فشار خون نرمال در مردان

دوره مقدماتی php
فشار خون نرمال در مردان
فشار خون نرمال در مردان

از شایع ترین اختلالات متابولیک فشار خون است که در گذشته افراد در سنین پیری بدان مبتلا می شدند اما امروزه به علت شیوه غلط زندگی این بیماری خود را در سنین جوانی نیز نشان می دهد.

این بیماری بی علامت است و از آن با نام قاتل خاموش یاد می شود چرا که افراد نسبت به درمان آن توجه کافی نشان نمی دهند. در این بخش از سلامت نمناک با شما را با جزییات تمام درمان های فشار خون آشنا می کنیم و فشار خون مناسب برای هر سن و سال را بیان می کنیم.

انسان به محض به دنیا آمدن دارای فشار خون است و نوزادان نیز دارای فشار خون هستند. اگر فشار خون نداشته باشیم خون به مغز و قلب و هیچکدام از اعضای حیاتی نمی رسد. نوزادان دارای فشار خون پایین تری به نسبت کودکان و نوجوانان هستند.

حداقل فشار خون در دوران نوزادی و در سنین 1 تا 12 ماهگی 70 روی 50 است و فشار خون طبیعی در این دوران 90 بر روی 60 است و حداکثر فشار خون در این دوران 110 بر روی 75 می باشد.فشار خون نرمال در مردان

کم کم با بالا رفتن سن و ورود به مرحله کودکی و در سنین 1 تا 5 سالگی حداقل این فشار به حدود 80 روی 55 می رسد. فشار خون طبیعی در این دوران 95 بر روی 65 است و اگر فشار خون در این سنین 110 بر روی 79 باشد بسیار خطرناک است.

دوره مقدماتی php

فشار خون طبیعی در سنین 6 تا 13 سالگی 105 بر روی 70 است و حداقل این فشار 90 بر روی 60 و حداکثر این فشار 115 بر روی 80 است.

در سنین بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 بر روی 77 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشار خون برای این سنین 120 بر روی 81 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 132 بر روی 83 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 133 بر روی 84 می باشد.

فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

فشار خون طبیعی در سنین 35تا 39 سالگی 123بر روی 82است و حداقل این فشار در این سنین 111بر روی 78و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشار خون طبیعی 125 بر روی 83 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشار خون برای این سنین 137 بر روی 87 می باشد.

در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشار خون طبیعی 127 بر روی 84 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 115بر روی 80 و حداکثر فشار خون برای این سنین 138 بر روی 88 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54سالگی 128 بر روی 85 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشار خون برای این سنین 142 بر روی 89 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59سالگی 131بر روی 86است ، حداقل فشار خون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشار خون برای این سنین 144 بر روی 90 می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد در سنین 60تا 64سالگی 134 بر روی 87 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 121 بر روی 83و حداکثر فشار خون برای این سنین 147 بر روی 91 می باشد.

با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 می باشد.

ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند، فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از 120/80 می باشد.

اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از 120/80 است حداقل هر 2 سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

اگر فشار خون سیستولیک بین 120 و 139 و دیاستولیک بین 80 تا 89 می باشد هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

اگر فشار خون 140/90 یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

فشار خون مانند بسیاری از بیماری های دیگر غیر قابل درمان اما قابل کنترل است و افراد مبتلا به این بیماری باید تا آخر عمر تحت درمان قرار بگیرند.

فشار خون اگر بر اثر عواملی مثل زمینه ژنتیکی، اختلال های ساختاری عروق، مشکلات کلیه و…ایجاد گردد بدون مصرف دارو کنترل نمی شود مخصوصا اگر بالاتر از 160 روی 100 باشد اما در صورتی که فرد در مرحله پیش فشار خون (حداکثر فشار 140 روی 90) باشد ، می تواند این بیماری را با شیوه زندگی درست، ورزش منظم، کاهش وزن و رعایت نکات تغذیه ای،کنترل کند و از درمان دارویی بی نیاز شود.

فشار خون نرمال در مردان

آخرین دستورالعمل ها برای تعریف فشار خون کنترل شده اینگونه است که فشارخون سیستولی (فشار بالایی) باید زیر 140 و فشار خون دیاستولی (فشار پایینی) باید زیر 90 باشد. برای اینکه فشار خونمان در حالت نرمال قرار گیرد ، راهکارهای غیردارویی و دارویی مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

1. کاهش وزن:

چاقی یکی از عوامل افزایش فشار خون است پس بهتر است افراد چاق وزن خود را کاهش دهند تا BMI یا نمای توده بدنی زیر 25 باشد . برای محاسبه BMI می توانید وزن تان را بر حسب کیلوگرم بر قدتان بر حسب متر تقسیم کنید و عدد حاصل را دوباره بر عدد قدتان بر حسب متر تقسیم کنید یا به عبارت دیگر وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور عدد قد به متر.

تفسیر عدد BMI به این صورت است:

2. اصلاح تغذیه:

افراد مبتلا به فشار خون باید برنامه غذایی مناسبی داشته باشند و نکات تغذیه ای زیر را برای کاهش فشار خون رعایت نمایند:

3. ورزش روزانه:

برای کاهش فشار خون افراد مبتلا باید حدود 30 دقیقه ورزش هایی مانند پیاده روی سریع انجام دهند . افرادی که دچار تنگی و گرفتگی هستند نیز باید تحت کنترل و مشورت پزشک به انجام ورزش بپردازند و در صورتی ورزش را قطع کنند که درد یا احساس سنگینی در قفسه سینه نمایند.

  • عکسهای باحال واسه اینستاگرام
  • 4. درمان های دارویی:

    اگر فرد نتواند با تغذیه مناسب و کاهش وزن و سبک زندگی سالم فشار خون خود را کاهش دهد ناگزیر است از داروهای کاهنده فشار خون کمک بگیرد . همانطور که می دانید علت مبتلا شدن به فشار خون تنگی عروق یا افزایش فعالیت و پمپاژ قلب می باشد .

    داروهای کاهنده فشار خون می توانند با گشاد کردن عروق و یا کاهش ضربان قلب بر میزان فشار خون تاثیر بگذارند . شایع ترین داروهای فشار خون عبارتند از :

    دیورتیک ها:

    دیورتیک ها یا داروهای مدراولین گروه از داروهای کاهش دهنده فشار خون هستند . این دارو ها فشار درون رگ ها را با کاهش حجم خون داخل رگ ها و افزایش مقدار ادرار می کاهند . این داروها را در شب مصرف نکنید تا خواب شبانه تان بر هم نریزد ، این دارو را بهتر است صبح ها مصرف نمایید. معروف ترین داروهای این گروه عبارتند از :هیدروکلروتیازید، تریامترن اچ، لازیکس یا فورزماید و اسپیرونولاکتون .

    بتابلوکرها:

    داروهای بلوک کننده گیرنده های بتا مانند متورال و پروپرانولول که به عنوان داروهای قلبی شناخته می شوند و روزانه 2 عدد مصرف می گردند سبب کاهش فشار خون نیز می شوند.

    مهارکننده های ACE و ARB ها:

    فشار خون نرمال در مردان

    این گروه از داروها به واسطه هورمونی خاص از تنگ شدن عروق جلوگیری می کنند . معروف ترین داروهای این گروه عبارتند از :لوزارتان، والزارتان، کاپتوپریل و انالاپریل .

    آلفابلوکرها:

    داروهای بلوک کننده گیرنده های آلفا برای بزرگی پروستات مفید هستند و با گشاد کردن عروق به کاهش فشار خون کمک می کنند . پرازوسین و ترازوسین از داروهای این گروه هستند.

    بلوک کننده های گیرنده های کلسیمی:

    این داروها سبب مهار سرعت هدایت دهلیزی-بطنی و سینوسی-دهلیزی و شل شدن عضلات دیواره قلب و عضلات صاف عروق می گردند و امیلودیپین، وراپامیل و دیلتیازم از این گروه داروها می باشند.

    گشادکننده های مستقیم عروق:

    برخی از افراد دارای فشار خون های مقاوم هستند این گروه از داروها برای این دسته از افراد مناسب هستند و هیدرالازین و ماینوکسیدیل در این گروه از داروها قرار دارند.

    5. رفع عامل زمینه ای:

    در بیش از 80 درصد موارد فشار خون به به دلایل ارثی و ژنتیکی رخ می دهد که به آن فشار خون، اولیه یا ایدیوپاتیک می گویند اما در موارد نادری فشار خون به علت های ثانویه مانند مصرف داروهای خاص از جمله کورتون ها، تنگی عروق کلیه، بیماری های تومورال، تومورهای هیپوفیز، بیماری کوشینگ و… رخ می دهد.

    برای درمان این نوع فشار خون باید ابتدا بیماری زمینه ای را درمان کرد و یا بر اساس دستور پزشک دارو را تغییر یا دوز آن را کاهش داد .

    انتخاب دارو براساس شرایط بیمار

    هر دارویی از فشار خون برای گروه خاصی از بیماران مناسب هستند و پزشک معالج باید با در نظر گرفتن بیماری های زمینه ای فرد یک نسخه مناسب برای او تجویز کند مثلا بهتر است پزشک برای افرادی که سابقه سکته قلبی یا تنگی رگ دارند از داروهای بلوک کننده بتا مثل متورال استفاده کند.

      همچنین داروهای پرازوسین یا ترازوسین برای افرادی که دارای مشکلات ادراری و پروستات هستند مناسب است و یا از داروهای لوزارتان، والزارتان و کاپتوپریل برای بیماران دیابتی مناسب تر هستند.

    برای اثرگذاری به دارو زمان بدهید

    داروهای فشار خون برای اثر گذاری به حدود یک ماه زمان نیاز دارند . بدن به فشار خون بالا عادت کرده و نمی تواند سریع با فشار خون پایین منطبق شود بنابراین باید کم کم فشار خون پایین آید و اگر فشار خون به صورت ناگهانی پایین آید فرد دچار سرگیجه می شود .

    در صورتی فشار خون باید به سرعت کاهش یابد که بیمار دچار سکته قلبی یا نارسایی قلبی یا خونریزی انتهای چشم بر اثر فشار خون بالا گردیده باشد اما در این حالت نیز فشار خون نباید به میزان کمتر از 160 روی 100 برسد.

    هر دارو عارضه خاص خود را دارد

    متاسفانه در کاتالوگ دارویی ، درصد عوارض جانبی دارو نوشته نمی شود و تنها نام این عوارض برده می شود بنابراین هنگامی که برخی از بیماران این بروشور را مطالعه می کنند نگران شده و از مصرف آن دارو اجتناب می نمایند. داروهای فشار خون نیز مانند بسیاری از داروهای دیگر دارای عوارض هستند و هر دارو عوارض جانبی خاص خود را دارد.

    یکی از عوارض جانبی داروی کاپتوپریل، آنژیوادم است که در آن فرد دچار تورم صورت و لب و تنگی نفس شدید می شود، اما این عارضه تنها 1 درصد اتفاق می افتد . برای رفع نگرانی در مورد عوارض جانبی داروی مصرفی حتما با پزشک مشورت نمایید و دارو را خودسرانه قطع نکنید .

    اگر هنگام مصرف دارو برای شما مشکلی پیش آمد و یا دچار یکی از عوارض جانبی دارو شدید نگران نباشید کافی است به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک دارو را تغییر دهد و یا دوز مصرفی آن را کمتر کند. باید بدانید تمام داروهای فشار خون با اختلالات جنسی در آقایان همراه است که با تغییر دارو یا دوز آن توسط پزشک برطرف می شود.

    بارداری و درمان فشار خون

    خانم های بارداری که قبل از بارداری داروی فشار خون برای کنترل فشار مصرف می کرده اند باید بعد از بارداری به پزشک مراجعه نمایند تا پزشک داروهای آنان را تغییر دهد زیرا بیشتر داروهای فشار خون برای خانم های باردار منع مصرف دارند. داروهایی که خانم ها در این دوران می توانند تحت نظرپزشک مصرف نمایند داروهای متیل دوپا، هیدرالازین و لابتالول هستند. 

    خطر قطع یا کاهش دوز دارو بدون مشورت پزشک

    قطع خودسرانه داروهای فشار خون و یا کاهش خودسرانه آنها سبب بالا رفتن فشار خون می شود و عوارضی مثل سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، خونریزی پشت شبکیه چشم و… را در پی دارد.

    احتمال وقوع فشار خون اورژانسی در موارد ناشناخته فشار نیز وجود دارد در این شرایط فرد ناگهان با عارضه جدی مانند سکته و نارسایی کلیه روبرو می شود و به دنبال آن متوجه فشار خون بالای خود می گردد که این افراد باید تحت درمان وریدی برای کاهش فشار خون قرار بگیرند.

    قرص زیرزبانی درمان موقت است

    قرص های زیرزبانی دارای اثر سریع و کوتاه مدت هستند و در عرض 1تا3 دقیقه شروع به اثرگذاری می کنند و حاوی نیتروگلیسیرین هستند . این قرص ها معمولا به صورت قرص های ژله ای قرمزرنگ به فروش می رسند و در 30 دقیقه نیمه عمر آن تمام می شود.

    اگر فرد به واسطه فشار خون بالا دچار درد شدید قلبی شود پزشک برای کنترل سریعتر فشار خون به او قرص زیر زبانی می دهد. حداکثر دوز مجاز مصرف قرص زیرزبانی تا رسیدن به اورژانس بیمارستان 3 بار به فاصله 5 تا 15 دقیقه است اما اگر با بالا رفتن فشار خون فرد دچار عوارضی مثل خونریزی یا سکته مغزی شود نباید به او قرص زیر زبانی بدهیم.

    اگر فردی دچار خونریزی یا سکته مغزی ناشی از فشار خون بالا شود نباید طی 24 ساعت اول فشار خون را به زیر 180 روی 130 رساند و اگر دچار سکته مغزی بدون خونریزی نیزگردد نباید در ساعات اولیه فشار خون نباید به کمتر از 230 روی 130 برسد.

    زیرا زمانی که خونریزی یا سکته مغزی اتفاق می افتد، بدن فشار خون را بالا می برد تا خونرسانی به ناحیه آسیب دیده را افزایش دهد. پس حتما درمورد نحوه مصرف قرص زیرزبانی و منع مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

    وقتی فشار خون نسبت به دارو مقاوم می شود

    اگر بیمار با مصرف 3 گروه دارویی مختلف (که حداقل یکی از آنها دیورتیک باشد) با حداکثر دوز مجاز موفق به کنترل فشار خون نشود دچار وضعیتی به نام فشار خون مقاوم شده است.

    این نوع فشار خون شایع نیست اما در بیماران دیالیزی و افرادی که دچار تنگی عروق کلیه یا کیست های کلیوی شدید هستند، اتفاق می افتد و این افراد نمی توانند فشار خونشان را کنترل کنند. برای تحت کنترل در آوردن فشار خون این افراد باید عامل زمینه ای از طریق پیوند کلیه، گشاد کردن رگ های کلیه با استفاده از بالن و… رفع شود.

    فشار خون روپوش سفید نیازی به درمان ندارد

    برخی از افراد با دیدن پزشک و پرستار دچار استرس می شوند و فشار خون آنها افزایش می یابد به این وضعیت ، فشار خون روپوش سفید می گویند. برای اثبات این موضع پزشک دستگاهی برای اندازه گیری فشار خون به نام هولتر به فرد متصل می کند تا فشار خونش را در یک شبانه روز در منزل، محیط کار و… ثبت نماید.

    بعد از گذشت یک روز فرد دستگاه را به پزشک تحویل می دهد . این افراد ممکن است در آینده در معرض عوارض فشار خون قرار گیرند بنابراین باید منظم پیگیر فشار خونشان باشند اما این افراد در حال حاضر نیاز به درمان دارویی ندارند.

    کاهش فشار خون به روش سنتی

    برخی از مواد غذایی مانند چای، قهوه و نمک بر بالا رفتن فشار خون اثر دارند اما هنوز تاثیر گیاهانی مثل چای ترش و موادی گیاهی پایین آورنده فشار خون در طب سنتی در تحقیقات علمی ثابت نشده است و تجویز آنها در طب به جای درمان های دارویی امکان پذیر نیست.

    فشار دستی فشار خون اصلی شما محسوب می شود و بیشترین میزان را دارد . برای اندازه گیری دقیق فشار خون باید فشارهر دو دست اندازه گیری شود. فشارسنج های بازویی نتایج دقیق تری از دستگاه های مچی دارند همچنین دستگاه های جیوه ای نیز از دستگاه های دیجیتال دقیق تر هستند.

    برای به دست آوردن عدد واقعی فشار خون توجه داشته باشید 30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون فعالیت شدید بدنی نداشته باشید و دخانیات استفاده نکنید همچنین قبل از گرفتن فشار خون خوراکی های حاوی کافئین مثل چای و قهوه مصرف نکنید. لازم است حدود 5 دقیقه بنشینید و سپس فشار خونتان را در حالت نشسته اندازه گیری کنید.

    اگر کاف فشارسنج نسبت به دور بازو خیلی بزرگ یا کوچک باشد فشار خون به صورت کاذب بالا یا پایین نشان داده می شود. همچنین شیلنگ متصل به کاف نیز باید در رویه قدام آرنج قرار بگیرد.

    فشار خون در طول شبانه روز براساس فعالیت ها و شرایط فرد تغییر می کند اما آنچه برای پزشک اهمیت دارد، متوسط فشار خون در 24 ساعت است.استرس یا عصبانیت فشار خون را بالا می برد وفشار خون در زمان خواب و استراحت پایین می آید.

     

    ویکی فشار

    اگر فشار خون نرمال نباشد، مشکلاتی برای بدن و دستگاه گردش خون ایجاد می‌شود. در این مقاله فشار خون نرمال برای آقایان و فشار نرمال برای خانمها به صورت جزئی در سنین مختلف بیان شده است. فشار خون نرمال برای سنین مختلف متفاوت است. با در نظر گرفتن این موضوع می توان نوع تغذیه و سبک زندگی را بهتر مدیریت نمود.

    فشار خون به نیرویی اشاره می کند که توسط گردش خون بر دیواره ی عروق خونی وارد می شود و یکی از نشانه های اصلی حیات است.

    فشار خون همیشه به عنوان دو عدد مطرح می شود:

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته می شوند، فشار سیستولیک بر روی فشار دیاستولیک نوشته می شود.فشار خون نرمال در مردان

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۷ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۶۹ تا ۸۰

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۳ تا ۸۱

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۸ تا ۱۳۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۵ تا ۸۳

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۹ تا ۱۳۳ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۶ تا ۸۴

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۰ تا ۱۳۴ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۷ تا ۸۵

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۱ تا ۱۳۵ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۸ تا ۸۶

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۲ تا ۱۳۷ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۹ تا ۸۷

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۵ تا ۱۳۹ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۸

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۶ تا ۱۴۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۱ تا ۸۹

    اگر فشارخون خیلی پایین باشد، فشار خون پایین یا هایپوتنشن نامیده می شود.

    ۱- عدد فشار خون پایین مرزی دیاستولیک ۶۰ سیستولیک ۹۰
    ۲- عدد فشار خون خیلی پایین دیاستولیک ۴۰ سیستولیک ۶۰
    ۳- عدد فشار خون پایین خطرناک دیاستولیک ۳۳ سیستولیک ۵۰

    آیا با روش های درمان فشار خون پایین آشنا هستید؟ ما در لینک زیر ۹ روش خانگی جهت کاهش فشار خون را گردآوری کرده ایم برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین

    فشار خون بالا در سنین مختلف متفاوت می باشد اما معمولا  فشار خون ۱۳ روی ۹ فار خون بالا نلامیده می شود. در زیر جدول فشار خون بالا را مشاهده می کنید.

    ۱۳۵/۸۸

     

    تغییرات فشار خون در دوران کودکی و نوزادی نادر است. بیماری کلیوی یا دیابت می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون در کودکان شوند. تعیین محدوده فشار خون نرمال در کودکان کمی پیچیده است. زیرا این محدوده به اندازه و سن کودک بستگی دارد.

    اگر فشار خون کودک از ۹۰ درصد از کودکان هم سن و هم اندازه خود بالاتر باشد به آن پرفشاری خون گفته می شود، و اگر از ۹۵ درصد کودکان مشابه بالاتر بود به آن فشار خون بالا گفته می شود.

    آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چیست؟ برای کسب اغطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    برای آشنایی بیشتر مقاله فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

    عدد اول فشار خون سیستولیک است. این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حال انقباض است. عدد دوم فشار خون دیاستولیک است و این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حالت استراحت و بین انقباضات قرار دارد. اگر یکی از آن دو عدد بیش از حد بالا باشد، فشار خون نرمال نیست.فشار خون نرمال در مردان

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

    در این طبقه بندی آستانه فشارخون بدون در نظر گرفتن سایر عوامل خطر و بیماری های همراه، برای افراد بزرگسال ۱۸ سال و بالاتر تعیین شده است.

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    بین ۱۲۰-۱۳۹ و ۸۰-۹۰ است. یعنی فشار سیستول بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و یا فشار دیاستول بین ۸۰ و ۹۰ میلی متر جیوه است. منظور مقدار فشار خونی است که ما بین مقدار طبیعی و مقدار فشار خون بالا قرار دارد.

    زمانی رخ می دهد که فشار سیستول کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه باشد و فشار دیاستول هم پایین تر از ۶۰ میلیمتر جیوه باشد.

    بین ۱۴۰-۱۵۹ و ۹۰-۹۹ میلی متر جیوه است. یعنی فشار سیستول بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ و یا فشار دیاستول بین ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله یک محسوب می شوند. در این باره می توانید مقاله درمان فشار خون را مطالعه کنید.

    بیشتر از ۱۶۰ و ۱۰۰ میلیمتر جیوه است. یعنی فشار سیستول ۱۶۰ میلی متر جیوه و بیشتر و یا فشار دیاستول ۱۰۰ میلی متر جیوه و بیشتر است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله دو محسوب می شوند.

    فشار خون پایین گاهی نشانه ای از موارد جدی مثل شوک است که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر فرد سرگیجه دارد یا احساس ضعف و بیحالی دارد و فشارخون وی هم کمتر از حد طبیعی است، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

  • مضرات هندوانه براي سرماخوردگي
  • {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون نرمال و طبیعی چند است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”محدوده فشار نرمال در نوزادان و کودکان چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”برای سن ۲۳ فشار خون ۹۱ روی ۵۹ نرمال هست یا پایین؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا قد و وزن بر میزان فشار خون تاثیر گذار است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”هر چه فرد بلند قدتر و سنگین وزنتر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک وفشار خون دیاستولیکنزدیکتر میشود.nبرای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیک۵۰ میلیمتر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایدهآل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر جیوه خوب است.”}}]}

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    فشار خون نرمال در مردان

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله بعدی

    روش صحیح اندازه گیری فشار خون


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام مسایل فقط به فشار ربط داده نشود و شاید مساله دیگر مانند کرفتکی عروق قلب مطرح باشد که خودش رو با تنگی نفس نشون میده کاهی

    سلام اکر علایمی مانند سرگیجه ندارین اصلا اهمیت ندارد

    برای بررسی دقیق تر بهتر است نزد یک متخصص قلب نوارقلب و اکو بگیرید تا در صورت نیاز داروی مناسب تجویز شود

    سلام

     

    بله این فشار دیاستولیک بالاست و نیاز به مصرف دارو دارد . بهتر است که از قرص املودیپین 5 روزانه یک عدد استفاده کنید

    سلام

     

    بهتر است صبحها میزان مصرف هیدروکلروتیازید را تا یک عدد افزایش دهند

    سلام

     

    اگر بررسی های انجام شده نرمال بوده است نیاز به کار خاصی نیست ولی بهتر است یک هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    علت فشار خون بالا را بشناسید


    تاثیر دویدن بر روی فشار خون

    ویکی فشار

    اگر فشار خون نرمال نباشد، مشکلاتی برای بدن و دستگاه گردش خون ایجاد می‌شود. در این مقاله فشار خون نرمال برای آقایان و فشار نرمال برای خانمها به صورت جزئی در سنین مختلف بیان شده است. فشار خون نرمال برای سنین مختلف متفاوت است. با در نظر گرفتن این موضوع می توان نوع تغذیه و سبک زندگی را بهتر مدیریت نمود.

    فشار خون به نیرویی اشاره می کند که توسط گردش خون بر دیواره ی عروق خونی وارد می شود و یکی از نشانه های اصلی حیات است.

    فشار خون همیشه به عنوان دو عدد مطرح می شود:

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته می شوند، فشار سیستولیک بر روی فشار دیاستولیک نوشته می شود.فشار خون نرمال در مردان

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۷ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۶۹ تا ۸۰

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۳ تا ۸۱

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۸ تا ۱۳۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۵ تا ۸۳

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۹ تا ۱۳۳ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۶ تا ۸۴

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۰ تا ۱۳۴ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۷ تا ۸۵

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۱ تا ۱۳۵ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۸ تا ۸۶

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۲ تا ۱۳۷ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۹ تا ۸۷

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۵ تا ۱۳۹ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۸

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۶ تا ۱۴۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۱ تا ۸۹

    اگر فشارخون خیلی پایین باشد، فشار خون پایین یا هایپوتنشن نامیده می شود.

    ۱- عدد فشار خون پایین مرزی دیاستولیک ۶۰ سیستولیک ۹۰
    ۲- عدد فشار خون خیلی پایین دیاستولیک ۴۰ سیستولیک ۶۰
    ۳- عدد فشار خون پایین خطرناک دیاستولیک ۳۳ سیستولیک ۵۰

    آیا با روش های درمان فشار خون پایین آشنا هستید؟ ما در لینک زیر ۹ روش خانگی جهت کاهش فشار خون را گردآوری کرده ایم برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین

    فشار خون بالا در سنین مختلف متفاوت می باشد اما معمولا  فشار خون ۱۳ روی ۹ فار خون بالا نلامیده می شود. در زیر جدول فشار خون بالا را مشاهده می کنید.

    ۱۳۵/۸۸

     

    تغییرات فشار خون در دوران کودکی و نوزادی نادر است. بیماری کلیوی یا دیابت می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون در کودکان شوند. تعیین محدوده فشار خون نرمال در کودکان کمی پیچیده است. زیرا این محدوده به اندازه و سن کودک بستگی دارد.

    اگر فشار خون کودک از ۹۰ درصد از کودکان هم سن و هم اندازه خود بالاتر باشد به آن پرفشاری خون گفته می شود، و اگر از ۹۵ درصد کودکان مشابه بالاتر بود به آن فشار خون بالا گفته می شود.

    آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چیست؟ برای کسب اغطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    برای آشنایی بیشتر مقاله فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

    عدد اول فشار خون سیستولیک است. این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حال انقباض است. عدد دوم فشار خون دیاستولیک است و این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حالت استراحت و بین انقباضات قرار دارد. اگر یکی از آن دو عدد بیش از حد بالا باشد، فشار خون نرمال نیست.فشار خون نرمال در مردان

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

    در این طبقه بندی آستانه فشارخون بدون در نظر گرفتن سایر عوامل خطر و بیماری های همراه، برای افراد بزرگسال ۱۸ سال و بالاتر تعیین شده است.

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    بین ۱۲۰-۱۳۹ و ۸۰-۹۰ است. یعنی فشار سیستول بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و یا فشار دیاستول بین ۸۰ و ۹۰ میلی متر جیوه است. منظور مقدار فشار خونی است که ما بین مقدار طبیعی و مقدار فشار خون بالا قرار دارد.

    زمانی رخ می دهد که فشار سیستول کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه باشد و فشار دیاستول هم پایین تر از ۶۰ میلیمتر جیوه باشد.

    بین ۱۴۰-۱۵۹ و ۹۰-۹۹ میلی متر جیوه است. یعنی فشار سیستول بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ و یا فشار دیاستول بین ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله یک محسوب می شوند. در این باره می توانید مقاله درمان فشار خون را مطالعه کنید.

    بیشتر از ۱۶۰ و ۱۰۰ میلیمتر جیوه است. یعنی فشار سیستول ۱۶۰ میلی متر جیوه و بیشتر و یا فشار دیاستول ۱۰۰ میلی متر جیوه و بیشتر است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله دو محسوب می شوند.

    فشار خون پایین گاهی نشانه ای از موارد جدی مثل شوک است که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر فرد سرگیجه دارد یا احساس ضعف و بیحالی دارد و فشارخون وی هم کمتر از حد طبیعی است، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

  • عکس نوشته غلام­حسن (غلامحسن)
  • {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون نرمال و طبیعی چند است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”محدوده فشار نرمال در نوزادان و کودکان چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”برای سن ۲۳ فشار خون ۹۱ روی ۵۹ نرمال هست یا پایین؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا قد و وزن بر میزان فشار خون تاثیر گذار است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”هر چه فرد بلند قدتر و سنگین وزنتر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک وفشار خون دیاستولیکنزدیکتر میشود.nبرای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیک۵۰ میلیمتر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایدهآل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر جیوه خوب است.”}}]}

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    فشار خون نرمال در مردان

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله بعدی

    روش صحیح اندازه گیری فشار خون


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام مسایل فقط به فشار ربط داده نشود و شاید مساله دیگر مانند کرفتکی عروق قلب مطرح باشد که خودش رو با تنگی نفس نشون میده کاهی

    سلام اکر علایمی مانند سرگیجه ندارین اصلا اهمیت ندارد

    برای بررسی دقیق تر بهتر است نزد یک متخصص قلب نوارقلب و اکو بگیرید تا در صورت نیاز داروی مناسب تجویز شود

    سلام

     

    بله این فشار دیاستولیک بالاست و نیاز به مصرف دارو دارد . بهتر است که از قرص املودیپین 5 روزانه یک عدد استفاده کنید

    سلام

     

    بهتر است صبحها میزان مصرف هیدروکلروتیازید را تا یک عدد افزایش دهند

    سلام

     

    اگر بررسی های انجام شده نرمال بوده است نیاز به کار خاصی نیست ولی بهتر است یک هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    علت فشار خون بالا را بشناسید


    تاثیر دویدن بر روی فشار خون

    ویکی فشار

    اگر فشار خون نرمال نباشد، مشکلاتی برای بدن و دستگاه گردش خون ایجاد می‌شود. در این مقاله فشار خون نرمال برای آقایان و فشار نرمال برای خانمها به صورت جزئی در سنین مختلف بیان شده است. فشار خون نرمال برای سنین مختلف متفاوت است. با در نظر گرفتن این موضوع می توان نوع تغذیه و سبک زندگی را بهتر مدیریت نمود.

    فشار خون به نیرویی اشاره می کند که توسط گردش خون بر دیواره ی عروق خونی وارد می شود و یکی از نشانه های اصلی حیات است.

    فشار خون همیشه به عنوان دو عدد مطرح می شود:

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته می شوند، فشار سیستولیک بر روی فشار دیاستولیک نوشته می شود.فشار خون نرمال در مردان

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۷ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۶۹ تا ۸۰

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۳ تا ۸۱

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۸ تا ۱۳۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۵ تا ۸۳

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۹ تا ۱۳۳ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۶ تا ۸۴

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۰ تا ۱۳۴ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۷ تا ۸۵

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۱ تا ۱۳۵ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۸ تا ۸۶

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۲ تا ۱۳۷ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۹ تا ۸۷

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۵ تا ۱۳۹ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۸

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۶ تا ۱۴۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۱ تا ۸۹

    اگر فشارخون خیلی پایین باشد، فشار خون پایین یا هایپوتنشن نامیده می شود.

    ۱- عدد فشار خون پایین مرزی دیاستولیک ۶۰ سیستولیک ۹۰
    ۲- عدد فشار خون خیلی پایین دیاستولیک ۴۰ سیستولیک ۶۰
    ۳- عدد فشار خون پایین خطرناک دیاستولیک ۳۳ سیستولیک ۵۰

    آیا با روش های درمان فشار خون پایین آشنا هستید؟ ما در لینک زیر ۹ روش خانگی جهت کاهش فشار خون را گردآوری کرده ایم برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین

    فشار خون بالا در سنین مختلف متفاوت می باشد اما معمولا  فشار خون ۱۳ روی ۹ فار خون بالا نلامیده می شود. در زیر جدول فشار خون بالا را مشاهده می کنید.

    ۱۳۵/۸۸

     

    تغییرات فشار خون در دوران کودکی و نوزادی نادر است. بیماری کلیوی یا دیابت می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون در کودکان شوند. تعیین محدوده فشار خون نرمال در کودکان کمی پیچیده است. زیرا این محدوده به اندازه و سن کودک بستگی دارد.

    اگر فشار خون کودک از ۹۰ درصد از کودکان هم سن و هم اندازه خود بالاتر باشد به آن پرفشاری خون گفته می شود، و اگر از ۹۵ درصد کودکان مشابه بالاتر بود به آن فشار خون بالا گفته می شود.

    آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چیست؟ برای کسب اغطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    برای آشنایی بیشتر مقاله فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

    عدد اول فشار خون سیستولیک است. این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حال انقباض است. عدد دوم فشار خون دیاستولیک است و این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حالت استراحت و بین انقباضات قرار دارد. اگر یکی از آن دو عدد بیش از حد بالا باشد، فشار خون نرمال نیست.فشار خون نرمال در مردان

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

    در این طبقه بندی آستانه فشارخون بدون در نظر گرفتن سایر عوامل خطر و بیماری های همراه، برای افراد بزرگسال ۱۸ سال و بالاتر تعیین شده است.

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    بین ۱۲۰-۱۳۹ و ۸۰-۹۰ است. یعنی فشار سیستول بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و یا فشار دیاستول بین ۸۰ و ۹۰ میلی متر جیوه است. منظور مقدار فشار خونی است که ما بین مقدار طبیعی و مقدار فشار خون بالا قرار دارد.

    زمانی رخ می دهد که فشار سیستول کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه باشد و فشار دیاستول هم پایین تر از ۶۰ میلیمتر جیوه باشد.

    بین ۱۴۰-۱۵۹ و ۹۰-۹۹ میلی متر جیوه است. یعنی فشار سیستول بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ و یا فشار دیاستول بین ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله یک محسوب می شوند. در این باره می توانید مقاله درمان فشار خون را مطالعه کنید.

    بیشتر از ۱۶۰ و ۱۰۰ میلیمتر جیوه است. یعنی فشار سیستول ۱۶۰ میلی متر جیوه و بیشتر و یا فشار دیاستول ۱۰۰ میلی متر جیوه و بیشتر است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله دو محسوب می شوند.

    فشار خون پایین گاهی نشانه ای از موارد جدی مثل شوک است که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر فرد سرگیجه دارد یا احساس ضعف و بیحالی دارد و فشارخون وی هم کمتر از حد طبیعی است، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

  • نحوه مصرف قرص ضد بارداری روکین
  • {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون نرمال و طبیعی چند است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”محدوده فشار نرمال در نوزادان و کودکان چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”برای سن ۲۳ فشار خون ۹۱ روی ۵۹ نرمال هست یا پایین؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا قد و وزن بر میزان فشار خون تاثیر گذار است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”هر چه فرد بلند قدتر و سنگین وزنتر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک وفشار خون دیاستولیکنزدیکتر میشود.nبرای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیک۵۰ میلیمتر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایدهآل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر جیوه خوب است.”}}]}

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    فشار خون نرمال در مردان

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله بعدی

    روش صحیح اندازه گیری فشار خون


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام مسایل فقط به فشار ربط داده نشود و شاید مساله دیگر مانند کرفتکی عروق قلب مطرح باشد که خودش رو با تنگی نفس نشون میده کاهی

    سلام اکر علایمی مانند سرگیجه ندارین اصلا اهمیت ندارد

    برای بررسی دقیق تر بهتر است نزد یک متخصص قلب نوارقلب و اکو بگیرید تا در صورت نیاز داروی مناسب تجویز شود

    سلام

     

    بله این فشار دیاستولیک بالاست و نیاز به مصرف دارو دارد . بهتر است که از قرص املودیپین 5 روزانه یک عدد استفاده کنید

    سلام

     

    بهتر است صبحها میزان مصرف هیدروکلروتیازید را تا یک عدد افزایش دهند

    سلام

     

    اگر بررسی های انجام شده نرمال بوده است نیاز به کار خاصی نیست ولی بهتر است یک هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    علت فشار خون بالا را بشناسید


    تاثیر دویدن بر روی فشار خون

    ویکی فشار

    اگر فشار خون نرمال نباشد، مشکلاتی برای بدن و دستگاه گردش خون ایجاد می‌شود. در این مقاله فشار خون نرمال برای آقایان و فشار نرمال برای خانمها به صورت جزئی در سنین مختلف بیان شده است. فشار خون نرمال برای سنین مختلف متفاوت است. با در نظر گرفتن این موضوع می توان نوع تغذیه و سبک زندگی را بهتر مدیریت نمود.

    فشار خون به نیرویی اشاره می کند که توسط گردش خون بر دیواره ی عروق خونی وارد می شود و یکی از نشانه های اصلی حیات است.

    فشار خون همیشه به عنوان دو عدد مطرح می شود:

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته می شوند، فشار سیستولیک بر روی فشار دیاستولیک نوشته می شود.فشار خون نرمال در مردان

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۷ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۶۹ تا ۸۰

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۳ تا ۸۱

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۸ تا ۱۳۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۵ تا ۸۳

    فشار خون سیستولیک بین ۱۰۹ تا ۱۳۳ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۶ تا ۸۴

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۰ تا ۱۳۴ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۷ تا ۸۵

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۱ تا ۱۳۵ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۸ تا ۸۶

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۲ تا ۱۳۷ و فشار خون دیاستولیک بین ۷۹ تا ۸۷

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۵ تا ۱۳۹ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۸

    فشار خون سیستولیک بین ۱۱۶ تا ۱۴۲ و فشار خون دیاستولیک بین ۸۱ تا ۸۹

    اگر فشارخون خیلی پایین باشد، فشار خون پایین یا هایپوتنشن نامیده می شود.

    ۱- عدد فشار خون پایین مرزی دیاستولیک ۶۰ سیستولیک ۹۰
    ۲- عدد فشار خون خیلی پایین دیاستولیک ۴۰ سیستولیک ۶۰
    ۳- عدد فشار خون پایین خطرناک دیاستولیک ۳۳ سیستولیک ۵۰

    آیا با روش های درمان فشار خون پایین آشنا هستید؟ ما در لینک زیر ۹ روش خانگی جهت کاهش فشار خون را گردآوری کرده ایم برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

    درمان فشار خون پایین

    فشار خون بالا در سنین مختلف متفاوت می باشد اما معمولا  فشار خون ۱۳ روی ۹ فار خون بالا نلامیده می شود. در زیر جدول فشار خون بالا را مشاهده می کنید.

    ۱۳۵/۸۸

     

    تغییرات فشار خون در دوران کودکی و نوزادی نادر است. بیماری کلیوی یا دیابت می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون در کودکان شوند. تعیین محدوده فشار خون نرمال در کودکان کمی پیچیده است. زیرا این محدوده به اندازه و سن کودک بستگی دارد.

    اگر فشار خون کودک از ۹۰ درصد از کودکان هم سن و هم اندازه خود بالاتر باشد به آن پرفشاری خون گفته می شود، و اگر از ۹۵ درصد کودکان مشابه بالاتر بود به آن فشار خون بالا گفته می شود.

    آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چیست؟ برای کسب اغطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    برای آشنایی بیشتر مقاله فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

    عدد اول فشار خون سیستولیک است. این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حال انقباض است. عدد دوم فشار خون دیاستولیک است و این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حالت استراحت و بین انقباضات قرار دارد. اگر یکی از آن دو عدد بیش از حد بالا باشد، فشار خون نرمال نیست.فشار خون نرمال در مردان

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

    در این طبقه بندی آستانه فشارخون بدون در نظر گرفتن سایر عوامل خطر و بیماری های همراه، برای افراد بزرگسال ۱۸ سال و بالاتر تعیین شده است.

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    بین ۱۲۰-۱۳۹ و ۸۰-۹۰ است. یعنی فشار سیستول بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و یا فشار دیاستول بین ۸۰ و ۹۰ میلی متر جیوه است. منظور مقدار فشار خونی است که ما بین مقدار طبیعی و مقدار فشار خون بالا قرار دارد.

    زمانی رخ می دهد که فشار سیستول کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه باشد و فشار دیاستول هم پایین تر از ۶۰ میلیمتر جیوه باشد.

    بین ۱۴۰-۱۵۹ و ۹۰-۹۹ میلی متر جیوه است. یعنی فشار سیستول بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ و یا فشار دیاستول بین ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله یک محسوب می شوند. در این باره می توانید مقاله درمان فشار خون را مطالعه کنید.

    بیشتر از ۱۶۰ و ۱۰۰ میلیمتر جیوه است. یعنی فشار سیستول ۱۶۰ میلی متر جیوه و بیشتر و یا فشار دیاستول ۱۰۰ میلی متر جیوه و بیشتر است. اگر فقط فشار سیستول یا فقط فشار دیاستول در این حد باشد، باز هم فشارخون بالای مرحله دو محسوب می شوند.

    فشار خون پایین گاهی نشانه ای از موارد جدی مثل شوک است که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر فرد سرگیجه دارد یا احساس ضعف و بیحالی دارد و فشارخون وی هم کمتر از حد طبیعی است، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

  • نقاشی آبرنگ ساده
  • {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون نرمال و طبیعی چند است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”محدوده فشار نرمال در نوزادان و کودکان چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”برای سن ۲۳ فشار خون ۹۱ روی ۵۹ نرمال هست یا پایین؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا قد و وزن بر میزان فشار خون تاثیر گذار است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”هر چه فرد بلند قدتر و سنگین وزنتر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک وفشار خون دیاستولیکنزدیکتر میشود.nبرای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیک۵۰ میلیمتر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایدهآل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر جیوه وفشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر جیوه خوب است.”}}]}

    فشار خون طبیعی برای سنین مختلف در حال استراحت کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه است. یعنی در فشار خون نرمال، اگر فشار سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد، بهترین فشار خون است.

    همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون نرمال در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند.

    با اینکه این فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اگر علایمی مانند سرگیجه وجود نداشته باشد، اصلا اهمیت ندارد.

    هر چه فرد بلند قدتر و سنگین‌ وزن‌تر باشد و همچنین سن بیشتری داشته باشد، به حداکثر فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک نزدیک‌تر می‌شود.

    برای مثال، در یک کودک خردسال، فشار خون سیستولیکِ ۸۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۵۰ میلی‌متر جیوه مناسب است، در حالیکه در یک فرد ۴۰ ساله، فشار خون ایده‌آل سیستولیکِ ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیکِ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر جیوه خوب است.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    فشار خون نرمال در مردان

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله بعدی

    روش صحیح اندازه گیری فشار خون


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام مسایل فقط به فشار ربط داده نشود و شاید مساله دیگر مانند کرفتکی عروق قلب مطرح باشد که خودش رو با تنگی نفس نشون میده کاهی

    سلام اکر علایمی مانند سرگیجه ندارین اصلا اهمیت ندارد

    برای بررسی دقیق تر بهتر است نزد یک متخصص قلب نوارقلب و اکو بگیرید تا در صورت نیاز داروی مناسب تجویز شود

    سلام

     

    بله این فشار دیاستولیک بالاست و نیاز به مصرف دارو دارد . بهتر است که از قرص املودیپین 5 روزانه یک عدد استفاده کنید

    سلام

     

    بهتر است صبحها میزان مصرف هیدروکلروتیازید را تا یک عدد افزایش دهند

    سلام

     

    اگر بررسی های انجام شده نرمال بوده است نیاز به کار خاصی نیست ولی بهتر است یک هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    علت فشار خون بالا را بشناسید


    تاثیر دویدن بر روی فشار خون

    Dr Fariba Hendesi –

    این سوال در ذهن خیلی ها هست که فشار خون مناسب در هر سن و برای افراد مختلف چه مقدار می باشد. در این مقاله سعی شده است به طور کامل درباره ی این موضوع صحبت شود.

    فهرست موضوعات

    فشار خون به نیروی اعمال شده توسط گردش خون در دیواره رگ های خونی اشاره می کند و یکی از علائم حیاتی اصلی محسوب می شود. فشار خون در حال گردش با حرکت خون از طریق شریان ها، عروق، مویرگها و ورید ها کاهش می یابد. فشار خون به طور کلی به فشار در شریان های بزرگتر اشاره دارد.

    فشار خون همیشه با دو عدد بیان می شود:

    فشار خون نرمال در مردان

    1- فشار خون سیستولیک (زمانی که قلب می زند) 2- فشار خون دیاستولیک (زمانی که قلب استراحت می کند)

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته شد، فشار سیستولیک بالای فشار دیاستولیک نوشته می شود.

    عوامل بسیاری بر روی فشار خون اثر می گذارند. سن، یک عامل مهم و طبیعی برای فشار خون محسوب می شود که با افزایش آن، فشار خون نیز افزایش می یابد.

    فشار خون بالا نشان می دهد که خون با نیروی قوی تری پمپ می شود. این موضوع می تواند باعث مشکلات جدی، از جمله آسیب به قلب و ارگانهای دیگر شود.

    نمودار فشار خون نرمال بر اساس سن، اطلاعات بیشتری در مورد گروه های سنی متفاوت در اختیار ما قرار می دهد. اگر به مرحله ی قبل از فشار خون بالا رسدید باید عادات غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید و فشار خون خود را پایین آورید.

    مقدار فشار خون نرمال در افراد مختلف بر اساس مطالعات به صورت زیر تعیین شده است:

     

    به طور کلی میزان فشار خون در افراد را در پنج بازه مختلف دسته بندی کرده اند که عبارتند از :

    اگر اعداد نشان داده شده پس از اندازه گیری میزان فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشند، فشار خون فرد در محدوده نرمال قرار دارد.

    اگر نتایج شما در این دسته قرار دارند، فعالیت های روزانه مناسب قلب خود را به شکل منظم دنبال کنید که از جمله آنها می توان به داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین تحرک بدنی و ورزش اشاره کرد.

    فشار خون بالا مربوط به زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک نیز کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد.

    افرادی که فشار خون بالا دارند در ریسک رسیدن به فشار خون سطح بالاتر یا همان هایپرتنشن هستند مگر این که برای جلوگیری از بروز این اتفاق اقدامات مناسب را در نظر بگیرند.

    مرحله اول از فشار خون بالا (‌هایپرتنشن) زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک در محدوده ۱۳۰ تا ۱۳۹ و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد.

    در این سطح از مشکل فشار خون بالا، پزشکان علاوه بر پیشنهاد ایجاد برخی تغییرات مهم در سبک زندگی فرد ممکن است برخی داروهای کنترل فشار خون را نیز برای افراد تجویز کنند. این داروها به خاطر ریسک بروز بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک نظیر حمله قلبی یا سکته تجویز می شوند.

    فشار خون بالای مرحله 2 زمانی است که میزان فشار خون فرد به شکل پایدار در محدوده ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بیشتر باشد. در این سطح از مشکل هایپرتنشن یا همان فشار بالای خون، پزشک علاوه بر پیشنهاد برخی تغییرات در سبک زندگی فرد، داروهای خاصی را نیز تجویز می کند تا وی به شکل مرتب آن ها را مصرف کند.

    این سطح از مشکل فشار خون بالا در افراد نیازمند توجه ویژه و درمان است. اگر میزان فشار خون شما ناگهان به بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه رسید، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره فشار خون را اندازه بگیرید. اگر نتیجه باز هم به شکل غیر معقولی بالا بود، خیلی زود به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است مشکل فشار خون بالای بحرانی را تجربه کنید.

    همانطور که در چارت های فشار خون مشاهده می شود، کافی است یکی از اعداد در اندازه گیری فشار خون بالاتر یا پایین تر از سطح نرمال باشد تا بتوان مشکل فشار خون بالا یا افت فشار خون در فرد را تایید کرد. صحبت هایی که در بالا انجام شد به صورت خلاصه در زیر آورده شده است.

    فشار خون بالا در کودکان کمتر از ۱۰ سال معمولا توسط بیماری های دیگری ایجاد شده است از جمله اضافه وزن، رژیم غذایی فقیر و عدم تحرک بدنی. فشار خون بالا در کودکان نیز می تواند به همان دلایلی که در بزرگسالان به وجود می آید، ایجاد شود.

    تغییر در شیوه زندگی، مانند یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر می تواند به کاهش فشار خون بالا در کودکان کمک کند. اما، برای برخی از کودکان، ممکن است دارو لازم باشد.

    برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فشار خون در کودکان و راه های درمان و تشخیص آن می توانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

    فشار خون در کودکان

    ابتلا به فشار خون بالا در بانوان باردار می تواند علائم و انواع متفاوتی داشته باشد. انواع علل فشار خون بالا و راه های درمان و سوالاتی که برای بانوان چه قبل از بارداری و چه قبل از آن پیش می آید مقاله ای نگارش شده است.

    دقت کنید که مقالات داخل اینترنت به هیچ وقت پاسخگوی نیاز ها و سوالات شما نیست و باید برای معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید.فشار خون نرمال در مردان

    برای خواندن مقاله ی فشار خون بالا در بارداری روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

    فشار خون در بارداری

    مقاله پر بازدید: آنژیوگرافی قلب

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

    کلینیک فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون پایین چند است؟

    Next Post

  • عکسهای ژل رویال
  • علت فشار خون بالا ، علائم و درمان

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیزم 

    برای فشار خونتون بنظر بنده بهترین کار هولتر فشار خون است که بعد ببینیم چه دارویی مناسب براتون مایل بودین تشریف بیارین براتون بسته بشود برای اطمینان خاطر اکو هم بکنین بهتر است

    الان که بجث فشار خون براتون مطرح شده باید تکلیف مشخص شه اگر ادامه  دار بود میتونین از همکاران مغز و اعصاب مشاوره بگیرین

    سلام 

    بسیار عالی همین روندو ادامه بدین نهایتا 1 ماه دیگه  فشاراتن کنترل بود به 1 قرص در روز میشه کاهش داده شود 

    سلام 

    آزمایش کلی بدین 

    در صورت عدم مشکل و مصرف به اندازه مایعات میتونیم براتون داروی اففزاینده فشار بدیم اگر باعث ضعفتون میشودفشار خون نرمال در مردان

    خیر آژمایش روتین کلی 

    سلام

    خیر نگران نباشین مشکلی نداره فشارشون

    سلام

    خیر نگران فشارشون نباشین اگر مشکل دیگری ندارند

    سلام

    اگر بیماری زمینه ای مثل دیابت چربی خون و … ندارند مجددا فشارشون را بصورت منظم در ساعات مشخص شبانه روز در طول هفته بگیرین ترجیحا بصورت دستی اگر بصورت میانگین نرمال بود نیازی به مراجعه نیست.

    سلام 

    بله

    سلام

    فشاراشون خوبه  همین روند را ادامه بدین

    سلام اول اطمینان پیدا کنین فشاراتون درست امدازه گیری میشود و اگر فشار مینیمم زیر 6 داشتین میتونین به پزشک مراجعه کنین

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام ..وقت بخیر…من۲۱سالمه و همیشه فشارم پایین مادرم هم اینطوری هستن احساس میکنم که از مادرم به ارث بردم …وقتی میخوام از جام بلندشم سرم گیج می ره بعضی اوقات هم تپش قلبم زیاد میشه …ميخواستم بدونم که تو آینده برام مشکلی پیش میاد ?

    سلام.من وقتی مخوام بلندشم چشم سیاهی میره و پند روزی است که احساس ضعف میکن خیلی بی حوصله شدم و خیلی احساس خستگی میکنم بیشتر مواقه کار هم نمیکنم .احساس میکنم قلبم نا منظم میزنه بعضی صدای قلبم گوش کردم یک مکس کوچک میکنه بعد بلافاسله دوباره میرنه بعضی وقتها هم نفس تنگی میشم بخصوص شبها که میخوام بخوابم دیگه اصلا خواب نمیرم .لطفا داهنمایی کنید .ممنون میشم

    سلاملطفا سنتون و سابقه بیماری هایی که دارین رو ذکر کنین یا اگر دارویی مصرف میکنین حتما بگین ولی تا همین جای کار حتما باید در مواقعی که این حالت بهتون دست میده نوار قلب بگیرین به پزشک نشان بدین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    بیماری های قلب و عروق (مصاحبه دکتر هندسی در برنامه ی زنده)

    پیامدهای قلبی عروقی ویروس کرونا (کوید -۱۹)

    آنژیوپلاستی روش بدون جراحی برای باز کردن عروق

    علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    این سوال در ذهن خیلی ها هست که فشار خون مناسب در هر سن و برای افراد مختلف چه مقدار می باشد. در این مقاله سعی شده است به طور کامل درباره ی این موضوع صحبت شود.

    فهرست موضوعات

    فشار خون به نیروی اعمال شده توسط گردش خون در دیواره رگ های خونی اشاره می کند و یکی از علائم حیاتی اصلی محسوب می شود. فشار خون در حال گردش با حرکت خون از طریق شریان ها، عروق، مویرگها و ورید ها کاهش می یابد. فشار خون به طور کلی به فشار در شریان های بزرگتر اشاره دارد.

    فشار خون همیشه با دو عدد بیان می شود:

    فشار خون نرمال در مردان

    1- فشار خون سیستولیک (زمانی که قلب می زند) 2- فشار خون دیاستولیک (زمانی که قلب استراحت می کند)

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته شد، فشار سیستولیک بالای فشار دیاستولیک نوشته می شود.

    عوامل بسیاری بر روی فشار خون اثر می گذارند. سن، یک عامل مهم و طبیعی برای فشار خون محسوب می شود که با افزایش آن، فشار خون نیز افزایش می یابد.

    فشار خون بالا نشان می دهد که خون با نیروی قوی تری پمپ می شود. این موضوع می تواند باعث مشکلات جدی، از جمله آسیب به قلب و ارگانهای دیگر شود.

    نمودار فشار خون نرمال بر اساس سن، اطلاعات بیشتری در مورد گروه های سنی متفاوت در اختیار ما قرار می دهد. اگر به مرحله ی قبل از فشار خون بالا رسدید باید عادات غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید و فشار خون خود را پایین آورید.

    مقدار فشار خون نرمال در افراد مختلف بر اساس مطالعات به صورت زیر تعیین شده است:

     

    به طور کلی میزان فشار خون در افراد را در پنج بازه مختلف دسته بندی کرده اند که عبارتند از :

    اگر اعداد نشان داده شده پس از اندازه گیری میزان فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشند، فشار خون فرد در محدوده نرمال قرار دارد.

    اگر نتایج شما در این دسته قرار دارند، فعالیت های روزانه مناسب قلب خود را به شکل منظم دنبال کنید که از جمله آنها می توان به داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین تحرک بدنی و ورزش اشاره کرد.

    فشار خون بالا مربوط به زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک نیز کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد.

    افرادی که فشار خون بالا دارند در ریسک رسیدن به فشار خون سطح بالاتر یا همان هایپرتنشن هستند مگر این که برای جلوگیری از بروز این اتفاق اقدامات مناسب را در نظر بگیرند.

    مرحله اول از فشار خون بالا (‌هایپرتنشن) زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک در محدوده ۱۳۰ تا ۱۳۹ و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد.

    در این سطح از مشکل فشار خون بالا، پزشکان علاوه بر پیشنهاد ایجاد برخی تغییرات مهم در سبک زندگی فرد ممکن است برخی داروهای کنترل فشار خون را نیز برای افراد تجویز کنند. این داروها به خاطر ریسک بروز بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک نظیر حمله قلبی یا سکته تجویز می شوند.

    فشار خون بالای مرحله 2 زمانی است که میزان فشار خون فرد به شکل پایدار در محدوده ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بیشتر باشد. در این سطح از مشکل هایپرتنشن یا همان فشار بالای خون، پزشک علاوه بر پیشنهاد برخی تغییرات در سبک زندگی فرد، داروهای خاصی را نیز تجویز می کند تا وی به شکل مرتب آن ها را مصرف کند.

    این سطح از مشکل فشار خون بالا در افراد نیازمند توجه ویژه و درمان است. اگر میزان فشار خون شما ناگهان به بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه رسید، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره فشار خون را اندازه بگیرید. اگر نتیجه باز هم به شکل غیر معقولی بالا بود، خیلی زود به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است مشکل فشار خون بالای بحرانی را تجربه کنید.

    همانطور که در چارت های فشار خون مشاهده می شود، کافی است یکی از اعداد در اندازه گیری فشار خون بالاتر یا پایین تر از سطح نرمال باشد تا بتوان مشکل فشار خون بالا یا افت فشار خون در فرد را تایید کرد. صحبت هایی که در بالا انجام شد به صورت خلاصه در زیر آورده شده است.

    فشار خون بالا در کودکان کمتر از ۱۰ سال معمولا توسط بیماری های دیگری ایجاد شده است از جمله اضافه وزن، رژیم غذایی فقیر و عدم تحرک بدنی. فشار خون بالا در کودکان نیز می تواند به همان دلایلی که در بزرگسالان به وجود می آید، ایجاد شود.

    تغییر در شیوه زندگی، مانند یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر می تواند به کاهش فشار خون بالا در کودکان کمک کند. اما، برای برخی از کودکان، ممکن است دارو لازم باشد.

    برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فشار خون در کودکان و راه های درمان و تشخیص آن می توانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

    فشار خون در کودکان

    ابتلا به فشار خون بالا در بانوان باردار می تواند علائم و انواع متفاوتی داشته باشد. انواع علل فشار خون بالا و راه های درمان و سوالاتی که برای بانوان چه قبل از بارداری و چه قبل از آن پیش می آید مقاله ای نگارش شده است.

    دقت کنید که مقالات داخل اینترنت به هیچ وقت پاسخگوی نیاز ها و سوالات شما نیست و باید برای معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید.فشار خون نرمال در مردان

    برای خواندن مقاله ی فشار خون بالا در بارداری روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

    فشار خون در بارداری

    مقاله پر بازدید: آنژیوگرافی قلب

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

    کلینیک فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون پایین چند است؟

    Next Post

  • عکس چهره سیاه سفید با کیفیت
  • علت فشار خون بالا ، علائم و درمان

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیزم 

    برای فشار خونتون بنظر بنده بهترین کار هولتر فشار خون است که بعد ببینیم چه دارویی مناسب براتون مایل بودین تشریف بیارین براتون بسته بشود برای اطمینان خاطر اکو هم بکنین بهتر است

    الان که بجث فشار خون براتون مطرح شده باید تکلیف مشخص شه اگر ادامه  دار بود میتونین از همکاران مغز و اعصاب مشاوره بگیرین

    سلام 

    بسیار عالی همین روندو ادامه بدین نهایتا 1 ماه دیگه  فشاراتن کنترل بود به 1 قرص در روز میشه کاهش داده شود 

    سلام 

    آزمایش کلی بدین 

    در صورت عدم مشکل و مصرف به اندازه مایعات میتونیم براتون داروی اففزاینده فشار بدیم اگر باعث ضعفتون میشودفشار خون نرمال در مردان

    خیر آژمایش روتین کلی 

    سلام

    خیر نگران نباشین مشکلی نداره فشارشون

    سلام

    خیر نگران فشارشون نباشین اگر مشکل دیگری ندارند

    سلام

    اگر بیماری زمینه ای مثل دیابت چربی خون و … ندارند مجددا فشارشون را بصورت منظم در ساعات مشخص شبانه روز در طول هفته بگیرین ترجیحا بصورت دستی اگر بصورت میانگین نرمال بود نیازی به مراجعه نیست.

    سلام 

    بله

    سلام

    فشاراشون خوبه  همین روند را ادامه بدین

    سلام اول اطمینان پیدا کنین فشاراتون درست امدازه گیری میشود و اگر فشار مینیمم زیر 6 داشتین میتونین به پزشک مراجعه کنین

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام ..وقت بخیر…من۲۱سالمه و همیشه فشارم پایین مادرم هم اینطوری هستن احساس میکنم که از مادرم به ارث بردم …وقتی میخوام از جام بلندشم سرم گیج می ره بعضی اوقات هم تپش قلبم زیاد میشه …ميخواستم بدونم که تو آینده برام مشکلی پیش میاد ?

    سلام.من وقتی مخوام بلندشم چشم سیاهی میره و پند روزی است که احساس ضعف میکن خیلی بی حوصله شدم و خیلی احساس خستگی میکنم بیشتر مواقه کار هم نمیکنم .احساس میکنم قلبم نا منظم میزنه بعضی صدای قلبم گوش کردم یک مکس کوچک میکنه بعد بلافاسله دوباره میرنه بعضی وقتها هم نفس تنگی میشم بخصوص شبها که میخوام بخوابم دیگه اصلا خواب نمیرم .لطفا داهنمایی کنید .ممنون میشم

    سلاملطفا سنتون و سابقه بیماری هایی که دارین رو ذکر کنین یا اگر دارویی مصرف میکنین حتما بگین ولی تا همین جای کار حتما باید در مواقعی که این حالت بهتون دست میده نوار قلب بگیرین به پزشک نشان بدین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    بیماری های قلب و عروق (مصاحبه دکتر هندسی در برنامه ی زنده)

    پیامدهای قلبی عروقی ویروس کرونا (کوید -۱۹)

    آنژیوپلاستی روش بدون جراحی برای باز کردن عروق

    علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    این سوال در ذهن خیلی ها هست که فشار خون مناسب در هر سن و برای افراد مختلف چه مقدار می باشد. در این مقاله سعی شده است به طور کامل درباره ی این موضوع صحبت شود.

    فهرست موضوعات

    فشار خون به نیروی اعمال شده توسط گردش خون در دیواره رگ های خونی اشاره می کند و یکی از علائم حیاتی اصلی محسوب می شود. فشار خون در حال گردش با حرکت خون از طریق شریان ها، عروق، مویرگها و ورید ها کاهش می یابد. فشار خون به طور کلی به فشار در شریان های بزرگتر اشاره دارد.

    فشار خون همیشه با دو عدد بیان می شود:

    فشار خون نرمال در مردان

    1- فشار خون سیستولیک (زمانی که قلب می زند) 2- فشار خون دیاستولیک (زمانی که قلب استراحت می کند)

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته شد، فشار سیستولیک بالای فشار دیاستولیک نوشته می شود.

    عوامل بسیاری بر روی فشار خون اثر می گذارند. سن، یک عامل مهم و طبیعی برای فشار خون محسوب می شود که با افزایش آن، فشار خون نیز افزایش می یابد.

    فشار خون بالا نشان می دهد که خون با نیروی قوی تری پمپ می شود. این موضوع می تواند باعث مشکلات جدی، از جمله آسیب به قلب و ارگانهای دیگر شود.

    نمودار فشار خون نرمال بر اساس سن، اطلاعات بیشتری در مورد گروه های سنی متفاوت در اختیار ما قرار می دهد. اگر به مرحله ی قبل از فشار خون بالا رسدید باید عادات غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید و فشار خون خود را پایین آورید.

    مقدار فشار خون نرمال در افراد مختلف بر اساس مطالعات به صورت زیر تعیین شده است:

     

    به طور کلی میزان فشار خون در افراد را در پنج بازه مختلف دسته بندی کرده اند که عبارتند از :

    اگر اعداد نشان داده شده پس از اندازه گیری میزان فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشند، فشار خون فرد در محدوده نرمال قرار دارد.

    اگر نتایج شما در این دسته قرار دارند، فعالیت های روزانه مناسب قلب خود را به شکل منظم دنبال کنید که از جمله آنها می توان به داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین تحرک بدنی و ورزش اشاره کرد.

    فشار خون بالا مربوط به زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک نیز کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد.

    افرادی که فشار خون بالا دارند در ریسک رسیدن به فشار خون سطح بالاتر یا همان هایپرتنشن هستند مگر این که برای جلوگیری از بروز این اتفاق اقدامات مناسب را در نظر بگیرند.

    مرحله اول از فشار خون بالا (‌هایپرتنشن) زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک در محدوده ۱۳۰ تا ۱۳۹ و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد.

    در این سطح از مشکل فشار خون بالا، پزشکان علاوه بر پیشنهاد ایجاد برخی تغییرات مهم در سبک زندگی فرد ممکن است برخی داروهای کنترل فشار خون را نیز برای افراد تجویز کنند. این داروها به خاطر ریسک بروز بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک نظیر حمله قلبی یا سکته تجویز می شوند.

    فشار خون بالای مرحله 2 زمانی است که میزان فشار خون فرد به شکل پایدار در محدوده ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بیشتر باشد. در این سطح از مشکل هایپرتنشن یا همان فشار بالای خون، پزشک علاوه بر پیشنهاد برخی تغییرات در سبک زندگی فرد، داروهای خاصی را نیز تجویز می کند تا وی به شکل مرتب آن ها را مصرف کند.

    این سطح از مشکل فشار خون بالا در افراد نیازمند توجه ویژه و درمان است. اگر میزان فشار خون شما ناگهان به بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه رسید، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره فشار خون را اندازه بگیرید. اگر نتیجه باز هم به شکل غیر معقولی بالا بود، خیلی زود به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است مشکل فشار خون بالای بحرانی را تجربه کنید.

    همانطور که در چارت های فشار خون مشاهده می شود، کافی است یکی از اعداد در اندازه گیری فشار خون بالاتر یا پایین تر از سطح نرمال باشد تا بتوان مشکل فشار خون بالا یا افت فشار خون در فرد را تایید کرد. صحبت هایی که در بالا انجام شد به صورت خلاصه در زیر آورده شده است.

    فشار خون بالا در کودکان کمتر از ۱۰ سال معمولا توسط بیماری های دیگری ایجاد شده است از جمله اضافه وزن، رژیم غذایی فقیر و عدم تحرک بدنی. فشار خون بالا در کودکان نیز می تواند به همان دلایلی که در بزرگسالان به وجود می آید، ایجاد شود.

    تغییر در شیوه زندگی، مانند یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر می تواند به کاهش فشار خون بالا در کودکان کمک کند. اما، برای برخی از کودکان، ممکن است دارو لازم باشد.

    برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فشار خون در کودکان و راه های درمان و تشخیص آن می توانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

    فشار خون در کودکان

    ابتلا به فشار خون بالا در بانوان باردار می تواند علائم و انواع متفاوتی داشته باشد. انواع علل فشار خون بالا و راه های درمان و سوالاتی که برای بانوان چه قبل از بارداری و چه قبل از آن پیش می آید مقاله ای نگارش شده است.

    دقت کنید که مقالات داخل اینترنت به هیچ وقت پاسخگوی نیاز ها و سوالات شما نیست و باید برای معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید.فشار خون نرمال در مردان

    برای خواندن مقاله ی فشار خون بالا در بارداری روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

    فشار خون در بارداری

    مقاله پر بازدید: آنژیوگرافی قلب

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

    کلینیک فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون پایین چند است؟

    Next Post

  • عکس پروفایل گلعذار
  • علت فشار خون بالا ، علائم و درمان

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیزم 

    برای فشار خونتون بنظر بنده بهترین کار هولتر فشار خون است که بعد ببینیم چه دارویی مناسب براتون مایل بودین تشریف بیارین براتون بسته بشود برای اطمینان خاطر اکو هم بکنین بهتر است

    الان که بجث فشار خون براتون مطرح شده باید تکلیف مشخص شه اگر ادامه  دار بود میتونین از همکاران مغز و اعصاب مشاوره بگیرین

    سلام 

    بسیار عالی همین روندو ادامه بدین نهایتا 1 ماه دیگه  فشاراتن کنترل بود به 1 قرص در روز میشه کاهش داده شود 

    سلام 

    آزمایش کلی بدین 

    در صورت عدم مشکل و مصرف به اندازه مایعات میتونیم براتون داروی اففزاینده فشار بدیم اگر باعث ضعفتون میشودفشار خون نرمال در مردان

    خیر آژمایش روتین کلی 

    سلام

    خیر نگران نباشین مشکلی نداره فشارشون

    سلام

    خیر نگران فشارشون نباشین اگر مشکل دیگری ندارند

    سلام

    اگر بیماری زمینه ای مثل دیابت چربی خون و … ندارند مجددا فشارشون را بصورت منظم در ساعات مشخص شبانه روز در طول هفته بگیرین ترجیحا بصورت دستی اگر بصورت میانگین نرمال بود نیازی به مراجعه نیست.

    سلام 

    بله

    سلام

    فشاراشون خوبه  همین روند را ادامه بدین

    سلام اول اطمینان پیدا کنین فشاراتون درست امدازه گیری میشود و اگر فشار مینیمم زیر 6 داشتین میتونین به پزشک مراجعه کنین

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام ..وقت بخیر…من۲۱سالمه و همیشه فشارم پایین مادرم هم اینطوری هستن احساس میکنم که از مادرم به ارث بردم …وقتی میخوام از جام بلندشم سرم گیج می ره بعضی اوقات هم تپش قلبم زیاد میشه …ميخواستم بدونم که تو آینده برام مشکلی پیش میاد ?

    سلام.من وقتی مخوام بلندشم چشم سیاهی میره و پند روزی است که احساس ضعف میکن خیلی بی حوصله شدم و خیلی احساس خستگی میکنم بیشتر مواقه کار هم نمیکنم .احساس میکنم قلبم نا منظم میزنه بعضی صدای قلبم گوش کردم یک مکس کوچک میکنه بعد بلافاسله دوباره میرنه بعضی وقتها هم نفس تنگی میشم بخصوص شبها که میخوام بخوابم دیگه اصلا خواب نمیرم .لطفا داهنمایی کنید .ممنون میشم

    سلاملطفا سنتون و سابقه بیماری هایی که دارین رو ذکر کنین یا اگر دارویی مصرف میکنین حتما بگین ولی تا همین جای کار حتما باید در مواقعی که این حالت بهتون دست میده نوار قلب بگیرین به پزشک نشان بدین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    بیماری های قلب و عروق (مصاحبه دکتر هندسی در برنامه ی زنده)

    پیامدهای قلبی عروقی ویروس کرونا (کوید -۱۹)

    آنژیوپلاستی روش بدون جراحی برای باز کردن عروق

    علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    این سوال در ذهن خیلی ها هست که فشار خون مناسب در هر سن و برای افراد مختلف چه مقدار می باشد. در این مقاله سعی شده است به طور کامل درباره ی این موضوع صحبت شود.

    فهرست موضوعات

    فشار خون به نیروی اعمال شده توسط گردش خون در دیواره رگ های خونی اشاره می کند و یکی از علائم حیاتی اصلی محسوب می شود. فشار خون در حال گردش با حرکت خون از طریق شریان ها، عروق، مویرگها و ورید ها کاهش می یابد. فشار خون به طور کلی به فشار در شریان های بزرگتر اشاره دارد.

    فشار خون همیشه با دو عدد بیان می شود:

    فشار خون نرمال در مردان

    1- فشار خون سیستولیک (زمانی که قلب می زند) 2- فشار خون دیاستولیک (زمانی که قلب استراحت می کند)

    هنگامی که اندازه گیری ها نوشته شد، فشار سیستولیک بالای فشار دیاستولیک نوشته می شود.

    عوامل بسیاری بر روی فشار خون اثر می گذارند. سن، یک عامل مهم و طبیعی برای فشار خون محسوب می شود که با افزایش آن، فشار خون نیز افزایش می یابد.

    فشار خون بالا نشان می دهد که خون با نیروی قوی تری پمپ می شود. این موضوع می تواند باعث مشکلات جدی، از جمله آسیب به قلب و ارگانهای دیگر شود.

    نمودار فشار خون نرمال بر اساس سن، اطلاعات بیشتری در مورد گروه های سنی متفاوت در اختیار ما قرار می دهد. اگر به مرحله ی قبل از فشار خون بالا رسدید باید عادات غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید و فشار خون خود را پایین آورید.

    مقدار فشار خون نرمال در افراد مختلف بر اساس مطالعات به صورت زیر تعیین شده است:

     

    به طور کلی میزان فشار خون در افراد را در پنج بازه مختلف دسته بندی کرده اند که عبارتند از :

    اگر اعداد نشان داده شده پس از اندازه گیری میزان فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشند، فشار خون فرد در محدوده نرمال قرار دارد.

    اگر نتایج شما در این دسته قرار دارند، فعالیت های روزانه مناسب قلب خود را به شکل منظم دنبال کنید که از جمله آنها می توان به داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین تحرک بدنی و ورزش اشاره کرد.

    فشار خون بالا مربوط به زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک نیز کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد.

    افرادی که فشار خون بالا دارند در ریسک رسیدن به فشار خون سطح بالاتر یا همان هایپرتنشن هستند مگر این که برای جلوگیری از بروز این اتفاق اقدامات مناسب را در نظر بگیرند.

    مرحله اول از فشار خون بالا (‌هایپرتنشن) زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک در محدوده ۱۳۰ تا ۱۳۹ و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد.

    در این سطح از مشکل فشار خون بالا، پزشکان علاوه بر پیشنهاد ایجاد برخی تغییرات مهم در سبک زندگی فرد ممکن است برخی داروهای کنترل فشار خون را نیز برای افراد تجویز کنند. این داروها به خاطر ریسک بروز بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک نظیر حمله قلبی یا سکته تجویز می شوند.

    فشار خون بالای مرحله 2 زمانی است که میزان فشار خون فرد به شکل پایدار در محدوده ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بیشتر باشد. در این سطح از مشکل هایپرتنشن یا همان فشار بالای خون، پزشک علاوه بر پیشنهاد برخی تغییرات در سبک زندگی فرد، داروهای خاصی را نیز تجویز می کند تا وی به شکل مرتب آن ها را مصرف کند.

    این سطح از مشکل فشار خون بالا در افراد نیازمند توجه ویژه و درمان است. اگر میزان فشار خون شما ناگهان به بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه رسید، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره فشار خون را اندازه بگیرید. اگر نتیجه باز هم به شکل غیر معقولی بالا بود، خیلی زود به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است مشکل فشار خون بالای بحرانی را تجربه کنید.

    همانطور که در چارت های فشار خون مشاهده می شود، کافی است یکی از اعداد در اندازه گیری فشار خون بالاتر یا پایین تر از سطح نرمال باشد تا بتوان مشکل فشار خون بالا یا افت فشار خون در فرد را تایید کرد. صحبت هایی که در بالا انجام شد به صورت خلاصه در زیر آورده شده است.

    فشار خون بالا در کودکان کمتر از ۱۰ سال معمولا توسط بیماری های دیگری ایجاد شده است از جمله اضافه وزن، رژیم غذایی فقیر و عدم تحرک بدنی. فشار خون بالا در کودکان نیز می تواند به همان دلایلی که در بزرگسالان به وجود می آید، ایجاد شود.

    تغییر در شیوه زندگی، مانند یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر می تواند به کاهش فشار خون بالا در کودکان کمک کند. اما، برای برخی از کودکان، ممکن است دارو لازم باشد.

    برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فشار خون در کودکان و راه های درمان و تشخیص آن می توانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

    فشار خون در کودکان

    ابتلا به فشار خون بالا در بانوان باردار می تواند علائم و انواع متفاوتی داشته باشد. انواع علل فشار خون بالا و راه های درمان و سوالاتی که برای بانوان چه قبل از بارداری و چه قبل از آن پیش می آید مقاله ای نگارش شده است.

    دقت کنید که مقالات داخل اینترنت به هیچ وقت پاسخگوی نیاز ها و سوالات شما نیست و باید برای معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید.فشار خون نرمال در مردان

    برای خواندن مقاله ی فشار خون بالا در بارداری روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

    فشار خون در بارداری

    مقاله پر بازدید: آنژیوگرافی قلب

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

    کلینیک فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون پایین چند است؟

    Next Post

  • عکسهای گل نرگس شیراز
  • علت فشار خون بالا ، علائم و درمان

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیزم 

    برای فشار خونتون بنظر بنده بهترین کار هولتر فشار خون است که بعد ببینیم چه دارویی مناسب براتون مایل بودین تشریف بیارین براتون بسته بشود برای اطمینان خاطر اکو هم بکنین بهتر است

    الان که بجث فشار خون براتون مطرح شده باید تکلیف مشخص شه اگر ادامه  دار بود میتونین از همکاران مغز و اعصاب مشاوره بگیرین

    سلام 

    بسیار عالی همین روندو ادامه بدین نهایتا 1 ماه دیگه  فشاراتن کنترل بود به 1 قرص در روز میشه کاهش داده شود 

    سلام 

    آزمایش کلی بدین 

    در صورت عدم مشکل و مصرف به اندازه مایعات میتونیم براتون داروی اففزاینده فشار بدیم اگر باعث ضعفتون میشودفشار خون نرمال در مردان

    خیر آژمایش روتین کلی 

    سلام

    خیر نگران نباشین مشکلی نداره فشارشون

    سلام

    خیر نگران فشارشون نباشین اگر مشکل دیگری ندارند

    سلام

    اگر بیماری زمینه ای مثل دیابت چربی خون و … ندارند مجددا فشارشون را بصورت منظم در ساعات مشخص شبانه روز در طول هفته بگیرین ترجیحا بصورت دستی اگر بصورت میانگین نرمال بود نیازی به مراجعه نیست.

    سلام 

    بله

    سلام

    فشاراشون خوبه  همین روند را ادامه بدین

    سلام اول اطمینان پیدا کنین فشاراتون درست امدازه گیری میشود و اگر فشار مینیمم زیر 6 داشتین میتونین به پزشک مراجعه کنین

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام ..وقت بخیر…من۲۱سالمه و همیشه فشارم پایین مادرم هم اینطوری هستن احساس میکنم که از مادرم به ارث بردم …وقتی میخوام از جام بلندشم سرم گیج می ره بعضی اوقات هم تپش قلبم زیاد میشه …ميخواستم بدونم که تو آینده برام مشکلی پیش میاد ?

    سلام.من وقتی مخوام بلندشم چشم سیاهی میره و پند روزی است که احساس ضعف میکن خیلی بی حوصله شدم و خیلی احساس خستگی میکنم بیشتر مواقه کار هم نمیکنم .احساس میکنم قلبم نا منظم میزنه بعضی صدای قلبم گوش کردم یک مکس کوچک میکنه بعد بلافاسله دوباره میرنه بعضی وقتها هم نفس تنگی میشم بخصوص شبها که میخوام بخوابم دیگه اصلا خواب نمیرم .لطفا داهنمایی کنید .ممنون میشم

    سلاملطفا سنتون و سابقه بیماری هایی که دارین رو ذکر کنین یا اگر دارویی مصرف میکنین حتما بگین ولی تا همین جای کار حتما باید در مواقعی که این حالت بهتون دست میده نوار قلب بگیرین به پزشک نشان بدین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    بیماری های قلب و عروق (مصاحبه دکتر هندسی در برنامه ی زنده)

    پیامدهای قلبی عروقی ویروس کرونا (کوید -۱۹)

    آنژیوپلاستی روش بدون جراحی برای باز کردن عروق

    علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    ایران وی – مجله تفریحی سرگرمی

    فشار خون نرمال و فشار خون نرمال در بارداری و فشار خون نرمال برای آقایان و فشار خون نرمال چنده و فشار خون نرمال در سنین مختلف و فشار خون نرمال بچه ها

    فشار خون (به انگلیسی: Blood pressure) به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب، بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کم تر می شود.

    فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخشهای مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود.

    آیا شما می دانید فشار خون به چه معناست؟ آیا شما می دانید که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به چه معنا هستند؟ فشار خون پایین، فشار خون نرمال و فشار خون بالا چه عددی است؟فشار خون نرمال در مردان

    فشار خون بالا چیست و فشار خون پایین چیست و علت فشار خون چیست و بیماری فشار خون چیست و فشار هیدرواستاتیک خون چیست و هولتر فشار خون چیست و فشار خون مینیمم چیست

    فشار خون به انگلیسی Blood pressure به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون به دیواره رگ‌ها وارد می شود.

    فشار خون در نزدیکی قلب بیشتر بوده و با فاصله گرفتن از قلب کم تر می شود.

    که هنگامی که قلب منقبض می شود با فشار زیاد خون را به سمت رگ های خونی می فرستد و این فشار خون سیستولیک شماست.

    یک فشار سیستولیک طبیعی و نرمال زیر ۱۲۰ می باشد.

    فشار سیستولیک ۱۴۰ یا بیشتر فشار خون بالا محسوب می شود.

    فشاری که هنگام منبسط شدن قلب ثبت می شود، فشار خون دیاستولیک نامیده می شود.

    یک فشار خون دیاستولیک معمولی و نرمال کمتر از ۸۰ است.

    یک پزشک یا پرستار فشار خون شما را با استفاده از دستگاه فشار خون اندازه گیری می کند، این کار ساده و بدون درد انجام می شود. امروزه فشار سنج ها در دو نوع جیوه ای یا عقربه ای و دیجیتالی ارائه می شوند، فشار سنج عقربه ای دقیق تر است.

    – فشار خون کمتر از ۹۰/۶۰ فشار خون پایین می باشد. فشار خون پایین معمولا به علت مشکلاتی مانند کمبود آب بدن، خونریزی ناگهانی یا عوارض جانبی داروها ایجاد می شود.

    – اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است حداقل هر ۲ سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

    – اگر فشار خون سیستولیک بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ می باشد هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

    – اگر فشار خون ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

    – اگر شما به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر مبتلا هستید فشار خون شما باید ۱۴۰/۹۰ و یا کمتر باشد.

    توجه داشته باشید که فشار خون بالا میشه علائمی نداشته باشد به همین دلیل فشار خون بالا را قاتل خاموش می نامند، فشار خون بالا اگر درمان نشود باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا ناراحتی کلیه می شود.

    توجه داشته باشید که فشار خون افراد با توجه به سن، جنس، عادات غذایی و میزان فعالیت در افراد متفاوت می باشد، فشار خون معمولا در هنگام خواب یا در حالت استراحت پایین تر است و با اضطرات، اضطرات یا تمرین شدید ورزشی افزایش می یابد.

    فشار خون ۱۲۰/۸۰ و پایین تر به عنوان فشار خون طبیعی و نرمال برای زنان می باشد. توجه داشته باشید که در دوران قاعدگی و حاملگی و همچنین پس از سن ۵۵ سالگی به دلیل کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون احتمال افزایش فشار خون در زنان بیشتر می شود.

    در دوران بارداری خانم ها تغییراتی در فشار خون آن ها ایجاد می شود، معمولا فشار خون سیستولیک ۵ تا ۱۰ شماره و فشار خون دیاستولیک ۱۰ تا ۱۵ شماره در طول ۲۴ هفته اول بارداری کاهش می یابد.

    اما بعضی از خانم های باردار میشه در دوران بارداری با افزایش فشار خون روبرو شوند، اگر فشار خون در دوران بارداری بیش از حد بالا برود می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد، وضعیت خطرناکی که میشه باعث تشنج و یا مرگ در صورت عدم درمان شود.

    فشار خون بالا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس، محدودیت رشد جنین و انقباض جفتی را افزایش می دهد. کاهش مصرف نمک، ورزش و استراحت برای درمان فشار خون بالا مفید هستند.

    فشار خون بالا بعد از زایمان هم خطرناک بوده و خطر پره اکلامپسی را افزایش می دهد.

    افت فشار خون در بارداری هم می تواند نگران کننده باشد، زیرا میشه باعث مشکلاتی از جمله سرگیجه و غش و حتی مرگ شود.

    فشار خون ۱۲۰/۸۰ و پایین تر به عنوان فشار خون طبیعی و نرمال برای آقایان در نظر گرفته می شود. فشار خون در مردان تا قبل از ۳۵ سالگی با فشار خون خانم ها یکسان است اما بعد از ۳۵ سالگی احتمال افزایش فشار خون در مردان بیشتر می شود.

    پس از سن ۵۵ سالگی احتمال افزایش فشار خون در زنان بیشتر می شود.

    پس از سن ۵۰ سالگی احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی در مردان افزایش می یابد. اصلاح شیوه زندگی، ورزش و داروهای ضد فشار خون برای کنترل فشار خون بالا در آقایان توصیه می شوند.فشار خون نرمال در مردان

    ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند، فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از ۱۲۰/۸۰ می باشد.

    یک جلسه تمرین هوازی با شدت متوسط ​​می تواند به کاهش فشار خون منجر شود که تا ۲۲ ساعت اثر آن باقی می ماند. ورزش منظم ایروبیک دارای اثرات پایدار دراز مدت بر فشار خون است، برای افراد با فشار خون طبیعی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی باعث کاهش ۳ تا ۵ میلی متر جیوه در فشار سیستولیک و ۲ تا ۳ میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک می شود.

    همچنین ورزش منظم موجب کاهش ​​۷ میلی متر جیوه در فشار سیستولیک و ۵ میلی متر جیوه در فشار دیاستولیک در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

    فشار خون در هنگام ورزش

    فشار خون به طور مستقیم با شدت تمرینات ورزشی افزایش می یابد. فشار خون سیستولیک در طول ورزش افزایش می یابد و می تواند از ۱۲۰ میلی متر جیوه به ۲۰۰ میلی متر جیوه افزایش یابد با این وجود هنوز هم فشار خون طبیعی است.

    فشار خون دیاستولیک در صورت ورزش تغییری نمی کند.

    فشار خون پس از ورزش

    پس از ورزش، فشار خون سیستولیک شما باید آرام آرام کاهش یابد.

    فشار خون طبیعی در نوزادان با توجه به سن و وضعیت او متفاوت است. در هنگام تولد فشار خون طبیعی یک نوزاد سالم از ۶۱ تا ۷۹ برای فشار خون سیستولیک و ۳۰ تا ۵۴ برای فشار خون دیاستولیک در نظر گرفته می شود.

    در ۱ ماهگی فشار خون طبیعی ۷۵ تا ۹۵ برای فشار سیستولیک و ۳۷ تا ۵۵ برای فشار دیاستولیک در نظر گرفته می شود.

  • مدل لباس مجلسی لمه بلند دخترانه
  • در ۶ ماهگی فشار خون نوزاد ۷۹ تا ۱۰۷ برای فشار سیستولیک و ۴۶ تا ۶۴ برای فشار دیاستولیک است.

    در ۱۲ ماهگی فشار خون سیستولیک ۸۳ تا ۱۰۵ و فشار خون دیاستولیک ۴۸ تا ۶۴ می شود.

    تغییرات فشار خون در نوزادان می تواند باعث مشکلات قلبی، عفونت در خون یا از دست دادن خون شود. نوزادان کم وزن و زودرس در معرض فشار خون پایین هستند، فشار خون بالا در کودکان قبل از نوجوانی اغلب به علت بیماری کلیوی یا بیماری قلبی ایجاد می شود.

    فشار خون طبیعی و نرمال در کودکان بر اساس جنس، سن و قد محاسبه می شود. در کودکان قد تاثیر قابل توجهی بر روی فشار خون دارد؛ بچه های بلندتر دارای فشار خون بالاتری هستند.

    انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که کنترل فشار خون کودکان از ۳ سالگی شروع شود.

    فشار خون سیستولیک در کودکان ۳ تا ۵ سال بین ۱۰۴ تا ۱۱۶ و فشار دیاستولیک از ۶۳ تا ۷۴ می باشد.

    فشار خون نرمال برای کودکان ۶ تا ۹ سال ۱۰۸ تا ۱۲۱ برای فشار سیستولیک و ۷۱ تا ۸۱ برای فشار دیاستولیک می باشد.

    کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله دارای فشار خون سیستولیک ۱۱۴ تا ۱۲۷ و فشار دیاستولیک ۷۷ تا ۸۳ می باشند.

    فشار خون طبیعی و نرمال برای پسران نوجوان

    فشار خون طبیعی و نرمال در پسر نوجوان کمتر از ۱۲۲/۷۷ می باشد.فشار خون نرمال در مردان

    فشار خون طبیعی و نرمال برای دختران نوجوان

    فشار خون طبیعی و نرمال در یک دختر نوجوان کمتر از ۱۲۷/۸۱ در نظر گرفته می شود.

    فشار خون نرمال برای جوانان در سنین مختلف کمتر از ۱۲۰/۸۰ می باشد.

    با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن ۶۰ تا ۷۰ ساله ۱۳۴/۸۷ می باشد.

    اگر فشار خون ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر باشد شما به فشار خون بالا به انگلیسی Hypertension مبتلا هستید.

    مرحله ۱

    فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است و فشار خون بالا بیشتر از ۱۴۰/۹۰ می باشد. اگر فشار خون بالا دارید، فشار خون تان باید منظم توسط پزشک کنترل شود.

    مرحله ۲

    اگر فشار خون شما به بالاتر از ۱۸۰/۱۱۰ برسد در مرحله ی بحران هستید و باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

    مرحله ۳

    هنگامی که فشار خون شما به شدت بالا برود دچار علایمی از جمله سردرد شدید، تنگی نفس، خونریزی بینی یا اضطرات شدید می شوید در این هنگام باید به اورژانس یا بیمارستان مراجعه کنید.

    اگر برای کنترل فشار خون دارو مصرف می کنید بهتر است که داروی خود را به صورت منظم مصرف کنید، به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و اگر می توانید فشار خون خود را به طور مرتب در خانه بررسی کنید.

    برای فشار خون بالا چه بخوریم؟

    برای کنترل و درمان فشار خون بالا علاوه بر دارو می توانید مصرف محصولات حیوانی و نمک را کاهش داده، سبزیجات تازه، میوه و آجیل خام بخورید و ورزش کنید.

    فشار خون کنترل نشده شما را در معرض خطر سکته مغزی، از دست دادن حافظه، حمله قلبی، آسیب چشم یا کلیه و مرگ قرار می دهد.

    توجه : رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

    مطلب مرتبط : خواص جینسینگ

    استفاده از دارو های آدالات، نیترو گلیسیرین، کاپتوپریل و لازیکس باعث کاهش سریع فشار خون می شود.

    درمان خانگی فشار خون بالا

    علاوه بر این فشار خون در طب سنتی را با مصرف تخم کتان، بادام، آلو، تمشک، تخم گیاه کرفس، سنبل الطیب و عناب می توان کاهش داد.

    فشار خون پایین تر از ۹۰/۶۰ به عنوان فشار خون پایین به انگلیسی Hypotension شناخته می شود، اگر چه برخی از افراد دارای فشار خون پایین تر از دیگران هستند اما افت فشار خون خطرناک بوده و می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.

    فشار خون پایین می تواند موجب سرگیجه، تاری دید، سردرگمی شود. شوک فشار خون پایین زمانی اتفاق می افتد که خون کافی به ارگان های اصلی بدن از جمله مغز نمی رسد. نشانه های اولیه شوک سرگیجه، سردرگمی و خواب آلودگی است، شوک می تواند کشنده باشد و باید بلافاصله درمان شود.

    فشار خون پایین می تواند به علت کم آبی بدن، مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، واکنش آلرژیک و مشکلات غدد درون ریز مانند تیروئید پرکار، بیماری آدیسون و دیابت ایجاد شود.

    اضطرات و فشار خون بالا ارتباطی با هم ندارند اما اقدامات لازم برای کاهش اضطرات می تواند سلامت کلی بدن از جمله فشار خون شما را بهبود بخشد.

    تحقیقات نشان داده که اضطرات و فشار عصبی فشار خون را موقتا افزایش می دهد. هنگامی که شما در وضعیت اضطرات زا هستید، بدن شما هورمون ها را افزایش می دهد و این افزایش هورمون ها به طور موقت باعث می شود که ضربان قلب شما سریع تر شده، عروق خونی شما باریک شود و در نتیجه فشار خون افزایش می یابد.

    شواهدی مبنی بر اینکه اضطرات به تنهایی باعث فشار خون بالا می شود وجود ندارد اما میشه رفتار های مرتبط با اضطرات و افسردگی مانند پرخوری، نوشیدن الکل و کم خوابی باعث فشار خون بالا شود.

    برای تشخیص فشار خون بالا، پایین یا نرمال حتما با پزشک خود نیز در این زمینه مشورت کنید.

    منبع : سایت کوکا – فشار خون نرمال در بارداری

    اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

    جدیدترین ها

    عکس پروفایل

    دیگران میخوانند

    سلامتی

    فشار خون نرمال در مردان چه عدد است؟  فشار خون عادی برای مردان در سنین مختلف چه عددی است؟ با توجه به تاثیر سن در فشار خون، با بالا رفتن سن این مراقبت ها اهمیت بیشتری دارد.

    در این مطلب جدول اعداد فشار خون نرمال مردان را قرار داده ایم. همچنین در مورد فشار خون دیاستولیک و سیستولیک هم توضیحاتی می دهیم.

     

    فشار خون سیستولیک یکی از انواع فشار خون است. قلب شما ممکن است با توجه به شرایط مختلفدر بعضی از مواقع تپش فعالانه ای داشته باشد. در طی این زمان، خون با فشار زیادی به شریان های اصلی خون پمپاژ می شود. در حالی که قلب شما در حالت انقباض اشت، فشار خون شما زیاد می شود که به آن فشار خون سیستولیک می گویند. سیستول نیز همان رویدادی است که قبل به صورت فعال می تپد و خون به واسطه این تپشف وارد رگ های بدن می شود. به بیان ساده می توان گفت که فشار خون سیستولیک، فشار خون شما در موقعی است که قلب می تپد و میزان آن را با اولین عدد یا عدد بالایی بیان می کنند.فشار خون نرمال در مردان

     

    بعد ا انقباض قلب، بطن ها در دوره زمانی استراحت می کنند و آماده می شوند تا انقباض بعدی رخ دهد. این دوره زمانی که در طی آن بطن های قلب در حال آرام شدن هستند، اصطلاحا دیاستول نام دارند و فشار خون انسان در دوره دیاستولف فشار خون دیاستولیک نامیده می شود. به عبارت دیگر فشار خون دیاستولیک همان مقدار فشار خون شما در هنگامی است که قلب شما در حال استراحت کردن است و مقدارر آن با عدد دوم یا عدد پایین بیان می شود.

     

    فشار خون باعث جریان یافتن خون در رگ ها می شود. تمام افراد فشار خون دارند و اگر فشار خون در بدن نبود، به اندام ها و ارگان های بدن خون نمی رسید و زندگی وجود نداشت. نقش اساسی فشار خون در بدن دلیلی خوب برای توضیح اهمیت کنترل فشار خون می باشد. کنترل فشار خون در هر سنی و در هر شرایط بدنی لازم است. عوامل مختلفی از جمله بیماری، جنسیت، سن، شرایط محیطی و … بر بالا رفتن و یا پایین آمدن فشار خون تاثیرگذارند.

    به همین دلیل است که مدام باید فشار خون را اندازه گیری کنیم.

    در ادامه جدول فشار خون نرمال مردان رادر سنین مختلف مشاهده می کنید.

    خطر دچار شدن شما به فشار خون بالا (بیماری پرفشاری خون) با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، اما اندکی ورزش کردن می‌تواند تفاوت بزرگی را از لحاظ پیشگیری از این بیماری ایجاد کند. و اگر از پیش دچار فشار خون بالا باشید، ورزش کردن به کنترل آن کمک می‌کند.

    البته فکر نکنید که از همان اول می‌توانید مسافت‌های طولانی بدوید یا یک برنامه فشرده را در یک سالن ورزشی انجام دهید؛ به جای آن به آهستگی ورزش را شروع کنید و به تدریج میزان فعالیت جسمی را در زندگی روزانه‌تان افزایش دهید.

    فعالیت جسمی منظم باعث می شود که عضله قلب شما قوی‌تر شود. قلب قوی‌تر مقدار بیشتری خون را با تلاش کمتری تلمبه می‌کند. اگر قلب شما با فشار کمتری بتواند خون را تلمبه کند، نیروی وارد بر شریان‌های‌تان کاهش می‌یابد و فشار خون‌تان پایین می‌آید.

    اگر فعالیت جسمی روزانه‌تان را افزایش دهید، می‌توانید فشار خون سیستولی – شماره بالا در اندازه‌گیری فشار خون- را به طور میانگین 4 تا 9 میلی‌متر جیوه کاهش دهید. این میزان پایین آوردن فشار خون به اندازه تاثیر برخی از داروهای کاهنده فشار خون است. در برخی از افراد انجام مقداری ورزش ممکن است آنقدر فشار خون را پایین بیاورد که نیاز به مصرف دارو بوسیله آنها را برطرف کند.

    اگر فشار خون شما در حد مطلوب است – کمتر از 120 روی 80 میلی‌متر جیوه- ورزش می‌تواند مانع از بالا رفتن آن از این حد طبیعی با افزایش سن‌تان شود. ورزش منظم همچنین به حفظ وزن شما در حد سالم کمک می‌کند که این هم راه دیگری برای کنترل فشار خون است.

    برای اینکه فشار خون‌تان را پایین نگهدارید، باید به ورزش کردن ادامه دهید. حدود یک تا سه ماه طول می‌کشد تا اثر ورزش منظم بر پایین آوردن فشار خون خود را نشان دهد. اما این اثر تا هنگامی ادامه خواهد یافت که شما ورزش‌تان را قطع نکنید.

    گرچه تمرین‌های کششی و قدرتی بخش مهمی در یک برنامه کلی تناسب اندام هستند، ورزش‌های هوازی هستند که باعث کاهش فشار خون می‌شوند و برای این انجام این ورزش‌ها لازم نیست که حتما هر روز چند ساعت را در سالن ورزشی بگذرانید. افزودن فعالیت جسمی با شدت متوسط به برنامه روزانه زندگی‌تان هم می‌تواند تاثیربخش باشد.

    هر فعالیتی که سرعت ضربان قلب و تنفس شما را افزایش دهد یک تمرین هوازی شمرده می‌شود:

    – انجام کارهای خانه مانند چمن‌زنی، سابیدن کف اتاق، جمع کردن آشغال‌ها و… – ورزش‌های فعال مانند بسکتبال و تنیس – بالا رفتن از پله‌ها – پیاده‌روی – دویدن آرام – دوچرخه سواری – شنا

    انجمن قلب آمریکا انجام دست کم 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط یا 75 دقیقه ورزش با شدت بالا یا ترکیبی از این دو را در هر هفته توصیه می‌کند. هدف این است که در اغلب روزهای هفته روزانه دست کم سی دقیقه فعالیت هوازی انجام دهید. اگر نمی‌توانید این مقدار زمان را در روز را به ورزش اختصاص دهید، می‌توانید آن را به دوره‌های کوتاهتر هم تقسیم کنید. برای مثال می‌توانید سه بار در روز هر بار 10 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.

    تمرین با وزنه ممکن است باعث افزایش گذرای فشار خون در حین ورزش شود. میزان این افزایش بسته به مقدار وزنه‌ای که زده می‌شود، ممکن است قابل توجه باشد. اما وزنه زدن در درازمدت ممکن است منافع درازمدتی داشته باشد که خطر افزایش گذرای فشار خون را در اغلب افراد جبران کند.

    اگر فشار خون بالا دارید و می‌خواهید با وزنه تمرین کنید، این نکات را به یاد داشته باشد:

    – با وزنه‌های مناسب و با شیوه درست تمرین کنید تا خطر آسیب‌دیدگی کاهش یابد. – نفس‌تان را حبس نکنید. حبس کردن نفس‌تان در حین وزنه زدن ممکن است فشار خون‌تان را در حد خطرناکی بالا ببرد. به جای این کار، به طور مداوم و راحت در طول هر بار وزنه زدن نفس بکشید. – به تعداد بیشتر وزنه سبک‌تر بزنید. بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر نیاز به زور زدن بیشتری دارد که می‌تواند فشار خون را بیشتر بالا ببرد. شما می‌توانید با وزنه‌های سبک‌تر با افزودن تعداد حرکات‌تان به همان اندازه عضلات‌تان را تقویت کنید. – به بدن‌تان گوش فرا دهید. فعالیت جسمی‌تان را درست در هنگامی که کاملا از نفس افتاده‌اید یا دچار سرگیجه شده‌اید یا درد و فشار در قفسه‌سینه‌تان حس می‌کنید، متوقف کنید. اگر دچار فشار خون بالا هستید و می‌خواهید یک برنامه ورزشی با وزنه را شروع کنید، اول تایید پزشک‌تان را بگیرید.

    اگر دچار فشار خون بالا هستید، گاهی لازم است پیش از شروع برنامه ورزشی‌تان از پزشک‌تان اجازه بگیرید، به خصوص اگر این عوامل خطرساز بیماری قلبی هم را داشته باشند:

    – مرد بالاتر از 40 سال یا زن بالاتر از 50 سال هستید – سیگار می‌کشید – اضافه وزن دارید یا چاق هستید – دچار بیماری مزمن قلبی یا بالا بودن کلسترول هستید – سابقه حمله قلبی دارید

    – سابقه خانوادگی مشکلات قلبی در پیش از 55 سالگی دارید – هنگام ورزش دچار درد قفسه سینه یا احساس سرگیجه می‌شوید – از وضعیت سلامت‌تان اطلاع کافی ندارید

    توجه داشته باشید که اگر برای فشار خون‌‌تان یا بیماری دیگر دارویی را به طور منظم مصرف می‌کنید با دکترتان درباره اثر ورزش بر نحوه این عمل این دارو یا عوارض جانبی آن- و نیز تاثیر این دارو بر واکنش بدن تان نسبت به ورزش- مشورت کنید.

    برای کم کردن خط آسیب‌دیدگی، ورزش را به آهستگی آغاز کنید. پیش از شروع ورزش بدن‌تان را گرم کنید و پس از پایان ورزش بدن‌تان را سرد کنید. به تدریج شدت حرکات را افزایش دهید.

    در صورتی که این علائم را تجربه کردید، فورا ورزش‌تان را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید: – درد قفسه سینه یا احساس سنگینی در قفسه سینه. – سرگیجه، سیاهی رفتن چشم‌ها و غش کردن. – درد در بازوها یا فک. – تنگ نفس شدید. – نامنظمی ضربان قلب – احساس خستگی و فرسودگی شدید.فشار خون نرمال در مردان

    با دانستن عدد نرمال فشار خون می توانید به صورت مرتب فشار خون را اندازه بگیرید و متوجه شوید که عدد نرمال فشار خون شما با توجه به سن شما چه عددی است.

    فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

    به گزارش مشرق، فشار خون به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم مهم حیاتی است.

    فشار خون مناسب کودکان و نوجوانان

    در سنین بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 بر روی 77 است. حداقل فشار خون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشار خون برای این سنین 120 بر روی 81 است.فشار خون نرمال در مردان

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 132 بر روی 83 است.

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است. حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 133 بر روی 84 است.عدد فشار خون افراد جوان و میان سال

    فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

    فشار خون طبیعی در سنین 35تا 39 سالگی 123بر روی 82است و حداقل این فشار در این سنین 111بر روی 78و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

    در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشار خون طبیعی 125 بر روی 83 است. حداقل فشار خون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشار خون برای این سنین 137 بر روی 87 است.

    در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشار خون طبیعی 127 بر روی 84 است. حداقل فشار خون برای این سنین 115بر روی 80 و حداکثر فشار خون برای این سنین 138 بر روی 88 است.عدد فشار خون برای افراد مسن

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54سالگی 128 بر روی 85 است. حداقل فشار خون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشار خون برای این سنین 142 بر روی 89 است.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59سالگی 131بر روی 86است.حداقل فشار خون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشار خون برای این سنین 144 بر روی 90 است.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 60تا 64سالگی 134 بر روی 87 است. حداقل فشار خون برای این سنین 121 بر روی 83و حداکثر فشار خون برای این سنین 147 بر روی 91 است.

    با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می‌یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 است.عدد فشار خون نرمال و غیر نرمال

    ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین‌تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند. فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از 80/120 است. اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از 80/120 است حداقل هر 2 سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

    اگر فشار خون سیستولیک بین 120 و 139 و دیاستولیک بین 80 تا 89 است، هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید؛ شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

    اگر فشار خون 90/140 یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید

    منبع: سلامت نیوز

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، معمولا معاینه یک پزشک با اندازه‌گیری فشار خون آغاز می‌شود. اما این اعداد دقیقا بیانگر چه چیزی هستند؟ بسیاری این را نمی‌دانند و همچنین عواقب فشار خون بالا را دست کم می‌گیرند.

    حفظ فشارخون عادی و سالم اساس سلامت عمومی بدن و پیشگیری از بیماری قلبی-عروقی و سایر مشکلات مزمن سلامت است.

    دو رقم بالا و پایین فشار خون

    برای اندازه‌گیری فشار خون از دو رقم استفاده می‌شود. یکی رقم بالایی(سیستول) و دیگری رقم پایينی (دیاستول). رقم بالایی، بالاترین فشار در ماهیچه قلب را درست پس از اینکه پمپ می‌زند اندازه گیری می‌کند. رقم دوم مربوط به زمانی است که ماهیچه قلب پس از پمپ زدن خود را رها می‌کند. این رقم به فشاری که در رگ‌ها وجود دارد مربوط می‌شود، زیرا در آن هنگام است که خون وارد رگ‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود که اکسیژن اعضای بدن تامین شوند.
    رگ‌های بدن انسان انعطاف پذیر هستند، یعنی می‌توانند باز و بسته شوند. اما اگر فشار درون سرخرگ‌ها مدام بالا باشد، این رگ‌ها قابلیت ارتجاع پذیری خود را از دست می‌دهند و سپس آهک نیز در آنجا انباشته می‌شود. بدین ترتیب دیگر به اندازه کافی به اعضای بدن خون نمی‌رسد و همین امر می‌تواند باعث سکته مغزی یا قلبی شود.

    فشار خون مناسب کودکان و نوجوانان

    فشار خون نرمال در مردان

    در سنین بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 بر روی 77 است. حداقل فشار خون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشار خون برای این سنین 120 بر روی 81 است.

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 132 بر روی 83 است.

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است. حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 133 بر روی 84 است.

    عدد فشار خون افراد جوان و میان سال

    فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

    فشار خون طبیعی در سنین 35تا 39 سالگی 123بر روی 82است و حداقل این فشار در این سنین 111بر روی 78و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

    در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشار خون طبیعی 125 بر روی 83 است. حداقل فشار خون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشار خون برای این سنین 137 بر روی 87 است.

    در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشار خون طبیعی 127 بر روی 84 است. حداقل فشار خون برای این سنین 115بر روی 80 و حداکثر فشار خون برای این سنین 138 بر روی 88 است.

    عدد فشار خون برای افراد مسن

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54سالگی 128 بر روی 85 است. حداقل فشار خون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشار خون برای این سنین 142 بر روی 89 است.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59سالگی 131بر روی 86است.حداقل فشار خون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشار خون برای این سنین 144 بر روی 90 است.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 60تا 64سالگی 134 بر روی 87 است. حداقل فشار خون برای این سنین 121 بر روی 83و حداکثر فشار خون برای این سنین 147 بر روی 91 است.

    با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می‌یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 است.

    عدد فشار خون نرمال و غیر نرمال

    ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین‌تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند. فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از 80/120 است. اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از 80/120 است حداقل هر 2 سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

    اگر فشار خون سیستولیک بین 120 و 139 و دیاستولیک بین 80 تا 89 است، هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید؛ شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

    اگر فشار خون 90/140 یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

    راهکارهایی برای کنترل عدد فشار خون

    کاهش وزن:

    چاقی یکی از عوامل افزایش فشار خون است پس بهتر است افراد چاق وزن خود را کاهش دهند تا BMI یا نمای توده بدنی زیر 25 باشد . برای محاسبه BMI می توانید وزن تان را بر حسب کیلوگرم بر قدتان بر حسب متر تقسیم کنید و عدد حاصل را دوباره بر عدد قدتان بر حسب متر تقسیم کنید یا به عبارت دیگر وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور عدد قد به متر.

    تفسیر عدد BMI به این صورت است:

    اصلاح تغذیه:

    افراد مبتلا به فشار خون باید برنامه غذایی مناسبی داشته باشند و نکات تغذیه ای زیر را برای کاهش فشار خون رعایت نمایند:

    ورزش روزانه:

    برای کاهش فشار خون افراد مبتلا باید حدود 30 دقیقه ورزش هایی مانند پیاده روی سریع انجام دهند . افرادی که دچار تنگی و گرفتگی هستند نیز باید تحت کنترل و مشورت پزشک به انجام ورزش بپردازند و در صورتی ورزش را قطع کنند که درد یا احساس سنگینی در قفسه سینه نمایند.فشار خون نرمال در مردان

    درمان های دارویی:

    اگر فرد نتواند با تغذیه مناسب و کاهش وزن و سبک زندگی سالم فشار خون خود را کاهش دهد ناگزیر است از داروهای کاهنده فشار خون کمک بگیرد . همانطور که می دانید علت مبتلا شدن به فشار خون تنگی عروق یا افزایش فعالیت و پمپاژ قلب می باشد .

     

    انتهای پیام/

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا می باشد

    فشار خون نرمال در مردان
    فشار خون نرمال در مردان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *