علت ژنيکوماستي در مردان

دوره مقدماتی php
علت ژنيکوماستي در مردان
علت ژنيکوماستي در مردان

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]




خانه

دوره مقدماتی php

موبایل

 

 

علت ژنيکوماستي در مردان

بزرگ شدن بافت پستان در مردان

بزرگ شدن بافت پستان در مردان حالتي است كه به آن “ژنيكوماستي”  Gynecomastiaگفته مي‌شود. ضخامت بافت طبيعي پستان در مردان، معمولاً كمتر از 2/5 تا 3 سانتيمتر است، ولي در حالت ژنيكوماستي، بافت غدد پستان بزرگ مي شود. بزرگي پستان ممكن است در يك سمت و يا در هر دو طرف ايجاد شود. ممكن است اين افزايش اندازه سینه، موجب حساس‌شدن و دردناك شدن بافت پستان شود.

 

ژنيكوماستي (بزرگ شدن بافت پستان) معمولاً در اثر تغييرات هورموني، در هنگام بلوغ و يا در طي افزايش سن رخ مي‌دهد. هنگامي‌كه تعادل بين دو هورمون استروژن (هورمون زنانه) و تستوسترون (هورمون مردانه) به هم بخورد ممكن است سينه‌ها بزرگ شوند.

 

در حالت طبيعي، هورمون‌هاي جنس مخالف به مقدار بسيار کم در بدن زنان و مردان ترشح مي‌شود. برخي داروهايي كه بدون نسخه فروخته و مصرف مي‌شوند، داروهاي غير قانوني، برخي داروهايي كه براي افزايش حجم عضله و دوپينگ استفاده مي‌شوند، برخي تومورها و بيماري‌ها مي توانند موجب بزرگي بزرگ شدن بافت پستانها شوند.

 

مشکل بزرگ شدن پستان در چه سني شايع است؟

ژنيكوماستي بين پسران نوجوان (13 تا 19 سال) شايع است، طوري كه 65 درصد از پسران 14 ساله، ژنيكوماستي دارند.

بزرگي غدد پستان در پسران نوجوان بسيار رايج است. حدود يك سوم از اين پسران در سن بلوغ دچار اين وضعيت مي شوند، ولي احتمال بروز اين عارضه در بزرگسالي كمتر از يک درصد است. بزرگي غدد پستان اغلب خفيف و بدون درد است، اما يك ‌سوم از مردان در مورد حساس شدن آن اعتراض دارند.

 

تشخيص مشکل بزرگ شدن پستان

معمولا علت بزرگ شدن غدد پستان قابل تشخيص است و در اكثر موارد به دليل مصرف بعضي داروها و يا بيماري كبدي بروز مي‌كند. اگر شما نوجوان هستيد، احتمالاً به ‌انجام آزمايش نيازي نداريد و بزرگي پستان، طي دو تا سه سال، خود به خود برطرف خواهد شد، اما پسران بزرگ تر و مردان جوان ممكن است به آزمايش نياز داشته باشند. در چنين مواردي ممكن است نوعي بيماري، عامل ايجادكننده اين مشكل باشد.

 

چه بايد کرد؟

در بسياري از موارد، درمان خاصي مورد نياز نيست. پزشك شما ممكن است هر ماه‌ اندازه پستان را پيگيري كند و تحت نظر داشته باشد. در 90 درصد پسران نوجوان، ژنيكوماستي در مدت كمتر از سه سال خود به خود برطرف مي‌شود. برخي اوقات با قطع مصرف دارويي كه به ژنيكوماستي منجر شده ‌است مانند مواد دوپينگ ، مشكل برطرف مي‌شود.

 

در موارد نادري، درمان‌هاي دارويي براي ژنيكوماستي استفاده مي‌شوند، مخصوصا اگر درد و حساسيت وجود داشته باشد. درمان دارويي ممكن است بتواند بافت اضافي پستان را برطرف كند. گاهي براي از بين بردن بافت اضافي، جراحي انجام مي‌شود.

 

 

اگر علت بزرگ شدن پستانها، بيماري يا تومور باشد، علت اصلي بايد درمان شود.در اغلب مردان، ژنيکوماستي در هر دو سينه مشاهده مي‌شود ولي اگر تنها يكي از سينه‌ها برآمده بود بايد جهت معاينه دقيق‌تر به پزشك مراجعه شود.

 

افزايش بافت چربي، ژنيكوماستي نيست

برخي از پسران و مردان، در قفسه‌ سينه ي خود بافت چربي زيادي دارند و ممكن است اين بافت چربي طوري به نظر برسد كه ‌انگار پستانها بزرگ شده‌اند. به ‌اين حالت “ژنيكوماستي كاذب” گفته مي‌شود.

 

بعضي از مردان هم تنها به دليل چاقي، داراي پستان هاي برآمده هستند، اما در بزرگي سينه به دليل بزرگ شدن غدد سينه يعني ژنيکوماستي، چاقي موثر نيست.غده دقيقا زير نوك سينه متمركز است، ولي چربي در كليه مناطق سينه پخش مي‌شود.

 

داروهايي که باعث ژنيكوماستي مي شوند

بعضي از مهم‌ترين داروهايي كه باعث بروز اين حالت مي‌شوند عبارت‌اند از: ديگوكسين (لانوكسين) براي بيماري قلبي، اسپرونولاكتين (آلداكتون)، سايمتيدين بلوك‌كننده اسيد معده، كتوكونازول (نيزورال) براي عفونت قارچي، فيناسترايد (پروسكار) و داناسترايد (اودارت) براي بزرگي پروستات.

 

لازم به ذكر است كه داروهاي مخدري نظير آمفتامين، ماري جوانا و هروئين و بيماري كبدي ناشي از افراط در مصرف الكل نيز باعث بزرگ شدن پستان مي‌گردند.

آيا سينه مردان هم ممكن است سرطاني شود؟

احتمالاً نه. سرطان پستان در مردان بسيار نادر است. توده‌اي كه در اثر سرطان ايجاد شده باشد، معمولاً درست زير نوك سينه ايجاد نمي‌شود.علت ژنيکوماستي در مردان

خصوصيات و ماهيت بافت سرطاني با بافت حاصل از بزرگ شدن پستان در اثر ژنيكوماستي متفاوت است. سرطان پستان ممكن است موجب فرورفتگي پوست يا ايجاد ترشح خوني از سينه شود. پزشك شما مي‌تواند نوع توده را تشخيص دهد و بفهمد كه توده، سرطاني است يا نه.

 

اگر در مورد توده‌ سينه هر گونه سئوالي داشتيد مي‌توانيد با پزشك خود مشورت كنيد.در موارد مشكوك ممكن است نياز به‌انجام ماموگرافي و يا نمونه‌برداري باشد. اغلب برآمدگي‌هاي پستان در مردان، غير سرطاني است و مربوط به وضعيتي به نام ژنيكوماستي يا همان بزرگي غدد پستان است، اما بهتر است به پزشك مراجعه كنيد تا علت دقيق آن مشخص شود.

اگرچه سرطان پستان در مردان شايع نيست اما امكان‌پذير است. در دنيا، حدود 2000 مرد در سال جاري مبتلا به سرطان پستان شناخته شده‌اند.

سرعت مرگ ناشي از سرطان پستان در مردان بيشتر از زنان است، يعني حدود 450 مرد در سال به دليل سرطان پستان فوت مي‌كنند و اما بزرگي غدد پستان در مردان چندان خطرناك نيست.

دكتر هومن خليقي

هفته نانه سلامت


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

همه می دانیم که در سن بلوغ و تحت تاثیر هورمون استروژن ـ که مهم ترین هورمون زنانه است ـ در دختران پستان ها شروع به رشد می کند. در پسرها به دلیل وجود هورمون تستوسترون ـ که مهم ترین هورمون مردانه است ـ رشد پستان ها ایجاد نمی شود و این اعضا در همان حالت بچه گانه باقی می مانند.علت ژنيکوماستي در مردان

واضح است که اگر به هر دلیل در مردان میزان هورمون استروژن نسبت به تستوسترون زیاد شود، رشد غیرطبیعی پستان ها در مردان را شاهد خواهیم بود. البته چند حالت فیزیولوژیک یعنی طبیعی نیز وجود دارد که باعث ژنیکوماستی می شود. اولین نوع ژنیکوماستی فیزیولوژیک مربوط به دوران بلوغ است. بسیاری از پسرها اواسط دوره بلوغ یعنی حدود ۱۴ سالگی بزرگی و برآمدگی دردناکی را در پستان هایشان متوجه می شوند. این حالت معمولا زودگذر بوده و طی ۶ ماه از بین می رود و همزمان با رشد اندام های مردانه است.

در پسران و مردان چاق نیز رشد پستان ها نسبت به دیگران بیشتر است. البته حجم عمده این رشد مربوط به چربی است، اما قسمتی از آن به دلیل تبدیل هورمون مردانه در بافت چربی به هورمون زنانه است که به رشد بافت های پستانی منجر می شود. مردان پیر نیز بتدریج با کم شدن هورمون مردانه و زیاد شدن بافت چربی درجاتی از ژنیکوماستی را تجربه می کنند که غیر طبیعی نیست.

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که سرعت ایجاد ژنیکوماستی اهمیت زیادی دارد. وقتی این مشکل سریع ایجاد می شود، پستان ها نسبت به لمس حساس می شود و در این موارد باید احتمال وجود بیماری ها را در نظر داشت. نکته دیگر، خروج خون و تغییر شکل پوست پستان است که حتما باید به عنوان یک نشانه خطر مورد توجه قرار گیرد. همان طور که گفته شد، پسران اواسط بلوغ به موازات رشد اندام های مردانه به طور موقت رشد مختصری در پستان هایشان خواهند داشت. توجه به این موضوع لازم است که اگر رشد پستان ها با رشد اندام های جنسی هماهنگ شود، به عنوان کمبود هورمون های مردانه، فرد باید مورد معاینه و بررسی های آزمایشگاهی قرار گیرد. گاهی این اتفاق در مردان بالغ که حتی صاحب فرزند هستند نیز رخ می دهد که باید به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون های جنسی مورد بررسی و درمان قرار گیرد. گاهی ژنیکوماستی نشانه بیماری های خطرناکی مثل تومورهای هیپوفیز است. دراین بیماری به دلیل رشد تومور تولید هورمون های کنترل کننده غده های سازنده هورمون مردانه مختل شده و بیمار به موازات رشد پستان ها دچار افت قوای جنسی می شود و وجود سردرد و نقص بینایی، تشخیص این بیماری را محتمل می کند.

تومورهای بیضه نیز می تواند با ایجاد ژنیکوماستی خود را نشان دهد، در این حال معمولا رشد یکی یا هر دوی بیضه ها علامت بیماری است.

منبع:jamejamonline.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

حتما” شما هم مردانی با سینه های بزرگ که از حالت طبیعی خارج شده اند را دیده اید. علت بزرگ شدن سینه مردان دو دلیل دارد، دلیل اول تجمع بافت چربی در این ناحیه است و دلیل دوم که به نوعی علت اصلی بزرگ شدن سینه مردان می باشد، برهم خوردن تعادل هورمونی است. این اختلال هورمونی در نوزدان ۹۰ درصد، در نوجوانان ۶۰ تا ۶۵ درصد و در میانسالان به ۵۰ تا ۶۵ درصد می رسد. این بزرگ شدن سینه مردان ژنیکوماستی نام دارد.

 

مردان دارای هورمونی به نام تستوسترون هستند که مسئول به وجود آمدن صفات ثانویه جنسی در آن ها است، از طرف دیگر همه مردان در غده فوق کلیوی شان مقدار اندکی از هورمون زنانه یا استروژن هم دارند که هنگام بلوغ تعادل میان این دو هورمون به هم می خورد و نوجوان با بزرگی سینه مواجه می شود که بیشتر اوقات برای آن ها نگرانی زیادی دارد ولی بدن انسان  به طور فیزیولوژیکی این بی نظمی را در مدت زمان کوتاهی اصلاح می کند. در افرادی که اضافه وزن دارند تجمع چربی را در سینه آن ها می توان مشاهده کرد که در کل خطری ندارد. البته بافت سالم سینه در مردان، مسطح و بدون احساس توده قابل لمس است و هر چه غیر از آن باشد، به بررسی نیاز دارد.

بزرگ شدن سینه، اگر علت چاقی باشد

برخی از پسران و مردان، در قفسه‌ سینه ی خود بافت چربی زیادی دارند و ممکن است این بافت چربی طوری به نظر برسد که ‌انگار پستان ها بزرگ شده‌اند. به ‌این حالت ژنیکوماستی کاذب گفته می شود. پُرخوری و چاقی باعث انباشته شدن چربی در سینه مردان می شود. چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود. در روند برنامه ورزشی توجه به تمرینات هوازی و بدنسازی بسیار مهم است. زیرا باید با تمرینات هوازی چربی اضافه بدن از بین برود و از طرف دیگر با برنامه بدنسازی به فکر فرم دادن به عضلات سینه ای باشد. تغذیه صحیح نیز در این روند حتما” باید مورد توجه قرار بگیرد.علت ژنيکوماستي در مردان

علائم ژنیکوماستی چیست؟

گاهی اوقات بزرگی بافت سینه مردان تنها به دلیل چاقی بوده و امری طبیعی می‌باشد. چرا که این نقطه از بدن نیز مانند سایر نقاط مستعد ذخیره چربی می‌باشد و در افراد چاق این بزرگی اگر به شکل طبیعی باشد جای نگرانی نیست. در صورتی که علائم زیر را دارا بودید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

برخی بیماری ها که در بروز ژنیکوماستی تأثیر دارند شامل: بیماری مزمن کبدی، نارسایی کلیه و دیالیز، مصرف ماری جوانا (یا حشیش)، درمان هورمونی سرطان پروستات، پرتودرمانی برای تومورهای بیضه، عوارض جانبی برخی از داروها (مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، مترونیدازول، سایمتیدین)، کمبود هورمون مردانه تستوسترون و اختلال در کار کرد تیروئید می شود.

ژنیکوماستی دوران بلوغ

بسیاری از جوانان در سنین بلوغ دچار این عارضه می‌شوند که دلیل آن می‌تواند تغییرات هورمونی دوران بلوغ باشد. در بسیاری موارد در این گروه از مردان، ژنیکوماستی پس از شش ماه تا دو سال بدون اقدام درمانی خود بخود از بین می‌رود.

بزرگ شدن سینه به علت مصرف داروهای بدنسازی

همانطور که در ابتدا مطرح شده است، ژنیکوماستی تعریفی از بزرگ شدن سینه در مردان است. این بیماری در میان بدنسازان بسیار شایع است که در آن غدد شیری موجود در سینه تحت تأثیر هورمون قرار می گیرند و شروع به رشد می کنند. به طور طبیعی بافت سینه مردان در ابتدای خلقت ساختمانی مشابه با خانم ها دارد. در خانم ها با فعال شدن هورمون های جنسی زنانه این بافت رشد می کند ولی در مردان که هورمون تستوسترون دارد، رشد نکرده باقی می ماند.

ژنیکوماستی به علت مصرف داروهای هورمونی که برای افزایش حجم استفاده می شود در بین بدنسازها بسیار شایع است. اگر چه همه مصرف کنندگان چنین داروهای این مشکل را پیدا نمی کنند اما به نظر می رسد ژنتیک در این بیماری تا حدودی باعث بروز آن می شود. یعنی اگر بدن کسی به این بیماری مستعد باشد با مصرف داروهای هورمونی بیشتر در معرض این بیماری می باشد.

استروئیدهای آنابولیک،ناندرلون و تستوسترون از جمله هورمون های رایج در بزرگ شدن غیر طبیعی سینه هستند.

ارتباط فیتواستروژن ها با ژنیکوماستی

همانطور که گفتیم تغییرات سطح هورمون استروژن و افزایش آن می تواند سبب ژنیکوماستی شود. فیتواستروژن ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که در برخی گونه های گیاهی وجود دارند و در مهره داران با اتصال به گیرنده های استروژن، رفتار استروژن را تقلید می کنند. مواد غذایی ای مانند سویا حاوی فیتواستروژن ها هستند.

با در نظر گرفتن این نکته شاید شما نگران مصرف این گونه مواد غذایی باشید و چنین موادی را مسئول ژنیکوماستی بدانید، اما بر اساس اعلام نظر دانشمندان، فیتواستروژن ها هیچ تاثیری بر افزایش سطح استروژن شما نخواهند داشت و هیچ ارتباطی با ژنیکوماستی ندارند.

پیشنهاد مطالعه:فیتواستروژن چیست و آیا فیتواستروژن برای مردان مضر است؟

درمان ژنیکوماستی

۲ نوع درمان برای این بیماری در نظر گرفته شده است، درمان داروی و جراحی. داروها تأثیر چندانی ندارند و به دلیل آثار جانبی نامطلوب به جز در موارد بسیار معدود، از گزینه های درمانی حذف می شوند. متأسفانه بعضی از بدنسازانی که دچار این بیماری هستند، برای درمان خودسرانه دارو استفاده می کنند که بسیار خطرناک است. برای این ورزشکاران اولین گام قطع مصرف هورمون ها است. در حال حاضر بهترین روش درمان بزرگی سینه، روش ترکیبی لیپولیزر و ساکشن همراه با تخلیه بافت غددی از طریق برشی محدود است.

تهیه و  تدوین: elmevarzesh.com

در این مطلب از نظرات متخصصین زیر استفاده شده است:

دکتر حمید ملکان و کتر مهدی آریانا جراح پلاستیک

دکتر محمد رضا مهاجرانی تهرای فوق تخصص غدد

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم پاسخ خواهیم داد.

سلام من ۱۸ سالمه و ۴سال بیشتر است درگیر این غده بلوغ هستم میخواستم بدونم عادیه در مقابل لمس و آب سرد تغییر حالت میده

سلام، امیر جان بررسی این موارد توسط متخصص غدد باید انجام بشه

اگر از رفتن به سالن ورزشی، دویدن، یا تجهیزات ورزش خانگی خسته شده ‌اید، طناب زنی ورزش کم هزینه ای است که می توان آن را در یک فضای کوچک اجرا کرد. در طناب زدن دستگاه گردش خون و تنفس از راه فعالیت هوازی تقویت می­ شود و  آمادگی…

آیا طناب زدن روی افزایش قد تأثیر دارد؟ سوالی که باعث شده شما در پی آن باشید تا به پاسخ آن دست یابید. بارها با این سوال مواجه می شویم و بسیاری معتقد بوده اند که ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال باعث افزایش قد می شود و تعدادی…

تمرینات با وزنه از بخش های اصلی و بنیادی هر برنامه تمرینی است. هدف شما از تمرین هرچه باشد، کاهش وزن، افزایش وزن، عضله سازی یا حفظ فرم بدن، افزودن تمرینات با وزنه به برنامه تمرینی روزانه، شما را در رسیدن به هدف تان کمک خواهد کرد. ممکن است…

ویتامین ها بر اساس حلالیت آن ها در آب و یا در چربی به دو گروه تقسیم می شوند، ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب. ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است، روند جذب ویتامین های محلول در چربی مشابه جذب چربی…

تا به حال پیش آمده حین یا بعد از تمرین دچار گرفتگی یا تیر کشیدن ناگهانی عضله شوید؟ شما در حال انجام یک ست اسکوات پرشی یا شنا رفتن هستید که ناگهان عضله‌ای به طرز وحشتانکی درد می‌گیرد. عده‌ای عبارت گرفتگی عضله و اسپاسم عضله را با هم استفاده…

اگر زمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد، آن فرد دارای صافی کف پا می باشد. به طور کلی، وقتی شما دارای پای صاف خواهید بود که قوس داخل پا صاف باشد و کف پا کاملا با سطح زمین در تماس باشد. صافی کف پا یکی…

اگر از تردمیل خسته شده اید و به نتیجه دلخواه نرسیده اید و می خواهید از تردمیل برای لاغری و کالری سوزی بیشتری استفاده کنید، وقت آن رسیده که با یک برنامه تمرین چربی سوزی نهایت استفاده را از تردمیل ببرید.تمرینات تردمیل می تواند یکی از مؤثرترین فعالیت های…

بعضی از افراد به گونه‌ای تمرین و تغذیه می‌کنند که انگار سعی دارند عضله سوزی کنند! نه اینکه عضله بسازند. تنها راه اینکه مطمئن شوید در حال عضله سوزی هستید این است که ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا به شما بگوییم بدترین اشتباهات ممکن برای نابود کردن تلاش‌های‌تان و…

تحقیقات دانشگاه Wisconsin–La Crosse نشان می‌دهد که حرکت کرانچ، عضلات راست شکمی و مورب شکمی را بهتر از سایر حرکات رایج عضلات مرکزی، فعال می‌کند. اما به شرطی که شما نحوه انجام صحیح این حرکت را بدانید. ژاکلین برنان مربی خصوصی دانشگاهی، ورزشکار حرفه ایی و بنیانگذار Mindful wellness…

مهم ترین مسأله ای که هنگام خرید یک انگشتر طلا به عنوان هدیه برای کسی که دوستش داریم با آن مواجه می‌شویم انتخاب بهترین و مناسب‌ترین طرح از میان تمامی انگشترهای موجود است. البته که میزان بودجه و مسائل مالی تأثیر زیادی بر این انتخاب می‌گذارد اما در این…علت ژنيکوماستي در مردان

با عضویت در خبرنامه مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال می‌شود.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
ژنیکوماستی (gynecomastia) به معنای بزرگ شدن بیش از حد پستان در مردان است. این نوع بزرگی پستان بیشتر ناشی از رشد کردن بافت غددی پستان است نه زیادی بافت چربی به علت چاق شدن.

این عارضه ممکن است در یک یا هر دو پستان رخ دهد و با ایجاد توده کوچکی زیر نوک پستان مردان آغاز می‌شود که ممکن است حساس هم باشد.

ژنیکوماستی در حین بلوغ در پسران نوجوان ناشایع نیست و معمولا در طول چند ماه خود به خود برطرف می‌شود.

بزرگ شدن پستان در نوزادان هم ممکن است رخ دهد و حتی با ترشح شیر (گالاکتوره) همراه باشد. این عارضه ممکن است برای چند هفته در طول دوره نوزادی به طول انجامد، اما ندرتا ممکن است تا 2 سالگی هم طول بکشد.علت ژنيکوماستي در مردان

علل ژنیکوماستی

آندروژن‌ها، هورمون‌هایی هستند که خصوصیات مردانه، مانند رشد مو‌های بدن، افزایش حجم عضلات، و کلفت شدن صدا را ایجاد می‌کنند. استروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که خصوصیات زنانه را ایجاد می‌کنند. در بدن مردان علاوه بر آندرو‌ژن‌ها، مقداری هورمون‌های استروژنی نیز وجود دارد.

تغییرات در میزان‌های این هورمون‌ها، یا چگونگی پاسخدهی بدن به آنها ممکن است باعث بزرگ شدن پستان‌ها در مردان شود. بیش از نیمی از پسران در هنگام بلوغ ژنیکوماستی پیدا می‌کنند.

علل دیگری که ممکن است ژنیکوماستی ایجاد کنند، شامل این مواردند:

در موارد نادری ژنیکوماستی ممکن است به علت نقائص ژنتیکی، پرکاری تیروئید یا سرطان پستان رخ دهد.

سرطان پستان در مردان نادر است. نشانه‌هایی که ممکن است بیانگر وجود سرطان پستان در مردان باشد، شامل این موارد می‌شود:

درمان خانگی

در صورتی که بزرگی پستان در شما همراه با حساسیت و درد است، می‌‌توانید از کمپرس سرد یا داروهای مسکن برای درمان استفاده کنید.

کی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که این علائم را هم دارید، به پزشک مراجعه کنید:

توجه داشته باشید که بروز ژنیکوماستی در کودکانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند، همیشه نیاز به بررسی پزشک دارد.

کارهایی که پزشک انجام می‌دهد

پزشک ضمن پرسیدن از سابقه بیماری‌ها و علائم شما و انجام معاینه جسمی ممکن است آزمایش‌هایی را بررسی وجود بیماری‌هایی معین تجویز کند، ازجمله: آزمایش هورمونی، سونوگرافی پستان، آزمایش کارکرد کبد و کلیه و ماموگرافی.

در صورتی که علت زمینه‌سازی یافت شود، درمان در جهت رفع این علت خواهد بود. پزشک ممکن است همه داروهایی را ممکن است باعث بزرگ شدن پستان در مردان شود، مورد توجه قرار دهد، و در صورتی که شما یکی از آنها را مصرف می‌کنید، تغییراتی در رژیم دارویی شما ایجاد کند.

ژنیکوماستی در دوران بلوغ معمولا نیازی به درمان ندارد و خود به خود برطرف می‌شود.

بزرگی پستان که شدید و نامتقارن باشد و خود به خود برطرف نشود، ممکن است برای پسر نوجوانان بسیار ناراحت‌کننده باشد.

در موارد نادری ممکن است پزشک درمان هورمونی برای مهار اثرات هورمون‌های استروژنی یا جراحی برای کاهش حجم پستان را توصیه کند.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2018 HamshahriOnline, All rights reserved

به بزرگ شدن غیر سرطانی یک و یا هر دو پستان در مردان و پسران، ژنیکوماستی گفته میشود. این وضعیت میتواند در نوزادان تازه متولد شده، در سنین بلوغ و یا در افراد مسن مشاهده شود ولی شایعترین زمان رخداد آن در سنین بلوغ می باشد.

همه ی مردان، مقادیر بسیار کم هورمون جنسی زنانه “استروژن” را تولید میکنند. در صورت تولید زیاد استروژن، بزرگی پستان رخ میدهد و یک و یا هردو پستان بزرگ میشوند که این بزرگی در بیشتر موارد موقتی خواهد بود.

علائم بیماری متنوع میباشد و میتواند از مقداری بافت اضافی اطراف هاله ی نوک سینه تا بزرگ شدن کامل پستان متغیر باشد. علائم میتوانند فقط در یکی و یا هر دو پستان مشاهده شوند. گاهی اوقات باعث حساس شدن بافت و حتی دردناک شدن آن نیز خواهد شد که البته در بسیاری از موارد اینگونه نیست.

ژنیکوماستی میتواند چند دلیل داشته باشد ولی دلیل اصلی ایجاد بیماری، عدم تعادل هورمونی است.

علت ژنيکوماستي در مردان

عدم تعادل بین دو هورمون جنسی تستوسترون و استروژن میتواند دلیلی بر وقوع ژنیکوماستی باشد. استروژن هورمونی است که باعث رشد بافت پستان میشود. همانطور که گفته شد، مردان به صورت طبیعی مقادیری از استروژن را تولید میکنند ولی میزان تستوسترون در آنها بسیار بیشتر است که همین مساله سبب خنثی شدن استروژن و علائم آن خواهد شد.

اگر این تعادل هورمونی به هر دلیلی در بدن از بین برود، میزان استروژن افزایش خواهد یافت و در نتیجه پستانها بزرگتر خواهند شد. در برخی از موارد علت عدم تعادل هورمونی ناشناخته باقی خواهد ماند.

باید توجه داشته باشید که در این مورد بزرگ شدن بافت پستان به دلیل اضافه وزن و یا چربی اضافه نیست و ممکن است در افراد لاغر اندام نیز رخ دهد بنابراین کاهش وزن و یا انجام تمرینات ورزشی تغییری در وضعیت شما ایجاد نخواهد کرد.

بروز ژنیکوماستی در نوزادان پسر تازه متولد شده شایع است چرا که استروژن میتواند از طریق جفت، از مادر به نوزاد منتقل شود. این شرایط موقتی خواهد بود و معمولا بعد از گذشت چند هفته، با افزایش سطح میزان تستوسترون در نوزاد پسر، علائم از بین خواهند رفت و وضعیت به حالت نرمال برخواهد گشت.

در طی دوران بلوغ، تغییراتی در سطوح هورمونی در بدن رخ میدهد که در هر فرد متفاوت است. اگر میزان سطوح تستوسترون در بدن پسران کاهش یابد، استروژن قدرت بروز پیدا میکند و در نتیجه بافت پستان بزرگ تر خواهد شد. حدود ۵۰% از پسران در دوران بلوغ با چنین تجربه ای مواجه خواهند شد.

ژنیکوماستی با عامل سن بلوغ با افزایش سن از بین خواهد رفت و بعد از اتمام بلوغ، با افزایش مجدد سطوح تستوسترون برطرف خواهد شد و نیازی به درمان نخواهد داشت.

با افزایش سن در مردان، میزان کمتری از تستوسترون در بدن تولید میشود. همچنین با افزایش سن، میزان چربی اندوخته ی بدن افزایش می یابد که همین مساله در افزایش سطوح استروژنی تاثیرگذار است. این تغییرات هورمونی میتواند منجر به بروز ژنیکوماستی شود.

در برخی از موارد کمیاب و نادر، بزرگ شدن پستان در مردان میتواند دلایل دیگری داشته باشد که عبارتند از:

اگر در خصوص بزرگ شدن بافت پستان در خودتان نگران هستید باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص پزشک مبنی بر درمان، دو راه درمانی پیش رو خواهد بود:

در بیشتر موارد گزینه ی دوم پیشنهاد میشود و انجام عمل جراحی در مواردی است که هیچ راه دیگری باقی نمانده باشد و دارو درمانی پاسخ مناسبی ایجاد نکرده باشد. بخاطر داشته باشید که همیشه در این موارد باید با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

گردآوری و بازگردان به فارسی: عصرعلم.کام

پسرهاهم ازگروه پستانداران هستندودرتعریف پستانداران جانورانی هستندکه پستان دارندومی توانندبه فرزندخودشیردهند.پسرهاهم ماننددخترهادارای دوپستان درسینه هستندکه البته درکودکان وبرخی نوجوانان این پستان هاحساس اندوباتحریک می توانندتولیدشیرکنند.این مورددرپسربچه های ۱۳سال وپایین ترقابل مشاهده است.بعضی ازپسرهادرسن بلوغ به دلیل فعال شدن هورمون هادچاربزرگی پستان می شوندکه درصدتحریک پذیری رابیش تر می کند.ازاین روپسربچه وبرخی ازکودکان می توانندازپستان بند نیزاستفاده کنند.

بسمه تعالی

***** درمان غده هایی بزرگ پستان مردان(ژنیکوماستی) * درمان(بترتيب): مراجعه كنيد به افزايش هورمون مردانه- حجامت- عسل- سركه خانگي- عرق بابونه- * پرهیز: مرغ و تخم مرغ ماشيني(مهم)- ماهي پرورشي- مصرف گوشت حيوانات ماده توسط آقايان- محصولات هورموني- محصولات دستكاري شده ژنتيك- انواع واكسن- فست فودها(سوسیس، کالباس، پیتزا و…)- شب بيداري- خواب روزانه- بي خوابي- * براي درمان ورم پستان از سرکه خانگی استفاده كنيد. * چربی نهفته در مرغ برای انسان خطرناک است و مردانی که با این چربی چاق می‌شوند بدنشان تغییر فرم داده و شبیه زنان می‌شوند. * هورمون تستسرون در بدنتان کم هست یا بافت پستانتان به همان مقدار کم هورمون زنانه که در بدنتان هست حساس هست. عرق بابونه و خود بابونه می تواند مفید باشند. ***** درمان ورم پستان * درمان(بترتيب): آرد جو با سركه خانگي(ضماد)- تخم كتان با سركه خانگي(ضماد)- آرد باقلا با آرد جو(ضماد)- خَرفه- تخم ترب- گردو- * رسوب سركه به صورت مالش بر موضع مفيد است. * ضماد سرکه با آرد جو جهت ورم پستان نتایج عالی داده است. * ضماد مخلوط آرد نخود و آرد باقلا و كوبيده گل بنفشه مفيد خواهد بود. * روغن كنجد را با ۳۰۰ گرم آرد جو مخلوط و خمير حاصله را ضماد كنند. * ضماد آرد باقلا، مخلوط با آرد جو كه با سركه خانگي و نعناع پخته شده باشد نافع است. * انجير، آرد شنبليله، تخم كتان و گل خطمي را به نسبت مساوي پخته و بر محل ورم ضماد كنيد. * كنجد، بابونه، اكليل كوهي و تخم كتان را به نسبت مساوي كوبيده، با آب خمير كرده بر محل ورم ضماد كنيد. * مشتي آويشن را در يك ليوان آب جوشانده، از اين محلول با پنبه روزي چند مرتبه بر روي سينه ها آهسته بمالند. * ماليدن روغن بنفشه‌ي معطر به تنهايي يا همراه با داروهاي ديگر مثل گِل ارمني، آرد نشاسته، پودر كتيرا و لعاب ختمي جهت رفع ورم ناشي از گرمي مفيد است. * چنانچه دانه‌هاي كرچك را كوبيده و له كنند و آن را با كمي سركه خمير كرده و بر محل سينه ها ضماد كنند مفيد است، هم چنين ماليدن روغن كرچك كه با گِل ارمني و آرد باقلا خمير شده است نيز توصيه مي‌شود. * اگر سرد مزاج هستيد، زيره، كرفس و برگ سداب را به نسبت مساوي آسياب و با آب خمير كرده و بر محل تورم ضماد كنيد و يا باديان و بابونه را آرد كرده و در آب حل كنيد، سپس ضماد كنند. اگر گرم مزاج هستيد، بر محل تورم شيره‌ي خرفه‌ي تازه، سركه يا روغن بنفشه بماليد. ***** درمان افزايش هورمون مردانه(تستوسترون) * درمان(بترتيب): حجامت- عسل- حبوبات- بادام- گوشت گوسفند- كدو تنبل- كاهو- كلم- سير- فلفل- انگور- انار- سيب- طالبي- اسفناج- ذغال اَخته- * پرهیز: مرغ و تخم مرغ ماشيني(مهم)- ماهي پرورشي- مصرف گوشت حيوانات ماده توسط آقايان- انواع واكسن- مشروبات الكلي- فست فودها(سوسیس، کالباس، پیتزا و…)- غذاهاي سرخ شده- قهوه- كافئين- نوشيدني هاي گازدار- قند و شكر- شيرينيجات قنادي- دود سيگار و قليان- گریپ فروت- ادكلن ها و عطرهاي شيميايي- ظروف پلاستيكي- ميوه هاي رشد يافته با کودها و آفت كش هاي شیمیایی- عصبانيت، اضطراب و افسردگي- چاقي- واریکوسل- آسیب بیضه ها- داروهاي شيميايي(مسكن ها و…)- شب بيداري- خواب روزانه- بي خوابي- ورزش نكردن- لباس زير تنگ و چسبان و پلاستيكي- نشستن زياد پشت ميز- قرار دادن لپ تاپ روي شكم و پا- قرار دادن تلفن همراه در جيب شلوار- * علايم: افسردگی- پرخاشگری- عدم تمرکز- بی خوابی- کاهش انرژی- درد عضلانی- * نسخه دکتر حسین روازاده: هفده نوع واكسن كه به مرغ هاي ماشيني تزريق مي شود، توطئه انگلیسی ها برای کوچک کردن آلت تناسلي جوانان مي باشد. خوردن زياد مرغ و تخم مرغ ماشيني، طول آلت تناسلي مردان را ۲ سانت مي كند. متاسفانه بعضي از جوانان ۲۵ ساله ما بخاطر كوتاه بودن آلت تناسلي خود نمي توانند زن بگيرند. * مردان چاق معمولاً تستوسترون پایینی دارند. * خواب ضعیف و ناکافی مهمترین عاملی است که موجب پایین آمدن سطح تستوسترون در بدن آقایان می‌شود. * بیشترین میزان ترشح هورمون مردانه زمانی است که شما به خواب عمیق فرو بروید و شبها حدود ساعت ۲۰ بخوابيد. * چربی نهفته در مرغ برای انسان خطرناک است و مردانی که با این چربی چاق می‌شوند بدنشان تغییر فرم داده و شبیه زنان می‌شوند. * سعي كنيد اصلا از مرغ فروشي ها گوشت نخريد و در صورت ضرورت به جاي خريد گوشت مرغ، از فروشنده بخواهيد برايتان گوشت خروس بدهد، زيرا بدن مرغ ها پر از هورمون هاي جنسي زنانه است. همچنين نشانه هاي خروس بودن را از فروشنده ياد بگيريد تا هنگام خريد، مرغ را بجاي خروس نفروشند. * به هیچ وجه شلوار های تنگ نپوشید، تولید تستروسترون و اسپرم ها در بیضه قطعا در دمایی کمتر از دمای بدن اتفاق می افتد، پس محیط گرم و با فشار نامناسب باعث کاهش ترشح هورمون مردانه می شود. * روی(zinc) یکی از مهم ترین عناصر اثر بخش در تولید تستوسترون طبیعی در بدن مردان است چرا که از تبدیل تستوسترون به استروژن(هورمون زنانه) جلوگیری می کند. ظروف برنجي و سفالي روی(zinc) وارد آب مي كنند لذا هميشه از اين ظروف استفاده نماييد. ***** افزايش هورمون زنان(استروژن) * درمان(بترتيب): حجامت عام- بادكش تخمدان- عرق يا دَمكرده رازیانه- عرق بومادران- تخم خُرفه(جويدن)- زيره سياه- تخم کتان- نعناع كوهي- پونه كوهي- پنج انگشت يا گیاه زنان- شويد(افزايش هورمون زنانه)- كباب پستان گوسفند- اسفند(بلعيدن با آب)- ترخون- مريم گلي- گَزَنه(به تركي گیجیتگن)- شبدر قرمز- * پرهیز: مرغ و تخم مرغ ماشيني(مهم)- ماهي پرورشي- مصرف گوشت حيوانات نر توسط خانم ها- فست فودها(سوسیس، کالباس، پیتزا و…)- چاي سياه و سبز- نوشیدنی های گازدار- چاقي- کیست تخمدان- عصبانيت، اضطراب و افسردگي- بيماري هاي كبد- كم كاری تیروئید- داروهاي شيميايي(ضد بارداری، هورمونی و…)- شب بيداري- خواب روزانه- بي خوابي- ادكلن ها و عطرهاي شيميايي- * نسخه آیت ا… عباس تبریزیان: براي تنظیم هورمون خانمها: ۱- دمکرده رازیانه خوردن و حنا سر گذاشتن مفید است ۲- داروی جرجیر و سودا بر مصرف کنند ۳- روی موضع روغن مورچه بمالند. * کبد نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها، به ویژه هورمون استروژن دارد. * مواد آرايشي شيميايي عوارض زیادی از جمله سرطان، اختلالات هورمونی و… ایجاد مي کند. * بیشترین میزان ترشح هورمون زنانه زمانی است که شما به خواب عمیق فرو بروید و شبها حدود ساعت ۲۰ بخوابيد. * ریزش موی سر، افزایش موهای زايد و بروز جوش و آکنه در خانم‌ها علل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد اما اگر هر سه این علائم با هم اتفاق بیفتد مهم‌ترین علت آن افزایش هورمون‌های مردانه است.

سلام من انداره سینه هایم به شماره 145 رسیده به قدری بزرگ است که لباس اندازه من پیدا نمیشه خواستم بذونم که باید چه کار بکنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در این هد سینه هایم بزرگ است که هرکدامشان اندازه شکمم است لطفا کمکم بکنیذ

سلام .من سینه هام شبیه سینه ی زنه .22سالمه.

سلام.من هم مشكل بزرك بودن سينه رو داشتم ك با بدنسازي خوشبختانه رفع شد و علاوه بر رفع شدن بدنم زيبا شده ب شما توصيه ميكنم شش ماه تمرين كنيد جون من واقعا راضي هستم..

با عرض سلام و خسته نباشید من عمل ژنیکو ماستی رو انجام دادم و الان حدود سه هفته از عملم گذشته ولی هنوز کمی سینه دارم و یکی از سینه هام بزرگتره به دکتری ک عملم کرده گفتم، گفت ک هنوز ورم داره و ورمش میخوابه خواستم بدونم ک درست گفته یا نه،من اصلا از عملی که انجام دادم رازی نیستم،خواستم بدونم که به همین شکل باقی میمونه یا درست میشه، لطفا راهنماییم کنید. با تشکر.

در پاسخ به مرتضی

سلام من ژینوکوماستی داشتم و الان تقریبا بیست روزه عمل کردم ولی راضی نیستم اخه احساس میکنم تغیری نکرده پیش دکترم رفتم گفته مشکلی نیست ولی شک دارم نمیدونم چرا قبل عمل خیلی حالم بهتر بود اخه فک میکردم بعد از عمل اعتماد بنفس خوبی دارم ک فعلا هیچ واقا مرتضی اگه این دید گاهو میبینی یه ایمیل ب من بزن اخه فک کنم هم دردیم shayannopo6329@gmail.com 09386866329

متاسفانه خیلی ها گمان میکنند این عمل جراحی زیبایی محسوب میشود و بیمه انرا تقبل نمیکند…در صورتی که بیمه تحت شرایطی انرا قبول میکند. بنده با بیمه خدمات درمانی فقط با 44 هزار تومن این عمل رو انجام دادم. پیشنهاد میکنم شما هم اینکارو بکنید چون مساویست با اعتماد به نفس… البته ریزه کاریهایی داره که اگر خواستید بدونید باهام تماس بگیرید hamidgrayhat1980@gmail.com 09192679802

سلام و خسته نباشید خیلی ممنون به خاطر سایت پر محتوایی که دارید ، برخی از مطالب بسیار نادر و البته واقعا آموزنده هستند. ببخشید یک سوال داشتم راه دوم برای درمانش مراجعه به پزشک و تجویز دارو میباشد ، میخواستم ببینم باید به چه پزشکی مراجعه کرد منظور همون پزشک عمومی هست ؟ در ضمن اگر در راه های مراقبت از پوست صورت ، روشن تر شدن پوست صورت و مطالبی در مورد پوست نیز بگذارید ممنون میشوم . با تشکر

در پاسخ به محمد

سلام باید به متخصص غدد مراجعه کنید. سعی میکنیم در این موارد هم مطلب بنویسیم.

محصولات و کتابهای آموزشی عصرعلم را در این بخش مشاهده کنید.

ورود به فروشگاه

با کسب مهارت به صورت کاربردی، برای خودتان کار و درآمدزایی ایجاد کنید!

لیست دوره ها

راهنمای لغو عضویت

© ۱۳۹۷-۱۳۸۸ تمامی حقوق مادی و معنوی بر اساس موارد ذکر شده در مرام‌نامه‌ی عصرعلم محفوظ می‌باشد.

علت ژنيکوماستي در مردان
علت ژنيکوماستي در مردان
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *