فوايد و ضررهاي کره بادام زميني

دوره مقدماتی php
فوايد و ضررهاي کره بادام زميني
فوايد و ضررهاي کره بادام زميني




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

فوايد و ضررهاي کره بادام زميني

بادام زمینی، از نظر غنای پروتئینی، زیر گروه حبوباتی مثل، نخود، عدس و لوبیا می باشد و از این نظر می توان گفت جزو آجیل ه نیست.

بادام زمینی، منبع خوب انرژی است. 100 گرم بادام زمینی حاوی 50 گرم چربی، 16 گرم کربوهیدرات است.

بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها، بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. 100 گرم بادام زمینی حاوی 25 گرم پروتئین می باشد. پس اگر کودک شما فقط بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین در کودک نگران خود نباشید.

بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع غیر اشباع و خوب می باشند.

در 28 گرم بادام زمینی، حدود 2 گرم فیبر وجود دارد. این مقدار 9 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند.

بادام زمینی، دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B3 می باشد، 112 میلی گرم در 100 گرم. ویتامین B3 باعث افزایش کلسترول خوب ( HDL) می شود، فرایند پیری را به تعویق می اندازد و همچنین از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

برای افزایش این ویتامین توصیه شده که مردان 16 میلی گرم در روز و زنان 14 میلی گرم در روز بادام زمینی مصرف کنند.

ویتامین E نیز در بادام زمینی وجود دارد. 28 گرم بادام زمینی در حدود 10درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند.

بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان نیز می باشد. پس سلول را از خرابی و نابودی محافظت می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند.

جالب است بدانید که آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی به همان اندازه میوه ها می باشد و از سیب، چغندر و هویج، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

منیزیم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلانی را دور می کند.

بادام زمینی دارای فولات نیز می باشد. فولات از کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف جلوگیری می کند.

بادام زمینی حاوی پتاسیم می باشد. پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود و از گرفتگی عضلانی و ادم جلوگیری می کند.

فسفر در بادام زمینی وجود دارد که جلوی ضعف و خستگی را می گیرد.

بدون کلسترول می باشد.

مواد مغذی موجود در بادام زمینی: مقدار در 28 گرم

کالری 166

پروتئین 7/6گرم

کربوهیدرات 1/6 گرم

فیبر 3/2 گرم

چربی 14 گرم

ویتامین E 2/2 میلی گرم

ویتامین B3 8/3 میلی گرم

فولات 1/41 میکروگرم

فوايد و ضررهاي کره بادام زميني

مس 19/0 میلی گرم

منیزیم 50 میلی گرم

فسفر 101 میلی گرم

پتاسیم 187 میلی گرم

فواید بادام زمینی

1- بادام زمینی موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.

2- یک رژیم دارای بادام زمینی، به خاطر افزایش منیزیم، فولات، فیبر، مس و ویتامین E ، خطر بیماری قلبی را کم می کند. مصرف 28 گرم بادام زمینی در روز، موجب کاهش بیماری قلبی می گردد. برای جلوگیری از بیماری قلبی، حداقل 1 مشت بادام زمینی و دیگر آجیل ها یا 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را 4 بار در هفته میل کنید.

3- اگر 28 گرم بادام زمینی، آجیل و یا کره بادام زمینی در هفته میل کنید، 25درصد خطر پیشرفت سنگ کیسه صفر را کم کرده اید.

4- به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که به میزان کم از آن بخورند. بیشتر از 1 مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.

5- بادام زمینی را 2 بار یا بیشتر در هفته مصرف کنید. ثابت شده است زنانی که از این امر پیروی می کنند، تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همین ترتیب مردان تا 27 درصد این سرطان را کاهش داده اند.

6- میوه نارس آن، ترشح شیر را زیاد می کند.

7- روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.

8- بادام زمینی از نظر خواص، شبیه روغن زیتون می باشد.

مضرات بادام زمینی:

بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.

اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.

کم خوردن، بهتر از هرگز نخوردن است. بهتر است فرهنگ غذاخوردن خود و خانواده مان را تغییر دهیم.


تغذیه و تناسب اندام

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

آشنایی با خواص کره بادام زمینی

فوايد و ضررهاي کره بادام زميني

امروزه کره بادام زمینی جای خود را در بین مردم بازکرده است. اما آیا کره بادام زمینی برای سلامتی خوب است؟برخی کره بادام زمینی را بر روی نان تست مالیده و به عنوان صبحانه میل می‌کنند و برخی در خمیر کیک و کلوچه از آن استفاده می‌کنند، به هر شکلی که استفاده شود غذای بسیار جذاب و پرطرفداری است که اگر یک‌بار آن را خریداری کنید، بعدازآن همیشه یک بسته کره بادام‌زمینی در آشپزخانه خود خواهید داشت.همانند بسیاری از کره‌های مغزهای گیاهی، کره بادام‌زمینی نیز حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است (حدود 90 کالری و 16 گرم چربی در هر 2قاشق غذاخوری). خبر خوب این است که با خوردن 2 قاشق کره بادام‌زمینی علاوه بر دریافت 190 کالری، مقدار بسیاری زیادی مواد مغذی نیز دریافت می‌کنید. مغزها و کره‌های آن‌ها منبع بسیار خوبی برای پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند.در سال 2003 سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا ادعای فواید سلامتی برای کره بادام‌زمینی و برخی مغزهای گیاهی را تأیید کرد و اعلام کرد شواهد علمی نشان می‌دهد که خوردن بیشتر مغزهای گیاهی به مقدار  42 گرم در روز ( به‌عنوان بخشی از برنامه غذایی کم کلسترول و کم‌چربی اشباع‌شده) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد فواید سلامتی مغزها شامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی یا عوامل زمینه‌ساز آن‌هاست اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است مغزها به کاهش بیماری‌های دیگری نیز کمک کنند مثلاً کره بادام‌زمینی منبع ماده شیمیایی گیاهی ریزوراترول (resveratrol) است (ماده‌ای که در پوست انگور نیز وجود دارد). مطالعه اخیر در آلمان نشان داد که این ماده تأثیر پیشگیری‌کننده برای سرطان کولورکتال (روده) دارد.نکته جالب این است که بادام‌زمینی درواقع یکی از حبوبات (از خانواده باقلائیان) بومی امریکای جنوبی است که ظاهر و طعمی همانند مغزها دارد.بادام‌زمینی ازنظر تغذیه‌ای نیز همانند مغزها است. حدود نیمی از وزن آن چربی است و بقیه وزنش تقریباً به‌طور مساوی پروتئین و کربوهیدرات (همراه با فیبر) است. حدود نیمی از کل چربی بادام‌زمینی چربی‌های تک پیوندی اشباع‌نشده هستند. این همان چربی است که با سطح سالم‌تر لیپیدهای خون مرتبط است. یک‌سوم چربی آن را چربی‌های چند غیراشباع (Polyunsaturated) تشکیل می‌دهد که کاملاً در بادام‌زمینی از اسیدهای چرب امگا-6 تشکیل‌شده است. حدود14% چربی آن، به‌طور طبیعی اشباع‌شده است.برای خرید  کره بادام‌زمینی به دنبال چه باشیم؟

نکاتی برای خرید کره بادام زمینی

هنگام خرید کره بادام‌زمینی به دنبال محصولات طبیعی که چربی یا شکر افزوده ندارند یا مقدار آن بسیار کم است باشید. برخی شرکت‌ها روغن‌های هیدروژنه بخشی نیز به نوع معمول کره بادام‌زمینی اضافه می‌کنند و بسته به مقداری که افزوده می‌شود، ممکن است چربی‌های ترنس نیز در آن وجود داشته باشند.  از نظر سدیم حتی طبیعی ترین برندهای کره بادام زمینی، مقداری نمک برای طعم به آن می‌افزایند. اگرچه با مقدار کم آن نیز می‌توان طعم خوبی ایجاد کرد و حدود 120 میلی‌گرم سدیم در هر دو قاشق غذاخوری معمولاً مطلوب است.

بادام زمينی و کره ی آناين كره‌ ضد كلسترول استکره بادام زميني براي كساني كه مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند، مفيد مي باشد، زيرا چربي‌هاي موجود در بادام‌زميني از نوع چربي‌هاي خوب هستند. به علاوه داراي فيتوسترول است که ساختاري شبيه به کلسترول موجود در غذاهاي حيواني دارد، با اين تفاوت که بر خلاف کلسترول، فيتوسترول براي سلامت قلب و عروق مضر نيست.در ضمن، هر 32 گرم کره بادام‌زميني حدود 50 ميلي‌گرم فيتوسترول دارد و بررسي‌ها نشان داده مصرف روزانه 2 گرم فيتوسترول مي‌تواند تا 10 درصد از ميزان کلسترول LDL يا کلسترول بد بکاهد و در صورتي که فرد رژيم کم چربي داشته باشد، مي‌تواند ميزان کلسترول بد را تا 20 درصد پايين آورد.در كل تحقيقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام‌زميني در هفته، تا 37 درصد از خطر بيماري‌هاي قلبي مي‌کاهد. پس اگر مي‌خواهيد از بيماري‌هاي قلبي در امان باشيد، از يک مشت بادام‌زميني (حاوي ده عدد) يا يک قاشق غذاخوري کره بادام‌زميني، آن هم 4 بار در هفته شروع كنيد.

 

خواص داروئی کره بادام زمینی

ضد سرطانتحقيقات ديگري نشان داده اند كه مصرف يک واحد بادام‌زميني (10 عدد بادام زميني) در هفته مي‌تواند از بروز سرطان روده در زنان پيشگيري کند. فيتوسترول موجود در بادام‌زميني و کره بادام‌زميني نيز مي‌تواند رشد سلو‌ل‌هاي سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند كرده و حتي از بروز سرطان ريه در افراد مستعد بكاهد. به‌علاوه، بادام‌زميني حاوي نوعي آنتي‌اکسيدان به نام رزوراترول است که مي‌تواند به نوعي ترکيب ضدسرطاني به نام پيساتانول تغيير شکل يابد. اين تغيير شکل به کمک نوعي آنزيم که در تومورهاي سرطاني يافت مي‌شود، ايجاد مي‌شود و به اين ترتيب مانع رشد تومورها خواهد شد.

ضد ديابتجالب است بدانيد ثابت شده که مصرف منظم کره بادام‌زميني (حداقل 5 قاشق غذاخوري در هفته) مي‌تواند از بروز ديابت نوع 2 در زنان پيشگيري کند. فيبر و منيزيم موجود در کره بادام‌زميني از جمله دلايل خاصيت ضدديابتي اين ماده غذايي هستند.

دشمن سنگ كيسه صفراتحقيقات بي‌شماري نشان داده اند مصرف مرتب کره بادام‌زميني مي‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کيسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دليل اين خاصيت بادام زميني نيز وجود فيبرهاي غذايي، فيتوسترول و منيزيم است. مطالعه 20ساله روي بيش از 80 هزار زن نشان مي‌دهد زناني که حداقل دو قاشق غذاخوري بادام‌زميني يا کره بادام‌زميني در هفته مصرف مي‌کنند تا 25 درصد کمتر به سنگ صفرا مبتلا مي‌شوند.شايد باور نکنيد، اما اين راه ساده و آساني براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است.

باز هم فيتواسترولاما در مورد مصرف منظم اين نوع كره توسط خانم‌هاي باردار بايد بگوييم، امروزه بحث فيتواستراديول بسيار داغ بوده و محققان اثرات گوناگوني را به آن نسبت مي‌دهند؛ مثلا مشکلات قاعدگي را به کمک آن مي‌توان برطرف کرد، و يا اينکه اين مواد قادرند احتمال بروز پوکي استخوان را كم كنند.از آنجايي که فيتواستراديول‌ در بادام‌زميني وجود دارد (يعني در هر 100 گرم کره بادام‌زميني، 100 ميلي‌گرم از اين ماده يافت مي‌شود)، مي‌تواند براي بيماري‌هاي زنانه موثر باشد، اما مصرف آن در بارداري دلخواه است، يعني نه ضرر خاصي براي مادر و جنين دارد و نه منفعت خاصي، فقط مصرف‌اش بايد به اندازه و در وعده صبحانه باشد، زيرا در صورت افزايش مصرف کره بادام‌زميني به دليل داشتن چربي و انرژي زياد، مشکل اضافه وزن پيش خواهد آمد.افرادی هم که مي‌خواهند شب‌ها شام سبکي بخورند، مي‌توانند با يك فنجان چاي، يك يا دو واحد نان آغشته به اين نوع کره را ميل کنند.

هشدارها:با وجود تمامي فوايد ياد شده، بادام‌زميني جزء مواد غذايي آلرژي‌زا (حساسيت زا) است. حساسيت به بادام‌زميني مي‌تواند شديد باشد، طوري که مصرف مقدار کمي از‌ آن مي‌تواند به شوک آنافيلاکسي منجر شود. در نتيجه افراد مبتلا به آلرژي بايد از مصرف هر گونه غذاي حاوي بادام‌زميني خودداري کنند، حتي خوردن كره بادام‌زميني هم به دليل داشتن ذرات پروتئين درست نيست. بنابراين در دو سال اول زندگي نبايد از بادام زميني و فرآورده‌هاي آن براي تأمين انرژي كودك استفاده كرد، ولي بعد از آن در صورت نداشتن حساسيت، مي‌توان آن را در برنامه غذايي گنجاند.از سوي ديگر، گاهي پزشک به افرادي كه مستعد ابتلا به سنگ كليه و مثانه هستند، توصيه مي‌کند از خوردن مواد غذايي حاوي اگزالات‌ها از جمله بادام زميني و كره‌ ي آن خودداري کنند، زيرا اين ترکيبات احتمال بروز اين سنگ‌ها را بالا مي برند.يادتان نرود كه کره بادام‌زميني طبيعي را مي‌توان براي يک يا دو هفته در هواي آزاد و دو ماه در يخچال‌ نگه داشت.

 

گردآوری : بخش آشپزی بیتوته

 

منابع : هفته نامه سلامت / wiki.5040.ir


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

بازی درمانی یک نوع مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی و اجتماعی استفاده می کند. گرچه بازی درمانی می تواند برای بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد که این درمان، فقط سرگرم شدن با اسباب بازی ها است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که بازی تراپی در درمان بسیاری از مشکلات سلامت روان و اختلالات رفتاری موثر است. با این …

سرطان رکتوم سرطانی است که در سلول های راست روده ایجاد می شود. راست روده و روده بزرگ هر دو بخشی از سیستم گوارشی هستند، بنابراین سرطان های رکتوم و روده بزرگ اغلب در گروه به اصطلاح سرطان کولورکتال (روده بزرگ) قرار می گیرند. رکتوم در زیر روده حلقوی و بالای مقعد قرار دارد. در سرتاسر جهان، سرطان کولورکتال دومین و شایعترین سرطان در زنان و سومین سرطان رایج در مردان است. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی این سرطان …

توده زیر چانه یک برآمدگی، جرم یا ناحیه متورم است که زیر چانه، فک و یا قسمت جلویی گردن ظاهر می شود. در بعضی موارد، بیش از یک توده نیز ممکن است رشد کند.  توده زیر چانه معمولا بی ضرر هستند. اغلب اوقات، آنها ناشی از گره های لنفاوی متورم هستند. این تورم معمولا در اثر عفونت ایجاد می شود. در این بخش از بیماری های دکتر سلام برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تشکیل یک توده در زیر چانه و نحوه درمان این …

آیا نوجوان شما در طول روز فعالیت های بدنی زیادی دارد؟ آیا قصد دارید شیک پروتئین برای نوجوانان خود تهیه کنید تا بتواند سطح انرژی اش را حفظ کند؟ اگر از اهمیت نقش شیک های پروتئین برای نوجوانان در حال رشد خود بی اطلاع هستید ما به شما خواندن این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام را پیشنهاد می کنیم. علاوه بر نوجوانان در حال رشد، شیک پروتئین در بین علاقمندان به ورزش های سنگین نیز طرفداران بسیاری دارد. اما به راستی بهتر است برای …

آیا از کنده شدن پوست اطراف ناخن رنج می برید؟ کنده شدن پوست اطراف ناخن معمولاً در اثر خشکی پوست بوجود می آید و خطری ندارد. اما کنده شدن پوست اطراف ناخن می تواند در برخی موارد نشان از یک مشکل جدی تر و نا مشخص باشد. مثلاً کمبود شدید ویتامین. این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام دلایل احتمالی خشکی و پوست انداختن ناحیه اطراف ناخن ها را بیان کرده و خصوصاً درباره تاثیر کمبود ویتامین یا افزایش میزان ویتامین بدن بر این ناحیه، …

فوايد و ضررهاي کره بادام زميني

بازی درمانی یک نوع مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی و اجتماعی استفاده می کند. گرچه بازی درمانی …

نا امیدی از عدم توانایی در کاهش وزن در نتیجه ی رژیم های غذایی و برنامه های ورزشی معمولاً مردم را به سوی استفاده از مکمل هایی مانند …

در مورد دارویی آکاربوز چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید این دارو در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟ آکاربوز یکی از داروهای کاهش دهنده قند خون می باشد …

روغن های گیاهی و مهم به طور طبیعی، ترکیبات آروماتیک فراری هستند که از دانه ها، پوست، ساقه، گل و ریشه گیاهان به دست می آیند. اگر قبلا …

سلنا گومز ، خواننده و بازیگر 26 ساله در روز چهارشنبه پس از اینکه مشخص شد اخیراً به علت درمان در مرکز ویژه ی درمان بیماری های روانی …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

روغن بادام زمینی که به نام های دیگری مانند روغن گرانات و روغن آراچی نیز شناخته می شود نوعی روغن گیاهی است که از بادام زمینی خام به دست می آید.

روغن بادام زمینی یکی از محبوب ترین روغن ها برای آشپزی محسوب می شود چون هم برای سرخ کردن استفاده می شود و هم برای سالاد و طبخ غذا.

روغن بادام زمینی بیشتر در کشور های آسیایی از جمله چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام، لائوس و کامبوج مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن گیاهی از انواع مختلف اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک، اسید استریک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک تشکیل شده است.

مقاله مرتبط : خواص روغن کنجد برای پوست صورت

بر خلاف بسیاری از روغن های گیاهی دیگر، روغن بادام زمینی به دلیل وجود استرول های گیاهی می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

فوايد و ضررهاي کره بادام زميني

روغن بادام زمینی حاوی اسید چرب اسید اولئیک است که سطح کلسترول خوب خون HDL را افزایش می دهد. این کلسترول مفید در واقع باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی می شود.

روغن و کره ی بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های پلی فنول، از جمله رزوراترول هستند. این ترکیب برای از بین بردن رادیکال های آزاد بدن که عامل بیماری هایی از جمله سرطان هستند مفید است.

روغن و کره ی بادام زمینی از سرطان های پروستات و روده بزرگ جلوگیری می کنند.

رزوراترول یک عملکرد مهم دیگر در بدن دارد و آن هم ایت است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

روغن بادام زمینی به دلیل وجود رزوراترول با رادیکال های آزاد بدن که می توانند منجر به بیماری آلزایمر شوند مقابله می کند.

رزوراترول موجود در روغن بادام زمینی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، این روغن با افزایش گلبول های سفید خون با عفونت های ویروسی و قارچی مقابله می کند.

روغن و کره ی بادام زمینی به دلیل فیبر غذایی بالا نوعی ملین محسوب می شوند و می توانند از یبوست جلوگیری کنند.

مصرف کره بادام زمینی به دلیل وجود چربی های اشباع نشده و فیبر و منیزیم می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

مقاله مرتبط : خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

روغن بادام زمینی مانند بسیاری از روغن های گیاهی غنی از ویتامین E می باشد که از ایجاد چین و چروک، لکه های پوستی و علائم پیری زودرس جلوگیری می کند.

1 – روغن بادام زمینی باعث درمان جوش صورت می شود

برای از بین بردن آکنه و جوش صورت چند قطره روغن بادام زمینی را با دو تا سه قطره آب لیموترش مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید. روغن بادام زمینی برای هر دو پوست معمولی و خشک کاربرد دارد و همچنین از پوست شما محافظت می کند.

2 – روغن بادام زمینی خشکی لب را درمان می کند

برای درمان خشکی لب ابتدا لب ها را مرطوب کرده و به آرامی بر روی آن ها مسواک بکشید سپس 3 تا 4 دقیقه با دستمال مرطوب بپوشانید. بعد از آن لب ها را خشک کنید و روغن بادام زمینی را بر روی لب ها بمالید.

مقاله مرتبط : خواص روغن سیاه دانه برای مو

روغن بادام زمینی به دلیل وجود مقادیر بالای ویتامین A، D و E در بسیاری از محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می گیرد.

1 – روغن بادام زمینی از ریزش مو جلوگیری می کند

روغن بادام زمینی به دلیل وجود ویتامین E موها را مرطوب و هیدراته کرده و علاوه بر بازسازی و ترمیم موهای آسیب دیده از ریزش مو جلوگیری می کند.

2 – روغن بادام زمینی شوره مو را درمان می کند

یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی را با چند قطره از روغن درخت چای و آب لیموترش مخلوط کنید و سپس روی پوست سر خود بمالید. بعد از دو تا سه ساعت با شامپو و آب بشویید.

3 – روغن بادام زمینی موها را درخشان می کند

این روغن خوراکی به دلیل وجود ویتامین D باعث می شود که موهایی سالم تر و درخشان تر داشته باشید.

اگر چه انواع اسید های چرب در روغن بادام زمینی مفید هستند، اما به یاد داشته باشید که روغن بادام زمینی کالری بالایی دارد و می تواند منجر به افزایش وزن شود.

اگر میزان کالری مورد نیازتان را رعایت کنید، بادام زمینی شما را چاق نمی کند، 1 اونس (حدود 30 گرم که تقریبا 32 عدد بادام زمینی می شود) دارای 166 کالری است. مانند سایر آجیل ها، بادام زمینی همچنین حاوی فیبر است، که به سیر شدن کمک می کند.

ماساژ بدن با روغن بادام زمینی باعث افزایش انرژی بدن شده و به کاهش درد مفاصل و ماهیچه ها کمک می کند.

روغن بادام زمینی در دو نوع فشار سرد که به رنگ زرد تیره بوده و بوی تندی دارد و تصفیه شده که زرد کم رنگ است و بوی آن ملایم تر است تولید می شود.

کره بادام زمینی یک خمیر ساخته شده از بادام زمینی خشک شده و بو داده است که پر از مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب غیر اشباع، فولات، نیاسین، پانوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، سدیم، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، مس، آهن و روی می باشد.

بادام زمینی حاوی چربی اشباع نشده می باشد و می تواند به طور منظم مصرف شده و باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

بادام زمینی در واقع یک غذای پر انرژی است. پس رابطه ی آن با کاهش وزن چیست؟

مطالعات نشان داده اند کسانی که آجیل و دانه هایی از جمله بادام زمینی می خورند، نمایه توده بدنی(BMI) کمتری دارند.

یک علت آن می تواند این باشد که بادام زمینی منبع خوبی از چربی مفید، پروتئین و فیبر است که تنها با خوردن یک واحد از آن، گرسنگی از بین رفته و احساس پری و سیری در مدت قابل ملاحظه ای به انسان دست می دهد.

اگر چه در یک واحد انرژی قابل توجهی دارد ولی مدت طولانی تری سیرمان نگه می دارد و همین باعث عدم خوردن غذای اضافی و دریافت کالری زیاد می شود.

به هر حال نکته ی مهمی که باید رعایت شود، میزان مصرف است، پس باید بتوانیم در حد نیاز بخوریم نه هر آن چه روی میز است!

مصرف کره ی بادام زمینی خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را کاهش می دهد.

مصرف روغن و کره ی بادام زمینی در بعضی افراد منجر به آلرژی شدید می شود که با علائمی از جمله استفراغ، اسهال، درد شکمی، آنافیلاکسی، آسم و آنژیوادم همراه می باشد.

فوايد و ضررهاي کره بادام زميني

دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی خانگی 188 کالری دارد.

یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی 119 کالری دارد.

کره بادام زمینی در دو نوع تولید می شود؛ یک نوع آن نرم است و تنها شامل کره می‌باشد اما در نوع دوم تکه‌ های خرد شده بادام زمینی نیز به کره اضافه می شود.

برای تهیه کره ی بادام زمینی در خانه ابتدا 500 گرم بادام زمینی پوست کنده را با مقداری آب مخلوط کرده و می‌جوشانیم تا حدی که کمی پخته شود اما له نشود. سپس با آبکش کردن 400 گرم روغن بادام زمینی، گردو یا نارگیل را به همراه یک چهارم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و در مخلوط‌ کن می ریزیم تا به صورت کره درآید.

اغلب کره ی بادام زمینی را به صورت شیرین مصرف می کنند، برای این منظور می توان از شکر یا عسل استفاده کرد.

مقاله مرتبط : خواص آب نارگیل تازه در دوران بارداری

روغن و کره بادام زمینی حاوی منیزیم و ید می باشند که برای عملکرد خوب تیروئید لازم است، در نتیجه توصیه می‌ شود برای سالم نگه داشتن این غده‌ پروانه‌ ای شکل و جلوگیری از کم کاری و پرکاری تیرویید از مصرف مغزهایی مانند بادام زمینی غافل نشوید.

بر اساس یک مطالعه جدید پوست بادام زمینی حاوی مقادیر بالای فیبر، ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدان است که باعث سلامتی و جلوگیری از بیماری های قلبی، سرطان و سکته مغزی می شود همچنین گوسته بادام زمینی به دلیل فیبر بالا باعث تناسب اندام نیز می شود.

ممکن است نگران باشید که خوردن روغن و کره بادام زمینی در دوران بارداری و شیردهی خطر ابتلا به آلرژی را در نوزاد شما افزایش دهد اما محققان می گویند هیچ شواهدی مبنی بر اینکه خوردن بادام زمینی در دوران بارداری تاثیری بر روی نوزاد داشته باشد وجود ندارد.

مطالعات جدیدتر نشان داده که خوردن بادام زمینی، روغن و کره بادام زمینی در دوران بارداری سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده و نقص لوله های عصبی را کاهش می دهد. بنابراین اگر به ماده ی غذایی خاصی آلرژی ندارید می توانید در طول حاملگی خود از روغن و کره بادام زمینی لذت ببرید.

بادام زمینی در واقع به دلیل اینکه حاوی پروتئین و فولات است یک انتخاب غذایی هوشمند برای زنان باردار و مادران شیرده می می باشد.

بادام زمینی دارای خواص بسیاری می باشد که در بالا نیز به آن اشاره کرده ایم. اما با این حال بر سر مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی اختلاف نظر وجود دارد بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه بخوانید : خواص بادام زمینی

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

فوايد و ضررهاي کره بادام زميني
فوايد و ضررهاي کره بادام زميني
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *