فواید سرکه بالزامیک چیست

دوره مقدماتی php
فواید سرکه بالزامیک چیست
فواید سرکه بالزامیک چیست



یکی از انواع پرطرفدار در کشور ما سرکه سیب است؛ در حالی که سرکه ی انواع میوه ها در کشورهای اروپایی و سرکه ی برنج در جنوب و شرق آسیا، به ویژه چین و ژاپن، طرفداران بیشتری دارد.سرکه نارگیل هم یک محصول تخمیری است که از آب نارگیل به دست می آید و در فیلیپین مورد استفاده قرار می گیرد.سرکه خرما و نیشکر هم در دنیا تولید می شوند که شاید ما خیلی با آن آشنا نباشیم اما آنچه می خواهیم اینک به آن بپردازیم، سرکه بالزامیک است که چند سالی است در کشور ما محبوبیت یافته و وارد برنامه غذایی مان شده است.سرکه الزامیک – سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملاً پخته شده است، تهیه می شود و فرآیند تهیه ی آن با بقیه انواع سرکه تا حدی متفاوت است.بالزام در لغت به معنای رزین هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک هستند.به طور کلی ماده اولیه سرکه بالزامیک، انگور سفید است. البته در تولید آن می توان از مجموعه ای از میوه هایی مثل سیب، گیلاس، گلابی و زردآلو هم استفاده کرد. اما در پاسخ به این که این سرکه به چه نحوی تولید می شود، باید گفت وقتی میوه ها چیده می شوند، به وسیله ی دستگاه های مخصوصی تحت فشار قرار گرفته و آب آن ها گرفته می شود. آب انگور سفید یا سایر میوه ها حرارتی حدود ۸۰ درجه سانتی گراد (به مدت طولانی) می بینند تا در نهایت، برخی باکتری ها که در انگور موجود است، از بین برود.در سرکه بالزامیک یک سری ترکیبات وجود دارد که می تواند میزان حساسیت به انسولین را در افراد بالا ببرد؛ یعنی این که باعث می شود انسولین بهتر در بدن عمل کرده و قند را به داخل سلول هدایت کند و در نهایت برای کنترل قند خون در افرادی که یا دیابت دارند یا در مرحله پیش از دیابت هستند، مفید واقع شود بعد در انتهای حرارت، شکر موجود اندازه گیری می شود. تقریباً هر ۱۰۰ لیتر آب انگور به ۶۰ لیتر سرکه تبدیل می شود و بعد از جوشانده شدن برای چند ساعت با باقی عصاره ها مخلوط شده و داخل کانترهای بزرگ چوبی از جنس درخت زردآلو یا توت ریخته می شود و چند سال در این خمره ها باقی می ماند. این موضوع که قیمت سرکه بالزامیک در مقایسه با سایر سرکه ها تا این حد بالاست، شاید به همین دلیل است که سرکه اصل بالزامیک حداقل به ۱۵ تا ۲۰ سال استراحت نیاز دارد تا بتواند به سر میز هر یک از ما برسد.سرکه بالزامیک سه نوع دارد، نوعی که به شکل سنتی در بعضی شهرهای ایتالیا تهیه می شود، نوعی که به شکل صنعتی و تجاری تهیه می شود و نوع سوم که مخلوطی از این دو است.

● ۶ نکته درباره سرکه بالزامیکاما فواید تغذیه ای ویژه ای برای این نوع از چاشنی عنوان شده که عبارتند از:۱) سرکه بالزامیک دارای گروهی از آنتی اکسیدان ها است که به آن ها ترکیبات پلی فنولی گفته می شود. ما حداقل ۸ نوع آنتی اکسیدان پلی فنولی در سرکه بالزامیک داریم. پلی فنول ها رادیکال های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می کنند و تمامی انواع آن ضدسرطان بوده در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی بهبود می یابد. از این رو سرکه بالزامیک می تواند خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کنندگی داشته باشد.در قدیم از این سرکه برای درمان عفونت های ویروسی و باکتریایی و ضدعفونی کردن زخم ها استفاده می شده است.یادتان نرود که سرکه بالزامیک خاصیت ضدقارچی هم دارد و به ویژه در خانم هایی که مبتلا به عفونت های دستگاه تناسلی و مجاری ادراری اند، می تواند به پیشگیری از شدت یافتن این نوع عفونت کمک کند. پس چه بهتر که حداقل خانم های خانه این چاشنی را در سفره ی غذای خود جای دهند.از طرفی وقتی این پلی فنول ها وارد معده می شوند، معده را تحریک به ترشح اسید کرده و به هضم مواد غذایی به ویژه پروتئین ها کمک می کنند. در نتیجه، توصیه می شود اگر غذاهای گوشتی مصرف می کنید برای هضم راحت تر گوشت، سرکه ی بالزامیک بخورید.۲) سرکه بالزامیک از انگوری تهیه می شود که این نوع از انگور حاوی گروهی از فلاونوییدها است. این گروه از فلاونوییدها به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می توانند عملکرد ضد پیری سلول های بدن، ضدسرطان و ضدبیماری های قلبی عروقی داشته باشند.

۳) همه ی انواع سرکه چون اسیداستیک دارند تا حدی به کاهش چربی خون کمک می کنند و سبب پایین آمدن کلسترول و تری گلیسیرید در افرادی می شوند که چربی خون بالایی دارند یا مستعد ابتلا به چربی خون بالا هستند.نکته ی دیگر این که تمامی انواع سرکه از جمله سرکه بالزامیک سبب کاهش اشتها شده و میل سیری را القا می کنند؛ یعنی وقتی فردی سرکه بالزامیک را که عمدتاً با سالاد یا غذاهای سرد مصرف می شود، می خورد؛ تا حدی اشتهایش کاهش یافته و مصرف آن یکی از راه های موثر برای کم کردن وزن در افرادی است که رژیم کاهش وزن دارند.۴) سرکه بالزامیک در محیط معده، حالت اسیدی ایجاد می کند. به طور معمول در افراد جوان و سالم، محیط معده به اندازه کافی اسیدی است اما در افرادی که به هر علت ترشح اسید معده ی آن ها کاهش یافته است مانند افراد سالمند یا کسانی که قسمتی از معده آن ها با عمل جراحی برداشته شده است، استفاده از این سرکه به اسیدی تر شدن محیط معده کمک می کند و در نتیجه فرآیند هضم و جذب بسیاری از مواد مغذی بهبود می یابد.همچنین این محیط اسیدی جذب عناصری مثل کلسیم و آهن را افزایش می دهد. بنابراین کسانی که دچار کم خونی و فقر آهن هستند، می توانند همراه با گوشت قرمز مختصری سرکه بالزامیک استفاده کنند تا جذب آهن گوشت افزایش یابد.۵) در برخی منابع دیده شده در سرکه بالزامیک یک سری ترکیبات وجود دارد که می تواند میزان حساسیت به انسولین را در افراد بالا ببرد؛ یعنی این که باعث می شود انسولین بهتر در بدن عمل کرده و قند را به داخل سلول هدایت کند و در نهایت برای کنترل قند خون در افرادی که یا دیابت دارند یا در مرحله پیش از دیابت هستند، مفید واقع شود.۶) از این نوع سرکه می توان به میزان چند قاشق مرباخوری در سالاد استفاده کرد. مخلوط سرکه بالزامیک و روغن زیتون یک سس مغذی و سالم برای مصرف سالادها معرفی می شود.استفاده از این نوع سرکه یا سایر انواع سرکه ها در افرادی که مبتلا به رفلاکس یا برگشت اسید معده از معده به طرف مری هستند و دچار سوزش سر دل و ترش کردن می شوند، مناسب نیست. همچنین در افرادی که به انواعی از انگور حساسیت دارند، استفاده از این نوع سرکه باید با احتیاط صورت گیرد.● تعادل فراموش نشودبا همه ی خواص ارزشمندی که این نوع سرکه دارد، مصرف افراطی آن می تواند به مرور زمان، به دلیل بالا بودن میزان اسیدیته، زخم هایی را در ناحیه دهان و مری ایجاد کند و سبب کاهش پتاسیم خون شود. کاهش پتاسیم خون، خود بروز مشکلات عملکردی قلب را به دنبال دارد. به علاوه، در درازمدت این اسیدی شدن خون، پوکی استخوان را در پی خواهد داشت. در ضمن، دیده شده برخی افراد صبح ناشتا، سرکه سیب می خورند با این استدلال که به کاهش وزنشان کمک می کند.به طور کلی ماده اولیه سرکه بالزامیک، انگور سفید است. البته در تولید آن می توان از مجموعه ای از میوه هایی مثل سیب، گیلاس، گلابی و زردآلو هم استفاده کرد .باید در اینجا به این نکته اشاره کنیم که این موضوع به هیچ عنوان پایه و اساس علمی نداشته و گرچه سبب کاهش اشتها می شود اما چربی سوز نبوده و سبب لاغری نمی شود.تحقیقات نشان داده اند، افرادی که قرص های سرکه سیب می خورند (روزی ۳ عدد) نه تنها لاغر نمی شوند، بلکه پتاسیم خونشان نیز کاهش یافته و در نهایت، دچار پوکی استخوان می شوند. علاوه بر همه این ها، مصرف سرکه به سالمندان و کسانی که مبتلا به زخم مری یا دهان هستند نیز توصیه نمی شود.● محتویات ۱۰۰ گرم سرکه بالزامیک▪ کربوهیدرات ۱۷ گرم▪ کلسیم ۲۷ میلی گرم▪ آهن ۷/۰ میلی گرم▪ فسفر ۱۲ میلی گرم▪ سدیم ۲۳ میلی گرم

بیش از ۳ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک در طول روز توصیه نمی شود.فواید سرکه بالزامیک چیست

منبع : tebyan

دوره مقدماتی php

خرید بهترین چرخ خیاطی موجود در بازار

خرید بی واسطه صنایع دستی و قیمتی

فروشگاه آنلاین سوغات شهرهای مختلف ایران

ماندگاری و بور نشدن لباس های تیره

محاسبه آنلاین هزینه نظافت منزل

بهترین فرصته الان برای سفر به کیش!

جدیدترین مدلهای تلویزیون سامسونگ و ال جی

جدیدترین و کاربردی ترین مدلهای چرخ خیاط

ثبت نام وام 4درصد خرید لوازم خانگی

ویزیت آنلاین توسط مجرب ترین پزشکان

فروش اقساطی لوازم خانگی بدون چک و ضامن

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

خرید مشکین تاژ با 15% تخفیف

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

سرکه بالزامیک طعمی است جذاب برای انواع ذائقه ها و به نوعی شیرین و ترش را به شکلی متعادل برای ما ترکیب می کند. فرایند تولیدی این نوع سرکه با انواع دیگر کمی متفاوت است و از آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و به صورت کامل پخته می شود تهیه می شود.

در مورد اسم این نوع سرکه که کمی متفاوت است باید بگوییم که بالزام در لغت به معنای رزین هایی با ساختار حلقوی که حاوی مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک می باشند است و جزو طعم دهنده هایی است که باید در هر خانه وجود داشته باشد نه تنها به دلیل طعم عالی ان بلکه به دلیل فواید شگفت انگیزی که برای سلامت دارد.

برای شروع در این رابطه بهتر است در مورد آنتی اکسیدان موجود در سرکه بالزامیک که قابل توجه بسیاری است بگوییم ، آنتی اکسیدانی که به آن ها ترکیبات پلی فنولی گفته می شود و حدود 8 نوع آنتی اکسیدان پلی فنولی در سرکه بالزامیک موجود است. پلی فنول ها نقش خنثی کنندگی رادیکال های آزاد تولید شده در بدن را دارند و تمامی انواع آن ضدسرطان بوده به همین دلیل عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند.

سرکه بالزامیک در دوران باستان “معجون جوانی” محسوب می شده و برای عملکرد همه سیستم های بدن ، از دستگاه تنفسی ، دستگاه گوارش ، به سیستم گردش خون مفید است که در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک به معرفی خواص مهم تر آن نیز خواهیم پرداخت.فواید سرکه بالزامیک چیست

بهبود دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا

این سرکه که اغلب در سالادها و وعده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد در میان مردم ایتالیا به عنوان یک ماده مناسب برای هضم بهتر غذا شناخته شده است به طوریکه به اندازه یک قاشق چای خوری سرکه بالزامیک بعد از غذا برای کمک به هضم غذا مصرف شود و این به علت اسید استیک موجود در آن است که ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیکی برای کمک به هضم غذا است.

مفید برای افرادی که قسمتی از معده خود را برداشته اند

با مصرف سرکه بالزامیک ، حالت اسیدی در معده به وجود می آید بنابراین مصرف سرکه برای افرادی که میزان ترشح اسید معده ی کم شده مانند افرادی که قسمتی از معده خود را برداشته اند یا افرادی که سن شان بالا است، سبب اسیدی تر شدن محیط معده شده و به فرآیند هضم و جذب بسیاری از مواد مغذی کمک می کند.

نسخه ای رایج برای کاهش وزن است

برای کاهش وزن و لاغری تنها سرکه سیب جزو روش های پیشنهادی نیست بلکه سرکه بالزامیک نیز به دلیل دارا بودن پروبیوتیک ها از روش های طبیعی چربی سوزی است. مصرف بالزامیک موجب احساس سیری طولانی تر در فرد و به دنبال آن کاهش اشتها و لاغری می شود کافیست فرد ازاین سرکه به اندازه ی مناسب همراه غذای خود میل کند.

سرکه بالزامیک برای زیبایی و سلامت پوست

یکی از پرسرچ ترین موارد مربوط به خواص سرکه بالزامیک مختص فواید آن برای پوست است که در کشورهای اروپایی به ان اهمیت خاصی داده می شود و این به دلیل تاثیر این نوع سرکه در روشن تر شدن و همچنین درخشان تر شدن پوست است. تنها نکته ی مهمی که باید در این رابطه بدانید این است که استفاده به عنوان ماسک بر روی پوست به هیچ وجه توصیه نمی شود و راه صحیح استفاده از آن مصرف خوراکی و مثل چاشنی سالاد است.

گفتنی است سرکه بالزامیک در کشورهای اروپایی به عنوان نسخه خانگی برای رفع جوش های عفونی و آکنه مورد استفاده قرار میگیرد.

نکته :بهتر است، این سرکه به طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد چراکه مکن است موجب بروز لک روی صورت شود.

مفید برای افراد مبتلا به دیابت

مصرف سرکه بالزامیک به عنوان چاشنی به دلیل جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. بررسی ها و مطالعات ثابت کردند که استفاده سرکه بالزامیک همراه غذا قند خون را تنظیم میکند به این دلیل که اثرات ضدگلیسمی آن از افزایش بیش از حد قند خون بعد از صرف وعده ی غذایی جلوگیری کرده و از طرفی سطح قند خون را بعد مدت 5 ساعت به حالت طبیعی بازمیگرداند.

برخی از ترکیبات موجود در سرکه بالزامیک سبب بالا بردن حساسیت به انسولین می شود. به این معنی که انسولین می تواند در بدن عملکرد بهتری را داشته باشد و قند را به درون سلولها هدایت می نماید و در نتیجه برای کنترل قندخون در افرادی که دیابت داشته است یا در مرحله های پیش از دیابت می باشند بسیار مفید می باشد.

مفید برای افراد مبتلا به چربی خون

مصرف صحیح و مناسب سرکه بالزامیک به دلیل قابلیت کاهش چربی های مضر مانند تری گلیسیرید و کلسترول و رفع چربی کبد برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است و این به خاصیت آنتی اکسیدانی این سرکه ارتباط دارد که با نابود کردن سلول های بیگانه خواری که برای بدن بسیار مضر و سمی هستند علاوه بر کاهش کلسترول و چربی خون مانع از انسداد رگهای خونی خواهد شد. برای استفاده از سرکه بالزامیک با هدف کنترل و کاهش چربی خون می توانید 2 بار در طول هفته به روش های گفته شده در ابتدای این بخش از سلامت نمناک یعنی به همراه سالاد و … از این سرکه استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک به دلیل دارا بودن فواید ضدعفونی کنندگی و ضد میکروبی در بین متخصصان طب سنتی هندی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و سم زدا شناخته می شود.

کاهش درد

یکی از خواص قابل توجه سرکه بالزامیک خاصیت کاهنده درد در آن است که همین ویژگی موجب شده است تا امروزه به عنوان یکی از درمان های سردرد و میگرن شناخته می شود.

درمان جراحات ها با سرکه بالزامیک

به عقیده ی برخی از کارشناسان تغذیه سرکه بالزامیک دارای خاصیت ضدقارچ، ضدباکتری و ضدویروس و برای همین برخی از آن به عنوان ماده ای برای درمان زخم و جراحت ها استفاده می کنند که البته این ادعا هنوز به صورت دقیق مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است.

سلامت و تقویت استخوان

فواید سرکه بالزامیک چیست

جالب است بدانید که مواد موجود در سرکه بالزامیک به روند جذب مواد معدنی به ویژه منیزیم و کلسیم که نقش بسیار مهمی در ساخت و شکل گیری، استخوان سالم دارند کمک می کند.

گردش خون در بدن را بهبود می بخشد

سرکه بالزامیک، به علت دارا بودن برخی پلی فنول ها سبب بهبود سیستم گردش خون در بدن شده و از ایجاد پلاکت در رگ های خونی پیشگیری می کند.

مفید برای قلب و کاهش خطر سکته قلبی

یکی از عوامل موثر در بروز و پیشرفت بیماری های قبلی پیری سلول ها و بافت هاست که سرکه بالزامیک ضد پیری سلولی است و به همین دلیل مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی مفید خواهد بود.

همانطور که می دانید این سرکه از انگور گرفته می شود که یکی از اثرات آن، مانع از گرفتگی رگ های عروقی می شود. به همین خاطر افرادی که دارای رژیم مدیترانه ای دارند و بیشتر از دیگران سرکه بالزامیک را در رژیم غذایی خود دارند کمتر دچار بیماری قلبی و عروقی می شوند.

رفع گرفتگی بینی

بخور سرکه بالزامیک یکی از نسخه های خانگی برای رفع گرفتگی بینی است ؛ شما می توانید با اضافه کردن مقداری سرکه بالزامیک به آب جوش و تنفس بخار آن گرفتگی بینی را به راحتی رفع کنید.

قند خون را متعادل می کند ، برای دیابت مفید است.

  • مدلهای جدید کلاه بافتنی نوزاد دختر
  • این کلسترول را در مدت کوتاهی که به طور مرتب مصرف می شود ، متعادل می کند.

    برای سلامتی معده مفید است ، درد معده و معده را درمان می کند .

    سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، در برابر بیماری ها محافظت می کند.

    از سلامت قلب محافظت می کند.

    سیستم گردش خون را تقویت می کند.

    این بیماری در اثر استرس و مشکلات خواب به دلیل ویژگی های آرامش روحی و روانی مؤثر است.

    مشکلات خونریزی ، به ویژه خونریزی بینی را برطرف می کند.

    نقش کمکی در مشکل کاهش تولید آنزیم هنگام کمبود مواد معدنی در بدن بازی می کند.

    احیای تولید هورمون بدن است.

    عملکردهای ذهنی را پشتیبانی می کند ، حافظه را تقویت می کند.فواید سرکه بالزامیک چیست

    از سلامت عمومی پوست محافظت می کند ، به درمان آکنه ، اگزما و سایر مشکلاتی که روی پوست ایجاد می شود کمک می کند.

    بدن را از باکتری ها و میکروب ها پاک می کند.

    عفونت های واژن را درمان می کند.

    مصرف بیش از حد سرکه بالزامیک خام، سبب تورم گلو شده و به مری و به جداره ی معده، فرد آسیب وارد می کند و فرد دچار معده درد می شود. پس از مصرف سرکه اگر دچار درد یا سوزش معده شدید، از مصرف سرکه بالزامیک اجتناب کنید.

    مصرف بیش از 2 قاشق غذاخوری سرکه، در طول روز مضر است.

    افرادی که به انگور آلرژی دارند باید با احتیاط ، این سرکه را مصرف نمایند.

    سرکه بالزامیک از آب انگور قهوه ای و غنی شده تهیه می شود و گران قیمت تر از انواع سرکه های دیگر است و برای تهیه و قابل استفاده شدن به سال ها و ماه ها زمان نیاز دارد. استفاده از نوعی شیره ی بالزامیک در رژیم غذایی تان مفید است.

    اگر جزو خانم های خانه داری هستید که تمایل دارند تا حد امکان همه چیز را در خانه و به صورت خانگی تهیه کنند پس این قسمت از بخش سلامت نمناک مختص شماست چراکه قصد داریم طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی و البته ایرانی را به شما آموزش دهیم.

    چاشنی های دل خواه (سبزیجات معطر تازه و خشک، پیاز قرمز خرد شده، سیر،عسل یا شکر قهوه ای) از هر کدام یک ق غذاخوری نیاز دارید.

    برای شروع ابتدا لازم است سرکه بالزامیک و روغن زیتون را داخل شیشه ای تمیز و خشک ریخته و مقداری نمک و فلفل سیاه به آن بیافزایید ؛ میزان فلفل و نمک به اندازه ی یک پینچ کافیست ، حالا درب شیشه را خوب ببندید و آن را کامل تکان دهید تا محتویات شیشه به خوبی با هم ترکیب شود. حالا نوبت چشیدن نمک و فلفل سرکه است اگر میزان آنها کافی بود در این مرحله چاشنی های دلخواهی که داخل مواد اولیه گفته شد به محتویات شیشه اضافه کنید و آن را داخل یخچال بگذارید.

    کار شما تمام است و از این مرحله به بعد زمان روند درست شدن سرکه بالزامیک را ادامه خواهد داد.

    پس از چند هفته سرکه ی بالزامیک خانگی شما آماده است فقط کافیست پیش از هر بار مصرف شیشه را به خوبی تکان دهید تا محتویات آن با هم ترکیب شوند چراکه در حالت ساکن ماندن شیشه باعث می شود روغن و سرکه داخل شیشه از هم جدا شوند.

    برای درست کردن شیره بالزامیک درون یک ماهیتابه 450 گرم سرکه ، نصف فنجان شکر و 1 قاشق چای خوری نمک بریزید و آن را روی حرارت محتویات سرکه باید به نصف مقدار بگذارید و اجازه دهید به جوش آید. زمانی که شیره ی سرکه بالزامیک غلیظ شد ، اجازه دهید شیره ی شما سرد شود و سپس آن را درون ظرفی دردار بریزید و در یخچال قرار دهید. شما می توانید سرکه را در انواع سالاد بریزید و از فواید آن استفاده کنید.

    سرکه بالزامیک ، سرکه ای قهوه ای رنگ است که از آب انگور تخمیر نشده بدست میاید و با طعم ترش و منحصر به فرد خود شناخته می شود. سرکه بالزامیک واقعی را ماه ها و سال ها در بشکه های بزرگ چوبی نگهداری می کنند و می تواند حتی با قیمت گرانی نیز فروخته شود. این سرکه به عنوان چاشنی محسوب می شود که در سرو سالاد و میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر این در مزه دار کردن گوشت های بدون چربی ، مرغ و ماهی نیز تاثیر مثبتی دارد و مردم از این افزودنی کم چرب در یک رژیم سالم از لحاظ قلبی استفاده خواهند کرد.

    سرکه بالزامیک از کالری کمی برخوردار است و در اصل کالری آن به دلیل وجود قند می باشد. خبر خوب در این مورد این است که یک قاشق غذاخوری از این سرکه تنها 14 کالری دارد و می تواند جایگزین خوبی برای سس های پرکالری که هزاران کالری دارند ، باشد.

    مقایسه با دیگر چاشنی ها

    در مقایسه با دیگر چاشنی ها که از کالری بالایی برخوردار هستند سرکه بالزامیک از کالری کمی برخوردار می باشد و عمدتا در سرو سالاد و پخت سبزیجات استفاده خواهد شد. به عنوان مثال هر یک قاشق غذاخوری از سرکه بالزامیک 14 کالری دارد در حالی که یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی 119 کالری و سس های روسی ، ایتالیایی و پنیر آبی در هر قاشق 30-60 برابر ، بیشتر از سرکه بالزامیک کالری دارند.فواید سرکه بالزامیک چیست

    تحقیقات انجام شده

    براساس مطالعه ای که در سال 2009 منتشر شد ، مصرف سرکه می تواند به کاهش وزن ، چربی سوزی و تری گلیسرید در مردان کمک کند. افرادی که در این مطالعه کاهش وزن داشتند 15-30 هزارم لیتر برابر 1-2 قاشق غذاخوری سرکه حاوی 14-28 کالری را بصورت روزانه و به مدت 12 هفته مصرف کرده بودند و همچنین این افراد در مقایسه با افرادی که سرکه مصرف نکرده بودند چربی دور شکمی کم تری نیز داشتند.

    کمک به کاهش وزن

    به طور کلی خانواده سرکه ها با ویژگی های ضد چاقی شناخته می شوند و سرکه بالزامیک نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. همانطور که دربالا ذکر شد ، سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات پروبیوتیک می باشد که باعث می شود در طولانی مدت احساس سیری داشته باشید. برخلاف سایر طعم دهنده ها مانند کره و سس مایونز ، سرکه بالزامیک فاقد چربی بوده و معجزه ای در کاهش وزن محسوب می شود.

    از این پس بجای استفاده از روغن در سالاد از سرکه بالزامیک استفاده کنید و همچنین می توان از این سرکه در موارد زیر نیز استفاده کرد :

    تنها روش برای کاهش وزن:

    برای کاهش وزن شما باید کسری از کالری ای که روزانه بدست آورده اید را بسوزانید. هنگامی که این کالری ها سوزانده شوند کاهش وزن آغاز خواهد شد.

    با سوزاندن روزانه 500-1000 کالری در روز می توان کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرمی داشته باشید. 

    سرکه بالسامیک (بالزامیکو) یک چاشنی با منشأ ایتالیایی است. این نوع سرکه معطر و دارای طعم شیرین می‌باشد.[۱]

    به محض برداشت انگور، میوه به آرامی پرس می‌شود و آب به دست آمده در معرض حرارت قرار می‌گیرد (میزان آن معمولاً ۸۰ درجه سانتی‌گراد و زمان آن ۳۶ تا ۴۰ ساعت است). فرآیند گرمایی برای کاهش حجم و از بین بردن باکتری‌ها اعمال می‌شود. در انتهای فرآیند حرارتی، میزان شکر ۲۸ تا ۳۳ درصد بوده و زمانی به این میزان دست پیدا می‌کنیم که از ۱۰۰ لیتر آب‌انگور اولیه ۶۰ لیتر باقی‌مانده باشد (از هر ۲۰۰ کیلوگرم انگور ۱۰۰ لیتر آب‌انگور استخراج می‌شود).

    در مرحلهٔ دوم عصاره همراه بچه سرکه به تانکرهای بزرگی منتقل می‌شوند (مخمرها یا به صورت آماده اضافه می‌گردند یا اینکه با گذشت زمان درون تانکرها بدون دخالت تولیدکننده رشد و تکثیر می‌یابند). درون تانکر، قند تخمیر و به الکل تبدیل و الکل نیز توسط باکتری‌ها اکسید می‌شود.
    مرحله بعدی در تولید سرکه بالزامیک مرحله رسیدن است که حداقل ۳ سال طول می‌کشد (ممکن است این فرآیند تا ۱۲ سال یا بیشتر نیز به طول بینجامد). در مرحله رسیدن از چندین بشکه چوبی با اندازه‌ها و جنس‌های متفاوت استفاده می‌شود؛ حداقل ۳ بشکه برای تولید این محصول نیاز است، اما تعداد آنها را می‌توان به ۵ یا ۷ عدد افزایش داد. هر کدام از بشکه‌ها از چوب خاصی ساخته می‌شود (مانند چوب درخت فندق، گیلاس، بلوط، توت، سرو کوهی و…)؛ هر کدام از چوب‌ها وظیفه خاصی را در مرحله رسیدن بر عهده دارند. فندق مسئول تولید رنگ است، گیلاس طعم شیرین را به محصول منتقل می‌کند و توت ایجادکننده عطر است. پس از ساختن بشکه‌ها به آنها مقداری سرکه بالزامیک از پیش آماده شده افزوده و یک سال آنها را به حالت سکون نگهداری کرده تا میکروارگانیسم‌های مسئول تولید سرکه جذب چوب‌ها شوند.

    بشکه‌ها با توجه به اندازه آنها از بزرگ به کوچک کنار هم چیده می‌شوند؛ حجم آن‌ها بین ۱۰ تا ۷۵ لیتر بوده و جنس آنها در ترتیب قرارگیری و اندازه آنها تأثیری ندارد. محصول به دست آمده از مرحله اول به بشکه شماره یک منتقل شده و یک سال یا بیشتر به حال سکون رها می‌شود. پس از رسیدن به عطر و طعم مطلوب، عصاره به بشکه دوم منتقل می‌گردد و مانند حالت قبل تا رسیدن به عطر و طعم دلخواه در بشکه باقی می‌ماند، پس از آن، عصاره به بشکه سوم منتقل شده و این چرخه تا رسیدن به کوچکترین بشکه ادامه می‌یابد؛ و سرانجام پس از این‌که محصول تمام خصوصیات استاندارد خود را پیدا کرد، محتویات بشکه آخر برای قضاوت در اختیار یک هیئت پنج نفره قرار گرفته و در صورت تأیید بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شود.

    سرکه بالزامیک میزان بالایی شکر دارد، در نتیجه باکتری‌های مولد این سرکه با سایر گونه‌های تولیدکننده سرکه تفاوت دارند. بر اساس تحقیقات ۳۲ گونه از Gluconacetobacter Xylinus در تولید این سرکه نقش دارند. همچنین از آنجا که ماده اولیه تولید این سرکه انگور می‌باشد، محصول به دست آمده حاوی میزان بالایی (حداقل ۸ نوع) از اسیدهای فنولیک بوده که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند؛ تحقیقات نشان می‌دهند که حتی پس از گذشت چند سال از گرفتن عصاره انگور این ترکیبات همچنان در محصول نهایی وجود دارند. هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی میزان ۸۸ کیلو کالری انرژی در بدن تولید کرده که بیشتر آن به علت وجود انواع کربوهیدرات‌ها است. کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و منگنز مواد معدنی موجود در این محصول هستند.
    فواید سرکه بالزامیک چیست

    باید توجه کرد که تمامی سرکه‌های بالزامیک موجود در بازار واقعی نیستند. از میان سه نوع سرکه بالزامیک موجود در سوپر مارکت‌ها تنها یک نوع آن اورجینال بوده و با روشی که در بالا توضیح داده شد تولید می‌شود و بقیه تنها از لحاظ برخی خصوصیات شبیه سرکه بالزامیک اصیل هستند.

    Tradizionale: هر گاه روی برچسب سرکه بالزامیک عبارت ACETO BALSAMICO TRADIZIONALE را مشاهده کردید می‌توانید مطمئن باشید که سرکه بالزامیک اورجینال است.
    این نوع سرکه حداقل باید ۱۲ سال صرف فرایند رسیدنش شده باشد. علاوه بر آن هیئتی از متخصصین کارکشته تمامی مراحل تولید آن را زیر نظر می‌گیرند و مشخصه بارزش نوع بسته‌بندی و فویل آلومینیومی به روی درب آن می‌باشد. قیمت این نوع از سرکه بالزامیک به دلیل زحمات زیادی که صرف تولیدش می‌شود و دارا بودن همه خصوصیات یک سرکه بالزامیک اصیل بسیار بالاست (بین ۷۵ تا ۴۰۰ دلار).

    Condimento Balsamico: تولیدکنندگانی که خارج از مودنا زندگی می‌کنند یا اینکه نمی‌خواهند استانداردهای سختگیرانه تولید سرکه بالزامیک اصیل مودنا را رعایت کنند نیز می‌توانند این نوع سرکه را به بازار عرضه کنند. این نوع سرکه بالزامیک مدت زمان کوتاهی صرف تولیدش می‌شود؛ بنابراین خصوصیات نوع اصیل را ندارد و با نام‌های condimento balsamico یا salsa balsamica یا salsa di mosto cotto عرضه می‌شود.

    Aceto Balsamico di Modena: بیشترین نوع از سرکه بالزامیک که در ایران یافت می‌شود عبارت Aceto Balsamico di Modena را روی برچسب خود دارد. این نوع سرکه با اینکه سرکه بالزامیک نامیده می‌شود فقط تعدادی از خصوصیات سرکه اصیل را دارا می‌باشد. مدت زمان زیادی صرف تولید آن نمی‌شود و ممکن است حاوی آب انگور و سرکه معمولی نیز باشد. با اینحال به این نوع سرکه هم سرکه بالزامیک گفته می‌شود.

    از جمله سرکه های معروف برندهایی چون roberto و corichelli و milano است

    در نتیجه تنها نوعی از سرکه که عبارت ACETO BALSAMICO TRADIZIONALE روی برچسب آن نوشته شده سرکه بالزامیک اصیل است و قیمت آن نیز بسیار بالاست.

    The online version of the Iranian daily Hamshahri

    همشهری آنلاین:
    سرکه بالزامیک چند سالی است در کشور ما محبوبیت یافته و وارد برنامه غذایی‌مان شده است.
    سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملاً پخته شده است، تهیه می‌شود و فرآیند تهیه‌ی آن با بقیه انواع سرکه تا حدی متفاوت است.

    بالزام در لغت به معنای رزین‌هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک هستند.

    به طور کلی ماده اولیه سرکه بالزامیک، انگور سفید است. البته در تولید آن می‌توان از مجموعه ای از میوه هایی مثل سیب، گیلاس، گلابی و زردآلو هم استفاده کرد. اما در پاسخ به این که این سرکه به چه نحوی تولید می‌شود، باید گفت وقتی میوه‌ها چیده می‌شوند، به وسیله‌ی دستگاه‌های مخصوصی تحت فشار قرار گرفته و آب آن‌ها گرفته می‌شود.

    آب انگور سفید یا سایر میوه‌ها حرارتی حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد (به مدت طولانی) می‌بینند تا در نهایت، برخی باکتری‌ها که در انگور موجود است، از بین برود.فواید سرکه بالزامیک چیست

    در سرکه بالزامیک یک سری ترکیبات وجود دارد که می‌تواند میزان حساسیت به انسولین را در افراد بالا ببرد؛ یعنی این که باعث می‌شود انسولین بهتر در بدن عمل کرده و قند را به داخل سلول هدایت کند و در نهایت برای کنترل قند خون در افرادی که یا دیابت دارند یا در مرحله پیش از دیابت هستند، مفید واقع شود بعد در انتهای حرارت، شکر موجود اندازه گیری می‌شود.

    تقریباً هر ۱۰۰ لیتر آب انگور به ۶۰ لیتر سرکه تبدیل می‌شود و بعد از جوشانده شدن برای چند ساعت با باقی عصاره‌ها مخلوط شده و داخل کانترهای بزرگ چوبی از جنس درخت زردآلو یا توت ریخته می‌شود و چند سال در این خمره‌ها باقی می‌ماند. این موضوع که قیمت سرکه بالزامیک در مقایسه با سایر سرکه‌ها تا این حد بالاست، شاید به همین دلیل است که سرکه اصل بالزامیک حداقل به ۱۵ تا ۲۰ سال استراحت نیاز دارد تا بتواند به سر میز هر یک از ما برسد.

    سرکه بالزامیک سه نوع دارد، نوعی که به شکل سنتی در بعضی شهرهای ایتالیا تهیه می‌شود، نوعی که به شکل صنعتی و تجاری تهیه می‌شود و نوع سوم که مخلوطی از این دو است.

    ● ۶ نکته درباره سرکه بالزامیک

    اما فواید تغذیه‌ای ویژه‌ای برای این نوع از چاشنی عنوان شده که عبارتند از:

    ۱) سرکه بالزامیک دارای گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به آن‌ها ترکیبات پلی فنولی گفته می‌شود. ما حداقل ۸ نوع آنتی‌اکسیدان پلی فنولی در سرکه بالزامیک داریم. پلی فنول‌ها رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می‌کنند و تمامی انواع آن ضدسرطان بوده در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی بهبود می‌یابد. از این رو سرکه بالزامیک می‌تواند خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کنندگی داشته باشد.

    در قدیم از این سرکه برای درمان عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شده است.

     

    ۲) سرکه بالزامیک از انگوری تهیه می‌شود که این نوع از انگور حاوی گروهی از فلاونوییدها است. این گروه از فلاونوییدها به علت داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌توانند عملکرد ضد پیری سلول‌های بدن، ضدسرطان و ضدبیماری‌های قلبی عروقی داشته باشند.

    ۳) همه‌ی انواع سرکه چون اسیداستیک دارند تا حدی به کاهش چربی خون کمک می‌کنند و سبب پایین آمدن کلسترول و تری‌گلیسیرید در افرادی می‌شوند که چربی خون بالایی دارند یا مستعد ابتلا به چربی خون بالا هستند.

    نکته‌ی دیگر این که تمامی انواع سرکه از جمله سرکه بالزامیک سبب کاهش اشتها شده و میل سیری را القا می‌کنند؛ یعنی وقتی فردی سرکه بالزامیک را که عمدتاً با سالاد یا غذاهای سرد مصرف می‌شود، می‌خورد؛ تا حدی اشتهایش کاهش یافته و مصرف آن یکی از راه‌های موثر برای کم کردن وزن در افرادی است که رژیم کاهش وزن دارند.

    ۴) سرکه بالزامیک در محیط معده، حالت اسیدی ایجاد می‌کند. به طور معمول در افراد جوان و سالم، محیط معده به اندازه کافی اسیدی است اما در افرادی که به هر علت ترشح اسید معده‌ی آن‌ها کاهش یافته است مانند افراد سالمند یا کسانی که قسمتی از معده آن‌ها با عمل جراحی برداشته شده است، استفاده از این سرکه به اسیدی‌تر شدن محیط معده کمک می‌کند و در نتیجه فرآیند هضم و جذب بسیاری از مواد مغذی بهبود می‌یابد.

    همچنین این محیط اسیدی جذب عناصری مثل کلسیم و آهن را افزایش می‌دهد. بنابراین کسانی که دچار کم خونی و فقر آهن هستند، می‌توانند همراه با گوشت قرمز مختصری سرکه بالزامیک استفاده کنند تا جذب آهن گوشت افزایش یابد.

    ۵) در برخی منابع دیده شده در سرکه بالزامیک یک سری ترکیبات وجود دارد که می‌تواند میزان حساسیت به انسولین را در افراد بالا ببرد؛ یعنی این که باعث می‌شود انسولین بهتر در بدن عمل کرده و قند را به داخل سلول هدایت کند و در نهایت برای کنترل قند خون در افرادی که یا دیابت دارند یا در مرحله پیش از دیابت هستند، مفید واقع شود.

    ۶) از این نوع سرکه می‌توان به میزان چند قاشق مرباخوری در سالاد استفاده کرد. مخلوط سرکه بالزامیک و روغن زیتون یک سس مغذی و سالم برای مصرف سالادها معرفی می‌شود.

    استفاده از این نوع سرکه یا سایر انواع سرکه‌ها در افرادی که مبتلا به رفلاکس یا برگشت اسید معده از معده به طرف مری هستند و دچار سوزش سر دل و ترش کردن می‌شوند، مناسب نیست. همچنین در افرادی که به انواعی از انگور حساسیت دارند، استفاده از این نوع سرکه باید با احتیاط صورت گیرد.

    ● تعادل فراموش نشود

    با همه‌ی خواص ارزشمندی که این نوع سرکه دارد، مصرف افراطی آن می‌تواند به مرور زمان، به دلیل بالا بودن میزان اسیدیته، زخم‌هایی را در ناحیه دهان و مری ایجاد کند و سبب کاهش پتاسیم خون شود. کاهش پتاسیم خون، خود بروز مشکلات عملکردی قلب را به دنبال دارد. به علاوه، در درازمدت این اسیدی شدن خون، پوکی استخوان را در پی خواهد داشت. در ضمن، دیده شده برخی افراد صبح ناشتا، سرکه سیب می‌خورند با این استدلال که به کاهش وزنشان کمک می کند.

    به طور کلی ماده اولیه سرکه بالزامیک، انگور سفید است. البته در تولید آن می‌توان از مجموعه ای از میوه هایی مثل سیب، گیلاس، گلابی و زردآلو هم استفاده کرد .

    باید در اینجا به این نکته اشاره کنیم که این موضوع به هیچ عنوان پایه و اساس علمی نداشته و گرچه سبب کاهش اشتها می‌شود اما چربی سوز نبوده و سبب لاغری نمی‌شود‌.

    تحقیقات نشان داده، افرادی که قرص‌های سرکه سیب می‌خورند (روزی ۳ عدد) نه تنها لاغر نمی‌شوند، بلکه پتاسیم خونشان نیز کاهش یافته و در نهایت، دچار پوکی استخوان می‌شوند. علاوه بر همه این‌ها، مصرف سرکه به سالمندان و کسانی که مبتلا به زخم مری یا دهان هستند نیز توصیه نمی‌شود.

    ● محتویات ۱۰۰ گرم سرکه بالزامیک

    ▪ کربوهیدرات ۱۷ گرم▪ کلسیم ۲۷ میلی‌گرم▪ آهن 0.7 میلی‌گرم▪ فسفر ۱۲ میلی‌گرم▪ سدیم ۲۳ میلی‌گرم

    بیش از ۳ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک در طول روز توصیه نمی‌شود.

    حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

    فواید سرکه بالزامیک چیست

    Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved

    سرکه بالزامیک یک چاشنی ایتالیایی است که با استفاده از آب انگور تخمیر نشده تولید می‌شود. منشا اصلی این سرکه به شهر مودنای ایتالیا در سال ۱۰۴۶ بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد. رنگ بالزامیک قهوه‌ای و امروزه به خاطر طعم خوبش مورد توجه بسیاری از آشپزهای حرفه‌ای قرار دارد. طعم و غلظت بالزامیک بسته به میزان کهنگی‌اش است. به خاطر همین این سرکه را به مدت ۳ تا ۱۲ سال داخل بشگه‌های چوبی نگه می‌دارند. بالزامیک دارای فواید باورنکردنی از جمله کاهش وزن و چربی خون، زیبایی پوست، درمان جراحت و غیره است. در این مقاله می‌خواهیم درباره خواص و عوارض احتمالی این سرکه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این سرکه، سلول‌هایی که در بدن موجب بالا رفتن کلسترول می‌شود را نابود می‌کند. این سرکه هم‌چنین منبع خوبی از  کلسیم، آهن، منگنز، و فسفر به شمار می‌رود؛ به همین دلیل می‌تواند متابولسیم بدن را افزایش دهد. مصرف این سرکه در سالاد و در غذاها می‌تواند جلوی گرفتگی رگ‌ها را بگیرد.

    اسید استیک موجود در این سرکه، ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیک است که به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می‌کند. پروبیوتیک باکتری‌های مفید روده است که برای سلامت روده بسیار موثر است. با خوردن این سرکه، می‌توانید از رفلاکس و سوزش معده جلوگیری کنید. البته این روش درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد، بنابراین ابتدا با مقدار کمی سرکه امتحان کنید. پروبیوتیک موجود در این سرکه به بعضی ار افراد احساس سیری می‌دهد.

    کاهش وزن از خواص تمامی سرکه‌ها است که بالزامیک هم از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که گفتیم چون پروبیوتیک‌های موجود در این سرکه باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند. در نتیجه کسانی که در طول روز بالزامیک می‌خورند، کالری کم‌تری در طول روز مصرف می‌کنند.

    این سرکه اثرات ضدگلیسمی دارد و بعد از غذا از بالا رفتن زیاد قند خون جلوگیری می‌‌کند. به همین خاطر برای افراد دیابتی مناسب است.فواید سرکه بالزامیک چیست

    پلی‌فنول‌های موجود در بالزامیک، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشند. این سرکه به دلیل این که از انگور تهیه شده، می‌تواند جلوی حملات قلبی را گرفته و از ایجاد پلاکت در رگ‌ها جلوگیری کند.

    سرکه‌هایی مثل سرکه سیب برای درمان انواع جوش‌های عفونی و آکنه کاربرد دارد. سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، اسید استیک و آنتی اکسیدان است که موجب تمیزی و روشن شدن پوست صورت می‌شود. برای درمان جوش و آکنه می‌توانید از این سرکه روی همان نواحی که دچار جوش و آکنه شده بمالید.

    خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی این سرکه، آن را به ماده‌ای برای درمان زخم و جراحت تبدیل کرده است. البته این موضوع به گفته کارشناسان تغذیه است و هنوز اثبات علمی نشده است.

    اگر دچار گرفتگی بینی می‌شوید، مقداری از این سرکه را داخل آب جوش بریزید و بخار آن را تنفس کنید تا گرفتگی بینی‌تان برطرف شود.

    اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک برای سلامتو استحکام استخوان ها ضروری است. چون جذب ویتامین ها و مواد معدنی را بهبود می بخشد. این سرکه حاوی مقادیری از کلسیم قابل جذب است که به حفظ استخوان‌ها کمک کرده و خطر بروز شکستگی و درد مفاصل و آرتروز را کاهش می‌دهد.

    امتیاز:

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
    محفوظ می باشد.

    سرکه بالزامیک بخورید. درباره خواص سرکه بالزامیک چه می‌دانید؟ بعد از سرکه سیب و سرکه انگور، سس و سرکه بالزامیک یک چاشنی بسیار مفید و خوشمزه برای لاغری و هضم غذا است. اصلا خوردن سالاد سبزیجات خانگی بدون سرکه بالزامیک هیچ لطفی ندارد!

     اگر می‌خواهید فیبر طبیعی دریافت کنید، از این به بعد، در کنار چاشنی‌ های خانگی مثل سیر ترشی، خیار شور، زیتون و سبزی خوردن از سالاد های مختلف با سس و سرکه بالزامیک هم استفاده کنید؛ صفحه سلامتی مجله دلتا این بار از خواص سرکه بالزامیک با شما سخن می‌گوید، با ما همراه باشید.

    سرکه بالزامیک با نام اختصاری  ABT یکی از محصولات غذایی و چاشنی‌های خوشمزه کشور ایتالیا است و قدمت آن به دوران رم باستان باز می‌گردد. درواقع سرکه‌ بالزامیک نوعی سرکه به ‌رنگ قهوه‌ای تیره است که با استفاده از آب انگور تولید می‌شود.

    از سرکه و سس بالزامیک به دلیل طعم خوشایند آن در بسیاری از غذاها و سالادها استفاده می‌شود؛ شما می‌توانید به راحتی یک بشقاب سالاد ایتالیایی با سس و سرکه بالزامیک میل کنید، بدون آنکه ذره‌ای چاق شوید. در ادامه درباره خواص سرکه بالزامیک بیشتر صحبت می‌کنیم.فواید سرکه بالزامیک چیست

    درباره خواص سرکه بالزامیک چه می‌دانید؟ سس و سرکه بالزامیک در چه غذاها و سالادهایی استفاده می‌شود؟ این چاشنی سالادهای خانگی در کنار روغن زیتون و روغن کنجد کاربرد زیادی برای لاغری و سلامت بدن دارد. بیایید تا با فواید سرکه بالزامیک بیشتر آشنا شویم.

    پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره زیبایی با روغن زیتون به مقاله ” فواید روغن زیتون برای مو ” مراجعه کنید.

    همانطور که گفتیم، مصرف سس و سرکه بالزامیک باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. سرکه بالزامیک مراحل هضم غذا را کند می‌کند؛ در نتیجه شما چاق نخواهید شد. اگر به مصرف فیبر و خوردن انواع مختلف سالاد سبزیجات در رژیم لاغری یا رژیم گیاهخواری علاقه دارید، در کنار روغن زیتون، سس مایونز کم چرب و دیگر چاشنی‌های خوش عطر خانگی از این ماده غذایی استفاده کنید.

    پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره رژیم گیاهخواری به مقاله ” چگونه گیاه خوار شویم ” مراجعه کنید.

    سرکه بالزامیک با آنتی اکسیدان‌های طبیعی که دارد، دشمن رادیکال‌های آزاد است. طبق تحقیق دانشمندان، سرکه بالزامیک می‌تواند اکسیداسیون کلسترول بد را کاهش دهد و از تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها جلوگیری کند.

    برای کنترل و بهبود فشار خون سرکه بالزامیک مصرف کنید. آنتی اکسیدان‌های فراوان این چاشنی مثل سیر ترشی برای سلامت بدن بسیار مفید است؛ وجود همین آنتی اکسیدان‌های طبیعی از تخریب سلول‌ها و عروق خونی جلوگیری می‌کند و باعث بهبود فشار خون می‌شود.

    برای کنترل و درمان دیابت از بامیه، سرکه سیب و سرکه بالزامیک استفاده کنید. سرکه بالزامیک باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. این ماده گلایسمی پایینی دارد و باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود البته در مصرف آن نباید زیاده‌روی کنید. اگر مشکل دیابت دارید، هنگام خرید سرکه بالزامیک به برچسب آن توجه کنید. از خرید سرکه‌هایی که به آنها رنگ یا شکر افزوده شده است، بپرهیزید.

    همانطور که گفتیم، اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک، ترکیبی فعال و پروبیوتیک است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. پروبیوتیک یا همان باکتری‌های مفید، سلامت روده را افزایش می‌دهند و به هضم غذا کمک می‌کنند؛ چه گزینه‌ای بهتر از سرکه بالزامیک؟

    بالزامیک علاوه بر احساس سیری و کمک به هضم غذا، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. با مصرف سرکه بالزامیک می‌توان از بازگشت اسید معده به مری ( رفلاکس معده ) و سوزش آن جلوگیری کرد.

    سرکه بالزامیک حاوی پلی فنول‌هایی است که می‌توانند سیستم گردش خون را بهبود بخشند. این سرکه به ‌دلیل اینکه از انگور تهیه شده است، مثل روغن کنجد و سرکه سیب می‌تواند جلوی حملات قلبی را بگیرد و از ایجاد پلاکت در رگ‌های خونی جلوگیری کند.

    برای تضمین سلامت قلب و باز شدن عروق خونی می‌توانید یک بشقاب سالاد سبزیجات خانگی را به همراه مخلوطی از سرکه سیب و بالزامیک  امتحان کنید.

    پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره خواص سرکه سیب به مقاله ” سرکه سیب درمان کننده هزار و یک درد ”  مراجعه کنید.

    انواع مختلف سرکه مثل سرکه سیب و انگور در کنار آبلیمو و آبغوره می‌توانند به درمان جوش و آکنه کمک کنند. سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضد میکروبی، اسید استیک و آنتی اکسیدان‌های طبیعی است. استفاده مداوم از این سرکه در انواع مختلف سالاد و غذاها باعث درخشندگی پوست و چهره می‌شود.

    بهتر است از این ماده مغذی در ماسک‌های خانگی استفاده کنید و سرکه بالزامیک را به طور مستقیم روی پوست خود نمالید؛ به جای این کار در رژیم غذایی خود از انواع مختلف سرکه‌ها استفاده کنید تا پوست شما تمیز و روشن شود.

    سرکه و انواع مختلف آن خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند سموم بدن به خصوص کبد را از بین ببرد. همچنین بالزامیک به درمان زخم و جای جراحت کمک می‌کند. این ماده غذایی ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس است؛ در نتیجه زخم‌های عفونی بدن را بهبود می‌بخشد.

    برای تهیه این سرکه، آب انگور را به مدت ۳۶ تا ۴۰ ساعت در معرض حرارت ۸۰ درجه سانتیگراد قرار می‌دهند تا حجم آن در اثر تبخیر کاهش پیدا کند و شیرینی آن زیاد شود. در مرحله بعد، با افزودن مخمر به آب انگور، قند آن تخمیر شده و به الکل تبدیل می‌شود؛ توجه داشته باشید که حداقل ۳ سال طول می‌کشد تا سرکه خانگی شما برسد.

    قطعا تهیه سالاد و غذا با سرکه بالزامیک بسیار متفاوت و خوشمزه خواهد شد. این چاشنی خوشمزه و رژیمی در غذاهای مختلف مثل خوراک مرغ با سس بالزامیک، خوراک سبزیجات تنوری و حتی خوراک ماهی استفاده می‌شود، به شما قول می‌دهیم که اگر یک بار طعم این ماده غذایی را در گوشت و انواع مختلف از سالاد سبزیجات بچشید، سراغ چاشنی‌های دیگر نخواهید رفت.

    از هیچ ماده غذایی نباید بیش از حد استفاده کرد. مصرف سرکه بالزامیک خام باعث تورم گلو، سوزش و صدمه به مری می‌شود. همچنین ممکن است با آسیب زدن به جداره‌ معده باعث درد مزمن در این ناحیه شود.

    پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره گیاهخواری در رستوران‌های معروف به مقاله ” ۹ رستوران گیاهی تهران برای گردشگران وگان ” مراجعه کنید.

    نظر شما درباره سرکه و انواع مختلف آن چیست؟ اصلا از این چاشنی لاغری به همراه روغن زیتون در انواع سالادهای خانگی استفاده می‌کنید؟ اگر پاسخ شما منفی است، همین حالا رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

    علائم پوکی استخوان را بشناسید

    فواید سرکه بالزامیک چیست

    جوانه گندم و خواص شگفت انگیز آن

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۲۲ ب٫ظ

    پاسخ

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

  • عکس گاو کارتونی متحرک
  • مرسی

    پاسخ

    ۲۶ دی ۱۳۹۸ در ۹:۱۳ ق٫ظ

    پاسخ

    ۲۶ دی ۱۳۹۸ در ۸:۴۰ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    فواید سرکه بالزامیک چیست

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌ سایت

    قند خون بالا و دیابت چیزی نیست که بتوان آن را کم اهمیت دانست و از کنار آن به سادگی عبور کر…

    امروزه خرید مبل مخصوص جلو تلویزیون یکی از مهمترین خریدها برای تکمیل خانه محسوب می‌شود، چرا که محلی که تلویزیون قرار می‌گیرد یکی از مکان‌هایی است که افراد خانه بیشترین وقت خود را آنجا می‌گذرانند.

    صفحه نخست » پزشکی و سلامت » تغذیه » فواید سرکه بالزامیک | لاغری و کاهش وزن با سرکه بالزامیک

    سرکه بالزامیک فواید زیادی برای سلامتی دارد که شاید از آن اطلاع نداشته باشید به همین علت در این مطلب از بخش تغذیه مجله تصویر زندگی به طور کامل خواص سرکه بالزامیک را برای سلامتی، لاغری، بارداری و پوست و مو شرح داده ایم.

     

    بالزام در لغت به معنای رزین‌هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک هستند. میزان بالایی شکر دارد، در نتیجه باکتری‌های مولد این سرکه با سایر گونه‌های تولیدکننده سرکه تفاوت دارند.فواید سرکه بالزامیک چیست

    سرکه بالزامیک (Balsamic vinegar) نوعی سرکه انگور سفید ایتالیایی معطر و دارای طعم شیرین می‌باشد که به نام های سرکه بالسامیک یا بالزامیکو هم شناخته می شود.

    قدمت آن به زمان رم باستان بازمی گردد. تا حدود 30 سال پیش، ایتالیا نحوه تولید این سرکه را به سایر کشورها نمی‌داد اما در حال حاضر، کشورهای مختلف از جمله اسپانیا توانسته‌اند این سرکه را تولید کنند.

    سرکه بالزامیک ( که با نام اختصاری ABTنیز شناخته می شود) از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملاً پخته شده است، تهیه می‌شود و فرآیند تهیه‌ی آن با بقیه انواع سرکه تا حدی متفاوت است.

    سرکه بالسامیک حاوی مقادیر بالایی استیک اسید، آنتی اکسیدان و کربوهیدرات می باشد، همچنین مواد معدنی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و منگنز به مقادیر زیادی در سرکه بالزامیک یافت می شود.

     

    از سرکه بالزامیک بیشتر به عنوان سس برای تهیه انواع سالاد و سوپ، برنج، پاستا و سالاد میوه استفاده می شود. استفاده از سرکه بالزامیکو به تنهایی برای سلامتی بدن مضر می باشد.

    سرکه بالزامیکو مورد علاقه افراد بسیاری است و از آن در سالادها و غذاهای مختلف استفاده می‌شود و طعم لذیذ و منحصر به فردی دارد.

     

    کالری : 88

    پروتئین : 0.5 گرم

    کربوهیدرات : 17 گرم

    چربی : 0

    قند : 15 گرم

     

    به محض برداشت انگور، میوه به آرامی پرس می شود و آب به دست آمده در معرض حرارت قرارمی گیرد (میزان آن معمولاً 80 درجه سانتی گراد و زمان آن 36تا 40ساعت است).

    فرایند گرمایی برای کاهش حجم و از بین بردن باکتری ها اعمال می شود. در انتهای فرایند حرارتی میزان شکر 28تا33درصد بوده (این میزان شکر در فعالیت مخمرها و باکتری های مطلوب اختلالی ایجاد نمی کند) و زمانی به این میزان دست پیدا می کنیم که از 100لیترآب انگوراولیه 60 لیترباقی مانده باشد(ازهر kg200 انگور kg100 آب میوه استخراج می شود).

    ‏در مرحله دوم عصاره همراه بچه سرکه به تانکرهای بزرگی منتقل میشوند (مخمرها یا به صورت آماده اضافه می گردند یا اینکه با گذشت زمان درون تانکرها بدون دخالت تولید کننده رشد و تکثیر می یابند).

    درون تانکر قند تخمیر و به الکل تبدیل والکل نیز توسط باکتریها اکسید می شود.

     

     

    از میان سه نوع سرکه بالسامیک موجود در سوپر مارکت‌ها تنها یک نوع آن اوریجینال بوده و با روشی که در بالا توضیح داده شد تولید می‌شود و بقیه تنها از لحاظ برخی خصوصیات شبیه سرکه بالزامیک اصیل هستند.

    Tradizionale: هر گاه روی برچسب سرکه بالزامیک عبارت ACETO BALSAMICO TRADIZIONALE را مشاهده کردید می‌توانید مطمئن باشید که سرکه بالزامیک اوریجینال است.

    این نوع سرکه که در بالا نیز تصویرش را مشاهده می‌کنید حداقل باید ۱۲ سال صرف فرایند رسیدنش شده باشد. علاوه بر آن هیئتی از متخصصین کارکشته تمامی مراحل تولید آن را زیر نظر می‌گیرند و مشخصه بارزش نوع بسته‌بندی و فویل آلمینیومی روی در آن می‌باشد.

    قیمت این نوع از سرکه بالزامیک به دلیل زحمات زیادی که صرف تولیدش می‌شود و دارا بودن همه خصوصیات یک سرکه بالزامیک اصیل بسیار بالاست (بین ۷۵ تا ۴۰۰ دلار).فواید سرکه بالزامیک چیست

    Condimento Balsamico: تولیدکنندگانی که خارج از مودنا زندگی می‌کنند یا اینکه نمی‌خواهند استانداردهای سختگیرانه تولید سرکه بالزامیک اصیل مودنا را رعایت کنند نیز می‌توانند این نوع سرکه را به بازار عرضه کنند. این نوع سرکه بالزامیک که در بالا تصویرش را مشاهده می‌کنید مدت زمان کوتاهی صرف تولیدش می‌شود؛ بنابراین خصوصیات نوع اصیل را ندارد و با نام‌های condimento balsamico یا salsa balsamica یا salsa di mosto cotto عرضه می‌شود.

    Aceto Balsamico di Modena: بیشترین نوع از سرکه بالزامیک که در ایران یافت می‌شود عبارت Aceto Balsamico di Modena را روی برچسب خود دارد.

    این نوع سرکه با اینکه سرکه بالزامیک نامیده می‌شود فقط تعدادی از خصوصیات سرکه اصیل را دارا می‌باشد. مدت زمان زیادی صرف تولید آن نمی‌شود و ممکن است حاوی آب انگور و سرکه معمولی نیز باشد. با اینحال به این نوع سرکه هم سرکه بالزامیک گفته می‌شود.

    در نتیجه تنها نوعی از سرکه که عبارت ACETO BALSAMICO TRADIZIONALE روی برچسب آن نوشته شده سرکه بالزامیک اصیل است و قیمت آن نیز بسیار بالاست.

     

    برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه بالزامیک علاوه بر طعم دلپذیر خود، فواید بسیاری برای سلامت بدن، از بهتر کردن رنگ و روی صورت تا کم کردن چربی خون، دارد.

    یکی از مهمترین و اصلی ترین فواید سرکه بالزامیک کمک به کنترل و کاهش وزن است زیرا این چاشنی خوشمزه موجب کند شدن روند هضم غذا و در نتیجه جلوگیری از پرخوری شده و به کاهش وزن کمک شایانی می کند.

    حداقل 8 نوع آنتی اکسیدان پلی فنولی در سرکه بالزامیک هست. پلی فنول ها ضدسرطان بوده در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی بهبود می یابد. از این رو سرکه بالزامیک می تواند خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کنندگی داشته باشد.

    آنتی اکسیدانها جلوی عملکرد سلول‌های سمی در بدن که سطح کلسترول خون را بالا می‌برند را بگیرند و بدین ترتیب از چربی‌های بد خون بکاهند.

    سرکه ی بالزامیک با کاهش اکسیداسیون کلسترول بد از تشکیل پلاک در سرخرگها جلوگیری کند.

  • عکسهای زیبای پروفایل روز پدر
  •  

    سرکه بالزامیک می‌تواند از فشارخون بکاهد. افزودن سرکه بالزامیک به غذا به مرور زمان موجب پایین آمدن فشارخون بالا می‌شود. همچنین با جایگزین کردن سرکه با چربی و روغن‌های مضر می‌توان تا حد بسیاری از حجم مصرف چربی‌ها کاست.

    آنتی اکسیدان سرکه ی بالزامیک می تواند به بهبود فشارخون از طریق جلوگیری از تخریب سلولها کمک کنند.

     

    وقتی سرکه بالسامیک به همراه غذا مصرف شود، قند خون را تنظیم می‌کند. سرکه ی بالزامیک ممکن است سبب بهبود حساسیت به انسولین شود.

    این ماده دارای نمایه ی گلایسمی پائینی است و سبب افزایش ناگهانی قندخون نمی شود، اگرچه حاوی مقداری قند است و افراد دیابتی باید در مورد میزان مصرف آن احتیاط کنند.

     

    آنتی اکسیدانهای موجود در سرکه ی بالزامیک ، سلولهای تخریب شده را ترمیم کرده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند.

    با مصرف مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان سیستم ایمنی شما ممکن است بتواند سدهای دفاعی مورد نیاز بدنتان را بهتر فراهم کند.

     

    فواید سرکه بالزامیک چیست

     

    سرکه ی بالزامیک سبب کند شدن مراحل هضم غذا می شود و به جلوگیری از پرخوری کمک می کند.

    بدلیل وجود مواد قندی طبیعی موجود در آن شما می توانید یک سس سالاد یا مارینید بدون شکر از آن بسازید.

    پروبیوتیک‌های موجود در سرکه بالزامیکو کمک می‌کنند که فرد احساس سیری طولانی‌تری داشته باشد.

    هنگام خرید سرکه ی بالزامیک به برچسب آن توجه کنید از خرید سرکه هایی که به آنها رنگ یا شکر افزوده شده است، بپرهیزید.

    توجه کنید برای ایجاد هر گونه تغییری در رژیم غذاییتان با پزشک دیابت خود مشورت نمایید.

     

    اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک، ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیک است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. پروبیوتیک یا همان باکتری‌های مفید، سلامت روده را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند و در عین حال کل عملکرد سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

     

    سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، اسید استیک و آنتی‌اکسیدان است. این ترکیبات می‌توانند به مرور زمان رنگ و روی چهره را بهبود بخشند.

    همچنین این نوع سرکه را می‌توان برای درمان آکنه به صورت موضعی استفاده کرد. البته به دلیل اینکه ممکن است موجب ایجاد لکه شود، بهتر است به طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد.

    در یک کاسه یک قاشق چای خوری سرکه بالزامیک و 2 قاشق چای خوری آب را با هم ترکیب کنید، با استفاده از یک پد پنبه ای این محلول را بر روی پوست بمالید فقط از تماس با دور چشم خودداری کنید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

     

    سال‌های بسیاری است که از سرکه بالسامیک برای درمان زخم‌ها و جراحت‌ها استفاده می‌شود. گفته می‌شود سرکه بالزامیک، ضد قارچ، ضد باکتری و ضدویروس است. البته این مدعا هنوز به درستی بررسی و تحقیق نشده است.

     

    با افزودن کمی سرکه بالزامیک به آب جوش و تنفس بخار آن می‌توان گرفتگی بینی را برطرف کرد.

     

    با مصرف سرکه بالزامیک می‌توان از بازگشت اسید معده به مری و سوزش معده پیشگیری کرد. البته این درمان برای همه مناسب نیست.

    بنابراین ابتدا بهتر است مقدار کمی از این سرکه را مصرف کرده و ببینید آیا علائم سوزش معده کمتر می‌شود یا خیر.

     

    از آنجایی که سرکه بالزامیک از انگور به دست می‌آید، می‌تواند جلوی حملات قلبی را گرفته و از ایجاد پلاکت در رگ‌های خونی پیشگیری کند.

    از آنجایی که این نوع سرکه حاوی پلی فنول است، می‌تواند سیستم گردش خون را بهبود بخشد.

     

    ماهیت اسیدی سرکه بالسامیک به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی موی سر شناخته می شود.

    مقداری سرکه بالسامیک را با نسبت 1 به 2 با آب مخلوط کنید ( 1 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک را با 2 قاشق غذاخوری آب ) و بر روی موها بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

     

    مصرف سرکه از جمله سرکه بالزامیک یک روش طبیعی برای سم زدایی بدن و از بین بردن چربی های کبد می باشد. همچنین سرکه بالزامیک برای درمان کبد چرب مفید است.

     

    سرکه بالزامیک برای درمان تهوع صبحگاهی در دوران بارداری مفید می باشد، زنان باردار می توانند یک قطره سرکه بالزامیک را به صبحانه خود اضافه کنند و بخورند.

    کلسیم موجود در سرکه بالزامیک برای شکل گیری و تقویت استخوان ها و دندان های جنین مفید می باشد.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در سرکه بالزامیک برای حفظ سلامتی زنان باردار در دوران بارداری مناسب می باشد.

    توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف سرکه بالزامیک به دلیل خاصیت اسیدی می تواند سوزش سردل را در دوران بارداری تشدید کند.

     

    اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک به بهبود هضم غذا کمک کرده و با افزایش حرکات روده باعث درمان یبوست می شود.

     

    اگر سرکه بالسامیک را به تنهایی بنوشید، گلویتان ممکن است دچار التهاب شود و مری شما آسیب ببیند.

    زیاده روی در مصرف سرکه بالزامیک می تواند باعث درد معده شود.

    با همه ی خواص ارزشمندی که این نوع سرکه دارد، مصرف افراطی آن می تواند به مرور زمان، به دلیل بالا بودن میزان اسیدیته، زخم هایی را در ناحیه دهان و مری ایجاد کند و سبب کاهش پتاسیم خون شود. پس تعادل فراموش نشود.

    کاهش پتاسیم خون، خود بروز مشکلات عملکردی قلب را به دنبال دارد. به علاوه، در درازمدت این اسیدی شدن خون، پوکی استخوان را در پی خواهد داشت.

    طبع سرکه بالسامیک سرد و خشک است.

    به هیچ وجه سرکه بالسامیک را ناشتا مصرف نکنید.

    درست است که این سرکه باعث کاهش اشتها شده و برای کاهش وزن مفید است اما خاصیت چربی سوزی ندارد و زیاده روی در مصرف آن برای سلامتی بدن مضر می باشد.

     

    منابع

    fa.wikipedia.org

    coca.ir

    namnak.com

    article.tebyan.net

    نام:

    فواید سرکه بالزامیک چیست
    فواید سرکه بالزامیک چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *