قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

دوره مقدماتی php
قلمه زدن گل ختمی ژاپنی
قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

by Sepahan_Admin | Sep 1, 2020 | آموزشی, گل های آپارتمانی | ۱ comment

معروف ترین گیاه زینتی از خانواده پنیرکیان، ختمی چینی است. درختچه ای همیشه سبز با گل های درشت که بومی مناطق گرمسیری آسیا بوده و در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود. با این وجود سازگاری این گیاه به کاشت در گلدان موجب استقبال از آن در مناطق سردتر شده است. عمر یک درختچه ختمی چینی کاشته شده در گلدان زیاد است و عمر چهل سال برای آن دور از دسترس نیست.سرعت رشد این گیاه زیاد است و ارتفاع گیاه بالغ به ۳ متر و گستردگی اش به ۲ می رسد. گیاهان کاشته شده در گلدان کوچک تر بوده و به دلیل هرس به منظور گلدهی بیشتر، ارتفاع کمتری دارند. برگ های آن تخم مرغ شکل و نوک دار است. لبه برگ ها دندانه دار است و رنگ برگ ها سبز تیره است.گل ها به طور معمول از پنج گلبرگ تشکیل شده اند ولی گل تعدادی از ارقام، پُرپر است. کاسه گل، استکانی شکل است و اندازه یک گل ۱۵-۱۰ سانتیمتر است. طول عمر هر گل یک تا دو روز است.رنگ متداول و خاص ختمی چینی، قرمز است با این حال ارقام مختلفی از آن وجود دارد که دارای رنگ های صورتی، زرد و نارنجی هست.زمان گلدهی گیاه تابستان است و برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس می کنند.این گیاه را از بادهای شدید باید محافظت کرد. در ضمن گیاه مستعد آفات و بیماری های زیادی است و در نگهداری از آن کمی باید دقت کرد.

گل ختمی د ر شرایط مناسب و د ر فضای آزاد تا بیست و پنج سال عمر می کند ، شرایط پرورش آن بسیار آسان است و با هر موقعیت و شرایطی خود را تطبیق می د هد. از انواع گل ختمی مشهور می توان هیپیسکوس روزا سینن زیس را نام برد.

خاکی لومی با بافت نه خیلی سنگین با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک گلدان آن را می توان با ترکیبی مساوی از یک قسمت پیت ماس + یک قسمت خاک برگ + یک قسمت کود گاوی تهیه کرد. اضافه کردن شن یا ورمی کولیت به اندازه ده درصد کل خاک برای زهکشی مناسب ، مخلوطی ایده آل برای آن فراهم می آورد.

این گیاه به خشکی کشیدن حساس است و به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری نامنظم می تواند باعث ریزش غنچه ها شود. نیاز آبی آن متوسط است و اجازه دهید خاک رویی گلدان در فواصل بین آبیاری خشک شود. آبیاری گیاهان گلدانی با آب ولرم در فصل سرد مفید است . زرد شدن برگ های مسن گیاهان همیشه سبز عجیب نیست ولی در صورتی که تعداد برگ ها زیاد باشد و علائم بیماری در برگ ها نباشد، علت آن آبیاری زیاد است.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد.

دوره مقدماتی php

این گیاه به نور کامل آفتاب احتیاج دارد. در صورت نگهداری در آپارتمان، محل قرار دادن گیاهان نزدیک به پنجره های شرقی یا جنوبی است. همچنین در فصل زمستان به نور مصنوعی هم احتیاج دارد. کم نوری گیاه را مستعد به ابتلا به بیماری می کند.

ختمی چینی بومی مناطق گرمسیری است و به یخبندان مقاومت ندارد. در صورت کاشت در مکانی پرنور مثل باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک صفر درجه خشک نمی شود. البته مکان مورد نظر باید از جریان باد محفوظ باشد. گلدان های ختمی چینی را در فصل سرد به مکانی پرنور و گرم تر منتقل کنید.

برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود.

 ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر ۳-۲ سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

تکثیر با قلمه : یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می توان قلمه تهیه کرد .

فصل قلمه زدن گل ختمی : در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد .

مثلا قلمه نیمه چوبی به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول ۳۰ سانتیمتر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود ۷ سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است .بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود ۶-۴ هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص  میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

تکثیر با بذر : بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت ۳-۲ ماه در یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی آنان افزایش می یابد .

بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی ۲۵ درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد.بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.بذرها معمولا سریع و در طی ۴-۱ هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود ۴ یا ۶ جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدالهایی جداگانه منتقل کرد.

خوابانیدن ساقه : در این روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

سلام علیکم: من مقابل محل سکونت باغی از ختمی ایجاد کرده ام بومی هستند و نمی دانستم قلمه زنی روش تکثیر است . مطالب مفید بود

[…] اصول کاشت و پرورش گل ختمی چینی […]


اطلاعیه:

 0919-214-5297

 035-3524-0918

شما اینجا هستید:
نازبو / آموزش و مقالات / گل ختمی گیاهی زینتی با خواص دارویی

گل ختمی یکی از زیباترین گلهای موجود در بازار است که دارای گل های درشت و همیشه سبز بوده و بومی مناطق گرمسیری آسیا است که در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

گل ختمی با نام علمی “Hibiscus rosa sinensis” بومی آسیای شرقی است.دوام گل روی بوته بسیار کم است و زود پژمرد ه می شود ، ولی چنانچه به خوبی از آن مراقبت شود ، از اول بهار تا آخر پاییز مرتباً شکوفه های جد ید تولید می کند و گلد ان آن همیشه پرگل است و گل های سفید ، نارنجی، زرد ، قرمز پررنگ و صورتی آن فقط روی شاخه های یک ساله ظاهر می شود .

گل ختمی د ر شرایط مناسب و د ر فضای آزاد تا بیست و پنج سال عمر می کند ، شرایط پرورش آن بسیار آسان است و با هر موقعیت و شرایطی خود را تطبیق می د هد. از انواع گل ختمی مشهور می توان هیپیسکوس روزا سینن زیس را نام برد.

آبیاری: زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا رطوبت خود را از دست داده باشد و این مسئله را بخصوص در طی زمستان رعایت کنید. بنابراین معمولا در طی تابستان هر هفته سه مرتبه و در طی زمستان هر هفته دو مرتبه به آبیاری کافی است اما بهتر است قبلا از آبیاری ، رطوبت سطح خاک را نیز بررسی کنید.

نور: به مکانی پر نور و روشن به همراه نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اما به یاد داشته باشید که نور مستقیم آب در ظهر و بخصوص بعد ازظهر روزهای گرم تابستان می تواند به برگسار آسیب وارد آورد. نور کم نیز موجب کم رنگ شدن برگها، بلند و علفی شدن آنان و عدم شکل گیری غنچه های گل و یا ریزش آنان خواهد شد.

دما: در طی فصل رشد بهترین دما بین ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتیگراد است. البته گیاه تا ۲۷ درجه سانتگراد نیز مشکلی نخواهد داشت و به شرط آبیاری مناسب و تامین رطوبت هوا(عدم خشک نبودن هوا)تا ۳۰ درجه را نیز تحمل خواهد کرد اما گرمای بیشتر هوا موجب کاهش گلدهی آن خواهد شد.

رطوبت و غبار پاشی: در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد.

خاک: خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب باید بکار برد مثلا می توان از مخلوط خاک معمولی باغچه به همراه پیت موس استفاده کرد. از آنجایی که اگر خاک تا حدودی اسیدی باشد به رشد این گیاه کمک می شود بنابراین وجود پیت موس در مخلوط خاک استفاده شود بهتر است.

کوددهی و تغذیه: برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود.

هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

تعویض گلدان: در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر ۳-۲ سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

تکثیر با قلمه: یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می توان قلمه تهیه کرد .

فصل قلمه زدن گل ختمی : در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد .

مثلا قلمه نیمه چوبی به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول ۳۰ سانتیمتر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود ۷ سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است .

بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود ۶-۴ هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص  میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

تکثیر با بذر: بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت ۳-۲ ماه در یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی آنان افزایش می یابد .

بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی ۲۵ درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد.بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

بذرها معمولا سریع و در طی ۴-۱ هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود ۴ یا ۶ جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدالهایی جداگانه منتقل کرد. خوابانیدن ساقه راه دیگر تکثیر این گیاه است.

در ایی روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

برای خرید بذر گل ختمی پا بلند در فروشگاه نازبو اینجا کلیک کنید.

علت زرد شدن برگ گل ختمی چینی : رطوبت کم محیط یکی از دلایل ریزش غنچه های گل و چروکیدگی برگها است. به این گیاه نباید زیاد آب داد و خاک خیس و غرقابی شود زیر برگهای سبز پژمرده می شوند و می ریزند.

• اگرچه در زمستان دما را تا ۱۳ درجه سانتیگراد تحمل می کنند اما توصیه شده است که دما در طی زمستان به زیر ۱۶ نزول نکند دمای سرد یکی از دلایل زرد و یا سیاه رنگ شدن برگهای گیاه و ریزش آنان است.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

• بکارگیری از کودهایی با نیتروژن زیاد یکی از دلایل رشد رویشی فراوان این گیاه و عدم گلدهی آن می باشد.

• سفیدک پودری از جمله بیماریهای قارچی این گیاه محسوب می شود که در طی آن نواحی سفید رنگ که با پوششی نرم پوشانده شده اند بر روی برگها ظاهر می شود. برگهای آلوده بعد از مدتی زرد شده و می ریزند.

• در بیماری لکه برگی باکتریایی لکه هایی آبدار بر روی برگها ایجاد می شود که حاشیه هایی سیاه رنگ و مرکزی زرد دارد. برگهای آلوده زرد می شوند و می ریزند .

• قانقاریا بیماری دیگری است که بر روی پوسته گیاه نقاط قرمز رنگی را بوجود می آورد و در نهایت موجب از بین رفتن شاخه و در نهایت تمامی گیاه خواهد شد.

• استفاده از مواد و بستر کاشت سالم و عاری از عامل بیماریزا، عدم خیس ماندن برگسار گیاه به مدت طولانی بعد از ابیاری، تهویه مناسب بستر کاشت از جمله موارد جلوگیری از شیوع بیماریها این گیاه است.

• گل ختمی در بسیاری از کشورها به عنوان داروی گیاهی شناخته شده است. گل ختمی طبیعتی معتدل دارد و برای دردهای معده دارویی بی نظیر است این گل برای درمان سرفه نیز کاربرد دارد امروز در “نازبو” شما را با خواص دارویی و شگفت انگیز گل ختمی بیشتر آشنا می کنیم.

• قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است.

• استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید.

• برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است.

  • مدل نقاشی اتاق کودک پسر
  • • گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.

    • می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست.

    • استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت.

    • گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند.

    • این گیاه دارای خواصی است که می‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می‌گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می‌کند.

    • این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است.

    • گل ختمی برای مو : مایع لزج موجود در این روغن به تنظیم و از بین بردن باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند.

    • گل ختمی برای پوست : روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند.

    مضرات گل ختمی

    با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

    زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

    از آنجا که طبع گل ختمی سرد است توصیه می شود افراد سرد مزاج آنرا با عسل میل نمایند.


    بذر ترب گرد سفید

    4,900 تومان


    بذر گل اطلسی پاکوتاه گل درشت F2

    8,900 تومان


    بذر گوجه فرنگی رنگین کمان اتمیک

    12,900 تومان


    بذر لوبیا سبز

    4,900 تومان


    کود آهن کلات ۶ درصد پودری گروگرین

    7,900 تومان


    بذر گل داوودی پاکوتاه بسیار پر گل

    8,900 تومان


    بذر فلفل کاپی شیرین لیمویی F1 مجارستانی

    14,500 تومان


    بذر گل وربسینا یا گل پروانه ای

    4,900 تومان


    3 پاسخ

    سلام وقت بخیر ببخشید گل ختمی من برگ هاش خیلی زشت و چروکیده و سفیدک سفیدک شدن و خراب میشن حتی برگ هایی که تازه سبز میشن انگار گوشه هاش خورده میشن !خواهش میکنم بگید چجور درمان کنم

    توضیحات نگارش شده عالی بود

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو
    خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌ سایت

    اطلاعات حساب:

    شماره کارت: ۵۰۲۹۳۸۱۰۲۴۶۴۵۴۹۱ شماره حساب: ۰۲۰۳۶۸۰۵۶۰۰۰۰ شماره شبا: IR۲۱۰۶۶۰۰۰۰۰۰۰۲۰۳۶۸۰۵۶۰۰۰۰نام صاحب حساب: ابوالفضل یاوری – بانک دی

    آدرس دفتر مرکزی: یزد، خیابان مطهری، بن بست آسمان، کدپستی 8917618746

    پاسخگویی تلفنی : شنبه تا پنج شنبه در ساعات اداری

    شماره تماس :
    09192145297 – 03535240918

    آدرس ایمیل : info@nazboo.com

    گل ختمی گیاهی دو ساله و تک‌گل است. این گل در سال اول زندگی خود رشد می‌کند و در سال دوم گل و بذر می‌دهد و پس از آن از بین می‌رود. البته گل ختمی در شرایطی هم می‌تواند به عنوان یک گل چند ساله با عمر کوتاه رشد کند. تنوع رنگی گل ختمی بالاست. گل ختمی سفید، قرمز صورتی، زرد و … از انواع رنگ‌های آن هستند. به دلیل همین تنوع رنگ، گل ختمی به گل موردعلاقه گلکاران تبدیل شده است و برای تزیین چمن‌ها استفاده می‌شود. گل ختمی به دلیل خواص دارویی‌اش هم شناخته می‌شود. در این مقاله روش نگهداری و تکثیر گل ختمی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

    گل ختمی

    گلبرگ‌ها، برگ، ساقه و ریشه ختمی هر کدام به داشتن خواص دارویی خاصی معروف هستند. از گیاه ختمی بیشتر برای درمان مشکلات تنفسی مثل برونشیت استفاده می‌شود. خیس کردن ریشه ختمی و استفاده از آن برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و … از گذشته مرسوم بوده است. برگ‌های ختمی برای درمان نیش‌خوردگی و سوختگی کاربرد دارند. خاصیت گل ختمی در درمان بیماری‌های گوارشی مثل سوزش و زخم معده هم مورد توجه است.

    گل ختمی سفید

    هر کدام از انواع گل ختمی مثل گل ختمی سفید ، قرمز و … بذرهایی دارند. این بذرها نسبتا درشت بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را کاشت و به گیاه جدید تبدیل کرد. ختمی می‌تواند چند سال رشد داشته باشد. بذر گل در سال بعد از رشد قابل برداشت است.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

    کسانی که در منطقه سردسیر با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنند بهتر است در فصل پاییز بذرها را در خاک کشت دهند. جوانه زدن تا فصل آبان طول می‌کشد. به جوانه‌ها فرصت رشد بدهید و بگذارید زمستان بگذرد. ممکن است گیاه در فصل بهار گل بدهد. کسانی هم که در مناطق گرم‌تر زندگی می‌کنند با کاشت بذرها در فضای بیرون و در فصل پاییز همین نتیجه را می‌گیرند.

    بذرهای ختمی نسبتا درشت‌اند و به سرعت جوانه می‌زنند. پس بهتر است هر بذر به صورت جداگانه در عمق نیم تا 1.5 سانتی‌متری خاک کاشته شود. بستر مناسب کاشت مخلوط پیت‌ماس و پرلیت است. گلدان‌ها را در مکانی بگذارید که نور کافی به آن‌ها برسد. آبیاری را انجام دهید تا خاک مرطوب بماند. بعد از 1-2 هفته جوانه‌ها پدیدار می‌شوند.

    اگر می‌‎خواهید در طول زمستان گل ختمی را در درون منزل نگه دارید، باید نهال‌ها را به صورت جدا به گلدان‌های 10 تا 15 سانتی‌متری منتقل کنید. یا این که می‌توانید در اوایل بهار گلدان‌ها را به محیط بیرون انتقال دهید. گلدان گل باید در محیط آفتاب‌گیر باشد و آبیاری آن منظم انجام شود.

    تکثیر گل ختمی

    کاشت و پرورش گل ختمی در بیرون از خانه بهتر است در فصل بهار انجام شود. زمانی که سرما و یخبندان زمستان به پایان رسیده و دمای خاک 10 درجه است.

    پرورش گل ختمی در انواع اقلیم‌ها امکانپذیر است. برای گلدهی بهتر گیاه به روزانه حداقل 6 ساعت نور آفتاب نیاز دارد. پس بهتر است این گل را در مکانی آفتابی کشت دهید. رشد گیاه در سایه موجب کوچک و بیرنگ شدن گل‌ها می‌شود. یک عامل مهم دیگر که باید به آن توجه شود باد است. گل ختمی می‌تواند ارتفاع بگیرد و بلند شود. بنابراین در برابر وزش بادهای شدید بسیار حساس است. بهتر است ختمی در گوشه‌ای از باغچه که کنار دیوار است کشت شود. همچنین برای پرورش گل ختمی خاک غنی و با زهکشی خوب نیاز است. برای تقویت خاک می‌توانید مقداری کمپوست به آن اضافه کنید.

    بذرها بهتر است به فاصله 8 تا 15 سانتی‌متری هم و در عمق نیم تا 1.5 سانتی‌متری خاک قرار بگیرند. برای کاشت نهال هم فاصله مناسب 30 تا 60 سانتی‌متر است. هر چه ارتفاع نهال بلندتر باشد باید این فاصله را بیشتر کنید. بهتر است خاک اطراف ریشه را هم همراه نهال منتقل کنید. بعد از کاشت آبیاری را فراموش نکنید.

    احاطه شدن هر گل با 5 تا 7 سانتی‌متر مالچ آلی به نگهداری رطوبت خاک کمک می‌کند. همچنین از علف‌های هرز جلوگیری کرده و شرایط را برای جوانه زدن فراهم می‌سازد.

    تکثیر گل ختمی با بذر

    آبیاری منظم گیاه ختمی ضروری می‌باشد. برای تشخیص زمان آبیاری می‌توانید انگشت خود را در خاک گیاه فرو ببرید و اگر به اندازه 2.5 سانتی‌متر خشک بود، زمان آبیاری است. نکته‌ای که باید بدانید این است که آبیاری باید از پایه گیاه انجام شود و آب نباید روی برگ‌های آن بریزد. ماندن آب روی برگ‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قارچی شود.

    همانطور که گفتیم ختمی برای گلدهی مناسب به نور زیادی نیاز دارد.

    خاک باغچه در صورت زهکشی بالا برای کشت و پرورش گل ختمی مناسب است.

    برای گلدهی بهتر گیاه می‌توانید هر دو هفته یک‌بار به آن کود مخصوص بدهید. البته گل ختمی سال اول گل نمی‌دهد. کوددهی هم باعث گلدهی در سال اول رشد نمی‌شود. پس باید تا سال بعد صبوری کنید و منتظر گلدهی بمانید.

    پرورش گل ختمی

    یکی از روش‌های تکثیر گل ختمی کاشت بذر آن است که قبلا گفته شد. روش دیگر قلمه زدن است. قلمه‌‎گیری در همه فصول امکانپذیر است. در فصل بهار و اوایل تابستان قلمه سبز، در تابستان و اوایل پاییز قلمه نیمه‌چوبی و در پاییز و زمستان قلمه چوبی از گیاه گرفته می‌شود. هر چه قلمه چوبی‌تر باشد بهتر است طول بیشتری از آن جدا شود. بعد از قلمه‌گیری باید آن‌ها را در بستر مناسب قرار دهید تا ریشه بزنند. پوشاندن روی قلمه‌ها با یک نایلون پلاستیکی به افزایش رطوبت کمک زیادی می‌کند. بعد از ریشه‌زایی نایلون را بردارید و اجازه دهید گیاه رشد طبیعی خود را ادامه دهد. از کود مایع برای تقویت ختمی استفاده کنید. در نهایت وقتی گیاه به اندازه کافی رشد کرد آن را به گلدانی با قطر دهانه 11 تا 13 سانتی‌متری با خاک پایه پیت و دارای کمپوست منتقل کنید.

    تکثیر گل ختمی

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    ایران درخت

    امروز ، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه  ایران درخت با بیش از 500 نوع محصول گوناگون اعم از گیاهان آپارتمانی ، انواع تقویت کننده ها و کود های گل و گیاه ، انواع گلدان های پلاستیکی ، سفالی ، سرامیکی و … ، انواع خاک های مخصوص گیاهان توانسته است نیاز های گل و گیاه شما مشتریان عزیز را در کمترین زمان ممکن فراهم آورد.

    ماموریت و رساله ی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ایران درخت ، تامین سریع تمامی گل و گیاه ، ملزومات باغبانی و جلب رضایت شما مشتریان گرامی میباشد.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی


    آدرس ایمیل:



    نام کاربری یا ایمیل *


    رمز عبور *


    ورود

    گل ها روحیه بخش انسان ها هستند و نشاط و مفرحی خاصی را به افراد می بخشد این بار ما قصد
    داریم برای شما راز نگهداری یک گل زیبا و خاص را به اشتراک بگذاریم . گل ختمی صرف نظر از
    خاصیت دارویی که دارد بسیار زیبا و رنگارنگ نیز است و زیبایی خاصی را به باغچه و گلدان ها می بخشد
    ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم روش تکثیر گل ختمی را برایتان به اشتراک بگذاریم در ادامه همراه ما باشید

    گلهای ختمی از اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می‌گردد و طول عمر کمی دارد.
    رنگ گل‌های زرد، صورتی و قرمز است.
    مراقبت: ختمی چینی به نور زیاد، گرمای معمولی تا زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰تا ۷۰ درصد و خاک کمی
    اسیدی احتیاج دارد.کود: کود مورد نیاز ختمی را می‌توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از اسفند تا شهریور،
    مورد استفاده قرار داد.

    خاک: مخلوطی از کود کاملا پوسیده حیوانی، ماسه وتورب برای این گیاه مناسب است.

    ازدیاد: برای تکثیر، قلمه‌های انتهایی ساقه را که نشانه‌ای از گلدهی در آن‌ها وجود ندارد، با یک چاقوی تیز، از
    گیاه مادری جدا کنید.
    همچنین می‌توانید، شاخه‌های فرعی را همراه پاشنه یعنی قسمتی از ساقه اصلی، به آرامی بردارید.
    قلمه باید به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر باشد.

    انتهای آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی با قطر دهانه ۶ تا ۸ سانتی
    متر، حاوی کمپوست بذر و قلمه قرار دهید و به طور منظم مه‌پاشی کنید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.
    پس از ریشه‌دهی و رشد مجدد کیسه را بردارید و مه‌پاشی را متوقف کنید تا گیاه به طور طبیعی به
    رشد خود ادامه دهد.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

    خاک را کمی مرطوب نگهدارید و کود مایع را برای تغذیه ختمی، مصرف نمائید.
    زمانی که گیاه کاملا قوی شد، آن را به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ تا ۱۳ سانتی‌متر حاوی کمپوست گلدانی
    با پایه پیت منتقل کنید.

    مدت زمان دوام این گل روی بوته بسیار کم است و زود پژمرده می‌شود اما در صورتیکه به خوبی
    از آن مراقبت و نگهداری شود به طور مرتب شکوفه‌های جدید تولید می‌کند و اغلب
    گلدان این گل همیشه پرگل است. از جمله موارد مهم برای نگهداری از گل ختمی چینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱. نور مناسب

    این نوع گیاه به مکانی پر نور و روشن به همراه نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. توجه
    به این نکته ضروری است که نور مستقیم آفتاب در ظهر و به ویژه در بعد ازظهر روز‌های
    گرم تابستان می‌تواند به برگ‌های گل ختمی چینی آسیب وارد آورد. همچنین نور کم
    نیز موجب کم رنگ شدن برگ‌ها و عدم شکل گیری غنچه‌های گل و یا علفی شدن و نیز ریزش آن‌ها خواهد شد.

    ۲. خاک مناسب

    خاک مورد استفاده در گلدان گل ختمی چینی باید نسبتاً سبک با زهکش مناسب
    در نظر گرفته شود. به عنوان مثال با توجه به این که خاک این گیاه باید تا حدودی
    اسیدیی باشد، می‌توان از مخلوط خاک معمولی باغچه به همراه پیت ماس استفاده کرد.

    ۳. مقدار و زمان مناسب برای آبیاری

    به طور معمول در طول تابستان بهتر است که ۳ بار در هفته و در طول روز‌های زمستان ۲
    بار در هفته اقدام به آبیاری گل شود. با این حال پیشنهاد می‌شود که قبل از آبیاری،
    رطوبت سطح خاک را نیز بررسی کرده و زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا
    رطوبت خود را از دست داده باشد. توجه به این نکته به ویژه در روز‌های زمستانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    ۴. هرس کردن در زمان مناسب

    برای شکفتن گل‌های زیادتر و زیباتر در سال آینده باید نسبت به هرس کردن این گل
    در اواخر زمستان اقدام کرده و ارتفاع شاخه‌ها را به نصف کاهش دهید. همچنین باید
    محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل آسیب زا با گرد گوگرد ضد عفونی کرده و سپس با وازلین سطح آن را بپوشانید.

    ۵. تعویض گلدان

    یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از گل ختمی چینی تعویض گلدان با یک گلدان
    بزرگتر و در اواخر فصل زمستان است. این کار در صورتی که عمل هرس به درستی
    انجام شده باشد، باید هر ۲ الی ۳ سال یکبار انجام شود.

    ۶. تامین رطوبت کافی

    زمانی که دمای هوا افزایش می‌یابد باید به تامین رطوبت هوا نیز توجه ویژه‌ای شود.
    برای این منظور می‌توان گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کرد.
    یک راه حل دیگر این است که یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه پر از سنگ ریزه کرده و تا
    نیمه آن آب ریخته شود و سپس گلدان حاوی گل ختمی چینی را بر روی سنگ‌ریزه‌ها
    به طوری که کف گلدان با آب در تماس نباشد، قرار دهید. بدین ترتیب آب درون زیرگلدانی
    به تدریج تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز این گل تامین خواهد شد.

    مرکز آموزش علوم کشاورزی / parsine

    Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

    © باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

    ختمی چینی یا ختمی ژاپنیمشخصات: اسم علمی این گیاه Hibiscus rosa-sinensis ، از خانواده Malvaceae می باشد. ختمی چینی ، بومی چین است و ارتفاع و گسترش آن به حدود 5/1 متر می رسد. این گونه دارای برگهای سبز تیره وتخم مرغی شكل، با لبه دندانه‌دار و یا لوبدار می‌باشد. گلهایی ختمی ازاواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می گردد و طول عمر كمی دارد. رنگ گل های زرد، صورتی وقرمز است.

    مراقبت: ختمی چینی به نور زیاد، گرمای معمولی تا زیاد، خاك همیشه خیس، رطوبت 50تا 70 درصد وخاك كمی اسیدی احتیاج دارد.

    کود: كود مورد نیاز ختمی را می توان به میزان 3 گرم در لیتر،هرهفته یكبار ، از اسفند تا شهریور ، مورد استفاده قرار داد.

    خاک: مخلوطی از كود كاملا پوسیده حیوانی، ماسه وتورب برای این گیاه مناسب است.

    ازدیاد: برای تكثیر، قلمه های انتهایی ساقه را كه نشانه ای از گل دهی در آنها وجود ندارد، با یك چاقوی تیز، از گیاه مادری جدا كنید. همچنین می‌توانید، شاخه های فرعی را همراه پاشنه یعنی قسمتی از ساقه اصلی، به آرامی بردارید. قلمه باید به طول 8 تا 10 سانتی متر باشد. انتهای آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی با قطر دهانه 6 تا 8 سانتی متر، حاوی كمپوست بذر و قلمه قرار دهید وبه طور منظم مه پاشی كنید و با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید . پس از ریشه دهی و رشد مجدد كیسه را بردارید ومه پاشی را متوقف كنید تا گیاه به طور طبیعی به رشد خود ادامه دهد. خاك را كمی مرطوب نگهدارید و كود مایع را برای تغذیه ختمی، مصرف نمائید. زمانیكه گیاه كاملا قوی شد، آن را به گلدانی با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل كنید.قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

    kheily mofid o mokhtasar bud.vaqean mamnunam.

    با سلام.چند سوال دارم لطف کنید جواب دهید.1-زمان تکثیر ختمی چینی کی میباشد؟2-خاک و کود مناسب برای تکثیر آن چیه؟3-آیا برای تکثیر ختمی با قلمه به هورمون رشد نیاز است؟3-آیا برای تکثیر میشود از کود حیوانی استفاده کرد؟مقدارش چقدر باشد؟4-مدت تکثیر با قلمه تا نهال شدن چند ماه طول میکشد؟5-تکثیر با قلمه نیازی به گلخانه دارد؟ از اطلاعات شما خیلی ممنونم فقط لطف کنید سریعتر جواب دهید.خیلی ضروریه.

    با سلام خدمت شما دوست گرامي
    من يك عدد از گل ختمي ژاپني دارم و ين گل بعد از مدتي شته گرفته من با سم رقيق سم پاشي كردم و بنظرم كه شته ها كشته شده ولي به نظرم تخم شته ها هنوز هست بايد چكار كنم گلدان رو چگونه عوض كنم.

    باسلام
    گل ختمی اینجانب به غنچه نشسته است اما گلهایش باز نمی شون وهمنجوری لوله شده باقی مانده اند علت چیست؟

    کمبود پتاسیم برخی عناصر خاص ممکن است داشته باشد
    با کود پتاسه یک تستی بفرمایید
    نور هم لازم است که خوب و کافی باشد آبیاری هم بیش از حد نباشد

    سلام .داخل خاك گل ختمي من كپك زده چيكار كنم؟

    احتمالا کپک نباشد
    و شاید علایم کرمهای ریشه خوار باشد
    با سم سیستمیک ریشه‌ها را خوب سم پاشی کنید و یسپس دوباره گیاه را بکارید

    با سلام و خسته نباشي و تشكر فراوان به خاطر مطالب بسيار مفيد و وقتي كه براي جواب دادن به سوالات علاقه مندان مي گذاريد.
    شما در مطالب بالا براي تكثير گل ختمي به اين موضوع اشاره كرديد كه (انتهای آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید) آيا تا چه حد براي قلمه زدن نياز به هورمون ريشه زايي هست؟و اينكه اين هورمون را از كجا مي توان تهيه كرد؟
    2.اين گل خزان ندارد و هميشه سبز و پر برگ است.آيا براي قلمه زدن با همان برگهايي كه به ساقه قلمه چسبيده است بايد قلمه زده شود يا بهتر است كه اين برگها را از قلمه جدا كنيم؟
    2.بهترين فصل براي قلمه زدن ختمي چه فصلي است؟
    3.مدتي هست كه در پشت برگهاي گل من يك حشره هاي سفيد رنگ خيلي ريز مثل شته كه پرواز ميكنند زياد شده است و يك جور هم شته كه مثل نقطه هاي ريز نيم ميليمتري كه به رنگ كرم روشن هستند به پشت برگهاي جوان چسبيده اند و خيلي بد پاك مي شوند (با ناخن)و مثل يك جور شيره چسبناك روي ديگر برگها ريخته شده است كه باعث ريز و ضعيف شدن جوانه ها شده, آيا شما مي دانيد اين چه نوع آفتي است؟و براي از بين بردن آن چكار بايد بكنم؟
    ممنون از مطالب پربار و آموزنده شما كه بي شك باعث محبوبيت اين سايت در ميان سايتهاي ديگر ايراني شده است

    1. برخی رقم‌ها بدون هورمون هم ریشه‌زایی میکنند. به زودی این هورمونها در گلستان علی نیز عرضه میشود
    2. برگهای اضافی را حذف میکنید
    3. همیشه سبزهای خشبی و نیمه خشبی را اواخر تابستان قلمه میزنند. ولی اغلب مواقع سال قلمه‌ها جواب میدهند
    4. مگس سفید آفت سمج و مهمی است حتما تا زیاد نشده‌اند به هر وسیله‌ای باهاش مبارزه کنید.
    شته‌ها با سم‌های معمولی هم از بین میروند

    با سلام
    من يك ختمي چيني دارم كه خوب رشدمي كند ولي غنچه ها تشكيل مي شوند و بزرگ نمي شود و در كوچكي زرد مي شوند و مي ريزند علت چيست
    با تشكر

    کمبود مواد غذایی بخصوص NPK موجب این عارضه است. از کودهای کامل استفاده کنید

    سلام خسته نباشيد
    سقف باغچه حياط ما با ايرانيت پوشيده شده، نور مستقيمي وجود نداره، حالا با اين شرايط مي خواستم بدونم كه ميشه اين گل ختمي رو توي اين باغچه كاشت؟؟؟

    سلام خسته نباشيد
    يه سوالي داشتم ولي نمي دونستم بايد كجا بنويسم، من توي شهر بندرعباس زندگي مي كنم اينجاخيلي گرمه شرجي هم خيلي زياده، مي خواستم جلوي خونم يه گياه بكارم ولي نمي دونم چي بايد باشه كه با اين آب و هوا سازگاري داشته باشه؟ اگه راهمنمايي كنيد ممنون مي شم.

    من متاسفانه آشنایی کاملی با محیط شما ندارم. ولی همین گیاه ختمی چینی و گل کاغذی در منطقه شما خوب رشد میکنند.

    سلام
    ضمن تشكر از دقت نظرتون خواستم بپرسم اگه برگهاي گل ختمي از نوگ برگ شروع به خشك شدن كند مشكل از چيست و چمونه بايد برطرفش كرد
    بازم ممنون

    ختمی گیاه بدقلقی است. خشک شدن نوک برگ از کم آبی . کم نوری یا کمبود مواد غذایی ممکن است رخ بدهد

    دزود برشما !
    از تارنمای بسیار بسیار خوبتون سپاسگزارم.
    میخواستم بدونم پودر هورمن ریشه زایی گلستان علی رو از کجا بخرم ،من در هر تهران هستم وتا کنون این پودر را پیدا نکرده ام.
    آیا گل ختمی چینی هم دارویی است؟
    پایدار وشاداب باشید.

    نوعی ختمی دارویی وجود دارد که ازش چای تهیه میکنند. ختمی چینی فکر نکنم خواص شناخته‌شده‌ای داشته باشد. (یا من نمیدانم)

    بادرود!
    مهدی حکیمی گرامی!سپاس از شما ،میتونم از شما:
    1 -روش پرورش ختمی بنفش دارویی خودمون رو بپرسم.در خراسان از این گیاه مانند چایی استفاده میشود ،بویژه در تابستان برای گرمازدگی وسودمندیهای دیگرش.
    2-ختمی چینی ام شته زرد گرفته ،با مالاتیون افشانه زدم ،بااینروی هنوز نرفتن ،پیشنهادی دارید؟
    3-اگه همین روزای پایانی شهریور تقسیم بوته رو داشته باشم ،در هوای آپارتمانم میتونم به گلدهی ختمی امیدوار باشم(با پدید اوری روشنایی ودمای ویژه ی ختمی )؟
    سپاسگزارم.

    سلام آیا بوته گل ختمی را که امسال در باغچه کاشته ام و رشد خوبی هم داشته باید برای فصل سرما به گلدان منتقل کرده و به داخل منزل ببرم یا تحمل زمستان سرد را دارد و در بهار دوباره سبز می شود ؟

    بستگی به محل زندگی شما دارد. در جاهای گرم مانند بندرعباس بیرون میکارند ولی در اغلب نقاط ایران بهتر از در زمستان جایی باشد که دمای هوای به زیر مثبت 10 درجه نیاید

    زیر برگهای گل ختمی من شیره مانند شده و برگهایش کم کم زرد می شود. چه باید بکنم؟

    منشاء شیره حتما به یک حشره یا آفت ختم میشود. دشمن را شناسایی و با سم مناسب سم پاشی کنید

    سلام من در اپارتمان گل ختمی دارم گلدان اول با جمع شدن ولول شدن برگها بتدریج زردوکامل خشک شد وگلدان دومم نیز دچار همین مشکل شده

    حتما باید علایم دیگری هم وجود داشته باشه

    قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

    با سلام و درود بر شما
    من حدود 40 روز پیش یک گل ختمی ژاپنی گرفتم که ه غنچه داشت و هم برگ ولی با جابه جای برگ ها ریخت
    و رشد گیاه خیلی ضعیف شده
    البته شاید به خاطر هوا به هوا شدن است اما من گیاه را در گلخانه با شرایط دمایی 14 تا 20 درجه نگهداری کردم و از نظر نور بهترین شرایط را فراهم کردم . همچنین غنچه های کوچک خیلی سریع و با کوچکترین ضربه ای می شکنند
    آیا خاک کمبود دارد ؟
    ممنون

    بله افتادن غنچه‌ها میتواند نشانه کمبود آب یا کمبود موادغذایی یا کمبود دماونور باشد

    لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.

    لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا

    مطرح

    کنید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌ سایت

  • طرز تهيه شيريني گردويي بدون فر
  • بذرهای کاکتوس موجود است

    بذر سیکاس موجود است

    غده کوکب موجود است

    خاک برگ گولچی بستری ایده‌آل برای گیاهان زینتی و گلدانهای خانگی است که در گلستان علی از بهترین نوع کوکوپیت سریلانکایی بسته‌بندی میشود

    ادامه …

    Lucky Bamboo یا بامبو خوش شانس گیاهی است که در آب زندگی میکند و به راحتی در آپارتمانها نگهداری میشود. در هر قسمت خانه قابل نگهداری است
    ادامه …

    گلدان بن‌سای جدید

    قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

    

    گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخینام علمی: Hibiscus rosa-sinensisختمی چینی گلسرخی (خیری) گلی مورد توجه عامه، از خانواده ی «پنیرکیان» یا (مالواسه)، گل ها  درشت و قرمز و عمر آنها کوتاه است ولی با فراوانی و طول مدت  باز شدن خود تلافی می نمایند. مانند کلیه گیاهان خانواده پنیرکیان پرچم ها تولید لوله ای نموده  است که مادگی از وسط  آن ها عبور می نماید، مادگی دراز و از جام گل بیرون زده  و کاملاً آشکار است، دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط  پاییز است. برگ ها سبز براق  و به صورت متناوب روی شاخه ها می رویند. در چین از گل های قرمز آن رنگ کفش و رنگ چشم  می سازند.

    نیازهای گل ختمی چینی گلسرخی:نور: به نور کافی و فراوان احتیاج دارد ولی اشعه ی مستقیم آفتاب در ظهر تابستان به برگ و گل صدمه وارد می کند.دما: در طول بهار تابستان در دمای دی ۲۰ درجه نگهداری کنید.گیاه تا درجه حرارت ۲۷ نیز مقاومت می کند و در زمستان درجه حرارت به ۱۳ سانتیگراد برسانید.

     

    قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

      آبیاری: جهت مرطوب نگه داشتن  خاک به هفته ای سه بار آبیاری در تابستان نیاز دارد، هرگز اجازه ندهید  آب اضافی در گلدان بماند، زهکش را بازدید کنید، در زمستان هنگامی آبیاری کنید که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد (اصولاً دو هفته یکبار در زمستان آبیاری کافی است).

    رطوبت: در بهار و تابستان به غبار پاشی  روزانه  با آب ولرم  و بدون املاح احتیاج دارد. جهت تأمین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی  حاوی  سنگریزه آب اضافه و دقت نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد، در زمستان هفته ای  یکبار غبارپاشی  کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.تغذیه: هر دو هفته یک بار در بهار و تابستان (به خصوص با ظهور گل ها) با مواد غذایی مصنوعی مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.

     

     خاک مناسب:  مخلوطی از لوم و پیت بهترین خاک برای گیاه است.تعویض گلدان: هر ساله در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم  امکان  تعویض  خاک های سطحی گلدان با خاک  نو  و غنی اکتفا نمایید.تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی کافی است، در صورت لزوم می توانید با پارچه  یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی  استفاده نگردد.

    تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های چوبی در تابستان* واریته  هایی از ختمی چینی با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه شده است، گل ها دو روز بیشتر دوام ندارد  و چنانچه رطوبت  محیط  کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

     

     عوارض و درمان :- اگر ساقه ها دراز و فاصله بین برگ ها زیاد است:  در بهار شاخه ها ی اضافی را قطع نمایید.- اگر گیاه خود را انداخته و کلیه برگ ها  پژمرده شده اند: هوا گرم و خشک و گیاه شدیداً تشنه است ، فوراً آبیاری شود. گلدان ها را به محل خنک تری منتقل نمایید.

    – اگر برگ ها شکل طبیعی خود را از دست داده اند و حشراتی با مواد چسبناک روی  آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی  هر دو هفته یک بار سمپاشی  نموده تا علایم برطرف گردند.

    – اگر زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و در قاعده آنها مشاهده می گردند:  حشره آفت عامل  آن است، با پارچه  و پنبه  آغشته به سم  حشره کش نفوذی زخم ها را خیس نموده  تا علایم  برطرف گردند.

    – اگر برگ ها جلای خود را از دست داده و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت  است: کنه ریز قرمز عامل آن است، با پارچه  و یا اسفنج  آغشته به سم کنه کش  سطح زیرین برگ ها را تمیز نموده و در صورت لزوم هر چهارده روز یک بار تکرار کنید تا علایم برطرف گردند. تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

     

     – اگر گل ها یک روز پس  از باز شدن  سقوط می نمایند: کاملاً طبیعی است عمر آنها یک روز است.- اگر برگ های جدید ریز باقی  مانده  و گل ها ظاهر نمی شوند: کمبود عناصر  غذایی در خاک عامل آن است، گیاه را هر دو هفته در بهار و تابستان طبق  دستور تغذیه مصنوعی نمایید.

    – اگر غنچه ها قبل از باز شدن سقوط می کنند: هوا خشک  است، در تابستان غبارپاشی  روزانه را  با آب ولرم  و بدون املاح  فراموش نفرمایید در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی  نمایید تنظیم درجه حرارت  مطلوب  در تمام طول سال در بهتر شدن کیفیت گل ها مؤثر است.

     

    – اگر نقاط سیاه رنگ روی برگ ها مشاهده می گردد: عامل آن استفاده  از مواد براق کننده شیمیایی است، از آنها استفاده ننموده و برگ ها را با غبارپاشی تمیز نمایید.

    – اگر برگ ها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست گیاه را به محل روشن تری و خارج از اشعه مستقیم آفتاب قرار دهید.

    – اگر در تابستان برگ های  سبز سقوط می کنند: آبیاری بیش از اندازه و احتمالاً  ریشه در حال پوسیدن است، زهکش را بازدید کنید و اجازه دهید که سطح خاک در فاصله ی دو آبیاری خشک سپس  آبیاری  نمایید، اگر این علایم  در زمستان مشاهده گردند  به علت سردی هوا است. گیاه را به محل گرم تری منتقل نمایید.

     

    منبع: Golvagiah.comکتاب گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی

    چند دقیقه با دانستنی ها

    این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

    قلمه زدن گل ختمی ژاپنی

    جدیدترین مدلهای تلویزیون سامسونگ و ال جی

    اختلالات دفعی را جدی بگیرید!

    تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها

    بیماری ها و پیشنهاد جوشونده

    تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

    انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی

    به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

    برای خرید ادکلن اصل باتخفیف70% کلیک کن

    با پول کم کجا سرمایه گذاری کنیم؟

    شوره سر کلافت کرده؟ درمان بدون عارضه

  • جدیدترین مدل های لباسشویی دوو
  • درمان گیاهی حیوانات خانگی

    بایادگیری مهارت ارتباط موثرزندگیتومتحول کن

    سریع و ارزان بلیطت رو رزرو کن

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    توضیحاتی در مورد نگهداری و تکثیر گیاه گل ختمی در بخش هنری برنامه سرپناه از شبکه خلیج فارس

    توضیحاتی در مورد نگهداری و تکثیر گیاه گل ختمی در بخش هنری برنامه سرپناه از شبکه خلیج فارس

    قلمه زدن گل ختمی ژاپنی
    قلمه زدن گل ختمی ژاپنی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *