لکه بینی در بارداری ماه دوم

دوره مقدماتی php
لکه بینی در بارداری ماه دوم
لکه بینی در بارداری ماه دوم

اصطلاح “لکه بینی”، خونریزی کم واژینال را توصیف می کند. لکه بینی در تمام دوران های حاملگی می تواند رخ دهد. تقریبا نیمی از زنان که در دوران بارداری دچار لکه بینی یا خونریزی می شوند، نوزادان سالمی را به دنیا می آورند. به گفته متخصصان در زمینه زنان و زایمان، حدود 15 تا 25 درصد زنان در سه ماهه اول بارداری خود خونریزی دارند. اصولا خونریزی کم شایع است، و نوع نگران کننده اش بیشتر در سه ماهه دوم یا سوم اتفاق می افتد ، برای داشتن اطلاعات کافی در مورد لکه بینی در بارداری با این بخش از نمناک همراه شوید.

کدام لکه بینی در بارداری خطرناک تر است؟

 

به طور کلی، ترشحاتی که می بینید قهوه ای، قرمز یا صورتی رنگ است و دارای بافت کمی غلیظ یا رشته ای است (زیرا ترشحات شامل چند قطره خون خشک شده است که با مخاط دهانه رحم مخلوط می شود). از لحاظ مقدار، انتظار می رود که مقدارش کمتر از دوره قاعدگی معمولی باشد – معمولا فقط چند قطره است.علل بسیاری در اوایل دوران بارداری وجود دارد. مطمئنا، سقط جنین یکی از دلایل است، اما دلایل بسیار زیادی نیز وجود دارند که یک تشخیص حاملگی طبیعی و سالم را به همراه دارند.لکه بینی در بارداری ماه دوم

 

دوره مقدماتی php

 

لکه بینی در بارداری چه رنگی است؟

 

تحریک دهانه رحم بعد از رابطه جنسی:

یک آزمایش لگن یا سونوگرافی فرانسویگال می توانند از دلایل باشند. گردن رحم در دوران بارداری بسیار باز می شود و پر از عروق خونی می شود و گاهی اوقات با حداقل تماس موجب خونریزی می شود. این خونریزی خطرناک نیست، به جز ترس از اینکه اتفاق بدی افتاده، لازم نیست که در دوران بارداری از مقاربت (یا آزمایشات لگن یا اولتراسوند) اجتناب کنید.

خونریزی لانه گزینی :

زمانی که جفت در دیواره رحم می چسبد، ممکن است لکه بینی رخ دهد. در واقع، فکر کردن در مورد این که چگونه لکه بینی اتفاق می افتد، شگفت آور است که اکثرا خونریزی لانه گزینی زیاد اتفاق نمی افتد. (خونریزی لانه گزینی در متن زیر شرح داده شده است).

آیا لکه بینی در سه ماهه اول بارداری نگران کننده است؟

 

گردن رحم :

گردن رحم اشاره به حمله به سلول هایی است که به طور معمول در رحم و یا کانال گردن رحم به سطح دهانه رحم وجود دارند. از آنجایی که این سلول ها نسبت به سلول های معمولی که در سطح گردن رحم قرار دارند ظریف تر هستند، آنها تمایل به خونریزی و تحریک بسیار کمی دارند. در زنانی که در گذشته زایمان طبیعی داشته اند (کشش دهانه رحم) و کسانی که قرص های ضد بارداری برای مدت طولانی مصرف کرده اند، شایع تر است.

عفونت دهانه رحم (سرویکیت) :

گردن رحم به التهاب دهانه رحم اشاره دارد و بیشتر به علت عفونت اتفاق می افتد. این عفونت ها می توانند ناشی از عفونت های منتسب به جنس مانند کلامیدیا، گونوره، تریکوموناس، یا تبخال تناسلی یا عفونت های غیر جنسی از قبیل واژینوز باکتریایی باشند. سرویکس نیز ممکن است ناشی از تحریک دیافراگم یا آلرژی به لاتکس در کاندوم باشد.

لکه بینی در دوران بارداری کی هشدار دهنده است؟

 

سقط جنین :

تقریبا نیمی از لکه بینی ها در بارداری های اولیه به علت سقط جنین است.

حاملگی خارج رحمی:

حاملگی که در لوله های فالوپ اتفاق می افتد ممکن است منجر به لکه بینی شود که خود نیاز به یک اورژانس پزشکی دارد.

 

 لکه بینی در حاملگی خارج از رحم

 

اغلب علت هایش شناخته شده نیست و مشکلی ایجاد نمی کند ، عللی که در ادامه می خوانید.

لانه گزینی جفت :

لانه گزینی جفت اشاره به قرار گرفتن جفت در بالای دهانه رحم است.

انقباض جفتی :

جداسازی جفت از دیواره رحم قبل از زایمان اغلب باعث خونریزی بسیار شدید می شود اما در مواردی خونریزی در بالای جفت قرار می گیرد و تنها لکه بینی رخ می دهد.

درد زایمان :

در ابتدای درد زایمان، دهانه رحم شروع به رشد می کند. شایع است که یک لکه بینی داشته باشیم.

لکه بینی نشانه درد زایمان است؟

 

لکه بینی در بارداری ماه دوم

بسیاری از مردم می ترسند که لکه بینی در اوایل دوران بارداری نشانه سقط جنین باشد، اما همان طور که اشاره کردیم، علت های بسیاری برای سقط جنین وجود دارد. تقریبا نیمی از زنان که در اوایل بارداری دچار لکه بینی می شوند، سقط جنین دارند. این همچنین بدان معنی است که نیمی از زنان که در اوایل بارداری خود لکه بینی دارند، سقط جنین ندارند ، بین 10 تا 30 درصد از زنانی که بچه های کامل سالمی را به دنیا می آورند، گزارش می دهند که در برخی موارد در طول دوران بارداری خود دچار لکه بینی شده بودند. لکه بینی در اواسط و اواخر دوران بارداری ، در دوره های دوم و سوم اغلب کمتر جدی هستند، اما همچنین می تواند بسیار جدی باشند. هر کسی که در طول سه ماهه دوم یا سوم خود لکه بینی داشته باشد، باید فوری با پزشک خود تماس بگیرد.

 خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری از کجا می آیند؟

 

خونریزی لانه گزینی ممکن است در اوایل بارداری رخ دهد،زمانی که انتظار دوره قاعدگی خود را دارید، اما معمولا مقدار آن کمتر است و خونریزی طولانی مدتی نیست. خونریزی لانه گزینی معمولا هنگامی رخ می دهد که تخمک در رحم می چسبد و قرار می گیرد، حدود 10 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد. اغلب زنان تنها رنگ قرمز را در نوارهای خود و یا کاغذ توالت می بینند، هر چند گاهی اوقات ممکن است بیشتر باشد. در حقیقت، زنانی که معمولا دوره های قاعدگی سبکی دارند، ممکن است یک دوره خونریزی لانه گذاری را با قاعدگی خود اشتباه بگیرند و متوجه نشوند که باردار هستند.

اگر خونریزی در اوایل دوره بارداری است و بسیار کم است و غیر از این نشانه دیگری در خود ندارید، صبر کنید و در ملاقات بعدی خود با پزشکتان، در این باره صحبت کنید. اما اگر خیلی نگران هستید، فوری به دفتر دکتر خود تماس بگیرید. حاملگی می تواند یک دوره استرس زا باشد و صحبت با پزشک خود در مورد علائمتان می تواند بسیار دلگرم کننده باشد.

اقدامات و مراقبتهای لازم در لکه بینی بارداری

 

علائم دیگری که همراه با خونریزی و لکه بینی در طول بارداری هستند:

 آیا لکه بینی دوران بارداری طبیعی است؟

 

خونریزی در هر سه ماهه بارداری طبیعی نیست. نیاز به مراقبت و توجه فوری دارد. در موارد خونریزی شدید، توصیه می شود که بلافاصله با پزشک متخصص خود مشورت کنید. علاوه بر این، خونریزی سبک و روشن را می توان با برخی از درمان های خانگی ساده که در زیر ذکر شده کنترل کرد.

1} استراحت روی تخت:

این یکی از آسانترین و بهترین راههای درمان خونریزی در دوران بارداری است. پزشکان همچنین پیشنهاد می کنند که در زمانی که خونریزی می بینید یا لکه بینی دارید، کامل روی تخت خود استراحت کنید. استراحت کردن تضمین می کند که جفت در محل مناسب باقی می ماند و ایمن نگه داشته شود. این کار باعث کاهش احتمال سقط جنین می شود.

علل لکه بینی در دوران بارداری

 

2} اسید فولیک:

اسید فولیک در طول بارداری برای مادر و جنین در حال رشد فواید بسیار زیادی دارد. است. اسید فولیک عملکرد جفت را بهبود می بخشد تا بتواند به طور موثری از جنین و رحم مراقبت کند. ماهی، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز منابع عالی اسید فولیک هستند. اسید فولیک به بدن کمک می کند که با آنمی مبارزه کند و میزان هموگلوبین را در مغز استخوان افزایش دهد. افزایش میزان مصرف اسید فولیک همچنین از سقط جنین در زنان باردار جلوگیری می کند.

اسید فولیک از سقط جنین جلوگیری میکند

 

3} مصرف مکمل پروژسترون:

اغلب خونریزی ها می توانند به علت تغییرات ناگهانی هورمون پروژسترون ایجاد شوند. توصیه می شود که آزمایش پروژسترون را انجام دهید. اگر سطح پروژسترون شما کم باشد، پس از مشاوره با پزشک خود، توصیه می شود که از مکمل های پروژسترون استفاده کنید. از آنجائیکه پروژسترون برای حفظ و پایداری حاملگی مهم است، نباید سطح آن در بدن پایین قرار گیرد.

4} از مقاربت جنسی اجتناب کنید:

معمولا توصیه می شود که هیچ رابطه جنسی در بارداری نداشته باشید. اگر در دوران بارداری خونریزی دارید، توصیه ها را باید دقیق تر دنبال کنید. مگر اینکه علت خونریزی مشخص باشد، شما و همسرتان باید به شدت از مقاربت جنسی اجتناب کنید. این کار به عملکرد طبیعی بدن در دوران بارداری کمک می کند.

 درمان های لکه بینی در بارداری

 

5} ترکیب برگ های گواوا و برگ های سیب ستاره ای:

یکی از بهترین درمان های طب طبیعی برای متوقف کردن خونریزی در دوران بارداری، ترکیبی از مخلوط برگ گواوا و برگ های سیب ستاره ای در آب است. این مخلوط یک درمان فوری برای متوقف کردن خونریزی و لکه بینی در طول دوران بارداری است. این نوشیدنی خونریزی را از داخل مسدود می کنو و قطع می کند و از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند. این مخلوط یک اثر فوری است و خونریزی را در عرض چند ساعت متوقف می کند.

6} اجتناب از فعالیت های شدید:

فعالیت های فیزیکی و شدید بیش از حد می تواند فشار زیادی بر روی دیواره رحم ایجاد کند. این کار می تواند پلاسمید مخاطی را تشدید کند و باعث خونریزی یا لکه بینی شود. در دوران بارداری توصیه می شود که از فعالیت های شدید که می تواند پیامدهای جدی را در دوران بارداری شما داشته باشد را کنار بگذارید. احتیاط های اضافی همیشه در طولانی مدت کمک می کنند.

 درمان خانگی لکه بینی در بارداری

 

7} انجام STI:

تصور کردنش سخت است، اما خونریزی نیز می تواند ناشی از عفونت های منتقله جنسی باشد. توصیه می شود از خودتان را برای هر گونه عفونت آزمایش بگیرید و بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید. مصرف آنتی بیوتیک در زمان مناسب می تواند STIS را درمان کند و خونریزی را کاهش دهد.

هنگامی که خونریزی دارد، ممکن است یک ترکیب از احساست مختلفی را در خود به طور همزمان حس کنید. کمی نگرانی و کمی حس گناه. اما خودتان را سرزنش نکنید زیرا هیچ کار بدی انجام نداده اید. خونریزی می تواند برای تقریبا هر زنی در دوران بارداری رخ دهد. مهم است که با دقت بدن خود را بررسی کنید و بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. علاوه بر این، بدن شما برای داشتن یک دوره سالم بارداری، نیاز به استراحت زیاد و آرامش روانی دارد.

* هرگز بدون مشورت با پزشک از روش های پیشنهادی برای درمان لکه بینی در بارداری استفاده نکنید*

خونریزی در بارداری اتفاقی نسبتاً شایع است و همیشه به معنی وجود مشکل نیست اما می تواند نشانه ای خطرناک باشد. 

پاسخ خانم دکتر فاطمه ارشادی، متخصص زنان و زایمان و نازایی، در مورد لکه بینی و خونریزی در ماه دوم بارداری اظهار کرد: ” هر گونه خونریزی ولکه بینی در تمام دوران بارداری غیر طبیعی است وباید بررسی شود.در سه ماهه دوم لکه بینی می تواند مربوط به احتمال سقط جنین و جفت سر راهی باشد که باید حتما به پزشک مراجعه گردد‌”.

از آنجایی که خونریزی واژن در بارداری (فرقی نمی کند کدام سه ماهه بارداری) می تواند نشانه وجود مشکلی باشد، در صورت خونریزی واژینال با پزشک تماس بگیرید. از نوار بهداشتی استفاده کنید تا ببینید چقدر خونریزی دارید و به نوع خون نیز توجه کنید (به عنوان مثال، رنگ خون می تواند صورتی، قهوه ای یا قرمز باشد، همچنین ممکن است خون دارای لخته یا بدون لخته باشد). هر بافتی که از واژن خارج می شود را برای آزمایش نزد پزشک ببرید. در هنگام خونریزی از تامپون استفاده نکنید و از رابطه جنسی بپرهیزید.

باید سونوگرافی انجام دهید تا دلیل خونریزی را متوجه شوید. معمولاً برای معاینه، سونوگرافی واژینال و شکمی انجام می شود. در صورت مشاهده علائم زیر حتماً به اورژانس مراجعه کنید. این علائم نشانه سقط جنین یا مشکلی جدی است:

ممکن است در اوایل بارداری خونریزی خفیف بی ضرر که لکه بینی نامیده می شود، تجربه کنید. لکه بینی زمانی رخ می دهد که نطفه در حال رشد به دیواره رحم متصل می شود. این نوع خونریزی معمولاً نزدیک به زمان پریودی رخ می دهد. لکه بینی در بارداری ماه دوم

بارداری باعث تغییراتی در دهانه رحم می شود و گاهی این تغییرات باعث خونریزی می شود (مثلاً بعد از رابطه جنسی).

در طول 12 هفته اول بارداری، خونریزی واژن می تواند نشانه سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. با اینحال در بسیاری از خانم ها که در این مرحله از بارداری خونریزی می کنند، بارداری به صورت موفق و طبیعی ادامه می یابد..

بارداری که پیش از هفته 24 خاتمه یابد، سقط جنین نامیده می شود. از هر 5 بارداری یک بارداری با سقط جنین خاتمه می یابد. بیشتر سقط های زودرس (پیش از 14 هفتگی بارداری) به خاطر مشکلات جنین اتفاق می افتند. همچنین دلایل دیگری برای سقط جنین وجود دارد مانند مشکلات هورمونی یا لخته شدن خون.

بیشتر سقط ها در طول 12 هفته اول بارداری (سه ماهگی) رخ می دهد و متاسفانه از بسیاری از آنها نمی توان جلوگیری کرد. علائم دیگر سقط جنین عبارتند از:

اگر خونریزی یا هر کدام از علائم بالا را دارید، با ماما یا متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

بارداری خارج از رحم زمانی رخ می دهد که تخمک بارور بیرون از رحم (به عنوان مثال در لوله های فالوپی) لانه گزینی کند. این اتفاق باعث خونریزی می شود. بارداری خارج از رحم خطرناک است زیرا تخمک بارور نمی تواند خارج از رحم به درستی رشد کند. بنابراین تخمک باید برداشته شود. برداشتن تخمک از طریق عمل یا دارو انجام می شود.

معمولاً علائم بارداری خارج از رحم بین هفته چهارم و دوازدهم بارداری دیده می شوند اما ممکن است دیرتر رخ دهند.  سایر علائم بارداری خارج از رحم عبارتند از:

با این حال، این علائم لزوماً نشانه مشکل جدی نیستند. گاهی اوقات این علائم به خاطر مسائل دیگر اتفاق می افتد مانند مشکلات معده. اما بهتر است پس از مشاهده این علائم به ماما یا پزشک مراجعه کنید.

 

این تغییرات منجر به خونریزی می شوند؛ به ویژه پس از رابطه جنسی.

پزشک یا ماما آزمایشاتی انجام می دهند و به درمان عفونت می پردازند.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که موکوس پلاگ (مایع مسدودکننده دهانه رحم) که در دوران بارداری در دهانه رحم قرار دارد، خارج می شود و نشان میدهد که دهانه رحم برای شروع درد زایمان آماده است. این اتفاق چند روز قبل از شروع انقباضات یا در طول درد زایمان رخ میدهد. 

جدا شدن زودرس جفت مشکلی جدی است که طی آن جفت شروع به جدا شدن از دیواره رحم می کند. جدا شدن زودرس جفت معمولا باعث درد معده می شود و این اتفاق حتی بدون خونریزی رخ میدهد. 

این حالت زمانی رخ می دهد که جفت به قسمت پایین رحم، نزدیک به دهانه رحم یا روی دهانه رحم، متصل می شود. خونریزی ناشی از جفت پایین خیلی زیاد است و مادر و جنین را به خطر می اندازد. توصیه می شود برای این خونریزی به اورژانس مراجعه کنید و معمولاً سزارین توصیه می شود.

این یک شرایط بسیار نادر است. در این حالت رگ های خونی جنین از طریق غشای پوشش دهنده دهانه رحم جریان می یابد. هنگامی که کیسه آب شما پاره می شود، این رگ ها پاره شده و موجب خونریزی واژن می شوند. در این صورت جنین حجم زیادی خون از دست می دهد که بسیار خطرناک است. 

برای فهمیدن دلیل خونریزی، باید معاینه واژینال یا لگنی و سونوگرافی یا آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون انجام داد.  پزشک در خصوص علائم دیگر از جمله گرفتگی عضلات، درد و سرگیجه از شما می پرسد. گاهی اوقات فهمیدن دلیل خونریزی امکان ندارد.

اگر علائم شما شدید نباشند و زمان زایمان نزدیک نباشد، معاینه انجام می شود و در بعضی موارد، باید در بیمارستان بستری شوید. مدت زمان بستری بودن در بیمارستان به دلیل خونریزی و هفته بارداری بستگی دارد. در هنگام بستری شدن در بیمارستان، پزشک و پرستارها مراقب شما و جنین هستند و در صورت وجود مشکلات دیگر به سرعت اقدام می کنند.

Traci C. Johnson .Bleeding During Pregnancy. www.webmd.com.. on July 3, 2019

 

نوشته

نوشته

نوشته

نوشته

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

آیا خونریزی در دروران بارداری همیشه به این معناست که یک مشکل وجود دارد؟

خونریزی واژینال در دوران بارداری علل بسیار زیادی دارد بعضی از آنها جدی هستند و برخی دیگر جدی نمی باشند.خونریزی بارداری ممکن است در اوایل یا بعد از بارداری رخ دهد، که در اوایل دوران بارداری معمول و شایع تر است.

در بسیاری از موارد ، این یک مشکل عمده و جدی نیست خونریزی بعد از بارداری ،میتواند جدی تر باشد که در این صورت ، بهتر است که در هر زمانی با پزشک متخصص زنان زایمان یا سایر متخصصین تماس بگیرید ؛ در این بخش از نمناک به بررسی علل کلی خونریزی در دوران بارداری و با احترام به درخواست شما کاربران عزیز به توضیحی در مورد لکه بینی در ماه دوم بارداری پرداخته ایم.

چرا در دوران بارداری خونریزی اتفاق می افتد؟خونریزی در دوران اولیه بارداری چگونه رخ میدهد؟لکه بینی در بارداری ماه دوم

در 3 ماهه اول در حدود 15 تا 25 درصد از زنان باردار، دچار چنین مشکلی میشوند.خونریزی کم یا لکه بینی ، میتواند پس از یک الی دو هفته پس از انجام لقاح رخ دهد یعنی زمانی که تخم ریزی در رحم انجام میشود. گردن رحم ممکن است به راحتی در دوران بارداری خونریزی کند، زیرا در این تقطه از بدن ، رگ های خونی بسیاری وجود دارد و خونریزی موضعی ،پس از رابطه جنسی یا بعد از یک تست پاپ اسمیر غیر معمول نیست.

دلیل خونریزی در اوایل بارداری چیست؟چه مشکلاتی در دوران بارداری میتواند باعث خونریزی شود؟

عفونت ، زایمان زود رس و حاملگی خارج از رحم.

از دست دادن جنین ،در طی 13 هفته اول بارداری ،زایمان زودرس یا سقط جنین نامیده میشود.این ماجرا در بین حدودا 10 درصد از حاملگی های شناخته شده اتفاق می افتد با این حال ، حدود نیمی از زنانی که دچار سقط جنینی شده اند ،هرگز خونریزی را تجربه نکرده اند.

دلایل خونریزی در بارداری و سقط جنین

این نوع حاملگی زمانی اتفاق میافتد که تخمک بارور وارد رحم نمیشود و درداخل لوله های فالوپی قرار میگیرد. اگر لوله فالوپی شکسته شود و ممکن است خونریزی داخلی رخ دهد که از دست دادن خون ممکن است باعث ضعف ، خستگی ، درد ، شوک و یا حتی مرگ شود.گاهی اوقات خونریزی های واژینال، تنها علائم حاملگی خارج از رحم میباشند.دیگر علائم آن ممکن است شامل:درد زیر شکم ، لگن یا شانه باشد این علائم میتواند حتی قبل از اینکه باردار شوید ، رخ دهد ؛ در صورت مشاهده چنین علائمی ، با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

خونریزی بارداری چه علتی دارد؟چه چیزی باعث خونریزی بعد از بارداری میشود؟

مشکلات متداولی که ممکن است ، سبب خونریزی ناگهانی در دوران بارداری شوند ، عبارتند از :التهاب یا رشد در دهانه رحم.خونریزی های شدید، یک نشانه جدی تری هستند که ممکن ناشی از مشکلات جفت باشند.هر مقدار از خونریزی ممکن است نشان دهنده زایمان زودرس باشد.

اگر شما هرگونه خونریزی را در دوران بارداری مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید یا فوری خودتان را به بیمارستان برسانید.

بررسی عوامل موثر در خونریزی بارداریچه مشکلی در جفت میتواند وجود داشته باشد،که در طول بارداری سبب خونریزی شود؟

مشکلات متعددی در جفت باعث خونریزی میشود، که عبارتند از:

در این اتفاق، جفت جدا از دیواره رحم قرار میگیرد. شایع ترین علائم و نشانه ها، خونریزی واژینال و درد شکمی یا پشتی میباشد . این مشکل در صورت بروز میتواند عوارض جدی ایجاد کند.نوزاد ممکن است اکسیژن کافی نداشته باشد و زن باردار مقدار زیادی خون از دست میدهد. 

زمانی که جفت در پایین رحم باشد ، ممکن است که به طور کامل رحم را پوشانده باشد، که به عنوان جفت سر راهی نیز نامیده میشود.ممکن است باعث خونریزی واژینال شود.این نوع خونریزی اغلب بدون درد رخ میدهد. بعضی از انواع جفت های سر راهی ، مشکل خود را در هفته های 32 تا 35 حل میکنند و زایمان بعد از آن ، میتواند به طور معمول اتفاق بیافتد.اگر این مشکل حل نشود ، ممکن است نیاز به سزارین داشته باشید.

خونریزی در بارداری و مشکلات جفت جنین

زمانی که جفت یا بخشی از آن ، در محلی غیر طبیعی از رحم چسبیده باشد ،فاقد پرده دسیر وامی میباشد.یا در کل این پرده ناقص است که میتواند ، باعث خونریزی شدید در طول زایمان یا سه ماهه سوم بارداری شود.اکثر این موارد را میتوان در طول بارداری یا سونوگرافی معمولی یافت و گاهی اوقات تا زمان تولد نوزاد مشخص نمیشود.در طول بارداری مراقب خودتان باشید و اطمینان حاصل کنید که تمام منابع مورد نیاز را در دسترس دارید.

( برداشتنه همه یا بخشی از رحم) اغلب پس از زایمان باید انجام شودتا از تهدید زندگی فرد جلوگیری شود.

علت های خونریزی واژن در بارداریآیا خونریزی در بارداری ممکن است نشانه ای از زایمان زود رس باشد؟

در اواخر بارداری خونریزی ممکن است یک نشانه از درد زایمان باشد ؛ اگر این درد قبل از هفته 37 بارداری شروع شود، زایمان زود رس به حساب میاید. 

نشانه های دیگر زایمان زود رس شامل موارد زیر میباشد:تغییر در ترشحات واژنافزایش فشار خونافزایش درد زیر شکمیکمر دردگرفتگی و اسپاسم خفیف شکمی و یا بدون اسهالانقباضات یا سفت شدن مکرر رحم که اغلب بدون درد است و تقریبا هر 20 دقیقه اتفاق میافتد.پاره شدن کیسه آب

آیا خونریزی در بارداری طبیعی است؟علت لکه بینی و خونریزی رحمی در ماه دوم چیست؟

خونریزی واژینال در 3 ماهه اول، 20 تا 30 درصد از حاملگی ها را تحت تاثیر قرار میدهد.خونریزی واژینال ممکن است لکه بینی یا حتی خونریزی های شدید همراه با لخته شدن باشد ؛ در ماه دوم ممکن است علل زیادی برای خونریزی واژینال وجود داشته باشد. در طول زمان ممکن است خونریزی ها ایجاد شود که تخمک ها بارور شده به رحم وارد میشوند و این موضوع کاملا طبیعی است.

خونریزی پس از مقاربت واژینال در دوران بارداری نیز بسیار رایج است.

براساس گزارشات اغلب سقط جنینی علت خونریزی سه ماهه اول باردرای است. مهمترین دلایل سقط جنین،مشکل با کروموزوم های جنینی است و سایر دلایل آن، مشکلات هورمونی میباشد.

خونریزی و لکه بینی دوران بارداری چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

خواندن خبر در سایت منبع

وبسایت خبری برنده جایزه مردمی بهترین سایت در حوزه اخبار یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران شد



مطالب پر بازدید

خونریزی واژینال و لکه بینی مسئله رایجی در دوران بارداری است. تقریبا 50 درصد زنان باردار با تجربه خونریزی واژینال دستپاچه می شوند. آیا شما نیز فکر می کنید که خونریزی، علامت سقط جنین است؟ آیا احتمال پریود یا دوره در دوران بارداری وجود دارد؟ خب، قبل از اینکه وحشت زده شوید، باید بدانید که خونریزی واژینال در مراحل اولیه بارداری، نگران کننده نیست و در واقع علامت خوبی برای نشان دادن بارداری شماست. محدوده این خونریزی ممکن است از لکه کمرنگ تا خونریزی شدید باشد. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به شما می گوییم که لکه بینی در دوران بارداری نگران کننده نیست، اما خونریزی شدید می تواند نشانه ای از یک اختلال جدی باشد. پیش از بروز هر نوع عارضه ای، به طور قطع، علل احتمالی این مسئله را بررسی کنید.

لکه بینی زمانی است که شاهد ترشحات قهوه ای یا صورتی رنگی باشید- به همان اندازه که در پایان دوره  قاعدگی خود مشاهده می کنید- ولی در صورتیکه شاهد ترشحات قرمز روشنی بودید، دچار خونریزی شده اید. میزان خونی که متوجه آن می شوید، نشان دهنده وجود خطر است. لکه بینی در بارداری ممکن است پد بهداشتی تان را خیس نکند، اما خونریزی چنین نیست.

لکه بینی در بارداری ماه دوم

لکه بینی در اوایل دوران بارداری معمولا خطرناک نیست. این لکه بینی در موعد قاعدگی تان اتفاق می افتد و یک یا دو روز طول می کشد. سایر علل لکه بینی در اوایل دوران بارداری به شرح زیر است:

در مراحل اولیه بارداری، حدود 20 تا 30 درصد زنانی که کاشت جنین (در دیواره رحم) داشته اند، ممکن است دچار لکه بینی شوند. این حالت، تقریبا در دوران قاعدگی مورد انتظار شما اتفاق می افتد و ممکن است گیج کننده باشد چون قبل از اینکه بفهمید باردارید، احتمال دارد آن را با پریود طبیعی اشتباه بگیرید. این لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است و نباید نگران آن باشید.

در طول دوران بارداری میزان جریان خون به ناحیه سرویکس رحم افزایش می یابد. بنابراین، لکه بینی پس از مقاربت، کاملا طبیعی است. همچنین این ناحیه، حساس تر می شود و هر گونه استرس جزئی می تواند باعث لکه بینی شود. گاهی اوقات، پولیپ های خوش خیمی در دهانه رحم رشد می کند که پس از مقاربت می تواند موجب لکه بینی شود.

لکه بینی بعد از معاینه داخل لگن یا پاپ اسمیر نیز همان دلایل بالا را دارد. ناحیه گردنی رحم به علت افزایش جریان خون و هر گونه تکان ناگهانی یا ضربه، حساس می شود و ممکن است منجر به لکه بینی شود.

شرایطی که با بارداری مرتبط نیست نیز ممکن است منجر به لکه بینی شوند. عفونت های واژنی مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت مخمری یا بیماری هایی چون هرپس، کلامیدیا، گونوره یا تریکومونایاز که از راه جنسی منتقل می شوند نیز می توانند باعث التهاب یا تحریک دهانه رحم شوند. این التهاب می تواند منجر به لکه بینی یا پاره شدن دهانه، توسط رابطه جنسی و یا استرس و … شود.

کوریون، غشای جنین است که جفت را در بر گرفته است. خونریزی زیر جفتی شرایطی است که در آن، درون چین های کوریون و جفت خونریزی رخ می دهد. این خونریزی معمولا به طور متناوب متوقف می شود و مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی کند. با این حال، ملزم تشخیص سریع و درمان به موقع است.

همانطور که بدن شما برای زایمان آماده می شود، دهانه رحم شروع به اتساع می کند و پلاگ مخاطی از دهانه رحم خارج می شود. این پلاگ ممکن است آمیخته به خون باشد، که در این صورت ” شوی خونی” نامیده می شود. اگر به هفته 37 ام بارداری خود رسیده باشید، مشاهده پلاگین موکوس نگران کننده نیست. اما اگر خونریزی تان شدید باشد، برای کسب اطمینان به متخصص زنان مراجعه کنید.

خونریزی واژینال ممکن است در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد و به ندرت نشانه ای از وضعیت جدی است، زیرا ممکن است ضمیمه عوارض حاملگی بسیاری باشد. اما گاهی اوقات نیز می تواند نشانی از خطر باشد. بنابراین مهم است که علل احتمالی آن را بدانید، و معاینه شوید.

خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری می تواند به سبب عوامل مختلفی باشد. تقریبا 20 تا 30 درصد حاملگی ها در این مرحله (سه ماهه نخست) با خونریزی همراه اند.

بارداری خارج از رحم:

در یک حاملگی خارج از رحمی، تخم لقاح یافته در خارج از رحم- معمولا لوله فالوپی- لانه گزینی می کند. در این شرایط، معمولا گرفتگی و درد شدیدی در ناحیه زیر شکمی احساس می شود که با سرگیجه، ضعف و تهوع همراه است. این نوع بارداری می تواند زندگی مادر را تهدید کند و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد. از لحاظ آماری، فقط 3 درصد از حاملگی ها، این حالت را تجربه می کنند.

حاملگی خارج از رحمی زمانی اتفاق می افتد که سابقا هر کدام از عوارض زیر را تجربه کرده باشید:

حاملگی خارج از رحم، پیوند زدن یا جراحی لوله فالوپ، التهاب لگن، ناباروری بیش از 2 سال، سیگار کشیدن و داشتن دستگاه کنترل زایمان (پیش گیری) در رحم.

بارداری مولار:

بارداری مولار، از عوارض نادر حاملگی است و زمانی اتفاق می افتد که جفت یک جنین بد شکل، به توده کیستیک تبدیل شود. این یک نوع تومور است که به سبب هورمون های بارداری ایجاد می شود و در همه موارد تهدید کننده زندگی نیست. این اتفاق در عرض چند هفته بعد از لقاح اتفاق می افتد. در بعضی موارد، ممکن است غیر طبیعی باشد و در سراسر بدن گسترش یابد، وضعیتی که به عنوان بیماری تروفوبلاست بارداری تشخیص داده می شود. اگر دچار بارداری مولار شده باشید در عرض چند هفته پس از لقاح، دچار خونریزی واژینال می شوید.

سقط جنین:

سقط جنین، یکی از دلایل اصلی خونریزی، در سه ماهه اول بارداری است و معمولا در 12 هفته اول بارداری رخ می دهد. اگر خونریزی تان، با علائمی چون گرفتگی عضلات، درد پایین شکم و خروج بافت از واژن همراه باشد، احتمال سقط جنین شما بالاست. حدود 50 درصد از زنان بارداری که این علائم را در کنار خونریزی واژینال تجربه می کنند، جنین شان سقط می شود.

علت اصلی خونریزی، در طول دوران بارداری، مشکلات جفتی است. با این حال، دهانه غیر طبیعی رحم یا واژن نیز می تواند باعث خونریزی شود.

جفت سرراهی:

جفت سرراهی، شایع ترین علت خونریزی در اواخر دوران بارداری است. در این شرایط، جفت که معمولا جنین را به رحم متصل می کند، دهانه رحم را می پوشاند و در نتیجه، خونریزی اتفاق می افتد. در اواخر دوران بارداری، دهانه رحم برای شروع زایمان، نازک و حساس می شود. در این مرحله، جفت کشیده می شود و پارگی آن سبب خونریزی شدید می شود. ریسک فاکتورهای جفت سر راهی عبارت اند از: جفت سر راهی پیشین، حاملگی های چند قلویی و سزارین قبلی.

جدا شدن زودرس جفت:

این حالت، در سه ماهه دوم و یا سوم بارداری رخ می دهد. این حالت به سبب جدا شدن زودرس جفت از رحم مادر اتفاق می افتد و باعث تجمع خون در ناحیه بین جفت و رحم می شود. این حالت با گرفتگی عضلانی، درد در ناحیه شکمی، حساسیت رحم و درد پشت همراه است. در صورتی که این جدایش خیلی ناچیز باشد، برای جنین مهلک نیست. اما در غیر اینصورت، خطرات جدی برای جنین به همراه دارد. عوامل خطر برای این علت از خونریزی واژینال عبارت اند از: تروما، فشار خون بالا، مصرف تنباکو، کوکائین و جدا شدن زودرس جفت پیشین.

پارگی رحم:

در موارد نادر، شکاف غیر طبیعی رحم به سبب زخمی است که در زایمان بخش C (سزارین) پیشین اتفاق افتاده است. پارگی رحم باعث ورود جنین به شکم مادر می شود که می تواند برای کودک و مادر بسیار خطرناک باشد. پارگی رحم می تواند قبل یا در حین زایمان رخ دهد. برخی از عوامل خطر دیگری نیز وجود دارند که عبارت اند از: تروما، حاملگی های چند قلویی، مصرف بیش از حد داروهای اکسی توسین (تقویت کننده انقباضات) و زایمان با فورسپس.

پارگی رگ های خونی جنین:

عروق خونی در حال توسعه جنین ممکن است از کانال زایمان عبور کنند. این حالت تحت عنوان وازا پرویا شناخته می شود که می تواند برای نوزاد مهلک باشد چرا که رگ های خونی جنین می توانند پاره شوند و خونریزی شدیدی ایجاد کنند. این شرایط با ضربان غیر طبیعی قلب جنین نیز همراه است. این حالت بسیار نادر است و احتمال آن 1 در هر 5000 بارداری است.

زایمان زودرس:

زایمانی که مابین هفته های 20 تا 37 ام بارداری اتفاق می افتد به زایمان زودرس معروف است. این حالت، با گرفتگی عضلانی، انقباضات منظم، فشار داخل لگن و درد پشت همراه است. چند روز قبل از اینکه بدن تان آماده زایمان شود، پلاگین موکوسی تان ترشح می شود که باعث شروع خونریزی می شود. این یک شوی خونی است که نیاز به مراجعه فوری به نزد ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد.

برخی از علل دیگر خونریزی در اواخر دوران بارداری عبارت اند از:

لکه بینی (کم رنگ) طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با این حال، خونریزی شدید واژینالی که نوار بداشتی تان را مرطوب می کند، نگران کننده است. خونریزی همیشه نشانه ای از سقط جنین نیست چون برخی از زنان که خونریزی شدیدی را تجربه می کنند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند.

قضاوت در مورد علت دقیق خونریزی واژینالی ممکن نیست زیرا عوامل بسیاری می توانند این وضعیت را ایجاد کنند. توصیه فراگیر ما این است که برای رفع تردیدتان با دکتر خود مشورت کنید.

از یک پد یا نوار بهداشتی استفاده کنید، زیرا به شما کمک می کند تا میزان لکه بینی یا خونریزی تان را پیگیری کنید. نوع و رنگ خون خود را مشاهده کنید (قهوه ای، قرمز، صورتی یا لخته خونی). تمام مسائل خود را با پزشک تان در میان بگذارید و به هنگام خونریزی در بارداری، رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون یا پد استفاده کنید.

پزشک واژن تان را بررسی می کند و ممکن است اسکن سونوگرافی را برایتان توصیه کند. برای بررسی علت عارضه، سونوگرافی واژینال و شکم همزمان انجام می گیرد. همچنین پزشک تان ممکن است چند تست عادی مانند آزمایش خون و ادرار را برایتان پیشنهاد کند. این آزمایشات سطح هورمون بارداری و هر یک از علائم زیر را بررسی می کنند. این علائم، ممکن است نشانه ای از سقط جنین یا هر گونه وضعیت جدی دیگر باشد:لکه بینی در بارداری ماه دوم

اگر در مراحل اولیه بارداری خود خونریزی داشته باشید، تا زمانی که دکتر شما را معاینه و راهنمایی نکرده است، به سادگی می توانید پیگیر مسئله خود باشید. استراحت کنید، استرس را از خود دور کنید و ورزش سنگین انجام ندهید. از رابطه جنسی اجتناب کنید، از یک تامپون و یا پاد بارور استفاده کنید. همیشه آب بدن خود را با نوشیدن مقدار زیادی آب حفظ کنید. همچنین، تعداد پد های مورد استفاده خود را چک کنید. اگر در اواخر دوران بارداری خونریزی شدیدی داشته باشید، باید بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.

آزمایش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که پزشک ممکن است برای ارزیابی علت خونریزی غیر طبیعی در دوران بارداری اجرا کند:

درمان، بستگی به علت اصلی خونریزی دارد.  ممکن است فرد به آزمایشات پزشکی نیاز داشته باشد.

سونوگرافی، حاملگی خارج از رحمی را شناسایی می کند. پزشک ممکن است برایتان دارو تجویز کند یا توصیه به عمل جراحی کند.

ممکن است داروهای متوترکسات (ترکسال، رماتیرکس) برایتان تجویز شود، که بافت های در حال رشد را از بین می برند.

جراحی، یک گزینه درمانی برای کسانی است که بدن شان مستعد پذیرش متوترکسات نیست. یا در صورتی که فردی تصمیم به دارو درمانی نداشته باشد، ممکن است گزینه جراحی را انتخاب کند. جراحی لاپاراسکوپی از طریق لوله فالوپ باعث برش کوچکی در ناحیه شکمی می شود و حاملگی خارج رحمی را برطرف می کند. لوله فالوپی ممکن است در این روند آسیب ببیند، زیرا حاملگی خارج از رحمی به لوله فالوپی آسیب می زند.

اگر در معرض خطر سقط جنین هستید و خونریزی دارید، پزشک ممکن است انجام برخی از فعالیت ها را برایتان توصیه کند. او ممکن است استراحت مطلق در منزل را به شما پیشنهاد کند تا درد و خونریزی تان کاهش یابد. شما باید حداقل سه هفته از مقاربت جلوگیری کنید. همچنین از تامپون استفاده نکنید و دوش نگیرید.

اگر خونریزی شما ناشی از سقط فراموش شده جنین باشد، ممکن است دکتر شما را پذیرش کند یا درمان خانگی را برایتان توصیه کند. پس از بحث در مورد مزایا و خطرات هر دو گزینه پیشنهادی پزشک، انتخاب صورت می گیرد. هنگام عمل، اندازه و سن جنین مهم است.

در این حالت، جنین و بافت های مجاور آن بطور کامل خارج می شوند. شما هنگامی می توانید مرخص شوید که سونوگرافی بافت باقی مانده ای را نشان ندهد.

اگر در اواخر دوران بارداری خونریزی واژینال داشته باشید، علائم شوک و خونریزی تان به طور کامل تحت کنترل قرار می گیرد. در صورت امکان، انتقال خون و تزریق وریدی مایعات نیز صورت می گیرد. همچنین علائم مشکل جنین بررسی می شود. درمان احتمالی بستگی به علت عارضه و سن جنین دارد.

اگر این شرایط باعث خونریزی تان شود، پزشکان همیشه ترجیح می دهند نوزاد را با سزارین به دنیا بیاورند. اگر از خونریزی شدیدی رنج می برید، باید برای زایمان فوری به بیمارستان بروید. اگر انقباض داشته باشید، برای متوقف کردن یا کاهش آن تزریق وریدی مایعات صورت می گیرد. در صورتی که هفته 36 ام بارداری خود را کامل نکرده باشید و خونریزی تان شدید نباشد، پزشک میزان خون شما و ضربان قلب جنین را کنترل خواهد کرد و برای کامل شدن ریه های کودک تان دارویی تجویز خواهد کرد. هنگامی که به هفته 36 ام بارداری خود رسیدید، پزشک مجددا وضعیت ریه های جنین را بررسی می کند و آماده زایمان می شوید.

در مورد جفت سر راهی، تمام زایمان ها به صورت سزارین انجام می گیرند، زیرا خونریزی ممکن است برای جنین خطرناک باشد. در موارد نادر، زمانی که جفت ناحیه دهانه رحم را پوشش ندهد، می توانید زایمان طبیعی داشته باشید. در زایمان سزارین، حدود 3 پینت خون از دست می دهید.

در این مورد، زایمان واژینال به سزارین ترجیح داده می شود. اگر خونریزی شدیدی داشته باشید، زایمان سزارین خواهید داشت. اگر بارداری شما بیش از 36 هفته باشد، داروهایی به صورت وریدی برای رفع انقباضات و اجرای بی خطر زایمان واژینال برایتان تزریق می شود. اگر بارداری شما در کمتر از 36 هفته خود باشد و خونریزی شدیدی نداشته باشید، در بیمارستان بستری می شوید و میزان خون و ضربان قلب جنین تان مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین، برای کامل شدن ریه های کودک تان دارویی تجویز می شود. هنگامی که ریه های نوزادتان کامل شد، سزارین انجام می گیرد.

اگر نتایج آزمایشات نشان دهنده پارگی رحم تان باشد، فورا سزارین می شوید. جراح ممکن است رحم تان را بردارد. اما اگر می خواهید فرزندان بیشتری داشته باشید، جراح، رحم شما را ترمیم می کند. همچنین، در این شرایط شما به انتقال خون زیادی نیاز دارید زیرا در طول عمل جراحی، خونریزی شدیدی خواهید داشت.

در صورتی که پس از درمان مناسب، متوجه هر گونه عارضه ای چون درد شکم، خونریزی یا تب شوید، باید سریعا موضوع را پیگیری کنید.

یک راه مطمئن برای جلوگیری از بروز عوارض حاملگی این است که رابطه خوبی با پزشک خود داشته باشید و چکاپ های روتین خود را انجام دهید. در صورتی که در بارداری های قبلی خود این عوارض را تجربه کرده باشید توجه به این نکته، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

راه دوم برای داشتن حاملگی امن، کنترل عوامل خطر است. شما باید مصرف کوکائین و تنباکو را کاملا کنار بگذارید و اگر فشارخون بالایی دارید، سعی کنید تحت نظارت پزشک باشید.

کلام آخر:

در صورت تجربه هر گونه خونریزی در دوران بارداری، بدون توجه به زمان آن و صرفا برای کسب اطمینان، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. شما برای کمک بیشتر به مشخص شدن علت عارضه توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی، باید آماده پاسخ دهی به جزئیات خونریزی خود، از جمله، میزان، رنگ و مدت زمان خونریزی تان باشید.

اگر به سبب هر کدام از دلایل فوق، سقط جنین داشته باشید، این بدان معنا نیست که شما نابارورید. خوب است بدانید که شما اولین و آخرین کسی نیستید که چنین فاجعه ای را تجربه می کنید. اکثر زنان در طول عمر باروری خود حداقل یکبار سقط جنین را تجربه می کنند. سقط جنین می تواند باعث خلاء عاطفی شود، اما این آخر دنیا نیست. حتی پس از سقط جنین هم می توانید باردار شوید. جلسه مشاوره با متخصص زنان و زایمان بهترین راه برای اقدام به بارداری است و تنها لازمه آن مثبت اندیشی و شجاعت است!

بیشتر اوقات، یک لکه بینی کمرنگ، به هیچ وجه سلامت شما و نوزادتان را به خطر نمی اندازد، گرچه خونریزی گاهی ممکن است برای حاملگی تان مشکل ساز باشد. اگر باردار هستید، باید از خونریزی خود آگاه باشید. اگر در دوران بارداری خود شاهد خونریزی نامنظم یا قاعدگی بودید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

امیدواریم شک و تردیدتان را در مورد لکه بینی و خونریزی واژینال در دوران بارداری برطرف کرده باشیم. مواظب خودتان باشید! حاملگی شاد و سالمی داشته باشید.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

با وجود آنکه یک ماه از بارداری‌تان گذشته اما ممکن است ندانید که در حال مادر شدن هستید،تغییراتی در همین مدت در شما ایجاد شده مانند تغییرات بدنی، هورمونی، عاطفی و. . . که شما را به سمت مادر شدن می‌برد.

به گزارش خبرگزاری موج، با پایان ماه اول بارداری که در (راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند) خواندید وارد ماه دوم بارداری خود می شوید. در این ماه بدن تغییرات زیادی را متحمل می شود تا خود را برای رشد یک نوزاد آماده کند البته لازم است بدانید که هیچ یک از این تغییرات آشکار نیست.

در این ماه حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری نشانه های رایج بارداری در 85% خانم ها می باشند. این علائم درماه اول بارداری شروع می شود و تا ماه دوم و سوم بارداری ادامه پیدا می کند.

براساس مطالعات حالت تهوع و استفراغ رابطه مستقیمی با کاهش سقط جنین دارد اما در صورتی که حالت تهوع شدید است به گونه ای که میلی به غذا خوردن ندارید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بهتر است از غذاها و بوهایی که به شما حالت تهوع می دهد دوری کنید. سر وقت غذا بخورید زیرا گرسنگی نیز باعث حالت تهوع می شود. لیمو یا مرکبات دیگر را استشمام کنید. زنجبیل نیز از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند.

در ماه دوم بارداری هورمون های بارداری گاهی باعث جنون می شوند اما بعضی وقت ها پر انرژی و شاداب هستید و بعضی وقتا خسته و کسل. که ممکن است این احساسات متضاد برای شما نگران کننده باشند، اما کاملا طبیعی هستند و ممکن است در تمام مدت هفته های حاملگی شما ادامه پیدا کنند. این احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمونها و معمولا به خاطر میزان زیاد هورمونها، رخ می دهند. لکه بینی در بارداری ماه دوم

اگر احساس افسردگی شدید دارید به گونه ای که امکان دارد به خود آسیب برسانید و این حالات بیش از دو هفته طول کشید با پزشک خود صحبت کنید. 

در هفته پنجم بارداری نوزاد به سرعت روند رشد را طی می کند. بلاستوسیست (مرحله ای از مراحل جنینی) الان شامل ۳ لایه است. لایه ی درونی یا اندودرم جایی که روده، مثانه، پانکراس و کبد تشکیل می شود.

تصور آن دشوار است اما در این هفته جنین کوچک تر از ( ا ) است. با این حال هر روز تغییرات هیجان‌انگیزی در حال وقوع است. اکنون جنین کمتر شبیه یک توپ است و بیشتر شبیه توده‌ای پیچیده است. یک طرف آن در نهایت به سر و طرف دیگر به نشیمنگاه جنین تبدیل می‌شود. بین این دو انتها  نخاع و تا هفته پنجم مجموعه‌ای از برآمدگی‌ها در امتداد پشت جنین در حال شکل‌گیری است. این آغاز تشکیل دستگاه عصبی مرکزی است. جنین مانند جوجه  کیسه زرده گلابی شکلی دارد که پر از مایع است و به تغذیه او کمک می‌کند. خون از طریق قلب ابتدایی او به سمت دیواره کیسه زرده حرکت می‌کند جایی که گردش می‌کند سپس بر می‌گردد. اکنون قلب جنین فقط توده‌ای کوچک است اما تا هفته بعد بطن راست و چپ آن تشکیل می‌شود. سایر اندام‌های اصلی نیز به سرعت رشد می‌کنند.

اندازه جنین در این هفته 5تا 7 میلی‌متراست. جفت و جنین و بند ناف همه تشکیل‌شده و اکسیژن و مواد غذایی از این طریق به جنین انتقال میابد. قسمت جنینی به سه لایه تقسیم‌شده: لایه خارجی :مغز  نخاع  پوست و مو را تشکیل می‌دهد لایه میانی: قلب ، سیستم گردش خون ، استخوان ، عضله ، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل می‌دهد لایه داخلی:روده‌ها کبد پانکراس و مثانه رامی سازد  در این زمان است.که  خوشه‌ای از سلول‌های  قلب جنین نیز تشکیل می‌گردد. و مغز و نخاع نیز شروع به تشکیل شدن می‌کنند.

ممکن است در این ماه کمی خسته و کسل به نظر بیایید. هورمون‌های حاملگی کار خود را در بدن شما آغاز کرده‌اند.برای اطمینان یک آزمایش خون بارداری بدهید. بدن شما از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با قبل ندارد. ولی از همین حالا ممکن است علائم ویار را داشته باشید.

در اوایل هفته پنجم بارداری رحم شروع به منبسط شدن می‌کند و فشار زیادی به مثانه وارد می‌کند. حتی پس از اینکه به دست‌شویی می‌روید ممکن است به دلیل فشار افزوده‌شده به رحم هنوز احساس کلافه کننده نیاز به ادرار کردن داشته باشید.

گفتنی است؛ درد یا سوزش هنگام ادرار قطعاً مشکل طبیعی بارداری نیست  نشانه‌ای از عفونت ادراری شایع به نام التهاب مثانه است که گاهی با تب همراه است. 

هر بی بی چک  دستورالعمل متفاوتی دارد. در واقع باید با استفاده از ادرار، آزمایش بارداری با استفاده از بی بی چک انجام دهید و چند دقیقه صبر کنید تا نتیجه را ببینید (عکس بیبی چک مثبت). بهتر است دو بار تست را انجام دهید تا از نتیجه مطمئن شوید. 

درد پستان، تکرر ادرار، افزایش ضربان قلب، افزایش خستگی، گیجی و سردرد، ویار، خستگی زود رس از علایم هفته پنج بارداری است.

تغذیه مادر در دوران بارداری  بر روی رشد جسمی و ذهنی کودک تأثیر زیادی دارد و از لحاظ دیگر اینکه بدن مادر در دوران بارداری و پس از آن در دوران شیردهی به کودک  دچار کمبود ویتامین و پروتئین نمی‌گردد و می‌تواند تناسب اندام خود را نیز حفظ کند. اگر در این دوران دچار تهوع و بدغذایی شده‌اید سعی کنید حتی به میزان کم از مواد غذایی مقوی استفاده نمایید.

غذاهای حاوی آهن زیاد مصرف نمایید به هنگام بارداری بدن زن باردار مقدار بیشتری آهن نیاز دارد پس مصرف غذاهای سرشار از آهن  باعث می‌شود که مادر دچار کم‌خونی و عوارض آن نگردد.”

در هفته ششم بارداری قلب جنین شروع به زدن می کند و اغلب اوقات در هفته ششم با سونوگرافی می توان آن را مشاهده کرد. کودک اکنون حدود اینچ طول دارد و به سرعت در حال رشد است. اندازه جنین در این هفته 8 تا 10 میلیمتر است به اندازه ناخن انگشت کوچک است.

در این هفته، بینی، دهان و گوش نی نی در حال شکل گیری است و شما ممکن است احساس ناراحتی صبحگاهی و همچنین لکه بینی داشته باشید. در هفته 6 بارداری، شما یک ماه و یک هفته باردار هستید.

قلب کودکتان در این هفته خون را در بدن کوچکش به گردش در می آورد و قلب هنوز هم یک بر آمدگی در جلوی بدن میباشد (که نهایتا به حفره قفسه سینه حرکت میکند) . در پایان هفته ششم جوانه های فوقانی و تحتانی اندام ها نیز آشکار میشود. بدن کودکتان در حال تکامل  گوش داخلی و حنجره میباشد.

در هفته ششم بارداری فرزند شما اندازه نخود است. گفتنی است از حاملگی تا تولد، وزن جنین 3000 میلیون بار افزایش می یابد در حال حاضر فرزند شما حدود 1 سانتیمتر است که دارای “جوانه های بازو” کوچک است که شبیه دست و پنجه نرم است.

همچنین امواج مغزی فرزند شما به اندازه کافی قوی هستند تا ضبط شوند. در این ماه جنین به سرعت در حال رشد است و حجم زیادی از شکم را پر میکند.

روشی ساده و دقیق برای تعیین سن جنین افزودن طول قطب جنینی (به میلی متر) به هفته ششم بارداری است. با استفاده از این روش، قطب جنینی 5 میلی متری دارای سن بارداری 6 هفته و 5 روز است.

در هفته ششم بارداری بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. مدام دست‌هایتان را بشوریید تا از ورود آلودگی به بدنتان جلوگیری کند. از دیدار با افراد بیمار خودداری کنید.مواد غذایی را خام مصرف نکنید. لبنیاتی را که پاستوریزه نیستند استفاده نکنید همه این توصیه ها باعث می شود از از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

 در سه ماهه اول بارداری منابع غنی از اسید فولیک مانند اسفناج راباید بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید همچنین باید روزانه یک عدد قرص اسیدفولیک یا یدوفولیک مصرف کنید.

حاملگی خارج رحم: بارداری خارج رحمی معمولا در هفته 6 تا 16بارداری علامت دار می شود با دیدن علائم (خونریزی شدید، درد شکمی زیاد و تیر کشنده، بیهوشی، سرگیجه، احساس ضعف شدید) سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 عفونت واژینال: چنانچه علائم  (افزایش قابل توجه ترشحات، ترشحات دردناک باشد، احساس سوزش یا خارش داشته باشید، متوجه بوی بد شدید) را دارید عفونت دارید و باید برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

در هفته هفتم بارداری،  جنین از  اینچ تا  اینچ رشد می کند. در حالی که نوزاد شما هنوز ممکن است خیلی کوچک باشد اما بسیاری از اندام های حیاتی او به سرعت در حال رشد هستند. دست ها و پا ها رشد می کنند اما انگشتان دست و پا هنوز جوانه نزدند.

در این هفته کودک شما در حال رشد سریع اندام های خود میباشد. در این هفته کلیه ها بیشتر رشد میکنند. هنوز جنسیت قابل تشخیص نیست. صورت هنوز کاملا شکل نگرفته است. حفره های بینی در حال شکل گیری است. چشم ها خیلی بزرگ و بدون پلک هستند. روده ها در حال شکل گیری در داخل طناب نافی بوده و به داخل شکم حرکت میکنند.

در هفته هفتم اکثر زنان باردار چیزی را در رحم خود احساس میکنند ولی نمیتوانند توصیف کنند از کلماتی مانند سنگین، سفت، ضخیم استفاده میکنند و با علائمی مانند بیماری صبحگاهی، یبوست، سوزش سر دل، خستگی و سایر علائم مواجه میشوند.

در هفته هفتم بارداری شکم در آینه به خوبی دیده می شود. البته گفتی است در خانم های مختلف متفاوت است. در این ماه شما یک ماه و دو هفته هست که باردار هستید. 

حضور ضربان قلب به عنوان یک نشانه مثبت می باشد. سرعت قلب از bpm 130 به 160 افزایش می یابد.  سن بارداری در سه ماهه اول بارداری معمولا با استفاده از طول تاج تا کفل محاسبه می شود. این عدد بلندترین طول جنین یا نطفه است که شامل اندام و کیسه زرده نیز می باشد. لکه بینی در بارداری ماه دوم

همبستگی بین CRL و GA تا هفته 12 بارداری بسیار خوب است. ویژگی های مادر مانند سن او، سیگار کشیدن و … تاثیر زیادی بر جنین در هفته 10 بارداری دارد. سونوگرافی شکمی معمولا 6/1 روز در مقایسه با سونوگرافی واژینال خطا دارد. 

 بهترین زمان برای انجام اولین آزمایش سونوگرافی هفته هفتم بارداری است. در این مرحله، جنین وارد مرحله اصلی رشد شده است و خصوصیات منحصر به فردی از خود نشان میدهد.

البته گفتنی است در این هفته تشخیص سن جنین کار آسانی نیست و میزان رشد از هر فردی به فرد دیگر فرق می کند. 

مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید. میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود 27 میلی گرم است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود. 

مصرف آهنی که از مواد غذایی و ویتامین‌های بارداری به دست می‌آید، بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد.

تغذیه بین هفته‌های 5 تا 8 بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند.

مسواک زدن ممکن است اق زدن را دراوایل حاملگی تحریک کند ولی نباید از بهداشت دهان دوری کرد.

 شما و کوچولویتان در هفته هفتم  به یک برنامه غذایی کامل احتیاج دارید تا تمام احتیاجات غذایی بدن شما تکمیل گردد. 

در طول هفته هشتم بارداری و بیشتر از نصف سه ماهه اول، نوزاد به سرعت به رشد خود ادامه می دهد و اکنون طول او به ¾ اینچ رسیده است. قلب او ضربان می زند و اگر سونوگرافی انجام شود، به وضوح در مانیتور معلوم می شود.

 در هفته هشتم حاملگی کودک شروع به تشکیل اندام های اصلی اش میکند باید از این به بعد منتظر اتفاقاتی خوبی باشید چون حس یک زن حامله را از این به بعد بهتر درک می کنید.

در این هفته، نمایان شدن شکم طبیعی است، اما نمایان نشدن آن نیز طبیعی است! زیرا هر مادر و جنینی متفاوت است. در هفته هشتم بارداری، رحم در حال بزرگ شدن است، اما در برخی موارد تغییرات آن به خوبی دیده نمی شود. در این هفته شما دو ماه است که باردار هستید.

اکنون زمانی است که گنادها به صورت بیضه یا تخمدان در می آیند. هفته گذشته انگشت ها بزرگ بودند ولی در هفته هشتم انگشت شصت بزرگ است. علاوه برشست ها استخوان های کودکتان شروع به سفت شدن میکنند که استخوان سازی نامیده میشود و آرنج فرزندتان شروع به رشد خود میکند. یکی از تکاملات اصلی این هفته شروع حرکات خودبه خودی میباشد و این به این معنی است فرزندتان  از مفاصل خود استفاده میکند و شروع به حرکت کردن و لگد زدن میکند که در سونوگرافی قابل مشاهده است حتی اگر شما آن ها را احساس نکنید.

در این هفته، بند ناف جنین رشد می کند و ارتباطی حیاتی بین شما و جنین ایجاد می کند.

شما در حال حاضر جنین را با استفاده از این اتصال تغذیه می کنید. بند ناف مانند پلی ارتباطی بین شما و جنین است.

هورمون های بدن شما سیگنال هایی برای تغییرات اساسی مبادله می کنند. دو شریان و یک رگ خونی از بند ناف در بافت ارتباطی قرار دارد. شریان های اطراف رگ باعث می شود بند ناف بسیار قوی شود. جنین در یک سر این بند و جفت در سر دیگر بند ناف قرار دارد.

سلول هایی که خود را از کیسه آب جدا می کنند قطب جنینی نامیده می شوند. این قطب در هفته ششم بارداری در سونوگرافی واژینال دیده می شود و در هفته هشتم بارداری در سونوگرافی شکمی دیده می شود. قطب جنینی مرحله ای از تشکیل جنین است.

بهترین راه برای محاسبه دقیق زمان بارداری افزودن یک میلیمتر روزانه به قطب جنینی بعلاوه شش هفته است زیرا سرعت رشد جنین از هفته ششم بارداری مساوی این عدد است. در هفته هشتم بارداری اندازه گیری قطب جنینی چهارده میلیمتر خواهد بود.

در این هفته، انگشتان کوچک فرزند شما شروع به تغییر می کنند، همچنین فرزند شما تقریبا 2 سانتی متر طول دارد و به اندازه زیتون است.

گفتنی است، دیافراگم فرزند شما که او را قادر می سازد تا نفس بکشد در حال توسعه است. تا هفته 20 فرزند شما از بالای سر تا پایین باسن اندازه گیری می شود.

در آخر هفته هشتم بارداری، آرنج ها، پاها، دست ها و حتی انگشتان به صورت واضح دیده می شود. حفرات مغز به صورت سوراخ های بزرگ در سر جنین دیده می شود. سرعت ضربان قلب به bpm 160 افزایش یافته است و قلب حدود نیمی از فضای قفسه سینه را فراگرفته است. معمولا در انتهای هفته هشتم بارداری معده پر از مایع تشخیص داده می شود.

در این هفته کودک شما دائما در حال حرکت است ولی بدیل اندازه کوچکش قادر به احساس آن نیستید. 

خوردن ویتامین‌ها بسیار مفید هستند. جنین در حال تکامل به مواد مقوی و مغذی مانند فولیک اسید، آهن و . . . ، بسیار احتیاج دارد. خوردن فولیک اسید از 3 ماه قبل از بارداری توصیه شده است و همچنین خانم های کم خون باید قبل از بارداری برای درمان فقر آهن خود اقدام نمایند.

 انتخاب مولتی ویتامین مناسب، سلامتی شما و جنین را در این دوره حساس تضمین می‌کند؛ البته تغذیه سالم در دوران بارداری را نباید تنها محدود به مکمل‌ها کرد و مواد غذایی مناسب مادران باردار  باید به موقع و درست تامین شوند.

تهوع، گودی کمر، بزرگ شدن سینه ها، درد ناحیه شکم و پهلوها، خستگی و کسلی و عوارض دیگر از جمله واریس ، خونریزی لثه و خفقان بینی از علائم هفته هشتم بارداری است.

گفتنی است، اغلب زنان در هفته هشتم بارداری شروع به ضعف شدید، خواب آلودگی، تحریک پذیری بیش از حد و بی ثباتی عاطفی کامل می کنند. ناراحتی ناشی از تورم پستان و افزایش حساسیت آن است. بنابراین باید با آن کنار بیاییم، زیرا ارگانیسم آماده سازی برای تولد و تغذیه نوزاد است. در این زمان زنان هنوز وزن ندارند، زیرا نوزاد خیلی کوچک است، علاوه بر این، به علت سمیت، بسیاری از زنان باردار بسیار نازک تر می شوند.

سقط خود به خودی بدون علت رخ می دهد، علل شایع تر این است:

بیشتر بخوانید:

 

برای روشن شدن دلیل لکه بینی قبل از هر کاری سونوگرافی واژینال باید انجام شود تا روشن شود که جنین زنده هست یا نه بعد اگر جنین زنده بود موقعیت جفت باید روشن شود که آیا پایین قرار گرفته یا وضعیت طبیعی دارد گاهی نیز لکه بینی ها بر اثر زخم دهانه رحم و عفونت آن اتفاق می افتد که با معاینه قابل تشخیص و درمان است.

 

موضوعاتی که در این بخش مشاهده می کنید سوالاتی است که توسط مخاطبان نی نی پلاس مطرح شده و توسط پزشکان متخصص و ماما هایی که با این مجموعه همکاری می کنند پاسخ داده شده است.لکه بینی در بارداری ماه دوم

شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به مادران دیگر كمك كنید، زیرا مشكل شما ممكن است مشكل دیگر مادران نیز باشد.

 

مطالب بیشتر:

 

منبع: نی نی +

سلامت زنان

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

ویدیو های بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

لکه بینی در بارداری ماه دوم
لکه بینی در بارداری ماه دوم
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *