فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

دوره مقدماتی php
فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری
فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده
کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

دوره مقدماتی php

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

وقتی فشار خون بالا دارید، یعنی فشار خون در عروق خونی یا سرخرگ‌های شما بالا است. نحوه‌ی ثبت فشار خون به این ترتیب است: مثلاً 85/140 میلیمتر جیوه، که خوانده می‌شود «140 روی 85». فشار خون بر حسب میلیمتر جیوه بیان می‌شود و عدد اول یا عدد بالا فشار خون سیستولی شماست، یعنی فشار شریانی شما در هر بار کار قلب. عدم دوم یا عدد پایین، فشار خون دیاستولی شماست، یعنی فشار شریانی شما در زمان استراحت قلب بین دو ضربان.

فشار خون ما زمان اضطراب یا استرس، مانند زمان‌هایی که عجله داریم، افزایش پیدا می‌کند. برای بعضی افراد دیدن دکتر یا ماما استرس‌زا است. در دوران بارداری بسیار مهم است که حتماً زمان کافی برای بررسی‌های پیش از تولد در نظر بگیرید تا ریلکس باشید و فشار خونتان هم بالاتر از حد نرمال نرود.

اگر به عنوان مثال، وقتی به کلینیک می‌روید فشار خونتان بالا است اما وقتی ماما فشار شما را در خانه می‌گیرد همه چیز نرمال است، دچار مشکلی به نام «سندروم روپوش سفید» یا «فشار خون مربوط به روپوش سفید» هستید؛ یعنی بالا رفتن فشار خون در اثر استرس دیدن پزشک و بیمارستان و …

فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

فهرست موضوعات

بر اساس اطلاعات موسسه ملی قلب ریه و خون (NHLBI)، دلایل متعددی برای فشار خون در زمان بارداری وجود دارد. این دلایل عبارت اند از:

بسیاری از زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند نشانه‌ای ندارند و به همین دلیل است که توصیه می‌شود به طور منظم فشار خون خود را نزد پزشک یا ماما در دوران بارداری اندازه‌گیری کنید. آزمایش ادرار برای تشخیص پره‌اکلامپسی از روی پروتئین ادرار هم بسیار مهم است.

با این حال، یک سری نشانه‌هایی وجود دارد که باید خیلی مراقب آن‌ها باشید چون می‌توانند نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید باید به طور اورژانسی به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا فشار خون و تست ادرار شما از نظر وجود پروتئین بررسی شود. این نشانه‌ها عبارتند از:

توجه: تورم یا پف کردن پاها، دست‌ها و صورت (اِدِم) در بارداری‌های طبیعی امری رایج است یعنی اکثر زنانی که این نشانه را دارند، دچار پره‌اکلامپسی نیستند اما چنین حالتی در پره‌اکلامپسی شدیدتر می‌شود. بنابراین در صورت تشدید تورم دست‌ها، صورت یا پاها سریعاً به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

سبک زندگی ناسالم ممکن است باعث ایجاد فشار خون بالا در بارداری شود. اضافه وزن یا چاقی و بی تحرکی از عوامل خطرساز اصلی ایجاد فشار خون هستند.

احتمال بروز فشار خون  در زنانی که اولین حاملگی خود را تجربه می کنند بیشتر است. خوشبختانه احتمال ایجاد این وضعیت در حاملگی های بعدی این زنان کمتر است.

زنانی که چند  نوزاد همزمان باردار هستند بیشتر در معرض خطر فشار خون هستند زیرا این زنان فشار و استرس بیشتری را نیز متحمل می شوند.

یکی دیگر از عوامل خطر ساز، سن حاملگی است. زنان حامله بالای 40 سال بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی جامعه طب باروری، استفاده از فناوری های کمکی برای باردای مانند IVF، می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بارداری شوند.

گاهی اوقات زنان قبل از حاملگی مبتلا به فشار خون هستند، این ممکن است به عنوان فشار خون بالا مزمن شناخته شود و معمولا با داروهای فشار خون درمان می شود. هم چنین پزشکان افزایش فشار خونی را که در 20 هفته اول بارداری ممکن است رخ دهد، فشار خون مزمن در نظر می گیرند.

فشار خون وابسته به حاملگی بعد از هفته 20 در بارداری رخ می دهد. این نوع از فشار خون معمولا بعد از زایمان بهبود می یابد و بیشترین عوارضی که در این نوع از فشار خون  مشاهده می شود احساس وضع حمل کاذب است.

نوعی دیگر از فشار خون مزمن است که در آن زنان حامله قبل از باردار شدن مبتلا به فشار خون بالا هستند، سپس عوارض دیگری در طول مدت بارداری به آن اضافه می شود (مانند دفع پروتئین از ادرار).

فشار خون اندازه گرفته شده به صورت یک کسر نوشته می شود: فشار خون سیستولی به روی فشار خون دیاستولی

عدد بالایی نشان دهنده فشار خون سیستولی است، که فشار وارده بر شریان های قلبی هنگام منقبض شدن عضلات قلب برای پمپاژ خون را نشان می دهد. عدد پایینی نشان دهنده فشار خون درون قلب هنگام دوره استراحت قلب است.

برای تعیین فشار خون عادی در طول دوران بارداری، پزشک میزان فشار خون در اولین ملاقات را به عنوان مقدار پایه ی فشار خون در نظر می گیرد. سپس پزشک فشار خون شما را در ملاقات های بعدی اندازه می گیرد.

فشار خون عادی معمولا در حدود 120/80 mmHg است.

اگر فشار خون بالای 140/90 mmHg باشد، یا افزایش فشار خون بیشتر از 15 mmHg، از مقداری که در دوران قبل از بارداری اندازه گرفته شده، باشد به معنای فشار خون  بارداری است.

از ابتدای حاملگی (معمولا از هفته پنچم) تا انتهای سه ماهه دوم حاملگی ممکن است شاهد کاهش فشار خون در فرد حامله باشیم. به این دلیل که هورمون های دوران بارداری می توانند باعث اتساع عروق شوند که این امر موجب کاهش مقاومت عروق در برابر جریان خون می شود.

برای کاهش فشار خون در طی بارداری تعریف عددی خاصی وجود ندارد اما نشانه های کاهش فشار خون در طی بارداری عبارتند از:

در دروان بارداری ممکن است فشار خون زن حامله افزایش یا کاهش یابد و و دوباره به سطح عادی در دوران بارداری برگردد. علل این پدیده عبارتند از:

افزایش مقدار خون زن حامله: بر اساس تحقیقات، حجم خون در زنان حامله تا 45 درصد افزایش می یابد. این مقدار خون اضافی باید توسط قلب به تمام بدن پمپ شود.

بطن چپ (قسمتی از قلب که بخش اعظم پمپار خون را انجان می دهد) ضخیم تر و بزرگتر می شود: بزرگ شدگی بطن چپ یک تغییر موقت برای افزایش توان پمپاژ قلب است تا بتواند مقدار خون اضافی را به تمام بدن پمپ کند.

در دوران بارداری کلیه ها مقدار بیشتری هورمون وازوپرسین ترشح می کنند. این هورمون باعث افزایش حجم آب بدن می شود. 

در بیشتر موارد، فشار خون در دروان بارداری بعد از زایمان بهبود میابد. در مواردی که فشار خون بالا باقی می ماند پزشکان با استفاده از دارو درمانی فشار خون را به مقدار عادی اولیه برمی گردانند.

فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

راه های زیادی برای اندازه گیری فشار خون در دوران بارداری وجود دارد. بعضی از این راه ها در شرح ذیل ذکر شده اند:

یک دستگاه مانیتور فشار خون از داروخانه تهیه کنید. این دستگاه ها بر روی مچ یا بازوی شما بسته می شوند. برای اینکه مطمئن شوید مقداری که اندازه گیری می کنید صحیح است، این دستگاه را با خود به مطب پزشک ببرید تا پزشک اطلاعات مانیتور شده را با اطلاعات خود مقایسه کند.

برای تعیین دقیق تر فشار خون به صورت روزانه، در یک ساعت معین فشار خون خود را اندازه گیری کنید. برای این کار لازم است تا در حالتی بنشینید که پاها صاف است و خمیده نیست. به طور معمول برای اندازه گیری فشار از یک دست استفاده کنید.

در صورتی که در فاصله های زمانی 4 ساعته مقدار فشار خونی که اندازه گیری کردید مکرر و با دفعات زیاد، بالا بود و یا اگر هر یک از علائم افزایش فشار را در خود حس کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر فشار خون طی 20 هفته مداوم در دوران باردای بالا باقی بماند عوارض مختلفی مانند پره اکلامپسی ممکن است به وجود بیاید.

این یک قانون است که هرچه فشار خون شما بالاتر باشد، شما و نوزادتان در معرض ریسک بزرگ‌تری هستید.

اگر فشار خون شما در حد خفیف تا متوسط باقی بماند و دچار پره‌اکلامپسی نشوید، خطر کمی وجود دارد. اکثر زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند، در حقیقت فشار خونشان به صورت خفیف تا متوسط بالا رفته است. با این حال بسیار مهم است که در دوران بارداری، فشار خون و ادرار شما مرتباً چک شود تا هرگونه نشانه‌ای از پره‌اکلامپسی سریعاً آشکار شود.

شرایطی که باعث ایجاد آسیب های جدی در بعضی از اعضای بدن مانند کلیه ها و مغز می شود. پره اکلاکپسی همچنین به عنوان یک نوع مسمومیت خون شناخته می شود. به پره اکلامپسی که همراه تشنج باشد اکلامپسی می گویند.

مراقبت کامل قبل از زایمان مانند ملاقات های مرتب با پزشک، می تواند باعث تسهیل در تشخیص علائم پره اکلامپسی شود. علائم پره اکلامپسی عبارتند از:

خطراتی که شما را به عنوان مادر تهدید می‌کند عبارتند از:

  • طراحی اتاق خواب کوچک ایرانی
  • خطرات مربوط به نوزاد شما عبارتند از:

    فشار خون بالا شما و نوزادتان را در معرض خطر بیش‌تری قرار می‌دهد:

    فشار خون پایین هم می‌تواند مشکلاتی در بارداری ایجاد کند. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داده است که فشار خون پایین در زنانی ایجاد می‌شود که قبل از بارداری هم چنین مشکلی داشته‌اند. طبق نتایج این مطالعه، زنانی که فشار خون پایین آن‌ها همچنان در بارداری ادامه پیدا می‌کند به احتمال بیش‌تری دچار تهوع، استفراغ، خونریزی واژینال، و کم‌خونی می‌شوند.

    HELLP، یک سرواژه به معنای hemolysis (همولیز یا تحلیل گلبول های قرمز)، elevated liver enzymes (افزایش آنزیم های کبدی)  و low platelet count (کاهش تعداد پلاکت ها) می باشد. این سندرم یک شرایط جدی و خطرناک است که می تواند یکی از عوارض پره اکلامپسی هم باشد.

    علائم سندرم HELLP عبارتند از تهوع، استفراغ، سردرد و درد در قسمت بالای شکم. از آن جایی که این سندرم یک وضعیت اورژانسی و خطرناک محسوب می شود و می تواند اعضای حیاتی بدن را مختل کند اگر زن بارداری دچار این وضعیت شود اقدامات اولیه برای  بیمار باید انجام شود.

    عوامل خطرسازی که معمولا در بروز فشار خون بالا نقش دارند مانند، چاقی و سابقه فشار خون، به وسیله ورزش و رژیم غذایی مناسب می توانند کنترل شوند. هر چند که در دوره حاملگی افزایش وزن اجتناب ناپذیر است اما با این حال توصیه می شود که زنان حامله در مورد مقدار افزایش وزن مناسب که به سلامتی آن ها لطمه نمی زند با پزشک خود مشورت نمایند.

    راهنمایی های تغذیه ای برای زنان حامله از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای این کار باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا در هنگام برنامه ریزی برای رژیم غذایی شما قد و وزن شما را نیز مد نظر قرار دهد.

    در هنگام حاملگی علاوه بر تغییرات جسمی و روانی بدن فرد دچار تغییرات هورمونی نیز می شود که این امر موجب ایجاد استرس می شود در نتیجه مدیریت فشار خون در این افراد سختتر است. برای همین زنان حامله باید از روش های کاهش استرس مانند یوگا و روش های تعمقی (meditation) استفاده کنند.

    بعضی از روش های سنتی درمان فشار خون می توانند باعث بروز مشکلاتی در زنان حامله شوند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، مصرف داروهای زیر برای درمان فشار خون در هنگام بارداری ممنوع است.

    این داروها در حالت معمول از طریق جریان خون به بدن جنین در حال رشد می رسند و می توانند اثرات مخربی بر سلامتی جنین بگذارند. هم چنین این داروها می تواند باعث رقیق شدن خون شوند و در نتیجه توانایی مادر برای حمل بچه کم می شود.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    متیل دوپا و لابتولول هر دو داروهایی هستند که برای کنترل فشار خون بالا در بارداری قابل استفاده هستند و هیچ خطری ندارند.

    انجام سونوگرافی در دوران بارداری به پزشک کمک می‌کند از سالم بودن و رشد نرمال جنین اطمینان حاصل کند. داروها هم بر اساس نوع و شدت فشار خون شما تجویز می‌شود. به عنوان مثال افرادی با فشار خون پایین احتمالاً نیازی به مصرف دارو ندارند اما پزشک از آن‌ها می‌خواهد هنگام بلند شدن برای جلوگیری از سقوط حتماً احتیاط را رعایت کنند. در موارد شدیدتر نیاز است که:

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

    برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

    نوشته قبلی

    درد قفسه سینه در بارداری نشانه ی چیست؟ (+ درمان)

    نوشته بعدی

    کاردیومیوپاتی در بارداری (علائم، علت، تشخیص و درمان)

    سلام قرص لوزار شب را عصر بخورین اگه بهتر نشد ، هولتر فشار انجام بدین

    با سلام حتما نياز به تست ورزش و اكو هم داريد با توجه به اينكه ٥٢ سالتون هست و اول بار بعد از فعاليت علايم پيدا كرديد،در ضمن ويتامين دي شما هم پايين هست

    با سلام ١-در صورت كنترل فشار خون هيپر تروفي قابل بر گشت هست ،٢- اكو از نظر كواركتاسيون ائورت حتما بايد انجام بشه و اين بيماري رد بشه ٣-چشمتون بهتره معاينه بشه و لي مغز نيازي نيست ٤- به نظر من ممكنه اين مقدار دارو باز هم كافي نباشه جهت كفايت دارو انجام هولتر مانيتورينگ فشار خون بسيار كمك كننده هست

    دلیل ایجاد درد کتف راست در بارداری

    سرگیجه های خطرناک در اثر فشار خون بالا

    10 راه خانگی برای درمان و کنترل فشار خون بالا بدون استفاده از دارو

    دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

    آخرین مطالب

    درد قفسه سینه من عصبی است یا حمله قلبی یا کرونا ویروس

    چه چیزى باعث تنگی نفس هنگام دراز کشیدن مى شود؟

    با سوزش معده در بارداری چه کنیم؟

    چگونه تپش قلب را سریعا متوقف کنیم؟

    آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

    شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

    روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

    مطالب ویژه

    روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

    تفسیر جواب اکو قلب

    از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

    ویکی فشار

    تورم در دست و پاها و اضافه وزن می توانند از علائم فشار خون بالا در بارداری و یا پره اکلامپسی باشند، ولی چون در بسیاری از بارداری ها این علائم اتفاق نمی افتند نمی توان آنها را از علائم قطعی فشار خون بارداری دانست.

    آنچه در این مقاله درباره فشار خون بارداری خواهید خواند:

    در زنان باردار فشار نرمال برای عدد بزرگتر حدود ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه و برای عدد کوچکتر حدود ۶۰ الی ۸۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر فشار سیستولیک شما ( عدد بالا) بیش از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و یا فشار دیاستولیک شما بیش از ۹۰ میلیمتر جیوه  باشد، شما دچار پرفشاری یا فشار خون بالا در بارداری هستید.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    فشار خون در دوران بارداری به چند دسته تقسیم می شود.

     پر فشاری خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از حاملگی و یا قبل از هفته ی ٢٠ حاملگی به وجود می آید. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی را به همراه ندارد، ممکن است تشخیص زمان شروع آن مشکل باشد.

     زنان مبتلا به این نوع فشار خون، بعد از هفته ی ٢٠ بارداری، دچار فشار خون بالا میشوند. در این حالت هیچ علامتی از آسیب به اعضا و یا وجود پروتئین بیش ازحد در ادرار وجود ندارد. بعضی از زنان مبتلا به فشار خون حاملگی در نهایت به پره اکلامپسی مبتلا میشوند.

    پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا پس از هفته ٢٠ بارداری ایجاد می شود و با علائم آسیب به سیستم های دیگر بدن مانند کلیه ها، کبد، خون یا مغز همراه است.

    پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عواقب جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد، از جمله تشنج (اکلامپسی) شود.

    پیش از این، پره اکلامپسی تنها در صورتی تشخیص داده می شد که یک خانم باردار دارای فشار خون بالا و پروتئین در ادرار باشد . اما کارشناسان امروزه می دانند که پره اکلامپسی ممکن است بدون وجود پروتئین در ادرار نیز ایجاد شود.

    اگر پزشک به پره اکلامپسی مشکوک باشد نشانه های وجود پروتیین در ادرار همراه با فشار خون را بررسی میکند. برای بررسی حرکت و ضربان قلب طبیعی جنین پزشک آزمایش “nonstress” را پیشنهاد خواهد کرد. سونوگرافی نیز برای بررسی سطح مایعات و سلامت رشد جنین انجام میگیرد.

    همانطور که گفته شد فشار خون بالا چه مزمن باشد (یعنی فرد قبل از بارداری دچار فشار خون باشد) چه دارای فشار خون بالا بعد از هفته بیستم باشد معمولا دارای علامت خاصی نمی باشد. مگر اینکه فرد دچار اختلال پره اکلامپسی باشد که علاوه بر فشار خون بالا ،علائم و نشانه های دیگری دارد که عبارتند از:

    ✳ وجود پروتئین بیش از حد در ادرار (پروتئینوری) یا علائم مشکلات کلیوی

    ✳ سردرد شدید

    ✳ تغییر در بینایی، از جمله از دست دادن بینایی به صورت موقت، حساسیت به نور

    ✳ درد قسمت بالایی شکم، معمولا زیر دنده ها در سمت راست

    ✳ تهوع یا استفراغ

    ✳ کاهش سطح پلاکت ها در خون (ترومبوسیتوپنی)

    ✳ اختلال عملکرد کبد

    ✳ کوتاه شدن تنفس، ناشی از تجمع مایع در ریه ها

    ✳ افزایش ناگهانی وزن و تورم (ادم)  به ویژه در صورت و دست ها اغلب ناشی از پره اکلامپسی است. اما این علائم در بسیاری از حاملگی های طبیعی نیز اتفاق می افتند؛ بنابراین افزایش وزن و تورم نشانه های قابل اعتماد برای تشخیص پره اکلامپسی نیستند.

    فشار خون در بارداری خطراتی را به همراه دارد ،ازجمله :

    اگر جفت خون کافی نداشته باشد، ممکن است نوزاد شما دچار کمبود اکسیژن و مواد مغذی شود. این امر می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارسا بودن نوزاد می تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض برای او شود.

    درفرد مبتلا به پره اکلامپسی خطر این وجود دارد که جفت از دیواره ى داخلی رحم قبل از زایمان جدا شود. قطع ناگهانی جفت می تواند باعث خونریزی شدیدی شود که تهدید کننده زندگی شما و کودکتان است.

    فشار خون بارداری ممکن است منجر به کاهش سرعت و یا میزان رشد کودک (محدودیت رشد داخل رحمی) شود.

    فشار خون بالا ی کنترل نشده ممکن است باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اعضای اصلی بدن شود. در موارد شدید، این مسئله می تواند تهدید کننده ى حیات فرد باشد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    گاهی اوقات زایمان زودرس برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک فشار خون در بارداری ضروری است.

    داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد. اگر بیش از یک بار به پره اکلامپسی مبتلا شده اید یا به علت فشار خون بارداری زایمان زودرس داشته اید،احتمال اینکه در آینده دچار بیماری های قلبی و عروقی شوید بیش تر است.

    مراقبت کردن از خود بهترین راه مراقبت از کودکتان است. به عنوان مثال:

    ✳ قبل از زایمان خود و در طول دوران حاملگی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند.

    ✳ داروهای فشار خون بارداری خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی بهترین دارو را در مناسب ترین دوز به شما تجویز خواهد کرد.

    ✳ فعال بمانید و به توصیه های ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی جهت انجام فعالیت های بدنی توجه کنید.

    ✳ برای فشار خون در بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید؛ اگر نیاز به کمک دارید، به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

    ✳ از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

    درمان فشار خون بالا در بارداری

    در ادامه به روش های درمان فشار خون بالا در بارداری در طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی اشاره می کنیم.

  • طرح نقاشی توپ بسکتبال
  • هر دارویی که در طول بارداری مصرف می کنید می تواند روی کودک شما تأثیر بگذارد. با این وجود بعضی از داروها برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری ایمن می باشند .از تجویز داروهای مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACEI)، مسدود کننده های گیرنده های آنژیوتانسین II و مهارکننده های رنین معمولا در دوران بارداری اجتناب می شود.

    درمان مهم است. فشار خون در بارداری شما را در معرض خطر حمله ى قلبی، سکته ى مغزی و سایر عوارض خطرناک قرار می دهد و این امر می تواند برای کودک شما نیز خطرناک باشد.

    قرص متیل دوپا و Labetalol داروهایی هستند که از نظر کنترل فشار خون بی خطر در نظر گرفته شده اند. اگر در طی دوران بارداری فشار خونتان بالا میرود، در مورد نحوه ی کنترل آن با دکتر خود مشورت کنید.

    اگر برای کنترل فشار خون خود در دوران بارداری نیاز به دارو دارید، پزشک شما بهترین دارو را در مناسب ترین دوز برایتان تجویز می کند. دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده مصرف کرده و دوز آن را سرخود کم و یا متوقف نکنید.

    شما باید فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و شنا کردن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. از یک رژیم غذایی سالم ، متعادل و با کم مصرف پیروی کنید، زیرا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    در مورد غذا خوردن سالم در حاملگی، نمک در رژیم غذایی و راهنمایی هایی برای برداشتن نمک دریافت کنید.

    شاید شنیده باشید که برخی از مکمل ها همچون سیر می توانند فشار خون بالا را از بین ببرند. حقیقت این امر این است که شواهد کافی برای اثبات تاثیر مکمل های زیر وجود ندارند و استفاده از آن ها برای پیشگیری از فشار خون بالا در بارداری توصیه نمی شود:

    ✳ منیزیم
    ✳ اسید فولیک
    ✳ آنتی اکسیدان ها (ویتامین C و E)
    ✳ روغن ماهی یا روغن زیتون
    ✳ سیر

    از خوردن غذاهای نمکی و با سدیم بالا اجتناب کنید. اگرچه بدن شما نیاز به مقادیر اندکی سدیم دارد، اما مصرف زیاد آن مضر است و می تواند منجر به مشکلاتی نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، برای کاهش میزان سدیم مصرفی خود هرچه زودتر اقدام کنید :

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    ✅ در هنگام پخت و پز، به جای استفاده از نمک از ادویه جات دیگر (زیره سبز، فلفل لیمو، گیاهان تازه) استفاده کنید.

    ✅ از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.

    ✅ غذاهایی را که دارای برچسب “کم سدیم ” یا “بدون سدیم ” هستند، خریداری کنید.

    ✅ از غذاهای فرآوری شده مانند کراکر و اقلام سرخ شده که اغلب دارای سدیم بالا هستند، اجتناب کنید.

    ✅ همچنین از خوردن فست فود ها اجتناب کنید.

    از غلات بیش تر استفاده کنید. غلات از لحاظ تغذیه ای حاوی فیبر بالا بوده و مطالعات نشان می دهند که افزودن فیبر بیش تر به رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون بالا بیانجامد.
    حداقل روزانه ۶ تا ۸ وعده از غلات استفاده کنید. از مواد تمام غله، مانند برنج قهوه ای و ماکارونی تمام گندم و نان استفاده کنید.

    غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود بیافزایید. این غذاها باید بخشی از رژیم غذایی درمان فشار خون را تشکیل دهند و شامل گوجه فرنگی، لوبیای سفید، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی، سیب زمینی، میوه های خشک و خربزه می شود. سطح پتاسیمی که باید به طور متوسط ​​مصرف کنید حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز است .

    از شکلات تلخ لذت ببرید. بر اساس یک مطالعه بالینی، شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. روزانه ۱۴ گرم شکلات تلخ که حداقل ٧٠٪‏ است میل کنید. از آنجایی که شکلات تلخ کالری زیادی دارد، نباید بیش از حد از آن استفاده نمود.

    از مصرف نوشیدنی های الکلی وحاوی کافئین پرهیز کنید. علاوه بر افزایش فشار خون ، مصرف کافئین و الکل در طول دوران حاملگی تاثیرات منفی دیگری بر سلامت شما و نوزادتان خواهد گذاشت. بنابراین، شما باید از خوردن هر دو اجتناب کنید، به خصوص اگر از فشار خون بالا رنج می برید.

    مصرف کافئین در دوران بارداری با خطر کاهش جریان خون جفتی و در نتیجه خطر سقط جنین همراه است. اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید اثرات کافئین مورد نیاز هستند اما احتیاط شرط عقل است.

    مصرف زیاد الکل باعث افزایش فشار خون و همچنین اثرات منفی بر روی جنین خواهد شد. قبل از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی با پزشک خود مشورت کنید.

    شیر کم چرب و شیر سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه ی بالینی نشان داد که با افزودن این غذاها به رژیم غذایی می توان فشار خون سیستولیک را کاهش داد. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی (مانند شیر، پنیر، ماست) را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.

    اگر لاکتوز را تحمل نمی کنید، شیر بادام، نارگیل و یا انواع دیگر را جایگزین آن کنید. همچنین می توانید از شیر سویا استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این محصولات می توانند میزان هورمون استروژن را در جنین شما افزایش دهند ؛ بنابراین در مصرف آن ها دقت نمایید. به دلیل مقدار بالای سدیم در پنیر(حتی انواع کم چرب) در مصرف آن دقت کنید.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون ریوی چیست؟

    مقاله بعدی

    درمان فشار خون عصبی چگونه است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    کنترل فشار خون بالا در بارداری

    ورم دست و پا در بارداری نشانه چیست؟

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟

    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    چگونه فشار خون بارداری را کنترل کنیم؟


    خواص قرص کنکور concor یا بیزوپرولول چیست؟


    درمان فشار خون بالا با بیزوپرولول


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم

    ویکی فشار

    تورم در دست و پاها و اضافه وزن می توانند از علائم فشار خون بالا در بارداری و یا پره اکلامپسی باشند، ولی چون در بسیاری از بارداری ها این علائم اتفاق نمی افتند نمی توان آنها را از علائم قطعی فشار خون بارداری دانست.

    آنچه در این مقاله درباره فشار خون بارداری خواهید خواند:

    در زنان باردار فشار نرمال برای عدد بزرگتر حدود ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه و برای عدد کوچکتر حدود ۶۰ الی ۸۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر فشار سیستولیک شما ( عدد بالا) بیش از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و یا فشار دیاستولیک شما بیش از ۹۰ میلیمتر جیوه  باشد، شما دچار پرفشاری یا فشار خون بالا در بارداری هستید.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    فشار خون در دوران بارداری به چند دسته تقسیم می شود.

     پر فشاری خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از حاملگی و یا قبل از هفته ی ٢٠ حاملگی به وجود می آید. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی را به همراه ندارد، ممکن است تشخیص زمان شروع آن مشکل باشد.

     زنان مبتلا به این نوع فشار خون، بعد از هفته ی ٢٠ بارداری، دچار فشار خون بالا میشوند. در این حالت هیچ علامتی از آسیب به اعضا و یا وجود پروتئین بیش ازحد در ادرار وجود ندارد. بعضی از زنان مبتلا به فشار خون حاملگی در نهایت به پره اکلامپسی مبتلا میشوند.

    پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا پس از هفته ٢٠ بارداری ایجاد می شود و با علائم آسیب به سیستم های دیگر بدن مانند کلیه ها، کبد، خون یا مغز همراه است.

    پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عواقب جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد، از جمله تشنج (اکلامپسی) شود.

    پیش از این، پره اکلامپسی تنها در صورتی تشخیص داده می شد که یک خانم باردار دارای فشار خون بالا و پروتئین در ادرار باشد . اما کارشناسان امروزه می دانند که پره اکلامپسی ممکن است بدون وجود پروتئین در ادرار نیز ایجاد شود.

    اگر پزشک به پره اکلامپسی مشکوک باشد نشانه های وجود پروتیین در ادرار همراه با فشار خون را بررسی میکند. برای بررسی حرکت و ضربان قلب طبیعی جنین پزشک آزمایش “nonstress” را پیشنهاد خواهد کرد. سونوگرافی نیز برای بررسی سطح مایعات و سلامت رشد جنین انجام میگیرد.

    همانطور که گفته شد فشار خون بالا چه مزمن باشد (یعنی فرد قبل از بارداری دچار فشار خون باشد) چه دارای فشار خون بالا بعد از هفته بیستم باشد معمولا دارای علامت خاصی نمی باشد. مگر اینکه فرد دچار اختلال پره اکلامپسی باشد که علاوه بر فشار خون بالا ،علائم و نشانه های دیگری دارد که عبارتند از:

    ✳ وجود پروتئین بیش از حد در ادرار (پروتئینوری) یا علائم مشکلات کلیوی

    ✳ سردرد شدید

    ✳ تغییر در بینایی، از جمله از دست دادن بینایی به صورت موقت، حساسیت به نور

    ✳ درد قسمت بالایی شکم، معمولا زیر دنده ها در سمت راست

    ✳ تهوع یا استفراغ

    ✳ کاهش سطح پلاکت ها در خون (ترومبوسیتوپنی)

    ✳ اختلال عملکرد کبد

    ✳ کوتاه شدن تنفس، ناشی از تجمع مایع در ریه ها

    ✳ افزایش ناگهانی وزن و تورم (ادم)  به ویژه در صورت و دست ها اغلب ناشی از پره اکلامپسی است. اما این علائم در بسیاری از حاملگی های طبیعی نیز اتفاق می افتند؛ بنابراین افزایش وزن و تورم نشانه های قابل اعتماد برای تشخیص پره اکلامپسی نیستند.

    فشار خون در بارداری خطراتی را به همراه دارد ،ازجمله :

    اگر جفت خون کافی نداشته باشد، ممکن است نوزاد شما دچار کمبود اکسیژن و مواد مغذی شود. این امر می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارسا بودن نوزاد می تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض برای او شود.

    درفرد مبتلا به پره اکلامپسی خطر این وجود دارد که جفت از دیواره ى داخلی رحم قبل از زایمان جدا شود. قطع ناگهانی جفت می تواند باعث خونریزی شدیدی شود که تهدید کننده زندگی شما و کودکتان است.

    فشار خون بارداری ممکن است منجر به کاهش سرعت و یا میزان رشد کودک (محدودیت رشد داخل رحمی) شود.

    فشار خون بالا ی کنترل نشده ممکن است باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اعضای اصلی بدن شود. در موارد شدید، این مسئله می تواند تهدید کننده ى حیات فرد باشد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    گاهی اوقات زایمان زودرس برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک فشار خون در بارداری ضروری است.

    داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد. اگر بیش از یک بار به پره اکلامپسی مبتلا شده اید یا به علت فشار خون بارداری زایمان زودرس داشته اید،احتمال اینکه در آینده دچار بیماری های قلبی و عروقی شوید بیش تر است.

    مراقبت کردن از خود بهترین راه مراقبت از کودکتان است. به عنوان مثال:

    ✳ قبل از زایمان خود و در طول دوران حاملگی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند.

    ✳ داروهای فشار خون بارداری خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی بهترین دارو را در مناسب ترین دوز به شما تجویز خواهد کرد.

    ✳ فعال بمانید و به توصیه های ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی جهت انجام فعالیت های بدنی توجه کنید.

    ✳ برای فشار خون در بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید؛ اگر نیاز به کمک دارید، به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

    ✳ از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

    درمان فشار خون بالا در بارداری

    در ادامه به روش های درمان فشار خون بالا در بارداری در طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی اشاره می کنیم.

  • نقاشی های ساده ی باب اسفنجی
  • هر دارویی که در طول بارداری مصرف می کنید می تواند روی کودک شما تأثیر بگذارد. با این وجود بعضی از داروها برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری ایمن می باشند .از تجویز داروهای مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACEI)، مسدود کننده های گیرنده های آنژیوتانسین II و مهارکننده های رنین معمولا در دوران بارداری اجتناب می شود.

    درمان مهم است. فشار خون در بارداری شما را در معرض خطر حمله ى قلبی، سکته ى مغزی و سایر عوارض خطرناک قرار می دهد و این امر می تواند برای کودک شما نیز خطرناک باشد.

    قرص متیل دوپا و Labetalol داروهایی هستند که از نظر کنترل فشار خون بی خطر در نظر گرفته شده اند. اگر در طی دوران بارداری فشار خونتان بالا میرود، در مورد نحوه ی کنترل آن با دکتر خود مشورت کنید.

    اگر برای کنترل فشار خون خود در دوران بارداری نیاز به دارو دارید، پزشک شما بهترین دارو را در مناسب ترین دوز برایتان تجویز می کند. دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده مصرف کرده و دوز آن را سرخود کم و یا متوقف نکنید.

    شما باید فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و شنا کردن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. از یک رژیم غذایی سالم ، متعادل و با کم مصرف پیروی کنید، زیرا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    در مورد غذا خوردن سالم در حاملگی، نمک در رژیم غذایی و راهنمایی هایی برای برداشتن نمک دریافت کنید.

    شاید شنیده باشید که برخی از مکمل ها همچون سیر می توانند فشار خون بالا را از بین ببرند. حقیقت این امر این است که شواهد کافی برای اثبات تاثیر مکمل های زیر وجود ندارند و استفاده از آن ها برای پیشگیری از فشار خون بالا در بارداری توصیه نمی شود:

    ✳ منیزیم
    ✳ اسید فولیک
    ✳ آنتی اکسیدان ها (ویتامین C و E)
    ✳ روغن ماهی یا روغن زیتون
    ✳ سیر

    از خوردن غذاهای نمکی و با سدیم بالا اجتناب کنید. اگرچه بدن شما نیاز به مقادیر اندکی سدیم دارد، اما مصرف زیاد آن مضر است و می تواند منجر به مشکلاتی نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، برای کاهش میزان سدیم مصرفی خود هرچه زودتر اقدام کنید :

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    ✅ در هنگام پخت و پز، به جای استفاده از نمک از ادویه جات دیگر (زیره سبز، فلفل لیمو، گیاهان تازه) استفاده کنید.

    ✅ از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.

    ✅ غذاهایی را که دارای برچسب “کم سدیم ” یا “بدون سدیم ” هستند، خریداری کنید.

    ✅ از غذاهای فرآوری شده مانند کراکر و اقلام سرخ شده که اغلب دارای سدیم بالا هستند، اجتناب کنید.

    ✅ همچنین از خوردن فست فود ها اجتناب کنید.

    از غلات بیش تر استفاده کنید. غلات از لحاظ تغذیه ای حاوی فیبر بالا بوده و مطالعات نشان می دهند که افزودن فیبر بیش تر به رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون بالا بیانجامد.
    حداقل روزانه ۶ تا ۸ وعده از غلات استفاده کنید. از مواد تمام غله، مانند برنج قهوه ای و ماکارونی تمام گندم و نان استفاده کنید.

    غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود بیافزایید. این غذاها باید بخشی از رژیم غذایی درمان فشار خون را تشکیل دهند و شامل گوجه فرنگی، لوبیای سفید، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی، سیب زمینی، میوه های خشک و خربزه می شود. سطح پتاسیمی که باید به طور متوسط ​​مصرف کنید حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز است .

    از شکلات تلخ لذت ببرید. بر اساس یک مطالعه بالینی، شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. روزانه ۱۴ گرم شکلات تلخ که حداقل ٧٠٪‏ است میل کنید. از آنجایی که شکلات تلخ کالری زیادی دارد، نباید بیش از حد از آن استفاده نمود.

    از مصرف نوشیدنی های الکلی وحاوی کافئین پرهیز کنید. علاوه بر افزایش فشار خون ، مصرف کافئین و الکل در طول دوران حاملگی تاثیرات منفی دیگری بر سلامت شما و نوزادتان خواهد گذاشت. بنابراین، شما باید از خوردن هر دو اجتناب کنید، به خصوص اگر از فشار خون بالا رنج می برید.

    مصرف کافئین در دوران بارداری با خطر کاهش جریان خون جفتی و در نتیجه خطر سقط جنین همراه است. اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید اثرات کافئین مورد نیاز هستند اما احتیاط شرط عقل است.

    مصرف زیاد الکل باعث افزایش فشار خون و همچنین اثرات منفی بر روی جنین خواهد شد. قبل از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی با پزشک خود مشورت کنید.

    شیر کم چرب و شیر سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه ی بالینی نشان داد که با افزودن این غذاها به رژیم غذایی می توان فشار خون سیستولیک را کاهش داد. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی (مانند شیر، پنیر، ماست) را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.

    اگر لاکتوز را تحمل نمی کنید، شیر بادام، نارگیل و یا انواع دیگر را جایگزین آن کنید. همچنین می توانید از شیر سویا استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این محصولات می توانند میزان هورمون استروژن را در جنین شما افزایش دهند ؛ بنابراین در مصرف آن ها دقت نمایید. به دلیل مقدار بالای سدیم در پنیر(حتی انواع کم چرب) در مصرف آن دقت کنید.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون ریوی چیست؟

    مقاله بعدی

    درمان فشار خون عصبی چگونه است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    کنترل فشار خون بالا در بارداری

    ورم دست و پا در بارداری نشانه چیست؟

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟

    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    چگونه فشار خون بارداری را کنترل کنیم؟


    خواص قرص کنکور concor یا بیزوپرولول چیست؟


    درمان فشار خون بالا با بیزوپرولول


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم

    ویکی فشار

    تورم در دست و پاها و اضافه وزن می توانند از علائم فشار خون بالا در بارداری و یا پره اکلامپسی باشند، ولی چون در بسیاری از بارداری ها این علائم اتفاق نمی افتند نمی توان آنها را از علائم قطعی فشار خون بارداری دانست.

    آنچه در این مقاله درباره فشار خون بارداری خواهید خواند:

    در زنان باردار فشار نرمال برای عدد بزرگتر حدود ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه و برای عدد کوچکتر حدود ۶۰ الی ۸۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر فشار سیستولیک شما ( عدد بالا) بیش از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و یا فشار دیاستولیک شما بیش از ۹۰ میلیمتر جیوه  باشد، شما دچار پرفشاری یا فشار خون بالا در بارداری هستید.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    فشار خون در دوران بارداری به چند دسته تقسیم می شود.

     پر فشاری خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از حاملگی و یا قبل از هفته ی ٢٠ حاملگی به وجود می آید. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی را به همراه ندارد، ممکن است تشخیص زمان شروع آن مشکل باشد.

     زنان مبتلا به این نوع فشار خون، بعد از هفته ی ٢٠ بارداری، دچار فشار خون بالا میشوند. در این حالت هیچ علامتی از آسیب به اعضا و یا وجود پروتئین بیش ازحد در ادرار وجود ندارد. بعضی از زنان مبتلا به فشار خون حاملگی در نهایت به پره اکلامپسی مبتلا میشوند.

    پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا پس از هفته ٢٠ بارداری ایجاد می شود و با علائم آسیب به سیستم های دیگر بدن مانند کلیه ها، کبد، خون یا مغز همراه است.

    پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عواقب جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد، از جمله تشنج (اکلامپسی) شود.

    پیش از این، پره اکلامپسی تنها در صورتی تشخیص داده می شد که یک خانم باردار دارای فشار خون بالا و پروتئین در ادرار باشد . اما کارشناسان امروزه می دانند که پره اکلامپسی ممکن است بدون وجود پروتئین در ادرار نیز ایجاد شود.

    اگر پزشک به پره اکلامپسی مشکوک باشد نشانه های وجود پروتیین در ادرار همراه با فشار خون را بررسی میکند. برای بررسی حرکت و ضربان قلب طبیعی جنین پزشک آزمایش “nonstress” را پیشنهاد خواهد کرد. سونوگرافی نیز برای بررسی سطح مایعات و سلامت رشد جنین انجام میگیرد.

    همانطور که گفته شد فشار خون بالا چه مزمن باشد (یعنی فرد قبل از بارداری دچار فشار خون باشد) چه دارای فشار خون بالا بعد از هفته بیستم باشد معمولا دارای علامت خاصی نمی باشد. مگر اینکه فرد دچار اختلال پره اکلامپسی باشد که علاوه بر فشار خون بالا ،علائم و نشانه های دیگری دارد که عبارتند از:

    ✳ وجود پروتئین بیش از حد در ادرار (پروتئینوری) یا علائم مشکلات کلیوی

    ✳ سردرد شدید

    ✳ تغییر در بینایی، از جمله از دست دادن بینایی به صورت موقت، حساسیت به نور

    ✳ درد قسمت بالایی شکم، معمولا زیر دنده ها در سمت راست

    ✳ تهوع یا استفراغ

    ✳ کاهش سطح پلاکت ها در خون (ترومبوسیتوپنی)

    ✳ اختلال عملکرد کبد

    ✳ کوتاه شدن تنفس، ناشی از تجمع مایع در ریه ها

    ✳ افزایش ناگهانی وزن و تورم (ادم)  به ویژه در صورت و دست ها اغلب ناشی از پره اکلامپسی است. اما این علائم در بسیاری از حاملگی های طبیعی نیز اتفاق می افتند؛ بنابراین افزایش وزن و تورم نشانه های قابل اعتماد برای تشخیص پره اکلامپسی نیستند.

    فشار خون در بارداری خطراتی را به همراه دارد ،ازجمله :

    اگر جفت خون کافی نداشته باشد، ممکن است نوزاد شما دچار کمبود اکسیژن و مواد مغذی شود. این امر می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارسا بودن نوزاد می تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض برای او شود.

    درفرد مبتلا به پره اکلامپسی خطر این وجود دارد که جفت از دیواره ى داخلی رحم قبل از زایمان جدا شود. قطع ناگهانی جفت می تواند باعث خونریزی شدیدی شود که تهدید کننده زندگی شما و کودکتان است.

    فشار خون بارداری ممکن است منجر به کاهش سرعت و یا میزان رشد کودک (محدودیت رشد داخل رحمی) شود.

    فشار خون بالا ی کنترل نشده ممکن است باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اعضای اصلی بدن شود. در موارد شدید، این مسئله می تواند تهدید کننده ى حیات فرد باشد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    گاهی اوقات زایمان زودرس برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک فشار خون در بارداری ضروری است.

    داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد. اگر بیش از یک بار به پره اکلامپسی مبتلا شده اید یا به علت فشار خون بارداری زایمان زودرس داشته اید،احتمال اینکه در آینده دچار بیماری های قلبی و عروقی شوید بیش تر است.

    مراقبت کردن از خود بهترین راه مراقبت از کودکتان است. به عنوان مثال:

    ✳ قبل از زایمان خود و در طول دوران حاملگی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند.

    ✳ داروهای فشار خون بارداری خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی بهترین دارو را در مناسب ترین دوز به شما تجویز خواهد کرد.

    ✳ فعال بمانید و به توصیه های ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی جهت انجام فعالیت های بدنی توجه کنید.

    ✳ برای فشار خون در بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید؛ اگر نیاز به کمک دارید، به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

    ✳ از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

    درمان فشار خون بالا در بارداری

    در ادامه به روش های درمان فشار خون بالا در بارداری در طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی اشاره می کنیم.

  • داروي گياهي دل درد و اسهال
  • هر دارویی که در طول بارداری مصرف می کنید می تواند روی کودک شما تأثیر بگذارد. با این وجود بعضی از داروها برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری ایمن می باشند .از تجویز داروهای مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACEI)، مسدود کننده های گیرنده های آنژیوتانسین II و مهارکننده های رنین معمولا در دوران بارداری اجتناب می شود.

    درمان مهم است. فشار خون در بارداری شما را در معرض خطر حمله ى قلبی، سکته ى مغزی و سایر عوارض خطرناک قرار می دهد و این امر می تواند برای کودک شما نیز خطرناک باشد.

    قرص متیل دوپا و Labetalol داروهایی هستند که از نظر کنترل فشار خون بی خطر در نظر گرفته شده اند. اگر در طی دوران بارداری فشار خونتان بالا میرود، در مورد نحوه ی کنترل آن با دکتر خود مشورت کنید.

    اگر برای کنترل فشار خون خود در دوران بارداری نیاز به دارو دارید، پزشک شما بهترین دارو را در مناسب ترین دوز برایتان تجویز می کند. دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده مصرف کرده و دوز آن را سرخود کم و یا متوقف نکنید.

    شما باید فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و شنا کردن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. از یک رژیم غذایی سالم ، متعادل و با کم مصرف پیروی کنید، زیرا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    در مورد غذا خوردن سالم در حاملگی، نمک در رژیم غذایی و راهنمایی هایی برای برداشتن نمک دریافت کنید.

    شاید شنیده باشید که برخی از مکمل ها همچون سیر می توانند فشار خون بالا را از بین ببرند. حقیقت این امر این است که شواهد کافی برای اثبات تاثیر مکمل های زیر وجود ندارند و استفاده از آن ها برای پیشگیری از فشار خون بالا در بارداری توصیه نمی شود:

    ✳ منیزیم
    ✳ اسید فولیک
    ✳ آنتی اکسیدان ها (ویتامین C و E)
    ✳ روغن ماهی یا روغن زیتون
    ✳ سیر

    از خوردن غذاهای نمکی و با سدیم بالا اجتناب کنید. اگرچه بدن شما نیاز به مقادیر اندکی سدیم دارد، اما مصرف زیاد آن مضر است و می تواند منجر به مشکلاتی نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، برای کاهش میزان سدیم مصرفی خود هرچه زودتر اقدام کنید :

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    ✅ در هنگام پخت و پز، به جای استفاده از نمک از ادویه جات دیگر (زیره سبز، فلفل لیمو، گیاهان تازه) استفاده کنید.

    ✅ از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.

    ✅ غذاهایی را که دارای برچسب “کم سدیم ” یا “بدون سدیم ” هستند، خریداری کنید.

    ✅ از غذاهای فرآوری شده مانند کراکر و اقلام سرخ شده که اغلب دارای سدیم بالا هستند، اجتناب کنید.

    ✅ همچنین از خوردن فست فود ها اجتناب کنید.

    از غلات بیش تر استفاده کنید. غلات از لحاظ تغذیه ای حاوی فیبر بالا بوده و مطالعات نشان می دهند که افزودن فیبر بیش تر به رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون بالا بیانجامد.
    حداقل روزانه ۶ تا ۸ وعده از غلات استفاده کنید. از مواد تمام غله، مانند برنج قهوه ای و ماکارونی تمام گندم و نان استفاده کنید.

    غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود بیافزایید. این غذاها باید بخشی از رژیم غذایی درمان فشار خون را تشکیل دهند و شامل گوجه فرنگی، لوبیای سفید، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی، سیب زمینی، میوه های خشک و خربزه می شود. سطح پتاسیمی که باید به طور متوسط ​​مصرف کنید حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز است .

    از شکلات تلخ لذت ببرید. بر اساس یک مطالعه بالینی، شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. روزانه ۱۴ گرم شکلات تلخ که حداقل ٧٠٪‏ است میل کنید. از آنجایی که شکلات تلخ کالری زیادی دارد، نباید بیش از حد از آن استفاده نمود.

    از مصرف نوشیدنی های الکلی وحاوی کافئین پرهیز کنید. علاوه بر افزایش فشار خون ، مصرف کافئین و الکل در طول دوران حاملگی تاثیرات منفی دیگری بر سلامت شما و نوزادتان خواهد گذاشت. بنابراین، شما باید از خوردن هر دو اجتناب کنید، به خصوص اگر از فشار خون بالا رنج می برید.

    مصرف کافئین در دوران بارداری با خطر کاهش جریان خون جفتی و در نتیجه خطر سقط جنین همراه است. اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید اثرات کافئین مورد نیاز هستند اما احتیاط شرط عقل است.

    مصرف زیاد الکل باعث افزایش فشار خون و همچنین اثرات منفی بر روی جنین خواهد شد. قبل از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی با پزشک خود مشورت کنید.

    شیر کم چرب و شیر سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه ی بالینی نشان داد که با افزودن این غذاها به رژیم غذایی می توان فشار خون سیستولیک را کاهش داد. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی (مانند شیر، پنیر، ماست) را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.

    اگر لاکتوز را تحمل نمی کنید، شیر بادام، نارگیل و یا انواع دیگر را جایگزین آن کنید. همچنین می توانید از شیر سویا استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این محصولات می توانند میزان هورمون استروژن را در جنین شما افزایش دهند ؛ بنابراین در مصرف آن ها دقت نمایید. به دلیل مقدار بالای سدیم در پنیر(حتی انواع کم چرب) در مصرف آن دقت کنید.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون ریوی چیست؟

    مقاله بعدی

    درمان فشار خون عصبی چگونه است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    کنترل فشار خون بالا در بارداری

    ورم دست و پا در بارداری نشانه چیست؟

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟

    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    چگونه فشار خون بارداری را کنترل کنیم؟


    خواص قرص کنکور concor یا بیزوپرولول چیست؟


    درمان فشار خون بالا با بیزوپرولول


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم

    ویکی فشار

    تورم در دست و پاها و اضافه وزن می توانند از علائم فشار خون بالا در بارداری و یا پره اکلامپسی باشند، ولی چون در بسیاری از بارداری ها این علائم اتفاق نمی افتند نمی توان آنها را از علائم قطعی فشار خون بارداری دانست.

    آنچه در این مقاله درباره فشار خون بارداری خواهید خواند:

    در زنان باردار فشار نرمال برای عدد بزرگتر حدود ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه و برای عدد کوچکتر حدود ۶۰ الی ۸۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر فشار سیستولیک شما ( عدد بالا) بیش از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و یا فشار دیاستولیک شما بیش از ۹۰ میلیمتر جیوه  باشد، شما دچار پرفشاری یا فشار خون بالا در بارداری هستید.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    فشار خون در دوران بارداری به چند دسته تقسیم می شود.

     پر فشاری خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از حاملگی و یا قبل از هفته ی ٢٠ حاملگی به وجود می آید. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی را به همراه ندارد، ممکن است تشخیص زمان شروع آن مشکل باشد.

     زنان مبتلا به این نوع فشار خون، بعد از هفته ی ٢٠ بارداری، دچار فشار خون بالا میشوند. در این حالت هیچ علامتی از آسیب به اعضا و یا وجود پروتئین بیش ازحد در ادرار وجود ندارد. بعضی از زنان مبتلا به فشار خون حاملگی در نهایت به پره اکلامپسی مبتلا میشوند.

    پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا پس از هفته ٢٠ بارداری ایجاد می شود و با علائم آسیب به سیستم های دیگر بدن مانند کلیه ها، کبد، خون یا مغز همراه است.

    پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عواقب جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد، از جمله تشنج (اکلامپسی) شود.

    پیش از این، پره اکلامپسی تنها در صورتی تشخیص داده می شد که یک خانم باردار دارای فشار خون بالا و پروتئین در ادرار باشد . اما کارشناسان امروزه می دانند که پره اکلامپسی ممکن است بدون وجود پروتئین در ادرار نیز ایجاد شود.

    اگر پزشک به پره اکلامپسی مشکوک باشد نشانه های وجود پروتیین در ادرار همراه با فشار خون را بررسی میکند. برای بررسی حرکت و ضربان قلب طبیعی جنین پزشک آزمایش “nonstress” را پیشنهاد خواهد کرد. سونوگرافی نیز برای بررسی سطح مایعات و سلامت رشد جنین انجام میگیرد.

    همانطور که گفته شد فشار خون بالا چه مزمن باشد (یعنی فرد قبل از بارداری دچار فشار خون باشد) چه دارای فشار خون بالا بعد از هفته بیستم باشد معمولا دارای علامت خاصی نمی باشد. مگر اینکه فرد دچار اختلال پره اکلامپسی باشد که علاوه بر فشار خون بالا ،علائم و نشانه های دیگری دارد که عبارتند از:

    ✳ وجود پروتئین بیش از حد در ادرار (پروتئینوری) یا علائم مشکلات کلیوی

    ✳ سردرد شدید

    ✳ تغییر در بینایی، از جمله از دست دادن بینایی به صورت موقت، حساسیت به نور

    ✳ درد قسمت بالایی شکم، معمولا زیر دنده ها در سمت راست

    ✳ تهوع یا استفراغ

    ✳ کاهش سطح پلاکت ها در خون (ترومبوسیتوپنی)

    ✳ اختلال عملکرد کبد

    ✳ کوتاه شدن تنفس، ناشی از تجمع مایع در ریه ها

    ✳ افزایش ناگهانی وزن و تورم (ادم)  به ویژه در صورت و دست ها اغلب ناشی از پره اکلامپسی است. اما این علائم در بسیاری از حاملگی های طبیعی نیز اتفاق می افتند؛ بنابراین افزایش وزن و تورم نشانه های قابل اعتماد برای تشخیص پره اکلامپسی نیستند.

    فشار خون در بارداری خطراتی را به همراه دارد ،ازجمله :

    اگر جفت خون کافی نداشته باشد، ممکن است نوزاد شما دچار کمبود اکسیژن و مواد مغذی شود. این امر می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارسا بودن نوزاد می تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض برای او شود.

    درفرد مبتلا به پره اکلامپسی خطر این وجود دارد که جفت از دیواره ى داخلی رحم قبل از زایمان جدا شود. قطع ناگهانی جفت می تواند باعث خونریزی شدیدی شود که تهدید کننده زندگی شما و کودکتان است.

    فشار خون بارداری ممکن است منجر به کاهش سرعت و یا میزان رشد کودک (محدودیت رشد داخل رحمی) شود.

    فشار خون بالا ی کنترل نشده ممکن است باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اعضای اصلی بدن شود. در موارد شدید، این مسئله می تواند تهدید کننده ى حیات فرد باشد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    گاهی اوقات زایمان زودرس برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک فشار خون در بارداری ضروری است.

    داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش دهد. اگر بیش از یک بار به پره اکلامپسی مبتلا شده اید یا به علت فشار خون بارداری زایمان زودرس داشته اید،احتمال اینکه در آینده دچار بیماری های قلبی و عروقی شوید بیش تر است.

    مراقبت کردن از خود بهترین راه مراقبت از کودکتان است. به عنوان مثال:

    ✳ قبل از زایمان خود و در طول دوران حاملگی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند.

    ✳ داروهای فشار خون بارداری خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی بهترین دارو را در مناسب ترین دوز به شما تجویز خواهد کرد.

    ✳ فعال بمانید و به توصیه های ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی جهت انجام فعالیت های بدنی توجه کنید.

    ✳ برای فشار خون در بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید؛ اگر نیاز به کمک دارید، به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

    ✳ از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر اجتناب کنید. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

    درمان فشار خون بالا در بارداری

    در ادامه به روش های درمان فشار خون بالا در بارداری در طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی اشاره می کنیم.

  • قصه ی صوتی کوتاه کودکانه
  • هر دارویی که در طول بارداری مصرف می کنید می تواند روی کودک شما تأثیر بگذارد. با این وجود بعضی از داروها برای درمان فشار خون بالا در دوران بارداری ایمن می باشند .از تجویز داروهای مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACEI)، مسدود کننده های گیرنده های آنژیوتانسین II و مهارکننده های رنین معمولا در دوران بارداری اجتناب می شود.

    درمان مهم است. فشار خون در بارداری شما را در معرض خطر حمله ى قلبی، سکته ى مغزی و سایر عوارض خطرناک قرار می دهد و این امر می تواند برای کودک شما نیز خطرناک باشد.

    قرص متیل دوپا و Labetalol داروهایی هستند که از نظر کنترل فشار خون بی خطر در نظر گرفته شده اند. اگر در طی دوران بارداری فشار خونتان بالا میرود، در مورد نحوه ی کنترل آن با دکتر خود مشورت کنید.

    اگر برای کنترل فشار خون خود در دوران بارداری نیاز به دارو دارید، پزشک شما بهترین دارو را در مناسب ترین دوز برایتان تجویز می کند. دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده مصرف کرده و دوز آن را سرخود کم و یا متوقف نکنید.

    شما باید فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و شنا کردن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. از یک رژیم غذایی سالم ، متعادل و با کم مصرف پیروی کنید، زیرا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    در مورد غذا خوردن سالم در حاملگی، نمک در رژیم غذایی و راهنمایی هایی برای برداشتن نمک دریافت کنید.

    شاید شنیده باشید که برخی از مکمل ها همچون سیر می توانند فشار خون بالا را از بین ببرند. حقیقت این امر این است که شواهد کافی برای اثبات تاثیر مکمل های زیر وجود ندارند و استفاده از آن ها برای پیشگیری از فشار خون بالا در بارداری توصیه نمی شود:

    ✳ منیزیم
    ✳ اسید فولیک
    ✳ آنتی اکسیدان ها (ویتامین C و E)
    ✳ روغن ماهی یا روغن زیتون
    ✳ سیر

    از خوردن غذاهای نمکی و با سدیم بالا اجتناب کنید. اگرچه بدن شما نیاز به مقادیر اندکی سدیم دارد، اما مصرف زیاد آن مضر است و می تواند منجر به مشکلاتی نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته مغزی شود. اگر از فشار خون بالا رنج می برید، برای کاهش میزان سدیم مصرفی خود هرچه زودتر اقدام کنید :

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    ✅ در هنگام پخت و پز، به جای استفاده از نمک از ادویه جات دیگر (زیره سبز، فلفل لیمو، گیاهان تازه) استفاده کنید.

    ✅ از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید.

    ✅ غذاهایی را که دارای برچسب “کم سدیم ” یا “بدون سدیم ” هستند، خریداری کنید.

    ✅ از غذاهای فرآوری شده مانند کراکر و اقلام سرخ شده که اغلب دارای سدیم بالا هستند، اجتناب کنید.

    ✅ همچنین از خوردن فست فود ها اجتناب کنید.

    از غلات بیش تر استفاده کنید. غلات از لحاظ تغذیه ای حاوی فیبر بالا بوده و مطالعات نشان می دهند که افزودن فیبر بیش تر به رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون بالا بیانجامد.
    حداقل روزانه ۶ تا ۸ وعده از غلات استفاده کنید. از مواد تمام غله، مانند برنج قهوه ای و ماکارونی تمام گندم و نان استفاده کنید.

    غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود بیافزایید. این غذاها باید بخشی از رژیم غذایی درمان فشار خون را تشکیل دهند و شامل گوجه فرنگی، لوبیای سفید، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی، سیب زمینی، میوه های خشک و خربزه می شود. سطح پتاسیمی که باید به طور متوسط ​​مصرف کنید حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز است .

    از شکلات تلخ لذت ببرید. بر اساس یک مطالعه بالینی، شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. روزانه ۱۴ گرم شکلات تلخ که حداقل ٧٠٪‏ است میل کنید. از آنجایی که شکلات تلخ کالری زیادی دارد، نباید بیش از حد از آن استفاده نمود.

    از مصرف نوشیدنی های الکلی وحاوی کافئین پرهیز کنید. علاوه بر افزایش فشار خون ، مصرف کافئین و الکل در طول دوران حاملگی تاثیرات منفی دیگری بر سلامت شما و نوزادتان خواهد گذاشت. بنابراین، شما باید از خوردن هر دو اجتناب کنید، به خصوص اگر از فشار خون بالا رنج می برید.

    مصرف کافئین در دوران بارداری با خطر کاهش جریان خون جفتی و در نتیجه خطر سقط جنین همراه است. اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید اثرات کافئین مورد نیاز هستند اما احتیاط شرط عقل است.

    مصرف زیاد الکل باعث افزایش فشار خون و همچنین اثرات منفی بر روی جنین خواهد شد. قبل از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی با پزشک خود مشورت کنید.

    شیر کم چرب و شیر سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه ی بالینی نشان داد که با افزودن این غذاها به رژیم غذایی می توان فشار خون سیستولیک را کاهش داد. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی (مانند شیر، پنیر، ماست) را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.

    اگر لاکتوز را تحمل نمی کنید، شیر بادام، نارگیل و یا انواع دیگر را جایگزین آن کنید. همچنین می توانید از شیر سویا استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این محصولات می توانند میزان هورمون استروژن را در جنین شما افزایش دهند ؛ بنابراین در مصرف آن ها دقت نمایید. به دلیل مقدار بالای سدیم در پنیر(حتی انواع کم چرب) در مصرف آن دقت کنید.

     

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون ریوی چیست؟

    مقاله بعدی

    درمان فشار خون عصبی چگونه است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    کنترل فشار خون بالا در بارداری

    ورم دست و پا در بارداری نشانه چیست؟

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟

    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    چگونه فشار خون بارداری را کنترل کنیم؟


    خواص قرص کنکور concor یا بیزوپرولول چیست؟


    درمان فشار خون بالا با بیزوپرولول


    وقتی فشار خون بالا می رود چکار کنیم

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    فهرست موضوعات

     کسانی که فشار خون حاملگی دارند، بعد از هفته ی ۲۰ بارداری دچار فشار خون بالا می شوند. در این افراد پروتئین اضافه ای در ادرار وجود نداشته یا نشانه ای از آسیب اندامی وجود نخواهد داشت. بعضی از کسانی که فشار خون حاملگی دارند، در نهایت به پره اکلامپسی دچار می شوند.

     پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بعد از هفته ی ۲۰ بارداری رخ دهد و همراه با علائم دیگری که نشان دهنده ی آسیب به اندام های بدن شامل کلیه، کبد، خون یا مغز است، باشد. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی مثل رخ دادن تشنج در مادر و مرگ جنین و مادر شود.

    قبلا پره اکلامپسی فقط در حالتی تشخیص داده میشد که خانم باردار دچار فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می شد. اما اکنون متخصصان می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون وجود پروتئین در ادرار وجود داشته باشد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

     فشار خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از بارداری یا قبل از هفته ی ۲۰ حاملگی رخ می دهد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، در هنگام شروع تشخیص آن سخت است.

     این مشکل در خانم هایی ایجاد می شود که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند و بعد از بارداری فشار خونشان تشدید شده و پروتئین در ادرارشان ظاهر شده یا دچار دیگر عوارض مرتبط در هنگام بارداری می شوند.

    فشار خون بالا در بارداری خطرات مختلفی را ایجاد می کند، از جمله:

    اگر جفت خون رسانی کافی نداشته باشد، ممکن است کودک شما اکسیژن و مواد غذایی کمتری دریافت کند. این موضوع میتواند سبب رشد آهسته (کاهش رشد درون رحمی)، تولد با وزن کم یا تولد نارس شود.

    پره اکلامپسی خطر ایجاد این مشکل را برای شما افزایش می دهد، شرایطی که در آن قبل از زایمان جفت از دیواره ی داخلی رحم جدا میشود. جدا شدن شدید میتواند باعث خونریزی شدید شود، چیزی که میتواند تهدید کننده ی حیات برای شما و کودکتان باشد.

    فشار خون بالا در بارداری ممکن است باعث کاهش رشد یا رشد آهسته ی کودک شما شود.

    کنترل ضعیف فشار خون شما می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و دیگر اندام های اصلی شما شود. در موارد شدید، این مسئله میتواند تهدید کننده ی حیات باشد.

    بعضی اوقات نیاز است که زایمان زودتر انجام شود تا از عوارض احتمالی تهدید کننده ی حیات فشار خون بالا در بارداری پیشگیری شود.

    ابتلا به پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی عروقی در آینده را افزایش دهد. خطر ابتلای شما در آینده به بیماری های قلبی عروقی در صورتی که بیش از یک ماه پره اکلامپسی داشته باشید یا به دلیل فشار خون بالا زایمان زودرس داشته باشید بالاتر خواهد بود.

    فشار خون نرمال در بارداری برای عدد کوچکتر بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است و برای عدد بزرگتر بین ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر عدد بزرگتر شما (فشار سیستولیک) بالاتر از عدد ۱۴۰میلیمتر جیوه و عدد کوچکتر شما بالاتر از عدد ۹۰ میلیمتر جیوه باشد شما به فشار خون بارداری مبتلا هستید و بهتر است هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.

    در کنار فشار خون بالا، دیگر علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر هستند:

    افزایش وزن ناگهانی و تورم (ادم) به خصوص در صورت و دست هایتان، اغلب با پره اکلامپسی در ارتباط است. اما همینطور ممکن است در بارداری های طبیعی نیز رخ دهند، درنتیجه افزایش وزن و تورم به عنوان یک علامت قابل اعتماد پره اکلامپسی درنظر گرفته نمی شوند.

    استفاده از بعضی داروهای فشار خون در هنگام بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود، اما داروهای مهارکننده ی آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین (ACEI)، مسدود کننده ی گیرنده آنژیوتانسین ۲ و مهارکننده های رنین در حالت کلی در بارداری ممنوع هستند.

    با این حال درمان مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و دیگر عارضه های مهم قرار می دهد. و می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

    اگر در هنگام بارداری برای کنترل فشار خونتان نیاز به دارو دارید، پزشکتان مناسب ترین دارو را در بهترین مقدارش برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مانند دستور پزشک مصرف کنید. خودتان مصرف دارو را قطع نکنید و مقدار مصرف آن را تغییر ندهید.

    اگر شما فشار خون دارید، با پزشکی که قرار است به بارداری شما رسیدگی کند یک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین با دیگر اعضای گروه پزشکی خود ملاقات کنید، مثل پزشک خانوادگیتان یا یک متخصص قلب و عروق.

    آن ها بهترین راه برای مدیریت فشار خون شما را ارزیابی می کنند و تغییرات درمانی که ممکن است برای بارداری نیاز باشد را درنظر می گیرند. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که قبل از سعی برای بارداری چند کیلو وزن کم کنید.

    مراقبت خوب از خودتان بهترین راه برای مراقبت از کودکتان است. برای مثال:

    در سراسر بارداریتان به صورت مرتب به پزشکتان مراجعه کنید.

    پزشک شما بی خطرترین دارو را با مناسب ترین مقدار برای شما تجویز خواهد کرد.

    توصیه های پزشکتان برای فعالیت های جسمی را پیگیری کنید.

    در صورت نیاز به کمک بیشتر، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

    از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

    پژوهشگران در حال تحقیق برای راهی جهت پیشگیری از پره اکلامپسی هستند، اما در آینده ی دور، هنوز راه واضحی برای آن کشف نشده است. اگر در طی بارداری قلبی خود دچار اخلال فشار خون شده بودید، ممکن است پزشک شما دوز روزانه ی آسپرین برای شما توصیه کند که در اواخر سه ماهه ی اول بارداری شروع میشود.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    برای پیشگیری از عوارض، ممکن است پزشک شما قبل از تاریخ تعیین شده زایمان را انجام دهد. چه شما دچار آسیب انتهایی اندام ها شوید، چه کودکتان دچار عوارض شود، زمان بندی زایمان شما براساس چگونگی کنترل فشار خون شما خواهد بود.

    اگر شما دچار پره اکلامپسی شدید باشید، ممکن است در هنگام درد زایمانتان برای جلوگیری از تشنج به شما داروهایی بدهند.

     

    در بیشتر خانم هایی که فشار خون بالا دارند، شیردهی توصیه شده است، حتی خانمی که دارو مصرف میکند. قبل از تولد کودکتان با پزشک خود در مورد داروهایتان صحبت کنید. بعضی اوقات داروی فشار خون جایگزینی لازم است.

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • عکس بازیگر زن ایرانی صدف طاهریان
  • بیماری acs چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    پستهای اخیر

    ازعوارض سکته قلبی و خطرات آن چه می دانید؟

    مقایسه آنژیوپلاستی و عمل قلب باز

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    فهرست موضوعات

     کسانی که فشار خون حاملگی دارند، بعد از هفته ی ۲۰ بارداری دچار فشار خون بالا می شوند. در این افراد پروتئین اضافه ای در ادرار وجود نداشته یا نشانه ای از آسیب اندامی وجود نخواهد داشت. بعضی از کسانی که فشار خون حاملگی دارند، در نهایت به پره اکلامپسی دچار می شوند.

     پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بعد از هفته ی ۲۰ بارداری رخ دهد و همراه با علائم دیگری که نشان دهنده ی آسیب به اندام های بدن شامل کلیه، کبد، خون یا مغز است، باشد. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی مثل رخ دادن تشنج در مادر و مرگ جنین و مادر شود.

    قبلا پره اکلامپسی فقط در حالتی تشخیص داده میشد که خانم باردار دچار فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می شد. اما اکنون متخصصان می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون وجود پروتئین در ادرار وجود داشته باشد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

     فشار خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از بارداری یا قبل از هفته ی ۲۰ حاملگی رخ می دهد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، در هنگام شروع تشخیص آن سخت است.

     این مشکل در خانم هایی ایجاد می شود که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند و بعد از بارداری فشار خونشان تشدید شده و پروتئین در ادرارشان ظاهر شده یا دچار دیگر عوارض مرتبط در هنگام بارداری می شوند.

    فشار خون بالا در بارداری خطرات مختلفی را ایجاد می کند، از جمله:

    اگر جفت خون رسانی کافی نداشته باشد، ممکن است کودک شما اکسیژن و مواد غذایی کمتری دریافت کند. این موضوع میتواند سبب رشد آهسته (کاهش رشد درون رحمی)، تولد با وزن کم یا تولد نارس شود.

    پره اکلامپسی خطر ایجاد این مشکل را برای شما افزایش می دهد، شرایطی که در آن قبل از زایمان جفت از دیواره ی داخلی رحم جدا میشود. جدا شدن شدید میتواند باعث خونریزی شدید شود، چیزی که میتواند تهدید کننده ی حیات برای شما و کودکتان باشد.

    فشار خون بالا در بارداری ممکن است باعث کاهش رشد یا رشد آهسته ی کودک شما شود.

    کنترل ضعیف فشار خون شما می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و دیگر اندام های اصلی شما شود. در موارد شدید، این مسئله میتواند تهدید کننده ی حیات باشد.

    بعضی اوقات نیاز است که زایمان زودتر انجام شود تا از عوارض احتمالی تهدید کننده ی حیات فشار خون بالا در بارداری پیشگیری شود.

    ابتلا به پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی عروقی در آینده را افزایش دهد. خطر ابتلای شما در آینده به بیماری های قلبی عروقی در صورتی که بیش از یک ماه پره اکلامپسی داشته باشید یا به دلیل فشار خون بالا زایمان زودرس داشته باشید بالاتر خواهد بود.

    فشار خون نرمال در بارداری برای عدد کوچکتر بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است و برای عدد بزرگتر بین ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر عدد بزرگتر شما (فشار سیستولیک) بالاتر از عدد ۱۴۰میلیمتر جیوه و عدد کوچکتر شما بالاتر از عدد ۹۰ میلیمتر جیوه باشد شما به فشار خون بارداری مبتلا هستید و بهتر است هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.

    در کنار فشار خون بالا، دیگر علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر هستند:

    افزایش وزن ناگهانی و تورم (ادم) به خصوص در صورت و دست هایتان، اغلب با پره اکلامپسی در ارتباط است. اما همینطور ممکن است در بارداری های طبیعی نیز رخ دهند، درنتیجه افزایش وزن و تورم به عنوان یک علامت قابل اعتماد پره اکلامپسی درنظر گرفته نمی شوند.

    استفاده از بعضی داروهای فشار خون در هنگام بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود، اما داروهای مهارکننده ی آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین (ACEI)، مسدود کننده ی گیرنده آنژیوتانسین ۲ و مهارکننده های رنین در حالت کلی در بارداری ممنوع هستند.

    با این حال درمان مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و دیگر عارضه های مهم قرار می دهد. و می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

    اگر در هنگام بارداری برای کنترل فشار خونتان نیاز به دارو دارید، پزشکتان مناسب ترین دارو را در بهترین مقدارش برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مانند دستور پزشک مصرف کنید. خودتان مصرف دارو را قطع نکنید و مقدار مصرف آن را تغییر ندهید.

    اگر شما فشار خون دارید، با پزشکی که قرار است به بارداری شما رسیدگی کند یک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین با دیگر اعضای گروه پزشکی خود ملاقات کنید، مثل پزشک خانوادگیتان یا یک متخصص قلب و عروق.

    آن ها بهترین راه برای مدیریت فشار خون شما را ارزیابی می کنند و تغییرات درمانی که ممکن است برای بارداری نیاز باشد را درنظر می گیرند. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که قبل از سعی برای بارداری چند کیلو وزن کم کنید.

    مراقبت خوب از خودتان بهترین راه برای مراقبت از کودکتان است. برای مثال:

    در سراسر بارداریتان به صورت مرتب به پزشکتان مراجعه کنید.

    پزشک شما بی خطرترین دارو را با مناسب ترین مقدار برای شما تجویز خواهد کرد.

    توصیه های پزشکتان برای فعالیت های جسمی را پیگیری کنید.

    در صورت نیاز به کمک بیشتر، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

    از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

    پژوهشگران در حال تحقیق برای راهی جهت پیشگیری از پره اکلامپسی هستند، اما در آینده ی دور، هنوز راه واضحی برای آن کشف نشده است. اگر در طی بارداری قلبی خود دچار اخلال فشار خون شده بودید، ممکن است پزشک شما دوز روزانه ی آسپرین برای شما توصیه کند که در اواخر سه ماهه ی اول بارداری شروع میشود.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    برای پیشگیری از عوارض، ممکن است پزشک شما قبل از تاریخ تعیین شده زایمان را انجام دهد. چه شما دچار آسیب انتهایی اندام ها شوید، چه کودکتان دچار عوارض شود، زمان بندی زایمان شما براساس چگونگی کنترل فشار خون شما خواهد بود.

    اگر شما دچار پره اکلامپسی شدید باشید، ممکن است در هنگام درد زایمانتان برای جلوگیری از تشنج به شما داروهایی بدهند.

     

    در بیشتر خانم هایی که فشار خون بالا دارند، شیردهی توصیه شده است، حتی خانمی که دارو مصرف میکند. قبل از تولد کودکتان با پزشک خود در مورد داروهایتان صحبت کنید. بعضی اوقات داروی فشار خون جایگزینی لازم است.

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • مدل نقاشی فانتزی با ابرنگ
  • بیماری acs چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    پستهای اخیر

    والولوپلاستی : درمان مشکلات دریچه های قلب

    آریتمی قلبی | از علت و علائم تا تشخیص و درمان

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    ۱۰ علت تپش قلب در بیماران را بشناسید

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    فهرست موضوعات

     کسانی که فشار خون حاملگی دارند، بعد از هفته ی ۲۰ بارداری دچار فشار خون بالا می شوند. در این افراد پروتئین اضافه ای در ادرار وجود نداشته یا نشانه ای از آسیب اندامی وجود نخواهد داشت. بعضی از کسانی که فشار خون حاملگی دارند، در نهایت به پره اکلامپسی دچار می شوند.

     پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بعد از هفته ی ۲۰ بارداری رخ دهد و همراه با علائم دیگری که نشان دهنده ی آسیب به اندام های بدن شامل کلیه، کبد، خون یا مغز است، باشد. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی مثل رخ دادن تشنج در مادر و مرگ جنین و مادر شود.

    قبلا پره اکلامپسی فقط در حالتی تشخیص داده میشد که خانم باردار دچار فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می شد. اما اکنون متخصصان می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون وجود پروتئین در ادرار وجود داشته باشد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

     فشار خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از بارداری یا قبل از هفته ی ۲۰ حاملگی رخ می دهد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، در هنگام شروع تشخیص آن سخت است.

     این مشکل در خانم هایی ایجاد می شود که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند و بعد از بارداری فشار خونشان تشدید شده و پروتئین در ادرارشان ظاهر شده یا دچار دیگر عوارض مرتبط در هنگام بارداری می شوند.

    فشار خون بالا در بارداری خطرات مختلفی را ایجاد می کند، از جمله:

    اگر جفت خون رسانی کافی نداشته باشد، ممکن است کودک شما اکسیژن و مواد غذایی کمتری دریافت کند. این موضوع میتواند سبب رشد آهسته (کاهش رشد درون رحمی)، تولد با وزن کم یا تولد نارس شود.

    پره اکلامپسی خطر ایجاد این مشکل را برای شما افزایش می دهد، شرایطی که در آن قبل از زایمان جفت از دیواره ی داخلی رحم جدا میشود. جدا شدن شدید میتواند باعث خونریزی شدید شود، چیزی که میتواند تهدید کننده ی حیات برای شما و کودکتان باشد.

    فشار خون بالا در بارداری ممکن است باعث کاهش رشد یا رشد آهسته ی کودک شما شود.

    کنترل ضعیف فشار خون شما می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و دیگر اندام های اصلی شما شود. در موارد شدید، این مسئله میتواند تهدید کننده ی حیات باشد.

    بعضی اوقات نیاز است که زایمان زودتر انجام شود تا از عوارض احتمالی تهدید کننده ی حیات فشار خون بالا در بارداری پیشگیری شود.

    ابتلا به پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی عروقی در آینده را افزایش دهد. خطر ابتلای شما در آینده به بیماری های قلبی عروقی در صورتی که بیش از یک ماه پره اکلامپسی داشته باشید یا به دلیل فشار خون بالا زایمان زودرس داشته باشید بالاتر خواهد بود.

    فشار خون نرمال در بارداری برای عدد کوچکتر بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است و برای عدد بزرگتر بین ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه است.

    اگر عدد بزرگتر شما (فشار سیستولیک) بالاتر از عدد ۱۴۰میلیمتر جیوه و عدد کوچکتر شما بالاتر از عدد ۹۰ میلیمتر جیوه باشد شما به فشار خون بارداری مبتلا هستید و بهتر است هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.

    در کنار فشار خون بالا، دیگر علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر هستند:

    افزایش وزن ناگهانی و تورم (ادم) به خصوص در صورت و دست هایتان، اغلب با پره اکلامپسی در ارتباط است. اما همینطور ممکن است در بارداری های طبیعی نیز رخ دهند، درنتیجه افزایش وزن و تورم به عنوان یک علامت قابل اعتماد پره اکلامپسی درنظر گرفته نمی شوند.

    استفاده از بعضی داروهای فشار خون در هنگام بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود، اما داروهای مهارکننده ی آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین (ACEI)، مسدود کننده ی گیرنده آنژیوتانسین ۲ و مهارکننده های رنین در حالت کلی در بارداری ممنوع هستند.

    با این حال درمان مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و دیگر عارضه های مهم قرار می دهد. و می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

    اگر در هنگام بارداری برای کنترل فشار خونتان نیاز به دارو دارید، پزشکتان مناسب ترین دارو را در بهترین مقدارش برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مانند دستور پزشک مصرف کنید. خودتان مصرف دارو را قطع نکنید و مقدار مصرف آن را تغییر ندهید.

    اگر شما فشار خون دارید، با پزشکی که قرار است به بارداری شما رسیدگی کند یک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین با دیگر اعضای گروه پزشکی خود ملاقات کنید، مثل پزشک خانوادگیتان یا یک متخصص قلب و عروق.

    آن ها بهترین راه برای مدیریت فشار خون شما را ارزیابی می کنند و تغییرات درمانی که ممکن است برای بارداری نیاز باشد را درنظر می گیرند. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که قبل از سعی برای بارداری چند کیلو وزن کم کنید.

    مراقبت خوب از خودتان بهترین راه برای مراقبت از کودکتان است. برای مثال:

    در سراسر بارداریتان به صورت مرتب به پزشکتان مراجعه کنید.

    پزشک شما بی خطرترین دارو را با مناسب ترین مقدار برای شما تجویز خواهد کرد.

    توصیه های پزشکتان برای فعالیت های جسمی را پیگیری کنید.

    در صورت نیاز به کمک بیشتر، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

    از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

    پژوهشگران در حال تحقیق برای راهی جهت پیشگیری از پره اکلامپسی هستند، اما در آینده ی دور، هنوز راه واضحی برای آن کشف نشده است. اگر در طی بارداری قلبی خود دچار اخلال فشار خون شده بودید، ممکن است پزشک شما دوز روزانه ی آسپرین برای شما توصیه کند که در اواخر سه ماهه ی اول بارداری شروع میشود.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    برای پیشگیری از عوارض، ممکن است پزشک شما قبل از تاریخ تعیین شده زایمان را انجام دهد. چه شما دچار آسیب انتهایی اندام ها شوید، چه کودکتان دچار عوارض شود، زمان بندی زایمان شما براساس چگونگی کنترل فشار خون شما خواهد بود.

    اگر شما دچار پره اکلامپسی شدید باشید، ممکن است در هنگام درد زایمانتان برای جلوگیری از تشنج به شما داروهایی بدهند.

     

    در بیشتر خانم هایی که فشار خون بالا دارند، شیردهی توصیه شده است، حتی خانمی که دارو مصرف میکند. قبل از تولد کودکتان با پزشک خود در مورد داروهایتان صحبت کنید. بعضی اوقات داروی فشار خون جایگزینی لازم است.

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • آدرس اداره ثبت اختراعات کشور
  • بیماری acs چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    خطرات سوزاندن رگ قلب [ ابلیشن قلبی ]

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    پستهای اخیر

    یکی از روزهای زندگی فوق تخصص قلب و عروق

    آیا افتادگی دریچه میترال درمان دارد؟

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی پا بیشتر است یا آنژیو دست؟

    

     

     

    اگر بعد از هفته بيستم بارداري دچار افزايش فشار خون شديد ولي پروتئين در ادرار وجود نداشت تشخيص عبارتست از “افزايش فشار خون بارداري” كه گاهي به نام “افزايش فشار خون به علت بارداري” خوانده مي شود.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

     

    خانم هايـي كه بـعد از طـي نيمه اول بـارداري دچار افزايـش فشار خون مي شوند و در ادرار پروتئين دارند دچار اختلال پيچيده اي هستند كه پره كلاپسي ناميده مي شود. كسانيكه قبل از بارداري دچار فشار خون هستند و يا قبل از هفته بيستم بارداري به آن مبتلا مي شوند دچار اختلالي هستند كه فشار خون مزمن ناميده مي شود.

     

    معمولاً افزايش فشار خون عبارتست از فشار برابر با 90/140 يا بيشتر حتي اگر يكي از اين دو عدد افزايش يابد. اين اختلال معمولاً هيچ علامت قابل توجهي ندارد مگر آنكه خيلي بالا رود.

    افزايش فشار خون بارداري چه تأثيري بر سلامت من و كودك من دارد؟

     

    اين امر بستگي به آن دارد كه هنگام ابتلا به افزايش فشار خون چند ماه از بارداري گذشته است و فشار خون به چه ميزان بالا مي رود. هر چه فشار خون بالاتر باشد و هر چه زودتر شروع شود خطر بيشتر است. خوشبختانه كثر خانم هايي كه دچار افزايش فشار خون در دوران بارداري ميشوند، به نوع خفيف آن مبتلا مي گردند و تا نزديك به اواخر دوران بارداري يعني هفته 37 اين مشكل بوجود نمي آيد. اگر شما نيز در اين گروه قرار داريد، هنوز هم كمي خطر وجود دارد و ممكن است پزشك شما زايمان را القا كند و يا با سزارين جنين را بدنيا آورد ولي به غير از آن شما و نوزادتان در معرض خطري بيش از آنچه با يك فشار خون طبيعي وجود دارد، نيستيد.

     

    با اين حال از هر 4 خانم مبتلا به افزايش فشار خون يك نفر در دوران بارداري، زايمان و يا بلافاصله بعد از آن مبتلا به پره كلاپسي مي شود. خطر ايجاد پره كلامپسي در شرايطي كه افزايش فشار خون قبل از هفته 30 ايجاد شده باشد دو برابر است. ابتلا به افزايش فشار خون بارداري خطرات ديگري نيز بدنبال دارد از قبيل: عقب افتادن رشد در داخل رحم، زايمان زودرس، پاره شدن جفت، و مرده زايي. به همين دليل پزشك يا ماما از شما و جنين مراقبت كامل بعمل خواهد آورد.

     

    چگونه ميتوان افزايش فشار خون بارداري را كنترل كرد؟

    از آنجائيكه پرفشاري خون بر گردش خون جفت تأثير مي گذارد، هنگام تشخيص چنين علامتي پزشك يا ماما درخواست سونوگرافي مي كند تا از رشد كافي جنين و ميزان كافي مايع آمنيوتيك اطمينان حاصل كند. ممكن است يك سري آزمايشات بيو فيزيكي (BBP) نيز براي شما درخواست شود تا از سلامت جنين اطمينان حاصل گردد و در بعضي از موارد خاص درخواست سونوگرافي با داپلر مي شود تا جريان خون جنين كنترل گردد. پزشك يا ماما ممكن است يك سري آزمايشات خون نيز درخواست كند و از شما بخواهد كه ادرار 24 ساعته خود را جمع آوري كنيد تا از نظر وجود پروتئين بررسي شود. (اين آزمايش از آزمايش ادرار با نوارهاي مخصوصي كه هنگام مراجعه براي مراقبت هاي دوران بارداري انجام مي شود، دقيق تر است). اين آزمايشات به پزشك كمك مي كند تا در صورت وجود پره كلاپسي آنرا تشخيص دهد و هر نوع تغيير ديگر در وضعيت شما را در آينده تحت نظر قرار دهد. علاوه بر اين ارزيابي اوليه، رسيدگي به افزايش فشار خون بستگي به ميزان فشار خون و وضعيت جنين و نيز ميزاني كه از بارداري شما گذشته است، خواهد داشت.

    افزايش خفيف فشار خون

    اگر در هفته 37 بارداري يا ديرتر به افزايش مختصر فشار خون مبتلا شده‌ايد، احتمالاً پزشك زايمان شما را القا خواهد كرد (و يا در صورتيكه جنين نتواند مراحل زايمان را تحمل كند و يا به علل ديگري زايمان طبيعي براي شما غير ممكن باشد، جنين را با سزارين بدنيا خواهد آورد). اگر هنوز به هفتۀ 37 بارداري نرسيده‌ايد ولي افزايش فشار خون خفيف است، ممكن است به مدت چند هفته بستري شويد تا تحت نظر قرار گيريد. پس از آن اگر وضع شما و جنين مناسب بود ممكن است مرخص شويد تا زندگي روزمره را از سر گيريد و يا تا حدي در منزل در حال استراحت مطلق باشيد.

     

    ‍ بايد فواصل معاينات را كوتاهتر كنيد تا فشارخون، وجود پروتئين در ادرار و هر گونه تغيير در وضع شما زود به زود كنترل شود. مي‌توان وضع جنين را با اندازه‌گيري هفتگي و يا هر دو هفته يكبار BPP و تست‌هاي non stress از نزديك كنترل كرد. با انجام تقريباً هر سه هفته يكبار سونوگرافي نيز مي‌توان رشد جنين را زير نظر داشت.

     

    بعلاوه ممكن است پزشك يا ماما از شما بخواهد تا حركات جنين را در هر روز بشماريد. اين روش براي كنترل سلامت جنين در فواصل معاينات پيش از زايمان بسيار عمل مناسبي است. در صورتيكه متوجه شديد كه تعداد حركات كمتر از قبـل شده اسـت بلافاصـله به پزشك خود اطـلاع دهيـد.

     

    اگر علائم پره كلامپسي (ورم، افزايش ناگهاني وزن، سردرد مداوم يا شديد، تغييرات ديد، درد بالاي شكم و يا حساسيت آن ناحيه و يا تهوع و استفراغ) و يا علائم پارگي جفت (لكه بيني يا خونريزي از واژن يا درد و حساس شدن رحم در لمس) در شما ايجاد شود بايد فوراً مورد معاينه قرار گيريد. اگر شما يا جنين در معرض خطر جدي قرار گيريد احتمالاً در بيمارستان بستري خواهيد شد و هر چه زودتر بايد جنين بدنيا آيد.

    افزايش شديد فشار خون

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    اگر فشارخون شما شديداً افزايش يافته است (110/160 يا بيشتر) تحت درمان داروئي قرار خواهيد گرفت تا فشارخون پائين آيد و تا زمانِِ تولدِ نوزاد بستري خواهيد شد. اگر در هفته 34 بارداري يا بعد از آن قرار داشته باشيد، زايمان را القا خواهند كرد و يا جنين را با سزارين بدنيا خواهند آورد. اگر هنوز به هفته 34 بارداري نرسيده‌ايد به شما كورتيكوستروئيد تجويز خواهد شد تا تكامل ريه‌ها و ساير اعضاي بدن جنين تسريع گردد.

     

    اگر وضعيت شما رو به وخامت مي رود و يا وزن جنين اضافه نمي شود احتمالاً زايمان القا خواهد شد و يا با كمك سزارين جنين بدنيا خواهد آمد، حتي اگر هنوز نارس باشد. اگر زايمان فوري لازم نباشد شما را در بيمارستان بستري خواهند كرد تا هم خودتان و هم جنين تحت نظر باشيد و در عين حال جنين فرصت بيشتري براي تكامل خواهد داشت.

     

    آيا بعد از زايمان فشارخون به حد طبيعي مي‌رسد؟

    بعد از زايمان فشارخون شما دقيقاً كنترل خواهد شد و پزشك يا ماما بدقت شما را از نظر وخامت فشار خون و يا بروز پره كلامپسي تحت نظر خواهد گرفت. در صورتيكه علائم پره كلامپسي را در خود مشاهده كرديد، خواه در منزل هستيد و يا در بيمارستان، حتماً به او اطلاع دهيد. به احتمال قوي يك هفته پس از زايمان فشارخون شما به حد طبيعي مي‌رسد.

     

    با اين حال، در بعضي از خانم‌ها فشارخون همچنان بالا باقي خواهد ماند. اين بدان معناست كه شما احتمالاً همواره مبتلا به پرفشاري خون بوده‌ايد ولي از آن بي خبر بوده‌ايد. بارداري معمولاً باعث مي شود كه فشارخون در پايان سه ماهه اول و در طول سه ماهه دوم پائين رود؛ بنابراين فشار خون مزمن بطور موقت مخفي مي شود. اگر قبل از بارداري فشار خون خود را كنترل نكرده‌ايد و اولين معاينه دوران بارداري در اواخر سه ماهه اول صورت گرفته است ممكن است تا اواخر دوران بارداري متوجه افزايش فشارخون نشويد.

  • ایا امکان پریودی در ماه اول بارداری هست
  •  

    منبع:ninisite.com

    بارداری و زایمان راحت با…

    تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

    پرستاری از سالمند درمنزل/نازلترین قیمت

    بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

    مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

    ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

    درمان اختلالات جنسی توسط سکس تراپیست

    ترک اعتیاد و سم زدایی بدن

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    پاسخ سوالات زناشویی‌ را تلفنی دریافت کنید

    مشاوره و ارزیابی جنسی قبل از ازدواج

    آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

    محصولات فوق حرفه ای مراقبت از پوست و مو

    کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن

    مشاوره تلفنی طلاق

    درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

    بعضی از خانم‌ها قبل از بارداری فشارخون بالایی دارند و دارو مصرف می‌کنند

     

    اندازه‌گیری فشارخون خانم باردار در هر ویزیت کاملا ضروری است و طبیعی بودن آن یکی از عوامل مهم سلامت مادر و جنین محسوب می‌شود. توجه به میزان فشارخون مادر به ا‌ین دلیل است که افزایش غیرعادی فشارخون به سرعت شناسایی شود. از طرفی، علائم خطرناک دیگری هم وجود دارند که اگر با فشارخون بالا توام شوند، تهدید‌کننده حیات‌ مادر و جنین هستند. وقتی فشارخون بزرگ یا سیستول مساوی یا بیشتر از 140 و فشارخون کوچک یا دیاستول مساوی یا بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه باشد، پزشک متوجه می‌شود بیمار دچار افزایش فشارخونی است که نیاز به کنترل دارد. البته برای تایید افزایش فشارخون، باید 6 ساعت بعد فشارخون بیمار دوباره اندازه گرفته شود و در صورتی که باز هم مقدار 90/140 تکرار شود، بارداری پرخطر محسوب خواهد شد. مبتلایان به فشارخون می‌توانند باردار شوندبعضی از خانم‌ها قبل از بارداری فشارخون بالایی دارند و دارو مصرف می‌کنند. این افراد می‌توانند باردار شوند ولی حتما باید تحت‌نظر پزشک باشند چون احتمال اینکه بارداری باعث تشدید فشارخون شود، وجود دارد. در این افراد احتمال سوار شدن مسمومیت بارداری روی فشارخون بالا، زیاد است. مسمومیت بارداری با دفع پروتئین یا آلبومین از کلیه‌ها همراه است. در این مواقع خطر بیمار را تهدید می‌کند و حتما برای کنترل شرایط، بیمار باید در بیمارستان بستری شود.فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری در همه خانم‌های باردار مشاهده نمی‌شود. به‌طور کلی، بدن خانم‌های باردار از نظر فیزیولوژی دچار تغییرات زیادی می‌شود که خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد ولی در بعضی از خانم‌ها تغییرات ایجادشده به‌گونه‌ای است که فشارخون از حد طبیعی بیشتر می‌شود.عوامل افزایش فشارخون در بارداریوزن زیاد، سابقه فامیلی افزایش فشارخون، بارداری در سنین بالا به‌خصوص بعد از 35 سالگی، بارداری در سنین خیلی پایین، ابتلا به بیماری دیابتیک (دیابت احتمال بروز فشارخون مزمن و مسمومیت بارداری را زیاد می‌کند.) و بارداری شکم اول خانم‌ها را مستعد ابتلا به فشارخون بالا می‌کنند.فشارخون بالا در بارداری قابل‌پیشگیری است!فشارخون بالا یا مسمومیت بارداری ممکن است در فردی که هیچ یک از عوامل خطر را ندارد، دیده شود ولی افرادی که یکی از عوامل خطر ذکرشده را دارند باید قبل از بارداری نسبت به رفع یا کنترل آن اقدام کنند. خانم‌ها بهتر است بارداری را به تعویق نیندازند. بهترین سن برای بارداری قبل از 35 سالگی است. البته بارداری قبل از 18 سالگی اصلا توصیه نمی‌شود.خانم‌‌های باردار باید تا ماه هفتم بارداری هر ماه یکبار برای کنترل‌ و بررسی سلامت خود و جنین به پزشک مراجعه کنند. بعد با نظر پزشک معاینات به هر 2 هفته یکبار و در ماه آخر بارداری به هر هفته یکبار می‌رسد، ولی در خانم‌هایی که فشارخون بالا دارند یا اضافه وزن غیرعادی در آنها دیده می‌شود شاید لازم باشد با نظر پزشک دفعات معاینات افزایش یابد. (اضافه وزن زیادی نیز عامل هشداردهنده‌ محسوب می‌شود) در مواقعی که خطر زیاد سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کند، ممکن است پزشک بارداری را زودتر از موعد خاتمه دهد.تاثیر فشارخون روی سلامت مادر و جنینفشارخون زیاد ممکن است روی سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد. از عوارض دیگر فشارخون بالا و مسمومیت بارداری می‌توان به کاهش مایع آمنیوتیک و زایمان زودرس اشاره کرد. خطرهای زیادی هم مادر را تهدید می‌کند، به‌خصوص در مسمومیت بارداری طول‌کشیده احتمال تاری دید، سردرد، درد در ناحیه معده، اختلالات کبدی، خونریزی دستگاه گوارشی، اختلالات انعقادی و کاهش پلاکت، تشنج، خونریزی مغزی و مرگ وجود دارد.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

     

    فشارخون زیاد ممکن است روی سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد

     اجتناب از غذاهای پرنمکبعضی از تحقیقات نشان داده تغذیه تاثیر چندانی در پیشگیری از فشارخون در بارداری و مسمومیت بارداری و… ندارد، ولی تجربه نشان داده مواد مغذی شور و پرنمک می‌توانند باعث افزایش فشارخون در بارداری شوند. رژیم غذایی ایرانی‌ها حاوی نمک فراوانی است و توصیه به همه اقشار جامعه از کودک تا مرد و زن و… این است که میزان مصرف نمک را محدود کنند. خانم‌های باردار علاوه بر کم‌نمک کردن غذاهای خود باید مراقب اضافه وزنشان در طول دوران بارداری باشند و اگر هم دچار اضافه وزن هستند، قبل از بارداری نسبت به کاهش آن اقدام کنند. بیماری دیابت نیز باید کنترل شود. مطالعات نشان داده افرادی که لبنیات و کلسیم کافی استفاده می‌کنند، کمتر دچار افزایش فشارخون بارداری می‌شوند. اگر خانم باردار به‌دلیل مشکلات گوارشی نمی‌تواند از لبنیات استفاده کند باید مکمل کلسیم مصرف کند.فشارخون بعد از بارداری؛ افزایش یا کاهش؟فشارخون بالای مادرانی که دچار مسمومیت بارداری هستند به فاصله چند روز بعد از زایمان یا حداکثر بعد از 6 هفته به حد طبیعی برمی‌گردد. تا 2 ماه بعد از زایمان فشارخون مادر باید کنترل شود، اما در بعضی از مادران این اتفاق نمی‌افتد. زنانی که سن بالایی دارند، چاق هستند و سابقه فشارخون خانوادگی در آنها وجود دارد، بیشتر در معرض فشارخون مزمن هستند. درصورتی که 6 هفته بعد از زایمان فشارخون به حد طبیعی برنگردد و در حد 90/140 بماند این فرد، بیمار مبتلا به فشارخون مزمن محسوب می‌شود و احتمال تکرار فشارخون بالا در بارداری و بیماری پره‌اکلامپسی در او افزایش پیدا می‌کند. همچنین احتمال اینکه خواهر این بیمار در بارداری دچار مشکلات مشابه شود، وجود دارد.افت فشارخون هم داریمافت فشارخون هم در خانم‌های باردار زیاد مشاهده می‌شود ولی خطر آن مانند افزایش فشارخون نیست. بعضی از خانم‌ها در 3 ماهه اول به‌دلیل تهوع و استفراغ نمی‌توانند مایعات کافی استفاده کنند و ممکن است دچار افت فشارخون ناشی از کمبود مایعات بدن شوند. در این مواقع برای کاهش تهوع و استفراغ رژیم غذایی باید تغییر کند؛ خوردن ادویه‌جات، نوشابه‌های گازدار و غذاهای پرچرب و سنگین ممنوع است. اواسط بارداری هم افت فشارخون مختصری وجود دارد؛ یعنی ممکن است حدود 10 تا 20 میلی‌متر جیوه کاهش یابد که طبیعی است و مشکل زیادی برای خانم‌های باردار ایجاد نمی‌کند، فقط ممکن است در تغییرات وضعیتی یعنی از حالت خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده دچار مشکل شوند. این افراد ممکن است در اثر افت فشارخون ناگهانی دچار سیاهی رفتن چشم‌ها و سرگیجه شوند. مصرف مایعاتی مانند شیر، آبمیوه و غذاهای مایع کمک می‌کند میزان مایع خون نیز افزایش یابد و به دنبال آن فشارخون بالاتر برود.منبع: هفته نامه سلامت

    مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال

    ترک اعتیاد و سم زدایی بدن

    ترک سیگار آسان با هیپنوتیزم!

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

    درمان اختلالات جنسی توسط سکس تراپیست

    مشاوره و ارزیابی جنسی قبل از ازدواج

    خاص ترین باغ رستوران فشم برای دورهمی ها

    کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن

    رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی

    باغ رستوران باصفا وتوریستی/تنوع غذایی عالی

    هوشمند سرمایه گذاری کنید

    ارسال محرمانه محصولات جنسی

    چطور سیگار را ترک کنیم؟

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    آشنایی با فرایند تخمک‌گذاری و علائم آن کمک می‌کند تا بتوانید با دقت بیشتری زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید و زمان‌های مناسب برای باروری را تشخیص…

    واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

    ملاقات‌های منظم با پزشک در دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردارند. انجام منظم مراقبت‌های بارداری می‌تواند از بروز عوارض بارداری و زایمان به شکل…

    شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع نشانه‌های زایمان تا خارج شدن نوزاد ممکن است نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این نشانه…

    بعد از زایمان مسئلۀ مهمی مثل خوردن غذا‌هایی که به شما انرژی لازم را بدهد وجود دارد. خوردن غذا‌های سالم به صورت روزانه، انرژی شما را که احتمالاً بعد…

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    یکی از سؤالات تمام مادران این است که قطرهٔ آهن را از چه سنی باید به کودک داد؟ در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق…

    برای سیسمونی نوزادتان ممکن است خیلی وسایل و لوازم یا چیزها تهیه کنید که بعدها ببینید به کارتان نمی‌آید اما تخت نوزاد جزء این موارد نیست، چون ممکن…

    کتاب خواندن سن و زمان ندارد و هیچ‌وقت برای سوق دادن بچه‌ها به سوی کتاب زود نیست. اما در مورد کودکان نوپا، فعلاً هدف این است که به شکل غیرمستقیم…

    سرپیچی کردن از والدین و گوش نکردن به حرف‌های شما یکی از رفتارهای معمول کودکان خردسال است. اولین نقطهٔ آغاز برای یافتن راه‌حل هم این است که بدون…

    یکی از سؤال‌هایی که والدین می‌پرسند این است که چرا گاهی دهان کودکشان بوی بدی می‌دهد؟ در این مطلب می‌توانید با نکات مهمی در رابطه با بوی بد دهان در…

    کودکان می‌توانند به سرعت متحمل آسیب‌های کوتاه‌مدت و درازمدت آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی شوند. بنابراین، ایمن نگه داشتن کودک در آفتاب بسیار مهم است. اما…

    لیوان مخصوص کودک می‌تواند کمکی برای فرایند انتقال کودکتان از شیر خوردن سینه یا شیشه‌شیر به یک لیوان معمولی باشد. لیوان مخصوص کودکان شیرخوار انواع و…

    فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع فشار خون حاملگی می‌تواند خطرهایی برای سلامت مادر و جنین داشته باشد. در این مطلب می‌توانید با فشار خون حاملگی، تأثیر آن در سلامت مادر و کودک و راه‌های کنترل آن آشنا شوید.

    اندازه‌گیری فشار خون و نشان دادن مقادیری بیشتر از ۱۴۰ روی ۹۰ را فشار خون بالا می‌گویند. فشار خون بالا معمولاً علائم قابل تشخیصی ندارد، مگر در مواردی که فشار خون خیلی بالا باشد. درصورتی‌که فشار خون مادر بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری، در چند بار اندازه‌گیری توسط پزشک بالا باشد، پزشک برای بررسی احتمال مسمومیت حاملگی یا پره‌اکلامپسی، یک آزمایش ادرار تجویز خواهد کرد. پره‌اکلامپسی یک بیماری جدی است که طی آن در میانۀ بارداری، فشار خون افزایش می‌یابد و وجود پروتئین در ادرار، اختلالات کبد و کلیه، سردرد یا تغییرات بینایی رخ می‌دهد. درصورتی‌که علائم پره‌اکلامپسی وجود نداشته باشد و فقط مادر فشار خون بالا داشته باشد، پزشک تشخیص فشار خون حاملگی خواهد داد. اگر مادر قبل از دوران بارداری نیز فشار خون بالا داشته یا پیش از هفتۀ ۲۰ بارداری دچار آن شده باشد، دارای فشار خون مزمن است که با فشار خون حاملگی متفاوت است. زنانی که شرایط زیر را داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون حاملگی خواهند بود:

    در بیماری فشار خون حاملگی، هرچه فشار خون بالاتر باشد یا در هفته‌های زودتری اتفاق بیفتد، خطرهای بیشتری برای سلامت مادر و جنین به وجود می‌آورد. خوشبختانه بیشتر زنانی که دچار فشار خون حاملگی می‌شوند، تنها یک حالت خفیف از این بیماری را تجربه می‌کنند و معمولاً در اواخر بارداری نیز دچار آن می‌شوند. این افراد با این که احتمال کمی وجود دارد که نیاز به القای زایمان یا سزارین داشته باشند، معمولاً شرایط عادی دارند و می‌توانند بارداری طبیعی خود را ادامه دهند. مادرانی که به فشار خون حاملگی مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به پره‌اکلامپسی در ادامۀ بارداری یا بعد از زایمان قرار دارند. درصورتی‌که فشار خون حاملگی پیش از هفتۀ ۳۰ شروع شده باشد، احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی بسیار بیشتر خواهد بود.

    در صورت داشتن علائم پره‌اکلامپسی مانند تورم، افزایش وزن ناگهانی، سردرد مداوم یا شدید، تغییر در بینایی، درد بالای شکم، حساسیت به لمس، تهوع و استفراغ یا علائم جدا شدن زودرس جفت مانند لکه‌بینی یا خونریزی واژینال، حساسیت به لمس و درد رحم را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. همچنین ابتلا به فشار خون حاملگی، مادر باردار را در معرض خطر برخی دیگر از عوارض بارداری مثل محدودیت رشد داخل رحمی، تولد زودرس و مرگ جنین در رحم قرار می‌دهد. در صورت ابتلا به فشار خون حاملگی، پزشک با توجه به این خطرها، مادر و کودک را به دقت تحت نظارت قرار خواهد داد.

    از آنجا که فشار خون بالا می‌تواند در جریان خون جفت تأثیر بگذارد، اگر فرد مبتلا به فشار خون حاملگی باشد، پزشک برای اطمینان از سلامت و رشد کودک و همچنین بررسی مقدار مایع آمنیوتیک، سونوگرافی و آزمایش پروفایل بیوفیزیکال را تجویز خواهد کرد. درصورتی‌که پزشک مشکلی را در سونوگرافی مشاهده کند، ممکن است برای بررسی بیشتر، آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی داپلر را تجویز کند تا جریان خون در بدن نوزاد با دقت بیشتری برسی شود. همچنین پزشک برای تحت نظر داشتن احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی، مجموعه‌ای از آزمایش‌های خون و ادرار را تجویز خواهد کرد. ممکن است لازم باشد دو بار در هفته، فشار خون مادر باردار اندازه‌گیری ‌شود و هر هفته آزمایش خون انجام شود.

    این آزمایش‌ها کمک خواهد کرد که در صورت ابتلا به پره‌اکلامپسی، پزشک هرچه سریع‌تر آن را تشخیص دهد. همچنین برای بررسی سلامت جنین، به صورت دوره‌ای ممکن است سونوگرافی و تست بدون استرس درخواست شود. مدیریت و کنترل بیماری توسط پزشک پس از تشخیص، با میزان بالا بودن فشار خون شما، چگونگی وضعیت سلامت و رشد کودک و این که چه مدت از بارداری‌تان گذشته در ارتباط است. پزشک ممکن است فرد را به یک پزشک متخصص در زمینۀ بارداری‌های پرخطر ارجاع دهد.

    اگر بیماری قبل از هفتۀ ۳۷ تشخیص داده شود، فشار خون به میزان زیادی بالا نباشد و وضعیت جنین نیز مناسب باشد، ممکن است به مادر استراحت داده شود و از فعالیت زیاد منع شود. در این حالت از مادر خواسته می‌شود تا فشار خون خود را تحت کنترل قرار دهد. همچنین لازم است به صورت مرتب، ملاقات‌هایی را با پزشک داشته باشد تا آزمایش‌های لازم برای بررسی وضعیت مادر و جنین انجام شود. اگر فشار خون به شدت بالا باشد؛ فشار خون ۱۶۰ روی ۱۱۰ یا بالاتر، پزشک ممکن است دارویی برای کاهش فشار خون تجویز کند و تا زمان زایمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود داشته باشد.

    اگر بارداری هنوز به هفتۀ ۳۴ نرسیده باشد، پزشک ممکن است داروی کورتیکواستروئیدها را به منظور تسریع رشد ریۀ کودک و سایر اندام‌ها تجویز کند. اگر شرایط بدتر شود، وضعیت کودک در درون رحم مناسب نباشد یا اگر ۳۷ هفته یا بیشتر از بارداری گذشته باشد، ممکن است با توجه به شرایط، پزشک نیاز به القای زایمان یا سزارین را تشخیص دهد؛ حتی اگر کودک هنوز رشد کافی نکرده باشد. علاوه بر این، ممکن است پزشک از شما بخواهد با شمارش روزانۀ ضربات جنین، حرکات او را تحت نظر بگیرید که یک روش خوب برای بررسی سلامت کودک در فواصل بین قرار ملاقات‌ها با پزشک است. این نکته را نیز بدانید که ضربات کودک را شمارش کرده یا نکرده باشید، اگر متوجه شوید که کودک کمتر از قبل حرکت می‌کند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

    پس از زایمان، فشار خون مادر برای مشاهدۀ علائم فشار خون بالا یا پره‌اکلامپسی به دقت تحت نظر قرار می‌گیرد. لازم است فشار خون تا ۱۲ هفته بعد از زایمان تحت کنترل باشد. چند هفته پس از زایمان، معمولاً فشار خون به سطح طبیعی بازمی‌گردد. اگر مادر در این مدت، هر یک از علائم پره‌اکلامپسی را داشت، باید به پزشک مراجعه کند. در برخی زنان نیز فشار خون همچنان بالا می‌ماند. اگر بعد از سه ماه از زایمان، فشار خون هنوز بالا باشد، فرد دچار فشار خون مزمن است. بارداری معمولاً باعث می‌شود که فشار خون در پایان سه ماهۀ اول و بیشتر در سه ماهۀ دوم کاهش یابد که این امر به طور موقت، فشار خون مزمن را پنهان می‌کند، زیرا فشار خون در پایان سه ماهۀ دوم به سطح طبیعی خود بازمی‌گردد.

    پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

    پره‌اکلامپسی پس از زایمان یک بیماری نادر است که با فشار خون بالا و پروتئین اضافی در ادرار مادران، در فاصلۀ زمانی کوتاهی پس از زایمان تشخیص داده می…

    جفت در دوران بارداری هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش قند خون مادر شود. در حالت عادی، لوزالمعده برای کنترل این افزایش به اندازۀ…

    تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

    مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

    © کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

    در ماه هفتم بارداری سه ماهه سوم حاملگی آغاز شده است و در حال حاضر شما بیشتر مسیر را طی کرده اید و فقط چند هفته برای زایمان شما باقی مانده است.

    به گزارش خبرگزاری موج، ماه ششم بارداری که در (راهنمای کامل ماه ششم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه ششم بارداری بدانند) خوانید به پایان رسید و وارد ماه هفتم بارداری شدید.

    در ماه هفتم بارداری ترشحات واژن تقریبا سفید و غلیظ می‌ شود و سینه‌ ها شروع به نشت آغوز می‌کند. سوزش سر دل در این ماه بسیار رایج است. نوزاد در حال رشد، بر دیافراگم، کبد،‌ معده و روده فشار می‌آورد و اضافه وزن می‌تواند حتی کمردرد هم ایجاد کند. کودک ریه‌های شما را هم تحت‌فشار قرار داده و باعث احساس تنگی نفس می‌شود. احساس درد ممکن است در قفسه سینه و لگن خاصره نیز وجود داشته باشد.

    برای حفظ سطح انرژی و افزایش استقامت هنگام زایمان باید مراقب تغذیه و ورزش‌تان باشید. فعالیت‌های فیزیکی مانند شنا در اواخر دوران بارداری بسیار مناسب است هرچند نباید این فعالیت بیش از حد باشد. 

    مسافرت در این ماه به هیچ عنوان جایز نیست و معمولا هیچ پزشکی گواهی پرواز به مادری که 7ماهه باردار است، نمی‌دهد. 

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    این ماه در عین اینکه می‌تواند ماهی پر از آرامش برای مادر و کودک باشد، ممکن است شما را نگران کند که نکند زایمان زودرس داشته باشید.

    علائم و نشانه‌های زایمان زودرس

    در هفته 27 بارداری وزن سالم حدود 7 تا 13 کیلوگرم است. اگر افزایش وزن در هر هفته بیش از 1 کیلوگرم  باشد، پزشک کاهش سرعت را توصیه می کند. اگر دوقلو باردار هستید، احتمالا وزن بیشتری حدود 13 تا 20 کیلو خواهید داشت. در هفته 27 بارداری ضربات شدیدی را حس می کنید. 

     تغییراتی که در این هفته در بدن اتفاق می افتد عبارتند از : 

    درد در قفسه سینه و تنگی نفس باعث ترسیدن شما می شود. اما نگران نباشید. این مسئله به خاطر بزرگ شدن رحم و کشیده شدن قفسه سینه است.

    – جنین با سرعت زیادی در رحم رشد می کند. با رشد جنین و رحم فضای لازم برای ریه ها کم می شود. گاهی در هنگام انجام فعالیت های ساده دچار تنگی نفس می شوید. آرام باشید و نفس عمیق بکشید.

    – اندازه شکم به قدری است که می توانید به راحتی وظایف روزانه را انجام دهید و به راحتی بخوابید.

    – پوست شما کشیده می شود و به زودی احساس خارش در پوست خواهید داشت. سعی کنید پوست را مرطوب نگه دارید و لباس هایی نپوشید که باعث خارش بیشتر پوست شوند.

    – از حمام آب داغ اجتناب کنید و از صابون هایی که پوست را خشک می کنند استفاده نکنید.

    – در هنگام بیداری به قدری خسته هستید که دوست دارید باز هم بخوابید. اما هنگامی که دراز می کشید نمی توانید بخوابید. بهترین راه در این شرایط بلند شدن و انجام کاری است که باعث خوابیدن شما شود. دراز کشیدن همیشه به شما کمک نمی کند.

    رشد رحم

    تغییر در حجم خون

    خواب ها

    اعصاب

    کوبیده شدن دنده ها

    احتمال درد زایمان زودرس

    در هفته بیست و هفتم بارداری رشد و افزایش وزن کودکتان ادامه دارد. پلک هایش را قادر است باز و بسته کند. پوست فرزندتان هنوز هم خیلی نازک و چروکیده است. هرچه فرزندتان بیشتر رشد کرده و چربی زیرپوستی انباشته تر میشود، وریدها کمتر قابل رویت هستند و بدن فرزندتان پرتر می شود.

    شما احتمالا دردهای عضلانی را تجربه خواهید داشت که در ناحیه ساق پا احساس می‌کنید. علت این مشکل رشد رحم است که با افزایش حجم آن رگ‌های تحتانی که به قلب منتهی می‌شوند و به عصبی که از بالاتنه به سمت پا می‌رود فشار وارد می‌کند این فشار باعث گرفتگی عضلات پا می‌شود.                              

    انقباضات رحمی خفیف بدون درد و پراکنده با فواصل نامنظم است که به‌تدریج منظم می‌شود. معمولا به این دردها، دردهای کاذب هم گفته می‌شود (درد های واقعی و کاذب زایمان را بشناسید). این دردها را ممکن است در هنگام قدم زدن حس کنید، قدم زدن از باز شدن دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

    سوز سر دل از شایع‌ترین مشکلات اواخر سه ماه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری است. این مشکل به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده است. بر اثر ترشح پروژسترون بر دستگاه گوارش این امر باعث کاهش روند تخلیه غذا در معده می‌شود و بنابراین غذاها در معده جمع می‌شود و فشار معده بالا می‌رود و ممکن است مقداری اسید معده وارد مری شود که این فرایند احساس سوزش در ناحیه مری به نام سردل را موجب می‌شود. این ناراحتی گاهی احساس قلب درد را هم در شما ایجاد می‌کند.

    بسیاری از متخصصان می گویند که پس از سه ماهه اول بارداری، استفاده از رنگ مو و ابرو کاملاً  نا به جا است، زیرا مواد شیمیائی آن می توانند از طریق پوست وارد خون شده و آن را مسموم کنند، هر چند که مدت قرار داشتن آن روی پوست کوتاه باشد. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، قبل از آن حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    هم زمان که به 3 ماه سوم بارداری نزدیک می‌شوید، باید به اضافه وزن خود نیز دقت کنید. باید مواد غذایی انتخاب کنید که برای شما و رشد کودک‌تان مناسب باشد.

    ورزش‌ های منظم و مستمر در طی دوران بارداری شما را سر حال نگه می دارد، اما ممکن است برای عده ای از خانم‌های باردار که مشکلات یا عوارض دوران بارداری دارند، مشکل ساز شود. در صورت داشتن فشار خون بالا، قبل از انجام هر ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. خانم‌هایی که به هر دلیلی انتظار وضع حمل زود هنگام را دارند نیز باید در ورزش کردن دقت کنند، زیرا ممکن است برای آن‌ها مشکل ساز شود. ورزش، برای خانم‌هایی که در این دوره از بارداری دچار خونریزی‌های رحمی هستند نیز ممکن است مناسب نباشد.

    همانطور که بچه رشد میکند به رحم فشار می آورد و رحم نیز رشد نموده و به سمت بالا می آید بنابراین ممکن است در این هفته از بارداری کمی احساس تنگی نفس داشته باشید ولی دلیل آن فشاری است که رحم به ریه های شما وارد می آورد. بنابراین از انجام کارهایی که به اکسیژن زیاد نیاز دارد می بایست اجتناب نمایید. چرا که در این صورت اکسیژن مورد نیاز شما و کودکتان بدرستی و به اندازه تولید نخواهد شد.

    اکنون شکم شما 8 سانتی‌متر بالاتر از ناف شما قرار گرفته است و به همین خاطر، به مجاری بین کلیه ها و مثانه فشار وارد شده و باعث می شود که قدرت دفع ادرار شما کاهش یابد. علاوه بر آن، هورمون‌هایی مانند پروژسترون باعث می شود که باکتری‌هایی مانند ، E. coli به سختی از بدن شما دفع شوند که این اتفاق احتمال ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را بیشتر می کند.

    در این هفته ممکن است سینه‌های شما شروع به تولید آغوز کند. (آغوز نخستین مرحله از شیرمادر است که تا چند روز بعد از زایمان ترشح می‌شود و بهترین ماده غذایی است که نوزاد می‌تواند آن را دریافت کند.)

    این هفته اندازه شکم- فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم باید حدود 26 تا 30 سانتیمتر باشد. از طرف دیگر برای زنان در هفته 28 بارداری با دوقلو، معمولا اندازه شکم اندازه گیری نمی شود.

    پزشکان توصیه می کنند شمارش ضربات جنین را از هفته 28 بارداری شروع کنید. در اینجا چگونگی انجام این کار تعیین شده است: زمان خاصی را در روز انتخاب کرده و تایمر را تنظیم کنید. ببینید چه مدت طول می کشد تا حرکات جنین به 10 برسد – باید کمتر از دو ساعت باشد. روز بعد در همان زمان ، همین کار را انجام دهید. هر روز این عدد را ثبت کنید تا متوسطی برای جنین پیدا کنید.

    اگر فرزندتان پسر است بیضه هایش در هفته 28 بارداری شروع به پایین آمدن میکند که نزول مینامند. از این هفته به بعد جنین شما باهوش‌تر می‌شود. مغز او که تا حالا صاف بوده تغییر شکل می‌دهد. شیارها و برجستگی‌هایی بر روی مخ پدید می‌آید که این شیارها در نهایت با تکامل در هفته های‌آینده چین‌خوردگی‌های مغز را ایجاد می‌کنند. با این تغییرات حجم بافت‌های مغز جنین هم افزایش می‌یابد. مغز جنین تنفس‌های او را کنترل و او دمای بدنش را تنظیم می‌کند.

  • دستور پخت خوراک لوبیا چیتی
  • حقایقی در مورد فرزند شما در هفته 28 بارداری

     علت سردرد معمولا در سه ماه سوم بارداری یا فشار خون بالاست یا پروتئین زیادی از خون شما دفع می‌ شود. البته سردردها می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. در زیر به چند راهکار برای کاهش سردردهای این دوران اشاره شده است:

    شما بیست و هشتمین  هفته بارداری خود را به اتمام می‌رسانید. در این دوره مهم است که مراقب خود و فرزندتان باشید. سعی کنید اسنک‌های سالم و مقوی را در رژیم غذایی خود جای دهید. 

    در هفته بیست و نهم بارداری ماهیچه ها، شش و ریه نی نی شما در مسیر تکامل قرار دارد. سر رشد می کند تا اتاقی برای توسعه هر چه بیشتر مغز ایجاد نماید.

    در این زمان معنی بارداری و بزرگ شدن شکم را متوجه می شوید. از هفته بیست و نهم تا زمان زایمان، جنین دو برابر می شود. بنابراین برای رشد بیشتر شکم خود را آماده کنید. 

    در هفته 29 بارداری وزن افزایش یافته معمولا حدود 8.5 تا 11 کیلوگرم است. برای زنان دوقلو، افزایش وزن حدود 10 تا 17 کیلوگرم است. اگر اندازه شکم را در هفته 29 بارداری حساب کنید، متوجه می شوید که بالای رحم حدود 3.5 تا 4 اینچ بالای ناف است.

    همچنین تعداد زیادی لگد در شکم در هفته 29 بارداری حس می کنید.

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری

    اگر حرکت نوزاد را حس نکردید و نگران شدید، کمی آب یخ بخورید، موزیک پخش کنید، یا برای ماساژ به پهلو دراز بکشید. یکی از این فعالیت ها باید کودک را بیدار کند. 

    ممکن است درهفته 29 بارداری متوجه ضربان و چرخش های بزرگی شوید که از نظر کیفیت با ضرباتی که قبلا حس می کردید متفاوت باشد. به دلیل اینکه سر فرزندتان پائین است ممکن است ضربات را در بالای رحم که ناشی از حرکت پاهای کوچک فرزندتان باشد احساس کنید. فرزندتان در حال تولید نیم لیتر ادرار در روز می باشد. 

    سندروم پای بی قرار بیماری است که در آن احساس ناخوشاندی و آزاردهنده‌ای مثل مور مور شدن یا حرکت حشره روی پا تجربه می‌کنید احساسی که شما را از خوابیدن باز می‌دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور می‌کند. این مشکل باعث می‌شود بخواهید مدام پایتان را حرکت دهید. این حالت‌ها اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن، کشیدن پا یا حالت خزیدن توصیف می‌شوند.

    حرکت دادن پا حداقل برای مدتی کوتاه باعث بهبودی این احساس می‌شود. این مشکل معمولا هنگام شب و هنگامی که سعی در شل کردن پا برای خواب دارید، پیش می‌آید. ماده ای به نام دوپامین از علت های این مشکل شناخته می‌شود که با تجویز دارویی دوپامین حل می‌شود.

    در صورت مشاهده هریک از این موارد در هفته 29 بارداری سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.

    از خوردن سرخ کردنی و بستنی بپرهیزید. ویتامین C  به بدن شما برای تولید بافت‌هایی که رگ های خونی را ترمیم و از آنها نگهداری می‌کند، کمک می‌کند و وجود آن هنگامی که بدن شما پس از زایمان روند ترمیم را آغاز می‌کند، لازم است.

    در هفته سی ام بارداری نوزاد شما تقریباً 1.4 کیلوگرم وزن دارد این در حالی است که شاید شما درگیر نوسانات خلقی، وسواس در ظاهر جدید خود و خستگی های بدنی و فکری باشید.

    اکنون شما باید بتوانید حرکات کودک خود را به خوبی حس کنید. به ضرباتی که کودکتان با آرنج یا پایش می زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیت کودکتان کم شده است به پزشک خود خبر دهید.

    شکمتان با بزرگ شدن جنین در حال تغییر است. زمانی که سر فرزندتان رو به پایین قرار میگیرد ممکن است متوجه تغییر شکل شکمتان شوید.  اگر شکمتان میخارد با یک مرطوب کننده خوب آن را ماساژ دهید.

    مجموع افزایش وزن هفته 30 بارداری باید حدود 8 تا 11 کیلوگرم باشد. با این حال، اگر دوقلو باردار هستید، ممکن است بیشتر از 11 تا 18 کیلوگرم باشد. ارتفاع طول سرویکس یا دهانه رحم باید حدود 28 تا 32 سانتیمتر باشد.

    کودکتان در هفته سی ام نیز در حال رشد است. اگر چه اندام جدیدی در حال رشد نیست ولی آماده زایمان میباشد. تکامل ریه اخرین چیزی است که رخ میدهد. چشم فرزندتان باز است و مژه ها در حال طویل شدن هستند. سایر تغییرات شامل: 

    در طول هفته 30  بارداری وضعیت کودک هنوز هم سر به بالا است.  مایع آمنیوتیک در جنین هفته 30 هنوز به 1000 سی سی نرسیده است اما در این مایع شناور است و به نظر می رسد جنین در این نقطه گیر کرده است اما هنوز هم می تواند حرکت کند. 

    دوره نه چندان خوشایند بارداری در سه ماهه سوم نمایان می‌شود. تکرر ادرار، متورم شدن پاها، حساس شدن بواسیر، کمردردهای ناگهانی که شوکه کننده است و همین طور ترش کردن معده، از جمله موارد قابل انتظار است. جای تعجب نیست که اخیراً دچار کم خوابی شوید، بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که بی خوابی در زمان بارداری برای آماده کردن شما برای دوره پس از زایمان است. 

    خون‌ریزی: لکه‌های خون در هفته 30  بارداری ممکن است علامتی از یک مشکل جدی باشد از جمله:

    نوعی چربی با نام اختصاری DHA وجود دارد که برای پرورش مغز و بافت ‌های عصبی بسیار مفید است. این نوع چربی در روغن تخم کتان، روغن گردو  و همچنین در ماهی‌ های چرب، مانند سالمون نیز به وفور یافت می شود. از روغن گردو می توانید برای سالاد استفاده کنید. این روغن باید جایگزین روغن های مصرفی باشد. مصرف ماهی را فراموش نکنید اما مطلع باشید که تنها مجازید دو وعده در هفته مصرف کنید. در کل هفته ای 340 گرم از مواد غذایی دریایی می توانید استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید:

    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری
    فشار خون نرمال در ماه هفتم بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *