختار مناسب، باعث آشفته شدن خواننده می‌شود. به همین دلیل، باید از طریق ایجاد عناوین و زیرعنوان‌های مناسب و منسجم، رعایت دستور زبان و نگارش، بولت‌‌بندی و بصری ساختن بخشی از محتوا، آن را خواناتر کنید.

محتوایی که برای مخاطب آموزنده باشد و به اطلاعات آن‌ها اضافه کند، برای مخاطبین جذاب خواهد بود. محتوای شما باید دارای آمار، ارقام، نمودارها و بعضاً پست‌های how-to باشد تا به اندازه کافی آموزنده و مفید باشد.

 

 

 

هر محتوا باید یک دکمه CTA قوی، ساده و واضح در انتها داشته باشد تا خوانندگان را به مرحله بعد هدایت کند. با کلیک روی CTA، تبدیل (convert) اتفاق می‌افتد. همچنین، بهترین محتواها، دو طرفه هستند و می‌توانند با مخاطبین ارتباط برقرار کنند. سبک نوشته، اصطلاحات به کار رفته و لحن بیان نوشته بر مخاطب بسیار اثرگذار است.

نمونه های موفق بازاریابی محتوا را در کالج تپسل بخوانید

پس از مشخص شدن ویژگی‌های یک نوشته خوب، باید یک نویسنده خوب و مهارت‌های او را بشناسیم. نویسنده محتوا بودن کار ساده‌ای نیست و به مهارت‌های زیادی نیاز دارد. نویسنده خوب، کسی است که بتواند درباره هر موضوعی یک محتوای خوب، منحصربه‌فرد و جذاب بنویسد.

یک نویسنده محتوای خوب باید:

نویسندگان بزرگ، به صورت ناگهانی نویسنده نمی‌شوند. آیا ممکن است کسی نویسنده خوبی باشد، اما زمان زیادی را صرف خواندن و استفاده از تجارب دیگران نکرده باشد؟ خواندن نوشته‌های دیگران به نویسندگان کمک می‌کند تا هنر نویسندگی را بیاموزند و به آن‌ها الهام می‌بخشد که بهتر و بیشتر بنویسند و تجربه بدست آورند.

 

یکی از ویژگی‌های هر محتوایی، برقراری ارتباط است که این ارتباط، یک فعالیت دو طرفه است. بنابراین، هر نویسنده‌ای باید با در نظر داشتن مخاطبین، محتوا را بنویسد، در غیر این صورت، نویسنده موفقی نخواهد بود. نوشتن یک محتوا بدون شناخت مخاطبین هدف، مانند پرتاب یک تیر بدون داشتن هدف است.

به همین دلیل، شما باید به عنوان یک نویسنده محتوا، با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر پرسونای مخاطب (buyer persona)، مخاطبین را خود را بشناسید. درک نیازهای خوانندگان و توانایی برطرف کردن این نیازها از طریق محتوا، یکی از مهم‌ترین معیارهای نویسندگی خوب است. به عنوان مثال، شما هیچ‌گاه یک نامه عاشقانه برای رئیس خود یا یک مقاله برای همسر خود ارسال نمی‌کنید. چرا این کار را نمی‌کنید؟ چون مخاطب خود را می‌شناسید. نوشتن محتوا نیز به همین شکل است.

نویسنده زمانی می‌تواند به صورت واضح و قابل فهم بنویسد که خودش مطلب را فهمیده باشد و بداند محتوا قرار است چه پیامی را منتقل کند. همچنین، در صورتی که نویسنده از ویژگی‌های خوانندگان اطلاع داشته باشد، ساده‌تر می‌تواند مفهوم را به خواننده منتقل کند. یک نویسنده خوب باید با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انتخاب کلمات و اصطلاحات مناسب، استفاده از تصاویر، استفاده از جملات کوتاه و … هر موضوع پیچیده‌ای را برای خواننده به صورت ساده بیان کند.

اگر هنگام نوشتن یک پاراگراف گیر می‌کنید و نمی‌دانید چگونه آنچه در ذهنتان است را در قالب جمله به مخاطب منتقل کنید، باید مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید ایده‌های که در ذهن دارید را به هم ربط داده و به رشته تحریر درآورید. همیشه ساده بنویسید، اما این موضوع به این معنی نیست که از کلمات ساده استفاده کنید، بلکه باید همه آنچه که به عنوان محتوای شما نامربوط است را حذف کنید.

 

محتوایی که تولید می‌کنید، باید خوانا و قابل فهم باشد. به همین دلیل، تسلط بر قوانین خوانایی از ضروریت‌های یک نویسنده خوب است. این قوانین، شامل موارد زیر است:

 

هر محتوایی که به نام شما منتشر می‌شود، شناسنامه شما محسوب می‌شود. منحصر به فرد بودن محتوایی که تولید می‌کنید، نه فقط برای احترام به خوانندگان خود و رعایت قانون کپی‌رایت، بلکه از لحاظ سئو نیز ضروری است. در صورت انتشار محتوای تکراری، Google می‌تواند تکراری بودن آن را تشخیص داده و آن محتوا را حذف کند.

تولید محتوای جدید و منحصر به فرد، کاری دشوار است، اما همیشه لازم نیست که محتوای جدید تولید کرد، بلکه یکی از مهارت‌های مهمی که یک نویسنده محتوا باید داشته باشد، بازنویسی محتوا است. بازنویسی محتوا به معنی تولید محتوای جدید از محتواهای قبلی در فرمت جدید. درباره بازنویسی محتوا، در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.

مشخصات یک نوشته ی خوب

 

آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ را در کالج تپسل بخوانید.

 

تحقیق و پژوهش، ستون اصلی هر محتوایی است و باید مدتی قبل از آغاز تایپ اولین کلمات آغاز شده باشد. نویسندگان بزرگ باید قادر به تحقیق درباره هر موضوعی باشند و اطلاعات، آمار، ارقام و دیدگاه‌های مربوط به موضوع مورد نظر را پیدا کرده و از آن‌ها در نوشته خود بهره ببرند. آن‌ها باید بدانند چگونه موضوعات مهم را انتخاب و درباره آن موضوعات تحقیق کنند و در نهایت به رشته تحریر درآورند. آن‌ها باید بتوانند به سرعت نسبتاً بالایی، هزاران کلمه را بخوانند و بهترین اطلاعات را از میان آن مطالب استخراج کنند. اینکه نویسنده درباره یک موضوع خاص چیزی نشنیده باشد و اطلاعاتی نداشته باشد، آنقدر مهم نیست؛ بلکه یک نویسنده خوب با مهارت بالای پژوهش می‌تواند از طریق جستجو و تحقیق، محتوای شگفت‌انگیزی ایجاد کند.

 

با توجه به ارتباط بسیار نزدیک استراتژی بازاریابی محتوا و دنیای دیجیتال، دانش دیجیتالی نویسنده بسیار ضروری است. آن‌ها باید اطلاعات پایه درباره وردپرس داشته باشند و به قوانین مربوط به سئو تسلط کافی داشته باشند. الگوریتم‌های سئو به صورت مداوم تغییر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید وب‌سایت یا بلاگ شما همواره در صدر جستجوها باشد، باید نویسنده‌ای انتخاب کنید که بتواند با قوانین سئو همراه باشد و بر اساس آن قوانین، محتوا تولید کند. به عنوان مثال، یک نویسنده خوب کلیدواژه‌هایی که حداکثر ترافیک را به وبسایت هدایت می‌کند و در عین حال مرتبط با موضوع محتوا است را می‌شناسد و در محتوای خود از آن‌ها استفاده می‌کند. البته اغلب کسب‌وکارها، برای انجام سئو، کارشناس سئو استخدام می‌کنند، اما به طور کلی، نویسنده نیز باید تا حدی با مفاهیم سئو و شیوه عملکرد وردپرس آشنا باشد.

 

کسی می‌تواند خوب بنویسد و مفهوم و پیام یک محتوا را به خواننده منتقل کند که کاملاً بر قوانین دستور زبان، نگارش و املا تسلط داشته باشد. درک قوی از قوانین دستور زبان، استفاده درست از اصطلاحات  و عبارت‌های مختصر و معنی‌دار، چیزی است که با بیشتر خواندن و تمرین بدست می‌آید.

 

نویسندگان محتوا باید با گروه‌های مختلفی در ارتباط باشند. یک نویسنده خوب به راحتی می‌تواند با کارشناس محتوا، تولیدکننده ویدئو، طراح گرفیک، کارشناس شبکه‌های اجتماعی، سردبیران و سایر بخش‌ها همکاری کند. رویکرد مشارکتی و سازگاری نویسندگان و سایر افراد گروه، منجر به موفقیت تیم بازاریابی محتوا خواهد شد.

 

یکی از اهداف بازاریابی محتوا، ایجاد هویت برای برند و کسب اعتماد مخاطبان است، اما بسیاری از مشتریان از خسته‌کننده بودن محتواها انتقاد می‌کنند. یک نویسنده خوب می‌تواند این مشکل را برطرف سازد. نویسنده‌ای موفق است که بتواند یک موضوع پیچیده را به گونه‌ای ارائه دهد که برای خوانندگان قابل فهم و در عین حال لذت‌بخش باشد. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها در بازاریابی محتوا، داستان‌سرایی است و یک نویسنده خوب باید بتواند از طریق داستان‌سرایی و خلق سناریو و کاراکتر، مخاطب را جذب کند.

 

ویژگی‌های یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب را توضیح دادیم. مانند هر کار دیگری ، نویسندگی نیز به تمرین و کسب مهارت نیاز دارد. در اینجا، نکاتی را برای بهبود مهارت نویسندگی بیان می‌کنیم.

 

برای نویسنده بهتری شدن، نیاز به چیزی بیش از نوشتن و کنار هم قرار دادن واژگان است. نویسندگی محتوا، شبیه نقاشی یا داستان‌سرایی است. نوشته شما باید بتواند مفاهیم را در ذهن خواننده به تصویر بکشد و پیام محتوا را به خوبی به آن‌ها انتقال دهد. هرچه بیشتر بخوانید و بنویسید، قلم قوی‌تری در نویسندگی پیدا خواهید کرد. در جلسه آینده، درباره بازنویسی محتوا و ضرورت استفاده از این تکنیک در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم.

برای اطلاع از جلسات جدید بلوک بازاریابی محتوا، در فرم سمت راست ثبت نام کنید. خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادهای خودتون رو در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

خلاصه

جلسه هفتم: در این جلسه از بازاریابی محتوا، درباره نویسندگی محتوا، ویژگی‌های یک محتوای خوب و یک نویسنده خوب صحبت می‌کنیم و تکنیک‌هایی را برای بهبود نویسندگی بیان می‌کنیم.

ممنون از این مطلب
خیلی کامل بود
تصاویر بینش هم عالی بود
راجع به اینکه چطور یک بلاگر عالی شویم هم مطلب بنویسید مرسی

سلام
ممنون از لطف شما
بله حتماً در این خصوص صحبت می‌کنیم.

مطالب مفیدی بود ،ببخشید من میخوام واقعیات تلخ و شیرین زندگی ام رو به قلم بیارم،من نویسنده نیستم اما علاقه زیادی به نوشتن دارم،ممنون میشم از تون اگه راهنمایی ام کنید ،با سپاس فراوان رامین هستم از استانبول ترکیه،

سلام
خیلی هم عالی رامین عزیز
خوشحالیم که بخشی از مخاطبان کالج مثل شما در خارج از ایران هستند
بله حتما چطور میتونیم کمک تون کنیم؟

با سلام
متاسفانه فایل پی دی اف خراب است

سلام
خیلی ممنون که اطلاع دادین، پیگیری کردیم به زودی درست میشه

 لطفا اگر پاسخی به نظر من داده شد مرا مطلع ساز!

© ۲۰۱۷ – تمامي حقوق سايت براي تيم تپسل محفوظ است. هرگونه کپي مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است.

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

مطالب آموزشی را بخوانید

سلام…

در این مقاله قصد داریم به معرفی خصوصیات یک نوشته ی خوب برای شبکه های اجتماعی بپردازیم.
با ما همراه باشید …

قبل از اینکه به بحث مورد نظر بپردازیم بهتر است به صورت کلی خصوصیات یک نوشته خوب را بدانیم. بطور کلی هنگامی که در مورد نوشته‌ها صحبت میکنیم باید از گیرا بودن و جذب خواننده نسبت به نوشته خود اطمینان حاصل کنیم. برای یک نوشته، نویسنده باید یا به صورت خلاقانه موضوعی را پرورش دهد و یا با استفاده از معلومات خود، یافته‌های ذهنی‌اش را با چینشی مرتب و با رعایت اصول نگارش پیاده کند. در ادامه جای دارد که با اختصار به ویژگی‌های یک مطلب خوب اشاره‌ای داشته باشیم:

مشخصات یک نوشته ی خوب

سادگی و کوتاهی جملات: جملات کوتاه و زنده باشند. یعنی اینکه با استفاده از واژگان مناسب و صریح، از خسته‌کننده بودن مطلب بپرهیزیم.

درست‌نویسی: با شناخت قواعد جمله‌سازی و ترکیب کلمات به نوشته خود ارزش دهیم.

برخورداری از پیام و هدف روشن: از پیچیده کردن کلمات و موضوع بپرهیزیم و هدف نوشته خود را بدانیم.

کم حجم و پر محتوا: عدم رمزنویسی و خلاصه‌نویسی و پرهیز از زیاده‌گویی میتواند به گیرا بودن مطلب کمک کننده باشد.

فصاحت و بلاغت مطلب: درستی کلمه و کلام و ترکیب الفاظ و سهولت و رعایت قواعد، فصاحت است. شناخت محتوای حال و تناسب زمانی و مکانی نیز بلاغت را می‌رساند.

خلاقیت و نوآوری: نوشته های نوآورانه و خلاق، ارزشمند و قابل احترام اند. ایده می‌تواند هم در موضوع و بطن آن و هم در چیدمان کلمات باشند.

شبکه‌های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند و به خوبی با آنها اشنایی داریم. ابزارهای دیجیتال باعث شدند تا مطالب قرار گرفته در شبکه‌های اجتماعی  به راحتی در دسترس افراد در جوامع مختلف قرار گیرند و افراد با رده‌های سنی متفاوت آنها را ببینند. با توجه به مساله دسترس‌پذیری بالای شبکه‌های اجتماعی باید مطالب آنها را به گونه‌ای انتخاب کرد که افراد جامعه را به سمت و سوی مناسب و در جهت رشد آنها سوق دهد.

امروزه تولید محتوا و پیدا کردن محتوای مناسب برای نشر به یک چالش جدی تبدیل شده است. با ارزان شدن تکنولوژی دیجیتال و فراگیر شدن دسترسی به ابزارهای تولید محتوا (موبایل، دوربین دیجیتال، لپ‌تاپ، اینترنت، وب و سایر ابزارهای مشابه) چالش جدیدی در فضای محتوا ایجاد شد.

در کنار مشکل مصرف محتوا و غرق شدن در حجم محتوای فراوان  که حداقل در یک قرن اخیر، متفکران و تحلیل‌گران را مشغول خود کرده است، مسئله‌ی تولید محتوا هم مطرح شد. این بار دیگر تولید محتوا یک بحث تخصصی حوزه‌ی رسانه نیست و تقریباً همه‌ی ما به نوعی درگیر آن هستیم.

در گذشته که شبکه های اجتماعی وجود نداشتند، تجربه‌ی این جنس از مشکل تولید محتوا صرفا مختص نویسندگان بود. نویسندگان فارسی زبان می‌گفتند که دچار مشکل فکری شده‌اند و گاهی از ناباروری ذهن صحبت می‌کردند؛ انگلیسی زبان‌ها هم با اصطلاح Writer’s block  به این وضعیت اشاره می‌کردند و می‌کنند. اما امروز این نوع انقباض‌های فکری، به تجربه‌ای فراگیر تبدیل شده و روش‌های مختلفی هم برای مدیریت آن به وجود آمده است. یکی از حرفه‌ای‌ترین کارهایی که می‌توانید برای مدیریت مطالب خود و مناسب بودن انها انجام دهید، تهیه فهرست ایده‌های محتوا است تا همیشه آن را مرور کنید و بتوانید به کمک آن، موضوعی را برای تولید و انتشار انتخاب کنید.

هدف مطالب ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است لذا برای داشتن یک مطلب خوب باید قصد خود را از مطالبی که قرار می‌هیم بدانیم.  اگر هدف شما این است که فروش‌تان افزایش پیدا کند، هر سبکی که فروش‌تان را افزایش داد، سبک مناسبی است. مهم نیست که دیگران بپسندند یا نه. اگر تمایل دارید که بعنوان مثال فالوئرهای شما در شبکه‌‌های اجتماعی زیاد شوند، هر نوع نوشتنی که فالوئرهای شما ان را می‌پسندند و باعث افزایش بازدهی این امر میشود، مناسب است. باز هم نظر کارشناسان و تحلیل‌گران و متخصصان تولید محتوا مهم نیست. اگر می‌خواهید موقعیت شما در موتورهای جستجو بهتر شود، هر سبکی که به این هدف کمک کرد، مناسب شماست. باز هم نظر دیگران مهم نیست.

در آخر جای دارد که بگوییم مطالب مربوط به شبکه‌‌های اجتماعی خود را متناسب با مکان، زمان، ایده‌ها و افکار خود و همچنین با رعایت شیوه‌های نگارش مناسب و جذابیتی منحصر بفرد انتخاب کنید تا افراد از دیدن آنها لذت ببرند.

 

 

 

تمام حقوق این سایت متعلق به خدمات وب بوتیا می باشد.

دنیای هنر دنیای جذابی است. هنرمند می تواند در قالب آثاراش افکارش، امیدها، آرزوها و ناگفته هایش را به زبان بیاورد. یکی از این هنرهای جذاب، نویسندگی است. از نوشتن تا نویسنده ی خوب و مقبول جامعه شدن، فاصله بسیار است و صبر و شکیبایی و تجربه ی بسیار می طلبد. علاوه برتجربه به استعداد و علاقه نیز نیاز است. البته می شود با آموزش دیدن صحیح، نویسنده خوبی شد. اما اگر دوست دارید که نویسنده شوید ولی فرصت آموزش دیدن ندارید، توصیه می کنم تا آخر با من همراه باشید. (سیارک)

بهترین نویسنده ها از همان ابتدای کار خوب نبودند، بلکه از کارهای خود درس گرفتند، نظرات مختلف افراد متفاوت را شنیدند و درصدد اصلاح کارهای خود برآمدند. برای شروع تمرین نویسندگی به قلم و کاغذ نیاز دارید. برای تمرین، شروع به نوشتن کارهای روزانه و خاطرات خود کنید. سعی کنید جزئیات را به یاد بیاورید و به آن ها توصیفاتی در حد زیباتر شدن واژه ها، بیفزایید. این کار به شما کمک می کند تا یاد بگیرید دقیق تر به پیرامونتان نگاه کنید و از هر چیز کوچکی سوژه ای برای موضوع نوشته های بعدی خود استفاده کنید. در ابتدا شاید سخت و غیر ممکن به نظر برسد، اما با تمرین و نوشتن حتما مهارت لازم را پیدا خواهید کرد.

سعی کنید نوشته های خود را به فردی که در این موارد تجربه دارد نشان دهید. از او بخواهید که نقاط قوت و ضعف شما را بیان کند. می توانید حتی به افراد مختلف نوشته هایتان را نشان دهید تا از نظرات متفاوت و دیدگاه های آن ها آگاه شوید.

بدون شک نویسنده شدن بدون مطالعه کردن ممکن نیست. برای بهتر کردن نوشته های خود لازم است که آثار برجسته ی نویسنده های مختلف از سراسر دنیا را مطالعه کنید. این کار به شما کمک می کند با سبک نویسنده های دیگر آشنا و از سلایق و عقاید آن ها آگاه شوید.

مشخصات یک نوشته ی خوب

یک نویسنده ی خوب سعی می کند در حد معقول از توصیفات و آرایه ها استقاده کند. برای هیچ خواننده ای خوشایند نیست با جملات طولانی و پر از توصیفات اضافه  روبه رو شود. جملات باید باهم در ارتباط باشند و پاراگراف ها متناسب با موضوعات کنار هم قرار بگیرند.

نویسنده ی خوب می داند که چه می خواهد چهار چوبی کلی از نوشته را در ذهن خود تجسم می کند، هر شخصیت که می خواهد وارد نوشته اش کند را برای خودش تعریف می کند و بعد در داستان در حد معقول به آن بال و پر می دهد.

شروع  باید قدرتمند و درعین حال جذاب و البته رازآلود باشد به طوری که خواننده را به ادامه داستان ترغیب کند. اگر داستان شروع خوبی نداشته باشد، درصد کمی احتمال دارد که خواننده به خود زحمت دهد و بیشتر از چند صفحه را ادامه دهد.

سعی کنید از موضوعات کلیشه ای که امروزه در فضای مجازی بسیار با آن سرو کار داریم دوری کنید. یک نویسنده ی خوب زمانی قلمش را برای نوشتن برمی دارد که حرفی برای گفتن داشته باشد. حرفی تازه و البته جالب. نه داستان های پیش پا افتاده ای که امروزه به شدت در بین جوانان باب شده است . (سیارک)

اجازه دهید به قول آندره ژید کشتی خیالتان شما را به انتهای دنیا ها ببرد. اجازه دهید پرنده خیالتان بر سر هر کوی و بیابان و ستاره ای که خواست بنشیند و ببیند و حس کند. تمام توصیفات و احساسات خود را یادداشت کنید. نویسنده ی خوب همیشه قلم و کاغذ همراه خود دارد تا به محض ایده پردازی جدید آن را یادداشت کند. فرض کنید کلمات کودکان پرجنب و جوشی هستند که می خواهند بر روی کاغذ جولان دهند. اجازه دهید بیان شوند جنب و جوش کنند، بعد از این که این هیجان اولیه و نوشتن پایان یافت بنشینید و با آرامش نوشته ی خود را بخوانید. بارها و بارها آن را بخوانید. آن وقت می توانید کمی به آن بال و پر بدهید یا چند شاخه را قیچی کنید. آن قدر این کار ها را تکرار کنید تا مهارت پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که لازم است صبور باشید و با اولین انتقاد ها پا پس نکشید. بلکه هر بار با مطالعه به آموخته های خود بیافزایید  و سعی کنید از این آموخته ها در نوشته های خود استفاده کنید. تا متن پایانی شماروز به روز پخته تر و مقبول تر شود.ترجمه  itrans.ir

فال حافظ چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

طالع بینی

10 ترفند استفاده از کنسول PS4

کنسول PS4

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب خود شوید یا ثبت نام نمایید.

در بخش دوم، مایل هستم تا شما را در استفاده‌ی حداکثری از توان فکری و اندیشه، شما را یاری دهم. شما برا…

‎برنامه اجراهای مجموعه تئاتر عمارت ارغنون در بهمن‌ماه سال جاری از سوی مسئولان این تماشاخانه اعلام شد…

شورای صدور پروانه ساخت با چهار فیلمنامه در جلسه ۲۶ آذر موافقت کرد.

اولین گام این است که؛ اولین گام را بردارید!

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت سیارک محفوظ است.

۱ – انتخاب صحیح و دقیق كلمات:

در ادبیات تنها وسیله انتقال فكر واحساس كلمات هستند. نویسنده اگر شخصی مسلط بر زبان شد، در به كار گیری هر كلمه، تركیب، تعبیر، تشبیه، حرف اضافه وحتی هر علامت نگارشی در متن خود منظور خاصی خواهد داشت. او به وسیله هر یك از این انتخابها می خواهد فكر و احساس یا تصویر خاصی را به خواننده اثرش منتقل كند.

به تعبیر پیش كسوتها هر كلمه، بار عاطفی و احساسی خاصی دارد. به همین خاطر برای بیان هر حس تنها یك كلمه یا تعبیر وجود دارد و نویسنده باید همان را به كار بگیرد، نه كلمات مترادف آن را، تا بتواند حس مورد نظر را به خواننده منتقل كند.

یك نثر خوب مثل یك بنای زیبا و مستحكم است كه در آن هیچ چیز نابجا و زایدی وجود ندارد. همه چیز به جای خود و به اندازه است به همین علت است كه می گویند در یك نثر هنری اصیل هیچ چیز اتفاقی و تصادفی نیست.

مشخصات یک نوشته ی خوب

۲ – تازگی و زنده بودن:

یك نویسنده باید از تعبیرات و تشبیهاتی استفاده كند كه زنده و معاصر با زبان قصه باشد نه تعبیراتی كه در گذشته استفاده می شده و امروزه به كار نمی رود. مانند روی زیبا كه در هزار سال پیش به ماه آسمان تشبیه می شده و حال بر اثر استعمال مكرر تازگی خود را از دست داده و از آن روح، انرژی و بار عاطفی خالی شده است. پس در یك نثر داستانی اصیل و خوب باید از تشبیهات بكر و دست اول استفاده كرد.

۳- بی پیرایگی:

از ویژگیهای مثبت یك نثر داستانی خوب این است كه خواننده در عین دریافت آن مواردی كه منظور نظر نویسنده است، وجود چیزی به نام نثر جدای از داستان را احساس نكند. باید همانند هوایی كه تمام اطراف ما را احاطه كرده و زندگی ما در لحظه لحظه اش به آن وابسته است، نثر داستان هم باشد و نباشد؛ تاثیر بگذارد ولی دیده نشود و تنها زمانی به وجود آن پی ببریم كه اختلالی در جریان طبیعی آن به وجود بیاید. نباید با تكلف و پیچیدگی نوشت بلكه ساده و روان ولی در عین حال زیبا نوشت.

۴ – ایجاز:

ایجاز همان كم گفتن و گزیده گفتن است. یعنی نویسنده آنقدر بر زبان مسلط باشد كه با كمترین كلمات بیشترین مقصود ممكن را برساند و نوشته اش چیزی اضافه نداشته باشد. نگاه كنید كه سعدی با تعداد كمی كلمه چقدر مطلب بیان كرده است حال آنكه اگر بخواهید همین چند سطر را معنی كنید مجبورید تعداد كلماتی به مراتب بیشتر از این مصرف كنید : — «منت خدای عز و جل كه طاعتش موجب قربت است و به شكر اندرش مزید نعمت.»

۵ – یكدستی نثر :

هماهنگی یا یكدست بودن نثر نیز از امتیازات یك قصه خوب است. منظور از یكدستی این نیست كه نوشته از آغاز تا پایان یك آهنگ ثابت و یكنواخت داشته باشد. به عكس یك قصه هنری قصه ای است كه آهنگ نثرش با آهنگ حركت داستان و ماجراهای آن همخوانی داشته باشد. به عبارت دیگر ارتباط نثر با صحنه ها و حوادث مختلف داستان درست مثل ارتباط موسیقی با آواز در یك سرود است. در داستان گاه اوضاع آرام است و زمانی ماجراهای تند و هیجان انگیز اتفاق می افتد. صحنه ای خشونت آمیز است و صحنه ای دیگر حالتی عاطفی و تاثر انگیز دارد. نثر قصه اگر بخواهد یكنواخت باشد نثر فنی موفقی نخواهد بود ولی باید نثری یكدست و روان داشته باشد.

۶ – تناسب نثر با موضوع قصه:

هر قصه ای نثر مخصوص به خود را می طلبد. مثلا یك قصه تاریخی مربوط به هزار سال پیش نثر ی را می طلبد كه مناسب قصه امروزی نیست. همچنان كه در نوشتن یك قصه احساسی و عاطفی باید طوری نوشت و در یك قصه خشن جنایی – پلیسی یك طور دیگر یا در یك داستان فكاهی و طنز آمیز باید نثری مخصوص را به كار برد.

در داستانهای تخیلی به دلیل بی زمان و مكان بودن هر چه نثر غریبتر و غیر آشناتر باشد بهتر است و داستان جالبتر می شود.

۷ – غنا:

هر زبانی به طور معمول دارای دهها هزار كلمه مختلف است و در آن، برای بیان یك موضوع گاه چندین كلمه متفاوت وجود دارد. نویسنده ای كه حافظه اش گنجینه ای غنی از لغات دارد، نثری می آفریند كه از تكرارهای زیان آور و فقر لغت بری است. حال آنكه نویسندگان بی مایه، تعداد معدودی لغت بیشتر ندارند كه از زیادی استعمال در نوشته توی ذوق می زند.

از سوی دیگر فرهنگ عامیانه و ادبیات هر كشوری لبریز از تكیه كلامها، ضرب المثلها، كنایه ها و تشبیهات است كه به آن زیبایی و غنا می بخشد. نویسنده باید بر این فرهنگ و ادبیات مسلط باشد تا بتواند نثر خود را از خشكی و بی روحی و یكنواختی نجات دهد و به آن غنا ببخشد.

۸-چکیده :

انتخاب صحیح و دقیق كلمات ، تازگی و زنده بودن ، بدون تکلف و بدون پیچیدگی ، کم گفتن و گزیده گفتن ، یکدست بودن نثر ، تناسب نوع نثر با موضوع داستان ، و استفاده از واژه های مناسب و بهره گیری از غنای ادبی موجود در فرهنگ از ویژگیهای بارز یک نثر داستانی مناسب و خوب است .

نوشته محمدرضا سرشار

برگرفته از سایت شخصی محمدرضا سرشار

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Pellentesque consequat quam et augue laoreet ac hendrerit mauris tempus.
Vivamus leo ante, consectetur sit amet vulputate vel, dapibus sit amet lectus.

مشخصات یک نوشته ی خوب
مشخصات یک نوشته ی خوب
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *