عکس گیاه خشک شده خار مریم

دوره مقدماتی php
عکس گیاه خشک شده خار مریم
عکس گیاه خشک شده خار مریم

خار مریم که به نام های مارتیغال، خار انگلیسی، خار اسکاتلندی و خار مقدس هم شناخته می شود یکی از بهترین گیاهان دارویی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به سم زدایی کبد و کاهش التهاب بدن کمک کرده و برای بهبود هضم غذا مفید می باشد.

جالب است بدانید قرص لیورگل که برای درمان کبد چرب تجویز می شود از عصاره گیاه خار مریم تهیه می شود. در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید گیاه خار مریم و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

مقادیربالای آنتی اکسیدان های موجود در گیاه خار مریم به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت و رفع لکه های تیره پوستی کمک می کند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که سیلیمارین موجود در خار مریم از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به التهاب پوست و آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

گیاه خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و سیلیمارین که دارد یکی از از بهترین روش های طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی کبد از سموم، الکل و آفت کش هاست.

عکس گیاه خشک شده خار مریم

دوره مقدماتی php

در طب سنتی از خار مریم برای پیشگیری و درمان بیماری های کبد از جمله هپاتیت ویروسی حاد و مزمن، سیروز، یرقان یا زردی و اختلالات کیسه صفرا استفاده می شود.

مقادیر بالای سیلیمارین موجود در خار مریم که در واقع نوعی آنتی اکسیدان است به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به تومور و سرطان را کاهش می دهد.

مطالعات محققان دانشگاه مینه سوتا در سال 2007 نشان داده که خار مریم به مهار رشد سلول های سرطانی پروستات، پوست و پستان کمک می کند.

سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها از جمله سیلیمارین موجود در خار مریم به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند؛ یک مطالعه در سال 2006 نشان می دهد که مصرف خار مریم به مدت 4 ماه، میزان قند خون ناشتا و سطح انسولین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که کلسترول و مواد دیگر در صفرا زیاد شوند؛ گیاه خار مریم به پاک سازی و سم زدایی کبد و کیسه صفرا کمک می کند به همین دلیل گفته شده که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم به بهبود عملکرد کیسه صفرا کمک کرده و با پاک سازی و سم زدایی آن، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

تحقیقات اولیه در سال 2016 نشان داده که سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم می تواند باعث لاغری و کاهش وزن در افراد شود، اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد.

بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که دمنوش خار مریم به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند، اشتها را کاهش داده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

مطالعه ای در سال 2015 نشان داده که سیلیمارین موجود در خار مریم به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو که یکی از علل ابتلا به زوال عقل و آلزایمر است، کمک می کند.

دمنوش خار مریم دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز، نقرس، سردرد، میگرن و درد مفاصل را کاهش می دهد.

دم کرده خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به کاهش کلسترول خون و فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی را کاهش می دهد.

در طب سنتی از دمنوش خار مریم برای درمان معده درد، کاهش نفخ شکم، درمان یبوست و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

برگ و دانه خار مریم – 1 قاشق چای خوری
آب جوش – 1 فنجان
عسل طبیعی – 1 قاشق چای خوری

برگ و دانه های خشک شده گیاه خار مریم را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

دمنوش شما آماده است، یک قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کرده و بنوشید.

توصیه می شود که روزانه حداکثر تا 2 فنجان چای خار مریم را استفاده کنید.

هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر گیاه خار مریم بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

خار مریم در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود.

دمنوش خار مریم باعث کاهش قند خون می شود به همین دلیل استفاده ی آن توسط افراد مبتلا به دیابت که دارو مصرف می کنند می تواند باعث هیپوگلیسمی یا کاهش شدید قند خون شود.

خار مریم ممکن است با برخی از داروها، از جمله دارو های ضد آلرژی، داروهای ضد اضطراب و رقیق کننده های خون تداخل دارویی داشته باشد.

علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در خار مریم با برخی داروهای شیمی درمانی تداخل ایجاد می کنند.

طبیعت گیاه خار مریم گرم می باشد. گیاه خار مریم سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سیلیمارین است.

خار مریم (به انگلیسی : Milk thistle و با نام علمی : Silybum marianum ) یک گیاه گلدار از تیره کاسنیان و بومی مدیترانه بوده که بیش از 2000 سال پیش رشد کرده است. این گیاه بین 30 تا 200 سانتمیتر رشد می کند، ساقه های آن پنبه ای، برگ های آن خار دار مخروطی یا مستطیل شکل و گل های آن به رنگ قرمز یا بنفش می باشند.

بهترین میزان مصرف گیاه خار مریم به فرم های مختلف بین 20 تا 300 میلی گرم در روز می باشد.

عکس گیاه خشک شده خار مریم

منابع : organicfacts – draxe – medicalnewstoday

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مخاطبان

جستجو

 

 

عکس گیاه خشک شده خار مریم

خار مریم نام گیاهی دارویی است از خانواده گل‌ستاره‌ای‌ها. این گیاه خود رو بوده و در صحراهای ایران به عمل میآید. نام‌های دیگر این گیاه مارتیغال وخار علیص و (به عربی عکوب) هستند. خواص درمانی: ضدکبدچرب،صفراآور،مقدار املاح صفراوی را کم میکند،داروی مقوی برای کبدچرب،ضد سیروزکبدی،آنتی هپاتوتوکسیک. این گیاه به حالت خودرو و در ایران بیشتر در دره هراز، دشت مغان، مناطقی از خوزستان و کلاردشت می‌روید. خار مریم در درمان ناخوشی‌های گوناگون و از جمله بیماری‌های کبد مؤثر است. بخش‌های درمانی این گیاه دانه و برگ آن است. ترکیبات شیمیایی:میوه خار مریم حاوی ماده ای به نام سیلی مارین است. این ماده ترکیبی از فلاونوئیدهااست که از عصاره الکلی میوه های خشک شده استخراج میشود.چهار ماده شاخص موجود در این عصاره شامل سیلی بین(Silybin)، ایزو سیلی بین(Isosilybin)،سیلی کریستین(Silycristin)و سیلس دیانین(Silydianin)هستند. برگ‌های این گیاه حاوی ماده تلخ و مقوی است و برای درمان کاهش اشتها و نارسایی گوارشی مصرف می‌شود. درمان ناراحتی‌های کبد، کیسه صفرا، طحال، کولیک ناشی از سنگ‌های صفراوی و زردی از دیگر کاربردهای دانه آن است. اثرات محافظت کبدی خار مریم قادر است سمیت کبدی استامینوفن و داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد. در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد دیابت امکان افت شدید قند خون وجود دارد.

Health benefits thistle Milk thistle is a medicinal plant of the family name Glstarhayha. The plant itself and the action comes in the Iranian desert. Other names for this plant Martyghal Vkhar and Lys (Arabic Kvb) are. Health benefits: Zdkbdchrb, Sfraavr, reduces the amount of bile salts, for Kbdchrb aphrodisiac, anti Syrvzkbdy, anti-hepatotoxic. It is the case in most vehicles would lie in valleys, plains of the Magi, the areas of the province and Kalardasht go. Nakhvshyhay thistle to treat a variety of diseases, including liver cancer. Treatment of the seed plant and its leaves. Chemistry: The fruit contains a substance called thistle is silymarin. The compound of the alcoholic extract of dried fruit extract Flavnvyydhaast Myshvd.chhar material contained in this index includes slapped the extract (Silybin), ISO slapped between (Isosilybin), slapped Christine (Silycristin) and Syls Dyanyn (Silydianin) are. The leaves of this plant contain bitter tonic and is used to treat loss of appetite and digestive disorders. Treatment of diseases of the liver, gallbladder, spleen, jaundice, colic caused by gallstones and other applications of the seed. Milk thistle hepatoprotective effects and chemotherapy can reduce acetaminophen hepatotoxicity. If concomitant use of anti-diabetic drugs, there is the possibility of a sharp drop in blood sugar.

سازمان صدا و سیما

معاونت امور استان ها

شبکه مجازی نگاه

باشگاه مخاطبان نگاه

تلویزیون اینتر نتی

رادیو اینتر نتی

ورود به پرونده شخصی

سایت پژوهش های مرکز

صفحات ویژه

نقشه سایت

ارتباط با ما

انتقادها و پیشنهاد ها

سوال های متداول

روابط عمومی

خبرخوان کلی سایت

پخش زنده

آرشیو کلی

جذب ایده

فرکانس های پخش

جدول پخش هفتگی

خبر خوان موضوعی

خبر خوان کلی

برندگان

عکس گیاه خشک شده خار مریم

پخش زنده

آرشیو کلی

جذب ایده

فرکانس های پخش

جدول پخش هفتگی

خبر خوان موضوعی

خبرخوان کلی

برندگان

کلیه حقوق متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد. | هرگونه برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع است. | آخرین بروز رسانی : ۱۳۹۹/۰۵/۴

  • قیمت لیموزین ایران
  • پیاده سازی توسط شرکت سپهر افزار ایرانیان

    خارمریم بومی منطقه مدیترانه است. امروزه این گیاه در سرتاسر نقاط دنیا از اروپا تا آسیا و از آفریقا تا آمریکای شمالی، گسترده شده است. این گیاه تنومند معمولا در مناطق خشک و آفتابی رشد می‌کند. ساقه این گیاه در قسمت‌های فوقانی خود شاخه می‌دهد. برگ‌های این گیاه پهن و دارای خال‌ها یا رگه‌های سفید است. گلهای آن قرمز ارغوانی است. میوه آن ریز و پوستش سفت قهوه‌ای، لک دارو براق است. این گیاه به آسانی رشد می‌کند و در طول کمتر از یک سال، به سرعت به بلوغ می‌رسد.

    خارمریم به رفع علایم هپاتیت، سیروز و حالات التهابی کبد کمک می‌کند. این گیاه یکی از مهمترین گیاهان دارویی معروف به درمان اختلالات کبدی محسوب می‌شود. یونانیان باستان میدانستند که، خارمریم در درمان یرقان مفید است. پزشکان قرون وسطی از این گیاه در درمان ناراحتی‌های کبد استفاده می‌کردند. مادران شیرده نیز، از برگ آن برای افزایش شیر خود برای تغذیه کودکان استفاده می‌کردند.

    میوه خارمریم حاوی عنصر فعالی به نام «سیلی مارین» است. سیلی مارین، ترکیبی حفاظت کننده از کبد است. این عنصر سلول‌های کبد را که، در اثر مصرف الکل و یا سایر موادسمی آسیب دیده‌اند، ترمیم می‌بخشد. سیلی مارین مؤثرترین عامل خنثی کننده مسمویت مرگ بار ناشی از خوردن قارچ سمی است. عصاره استاندارد این گیاه می‌تواند در صورت مصرف ده دقیقه بعد از خوردن قارچ‌های مرگبار”، از مسمومیت پیشگیری کند. اگر قارچ سمی خورده‌اید یا هرگونه ماده سمی مصرف کرده‌اید، فورأ خود را به پزشک برسانید.

    فراورده‌های این گیاه از تخم‌های داخل میوه تهیه می‌شوند. تخمها حاوی ۱/۵ تا ۳ درصد سیلی مارین هستند. سیلی مارین، در واقع از گروهی از عناصر به نام «فلاون لیگناند» تشکیل شده است. مهمترین فلاون لیگنان همانا «سیلی مارین» ۲ است. سایر عناصر فلاون لیگناند موجود در سیلی مارین عبارتند از : ایزوسيلابين، دی هیدروسیلی بین، سیلی دیانین و سیلی چرستین.

    عکس گیاه خشک شده خار مریم

    شکل جدیدی از خار مریم به نام کمپلکس سیلی مارین – فسفاتیدیل کولین، نیز وجود دارد. این نوع ماده دارویی بهتر از خارمریم جذب بدن می‌شود. در آزمایشهای بالینی، این داروی جدید به تنهایی بهتر از سیلی مارین در درمان اختلالات کبد عمل کرده است. فسفاتیدیل کولین به عنوان عنصر اساسی در غشاء سلول به سیلی مارین کمک می‌کند، تا به راحتی به غشاء سلول بچسبد. این حالت از ورود و نفوذ مواد سمی به درون سلول‌های کبد جلوگیری می‌کند.

    نحوه مصرف بصورت کپسول‌های استاندارد تهیه شده از خارمریم خشک می‌باشد که هر کپسول حاوی حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلی گرم سیلی مارین است که مصرف روزانه سه بار توصیه شده است. دوز مصرفی توصیه شده از کمپلکس «سیلمارین۔ فسفاتیدیل کولین» عبارت است از مصرف روزی ۲ بار از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم.

    سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا، خارمریم را به عنوان یک مکمل غذایی منظور کرده است و از این رو هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. اگر طبق دستور مصرف، این گیاه دارویی را مصرف کنید، هیچ خطری وجود ندارد. گاهی اوقات این گیاه اثر ملین خفیف دارد، چنانچه چنین حالتی رخ دهد؛ مقداری از مواد فیبری نظیر قند، پسیلیوم، سبوس جو یا پکتین میل کنید.

    خارمریم را می توان در کنار سایر گیاهان دارویی، مکمل‌های غذایی و داروها مصرف کرد. باید از پزشک معالج خود، در خصوص میزان مصرف خارمریم، در صورت ابتلا به اختلال و ناراحتی کبد یا هر نوع وضعیت درمانی حاد سؤال کنید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    دیدگاه

    تمامی حقوق مادی و معنوی برای وب‌سایت آیدانا محفوظ می‌باشد.

    سبد خرید شما خالی است.

    اهواز-ایرنا-گرم شدن تدریجی هوا و بالا رفتن دما در باغملک و خشک شدن بوته‌های خار مریم، مشکلات بسیاری را برای مردم این شهر ایجاد کرده است که رفع آنها دقت نظر و اقدام مسئولین را می طلبد.

    به گفته کارشناسان  “سیلیمارین” موجود در خار مریم برای درمان مشکلات کبدی توصیه می‌شود و برخی افراد معتقدند این گیاه می‌تواند کلسترول خون را نیز کاهش دهد و به کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند اما رشد بی رویه این گیاه خود رو، در محیط شهری باغملک، مشکلات بسیاری را برای مردم این شهر ایجاد کرده است.

    مصطفی از ساکنان خیابان ۱۳ آبان باغملک در باره رشد این گیاه در کنار منزل مسکونی خود گفت: زمین‌های پشت خانه ما پر از گیاه خار مریم شده است و ما برای در امان ماندن از مار و عقربی که در میان شاخه‌های آن زیست می‌کنند اقدام به سم پاشی دیوارها وحاشیه زمین‌ها کرده ایم ولی دیگر جرات نداریم یک لحظه فرزندان خود را درحیاط خانه و یا کوچه تنها بگذاریم.

    امین از ساکنان خیابان لاله ۷ این شهر هم گفت: چند روز پیش، آتش سوزی در گیاهان خشک شده زمین‌های مجاور منزل ما به ایزوگام یک ساختمان ۳ طبقه سرایت کرد و در چشم به هم زدن کل دیواره ساختمان در آتش سوخت و معلوم نبود اگر حضور به موقع مأموران آتش نشان نبود با ذوب شدن یونولیت‌های سقفی چه فاجعه‌ای برای ساکنان این مجتمع مسکونی رخ می‌داد.

    عکس گیاه خشک شده خار مریم

    خواص درمانی خار مریم 

     سمیه علیدشت کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با تأیید خواص دارویی این گیاه به خبرنگار ایرنا گفت: اگر پرهای پنبه مانند و خشک شده خار مریم را جدا کنیم، در انتهای آنها دانه‌های سیاهی را می‌بینیم که دلیل اصلی نامگذاری این گیاه در مناطق بومی به خار سیاه، همین دانه‌های تلخ مزه است که درباره خواص دارویی آن هم تحقیقاتی صورت گرفته و تأثیر آن بر کبد چرب محسوس بوده است و دانه‌های آن در عطاری‌های مراکز استان‌ها به قیمت‌های بسیار بالایی فروخته می‌شود.

    مدیر انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل در خصوص آلایندگی‌های زیست محیطی این گیاه توضیح داد: خار مریم در ابتدا وقتی که بوته‌ای تازه رسته و سبز است می‌تواند به عنوان خوراک دام‌ها استفاده شود اما خشک شده ی آن فاقد استفاده برای دام است و کوچک‌ترین بادهای تابستانی موجب می‌شود تا پرهای بسیار سبک آن به راحتی در هوا پخش شوند و ضمن آلوده کردن منازل و خیابان‌ها، تنفس را برای شهروندان به ویژه سالمندان دشوار کند.

    علیدشت در پایان تصریح کرد: باراش های بهاری امسال موجب شده ارتفاع این گیاه در بعضی مناطق از ۲ متر هم بیشتر شود که این مسئله علاوه بر خطر آتش سوزی، لانه گزینی حیوانات موذی از جمله مار، عقرب، سمور و … را در پی داشته که در اصطلاح محلی‌ها به این زمین‌ها «مارگیر» گفته می‌شود و برای اهالی منازل مجاور، بسیار خطر ساز است.

    مجتبی شیری سرپرست  شهرداری باغملک هم با تایید حجم بسیار زیاد گیاهان خار مریم در سطح زمین‌های باغملک به ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: مسؤلیت دیوار کشی زمین‌های خالی سطح شهر، به عهده مالکین است و در صورت عدم تمکین مالکین، شهرداری‌ها باید نسبت به حصار کشی این زمین‌ها اقدام کنند و در هنگام دریافت پروانه ساخت هزینه آن از مالکین اخذ کنند اما در حال حاضر این کار از عهده شهرداری باغملک ساخته نیست چرا که هزینه بسیار زیادی را برای ما ایجاد می‌کند.

    شیری افزود: چند روز پیش دستور پاکسازی شیب ارغوانی و بلوار شهید زنگنه حد فاصل فلکه بختیاری به پارک دولت را به واحد خدمات شهری باغملک داده شده و امیدوارم طی روزهای آینده این مناطق بهسازی شود اما شهرداری در حال حاضر امکانات از بین بردن این گیاه را به طور کلی ندارد.

    اما آژیرهای پی در پی ماشین‌های آتش نشان در باغملک نشان از روزهای پر کار و پر استرسی برای کارمندان شهرداری این شهر دارد.

    امین طاهری مسئول آتش نشانی و خدمات شهری شهرداری باغملک در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ضمن تأیید افزایش چشمگیر مأموریت‌های نیروهای آتش نشان طی روزهای اخیر تصریح کرد: بسیاری از گزارشهایی که در چند روز اخیر از طریق تلفن ۱۲۵ آتش نشانی داشته ایم، ناشی از آتش گرفتن بوته‌های خشک شده خار مریم در زمین‌های مجاور مناطق مسکونی سطح شهر باغملک است که متأسفانه ضمن ارتفاع زیاد و رشد انبوه، فقط به وسیله ماشین آلات سنگین از جمله لودر قابل پاک سازی هستند و دستگاه‌های حاشیه زن مورد استفاده در فضای سبز شهرداری نمی‌تواند این گیاه را از بین ببرد.

    طاهری افزود: با وجود اینکه این زمین‌ها در بافت شهری باغملک قرار دارند اما کاربری کشاورزی داشته و مالکان آنها اجازه ورود ماشین آلات شهرداری را نمی‌دهند و گاهی درگیری‌هایی بین نیروهای شهرداری و مالکین این اراضی ایجاد شده که ما را از ادامه کار منصرف می کند.

    پیمان فرهادی مدیر مدرسه کودکان استثنایی توانای باغملک هم به مشکلات بیشماری که دانش آموزان کم توان جسمی حرکتی هنگام سوار شدن به سرویس‌های مدرسه و عبور از جاده محصور در خار مریم داشته اند اشاره کرده و گفته: طی ۲ ماه گذشته چندین مار در حیاط مدسه کشته ایم و از طرفی نوع مدرسه و تهدید سلامتی دانش آموزان کم توان حرکتی اجازه سم پاشی را به ما نمی‌دهد و نامه نگاری‌های ما به مقامات مسئول خدمات شهری هم تاکنون راه به جایی نبرده است.

    کمال زنگنه رئیس شورای شهر باغملک هم ضمن تأیید مشکلاتی که خار مریم برای ساکنین باغملک ایجاد کرده توضیح داد: رشد این گیاه در اراضی کشاورزی باغملک صورت گرفته و خارج از محدوده خدمات شهرداری است اما مجاورت این زمین‌ها با مناطق مسکونی و درگیری نیروهای خدمات شهری و آتش نشان با این معضل، این انتظار را در شهروندان ایجاد می‌کند که در این خصوص خدمات لازم رادریافت کنند لذا طی جلسات آینده شورا به این مسئله رسیدگی خواهیم کرد.

    زنگنه در خصوص مشکلات ساکنین خیابان ۱۳ آبان اظهار کرد: زمین‌های بلوار شهید مطهری و پشت اداره دارایی جز زمین‌های کشاورزی در محدوده شهری هستند که این مسئله سال هاست در مناقشه با امور اراضی جهاد کشاورزی باغملک، بدون راه حل باقی مانده است.

    وی افزود: قریب ۳۰ نقطه در بافت شهری باغملک شناسایی شده اند که از سال‌های بسیار دور، کاربری کشاورزی داشته اند و با رشد ساخت و سازها، حالا در مجاورت منازل مسکونی مردم قرار گرفته اند و شورای اسلامی شهر باغملک طی جلسات متعدد درخواست تغییر کاربری این زمین‌ها را داشته تا از کشت این زمین‌ها جلوگیری شود اما متأسفانه با مخالفت کارشناسان جهاد کشاورزی باغملک تاکنون راه حل مناسبی برای آن پیدا نشده است. رئیس شورای شهر باغملک در پایان یاد آور شد: اگر مشکل تغییر کاربری اراضی کشاورزی در محدوده شهر حل شود، قیمت بسیار زیاد مسکن شکسته و مشکل کمبود زمین مسکونی در باغملک حل خواهد شد و قیمت‌های اجاره بها و همچنین زمین تاحدودی تعدیل می‌شود و از طرفی باغ‌های سنتی باغملک هم محفوظ خواهند ماند که امیدواریم این مسائل در جلسه طرح تفضیلی ماه آینده با حضور فرماندار باغملک مورد بررسی قرار گیرد. محمد نجاتی پور فرماندار باغملک هم با تأیید خطرات بالقوه ای که رشد خار مریم در شهر باغملک به وجود آورده است تاکید کرد: بسیاری از زمین‌های محل رشد این گیاه در محدوده خدمات شهری و دارای کاربری مسکونی هستند که شهرداری موظف به اصلاح و برطرف کردن مشکل است و چنانچه شهروندی ازاین ناحیه دچار خسارت شود، شهرداری پاسخ گو خواهد بود.

    رئیس ستاد مدیریت بحران باغملک در ادامه افزود: چنانچه در آینده این مسئله به عنوان یکی از چالش‌های شهری باغملک محسوب شود در شورای سلامت و ستاد مدیریت بحران شهرستان قابل طرح و پیگیری خواهد بود.

    تهدید آتش سوزی در زمین‌های مجاور تنها بیمارستان باغملک و کوچه‌ها و خیابان‌های مسکونی، افزایش جانواران خطرناک موذی، آلودگی‌های زیست محیطی و تخریب چهره شهری و کشمکش‌های شورای شهر و جهادکشاورزی باغملک برسر کاربری زمین‌های کشاورزی محدوده شهر، همه و همه دست به دست هم داده اند تا شاخه های خار مریم همچنان بر چهره شهری باغملک زخم بزنند .

    ۶۰۰۲

    مشهد- ایرنا – سفیر ایران در افغانستان گفت: اخیرا تدوین یک سند جامع…

    سمنان- ایرنا- رییس انجمن سینمای جوان استان سمنان گفت: ۲ اثر سید عابد…

    شیراز-ایرنا- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، با بیان…

    زنجان – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان…

    بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کاهش موارد بستری…

    مشهد- ایرنا- سفیر ایران در افغانستان گفت: ایجاد منطقه صنعتی مشترک…

    ساری – ایرنا – سرپرست وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت که تا پایان امسال…

    بوشهر- ایرنا- با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها دولت تدبیر و امید…

    ساری- ایرنا- واحد تولیدی شیر خشک به ظرفیت ۲هزار و ۵۰۰ تن و پودر کنسانتره…

    عکس گیاه خشک شده خار مریم

    خرم آباد – ایرنا – استاندار لرستان گفت: با توجه به اینکه تمامی شهرهای…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

    گیاه خارشیری (خارمریم یا ماری تیغال) برای بیش از ۲۰۰۰ سال استفاده طبی داشته است. داروشناس معروف قرن هفدهمNicholas Culpeper این گیاه را برای درمان یرقان پیشنهاد کرد و نیز در درمان گرفتگی های کبدی و طحال مفید دانست. قسمت هایی از گیاه که مصرف طبی دارند دانه ها و گل های خشک شده آن هستند.  میوه خشک شده (که فندقه نام دارد) نیز مصرف طبی دارد. امروزه نیز از خار مریم به عنوان داروی آنتی هپاتوکسیک در مسمومیت های کبدی استفاده می شود. در ادامه این مقاله با خواص و مضرات گیاه خارشیری (خارمریم) آشنا شوید.

    خار مریم، گیاهی است از خانواده کاسنیان (Asteraceae) یا مرکبان (Compositae)، یک یا دو ساله، بدون کرک، با رنگ سبز مات و دارای ساقه ای ایستا به طول ۰/۸ تا ۱/۵ متر می باشد. ساقه این گیاه ضخیم، ساده و کمی منشعب با شاخه های نسبتا ضخیم است که به یک کپه سبز و شیاردار طولی منتهی می شود. برگ ها بزرگ، واجد لکه های سفید در اطراف رگبرگ ها، چند بخشی و شانه ای با قسمت های تخم مرغی-مثلثی و‌ خاردار است و به ابعاد ۱۲ در ۳۰ سانتی متر دیده می شود.

    ساقه آغوش، لبه دار و دارای گوشوارک است. گل ها به رنگ صورتی یا ارغوانی در کپه های انتهایی مجتمع شده اند. کپه، خاردار و قطر آن ۸ تا ۱۲ سانتی متر و بندرت در حدود ۶ سانتی متر است. گریبان ها فشرده، کروی و در قاعده دارای برآمدگی قوسی شکل است که در داخل سر نیزه ای می شود. میوه این گیاه به شکل فندقه است و دارای مزه ای روغنی (دانه) و تلخ (جداره میوه) و بدون بو هستند.

     

    خواص و مضرات گیاه خارشیری (خارمریم)

    عکس گیاه خشک شده خار مریم

     

    خارمریم در غالب نقاط اروپا و آسیا می روید و در نواحی شمال، شمال غرب، غرب و جنوب ایران پراکنده است. این گیاه در کشورهای آلمان، آرژانتین، چین، رومانی و مجارستان کشت و بهره برداری می شود.

    این دانه ها حاوی ترکیبات بیوفلاوین است که به سیلی مارین (۱/۵ تا ۳ درصد) معروف اند. سه ترکیب که سیلی مارین  سیلی بینین، سیلی دیانین و سیلی کریستین می باشند. سیلی بینین فعال ترین آن ها است و در اثرات دارویی و درمانی این گیاه بسیار موثر است. علاوه بر این، حاوی فلاونولیگنان ها، بقیه فلاونوئیدها، روغن و چربی (حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد) و استرول ها می باشد.

    بسیاری از مردم از این گیاه برای حفاظت از کبد در برابر اثرات الکل استفاده می کنند. همچنین، در برابر فلزات سنگین، داروها و در صورت نیاز در زمان مصرف حلال ها، حشره کش ها و باکتری های حاصل از سموم غذا، کبد را حفظ می کند. مطالعات از دهه ۱۹۳۰ نشان داده اند که سیلی مارین موجب تثبیت سلول های کبدی شده و به عنوان آنتی اکسیدانی برای حفظ سلول های کبدی از آسیب های رادیکال های آزاد عمل می کنند.

     

    همچنین بخوانید : مزایای دانه ی خار مریم چیست؟

     

    Zetl نشان داده که این گیاه موجب بازسازی سلول های سالم کبدی شده و توانایی کبد برای تصفیه سموم خون را بالا می برد. دانشمند دیگری دریافت که فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه خارشیری و عصاره حاصل از دانه آن آسیب کبدی بیمارانی که از داروهای روان گردان استفاده می کنند را بهبود می بخشند. اخیرا Schuppen نشان داد که سیلی مارین توانایی مهار فیبروز، یعنی فرایندی که موجب ایجاد سیروز در افراد مبتلا به بیماری های التهابی حاصل از هپاتیت یا سو مصرف الکل می شوند، را دارد.

    مطالعات بالینی نشان دادند که این گیاه به کبد کمک می کند به حالت طبیعی قبل باز گردد و با قطع مصرف الکل سلامت قلبی را باز یابید. نتایج مطالعات Vellass نشان می دهد که کیفیت زندگی با این ماده افزایش یافته است و برای افراد مبتلا به سیروز کبدی امید به زندگی افزایش یافته است.

    Naausato دریافت خارشیری صفرا را فعال می کند و بنابراین خطر سنگ های صفراوی را کاهش می دهد ولی آن اثر هنوز بر روی انسان ها در دست تحقیق است.

    خارشیری به صورت کپسول، مایع و چای موجود است. سلی مارین (ماده ای که در این گیاه وجود دارد و مسئول اثرات درمانی آن است) در آب به خوبی حل نمی شود بنابراین چای این ماده بسیار ضعیف است.

    دوز درمانی روزانه برای بیماری کبدی و نارسایی کبدی ۴۲۰ تا ۶۰۰ میلی گرم عصاره حاوی ۸۰% سیلی مارین است.

    استفاده از محصولات این گیاه هیچ عارضه شدیدی را به صورت ناگهانی و یا حتی در طولانی مدت ایجاد نمی کند در واقع برگ های جوان آن و نیز ساقه های آن قبلا به عنوان غذا در اروپا مصرف می شد. در برخی افراد این ماده اثر ملین خفیف دارد.

    تخم خارمریم را با خواص کمک به سلامت کبد، بهبود سلامت پوست، کاهش کلسترول، کمک به کاهش وزن، کاهش مقاومت به انسولین، بهبود علائم آسم آلرژیک، محدود کردن پیشرفت سرطان، کمک به حفظ سلامت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

     @attarak_ad

    وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

     

    راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

    | شما هم نظری ارسال کنید.

    عکس گیاه خشک شده خار مریم

    امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

    نماد اعتماد الکترونیکی

    کد تایید *

    عکس گیاه خشک شده خار مریم
    عکس گیاه خشک شده خار مریم
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *