فواید گل گاوزبان برای اعصاب

دوره مقدماتی php
فواید گل گاوزبان برای اعصاب
فواید گل گاوزبان برای اعصاب

خواص دمنوش گل گاوزبان برای سلامت جسم و روان بی‌شمار است. این گیاه معجزه‌آسا تاثیر زیادی در بهبود بیماری‌های قلب و عروق، کاهش استرس و اضطراب دارد. در واقع با بهبود عملکرد مغز، باعث آرامش اعصاب و کاهش استرس می‌شود. البته این موارد تنها بخشی از خواص این دمنوش به شمار می‌رود. این گیاه دارای چندین آنتی‌اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. اگر شما هم برایتان سوال است که دمنوش گل گاوزبان را چطور و در چه مواقعی استفاده کنیم، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید.

گل گاوزبان حاوی مقدار زیادی آلکالوئید است که یک ماده‌ی ضدحساسیت و ضدالتهاب محسوب می‌شود. اگر در فصل بهار به رویش گیاهان حساسیت دارید، می‌توانید روزانه یک فنجان از این دمنوش را مصرف کنید. همچنین دمنوش گل گاوزبان تاثیر زیادی در درمان تب دارد. زمانی که به بیماری‌هایی از جمله آبله، کهیر، سرخک و یا سرماخوردگی مبتلا هستید، با مصرف یک فنجان گل گاوزبان تب شما قطع می‌شود.

گل گاوزبان حاوی مقدار زیادی آلکالوئید است که یک ماده‌ی ضدحساسیت و ضدالتهاب محسوب می‌شود. اگر در فصل بهار به رویش گیاهان حساسیت دارید، می‌توانید روزانه یک فنجان از این دمنوش را مصرف کنید.

یکی دیگر از خواص گل گاو زبان تصفیه و پاکسازی خون است. این دمنوش تاثیر زیادی در درمان بیماری‌های قلب و عروق دارد. همچنین به کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌کند. از دیگر مزیت‌های استفاده از چای گل گاو زبان می‌توان به تاثیر آن در بهبود بیماری‌های تنفسی اشاره کرد. این دمنوش مسهل است و به درمان یبوست هم کمک می‌کند.

گل گاوزبان یک گیاه طبع گرم است و به همین دلیل خاصیت گرمابخش دارد. اگر گیاه گل گاوزبان را با اسطوخودوس ترکیب کنید، تاثیر آن بر روی سلامت بدن بیشتر می‌شود. هر دو گیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. اگر در دمنوش این دو گیاه، مقدار کمی لیموعمانی بریزید، تاثیر آرامبخش بودن آن دوچندان می‌شود.
اسطوخودوش فشارخون را تنظیم می‌کند و می‌تواند باعث درمان سردردهای شدید شود. به همین دلیل آرامش اعصاب را به دنبال دارد. همچنین این دمنوش می‌تواند بی‌خوابی را نیز درمان کند.
برای درست کردن دمنوش گل گاوزبان و اسطوخودوس باید هر دو گیاه را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد. فواید گل گاوزبان برای اعصاب

اسطوخودوش فشارخون را تنظیم می‌کند و می‌تواند باعث درمان سردردهای شدید شود. به همین دلیل آرامش اعصاب را به دنبال دارد. همچنین این دمنوش می‌تواند بی‌خوابی را نیز درمان کند.

دوره مقدماتی php

یکی از خواص گل گاو زبان درمان بی‌خوابی در دوران یائسگی است. البته به‌شرطی که آن را با گیاه سنبل الطیب ترکیب کنید. دمنوشی که از ترکیب این دو گیاه بدست می‌آید استرس و اضطراب را از بین می‌برد. چای سنبل اطیب تاثیر زیادی در افزایش هورمون سورتونین دارد. این هورمون استرس و اضطراب را از بین می‌برد. همچنین در بهبود اثرات افسردگی نیز مؤثر است. از خواص دمنوش ترکیب شده‌ی این دو گیاه می‌توان به درمان و کاهش درد قاعدگی و پریودی اشاره کرد. دمنوش سنبل‌الطیب خاصیت ضداسپاسم دارد. به همین دلیل به کمردرد و دل درد دوران قاعدگی کمک می‌کند. این دمنوش در طب سنتی یک داروی مؤثر محسوب می‌شود که به درمان استرس، اضطراب، افسردگی، میگرن، سرماخوردگی و بی‌خوابی کمک می‌کند. برای درست کردن دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب ابتدا یک قاشق از گیاه گاوزبان را با نصف قاشق سنبل الطیب داخل یک قوری بریزید و یک فنجان آب ولرم به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم دم بکشد. اگر طعم آن مورد پسند نبود، به اندازه‌ی یک قاشق عسل طبیعی اضافه و سپس میل کنید. در طب سنتی ایران از این دمنوش برای درمان بی خوابی، استرس و اضطراب، افسردگی، میگرن و سرماخوردگی استفاده می‌شود.

اگر چه این گیاه حاوی فواید زیادی برای سلامت بدن است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. این گیاه باعث افزایش فشارخون می‌شود. بنابراین زمان مصرف بهتر است چند قطره آب لیموترش به آن اضافه کنید.

اگر چه این گیاه حاوی فواید زیادی برای سلامت بدن است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. این گیاه باعث افزایش فشارخون می‌شود. بنابراین زمان مصرف بهتر است چند قطره آب لیموترش به آن اضافه کنید. همچنین به دلیل اینکه گل گاوزبان حاوی مقدار زیادی آلکالوئید است، برای بانوان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. مصرف این دمنوش در بارداری باعث سقط جنین می‌شود.
اگر این دمنوش را بیش از ۵ روز به طور مداوم مصرف کنید، به آن اعتیاد پیدا می‌کنید. پس بهتر است بعد از ۵ روز، ۳ روز آن را مصرف نکنید. بعد از این ۳ روز دوباره مصرف را شروع کنید.
اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی هستید، قبل از مصرف دمنوش گل گاوزبان با پزشک خود مشورت کنید. چون این دمنوش ممکن است با داروها تداخل پیدا کند و مشکلاتی را برای شما به‌وجود آورد.

من در زمینه تولیدمحتوای وب و SEO فعالیت می‌کنم. در سودای شهرت و ثروت نیستم. بلکه اندیشه موفقیت مهمان تک تک لحظه های تنهایی منه.

اسم و ایمیل مرا در این مرورگر ذخیره کن.

با اپلیکیشن کرفس به وزن ایده‌آل خود برسید.

تهران٬ ونک- خیابان برزیل- خیابان شمس لاهیجانی- کوچه دوازدهم- پلاک ۸

@2019 – طراحی و توسعه تیم کرفس

سلامت نیوز: گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌ آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است.دم‌کرده گل گاوزبان به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول 70 – 40 سانتی‌متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر می‌روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است.از تجزیه شیمیایی گیاه گل گاوزبان مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس می‌باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است.گل گاو زبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن ، اعم از گل ها و برگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود. همچنین دانه های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می دهند.گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است.در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی‌های فصلی می‌باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش‌های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

خواص درمانی گل گاو زبانبرای گل گاو زبان، فواید زیادی نام برده‌اند، مهم‌ترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی اطبا از گذشته تا حال بر آن توافق دارند؛ عبارت است از:1- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.2-گل گاو زبان و برگ های تصفیه کننده خون است.3- آرام کننده اعصاب است.4- عرق آور است.5- ادرار آور است.6- گل گاو زبان کلیه ها را تقویت می کند.7- سرماخوردگی را برطرف می کند.8- برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است.9- عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.10- گل گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.11- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.12- گل گاو زبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.13- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است. 14- گل گاو زبان در درمان برونشیت موثر است.15- بی اختیاری دفع ادرار را درمان می کند.16- التهاب و ورم کلیه را درمان می کند.17- گل گاو زبان در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.18- ضماد برگ های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.19- برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید.20- برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می ریزند.

دم‌کرده گل گاوزبان، دمنوشی برای سرماخوردگیگاهی اوقات سرفه‌های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی‌کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد. دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است. این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.گل گاوزبان در درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.

فواید گل گاو زبان برای پوست ، مو و ناخن جوشانده گل گاو زبان برای بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد.عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش های پوستی به کار می رود.افشره برگ گل گاوزبان را می توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش های عصبی روی پوست مالید.

مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در کودکان زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.همچنین گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.فواید گل گاوزبان برای اعصاب

مراقب باشید: گل گاوزبان فشارخون را بالا می‌بردداروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند، به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند. مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند توصیه می‌شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی‌که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می‌شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.مصرف بیش از 5 روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از 5 روز استفاده از آن در صورت نیاز، 3 روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.نکته‌ی دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل‌الطیب نیز مصرف می‌شود باید بدانید که مصرف زیاد سنبل‌الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می‌تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

طرز تهیه دم‌کرده گل گاوزبان و لیموعمانی مواد لازم:گل گاوزبان: 3 قاشق غذاخوریلیموعمانی : 2 عددعسل : 2 قاشق مرباخوری در هر لیوانآب جوش : 4 لیوان طرز تهیه:لیموعمانی‌ها را سوراخ کرده و یا از وسط نصف کنید به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری چینی بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم بکشد. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید عسل را بیفزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود. حال به آرامی میل کنید.

گیاه گل گاو زبان برای آرامش اعصاب و همین طور تسکین سردرد و میگرن بسیار موثر خواهد بود. اضافه بر این گیاه دارویی گاو زبان خواص بسیاری دارد. گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش هست.دم‌کرده گل گاوزبان به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی هست.

 

گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول 70 – 40 سانتی‌متر هست. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌هاي بایر میروید. منشأ نخست آن دمشق بوده هست.از تجزیه شیمیایی گیاه گل گاوزبان مهم ترین ماده‌اي که به دست می آید نیترات دو پتاس می‌باشد و اکثر خواص آن مربوط به این ماده هست.

 

فواید گل گاوزبان برای اعصاب

گل گاو زبان گیاهی طبی هست که تقریباً تمامی اجزاء آن ، اعم از گل ها و برگ ها و دانه هاي آن بعنوان دارو بهره گیری می شود. همین طور دانه هاي این گیاه را برای تهیه روغن مورد بهره گیری قرار میدهند.گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش هست.

 

در معالجه تب‌هاي دانه‌اي مثل سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار خوب هست. اگر دچار آلرژی‌هاي فصلی می‌باشید پیشنهاد به مصرف دم کرده گل گاوزبان هست. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش‌هاي دهان، آفت دهانی بسیار نافذ هست.

 

خواص درمانی گل گاو زبانبرای گل گاو زبان، فواید زیادی نام برده‌اند، مهمترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی اطبا از قبل تا حال بر آن توافق دارند؛ عبارت هست از

 

1- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور هست.2-گل گاو زبان و برگ هاي تصفیه کننده خون هست.3- آرام کننده اعصاب هست.4- عرق آور هست.5- ادرار آور هست.6- گل گاو زبان کلیه ها را تقویت می کند.7- سرماخوردگی را برطرف می کند.

 

8- برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش‌هاي چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر هست.

 

9- عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان خوب هست.

 

10- گل گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان جلوگیري میکند.

 

11- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.

 

12- گل گاو زبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین میبرد.

 

13- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر هست.14- گل گاو زبان در درمان برونشیت موثر هست.15- بی اختیاری دفع ادرار را درمان می کند.16- التهاب و ورم کلیه را درمان می کند.17- گل گاو زبان در درمان مریضی سرخک و مخملک خوب هست.18- ضماد برگ هاي گاو زبان برای رفع ورم موثر هست.

 

19- برگهای گاوز بان را بپزید و مثل اسفناج از آن بهره گیری کنید.

 

20- برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد و در برخی از کشورها آنرا داخل سالاد می ریزند.

 

دم‌کرده گل گاوزبان، دمنوشی برای سرماخوردگیگاهی اوقات سرفه‌هاي فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مثل گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی هست. این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار هست.فواید گل گاوزبان برای اعصاب

 

گل گاوزبان در درمان سرفه‌هاي مزمن، وقفه‌هاي تنفسی و آسم‌هاي خفیف نیز موثر هست. در درمان سرفه‌هاي خشک می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی 3-2 بار بنوشید.

 

فواید گل گاو زبان برای پوست ، مو و ناخن جوشانده گل گاو زبان برای بهبود اوضاع مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد.عُصاره برگ گل گاوزبان بعنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش هاي پوستی به کار می‌رود.افشره برگ گل گاوزبان را می توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش هاي عصبی روی پوست مالید.

 

مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در کودکان زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.چرا که به خاطر داشتن آلکالوئیدها ممکن هست باعث آسیب به جنین شود.بسیاری تصور میکنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض هست؛ در حالی‌که امروزه اثبات شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد.

 

این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده هاي گیاهی در بارداری خودداری کنند.همین طور گل گاوزبان به خاطر داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز زیان آور هست، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن هست باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز بهره گیری از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

 

مراقب باشید: گل گاوزبان فشارخون را بالا می بردداروهای گیاهی مثل داروهای شیمیایی دارای عوارض میباشند، به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می‌دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن بهره گیری کنند. اگر مبتلایان به فشارخون میخواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم بهره گیری کنند. مصلح به ماده خوراکی یا گیاه دارویی اطلاق میشود

  • خلاصه یک کتاب داستان برای کلاس سوم ابتدایی
  •  

    که عوارض گیاهان دارویی را از بین می برد و آن را تعدیل میکند. همانطور که می دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب میشوند پیشنهاد می شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی‌که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.

     

    گل گاوزبان به خاطر داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده زیان آور هست.مصرف بیش از 5 روز مداوم این گیاه ممکن هست باعث عادت شود؛ بنابراین پس از 5 روز بهره گیری از آن در صورت نیاز، 3 روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

     

    نکته‌ي دیگری که باید متذکر شد این هست که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل‌الطیب نیز مصرف می شود باید بدانید که مصرف چندان سنبل‌الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، میتواند باعث مسمومیت شود. مقدار چندان این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد

     

    و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

     

    طرز تهیه دم‌کرده گل گاوزبان و لیموعمانی

    فواید گل گاوزبان برای اعصاب

    مواد لازم:گل گاوزبان: 3 قاشق غذاخوریلیموعمانی : 2 عددعسل : 2 قاشق مرباخوری در هر لیوانآب جوش : 4 لیوان

     

    طرز تهیه:لیموعمانی‌ها را سوراخ کرده و یا از وسط نصف کنید به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری چینی بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم بکشد. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید عسل را بیفزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود. حال به آرامی میل کنید.

     

     


    العالم – گوناگون
    گل گاوزبان (Echium) گیاهی است خودرو که اغلب در دامنه کوه های البرز می روید و در حال حاضر نیز به شکل صنعتی کشت می شود. این گیاه دارای گونه های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل های زیبا، بسیاری از خانواده ها آن را در باغچه هایشان می کارند. برگ ها و گل ها بخش های مصرفی این گیاه را تشکیل می دهند.

    گل گاوزبان یا افعی از تیره گاوزبانیان است. پزشکان سنتی ایران در معالجه بسیاری از امراض از گل گاوزبان استفاده می کردند و نتیجه می گرفتند. پزشکان جدید هم خواص گل گاوزبان را می دانستند و برای دسته ای دیگر از امراض تجویز می نمودند و چون عطاران فرقی بین گل گاوزبان و گیاه گاوزبان قایل نبودند، آنها را به جای هم می دادند، و به همین جهت معالجه آنها نتیجه نمی داد و محققین از اینکه خواص و منافع این گیاه از بین رفته است در تعجب بودند.

    گل گاوزبان، فقط گلش فواید طبی دارد، گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن مستدیر( حلقوی شکل ) و لعابی است و در کوه های البرز بسیار زیاد یافت می شود.

    جوشانده و دم کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می تواند حواس پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.فواید گل گاوزبان برای اعصاب


    خواص ضد سرطانی

    منیزیم موجود در گل گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد.

    این گیاه باعث کاهش تب در بیماری هایی چون سرخک، مخملک، آبله و کهیر می شود.

    در برخی کشورها برگ های تازه گل گاوزبان را به علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می ریزند. گل های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب لیمو و شکر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط انگیز و خنک کننده است.


    تصفیه کننده خون

    گل گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه کننده خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم کننده مجاری تنفسی، خلط آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلکوالویید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

    دم کرده گل گاوزبان به همراه سنبل الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط آور و آرام بخش است که استفاده از آن به جای چای و قهوه در مجالس عزاداری برای ایجاد آرامش درونی توصیه می شود.


    سنبل الطیب

    این گیاه اعصاب را آرام می کند و ضدسرگیجه و تپش قلب است. کسانی که به خوردن قرص های شیمیایی آرام بخش عادت کرده اند بهتر است به سراغ سنبل الطیب بروند. این گیاه ضد صرع، ضد تشنج، معرق، ادرارآور، اشتها آور، مقوی قلب، ضددلهره و استرس بوده و سردردهای یکطرفه، اختلالات زمان یائسگی، سکسکه های مداوم، بی خوابی، خستگی و بیماری هایی را که منشأ عصبی داشته باشند، تسکین می دهد.

    این گیاه نیز گونه های زیادی داشته و انواع وحشی آن خاصیت بیشتری نسبت به پرورش یافته آن دارند و معمولا در دامنه کوه های البرز یافت می شود.


     جلوگیری از سفید شدن مو

    سنبل الطیب به دلیل دارا بودن منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می کند و شستن چشم با جوشانده آن سرخی چشم را از بین می برد و مقوی معده و کبد است.

    گربه ها این گیاه دارویی را بی اندازه دوست دارند و به خاطر خوردن آن بی قرار می شوند به همین دلیل این گیاه علف گربه نیز نامیده می شود. این گیاه در عطاری ها به فروش می رسد و مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت آن می تواند باعث ضعف چشم و گوش شود.

    متخصصان طب گیاهی توصیه می کنند برای استفاده از خواص درمانی گل گاو زبان و سنبل الطیب بویژه ایجاد آرامش و نشاط حداقل هفته ای ۳ بار این دو گیاه را دم کرده و به جای چای نوش جان کنید.


    ▪ چند توصیه

    ـ اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید، چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد.

    ـ برای خرید گیاهان دارویی به عطاری هایی بروید که محصولاتشان در مجاورت نور آفتاب نباشند . گیاهان باید به صورت کاملا خشک در بسته های بهداشتی پلمب شده و دارای اسم، نشانی، تاریخ مصرف و دیگر مشخصات باشند.

    ـ بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی، بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

    – از دیگر خواص گل گاوزبان این است که،جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می باشد.

    – عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

    – گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.

    – تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می باشد.

    – گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید 15/0درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان 34/13 درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.

    – گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد. برگ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد.


    ● گل گاوزبان در طب سنتی ایران:

    فواید گل گاوزبان برای اعصاب

    جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌ پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

    مقوی روح و اعضای اصلی بدن بوده، حواس پنج‌گانه یا بهتر بگویم، حواس هجده گانه آدمی را تقویت می‌کند.

    شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

    جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم پرده دیافراگم)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید است.

    جوشانده آن نشاط‌آور بوده، رنگ رخسار را باز می‌کند.

    سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را شفا می‌دهد.

    دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند است.


    جوشانده آن با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده است.

    جویدن برگ تازه آن جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن 10 گرم تا 5 گرم می‌باشد.

    عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

  • پروفایل های زیبا و خاص دخترانه
  • دارای منیزیوم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

    مضرات: گل‌گاو زبان به‌علت داشتن آلکالوئید برای زنان باردار و کودکان مضر است.


     


    وب‌سایت پزشکان بدون مرز

     !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script);

    گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و بی خوابی، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می شود.

    گل گاوزبان ایرانی (نام علمی : Echium amoenum) بیشتر در دامنه کوه‌ های البرز می روید و با گیاه گاوزبان (نام علمی : Borago officinalis) که بومی اروپا بوده و در ایران در اصفهان و آذربایجان یافت می شود، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاو زبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌ اند.

    گیاه گاوزبان، گیاهی علفی و یک‌ ساله است که ساقه ی آن تا ارتفاع 60 سانتیمتر رشد می کند. ساقه ها شیار دار و خار دار و برگ‌ های آن ساده، مخملی و پوشیده از تار های خشن می باشد، همچنین گل ها دایره ای و کوچک و به رنگ لاجوردی هستند.

    گل گاوزبان ایرانی که یک گیاه خودرو است، دارای گل هایی به شکل گل انار و به رنگ لاجوردی و بنفش می باشد. گل‌ های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌ های گیاه گاوزبان اروپایی است.

    توجه داشته باشید که خواص دارویی گل گاوزبان ایرانی و گیاه گاوزبان که به نام گل گاوزبان اروپایی هم شناخته می شود، کمی با هم تفاوت دارد و ما در این مقاله به بررسی خواص دمنوش گیاه گاوزبان یا همان گل گاوزبان اروپایی پرداخته ایم.فواید گل گاوزبان برای اعصاب

    اما تاکید می کنیم گیاه گاوزبان در ایران با همان نام گل گاوزبان شناخته می شود.

    در طب سنتی از دمنوش گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

    گفته می شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

    دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی و پریود شدن می باشد.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون می شود که فشار خون بالا را درمان کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

    توجه : در طب سنتی ایران گفته شده که مصرف گل گاو زبان می تواند باعث فشار خون بالا شود به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا، دمنوش گل گاو زبان را با چند قطره آب لیموتر ش تازه مصرف کنند.

    برخی تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

    با این وجود توصیه می شود که افراد دیابتی قبل از مصرف گل گاو زبان با پزشک خود مشورت کنند.

    گل گاو زبان به دلیل مقادیر بالای ویتامین C و فلاونوئید هایی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی بوده و به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می کند.

    گل گاو زبان به دلیل خواص خلط آور طبیعی که دارد می تواند به درمان آسم و برونشیت کمک کند.

    در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای کاهش تب بالا استفاده می شود.

    تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای منیزیم موجود در گل گاوزبان، به پیشگیری و درمان انواع سرطان کمک می کند.

    گل گاوزبان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت اعصاب است و به دلیل خواص شادی آور و آرام بخش طبیعی که دارد به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

    تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاوزبان به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، می تواند بی خوابی شبانه را درمان کند.

    در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای درمان وسواس در افراد استفاده می شود.

    گل گاوزبان به دلیل خواص ادرار آور طبیعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن و به ویژه کلیه ها محسوب می شود؛ دمنوش گل گاوزبان به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می کند و برای رفع بی اختیاری ادراری مفید می باشد.

    2 گرم از گل و برگ های خشک شده گل گاوزبان را در نیم لیتر آب داغ (دمای 80 درجه) بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش گل گاوزبان آماده است، می توایند یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

    متخصصان می گویند که افراد تنها می توانند 2 گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش تهیه کرده و سه بار در روز مصرف کنند.

    عرق گل گاوزبان در ایران بیشتر به عنوان آرامش بخش طبیعی و برای درمان استرس و افسردگی استفاده می شود. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

    روغن گل گاوزبان را از دانه های آن تهیه می کنند، این روغن به دلیل مقادیر بالای گاما لینولنیک اسید، دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بیماری ها مفید می باشد؛

    یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد که دارد به کاهش تورم و درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

    توصیه می شود که برای درمان آرتریت روماتوئید روزانه 4 تا 7 گرم روغن گل گاو زبان را به مدت 24 هفته مصرف کنید.

    اسید گاما لینولنیک موجود در روغن گل گاو زبان دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان قرمزی پوست و خارش ناشی از اگزما کمک می کند.

    یک مطالعه نشان داده که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

    روغن گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند به درمان شوره سر کمک کند.فواید گل گاوزبان برای اعصاب

    روغن گل گاوزبان برای کاهش علائم بیماری ام اس مانند اسپاسم عضلانی و بیحسی اندام ها مفید می باشد.

    روغن گل گاوزبان می تواند انتقال امواج عصبی را افزایش داده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

    توجه داشته باشید که استفاده از روغن گل گاو زبان برای کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی شود.

    گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است به همین دلیل توصیه می شود که نوزادان و کودکان به هیچ وجه نباید از چای آن استفاده کنند.

    به دلیل آلکالوئید موجود در گل گاو زبان، متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و زنان شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

    زیاده روی در مصرف گل گاو زبان می تواند باعث معده درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش شود. برخی گزارش ها حاکی است که مصرف گل گاو زبان باعث تشدید درد در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می شود.

    زیاده روی در مصرف گل گاو زبان به دلیل آلکالوئید موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

    در بیشتر متون طب ایرانی، طبیعت گل گاوزبان گرم و تر عنوان شده است. گل گاو زبان سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.

    در ایران، گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

    در ادامه بخوانید : خواص دمنوش اسطوخودوس

  • زيت عرق السوس للوجه
  • منابع : organicfacts – webmd

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    فواید گل گاوزبان برای اعصاب
    فواید گل گاوزبان برای اعصاب
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *