علت نفخ شکم بعد از غذا

دوره مقدماتی php
علت نفخ شکم بعد از غذا
علت نفخ شکم بعد از غذا




خانه

موبایل

 

دوره مقدماتی php

۱ نفر از هر ۱۰ بیمار که در انگلستان به پزشک مراجعه می‌کنند، دچار مشکلات گوارشی است و شایع‌ترین مشکل گوارشی، درد و نفخ شکم می‌باشد. بسیاری از بیماران بعد از اینکه پزشک بیماری آنها را تحریک روده تشخیص داد، به منزل بازمی‌گردند؛ بدون اینکه علت آن را جویا شوند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. زمانی که احساس کنید شکم شما کاملاً سفت و پر شده است، مبتلا به نفخ شده‌اید که معمولاً با گاز روده‌ای و آروغ زدن همراه است. این گاز توسط باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش تولید می‌شود.علت نفخ شکم بعد از غذا

باکتری‌‌ها، گاز را از طریق مواد غذایی که خورده شده، اما به درستی و به طور کامل هضم و جذب نشده است، تولید می‌کنند. به هر حال، این مسأله اصلاً شوخی نیست و اگر آن را درمان نکنید، می‌تواند موجب مشکلات جدی شود. نفخ معده را به عنوان یک نشانه در نظر بگیرید و آن را یک سیگنال هشداردهنده فرض کنید که نشان می‌دهد، همه چیز در بدن شما خوب عمل نمی‌کند و لازم است برای رفع آن کاری انجام دهید. نفخ معده به عدم تعادل گوارش و مشکلات دستگاه گوارش مربوط می‌شود. از علل نفخ و مشکلات گوارشی می‌توان به اسید کم معده و ترشح کم آنزیم‌های معده، استرس، عدم تحمل غذا، تحرک کم روده و … اشاره کرد. دلایل دیگری نیز وجود که پزشک با اطلاع از تاریخچه پزشکی و رژیم غذایی بیمار می‌تواند به آنها پی ببرد و مشکل را برطرف کند.

ترشح کم اسید معدهترشح کم اسیدمعده را به راحتی می‌توان تشخیص داد، زیرا نشانه‌های بارزی مثل آروغ زدن هنگام غذا خوردن و احساس سیری بیش از حد بعد از خوردن مقدار بسیار کمی غذا دارد. مقدار اسید معده از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا معمولاً به هضم انواع غذا (به‌خصوص هضم پروتئین) کمک می‌کند و موجب آزاد شدن آنزیم‌های ضروری گوارشی در معده می‌شود که این آنزیم ها معده را تحریک و هضم غذا را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین اگر مقدار اسید کم باشد، معده برای هضم غذاهایی مثل تخم‌مرغ و گوشت با مشکل مواجه شده و به جای اینکه کل غذا هضم شود و مسیر خود را به سمت پائین و روده ادامه دهد، تنها بخشی از مولکول پروتئین شکسته و هضم می‌شود و دستگاه گوارش را تحریک و دچار التهاب کرده در نتیجه درد و نفخ ایجاد می‌کند.

بهبود اسید معدهدر زمان غذا خوردن کاملاً راحت باشید و از میز کار خود فاصله بگیرید.  وقتی در حال راه رفتن و حرکت هستید از خوردن غذا خودداری کنید.  قبل از غذا خوردن، ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت کنید.  قبل از اینکه غذا بخورید، آن را بو کنید و به طور کامل بجوید و از تندتند غذا خوردن بپرهیزید.  غذاهایی را که موجب نفخ معده می‌شوند، کمتر مصرف کنید.

ترشح کم آنزیم‌های گوارشیآنزیم‌های گوارشی به وسیله سلول‌های موجود در معده و روده کوچک و لوزالمعده تولید می‌شوند. این آنزیم‌ها روی تمام گروه‌های غذائی تأثیر می‌گــذارنـد. (مــثل پــروتئین، چــربی و کربوهیدرات‌ها). عواملی همچون استرس، التهاب روده ناشی از عفونت یا عدم تحمل مواد غذائی، ترشح آنزیم‌های گوارشی را کاهش می‌دهد که در نتیجه ترشح اسید معده نیز کاهش یافته و ذرات هضم‌نشده کربوهیدرات‌ها، چربی و پروتئین وارد قسمت پائین معده و بنابراین باعث سوزش و تخمیر و درد و نفخ می‌شوند.

بهبود آنزیم‌های گوارشیرعایت نکاتی که در مورد بهبود اسیدمعده ذکر شد، به بهبود آنزیم‌های گوارشی نیز کمک می‌کند. علاوه بر آن:  از خوردن مواد غذایی خام به مدت یک الی دو ماه خودداری کرده و به جای آن سوپ و سالاد را جایگزین کنید تا معده و دستگاه گوارش شما مدتی استراحت کند و دوباره ترشح آنزیم‌های گوارشی افزایش یابد. در حین خوردن غذا مکمل آنزیم گوارشی مصرف کنید، تا هضم غذا افزایش و نفخ معده و درد کاهش یابد.

عدم تحمل غذاعدم تحمل غذا کاملاً متفاوت از حساسیت غذایی است. در حساسیت غذایی، تقریباً بلافاصله پس از خوردن هر مقدار غذای حساسیت‌زا، بدن حساسیت نشان می‌دهد و علائم آن به صورت‌های مختلف بروز می‌کند که گاه بسیار شدید هستند؛ ولی در عدم تحمل غذا، بدن بسیار زیرکانه پاسخ می‌دهد و این نشانه‌ها ممکن است ۴۸ ساعت بعد آشکار می‌شوند. عدم تحمل غذا معمولاً زمانی رخ می‌دهد که شما غذایی را که بسیار دوست دارید، به صورت روزانه و مکرر و منظم مصرف کنید. با خوردن غذای مشابه در هر روز، اسیدمعده و آنزیم‌های گوارشی کاهش یافته و به سادگی دستگاه گوارش دچار اختلال و استرس می‌شود.

مثلاً انگلیسی‌ها بیشتر گندم، تخم‌مرغ، کنجد، سویا، شکلات، بادام زمینی و لبنیات مصرف می‌کنند و به همین دلیل بدن آنها اغلب به این مواد واکنش نشان داده و آنها را تحمل نمی‌کند. نشانه های ظاهری عدم تحمل غذا عبارتند از: آبریزش بینی، سردرد، کاهش انرژی بدن، حلقه تیره زیرچشم، بداخلاقی، نفخ، اسهال و یا یبوست. عدم تحمل غذا در طولانی مدت موجب التهاب روده می‌شود. در این وضعیت سوراخ کوچکی در امتداد مجرای روده ایجاد شده و ذرات غذای هضم نشده و مواد سمی از روده وارد جریان خون می‌گردد و مسمومیت شدیدی ایجاد می‌کند، در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف و بدن خسته می‌شود و نسبت به مواد غذایی دیگر نیز همان واکنش عدم تحمل را از خود نشان می‌دهد.

پیشگیری از عدم تحمل مواد غذاییرژیم غذایی خود را به مدت دو هفته یادداشت کنید تا متوجه شوید از مواد غذایی که بدن نسبت به تحمل آنها حساس‌تر است، به طور متوسط چقدر استفاده می‌کنید. این مواد شامل، گندم، تخم‌مرغ، کنجد، سویا، شکلات، بادام زمینی، لبنیات، صدف، مخمر و گلوتن هستند.  مواد غذایی را که بارها و بارها مصرف کرده‌اید، دست‌کم به مدت

۳-۴ هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید تا تأثیر شگرف آن را ببینید.  رژیم غذایی خود را متنوع و از خوردن مکرر غذاهای ثابت در روزهای متفاوت خودداری کنید.  مصرف مکمل و غذاهای گیاهی و سبزیجات، التهاب دیواره روده را کاهش می‌دهد.

دیسبیوزیس باکتریاییدیسبیوزیس به معنی به هم خوردن توازن باکتری‌های معده است. روده بزرگ شما میزبان هزاران میکروارگانیسم می‌باشد که بعضی از آنها مفیدند و در واقع به حفظ سلول‌های روده کمک و آنها را از ابتلا به بیماری و پوسیدگی محافظت می‌کنند؛ اما برخی دیگر بالقوه مضر هستند؛ مانند مخمرها، انگل‌ها و برخی از باکتری‌ها که به سلول‌های روده (میزبان) آسیب رسانده و موجب مسمومیت روده می‌شوند. روده سالم، روده‌ای است که بتواند میان این باکتری‌ها توازن ایجاد کند. اگر تعداد باکتری‌های بد روده افزایش یابد، به احتمال زیاد دچار مشکل نفخ خواهید شد.

برای افزایش باکتری‌های خوب در رودهخوردن ماست، سه تا چهار بار در هفته  کاهش مصرف غذاهای غنی از قندکه موجب رشد بیش از حد باکتری بد و انگل و مخمر در روده می‌شود.  نوشیدن آب فیلتر شده و پاک در سفر  مصرف روزانه مکمل‌هایی که دست‌کم حاوی ۴ میلیارد اسیدوفیلوس در هر کپسول هستند (حتماً باید در یخچال نگهداری شوند).

تحرک کم رودهحرکت کم و ضعیف روده، در واقع یعنی یک روده راکد که به سرعت مقدار پروبیوتیک‌ها در آن کاهش می‌یابد و مقادیر زیادی مواد سمی تولید می‌شود؛ در نتیجه اشکالات زیادی در هضم مواد غذایی به وجود می‌آید که در طولانی مدت به سلول‌های روده بزرگ آسیب می‌رساند و حتی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد. تحرک کم روده موجب نفخ، درد و یبوست می‌شود و با ایجاد جوش روی پوست و سردردهای مکرر و خستگی همراه است. این مشکل می‌تواند ناشی از عملکرد ضعیف عضلات روده یا عدم تعادل بین کلسیم و منیزیم و یا رژیم غذایی بدون فیبر و به طور کلی کاهش و کمبود آب بدن باشد که به راحتی با رعایت نکات زیر می‌توان آن را بهبود بخشید:  بیش از ۲ لیتر آب در روز بنوشید. نوشیدن زیاد آب، روده را هیدراته کرده، حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و آن را نرم می‌کند.  با گنجاندن مواد غذایی حاوی فیبر محلول مثل میوه‌ها، سبزیجات، عدس، لوبیا، جو و برنج قهوه‌ای، حرکت روده را افزایش دهید.  غذاهای غنی از منیزیم مصرف کنید تا عملکرد عضلات روده بهبود یابد، سبزیجات سبز برگی شکل، آجیل، تخمه آفتابگردان و دانه‌ها منبع عالی از منیزیم هستند و می‌توانید به راحتی آنها را در محل کارتان به جای تنقلات بی‌خاصیت و مصنوعی مصرف کنید.

بهبود هضم مواد غذاییایجاد تغییرات چشمگیر در رژیم غذایی معمولاً کمی دشوار است و نمی‌توان آن را به مدت قابل توجهی حفظ و رعایت کرد؛ اما با رعایت نکات بسیار ریز و ساده می‌‌توان فرایند هضم را بهبود بخشید:

۱) روزانه یک قاشق غذاخوری کلم ترش به سالاد خود بیفزایید؛ زیرا مملو از باکتری‌های خوب (پروبیوتیک) است.

۲)‌در غذاهای خود از زنجفیل، نعناع و رازیانه استفاده کنید؛ زیرا گاز معده را کاهش می‌دهند. می‌توانید آنها را در سبزی خوردن استفاده کنید و یا از دم‌کرده آنها یک چای خوب و گرم تهیه کرده و بنوشید.

۳)‌خوردن میوه در زمان نامناسب موجب نفخ معده می‌شود؛ به خصوص بعد از غذا. بهترین زمان خوردن میوه، نیم ساعت قبل از غذای اصلی و یا دست‌کم دو ساعت بعد از آن است.

۴)‌نوشیدن نوشابه‌های مصنوعی که اغلب حاوی قند بالایی هستند، موجب نفخ می‌شوند، بهتر است آب را جایگزین آنها کنید.

۵)‌ گیاه تازه پاپایا و آناناس حاوی بروملین و منبع خوبی از آنزیم‌های گوارشی مفید و همچنین سرشار از ویتامین‌ و مواد معدنی هستند. آنها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.منبع:shefanews.com


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




اگرچه گاهی اوقات نفخ در اثر شکل‌گیری یک تومور، ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، انسداد و یا سایرعلایم مهمی که اعضای گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بروز می‌کند، اما به گفته متخصصان، شایع ترین دلایل بروز نفخ عبارتند از خوردن بیش از اندازه غذا، بلعیدن هوا به ویژه به هنگام غذا خوردن، یبوست، عدم تحمل قند لاکتوز و یا آلرژی غذایی.

 

علت نفخ شکم بعد از غذا

اگر مواد غذایی به خوبی در روده هضم نشوند، ممکن است نفخ به وجود‌ آید، زیرا غذای هضم نشده و باقیمانده در روده تخمیر می‌شود و گاز تولید می‌کند.

 

علل شایع نفخ شکم

1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)

2- یبوست

3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)

4- سندرم روده تحریک پذیر

5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی

6- پرخوری

7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک

8- افزایش وزن

9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.

10- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.



1- آسیت (آب آوردن شکم) و تومورها

2- بیماری سلیاک

3- سندرم دامپینگ (زمانی رخ می دهد که محتویات هضم نشده معده خیلی سریع به داخل روده کوچک منتقل شوند)

4- سرطان تخمدان

5- زمانی که لوزالمعده (پانکراس) نمی تواند آنزیم های مورد نیاز برای هضم غذاها را بسازد (خوب کار نکردن پانکراس).

 

مراقبت خانگی

1- از مصرف آدامس و نوشابه گازدار خودداری کنید، مخصوصا از آنهایی که فروکتوز یا سوربیتول زیادی دارند.

2- از مصرف مواد غذایی نفاخ مثل کلم، شلغم، نخود، عدس و لوبیا خودداری کنید.

3- خیلی سریع غذا نخورید.

4- سیگار نکشید.

5- اگر دچار یبوست هستید باید درمان شوید، اما مکمل های دارای فیبر مثل پسیلیوم (برای درمان یبوست) می توانند نفخ شما را بدتر کنند.

6- تحت نظر پزشک می توانید از داروهای ضدنفخ استفاده کنید.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده مشکلات زیر همراه با نفخ، به پزشک مراجعه کنید:

– درد شکم

– مشاهده خون در مدفوع یا داشتن مدفوع سیاه و قیرمانند

– اسهال

علت نفخ شکم بعد از غذا

– سوزش سردل که بدتر می شود

– تهوع

– کاهش وزن

نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

نفخ شکم اذیت‌تان می‌کند؟

نفخ شکم، مشکلی آزار دهنده

چرا نفخ می‌کنیم؟

علت درد شکم چیست؟

13 نوع درد شکم را جدی بگیرید

حال اگر مقدار این گازها در روده بیش از این اندازه شود، مشکلی به نام نفخ پیش می‌آید که با سفت شدن احشاء داخل شکم، درد سر دل و احساس ناخوشاند برآمدگی شکم، قارو قور، آروغ زدن‌های مکرر، بوی بد دهان و در برخی موارد یبوست همراه است.

البته برای بسیاری از افراد نفخ فقط پس از خوردن غذاهای نفاخ اتفاق می‌افتد که با حذف این مواد می‌توان مشکل آنان را کنترل کرد، اما به گفته دکتر ستار جعفری، متخصص گوارش نفخ مشکلی است که علت آن در برخی موارد ناشناخته است که در چنین مواردی درمان نفخ نیز بسادگی ممکن نخواهد بود.

به بیان دیگر جدای از آن که شیوه غذا خوردن و رعایت نکردن روش صحیح بلع غذا یعنی آرام خوردن، جویدن کامل هر لقمه و صحبت نکردن هنگام غذا خوردن به آن‌منجر می‌شود که هوای بیشتری وارد دستگاه گوارش شود، آدامس جویدن زیاد بین هر وعده غذایی و سیگار کشیدن نیز می‌تواند حجم گاز‌های داخل روده را افزایش داده و شخص را مستعد بروز نفخ شکم کند.

با این حال این متخصص گوارش در گفت‌و‌گو با جام‌جم ریشه‌یابی علت بروز نفخ را در زمانی مشکل می‌بیند که بروز این مشکل نه به این علت‌ها بلکه به علت عفونت‌های انگلی و میکروبی داخل معده یا به دنبال بیماری‌های التهابی روده، بیماری‌های اضطرابی، بیماری‌های بدخیم، مصرف برخی داروها و نیز انسداد مجاری روده و معده اتفاق افتاده باشد.

در برخی موارد نیز بروز نفخ را باید ناشی از عملکرد باکتری‌های موجود در روده دانست. در تمام این موارد درمان نفخ ممکن است، اما گاهی نفخ بدون داشتن این دلایل نیز بروز می‌کند که درمان آن براحتی ممکن نیست.


غذاهای نفاخ را کمتر مصرف کنید

براساس باوری قدیمی، خیساندن طولانی مدت حبوبات که جزو نفاخ‌ترین دسته مواد غذایی محسوب می‌شود، می‌تواند خاصیت نفاخی آنها را کاهش دهد. گرچه دکتر جعفری چندان با این مساله موافق نیست و معتقد است گاهی حتی با خیساندن حبوبات نیز نفخ اتفاق می‌افتد.

وی معتقد است گرچه بروز حساسیت نسبت به حبوبات و نیز شیر به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز در بدن برخی افراد می‌تواد باعث بروز نفخ شود، اما در برخی افراد روش اشتباه غذا خوردن، مصرف بیش از اندازه شیرینی‌، تنقلات، آجیل، میوه‌هایی چون موز، هویج، پیاز، کلم، سیب بدون پوست و سیب زمینی باعث بروز نفخ می‌شود.

پس بیماران دچار نفخ باید به رژیم غذایی خود دقت و از مصرف غذاهای محرک مانند ادویه‌ها، نوشابه‌های گازدار، حبوبات و غذاهای چرب و حجیم اجتناب کنند. همچنین آرامش داشتن در بهبود بیماری بسیار تاثیر دارد. فراموش نکنید که بی‌تحرکی نه‌تنها باعث یبوست و کم‌تحرکی روده‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند زمینه بروز نفخ را نیز فراهم‌آورد.علت نفخ شکم بعد از غذا


 نفخ؛ نشانه بیماری‌های خطرناک

نفخ در بسیاری موارد با اصلاح رژیم غذایی، داشتن آرامش و تحرک یا مصرف آنتی‌بیوتیک در صورت وجود عفونت معده یا روده درمان می‌شود، اما وقتی نفخ به مدت طولانی با بیمار می‌ماند، می‌تواند نشانه‌ای از روده تحریک‌پذیر باشد.

دکتر جعفری با تاکید بر این‌که اتساع شکم در ناحیه زیر شکم، اطراف ناف و زیر روده‌ها، احتمال بروز نفخ را بیشتر می‌کند، توضیح می‌دهد: در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر، عملکرد روده از حالت طبیعی خارج می‌شود. این روند با اسهال، یبوست و درد شکمی همراه است. پس بررسی امکان وجود این بیماری در کنار ابتلا به نفخ طولانی مدت ضروری است. از سوی دیگر نفخ می‌تواند به علت وجود تومورهای بدخیم یا خوش‌خیم، چسبندگی روده وتنگی دستگاه گوارش نیز اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر این‌که یکی از دلایل بروز نفخ وجود بیماری دیابت است، می‌افزاید: احتمال ابتلا به دیابت در کسانی که زیاد نفخ می‌کند، بیشتر است. همچنین نفخ مکرر می‌تواند نشانه‌ای از بیماری تیروئیدی یا برخی بیماری‌های اضطرابی و افسردگی باشد؛ البته مصرف داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون نیز می‌تواند عوارضی چون نفخ شکم را همراه داشته باشد.


چند توصیه تغذیه‌ای برای مقابله با نفخ

بنا بر تاکید متخصصان گوارش، خوردن چای پررنگ، نوشابه گازدار و قهوه باعث نفخ می‌شود؛ البته به‌طور کلی توصیه می‌شود افراد مایعات را یک ساعت قبل یا پس از غذا استفاده کنند و هنگام غذا خوردن، چیزی ننوشند. بر این اساس اگر حین غذا خوردن یا پس از آن دچار عطش می‌شوید، بهتر است برای رفع عطش خود از ماست و میوه‌های ترش استفاده کنید.

اگر در ماست خود مقداری نعنای خشک، گل سرخ و سبزی‌های معطر دیگر بریزید و هنگام غذا خوردن و پس از آن، تشنگی خود را با خوردن آن رفع کنید، این کار باعث رقیق شدن اسید معده می‌شود و هضم غذا را راحت‌تر می‌کند.

مصرف سبزی‌های معطر با غذا یا پختن آنها با غذا نیز می‌تواند مانع نفخ معده شود. استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری می‌کند. حتی لوبیا و عدس را می‌توان با کمی گلپر مصرف کرد. استفاده از زیره نیزمی تواند به کاهش بروز نفخ کمک کند.


پونه شیرازی – گروه سلامت

ارسال نظر


نظرات شما ( 8 نظر )

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

علت نفخ شکم بعد از غذا

یکی از دردناک‌ترین اختلالات گوارشی مربوط به نفخ کردن است. در این مطلب قصد دارم به معرفی این بیماری و روش‌های مؤثر پیشگیری و درمان نفخ کردن بپردازم. با خواندن این مطلب دیگر نیازی نیست از عوارض نفخ شکم شکایت کنید.

زمانی که حس می‌کنید معده‌تان ورم کرده است، دچار نفخ شکم شده‌اید. نفخ شکم به علت تجمع بیش از حد گاز معده یا اختلال در حرکت عضلات دستگاه گوارشی روی می‌دهد. در این شرایط فشار و درد در ناحیه معده روی خواهد داد و شکم، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

نفخ کردن گاهی اوقات با تجمع آب در بدن یکسان در نظر گرفته می‌شود هر چند ۲ مفهوم متفاوت هستند. به بیانی ساده‌تر، نفخ شکم به معنی افزایش تجمع مواد جامد، مایع یا گاز درون سیستم گوارش شماست.

گاهی اوقات مشاهده شده با اینکه فشاری در ناحیه شکم وجود ندارد اما فرد به‌خاطر وجود حساسیت، حس می‌کند دچار نفخ شده است. حدود ۱۶-۳۰ درصد مردم به‌طور معمول دچار نفخ می‌شوند بنابراین اختلال شایعی است.

نفخ شکم علاوه بر ایجاد درد، سبب بزرگ دیده شدن شکم هم می‌شود که اغلب با چربی شکمی اشتباه گرفته می‌شود.

اغلب اوقات نفخ کردن به‌خاطر رژیم غذایی روی می‌دهد اما می‌تواند دلایل پزشکی نیز داشته باشد. در ادامه با روش‌هایی برای کاهش نفخ شکم آشنا خواهید شد.

اگر بعد از اینکه وعده‌ی غذایی بزرگی را مصرف می‌کنید دچار نفخ می‌شوید بنابراین وعده‌های غذایی کوچک‌تر را انتخاب کنید و به تعداد وعده‌ها بیفزایید.

نفخ شکم برای عده‌ای دیگر هم لزوما با بزرگ‌تر شدن معده یا احساس فشار در ناحیه‌ی شکم همراه نیست؛ بلکه بیشتر از علائم ظاهری، حس نفخ دارند. این افراد حتی با مصرف وعده‌های کوچک نیز دچار نفخ می‌شوند.

به همین دلیل استفاده از وعده‌های کوچک‌تر، مفید خواهد بود.

جویدن غذا علاوه بر اینکه سبب می‌شود تا هوای کمتری وارد بدن شود باعث خواهد شد تا سرعت غذا خوردن پایین بیاید و در نتیجه وعده‌‌ی غذایی کوچک‌تری را مصرف کنید.

اگر مواد غذایی که به آنها آلرژی دارید مصرف کنید، احتمال دارد معده گاز اضافی تولید کند. در ادامه فهرستی از مواد غذایی آلرژی‌زا را معرفی می‌کنم:

دو نوع منبع گاز در سیستم گوارشی وجود دارد:

آدامس جویدن، استفاده از نی و غذا خوردن حین صحبت کردن نیز سبب افزایش بلعیدن هوا می‌شود.

بعضی مواد غذاییِ حاوی فیبر، سبب تولید مقادیر بالایی گاز می‌شوند. حبوباتی مانند: لوبیا، عدس و غلات کامل ازجمله‌ی آنها هستند.

بهتر است از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید تا متوجه شوید کدام ماده‌ی غذایی سبب تولید گاز بیشتری در بدن می‌شود. مواد غذایی چرب سبب کاهش سرعت گوارش و دیرتر خالی شدن معده می‌شوند که به دیرتر گرسنه شدن کمک می‌کند اما برای افرادی که مستعد نفخ کردن هستند دردسرسازند.

تحقیقات زیادی، نشان داده‌اند که کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم که با نام فودمپ (FODMAP) شناخته می‌شوند سبب تشدید نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر خواهند شد.

سندرم روده تحریک پذیر، شایع‌ترین بیماری گوارشی در دنیاست. علت این بیماری مشخص نیست اما ۱۴درصد افراد را به خود مبتلا کرده است که اغلب آنها نیز از وجود بیماری بی‌خبرند.

نشانه‌های این بیماری شامل: درد معده، اسهال یا یبوست است. اغلب افراد مبتلا، تجربه‌ی نفخ شکم را داشته‌اند و ۶۰درصد آنها نفخ کردن را بدتر از درد معده می‌دانند.

الکل قند را می‌توانید در انواع نوشیدنی‌های بدون شکر و آدامس‌ها پیدا کنید. الکل قند را جزو شیرین‌کننده‌های بی‌خطر می‌شناسند. هرچند آنها توسط باکتری‌های موجود در روده‌ی بزرگ مصرف می‌شوند و مقادیر بالایی گاز تولید می‌کنند.

زایلیتول، سوربیتول و مانیتول، الکل قند هستند. اریتیتول اما مشکلات کمتری را ایجاد می‌کند اما باید در مصرف مقادیر بالای آن احتیاط به خرج داد.

مکمل‌های حاوی آنزیم می‌توانند به هضم کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم کمک کنند. این مکمل‌ها عموما حاوی ۲ آنزیم هستند:

یکی از عمومی‌ترین مشکلات گوارشی، یبوست است و علل مختلفی دارد. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که یبوست سبب تشدید نفخ شکم می‌شود.

برای درمان یبوست، مصرف فیبرهای محلول در آب توصیه می‌شود. البته مصرف فیبر برای افراد مستعد نفخ باید همراه با احتیاط باشد چرا که فیبر خود سبب افزایش گاز معده می‌شود.

مصرف منیزیم و افزایش فعالیت‌های ورزشی نیز می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند.

گازهای تولیدی توسط باکتری‌های روده، یکی از دلایل اصلی نفخ کردن هستند. میزان این باکتری‌ها در بدن افراد، یکسان نیست.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی پروبیوتیک‌ می‌تواند به کاهش تولید گاز و به تبع آن نفخ کمک کند. البته محققان اشاره می‌کنند با اینکه مصرف پروبیوتیک سبب کاهش گاز تولیدی معده می‌شود اما باعث از بین رفتن نشانه‌های نفخ نمی‌شود.

یکی از علل بروز نفخ، عملکرد نامتعادل ماهیچه‌های دستگاه گوارشی است. داروهای ضد اسپاسم نشان داده‌اند که به حل این مشکل کمک می‌کنند.

روغن نعناع نیز دارای همین خاصیت ضد اسپاسم است. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که روغن نعناع سبب کاهش نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر ازجمله نفخ می‌شود.

اگر این عارضه شدت پیدا کرده و در روند عادی زندگی شما اخلال ایجاد کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید. همیشه احتمال دارد که نفخ نشانه‌ای از یک بیماری پنهان گوارشی باشد.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

علت نفخ شکم بعد از غذا

15000تومان

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

عاشق بدنسازی و تناسب اندام

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

مضرات سرکه سیب؛ ۱۱ خطر احتمالی مصرف بیش از حد سرکه سیب

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

آخرین مطالب

انگلیسی در سفر؛ اصطلاحات کاربردی انگلیسی که در سفر به‌کارتان می‌آید

نظریه شیشه خیارشور چطور به مدیریت زمان کمک می‌کند؟

تنهایی؛ مهم‌ترین مهارتی که هیچ‌کس به شما یاد نداده است

لیپوماتیک چیست؛ با روش‌ها، مزایا و عوارض آن آشنا شوید

اصل اهمیت/فوریت آیزنهاور؛ کدام کارها را زودتر انجام بدهیم؟

ترین های جهان

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

.     بیماری مجید خراطها   این مطلب مفید بود؟ 6 0

.     عکس شب یلدا مبارک   این مطلب مفید بود؟ 5 0

.     مژده لواسانی مجری زن   این مطلب مفید بود؟ 12 2

.     کریم بنزما و مادرش   این مطلب مفید بود؟ 5 0

.     خاصیت انار برای سلامتی   این مطلب مفید بود؟ 2 0علت نفخ شکم بعد از غذا

.     مدل پالتو جدید 2019   این مطلب مفید بود؟ 4 1

 .     امروز   این مطلب مفید بود؟ 93 14

.     خواب دیدن سگ چه تعبیری دارد   این مطلب مفید بود؟ 0 0

فتوکده بعنوان مجله خبری و تفریحی فعالیت خود را از آبان 1392 شروع کرده است، تمام تلاش این گروه انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد، هرگونه کپی برداری صرفا با درج لینک مستقیم سایت مجاز می باشد این مطلب مفید بود؟ 0 0

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بیشتر مواقع از نفخ شکم رنج می‌برید از علت های نفخ شکم نباید بی تفاوت بگذرید هر چند که شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارید. این موارد را بررسی کنید چون نفخ شکم عارضه ای است که در نتیجه بروز بیماری خود را نشان می دهد.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بیشتر مواقع از نفخ شکم رنج می‌برید از علت های نفخ شکم نباید بی تفاوت بگذرید هر چند که شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارید. نفخ شکم که نوعی عارضه مزمن و دوره ای محسوب می‌شود علت های گوناگونی دارد. تغذیه نامناسب، استرس زیاد، مصرف داروهای خاص و حتی آلودگی هوا از جمله مواردی است که عامل نفخ شکم است. نفخ مداوم شکم گاهی نشان دهنده ابتلا دستگاه گوارش فرد به باکتری کاندیدا است. نفخ شکم از بیماری‌هایی است که به ظاهر عارضه ای بی اهمیت است در حالی که وجودش نشانه دهنده بیماری است که باید شناخته و درمان شود. معمولا گاز و نفخ در دستگاه گوارش وقتی شدید نباشد مشکلی هم برای شخص ایجاد نمی‌کند. ولی بسته به شدتش گاهی زندگی اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و او را منزوی می‌کند. افرادی که این مشکل را دارند متوجه شده اند با خوردن بعضی از غذاها و داشتن بعضی عادت ها حال شان بهتر یا بدتر می‌شود. نت‌نوشت امروز را بخوانید تا درباره علت های نفخ شکم بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید: علل نفخ شکم در زنان که غیر عادی است

مشکل در هضم غذا از جمله علت های نفخ شکم است. افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر یا IBS، زخم معده، حساسیت به پروتئین گندم یا سلیاک از جمله عواملی است که باعث بروز نفخ شکم می شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند بین ۲۳ تا ۹۶ درصد آن‌ها نفخ شکم دارند. ۵۰ درصد این افراد اختلال هضم به نام دیس پپسی dyspepsia و ۵۶ درصد یبوست های مزمن دارند که همه و همه به نفخ شکم منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: سم زدایی روده بزرگ و درمان یبوست با ۲ روش خانگی معجزه آساعلت نفخ شکم بعد از غذا

احتباس مایعات یکی از علت های نفخ شکم است. گاهی مایعات بدن در بخش شکم یا لگن جمع می شود که علاوه بر نفخ شکم افزایش سایز بدن را هم سبب می شود. احتمالا متوجه شدید گاهی سایز دور کمرتان صبح‌ها با شب‌ها گاهی بین ۴ تا ۸ سانتیمتر فرق می کند. در صورتی که متوجه این مشکل شده اید بهتر است تحت نظر پزشک با انجام آزمایش های لازم، عفونت دستگاه گوارش یا بیماری های کبد بررسی شود. چون گاهی حتی سرطان کبد ممکن است منجر به جمع شدن مایعات بدن در شکم و لگن شود. هپاتیت نیز از دیگر بیماری‌هایی است که باعث نفخ شکم و احتباس مایعات بدن در شکم و نفخ آن می شود. اگر همراه با نفخ شکم علائمی دیگری مثل استفراغ، دردهای شکم، هضم نشدن غذا، و کاهش وزن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمبود آب از علت های نفخ شکم

پس از مصرف الکل یا غذاهای حاوی نمک شکم بزرگ شده دچار نفخ می شود. کم آبی بدن نیز از دیگر علت های نفخ شکم است. اگر به اندازه کافی آب ننوشید علاوه بر نفخ شکم به احتمال زیاد یبوست نیز باعث می شود تا احساس کنید بدن تان پف کرده است. در مواقعی که غذاهای حاوی نمک یا الکل مصرف کرده اید سعی کنید بعد از آن آب زیادی بنوشید تا با دفع مایعات و مدفوع از نفخ شکم جلوگیری کنید. دستگاه گوارش برای هضم غذا نیاز به آب فراوانی دارد تا بهتر کار کند. آب باعث شکسته شدن قطعات غذا می شود. پس سعی کنید حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طی روز بنوشید. اگر بتوانید بیشتر آب بخورید مسلما بهتر است. یکی از برنامه هایتان نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا باشد.

یکی از اصلی ترین علت های نفخ شکم یبوست است. در صورتی که با خوردن غذاهای خاصی دچار یبوست و نفخ شکم می شوید بهتر است آن (ها) را از برنامه غذایی‌تان حذف و به جای آن‌ها فیبر بیشتری مصرف کنید. خوردن فیبر به همراه آب زیاد مانع از یبوست می شود. تغییر روش در برنامه غذایی و فعالیت های روزانه مثل نرمش و ورزش  از جمله پیاده روی به میزان زیادی یبوست را برطرف و از بروز مجدد آن جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی یبوست با چای گیاهی و آبمیوه و حرکات ورزشی و باید نبایدهای درمان یبوست

حساسیت به غذاهایی مثل سویا، غذاهای حاوی گلوتن، برخی از کربو هیدات‌ها از دیگر عوامل بروز نفخ شکم است. چند روزی برنامه غذایی‌تان را بررسی کنید تا در صورتی که نسبت به غذای خاصی حساسیت دارید و دچار نفخ شکم می شوید بلافاصله آن را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. بعضی از افراد به لاکتوز حساسیت دارند و نمی‌توانند آن را هضم کنند. بعضی دیگر سلیاک دارند و هضم فرآورده های گندم برایشان مشکل است. اگر جزو این دسته از افراد هستید از شیر و فرآورده های گندم نباید استفاده کنید.

بعضی از غذاها مثل انواع کلم، سیب زمینی، حبوبات نسبت به بقیه غذاها نفخ بیشتری در معده و روده ایجاد کرده باعث بادکردگی شکم می‌شود. در واقع هضم این غذاها برای دستگاه گوارش سنگین است. در نتیجه وقتی ذرات این غذاها برای هضم شکسته می‌شود تولید نفخ دستگاه گوارش می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا لوبیا باعث نفخ می‌شود؟ چگونه لوبیا بخوریم تا نفخ نکنیم؟

روش و نحوه پخت یکی از بهترین روش های جلوگیری از نفخ کردن است. از آن جا که هضم پوسته سخت حبوبات برای بعضی از افراد مشکل است، بهتر است قبل از پخت آن ها را در آب خیس کنید. برای دانه های سخت تر مثل نخود و لوبیا چیتی حتی بهتر است شب تا صبح بگذارید خیس خورده، آب آن را دور بریزید و با اضافه کردن آب تازه آن ها را بپزید.

افرادی که از نفخ دستگاه گوارش رنج می‌برند به جای غذاهای سرخ کرده باید از روش های دیگر طبخ غذا مثل پختن، کبابی در فر و بخارپز استفاده کنند. تا می‌توانید از غذاهای سرخ‌ کردنی و فست فود دوری کنید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی یبوست کودکان

به سرعت غذا خوردن و تند نوشیدن آشامیدنی‌ها باعث می‌شود تا هوای بیشتری وارد معده و ایجاد نفخ شود. جویدن آدامس، ناخنک زدن به کلوچه به عنوان میان وعده و نوشیدن آب گوشت از دیگر مواردی است که تولید نفخ می‌کند.

همه جا پای استرس در میان است. استرس به دلیل ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، تقریبا کل نظم بدن را به هم می ریزد. وقتی شخص عصبی می شود یا اضطراب و استرس دارد معده نمی‌تواند به طور طبیعی غذا را هضم کند.

یکی از بیماری های دستگاه گوارش رشد زیاد باکتری ها در آن است که منجر به بیماری سیبو و در نتیجه نفخ شکم می شود. در صورتی که احتمال می دهید به بیماری سیبو مبتلا باشید حتما باید تحت نظر پزشک قرار گیرید.

بیشتر بخوانید: خواص کلم بنفش در درمان نفخ معده

مبارزه بدن با انواع عفونت ها باعث بروز انواع التهابات و در نتیجه نفخ شکم می شود. به علائم دیگری مثل تب، قرمزی یا راش (خارش و سرخ شدن) پوست، درد در ناحیه شکم، بزرگ شدن غده های لنفاوی توجه کنید. اگر چنین علائمی دارید به احتمال زیاد بدن‌تان دچار عفونتی است که باید برطرف شود و البته مراجعه به یک پزشک متخصص عفونی بهترین راه است.

تغییرات هورمونی در دوره های مختلف زندگی بخصوص در زنان یکی از علت های نفخ شکم است. مثلا بسیاری از خانم ها قبل از عادت ماهانه دچار بزرگی شکم و نفخ می شوند که گاهی حتی ممکن است ۲ هفته طول بکشد. عادت ماهانه نامنظم، فیبروم، گرفتگی عضلات شکم و کمر از دیگر عوامل بروز نفخ شکم است.

در بعضی موارد نفخ شکم در نتیجه بسته شدن یا انسداد روده ها به وجود می آید. اگر علاوه بر نفخ شکم علائمی مثل یبوست، استفراغ و حالت تهوع دارید احتمال دارد که روده کوچک یا روده بزرگ با حضور توده ای بسته شده باشد. معمولا این بیماری با درد هم همراه است. اگر این علائم را دارید حتما به یک پزشک مراجعه  کنید.

ابتلا روده بزرگ به تومورهای سرطانی نیز از دیگر علت های نفخ شکم است. اگر علایمی مثل راش های پوستی، تب، یبوست یا اسهال، خون در مدفوع، کاهش وزن، درد در لنف های زیر گوش یا کشاله ران و زیر بغل، خستگی، عدم تمرکز و فراموشی، در خانم‌ها عادت نامنظم ماهیانه، و هموروئید دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش و کولونوسکوپی از سلامت روده بزرگ اطمینان حاصل کنید.

معمولا برای رفع نفخ شکم راه حل های درمانی خانگی خوبی وجود دارد که پیش از این در نت نوشت از آنها نوشته ایم و با یک جست و جوی ساده در بخش سلامت می توانید آن‌ها را مطالعه کنید. ولی در صورتی که روش های گوناگونی را مثل استفاده از داروهای گیاهی، آب های دتوکس یا حتی داروهای مدرن برای رفع نفخ شکم و درمان طبیعی یبوست استفاده کرده اید و جواب مناسبی نگرفته اید بهتر است هر چه سریع تر برای انجام آزمایشات لازم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی هموروئید و راه های پیشگیری از بواسیر

برای آن که بتوانید از دردسرهای این بیماری رها شوید موارد زیر را رعایت کنید.

با رعایت این موارد در طی یک هفته ناراحتی برطرف می‌شود. در صورتی که اسهال، یبوست و کاهش وزن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. گاز و نفخ دستگاه گوارش اگر به صورت یک بیماری دوره ای ظاهر شود یعنی گاهی خوب شود و گاهی دوباره ظاهر شود نشانگر مشکلات دیگری است که نیاز به بررسی حرفه ای سلامتی شخص توسط یک متخصص دارد

منبع: davidwolfe.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

وبسایت

Current ye@r *

Leave this field empty

با توجه به قیمت سرسام آور پرچمدارها، شاید وقت آن رسیده تا به میان رده ها بیشتر اهمیت دهیم! در این مطلب…

فیلم Hostiles متخاصمان، ساخته ی اسکات کوپر، محصول سال ۲۰۱۷ است که در ژانر وسترن تاریخی ارائه شده است. داستان این فیلم…علت نفخ شکم بعد از غذا

گوشی های سری Galaxy J هیچ وقت لوکس نبوده اند، ولی در عوض عملکردی خوب، دوربینی مناسب و باتری های قدرتمندی دارند….

در گفتگو هایی که با چندین نفر از از کارآفرینان و مدیران اجرایی موفق و خلاق در عرصه های جهانی در زمینه…

اگر شما تصمیم به خرید یکی از اسمارت فون های سری A یا J گرفته اید، معیار شما برای انتخاب چه چیزی…

دندان درد را نباید دست کم گرفت. چرا که نشان دهنده یک مشکل مهم…

4+ صادق چوبک (زاده تیر ۱۲۹۵ بوشهر – درگذشته تیر ۱۳۷۷ برکلی) نویسنده ایرانی بود. او را همراه صادق…

جهت مقابله با پوسیدگی دندان ، مصرف غذاهای شیرین و چسبناک را محدود کنید،…

“هوگو” عنوان فیلمی ماجراجویانه، فانتزی و غیر متعارف در کارنامه “مارتین اسکورسیزی” است. هوگو…

این نوشیدنی ها حتما دندان هایتان را خراب می‌کنند! نوشیدنی های مضر برای دندان….

Copyright © 2018 – Netnevesht

نام کاربری

رمز عبور

مرا به خاطر داشته باش

ثبت نام | رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری

ایمیل

یک رمز عبور به ایمیل شما فرستاده خواهد شد.

ورود | رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام کاربری یا ایمیل:

ورود| ثبت نام

علت نفخ شکم بعد از غذا
علت نفخ شکم بعد از غذا
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *