عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري

دوره مقدماتی php
عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري
عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري

اخبار مامایی

در دوران بارداری جفت هورمونی به نام HCG ترشح می‌کند که به علت شباهت مولکولی که به هورمون محرکه‌ تیروئید دارد، به گیرنده‌های تیروئید چسبیده و باعث پرکاری موقتی تیروید در سه ماه اول بارداری می‌شود. هورمون اچ سی جی (HCG) مربوط به بافت جفت انسان است. این هورمون به مقادیر زیادی، از جفت ترشح می‌شود و اگر میزان این هورمون خیلی بالا باشد، در برخی افراد سبب ایجاد تهوع شدید در دوران بارداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، افرادی که حاملگی دوقلو یا چندقلو داشته باشند یا در بارداری‌هایی که مول ایجاد می‌شود (رشد غیرطبیعی جفت در بارداری)، این هورمون جفتی بسیار بالا می‌رود که علاوه بر ایجاد تهوع شدید، بر تیروئید فرد هم به‌طور موقت تأثیر می‌گذارد و سبب ترشح هورمون‌های تیروئید بیش از حد عادی ترشح شود.

در حالت نرمال هر خانم بارداری در 3 ماه اول بارداری ممکن است به درجات مختلف دچار این عارضه شود که این مورد احتیاج به درمان ندارد، ولی اگر از آزمایش‌های انجام‌شده اشتباه تفسیر شود و درمان غیرضروری برای فرد صورت گیرد، ممکن است داروی اشتباه غیرلازم برای مادر تجویز شود و بارداری را دچار خطر کند.

دوره مقدماتی php

چنانچه خانمی قبل یا حین بارداری متوجه بیماری پرکاری تیرویید خود گردد باید داروی مناسب که به جنین آسیبی نرساند استفاده کند و تحت نظر یک متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد درمان شود، زیرا در دوران بارداری کنترل دقیق این بیماری به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری بسیار مشکل است. از طرفی این هورمون در رشد و نمو مغزی جنین موثر است و اختلال در کار کرد آن منجر به آسیب به جنین می شود.عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري

این بیماری در ۳ ماهه اول بارداری منجر به سقط و در ماه های بعدی باعث زایمان زودرس، اختلال در رشد جنین و فوت جنین می شود.

درمان مناسب بیماری از بیشتر این عوارض تا حدود زیادی جلوگیری می کند، اما مادر و جنین در امنیت کامل نیستند و مادر تا پایان بارداری باید تحت نظر و مراقبت کامل باشد.
پس از تولد جنین باید از نظر ابتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید تحت بررسی آزمایشگاهی و در صورت لزوم سونوگرافی از گردن جهت بررسی سایز تیروئید قرار گیرد.

از درمان های پرکاری تیروئید استفاده از ید رادیواکتیو است که این درمان در حاملگی ممنوع بوده و کسی که چنین درمانی گرفته تا ۶ ماه نمی تواند باردار شود.

عوارض پرکاری تیرویید در دوران بارداری:

– زایمان زودرس
– سقط خود بخود
– مرگ داخل رحمی جنین
– تولد نوزاد نارس
– تولد نوزاد با وزن کم
– نارسایی قلبی در مادر
– پره اکلامپسی (فشارخون بارداری و مسمومیت بارداری)
– بروز بیماری تیروئید در جنین و نوزاد
– بیماری قلبی در جنین و نوزاد

علل پركاری تيروئيد بارداری

1- بیماری Graves 2- تیروئیدیت پس از زایمان 3- پركاری گذاری نیمه اول حاملگی 4- پركاری در اثر استفراغ شدید حاملگی

Grarves: در این بیماری تیروئید پركار می‌شود چون بر علیه گیرنده‌های هورمون تیروئید پادتن به وجود می‌آید و تیروئید بزرگ می‌شود و ممكن است چشم‌ها به بیرون زده شود. این بیماری در بعضی از خانواده‌ها شایع‌تر است. سن شیوع در زنان، 20-40 سالگی است. 1 – 5 درصد مادران مبتلا حتی پس از درمان، نوزادانی با پركاری تیروئید به دنیا می‌آورند كه البته معمولاً پركاری خفیف است. علایم پركاری تیروئید در جنین شامل ضربان قلب بالای 160 در دقیقه، بزرگی تیروئید (گواتر جنینی)، سن استخوانی بیشتر از سن واقعی، تأخیر رشد، بسته شدن زودرس ملاج و در موارد شدید ابتلای جنینی نارسایی قلبی و ورم جنین (هیدروپس) می‌باشد.

اگر مادری بیماری Graves یا سابقه آن را دارد باید در هفته 20-‌24 حاملگی TRAb (پادتن ضد تیروئید) در خونش اندازه‌گیری شود و اگر بیش از 3 برابر طبیعی بود جنین تحت مراقبت ویژه باشد. یعنی ضربان قلب و رشدش بررسی شود. اگر او هم علائم پركاری تیروئید داشت بدون توجه به وضعیت تیروئید مادر، مادر باید تیونامید مصرف كند.

تیروئیدویت پس از زایمان: ممكن است تا چندین ماه پس از زایمان ظاهر شود و با توجه به اینكه علایم آن شامل خستگی، درد عضلانی و چاقی علایمی غیراختصاصی‌اند و در بسیاری از مادران شیرده و زحمت‌كش شایع است ممكن است دیر تشخیص داده شود. گاه تیروئیدیت ویروسی هم داریم كه تیروئید بزرگ، دردناك و حساس می‌شود و با برطرف شدن بیماری ویروسی خوب می‌شود.

پركاری گذاری نیمه اول حاملگی: با لانه‌گزینی تخم هورمون جفتی hcc بالا می‌رود و در هفته 12 به حداكثر میزان خود می‌رسد سپس شروع به پائین آمدن می‌كند تا هفته 18 و از هفته هجده تا آخر حاملگی در حد مشخصی می‌ماند. ساختمان شیمیایی این هورمون جفتی شباهت‌هایی به هورمون محرك تیروئید دارد و خودش هم فعالیت ضعیف محرك تیروئید دارد لذا تیروئید را پركار می‌كند. این حالت در افرادی كه حاملگی چند قلویی دارند و یا حاملگی بچه خوره (مول) شایع‌تر است امروزه چون تشخیص بچه‌خوره با سونوگرافی زودتر شده است شیوع این حالت كم شده این پركاری معمولاً نیاز به درمان ندارد و در نیمه دوم حاملگی بهبودی خود به خودی حاصل می‌شود.

پركاری در اثر استفراغ شدید حاملگی: در خانم‌های حامله‌ای كه میزان hcc و استرادیول خونشان بالاتر است استفراغ حاملگی شدت بیشتری دارد و hcc این افراد فعالیت محرك تیروئیدی بیشتری دارد. این مورد نیز در چندقلویی‌ها و مول شایع‌تر است و درمان ضد تیروئیدی لازم ندارد.
علائم پركاری تيروئيد در بارداری

بعضی‌ها بدون علامت‌اند ولی بیشتر افراد علائمی دارند. از قبیل:

1- اضطراب 2- تحریك‌پذیری 3- لرزش دست‌ها 4- اختلال خواب 5- ضعف عضلانی در بازوها و ران (بعضی‌ها به این علت نمی‌توانند چیزی را از زمین بلند كنند یا از پله بالا بروند). 6- عدم تحمل به گرما
7- تعریق 8- افزایش ضربان قلب 9- احساس خستگی 10- كم‌شدن وزن علی‌رغم داشتن اشتهای خوب 11- دفع مزاج مكرر 12- اختلال قاعدگی معمولاً به صورت قطع قاعدگی یا تأخیر در قاعدگی 13- اختلال در حاملگی
عوارض پركاری تيروئيد در بارداری

سقط مراحل اولیه، زایمان زودرس، جنین با وزن كم، مرگ داخل رحمی جنین، مسمومیت حاملگی، افزایش فشار خون و نارسایی قلبی.

تشخیص پركاری تيروئيد در بارداری:

1- علایم بالینی
2- آزمایش خون
3- آزمایش تكمیلی در صورت صلاحدید پزشك

درمان پركاری تيروئيد در بارداری:

هدف درمان در حاملگی این است كه با حداقل میزان دارو هورمون T4 Free تیروئید آزاد خون را به حداكثر نرمال برسانیم كه معمولاً حدود 5/1 برابر فرد غیرحامله است. درمان دارویی كمی شامل بتا‌بلوكر‌ها مثل پروپرانول است كه طپش قلب و لرزش دست‌ها و اضطراب را كاهش می‌دهد. معمولاً 2-6 هفته این دارو را می‌دهیم چون شانس عوارض جنینی دارو در بیش از 6 هفته مصرف بالاتر می‌رود. درمان دارویی ضد هورمون تیروئیدی مثل تیونامیدها كه البته این‌ها از جفت عبور می‌كنند ولی بهر حال بهترین داروی موجود هستند. حین درمان باید هر ماه تست‌های تیروئیدی را بررسی كنیم.

مصرف ید رادیو اكتیو كه از درمان‌های خوب پر كاری تیروئید است در مواردی بكار می‌رود كه فرد به درمان‌های دیگر جواب نداده باشد ولی بهرحال این دارو در حاملگی نباید مصرف شود به‌ویژه پس از 2 ماهگی چون شانس سقط، نقص خلقتی و از كار افتادن تیروئید جنین را بالا می‌برد. اگر خانمی قبل از حاملگی برای درمان ید خورده است باید حداقل شش ماه پس از مصرف ید برای حاملگی اقدام نكند تا اثر درمان معلوم شود و وقتی با كمك دارو، هورمون‌های در حالت نرمال تنظیم شد با صلاحدید پزشك برای حاملگی اقدام كند.

عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري

علائم حاملگی مولار ممکن است در ابتدا علائم یک حاملگی معمولی را داشته باشید، اما …

درد پستان يكي از مهمترين شكايات بيماران و شايعترين علت مراجعه آنان به مطب های …

درباره اهمیت بررسی سلامت تیروئید قبل از باردار شدن، تقریبا بیشتر خانم هایی که میخواهند باردار شوند میدانند لازم است برای آسودگی خیال و سپری کردن بارداری سالم تیروئید خود را با آزمایش خون ساده بررسی کنند اما کارشناسان می گویند احتمال دارد هر خانم بارداری در ۳ ماه اول بارداری به درجات مختلف دچار پرکاری تیروئید شود که البته این مورد نیاز به درمان هم ندارد، ولی اگر تفسیر آزمایش تیروئید در بارداری اشتباه تفسیر شوند و درمان غیرضروری برای فرد انجام گیرد، ممکن است داروی اشتباه غیر لازم برای مادر تجویز شود و بارداری را دچار خطر کند.


 


 

در بارداری ممکن است خانم ها دچار پرکاری تیروئید شوند. این پرکاری تیروئید دو دلیل می تواند داشته باشد؛ یا ناشی از اضافه کاری و ترشح زیاد هورمون تیروئید در بدن است یا صرفاً هورمون بارداری که از جفت ترشح می شود، علائمی شبیه پرکاری تیروئید در بدن ایجاد می کند و خانم بدون اینکه واقعا دچار پرکاری تیروئید شده باشد، صرفاً دچار گرگرفتگی و افزایش دمای بدن و تپش قلب یا دیگر علامت ها می شود.


 

عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري

وقتی علائم پرکاری ظاهر شد، لازم است آزمایشی انجام شود تا عملکرد تیروئید مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که علائم ناشی از فعالیت هورمون های جفت باشد، عملکرد تیروئید در آزمایش طبیعی است و متوجه میشویم تیروئید کارش را به درستی انجام میدهد و پرکار نیست.


 

بعضی ها به پرکاری تیروئید مبتلا هستند اما بدون علامت اند ولی بیشتر افراد علائمی از قبیل اضطراب، تحریک پذیری، لرزش دست ها، اختلال خواب، ضعف عضلانی در بازوها و ران، عدم تحمل به گرما، تعریق، افزایش ضربان قلب، احساس خستگی، کم شدن وزن باوجود داشتن اشتهای خوب و دفع مزاج مکرر و… دارند.


 

پرکاری تیروئید باعث افزایش ضربان قلب می شود و روی عملکرد قلب تاثیر منفی می گذارد و روند بارداری طبیعی را مختل می کند؛ یعنی می تواند زمینه ساز مسمومیت بارداری یا باعث زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود.


 

در موارد خفیف نیازی به درمان نیست اما در مورد شدید و بیماری گریوز باید بیماری را درمان کرد.


 


 

اگر خانمی قبل از بارداری دچار پرکاری باشد باید با دارو تحت درمان قرار گیرد و تا زمانی که تیروئید به حالت طبیعی برنگشته، بهتر است باردار نشود. اگر خانمی پرکاری تیروئید داشته اما بعد از بارداری متوجه علائم ان شده باید آزمایش بدهد و عملکرد تیروئید مورد بررسی قرار گیرد. اگر تیروئید واقعا پرکار باشد در دوران بارداری ۳ روش درمانی برایش وجود دارد؛ دارو درمانی، استفاده از ید رادیواکتیو و جراحی، معمولاً دارو درمانی بیشتر توصیه میشود و ۲ روش دیگر به خانم های غیر باردار توصیه میشود.


 

نه، ۶ ماه بعد از اینکه درمان ها توصیه و انجام شد، از خانم میخواهند مراقب باشد باردار نشود تا تیروئید مورد بررسی قرار گیرد و طبیعی بودن آن تایید شود، اما اگر خانمی با پرکاری باردار شود، معمولا متخصص زنان در دوران بارداری در صورتی که به تشخیص پرکاری تیروئید برسد و با آزمایش و بررسی متوجه آن شود، خانم باردار را به متخصص غدد ارجاع میدهد تا در مورد روش درمان ایشان تصمیم بگیرد.


 

این احتمال وجود دارد که پرکاری تیروئید باعث پرکاری تیروئید در جنین هم شود که در این شرایط باید جنین را هم درمان کرد. بعد از زایمان نیز باید مادر و نوزاد هر دو از نظر عملکرد تیروئید بررسی شوند زیرا داروهایی که به مادر داده می شود از جفت میگذرد و گاهی میتواند باعث بروز کم کاری در جنین و نوزاد شود.


 

نه، میتواند زایمان طبیعی هم داشته باشد و در مورد شیردهی هم هیچ ممنوعیتی وجود ندارد.


 

بسیار جالب است که بدانید در مکانیسم بیماری گریوز به طور معمول سیر بیماری تیروئید طی بارداری بهبود و علائم آن کاهش مییابد. برای مثال اگر خانمی قبل از بارداری دارو را با دوز ۳ عدد قرص در روز استفاده کند، ممکن است طی بارداری به یک عدد یا نصف قرص کاهش یابد. البته بعد از زایمان ممکن است بیماری عود کند. شایعترین علت پرکاری تیروئید در دوران بارداری در مورد یک نوع بیماری خودایمنی به نام بیماری گریوز است.


 

در دوران بارداری تشخیص این عارضه دشوار است چراکه برخی اقدامات مانند آزمون تشخیص تیروئید باید رادیواکتیو را در دوران بارداری نمیتوان انجام داد. ید رادیواکتیو برای جنین بسیار مضر است و حتی مقادیر کم آن هم می تواند وارد تیروئید جنین شود و آسیب رسان باشد بنابراین تشخیص این عارضه در دوران بارداری فقط با معاینه دقیق و آزمایش خون معمولی تیروئید و تفسیر درست آزمایش تیروئید برای مادری که پرکاری تیروئید دارد، ممکن است. در صورت تشخیص پرکاری تیروئید در مادر درمان باید بلافاصله آغاز شود چراکه اگر پرکاری تیروئید به موقع درمان نشود، سبب زایمان زودرس و مسمومیت بارداری خواهد شد. یا اگر فرد به مدت طولانی درگیر این بیماری باشد، ممکن است به عارضه هایی بسیار خطرناک دچار شود. بنابراین لازم است به محض تشخیص بیماری گریوز درمان انجام گیرد تا مشکلی برای مادر پیش نیاید.

خطرات پرکاری تیروئید در بارداری بسیار جدی است و بسیاری از مشکلات در بارداری بر روی جنین از این عامل ناشی می شود. پیشنهاد می کنیم جهت شناخت بهتر علائم و روش های درمان این بیماری تا پایان مقاله همراه ما باشید.

    پرکاری تیروئید در بارداری سبب سقط در ماه های اول بارداری، زایمان پیش از موقع، جنین کم وزن، مرگ جنین در داخل رحم، مسمومیت حاملگی، بالا رفتن فشار خون و نارسایی های قلبی می شود.

غده تیروئید به شکل یک پروانه در وسط گردن و در زیر حنجره واقع شده است و از موقعی که جنین وارد ده هفتگی می شود، شروع به فعالیت می کند. این غده دو هورمن T3 و T4 ترشح می کند. جنین از ده هفتگی به بعد به غده تیروئید خودش وابسته می شود. این دو هورمن تیروئید در مصرف ذخیره انرژی نقش مهمی دارند و چون در بیماری پرکاری تیروئید سطح این دو هورمن بالا می رود، سوخت و ساز بدن افزایش می یابد. حدودا 1/3 درصد از مردم به این مشکل مبتلا هستند و این بیماری در بانوان پنج برابر آقایان می باشد.

عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري

پرکاری تیروئید در بارداری می تواند به علت استفراغ های شدید، بیماری Graves2، تیروئیدیت پس از زایمان و پرکاری گذاری نیمه اول بارداری اتفاق بیفتد.

دلایل گفته شده در بالا را یک به یک بررسی می کنیم:

علائم پرکاری تیروئید در بارداری در مادران باردار کمتری خود را بروز می دهد و به شرح زیر می باشد:

برای تشخیص این بیماری در بارداری به سه شیوه علایم بالینی، آزمایش خون و آزمایش تکمیلی با نظر پزشک می توان اقدام کرد.

در درمان پرکاری تیروئید در بارداری به روش های ذیل عمل می کنیم:

قبل از بارداری از سلامت خود مطمئن شوید و با خیال راحت پا در جاده پر پیچ و خم حاملگی و زایمان بگذارید تا علاوه بر حفظ سلامتی خود، جنینی سالم را برای تولد یک نوزاد سالم پرورش دهید.

منبع : آرگا



چه عواملی به زیبایی پوست شما صدمه می زنند


تجربه یک تور خوب، هم تفریح، هم خرید با تور استانبول آژانس مسافرتی زیما سفر پارس



جشنواره های پاییزی چین



چطور جراحی زیبایی موفقی داشته باشیم؟



کرم نرم کننده دست و صورت جوجوبا مای


چگونه سفری ارزان به استانبول ترکیه داشته باشیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت



دکتر عطا حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک



خاصیت، بررسی رایگان خواص و مضرات مواد غذایی!

عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري
عوارض پرکاري تيروئيد در بارداري
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *