عوارض خوردن سبزي نشسته

دوره مقدماتی php
عوارض خوردن سبزي نشسته
عوارض خوردن سبزي نشسته


مشاهده نسخه کامل
: سبزی نشسته

مراحل درمان را طی كردم و به طور كامل درمان شدم. دو هفته قبل حدود سه روز به مشكلات مزاجی دچار شدم. این مشكل به شكلی بود كه به طور همزمان گاهی به یبوست و گاهی اسهال دچار می‌شدم. به متخصص مراجعه نكردم. پس از جستجو در اینترنت دیدم كه مشكل را به وجود دو عامل نسبت داده‌اند؛ یكی از بین نرفتن باكتری اشرشیاكلی و ماندن آن در روده و دیگری ابتلا به یك عفونت ویروسی‌. آیا آنچه در اینترنت خوانده‌ام صحیح بوده است؟ برای درمان باید چه كار كنم؟ علاوه بر این نگران هستم در منزل هم خوردن میوه و سبزی كه خوب نشسته باشم، باعث بیماری‌ام شود.

دكتر طاهره سوری‌/‌ متخصص عفونی و عضو هیات علمی‌ دانشگاه تهران

«اشرشیا كلی» باكتری است كه می‌تواند بر اثر خوردن غذای آلوده بخصوص غذاهای گوشتی و سالاد آلوده‌، باعث ایجاد اسهال شود. گاهی اسهال ممكن است به صورت «اسهال خونی» همراه با «تب» هم باشد. این اسهال حتی در صورتی كه دارو هم مصرف نكنید خود به خود بهبود می‌یابد. اگرچه بر اثر مصرف دوباره غذای آلوده‌، می‌تواند مجدد اسهال ایجاد كند. ولی بطور معمول در روده باقی نمی‌ماند و بعد از طی دوران حدود یك هفته‌ای از بدن دفع می‌شود اما عفونت‌های دیگر روده‌ای وجود دارد‌ كه می‌تواند مزمن شده و در روده بماند و تا مدت‌ها باكتری از راه روده و با مدفوع دفع شود. این حالت را، ناقل شدن ‌می‌نامند كه در مواردی مثل عفونت با باكتری «سالمونلا» و «تك‌یاخته آمیب» و «انگل ژیاردیا» می‌تواند اتفاق افتد. حالت ناقلی یا عفونت مزمن با آزمایش مدفوع و كشت آن مشخص می‌شود. در حالت ناقلی فرد ممكن است بعد از یك دوره اسهال و درمان نكردن صحیح و كامل بظاهر بهبود یابد ولی تا مدت‌ها در حال دفع عفونت از راه مدفوع باشد و هر چند وقت یك​بار مجدد دچار علایم اسهال یا یبوست می‌شود. لازم به ذكر است اسهال‌هایی كه علت آنها ویروس است اسهال‌های سبكی هستند كه بدون درمان خاصی، خود به خود رفع می‌شوند و در بدن باقی نمی‌مانند. اگر تشخیص اولیه شما درست بوده باشد نگران نباشید. باكتری (E. coli) در روده شما با درمان مناسب اولیه از بین رفته است و حالت ناقلی ندارد ولی ممكن است مشكل شما ابتلا به یك عفونت جدید روده‌ای باشد. بنابراین توصیه می‌شود حتما آزمایش مدفوع ساده همراه كشت انجام دهید تا نوع عفونت دقیقا مشخص سپس درمان شود.

دكتر محمدرضا وفا‌/‌ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی ‌دانشگاه تهران

برای جلوگیری از آلودگی به انواع انگل‌ها و باكتری‌های بیماری‌زای دستگاه گوارش، باید اصولی را برای شستن میوه و سبزی رعایت كنید.عوارض خوردن سبزي نشسته

دوره مقدماتی php

1. شستن میوه‌ها به مقدار زیاد و نگه داشتن آنها در یخچال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. میوه را درست قبل از مصرف بشویید. چون پوشش طبیعی میوه حالت محافظ داشته و از فاسد شدن زود‌هنگام جلوگیری می‌كند.

2. هنگام شستن میوه‌ها دقت كنید همه قسمت‌های آن حتی قسمت‌هایی كه قصد خوردن آن را ندارید كاملا شسته شوند. مثلا در مورد نارنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و… هرچند پوست آن گرفته می‌شود ولی اگر نشسته پوست گرفته شود، باكتری‌های موجود روی پوست می‌توانند از طریق كارد میوه‌خوری به میوه منتقل شوند.

3. برای شست‌وشوی میوه‌های سفت مثل سیب بهتر است از برس مخصوص این كار استفاده كنید. استفاده از برس شما را از تمیز شدن میوه مطمئن می‌كند.

4. اگر میوه را به صورت بسته‌بندی می‌خرید، حتی اگر روی برچسب آن نوشته شده «شسته شده است» باز هم اطمینان نكنید و آن را مجدد بشویید. درباره سبزی كه این نكته بسیار مهم‌تر است.

5. در مورد میوه‌هایی مانند گیلاس، انگور، توت و سایر میوه‌های ریز توصیه می‌شود یك قطره مایع ظرفشویی در ظرف آب ریخته و میوه‌ها را در آن غوطه‌ور كنید. بعد از پنج دقیقه میوه‌ها را آب‌كش و به دقت شست‌و‌شو داده و نوش‌جان كنید.

با سبزی‌ها چه كار كنیم؟

شست‌وشوی سبزی‌ها به مراتب از میوه‌ها جدی‌تر است. مصرف سبزی آلوده زمینه‌ساز ابتلا به انگل‌های روده و بیماری‌های عفونی روده‌ای مثل اسهال‌ها، هپاتیت‌ آ، حصبه، وبا و… و در نهایت بروز اپیدمی این بیماری‌ها در جامعه می‌شود. ‌وبا‌ یا «التور» سردسته بیماری‌هایی است كه می‌تواند بر اثر خوردن سبزی‌های آلوده ایجاد شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به اینگونه بیماری‌ها توجه به شست‌و‌شوی مناسب میوه‌ها و سبزی‌هاست. برای این كار باید سه مرحله ‌پاكسازی‌‌ «گل‌زدایی‌،‌ انگل‌زدایی‌ و ‌ضدعفونی»‌ به ترتیب انجام شود. این نكته بویژه درباره كاهو، كلم و میوه‌هایی كه ممكن است با پوست خورده شوند، مانند سیب، خیار، ازگیل، شلیل، هلو و… مهم است. برای شست‌وشو به این ترتیب عمل كنید.

1. پاكسازی‌: این مرحله همان مرحله تمیز كردن سبزی‌‌هاست. به این ترتیب قسمت‌هایی كه گل به آنها چسبیده و قسمت‌های غیر قابل استفاده جدا می‌شوند.

2. گل‌زدایی: در این مرحله سبزی‌ها را در آب غوطه‌ور می‌كنیم تا گل و لای آن گرفته شود.

3. انگل‌زدایی‌: برای این كار، به ازای هر لیتر آب سه قطره مایع ظرفشویی اضافه می‌كنیم و سبزی‌ها را در آن ریخته و بعد از سه تا پنج دقیقه آبكشی می‌كنیم.

4. ‌ضدعفونی‌: آخرین مرحله شست وشوی سبزی‌ها همین مرحله است.‌ در این آخرین قدم، به ازای هر پنج لیتر آب، نصف قاشق چایخوری پودر پركلرین داخل آب بریزید.‌ سبزی‌ها را به مدت سه تا پنج دقیقه در آن غوطه‌ور كرده و بعد به دقت آبكشی كنید.

موقعیت: زمانی که می‌خواهید مسافرت بروید ، در یخچال را باز می‌کنید و یک سیب معطر و خوشمزه را برمی‌دارید تا به هنگام گرسنگی در جاده از آن استفاده کنید ولی متاسفانه یک موضوع مهم را فراموش می‌کنید و آن هم شستن سیب است. حتما با خود فکر می‌کنید که آن را با لباس خود تمیز می‌کنید و سپس می‌خورید اما این طرز فکر نادرست است.

چیزی که باید در مورد آن نگران باشید: سیب ممکن است در نگاه اول درخشان و تمیز به نظر برسد اما اینگونه نیست. اگر بتوانید آن را زیر میکروسکوپ تماشا کنید، متوجه خواهید شد که گاز زدن سیب نشسته به معنای خوردن مواد سمی و شیمیایی است که بر روی آن وجود دارد.

بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد: بدیهی است بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد وجود مواد بیماری‌زا بر روی آن است که با خوردن سیب نشسته وارد بدن خواهد شد. افرادی که سیستم ایمنی سالمی ندارند ممکن است با خوردن همان سیب به بیماری مبتلا شوند.همانطور که می‌دانید برای اینکه سیب به دست شما برسد سفر طول و درازی را از مزرعه تا خانه طی می‌کند. در این مسیر ممکن است با میکروارگانیسم‌های مضری در تماس بوده باشد. بر اساس مطالعات انجام شده توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، بیش از ۹ میلیون نفر از افراد در سال با خوردن غذاهای آلوده بیمار می‌شوند و در این میان میوه و سبزیجات سهم ۴۶ درصدی از این بیماری‌ها را دارند. مواد بیماری زایی همچون E. coli ، سالمونلا، لیستریا و نورو ویروس می‌توانند باعث ایجاد اسهال و تب شوند یا نارسایی کلیه و عفونت مجاری ادرار را موجب گردند.

اما پاتوژن‌ها(مواد بیماری زا) تنها مشکل موجود نیستند: سیبی که از روی درخت به زمین می‌افتد، ممکن است با مدفوع حیوانات نیز در تماس باشد. همچنین سیب بر اساس مطالعات انجام شده یکی از محصولاتی است که آفت کش زیادی بر روی آن باقی می‌ماند.عوارض خوردن سبزي نشسته

مطالعات انجام شده در دانشگاه ایالت تنسی نشان می‌دهد که کشوی سبزیجات کثیف‌ترین بخش از یخچال فریزر شماست و ممکن است باکتری‌های زیادی در آن وجود داشته باشد. فکر نکنید که سیب ارگانیک نشسته می‌تواند سالم باشد. سطوح کمتر جلایافته آن نیز می‌تواند مشکلات موجود را بیشتر کند. سیب‌هایی که به صورت ارگانیک رشد پیدا می‌کنند ممکن است حفره‌های زیادی برای حشرات و موجودات دیگر داشته باشند. بنابراین باکتری‌ها می‌توانند از خارج به داخل آن حرکت کنند.

چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ خبر خوب این است که من تا به حال نشنیده‌ام کسی از طریق باکتری‌های موجود بر روی سیب بیمار شده باشد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پاک کردن سیب با دستمال کاغذی می‌تواند باکتری‌های موجود بر روی آن را کاهش دهد. با اینحال ،شستن سبزیجات و میوه‌ها همیشه یک گزینه عالی برای از بین بردن مواد بیماری زا و آفت کش‌ها بوده است. شاید بتوان گفت که شستن سیب با دست و آب روان، بهترین روش برای پاک کردن آن است.

عضویت در خبرنامه مجله سلامت

عوارض خوردن سبزي نشسته
عوارض خوردن سبزي نشسته
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *