عوارض قرص فوليک اسيد 5 ميلي گرم

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

اسید فولیک از جمله ویتامین هایی است که در گروه ترکیبات ویتامین B قرار دارد. کمبود این ویتامین در بدن اختلالاتی را به همراه دارد برای درمان و پیشگیری بیماری های مرتبط با کمبود آن در بدن مصرف قرص اسید فولیک تجویز می شود.

اسید فولیک یا فولات نام شیمیایی ویتامینی است که همچنین ویتامین B9 یا M نامیده می شود که پزشک برای کم خونی قرص اسید فولیک را تجویز می کند. اسید فولیک یکی از هشت ویتامین موجود در ترکیبات ویتامین B می باشد. و همانند تمام ویتامین های B، نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم عصبی بدن ایفا می کند و به بدن شما کمک می کند تا چربی ها و کربوهیدرات را تجزیه کند.

اسید فولیم نوعی ویتامین B است که بطور طبیعی در غذاهایی مثل دانه های خشک، نخود، عدس، پرتقال، محصولات گندم، مارچوبه، چغندر، کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود. اسید فولیک به بدن شما کمک می کند تا سلول های جدید را بسازد و به پیشگیری از تغییرات DNA که باعث ایجاد سرطان می شود کمک می کند. قرص اسید فولیک برای درمان کمبود اسید فولیک و انواع کم خونی ها که بخاطر کمبوداین ویتامین ایجاد می شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

این دارو گاهی اوقات در ترکیب با دیگر داروها برای درمان کم خونی حاد مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه استفاده از قرص اسید فولیک کمبود ویتامین B12 را درمان نمی کند و از آسیب احتمالی به ستون فقرات پیشگیری نمی کند. داروها را بر اساس تجویز پزشک و یا بروشور همراه با دارو مصرف کنید.

 

دوره مقدماتی php

اسید فولیک به گروه ویتامین B تعلق دارد. قرص اسید فولیک ممکن است برای درمان کم خونی بدلیل کمبود فولات که بخاطر رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود، یا افزایش استفاده از فولات در دوران حاملگی و برای پیشگیری از کمبود فولات بدلیل مصرف برخی از داروها، کمبود اسید فولیک بدلیل آسیب طولانی مدت سلول های خونی یا دیالیز کلیه و نیز نقص لوله های عصبی در نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص را دقیقا بر اساس تجویز پزشک استفاده کنید. از این دارو در مقادیر بیشتر و در زمان طولانی تر دوره توصیه شده استفاده نکنید. و آن را همراه با یک لیوان آب میل کنید.

 

در افراد بزرگسال برای درمان کم خونی بر اثر کمبود اسید فولیک و پیشگیری از کمبود اسید فولیک بدلیل مصرف برخی داروها قرص فولیک اسید 5 میلی گرم را برای چهار ماه روزانه یک عدد مصرف کند. برای پیشگیری از کمبود فولات بدلیل آسیب طولانی مدت گلبول های قرمز خونی یا دیالیز کلیه یک قرص 5 میلی گرمی را برای  1تا 7 روز مصرف کنید. پیشگیری از نقص لوله های عصبی در نوزادان سه ماهه اول بارداری روزی 1 قرص 5 میلی گرم استفاده کنید. برای درمان کم خونی فولات در کودکان  یک قرص 5 میلی گرمی برای 4 ماه، درمان کم خونی همولیتیک یا اختلال سوخت و ساز بدن و پیشگیری از کمبود فولات بدلیل دیالیز کلیه 2.5 تا 5 روزانه برای کودکان 1-12 سال و کودکان 12 تا 18 سال روزانه یک قرص اسید فولیک 5 تا10 میلی گرم باید مصرف شود.

 

اگرچه افرادی که از قرص های فولیک اسید استفاده می کنند متوجه عوارض جانبی نمی شوند، اما برخی از موارد زیر شاکیات رایج مردم هنگام استفاده از این دارو می باشند:

اگر در حال مصرف داروهای دیگر می باشید یا قبلا از برخی از داروها شامل داروهای بدون تجویز پزشک استفاده کرده اید پزشک و یا متخصص خود را در جریان قرار دهید. بویژه:

اگر به اسید فولیک حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید. قبل از مصرف دارو اگر ناراحتی کلیوی، عفونت دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید. برای مصرف این دارو در طول حاملگی یا دوران شیردهی با دکتر خود مشورت کنید. در مصرف این دارو دقت کنید مصرف بیش از اندازه قرص فولیک اسید می تواند با علایمی مثل ضعف، خستگی، اختلال در تمرکز، سرگیجه  بی حسی همراه باشد. اگر مصرف یک دوز آن را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بود از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید.

منبع : آرگا

 

خانمها بیشتر وقتی به پزشک مراجعه می کنند که یک تا دو هفته از زمان قاعدگی آنها گذشته و حدود پنج یا شش هفتگی بارداری آنهاست، زمانی که دیگر قلب جنین و لوله عصبی تشکیل شده و کارهایی که قبل از دوران بارداری می توان برای آنها انجام داده و عوارض قلبی و سیستم عصبی جنین را کاهش داد، دیگر فایده ای ندارد.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در این باره گفت:

خانم‌هایی که تصمیم به بارداری می‌گیرند، باید یک تا سه ماه قبل از اقدام به بارداری، مراجعه کنند که یک شرح حال و سابقه از بیماری‌هایی که در فرد و خانواده‌اش وجود دارد در اختیار پزشک قرار بگیرد تا اقدامات مراقبتی قبل از بارداری انجام شود.


دکتر زهرا شمالی افزود:

 

مثلا افرادی که سابقه قندخون، تیروئید، بیماری‌های قلبی یا آسم دارند حتما باید مشاوره‌های قبل از بارداری را انجام دهند همچنین کسانی که سابقه مرگ جنین، زایمان زودرس یا پارگی زودرس کیسه آب دارند جز افراد پرخطر محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه همه خانمها باید قبل از اقدام به بارداری فولیک اسید مصرف کنند، گفت:

توصیه می شود، خانمها از یک ماه تا سه ماه قبل از بارداری از فولیک اسید استفاده کنند که خیلی از عوارض قلبی و مغزی عصبی را کاهش می دهد ولی خانمهایی که سابقه قندخون یا بیماری‌های مغزی عصبی در دوران جنین‌های قبلی دارند توصیه می شود که از فولیک اسید 5 میلی گرم از سه ماه قبل از دوران بارداری استفاده کنند و تا سه ماه اول بارداری ادامه دهند اما کسانی که سابقه بیماری خاصی ندارند از فولیک اسید یک میلی گرم استفاده کنند.


این پزشک متخصص تصریح کرد:

 

از دیگر مراقبتهایی که خانم‌ها باید قبل از دوران بارداری انجام دهند، انجام معاینه واژینال است که اگر عفونت واژینال دارند قبل از بارداری درمان شود زیرا عفونت‌های قارچی احتمال زایمان زودرس و پارگی کیسه آب را افزایش می‌دهند.
وی افزود: تست پاپ اسمیر و تزریق واکسن‌هایی که از مدت زمان آن بیش از ده سال گذشته است از دیگر مراقبت‌هایی است که باید قبل از اقدام به بارداری انجام شود.


دکتر شمالی خاطرنشان کرد:

 

بیماری‌های دندان باعث افزایش احتمال زایمان زودرس و پارگی کیسه آب ‌می‌شود و میزان عفونت در دوران بارداری را افزایش می دهد بنابراین معاینات دندانپزشکی قبل از اقدام به بارداری نیز از دیگر مراقبت‌هایی است که باید انجام شود.

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواص لونگان x بخوانید...