علل لكه بيني بعد از پريود

دوره مقدماتی php
علل لكه بيني بعد از پريود
علل لكه بيني بعد از پريود

۱۱ دلیل لکه بینی بعد از عادت ماهانه

هنگامی که خونریزی قاعدگی در یک دوره رخ می دهد اکثر زنان انتظار دارند خونریزی تا دوره بعدی قاعدگی متوقف شود. اما برخی از زنان لکه بینی بعد از عادت ماهانه دارند. به طور معمولا باید گفت که خونریزی صورتی یا قهوه ای تا یک هفته بعد از عادت ماهیانه هم مشکلی جدی نیست و نباید شما را نگران کند.

لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند به دلیل استفاده از برخی روش های جلوگیری از بارداری اتفاق بیافتد. این نوع از لکه بینی همچنین جزء اولین نشانه های بارداری (خونریزی لانه گزینی) است. و یا حتی بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی است که در زمان تخمک گذاری اتفاق می افتد.

حتی استرس نیز به لکه بینی بعد از عادت ماهانه مرتبط است. بسته به علت لکه بینی، شما ممکن است ترشحات واژن، درد در ناحیه شکم، احساس ناراحتی و درد در لگن را نیز تجربه کنید.

از آنجا که خونریزی پس از عادات ماهانه باید تمام شود، لکه بینی بعد از عادت ماهانه به عنوان “خونریزی غیر طبیعی واژینال” طبقه بندی می شود. پزشکان توصیه می کنند در صورتی که این حالت در شما ایجاد می شود بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید زیرا گاهی لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند نشان دهنده بیماری جدی تری مانند کیست تخمدان، بیماری تیروئید یا سرطان در اندام های تناسلی باشد.

علل لكه بيني بعد از پريود

دوره مقدماتی php

در ادامه شایع ترین علل خونریزی یا لکه بینی بعد از پریود را بیان کرده ایم. این علل عبارتند از:

خونریزی روشن و شفاف حدود یک یا دو هفته پس از پایان خونریزی اصلی قاعدگی، به علت تخمک گذاری می باشد. چرخه قاعدگی یک زن به طور متوسط ۲۸ روز طول می کشد و تخمک گذاری حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از شروع خونریزی قاعدگی رخ می دهد.

دلیل خونریزی هنگامی که تخمک گذاری رخ می دهد توسط پروفسور زنان و زایمان، دکتر Andrew M. Kaunitz از دانشگاه فلوریدا، تغییرات ناگهانی در سطح هورمون در زمان تخمک گذاری اعلام شده است. زنانی که دوره های پریود نامنظم دارند نیز بیشتر با این پدیده درگیر می باشند.

بر اساس گزارش کلینیک مایو، تخمک گذاری می تواند باعث افزایش در ترشحات واژن شود. ترشحات واژن پس از تخمک گذاری کمی غلیظ تر از ترشحات عادی می باشد.  زمان تخمک گذاری بهترین زمان برای باردار شدن است.

خونریزی لانه گزینی یکی از نشانه های اولیه بارداری است و می تواند لکه بینی قهوه ای بعد از پریود ایجاد کند. این خونریزی کاملا طبیعی است و هیچ نگرانی ندارد. علایم اولیه بارداری علاوه بر لکه بینی، ترشحات سفید شیری یا ترشح خامه ای و گرفتگی لگن، بدون شروع قاعدگی می باشد.

زمانی که تخمک بارور خود را به دیوار رحم می چسباند ممکن است خونریزی و لکه بینی بعد از عادت ماهانه رخ دهد. البته این لکه بینی که جزء اولین نشانه های بارداری است ممکن است در هر زنی مشاهده نشود.

تنها راهی که می توانید مطمئن شوید باردار هستید استفاده از کیت حاملگی یا همان بیبی چک است. البته مطمئن ترین راه انجام آزمایش توسط پزشک است. اگر در حال حاضر باردار هستید و خونریزی واژینال دارید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این نوع خونریزی ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی مانند سقط جنین و یا بارداری خارج رحم باشد.

اگر شما برای جلوگیری از بارداری از قرص استفاده می کنید و یا دستگاه درون رحمی (IUD) نصب کرده اید ممکن است در اوایل استفاده از این روش ها؛ لکه بینی بعد از عادت ماهانه داشته باشید.

با اساس گزارش دانشگاه کلرادو، قرص های ضد بارداری می تواند لکه بینی یا خونریزی غیر طبیعی واژینال در چند ماه اول استفاده از آن ها را ایجاد کنند. همچنین، لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند زمانی رخ دهد اگر دوز استروژن تغییر یافته است. به عنوان مثال زمانی که یادتان برود یک روز قرص جلوگیری از بارداری را استفاده کنید. همچنین در چند روز اولی که دستگاه IUD نصب کرده اید ممکن است با چنین پدیده ای رو به رو شوید.

اگر پس از استفاده از این روش های جلوگیری از بارداری، خونریزی شدید واژن همراه با درد در ناحیه شکم یا لگن و یا ترشحات واژن داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی بعد از عادت ماهانه و یا خونریزی بین دوره ای در زنانی که در حال نزدیک شدن به یائسگی هستند، شایع است. چند سال قبل از یائسگی این اتفاقات معمول است. در این دروان، دوره های قاعدگی به دلیل نوسان سطح استروژن، نامنظم تر است.

پزشکان آمریکایی می گویند که نوسانات سطح هورمونی می تواند خونریزی قاعدگی سنگین و لکه بینی قبل از پریود ایجاد کند. با این حال، شما ممکن است لکه بینی مکرر و یا ملایم را قبل از عادت ماهانه نیز داشته باشید. اگر خونریزی واژینال شما طولانی تر از زمان طبیعی خود شده است، حتما با پزشک مشورت کنید.

لکه بینی صورتی یا قهوه ای بعد از قاعدگی می تواند به علت استرس های فیزیولوژیکی یا احساسی رخ دهد. استرس می تواند بر روی بدن به طرق مختلف تاثیر بگذارد. این فشار قادر است به طور کلی چرخه عادت ماهانه شما را ویران کند. دکتر ملیسا استپلر می گوید که استرس می تواند در چرخه قاعدگی دخالت کرده و باعث قاعدگی نامنظم شود. او می گوید که استرس یکی از شایع ترین علل از دست رفتن قاعدگی است.

کیست های تخمدان می توانند خونریزی غیر طبیعی و لکه بینی بعد از عادت ماهانه ایجاد کنند. معمولا کیست های تخمدانی هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، در برخی موارد، این کیست ها می تواند بزرگتر شده و در صورت پاره شدن باعث درد و خونریزی شود.

پروفسور زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، دکتر ایرینا برد می گوید که در میان علائم کیست تخمدان لکه بینی یا خونریزی پس از عادت ماهیانه از همه شایع تر است. شما همچنین ممکن است درد لگن، نفخ و درد در هنگام دفع مدفوع داشته باشید.

برخی از پزشکان توصیه می کنند که به این کیست ها کاری نداشته باشید اما برخی نیز بنا به شرایط بیمار، عمل جراحی را برای برداشتن آن ها توصیه می کنند.

گاهی اوقات لکه بینی بعد از عادت ماهانه به دستگاه تناسلی شما ارتباط ندارد. یکی از نشانه های کم کاری غده تیروئید، لکه بینی یک هفته یا بیشتر، بعد از قاعدگی است. بیماری کم کاری تیروئید، بیماری است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. این کمبود هورمون باعث می شود در برخی از عملکردهای بدن اختلال ایجاد شود.

کم کاری تیروئید می تواند خستگی، خشکی پوست و تغییرات در چرخه قاعدگی ایجاد کند. با توجه به اثر بیماری تیروئید در خونریزی غیر طبیعی واژینال، دکتر مایلی می گوید که کم کاری تیروئید می تواند باعث خونریزی به صورت تصادفی و یا مکرر شود. این نوع خونریزی می تواند شدید یا ملایم باشد.

لکه بینی بعد از عادت ماهانه می تواند نشانه ای از بیماری التهابی لگن (PID) باشد. ترشحات واژن، درد پایین لگن و خونریزی نامنظم از واژن همه توسط یک عفونت باکتریایی که اغلب از بیماری های مقاربتی منتقل می شود، نشات می گیرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اعلام کرده است که  عفونت باکتریایی مسئول خونریزی بین دوره ای همراه با التهاب و عفونت در لوله های تخمدان، رحم و یا فالوپ است. اگر به این بیماری مبتلا هستید بهتر است هر چه سریع تر آن را درمان کنید. زیرا این بیماری ممکن است عوارض جدی مانند ناباروری داشته باشد.

سرطان تخمدان، سرطان آندومتر و سرطان دهانه رحم همگی می توانند باعث خونریزی نامنظم بعد از پاین قاعدگی باشند. اگر شما در دوران یائسگی هستید، باید بدانید که هر نوع خونریزی واژینال باید توسط پزشک بررسی شود.

بسیاری از افرادی که خونریزی غیر طبیعی دارند، سرطان ندارند، اما خونریزی از مهبل (واژن) می تواند نشانه ای از سرطان باشد. این به این معنی که اگر شما در دوران یائسگی به سر می برید، ممکن است هر نوع خونریزی واژینال دلیل جدی داشته باشد.

گاهی اوقات فیبروئیدهای رحمی می تواند باعث لکه بینی بعد از عادت ماهانه شوند. فیبروئیدهای رحمی رشد بافت های بی ضرر در رحم می باشد. به غیر از لکه بینی قهوه ای، فیبروئید می توانید درد کمر، درد لگن و مشکلات مثانه ایجاد کند. این بیماری گاها باعث می شود که خونریزی قاعدگی سنگین تر از حالت عادی باشد.

اگر ماهیچه هایی که نگه دارنده مجرای ادرار هستند، شل، ضعیف یا کشیده شوند، ممکن است لکه بینی بعد از عادت ماهانه به وجود بیاید. به منظور جلوگیری از لکه بینی ناشی از پرولاپس و تقویت عضلات لگن، ورزش کگل kegel را پیشنهاد می کنیم.

هر زنی که در معرض لکه بینی طولانی یا لکه بینی جدید و ناشناخته قرار دارد، باید به دکتر مراجعه کند. زنانی که شرایط زیر را دارند باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرند:

در صورت داشتن شرایط زیر نیز باید به پزشک مراجعه کنید:

سلام من پنج روز از عادت ماهانم گذشته یه لکه دیدم .بنظرون این میتونه نشانه حاملگی باشه…
اخه من جلوگیرط رو ول کردم.

سلام
من هم مشکل شمارو داشتم سحر جان .۴ تیر پریودیم بود ،تقریبا ١٠ تا ١٢ روز بعد از پریودی لک داشتم اونم دو تا سه روز. باید ۴ مرداد پری میومد اما نیومد و هنوزم نیومده،،، بنظر شما من حاملم؟خیلی میترسم نمیدونم چیکار کنم.
اما باید دل و بزنم به دریا و برم تست انجام بدم ??

سلام خسته نباشین کسی میتونه کمک من کنه من ۱۱پریود شدم و بعد از تموم شدن یک هفته بعدش ۳روزلکه بینی داشتم لکه قهوه ای اولین باری هم هست که اینجوری شدم پریودیم منظم هست ممنون میشم اگه پاسخ بدین

سلام

همون طور که در این مطلب مطالعه کردید، لکه بینی بعد از عادت ماهیانه دلایل زیادی داره. بهتره تا شرایط رو بیشتر توضیح بدید. این موضوع که آیا رابطه جنسی در این بازه زمانی داشتید یا نه؟ آیا از قرص برای جلوگیری از بارداری به خصوص از قرص های اضطراری استفاده کردید یا نه؟ آیا درد، ترشح یا علائم دیگه ای دارید یا نه؟ ….

اما عموما لکه بینی قهوه ای بعد از عادت ماهیانه نشان دهنده خون قدیمی است. یعنی خونریزی جدیدی وجود نداره. به هر حال اگر علائم خاصی دارید و یا مجددا این مشکل رو شاهد بودید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سلام .من ۲۲ سالمه. متاهل هستم یه هفته از پریدیم گذشته لکه بینی قهوه ای دارم. تو این فاصله دوبار نزدیکی داشتم و برای جلوگیری هر بار قرص اورژانسی استفاده میکنم
.سری قبل هم یک هفته بعد پریودی لکه بینی داشتم. پریودی خیلی سخت با خونریزی و درد شدید در ۳ روز اول دارم

سلام
من دوروزه پاک شدم مجددا باز پریودشدم اولین باره اینجورمیشم سه ماهم هست جلوگیری نمیکنم
مشکل خاصی پیدا کردم؟

سلام

علل لكه بيني بعد از پريود

به دلیل این که اولین باره که چنین تجربه ای دارید بهتره به متخصص مراجعه کنید. البته امکان بارداری هم وجود داره. به هر حال باید علت حتما بررسی بشه. ممکنه به دلیل قطع مصرف قرص نیز این اتفاق رخ بده.

سلام.من ۴ روز پیش پاک شدم ولی دوباره دچاره لکه بینی قهوه ای شدم.البته همون ۴ روز پیش هم لکه بینی دیدم که اهمیت ندادم.از طرفی هم جلوگیری ندارم و تازه شروع به ورزش کردم.روز قبلش هم نزدیکی داشتم.اولین بارم هست که اینطوری شدم.خیلی میترسم.دلیلش چی میتونه باشه؟

سلام من پریودم تموم شد بعد یه هفته مجدد لکه بینی و خون صورتی کمرنگ مشاهده میشه الان یه هفته هست هنوز خوب نشدم فقط لکه از قهوه ای تیره به روشن تبدیل شده و چون دخترم نگرانم کرده باید به دکتر مراجعه کنم ؟؟

سلام

هر مشکلی که بیش از ۳ روز ادامه پیدا کنه، باید توسط متخصص بررسی بشه. با حفظ خونسردی خودتون، پیشنهاد می کنیم به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید ممنون از مطلب مفیدتون یه رابطه بدون دخول داشتم که ترس مایع پیشاب قرص ضد بارداری مصرف کردم بصورت اشتباه واسه مطمعن شدن تست بتا بی بی چک گذاشتیم منفی بود ولی من‌ روز موعود پریود نشدم و بعد از ۴۱ روز پریود شدم که حدود ۷ یا ۹ روز طول کشید ولی الان ۵ یا ۶ روز لکه بینی دارم ایا احتمال باردای با این شرایط در من وجود داره یا نه مشکل از جایی دیگس

وقتی پریود شدید یعنی لقاحی صورت نگرفته و امکان بارداری وجود داره. علت دیر پریود شدن ممکنه بخاطر بهم خورد تنظیم هورمونی ناشی از مصرف اشتباه قرص باشه. پیشنهاد می کنم اگر از ماه آینده دوره های پریود منظم نشد، به پزشک مراجعه کنید.

سلام لطفا جواب سوالمو بدین خیلی نگرانم من یک هفته هست که پریودم تمام شده و ترشحات سفیدداشتم تااینکه بعد یک هفته الان ۲روز هستش که لکه های صورتی و گاهی قرمز میبینم درضمن شب قبل ازلکه بینی سونوگرافی بودم کیست هم نداشتم ۲ماه هم هست که جلوگیری ندارم.درد زیر شکم هم خیلی کم احساس میکنم.

بهتره به پزشک مراجعه کنید. تشخیص تنها با انجام آزمایش ممکنه.

سلام
من حدود یه ۱۴ روز پیش پاک شدم
الان خون ریزی دارم ولی قهویی رنگ است
از قرص جلوگیری هم استفاده نکردم فقط این من عفونت داشتم
الانم درد شکم دارم
میشه راهنمایی کنید ک میتونه مشکل از چی باشه

سلام خسته نباشید
من حدود یه ۱۴ روز پیش پاک شدم
الان سه روز است ک من دوباره خون ریزی پیدا کردم ولی خون ریزی من ب رنگ قهوه ایی است
و این ک من عفونت دارم و ترشحاتم ک خیلی زیاد بود
الانم ک خون ریزی پیدا کردم
در در ناحیه شکم دارم میشه یکم راهنماییم کنید مشکل میتونه از چی باشه

سلام من عادت ماهیانم خیلی دیردیرمیشه ۱۰روزیا۴یا۵بعضی وقتهام۱۲روزعقب میندازم
حدودتقریبا۳دوره هم۲روراول عادتم خون ریزی خوب داشتم ولی روزسوم به بعدلکه بینی میدیدم
۸/۲۶عادت شدم۹/۴رفتم دکترگفتم قصدبارداری دارم البته۹/۷یه رابطه داشتم یعنی روز۱۲عادتم.
دکتربرام سونونوشت روز۲۳عادتم گفت بده ببینم کیست نداری خداروشکرنداشتم یه سری آزمایشم دادم کم خونی هم نداشتم کم کاری وپرکاری تئروییدهم نداشتم
برام قرص متفورمین ودوفاستون نوشت مصرف کردم الان صبح۹/۲۷عادت شدم فقط تاعصری خون ریزی داشتم دیگه تاالان که ساعت۷نیمه دیگه خون ریزی ندارم۹/۲۸
میخواستم ببینم چیکارکنم دکترمم دیگه نیست تاشنبه۱۰/۲
میشه راهنمایم کنید ممنون میشم

سلام کسی میتونه کمک کنه من ۱۳روز پریودم تموم شده ازدیشب لکه سیاه میبینم علتش چیه بایدچکارکنم درضمن جلوگیری واسه بارداری ندارم

ترشح قهوه ای بعد از ۱۰روز

ترشح قهوه ای رنگ بعد از پریود و گذشت ۱۴روز

سلام من ۲۳سالمه ۲ماه پیش قرص جلوگیری میخوردم برای کیستم ولی یکی دوبار یادم رفت دوتا خوردم حالا ۱۲هم این ماه پریود شدم تا پنج روز بعد قطع شد دو روز بعدش نزدیکی داشتم فرداش لک دیدم صورتی بعدش قهوایی بود ی روز فقط لک داشتم یعنی باردارم خواهشن جواب بدید

سلام من ۲۳سالمه دوماه پیش قرص جلو گیری میخورم به خاطر کیستم یکی دوبار یادم رفت دوتا خوردم حالا ۱۲هم این ماه پریود شدم تا پنج روز بعد قطع شد دو روز بعدش نزدیکی داشتم فرداش لک دیدم صورتی بود بعد قهوایی شد فقط ی روز یعنی باردارم خواهشن جواب بدید

سلام خسته نباشید من ده روز از پریودیم گذشته ولی لکه و خون ریزیو درد شکمم دارم بنظرتون چی میتونه باشه؟ممنون میشم جواب سوالمو کسی میدونه بده ,

سلام خسته نباشید
ممنون میشم راهنمایی کنید چون مطالب اینترنتی چیزای مختلف و متفاوتی میگن
من یک دختر هیجده ساله هستم و مجردم
سال پیش همین موقع چندروزی خونریزی قهوه ای مداوم با مقدار کم داشتم،به دکتر مراجعه کردم که گفت چون کنکور داری و استرس و فشار روته تعادل هورمونات بهم ریخته
قرص ضدبارداری و سونو برای تشخیص کیست برام تجویز کرد ولی وضعیتم کاملا طبیعی بود
امسال باز پشت کنکورم و الان بعد از سه روز از پریودم ترشحات قهوه ای نسبتن زیاد داشتم که بوی خون میدادند و بعد از سه روز کم کم کمتر شد و قطع شد و چند روز بعد دوباره با مقدار کم ترشح قهوه ای مایل به سیاه همراه با ترشحات قهوه ای و صورتی ادامه داره که غلیظه بجز مقدار کمی دردکمرو شکم درد و خارش و سوزشی ندارم یک هفته ست که ادامه داره،جزییات دقیق گفتم که جواب تخصصی بهم بدید ببخشید سر دوستان رو درد اوردم واقعن به جوابتون نیازدارم تا نگرانیم رفع شه.
بازم ممنون.

سلام.من متاهل هستم و بعد گذشت دوهفته از پریودیم خونریزی داشتم ک تیره بود و مقدارش کمتراز همیشه بود البته اوایل پریودبم معمولا خونریزیم تیره است و این هفته نزدیکی داشتم ک با مالش واژنم از من خون اومد ایا نشانه بارداری است و علائم دیگ رو ندارم

سلام من دیشب با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم ب صورت لاپایی اما هیچ چیزی وارد نشد امروز یعنی یه شب از ان ماجرا گذشته است و من یک هفته ای می شود ک پریودیم تمام شده ایا ممکن است اتفاقی برای بکارتم افتاده باشد لطفا جوابم را بدهید ممنون.وناگفته نماند ۲۱بهمن دو عدد قرص اضطراری یا ارژانسی را باهم خوردم

سلام با عرض خسته نباشید من دو هفته اس ک پریودیم تموم شده امروز لکه دیدم میخواستم بدونم طبیعی هس یا ربطی ب نزدیکی ام داره …..ممنون

من مدرسه بودم ناگهان با شدت خوردم رو صندلی بااینکه تازه دوره قاعدگیم تموم شده بود باز خون در حد چند قطره دیدم و دیگه ندیدم می خوام بدونم طبیعی یا نه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبسایت پیام سلامت با هدف ارتقاء دانش عمومی افراد جامعه در زمینه مسائل مختلف مرتبط با سلامت شخصی و اجتماعی و سلامت جسمی و روحی از اردیبهشت سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرده است. ما کوشیده ایم با تولید مطالب مفید و کاربردی در زمینه پزشکی و سلامت و با رعایت امانت داری نسبت به منبع محتوا، مرجعی قابل اعتماد برای مخاطبانمان باشیم.

تمام حقوق مادی و معنوی مطالب پیام سلامت متعلق به صاحبان است. پیام سلامت


تقریباً تمامی زنان در طول سال‌های باروریشان دچار پریودی نامنظم می‌شوند. لکه بینی به معنای خروج مقدار کمی خون از واژن در قبل یا بعد از دوره‌ی پریودی است. این لکه‌ها معمولاً به شکل لخته‌هایی به رنگ خون و یا ترشحات قرمز و قهوه‌ای‌ رنگ واژن دیده می‌شوند. لکه بینی در طول پریودی و یا بعد از آن را به‌ عنوان خونریزی بین قاعدگی می‌شناسند و این پدیده می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق افتد.

از میان این دلایل می‌توان به اختلالات هورمونی زنان، جلوگیری از بارداری، حاملگی، عفونت و دیگر اختلالات مربوط به دستگاه تولیدمثل اشاره کرد.

در برخی موارد لکه بینی غیرعادی به‌طور طبیعی درمان می‌شود اما در برخی دیگر این شرایط نیاز به درمان دارد و اگر نادیده گرفته شود و بیمار به پزشک مراجعه ننماید باعث شدیدتر شدن بیماری می‌شود. اگر این خونریزی به دلیل بیماری‌هایی نظیر عفونت، سرطان و یا دیگر بیماری‌های جدی باشد می‌تواند زندگی فرد به خطر بیندازد.

اگرچه در بسیاری از موارد لکه بینی در طول پریودی و بعد از آن هیچ‌گونه خطری برای فرد ندارد اما بهتر است در صورت مشاهده لکه بینی قاعدگی برای فهمیدن علت آن به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

علل لكه بيني بعد از پريود


مهمترین دلایل لکه بینی چیست؟

دلایل مرتبط با قاعدگی
دلایل زیادی می‌تواند باعث لکه بینی بعد از پریود در زنانی که به‌طور طبیعی پریود می‌شوند و برای پریودی هیچ‌گونه داروی هورمونی مصرف نمی‌کنند، شود. بیشتر زنان در هنگام تخمک‌گذاری یعنی زمانی که یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود دچار لکه بینی می‌شوند. تخمک گزاری معمولاً 2 هفته بعد از شروع پریود انجام می‌شود. و علت لکه بینی به دلیل پایین آمدن طبیعی سطح استروژن در این زمان است. چرخه‌ی عدم تولید تخمک که در آن تخمدان‌ها نمی‌توانند تخمکی تولید و آزاد کنند یکی دیگر از عوامل لکه بینی و خونریزی بین پریودی است. عدم تخمک‌گذاری زنان می‌تواند به دلیل بیماری و یا استرس شدید باشد و معمولاً در اوایل و اواخر دوران قاعدگی فرد اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید و سندروم تخمدان پلی کیستیک در عدم تولید تخمک نقش دارند.

دلایل مرتبط با پیشگیری از بارداری
داروهای ضدبارداری که باعث سرکوب چرخه‌ی طبیعی قاعدگی می‌شوند می‌توانند باعث لکه بینی در فرد شوند. از عوارض استفاده از آیودی های هورمونی مانند آیودی اسکیلا و میرنا می‌توان به لکه بینی شدید در 3 تا 6 ماه اول جایگذاری اشاره کرد. اشخاصی که از آیودی های مسی استفاده می‌کنند در مقایسه با کسانی که از آیودی هورمونی استفاده نمی‌کنند دچار خونریزی شدیدتری می‌شوند. اگرچه با ادامه مصرف آیودی مسی خونریزی کاهش پیدا می‌کند اما لکه بینی همچنان ادامه پیدا می‌کند.

دلایل مرتبط با روابط جنسی
روابط جنسی گاهی باعث خونریزی می‌شود و این خونریزی می‌تواند منجر به لکه بینی شود. این خونریزی می‌تواند ناشی از تحریک واژن و یا دهانه‌ی رحم باشد که در قسمت ورودی رحم و بالاتر از واژن قرار دارد. تحریک واژن و خونریزی ناشی از روابط جنسی معمولاً در زنانی رخ می‌دهد که به دوران یائسگی خود نزدیک می‌شوند و دچار خشکی واژن شده‌اند. خونریزی دهانه رحم در هنگام رابطه جنسی معمولاً به دلیل اکتروپیون دهانه رحم رخ می‌دهد. در هنگام اکتروپیون دهانه رحم بافت دهانه رحم تا بخش خارجی سیروکس کشیده می‌شود. این بافت شکننده و نازک به‌ آسانی و در هنگام رابطه جنسی خونریزی می‌کند. زنانی که از داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند به‌طور موقت دچار اکتروپیون دهانه رحم می‌شوند.

دلایل مرتبط با حاملگی و بیماری‌های عفونی
از دیگر دلایل لکه بینی قبل از پریود و بعد از پریود می‌توان به عفونت دستگاه تولید‌مثل زنان اشاره کرد. ویروس‌های کلامیدیا، گونوره و زگیل تناسلی باعث مقدار کمی خونریزی و لکه بینی در بین دوره‌های پریودی می‌شوند. این خونریزی معمولاً با داشتن روابط جنسی تشدید می‌شود. ازآنجایی‌که این بیماری‌ها هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند، لکه بینی تنها راه شناخت آن‌هاست. لکه بینی در زمان نزدیک به پریود می‌تواند نشانه‌ی بارداری باشد. این نوع خونریزی که به‌عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد جنین در داخل رحم تشکیل می‌شود. زنانی که در هنگام پریود خونریزی کمی دارند ممکن است خونریزی لانه گزینی را با پریود اشتباه کنند.

دیگر دلایل مرتبط با پزشکی و دستگاه تولیدمثل
رشد سلول‌های غیر سرطانی و در موارد نادر سرطانی نیز می‌تواند دلیل لکه بینی و خونریزی در بین دوره‌های پریودی شود. و این خونریزی ممکن است در هنگام رابطه جنسی رخ دهد. از بیماری‌های ناشی از رشد سلولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 فیبروم رحم
 پولیپ رحم و تخمدان
 سرطان تخمدان و رحم

زنانی که دچار اختلالات خونریزی می‌شوند معمولاً پریودهای طولانی و شدیدی را پشت سر می‌گذارند و دچار لکه بینی می‌شوند. استفاده از برخی از داروها نیز ممکن است باعث تشدید اختلال خونریزی شوند. داروهایی مانند:

 داروهای حاوی تاموکسیفن مربوط به سرطان سینه مانند نولوادکس
 داروها ضد انعقاد خون مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (پلویکس)، پراداکسا، آپیکسابا و ریواروکسابان

تشخیص علت؟
متخصصین پیشنهاد می‌کنند تا در صورت داشتن خونریزی‌های بی‌قاعده حتماً به پزشک مراجعه نمایید. پزشک برای تشخیص علت لکه بینی از فرد چند آزمایش می‌گیرد. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

 تست حاملگی
 تست شمارش خون
 آزمایش تیروئید
 آزمایش کبد
 تست پاپ اسمیر
 اسکن اولتراسوند لگن

همچنین در برخی موارد ممکن است پزشک برای تشخیص علت لکه بینی چندین آزمایش فیزیکی مانند معاینه لگن انجام دهد. ثبت تاریخ چرخه‌ی قاعدگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر فردی به‌ طور مرتب دچار لکه بینی می‌شود بسیار مهم است که تاریخ شروع پریود، اتمام آن، شدت خونریزی و مدت آن را ثبت کند. همچنین زمان و میزان لکه بینی‌ها و خونریزی‌های بین دوره‌های بین پریودی خود را نیز یادداشت نماید. اگر فرد در هنگام خونریزی و لکه بینی دچار درد کمر، فشار بر روی لگن و التهاب واژن شد حتماً باید این موارد را به پزشک اطلاع دهد.


درمان لکه بینی در بین دوره‌های پریود

بسته به نوع خونریزی یک یا چند روش درمان لکه بینی در زنان تجویز می‌شود:

 داروهایی برای درمان اختلالات هورمونی
 تغییر داروهای ضدبارداری با سطح بالاتر یا پایین‌تر استروژن و پروژسترون
 انجام جراحی برای درمان آندومترویوز، پولیپ و فیبروم رحم. در مواردی که سقط‌جنین دلیل لکه بینی و خونریزی است می‌توان از کورتاژ تشخیصی برای درمان آن استفاده کرد.

جلوگیری از لکه بینی؟!
بیماران با دنبال کردن توصیه‌های پزشک و راهکارهای زیر از لکه بینی و خونریزی‌های بین قاعدگی جلوگیری کنند:

 اولین و مهم‌ترین راهکار این است که اگر از داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنید آن‌ها را درست طبق دستور پزشک مصرف نمایید و از مصرف کردن آن به‌صورت بی‌قاعده بپرهیزید چراکه این قضیه باعث لکه بینی و خونریزی می‌شود.

 از پزشکتان بخواهید تا در صورت امکان مصرف داروها رقیق‌کننده خون مانند آسپرین را کاهش دهد.

 به‌صورت سالیانه برای تشخیص سرطان رحم از سلول‌های رحم خود نمونه‌برداری کنید (تست پاپ اسمیر). این سرطان که قابل‌درمان است به‌ شدت باعث خونریزی می‌شود.

 با داشتن وزن مناسب از سرطان رحم پیشگیری کنید. اضافه‌ وزن به‌خصوص بعد از دوران یائسگی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به سرطان رحم است.

 از استفاده از وسایلی که داخل رحم می‌شوند پرهیز کنید چراکه باعث تشدید لکه بینی می‌شوند.

 از استرس دوری‌کنید چرا که استرس باعث لکه بینی در دوران بین قاعدگی می‌شود. برای کاهش استرس خود از راهکارهای متفاوتی مانند مدیتیشن و ورزش استفاده کنید.

 زمان چرخه‌ی قاعدگی خود را به یاد داشته باشید تا تشخیص دهید که خونریزی و لکه بینی شما بی‌قاعده است یا نه. هرگونه تغییر چشمگیر در چرخه‌ی قاعدگی باید به پزشک اطلاع داده شود.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

لکه بینی قهوه ای قبل از پریود معمولا مورد نگران کننده  نیست و دلایل متفاوتی برای مشاهده لکه های قهوه ای در موعد پریود وجود دارد اما گاهی این لکه های قهوه ای نشانه بارداری یا علائم پیش یائسگی هستند و همچنین در مواردی ممکن است نشانه بیماری باشند.
ترشحات قهوه ای قبل از قاعدگی معمولا ترشحات واژن حاوی قطرات خون هستند. ترشحات قهوه ای در زمانی غیر از قبل یا بعد از پریود می توانند نگران کننده باشند. با این وجود، لکه بینی قهوه ای قبل از پریود معمولا جای نگرانی ندارد.
این مقاله دلایل متفاوت مشاهده لکه بینی قهوه ای از جمله ترشحات قهوه ای در بارداری و لکه بینی قهوه ای پیش از یائسگی مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین به دلایل جدی تر مشاهده لکه بینی قهوه ای و موعد لازم برای مراجعه به متخصص زنان می پردازیم. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فهرست
منظور از لکه بینی قهوه ای چیست؟
ترشحات قهوه ای رنگ در زمان غیر بارداری
لکه بینی قهوه ای در بارداری
لکه بینی قهوه ای پیش از یائسگی
لکه بینی قهوه ای نشانه چه بیماری هایی می تواند باشد؟
برای لکه بینی قهوه ای چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

علل لكه بيني بعد از پريود


 


 

ترشحات واژن اغلب به طور روزمره رخ می دهند. معمولا ترشحات واژن رقیق، شفاف یا سفید هستند. گاهی این ترشحات ممکن است به رنگ های دیگر باشند. هنگامی که ترشحات واژه قهوه ای رنگ باشد، احتمالا حاوی مقادیر کمی خون مانده هستند. خونی که برای مدت بیشتری در رحم مانده است به دلیل اکسید شدن ممکن است قهوه ای رنگ باشد. در ادامه به توضیح ترشحات قهوه ای رنگ در دوره های خاص می پردازیم.



 


 

هنگامی که مطمئن هستید که باردار نیستید، لکه بینی قهوه ای ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
• خون مانده در رحم که چند روز بعد از اتمام دوره قاعدگی دیده می شود
• لکه بینی قهوه ای در هنگام شروع پریود در زمانی که جریان خون کم است
• لکه بینی در هنگام تخمک گذاری که ممکن است صورتی یا قهوه ای باشد
• لکه بینی قهوه ای پس از نمونه برداری در هنگام پاپ اسمیر یا معاینه واژن
• لکه بینی قهوه ای رنگ بعد از رابطه جنسی به خصوص اگر رابطه جنسی خشن باشد


مقاله مرتبط: رنگ خون قاعدگی و تفسیر آن

اگر شما نیز دچار لکه بینی قهوه ای همراه با علائم دیگری از جمله درد زیر شکم یا بوی بد ناحیه واژن هستید، برای بررسی و درمان این عارضه به دکتر ذاکرین، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا مشکلتان ظرف زمانی کوتاه با موفقیت درمان شود. شماره تماس جهت دریافت هر گونه راهنمایی 02144463475 می‌باشد.


 


 

لکه بینی قهوه ای می تواند نشانه بارداری باشد. البته این نشانه در بین تمام افراد باردار دیده نمی شود اما برخی دچار لکه بینی قهوه ای به عنوان نشانه بارداری می شوند.
این ترشح ناشی از خونریزی بعد از انتقال جنین به دیواره رحم است که هنگامی رخ می دهد که تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه می کند. خونریزی ناشی از لانه گزینی جنین ممعمولا یک تا دو هفته پس از بارور شدن تخمک رخ می دهد. (مقاله ویژه: درد تخمک گذاری و درمان آن)


در صورت مشاهده خونریزی لانه گزینی جنین پس از رابطه جنسی محافظت نشده بهتر است که تست بارداری بدهید.
در صورتی که باردار هستید و لکه بینی قهوه ای دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. معمولا ترشحات قهوه ای در بارداری نگران کننده نیستند اما در مواردی نشانه دهنده بارداری خارج رحمی یا سقط جنین است.


بیشتر بخوانید: انواع ترشحات واژن 


 


 

برای زنان در دهه سنی 40 و 50، ترشح قهوه ای پیش از شروع پریود می تواند نشانه یائسگی باشد.
دیگر علائم شروع یائسگی شامل موارد زیر هستند:
• تغییر ناگهانی حالات روحی
• گرگرفتگی
• تعریق شبانه
• دشواری در خوابیدن
• خشکی واژن

مقاله مرتبط: لیزر مونالیزاتاچ درمان نوین علائم یائسگی 



 


 

برخی بیماری های زنان موجب بروز ترشحات قهوه ای رنگ می شوند. این نوع لکه بینی قهوه ای ممکن است در هر سنی رخ دهد و ربطی به باردار یا باردار نبودن شخص ندارد و معمولا همراه با علائم دیگری است. در ادامه فهرستی از این بیماری ها رو بیان می کنیم:


 


بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن نوعی عفونت دهانه رحم و رحم است که می تواند موجب لکه بینی قهوه ای شود. دیگر علائم بیماری التهاب لگن شامل موارد زیر هستند:
• درد در ناحیه لگن و زیر شکم
• درد در هنگام رابطه جنسی
• تب
• ترشحات واژن با بوی نامطبوع


مقاله مرتبط: علت و درمان بوی بد واژن

• احساس سوزش در هنگام ادرار
در صورتی که احتمال ابتلای خود به بیماری التهاب لگن را می دهید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. اگر تشخیص بیماری التهاب لگن برای شما تایید شود، پزشک آنتی بیوتیک هایی را برای درمان بیماری برای شما تجویز می کند.


 


سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان نوعی عدم توازن هورمونی است که می تواند موجب ترشح قهوه ای رنگ شود. دیگر علائم بیماری تنبلی تخمدان شامل موارد زیر هستند:
• پریودهای نامنظم
• پریود نشدن برای چندین ماه
• پریودهای با خونریزی شدید
• موی زائد بر روی صورت یا بدن
• جوش زدن یا داشتن پوست چرب
• درد در ناحیه لگن
• دشواری در باردار شدن
• تغییر رنگ تکه ای پوست


بیماری تنبلی تخمدان بسیاری شایع است و معمولا بین 8 تا 20 درصد زنان در سنین باروری به این بیماری مبتلا هستند.
زنانی که احتمال ابتلا به این بیماری را می دهند باید به پزشک مراجعه کنند و بسته به شرایط آنها، درمان های متفاوتی وجود دارد.
برای تغیین درمان مناسب برای بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک، پزشک ممکن است درباره موارد زیر از شما پرسش کند:
• علائم شما
• دیگر مشکلات مرتبط با سلامتی
• داشتن یا نداشتن قصد بارداری
برخی درمان های بیماری تنبلی تخمدان ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند برای همین مشخص کردن قصد خود برای بارداری نزد پزشک اهمیت بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تنبلی تخمدان و بارداری

برای درمان بیماری تنبلی تخمدان در طی اولین جلسه مشاوره و معاینه خانم دکتر ذاکرین، جراح و متخصص زنان، شما می توانید مشکلات و علائم مرتبط خود را با ایشان در میان بگذارید. پزشک با شما صحبت کرده و هر گونه سوال شما را پاسخ خواهند داد. انتخاب روش درمانی بهتر است که با نظر و معاینه دقیق پزشک و انجام آزمایشات صورت گیرد. برای دریافت وقت قبلی با شماره 44463475-021 تماس بگیرید.

علل لكه بيني بعد از پريود


 


بیماری های مقاربت جنسی

ترشحات قهوه ای رنگ پیش از پریود همچنین می تواند نشانه نوعی بیماری مقاربت جنسی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشند. دیگر علائم این بیماری شامل موارد زیر هستند:
• احساس سوزش در هنگام ادرار
• ترشحات بودار
• درد در هنگام رابطه جنسی
تمام افراد مبتلا به بیماری های مقاربت جنسی این علائم را ندارند به همین دلیل است که افراد فعال از نظر جنسی باید چند وقت یکبار از نظر ابتلا به این نوع بیماری ها مورد معاینه قرار گیرند.
درمانِ اغلب بیماری های مقاربت جنسی آسان است البته گاهی این بیماری ها ممکن است خطرناک شوند و نیازمند درمان های بیشتری باشند. درمان معمولا شامل تجویز آنتی بیوتیک است.

بیشتر بخوانید: چرا بعد از رابطه جنسی دچار لکه بینی می شوید؟


 


جسم خارجی به جا مانده در بدن

گاهی ترشحات قهوه ای رنگ بد بو در هنگامی دیده می شوند که یک جسم خارجی به طور تصادفی در واژن باقی بماند. این اجسام ممکن است شامل موارد زیر باشند:
• تامپون
• کاندوم
• حلقه های پیشگیری از بارداری
در صورت مشاهده لکه بینی قهوه ای بودار باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است دچار عفونت واژن شده باشید یا جسمی خارجی در بدنتان به جا مانده باشد.



 


سرطان دهانه رحم

ترشحات قهوه ای رنگ ممکن است نشانه سرطان دهانه رحم باشد. 0.6 درصد از زنان در زندگی خود ممکن است دچار سرطان دهانه رحم شوند که معمولا این بیماری ناشی از ویروس زگیل تناسلی است. دیگر علائم بیماری سرطان دهانه رحم شامل موارد زیر هستند:
• درد در هنگام نزدیکی
• خونریزی و لکه بینی بعد از رابطه جنسی
• قاعدگی شدید یا طولانی
• خونریزی و لکه بینی در بین دو پریود
اگر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را می دهید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
اولین آزمایشی که پزشک برای شما انجام میدهد پاپ اسمیر است و در صورت غیر طبیعی بودن پاپ اسمیر، آزمایش کولپوسکوپی برای شما انجام خواهد شد و نمونه گرفته شده تعیین کننده رمان خواهد بود.

دانستنی ها: لکه بینی قبل و بعد از پریود نشانه چیست؟

هم اکنون مطب خانم دکتر ذاکرین مجهز به یکی از پیشرفته ترین دستگاههای کولپوسکوپ موجود در بازار است. چنانچه شما هم دچار مشکلات دهانه رحم و لکه بینی یا درد و سوزش هنگام رابطه هستید، پیشنهاد می کنیم جهت بررسی های بیشتر به کولپوسکوپی اقدام کرده و درمان متناسب با مشکل خود را شروع کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمایید.


 


 


ترشحات قهوه ای معمولا نگران کننده نیستند اما اگر همراه با علائم زیر هستند بهتر است که به متخصص زنان جهت معاینه و درمان مراجعه کنید:
• مشاهده لکه بینی قهوه ای برای چند هفته
• لکه بینی قهوه ای مکرر بعد از رابطه جنسی
• استشمام بوی بد از ناحیه واژن
• احساس درد
• خارش ناحیه واژن

آیا شما هم تابحال دچار لکه بینی قهوه ای شده اید؟ اگر در این باره سوالی دارید در بخش نظرات پرسیده و جواب را از خانم دکتر ذاکرین دریافت کنید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :


سلام عزیزم باید به پزشک مراجعه کنی.

سلام عزیزم ترشحات بدبو اکثرا نشانه عفونت هستن به پزشک مراجعه کن و دارو بگیر تا خوب شی. اما برای علائم پریودیت بهتره یه آزمایش هورمونی هم بدی.


سلام عزیزم بهتره کولپوسکوپی بشی.


سلام بهتره بررسی هورمونی بشی.

سلام احتمالا ناشی از به هم ریختگی هورمون ها در دوران شیردهی هست.

سلام ممکنه از مصرف قرص اورژانسی باشه اگر ادامه دار بود به پزشک مراجعه کن.

سلام سنت مهمه.اگه پریودت به هم ریخته میتونه مال استرس باشه


سلام عزیزم بهتره به پزشک مراجعه کنی.


سلام عزیزم باید معاینه بشی.


سلام حتما به پزشک مراجعه کن.


سلام عزیزم باید به پزشک مراجعه کنی.



شنبه ها
11 صبح تا 5 عصر


یکشنبه ها
11 صبح تا 8 شب


سه شنبه ها
11 صبح تا 8 شب


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



نوبت دهی با تلفن گویا


021-42198555


تماس با منشی و نوبت دهی فوری


(شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 18)


021-44463475


پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


تلفن گویا جهت نوبت دهی:         021-42198555


تماس با منشی جهت نوبت دهی فوری:     44463475-021





خانه

موبایل

خونریزی بین دو دوره قاعدگی ، که لکه بینی نامیده می شود، مشکل رایجی است

  

علل لكه بيني بعد از پريود

آیا لکه بینی بین دو دوره قاعدگی خطرناک است ؟در واقع کمی خونریزی قبل از قاعدگی نگران کننده نیست، اما لکه بینی مداوم ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد.

خونریزی بین دو دوره قاعدگی ، که لکه بینی نامیده می شود، مشکل رایجی است. تقریبا تمام زنان در یک دوره از زندگی خود، با چنین مشکلی روبرو می شوند.”

لکه بینی قبل از شروع قاعدگی، اغلب نگران کننده نیست. هرچند در برخی موارد، ممکن است نشانه مشکلات تناسلی و یا حتی یک بیماری کشنده باشد.

به چه نوع خونریزی لکه بینی گفته می شود؟یک دوره قاعدگی به طور معمول هر 28 روز اتفاق می افتد و در حدود 4 تا 7روز طول می کشد. با این وجود اگر کل چرخه قاعدگی یک زن به مدت 35 یا 28 روز باشد، و یا اینکه عادت ماهانه تا 8 روز طول بکشد، غیر طبیعی نخواهد بود .

خونریزی مهبلی ، پس از پایان یک دوره قاعدگی یا پیش از آغاز دوره بعدی، لکه بینی نامیده می شود. خونریزی ممکن است بسیار کم رنگ باشد ، به طوری که شما لکه هایی صورتی رنگ بر روی لباس زیرتان ببینید، همچنین خونریزی ممکن است به صورت چند قطره و یا شدید اتفاق بیافتد که شبیه قاعدگی است.

 

 علت های مختلفی موجب لکه بینی می شوند که شایع ترین آنها عبارت است از:

روش های جلوگیری از حاملگیلکه بینی می تواند علت ساده ای مثل قرص جلوگیری از حاملگی و یا آ یو دی داشته باشد. بعضی خانم ها وقتی قرص جلوگیری می خورند، لکه بینی پیدا می کنند. ناگفته نماند که بیشتر خانم ها اگر قرص را نامرتب بخورند دچار لکه بینی می شوند. اما بعضی هم اگر مرتب بخورند لکه بینی دارند که با مشورت پزشک می توانند قرص مناسب خود را پیدا کنند.از سوی دیگر آ یو دی هم که یک وسیله جلوگیری است می تواند لکه بینی ایجاد کند.قاعدگیبعضی در ابتدای قاعدگی چند روزی لکه بینی دارند و بعد خونریزی می کنند. کسانی هم که قاعدگی زیاد و طولانی دارند در انتهای قاعدگی ممکن است چند روز لکه بینی داشته باشند و بعد تمام شود.

بیماری های دهانه رحمیکی از مواردی که به درمان نیاز دارد بیماری های دهانه رحم است. التهاب دهانه، پولیپ دهانه و بالاخره بدخیمی ها می توانند باعث لکه بینی (بخصوص بعد از نزدیکی) شوند.نکته قابل توجه این است که خانم هایی که تست پاپ اسمیر را در فواصل توصیه شده انجام می دهند، بیماری شان به موقع تشخیص داده شده و درمان خواهد شد.بیماری رحمفیبروم و پولیپ رحمی از علل لکه بینی و خونریزی هستند که به راحتی قابل تشخیص و درمان می باشند. حتی بیماری های بدخیم رحم هم به علت خونریزی که ایجاد می کنند، بیمار را نگران می کنند. در نتیجه مراجعه به موقع به پزشک، تشخیص زودتر و درمان به موقع داده می شود.

قبل و بعد از یائسگیخیلی از خانم ها قبل از یائسگی دچار اختلال در قاعدگی از جمله خونریزی های نامرتب و یا لکه بینی می شوند.بعد از یائسگی هم به علت این که مخاط دستگاه تناسلی خارجی و واژن نازک و شکننده می شود، بخصوص بعد از نزدیکی، لکه بینی شایع است.اختلالات تیروییداختلالات تیرویید موجب لکه بینی و حتی اخلال در قاعدگی می شود.

بیماری بدخیمخونریزی و لکه بینی بخصوص بعد از یائسگی می تواند نشانه یک بیماری بدخیم در رحم و یا دهانه رحم باشد. با مراجعه به موقع به پزشک می توان بیماری را درمان نمود و از عوارض وخیم آن جلوگیری نمود.

 

 لکه بینی مداوم ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد

  برای درمان لکه بینی بین قاعدگی چه باید کرد؟حتی اگر لکه بینی مربوط به هیچ نوع بیماری نباشد، هیچ دلیلی برای تحمل کردن آن وجود ندارد.با کمک پزشک می توانید از خونریزی بین قاعدگی جلوگیری کنید.همچنین می توانید با استفاده از روش های زیر، خطر ایجاد لکه بینی را کاهش دهید. 1- مصرف قرص های جلوگیری از بارداری طبق تجویز پزشکمصرف نامنظم قرص های ضدبارداری یک علت شایع لکه بینی است.قطع مصرف قرص و شروع مجدد آن نیز باعث خونریزی می شود.برای جلوگیری از لکه بینی سعی کنید که قرص های خود را روزانه به طور منظم مصرف کنید. 2- کاهش مصرف آسپریناگر دچار لکه بینی می شوید، باید از مصرف آسپیرین خودداری کنید، زیرا این قرص باعث افزایش خونریزی می شود.از آن جهت که آسپرین رقیق کننده خون است، مصرف آن شدت خونریزی بین قاعدگی را افزایش می دهد. 3- انجام آزمایش پاپ اسمیر به طور منظمبا انجام این آزمایش می توان سرطان دهانه رحم را قبل از مشاهده علائم آن تشخیص داد.سرطان دهانه رحم، در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، کاملا قابل درمان است.اگر سالانه یک آزمایش پاپ اسمیر انجام شود، امکان تشخیص هر نوع سلول غیر عادی در مراحل اولیه و قابل درمان سرطان، وجود دارد. 4- حفظ وزن مناسب بدناز آن جهت که چاقی مفرط یک عامل بسیار خطرناک برای سرطان رحم است، حفظ وزن مناسب بدن، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.این بیماری در زنان یائسه بسیار رایج است، بنابراین اگر بعد از یائسگی متوجه هر نوع لکه بینی شدید، باید فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. 5- تغییر روش کنترل بارداریلکه بینی در زنانی که از دستگاه های داخل رحمی (آی یو دی) استفاده می کنند، امری طبیعی است. این خونریزی معمولا بی ضرر است، اما با تغییر روش کنترل بارداری، می توان از لکه بینی جلوگیری کرد. 6- کنترل استرسهیجان و استرس نظم دوره های قاعدگی را به هم می ریزد و باعث ایجاد لکه بینی یا قاعدگی های نامنظم می شود.سعی کنید با انجام ورزش های تمدد اعصاب، استرس خود را کنترل کنید. 7- نوشتن تاریخ دوره های قاعدگیتاریخ دوره های قاعدگی و هر نوع لکه بینی در طول دوره ها را یادداشت کنید.مدت زمان خونریزی و شدت آن، همچنین وجود ترشحات رحم همراه با خونریزی را نیز بنویسید.پزشک با استفاده از این گزارش ها می تواند علت خونریزی بین دوره ها را تشخیص دهد. به عنوان آخرین نکته باید اشاره کرد که افراد باید شرایط و الگوهای مخصوص به بدن خود را بدانند.ممکن است لکه بینی برای شما امری عادی باشد، با این حال اگر تغییرات قابل توجهی در عادت ماهانه خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

فیبروم و پولیپ رحمی از علل لکه بینی و خونریزی هستند

  در صورت مشاهده ی علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:- خونریزی بیش از حد رحم یا خونریزی بین قاعدگی که بیش از سه روز طول می کشد. لکه بینی هرگز نباید تا سه هفته ادامه داشته باشد.- داشتن لکه بینی کم در طول سه دوره قاعدگی.- هرگونه لکه بینی یا خونریزی غیر عادی رحم که با حالت همیشگی مغایر باشد.- خونریزی مکرر رحم در طول سه هفته بین هر قاعدگی.- خونریزی شدید بعد از رابطه جنسی.- هرگونه خونریزی بعد از یائسگی. 

منابع:

www.3-m.ir

dr-moghtaderi.ir


آنچه بانوان باید بدانند

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

علل لكه بيني بعد از پريود
علل لكه بيني بعد از پريود
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *