خواص دارویی و گیاهی
در زمینه وضعیت جسمانی حضرت سجاد علیه السلام در روز عاشورا نقلهای تاریخی متفقند که آن حضرت در این روز دچار بیماری شدیدی بودند، به صورتی که مطلقاً از امکان حضور در نبرد برخوردار نبوده و در خیمه مخصوص استراحت می کردند
تاریخ حیات اجتماعی انسان از منظر قرآن، با آفرینشِ تقریباً هم زمان یک مرد و یک زن – که زوج و همسر یکدیگر بودهاند – آغاز یافته و از نسل آن دو جامعه بزرگ بشری گسترش یافته است.
همانا سعادتمند کامل و خوشبخت حقیقی است که علی علیه السّلام را در حیاتش و پس از وفاتش دوست بدارد.
اين مقاله، انشعابات اماميه را پس از شهادت امام حسن عسکري (ع) بررسي مي کند وبه تبيين بنيادي القاب قائم،صاحب الامر، حجت و مهدي، متداول ترين القاب امام دوازدهم، مي پردازد.
اين مقاله به موضوع «تنبلي و راهکار درمان آن» پرداخته وبرخي از بحث هاي مرتبط با آن را مورد توجه قرار داده است. دراين راستا از کتاب و سنت معصومان (ع) استمداد جسته واز اين دو منبع عظيم که سرشار از نوراست، رهنمودهايي را مي آوريم.
روابطی که دارید تعیین می کند شما چه کسی هستید، چگونه فکر می کنید، چه چیزهایی را به دست خواهید آورد، چگونه فکر می کنید و دیگران در مورد شما چگونه قضاوت می کنند.
مترجم: رزیتا ملکیزاده منبع:راسخون «جگر بخورید، برایتان مفید است» آیا این گفته واقعیت دارد، و آیا اطلاعات تغذیهای نهفتهای در آن وجود دارد که ما از آن خبر نداریم؟ این مقاله را بخوانید تا بیشتر در مورد حقایق تغذیهای جگر اطلاع کسب کنید. بسیاری از خانوادهها جگر بره، مرغ، گوساله، غاز، و ماهی را برای …
راه های مختلفی مانند: ادعیه، زیارات، قرآن، نماز، روزه و…، وجود دارد که موجب تقرب به خداوند متعال می گردد، اما در این بین این مورد اگر با حضور قلب انجام شود، حال و هوای خاص خود را دارد که شاید نزدیکترین راه برای تقرب به پروردگار حکیم باشد.
هدف از خلقت عالم معرفت و عبادت خداوند متعال است, و غرض از بعثت انبیاء از آدم تا خاتم تحقق آن است, رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تعلیم و تربیت بشریّت به معرفت و عبادت ,قرآن و کسی که نزد او علم تمام قرآن است به یادگار گذاشت.
هرچند حوادث روزگار نگذاشت مفسّر معصومِ قرآن, پرده از حقایق کتاب خدا بردارد ولی در فرصت کوتاهی که برای ششمین اختر فرزوان آسمان هدایت پیش آمد,شاهراه مذهب حق را برای رهروانِ از خلقت باز کرد , و فطرت تشنه انسانیت را به آب حیات عبادت و معرفت سیرآب کرد.
امید است پیروان مذهب حق روز عزای آن حضرت, آنچه در توان دارند در مراسم سوگواری انجام دهند تا مشمول دعای مستجاب او شوند که فرمود((رحم الله من احیی امرنا)) رحمتی که سرمایه ی سعادت و وسیله ی نجات از شدائد برزخ و قیامت است.
حرکت همه ساله کاروان صادقیه رفسنجان (راهیان ولایت) جلوه ای از تکریم مقام عالی حضرت صادق الائمه علیه السلام میباشد. مفتخریم که این حرکت حماسه ابراز محبت نسبت به آن امام همام و نشان افتخار شهرمان رفسنجان ؛ شهر دارالصادقیون گردید.
الحمدالله که این مراسم به عنوان سنتی پویا در تاریخ شهرمان ماندگار شد.
ما خادمین صادقیه با شنیدن احادیث حضرت صادق الائمه علیه السلام عطر یادش را استشمام نموده و دل به عنایاتش دخیل بسته و چشم به کراماتش دوخته ؛ از جان و دل خدمت ارباب و رئیس مذهب مان عرضه میداریم، ای ارباب ما اگر چه قبرت غریب است ما نمی گذاریم قدر و منزلت شما غریب بماند. اگر قبرت ضریح و بارگاه ندارد قلب ما حرم شماست اگر در کنار قبرت وهابیت مانع عزاداری و اظهار ارادت می شود ما کاروان صادقیه ای را برایتان تشکیل داده ایم که رسما عهده دار مراسم هایتان باشیم و ناله سرای جعفری میزبان عزاداران و میهمانانتان گردد تا جان داریم بر غربتت غریب نوازی میکنیم…
وعده ما 25 شوال سالروز شهادت امام صادق علیه السلام
استان کرمان ، شهرستان رفسنجان، حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق، بلوار امام صادق علیه السلام، کوچه امام صادق علیه السلام 11 – کدپستی: 7746156914
شورای مرکزی انجمن محبین حضرت صادق الائمه علیه السلام
شماره تماس : 09133928317
1. هر گاه شخصي ثواب يك عمل خير و يا يك صلوات را براي اموات هديه كند، هر گونه نيت نمايد خداوند سهم هر كدام از اموات را آنگونه كه صاحب هديه نيت كرده است ميرساند. مثلاً اگر آن شخص نيت كرده باشد آن يك صلوات به طور مساوي ثوابش به همه اموات مورد نظرش برسد، به همان صورت به آنها ميرسد و اگر نيت كرده كه به صورت متفاوت و به هر كدام مقداري خاص از ثواب آن صلوات برسد، همانگونه به آنها ميرسد و هر كار بستگي به نيت هديه كننده ثواب صلوات دارد، چون فرشتگان خدا مأمورند كه پاداش و ثواب اعمال خيري را كه به اموات هديه ميشود برسانند، بيترديد هر گونه هديه شده است، فرشتهها آن امانتها را به همان صورت به صاحبانش ميرسانند. بر اساس روايات، وقتي كسي هديهاي از قبيل ثواب صلوات و يا هر عمل خير ديگر به اموات بفرستد فرشتگان خدا آن هديه را در ظرفي از نور ميگذارند و آن را نزد آن شخص كه از دنيا رفته و يا آن افرادي كه از دنيا رفتهاند ميبرند و به آنها ميگويند اين هديهها را فلان كس براي شما فرستاده است.(1)
2. نكته ديگر آن است كه هديههاي دنيايي از نظر حجم و عدد و مقدار هر اندازه باشند به همان اندازه به هديه شوندهها خواهد رسيد، امّا هديههاي معنوي از قبيل صلوات فرستادن، و ثواب آنها را هديه كردن به اموات، گرچه ممكن است حسب ظاهر يك صلوات و يا يك عمل خير باشد، امّا از آنجا كه باطن هر كار خير اساساً با عدد و مقدار محاسبه نميشود و ميزان خاصّي براي سنجش ارزشها وجود دارد و به نحو خاصّي محاسبه ميشود لذا تنها يك صلوات كه با نيت پاك و خالص و با شرايط معنوي ويژه و با زبان پاك و از سوي فردي باتقوا و پاك، و خلاصه با شرايط معنوي كامل، براي اموات هديه شود، و به نيت همه اموات مورد نظر يا همه اموات مؤمنان و شيعيان، هديه گردد به تمام آنها ميرسد و براي همه آنها كافي است، چون ظاهر آن. يك صلوات است امّا باطن و حقيقت آن ممكن است قابل شمارش با ارقام و اعداد رياضي نباشد. چون باطن و ملكوت اعمال خير اين گونه خصوصيتي دارند كه گاهي چند صد برابر مي شود و اين زيادي ثواب از فضل پروردگار است. لذا قرآن كريم اين مسئله را كه عمل خير گرچه به ظاهر يك عمل باشد امّا حقيقت و باطن آن غير قابل مقايسه با ظاهرش است چنين تمثيل كرده و ميگويد: «مَثَل كساني كه اموال خود را در راه خدا انفاق ميكنند همانند دانهاي است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشهاي صد دانه باشد، و خداوند براي هر كسي كه بخواهد آن را چند برابر ميكند و خداوند گشايشگر دانا است.»(2)و همچنين در روايات درباره اينكه عمل خير مؤمنين از نظر حقيقت و باطن ممكن است، قابل شمارش نباشد نكتههاي فراواني مطرح شده و تنها به اين روايت كه درباره نماز جماعت وارد است اكتفاء ميشود در روايتي وارد شده كه اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند، هر ركعت از نماز او ثواب صد و پنجاه نماز را دارد و اگر دو نفر اقتداء كند، هر ركعت از نماز آنان ثواب ششصد نماز را دارد و هر چه بيشتر شوند ثواب نمازشان بيشتر ميشود تا به ده نفر برسند و عدّه آنان كه از ده گذشت اگر تمام آسمانها كاغذ و درياها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نويسنده شوند نميتوانند ثواب يك ركعت آن را بنويسند.(3)با توجه به آموزههاي ياد شده به خوبي معلوم ميشود كه جاي ترديد نيست كه اعمال خير مؤمن باطن بسيار پربركتي دارد و با عدد و ارقام قابل محاسبه نيست، در نتيجه اگر كسي ثواب صلوات را براي اموات هديه كند ممكن است آن صلوات نيز از چنين بركتي برخوردار باشد.درباره بركت صلوات و اينكه صلوات جزء اعمال بسيار پربركت است روايات زيادي آمده، مثلاً روايت شده است در ميزان اعمال روز قيامت هيچ عملي همانند صلوات بر محمّد و آل محمّد سنگين و وزين نيست، و در قيامت همة اعمال فرد مؤمن در ميزان قرار داده ميشود، اما ديده ميشود سبكاند ولي وقتي صلواتهاي او را كه بر محمّد و آل محمّد فرستاده بود ميآورند و در ميزان ميگذارند، ميزان عمل نيك آن شخص سنگين ميشود و سبك بودن ساير اعمال او جبران ميگردد.(4)پس اگر كسي صلوات و يا هر عمل خيري را به نيت همة اموات بفرستد و ثواب آن را به همه هديه نمايد براي همه كافي است و نيازي به آن نيست كه براي هر كدام صلوات جداگانه بفرستد، گرچه (هر اندازه بيشتر بهتر) امّا بايد توجه داشت كه انسان نبايد چنين گمان كند كه چون يك صلوات از نظر عدد تنها يك صلوات است پس شايد براي همه اموات كافي نباشد و براي هر كدام بايد صلوات جداگانه فرستاده شود، هرگز چنين نيست، چون صلوات گرچه حسب ظاهر، يك عدد باشد امّا اثر باطني آن فراوان و بسيار است، لذا براي همة اموات همان يك صلوات كافي است و همه از آن بهرهمند ميشوند.
پاورقی:
1. تهراني، سيد محمّد حسين، معاد شناسي، قم، نشر حكمت، بيتا، ج2، ص 120.2. بقره: 260.3. رسالة توضيح المسائل، مطابق با فتواي مراجع، قم، نشر الهادي، 1373 ش، ص 382.4. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، با ترجمة سيد جواد مصطفوي، كتاب الدعا، باب الصلوة، علي محمّد و اهل بيته، قم، نشر بنياد رسالت، ج4، ص 252، ح15.منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات
با عضویت در خبرنامه مطالب ویژه، روزانه به ایمیل شما ارسال خواهد شد. .
خانه
موبایل
واژه صلاۀ، جمع آن صلوات به معنی نماز خواندن و درود و تحیّت است. صلّی الله علیه، یعنی خداوند بر او درود فرستاد، در «معجم الوسیط» هم صلا به معنای دعا است.در «تفسیر جوان» آمده است كه: چنانچه صلوات به خدا نسبت داده شود، به معنی فرستادن رحمت است و هر گاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد؛ به معنی طلب رحمت است.۱معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر(ص) چیست؟ یعنی وقتی ما میگوییم: «الّلهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد»، از خداوند خواستهایم كه چه كاری بكند؟ مگر آنها در كمال مطلق نیستند؟در قرآن كریم به مؤمنان دستور میدهد كه به پیامبر(ص) درود و سلام بفرستند: «انّ الله و ملائكه یصلّون علی النّبی یا ايّها الّذین امنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما؛ خداوند و فرشتگان بر پیامبر(ص) درود میفرستند؛ ای كسانی كه ایمان آوردهاید، بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید».۲مقام پیامبر(ص) آنقدر والا است كه خدای سبحان و تمام فرشتگان بر او درود و سلام میفرستند و بهتر است مؤمنان هم در این آهنگ كلّی همنوا و هماهنگ شوند.علاوه بر آن، صلوات خدا به معنی فرستادن رحمت است و این گسترش دادن مقام معنوی پیامبر(ص) و آل پیامبر(ع) است و صلوات فرشتگان و مؤمنان به معنی طلب رحمت و مغفرت است و این هم خواستاری مقام و عظمت معنوی آنها است.طلب كردن رحمت برای بندگانناگفته نماند كه فرستادن صلوات و سلام بر پیامبر(ص) و آل پیامبر(ع) از طرف مؤمنان در حقیقت طلب كردن رحمت بر خودشان نیز است؛ زیرا در واقع پیامبر(ص) و ائمّه(ع) واسطه فیض الهی هستند. اگر بر آنها صلوات نفرستیم، در واقع خود را از رحمت الهی محروم كردهایم.درود بر پیامبر(ص) سبب پاكی اعمال و نیز قبولی آنها میشود، همچنین باعث اجابت دعاها، كفّاره گناهان، نورانی شدن در قیامت و راه پیدا كردن به بهشت میشود.
در زیارت جامعه كبیره آمده:«و جعل صلواتنا علیكم و ما خصّنا به من ولایتكم، طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزكیه لنا و كفاره لذنوبنا …؛
و قرار داد درودهای ما را بر شما و آنچه را مخصوص گردانید، به ما از دوستی و محبّت شما به خاطر پاك گردانیدن خلقت ما و پاكیزگی برای جانهای ما و جهت پاكی روح ما و كفّاره گناهان ما».شخصی از پیامبر(ص) پرسید: صلوات فرستادن امّت، ارسال تحفهای است به نزد شما، آیا از جانب شما تحفهای برای ایشان خواهد بود؟آن حضرت فرمود: «امروز، صلوات امّت بر من، تحفهای است از ایشان برای من و فردا، تحفه من برای ایشان، در بهشت خواهد بود.»صلوات در آینه قرآن و كلام معصوم(ع)در سوره احزاب، آیه ۵۶ خداوند میفرماید:«خدا و فرشتگان او بر پیامبر اكرم(ص) درود میفرستند، شما هم ای كسانی كه ایمان آوردهاید، بر او صلوات بفرستید و آن طور كه باید، تسلیم شوید.»خداوند در این آیه تأكید میكند كه ابتدا من و ملائكه بر پیامبر(ص) صلوات میفرستیم و به پیروی از ما شما انسانها بر ایشان و آلش سلام و درود بفرستید.در حكمت ۱۶۳ «نهج البلاغه» آمده است: «هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اكرم(ص) درود بفرست.سپس حاجت خود را بخوان؛ زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت در خواست شده، یكی را بر آورده و دیگری را باز دارد.»تمام دعاهای «صحیفه سجّادیه» نیز با صلوات آغاز یا پایان مییابد. در برخی از دعاها نیز در اواسط دعا، صلوات فرستاده شده است؛ زیرا ائمّه(ع) معتقدند صلوات، ذكر برآورده شدن حاجت است و در هر دعایی كه صلوات فرستاده شود، اجابت آن از سوی خدا حتمی است.امام سجّاد(ع) در دعای ۴۴ به كرّات صلوات را تكرار كرده و دعا برای حفظ توحید، رسیدن به منزلت بالا در نماز، شناخت حرمت خدا را از خداوند مسئلت میكنند.در قسمتی از این دعا میفرمایند: «بار خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست، به شمار درودهایی كه بر هر كس نثار فرمودهای و چندین برابر آن به چندین برابر كه هیچ كس جز تو شمار آن نداند كه تو هر چه خواهی، كنی».امام صادق(ع) نیز در باب اهمّیت صلوات میفرمایند:«كسی كه شهادت بدهد خدایی جز خدایی یگانه نیست و اگر شهادت دهد كه حضرت محمّد(ص) رسول خداست، ده هزار حسنه برای او نوشته میشود.»۳كیفيّت صلوات بر پیامبر اكرم(ص)در مورد كیفيّت صلوات، روایات فراوانی است كه درود و سلام بر پیامبر(ص) را همراه با آلش، مقبول میدانند.این نوع كیفيّت صلوات از منابع شیعه و سنّی قابل اثبات است.از حضرت علی(ع) نیز روایت است كه ایشان فرمودند:«اصحاب گفتند: ای رسول خدا! چگونه بر شما صلوات فرستیم كه فرمود: «بگویید خداوندا! بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست، همان گونه كه بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادی، راستی كه تو ستوده و والایی و بر محمّد و آل محمّد فزونی بخش، همان گونه كه بر ابراهیم و آل ابراهیم فزونی دادی، به راستی كه تو پسندیده و عظمایی.»۴بركات و ثواب صلواتدر باب ثواب صلوات، روایات فراوانی است كه تأكید میكند كه صلوات ده هزار بار حسنه دارد، رحمت و بركت و لطف و كرامت خدا را به همراه دارد، معادل با پاداش و ثواب تسبیح و تكبیر خداست، ارتقای درجه به همراه دارد، معادل سبحان الله و الحمدالله و لا اله الّا الله و الله اكبر است.صلوات بركات فراوانی را برای شخص به دنبال دارد. بركات صلوات را میتوان به بركتهای دنیوی و اخروی تقسیم كرد.در دنیا صلوات باعث برآورده شدن حاجت، ازدیاد مال، رفع فقر، بخشش گناهان، ادای قرض، خوشبو شدن، درمان فراموشی، رفع نفاق، نجات از سختی، تندرستی، خواب مقصود دیدن و درك امام قائم(ع) میباشد.برای اثبات برخی از موارد ذكر شده، به كلام ائمّه(ع) استناد میكنیم.حضرت رسول اكرم(ص) میفرمایند: «صلوات فرستادن، فقر را برطرف میكند.»از دیگر بركات حائز اهمّیت صلوات، از بین رفتن گناهان است؛ چنانكه امام رضا(ع) به نقل از رسول خدا(ص) میفرمایند: «الصّلاه علی و علی اهل بیتی تذهب بالنّفاق؛ صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین میبرد.»و امّا بركات اخروی صلوات را میتوان به پنج مرحله تقسیم كرد: ۱. عالم برزخ، ۲. قیامت، ۳. پل صراط، ۴. جهنّم، ۵. بهشت.قرآن كریم به مؤمنان دستور میدهد كه به پیامبر(ص) درود بفرستید: «انّ الله و ملائكه یصلّون علی النّبی یا ايّها الّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما؛ خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود میفرستند.ای كسانی كه ایمان آوردهاید، بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید.»
۱. عالم برزخمداومت بر صلوات، عذاب قبر را در عالم برزخ دور میكند، ظلمت گناه را از بین میبرد، عذاب را از همه اهل قبرستان دور میكند، ثواب صلوات سنگینتر از گناهان است، صلوات، فریادرس انسان در قبر است، چهره او را در برزخ نورانی و جان كندن را راحت میكند.پیامبر اكرم(ص) میفرمایند: «هر كس بر من صلوات زیاد بفرستد، از تلخی مرگ و جان كندن ایمن گردد.»۲. قیامتاز ائمّه(ع) آمده كه هر كس در دنیا مداومت بر صلوات داشته باشد، خصوصاً در روز جمعه، صلوات، شفیع ایشان میشود.
در قیامت، همچنین صلوات بسیار، صلوات فرستنده را در روز قیامت نزدیكترین فرد به پیامبر(ص) قرار میدهد، خداوند از هر جهت بر فرد نور میتاباند، هفتاد حاجتش را در قیامت برآورده میكند و او را در زیر عرش الهی قرار میدهد، همچنین این صلواتها موجب سنگینی اعمال در قیامت و افضل اعمال محسوب میشود و ذخیرهای خوب برای ایشان در قیامت به حساب میآید.از پیغمبر(ص) نقل است كه فرمودند: «سه كس در روز رستاخیز، آن روزی كه سایهای جز سایه خداوند نخواهد بود، در زیر عرش الهی خواهند بود». عرض شد: یا رسول الله آنها چه كسانی هستند؟فرمود: «آن كس كه اندازهای از غم امّت من را برطرف سازد و كسی كه سنّت مرا زنده نماید و آن كس كه فراوان بر من صلوات فرستد».۳. پل صراطصلوات، راهنمای انسان در هنگام عبور از پل صراط است و نوری است كه راه را بر او روشن میكند؛ چنانكهرسول اكرم(ص) میفرمایند: «بر من بسیار درود بفرستید؛ زیرا درود فرستادن بر من، برای صلوات فرستنده، نوری است در قبر و نوری است بالای صراط و نوری است در بهشت.»۴. جهنّمصلوات انسان را از گرمای جهنّم مصون میدارد و مانعی است برای او در ورود به آتش جهنّم.رسول خدا(ص) فرمودند: «آن كس كه بر من درود بفرستد، داخل آتش نخواهد گردید و هر كس درود فرستادن بر من را فراموش كند، از راه بهشت به خطا خواهد رفت.»۵. بهشتصلوات فرستندگان در بهشت، حورالعین نصیبشان میشود، دوست پیامبر(ص) در بهشت شده و هفتاد هزار قصر بهشتی دریافت میكنند، شراب سلسبیل مینوشند و در زمره خواصّ پیامبر(ص) وارد بهشت میكردند.منبع:porsemani.ir
در ادامه بخوانید
منبع = هلپ کده
يه انسان +
حمید +
محفوظ +
ناشناس +
حسن +
حمید +
ناشناس +
مریم +
ناشناس +
هادی +
امینی +
بنده خدا +
من و خدا +
فاطمه +
هاشم +
حميد +
ابولفضل +
فاطمه +
جم +
فاطمه +
مهمان +
ريحانه +
ناشناس +
حدیث +
الهه +
امین +
مهر +
سوگند +
مجید +
سید بهروز +
ناشناس +
ناشناس +
فاطمه +
فاطمه +
الهه +
رضا +
زیبا +
زیبا +
معین +
فاطمه +
لیلا +
……. +
ناشناس +
سودا +
بنده خدا +
maral +
رضا +
نگین +
اذر اشرفی +
حمید +
ناشناس +
نعیمه +
ناشناس +
مهسا +
آرش +
ناشناس +
معصومه +
کامران +
معصومه +
… +
ناشناس +
نازنین +
سید بهروز +
محمود +
fm +
مریم +
فرشته +
سوسن +
وحید +
آتنا ح +
بیژن +
صمد +
صمد +
الهه +
? +
کامران +
کامران +
گلهای مادر +
گلهای مادر +
ناشناس +
گلهای مادر +
گلهای مادر +
بابک +
سمیه +
حميد +
fatemeh +
تنها +
ف،، کرمانشاه +
جواد +
خدایا منو ببخش +
ایمان +
ی بنده حقیر +
اکرم +
الهه+ +
Mahla +
شهرام +
مرجان +
امین +
مینا +
حسن +
ناشناس +
سید بهروز +
خانم +
نگین +
زهرا +
مهدی +
معصومه +
ناشناس +
سعید +
هلیا +
مجید +
جعفر +
سارا +
علی +
مژگان +
الهام +
لیلا +
ملک +
من ومردگان +
ناشناس +
سودا +
الی +
فاطمه +
مریم +
نارین +
هادی +
ناشناس +
نادیا +
هدی +
هدی +
ناشناس +
بهناز +
الی +
حمید رضایی +
حمیدرضا +
ناشناس +
حامد امیرحاجلو +
سمیه +
آتي +
كريم +
الهام +
اجل +
داغ دیده +
شادي +
مریم +
ش ن +
پریسا +
اکرم +
سیما +
راضیه +
راضیه +
سمیرا +
شيدا +
سارا +
راضیه +
م +
مهمان +
مجتبی +
سعیده +
راضیه +
پشیمان +
قبر، حالات قبر، نکیر و منکر صبر نمیکنند تا مراسم سوم و هفت و چهل میت تمام بشود. همان موقع که میت را در قبر میگذارند و هنوز مردم در بالای قبر ایستادهاند، نکیر و منکر می آیند. تعبیر روایت این بود که میت هنوز صدای پای تشییع کنندهها را میشنود که نکیر و منکر میآیند. در چنین موقعیت حساسی میت کمک میخواهد. حالا چه چیزی به درد آنها میخورد؟
گاهی ما میبینیم که بعد فوت فردی، آنچنان افراد خانواده درگیر کارها هستند که از اصل غافل شدهاند. از چیزهایی که امواتشان در هنگام ورود به برزخ نیاز دارند غافل شدهاند. شخص مرده هر لحظه چشم به راه است. اموات فریادهایی دارند ولی گوش افراد عادی آنها را نمیشنود.
پیامبر فرمود : هر کدام از اموات با صدای محزون و گریه به خانوادههایشان فریاد میزنند : به ما رحم بکنید خدا به شما رحم بکند. اینهایی که این جوری فریاد میزنند برادران دینی شما بودند، به آنها کمک بدهید و یاد آنها باشید.
قبر، حالات قبر، نکیر و منکر صبر نمیکنند تا مراسم سوم و هفت و چهل میت تمام بشود. همان موقع که میت را در قبر میگذارند و هنوز مردم در بالای قبر ایستادهاند، نکیر و منکر می آیند. تعبیر روایت این بود که میت هنوز صدای پای تشییع کنندهها را میشنود که نکیر و منکر میآیند. در چنین موقعیت حساسی میت کمک میخواهد. حالا چه چیزی به درد آنها میخورد؟
1- اینکه بعد از دفن میت تلقین بعد از دفن را بگویند و مدتی سر قبر بنشینند. البته تلقین قبل از دفن هم داریم که میخوانند.
وقتی تلقین بعد از دفن خوانده میشود نکیر و منکر میگویند که حجت و دلیلش را به او گفتند، پس برویم. ببینید یک تلقین بالای قبر چقدر اثر دارد. انسان نباید فقط گریه کند البته گریه تخلیه است ولی گریه به درد میت نمیخورد. گریه بر امام حسین (علیه السلام) و ائمه از باب دیگری است. پس اولین هدیه ای که میتوانند به شخص متوفا بدهند بعد از دفن خواندن تلقین و نشستن و قرآن خواندن است.
2- دومین کاری که باید انجام بدهند این است که بدهیهای میت را بپردازند چه بدهیهای مالی و غیر مالی. حج هم بدهی مالی و هم غیر مالی است. پس بدهیهای میت را شروع به انجام دادن بکنند و پرداخت کنند یا خودشان این کار را بکنند یا اجیر بگیرند. برای میت ثانیهها خیلی سخت میگذرد.
3- سومین هدیه مستحبات است.
از پیامبر پرسیدند که نیکی به والدین بعد از مرگ چیست؟ پیامبر فرمود : برایشان دعا بکند، طلب مغفرت برای آنها بکند، عهد و وصیت میت را انجام بدهد، صله رحم با خویشاوندان آنها بکند. یعنی با از دنیا رفتن کسی ارتباط فامیلی قطع نشود، اگر آنها دوستی داشتند به دوست آنها هم رسیدگی بکن.
4- چهارمین هدیه این است که انسان طوری رفتار کند که برای پدر و مادر خدا بیامرزی بخرد. روایت داریم که از گناهان کبیره است که بچهها کاری بکنند که برای پدر و مادر نفرین بخرند.
5- پنجمین هدیه سر زدن به قبور آنها است. وقتی اموات تازه فوت کردهاند بیشتر به هدیهها نیاز دارند مثل شب اول قبر که بیشتر به هدیه نیاز دارند.
وقتی میت میبیند که کسانی سر قبر او میآیند بسیار خوشحال میشود. این خوشحالی از اُنسی است که با دوستان و آشنایان میگیرد و یک خوشحالی از دعایی است که سر قبر میکنند.
بهترین زمان زیارت اموات عصر پنجشنبه است که پیامبر فرموده است. شاید بهتر از آن صبح جمعه بین الطلوعین باشد.
بر سر قبر میت رفتن برای میت
از امام صادق(علیه السلام) سؤال شد که اگر شخص سر قبر کسی برود، آیا او به درد آن شخص میخورد؟ امام فرمود : بله این مثل هدیه ای است که به زندهها میدهید و او را کاملاً خوشحال میکنید.
یکی از نزدیکان رجبعلی خیاط میگفت: ما با ایشان به قبرستان ابنبابویه رفته بودیم و قبر مادر من هم آنجا دفن بود. من سر قبر مادرم نرفتم. سر چند تا قبر فاتحه خواندیم. وقتی میخواستیم از قبرستان بیرون بیاییم، ایشان گفتند که مادر شما اینجا دفن است؟ گفتم: بله. گفت مادر شما در عالم برزخ داشت از شما گله میکرد. برگشتیم و سر قبر مادرم رفتیم.
کسی که از دنیا رفته است رابطهاش قطع نشده است و هوشیارتر شده است. ما نباید نظام آخرت را با دنیا قاطی کرد. گاهی تاج گلهای آنچنانی بر سر قبرها میآورند. این به کار میت نمیآید، عمل صالح به کار میت میآید.
خیر. اگر شما یک صلوات به کل اموات مؤمنین و مؤمنات هدیه کنید به خاطر کار ارزشمندی که شما کردید و همه را در نظر گرفتید و بخل نورزیدید، خدا ثوابش را به همه میدهد و از هیچ کس هم ثوابی کم نمیشود.
فردی از امام صادق (علیه السلام) پرسید که من یک حج انجام دادهام. آیا من میتوانم پدر و مادرم را که از دنیا رفتهاند در ثواب این حج شریک کنم؟ امام فرمود : بله. البته همه را میتواند در اعمال مستحب شریک کرد. اگر شما یک عمل واجب برای کسی انجام میدهی مثلاً برای فردی نماز بجا میآورید این برای خود میت است. وقتی ما میخواهیم ثواب مخصوصی مثلاً به پدرمان برسد، این ثواب میرسد و از کرم خدا چیزی کم نمیشود. یک اتفاق خوبی برای خود اهدا کننده میافتد و هدیه های نابی گیر خودش میآید.
بله. این هدیهها همان موقع به اموات میرسد. پیامبر فرمود: ساعتی سختتر از عالم قبر نیست. رحم کنید به صدقه. اگر صدقه برای او نداشتید دو رکعت نماز بخوانید. اگر این کار را کردید همان لحظه خدا هزار فرشته به سمت قبر میفرستد با هر فرشته ای یک لباس بهشتی برای میت هدیه میبرند و قبرش قیامت وسعت پیدا میکند.
شب اول قبر اولین شبی است که فرد از دنیا میرود. قبر خاکی مورد نظر نیست. ممکن است که فرد بیست سال در بیایانی باشد یا حفرهی خاکی پیدا نکند. حکم فقهی داریم که اگر کسی را بعد از چند سال دفن کردند، نماز شب اول قبر را برایش بخوانند. نکیر و منکر هم شب اول قبر میآیند. ما روح سرگردان نداریم.
ان شاء الله خدا همهی ما را در این عوالم در پناه امیرالمؤمنین و اولادش حفظ کند.
فرآوری : زهرا اجلال
منبع :
بیانات حجت الاسلام عالی ،برنامه سمت خدا
9