فواید روغن کنجد بر پوست و مو

دوره مقدماتی php
فواید روغن کنجد بر پوست و مو
فواید روغن کنجد بر پوست و مو

در مقاله قبلی توضیح دادیم که متاسفانه عموم مردم روغن کنجد را با روغن ارده کنجد اشتباه می گیرند در حالی که طب سنتی استفاده از روغن کنجد را ممنوع و مضر می داند و در واقع این روغن ارده کنجد است که برای پخت غذا و سرخ کردن و حتی برای پوست صورت و موی سر مفید است. به همین دلیل در مقاله قبل در مورد خواص روغن ارده کنجد و مضرات روغن کنجد در پخت و پز و تهیه سالاد صحبت کردیم و در این مقاله به بیان خواص روغن ارده کنجد برای پوست صورت و موی سر توضیحات کاملی ارائه خواهیم داد.

روغن ارده کنجد از دسته روغن های نیمه خشک شونده است که می ­تواند بصورت خوراکی در پخت و پز و نیز تهیه سالاد استفاده گردد. از روغن ارده کنجد علاوه بر فواید درمانی و استفاده در طب سنتی جهت تولید صابون و به عنوان ماده موثره برخی لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر کرم ­های مرطوب کننده استفاده می­ گردد.

روغن ارده کنجد به واسطه داشتن امگا 3، 6 و 9 به سهولت به ریشه مو رسوخ یافته و عمل تغذیه کامل مو را انجام می­ دهد. این روغن به علت خاصیت تیره ­کنندگی می ­تواند به همراه برخی روغن های دیگر نظیر روغن نارگیل و روغن بادام به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده شود.

فواید روغن کنجد بر پوست و مو

دوره مقدماتی php

به علت نگهداری حیوانات خانگی شیوع شپش در موی افراد افزایش یافته است. روغن ارده کنجد به سبب خاصیت آروماتیکی می­ تواند در رفع آلودگی شپش مو بسیار موثر باشد. همچنین از این روغن می­توان برای رفع شوره سر و رفع التهابات پوستی سر بطور موثری استفاده نمود. خاصیت تغذیه ­کنندگی این روغن از ریزش مو جلوگیری نموده و باعث درخشانی و حالت دهی آن می­ گردد.

خواص روغن ارده کنجد بر روی پوست در طب سنتی به دو شیوه تازه­ خوری دانه و یا استحصال روغن مورد تجویز طبیبان حاذق سنتی بوده است. به لحاظ مقاومت بالای این گیاه به خشکی، کشت گونه ­ها و واریته­ های متنوعی از این دانه با ارزش در کشور ما توسعه یافته است. علاوه بر توجه طب سنتی به روغن ارده کنجد، شرکت های بزرگ و مطرح که برندهای معتبر و به نامی را در جهت مراقبت از پوست تولید و عرضه می­ نمایند. از روغن این دانه گیاهی با ارزش، به عنوان یکی از مواد موثر اولیه برای تولید انواع محصولات مراقبتی پوست بهره­ می­ گیرند.

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی و نیز وجود مواد آنتی اکسیدان قوی سبب شده است که از این روغن در طب سنتی به عنوان داروی مهمی در حفظ سلامت و شادابی پوست استفاده شود. استفاده از فرآوردهای صنعتی محصولات آرایشی بهداشتی به کلی مضر و ممنوع است و الزاما باید با توجه به نوع پوست از لحاظ چرب و یا خشک بودن صورت گیرد. در حالیکه استفاده از روغن ارده کنجد برای تمامی پوستهای چرب، خشک و یا مختلط میسر است. البته توصیه می ­شود از این روغن برای پوست های چرب با احتیاط استفاده شود.

استفاده روغن ارده کنجد بر روی پوست به عنوان سم زدا، محافظت از اشعه مضر خورشید، خاصیت ضد التهابی، از بین بردن ضایعات قارچی و باکتری ها و بهبود زخم بسیار مفید می باشد. همچنین استفاده مداوم و صحیح آن برای درخشندگی و لطافت پوست در طب سنتی توصیه گردیده است. در کشورهای آفریقایی از روغن ارده کنجد به عنوان کرم ضد آفتاب قوی برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر ناشی از اشعه­ های خورشیدی استفاده می ­شود. این روغن همچنین برای محافظت پوست از اثر نیش پشه ­ها در این مناطق کاربرد دارد.

خواص روغن کنجد برای چاقی صورت نیز از مواردی است که در مراجع معتبر طب سنتی بدان اشاره شده است. در حقیقت موثر ترین روش طبیعی تعریف شده در طب سنتی ایران استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می ­باشد.

فاکتورهای زیادی در زیبایی صورت افراد موثر هستند. لکن میزان چاقی و یا لاغری صورت متناسب با جثه فرد می ­تواند موثرترین عامل موثر باشد. در برخی موارد وجود چهره نحیف و لاغر، نامتناسب با جثه فرد می­تواند زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از راهکارهای موثر درمان در طب سنتی استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می­ باشد.

استفاده  از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می ­تواند بعنوان روشی مطمئن، طبیعی و نیز مقرون بصرفه، جایگزین روش هایی گردد که به واسطه استفاده از تزریق مواد مصنوعی به زیر پوست صورت، انجام می­ گیرد.

تزریق ژل سنتتیک، علاوه بر گران­ قیمت بودن در بسیاری از موارد به علت پایین بودن کیفیت مواد اولیه و یا عدم تبحر پزشک معالج در تزریق مواد، سبب بروز مشکلات و عوارض جدی می ­گردد. استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می­ تواند به عنوان یک روش طبیعی بی­ خطر در کنار سایر تدابیر مورد استفاده عموم افراد بدون هیچ محدودیتی قرار گیرد.

خاصیت حجم دهنگی روغن ارده کنجد سبب شده است که طب سنتی توجه ویژه ­ای به استفاده از این روغن برای چاقی صورت داشته باشد. وجود ترکیبات پروتئینی، انواع ویتامین­ ها و نیز وجود خاصیت آنتی ­اکسیدانی قوی روغن ارده کنجد سبب شده است که از آن به عنوان یک حجم دهنده طبیعی صورت و گونه استفاده شود.

استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می ­تواند برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و نیز درخشندگی پوست مورد توجه قرار گیرد. استفاده مداوم از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت، به صورت روزانه می ­تواند به عنوان یک روش امن و غیر تهاجمی برای تصحیح شکل لاغری چهره افراد مورد استفاده قرار گیرد.

به منظور افزایش خاصیت روغن کنجد برای چاقی صورت توصیه می­ گردد ابتدا پوست صورت به وسیله پن و یا صابون های غیر قلیایی شسته و خشک گردد. برای افزایش میزان جذب لازم است قبل از استعمال روغن ارده کنجد، پوست صورت به مدت 5 دقیقه کاملا ماساژ داده شود. بعد از استعمال روغن بر روی پوست صورت نیز لازم است، برای افزایش میزان جذب روغن ارده کنجد توسط پوست، مجددا پوست صورت ماساژ داده شود.

همچنین برای افزایش خاصیت روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می ­توان آن را به صورت مخلوطی با سایر روغن های موثر بر روی پوست مورد استفاده قرار داد. یکی از روغن های مهمی که می ­تواند خواص روغن ارده کنجد بر روی چاقی صورت را افزایش دهد، استفاده از روغن زالو می­ باشد.

استفاده از موادی نظیر گلاب و گلیسیرین نیز در افزایش خاصیت روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می­ توانند موثر واقع گردند. همچنین مصرف برخی مواد خوراکی نظیر کله گوسفند مانند بناگوش و… نیز می ­توانند برای ترمیم پوست صورت مفید واقع گردند.

استفاده از برخی تمرین های ورزشی ویژه گونه و صورت، نیز می ­تواند نتایج استفاده از روغن ارده کنجد برای چاقی صورت را بهبود بخشد. یکی از ورزش های رایج، حبس کردن هوا در داخل دهان شبیه یک بادکنک به مدت 60 ثانیه است. توصیه می­ شود عمل دم و حبس هوا و خارج کردن آن بصورت متوالی چندین مرتبه در روز توسط بیمار اجرا گردد. همچنین بادکش صورت نزد متخصص طب سنتی بسیار مفید است. این موضوع در تاثیر خاصیت روغن ارده کنجد برای چاقی صورت می ­تواند مفید فایده باشد.

اگر همچنان سوالی در مورد خواص روغن ارده کنجد برای پوست و مو دارید میتوانید از طریق بخش دیدگاه ها سوال خود را مطرح نمائید تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخ شما را بدهند.

سلام و خسته نباشید خدمت شما عرضم به حضورتون آیا روغن ارده کنجد برای اگزامای سر و صورت مفید است؟ آیا نتیجه قابل مشاهده ای میدهد؟

گرم است/اگزمااز مصرف مواد غذایی با طبع گرم و ادویه جات پرهیز شود.ضماد اگزما مفید است.موضع را با لعاب اسفرزه هفته ای 3بار 10 دقیقه ماسک نمایید.ماءالجبن و ماءالشعیر طبیعی مفید است.حمام زیاد بروید اما در زمانهای کوتاه،تعریق برایتان مضر است.مالیدن سرکه با کمی آب کرفس و مقداری کمی بوره ارمنی در حمام بر بدن مفید است.کد99 مجموعه مفید استگل سرشور مفید است.حجامت مفید است.

باعرض سلام وخسته نباشید؛تفاوت روغن کنجدوروغن ارده ی کنجد درچیست؛؟ماازکنجدکشت شده ی خودمون روغن تهیه کردیم ایاضرردارداستفاده ی ازآن؟

روغن ارده کنجد پخته شده است ومورد تائید است روغن کنجد سرد است/

سلام آیا روغن ارده کنجد برای ریزش موی سکه ای ریش تاثیر دارد؟


بله بسیار مفید است/

این روغن برای یبوست شدید کبد چرب سنگ کلیه و صفرا مفید هست جواب بدید ممنون


بله مفید است

فواید روغن کنجد بر پوست و مو

سلام استفاده از روغن ارده کنجد برا موهای بچه ۸ساله که طبع صفرا دارد وموهای خیلی کم و نازک داره مفید میباشد؟


بله مفید است

سلام مطلب مفید بود من نمیدونم سوالاتی دارم کجا باید بپرسم ؟


سوالات خود را بپرسید

سلام،طرز استفاده روغن ارده کنجد برای صورت چطوره؟

خواص روغن کنجد بر روی پوست : توجه فرمایید روغن کنجد در طب سنتی ممنوع و مضر است در هر متن روغن کنجد لحاظ مینمایید در تمام متن باید روغن ارده کنجد ذکر شود.خواص روغن کنجد بر روی پوست و نیز خواص روغن کنجد برای چاقی صورت به واسطه ترکیباتی است که این روغن از آن بهره¬مند است. این ترکیبات سبب شده است که بتوان از آن در زمینه¬های بهداشتی، آرایشی و همچنین درمانی بصورت موثر استفاده نمود. استفاده از خواص روغن کنجد بر روی پوست از جمله موارد پزشکی است که در راستای حفظ سلامت و شادابی پوست از دیر باز مورد توجه قرار گرفته است. شناسایی دانه کنجد و خواص درمانی آن، به ویژه تاثیر شگفت¬انگیز خواص روغن کنجد بر روی پوست از زمان بابلیان و آشوریان آغاز شد. از فرآورده¬های این دانه روغنی در طب سنتی به اشکال مختلف در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها بنحو موثری استفاده شده است. رجوع به نسخ و منابع معتبر طب سنتی استفاده از این دانه روغنی را در ایام گذشته در درمان بسیاری از بیماریهای پوستی تایید می¬نماید. خواص روغن کنجد بر روی پوست در طب سنتی به دو شیوه تازه¬خوری دانه و یا استحصال روغن مورد تجویز طبیبان حاذق سنتی بوده است. بلحاظ مقاومت بالای این گیاه به خشکی،کشت گونه¬ها و واریته¬های متنوعی از این دانه با ارزش در کشور ما توسعه یافته است. علاوه بر توجه طب سنتی به خواص روغن کنجد، شرکتهای بزرگ و مطرح که برندهای معتبر و به نامی را در جهت مراقبت از پوست تولید و عرضه می¬نمایند از روغن این دانه گیاهی با ارزش، بعنوان یکی از مواد موثر اولیه برای تولید انواع محصولات مراقبتی پوست بهره¬ می-گیرند. امروزه بسیاری از برندهای مشهور در ترکیب کرمهای مرطوب کننده، آبرسان و نیز کیوتن و ضد چروک از ماده موثره روغن کنجد خالص برای افزایش کارایی و کیفیت محصول خود استفاده می¬نمایند. بالا بودن میزان اسید چرب اشباع نشده در روغن کنجد سبب شده است که خواص روغن کنجد بر روی پوست با تاثیر پذیری و پایداری بالایی صورت گیرد. خواص روغن کنجد بر روی پوست و نیز خواص روغن کنجد برای چاقی صورت بیشتر تحت تاثیر آنتی اکسیدان طبیعی و لیگنان موجود در این روغن می¬باشد. باید توجه داشت که ترکیبات شیمیایی موجود در روغن کنجد تحت تاثیر گونه و واریته این گیاه متفاوت است. این موضوع مهم را می¬بایست در پروسه درمانی توسط این روغن برای تاثیر¬گذاری مطمئن¬تر بر روی پوست مورد توجه جدی قرار داد. همچنین پروسه تولید روغن از دانه کنجد نیز در میزان توفیق مراحل درمانی عارضه¬های پوستی بسیار مهم هستند. در حال حاضر روغن کنجد متاسفانه در شیوه¬های صنعتی برای سود¬آوری بیشتر از طریق پرس گرم و تحت درجه حرارات بالا صورت می¬گیرد که این موضوع می¬تواند خواص درمانی مورد نظر در درمان بیماریهای پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. باید توجه داشت، روغن کنجدی را می¬تواند برای پشیگیری و یا درمان عارضه پوستی مورد استفاده قرار داد که از طریق شیوه صحیح و زیر 40 درجه سانتیگراد استحصال شده باشد. موضوع تصفیه و خالص سازی استاندارد روغن کنجد نیز از موارد دیگری است که در خواص روغن کنجد بر روی پوست بسیار حائز اهمیت است. روشهای تصفیه روغن کنجد: استفاده از روشهای شستشوی مستقیم با آب، ته¬نشین کردن، صاف کردن و یا استفاده از روش رایج سانتریفوژ می¬تواند خلوص روغن استحصالی را تضمین نماید. همچنین عمل تصفیه به واسطه جدا سازی تمامی ناخالصی¬ها می¬تواند در افزایش میزان پایداری و جلوگیری از شیوع آلودگیهای میکروبی موثر باشد. قطعا استفاده از خواص روغن کنجد بر روی پوست شدیدا متاثر از توجه به واریته و نوع استحصال روغن می¬باشد. چه بسا استفاده از روغن کنجدی که به روشهای غیر استاندارد و تجاری استحصال شده باشد، می¬تواند باعث بروز آلودگی¬های میکروبی و نیز عوارض ثانویه در پوست گردد. بنابراین استفاده از روشهای صحیح استحصال روغن و یا تهیه روغن از مراکز عرضه معتبر و دارای مجوز¬های لازم می¬تواند کارساز باشد. ترکیب شیمیایی روغن کنجد: این روغن متعلق به گروه اسیدهای اولئیک و لینولئیک می¬باشد که کمتر از 15 درصد اسید چرب اشباع دارد. بیشترین میزان اسیدهای چرب این روغن شامل پالمتیک و استئاریک می¬باشد. همانگونه که ذکر شد خواص روغن کنجد بر روی پوست بر اساس میزان اسیدهای چرب غیر اشباع آن می¬باشد که بیش از 85 درصد اسیدهای روغن را تشکیل می¬دهد. این اسیدها عمدتا از رده اسید اولئیک و اسید لینولئیک می¬باشند که خواص درمانی این اسیدهای چرب غیر اشباع در بیمارهای و عوارض پوستی در طب سنتی به اثبات رسیده است. خواص روغن کنجد بر روی پوست به واسطه روغنی بودن این محصول در درجه اول سبب ایجاد نرمی و لطافت در پوست می¬گردد. در طب سنتی خواص روغن کنجد بر روی پوست به واسطه خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریا

باسلام.آیا مصرف خوراکی روغن ارده ی کنجد و یا ماساژ بدن با آن ، برای درمان ام اس مفید است ؟؟؟


بله روغن گرم است

منظور از روغن ارده کنجد چیست وایا دربازار آماده هست?زه


محصول موجود در مجموعه است/

  • عکس باران خواننده
  • آیا برای صورتی که بسیار جوش میزند مفید هست لطفا جواب بدهید

    جوش صورتاصول تغذیه سالم را رعایت نمایید.از مصرف مواد غذایی با طبع گرم،سس مایونز،کاکائو و ادویه پرهیز شود.حب کبد،حجامت،عرق کاسنی و شاتره و شربت سکنجبین مفید است.صورت را با آب گرم بشویید.سرکه + گلاب به صورت بمالید.ماسک قره قروت به صورت بمالید.آبلیمو+سفیده تخم مرغ شب ها 2ساعت روی صورت قرار داده شود.بخور بابونه و گشنیز انجام شود.لعاب اسفرزه هفته ای 3بار 30 دقیقه ماسک شود.از مواد شیمیایی روی پوست استفاده نشود.صورت را هرروز با صابون قهوه ای بشویند.محلول ضد جوش مجموعه مفید است.کد99 مجموعه مفید استگل سرشور استفاده شود.

    سلام من برای رشد مجدد مو از ترکیب روغن سیاه دانه وروغن ارده کنجد استفاده می کنم آیا ترکیب این دو می تواند اثری منفی داشته باشد


    خیر /خوب است

    روغن کنجد یکی از بهترین و سالم ترین روغن های گیاهی برای پخت و پز و زیبایی پوست و مو می باشد که در سال های اخیر نیز طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده است.

    کنجد یکی از مقوی ترین دانه های خوراکی می باشد که بیش از 5000 سال است در مصر، چین و روم باستان برای افزایش انرژی بدن مورد استفاده قرار گرفته است.

    در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با خواص جادویی روغن کنجد برای پوست صورت، تقویت موهای سر، رشد ابرو و مژه ها آشنا کنیم.
    همچنین به برخی از فواید دارویی و درمانی روغن کنجد برای سلامتی بدن و لاغری اشاره کرده ایم، پس در ادامه با کوکا همراه باشید :

    توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک یا روغن بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

    روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد به عنوان یکی از بهترین روغن های گیاهی برای درمان اگزما و پسوریازیس شناخته می شود.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    مقادیر بالای ویتامین E موجود در روغن کنجد از اکسیداسیون سلول های پوست جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان سزامول موجود در روغن کنجد باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

    ماسک روغن کنجد برای پوست صورت

    یک قاشق غذاخوری روغن کنجد را با 5 قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب در حرکات دایره ای بر روی پوست صورت و دور چشم ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب سرد خوب بشویید.

    خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی روغن کنجد به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. همچنین مقادیر بالای ویتامین E، ویتامین D و ویتامین های B موجود در روغن کنجد برای درمان جای جوش مفید هستند.

    ماسک روغن کنجد و زردچوبه

    8 قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با 5 قاشق غذا خوری روغن کنجد مخلوط کنید، این مخیوط را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید.

    ماسک روغن کنجد و شکر

    2 قاشق چای خوری روغن کنجد را با 10 قطره روغن اوکالیپتوس و 2 قاشق شکر ترکیب کنید، این ترکیب را به آرامی بر روی پوست بمالیدو بگذارید 15-20 دقیقه بماند سپس با آب بشویید.

    روغن کنجد یکی از بهترین مرطوب کننده ها و نرم کننده های طبیعی پوست صورت و بدن است که شما بدون ترس از عوارض جانبی می توانید از آن استفاده کنید.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن کنجد آن را به یکی از بهترین ضد آفتاب های طبیعی تبدیل کرده که از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

    ماسک روغن کنجد و سرکه سیب برای آفتاب سوختگی

    4 قاشق غذا خوری سرکه سیب سرخ شده را با 4 قاشق غذا خوری آب و 5 قاشق غذا خوری روغن کنجد مخلوط کنید، آن را بر روی آفتاب سوختگی ها بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید.

    روغن کنجد یک آبرسان قوی است که با بهبود گردش خون در زیر چشم به درمان سیاهی دور چشم کمک می کند.

    گفته می شود که ماساژ صورت با روغن کنجد یک یا دو مرتبه در روز باعث چاقی صورت می شود.

    روغن کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی که دارد یکی از بهترین روغن های گیاهی برای ماساژ است که با بهبود گردش خون در پوست صورت و بدن باعث پاک سازی و سم زدایی پوست می شود.

    اسید های چرب و ویتامین های موجود در روغن کنجد رنگ موی طبیعی را حفظ می کند، از سفیدی زودرس موی سر جلوگیری کرده و حتی رنگ مو را تیره تر می کند.

    روغن کنجد با بهبود جریان خون در پوست سر باعث تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.

    ماسک روغن کنجد برای موی سر

    مقداری روغن کنجد را در ظرفی بریزید و کمی حرارت دهید تا گرم شود، این روغن را بر روی پوست سر و مو ها ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

    روغن کنجد یک مرطوب کننده طبیعی پوست و مو می باشد که خارش پوست سر را کاهش داده و به درمان شوره سر کمک می کند.

    همچنین خواص ضد التهابی، ضد قارچی و اسیدهای چرب و ویتامین های موجود در روغن کنجد هم برای درمان شوره سر مفید هستند.

    روغن کنجد با بهبود گردش خون در پوست سر و با تقویت فولیکول های موی سر از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.

    روغن کنجد یک روش طبیعی برای درمان شپش سر محسوب می شود، در واقع روغن کنجد با از بین بردن شپش و تخم شپش به درمان این بیماری کمک می کند.

    روغن کنجد با بهبود گردش خون در ابرو ها باعث تقویت و افزایش رشد ابرو ها شده و به پرپشت شدن ابرو ها کمک می کند.

    هر شب قبل از خواب مقداری روغن کنجد را بر روی ابرو ها به صورت دایره ای ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب ولرم بشویید.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    رو روشی دیگر 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با نصف قاشق غذا خوری آب لیموترش تازه و 5 قطره روغن اسانس رزماری ترکیب کنید و بر روی ابرو ها ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب خوب بشویید. از این روش 2 بار در روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

    گفته می شود که روغن کنجد با افزایش جریان خون در مژه ها در 2 تا 3 هفته باعث تقویت و افزایش رشد مژه می شود.

    هر شب قبل از خواب یک قطره روغن کنجد را با یک تکه پنبه بر روی مژه ها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم بشویید.

    روغن کنجد یکی از بهترین روغن های گیاهی برای سم زدایی و پاک سازی کبد است که به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

    ماساژ نوزادان و کودکان با روغن کنجد باعث افزایش رشد و بهبود خواب آن ها می شود.

    ماساژ پوست کشاله ران با روغن کنجد به درمان سوختگی پوشک نوزادان کمک می کند.

    مطالعات نشان داده که اسید چرب غیر اشباع موجود در روغن کنجد می توانند باعث افزایش سطح پروتئین لپتین شوند، این هورمون با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

    روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد باعث از بین رفتن هلیکوباکتر پیلوری که یکی از عوامل ایجاد کننده ی زخم معده است، می شود.

    روغن کنجد از زمان های گذشته به عنوان یک ملین طبیعی و ملایم شناخته می شود که با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست و هموروئید یا بواسیر کمک می کند.

    برای درمان یبوست روزی 2 قاشق روغن کنجد بکر مصرف کنید.

  • عکس نوشته آریو
  • روغن کنجد مانند انواع روغن های گیاهی به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B و اسید های چرب مفیدی که دارد به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و حمله ی قلبی را کاهش می دهد.

    روغن کنجد به دلیل محتوای پایین سدیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. یک مطالعه در هند نشان داده که اگر افراد مبتلا به فشار خون بالا روغن کنجد را به مدت 45 روز استفاده کنند، نه تنها فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها کاهش می یابد بلکه لاغرتر هم می شوند.

    مقادیر بالای منیزیم موجود در روغن کنجد باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. مطالعات نشان داده که روغن کنجد باعث کاهش گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت می شود.

    مس، روی و کلسیم موجود در کنجد به رشد و تقویت استخوان های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهند.

    مقادیر بالای آمینواسید تیروزین موجود در روغن کنجد به طور مستقیم باعث افزایش سروتونین در مغز شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

    روغن کنجد دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و به همین دلیل برای سلامت دهان و رفع بوی بد دهان مفید می باشد.

    روغن کنجد یکی از بهترین روغن هایی است که متخصصان دندانپزشکی استفاده از آن را توصیه می کنند، روغن کنجد با کاهش پلاک بر روی دندان ها، خطر پوسیدگی را کاهش داده و باعث سفیدتر شدن دندان می شود.

    برای سفید تر شدن دندان ها هر روز صبح به مدت 10 دقیقه روغن کنجد را در دهان خون نگهدارید و پس از آن دندان ها مسواک کنید.

    روغن کنجد حاوی مقادیر بالای فیتیک اسید است که به طور مستقیم با کاهش رشد سرطان ارتباط دارد. همچنین مقادیر بالای منیزیم و کلسیم موجود در روغن کنجد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

    مقادیر بالای مس و روی موجود در روغن کنجد گردش خون را بهبود بخشیده و با افزایش گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی کمک می کنند.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    روغن کنجد حاوی مقادیر بالای مس که یک ماده ضد التهابی طبیعی است، می باشد به همین دلیل روغن کنجد را برای درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس استفاده می کنند.

    گفته می شود که روغن کنجد تورم مفاصل را کاهش می دهد و استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می کند.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی، سردرد و تب بالا کمک می کند.

    روغن کنجد به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد از ابتلا به آنفلونزا و سینوزیت پیشگیری می کند. یک مطالعه در سوئد نشان داده که استفاده از روغن کنجد به عنوان قطره بینی به درمان خشکی و گرفتگی بینی در سرماخوردگی کمک می کند.

    تحقیقات نشان داده که روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان بیماری ام اس (MS) مفید می باشد.

    روغن کنجد به ویژه روغن کنجد بکر و بابو می تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

    روغن کنجد باعث کاهش فشار خون بالا می شود به همین دلیل ممکن است با دارو هایی که برای کاهش فشار خون استفاده می شوند، تداخل دارویی ایجاد کند.

    گفته می شود که روغن کنجد با افزایش تولید هورمون ها باعث انقباض رحم شده و خطر ابتلا به سقط جنین و زایمان زودرس در زنان باردار را افزایش می دهد به همین دلیل بهتر است که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف روغن کنجد اجتناب کنند.

    زیاده روی در مصرف روغن کنجد باعث چاقی و افزایش وزن و همچنین اسهال می شود.

    طبیعت روغن کنجد گرم و خشک می باشد. روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین های B از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانوتنیک اسید، پیریدوکسین و اسید فولیک، آهن، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر و روی می باشد.

    در حال حاضر در بازار ایران هر لیتر روغن کنجد حدود 32000 تومان می باشد.

    در ادامه بخوانید : خواص روغن بنفشه

    منابع : organicfacts – curejoy – goodhealthacademy

    فال حافظ

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    روغن کنجد از دانه‌های گیاه کنجد گلدار، با نام علمی Sesamum indicum گرفته می‌شود. خاستگاه این گیاه شرق آفریقا و هندوستان است، اما در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان کشت می‌شود. روغن کنجد به دلیل داشتن طعم دلچسب و دلپذیر و مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع (اسیدهای چربی که در دمای اتاق به شکل مایع هستند و در ساختار خود یک یا چند پیوند دوگانه دارند)، یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها برای پخت و پز است.

    اما آیا این روغن در بیرون از آشپزخانه هم فایده‌ای دارد؟ آیا برای پوست مفید است؟ برای اینکه با خواص این روغن و فواید آن برای پوست بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

    روغن کنجد محافظت موثری در برابر زیان‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد یا مولکول های ناپایدار دارد. این مضرات می‌توانند به ساختار سلولی پوست شما آسیب برسانند.

    روغن کنجد می‌تواند میکروارگانیسمهای مضر را از بین برده یا رشد آنها را متوقف کند.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    روغن کنجد می‌تواند سبب کاهش التهاب و تورم پوستی شود.

    درجه کومدون‌زایی این روغن نسبتا پایین است. یک بانک اطلاعاتی غیر رسمی، روغن‌ها و کره‌های مختلف را با توجه به خاصیت انسداد منافذ آنها بین اعداد صفر تا پنج، رتبه بندی می‌کند. براین اساس، رتبه صفر بدان معنا است که روغن موردنظر منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، در حالی که رتبه پنج به معنای مسدودکننده بودن آن است.

    بر اساس تحقیقاتی که در سال ۱۹۸۹ در نشریه جامعه‌ی شیمی‌دانان زیبایی منتشر شد، روغن کنجد تصفیه شده دارای رتبه کمدوژن ۱ و روغن کنجد تصفیه نشده دارای رتبه کمدوژن ۳ است. بنابراین روغن‌های غیر کومدون‌زا، مانند روغن کنجد، گزینه مناسبی برای بیشتر پوست‌ها هستند.

    از آن جایی که روغن‌های غیر کومدون‌زا منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند، به نظر می‌رسد روغن کنجد برای پوست‌های مستعد آکنه، گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین ممکن است خواص ضد التهابی روغن کنجد، به فواید آن بر اثرات ضد آکنه بیفزاید، البته در حال حاضر این مساله از نظر علمی کاملا اثبات نشده است.

    با وجود اینکه تحقیقات اندکی درباره این روغن (به ویژه با توجه به فواید آن برای مراقبت از پوست) انجام شده، یافته‌های خوبی درباره خواص آنتی اکسیدان، ضد‌ میکروبی و ضد التهابی آن موجود است.

    روغن کنجد حاوی ویتامین E است که می‌تواند به محافظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی، مانند اشعه فرابنفش نور خورشید، آلودگی هوا و سموم، کمک کند.

    این روغن همچنین حاوی چندین اسید چرب ضروری است. این اسیدها مرطوب کننده‌های موثری هستند که می‌توانند به انعطاف پذیری، نرمی و آبرسانی پوست شما کمک کنند.

    استفاده از روغن کنجد برای بیشتر افراد بی خطر است. با توجه به اینکه هر ماده‌ای می‌تواند سبب بروز واکنش حساسیتی (به ویژه در افرادی که پوست حساسی دارند) شود، بهتر است پیش از استفاده، آن را روی پوست خود امتحان کنید.

    توجه داشته باشید، در صورتی که به دانه کنجد حساسیت دارید، نباید از روغن آن نیز استفاده کنید.

    روغن کنجد، جزو روغن‌های ضروری نبوده و نیازی نیست پیش از مصرف، آن را رقیق کنید. سعی کنید روغن کنجد خالصی پیدا کنید از سایر ترکیبات و مواد شیمیایی عاری باشد. بروشور محصول را مطالعه کنید تا دریابید که آیا روغن خالص است یا اینکه دارای مواد افزودنی است. می‌توانید روغن کنجد را به مقدار زیاد، برای ماساژ دادن یا مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنید.

    اگر علاوه بر استفاده از سرم ضد آکنه از روغن کنجد برای از بین بردن آکنه یا جای آن استفاده می‌کنید، کافی است آن را با یک تکه پنبه روی ناحیه مورد نظر مالش دهید و بگذارید یک شب کامل روی محل باقی بماند. در صورتی که قصد لایه‌برداری از پوست خود را دارید (تا سلول ها و لایه‌های مرده از بین بروند) این کار به جذب بهتر روغن به داخل پوست کمک می‌کند.

    طعم دلپذیر روغن کنجد، آن را به گزینه‌ای عالی برای استفاده در غذاهایی که با روغن داغ به مقدار بسیار کم و برای مدت کوتاه در ماهیتابه های چینی تفت داده می شوند و نیز به عنوان چاشنی سالاد تبدیل کرده است.

    تحقیقات نشان می دهند این روغن می‌تواند علاوه بر کاهش فشار خون، به کاهش کلسترول و التهاب در بدن نیز کمک کند. همچنین طی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ بر روی نمونه‌های حیوانی صورت گرفت، مشخص شد که این روغن خواص زیادی در پیشگیری از بیماری‌های سخت (خصوصا سرطان) دارد.

    خواص ضد باکتری روغن کنجد، آن را به یک دهان‌شویه موثر تبدیل کرده است. استفاده از این روغن به عنوان دهان‌شویه، یک روش آیورودا۱۳ است که به “روغن کِشی” معروف است. در این روش، روغن را بدون بلعیدن یا غرغره کردن، در دهان می‌گردانید و سپس آن را خارج می‌کنید.

    شواهد حاکی از آن است که روغن کنجد رقیق شده ممکن است به درمان یبوست خفیف نیز کمک کند. برای این منظور ، یک یا دو قاشق غذاخوری روغن کنجد را با آب مخلوط کنید و روزی دو بار بنوشید.

    مواد مغذی و خواصی که باعث شده‌اند روغن کنجد برای پوست شما مفید باشد، روی موهای شما نیز تاثیر می‌گذارند. مقداری روغن کنجد را روی پوست کف سر و موهای خود ماساژ دهید. در صورت خشک بودن، این کار را روی نوک موها (انتهای ساقه‌ی مو) بیشتر تکرار کنید. روغن باید حداقل یک ساعت روی مو یا پوست سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

    روغن کنجد با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی خود به چند روش به پوست شما کمک می‌کند. این امر به ویژه برای پوست‌های مستعد آکنه و جای جوش موثرتر است.

    این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی، فواید بسیاری برای سلامتی دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش فشار خون و کلسترول اشاره کرد.

    اگر می‌خواهید از روغن کنجد برای پوست خود استفاده کنید، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست (برای اطمینان از اینکه آیا گزینه مناسبی برای نوع پوست شما هست یا خیر) مشورت کنید.

    شما در استفاده از روغن کنجد چه تجربیاتی داشته‌اید؟ آیا این روغن با پوست شما سازگار است؟ نظرات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

    منبع:

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » روغن کنجد: مضرات و خواص کلی روغن کنجد برای پوست و مو و لک صورت

    روغن کنجد (به انگلیسی Sesame Oil) مثل روغن زیتون معمولا در آشپزی استفاده می شود.

    پزشکان هر دو طب غربی و آیورودا خواص زیادی برای روغن کنجد قائل هستند.

    روغن کنجد دارای خواص زیادی بوده از جمله برای پوست و مو، لک صورت و رفع چین و چروک، و  تقویت مو بسیار مفید است.

    روغن کنجد, خواص کلی روغن کنجد, مضرات روغن کنجد, خواص روغن کنجد, طبع روغن کنجد, خواص روغن کنجد برای پوست و مو, روغن کنجد برای لک صورت, روغن کنجد برای چین و چروک

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    شما می توانید از روغن کنجد برای همه نیازهای غذایی و خوراکی خود استفاده کنید و همچنین تمام نیازهای مراقبت از پوست خود را نیز براورده کنید.

    با این حال، اگر جزو افرادی هستید که به بادام زمینی یا مواد دیگر آلرژی دارید در مصرف روغن کنجد حتما احتیاط کنید.

    برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

    روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است.

    دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

    روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود.

    این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

    نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

    خواص کلی روغن کنجد

    خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر ۵ گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

    این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

    ۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

    همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

    بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

    مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

    محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

    این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

    مضرات روغن کنجد

    کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

    این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

    این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

    بنابراین، مصرف کنجد خود را متعادل کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

    حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

    اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌ کنید.

    آنافیلاکسی، یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

    تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

    این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

    درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

    خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

    گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

    به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

    به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

    بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌ کنید.

  • عکس ثنا جون تولدت مبارک
  • کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

    اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

    خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

    اما استفاده بیش‌ از حد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

    این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

    درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌ می‌یابد. این موضوع ممکن است باعث طاسی کامل شود.

    گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است. گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

    روغن کنجد در بین روغن‌های گیاهی سالم و پر مصرف‌ترین‌ روغن است‌.

    این روغن طبع‌ گرم و تر ( مزاج دموی‌ ) دارد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است‌.

    روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به مو بزنید.

    روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند.

    چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

    می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

    آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

    پوست نرم و مرطوب روغن کنجد با مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E می‌تواند نقش یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را برای هر نوع پوستی بازی کند.

    روغن کنجد در درجه‌های مختلف تصفیه، در بازار وجود دارد و اگر بخواهید این روغن را به صورت خالص استفاده کنید، بد نیست با چند قطره گلاب یا اسانس مورد علاقه‌تان آن را معطر کنید.

    چند قطره از این روغن می‌تواند حین حمام یا بعد از آن کل پوست بدن را نرم و مرطوب کند و همچنین این روغن به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی، بهترین درمان برای رفع چروک و ترک زانو، ترک آرنج و ترک پاشنه‌ پا است.

    استفاده‌ی روزانه از روغن کنجد، پوست خشک این قسمت‌ها را نرم و ترمیم کرده و دیگر نیازی به درمان دارویی نخواهد بود.

    در میان مواد طبیعی، گیاهان اندکی وجود دارند که بتوانند مانع تاثیر اشعه‌ی مضر آفتاب بر پوست شوند.

    در این میان روغن کنجد این خاصیت شگفت‌آور را دارد و می‌تواند کار یک کرم ضدآفتاب موثر را انجام دهد!

    ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد نمی‌گذارند آفتاب، رد خود را با لک و چروک‌ها روی پوست صورت‌ و بدن‌تان حک کند.

    همین ویژگی این روغن را تبدیل به روغن جوانی پوست کرده است.

    مصرف مداوم روغن کنجد به جای کرم‌ دست و صورت، مصداق یک تیر و دو نشان است، چون همزمان با نرمی پوست، مانع پیری زودرس آن نیز می‌گردد.

    خواص روغن کنجد برای پوست و مو

    روغن کنجد مثل بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند سموم روی پوست را در خود حل کرده و پوست را به صورت عمیق تمیز کند.

    با ترکیب مقداری روغن کنجد و شکر و یک ربع زمان برای ماساژ، می‌توانید پوست صورت و بدن‌تان را از شر عمیق‌ترین آلودگی‌ها رها کنید.

    روغن کنجد به سرعت از طریق پوست جذب شده و همه‌ی خواص خود را به بدن و پوست و مو می‌رساند.

    مواد مغذی موجود در این روغن را با روغن‌های گیاهی دیگری مثل زیتون و آفتابگردان چند برابر کرده و به پوست خود، خصوصا در بخش‌های آسیب‌دیده بمالید.

    این روغن با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، آسیب‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد.

    جالب است بدانید که این روغن یک ضدباکتری طبیعی است.

    برای همین پوست ملتهب از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم از تصمیم شما برای استفاده‌ی منظم از روغن کنجد استقبال می‌کنند.

    اگرچه محصولات خالص گیاهی ریسک مصرف بسیار کمتری در مقایسه با محصولات شیمایی دارند.

    با این حال قبل از استفاده از این روغن برای هر کاربردی، مقدار کمی از آن را روی دست بمالید.

    اگر حساسیتی به آن نداشتید، این روغن را وارد چرخه‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی روزانه‌تان کنید.

    یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد.

    چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

    محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد.

    پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد.

    خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید.

    بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید.

    اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد.

    در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود.

    ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد.

    با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است.

    هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

    وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد.

    این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود.

    نتیجه‌ی این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه های قهوه ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند.

    همه‌ی اینها در مجموعه‌ای به نام «هیپرپیگمانتاسیون» قرار می‌گیرد.

    روغن کنجد برای لک صورت

    روغن کنجد از جمله ی بهترین روغن های گیاهی به نظر بسیاری از کارشناسان می باشد برای از بین بردن لک صورت است.

    این روغن به علت خواص ضد پیری که دارد به بازسازی سلول های پوست و همچنین ثابت ماندن حالت ارتجاعی پوست کمک می کند.

    اسیدهای چرب موجود در این روغن خاصیت ضد التهابی دارند و از ایجاد لک و آکنه بر روی صورت در اثر اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کنند.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    رفع تصرف از بیش از ۲۷ هزار متر مربع اراضی دولتی در همدان

    سرعت اینترنت هنوز به قبل کرونا نرسیده است

    اینستاگرام: باگ جدید اینستاگرام با قابلیت اشتراک گذاری تصاویر بسیار طویل و آزاردهنده

    قیمت طلا: روند افزایشی طلا ادامه دارد

    صنعت کشور را با بومی سازی اشتباه بیمار نکنیم

    افزایش قیمت خودرو: دستور رئیس جمهور برای رسیدگی سریع به افزایش قیمت خودرو

    دعای روز شنبه / ذکر روز شنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    آلپرازولام: عوارض، چاقی، در بارداری / دیازپام یا آلپرازولام / آلپرازولام و ژلوفن

    طرز تهیه کیک لیمو و ماست / کیک لیمویی / کیک لیمو فرانسوی

    اینترنت رایگان : ۹۰ درصد دانشگاهیان اینترنت رایگان دریافت کردند

    پروازهای داخلی و خارجی / لغو پرواز / آخرین اخبار: محدودیت پروازهای کیش برداشته شد

    بی ام و : نگرانی بی ‌ام ‌و از تداوم وضعیت قرمز فروش خودرو در اروپا

    فال چوب / فال چوب روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی آنلاین نایریکا)

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    شهرکرد: مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهرکرد

    طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو خوشرنگ: چند روش با تمام نکات

    انواع سمبوسه : لیست و طرز تهیه انواع سمبوسه

    دعای غلبه بر ترس و اضطراب و انواع مختلف آن از معصومین (ع)

    عید قربان: تاریخ عید قربان ۱۴۰۰ و ۹۹، اخبار، داستان، متن تبریک، اس ام اس، شعر

    کاهش وزن اصولی و سریع: کاهش وزن ناگهانی / ورزش، برنامه رژیم غذایی و رژیم ساده

    اپلیکیشن‌ های آلوده همچنان قربانی می‌گیرند!

    خرما / خواص و مضرات خرما / خواص خرما برای کودکان، در بارداری، خرما و لاغری

    متی مازول: عوارض و در بارداری / آیا قرص متی مازول چاق کننده است

    سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش: به نظر شورای نگهبان احترام می‌گزارم

    نجفی فردا محاکمه می‌شود / فرزند قالیباف، نجفی را به دادگاه می‌کشاند

    قیمت نفت / اوپک / آخرین اخبار مربوط به صادرات و قیمت نفت

    پوکی استخوان: پیشگیری، تشخیص، درمان گیاهی با طب سنتی و قرآنی، کشک و ورزش

    واگذاری استقلال و پرسپولیس: آخرین اخبار / اعلام نحوه واگذاری استقلال و پرسپولیس

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » روغن کنجد: مضرات و خواص کلی روغن کنجد برای پوست و مو و لک صورت

    روغن کنجد (به انگلیسی Sesame Oil) مثل روغن زیتون معمولا در آشپزی استفاده می شود.

    پزشکان هر دو طب غربی و آیورودا خواص زیادی برای روغن کنجد قائل هستند.

    روغن کنجد دارای خواص زیادی بوده از جمله برای پوست و مو، لک صورت و رفع چین و چروک، و  تقویت مو بسیار مفید است.

    روغن کنجد, خواص کلی روغن کنجد, مضرات روغن کنجد, خواص روغن کنجد, طبع روغن کنجد, خواص روغن کنجد برای پوست و مو, روغن کنجد برای لک صورت, روغن کنجد برای چین و چروک

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    شما می توانید از روغن کنجد برای همه نیازهای غذایی و خوراکی خود استفاده کنید و همچنین تمام نیازهای مراقبت از پوست خود را نیز براورده کنید.

    با این حال، اگر جزو افرادی هستید که به بادام زمینی یا مواد دیگر آلرژی دارید در مصرف روغن کنجد حتما احتیاط کنید.

    برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

    روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است.

    دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

    روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود.

    این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

    نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

    خواص کلی روغن کنجد

    خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر ۵ گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

    این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

    ۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

    همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

    بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

    مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

    محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

    این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

    مضرات روغن کنجد

    کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

    این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

    این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

    بنابراین، مصرف کنجد خود را متعادل کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

    حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

    اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌ کنید.

    آنافیلاکسی، یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

    تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

    این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

    درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

    خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

    گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

    به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

    به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

    بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌ کنید.

  • مضرات نخود خام
  • کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

    اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

    خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

    اما استفاده بیش‌ از حد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

    این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

    درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌ می‌یابد. این موضوع ممکن است باعث طاسی کامل شود.

    گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است. گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

    روغن کنجد در بین روغن‌های گیاهی سالم و پر مصرف‌ترین‌ روغن است‌.

    این روغن طبع‌ گرم و تر ( مزاج دموی‌ ) دارد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است‌.

    روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به مو بزنید.

    روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند.

    چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

    می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

    آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

    پوست نرم و مرطوب روغن کنجد با مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E می‌تواند نقش یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را برای هر نوع پوستی بازی کند.

    روغن کنجد در درجه‌های مختلف تصفیه، در بازار وجود دارد و اگر بخواهید این روغن را به صورت خالص استفاده کنید، بد نیست با چند قطره گلاب یا اسانس مورد علاقه‌تان آن را معطر کنید.

    چند قطره از این روغن می‌تواند حین حمام یا بعد از آن کل پوست بدن را نرم و مرطوب کند و همچنین این روغن به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی، بهترین درمان برای رفع چروک و ترک زانو، ترک آرنج و ترک پاشنه‌ پا است.

    استفاده‌ی روزانه از روغن کنجد، پوست خشک این قسمت‌ها را نرم و ترمیم کرده و دیگر نیازی به درمان دارویی نخواهد بود.

    در میان مواد طبیعی، گیاهان اندکی وجود دارند که بتوانند مانع تاثیر اشعه‌ی مضر آفتاب بر پوست شوند.

    در این میان روغن کنجد این خاصیت شگفت‌آور را دارد و می‌تواند کار یک کرم ضدآفتاب موثر را انجام دهد!

    ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد نمی‌گذارند آفتاب، رد خود را با لک و چروک‌ها روی پوست صورت‌ و بدن‌تان حک کند.

    همین ویژگی این روغن را تبدیل به روغن جوانی پوست کرده است.

    مصرف مداوم روغن کنجد به جای کرم‌ دست و صورت، مصداق یک تیر و دو نشان است، چون همزمان با نرمی پوست، مانع پیری زودرس آن نیز می‌گردد.

    خواص روغن کنجد برای پوست و مو

    روغن کنجد مثل بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند سموم روی پوست را در خود حل کرده و پوست را به صورت عمیق تمیز کند.

    با ترکیب مقداری روغن کنجد و شکر و یک ربع زمان برای ماساژ، می‌توانید پوست صورت و بدن‌تان را از شر عمیق‌ترین آلودگی‌ها رها کنید.

    روغن کنجد به سرعت از طریق پوست جذب شده و همه‌ی خواص خود را به بدن و پوست و مو می‌رساند.

    مواد مغذی موجود در این روغن را با روغن‌های گیاهی دیگری مثل زیتون و آفتابگردان چند برابر کرده و به پوست خود، خصوصا در بخش‌های آسیب‌دیده بمالید.

    این روغن با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، آسیب‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد.

    جالب است بدانید که این روغن یک ضدباکتری طبیعی است.

    برای همین پوست ملتهب از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم از تصمیم شما برای استفاده‌ی منظم از روغن کنجد استقبال می‌کنند.

    اگرچه محصولات خالص گیاهی ریسک مصرف بسیار کمتری در مقایسه با محصولات شیمایی دارند.

    با این حال قبل از استفاده از این روغن برای هر کاربردی، مقدار کمی از آن را روی دست بمالید.

    اگر حساسیتی به آن نداشتید، این روغن را وارد چرخه‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی روزانه‌تان کنید.

    یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد.

    چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

    محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد.

    پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد.

    خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید.

    بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید.

    اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد.

    در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود.

    ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد.

    با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است.

    هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

    وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد.

    این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود.

    نتیجه‌ی این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه های قهوه ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند.

    همه‌ی اینها در مجموعه‌ای به نام «هیپرپیگمانتاسیون» قرار می‌گیرد.

    روغن کنجد برای لک صورت

    روغن کنجد از جمله ی بهترین روغن های گیاهی به نظر بسیاری از کارشناسان می باشد برای از بین بردن لک صورت است.

    این روغن به علت خواص ضد پیری که دارد به بازسازی سلول های پوست و همچنین ثابت ماندن حالت ارتجاعی پوست کمک می کند.

    اسیدهای چرب موجود در این روغن خاصیت ضد التهابی دارند و از ایجاد لک و آکنه بر روی صورت در اثر اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کنند.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    رفع تصرف از بیش از ۲۷ هزار متر مربع اراضی دولتی در همدان

    سرعت اینترنت هنوز به قبل کرونا نرسیده است

    اینستاگرام: باگ جدید اینستاگرام با قابلیت اشتراک گذاری تصاویر بسیار طویل و آزاردهنده

    قیمت طلا: روند افزایشی طلا ادامه دارد

    صنعت کشور را با بومی سازی اشتباه بیمار نکنیم

    افزایش قیمت خودرو: دستور رئیس جمهور برای رسیدگی سریع به افزایش قیمت خودرو

    دعای روز شنبه / ذکر روز شنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    آلپرازولام: عوارض، چاقی، در بارداری / دیازپام یا آلپرازولام / آلپرازولام و ژلوفن

    طرز تهیه کیک لیمو و ماست / کیک لیمویی / کیک لیمو فرانسوی

    اینترنت رایگان : ۹۰ درصد دانشگاهیان اینترنت رایگان دریافت کردند

    پروازهای داخلی و خارجی / لغو پرواز / آخرین اخبار: محدودیت پروازهای کیش برداشته شد

    بی ام و : نگرانی بی ‌ام ‌و از تداوم وضعیت قرمز فروش خودرو در اروپا

    فال چوب / فال چوب روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی آنلاین نایریکا)

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    شهرکرد: مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهرکرد

    طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو خوشرنگ: چند روش با تمام نکات

    انواع سمبوسه : لیست و طرز تهیه انواع سمبوسه

    دعای غلبه بر ترس و اضطراب و انواع مختلف آن از معصومین (ع)

    عید قربان: تاریخ عید قربان ۱۴۰۰ و ۹۹، اخبار، داستان، متن تبریک، اس ام اس، شعر

    کاهش وزن اصولی و سریع: کاهش وزن ناگهانی / ورزش، برنامه رژیم غذایی و رژیم ساده

    اپلیکیشن‌ های آلوده همچنان قربانی می‌گیرند!

    خرما / خواص و مضرات خرما / خواص خرما برای کودکان، در بارداری، خرما و لاغری

    متی مازول: عوارض و در بارداری / آیا قرص متی مازول چاق کننده است

    سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش: به نظر شورای نگهبان احترام می‌گزارم

    نجفی فردا محاکمه می‌شود / فرزند قالیباف، نجفی را به دادگاه می‌کشاند

    قیمت نفت / اوپک / آخرین اخبار مربوط به صادرات و قیمت نفت

    پوکی استخوان: پیشگیری، تشخیص، درمان گیاهی با طب سنتی و قرآنی، کشک و ورزش

    واگذاری استقلال و پرسپولیس: آخرین اخبار / اعلام نحوه واگذاری استقلال و پرسپولیس

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » روغن کنجد: مضرات و خواص کلی روغن کنجد برای پوست و مو و لک صورت

    روغن کنجد (به انگلیسی Sesame Oil) مثل روغن زیتون معمولا در آشپزی استفاده می شود.

    پزشکان هر دو طب غربی و آیورودا خواص زیادی برای روغن کنجد قائل هستند.

    روغن کنجد دارای خواص زیادی بوده از جمله برای پوست و مو، لک صورت و رفع چین و چروک، و  تقویت مو بسیار مفید است.

    روغن کنجد, خواص کلی روغن کنجد, مضرات روغن کنجد, خواص روغن کنجد, طبع روغن کنجد, خواص روغن کنجد برای پوست و مو, روغن کنجد برای لک صورت, روغن کنجد برای چین و چروک

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    شما می توانید از روغن کنجد برای همه نیازهای غذایی و خوراکی خود استفاده کنید و همچنین تمام نیازهای مراقبت از پوست خود را نیز براورده کنید.

    با این حال، اگر جزو افرادی هستید که به بادام زمینی یا مواد دیگر آلرژی دارید در مصرف روغن کنجد حتما احتیاط کنید.

    برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

    روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است.

    دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

    روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود.

    این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

    نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است.

    خواص کلی روغن کنجد

    خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر ۵ گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

    این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

    ۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

    همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

    بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

    مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

    محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

    این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

    مضرات روغن کنجد

    کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

    این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

    این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

    بنابراین، مصرف کنجد خود را متعادل کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

    حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

    اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌ کنید.

    آنافیلاکسی، یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

    تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

    این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

    درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

    خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

    گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

    به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

    به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

    بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌ کنید.

  • خلاصه داستان فیلم متری شیش ونیم
  • کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

    اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

    خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

    اما استفاده بیش‌ از حد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

    این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

    درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌ می‌یابد. این موضوع ممکن است باعث طاسی کامل شود.

    گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است. گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

    روغن کنجد در بین روغن‌های گیاهی سالم و پر مصرف‌ترین‌ روغن است‌.

    این روغن طبع‌ گرم و تر ( مزاج دموی‌ ) دارد و برای فصل پاییز و زمستان مناسب است‌.

    روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به مو بزنید.

    روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند.

    چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

    می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

    آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

    پوست نرم و مرطوب روغن کنجد با مواد مغذی، اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E می‌تواند نقش یک کرم عالی مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را برای هر نوع پوستی بازی کند.

    روغن کنجد در درجه‌های مختلف تصفیه، در بازار وجود دارد و اگر بخواهید این روغن را به صورت خالص استفاده کنید، بد نیست با چند قطره گلاب یا اسانس مورد علاقه‌تان آن را معطر کنید.

    چند قطره از این روغن می‌تواند حین حمام یا بعد از آن کل پوست بدن را نرم و مرطوب کند و همچنین این روغن به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی، بهترین درمان برای رفع چروک و ترک زانو، ترک آرنج و ترک پاشنه‌ پا است.

    استفاده‌ی روزانه از روغن کنجد، پوست خشک این قسمت‌ها را نرم و ترمیم کرده و دیگر نیازی به درمان دارویی نخواهد بود.

    در میان مواد طبیعی، گیاهان اندکی وجود دارند که بتوانند مانع تاثیر اشعه‌ی مضر آفتاب بر پوست شوند.

    در این میان روغن کنجد این خاصیت شگفت‌آور را دارد و می‌تواند کار یک کرم ضدآفتاب موثر را انجام دهد!

    ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد نمی‌گذارند آفتاب، رد خود را با لک و چروک‌ها روی پوست صورت‌ و بدن‌تان حک کند.

    همین ویژگی این روغن را تبدیل به روغن جوانی پوست کرده است.

    مصرف مداوم روغن کنجد به جای کرم‌ دست و صورت، مصداق یک تیر و دو نشان است، چون همزمان با نرمی پوست، مانع پیری زودرس آن نیز می‌گردد.

    خواص روغن کنجد برای پوست و مو

    روغن کنجد مثل بسیاری از روغن‌های گیاهی دیگر، خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند سموم روی پوست را در خود حل کرده و پوست را به صورت عمیق تمیز کند.

    با ترکیب مقداری روغن کنجد و شکر و یک ربع زمان برای ماساژ، می‌توانید پوست صورت و بدن‌تان را از شر عمیق‌ترین آلودگی‌ها رها کنید.

    روغن کنجد به سرعت از طریق پوست جذب شده و همه‌ی خواص خود را به بدن و پوست و مو می‌رساند.

    مواد مغذی موجود در این روغن را با روغن‌های گیاهی دیگری مثل زیتون و آفتابگردان چند برابر کرده و به پوست خود، خصوصا در بخش‌های آسیب‌دیده بمالید.

    این روغن با تسهیل گردش خون در پوست، پاک‌سازی سلول‌های مرده و تقویت پوست جدید، آسیب‌های مختلف پوستی را از بین می‌برد.

    جالب است بدانید که این روغن یک ضدباکتری طبیعی است.

    برای همین پوست ملتهب از عفونت‌های قارچی یا باکتریایی هم از تصمیم شما برای استفاده‌ی منظم از روغن کنجد استقبال می‌کنند.

    اگرچه محصولات خالص گیاهی ریسک مصرف بسیار کمتری در مقایسه با محصولات شیمایی دارند.

    با این حال قبل از استفاده از این روغن برای هر کاربردی، مقدار کمی از آن را روی دست بمالید.

    اگر حساسیتی به آن نداشتید، این روغن را وارد چرخه‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی روزانه‌تان کنید.

    یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد.

    چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

    محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد.

    پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد.

    خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید.

    بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید.

    اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد.

    در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود.

    ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد.

    با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است.

    هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

    وقتی که پوست در معرض تابش پرتوهای آفتاب قرار بگیرد، تولید سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» افزایش می‌یابد.

    این امر موجب افزایش ملانین در پوست می‌شود.

    نتیجه‌ی این اتفاق ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست است که با عنوان‌هایی چون لکه های قهوه ای یا لکه‌های پیری، لکه‌های تیره، لکه‌های آفتاب‌سوختگی و لکه‌های کبدی شناخته می‌شوند.

    همه‌ی اینها در مجموعه‌ای به نام «هیپرپیگمانتاسیون» قرار می‌گیرد.

    روغن کنجد برای لک صورت

    روغن کنجد از جمله ی بهترین روغن های گیاهی به نظر بسیاری از کارشناسان می باشد برای از بین بردن لک صورت است.

    این روغن به علت خواص ضد پیری که دارد به بازسازی سلول های پوست و همچنین ثابت ماندن حالت ارتجاعی پوست کمک می کند.

    اسیدهای چرب موجود در این روغن خاصیت ضد التهابی دارند و از ایجاد لک و آکنه بر روی صورت در اثر اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کنند.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    رفع تصرف از بیش از ۲۷ هزار متر مربع اراضی دولتی در همدان

    سرعت اینترنت هنوز به قبل کرونا نرسیده است

    اینستاگرام: باگ جدید اینستاگرام با قابلیت اشتراک گذاری تصاویر بسیار طویل و آزاردهنده

    قیمت طلا: روند افزایشی طلا ادامه دارد

    صنعت کشور را با بومی سازی اشتباه بیمار نکنیم

    افزایش قیمت خودرو: دستور رئیس جمهور برای رسیدگی سریع به افزایش قیمت خودرو

    دعای روز شنبه / ذکر روز شنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    آلپرازولام: عوارض، چاقی، در بارداری / دیازپام یا آلپرازولام / آلپرازولام و ژلوفن

    طرز تهیه کیک لیمو و ماست / کیک لیمویی / کیک لیمو فرانسوی

    اینترنت رایگان : ۹۰ درصد دانشگاهیان اینترنت رایگان دریافت کردند

    پروازهای داخلی و خارجی / لغو پرواز / آخرین اخبار: محدودیت پروازهای کیش برداشته شد

    بی ام و : نگرانی بی ‌ام ‌و از تداوم وضعیت قرمز فروش خودرو در اروپا

    فال چوب / فال چوب روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی آنلاین نایریکا)

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    شهرکرد: مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهرکرد

    طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو خوشرنگ: چند روش با تمام نکات

    انواع سمبوسه : لیست و طرز تهیه انواع سمبوسه

    دعای غلبه بر ترس و اضطراب و انواع مختلف آن از معصومین (ع)

    عید قربان: تاریخ عید قربان ۱۴۰۰ و ۹۹، اخبار، داستان، متن تبریک، اس ام اس، شعر

    کاهش وزن اصولی و سریع: کاهش وزن ناگهانی / ورزش، برنامه رژیم غذایی و رژیم ساده

    اپلیکیشن‌ های آلوده همچنان قربانی می‌گیرند!

    خرما / خواص و مضرات خرما / خواص خرما برای کودکان، در بارداری، خرما و لاغری

    متی مازول: عوارض و در بارداری / آیا قرص متی مازول چاق کننده است

    سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش: به نظر شورای نگهبان احترام می‌گزارم

    نجفی فردا محاکمه می‌شود / فرزند قالیباف، نجفی را به دادگاه می‌کشاند

    قیمت نفت / اوپک / آخرین اخبار مربوط به صادرات و قیمت نفت

    پوکی استخوان: پیشگیری، تشخیص، درمان گیاهی با طب سنتی و قرآنی، کشک و ورزش

    واگذاری استقلال و پرسپولیس: آخرین اخبار / اعلام نحوه واگذاری استقلال و پرسپولیس

    در جامعه امروزی روغن دانه کنجد به طور گسترده برای پخت و پز استفاده می‌شود. سرآشپزها و کارشناسان بهداشت و سلامت به خاطر خواص روغن کنجد استفاده از آن را برای پخت و پز یا سرخ کردن توصیه می‌کنند. روغن کنجد که از دانه‌های کوچک کنجد گرفته می‌شود، بمبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این روغن معجزه‌گر نه تنها برای سلامتی شما خوب است بلکه می‌تواند موهای‌تان را قوی و پوست‌تان را درخشان کند. می‌توانید روغن کنجد را روی سالادتان بریزید یا از آن به عنوان روغن ماساژ بدن استفاده کنید. خواص روغن کنجد باعث شده که همه فن حریف باشد!

    این روغن هم برای پخت و پز و هم به عنوان چاشنی استفاده می‌شود و از فلفل تند خرد شده و روغن کنجد تهیه می‌شود) و روغن کنجد کُره‌ای نیز به عنوان تقویت کننده‌ی عطر و طعم غذاها استفاده می‌شود. سس کنجد (ارده) مورد علاقه‌ی شما نیز از روغن‌کنجد تهیه می‌شود.

    روغن کنجد همچنین دارای قدمت زیادی است چرا که این روغن محصول اصلی تمدن دره‌ی سند بوده‌است. آشوریان در ایران روغن کنجد را به عنوان غذا، دارو و پماد استفاده می‌کردند. طب آیورودا بر خواص روغن کنجد از نظر دارویی تاکید می‌کند، و آن را اغلب به عنوان داروی جایگزین استفاده می‌کند.

    روغن کنجد چربی چند غیر اشباع (PUFA) است و به طور عمده متشکل از این اسیدهای چرب است: اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک. این روغن همچنین حاوی ویتامین E و K است و آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد مانع از فاسد شدن آن می‌شود. روغن‌کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ است و نقطه‌ی دود بسیار بالایی دارد.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    پس از خواندن نکات بالا درباره خواص روغن کنجد باید کنجکاو شده باشید که چه چیزی باعث می‌شود روغن کنجد تا این حد منحصر به فرد و متفاوت باشد. در این نوشتار دلایل کافی ارائه شده‌است برای این‌که باور کنید روغن‌کنجد باید تبدیل به بهترین دوست شما شود.

    مطلب مرتبط : خواص روغن زیتون: ۱۰۲ فایده روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی

    روغن کنجد شامل مواد مغذی زیادی است مانند منگنز، مس، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، فیبر، تیامین (ویتامین B۱)، ویتامین B۶، فسفر، تریپتوفان و پروتئین. همه‌ی این مواد غذایی برای عملکرد مناسب ارگان‌های بدن مورد نیاز هستند. پخت و پز با روغن‌کنجد نه تنها باعث می‌شود غذاهای‌تان خوش‌طعم شوند، بلکه تفاوت قابل‌توجهی را در سبک زندگی شما ایجاد می‌کند. خواص روغن کنجد برای سلامتی که در ادامه‌ی مطلب ذکر شده، قطعا شما را متقاعد خواهد کرد که آن را به عنوان عضو جدید آشپزخانه‌تان بپذیرید.

    مصرف منظم روغن سطح کنجد می‌تواند فشار خون و سدیم را کاهش دهد. مطالعه‌ای که در مجله‌ی زیست‌شناسی و پزشکی یِیل منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که اگر آدم‌های دارای فشار خون بالا روغن کنجد را به مدت ۴۵ روز مصرف کنند، فشار خون‌شان به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

    مطلب مرتبط : خواص روغن نارگیل :۳۴ فایده شگفت‌انگیز روغن نارگیل برای سلامتی

    بر اساس گزارشی که در ژورنال ” غذاهای دارویی” منتشر شد، روغن کنجد می‌تواند در کاهش سطح قند خون تا حد زیادی موثر باشد. بنابراین شما از روغن کنجد به جای روغن تصفیه شده و روغن زیتون استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید غذاهای خوشمزه‌ای را با این روغن تهیه کنید، بنابراین مجبور نیستید که به خاطر سلامتی‌تان طعم و مزه‌ی غذا را فدا کنید!

    روغن کنجد حاوی منیزیم و دیگر مواد مغذی است که اثربخشی داروی خوراکی دیابت، گلی‌بن‌کلامید، را در دیابت نوع ۲ بهبود می‌دهد. این خواص روغن‌کنجد واقعا عالی است.

    مطلب مرتبط: خواص روغن گل سرخ: ۴۵ فایده روغن گل سرخ که باید بدانید

    روغن کنجد می‌تواند پلاک را کاهش دهد و دندان‌ها را سفید کند. اگر شما بتوانید با استفاده از روغن کنجد، روغن‌چرخانی در دهان را به طور روزانه انجام بدهید، باکتری‌های مضر (استرپتوکوک موتانس) در دهان نمی‌توانند حفره و عفونت‌های لثه ایجاد کنند.

    دانه‌ی کنجد شامل سسامول است، یک آنتی‌اکسیدان قوی و ترکیبی ضد التهاب. تحقیقات نشان می‌دهند که کنجد شامل خواص دارویی متعدد است. این دانه‌های ریز به درمان بیماری‌های قلبی ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. سسامول موجود در روغن همچنین می‌تواند از بروز آترواسکلروزیس یا تصلب شرائین (رسوب مواد چرب در دیواره‌ی داخلی رگ‌ها) جلوگیری کند.

    هر چه‌قدر هم که ما کرم ضد آفتاب مصرف کنیم باز هم بدن‌مان در معرض اشعه‌ی مضر UV قرار دارد. دانه و روغن‌کنجد به محافظت از بدن در برابر آسیب DNA ناشی از اشعه‌ی مضر ماوراء بنفش کمک می‌کند.

    مطلب مرتبط : خواص روغن آفتابگردان: ۲۰ فایده روغن آفتابگردان برای سلامتی، پوست و مو

    دانه و روغن کنجد یک عامل ضدسرطانی هستند. مجله‌ی امریکایی “تغذیه‌ی بالینی” گزارش می‌دهد که مقدار منیزیم موجود در روغن و دانه‌ی کنجد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد. مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد.

    مطلب مرتبط : خواص روغن بادام: ۳۲ فایده روغن بادام برای سلامتی، پوست و مو

    دانه و روغن کنجد حاوی میزان بالایی از روی و کلسیم است و می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد و از پوکی استخوان جلوگیری کند. همچنین می‌تواند خطر شکستگی لگن و ستون فقرات را به علت کمبود مواد معدنی کاهش دهد.

    دانه و روغن کنجد حاوی مقدار مناسبی از فیبر هستند که به سالم نگهداشتن کولون (روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند. افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مزمن مانند سندرم روده ی تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری بازگشت اسید به مری یا GERD باید روغن و دانه‌ی کنجد را در رژیم غذایی خود قرار بدهند و از این خواص روغن‌کنجد نهایت استفاده را ببرند.

    مطلب مرتبط : خواص زنجبیل : ۲۷ خاصیت زنجبیل برای سلامتی که باور نکردنی است

    یکی از خواص روغن کنجد ویژگی ضد التهابی دانه و  روعن‌کنجد است. چون مس موجود در آنها به جلوگیری از آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) کمک می‌کند. گنجاندن روغن کنجد در رژیم غذایی به تقویت عروق و مفاصل کمک خواهد کرد و درد را کاهش خواهد داد. این برای کسانی که مبتلا به درد پشت هستند، خوب است.

    منیزیم موجود در روغن‌کنجد نیز به درمان و جلوگیری از اسپاسم در لوله‌های تنفسی کمک می‌کند. این روغن درمان فوق‌العاده‌ای در برابر آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی است.

    دانه و روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی‌شان در طب آیورودای باستانی نیز استفاده می‌شده‌اند. این ماده‌ی خوراکی مانع از گلودرد استرپتوکوکی، بیماری قارچی پای ورزشکاران و مشکلات ناشی از باکتری استافیلوکوک می‌شود و حتی آنها را درمان می‌کند.

    مطلب مرتبط: ۱۳ دلیل که چرا هر روز باید دارچین بخورید

    مصرف روغن کنجد می‌‌تواند تاری دید، خستگی و خشکی چشم را درمان کند.

    همراه با سوپ، سالاد و غذاهای طبخ شده به روش تفت روغن داغ، روغن کنجد مصرف کنید تا افسردگی و اضطراب‌تان کاهش بیابد. و از خواص روغن‌کنجد به عنوان روانشناس شخصی خود بهره ببرید.

    روغن کنجد همچنین به طور موثری سندرم‌های دردناک را مانند التهاب تاندونیت و بورسیت درمان می‌کند. این روغن معجزه‌گر می‌تواند به کاهش کلسترول خون، دور کردن استرس و سم‌زدایی کل بدن نیز کمک کند. همچنین قادر است یبوست، هموروئید (بواسیر)، چربی خون و نقص لوله‌ی عصبی را درمان کند.

    مطلب مرتبط : خواص اسفناج: ۳۴ فایده اسفناج برای سلامتی که باید بدانید

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    روغن کنجد همچنین می‌تواند به صورت موضعی استفاده شود. این روغن به پوست شما درخششی فوق‌العاده می‌دهد، همان چیزی که شما همیشه به دنبال‌اش بوده‌اید. میزان فراوان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد باعث می‌شود که به عنوان روغن حامل برای لوازم آرایشی ایده‌آل باشد. شما می‌توانید با استفاده از روغن‌کنجد به جای روغن زیتون پوست‌تان را ماساژ بدهید. هرچند هر دو روغن برای پوست شما خوب هستند، اما روغن‌کنجد در هنگام این‌که روی پوست مالیده می‌شود، حس گرمی خاصی به آن می‌دهد. شما باید اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه روغن روی پوست‌تان بماند. اجازه بدهید به خوبی جذب پوست شود و جادو کند!

    به منظور به دست آوردن حداکثر مزایای روغن کنجد برای مراقبت از پوست، شما باید برخی از فرایندها را به درستی استفاده کنید. برای انواع پوست و اختلالات مختلف، روش‌های مختلفی داریم. با این حال، در واقع، شیوه‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید از روغن کنجد برای رسیدن به پوست زیبا و درخشان استفاده کنید. این روغن برای انواع پوست مناسب است. از آن‌جایی که روغن کنجد حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی است، می‌توانید آن را برای پوست مبتلا به آکنه مورد استفاده قرار بدهید.

    اگر پوست چربی دارید، هنگام استفاده از روغن کنجد، باید مراقب باشید. تضمینی وجود ندارد که این روغن برای شما بدون خطر است. بنابراین، می‌توانید قبل از استعمال این روغن روی پوست، کمی از آن را در قسمت کوچکی از مچ دست‌تان امتحان کنید. اگر از روغن کنجد به عنوان روغن تمیزکننده یا روغن ماساژ استفاده کنید، پوست شما را براق و صاف می‌کند.

    همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم کلاژن بلوک تشکیل‌دهنده‌ی پوست است زیرا کلاژن پوست را انعطاف‌پذیر، نرم و صاف نگه می‌دارد. روی موجود در روغن کنجد می‌تواند به تولید کلاژن و جلوگیری از عفونت‌های پوستی کمک کند. روی همچنین روند ترمیم سلول‌ها را در بدن سرعت می‌بخشد و در نتیجه سوختگی و سایر اختلالات شدید پوستی را درمان می‌کند.

    مطلب مرتبط : خواص توت فرنگی: ۱۹ فایده توت فرنگی برای سلامتی، پوست و مو

    روغن کنجد یک مرطوب‌کننده‌ی عالی است و به تسکین پوست‌های خشک کمک می‌کند. صورت‌تان را مرطوب کنید و روغن‌کنجد روی آن بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت آن را شستشو دهید.

    روغن کنجد حاوی SPF طبیعی است و این خاصیت آن هرچند خفیف می‌تواند پوست را از آسیب‌های نور خورشید ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

    روغن کنجد می‌تواند سموم پوست را به دام بیندازد، بنابراین آن را قبل از حمام استفاده کنید. اگر بوی آن خیلی قوی است، می‌توانید آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و سپس از آن استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید زردچوبه و روغن کنجد را با هم مخلوط کنید و قبل از حمام آن را روی پوست‌تان استعمال کنید.

    مطلب مرتبط: ۸ مهمترین فواید کدو تنبل برای سلامتی که شگفت‌زده‌تان می‌کند

    اگرچه روغن کنجد بافت غلیظی دارد، اما باز هم می‌تواند به پوست شما نفوذ کند.

  • آدرس بیمارستان خاتم الانبیا شاهرود
  • شما می‌توانید روغن کنجد را برای درمان عفونت‌های قارچی و عفونت‌های واژن استفاده کنید. خاصیت ضد التهابی آن یک مزیت اضافی در این میان است.

    روغن کنجد سرشار از ویتامین E است که در تهیه‌ی کرم‌های ضد پیری استفاده می‌شود. استفاده‌ی منظم از روغن‌کنجد می‌تواند پوست‌تان را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. بنابراین این روغن مانع از پیری زودرس پوست شما می‌شود.

    روغن کنجد همچنین به مبارزه با لکه‌های پوستی کمک می‌کند و رنگ روشن و بی‌عیب و نقصی به پوست‌تان می‌دهد.

    مطلب مرتبط : خواص تخم شربتی: ۱۳ فایده تخم شربتی که حتما باید بدانید

    روغن کنجد می‌تواند ظاهر نامظلوب زخم‌ها را کاهش دهد و همچنین توانایی درمان سریع بریدگی و زخم‌ها را دارد. و این خواص روغن کنجد در بسیاری مواقع به داد شما میرسد.

    اگر پاشنه‌ی پاهای‌تان ترک خورده‌است و پوست دست‌تان خشک شده، ماساژ روغن کنجد هر شب قبل از رفتن به رختخواب به شما کمک می‌کند که مشکل را حل کنید. خیلی ساده روغن‌کنجد را روی مناطق آسیب دیده مالش دهید و یک دقیقه صبر کنید تا روغن جذب پوست شود. سپس برای جلوگیری از خشکی بیش‌تر جوراب و دستکش بپوشید. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام بدهید. پس از استفاده از این درمان دست و پای‌تان نرم و جوان خواهند شد.

    همیشه از روغن کنجد ۱۰۰٪ خالص و ارگانیک استفاده کنید. شما می‌توانید آن را با روغن‌های معطری مانند روغن کاج، رزماری، میخک، اسطوخودوس و آویشن ترکیب کنید و از این ترکیب برای یک جلسه آروماتراپی (رایحه‌درمانی) در خانه استفاده کنید. خیلی ساده به هر یک قاشق روغن کنجد، ۳ قطره روغن معطر اضافه کنید (به هر حال این‌جا باید نسبت‌ها را رعایت کنید). پوست شما درست مثل باقی قسمت‌های بدن‌تان نیاز به استراحت دارد. آن تغذیه عمیقی را که سزاوارش است به آن بدهید!

    اگر چه روغن کنجد سنگین‌تر از روغن‌های دیگر است، اما باز هم می‌تواند به عنوان روغنی فوق‌العاده برای ماساژ مورد استفاده قرار بگیرد. از آن‌جایی که روغن کنجد دارای خواص سم‌زدایی است، استفاده از آن برای ماساژ بدن به شما کمک می‌کند تا از شر سموم داخلی و سموم محیطی که بر بدن شما تاثیر می‌گذارد و منجر به بروز چندین مشکل پوستی شود خلاص شوید. پس از ماساژ با این روغن، پوست و بدن شما به طور کامل سم‌زدایی می‌شود. از آن‌جایی که پوست بزرگ‌ترین ارگان بدن شما است، سموم بیش‌تری از طریق آن‌ها آزاد می‌شود. بنابراین، ماساژ روش موثری است که هم بدن‌تان را سم‌زدایی می‌کند و هم پوست شما را سالم و تازه نگه می‌دارد.

    علاوه بر این، استفاده از روغن کنجد برای ماساژ گردش خون را نیز افزایش می‌دهد و در عین حال الاستیسیته‌ی پوست را حفظ می‌کند. برای استفاده از مزایای روغن کنجد برای ماساژ، باید روش‌های خاصی را دنبال کنید.

    شما می توانید به شیوه‌های مختلفی از روغن کنجد برای ماساژ بدن استفاده کنید. با این حال، بهترین زمان برای استفاده از روغن کنجد روی بدن پس از گرفتن دوش آب گرم است. بدن را با این روغن به مدت حدود 10 دقیقه ماساژ بدهید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. پس از آن، آن را دوباره روی پوست‌تان مالش دهید. انجام این روش به طور روزانه به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. اگر احساس می‌کنید روغن کنجد بوی بدی دارد، می‌توانید آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید تا بوی آن به میزان زیادی کم شود.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    بسیاری از مطالعات و شواهد اثربخشی استفاده از روغن کنجد را در کوچک کردن چین و چروک‌های موجود و همچنین جلوگیری از تشکیل چین و چروک جدید اثبات کرده‌اند. گنجاندن روغن کنجد در برنامه‌ی مراقبت از پوست برای استفاده از اثرات ضد پیری این روغن برای پوست توصیه می‌شود. بنابراین بهتر است که روغن کنجد را جایگزین محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر مواد شیمیایی کنید. دلیل احتمالی می‌تواند این باشد که اکسی‌بنزون، ترکیب موجود در محصولات ضد آفتاب، ممکن است به آسیب زیست‌محیطی منجر شود. به منظور جلوگیری و به حداقل رساندن چین و چروک و خطوط ریز، مهم است که به طور منظم، مرطوب‌کننده و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. با این حال، روغن کنجد را به عنوان راه‌حل موثری که به کاهش سرعت فرآیند پیری کمک می‌کند، فراموش نکنید و به این ترتیب کاری کنید که خطوط و چین و چروک‌های موجود کم‌تر قابل مشاهده باشند. روغن کنجد نقش مهمی ‌در جوان‌سازی پوست شما دارد.

    چین و چروک و پدیدار شدن خطوط ریز در صورت، بخشی طبیعی از روند بالا رفتن سن است و به دلیل کم شدن رطوبت طبیعی پوست رخ می‌دهد. علاوه بر این، از دست دادن رطوبت نیز پوست‌تان را شکننده‌تر خواهد کرد و در عین حال حساسیت پوست شما را نسبت به نور خورشید افزایش می‌دهد. در نتیجه آسیب ناشی از خورشید خطوط  دیگری را به صورت شما اضافه خواهد کرد. روغن کنجد دارای سسامول است، آنتی‌اکسیدانی که مانع پدیدار شدن خطوط و چین و چروک‌ها می‌شود.

    زمانی که پای مزایای استفاده از روغن کنجد برای مراقبت از پوست به میان می‌آید، باید روغن کنجد را به عنوان درمان خانگی مناسبی برای رفع مشکل آکنه ذکر کنید. آکنه مشکل پوستی شایعی است که بر نوجوانان و بزرگسالان تاثیر می‌گذارد. این صنعت چند میلیارد دلار در جستجو برای درمان آکنه هزینه کرده‌است. محصولات گران‌قیمت زیادی در بازار وجود دارد، از جمله داروهای بدون نسخه و داروهایی که مصرف آن‌ها به تجویز پزشک نیاز دارد. اما متاسفانه، تعدادی از پاک‌کننده‌ها و کرم‌ها مشکل آکنه را بدتر می‌کنند. بنابراین، ما برای درمان آکنه‌ها و جوش‌ها و همچنین لکه‌ها نیاز به یک روش طبیعی داریم. در میان راه‌حل‌های طبیعی برای خلاص شدن از شر آکنه، اعتقاد بر این است که روغن کنجد به طور موثر و عالی عمل می‌کند.

    علاوه بر این، ساده‌ترین و ارزان‌ترین محصول برای استفاده است. به منظور درمان آکنه و دور نگه داشتن پوست از چربی بیش از حد، فقط لازم است صورت‌تان را با آب گرم بشویید و سپس روغن کنجد را به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید. این روغن مانند روغن‌های دیگر سبب نمی‌شود که صورت‌تان چرب به نظر برسد. علاوه بر این، استفاده از روغن کنجد به عنوان دارویی برای رفع آکنه رطوبت پوست را  نیز حفظ خواهد کرد؛ بنابراین، بر خلاف سایر درمان‌های آکنه، روغن کنجد به شما پوستی نرم و صاف می‌دهد.

    همه‌ی ما می‌دانیم که زردچوبه داروی فوق‌العاده‌ای برای رفع مشکل آکنه است. ترکیبی از روغن کنجد و زردچوبه نیز در درمان آکنه موثر خواهد بود. بنابراین، در این قسمت از مقاله در مورد مزایای روغن کنجد برای مراقبت از پوست، طرز تهیه و استفاده از ماسک فوق‌العاده‌ای را با استفاده از روغن زردچوبه و کنجد برای درمان آکنه در اختیار شما قرار می‌دهیم:

    به منظور درمان آکنه، خیلی ساده باید 8 قاشق غذاخوری زردچوبه و 5 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با هم مخلوط کنید. این دو را در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا خمیر صاف، کرمی و یکدستی آماده شود. با استفاده از انگشتان‌تان این خمیر را در مناطق دارای آکنه پخش کنید. اجازه بدهید به مدت حدود 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. پس از آن می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده روی پوست‌تان استفاده کنید.

    روغن کنجد می‌تواند به عنوان درمانی برای شب استفاده شود. شما باید روغن کنجد را با سرکه و آب مخلوط کنید. روغن کنجد پوست شما را هیدراته و مرطوب نگه خواهد داشت در حالی که سرکه از پوست شما در برابر تیره شدن و تغییر رنگ جلوگیری می‌کند چرا که قادر است سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد. علاوه بر این، روغن کنجد به عنوان محافظ طبیعی پوست در برابر اشعه‌ی UV محسوب می‌شود. این روغن نه تنها آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود می‌کند بلکه سرعت پیری پوست را نیز کاهش می‌دهد. با استفاده از ترکیب روغن کنجد و سرکه به طور روزانه از پوست شما در برابر دود و سایر آلاینده‌های موجود در هوا محافظت می‌کند.

    مطلب مرتبط: ۱۱ خوراکی سرشار از منیزیوم

    روغن کنجد در میان مزایایی که برای پوست دارد به عنوان درمانی عالی برای پوست زخمی و دچار التهاب در نظر گرفته شده‌است. خواص ضد باکتری و ضد التهابی آن باعث می‌شود روغن کنجد به درمان موثری تبدیل شود و به شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عفونت‌های باکتریایی کمک کند. گفته می‌شود که چون روغن کنجد سرشار از خواص ضد التهابی است، نیازی نیست که آن را با روغن‌های حامل مخلوط کنید. این روغن به کاهش انواع مختلفی از عفونت‌های پوستی و درد مفصلی کمک می‌کند. بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که روغن کنجد در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر است زیرا دارای خواص ضد سرطانی است و در نتیجه مانع رشد و توسعه‌ی سرطان می‌شود. علاوه بر این، روغن کنجد به طور عمیق و مؤثر جذب پوست شما می‌شود، می‌تواند اثرات ضد التهابی روی پوست داشته باشد و پوست‌تان را پرطراوت و گرم نگه دارد. بیماران مبتلا به اگزما و پسوریازیس بهبود قابل‌توجهی را پس از استفاده از روغن کنجد به مدت چند ماه تجربه می‌کنند.

    روغن کنجد با وجود غلیظ و چسبنده بودن، می‌تواند به راحتی و به سرعت در پوست نفوذ کند. شما می‌توانید از روغن کنجد همراه با یک روغن پایه یا روغن حامل استفاده کنید. ترکیب روغن‌های مختلف به اهداف مختلف و اختلال موجود بستگی دارد. گفته می‌شود که روغن کنجد را با سایر انواع روغن‌های گیاهی ترکیب کنید. هنگامی که روغن کنجد برای ماساژ استفاده می‌شود، می‌تواند به بهبود آسیب رخ داده در سلول‌های پوست کمک کند و همچنین گردش خون شما را بهبود ببخشد. ماساژ بدن با روغن کنجد، بافت‌های بدن را تقویت می‌کند. در نتیجه، وضعیت پوست و همین‌طور ظاهر شما بهبود می‌یابد. روغن کنجد اغلب برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

    روغن کنجد دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به طور موثر پوست شما را تمیز کنند. این روغن هنگامی که روی پوست شما استعمال می‌شود، سموم را جذب می‌کند. شما می‌توانید با مخلوط کردن نصف فنجان سرکه سیب و نصف فنجان روغن کنجد و آب کافی، یک تمیزکننده‌ی عالی در خانه آماده کنید. پس از آن، می‌توانید این ترکیب را روی صورت‌تان بمالید. از نوک انگشتان‌تان برای ماساژ دادن صورت با حرکات دایره‌ای استفاده کنید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید. از آن‌جایی که روغن کنجد در صاف و سالم کردن پوست بسیار موثر است، دیگر لازم نیست کرم مرطوب‌کننده روی پوست‌تان بزنید. خیلی راحت است، این‌طور نیست؟

    با استفاده از روغن کنجد می‌توانید اسکراب طبیعی پوست در خانه آماده کنید. روغن کنجد به تمام ترکیبات این اسکراب اجازه می‌دهد تا به خوبی در داخل پوست‌تان نفوذ کنند. این دستور ساده، ارزان و موثر برای ایجاد تجربه‌ی اسپا در خانه ایده‌آل است. برای این منظور تمام چیزی که نیاز دارید این است که دو قاشق غذاخوری پودر شکر قهوه‌ای، 2 قاشق چایخوری روغن کنجد و همین‌طور 15 قطره روغن معطر اکالیپتوس را با هم مخلوط کنید. خوب مواد را هم بزنید تا یک خمیر سفت و در عین حال صاف و یکدست آماده شود.

    شکر پوست را رویه‌سابی و لایه‌برداری می‌کند، سبب می‌شود که از شر سلول‌های مرده‌ی پوست خلاص شوید و در عین حال تشکیل پوست جدید را تقویت می‌کند. شکر قهوه‌ای همچنین پوست را عمیقا تمیز می‌کند، رنگ آن را بهبود می‌بخشد و منافذ پوست را کوچک می‌کند. روغن کنجد سبب می‌شود که اسکراب به راحتی روی پوست استعمال شود و در عین حال به پوست رطوبت می‌دهد و آن را هیدراته می‌کند. روغن معطر اکالیپتوس به عنوان یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی محسوب می‌شود که می‌تواند پوست را اکسیژن‌رسانی کند.

    شما باید این خمیر را در یک کاسه بریزید تا به راحتی بتوانید آن را هم بزنید. سپس اسکراب را روی پوست بمالید. اجازه بدهید به مدت حدود 15 تا 20 دقیقه بماند و بعد آن را با آب گرم، شستشو دهید. پس از آن باید کرم مرطوب‌کننده‌ی مناسبی را روی پوست بزنید تا ظاهری نرم و صاف پیدا کند. این اسکراب لایه‌بردار را می‌توانید در یک ظرف دردار نگهداری کنید و برای استفاده‌های بعدی در یخچال بگذارید. اسکراب روغن کنجد را باید 2 یا 3 بار در هفته برای رسیدن به نتایج مورد نظرتان استعمال کنید.  استفاده از آن بیش از 3 بار در هفته، پوست شما را نازک می‌کند و منجر به تحریک و سوزش آن می‌شود.

    علاوه بر این، یادتان باشد که همیشه پس از استفاده از این اسکراب، باید بین ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر در خانه بمانید و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنید زیرا این اسکراب می‌تواند حساسیت پوست شما را به نور خورشید افزایش دهد. در صورتی که ضرورتی برای بیرون رفتن ازخانه رخ داد، قبل از خروج، کرم ضد آفتاب با اس‌پی‌اف دست کم 15 استفاده کنید.

    موها تاج شکوه و زیبایی ما هستند؛ موها چهره‌ی ما را قاب‌بندی می‌کند و باعث می‌شوند که زیبا به نظر برسیم. تریکولوژیست‌ها می‌گویند داشتن یک رژیم غذایی مناسب به رشد مو و سالم بودن پوست سر کمک می‌کند. روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ است که موهای‌تان را از ریشه تغذیه می‌کنند. در ادامه شیوه‌های مختلف استفاده از روغن‌کنجد را برای جلوگیری از مشکلات شایع مو و درخشان کردن عمیق آن می‌بینید:

    از درمان عالی و خانگی دستار درمانی استفاده کنید. به این صورت که روغن کنجد را حرارت دهید و از آن برای ماساژ پوست سر و موهای‌تان استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که روغن بیش از حد گرم نشده باشد. سپس با یک حوله‌ی مرطوب و گرم موهای‌تان را بپوشانید.

    مطلب مرتبط : خواص زنجبیل : ۲۷ خاصیت زنجبیل برای سلامتی که باور نکردنی است

    شما می‌توانید به جای رنگ موهای آماده و پر از مواد شیمیایی، روغن کنجد را انتخاب کنید. برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موهای‌تان، روغن‌کنجد را با روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام شیرین مخلوط کنید و آن را روی مو و پوست سرتان بمالید. روغن کنجد دارای خواص تیره‌کننده‌ی مو هستند و استفاده‌ی روزانه از آن می‌تواند شما را همیشه جوان نگه دارد.

    روغن کنجد می‌تواند به عمق پوست سر نفوذ کند و گردش خون را در پوست سر بهبود دهد. این امر به افزایش رشد موها کمک می‌کند. این روغن را می‌توان روی موهایی که تحت درمان‌های شیمیایی بوده‌اند و حسابی آسیب دیده‌اند، استفاده کرد. روغن کنجد پوست سر را تسکین می‌دهد و به رشد موها کمک می‌کند.

    مطلب مرتبط: ۱۰ حقیقت عجیب درباره خواص تخم کتان

    آلودگی و اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید حداکثر آسیب را به مو وارد می‌کنند. اگر شغل‌تان کار کردن زیر نور خورشید را برای ساعت‌های متمادی ایجاب می‌کند، شما به یک ماساژ روغن کنجد حسابی برای محافظت از موهای‌تان نیاز دارید. روغن کنجد یک کرم ضد آفتاب طبیعی است و یک پوشش محافظ ضخیم روی موها‌ی‌تان شکل می‌دهد. این روغن همچنین از موها در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی محافظت می‌کند.

    روغن کنجد زمانی که با دیگر روغن‌های معطر ترکیب شود، می‌تواند به از بین رفتن شپش کمک کند. خیلی ساده روغن را روی پوست سر بمالید و اجازه بدهید جذب پوست شود. سپس از یک شامپو استفاده کنید و مو را به طور کامل آبکشی کنید. موهای خود را شانه کنید تا تمام شپش‌ها از موهای‌تان جدا شوند. خواص ضد میکروبی روغن‌کنجد همچنین از پوست سر در مقابل عفونت‌های باکتریایی و قارچی محافظت می‌کند.

    مطلب مرتبط : خواص تخم شربتی: ۱۳ فایده تخم شربتی که حتما باید بدانید

    همه‌ی ما عاشق آرایش کردن موهای‌مان هستیم، اما حرارت دادن بیش از اندازه باعث می‌شود مو خشک و خشن شود. این پیامد ناشی از این است که حرارت متمرکز به فولیکول مو آسیب می‌رساند و منجر به بی‌جان شدن موها می‌شود. روغن کنجد می‌تواند به تسکین پوست سر و تقویت مو از ریشه کمک کند. این روغن سبب می‌شود که رطوبت در موهای‌تان بماند و موها را نرم و قابل کنترل می‌کند.

    مطلب مرتبط: با خوردن ۳ تخم مرغ در روز این ۵ اتفاق برای بدن تان می‌افتد

    روغن کنجد می‌تواند شوره‌ی سر را به طور موثر درمان کند. روغن‌کنجد را روی موهای‌تان ماساژ بدهید و اجازه بدهید یک شب بماند. موها را به چند بخش تقسیم‌بندی کنید و مطمئن شوید که تمام سرتان را با روغن کنجد پوشش داده‌اید. بهترین حالت این است که برای خلاص شدن از شوره‌ی سر به طور کامل، روغن‌کنجد را به مدت ۳۰ روز پی در پی استفاده کنید. خواص تسکین‌دهنده‌ی آن سوزش پوست سر و خارش را کاهش می‌دهد.

    روغن کنجد را با آب لیمو مخلوط کنید و سپس ترکیب حاصل را با حرکات دایره‌ای روی پوست سرتان ماساژ بدهید. تمام قسمت‌های پوست سرتان را پوشش بدهید و اجازه بدهید یک شب بماند. اگر می‌خواهید از این روغن به عنوان یک نرم‌کننده استفاده کنید، پس باید موهای‌تان را داخل یک حوله‌ی گرم بپیچید. گرمای حوله کمک می‌کند که روغن به عمق پوست سرتان نفوذ کند. شما همچنین می‌توانیدروغن‌کنجد را با یک نرم‌کننده مخلوط کنید و موی خود با ترکیب حاصل از این دو پوشش دهید. اجازه بدهید به مدت یک شب بماند و صبح روز بعد موهای‌تان را شستشو دهید.

    مطلب مرتبط: ۵ فایده تخمه آفتابگردان برای سلامتی

    ۲ تا ۳ قطره از روغن‌کنجد را بین کف دست‌های‌تان مالش دهید و آن را لابلای موهای‌تان بمالید تا فورا درخشان شوند. حالا شما یک نرم‌کننده‌ی موی فوق‌العاده و طبیعی در دسترس خود دارید.

    روغن کنجد همچنین به جلوگیری از ریزش مو و موخوره کمک می‌کند چرا که قادر است مو را از ریشه تقویت کند. این روغن بهترین غذا برای مو است چرا که حتی بافت موها را بهبود می‌دهد.

    مطلب مرتبط: ۷ دلیل که باید هر روز آب زنجبیل بنوشید

    مشکلات شایع مو اغلب با استرس مرتبط هستند. ماساژ روغن کنجد استرس مو، بدن و روح و روان‌تان را از بین خواهد برد. خواص خنک کننده‌ی آن به طور کامل شما را جوان خواهد کرد!

    روغن کنجد را می‌توان به صورت مستقل استفاده کرد یا می‌توان آن را با روغن‌های دیگر برای افزایش کارایی‌اش ترکیب کرد. فقط مطمئن شوید که هم در آشپزخانه‌تان و هم برای مصارف درمانی از روغن‌کنجد خالص استفاده می‌کنید. به یاد داشته باشید، هنگامی که شما سلامت باشید، ناخودآگاه زیباتر به نظر می‌رسید و احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

    منبع: beautyepic و allremedies

    برچسب ها beautyepicخواص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاخواص روغن کنجددرمان خانگیروغن دانه کنجدروغن کنجد

    از مطالب بسیار مفید سایتتان ممنونم

    با سلام
    خیلی متشکرم
    به کنجد ملکه دانه های روغنی گفته می شود
    خیلی متشکر از مطالب خوب سایتتون

    سلام و درود فراوان
    بسیار ممنون از حضور و نظر شما.
    شاد و تندرست باشید همیشه

    عالی
    ممنون.
    دانه های کنجد یکی از سرشارترین منابع در میان دانه های روغنی محسوب می شود.

    تشکر فراوان دکتر کنجد گرامی. پاینده باشید

    عالی

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. برای روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

    روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

    روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیر اشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است. ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

    روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه شان استفاده کنند.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    حتما بخوانید: ویتامین E برای مردان

    روغن کنجد یک محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می آید و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند. ترک های پوستی، اگزما، بریدگی ها و جراحت های سطحی را درمان می کند و پوست صورت به خصوص اطراف بینی را سفت می کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می شود. در واقع روغن کنجد موجب شفافیت پوست می شود. روغن کنجد از بروز آکنه جلوگیری می کند و مانع شوره سر و سفید شدن موها می شود. ویتامین E موجود در این روغن به رشد مو سرعت می بخشد. مصرف موضعی این روغن نیز پوست را نرم و لطیف می کند. این روغن در درمان لک سوختگی بدن نیز کاربرد دارد.

    حتما بخوانید: خواص روغن کرچک – ۴۶ فایده روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی

    یبوست مادر بسیار از بیماری هاست اما می توان با روش های مختلفی آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذایی یکی از ساده ترین روش های ممکن برای درمان یبوست و خشکی مزاج است. اضافه کردن فقط یک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

    مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، مانع اختلالات عصبی می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، به رفع عصبانیت کمک می کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.

    روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا 6) و «لینولنیک اسید» (امگا 3) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود. از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

    حتما بخوانید: سرطان سینه؛ علائم و راه های پیشگیری و درمان

    روغن کنجد دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است و دارای مقدار کمتری دلتا و آلفا توکوفرول است. این خاصیت آنتی اکسیدانی مقاومت روغن را در برابر حرارت افزایش می دهد. آنتی اکسیدان روند پیری را به تعویق می اندازد و سبب افزایش طول عمر می شود. مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که sesamin و لیگنان های موجود در دانه کنجد می تواند عامل محرکی برای آسکوربیک اسید سنتتاز در کلیه و قلب موش ها باشد و مصرف منظم دانه کنجد در انسان ها سبب افزایش غلظت گاما توکوفرول و تغییرات نسبت توکوفرول ها در پلاسما می شود. 

    بد نیست بدانید که روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد. مصرف این روغن برای ماساژ یکی از بهترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم بیشتر در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین میانسالی و سنین بالا می شود. 

    روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است  و  از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

    روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد. آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

    حتما بخوانید: میکرونیدلینگ و جوان سازی پوست

    روغن کنجد، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند. ارتباط بین افزایش چربی های خون و بیماری های قلبی عروقی به خوبی آشکار است. بزرگترین عامل خطر جهت پیشرفت بیماری های قلبی عروقی سطح بالای چربی های خون (بخصوص LDL و کلسترول تام) می باشد. وجود رادیکال های آزاد نیز سبب افزایش پراکسیداسیون چربی ها می شود که به عنوان یک عامل توکسیتیک (سمی) جهت سیستم عروقی محسوب می گردد. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن دانه کنجد اثر کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.   

    برای این منظور ابتدا توصیه می شود مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و در صورت عدم وجود حساسیت به روغن می توان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد.

    حتما بخوانید: درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

    از روغن کنجد می توانید به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست کل بدن خود استفاده نمایید. این روغن، علاوه بر ویتامین E حاوی اسید لینوئیک، اسید استئاریک و اسیدهای چرب نیز می باشد، به منظور رسیدن به نتایج مطلوب، می توانید به طور روزانه از آن برای ماساژ کل بدن استفاده کنید. روغن کنجد دارای عطر قوی می باشد اما می توان برای بهبود عطر آن با مقداری گلاب ترکیب و سپس استفاده نمود حتی می توان در حمام در صورت استفاده از وان برای جلوگیری از مشکلات خشکی پوست چند قطره روغن کنجد را به آب وان اضافه نمایید.

    بعضی از ما قبل از خواب روتین خاصی داریم. دندان هایمان را مسواک می زنیم، صورتمان را می شوییم، به پوست صورتمان کرم می زنیم، اما یک چیز آرامش بخش مانند ماساژ پا چه؟ ماساژ دادن خود یکی از قسمت های اساسی برنامه درمانی آیورودا است و همچنین روغن کنجد برای پوست نیز مفید است. مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک می کند شب خواب راحت تری داشته باشید. به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

    اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند ( در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ). تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند. روغن کنجد توسط متخصصان دندانپزشکی به شدت توصیه می شود. در فرایندی به نام روغن کشی شما می توانید روغن را در دهان خود بگذارید و قبل از ریختن آن به بیرون از دهان، آن را در اطراف دندان ها بچرخانید. به کمک روغن کنجد این فرایند می تواند شما را به دندان سفید تر و سطح پلاک دندانی کمتر برساند. اثرات آنتی باکتریایی قدرتمند در این روغن دلیل اصلی برای محافظت از سلامت دندان هاست

    خواص نرم کنندگیِ آن، می تواند از طریق حفاظت و بهبود لایه های آسیب دیده بیرونیِ موهای شما، با خشکی مو مبارزه کند. علاوه بر این، خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدالتهابی آن می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. دو تا سه قاشق چایخوری روغن کنجد را با مقداری از زنجبیلِ رنده شده مخلوط کنید و آن را به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه به پوست سر خود ماساژ دهید. موهای خود را در یک حوله گرم بپیچید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بماند. سپس، موهای خود را به طور معمول با شامپو شستشو دهید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید. در روش دیگر، یک قاشق غذاخوری از هر یک از مواد آب چغندر، روغن کنجد و آب لیمو را مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود با استفاده از نوک انگشتان خود بمالید. در طول شب آن را باقی گذاشته و صبح روز بعد بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

    حتما بخوانید: ۵۳ خاصیت زنجیل برای سلامتی

    خاصیت بعدی روغن کنجد که در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم، تاثیر آن در درمان ترک پاشنه پا و خشکی پوست دست هاست. برای این منظور قبل از خواب روغن کنجد را به پا و دست تان بمالید و سپس دست و پا را ماساژ دهید و بگذارید تا در طول شب روغن کنجد جذب پوست شده و به رفع خشکی و ترک خوردگی دست و پا کمک کند. برای اینکه روغن در موقع خواب رخت خواب و ملحفه ها کثیف نکند، می توانید پس از ماساژ دادن، جوراب یا دستکش نرمی بپوشید. به این شکل هم رخت خواب کثیف نمی شود و هم روغن از سطح پوست پاک نمی شود و اثر بخشی آن افزایش می یابد و پس از چند بار استفاده مشاهده خواهید کرد که پوست تان نرم تر، لطیف تر و جوان تر شده است.

    حتما بخوانید: خواص شاهدانه و روغن شاهدانه + نحوه مصرف

    Tyrosine، در روغن کنجد، به طور مستقیم به فعالیت های سروتونین در مغز مرتبط است که می تواند موجب تقویت خلق و خوی بدن توسط آنزیم ها و هورمون هایی شود که فرد را خوشحال می کند. به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند باعث بهبود خلق و خویتان شود.

    حتما بخوانید: افسردگی چیست و راه درمان؛ علایم و عوامل افسردگی

    همچنین بخوانید: افسردگی در سالمندان – عوامل و راه های درمان

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    رادیکال های آزاد باعث آسیب رسیدن به DNA، سلول ها و پروتئین بدن ما می شوند. این نوع آسیب می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و سرطان شود. مواد خاصی مانند الکل، دود تنباکو، آفت کش ها، آلودگی هوا و غذاهایی که می خوریم باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند. مهم است که برنامه غذایی سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنیم تا با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه کنیم و استرس اکسیداتیو را کاهش دهیم. حتی تحقیقات جدید نشان داده آنتی اکسیدان ها به مقابله با آرتروز، پیشرفت سرطان، آسیب های عصبی و التهاب کمک می کنند.

    روغن نارگیل و یا روغن اکسترا ویرجین زیتون هم برای پخت و پز مناسب است اما می توانید روغن کنجد را هم که می تواند حرارت بالا را تحمل کند نیز به این جمع اضافه کنید. روغن سوخته به جز بد بو کردن آشپزخانه و خراب کردن غذا برای سلامتی هم مناسب نیست. نقطه دود کردن روغن حرارتی است که در آن روغن شروع به شکستن می کند و شروع به آزاد کردن رادیکال های آزاد و بو می کنند. یکی از چیزهای خوبی که در مورد روغن کنجد وجود دارد این است که نقطه دودش حدود 400 درجه فارنهایت است. بنابراین بدون اینکه غذا را دچار مشکل خاصی کند می تواند در پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد.

    روغن کنجد جدای فواید و ویژگی مقاوم بودن در برابر سوختن به عنوان طعم دهنده ای عالی نیز در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کنجد طعمی آجیلی دارد و در غذاهای چینی و کره ای و همچنین هندی زیاد استفاده می شود. روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید. روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود. روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند. در درجه اول برای پخت و پز استفاده می شود. هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.

    استفاده از روغن کنجد به عنوان یک چاشنی بسیار رواج دارد و در صورت تهیه آن لازم نیست نگران این باشید که حالا چطور استفاده اش کنید می توانید آن را در بیشتر غذاهای همیشگی مورد استفاده قرار دهید. کافیست چند دستور پخت که در آنها از روغن کنجد استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید تا مقدراش نیز دستتان بیاید.

    یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید انواع مواد غذایی و داروهای گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است و زنان باردار باید در استفاده از هرگونه ماده غذایی، داروی شیمیایی و حتی داروهای گیاهی با احتیاط کامل عمل نمایند، چرا که سلامت جنین ممکن است در خطر قرار بگیرد. زیاده‌روی و افراط در مصرف کنجد و روغن آن خطر سقط جنین را افزایش می دهند، به همین دلیل همان قدر که مصرف زیاد آن در ماه‌های نخست بارداری می‌تواند نامطلوب باشد، مصرف آن در ماه آخر بارداری و به ویژه یک هفته به زایمان می‌تواند به انجام زایمانی طبیعی و آسان کمک کند. به طور کلی لازم است زنان باردار در مصرف کنجد در بارداری اعتدال را رعایت کرده و با پزشک خود در این باره مشورت نمایند.

    از جمله نکات بهداشتی که باید در نگهداری و مصرف کلیه روغن‌ها و به ویژه روغن کنجد رعایت شود این است که آن‌ها را دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و در جای خنک قرارداد، همچنین بایستی در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف درب ظرف محکم بسته شود. روغن مصرفی باید در ظروفی با درب محکم و سالم و به دور از گرمای اجاق گاز نگهداری شود و هرگز نباید قاشق آغشته به رطوبت و مواد غذایی را داخل ظرف روغن فرو برد و یا اینکه روغنی که یک‌بار مصرف شده است را مجدداً به ظرف روغن برگرداند. تنها مورد منع مصرف روغن کنجد در برخی از افراد است که با مصرف آن دچار حساسیت می‌شوند.

    برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه‌ها را می‌شویند تا رنگ روی آن از بین برود سپس دانه‌ها را آسیاب و در آب می‌ریزند و خمیر می‌کنند. این خمیر را تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد فشار اول می‌نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی به دست می‌آید که با نام روغن گرم یا فشار دوم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد. روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند. برخی می‌گویند این روغن را هم می‌توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا. در حقیقت روغن کنجد با رنگ روشن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، برای سرخ کردن مناسب است در حالیکه روغن کنجد تیره برای پخت و پز مناسب می‌باشد. همچنین دو نوع بودار و بدون بوی آن در دسترس است که می‌توان نوع بودارش را برای تهیه کیک و شیرینی و سالاد به کار برد و نوع بدون بو را برای طبخ غذا استفاده کرد.

  • عکس زن زیبای لبنانی
  • آیا هنوز برای شما این ابهام وجود دارد که روغن کنجد تصفیه شده استفاده کنید یا تصفیه نشده؟ وقتی تفاوت این دو نوع روغن را بدانید به راحتی می توانید از هرکدام در انواع پخت و پز استفاده کنید. بطور کلی روغن کنجد موجود در بازار را می توان به دو دسته ی طبیعی تصفیه نشده و همین طور نوع تصفیه شده آن تقسیم بندی کرد. هرکدام از انواع روغن کنجد دارای ویژگی های خاصی هستند که آن را برای انواع مختلف پخت و پز مناسب می کند.

    رنگ این روغن کهربایی روشن و طعم آن آجیلی ملایم می باشد. نقطه دود بالایی دارد که آن را برای انواع پخت و پز و سرخ کردن های سطحی مناسب می کند. از آنجا که این نوع دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است با حداقل احتمال در معرض فساد قرار می گیرد. این روغن همچنین حاوی دیگر ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، کلسیم و ویتامین B6 می باشد.

    دارای رنگ بسیار روشن (در صورت وجود)، و عطر و بویی خنثی می باشد. نقطه دود بالاتری نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده دارد، لذا نه تنها برای سرخ کردن سطحی مناسب است بلکه برای سرخ کردن عمیق هم بکار میرود. روغن کنجد تصفیه شده در هنگام پخت و پز طعم و بویی به غذا نمی دهد. اما این نوع روغن از لحاظ تغذیه ای نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده ضعیف تر می باشد.

    خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چقدر که می خواهید از روغن کنجد در طی یک روز استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که کالری همه روغن ها یکسان است و هر یک قاشق چایخوری آن حدود 45 کیلو کالری انرژی دارد پس مراقب باشید تا با مصرف بی رویه آن دچار اضافه وزن و در پی آن مشکلات و بیماری های مختلف نشوید.

    اگر داروهای رقیق کننده خون یا ضد لخته شدن خون مصرف می کنید باید قبل از اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید. این روغن سطح فشار خون را کاهش می دهد و باعث رقیق شدن خون می گردد. به همین خاطر ترکیب آن با داروهای رقیق کننده خون بسیار خطرناک است. اگر چنین شرایطی ندارید می توانید از مصرف روغن کنجد لذت ببرید.

    به طور کلی افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف روغن کنجد احتیاط کنند. همچنین مصرف کنجد و فراورده‌های آن برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است.

    منبع: بیتوته | دکتر سلام | مجله سلامت | عصر ایران | ستاره | ستاره | تبیان

    ونک – خیابان گاندی جنوبی – خیابان نوزدهم – پلاک 12 – طبقه 5 – واحد 17

    ونک – چهارراه جهان کودک – بلوار جردن جنوبی – خ نوزدهم – پلاک 12 – طبقه 5 – واحد 17

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

    توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

    توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی و گزارش تخلف به گوگل خواهد شد.

    ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

    شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

    برای دریافت وقت مشاوره به صفحه “لیست بهترین مراکز مشاوره روانشناسی در تهران” مراجعه بفرمایید.

    ایمیل تبلیغات : [email protected]

    ارسال نظرات: [email protected]

    تلفن تبلیغات (لطفا تنها برای امور تبلیغاتی تماس بگیرید): 09375386828

    روغن کنجد سالیان دراز بعنوان یک روغن بهبود دهنده زخم ها معرفی می شده است.  این روغن دارای خاصیت آنتی باکتریال برای باکتری های متداول در پوست مانند: استافیلوکوکوس و قارچ های پوستی می باشد همچنین این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد در هند برای درمان بیماریی  های عروق نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. مصرف روغن کنجد باعث کاهش 85% باکتری های موثر  در التهاب لثه ها می شود. و با عوامل ایجاد کننده در سینوزیت و مشکلات پوست نیز مبارزه می نماید.  
      
      
    روغن کنجد و پوست صورت:
     روغن کنجد با نام انگلیسی Edible Oil یک منبع غنی از ویتامین E می باشد که می تواند خواص آنتی اکسیدانی زیادی برای محافظت از پوست از جمله پوست صورت در برابر نور آفتاب در مقابل اشعه UV خورشید داشته باشد و می توان از آن بعنوان یک ضد آفتاب خوب استفاده کرد.
    استفاده از روغن کنجد بعد از اینکه پوست در معرض باد و اشعه UV آفتاب قرار گیرد می تواند در بهبود شرایط آن بسیار موثر باشد. همچنین بعد از استخر برای محافظت از پوست و خصوصا کاهش عوارض کلر آب بر روی پوست صورت می توانید از روغن کنجد کمک بگیرید. این روغن برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در پوست نیز مفید می باشد.
     با خواص کلی کنجد آشنا شویم:

    موثر برای افزایش وزن

    بهبود عملکرد سیستم گوارش

    مفید برای کودکان

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

    کنترل کننده فشار خون

    مفید برای افراد مبتلا به بیماری روماتوئیدی

    روغن کنجد مرهم خوبی برای پوست های آفتاب سوخته

    نکته:  افرادی که مشکل هضم مواد دارند بهتر است که کنجد را همراه با عسل میل کنند.
     خواص اختصاصی روغن کنجد برای پوست صورت

    بعنوان یک ضد آفتاب: روغن کنجد به دلیل دارا بودن سطح بالای ویتامین E می تواند یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از پوست صورت در برابر نور آفتاب باشد.

    یک مرطوب کننده موثر: روغن کنجد حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب مانند: اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک می باشد. این روغن می تواند یک رطوبت رسان خوب برای پوست های بسیار خشک برای پوست صورت یا قسمت هایی از پوست که خشکی زیادی دارند مانند: سر زانوها، آرنج ها و غیره باشد.

    جلوگیری از پیری زودرس: یکی دیگر از منافع روغن کنجد پیشگیری از پیری زودرس پوست به خصوص پوست صورت می باشد. این خاصیت به دلیل خواص آنتی اکسیدانی این دانه روغنی می باشد.

    دفع مواد سمی از پوست صورت:مواد سمی معمولا در چربی محلول می باشند شما می توانید این ترکیبات سمی را با روغن کنجد از سطح پوست خود پاک کنید.

    کمک به بازسازی بافت های آسیب دیده : استفاده از روغن کنجد می تواند یک عامل ترمیمی مناسب برای پوست صورت باشد این روغن می تواند به راحتی از پوست جذب شود. همچنین این روغن یک گزینه مناسب برای ماساژ درمانی است و گردش خون را بهبود می بخشد و سلول های آسیب دیده را درمان می کند.

    جلوگیری از عفونت های باکتریایی پوست: روغن کنجد از التهاب و زخم های  پوست  جلوگیری می کند.

     

     

     

    کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت پوراطب می باشد

    موضوعات :

    خواص روغن کنجد برای پوست، استفاده از این دانه گیاهی را این روزها در کشورهای آسیایی بسیار رواج داده است. روغن کنجد یک روغن گیاهی است که از دانه‌های کنجد گرفته می‌شود و برای آشپزی، ماساژ پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموماً این روغن به دو صورت بودار و بدون بو در دسترس قرار داده می‌شود. روغن کنجد بودار را از دانه‌های بوداده شده تهیه می‌کنند که تقریباً رنگ تیره‌تری دارد و روغن کنجد بدون بو که کاربرد دارویی بیشتری دارد را از کنجد بدون بو تهیه می‌کنند و رنگ شفاف‌تری دارد و نیاز است در یخچال نگهداری شود تا دیرتر فاسد شود.

     

    خواص روغن کنجد برای پوست و درمان اگزما امری است که هزینه زیادی را برای شما به همراه ندارد. ازآنجای که روغن کنجد از خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی بهره گرفته است در پرسه درمان پسوریازیس و بهبود اگزما در کوتاه‌مدت بسیار مؤثر واقع‌شده است. روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی دیگر است که بافت بسیار ضخیم و غنی از مواد مغذی را تشکیل داده است. عموماً به دلیل داشتن پوستی خشک اگزما حاصل می‌شود و با استفاده از روغن کنجد و تغذیه بهتر پوست شما پوستتان نرم‌تر و لطیف‌تر می‌کند. دارا بودن ویتامین E,A,B در کنار کلسیم، منیزیم و فسفر به جهت نرمی اگزما و درمان خشکی پوست این محصول را به انتخابی ایده ال برای شما تبدیل می‌کند.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

     

    خواص روغن کنجد برای پوست و از بین بردن چین‌وچروک و درخشان‌تر شدن آن امری است که به دلیل مواد مغذی بسیار زیاد این روغن برای شما فراهم‌شده است. اگر می‌خواهید پوستی جوان داشته باشید و نواحی اطراف چشم و بینی شما حالت شل شده و افتاده به خود نگیرد با استفاده از روغن کنجد به این مهم بدون هیچ عمل زیبایی دست پیدا کنید. از بین بردن سموم داخل پوست و درمان التهاب پوستی و کنترل منافذ باز پوست تنها بخشی از مزیت‌های این روغن معجزه‌آسا به شمار می‌آید. با ماساژ دادن این روغن می‌توانید سموم پوست را از بین ببرید و به پاک‌سازی آن خود بپردازید تا شفافیت را روی صورت خود مشاهده کنید.

    بیشتر بخوانید: کاربرد روغن کنجد در تهیه ماسک خانگی

     

    خواص روغن کنجد برای پوست و از بین بردن آکنه بدون شک راهکاری است که صرف هزینه‌های گزاف را از روی شانه‌های شما برمی‌دارد. خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی روغن کنجد سبب می‌شود که جوش‌های صورت شما و آکنه‌های که به‌صورت ژنتیکی و اشعه‌ی مضر آفتاب روی پوست شما حاصل‌شده است از بین برود.

    مقادیر بالای ویتامین E,D و B این امر را فراهم آورده است که حتی جای جوش‌های سرسیاه شما هم با مصرف روغن کنجد از بین برود. کافی است روزی یک‌بار پوست خود را با این روغن گیاهی ماساژ دهید تا روند گردش خون را تسریع بخشید و از سوی دیگر آلودگی‌های روی پوست خود را شبیه یک اسکراپ قوی پاک‌کنید. اسیدهای چرب این روغن مانع از برگشت لکه و جای جوش به پوست شما می‌شود. خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتری بودن این روغن برای جوان‌سازی و زیبایی مضاعف‌تر صورت شما این محصول را به یک گزینه ایده ال تبدیل کرده است.

     

    خواص روغن کنجد برای پوست سبب می‌شود نرمی و لطافت ازدست‌رفته پوست صورت خود را برگردانید. اگر تحت تأثیر اصلاح صورت و یا استفاده از مواد شوینده قوی پوست شما خشک و زمخت شده است و یا اگر پوستی خشک و شکننده دارید نیازی به استفاده از آب‌رسان‌های قوی نیست با استفاده از روغن کنجد که یک مرطوب‌کننده قوی است می‌توانید بدون هیچ ترس و عارضه‌ای نرمی را به پوست صورت و بدن خود هدیه دهید. کافی است پس از استحمام با استفاده از یک اسپری روغن کنجد را به بدن خود اسپری کنید و با ماساژ دادن آن‌یک آب‌رسانی طبیعی را برای پوست خود فراهم کنید. این امر در طی گذر زمان سلول‌های مرده پوست شمارا نیز جدا می‌کند از همین رو برای از بین بردن خشکی پاشنه کف پای خشک‌شده بسیار استفاده این روغن توصیه‌شده است.

     

    خواص روغن کنجد برای پوست‌های آفتاب‌سوخته و خشک بارها به اثبات رسیده است. اگر پشت شانه، دست، سروصورت شما در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دارد و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب چاره‌ای برای شما فراهم نکرده است می‌توانید در این راستا از روغن کنجد کمک بگیرید. این روغن مانع تأثیر مستقیم تابش آفتاب به پوست صورت شما می‌شود. ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد سبب می‌شود حتی رد آفتاب‌سوختگی از روی پوست صورت شما محو شود و تیرگی ناشی از آفتاب‌سوختگی نیز درمان شود.

    بیشتر بخوانید: مضرات روغن کنجد – با دقت مصرف کنید

     

    خواص روغن کنجد برای پوست مخصوصاً نواحی اطراف دور چشم بسیار زیاد است. به دلیل نازک بودن اطراف چشم و عدم کلاژن سازی پوست در طی گذر زمان خواه‌ناخواه اطراف چشم شما دچار تیرگی و چروک می‌شود. این امر اولین نشانه بروز پیری بر روی پوست شما است از همین رو با استفاده از روغن کنجد می‌توانید حالت کشسانی را در اطراف پوست چشم خود مشاهده کنید و روند خشکی پوست را تشدید کنید. روغن کنجد به دلیل بهبود هیدارتاسیون پوست کمک می‌کند ناحیه اطراف چشم شما جوان‌تر به چشم آید.

     

    خواص روغن کنجد برای پوست و سم‌زدایی آن برای کسانی که هرروز در معرض مستقیم سموم خطرناک در محیط هستند این روغن را بسیار کاربردی کرده است. عدم استفاده از مواد شیمایی و حلال‌های غیراستاندارد و استفاده خالص از روغن کنجد سبب می‌شود پوست شما در معرض آلاینده‌های طبیعی محافظت شود. اگر قدری روغن گرم شده را روی پوست خود ماساژ دهید و بعد از یک ربع صورت خود را با آب و صابون به‌خوبی بشورید آلودگی‌های عمیق پوستی شما نیز از بین می‌رود. از این روغن برای رقیق کردن سایر روغن‌ها نیز در صنایع آرایشی استفاده می‌شود زیرا خاصیت آن بسیار زیاد است و درواقع استفاده از آن هیچ خطری برای شما به همراه ندارد.

     

    خواص روغن کنجد برای پوست را بر اساس بیماری‌ها و مشکلات پوستی متعدد برای شما عزیزان شرح دادیم. حال لازم می‌دانیم در راستای استفاده درست و اصولی این روغن گیاهی مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم. شما می‌توانید از روغن کنجد به‌عنوان یک مرطوب‌کننده، لوسیون و یا ضد آفتاب در طی شبانه‌روز در بیرون و یا داخل منزل بهره بگیرید. می‌توانید همراه با سایر روغن‌های گیاهی یک ماسک خانگی آماده کنید و به مدت یک ربع برای بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده این روغن را استفاده کنید یا اینکه یک ربع پیش از شستشوی صورت آن را روی پوست ماساژ دهید و سپس روند استحمام را دنبال کنید. استفاده روغن به‌صورت ضربه‌ای برای اطراف چشم سبب از بین بردن چین‌وچروک و کبودی چشم شما می‌شود.

    بیشتر بخوانید: این خواص روغن کنجد برای مو و شادابی آن تاثیرگذار است

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو

     

    همان‌طور که در طی این مقاله اشاره‌شده از روغن کنجد می‌توان در راستای زیبایی و کاهش روند پیری بر روی پوست بهره گرفت. شما می‌توانید روغن کنجد را برای کاهش التهاب‌های پوستی، درمان آفتاب‌سوختگی، از بین بردن چین‌وچروک، رفع کبودی دور چشم و بسیاری موارد دیگر مورداستفاده قرار دهید. همچنین این امر برای شما فراهم است که با استفاده از این روغن گیاهی به یک مرطوب‌کننده طبیعی، یک ضد آفتاب قوی و یک لوسیون بدن برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست دست پیدا کنید.

     

     

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    فواید روغن کنجد بر پوست و مو
    فواید روغن کنجد بر پوست و مو
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *