علت پرش پلک وراه درمان

دوره مقدماتی php
علت پرش پلک وراه درمان
علت پرش پلک وراه درمان

پرش پلک یک حرکت خودکار و یکپارچه است که هر ثانیه یا چند ثانیه پلک شما باز و بسته می‌شود و این مشکل ممکن است گاهی تا چند روز طول بکشد، پس برای درمان پرش پلک با دکتر نیم همراه باشید.

پرش پلک دردناک نیست اما بسیار آزار دهنده است و می‌تواند فعالیت‌های روزانه شما را دچار اختلال کند.

 این مشکل انقباض عضلانی ناخواسته است و علت آن استرس می‌باشد ولی دلایل زیادی از جمله سرگیجه، خستگی، چشم‌های خشک، استفاده زیاد از محرک‌ها مثل چای و قهوه، کم آبی و غیره می‌تواند سبب پرش پلک شود.

در اینجا چند مورد برای درمان پرش پلک در طب سنتی برای شما فراهم کرده‌ایم.

 

علت پرش پلک وراه درمان

 

دوره مقدماتی php

لیست مطالب :

گرما سبب می‌شود با از بین بردن انقباض ماهیچه‌ای به درمان پرش پلک کمک کند و حرکات ناخواسته پلک‌ها را متوقف کند.

آب رسانی می‌تواند به درمان پرش پلک بسیار کمک کند و ماهیچه‌های شما را شل کند.

این کار علاوه بر درمان پرش پلک سبب استراحت ماهیچه‌ای می‌شود و نوعی ورزش چشم محسوب می‌شود و برای درمان پرش پلک شما مفید است.

موز دارای مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است و می‌تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند، زیرا یکی از علل پرش پلک کمبود پتاسیم است.

سیب زمنی دارای اثر خنک کندده است و ماهیچه‌های چشم را آرام می‌کند و برای درمان پرش پلک مفید است.

 

 

بخار یکی دیگر از روش‌های خوب برای درمان خانگی پرش پلک است زیرا حرکات عضلانی را کاهش می‌دهد و خاک و غبار روی منافذ پوست را نیز از بین می‌برد.

خیار دارای خواص ضد التهابی است و به طور طبیعی ماهیچه‌ها را شل می‌کند و یکی از بهترین داروها برای درمان پرش پلک در طب سنتی است.

ماساژ چشم سبب افزایش گردش خون می‌شود و همچنین عضله چشم را تقویت می‌کند و می‌تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند.

کلسیم جز مهمی برای نگه داشتن سلامت در سیستم عصب شما است زیرا سبب حفظ انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود که سیگنال‌های مغز را به بدن انتقال می‌دهد و می تواند به درمان پرش پلک کمک کند.

منیزیم برای حفظ عضلات و عملکرد عضلانی مفید است زیرا نقش مهمی در تنظیم سیستم گردش خون و عصبی دارد و سبب یک ریتم قوی و پایدار در قلب می‌شود پس بنابراین روش موثری برای درمان پرش پلک می‌باشد.

در شبانه روز ۸ ساعت خواب داشته باشید.

رزوانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنید.

اگر مدت زیادی در روز جلوی رایانه و یا هرگونه صفحه دیجیتالی مثل موبایل صرف می‌کنید بهتر است عینک‌های کامپیوتری استفاده کنید.

برای درمان پرش پلک چشمان خود را هر روز بشویید.

از مصرف چای یا قهوه بیش از حد پرهیز کنید.

استرس را از زندگی خود تا می‌توانید بکاهید و زندگی را به خود سخت نگیرید.

اگر شما روزانه زیاد در معرض آفتاب قرار می‌گیرید از کلاه آفتابی استفاده کنید.

 

Comment

وبسایت

For security, use of Google’s reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.

سلام من پلک چشم چپم نمیپره… لرزش داره تقریبا دوروزه هر چند ساعت علتش و راه درمانش چیه؟ ضمن اینکه من ۱۵ سالمه

لرزش پلك شما بخاطر مشكل عصبيه ، كه جاي نگراني نيست . كافيه موقع لرزش ماساژ بدين . اين مشكل ممكنه هرجاي بدن رخ بده ك به علت اختلال موقت در مسير عصب هسش .

من مشکل پرش پلک داشتم در حدی که چشمام قفل میشد .ممنون الان خوبه خوب شدم.واقعا تشکر میکم

سلامت نیوز: پریدن پلک چشم می تواند فوق العاده آزاردهنده و دیوانه کننده باشد. اما خوشبختانه پریدن چشم معمولا دردناک نیست و به ندرت نگران کننده خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در واقع علت آن تحریک بیش از حد عضلات چشم است.این تحریک بیش از حد منجر به انقباض غیر ارادی عضلات که نشان دهنده ی کشش های کوچک و یا حرکات غیر ارادی اندام ها در چشم شما است، می شود. در اینجا آنچه شما نیاز دارید در مورد پرش پلک چشم بدانید و آنچه شما می توانید انجام دهید تا آن را رفع کنید را توضیح می دهیم.

چند علت احتمالی برای پرش چشم وجود دارد و بسیاری از آنها را می توان به راحتی رفع نمود. دو تا از رایج ترین ها، استرس و کم خوابی است. همچنین مصرف کافئین، الکل و نیکوتین می تواند به پرش چشم منجر شود.پرش چشم می تواند به دلیل خشکی چشم نیز ایجاد شود که خود می تواند توسط تعدادی از عوامل مختلف ایجاد گردد. خشکی چشم می تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد، اما معمولا به علت پیری یا مصرف داروها رخ می دهد. آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد گرفتگی بینی از جمله این داروها هستند.پرش چشم همچنین می تواند علامتی از یک مشکل چشمی از جمله گلوکوم (آب سیاه چشم)، بلفاریت (التهاب پلک)، یووئیت (نوع دیگری از التهاب چشم) و یا زخم قرنیه باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟پرش چشم معمولا خوش خیم است و فقط برای چند هفته به طول می انجامد. پرش طولانی چشم می تواند به اضطراب بیشتر منجر شود که خود مانع رفع این حالت خواهد شد. مشکل اینجاست که معمولا این پریدن چشم به صورت یک چرخه گسترش خواهد یافت.کاهش زمان مشاهده صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، موبایل و … نیز در بهبود و جلوگیری از پرش چشم مهم استبا این حال اگر پرش چشم برای مدت زمان طولانی باقی ماند و یا اگر شما دچار دوبینی چشم شدید، مردمک چشم تان انقباضات نامنظم داشت و به دنبال آن انقباضات به خارج از محدوده پلک توسعه یافت، حتما به یک متخصص چشم مراجعه کنید. در موارد بسیار نادر، پرش چشم می تواند از نشانه های اولیه یک بیماری جدی از جمله فلج مغزی، ام اس(MS) و یا سندرم تورت باشد.

چگونه پریدن چشم را متوقف کنیم؟تغییر در شیوه زندگی اغلب می تواند پرش چشم را متوقف کند. اگر فکر می کنید که استرس یا خستگی باعث پرش چشم شما می شود، باید به اندازه ی کافی به چشم هایتان استراحت بدهید و آنها را بسته نگه دارید. خواب کافی و راحت داشته باشید و سعی کنید تکنیک های تمدد اعصاب (مانند یوگا) را بیاموزید. محدود کردن مصرف کافئین نیز می تواند موثر باشد. اگر پرش مربوط به خشکی چشم تان است، استفاده از اشک مصنوعی می تواند مفید باشد.کاهش زمان مشاهده صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، موبایل و … نیز در بهبود و جلوگیری از پرش چشم مهم است. توصیه می شود هر 10 دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید. برای استراحت عضلات چشم، چشمان خود را ببندید. سپس به یک جسم دور نگاه کنید. شما باید مشابه این استراحت را هنگام خواندن کتاب و یا هر زمان که چشم شما به شدت درگیر است، داشته باشید. این کار فقط 10 تا 15 ثانیه طول می کشد، بنابراین “نداشتن وقت” بهانه خوبی نیست.

۰۲۱۸۸۸۷۴۹۵۹ :تماس و مشاوره

ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که به ناگهان پلک شما دچار پرش می شود و شما کنترلی بر آن ندارید و با فشردن چشم ها سعی در برطرف کردن آن دارید . پرش پلک چشم عارضه‌ای خوش خیم است که به صورت غیرارادی رخ می دهد و به انقباضات متوالی و تکرار شونده عضلات پلک منجر می شود و گاهی شدت آن به گونه ای است که باعث باز و بسته شدن پلک می شود. و بیشتر افراد ‌در طول مدت زندگی با چنین وضعیتی رو به رو می شوند. پرش پلک ها می تواد فقط در پلک تحتانی و یا پلک فوقانی و یا هر دو رخ دهد. این عارضه بدون درد است و ممکن است ماه ها یا سال ها بعد تکرار شود . در ادامه با ما همراه باشد تا از علت و عوامل این مشکل اطلاع پیدا کنید.

(+۹۸) ۲۱ ۸۸۸۷۴۹۵۹ , ۸۸۲۰۱۴۶۰ , ۸۸۲۰۱۶۵۶

(+۹۸) ۹۳۸۵۸۸۴۱۵۳

۱- اضطراب و استرس : وقتي تحت استرس قرار مي گيريد، بدن به صورت هاي متفاوتي از خود واکنش نشان مي دهد. پرش چشم مي تواند يکي از نشانه هاي استرس باشد به خصوص زمانيکه اين پرش با گرفتاري هاي بينايي نيز همراه باشد مثل بيماري آستنوپيا. اگر عوامل استرس را کاهش دهيد، به يقين پرش چشم شما نيز متوقف می شود. ۲- کم خوابی : کمبود خواب به دليل استرس يا عوامل ديگر انقباض عضله هاي چشم را افزايش مي دهد و باعث پرش پلک می شود، بنابراين خواب خود را تنظيم کنيد. ۳- خستگی چشم : به هر دليل که به چشم فشار آورید مانند احتياج داشتن به عينک يا نیاز داشتن به تغيير شماره عينک ، استفاده بيش از حد از کامپيوتر باعث می شود چشم انرژي زيادي را صرف کند و اين مسئله پرش چشم را تشديد مي کند. ۴- مصرف مفرط مواد حاوی کافئین(قهوه و چای و …) : بسياري از کارشناسان معتقدند مصرف مقدار زياد کافئين و الکل، پرش چشم را تشديد مي کند. ۵- عوامل محرک مانند نور، باد و یا آلودگی هوا ۶- استعمال دخانیات ۷- مصرف برخی از داروهای ضدصرع و ضدسایکوز ۸- کمبود برخی املاح در بدن مانند کمبود منیزیم و پتاسیم ۹- خسنگی و کار مداوم در افرادی که دچار خستگی چشم هستند، پرش پلک زیاد دیده می‌شود. کسانی که پرش پلک دارند با حساسیت به نور و پلک زدن‌های سریع مواجه می شوند. گاهی پرش پلک می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر چشم مانند بلفاریت (التهاب پلک) ، خشکی چشم ، ناخنک چشم ، عفونت و تحریک قرنیه و ملتحمه باشد و گاهی اوقات برخی بیماری های سیستم عصبی هم می تواند باعث پرش پلک شود.علت پرش پلک وراه درمان

معمولاً اصلاح سبک زندگی و تنظیم الگوی خواب و استراحت و پرهیز از مواجه با تنش و استرس از بروز پرش پلک‌ها جلوگیری کند. اگر خشکی چشم باعث سوزش قرنیه یا قرمزی چشم و تحریک چشم شود، با اشک مصنوعی بهبود می یابد.در مواردی که پرش پلک‌ به مدت طولانی تداوم پیدا کند و برای فرد آزار دهنده باشد، از روش های درمانی مانند تزریقات برای فلج ساختن عضلات درگیر در فواصل زمانی سه ماهه و یا انجام اعمال جراحی به منظور خارج کردن عضلات در چشم استفاده می کنند.

در صورتی که پرش پلک بیش از یک هفته هم چنان ادامه داشت، انقباضی که به طور کامل پلک را ببندد و قرمزی، تورم و یا ترشح از چشم و افتادگی پلک فوقانی حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

برچسب : بهترین جراح پلک, بهترین جراح پلک در تهران, بهترین چشم پزشک در تهران, پرش پلک, جراح چشم, جراحی چشم, چشم پزشک, درمان پرش پلک, دکتر رجبی, دکتر محمد طاهر رجبی, علت پرش پلک, فوق تخصص چشم, متخصص چشم

Facebook|Google plus|twitter|cloob|Facenama|Stumble Upon|Delicious|Digg|

برنامه زمانی دکتر

پرش پلک
ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که به ناگهان پلک شما دچار پرش می شود و شما…

افتادگی پلک چشم
ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگامی که جلو آیینه می ایستید متوجه…

اهمیت چشم
چشم انسان بعد از مغز پیچیده ترین و حساس ترین عضو بدن محسوب می شود. به همین دلیل است…

برای ارتباط می توانید از یکی از روش های زیر استفاده نمایید.

(+۹۸) ۲۱ ۸۸۸۷۴۹۵۹ , ۸۸۲۰۱۴۶۰ , ۸۸۲۰۱۶۵۶

(+۹۸) ۹۳۸۵۸۸۴۱۵۳

[email protected]

آدرس:تهران ـ میدان ونک ـ ابتدای بزرگراه حقانی ـ نرسیده به گاندی جنوبی ـ پلاک 72ـ ساختمان پزشکان 72 ونک ـ طبقه چهارم ـ واحد 402

Loading…

Loading…

Loading…

Working…

Loading…

علت پرش پلک وراه درمان

Working…

Loading…

Loading…

Working…

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Working…

Loading playlists…

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، مجموعه ای از فرآیندهای شیمیایی است که وظیفه آن تغییر مواد مغذی موجود در غذاها و تبدیل آن ها به منبع انرژی برای هر کدام از سیستم های بدنی است. متابولیسم در تنظیم میزان گلوکوز در خون نیز نقش دارد؛ گلوکوز در کنترل وزن و سلامت قلبی عروقی نقش ایفا می کند. متابولیسم بدن هر فردی با دیگری بر حسب جنسیت، سن، عادت ها و دیگر جنبه های سلامتی متفاوت است.

بسیاری از افراد تلاش می کنند تا متابولیسم بدنشان را فعال نگه دارند، زیرا زمانی که متابولیسم کند عمل می کند، امکان افزایش وزن و بیماری های متابولیک افزایش می یابد. مشکل این است که بعضی از مردم در مورد این که عوامل مختلفی بر عملکرد متابولیسم تاثیر دارند اطلاعات دقیقی ندارند و برخلاف تلاش هایی که می کنند، وزنشان افزایش می یابد و سلامتشان نیز بهبود نمی یابد. به همین دلیل باید موارد موثر بر متابولیسم را شناخت و آن ها را اصلاح کرد.

در این مطلب سایت خانومانه به ۶ اشتباهی که صبح ها انجام می دهیم و بر متابولیسم و سلامت بدن تاثیر می گذارد اشاره می کنیم.

 

علت پرش پلک وراه درمان

۱- خیلی زود بیدار شدن

 

 

خیلی زود بیدار شدن از خواب مزیت های زیادی دارد مانند داشتن زمان بیشتر برای صبحانه خوردن یا ورزش کردن. پیش از این نیز به شش دلیل برای سحرخیزی اشاره کردیم. اما زمانی که کم بخوابید، مشکلات متابولیسم و اضافه وزن بیشتر می شود.

– خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در روز باعث افزایش تولید هورمون های گرسنگی و استرس می شود و به همین دلیل بر تجمع چربی ها تاثیر می گذارد. 

– برای این که مشکلات ناشی از کم خوابی پیش نیاید، بهتر است که ۷ تا ۸ ساعت در روز بدون وقفه بخوابید.

 

۲- ننوشیدن آب

آبرسانی به بدن در ساعت های ابتدایی روز عادت رفتاری است که می تواند عملکردهای متابولیسم بدن را در کل روز تحریک کند. بدن در زمان استراحت کارهایی را انجام می دهد و به همین دلیل هنگام بیدار شدن آب بدن از دست رفته و به آب نیاز دارد. به همین دلیل باید هنگام بیدار شدن از خواب یک لیوان آب ولرم، و ترجیحا با لیموترش، نوشید. ضمن اینکه آب از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن می باشد.

 

۳- نخوردن صبحانه یا خوردن صبحانه نامناسب

 

 

حتما توجه داشته باشید که صبحانه یکی از وعده های غذایی بسیار مهم است که به کمک آن می توان عملکرد متابولیسم را بهبود بخشید. شاید تا به امروز تصور می کردید که با نخوردن صبحانه کالری کمتری به بدن می رسانید اما امروزه ثابت شده است که صبحانه یکی از منابع اصلی انرژی برای بدن است.

 

مطلب پیشنهادی: ۵ گام تا دست یابی به یک روتین صبحگاهی بهتر

 

حتما باید از مواد غذایی با کیفیت بالا در صبحانه استفاده کرد:

– پروتئین

– کربوهیدرات کامل

– فیبرها

– آنتی اکسیدان ها

– ویتامین ها

– مواد معدنی

– اسیدهای چرب

صبح ها از خوردن مواد غذایی شیرین و دارای چربی های اشباع شده خودداری کنید.

 

۴- دیر ناهار خوردن

داشتن برنامه زمانی منظم برای غذا خوردن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای جلوگیری از ترشح زیادی هورمون های گرسنگی توصیه می شود که در همان ساعت های ابتدایی بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید. سپس با فاصله زمانی منظم و مناسب ناهار بخورید تا بدن بتواند کالری بسوزاند و چربی و قند را به انرژی تبدیل کند.

 

۵- نوشیدن قهوه نامناسب و بی کیفیت

 

علت پرش پلک وراه درمان

 

بسیاری از افراد صبح ها قهوه می نوشند. قهوه، نوشیدنی انرژی زا است و احساس خواب آلودگی را از بین می برد. اما مصرف قهوه، به خصوص قهوه هایی که از سلامت برخوردار نیستند، می تواند آهنگ سوخت و ساز بدن را تغییر دهد.

– قهوه حاوی شکر، شیر یا خامه بدترین نوع قهوه است.

– بهترین نوع قهوه، قهوه طبیعی و بدون هیچ گونه افزودنی است.

 

۶- نگرانی در مسیر رفتن به کار

کمبود وقت، ترافیک یا مشکل داشتن در شب گذشته می تواند احساس نگرانی در مسیر رفتن به کار ایجاد کند. سطح کورتیزول افزایش می یابد و موجب استرس می شود که کل روز با شما همراه است. این حالت روحی بر روند متابولیسم و افزایش وزن تاثیر می گذارد. عدم کنترل متابولیسم مانع از عملکرد عضلات در روند شکستن چربی ها می شوند و موجب تجمع این چربی ها می شود. به همین دلیل باید تکنیک های افزایش آرامش را یاد گرفت و از موقعیت هایی که استرس ایجاد می کنند دوری کرد.

احتمالا شما هم تجربه کرده اید که چشم یا پلکتان دچار پرش شده باشد  و در آن موقع شما همه تمرکز و تلاش خود را برای برطرف سازی این مشکل به کار می گیرید. پرش پلک و چشم دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد که در این مقاله به چند نوع آن پرداخته ایم.

1. زنش پلک کوچک معمولا در ارتباط با رخدادهای زندگی به وجود می آید، مثل:

این نوع پرش نیز می تواند به علت تحریک سطح چشم (قرنیه) یا غشاهای پوشاننده پلک (ملتحمه) به وجود آید. بعضی وقت ها دلیل زنش پلک کوچک ناشناخته خواهد بود که اکثر در تمامی موارد، هیچ نوع آسیب یا دردی به همراه ندارد.

2. انقباض پلک خوش خیم اغلب در میانه تا آخر دوران بزرگسالی به وجود می آید و به مرور گسترش پیدا می کند. این حالت در زنان شایع تر و تقریبا دو برابرنسبت به مردان اتفاق می افتد.علت پرش پلک وراه درمان

به طور طبیعی، انقباض پلک خوش خیم با تحریک بالای چشم یا چشمک زدن پشت هم آغاز می گردد و دلایل زیر می توانند باعث این اختلال باشند:

به مرور که شرایط وخیم تر می شود، امکان دارد باعث افزایش حساسیت نسبت به نور، تاری دید و انقباض عضلات صورت شود. در موارد جدی تر، اسپاسم می تواند به حدی زیاد باشد که پلک  تا چند ساعت بسته بماند.

پزشکان معتقدند که این بیماری احتمال دارد تلفیقی از مشکلات محیطی و ژنتیکی باشد. در حالی که این بیماری اغلب به طور ناگهانی اتفاق می افتد، بعضی مواقع در خانواده ها به علت دلایل موروثی مشاهده شده است.

3- اسپاسم نیمه صورت خیلی کم دیده می شود و سبب  درگیری عضلات دیگری به جز عضلات پلک می گردد. این حالت اغلب دربرگیرنده عضلات اطراف دهان نیز می شود. متفوت با انواع دیگر زنش و انقباض پلک، اغلب فقط یک سمت صورت را درگیر می کند.

در بیشتر موارد، اسپاسم نیمه صورت به علت فشار یک شریان بر روی عصب عضلات صورت می باشد.

چنانچه پزشک شما احتمال دهد که یک اختلال مغزی یا عصبی باعث پریدن پلک شماست، شما را در خصوص علائم شایع دیگر بررسی می کند و یا اینکه شما را برای مراجعه به یک متخصص مغزواعصاب و یا متخصص دیگر راهنمایی می کند.

در بیشتر موارد، زنش پلک کوچک حتی بدون این که شما متوجه شوید رفع می شود.چنانچه خشکی چشم دلیل سوزش قرنیه یا ملتحمه و تحریک چشم باشد، مداوای آن توسط اشک مصنوعی سبب بهبود آن می گردد.تا به امروز، پزشکان درمان قطعی برای انقباض پلک خوش خیم پیدا نکرده اند. ولی راه های گوناگونی برایپایین آوردن میزان آن به کار گرفته می شود.رایج ترین این درمان ها به کارگیری از سم بوتولینوم (که نیز به عنوان بوتاکس یا Xeomin شناخته می شود) است. بوتاکس به صورت طبیعی برای بیماران مبتلا به اسپاسم نیمه صورت پیشنهاد می گردد. زمانی که در اندازه خیلی کم به عضلات چشم تزریق می شود، امکان دارد اسپاسم را برای چند ماه کم کند، ولی اثرگذاری آن به مرور کم می شود و استفاده مجدد از آن اجباری است.

کلمات کلیدی

نظر خود را بنویسید

شماره های تماس : 02186081875 – 09128434116

آدرس مطب : تهران-میدان ونک-خیابان گاندی شمالی-کوچه صانعی-پلاک 29-ساختمان پزشکان نگین-طبقه 4-واحد 11

تمامی حقوق این سایت متعلق به دکتر نجف بیگی می باشد

فارسی
   ,   
العربی

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

پریدن پلک وضعیتی است که بیشتر افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. پرش پلک در نتیجه‌ی انقباض عضله‌ی پلک اتفاق می‌افتد. اگرچه این اتفاق معمولا خطرناک نیست، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. این انقباض‌ها کاملا غیرارادی هستند و شما کنترلی روی آنها ندارید. پرش پلک می‌تواند شدت‌های مختلفی داشته باشد و گاهی اوقات آن‌قدر شدید است که در فعالیت‌های روزمره‌ی شما اختلال ایجاد می‌کند. این اسپاسم عضلانی ممکن است هر دو پلک یا فقط یک پلک را درگیر کند و پیش‌بینی‌نشدنی است. مطلب زیر، در مورد علل متداول پریدن پلک، عوارض و برخی روش‌های درمان و پیشگیری از آن است.علت پرش پلک وراه درمان

پرش پلک یا بلفارواسپاسم، اسپاسم مکرر و غیرارادی عضلات پلک است. این پرش معمولا در پلک بالایی رخ می‌دهد اما می‌تواند در هر دو پلک بالا و پایین هم اتفاق بیفتد. این اسپاسم‌ها برای بیشتر افراد، بسیار خفیف هستند و مانند کششی ملایم روی پلک احساس می‌شوند. ممکن است برای بقیه این اسپاسم‌ آن‌قدر قوی باشد که مجبور شوند پلک‌هایشان را کاملا ببندند. بعضی از افراد هرگز علائم قابل‌توجهی ندارند.

اسپاسم‌ها معمولا هر چند ثانیه یک‌بار به‌مدت یک یا دو دقیقه اتفاق می‌افتند. اپیزودهای پرش پلک، پیش‌بینی‌نشدنی هستند. پرش ممکن است چندین روز به‌طور متناوب اتفاق بیفتد، اما پس از آن تا هفته‌ها یا حتی‌ ماه‌ها هیچ پرش پلکی را تجربه نکنید.

این پرش‌ها بی‌درد و بی‌ضرر هستند اما ممکن است شما را آزار دهند. بیشتر اسپاسم‌ها به‌خودی‌خود و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شوند. اسپاسم‌های پلک در موارد نادر ممکن است علامت هشداردهنده‌ی اولیه از اختلال حرکتی مزمن باشند؛ به‌خصوص اگر این اسپاسم‌ها با حرکات کنترل‌نشده یا پرش قسمت‌هایی از صورت همراه باشند.

اسپاسم‌های پلک ممکن است بدون هیچ‌گونه علت قابل‌شناسایی رخ دهند و از آنجا که به‌ندرت نشانه‌ای از مشکل جدی هستند، معمولا علت آنها بررسی نمی‌شود. بااین‌حال، پرش‌های پلک ممکن است به دلایل زیر به‌وجود بیایند یا بدتر شوند:

اگر این اسپاسم‌ها مزمن شوند، ممکن است شما به عارضه‌ای به نام «بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم» مبتلا شوید. این اصطلاحی است که برای حرکت مزمن و کنترل‌نشدنی پلک به‌کار می‌رود. این عارضه معمولا بر هر دو چشم تأثیر می‌گذارد. علت دقیق این وضعیت، ناشناخته است، اما موارد زیر ممکن است اسپاسم‌ها را بدتر کنند:

بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم در زنان، شایع‌تر از مردان است. با توجه به مرجع خانه‌ی ژنتیک، این عارضه حدود ۵۰ هزار آمریکایی را درگیر می‌کند و معمولا در اواسط تا اواخر بزرگسالی (دوران پیری) آغاز می‌شود. این وضعیت احتمالا به‌مرور زمان بدتر خواهد شد و ممکن است درنهایت به تاری دید، افزایش حساسیت به نور و اسپاسم‌های صورت منجر شود.

اسپاسم‌های پلک در موارد بسیار نادر، نشانه‌ای از اختلال عصبی یا مغزی جدی‌تر هستند. وقتی پرش‌های پلک در نتیجه‌ی این وضعیت‌های جدی‌تر اتفاق بیفتند، تقریبا همیشه با علائم دیگر همراه هستند. اختلالات مغزی و عصبی که ممکن است باعث پرش‌های پلک شوند، عبارت‌اند از:

خراشیدگی قرنیه‌ی تشخیص‌داده نشده نیز می‌تواند باعث پرش پلک مزمن شود. اگر فکر می‌کنید که ممکن است به نوعی آسیب چشمی دچار شده باشید، سریع به چشم‌پزشک مراجعه کنید. خراشیدگی قرنیه می‌تواند باعث آسیب دائمی به چشم شود.

پرش‌های پلک به‌ندرت آن‌قدر جدی هستند که به درمان پزشکی اورژانسی نیاز پیدا کنند. با این حال اسپاسم پلک مزمن ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال جدی‌تر در مغز یا سیستم عصبی باشد. در صورت مشاهده‌ی هر کدام از موارد زیر به همراه اسپاسم پلک مزمن، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

بیشتر اسپاسم‌های پلک، بدون هیچ درمانی در عرض چند روز یا چند هفته رفع می‌شوند. اما اگر بعد از این مدت همچنان ادامه داشتند، بهتر است سعی کنید علل بالقوه‌ی آنها را کاهش دهید یا از بین ببرید. شایع‌ترین علل پریدن پلک عبارت‌اند از استرس، خستگی و کافئین. برای کاهش پرش پلک‌تان، موارد زیر را امتحان کنید:

گاهی اوقات از تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) برای درمان بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم استفاده می‌شود. بوتاکس ممکن است برای چند ماه از شدت اسپاسم‌های شدید بکاهد. بااین‌حال هنگامی‌که اثرات این تزریق از بین رفتند، ممکن است شما به تزریق‌های بیشتری نیاز داشته باشید.

موارد شدیدتر بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم را می‌توان با جراحی و برداشتن برخی از عضلات و عصب‌های پلک (میکتومی) درمان کرد. تن‌درمانی (فیزیکال تراپی) نیز می‌تواند با ورزش دادن عضلات صورت به شل و ریلکس شدن آنها کمک کند.

درمان‌های سبک زندگی نیز ممکن است به سبک کردن علائم بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم کمک کنند. کوآنزیم Q10 نیز یک درمان است اما اگر به بیماری پارکینسون مبتلا هستید، باید قبل از مصرف آن با پزشک‌تان صحبت کنید. برخی از درمان‌های دیگر عبارت‌اند از:

اگر به‌طور مکرر به پرش پلک دچار می‌شوید، یک دفترچه بردارید و یادداشت کنید که پرش‌های پلک‌تان چه زمانی اتفاق می‌افتند. مصرف کافئین، تنباکو، الکل و همچنین میزان استرس‌تان را نیز یادداشت کنید و مشخص کنید که در دوره‌های منتهی به پرش پلک و در زمان‌هایی که پرش پلک داشتید، چند ساعت خوابیده بودید.

اگر متوجه شدید که وقتی خواب کافی ندارید، دچار اسپاسم‌های بیشتری می‌شوید، سعی کنید برای کمک به کاهش فشار وارد بر پلک‌ها و کاهش اسپاسم‌هایتان ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زودتر به رختخواب بروید.

پریدن پلک علل بسیاری دارد. درمان مؤثر برای این عارضه و چشم‌انداز آن، بسته به فرد متفاوت است. تحقیقات بسیاری برای بررسی رابطه‌ی بین ژنتیک و پریدن پلک در حال انجام است اما به‌نظر نمی‌رسد که پریدن پلک جنبه‌ی ارثی داشته باشد. پرش‌های پلک مرتبط با استرس، کمبود خواب و سایر جنبه‌های سبک زندگی معمولا بهترین چشم‌انداز را دارند. اگر علت پریدن پلک شما یک مشکل سلامتی زمینه‌ای باشد، آنگاه درمان آن بیماری زمینه‌ای بهترین راه برای رفع پرش پلک‌تان است.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

8000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

علت پرش پلک وراه درمان

ممنون ازمطلب مفیدتون

با سپاس از شما.

بسیار جالب بود. متشکرم

ممنون از همراهی شما.

همس از اعصابه. اگه این خانوما بزارن. پلکم نمیزنیم..

همونطور که در مطلب هم مطالعه فرمودید، یکی از دلایل پرش پلک استرس و فشارهای عصبیه. البته مطمئنا این فشارهای عصبی دلایل متعددی دارند. موفق باشید.

خواص خوراکی ها

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

خواص فندق؛ ۷ خاصیتی که این خوراکی مقوی برای سلامتی بدن دارد

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو


چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

آخرین مطالب

قرص ترامادول چیست؛ عوارض ترامادول و راه‌های ترک آن

کتاب تابوت های دست ساز؛ رمانی جذاب، جنایی و دلهره‌آور

طرز تهیه‌ چای زنجبیل با ۶ روش سریع و آسان

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

بیماری اسکلرودرمی؛ علت، علائم و ۶ راه درمان اسکلرودرمی

ترین های جهان

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

علت پرش پلک وراه درمان
علت پرش پلک وراه درمان
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *