مهمان مامان یک فیلم کمدی خانوادگی به کارگردانی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم بر اساس کتاب مهمان مامان نوشتهٔ هوشنگ مرادی کرمانی و توسط سیمافیلم تولید شدهاست.
از فیلم استقبال خوبی شد و در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد. این فیلم هجدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی است.[۱]
برای خانوادهای فقیر مهمان سرزده، تازه عروس و داماد، از راه می رسد؛ ولی چون وضع مالی خانواده خوب نیست، همسایگان دست به دست هم میدهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند….
این فیلم نیز، مانند فیلم اجارهنشینها، گوشههایی از جامعهٔ ایرانی و عادات و رفتار آن را با استفاده از شخصیتهای مختلفی که شاید نمایندهٔ قشرهای مختلف جامعهٔ ایرانی هستند، نشان میدهد.
داریوش مهرجویی (زادهٔ ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران) فیلمساز، رماننویس و مترجم اهل ایران است. مهرجویی از چهرههای برجسته سینمای ایران بهشمار میرود و از چهرههای اصلی موج نو سینمای ایران است.
مهرجویی با ساخت فیلم گاو در سال ۱۳۴۸ نگاهها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ مدتی از ایران مهاجرت کرد، اما چند سال بعد بازگشت و به فیلمسازی پرداخت و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر شد.[۱]
براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، مهرجویی با آفریدن هفت شخصیت بیشترین شخصیت سینماییِ ماندگار را در سینمای ایران خلق کردهاست. همچنین، شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شدهاست.[۲] مهرجویی بارها جزء برترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران انتخاب شده، از جمله در نخستین رأیگیری مجلّهٔ فیلم به سال ۱۳۶۷[۳] و در رأیگیری سال ۱۳۷۸ مجلّهٔ دنیای تصویر[۴] و در نظرسنجی سال ۱۳۸۱ مجلهٔ نقد سینما.[۵] او در رأیگیری ۱۳۹۸ مجلّهٔ فیلم در میان کارگردانان ایرانی اوّل شد.[۶]
هرچند از آغاز فعالیت فیلمسازی تاکنون شماری از فیلمهایش توقیف شده، مهرجویی همچنان فیلم میسازد. او جوایز متعدد بینالمللی دریافت کردهاست که میتوان به جایزهٔ صدف طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم سنسباستین، سه جایزهٔ ذکر ویژه و جایزهٔ بخش نگاه نو و جایزهٔ فیپرشی از جشنواره فیلم برلین، جایزهٔ فیپرشی جشنواره بینالمللی فیلم ونیز، و جایزهٔ هوگو نقرهای جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو اشاره کرد. در آبان ۱۳۹۳ نیز در سفارت فرانسه در تهران از سوی سفیر فرانسه جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه به داریوش مهرجویی اهدا شد.
او همچنین داور جشنوارههای سینمایی زیادی بودهاست. علاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و نیز ترجمه هم میپردازد. غیر از گاو، از دیگر فیلمهای مهمّ وی میتوان به اجارهنشینها (پرفروشترین فیلم ۱۳۶۶ ایران)، هامون، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی و سنتوری اشاره کرد.
داریوش مهرجویی در ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران[۷] در خانوادهای از طبقه فرودست جامعه بهدنیا آمد. در کودکی تحت تأثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار گرفت. خود در مصاحبهای در سال ۱۳۵۱ در این باره میگوید: «مادر بزرگم از آن نمازخوانهای دوآتشه بود؛ و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزدهسالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزهام یک آن ترک نمیشد. […] اما از پانزده سالگی به بعد، درست آن موقعی که نماز و روزهام به حساب میآمد، شک در دلم نشست.»[۸] در نوجوانی به موسیقی علاقهمند شد و مدت کوتاهی در کلاس آموزش موسیقی آقای زندی شرکت کرد. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب میشناخت به نواختن سنتور پرداخت و بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت.
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
در هفدهسالگی به سینما علاقهمند شد و برای درک بهتر فیلمهای روز به آموختن زبان انگلیسی پرداخت. تحصیلات مقدماتی را در تهران به پایان برد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر شد و سپس بیست ساله بود که برای ادامهٔ تحصیل به کالیفرنیا رفت. نخست به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسیالای لیسانس فلسفه گرفت. در همین سال سردبیری نشریهٔ پارس ریویو در لسآنجلس را بهعهده گرفت و سال بعد به تهران آمد و در سال ۱۳۴۶ نخستین فیلم خود به نام الماس ۳۳ را که فیلمی بسیار پرهزینه بود ساخت. این فیلم در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینهٔ بالای ساخت شکستی تجاری محسوب شد و توجه منتقدین را هم چندان به خود جلب نکرد.[۹] سالِ ۱۳۴۸ با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستانهای کوتاه مجموعهٔ عزاداران بیلِ ساعدی نوشت و فیلم کرد. این فیلم جوایز متعددی را در جشنوارههای بینالمللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود. از آن زمان همواره، به جز وقفهٔ چند سالهٔ پس از انقلاب ۱۳۵۷ و رویدادهای پس از آن که منجر به مهاجرتش به فرانسه شد، مهرجویی یکی از فیلمسازان مطرح و پرکار ایرانی بودهاست. وی همچنین از اعضای هیئتمدیره موزه هنرهای معاصر تهران بودهاست.[۱۰]
مهرجویی ابتدا با فریار جواهریان ازدواج کرد که یکی از مهندسین معمار نامی ایران بود. حاصل این ازدواج دو فرزند با نامهای مریم و صفا بود. سپس با وحیده محمدی فر ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام مونا است.
بسیاری از مطرحترین بازیگران ایران در فیلمهای مهرجویی حضور داشتهاند. بازیگرانی مانند: عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، گلاب آدینه، خسرو شکیبایی، پرویز فنیزاده، فخری خوروش، محمدعلی کشاورز، فروزان، سعید کنگرانی، اسماعیل محمدی، ژاله سام. مرضیه برومند، ایرج راد، حمیده خیرآبادی، اکبر عبدی، فردوس کاویانی، فریماه فرجامی، بیتا فرهی، توران مهرزاد، نیکی کریمی، علی مصفا، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمدرضا شریفینیا، بهرام رادان، گلشیفته فراهانی، حامد بهداد، رضا عطاران، مهناز افشار، طناز طباطبایی، رضا رویگری، پارسا پیروزفر
محمدعلی فردین
در جدولی که در ادامه میآید بازیگرانی که در بیش از دو فیلم مهرجویی بازی کردهاند به ترتیب تعداد بارهایی که جلوی دوربین مهرجویی رفتهاند و به تفکیک فیلمها آمدهاست. عزتالله انتظامی با بازی در ده فیلم بیشترین بازی را در فیلمهای مهرجویی دارد. مهرجویی در دهه هشتاد و در سه فیلم آخر خود به بازیگران تازه روی آوردهاست و هیچکدام از بازیگرانی که در فیلمهای قبلی او بازی داشتهاند در این سه فیلم (بمانی، مهمان مامان، سنتوری) حضور ندارند.
ساخته شدن فیلم گاو در آخرین سالهای دههٔ ۴۰ خورشیدی، سینمای ایران را که تا پیش از آن حضور کمرنگی در جشنوارههای جهانی داشت به عنوان سینمایی متفکر و قابل اعتنا به منتقدان جهانی معرفی کرد. سینمای ایران تولد خود را مدیون سپنتا و دیگر فعالان پیشگام در سینما است و در آن سالها شناسایی جهانی یک فیلم معتبر از ایران برای اولین بار توسط داریوش مهرجویی شکل گرفتهاست.[۱۱]
در این بخش جوایزی که داریوش مهرجویی به عنوان کارگردان یا فیلمنامهنویس یا تهیهکننده برنده شدهاست به تفکیک فیلمها آمدهاست. بعضی از فیلمها جوایز متعدد دیگری نیز برنده شدهاند که در مقالهٔ مربوط به خود فیلمها آمدهاست.
«بیشتر فیلمهای مهرجویی، ناخواسته تیغ دردناک سانسور را پذیرفتهاند»[۱۷] «او احتمالاً تنها فیلمسازی است که هم پیش از انقلاب فیلمهایش توقیف شده، و هم پس از انقلاب.»[۱۸] در جدول زیر فاصلهٔ بین ساخته شدن و اجازهٔ پخش گرفتن فیلمهای مهرجویی آمدهاست. فیلم بلندِ مستندِ سینمایی «الموت» که آن را در سال ۱۳۵۵ ساخت و در مورد اسلام، تشیع و اسماعیلیان است و برای تلویزیون ملی ایران ساخته شدهبود، هرگز به نمایش در نیامد و گفته شد فیلم گم شدهاست. فیلم سنتوری هم که در ۱۳۸۵ ساخته شدهاست به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم اجازهٔ اکران عمومی نگرفت تا این که در دولت دهم بدون اکران عمومی وارد شبکهٔ خانگی (ویدئویی) شد.[۱۹]
مهرجویی از ستودهترین فیلمسازان سینمای ایران است. در رأیگیری از ۵۵ فیلمشناس ایرانی به سال ۱۳۸۱، مهرجویی دوّمین کارگردان برتر سینمای ایران انتخاب شد.[۲۱][۲۲][۲۳][۲۴]
جاماسپی فرگرد ۱۶ •
هوشنگ مرادی کرمانی (زاده ۱۶ شهریور ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان) نویسندۀ معاصر ایرانی است. شهرت او به خاطر کتابهایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته و شماری از اینها که به فیلم نیز درآمده است.
هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد استان کرمان متولد شد. تا کلاس پنجم ابتدایی در آن روستا درس خواند و همراه پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرد. مادرش از دنیا رفته بود و پدرش دچار نوعی ناراحتی روانی-عصبی شده بود و قادر به مراقبت از فرزندش نبود. از همان سنین کودکی به خواندن علاقه خاص داشت و عموی جوانش که معلم روستا بود در این علاقه بیتاثیر نبود. پس از تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و تا ۱۵ سالگی در آنجا زندگی کرد و در این دوره بود که شیفته سینما هم شد.
دوره دبیرستان را در یکی از دبیرستانهای شهرستان کرمان گذراند و سپس وارد دانشگاه شد. وی پس از مهاجرت به تهران دوره دانشکده هنرهای دراماتیک را در این شهر گذراند و در همین مدت در رشتۀ ترجمۀ زبان انگلیسی نیز لیسانس گرفت.
از سال ۱۳۳۹ در کرمان و همکاری با رادیو محلی کرمان نویسندگی را آغاز کرد، و در سال ۱۳۴۷ با چاپ داستان در مطبوعات فعالیت مطبوعاتیاش را گسترش داد.
اولین داستان وی به نام «کوچه ما خوشبختها» در مجله خوشه (به سردبیری ادبی شاملو) منتشر شد که حال و هوای طنز آلود داشت. در سال ۱۳۴۹ یا ۱۳۵۰ اولین کتاب داستان وی «معصومه» حاوی چند قصه متفاوت و کتاب دیگری به نام «من غزال ترسیدهای هستم» به چاپ رسیدند.
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
در سال ۱۳۵۳ داستان «قصههای مجید» را خلق میکند، داستان پسر نوجوانی که همراه با «بی بی» پیر زن مهربان، زندگی میکند. همین قصهها، جایزه مخصوص «کتاب برگزیده سال۱۳۶۴» را نصیب وی ساخت.
اما اولین جایزه نویسندگیاش به خاطر «بچههای قالی باف خانه» بود که در سال ۱۳۵۹ جایزه نقدی شورای کتاب کودک و جایزه جهانی اندرسن در سال ۱۹۸۶ را به او اختصاص داد. این داستان، سرگذشت کودکانی را بیان میکند که به خاطر وضع نابسامان زندگی خانواده مجبور بودند در سنین کودکی به قالیبافخانهها بروند و در بدترین شرایط کار کنند. او در مورد نوشتن این داستان میگوید: «برای نوشتن این داستان ماهها به کرمان رفتم و در کنار بافندگان قالی نشستم تا احساس آنها را به خوبی درک کنم». درک و لمس آنچه که مینویسد، از خصوصیات نویسندگی کرمانی است که در تمام داستانهای او میتوان احساس کرد. میتوان گفت مرادی با تمام وجود مینویسد.
آثار او به زبانهای آلمانی، اسپرانتو،[۱]انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه شدهاست. اما اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شده بود داستان «سماور» از «قصههای مجید» بود که برای یونیسف فرستاده شد.
مرادی کرمانی پس از رها کردن مطبوعات، نوشتن برای برنامهٔ «خانه و خانواده» را در رادیو آغاز کرد. او خود میگوید نوشتن را از مجلهٔ خوشه، ارتباط با مخاطب را از نشریات هفتگی و گفتگو را از رادیو آموختهاست.
در سالهای ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰، هوشنگ مرادی کرمانی اولین کتاب داستان خود، معصومه و کتاب دیگری به نام من غزال ترسیدهای هستم را به چاپ میرساند. اما اولین اتفاق مهم در زندگی ادبی وی خلق داستان قصههای مجید در سال ۱۳۵۳ است؛ مجموعهٔ قصههایی دربارهٔ یک پسر نوجوان فقیر کرمانی که با مادربزرگ پیر و مهربانش «بیبی» زندگی میکند، که البته باز هم گوشههایی از نوجوانی پر از سختی نویسندهاش را منعکس میکند.
مرادی کرمانی نخستین جایزهٔ نویسندگیاش را به خاطر داستان «بچههای قالیبافخانه» در سال ۱۳۵۹ از شورای کتاب کودک کسب میکند و سپس برای همین کتاب جایزهٔ جهانی «هانس کریستین اندرسن» را در سال ۱۹۸۵ به خود اختصاص میدهد.
مرادی کرمانی در سال ۱۹۹۲ از سوی داوران جایزهٔ جهانی هانس کریستین اندرسن برلین بهدلیل تأثیر عمیق و گستردهاش در ادبیات کودکان جهان به عنوان نویسندهٔ برگزیدهٔ سال انتخاب شد و برندهٔ جایزهٔ جهانی برلین شد. وی همچنین جایزهٔ «خوزه مارتینی» (نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین) را در کشور کاستاریکا از آن خود کرد.
هوشنگ مرادی کرمانی که سال گذشته از او به عنوان چهرهٔ ماندگار تقدیر شد، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
کتاب سرگذشت کودکانی را بیان میکند که به خاطر وضع نابسامان زندگی خانواده مجبورند در سنین کودکی به قالیبافخانهها بروند و در بدترین شرایط کار کنند. مرادی کرمانی برای نوشتن این داستان به کرمانی رفت و ماهها در کنار بافندگان قالی نشست تا احساس آنها را به خوبی درک کند. او برای جلد دوم قصههای مجید نیز در سال ۱۳۶۰ لوح تقدیر شورای کتاب کودک را دریافت کرد. آثار هوشنگ مرادی کرمانی به زبانهای هندی، عربی، انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، هلندی و فرانسوی ترجمه شدهاند، اما اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شد، داستان «سماور» از مجموعهٔ قصههای مجید بود که برای «یونیسف» فرستاده شد.
مرادی کرمانی دربارهٔ اثرپذیریاش از نویسندگان مطرح و علایقش به آثار سینمایی گفتهاست، عامیانهنویسی را از «صادق چوبک»، شاعرانهنویسی را از «ابراهیم گلستان»، ایجاز را از «ارنست همینگوی» و «گلستان» سعدی، احساس را از «صادق هدایت» و طنز را از «چخوف» و «دهخدا» آموخته؛ در سینما از همه بیشتر به سینمای نئورئالیستی ایتالیا و ازجمله «دزد دوچرخه» (ویتوریو دسیکا) عشق میورزد، از سینمای کلاسیک آمریکا «ماجرای نیمروز» (فرد زینهمان) را دوست دارد و در مورد سینمای ایران فیلم «مسافر» (امیر نادری) و «کودک و سرباز» (رضا میرکریمی) را دوست دارد؛ زیرا در این فیلمها میتوان آدمها و فضای اصیل ایرانی را پیدا کرد.
استفاده از ضربالمثلها و آداب و رسوم عامه، کاربرد واژگان محاورهای و آمیختگی نظم و نثر، از دیگر ویژگیهای آثار هوشنگ مرادی کرمانی هستند که در آخرین آثارش مانند «ماه شب چهارده» و «نه ترو نه خشک» هم دیده میشوند.
شاید هوشنگ مرادی کرمانی تنها نویسندهٔ ایرانی باشد که آثار سینمایی (با تلویزیونی) اقتباسشده از داستانهایش بیشتر بهخاطر جنبههایی متفاوت آثاری قابل تأمل و شاخص از کار درآمدهاند. مجموعهٔ فیلمهای تلویزیونی قصههای مجید که اولین این آثار است، به یکی از پرتماشاگرترین مجموعههای بعد از انقلاب تبدیل شد. پس از آن کارگردان این مجموعه، «کیومرث پوراحمد»، داستانهایی دیگر از مجموعهٔ قصههای مجید را این بار در سینما به تصویر درآورد. صبح روز بعد که بهدلیل ساختار طنزآلود و افشاگرانهاش دربارهٔ آموزش و پرورش سنتی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، شرم که بهخاطر ساختار پیچیده و ذهنی و ارزشهای فرهنگی و هنریاش هرچند مورد توجه مخاطب عام قرار نگرفت، اما منتقدان و کارشناسان سینمایی را خوش آمد و نان و شعر که بهدلیل بعضی ملاحظات درونی و بیرونی مربوط به فیلم (مانند بزرگ شدن بازیگر نقش اول قصههای مجید (مهدی باقربیگی) و عدم دوخته شدن دوبارهٔ نقش مجید به شمایل جدیدش یا اغتشاش داستانی به علت درهمآمیزی چند داستان از مجموعهٔ داستانهای قصههای مجید در این فیلم) نه مخاطب عام را راضی کرد و نه خاص را. خمره، دومین ساختهٔ «ابراهیم فروزش» و بر اساس داستانی از مرادی کرمانی، از دیگر آثار ارزشمندی است که در سال ۱۳۶۹ ساخته شد و طی دو سال شرکت در جشنوارهها و مجامع بینالمللی رکورددار شد. در سال ۱۳۹۰ بر اساس خمره، اقتباس آزادی صورت گرفت که نتیجه آن مجموعه انیمیشنی به همین نام بود.[۲][۳] این مجموعه به نویسندگی حمیدرضا حافظی و به کارگردانی علی احمدی به بخش مسابقه پنجاه و یکمین دوره جشنواره بینالمللی انسی فرانسه ۲۰۱۱ راه یافت.
«محمدعلی طالبی» که در دههٔ ۱۳۷۰ با گرایش مضامین اجتماعی و بیان سرنوشت کودکان و نوجوانان ایرانی که در کلانشهر تهران زندگی توأم با را حسرتی را میگذرانند توانست نام خود را در کنار سینماگران نوجوان ایرانی ثبت کند، سه فیلم چکمه، تیک تاک» و کیسه برنج را بر اساس داستانهایی از مرادی کرمانی ساخت که با توجه به ساختار واقعگرایانهشان، توجه مجامع بینالمللی را بهسوی این فیلمساز جلب نمودند، تا آن حد که فیلم کیسهٔ برنج با سرمایهٔ مشترک ایران و ژاپن ساخته شد. طالبی به تازگی فیلم مثل ماه شب چهارده را بر اساس داستانهایی با همین نامها از هوشنگ مرادی کرمانی ساخته و همچنین یک مجموعهٔ تلویزیونی ۱۱ قسمتی از روی ماه شب چهارده اقتباس کردهاست که این آثار هنوز به نمایش درنیامدهاند.
در فیلم سینمایی تنور فرهنگ خاتمی این بار قهرمان داستان دخترکی نه ساله است که در شرایطی در خانه تنها مانده و برای پدر خود میخواهد نان بپزد. او که نمیداند چگونه باید نان بپزد پیش ماه بی بی رفته و از او میخواهد دربارهٔ نان پختن به او انشا بگوید. این فیلم اقتباسی بر اساس کتاب تنور نوشته هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۳۷۵ در روستایی در جنوب شهر کرمان تهیه گردید. این اثر در سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان فیلم منتخب هیئت داوران و دیپلم افتخار جشنواره را ازآن خود ساخت.
اما اقتباس «داریوش مهرجویی» از «مهمان مامان» در سال ۱۳۸۹، فصل تازهای را در روند اقتباسهای سینمایی از روی آثار مرادی کرمانی گشود، این فیلم گرچه متعلق به سینمای کودک نبود، ولی به وضوح در نمایش شخصیتهای فقیر معصومش، فضای خاص توأمان کودکانه، تلخ و طنزآمیز آثار کرمانی را بازتاب میداد (خود مرادی کرمانی گفتهاست که سرسختی پیرمرد در رمان «پیرمرد و دریا! همینگوی و لایههای درونیاش برای او این را تداعی میکند که پیرمرد، یک «مجید» آمریکایی است و از این جمله میتوان چنین نتیجه گرفت که در داستانهای وی نوعی روح کودکانه حضور دارند، هرچند در بعضی از آنها-دستکم-شخصیتهای محوری کودک نباشند». این فیلم هم توانست نظر قاطبهٔ منتقدان و انبوه تماشاگران را بهسوی خود جلب کند. «مربای شیرین» (مرضیه برومند) تنها اثر اقتباششده از روی داستانهای مرادی کرمانی است که مطلقاً فاقد جنبههای عامپسند و همچنین خاصپسند است. فیلم با دستمایه قراردادن داستانی واقعگرایانه از مرادی کرمانی-بهعنوان ویژگی ثابت آثار او- فضا را به سوی موزیکال و فانتزی کودکانه بردهاست و این تناقص اساسی باعث شده که به اثری کممایه تبدیل شود.
آخرین آثار سینمایی به نمایش درآمده از روی داستانهای مرادی کرمانی، «تکدرختها» (سعید ابراهیمیفر) و «گوشواره» (وحید موسویان) هستند که هریک با آمیزش با جهانبینی خاص فیلمسازان خود رنگ و بویی متفاوت به خود گرفتهاند، اما همچنان میتوان ردپای آن کودکی تلخ طنزآمیز را مثلاً در شخصیت شاعر کرمانی فیلم تکدرختها بازیافت که شعرهای نهچندان قاعدهمند ولی باارزشش در نظر انجمن شاعران کرمان، برای خود شاعر سالخورده چون جواهری بیبهاست چراکه روایتگر دوران کودکی فرزندانش بوده و همچون آینهای در مقابل کودکصفتی بیبغض و کینه اما پردرد خودش قرار میگیرند.
شاید مهمترین عللی را که در چرایی اینهمه توجه تازه کرد که اینجا درست است هرازچندگاهی توانست رنگ و لعابی به سینمای کودک و نوجوان با سینمای کودکانهٔ ما بدهد-به وضوح در اظهارات خود نویسنده بیان گردند که ممکن است بتوانند برای تمامی سینماگران و نویسندگان شکستخوردهٔ عرصهٔ کودک و جوان و پیر و مرده هم مفید واقع شوند:
«هنگام نوشتن داستان به جنبههای سینمای آن فکر میکنم؛ در واقع داستان را به صورت تصویری میبینم و بههمین دلیل در رابطه با آثاری که از روی داستانهایم ساختهشدهاند، کمترین مشکل را دارم».
«بشر اولیه قبل از اینکه نویسنده شود سینماگر بوده و تصاویر روی دیوارهٔ غارها، مجسمهها و ظروف سفالی گواه این امر است. بشر از ابتدا دوست داشته که ذهنش تصویرگر باشد و این امر امروزه بااستفاده از ابزار و تجهیزات در قالب سینما و تصویر امکانپذیر شدهاست. هرکس که کتابی میخواند، بهدلیل نوع برداشت و تصویرسازی ذهنیاش از داستان، به نوعی نویسندهاست».
«من وارد ادبیات کودک نشدهام، بلکه ادبیات کودک در من شکل گرفتهاست. قبل از نوشتن برای کودکان، برای رادیو متن مینوشتم. یکی از نوشتههایم که خوب هم جواب داد و قرار بود ۱۳ روز طول بکشد، قصههای مجید بود که ۴ سال طول کشید. فکر میکنم که بازتاب کودکی در من ماندهاست؛ من در کودکی ماندهام و هر چه بگذرد، کودکی از ذهنم نمیرود. هرکسیکه کودکیاش را ازدست بدهد، جانش را ازدست میدهد و میمیرد».
«هرگز سعی نمیکنم برای کودکان بنویسم، موقع نوشتن هم پایهٔ واژگانی خوانندگان را در نظر نمیگیرم؛ هرچه دل تنگم میخواهد روی کاغذ میگذارم و میبینم بچهها دورم جمع شدهاند. من در نوشتن نه به پیام و نه به روانشناسی توجه نمیکنم. نوشتن برای من یک حادثهٔ درونی است که یک مطلب که به ذهنم آمده و تمام مواقع در ذهنم وجود دارد، در من درونی میشود و روی کاغذ میآید». مدیر انتشارات معین ناشر آثار مرادی کرمانی به وقت رونمایی از کتاب جدید مرادی کرمانی باعنوان «قاشق چای خوری» در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، این اثر را کتاب خداحافظی نویسنده با دنیای نویسندگی خواند و از قول وی گفت: این کتاب آخرین کارم است و بعد از آن میخواهم قلم را ببوسم و کنار بگذارم.[۴]
طغیانگر
جاماسپی فرگرد ۱۶ •
در ادامه با خلاصه داستان و عکس بازیگران فیلم سینمایی مهمان مامان به کارگردانی داریوش مهرجویی با شما در نم نمک خواهیم بود.
مهمان مامان فیلمی از داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس سینمای ایران است که سال 83 ساخته شد و در اولین نمایش با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد و در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای آقای کارگردان به ارمغان آورد.
مهمان مامان یکی از فیلم های پرطرفدار داریوش مهرجویی با بازی درخشان گلاب آدینه است که تماشای آن برای بسیاری از مخاطبان با وجود بارها پخش هنوز هم جذاب است.
فیلم مهمان مامان امروز پنجشنبه سوم مردادماه 98 ساعت 21 روی آنتن شبکه چهار سیما میرود.
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
به بهانه پخش مجدد فیلم مهمان مامان مروری بر تصاویر ، داستان و بازیگران این فیلم سینمایی پربیننده داشته ایم که در ادامه مشاهده میکنید.
مهمان مامان روایتی از یک مهمان سرزده است که با وجود فراهم نبودن شرایط پذیرایی از مهمان و بد بودن اوضاع مالی خانواده تب و تابی در خانه به راه می افتد و در نهایت با کمک همسایه ها آبروی خانواده در پذیرایی از مهمان سرزده حفظ میشود.
گلاب آدینه ، حسن پورشیرازی ، پارسا پیروزفر ، امین حیایی ، فریده سپاه منصور و نسرین مقانلو بازیگران فیلم مهمان مامان را تشکیل میدهند.
مهمان مامان یکی از ساخته های موفق داریوش مهرجویی است که برای اولین بار در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش های مختلف این جشنواره سینمایی نامزد دریافت جایزه شد اما در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای عواملش به ارمغان آورد.
مرا برای نظرات کاربرانی بعدی به یاد بسپار
در ادامه خلاصه داستان برنامه بچه محل و بازیگران برنامه بچه محل و عکس پشت صحنه برنامه بچه محل و بیوگرافی بازیگران مجموعه تلویزیونی بچه محل و عوامل برنامه بچه محل را در نم نمک ببینید.
علی صادقی بازیگر محبوب و پرطرفدار نقش های کمدی با وجود موفقیت های زیادی که در دنیای طنز به دست آورد هرگز نقش یک فیلم ها نشد.
All Rights Reserved – © 2016 – 2020
فیلم سینمایی «مهمان مامان» به تهیه کنندگی و کارگردانی «داریوش مهرجویی» به صورت دوبله از کانال کردی شبکه سحر پخش می شود.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، این فیلم کمدی – خانوادگی که در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در چندین بخش برنده سیمرغ بلورین شد ، توسط «محمد فریدونی» و گروهی از گویندگان کانال کردی شبکه سحردوبله شده است .
این فیلم همانند ساخته قبلی مهرجویی «اجارهنشینها»، گوشه هایی از جامعه ایرانی و عادات و رفتار آن را با استفاده از شخصیتهای گوناگونی که نماینده قشرهای مختلف جامعه ایرانی است نشان میدهد. داستان فیلم حضور سرزده زوج جوانی است که مهمان خانواده ای می شوند که وضع مالی خوبی ندارند. در این میان همسایگان یاری میکنند تا صاحب خانه بتواند پذیرایی گرمی از مهمانان داشته باشد.
فیلم «مهمان مامان» بر اساس کتابی به همین نام نوشته «هوشنگ مرادی کرمانی» ساخته شده است.
بازیگران این فیلم عبارتند از: گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی، حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو، ملیکا شریفینیا، علیرضا جعفری، ژاله علو، فریده سپاهمنصور، آفرین عبیسی و رویا عالمی.
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
«مهمان مامان» جمعه 10 اسفند ساعت 23:10 به وقت تهران بر روی آنتن کانال کردی شبکه سحر است.
خبرنگار:
علی ناصری
88492747
88830950
info@bornanews.ir
تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50
تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
دانلود فیلم ایرانی مهمان مامان Mehmane Maman با لینک مستقیم و ۴ کیفیت متفاوت
برای خانوادهای ، مهمان سرزده ای میآید و چون وضع مالی خانواده خوب نیست ، همسایگان دست به دست هم میدهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند. اما…
مخاطب: بزرگسالان
نوع فیلم: سینمایی
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
محصول: ایران
موضوع: درام
نویسنده و کارگردان: داریوش مهرجویی
مدت زمان: ۱۰۴ دقیقه
سال ساخت : ۱۳۸۲
لیست بازیگران فیلم مهمان مامان :
گلاب آدینه ، پارسا پیروزفر ، امین حیایی ، حسن پورشیرازی
خلاصه داستان مهمان مامان :
برای خانوادهای ، مهمان سرزده ای میآید و چون وضع مالی خانواده خوب نیست ، همسایگان دست به دست هم میدهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند. اما…
———————————
دانلود با حجم ۶۵۷ مگابایت | کیفیت عالی DvDrip
Download
———————————
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
وب سایت
دریافت فیلم
دریافت فیلم
دریافت فیلم
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
دریافت فیلم
دریافت فیلم
تمامی حقوق برای این سایت محفوظ است
به زودی منتشر خواهد شد
نسخه آی او اس
نسخه اندروید
نیکی دیلی زمانی رشد میکند که شما از آن بگویید.
بخش فیلم نیکی دیلی : فیلم مهمان مامان به کارگردانی داریوش مهرجویی درباره ی اتحاد و هم بستگی همسایه ها برای حفظ آبروی خانواده ای است که مهمان نا خوانده ای دارند.
دانلود فیلم سینمایی جدید , دانلود فیلم با حجم کم , دانلود رایگان فیلم ایرانی
دانلود فیلم مهمان مامان با لینک مستقیم و کیفیت عالی ۷۲۰p , 480p
Exclusive Movie: Mom’s guest | Iranian Movie Mom’s guest With Teaser, Actors Picture And Direct Link In Nikidaily
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
خلاصه داستان :
فیلم مهمان مامان درباره ی خانواده ای است که وضع مالی خوبی ندارند و مهمان ناخوانده ای برای آنها می آید و همسایگانش برای حفظ آبرو ی این خانواده تلاش میکنند و به آنها کمک میکنند.
هنرمندان فیلم مهمان مامان :
گلاب آدینه, پارسا پیروزفر, امین حیایی, حسن پورشیرازی, نسرین مقانلو, ملیکا شریفینیا, علیرضا جعفری, ژاله علو, فریده سپاهمنصور, آفرین عبیسی, رؤیا عالمی.
دست اندرکاران و اطلاعات فیلم :
تهیه کننده :داریوش مهرجویی | نویسنده: داریوش مهرجویی وحیده محمدیفر | کارگردان : داریوش مهرجویی | موسیقی : عماد بنکدار | فیلم برداری : تورج منصوری | تدوین : مهدی حسینی وند | پخش کننده : سیما فیلم| ساخت : ۱۳۸۴ ایران | تایم فیلم : ۱۰۳ دقیقه | زبان : فارسی | ژانر : کمدی – اجتماعی | کیفیت ها : ۴۸۰p , ۷۲۰p با فرمت mkv
دانلود با کیفیت ۷۲۰p حجم: ۱٫۶ گیگ
دانلود با کیفیت ۴۸۰p حجم : ۶۴۷ مگابایت
تماشا آنلاین با ترافیک نیم بها
برچسب ها
نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها
پستالکترونیکی شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
به فیلم رای بده:
برای خانوادهای مهمان سرزده، تازه عروس و داماد، میآید چون وضع مالی خانواده خوب نیست، همسایگان دست به دست هم میدهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند…
تلفن تماس:
۶۶۰۶۶۱۴۳-۰۲۱
استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ میباشد.
راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی و پاسخ به سوالات شما:
دانلود فیلم ایرانی مهمان مامان با لینک مستقیم
|کیفیت عالی – لینک مستقیم رایگان و بدون محدودیت|
سال تولید : ۱۳۸۲
محصول : ایران
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
نوع : سینمایی
ژانر : اجتماعی ، کمدی
مخاطب : بزرگسال
کیفیت : DVDRip
فرمت : mp4
حجم : ۹۰۰ مگابایت
کارگردان : داریوش مهرجویی
بازیگران: گلاب آدینه ، ژاله علو ، نسرین مقانلو ، پارسا پیروزفر
خلاصه داستان فیلم مهمان مامان: برای خانوادهای مهمان سرزده، تازه عروس و داماد، میآید چون وضع مالی خانواده خوب نیست، همسایگان دست به دست هم میدهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند…
مهمان مامان فیلمی از داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس سینمای ایران است که سال 83 ساخته شد و در اولین نمایش با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد و در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای آقای کارگردان به ارمغان آورد.
مهمان مامان یکی از فیلم های پرطرفدار داریوش مهرجویی با بازی درخشان گلاب آدینه است که تماشای آن برای بسیاری از مخاطبان با وجود بارها پخش هنوز هم جذاب است.
فیلم مهمان مامان امروز پنجشنبه سوم مردادماه 98 ساعت 21 روی آنتن شبکه چهار سیما میرود.
به بهانه پخش مجدد فیلم مهمان مامان مروری بر تصاویر ، داستان و بازیگران این فیلم سینمایی پربیننده داشته ایم که در ادامه مشاهده میکنید.
فیلم مهمان مامان گلاب آدینه
مهمان مامان روایتی از یک مهمان سرزده است که با وجود فراهم نبودن شرایط پذیرایی از مهمان و بد بودن اوضاع مالی خانواده تب و تابی در خانه به راه می افتد و در نهایت با کمک همسایه ها آبروی خانواده در پذیرایی از مهمان سرزده حفظ میشود.
گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، پارسا پیروزفر، امین حیایی، فریده سپاه منصور و نسرین مقانلو بازیگران فیلم مهمان مامان را تشکیل میدهند.
مهمان مامان یکی از ساخته های موفق داریوش مهرجویی است که برای اولین بار در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش های مختلف این جشنواره سینمایی نامزد دریافت جایزه شد اما در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای عواملش به ارمغان آورد.0