علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

دوره مقدماتی php
علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری
علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

ویکی فشار

داشتن فشار خون پایین در بارداری پدیده ای شایع است. اغلب اوقات این وضعیت مشکل عمده ای ایجاد نمی کند و بعد از زایمان ، فشار خون به سطح قبلی خود می رسد. با این حال، در برخی موارد، فشار پایین در بارداری می تواند برای مادر و نوزاد دارای عوارض و خطرناک باشد.

فشار خون نرمال و طبیعی در دوران بارداری نشان دهنده ی سلامتی مادر و نوزاد است. پزشکان از یک سری اعداد برای تشخیص مشکلات اساسی یا عوارض جانبی احتمالی استفاده می کنند.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا ، فشار خون نرمال باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ باشد. ۱۲۰ میلی متر جیوه (mmHg) نشان دهنده ی فشار سیستولیک (فشار انقباضی قلب) است و همیشه بزرگ ترین عدد ثبت شده روی دستگاه است.

۸۰ میلی متر جیوه نشان دهنده ی فشار دیاستولیک (مربوط به استراحت قلب) است و عدد کوچک ثبت شده روی دستگاه فشار خون است. به طور کلی فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ نرمال نیست اما ممکن است در بعضی از افراد طبیعی باشد.

دوره مقدماتی php

علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

پزشکان معمولاً فشار خون کمتر از ۹۰ روی ۶۰ را به عنوان فشار خون پایین تشخیص می دهند.

در طی ۱۲ هفته اول بارداری ، خانم باردار ممکن است دچار افت فشار خون شود. فشار خون اغلب در سه ماهه اول و دوم بارداری پایین است و دوباره در طول سه ماهه سوم افزایش می یابد.

پزشکان معمولا چک کردن فشارخون را حتی بعد از تولد نوزاد ادامه خواهند داد تا از مشکلات احتمالی مطلع شوند.

اندازه گیری فشار خون شما اطلاعات مهمی درباره سلامتی شما و نوزاد نشان می دهد. همچنین می تواند پزشک را از وضعیت های دیگری مانند پره اکلامپسی ( فشار خون بالا و دفع پروتئین در بارداری ) که ممکن است به آن مبتلا باشید را بررسی کند.

مقاله ی پیشنهادی : فشار خون بالا در بارداری

تغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

پایین آمدن فشار خون در اوایل بارداری ( ۲۴ هفته اول ) شایع است.

دیگر دلایل افت فشار در بارداری عبارتند از:

✅ کمبود آب

✅ کم خونی

✅ خونریزی داخلی

✅ استراحت مطلق طولانی مدت

✅ داروهای خاص

✅ بیماری های قلبی

✅ اختلالات غدد درون ریز

✅ عفونت ها

✅ کمبود های تغذیه ای

✅ واکنش آلرژیک

 

دستورالعمل های فعلی تعریف یک فشار خون نرمال را اینگونه می گویند، فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه که فشار دیاستولیک (عدد پایین) است.

پزشکان فشار خون ۶۰/۹۰ را فشار خون پایین تعریف می کنند. بعضی افراد همیشه به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند و علامتی ندارند.

 

علاوه بر خطرات کاهش فشار خون در باداری بهتر است با خطرات فشار خون بالا در بارداری آشنا باشید و برای درمان فشار خون بالا اقدام کنید. برای آشنایی با روش های درمان فشار خون بالا می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

معمولاً فشار خون پایین دوران بارداری درمانی ندارد ، اما خانم باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.

علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

پزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.

ولی بعضی از خانم های باردار که دچار افت فشار خون غیر طبیعی می شوند، باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنند. گاهی بیماری های جدی مثل کم خونی یا عدم تعادل هورمونی منجر به افت فشار خون می شوند. در این موارد، اول باید بیماری زمینه ای درمان شود.

اگر پزشک داروی خاصی را مسئول افت فشار خون بداند، ممکن است داروی جایگزین را تجویز کند.

خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. سعی کنید موارد زیر را مصرف کنید:

کم آبی باعث کاهش حجم خون و در نهایت افت فشار خون می شود. هیدراته بودن بدن به خصوص اگر ورزش می کنید، خیلی مهم است.

کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به کم خونی و افت فشار خون شود. تخم مرغ، غلات و گوشت گاو از جمله مواد غذایی سرشار از B-12 است.

فولات تأثیر مشابه ویتامین B-12 دارد و برای بدن، هر چند به میزان کم، ضروری است. مارچوبه ، نخود و جگر از نمونه مواد غذایی سرشار از فولات است.

غذاهای شور فشار خون را افزایش می دهند. سعی کنید سوپ ، ماهی دودی ، پنیر و زیتون را جایگزین کنید.

آلدوسترون هورمونی است که به تعدیل فشار خون کمک می کند. شیرین بیان اثر آلدوسترون را خنثی می کند و در نتیجه نوشیدن چای شیرین بیان باعث افزایش فشار خون می شود ( بر اساس تحقیقی در یک مجله پزشکی معتبر بریتانیایی).

  • خواص روغن هسته انگور براي زن باردار
  • قهوه و چای حاوی کافئین است و با تحریک سیستم قلبی-عروقی و افزایش ضربان قلب، فشار خون را به طور موقت افزایش می دهند.

    اگر علائم فشار خون پایین، مانند سرگیجه را تجربه کنید، ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:

    ۱- اجتناب از سریع بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده

    ۲- سعی کنید طولانی مدت نایستید.

    ۳- وعده های غذایی کوچک در طول روز بخورید.

    ۴- حمام یا دوش خیلی گرم نگیرید.

    ۵-آب بیشتری بنوشید.

    ۶- لباس های گشاد بپوشید.

    همچنین برای جلوگیری از عوارض فشار خون پایین ، یک ایده ی خوب خوردن یک رژیم غذایی سالم و مکمل های غذایی قبل از زایمان در زمان بارداری است.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد غذاهایی که باید دور آنها خط بزنید و غذاهایی که باید در حد متعادل میل کنید، مشورت کنید. تغییر سبک زندگی به کنترل فشار خون شما کمک خواهد کرد.

    در اینجا چند عادت موثر را توصیه می کنیم تا فشار خون خود را کنترل کنید:

    علاوه بر تعدیل رژیم غذایی، باید سبک زندگی خود را تغییر بدهید:

    به طور کلی، فشار خون پایین در دوران بارداری نگران کننده نیست، مگر اینکه علایمی را تجربه کنید. افت زیاد فشار خون ، ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی و یا حتی تهدید کننده ی حیات باشد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری شایع است و اغلب باعث بروز مشکلات اساسی نمی شود و بعد از زایمان به حالت عادی بر می گردد. با این حال فشار خون خیلی پایین ممکن است برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

    فشار خون بسیار پایین ممکن است منجر به غش کردن، آسیب دیدن اندام های بدن یا شوک شود.

    فشار خون پایین حتی ممکن است از علائم حاملگی خارج رحمی باشد. حاملگی خارج رحمی در اثر لانه گزینی خارج رحمی تخمک اتفاق می افتد.

    به طور کلی تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر فشار خون بالا دوران بارداری بر روی نوزادان انجام شده است، اما داده های مربوط به اثر فشار خون پایین محدود است.

    برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.

    برای درک تأثیر فشار خون پایین دوران بارداری بر سلامتی کودک، تحقیقات بیشتری لازم است.

    اگر باردار هستید، با هر بار ویزیت، پزشک یا پرستار باید فشار خون شما را بررسی کند.

    فشار خون برآمدی از پمپاژ قلب و نیرو وارد شده به دیواره شریان ها است. فشار خون در بعضی از ساعات مختلف روز بالا یا پایین می شود. البته هیجان یا عصبی بودن شما هم در تغییر فشار خون کاملاً موثر است.

    بررسی فشار خون اطلاعات مهمی راجع به وضعیت سلامتی شما و نوزاد می دهد و پزشک از این راه می تواند وضعیت اورژانسی احتمالی مثل پره اکلامپسی را تشخیص بدهد.

    تغییرات بدن در طول بارداری بر فشار خون تأثیر می گذارند. در این دوران، سیستم گردش خون به سرعت گسترش پیدا می کند و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد.

    افت فشار خون در ۲۴ هفته اول بارداری نرمال است.

    عوامل دیگری که می توانند در افت فشار خون نقش داشته باشند عبارتند از:

     

    علائم و نشانه های افت فشار خون در بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    ✅ سرگیجه

    ✅ سبکی سر ، به خصوص هنگام ایستادن یا نشستن

    ✅ غش کردن

    ✅ حالت تهوع

    ✅ خستگی

    ✅ تاری دید

    ✅ تشنگی غیرعادی

    ✅ پوسته پوسته ،  رنگ پریده یا پوست سرد

    ✅ تنفس سریع یا کم عمق

    ✅ عدم تمرکز

    در صورت وجود علائم فشار خون پایین در دوران بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

    فشار خون پایین با یک آزمایش ساده تشخیص داده می شود.

    پزشک یا پرستار کاف دستگاه فشار خون را دور بازویتان می بندد و سپس با یک فشار سنج، فشارتان را اندازه می گیرد.

    این آزمایش را پزشک می تواند در مطب انجام دهد، اما شما می توانید دستگاه را خریداری کرده و فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید.

    اگر در دوران بارداری فشار خون پایین داشته باشید، پزشک شما ممکن است دستور انجام تستهای بیشتری را برای رد کردن شرایط دیگر بدهد.

    فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.

    {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”علت فشار پایین در بارداری چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون ، نیرویی است که خون به دیواره ی شریان ها وارد می کند.این می تواند در زمانهای خاصی در طول روز بالا یا پایین برود و با احساس هیجان یا عصبی شدن ممکن است تغییر کند.nnتغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”چگونه فشار خون پایین در بارداری کنترل می شود؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خانم های باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.nnپزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا فشار خون بر نوزاد تاثیر می گذارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”مواد غذایی موثر در درمان فشار خون پایین چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. خوردن مایعات، مواد غذایی سرشار از ویتامین B ، فولات ، نمک ، کافئین و … می تواند در درمان فشار خون پایین موثر باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون پس از زایمان چگونه است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.nnفشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.”}}]}

    تغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

    خانم های باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.

    پزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.

    برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.

    خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. خوردن مایعات، مواد غذایی سرشار از ویتامین B ، فولات ، نمک ، کافئین و … می تواند در درمان فشار خون پایین موثر باشد.

    فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.

     

    https://www.webmd.com

    https://www.mayoclinic.org

    https://www.everydayhealth.com

    https://www.heart.org

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    علائم و درمان فشار خون حاملگی

    مقاله بعدی

    خواص قرص کنکور concor یا بیزوپرولول چیست؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

     

    اگر نوارقلب شما را پزشک رویت کرده و مشکلی نداشته منشا بیش تر مشکلات شما اضطرابی است و نیاز به نگرانی نیست.

    سلام

     

    این موضوع تا حدی در بارداری قابل انتظار است ولی بهتر است حتما با متخصص زنان خود مشورت کنید تا خیالتان را حت شود

    سلام

     

    مسایل ایشان در حیطه ی بیماری های زنان است و ایشان به ویزیت زنان نیاز دارد. مساله ی قلبی حادی به نظر مطرح نمی باشد ولی تا زمانی که معاینه و ویزیت نشوند هیچ کار خاصی نمی توان انجام داد

    سلام

     

    به نظر مشکل جدی نمی رسد و بیش تر ناشی از ضعف عمومی بدن است ولی برای اطمنیان یک نوبت آزمایش کامل و نوارقلب بگیرید

    سلام

     

    فشارپایین در حاملگی تا حدی قابل قبول و طبیعی است ولی اگر برای شما دارو تجویز شده است حتما به مصرف آنها ادامه دهید زیرا عدم مصرف داروهای فشارخون به خصوص در مورد شما بسیار می تواند خطرناک باشد و اصلا توصیه نمی شود مصرف آنها را قطع کنید

    سلام

     

    در بارداری میزانی از افت فشار قابل انتظار است ولی دارویی که بتواند فشار را بالا بیاورد توصیه نمی شود. در مورد شما بهتر است زیر نظر متخصص زنان خود و با اطلاع ایشان به درمان بپردازید زیرا هر دارویی به خصوص در شرایط شما می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد پس بهتر است احتیاط کنید

    سلام

     

    باید در این باره با متخصص زنان مشورت کنید. ولی امکان آن وجود دارد که باردار باشید

    سلام

     

    میزانی از افت فشارخون در بارداری طبیعی است ولی با این حال حتما به متخصص زنان خود اطلاع دهید

    سلام

     

    مشکل شما فشارخون بالا نیست. مشکل شما استرس است و بهتر است برای درمان آن با متخصص روانپزشکی مشورت کنید

    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)

    فشار خون پایین چند است؟ ( + علائم فشار خون پایین )

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده


    هایپرتنشن یا فشار خون بالا


    فشارخون روپوش سفید چیست؟

    ویکی فشار

    داشتن فشار خون پایین در بارداری پدیده ای شایع است. اغلب اوقات این وضعیت مشکل عمده ای ایجاد نمی کند و بعد از زایمان ، فشار خون به سطح قبلی خود می رسد. با این حال، در برخی موارد، فشار پایین در بارداری می تواند برای مادر و نوزاد دارای عوارض و خطرناک باشد.

    فشار خون نرمال و طبیعی در دوران بارداری نشان دهنده ی سلامتی مادر و نوزاد است. پزشکان از یک سری اعداد برای تشخیص مشکلات اساسی یا عوارض جانبی احتمالی استفاده می کنند.

    طبق گزارش انجمن قلب آمریکا ، فشار خون نرمال باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ باشد. ۱۲۰ میلی متر جیوه (mmHg) نشان دهنده ی فشار سیستولیک (فشار انقباضی قلب) است و همیشه بزرگ ترین عدد ثبت شده روی دستگاه است.

    ۸۰ میلی متر جیوه نشان دهنده ی فشار دیاستولیک (مربوط به استراحت قلب) است و عدد کوچک ثبت شده روی دستگاه فشار خون است. به طور کلی فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ نرمال نیست اما ممکن است در بعضی از افراد طبیعی باشد.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    پزشکان معمولاً فشار خون کمتر از ۹۰ روی ۶۰ را به عنوان فشار خون پایین تشخیص می دهند.

    در طی ۱۲ هفته اول بارداری ، خانم باردار ممکن است دچار افت فشار خون شود. فشار خون اغلب در سه ماهه اول و دوم بارداری پایین است و دوباره در طول سه ماهه سوم افزایش می یابد.

    پزشکان معمولا چک کردن فشارخون را حتی بعد از تولد نوزاد ادامه خواهند داد تا از مشکلات احتمالی مطلع شوند.

    اندازه گیری فشار خون شما اطلاعات مهمی درباره سلامتی شما و نوزاد نشان می دهد. همچنین می تواند پزشک را از وضعیت های دیگری مانند پره اکلامپسی ( فشار خون بالا و دفع پروتئین در بارداری ) که ممکن است به آن مبتلا باشید را بررسی کند.

    مقاله ی پیشنهادی : فشار خون بالا در بارداری

    تغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

    پایین آمدن فشار خون در اوایل بارداری ( ۲۴ هفته اول ) شایع است.

    دیگر دلایل افت فشار در بارداری عبارتند از:

    ✅ کمبود آب

    ✅ کم خونی

    ✅ خونریزی داخلی

    ✅ استراحت مطلق طولانی مدت

    ✅ داروهای خاص

    ✅ بیماری های قلبی

    ✅ اختلالات غدد درون ریز

    ✅ عفونت ها

    ✅ کمبود های تغذیه ای

    ✅ واکنش آلرژیک

     

    دستورالعمل های فعلی تعریف یک فشار خون نرمال را اینگونه می گویند، فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه که فشار دیاستولیک (عدد پایین) است.

    پزشکان فشار خون ۶۰/۹۰ را فشار خون پایین تعریف می کنند. بعضی افراد همیشه به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند و علامتی ندارند.

     

    علاوه بر خطرات کاهش فشار خون در باداری بهتر است با خطرات فشار خون بالا در بارداری آشنا باشید و برای درمان فشار خون بالا اقدام کنید. برای آشنایی با روش های درمان فشار خون بالا می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    معمولاً فشار خون پایین دوران بارداری درمانی ندارد ، اما خانم باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    پزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.

    ولی بعضی از خانم های باردار که دچار افت فشار خون غیر طبیعی می شوند، باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنند. گاهی بیماری های جدی مثل کم خونی یا عدم تعادل هورمونی منجر به افت فشار خون می شوند. در این موارد، اول باید بیماری زمینه ای درمان شود.

    اگر پزشک داروی خاصی را مسئول افت فشار خون بداند، ممکن است داروی جایگزین را تجویز کند.

    خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. سعی کنید موارد زیر را مصرف کنید:

    کم آبی باعث کاهش حجم خون و در نهایت افت فشار خون می شود. هیدراته بودن بدن به خصوص اگر ورزش می کنید، خیلی مهم است.

    کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به کم خونی و افت فشار خون شود. تخم مرغ، غلات و گوشت گاو از جمله مواد غذایی سرشار از B-12 است.

    فولات تأثیر مشابه ویتامین B-12 دارد و برای بدن، هر چند به میزان کم، ضروری است. مارچوبه ، نخود و جگر از نمونه مواد غذایی سرشار از فولات است.

    غذاهای شور فشار خون را افزایش می دهند. سعی کنید سوپ ، ماهی دودی ، پنیر و زیتون را جایگزین کنید.

    آلدوسترون هورمونی است که به تعدیل فشار خون کمک می کند. شیرین بیان اثر آلدوسترون را خنثی می کند و در نتیجه نوشیدن چای شیرین بیان باعث افزایش فشار خون می شود ( بر اساس تحقیقی در یک مجله پزشکی معتبر بریتانیایی).

  • پروفایل من رفتم سفر
  • قهوه و چای حاوی کافئین است و با تحریک سیستم قلبی-عروقی و افزایش ضربان قلب، فشار خون را به طور موقت افزایش می دهند.

    اگر علائم فشار خون پایین، مانند سرگیجه را تجربه کنید، ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:

    ۱- اجتناب از سریع بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده

    ۲- سعی کنید طولانی مدت نایستید.

    ۳- وعده های غذایی کوچک در طول روز بخورید.

    ۴- حمام یا دوش خیلی گرم نگیرید.

    ۵-آب بیشتری بنوشید.

    ۶- لباس های گشاد بپوشید.

    همچنین برای جلوگیری از عوارض فشار خون پایین ، یک ایده ی خوب خوردن یک رژیم غذایی سالم و مکمل های غذایی قبل از زایمان در زمان بارداری است.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد غذاهایی که باید دور آنها خط بزنید و غذاهایی که باید در حد متعادل میل کنید، مشورت کنید. تغییر سبک زندگی به کنترل فشار خون شما کمک خواهد کرد.

    در اینجا چند عادت موثر را توصیه می کنیم تا فشار خون خود را کنترل کنید:

    علاوه بر تعدیل رژیم غذایی، باید سبک زندگی خود را تغییر بدهید:

    به طور کلی، فشار خون پایین در دوران بارداری نگران کننده نیست، مگر اینکه علایمی را تجربه کنید. افت زیاد فشار خون ، ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی و یا حتی تهدید کننده ی حیات باشد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری شایع است و اغلب باعث بروز مشکلات اساسی نمی شود و بعد از زایمان به حالت عادی بر می گردد. با این حال فشار خون خیلی پایین ممکن است برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

    فشار خون بسیار پایین ممکن است منجر به غش کردن، آسیب دیدن اندام های بدن یا شوک شود.

    فشار خون پایین حتی ممکن است از علائم حاملگی خارج رحمی باشد. حاملگی خارج رحمی در اثر لانه گزینی خارج رحمی تخمک اتفاق می افتد.

    به طور کلی تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر فشار خون بالا دوران بارداری بر روی نوزادان انجام شده است، اما داده های مربوط به اثر فشار خون پایین محدود است.

    برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.

    برای درک تأثیر فشار خون پایین دوران بارداری بر سلامتی کودک، تحقیقات بیشتری لازم است.

    اگر باردار هستید، با هر بار ویزیت، پزشک یا پرستار باید فشار خون شما را بررسی کند.

    فشار خون برآمدی از پمپاژ قلب و نیرو وارد شده به دیواره شریان ها است. فشار خون در بعضی از ساعات مختلف روز بالا یا پایین می شود. البته هیجان یا عصبی بودن شما هم در تغییر فشار خون کاملاً موثر است.

    بررسی فشار خون اطلاعات مهمی راجع به وضعیت سلامتی شما و نوزاد می دهد و پزشک از این راه می تواند وضعیت اورژانسی احتمالی مثل پره اکلامپسی را تشخیص بدهد.

    تغییرات بدن در طول بارداری بر فشار خون تأثیر می گذارند. در این دوران، سیستم گردش خون به سرعت گسترش پیدا می کند و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد.

    افت فشار خون در ۲۴ هفته اول بارداری نرمال است.

    عوامل دیگری که می توانند در افت فشار خون نقش داشته باشند عبارتند از:

     

    علائم و نشانه های افت فشار خون در بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    ✅ سرگیجه

    ✅ سبکی سر ، به خصوص هنگام ایستادن یا نشستن

    ✅ غش کردن

    ✅ حالت تهوع

    ✅ خستگی

    ✅ تاری دید

    ✅ تشنگی غیرعادی

    ✅ پوسته پوسته ،  رنگ پریده یا پوست سرد

    ✅ تنفس سریع یا کم عمق

    ✅ عدم تمرکز

    در صورت وجود علائم فشار خون پایین در دوران بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

    فشار خون پایین با یک آزمایش ساده تشخیص داده می شود.

    پزشک یا پرستار کاف دستگاه فشار خون را دور بازویتان می بندد و سپس با یک فشار سنج، فشارتان را اندازه می گیرد.

    این آزمایش را پزشک می تواند در مطب انجام دهد، اما شما می توانید دستگاه را خریداری کرده و فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید.

    اگر در دوران بارداری فشار خون پایین داشته باشید، پزشک شما ممکن است دستور انجام تستهای بیشتری را برای رد کردن شرایط دیگر بدهد.

    فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.

    {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”علت فشار پایین در بارداری چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون ، نیرویی است که خون به دیواره ی شریان ها وارد می کند.این می تواند در زمانهای خاصی در طول روز بالا یا پایین برود و با احساس هیجان یا عصبی شدن ممکن است تغییر کند.nnتغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”چگونه فشار خون پایین در بارداری کنترل می شود؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خانم های باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.nnپزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا فشار خون بر نوزاد تاثیر می گذارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”مواد غذایی موثر در درمان فشار خون پایین چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. خوردن مایعات، مواد غذایی سرشار از ویتامین B ، فولات ، نمک ، کافئین و … می تواند در درمان فشار خون پایین موثر باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون پس از زایمان چگونه است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.nnفشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.”}}]}

    تغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

    خانم های باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.

    پزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.

    برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.

    خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. خوردن مایعات، مواد غذایی سرشار از ویتامین B ، فولات ، نمک ، کافئین و … می تواند در درمان فشار خون پایین موثر باشد.

    فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.

     

    https://www.webmd.com

    https://www.mayoclinic.org

    https://www.everydayhealth.com

    https://www.heart.org

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    علائم و درمان فشار خون حاملگی

    مقاله بعدی

    خواص قرص کنکور concor یا بیزوپرولول چیست؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

     

    اگر نوارقلب شما را پزشک رویت کرده و مشکلی نداشته منشا بیش تر مشکلات شما اضطرابی است و نیاز به نگرانی نیست.

    سلام

     

    این موضوع تا حدی در بارداری قابل انتظار است ولی بهتر است حتما با متخصص زنان خود مشورت کنید تا خیالتان را حت شود

    سلام

     

    مسایل ایشان در حیطه ی بیماری های زنان است و ایشان به ویزیت زنان نیاز دارد. مساله ی قلبی حادی به نظر مطرح نمی باشد ولی تا زمانی که معاینه و ویزیت نشوند هیچ کار خاصی نمی توان انجام داد

    سلام

     

    به نظر مشکل جدی نمی رسد و بیش تر ناشی از ضعف عمومی بدن است ولی برای اطمنیان یک نوبت آزمایش کامل و نوارقلب بگیرید

    سلام

     

    فشارپایین در حاملگی تا حدی قابل قبول و طبیعی است ولی اگر برای شما دارو تجویز شده است حتما به مصرف آنها ادامه دهید زیرا عدم مصرف داروهای فشارخون به خصوص در مورد شما بسیار می تواند خطرناک باشد و اصلا توصیه نمی شود مصرف آنها را قطع کنید

    سلام

     

    در بارداری میزانی از افت فشار قابل انتظار است ولی دارویی که بتواند فشار را بالا بیاورد توصیه نمی شود. در مورد شما بهتر است زیر نظر متخصص زنان خود و با اطلاع ایشان به درمان بپردازید زیرا هر دارویی به خصوص در شرایط شما می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد پس بهتر است احتیاط کنید

    سلام

     

    باید در این باره با متخصص زنان مشورت کنید. ولی امکان آن وجود دارد که باردار باشید

    سلام

     

    میزانی از افت فشارخون در بارداری طبیعی است ولی با این حال حتما به متخصص زنان خود اطلاع دهید

    سلام

     

    مشکل شما فشارخون بالا نیست. مشکل شما استرس است و بهتر است برای درمان آن با متخصص روانپزشکی مشورت کنید

    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)

    فشار خون پایین چند است؟ ( + علائم فشار خون پایین )

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده


    هایپرتنشن یا فشار خون بالا


    فشارخون روپوش سفید چیست؟

    ویکی فشار

    داشتن فشار خون پایین در بارداری پدیده ای شایع است. اغلب اوقات این وضعیت مشکل عمده ای ایجاد نمی کند و بعد از زایمان ، فشار خون به سطح قبلی خود می رسد. با این حال، در برخی موارد، فشار پایین در بارداری می تواند برای مادر و نوزاد دارای عوارض و خطرناک باشد.

    فشار خون نرمال و طبیعی در دوران بارداری نشان دهنده ی سلامتی مادر و نوزاد است. پزشکان از یک سری اعداد برای تشخیص مشکلات اساسی یا عوارض جانبی احتمالی استفاده می کنند.

    طبق گزارش انجمن قلب آمریکا ، فشار خون نرمال باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ باشد. ۱۲۰ میلی متر جیوه (mmHg) نشان دهنده ی فشار سیستولیک (فشار انقباضی قلب) است و همیشه بزرگ ترین عدد ثبت شده روی دستگاه است.

    ۸۰ میلی متر جیوه نشان دهنده ی فشار دیاستولیک (مربوط به استراحت قلب) است و عدد کوچک ثبت شده روی دستگاه فشار خون است. به طور کلی فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ نرمال نیست اما ممکن است در بعضی از افراد طبیعی باشد.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    پزشکان معمولاً فشار خون کمتر از ۹۰ روی ۶۰ را به عنوان فشار خون پایین تشخیص می دهند.

    در طی ۱۲ هفته اول بارداری ، خانم باردار ممکن است دچار افت فشار خون شود. فشار خون اغلب در سه ماهه اول و دوم بارداری پایین است و دوباره در طول سه ماهه سوم افزایش می یابد.

    پزشکان معمولا چک کردن فشارخون را حتی بعد از تولد نوزاد ادامه خواهند داد تا از مشکلات احتمالی مطلع شوند.

    اندازه گیری فشار خون شما اطلاعات مهمی درباره سلامتی شما و نوزاد نشان می دهد. همچنین می تواند پزشک را از وضعیت های دیگری مانند پره اکلامپسی ( فشار خون بالا و دفع پروتئین در بارداری ) که ممکن است به آن مبتلا باشید را بررسی کند.

    مقاله ی پیشنهادی : فشار خون بالا در بارداری

    تغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

    پایین آمدن فشار خون در اوایل بارداری ( ۲۴ هفته اول ) شایع است.

    دیگر دلایل افت فشار در بارداری عبارتند از:

    ✅ کمبود آب

    ✅ کم خونی

    ✅ خونریزی داخلی

    ✅ استراحت مطلق طولانی مدت

    ✅ داروهای خاص

    ✅ بیماری های قلبی

    ✅ اختلالات غدد درون ریز

    ✅ عفونت ها

    ✅ کمبود های تغذیه ای

    ✅ واکنش آلرژیک

     

    دستورالعمل های فعلی تعریف یک فشار خون نرمال را اینگونه می گویند، فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه که فشار دیاستولیک (عدد پایین) است.

    پزشکان فشار خون ۶۰/۹۰ را فشار خون پایین تعریف می کنند. بعضی افراد همیشه به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند و علامتی ندارند.

     

    علاوه بر خطرات کاهش فشار خون در باداری بهتر است با خطرات فشار خون بالا در بارداری آشنا باشید و برای درمان فشار خون بالا اقدام کنید. برای آشنایی با روش های درمان فشار خون بالا می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    معمولاً فشار خون پایین دوران بارداری درمانی ندارد ، اما خانم باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    پزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.

    ولی بعضی از خانم های باردار که دچار افت فشار خون غیر طبیعی می شوند، باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنند. گاهی بیماری های جدی مثل کم خونی یا عدم تعادل هورمونی منجر به افت فشار خون می شوند. در این موارد، اول باید بیماری زمینه ای درمان شود.

    اگر پزشک داروی خاصی را مسئول افت فشار خون بداند، ممکن است داروی جایگزین را تجویز کند.

    خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. سعی کنید موارد زیر را مصرف کنید:

    کم آبی باعث کاهش حجم خون و در نهایت افت فشار خون می شود. هیدراته بودن بدن به خصوص اگر ورزش می کنید، خیلی مهم است.

    کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به کم خونی و افت فشار خون شود. تخم مرغ، غلات و گوشت گاو از جمله مواد غذایی سرشار از B-12 است.

    فولات تأثیر مشابه ویتامین B-12 دارد و برای بدن، هر چند به میزان کم، ضروری است. مارچوبه ، نخود و جگر از نمونه مواد غذایی سرشار از فولات است.

    غذاهای شور فشار خون را افزایش می دهند. سعی کنید سوپ ، ماهی دودی ، پنیر و زیتون را جایگزین کنید.

    آلدوسترون هورمونی است که به تعدیل فشار خون کمک می کند. شیرین بیان اثر آلدوسترون را خنثی می کند و در نتیجه نوشیدن چای شیرین بیان باعث افزایش فشار خون می شود ( بر اساس تحقیقی در یک مجله پزشکی معتبر بریتانیایی).

  • کپسول ويتامين c براي پوست
  • قهوه و چای حاوی کافئین است و با تحریک سیستم قلبی-عروقی و افزایش ضربان قلب، فشار خون را به طور موقت افزایش می دهند.

    اگر علائم فشار خون پایین، مانند سرگیجه را تجربه کنید، ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:

    ۱- اجتناب از سریع بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده

    ۲- سعی کنید طولانی مدت نایستید.

    ۳- وعده های غذایی کوچک در طول روز بخورید.

    ۴- حمام یا دوش خیلی گرم نگیرید.

    ۵-آب بیشتری بنوشید.

    ۶- لباس های گشاد بپوشید.

    همچنین برای جلوگیری از عوارض فشار خون پایین ، یک ایده ی خوب خوردن یک رژیم غذایی سالم و مکمل های غذایی قبل از زایمان در زمان بارداری است.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد غذاهایی که باید دور آنها خط بزنید و غذاهایی که باید در حد متعادل میل کنید، مشورت کنید. تغییر سبک زندگی به کنترل فشار خون شما کمک خواهد کرد.

    در اینجا چند عادت موثر را توصیه می کنیم تا فشار خون خود را کنترل کنید:

    علاوه بر تعدیل رژیم غذایی، باید سبک زندگی خود را تغییر بدهید:

    به طور کلی، فشار خون پایین در دوران بارداری نگران کننده نیست، مگر اینکه علایمی را تجربه کنید. افت زیاد فشار خون ، ممکن است نشانه ی یک مشکل جدی و یا حتی تهدید کننده ی حیات باشد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری شایع است و اغلب باعث بروز مشکلات اساسی نمی شود و بعد از زایمان به حالت عادی بر می گردد. با این حال فشار خون خیلی پایین ممکن است برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

    فشار خون بسیار پایین ممکن است منجر به غش کردن، آسیب دیدن اندام های بدن یا شوک شود.

    فشار خون پایین حتی ممکن است از علائم حاملگی خارج رحمی باشد. حاملگی خارج رحمی در اثر لانه گزینی خارج رحمی تخمک اتفاق می افتد.

    به طور کلی تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر فشار خون بالا دوران بارداری بر روی نوزادان انجام شده است، اما داده های مربوط به اثر فشار خون پایین محدود است.

    برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.

    برای درک تأثیر فشار خون پایین دوران بارداری بر سلامتی کودک، تحقیقات بیشتری لازم است.

    اگر باردار هستید، با هر بار ویزیت، پزشک یا پرستار باید فشار خون شما را بررسی کند.

    فشار خون برآمدی از پمپاژ قلب و نیرو وارد شده به دیواره شریان ها است. فشار خون در بعضی از ساعات مختلف روز بالا یا پایین می شود. البته هیجان یا عصبی بودن شما هم در تغییر فشار خون کاملاً موثر است.

    بررسی فشار خون اطلاعات مهمی راجع به وضعیت سلامتی شما و نوزاد می دهد و پزشک از این راه می تواند وضعیت اورژانسی احتمالی مثل پره اکلامپسی را تشخیص بدهد.

    تغییرات بدن در طول بارداری بر فشار خون تأثیر می گذارند. در این دوران، سیستم گردش خون به سرعت گسترش پیدا می کند و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد.

    افت فشار خون در ۲۴ هفته اول بارداری نرمال است.

    عوامل دیگری که می توانند در افت فشار خون نقش داشته باشند عبارتند از:

     

    علائم و نشانه های افت فشار خون در بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    ✅ سرگیجه

    ✅ سبکی سر ، به خصوص هنگام ایستادن یا نشستن

    ✅ غش کردن

    ✅ حالت تهوع

    ✅ خستگی

    ✅ تاری دید

    ✅ تشنگی غیرعادی

    ✅ پوسته پوسته ،  رنگ پریده یا پوست سرد

    ✅ تنفس سریع یا کم عمق

    ✅ عدم تمرکز

    در صورت وجود علائم فشار خون پایین در دوران بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

    فشار خون پایین با یک آزمایش ساده تشخیص داده می شود.

    پزشک یا پرستار کاف دستگاه فشار خون را دور بازویتان می بندد و سپس با یک فشار سنج، فشارتان را اندازه می گیرد.

    این آزمایش را پزشک می تواند در مطب انجام دهد، اما شما می توانید دستگاه را خریداری کرده و فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید.

    اگر در دوران بارداری فشار خون پایین داشته باشید، پزشک شما ممکن است دستور انجام تستهای بیشتری را برای رد کردن شرایط دیگر بدهد.

    فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.

    {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”علت فشار پایین در بارداری چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون ، نیرویی است که خون به دیواره ی شریان ها وارد می کند.این می تواند در زمانهای خاصی در طول روز بالا یا پایین برود و با احساس هیجان یا عصبی شدن ممکن است تغییر کند.nnتغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”چگونه فشار خون پایین در بارداری کنترل می شود؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خانم های باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.nnپزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا فشار خون بر نوزاد تاثیر می گذارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”مواد غذایی موثر در درمان فشار خون پایین چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. خوردن مایعات، مواد غذایی سرشار از ویتامین B ، فولات ، نمک ، کافئین و … می تواند در درمان فشار خون پایین موثر باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون پس از زایمان چگونه است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.nnفشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.”}}]}

    تغییراتی که در بدن شما در طول بارداری رخ می دهد می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام بارداری، سیستم گردش خون شما به سرعت گسترش می یابد، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

    خانم های باردار با کمک چند روش ساده می تواند علائم خود را کنترل کند. فشار خون اغلب در طول سه ماهه سوم بارداری به حالت عادی برمی گردد.

    پزشکان به طور معمول مصرف داروها را برای درمان فشار خون پایین زنان باردار توصیه نمی کنند مگر اینکه علائم جدی باشند یا احتمال بروز عوارض وجود داشته باشد. احتمال دارد فشار خون به طور خود به خود در طول سه ماهه ی سوم بارداری افزایش یابد.

    برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون پایین دوران بارداری ممکن است منجر به مرده به دنیا آمدن جنین و یا کمبود وزن نوزاد شود. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فشار خون پایین به تنهایی چنین مشکلاتی ایجاد نمی کند.

    خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. خوردن مایعات، مواد غذایی سرشار از ویتامین B ، فولات ، نمک ، کافئین و … می تواند در درمان فشار خون پایین موثر باشد.

    فشار خون شما بعد از زایمان، باید به سطح پیشین خود بازگردد. متخصصین پزشکی فشار خون شما را اغلب در ساعت ها و روزهای بعد از زایمان بررسی می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا هنگامی که برای بررسی بعد از زایمانتان به مطب می روید فشار خون شما را اندازه می گیرد.

    فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. وضعیت معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه علائم داشته باشید. اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به دکتر مراجعه کنید.

     

    https://www.webmd.com

    https://www.mayoclinic.org

    https://www.everydayhealth.com

    https://www.heart.org

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    علائم و درمان فشار خون حاملگی

    مقاله بعدی

    خواص قرص کنکور concor یا بیزوپرولول چیست؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

     

    اگر نوارقلب شما را پزشک رویت کرده و مشکلی نداشته منشا بیش تر مشکلات شما اضطرابی است و نیاز به نگرانی نیست.

    سلام

     

    این موضوع تا حدی در بارداری قابل انتظار است ولی بهتر است حتما با متخصص زنان خود مشورت کنید تا خیالتان را حت شود

    سلام

     

    مسایل ایشان در حیطه ی بیماری های زنان است و ایشان به ویزیت زنان نیاز دارد. مساله ی قلبی حادی به نظر مطرح نمی باشد ولی تا زمانی که معاینه و ویزیت نشوند هیچ کار خاصی نمی توان انجام داد

    سلام

     

    به نظر مشکل جدی نمی رسد و بیش تر ناشی از ضعف عمومی بدن است ولی برای اطمنیان یک نوبت آزمایش کامل و نوارقلب بگیرید

    سلام

     

    فشارپایین در حاملگی تا حدی قابل قبول و طبیعی است ولی اگر برای شما دارو تجویز شده است حتما به مصرف آنها ادامه دهید زیرا عدم مصرف داروهای فشارخون به خصوص در مورد شما بسیار می تواند خطرناک باشد و اصلا توصیه نمی شود مصرف آنها را قطع کنید

    سلام

     

    در بارداری میزانی از افت فشار قابل انتظار است ولی دارویی که بتواند فشار را بالا بیاورد توصیه نمی شود. در مورد شما بهتر است زیر نظر متخصص زنان خود و با اطلاع ایشان به درمان بپردازید زیرا هر دارویی به خصوص در شرایط شما می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد پس بهتر است احتیاط کنید

    سلام

     

    باید در این باره با متخصص زنان مشورت کنید. ولی امکان آن وجود دارد که باردار باشید

    سلام

     

    میزانی از افت فشارخون در بارداری طبیعی است ولی با این حال حتما به متخصص زنان خود اطلاع دهید

    سلام

     

    مشکل شما فشارخون بالا نیست. مشکل شما استرس است و بهتر است برای درمان آن با متخصص روانپزشکی مشورت کنید

    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    داروی افزایش دهنده فشار خون + علت فشار خون پایین

    افت فشار خون وضعیتی چیست؟ (+ راهکارهایی جهت درمان)

    فشار خون پایین چند است؟ ( + علائم فشار خون پایین )

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده


    هایپرتنشن یا فشار خون بالا


    فشارخون روپوش سفید چیست؟

    یکی از مشکلات نسبتا معمول این دوران نه ماهه کاهش فشار خون در حاملگی است که معمولا جای نگرانی نداشته و با در پیش گرفتن مراقبت های لازم، مشکلی برای مادر و یا جنین ایجاد نخواهد کرد اما در عین حال توجه به علائم خطر در این باره نیز ضروری است. در این مطلب قصد داریم علائم افت فشار خون در بارداری را برای شما شرح دهیم. 

    پس از پشت سر گذاشتن لانه گزینی رویان در درون رحم، جفت شروع به تولید هورمون هایی می کند که سبب افزایش قابل توجه هورمون پروژسترون در بدن مادر خواهد شد. افزایش هورمون پروژسترون سبب می شود که عضلات دیواره های عروق خونی مادر به حالت انبساط در آمده و مجرای عروق گشاد شود. علت اصلی این امر آن است که بدن مادر در جهت رساندن اکسیژن و مواد غذایی به جنین، باید مقدار بسیار بیشتری خون تولید کند. به همین سبب عروق خونی مادر گشاد می شوند تا بتوانند این حجم خون اضافه را در درون خود جای دهند. در مراحل ابتدایی بارداری که هنوز حجم خون به طرز قابل ملاحظه ای افزایش پیدا نکرده، ممکن است مادر علائم افت فشار خون در بارداری را تجربه کند. لازم به ذکر است که بدن شما به مرور با تغییرات ناشی از بارداری کنار می آید به همین سبب افت فشار در ماه آخر بارداری چندان شایع نیست اما اگر دچار علائم افت فشار خون در ماه آخر بارداری شدید، حتما در این باره با پزشک مشورت کنید.

    در نظر داشته باشید که افت فشار خون در اوایل بارداری و یا در هر زمانی از این دوران نه ماه فقط یکی از عوارض ناشی از تغییرات هورمونی است و هیچ ارتباطی با جنسیت جنین ندارد.

    راهکارهایی برای درمان کاهش فشار خون در بارداری وجود دارد اما باید تمامی آنها را زیر نظر متخصص انجام دهید زیرا ممکن است علائم و نشانه هایی که حس کردید ناشی از افت فشار خون در بارداری نباشد.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    علاوه بر شکایت مادر از علائم افت فشار خون در بارداری، معمولاً مشکل افت فشار خون در طول معاینات و ویزیت های منظم دوران بارداری که پزشک فشار خون شما را به منظور بررسی هرگونه مشکل احتمالی اندازه می گیرد تشخیص داده می شود. همچنین ممکن است علاوه بر آن تست های تکمیلی زیر نیز برای کمک به تشخیص علت دقیق کاهش فشار خون در این دوران تجویز شوند:

    از آنجایی که در طول سه ماهه سوم بارداری فشار خون شما خود به خود شروع به بالا رفتن کرده و پس از زایمان مجدداً به حالت عادی و طبیعی خود باز می گردد، بنابراین در اغلب موارد نیاز به هیچ گونه درمان خاصی ندارد. در واقع این عارضه را می توان به سادگی و بدون نیاز به مداخلات پزشکی با استفاده از تدابیر غذایی و انجام اقدامات پیشگیرانه و غیردارویی در منزل کنترل کرد. در ادامه راهکارهایی برای کمک به رفع علائم این عارضه و افزایش سطح فشار خون در این مقطع از بارداری به شما توصیه می شود:

    معمولاً برای درمان یا کنترل فشار خون پایین داروها و روش های درمانی مورد استفاده قرار نمی گیرند مگر آنکه علائم بسیار شدید بوده و یا عوارض و خطراتی جدی سلامت مادر و جنین را تهدید کنند.

    وجود هر یک از علائم و نشانه های زیر همراه با علائم افت فشار خون در بارداری می تواند ناشی از وجود بیماری زمینه ای جدی و مهمی در شما باشد. بنابراین در صورت مشاهده این علائم، آنها را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید:

     

    بیشتر بدانید:

    1- فشار خون بالا در بارداری و عوارض آن بر جنین

    2- نشانه ها و روش کنترل فشار خون بالا و پایین در بارداری

    3- برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

    4- چگونه فشار خون دوران بارداری را کنترل کنیم؟

    نویسنده :
    تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

    مشکلات سلامتی در بارداری

    مشکلات سلامتی در بارداری

    مشکلات سلامتی در بارداری

    مشکلات سلامتی در بارداری

    مشکلات سلامتی در بارداری

    مشکلات سلامتی در بارداری

    مشکلات سلامتی در بارداری

    این بخش در حال طراحی می باشد

    

    بعضی از خانم‌ها قبل از بارداری فشارخون بالایی دارند و دارو مصرف می‌کنند

     

    اندازه‌گیری فشارخون خانم باردار در هر ویزیت کاملا ضروری است و طبیعی بودن آن یکی از عوامل مهم سلامت مادر و جنین محسوب می‌شود. توجه به میزان فشارخون مادر به ا‌ین دلیل است که افزایش غیرعادی فشارخون به سرعت شناسایی شود. از طرفی، علائم خطرناک دیگری هم وجود دارند که اگر با فشارخون بالا توام شوند، تهدید‌کننده حیات‌ مادر و جنین هستند. وقتی فشارخون بزرگ یا سیستول مساوی یا بیشتر از 140 و فشارخون کوچک یا دیاستول مساوی یا بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه باشد، پزشک متوجه می‌شود بیمار دچار افزایش فشارخونی است که نیاز به کنترل دارد. البته برای تایید افزایش فشارخون، باید 6 ساعت بعد فشارخون بیمار دوباره اندازه گرفته شود و در صورتی که باز هم مقدار 90/140 تکرار شود، بارداری پرخطر محسوب خواهد شد. مبتلایان به فشارخون می‌توانند باردار شوندبعضی از خانم‌ها قبل از بارداری فشارخون بالایی دارند و دارو مصرف می‌کنند. این افراد می‌توانند باردار شوند ولی حتما باید تحت‌نظر پزشک باشند چون احتمال اینکه بارداری باعث تشدید فشارخون شود، وجود دارد. در این افراد احتمال سوار شدن مسمومیت بارداری روی فشارخون بالا، زیاد است. مسمومیت بارداری با دفع پروتئین یا آلبومین از کلیه‌ها همراه است. در این مواقع خطر بیمار را تهدید می‌کند و حتما برای کنترل شرایط، بیمار باید در بیمارستان بستری شود.فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری در همه خانم‌های باردار مشاهده نمی‌شود. به‌طور کلی، بدن خانم‌های باردار از نظر فیزیولوژی دچار تغییرات زیادی می‌شود که خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد ولی در بعضی از خانم‌ها تغییرات ایجادشده به‌گونه‌ای است که فشارخون از حد طبیعی بیشتر می‌شود.عوامل افزایش فشارخون در بارداریوزن زیاد، سابقه فامیلی افزایش فشارخون، بارداری در سنین بالا به‌خصوص بعد از 35 سالگی، بارداری در سنین خیلی پایین، ابتلا به بیماری دیابتیک (دیابت احتمال بروز فشارخون مزمن و مسمومیت بارداری را زیاد می‌کند.) و بارداری شکم اول خانم‌ها را مستعد ابتلا به فشارخون بالا می‌کنند.فشارخون بالا در بارداری قابل‌پیشگیری است!فشارخون بالا یا مسمومیت بارداری ممکن است در فردی که هیچ یک از عوامل خطر را ندارد، دیده شود ولی افرادی که یکی از عوامل خطر ذکرشده را دارند باید قبل از بارداری نسبت به رفع یا کنترل آن اقدام کنند. خانم‌ها بهتر است بارداری را به تعویق نیندازند. بهترین سن برای بارداری قبل از 35 سالگی است. البته بارداری قبل از 18 سالگی اصلا توصیه نمی‌شود.خانم‌‌های باردار باید تا ماه هفتم بارداری هر ماه یکبار برای کنترل‌ و بررسی سلامت خود و جنین به پزشک مراجعه کنند. بعد با نظر پزشک معاینات به هر 2 هفته یکبار و در ماه آخر بارداری به هر هفته یکبار می‌رسد، ولی در خانم‌هایی که فشارخون بالا دارند یا اضافه وزن غیرعادی در آنها دیده می‌شود شاید لازم باشد با نظر پزشک دفعات معاینات افزایش یابد. (اضافه وزن زیادی نیز عامل هشداردهنده‌ محسوب می‌شود) در مواقعی که خطر زیاد سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کند، ممکن است پزشک بارداری را زودتر از موعد خاتمه دهد.تاثیر فشارخون روی سلامت مادر و جنینفشارخون زیاد ممکن است روی سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد. از عوارض دیگر فشارخون بالا و مسمومیت بارداری می‌توان به کاهش مایع آمنیوتیک و زایمان زودرس اشاره کرد. خطرهای زیادی هم مادر را تهدید می‌کند، به‌خصوص در مسمومیت بارداری طول‌کشیده احتمال تاری دید، سردرد، درد در ناحیه معده، اختلالات کبدی، خونریزی دستگاه گوارشی، اختلالات انعقادی و کاهش پلاکت، تشنج، خونریزی مغزی و مرگ وجود دارد.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

     

    فشارخون زیاد ممکن است روی سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد

     اجتناب از غذاهای پرنمکبعضی از تحقیقات نشان داده تغذیه تاثیر چندانی در پیشگیری از فشارخون در بارداری و مسمومیت بارداری و… ندارد، ولی تجربه نشان داده مواد مغذی شور و پرنمک می‌توانند باعث افزایش فشارخون در بارداری شوند. رژیم غذایی ایرانی‌ها حاوی نمک فراوانی است و توصیه به همه اقشار جامعه از کودک تا مرد و زن و… این است که میزان مصرف نمک را محدود کنند. خانم‌های باردار علاوه بر کم‌نمک کردن غذاهای خود باید مراقب اضافه وزنشان در طول دوران بارداری باشند و اگر هم دچار اضافه وزن هستند، قبل از بارداری نسبت به کاهش آن اقدام کنند. بیماری دیابت نیز باید کنترل شود. مطالعات نشان داده افرادی که لبنیات و کلسیم کافی استفاده می‌کنند، کمتر دچار افزایش فشارخون بارداری می‌شوند. اگر خانم باردار به‌دلیل مشکلات گوارشی نمی‌تواند از لبنیات استفاده کند باید مکمل کلسیم مصرف کند.فشارخون بعد از بارداری؛ افزایش یا کاهش؟فشارخون بالای مادرانی که دچار مسمومیت بارداری هستند به فاصله چند روز بعد از زایمان یا حداکثر بعد از 6 هفته به حد طبیعی برمی‌گردد. تا 2 ماه بعد از زایمان فشارخون مادر باید کنترل شود، اما در بعضی از مادران این اتفاق نمی‌افتد. زنانی که سن بالایی دارند، چاق هستند و سابقه فشارخون خانوادگی در آنها وجود دارد، بیشتر در معرض فشارخون مزمن هستند. درصورتی که 6 هفته بعد از زایمان فشارخون به حد طبیعی برنگردد و در حد 90/140 بماند این فرد، بیمار مبتلا به فشارخون مزمن محسوب می‌شود و احتمال تکرار فشارخون بالا در بارداری و بیماری پره‌اکلامپسی در او افزایش پیدا می‌کند. همچنین احتمال اینکه خواهر این بیمار در بارداری دچار مشکلات مشابه شود، وجود دارد.افت فشارخون هم داریمافت فشارخون هم در خانم‌های باردار زیاد مشاهده می‌شود ولی خطر آن مانند افزایش فشارخون نیست. بعضی از خانم‌ها در 3 ماهه اول به‌دلیل تهوع و استفراغ نمی‌توانند مایعات کافی استفاده کنند و ممکن است دچار افت فشارخون ناشی از کمبود مایعات بدن شوند. در این مواقع برای کاهش تهوع و استفراغ رژیم غذایی باید تغییر کند؛ خوردن ادویه‌جات، نوشابه‌های گازدار و غذاهای پرچرب و سنگین ممنوع است. اواسط بارداری هم افت فشارخون مختصری وجود دارد؛ یعنی ممکن است حدود 10 تا 20 میلی‌متر جیوه کاهش یابد که طبیعی است و مشکل زیادی برای خانم‌های باردار ایجاد نمی‌کند، فقط ممکن است در تغییرات وضعیتی یعنی از حالت خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده دچار مشکل شوند. این افراد ممکن است در اثر افت فشارخون ناگهانی دچار سیاهی رفتن چشم‌ها و سرگیجه شوند. مصرف مایعاتی مانند شیر، آبمیوه و غذاهای مایع کمک می‌کند میزان مایع خون نیز افزایش یابد و به دنبال آن فشارخون بالاتر برود.منبع: هفته نامه سلامت

    مرکز تخصصی کاشت ابرو در کرج

    بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

    سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

    مایع مشکین شوی رو ارزان تر از همه جا بخر!!

    درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

    لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

    چطور سیگار را ترک کنیم؟

    خرید مشکین تاژ با 15% تخفیف

    درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی

    لباس های تیره و مشکی رو با چی بشوریم؟

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    محصولات فوق حرفه ای مراقبت از پوست و مو

    ارسال محرمانه محصولات جنسی

    در شرف ازدواج هستید و دچار سردرگمی؟

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    بارداری با تغییرات بدنی زیادی همراه خواهد بود و افت فشار خون در این دوران شایع و طبیعی است، زیرا فشار خون در این دوران کاهش می یابد و خیلی زود پس از زایمان به حالت عادی باز می گردد. معمولا، این مساله منجر به بیماری نمی شود، اما ممکن است در برخی موارد فرد را آزار دهد.

    در این بخش از بارداری و نوزاد نمناک، علل، نشانه ها و خطرات فشار خون پایین در دوران بارداری و شیوه های مختلف درمان این بیماری را توضیح خواهیم داد.

    وقتی که نیروی جریان خون در دیواره شریان کاهش می یابد، فشار خون پایین گفته می شود. فشار خون پایین، “سیستولیک” یا “دیاستولیک “(تا 90 / 60 میلی متر جیوه است. اگر مقدار بالا کم تر از 90 و مقدار پایین کم تر از 60 باشد بدون در نظر گرفتن مقدار بالا، به عنوان فشار خون پایین در نظر گرفته می شود. 

    فشار خون پایین بهتر از فشار خون بالا است چون خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.با این حال، فشار پایین خون می تواند نگرانی ایجاد کند. 

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    فشار خون معمولا در طول 24 هفته اول بارداری کم تر است و پس از آن به تدریج به وضعیت عادی می رسد. 

    به طور کلی، فشار خون پایین ناشی از کمبود خون، کمبود آب، مشکلات قلبی، بارداری، مشکلات غدد درون ریز، مسائل غذایی، آلرژی های غذایی و داروهای خاص است. در دوران بارداری، کاهش 21 درصدی مقاومت قلبی عروقی، 34 درصدی مقاومت عروق ریوی و حدودا 4 درصد افت فشارخون وجود دارد.

    توجه: اگر در دوران بارداری هر کدام از این علائم را تجربه کردید با پزشک مشورت کنید. پزشک شدت بیماری را ارزیابی کرده و درمان مناسب برای آن توصیه می کند. او ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی و سطوح فعالیت شما برای کمک به مقابله با بیماری پیشنهاد کند.

    با اینکه فشار خون پایین یک وضعیت عادی در دوران بارداری است اما چنانچه در ادامه این بخش از نمن خطرات آن را نمی توان نادیده گرفت. سرگیجه یا غش کردن می تواند باعث سقوط یک زن باردار شود که بسیار پرخطر است، این عوارض می تواند منجر به موارد زیر شود:

    اخطار:بنابراین ضروری است که هنگام راه رفتن یا انجام دادن کارهای خانه مراقب باشید. اگر احساس می کنید که ممکن است غش کنید، فورا بنشینید، یا دراز بکشید و مدتی در آن حالت بمانید. 

    مطالعه بر روی تاثیر فشار خون پایین در دوران بارداری حاکی از آن است که فشار خون پایین با نتایج پیرازایشی ضعیف (مرگ جنین یا نوزاد) ارتباط ندارد. با این حال، ممکن است رابطه مستقیمی میان فشار خون پایین و وزن تولد نوزاد در مورد زنانی وجود داشته باشد که فشارخون آن ها ناگهان افت می کند. 

    دارو برای درمان فشار خون پایین در دوران بارداری شامل مینرالوکورتیکوئیدها است. توصیه می شود که افت فشار خون مادران 110 / 60 میلی مترجیوه و پایین باشد. این دارو هیچ عارضه جانبی برای جنین ندارد و حتی ممکن است یک جنین بهبود یافته را نشان دهد. 

    نکته: همچنین می توانید روش های خانگی را نیز برای مدیریت بیماری امتحان کنید.

    از ایستادن ناگهانی هنگام نشستن اجتناب کنید. 

    از ایستادن طولانی مدت خودداری نمائید. 

    جوراب های ساق بلند بپوشید که فشار را بر روی پاها اعمال و جریان خون را تسهیل کند. 

    مقدار زیادی مایعات برای مرطوب نگه داشتن خود بنوشید. 

    لباس های راحت و گشاد بپوشید تا بدن را خنک نگه دارید. 

    کم غذا بخورید، چندین بار در روز قند خون را چک کنید. 

    مصرف نمک را در رژیم غذایی به طور متعادل استفاده کنید. 

    غذاهایی مانند چغندر، آجیل و غلات سبوس دار را در رژیم غذایی خود قرار دهید، با این وجود که آن ها به کاهش فشار خون کمک می کنند. 

    بهترین راه برای مقابله با فشار خون پایین در دوران بارداری مراقبت از خود است. سعی کنید افراط نکنید. اگر دچار علائم بیماری شدید، با پزشک در این باره صحبت کنید.

    متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

    وقتی فشار خون بالا دارید، یعنی فشار خون در عروق خونی یا سرخرگ‌های شما بالا است. نحوه‌ی ثبت فشار خون به این ترتیب است: مثلاً 85/140 میلیمتر جیوه، که خوانده می‌شود «140 روی 85». فشار خون بر حسب میلیمتر جیوه بیان می‌شود و عدد اول یا عدد بالا فشار خون سیستولی شماست، یعنی فشار شریانی شما در هر بار کار قلب. عدم دوم یا عدد پایین، فشار خون دیاستولی شماست، یعنی فشار شریانی شما در زمان استراحت قلب بین دو ضربان.

    فشار خون ما زمان اضطراب یا استرس، مانند زمان‌هایی که عجله داریم، افزایش پیدا می‌کند. برای بعضی افراد دیدن دکتر یا ماما استرس‌زا است. در دوران بارداری بسیار مهم است که حتماً زمان کافی برای بررسی‌های پیش از تولد در نظر بگیرید تا ریلکس باشید و فشار خونتان هم بالاتر از حد نرمال نرود.

    اگر به عنوان مثال، وقتی به کلینیک می‌روید فشار خونتان بالا است اما وقتی ماما فشار شما را در خانه می‌گیرد همه چیز نرمال است، دچار مشکلی به نام «سندروم روپوش سفید» یا «فشار خون مربوط به روپوش سفید» هستید؛ یعنی بالا رفتن فشار خون در اثر استرس دیدن پزشک و بیمارستان و …

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    فهرست موضوعات

    بر اساس اطلاعات موسسه ملی قلب ریه و خون (NHLBI)، دلایل متعددی برای فشار خون در زمان بارداری وجود دارد. این دلایل عبارت اند از:

    بسیاری از زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند نشانه‌ای ندارند و به همین دلیل است که توصیه می‌شود به طور منظم فشار خون خود را نزد پزشک یا ماما در دوران بارداری اندازه‌گیری کنید. آزمایش ادرار برای تشخیص پره‌اکلامپسی از روی پروتئین ادرار هم بسیار مهم است.

    با این حال، یک سری نشانه‌هایی وجود دارد که باید خیلی مراقب آن‌ها باشید چون می‌توانند نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید باید به طور اورژانسی به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا فشار خون و تست ادرار شما از نظر وجود پروتئین بررسی شود. این نشانه‌ها عبارتند از:

    توجه: تورم یا پف کردن پاها، دست‌ها و صورت (اِدِم) در بارداری‌های طبیعی امری رایج است یعنی اکثر زنانی که این نشانه را دارند، دچار پره‌اکلامپسی نیستند اما چنین حالتی در پره‌اکلامپسی شدیدتر می‌شود. بنابراین در صورت تشدید تورم دست‌ها، صورت یا پاها سریعاً به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

    سبک زندگی ناسالم ممکن است باعث ایجاد فشار خون بالا در بارداری شود. اضافه وزن یا چاقی و بی تحرکی از عوامل خطرساز اصلی ایجاد فشار خون هستند.

    احتمال بروز فشار خون  در زنانی که اولین حاملگی خود را تجربه می کنند بیشتر است. خوشبختانه احتمال ایجاد این وضعیت در حاملگی های بعدی این زنان کمتر است.

    زنانی که چند  نوزاد همزمان باردار هستند بیشتر در معرض خطر فشار خون هستند زیرا این زنان فشار و استرس بیشتری را نیز متحمل می شوند.

    یکی دیگر از عوامل خطر ساز، سن حاملگی است. زنان حامله بالای 40 سال بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی جامعه طب باروری، استفاده از فناوری های کمکی برای باردای مانند IVF، می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بارداری شوند.

    گاهی اوقات زنان قبل از حاملگی مبتلا به فشار خون هستند، این ممکن است به عنوان فشار خون بالا مزمن شناخته شود و معمولا با داروهای فشار خون درمان می شود. هم چنین پزشکان افزایش فشار خونی را که در 20 هفته اول بارداری ممکن است رخ دهد، فشار خون مزمن در نظر می گیرند.

    فشار خون وابسته به حاملگی بعد از هفته 20 در بارداری رخ می دهد. این نوع از فشار خون معمولا بعد از زایمان بهبود می یابد و بیشترین عوارضی که در این نوع از فشار خون  مشاهده می شود احساس وضع حمل کاذب است.

    نوعی دیگر از فشار خون مزمن است که در آن زنان حامله قبل از باردار شدن مبتلا به فشار خون بالا هستند، سپس عوارض دیگری در طول مدت بارداری به آن اضافه می شود (مانند دفع پروتئین از ادرار).

    فشار خون اندازه گرفته شده به صورت یک کسر نوشته می شود: فشار خون سیستولی به روی فشار خون دیاستولی

    عدد بالایی نشان دهنده فشار خون سیستولی است، که فشار وارده بر شریان های قلبی هنگام منقبض شدن عضلات قلب برای پمپاژ خون را نشان می دهد. عدد پایینی نشان دهنده فشار خون درون قلب هنگام دوره استراحت قلب است.

    برای تعیین فشار خون عادی در طول دوران بارداری، پزشک میزان فشار خون در اولین ملاقات را به عنوان مقدار پایه ی فشار خون در نظر می گیرد. سپس پزشک فشار خون شما را در ملاقات های بعدی اندازه می گیرد.

    فشار خون عادی معمولا در حدود 120/80 mmHg است.

    اگر فشار خون بالای 140/90 mmHg باشد، یا افزایش فشار خون بیشتر از 15 mmHg، از مقداری که در دوران قبل از بارداری اندازه گرفته شده، باشد به معنای فشار خون  بارداری است.

    از ابتدای حاملگی (معمولا از هفته پنچم) تا انتهای سه ماهه دوم حاملگی ممکن است شاهد کاهش فشار خون در فرد حامله باشیم. به این دلیل که هورمون های دوران بارداری می توانند باعث اتساع عروق شوند که این امر موجب کاهش مقاومت عروق در برابر جریان خون می شود.

    برای کاهش فشار خون در طی بارداری تعریف عددی خاصی وجود ندارد اما نشانه های کاهش فشار خون در طی بارداری عبارتند از:

    در دروان بارداری ممکن است فشار خون زن حامله افزایش یا کاهش یابد و و دوباره به سطح عادی در دوران بارداری برگردد. علل این پدیده عبارتند از:

    افزایش مقدار خون زن حامله: بر اساس تحقیقات، حجم خون در زنان حامله تا 45 درصد افزایش می یابد. این مقدار خون اضافی باید توسط قلب به تمام بدن پمپ شود.

    بطن چپ (قسمتی از قلب که بخش اعظم پمپار خون را انجان می دهد) ضخیم تر و بزرگتر می شود: بزرگ شدگی بطن چپ یک تغییر موقت برای افزایش توان پمپاژ قلب است تا بتواند مقدار خون اضافی را به تمام بدن پمپ کند.

    در دوران بارداری کلیه ها مقدار بیشتری هورمون وازوپرسین ترشح می کنند. این هورمون باعث افزایش حجم آب بدن می شود. 

    در بیشتر موارد، فشار خون در دروان بارداری بعد از زایمان بهبود میابد. در مواردی که فشار خون بالا باقی می ماند پزشکان با استفاده از دارو درمانی فشار خون را به مقدار عادی اولیه برمی گردانند.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    راه های زیادی برای اندازه گیری فشار خون در دوران بارداری وجود دارد. بعضی از این راه ها در شرح ذیل ذکر شده اند:

    یک دستگاه مانیتور فشار خون از داروخانه تهیه کنید. این دستگاه ها بر روی مچ یا بازوی شما بسته می شوند. برای اینکه مطمئن شوید مقداری که اندازه گیری می کنید صحیح است، این دستگاه را با خود به مطب پزشک ببرید تا پزشک اطلاعات مانیتور شده را با اطلاعات خود مقایسه کند.

    برای تعیین دقیق تر فشار خون به صورت روزانه، در یک ساعت معین فشار خون خود را اندازه گیری کنید. برای این کار لازم است تا در حالتی بنشینید که پاها صاف است و خمیده نیست. به طور معمول برای اندازه گیری فشار از یک دست استفاده کنید.

    در صورتی که در فاصله های زمانی 4 ساعته مقدار فشار خونی که اندازه گیری کردید مکرر و با دفعات زیاد، بالا بود و یا اگر هر یک از علائم افزایش فشار را در خود حس کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

    اگر فشار خون طی 20 هفته مداوم در دوران باردای بالا باقی بماند عوارض مختلفی مانند پره اکلامپسی ممکن است به وجود بیاید.

    این یک قانون است که هرچه فشار خون شما بالاتر باشد، شما و نوزادتان در معرض ریسک بزرگ‌تری هستید.

    اگر فشار خون شما در حد خفیف تا متوسط باقی بماند و دچار پره‌اکلامپسی نشوید، خطر کمی وجود دارد. اکثر زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند، در حقیقت فشار خونشان به صورت خفیف تا متوسط بالا رفته است. با این حال بسیار مهم است که در دوران بارداری، فشار خون و ادرار شما مرتباً چک شود تا هرگونه نشانه‌ای از پره‌اکلامپسی سریعاً آشکار شود.

    شرایطی که باعث ایجاد آسیب های جدی در بعضی از اعضای بدن مانند کلیه ها و مغز می شود. پره اکلاکپسی همچنین به عنوان یک نوع مسمومیت خون شناخته می شود. به پره اکلامپسی که همراه تشنج باشد اکلامپسی می گویند.

    مراقبت کامل قبل از زایمان مانند ملاقات های مرتب با پزشک، می تواند باعث تسهیل در تشخیص علائم پره اکلامپسی شود. علائم پره اکلامپسی عبارتند از:

    خطراتی که شما را به عنوان مادر تهدید می‌کند عبارتند از:

  • عکس زیبا از پل طبیعت تهران
  • خطرات مربوط به نوزاد شما عبارتند از:

    فشار خون بالا شما و نوزادتان را در معرض خطر بیش‌تری قرار می‌دهد:

    فشار خون پایین هم می‌تواند مشکلاتی در بارداری ایجاد کند. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داده است که فشار خون پایین در زنانی ایجاد می‌شود که قبل از بارداری هم چنین مشکلی داشته‌اند. طبق نتایج این مطالعه، زنانی که فشار خون پایین آن‌ها همچنان در بارداری ادامه پیدا می‌کند به احتمال بیش‌تری دچار تهوع، استفراغ، خونریزی واژینال، و کم‌خونی می‌شوند.

    HELLP، یک سرواژه به معنای hemolysis (همولیز یا تحلیل گلبول های قرمز)، elevated liver enzymes (افزایش آنزیم های کبدی)  و low platelet count (کاهش تعداد پلاکت ها) می باشد. این سندرم یک شرایط جدی و خطرناک است که می تواند یکی از عوارض پره اکلامپسی هم باشد.

    علائم سندرم HELLP عبارتند از تهوع، استفراغ، سردرد و درد در قسمت بالای شکم. از آن جایی که این سندرم یک وضعیت اورژانسی و خطرناک محسوب می شود و می تواند اعضای حیاتی بدن را مختل کند اگر زن بارداری دچار این وضعیت شود اقدامات اولیه برای  بیمار باید انجام شود.

    عوامل خطرسازی که معمولا در بروز فشار خون بالا نقش دارند مانند، چاقی و سابقه فشار خون، به وسیله ورزش و رژیم غذایی مناسب می توانند کنترل شوند. هر چند که در دوره حاملگی افزایش وزن اجتناب ناپذیر است اما با این حال توصیه می شود که زنان حامله در مورد مقدار افزایش وزن مناسب که به سلامتی آن ها لطمه نمی زند با پزشک خود مشورت نمایند.

    راهنمایی های تغذیه ای برای زنان حامله از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای این کار باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا در هنگام برنامه ریزی برای رژیم غذایی شما قد و وزن شما را نیز مد نظر قرار دهد.

    در هنگام حاملگی علاوه بر تغییرات جسمی و روانی بدن فرد دچار تغییرات هورمونی نیز می شود که این امر موجب ایجاد استرس می شود در نتیجه مدیریت فشار خون در این افراد سختتر است. برای همین زنان حامله باید از روش های کاهش استرس مانند یوگا و روش های تعمقی (meditation) استفاده کنند.

    بعضی از روش های سنتی درمان فشار خون می توانند باعث بروز مشکلاتی در زنان حامله شوند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، مصرف داروهای زیر برای درمان فشار خون در هنگام بارداری ممنوع است.

    این داروها در حالت معمول از طریق جریان خون به بدن جنین در حال رشد می رسند و می توانند اثرات مخربی بر سلامتی جنین بگذارند. هم چنین این داروها می تواند باعث رقیق شدن خون شوند و در نتیجه توانایی مادر برای حمل بچه کم می شود.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    متیل دوپا و لابتولول هر دو داروهایی هستند که برای کنترل فشار خون بالا در بارداری قابل استفاده هستند و هیچ خطری ندارند.

    انجام سونوگرافی در دوران بارداری به پزشک کمک می‌کند از سالم بودن و رشد نرمال جنین اطمینان حاصل کند. داروها هم بر اساس نوع و شدت فشار خون شما تجویز می‌شود. به عنوان مثال افرادی با فشار خون پایین احتمالاً نیازی به مصرف دارو ندارند اما پزشک از آن‌ها می‌خواهد هنگام بلند شدن برای جلوگیری از سقوط حتماً احتیاط را رعایت کنند. در موارد شدیدتر نیاز است که:

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

    برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

    نوشته قبلی

    درد قفسه سینه در بارداری نشانه ی چیست؟ (+ درمان)

    نوشته بعدی

    کاردیومیوپاتی در بارداری (علائم، علت، تشخیص و درمان)

    سلام قرص لوزار شب را عصر بخورین اگه بهتر نشد ، هولتر فشار انجام بدین

    با سلام حتما نياز به تست ورزش و اكو هم داريد با توجه به اينكه ٥٢ سالتون هست و اول بار بعد از فعاليت علايم پيدا كرديد،در ضمن ويتامين دي شما هم پايين هست

    با سلام ١-در صورت كنترل فشار خون هيپر تروفي قابل بر گشت هست ،٢- اكو از نظر كواركتاسيون ائورت حتما بايد انجام بشه و اين بيماري رد بشه ٣-چشمتون بهتره معاينه بشه و لي مغز نيازي نيست ٤- به نظر من ممكنه اين مقدار دارو باز هم كافي نباشه جهت كفايت دارو انجام هولتر مانيتورينگ فشار خون بسيار كمك كننده هست

    دلیل ایجاد درد کتف راست در بارداری

    سرگیجه های خطرناک در اثر فشار خون بالا

    10 راه خانگی برای درمان و کنترل فشار خون بالا بدون استفاده از دارو

    دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

    آخرین مطالب

    مقدار نرمال چربی خون چقدر است؟ (+ تفسیر آزمایش )

    10 راه خانگی برای درمان و کنترل فشار خون بالا بدون استفاده از دارو

    چه چیزى باعث تنگی نفس هنگام دراز کشیدن مى شود؟

    ٣ نوع درد قفسه سینه که شما را نمی کشد!

    آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

    شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

    روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

    مطالب ویژه

    روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

    تفسیر جواب اکو قلب

    از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

    زنان باردار با ورود به ماه نهم بارداری، به طور کامل آماده زایمان می‌شوند. احساس یک زن باردار در ماه نهم بارداری ، عجیب است. احساس به اتمام رسیدن یک پروسه بسیار طولانی و سخت برای به دنیا آوردن یک فرزند دوست داشتنی، احساسی است که تنها یک مادر باردار آن را درک می‌کند.

    به گزارش خبرگزاری موج، ماه هشتم بارداری که در (راهنمای کامل ماه هشتم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه هشتم بارداری بدانند) خوانید به پایان رسید و وارد ماه نهم بارداری شدید.

    در ماه آخر بارداری سرعت وزن‌گیری جنین به حداکثر خود می‌رسد و در نهایت به طور معمول با وزن حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم و قد ۵۰ تا ۵۸ سانتی‌متر آماده به دنیا آمدن می‌شود. دیگر پوست او به طور کامل نرم و صاف شده و موهای کرکی روی بدنش هم کمتر شده است، بدن او چربی را کاملا جذب کرده و حالا او حسابی تپل به نظر می‌رسد.

    در پایان این ماه رشد او نهایی شده، اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه یابد.

    شاید در این ماه دردهایی را در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که آن دردها نشانه قرارگیری سر کودک به لگن یا حرکت او روی عضلات کف لگن باشد. البته گاهی سر کودک روی اعصاب لگن قرار می‌گیرد که چنین وضعیتی برای شما دردهایی را ایجاد می‌کند.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    در ماه نهم بارداری وزن شما زیاد شده است و برای زایمان آماده هستید. در اثر افتادن جنین در مسیر زایمان سوزش معده و تنگی نفس به سراغ شما می آید .پشت شما بیش از حد درد می کند؛ حمام گرم و ماساژ به بهبود آن کمک می کند.

    در انتهای بارداری، پستان ها شروع به چکه مایعی زرد به اسم کلستروم یا آغوز می کنند. چکیدن کلستروم به معنی نزدیک بودن زایمان نیست، همچنین نچکیدن آن نیز به معنی مشکلی نیست. این مسئله پدیده ای طبیعی است. برای جلوگیری از خیس شدن لباستان از پد مخصوص استفاده کنید.

    چند هفته پیش از زایمان احساس سوزش معده و تنگی نفس دارید که به دلیل تغییر مکان جنین و افتادن آن در مسیر زایمان است. در کنار سوزش معده، یبوست و پشت درد نیز وجود دارد. افتادن جنین در مسیر زایمان به معنی نزدیک بودن زایمان است اما می تواند چند روز یا چند هفته پیش از شروع انقباضات باشد. همچنین این مقدمه ای بر علائم دیگر شامل ترشحات واژن و پشت درد است.

    در اثر حرکت جنین به مکان جدید، به مثانه فشار وارد می شود، بنابراین شما هر چند دقیقه به دستشویی می روید. همچنین کنترل مدفوع نیز دشوار است. سعی کنید مایعات بیشتر بخورید. در صورت مصرف کمتر مایعات احتمال عفونت مجاری ادراری افزایش می یابد.

    در نزدیکی انتهای بارداری، انقباضات اشتباه یا براکستون افزایش می یابد. این انقباضات تا چند هفته پیش از زایمان ادامه پیدا می کنند. اگر چه این انقباضات به شدت انقباض اصلی زایمان نیست اما درد کمی نیز ندارد. در واقع آن ها به قدری شدید هستند که دهانه رحم را باز می کنند. هنگامی که دچار انقباض می شوید سعی کنید حالت نشستن یا ایستادن خود را تغییر دهید. کم آبی بدن باعث افزایش انقباضات می شود. این انقباضات یکی از قسمت های طبیعی بارداری است. اما اگر در یک ساعت بیش از چهار انقباض تجربه کردید با پزشک صحبت کنید. اگر درد از پشت شروع شد و به جلو آمد یا ترشحات واژن دارید با پزشک تماس بگیرید.

    اسهال در اواخر بارداری یکی از علائم نزدیکی زایمان است. همچنین حرکات روده نیز باعث انقباض شکم می شود.

    اگر بارداری اول شما است، افتادن جنین در مسیر زایمان را دو تا سه هفته پیش از زایمان تجربه می کنید. اما برای مادرهایی دیگر این مسئله تا چند روز پیش از زایمان اتفاق نمی افتد.

    با رشد جنین ضربه های او کاهش می یابد. زیرا فضای کوچکی در اختیار دارد. اما ضربات در حال حاضر شدیدتر هستند. در صورت کاهش ناگهانی ضربه ها باید به پزشک اطلاع دهید.

    ترشحات واژن نگران کننده نیستند، بخصوص ترشحات بعد از نزدیکی جنسی. اما در صورتی که ترشحات زرد رنگ هستند یا بو می دهند از نداشتن عفونت واژن اطمینان حاصل کنید.

    در ماه آخر بارداری توصیه می شود که خانم ها مسافرت نروند و یا در صورت رفتن به مسافرت، ترجیحا به جایی بروند که به محل درمانی نزدیک باشد، تا اگر مادر دچار مورد اورژانسی و یا خونریزی شد، فورا به آنجا مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد. چون در ماه آخر بارداری حرکت های زیاد باعث زایمان زودرس می شود و ممکن است جنین و مادر به خطر بیفتند.

    در هفته سی و پنجم از بارداری جای جنین بسیار گرم و نرم است و درحال لم دادن و استراحت می باشد، با اینکه حرکاتش کمتر شده است ولی شما مکرراً او را احساس می کنید.

    در این هفته بدن با پیچ دادن عضلاتش احتمالا شروع به آمادگی برای زایمان می‌کند. در صورتی که خانم باردار حس کند رحمش به طور منظم جمع و سفت میشود، این انقباض‌ها به اصطلاح انقباض براکستون هیکس نامیده می‌شود. دیگر تغییرات هفته سی و پنجم بارداری را با هم میخوانیم.

    ملاقات های ماهانه شما با پزشک در این زمان هفتگی می شود وپزشک به بررسی رشد جنین می پردازد. همچنین افزایش وزن شما و گشادی دهانه رحم را نیز بررسی می کند. 

    رحم شما تا 15 برابر حالت عادی بزرگ‌شده به‌طوری‌که بالای رحم شما تقریبا زیر دنده‌های سینه قرارگرفته است و شاید احساس کنید که دیگر جایی برای رشد آن باقی نمانده است.

    اگر می‌توانستید به درون رحم خود نگاهی بیندازید متوجه می‌شدید که حجم مایع آمنیوتیک درون رحم خیلی کم شده و جای آن را یک جنین کوچولو گرفته است.

    رحم شما جای بقیه اندام‌های داخلی‌تان را هم تنگ کرده و شما ممکن است به همین خاطر بیشتر به دستشویی بروید و یا دچار برخی عوارض ناشی از سوءهاضمه (مثل سوزش معده) شوید. اگر این مشکلات را ندارید از معدود خانم‌های خوش‌شانس هستید!

    کودک شما در حال بزرگ شدن است! وزن جنین در هفته 35 بارداری بیشتر از 2383 گرم شده و طول بدن او هم کمی بیشتر از 46.2 سانتی‌متر است. تعیین وزن دقیق جنین در این شرایط بسیار دشوار است زیرا هم زمان با رشد جنین حجم مایع آمنیوتیک افزایش می یابد و جفت جنین هم بزرگتر میشود. هرچند رحم شما جای گرم و نرمی است، اما چون فضای داخل رحم کمی کوچک است کودکتان نمی‌تواند در آن شیرجه بزند یا غلت بخورد! البته او همچنان به لگدزدن ادامه خواهد داد. کلیه‌های جنین 35 هفته کاملا رشد کرده‌اند و کبد او نیز می‌تواند مقداری از ضایعات بدن را فرآوری و دفع کند. رشد فیزیکی کودک شما در هفته سی و پنجم بارداری تقریبا به پایان رسیده است و او در چند هفته آینده فقط وزن اضافه خواهد کرد. بنابراین تولد جنین در هفته 35 آسیب جدی به او وارد نخواهد کرد. حتما متوجه شده اید که حرکتهای جنین در هفته سی و پنجم بارداری در این زمان نسبت به قبل از سازمان یافتگی بیشتری برخوردار و دوره های خواب و بیداری او منظمتر شده است. به خاطر داشته باشید که یک دوره حرکتهای جنین در هفته سی و پنج بارداری ممکن است تا 20 دقیقه به طول بینجامد.

    روی کیسه های هوای ششهای جنین، به دلیل وجود مواد فعال سطح که یک ماده شیمیایی است و ششها را پس از تنفس منبسط میکند، خطوطی شکل میگیر و به جنین کمک میکند پس از تولد بتواند در دنیای خارج از رحم تنفس کند.

    سر جنین در ابتدا بسیار نرم و انعطاف پذیر است و به تدریج با جذب کلسیم سفتتر میشود. مغز او هم هنوز به طور کامل به وسیله استخوان پوشیده و بسته نشده است و در واقع هنوز به طور کامل استخوانهای جمجمه به هم متصل نشده اند. بزرگترین آنها استخوان لوزی شکی است که در قسمت جلوی سر قرار دارد و ملاج پیشین نامیده میشود. ملاج دیگری نیز در قسمت پشت سر قرار دارد که کوچکتر است و چندان محسوس نیست.

    فرزندتان در حال آماده کردن اعضایش برای زایمان میباشد که شامل رشد،تکامل و آمادگی تنظیم تنفس و دمای بدن است.در این مرحله فضای زیادی برای تغییر وجود داشته که رژیم وژنتیک نقش مهمی بازی میکند. با وجودی که رشد فیزیکی اعضای بدن کودک کاهش می‌یابد، ولی مغز به طور خارق العاده ای در حال رشد است. جمجمه‌اش هنوز نرم است و کاملاً سخت نشده تا به راحتی از کانال تولد بیرون آید. 

    در تصویر سونوگرافی جنین در هفته سی و پنجم بارداری گوشهای جنین نشان میدهد که چطور ویژگیهای صورت جنین به طور کامل توسعه می‌یابدد. او اکنون به شکل یک نوزاد تازه به دنیا آمده به نظر میرسد. نگران نباشید تنها 5 هفته دیگر چشمتان به دیدن نوزادتان روشن خواهد شد. جنین حالا درون رحم کامل شده است. او همچنان حرکات تنفسی را تمرین میکند و مایع آمنیوتیک وارد ریه‌ها شده و از آن خارح میشود و به رشد ریه کمک میکند.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    ورم حتی در خانم های سالمی که حاملگی بغرنجی هم ندارند ایجاد می شود. با رسیدن به هفته های 34 تا 36 بارداری جنین هم به تدریج متورم می شود. در این هنگام متوجه می‌شوید حلقه شما به انگشتانتان تنگ شده است و پاهایتان هم به سختی در کفش می رود. بنابراین حلقه تان را از همین حالا درآورید زیرا ممکن است دو هفته دیگر نتوانید این کار را انجام دهید. اما چنانچه ورم به سرعت افزایش پیدا کرد یا ضورت شما پف کرد با پزشک خود تماس بگیرید چون ممکن است علامتی باشد که نشان دهد فشار خون شما خیلی بالا رفته است یا دچار تشنج حاملگی شده اید.

    دراین هفته ضربان قلب شما تندتر می‌زند و تنگی نفس هم بیشتر می‌شود. در این زمان نفس کشیدن و راه رفتن برایتان سخت شده است. سعی کنید رو به پشت نخوابید و ورزش های سنگینی که منجر به نفس نفس زدنتان میشود را رها کنید.

    اگر متوجه یکی از علائم زیر شدید  که نشانه زایمان است سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:

    مهم است که انرژی و سلامت خود را با تغذیه درست و متعادل و ورزش منظم حفظ کنید. به جای این که چیز جدیدی به برنامه خود اضافه یا کم کنید، برنامه غذایی و ورزشی را که از قبل داشته ‌اید، ادامه دهید.

    دریافت کافی کلسیم، پروتئین، آهن و فولیک اسید در این ماه نسبت به هر ماه دیگری ضروری‌تر بوده و در صورت نیاز دریافت مکمل ضروری است.

    در هفته سی و ششم بارداری جنین روزانه 30 گرم وزن اضافه می کند و ممکن است با نزدیک شدن به روز موعود، پایین آمدن او را به سمت لگن خود احساس کنید.

    حالا و در هفته 36 بارداری خود شما هم حدود 11 تا 14 کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید و وزنتان در هفته های آخر حاملگی دیگر اضافه نخواهد شد. با رشد کودک شما و تنگ شدن فضای اندام‌های داخلی ممکن است کمتر از چند هفته پیش احساس گرسنگی کنید. در این مرحله استفاده از غذاهای سبک‌تر در دفعات بیشتر مناسب خواهد بود. با پایین‌تر رفتن کودک شما و نزدیک شدن او به لگن ممکن است سوزش معده از بین رفته و تنفس هم برایتان راحت‌تر شود.

    اکنون زمانی است که فرزندتان به پائین لگن آمده که فشار لگنی و فوریت دفع ادراری را افزایش میدهد.اگر احساس کردید که کودکتان در حال افتادن است نگران نباشید برای اکثر زنان در هفته 36 بارداری این احساس طبیعی و بدون انقباض،درد و یا خونریزی جای نگرانی نیست. قله رحم در این هفته دقیقا به زیر استخوان جناق سینه می‌رسد. اگر اولین باری است که باردار شده‌اید ظرف چند هفته بعد سر کودک داخل حفره رحم شما قرار بگیرد. 

  • طرز تهیه سالاد الویه رولی
  • وزن جنین در هفته سی‌ و ششم بارداری هر روز زیاد می‌شود، تقریبا روزی 30 گرم. وزن او حدود 2622 گرم است و حدود 47.4 سانتی‌متر طول دارد. ناخنهای جنین در هفته 36 بارداری به قدری بلند شده که می‌تواند در همان رحم خودش را بخاراند. تنها اندامی که هنوز در هفته 36 بارداری کامل نشده شش های جنین است. در این صورت ممکن است فرزند شما در این هفته آماده به دنیا آمدن باشد.

    موهای کرک مانند او و همین‌طور ورنیکس (ماده نسبتا چربی که بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کرد) در حال ناپدید شدن هستند.

    جنین در 36 هفتگی همه این مواد را به همراه دیگر ترشحاتی که به درون مایع آمنیوتیک می‌ریزند، می‌بلعد و این مواد تا زمان تولد در شکم او باقی خواهند ماند. این مخلوط سیاه‌رنگ که مکونیوم نامیده می‌شود، اولین مدفوع کودک شما را تشکیل خواهد داد.

    در انتهای هفته سی ‌و ‌شش بارداری شما کامل شده است. به کودکانی که در بین هفته‌های سی و هفتم و چهل و دوم به دنیا بیایند کامل می‌گویند، به آن‌ها که قبل از 37 هفته به دنیا می‌آیند نارس و بعد از 42 هفته دیررس می‌گویند.

    معمولا سر جنین در هفته 36 بارداری به‌طرف پایین قرارگرفته است که برای یک زایمان راحت مناسب‌تر است.

    درصورتی‌که وضعیت کودک شما به این شکل نباشد پزشک یا ماما از شما خواهد خواست که در هفته آینده برای تغییر وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم برنامه‌ریزی کنید، برخی تمرینات ورزشی به این چرخش کمک خواهند کرد.

    به ندرت پیش می‌آید که پزشک یا ماما سعی کنند که با انجام حرکات آرام و نرم از روی شکم وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم را تغییر داده و سر او را به‌طرف پایین برگردانند.

    جفت جنین هم در این زمان نقش کمتری بر عهده دارد و با تولید هورمونهایی او را بیش از پیش از بدن شما مستقل می‌کند. او حالا یک جفت کلیه دارد که به خوبی کار می‌کنند و کبدش هم بخشی از مواد زائد را پالایش می‌کند. اما پادتنها هنوز از طریق جریان خون شما برای کودک تهیه می‌شود. این پادتنها او را از ابتلا به سیاه سرفه، سرخک و حتی سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند.

    اکثر افزایش وزن نوزادتان ازهفته 36  تا زایمانتان چربی قهواه ای است که لایه ای از چربی است که به فرزندتان کمک میکند تا بعد از زایمان دمای بدنش را تنظیم کند. با رسیدن به انتهای حاملگی تفاوت بین وزن و طول نوزادان تفاوت بیشتری میکند چون تفاوت مختصری با هم دارند. ژنتیک در تین بین نقش مهمی را دارد. حقایقی در مورد کودک شما در هفته 36 :

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری

    کودک شما در هفته 36 حدود 6 پوند خواهد داشت.

     بدن فرزند شما با پوشش نازکی از مو پوشیده شده است

    تصویر سونوگرافی جنین در هفته سی و ششم بارداری در ظاهر بسیار شبیه آن چیزی است که قرار است 4 هفته بعد و هنگام زایمان ببینید. صورت جنین تقریبا شبیه هنگام تولدش است. در هفته های باقی مانده جنین تقریبا هر هفته 250 گرم وزن اضافه خواهد کرد تا زمان تولد وزن مناسبی داشته باشد.

    1. بسیاری از زنان باردار سوزش معده را در این دوره تجربه می‌کنند که دلیل آن تغییرات فیزیکی و هورمونی است که در طول بارداری در بدن‌تان رخ می‌دهد. برای جلوگیری از آن از خوردن این مواد خودداری کنید:

      غذایهای تند و پر چرب

       شکلات

      مرکبات

       قهوه

    2. وعده‌های غذایی‌تان را زیاد و مقدار غذای هر وعده را کم انتخاب کنید.

    3. آهسته غذا بخورید و به خوبی آن را بجویید.

    3. هنگام غذا خوردن صاف بنشینید

    4. برای جلوگیری از نفخ معده، حداقل تا 2:30 بعد از غذا خوردن دراز نکشید.

    در صورتی که سیاهرگ‌های گشادی را روی پاهای خود مشاهده کردید، حتماً درخواست کمک کنید. روی هم گذاشتن پاها و سرپا بودن به مدت طولانی، برای این عارضه در هفته 36 بارداری بد است.

    با نزدیک‌تر شدن به پایان بارداری، خستگی بیشتر در شما نمایان می‌شود. اگر در روز 8 لیوان آب بنوشید، احساس خستگی کمتری خواهید داشت. البته باید سختی دستشویی رفتن‌های مکرر را به جان بخرید و در برابر وسوسه نوشیدن آب کمتر مقاومت کنید.

    وعده‌های غذایی زیاد با حجم کم را جایگزین وعده‌های سنگین غذایی کنید. غذاهای شیرین باعث افزایش قند خون و انرژی و قوای جسمانی در شما می‌شود اما بعدازاینکه تحلیل رفت، باعث تشدید احساس خستگی در شما خواهد شد.

    اگر در هفته سی و ششم بارداری درد زایمان به سراغتان آمد آرام باشید، در بیشتر موارد نوزاد مشکلی ندارد و سالم است. در حقیقت اگر در معرض خطر زایمان خطرناک باشید پزشک توصیه می کند در هفته سی و ششم زایمان کنید. در هفته سی و ششم بارداری، ریه های جنین در حال تکمیل شدن هستند. اما اگر تکمیل نشده باشند باید از دستگاه تنفس استفاده کنید. پزشک به بررسی فشار خون و مقدار اکسیژن نوزاد می پردازد. سپس نوزاد را یک یا دو روز در بیمارستان نگه می دارند تا بهتر شود.

    در هفته سی و هفتم بارداری مغز و سیستم تنفسی نی نی به رشد خود ادامه می دهند و ممکن است شما با ترشحات و انقباضات واژنی بیشتری برخورد نمایید.

    در این هفته در حقیقت وزن بدن شما تغییر دیگری نخواهد کرد و تنها جنین است که به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد. در طول چند هفته یا چند روز باقی مانده به زایمان، حدودا روزی 14 گرم به وزن جنین اضافه می‌شود. 

    در هفته 37 بارداری با پایین تر رفتن کودک شما و نزدیک شدن او به لگن همراه است و ممکن است سوزش معده از بین رفته و تنفس هم برایتان راحت تر شود. در صورتی که این اولین حاملگی شما باشد احتمال پایین تر رفتن کودک و نزدیک شدن او به لگن پیش از زمان زایمان بیشتر است. با این حال در صورتی که این اتفاق بیفتد شما فشار بیشتری بر قسمت پایینی شکم خود احساس خواهید کرد که در نتیجه راه رفتن و پیاده روی برایتان سخت و آزاردهنده خواهد شد.

    جنین شما کامل شده است و از این به بعد قادر خواهد بود که به زندگی در خارج رحم ادامه دهد. جنین‌هایی که قبل از 37 هفتگی به دنیا بیایند نارس و به آنهایی که بعد از 42 هفته به دنیا بیایند دیررس می‌گویند. وزن جنین شما کمی بیشتر از 2859 گرم است و از سر تا پاشنه پا حدود 48.6 سانتی متر طول دارد. در ادامه شاید وزن بدن شما تغییری نکند و فقط به وزن جنین اضافه شود. در طول چند هفته یا چند روز باقی مانده تا زایمان حدود روزی 14 گرم به وزن جنین اضافه میشود. در برخی حالتها ممکن است مقداری از مایع آمنیوتیک به وسیله بافتهای بدنتان جذب شود و حجم مایع آمنیوتیک اطراف جنین کمی کاهش پیدا کند. این باعث می‌شود تصور کنید فرزندتان کمتر حرکت می‌کند اما او همچنان به همان اندازه فعال است. با افزایش حجم رحم، نور بیشتری وارد آن می‌شود و جنین در واکنش به آن چشمانش را باز می‌کند.

    موی سر بسیاری از نوزادان در هنگام تولد کامل است و طول موهای آنها ممکن است بین 1.2 تا 3.8 سانتی متر باشد. اگر رنگ موی کودک شما با خود شما یکسان نیست تعجب نکنید. برخی نوزادان هم تنها کمی موی کرک مانند دارند. در هفته سی و هفت بارداری تحریک سینه‌های شما بر اثر هورمون‌های مربوط به جفت جنین برای تولید شیر باعث برجسته شدن پستان‌های کودک هم می‌شود اما پس از تولد آنها به حالت اولیه بازمی‌گردند.

    نوزاد شما در هفته 37 بارداری چشم‌هایش را باز و بسته می‌کند و گرفتن اشیا را هم در کنارش تمرین می‌کند. با این حال مهمترین تمرینی‌ که انجام می‌دهد تمرین تنفس است او باید بتواند با ورود به دنیای جدید خودش را با این دنیا تطبیق دهد. حقایقی در مورد جنین در این هفته:

    گاهی اوقات پزشک یا ماما از شما درباره نحوه بررسی رشد جنین درون شکمتان سوال می‌کند. یک شاخص سلامت جنین اندازه گیری مایع آمنیوتیک است. این کار می‌تواند بخشی از تست مشخصات بیوفیزیکی باشد که شامل تماشای تمام حرکات مختلف جنین است. در این تصویر، سونوگرافیست عمیق‌ترین قسمت مایع آمنیوتیک را در چهار ناحیه رحم اندازه گیری می‌کند.

    حدود 2 الی 3 هفته قبل از زایمان و از همین هفته سی و هفتم، یک روز صبح که شما از خواب برمی‌خیزید، متوجه خواهید شد که بچه شما بیش از حد پایین آمده و این نشان می‌دهد که او آماده تولد است. این وضعیت قرارگیری، “آنگاژمان” نامیده می‌شود. با این چرخش بچه برای قرارگیری در مرحله تولد به قسمت فوقانی شکم فشار می‌آورد. این موقعیت در نتیجه نازک شدن دیواره رحم و کشیدگی زیاد آن به منظور سهولت در حرکت به سمت دهانه رحم است البته این وضعیت برای تمامی مادران رخ نمی‌دهد به ویژه مادرانی که قبلا سابقه زایمان داشته‌اند اما این تغییر ظاهری به وضوح در شما دیده می‌شود و توجه دیگران به این تغییر ظاهری جلب خواهد شد. سهولت در تنفس یکی از نتایج خوب این وضعیت و تکرر ادرار یکی دیگر از عواقب سخت آن است زیرا سر بچه به مثانه فشار می‌آورد.

    بهداشت را در هفته 37  بیشتر رعایت کنید. شما به زمان زایمان نزدیک‌تر می شوید و این مسئله هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چه زایمان طبیعی داشته باشید چه سزارین به هر حال عفونت‌ها برای شما دردسرساز می‌شود از عفونت‌های دستگاهی تناسلی گرفته تا بیمارهای دیگر غفلت نکنید. اگر پیش از زایمان احساس کردید که با عفونتی رو به رو هستید حتما برای معالجه زودتر اقدام کنید.

    از همین هفته سی و هفتم بارداری باید به فکر تغذیه در دوران شیردهی باشید. بهترین راه افزایش مقدار کالری مصرفی در طول دوره شیردهی، اضافه کردن مواد مغذی مانند شیر و ماست بدون چربی، گوشت قرمز، ماهی، مرغ و ماکیان، و تخم مرغ و غلات کامل به برنامه غذایی است. برخی از مواردی که شامل 200 کالری اضافه بر رژیم غذایی معمول هستند عبارتند از یک کاسه غلات صبحانه با شیر، یک تخم مرغ املت شده همراه با یک تکه نان برشته شده، یک تکه مرغ و مقداری شیر است. یادتان باشد هنگامی که به فرزند خود شیر می‌دهید بدنتان در مقایشه با زمان حاملگی به ویتامین و مواد معدنی بیشتری از جمله ویتامین A، C، E و اسید فولیک، کروم، کلسیم، مس، ید، منگنز، سلنیوم و روی نیاز دارد. بدن شما ویتامین‌ها و مواد معدنی را در ابتدا به جنین اختصاص میدهد. بنابراین چناچه به اندازه کافی مواد مغذی به بدن شما و جنین نرسد بدنتان از مواد مغذی ذخیره شده برای تولید شیر استفاده می‌کند و خودتان دچار کمبود می‌شوید.

    هفته 37 بارداری بهترین زمان برای داشتن علائم زایمان است. علائم مختلف درد زایمان به دو دسته تقسیم می شوند: علائمی که به معنی نزدیکی زایمان است و علائمی که به معنی اتفاق افتادن زایمان در حال حاضر است.

    اگر این نشانه ها را در هفته 37 بارداری ببینید زایمان نزدیک خواهد بود:

    ممکن است کمی مخاط غلیظ در لباس زیر خود ببینید. این مخاط پوشش دهانه رحم است که از دهانه رحم محافظت می کند. همانطور که دهانه رحم شما گشاد میشود، مخاط دهانه رحم آزاد می شود تا راه را برای نوزاد فراهم کند. مخاط دهانه رحم ممکن است حاوی خون رقیقی باشد.

    بعضی از زنان قسم می خورند قبل از شروع درد زایمان، حالت تهوع دارند. بنابراین، در هفته 37 بارداری، تهوع به این معنی است که نوزاد به زودی می آید.

    در هفته 37 بارداری، اسهال فقط می تواند اسهال باشد یا به معنی درد زودرس زایمان باشد. به همین دلیل است که با تغییر هورمون ها برای آمادگی برای زایمان، تحریک روده نیز دیده می شود.

    در زیر علائم جدی تر زایمان ذکر شده است – در صورت وجود مشکلات زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

    اگر احساس می کنید ترشحات آب وجود دارد به معنی نشت مایع آمنیوتیک است. اکثر زنان 12 ساعت پس از پارگی کیسه آب، زایمان می کنند.

    اگر انقباضات تکرار شود و بیشتر و بیشتر شوند، نزدیک زمان زایمان هستید. همانطور که رحم منقبض می شود، دهانه رحم باز می شود تا جنین بتواند از کانال زایمان عبور کند. اگر اولین بارداری شما باشد، ممکن است چند ساعت انقباضات منظم داشته باشید ، در این هنگام انقباضات واقعا دردناک خواهد بود و به همه توجه شما نیاز دارد. 

    گاهی اوقات جنین به شکلی قرار گرفته است که فشار زیادی روی ستون فقرات مادر وارد می کند. اگر درد پشتی دائمی باشد به طوری که شدیدتر از آنچه تا کنون در حاملگی داشته اید باشد، یا درد از شکم به پشت انتقال یابد، می تواند به معنی رسیدن زمان زایمان باشد.

    ممکن است تا کنون و در هفته سی و هفتم بارداری متوجه علائم پیش از درد زایمان شده باشید. این امر شاید به دلیل تغییرات و انقباضهایی در واژن ایجاد و منجر به ورود جنین به ناحیه لگن خاصره و گاه نیز باعث اسهال شود. همچنین در این زمان اغلب پیش می آید که لکه های خونی به رنگ قهوه ای ببینید. درد اولیه اغلب 5 تا 12 ساعت طول میکشد و به باز شدن دهانه رحم تا 4 سانتی متر کمک میکند و نیز دهانه آن را نازک میکند. تا رحم مانند استوانه ضخیمی به نظر برسد. که به گلدانی ظریف ختم میشود. بهترین کاری که در این هنگام میتوانید برای خودتان انجام دهید کم خوردن و استراحت کردن روی دست چپ است.

    در هفته سی و هشتم بارداری جنین شما پنجه های قوی دارد و به زودی آن را بر روی صورت و دستهای فرد دیگر امتحان می کند! به هر حال آنچه که مهم است مواظب پره اکلامپسی و یا همان مسمومیت در بارداری باشید.

    اگر احساس می‌کنید چیزی مثل رعد و برق در پاهایتان در جریان است و مدام بالا و پایین می‌رود نگران نباشید، در هفته 38 بارداری نوزاد احتمالا در لگن پایین آمده است و این به آن معناست که او در حال آماده شدن برای خروج است. در هفته 38 بارداری انقباض‌هایی که در فواصل منظم ایجاد می‌شود، قویتر شده که نشان دهنده آن است اتفاق بزرگی درحال وقوع است. 

    38 هفته حاملگی را پشت سر گذاشتید و حس شیرین و به یاد ماندنی مادر شدن را تجربه کرده اید. کودک شما بعد از این هفته اگر به دنیا بیاید  قابلیت حیات مستقل بدون استفاده از دستگاهه و مراقبت های ویژه را داراست.

    با نزدیک شدن به زایمان ممکن است متوجه افزایش ترشحات واژینال شوید. این قضیه خیلی طبیعی است و دچار مشکل نمیشوید. اگر دچار بوی بد یا رنگ بد شدید یا خارش وسوزش یا تب را تجربه کردید، به دنبال مشاوره پزشکی باشید. با افتادن فرزندتان به داخل لگن ممکن است بتوانید تنفس راحت تری بکنید.

    جنین شما در هفته 38 بارداری حسابی چاق شده است! او 3083 گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند) و طول بدن او نیز بین 49.8 سانتی متر است. او می‌تواند خیلی محکم چنگ بیندازد که این را هم به زودی می‌توانید با انگشت خود امتحان کنید! اندام‌های او کاملا رشد کرده و در مکان نهایی خود قرار دارند. ولی ریه‌ها و مغز او هرچند به اندازه‌ای رشد کرده‌اند که بتوانند فعالیت کنند اما تا زمان تولد و مدتی پس از آن نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. جنین در هفته سی و هشتم بارداری به اندازه‌ای بزرگ شده است که زانوها و آرنج‌هایش مدام خم می‌شود یا به هم می‌پیچد. با این حال همچنان می‌جنبد و به شما ضربه می‌زند. از این رو باید از حرکات او آگاه باشید. ضربان قلب او در طول درد زایمان و نیز زایمان بین 120 تا 160 بار در دقیقه است. همچنین ممکن است حالا بیش از هر زمان دیگری متوجه سکسکه‌های او بر اثر فرو بردن مایع آمنیوتیک که هنگام نفس کشیدن رخ می‌دهد، شده باشید. در این زمان همسرتان می‌تواند به راحتی حرکت لباس شما را ببیند. ریه‌های کودک حالا به طور کامل رشد کرده است.

    طول بند ناف جنین بین 30 تا 100 سانتیمتر است که رایجترین اندازه در حدود 50 سانتیمتر است. بند ناف شبیه سیم تلفن سفید رنگ، مرطوب و تاب خورده است که رابط کودک و جفت او به شمار می‌آید.

    فرزندتان تا هفته 38 بارداری  افزایش وزن قابل توجهی داشته است.از این لحظه به بعد افزایش وزن او آهسته است یا حتی متوقف میشود. درحالی که رشد او نهایی شده، اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه یابد.  در هنگام تولد، سر نوزاد شما همان اندازه باسن، شکم و شانه هاست و در طی چند هفته اول پس از تولد شکل سر تغییر می کند.

    در طی هفته‌ های آخر بارداری، جنین شما جای کمتری برای تحرک دارد. چند هفته پیش از این او ممکن بود لگد زده یا بچرخد اما حالا او فضای کافی برای این کار را ندارد زیرا رشد کرده و کمتر امکان جابه‌جایی دارد. اما اگر جنبش جنین بیش از حد کم باشد شاید لازم باشد با سونوگرافی بررسی لازم انجام شود. در سونوگرافی هفته سی و هشت بارداری ضربان قلب جنین بررسی میشود تا اطمینان حاصل شود در محدوده طبیعی قرار دارد.

    ممکن است دردهایی را در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که آن دردها نشانه قرارگیری سر کودک به لگن یا حرکت او بر روی عضلات کف لگن باشد.

    اگر دچار اضطراب و نگرانی هستید، باید بدانید که این مسئله بر روند زایمان شما تاثیرگذار خواهد بود. سعی کنید آرام باشید و در تمرین‌های منظم، تمرکز خود را به دست آورید. جهت آرام بخشی عضلاتتان را آرام سازی کنید. از بخشی از سر یا پا شروع کنید و تک تک عضلات را یک به یک شل کنید. می‌توانید از همسرتان بخواهید پشت و شانه‌هایتان را ماساژ دهد. بعد دست‌ها و پاهایتان را ماساژ دهد زیرا ماساژ عضلات سبب ترشح اندروفین می‌شود که سرخوشی شما را همراه خواهد داشت. 

    افسردگی حالت روحی است که برخی از بانوان باردار  در هفته 38 بارداری را گرفتار خودش می‌کند. درصورتی که احساس می‌کنید حال و حوصله برای انجام دادن هیچ کاری ندارید برای درمان این مشکل زودتر اقدام کنید با ورود نوزادتان بی حوصلگی روحی دردساز می شود

    بهترین روش برای افزایش میزان جذب کالری در زمان شیردهی استفاده از مواد غذایی مغذی مانند شیر بدون چربی، ماست، گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی، تخم مرغ و حبوبات است. 200 کیلوکالری اضافی در یک ساندویچ کباب ترکی با نان گندم، یک کاسه برشتوک یا غلات با شیر، تخم مرغ به همراه تکه‌های نان گندم و جوجه کباب وجود دارد. حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات نیز نقش عمده‌ای در تامین کالری مورد نیاز شما و نوزاد خواهند داشت. اگر رژیم غذایی شما به حد کافی غنی نیست، به پزشک مراجعه کنید تا ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A،E،C، اسیدفولیک، ویتامین B1 و B12 ، کلسیم، مس، قلع، منگنز، ید، بیوتین، سلنیوم و سایر مواد معدنی و مکمل‌های غذایی را برایتان تجویز کند.

    در هفته سی و نهم بارداری مراحل رشد جنین به طور کامل طی شده است و دیگر باید آماده خوش آمد گویی او به این جهان باشید. در صورتی که کیسه آب شما پاره شد و یا دردهای زایمان داشتید به پزشک خود و یا بیمارستان مراجعه نمایید.

    کودک شما آماده است تا به دنیا قدم بگذارد! در هفته 39 بارداری زایمان نزدیک است و این روزهای باقیمانده آخر ممکن است به سرعت طی شوند یا به کندی بگذرند. از الان احتمالا به میزان پیش رونده ای احساس ناخوشی دارید چون رحم سنگینر از همیشه است و محتویاتش را همه جا باید حمل کنید. اما نگران نباشید حالا دیگر میتوانید خوشحال باشید که خیلی زود این مسائل برطرف میشود و شما کوچولویتان را در آغوش خواهید کشید. 

    نوزاد به ساختن یک لایه چربی به منظور کنترل دمای بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اکنون حدود 60 سانتی متر طول و 3150 گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند). اندامهای بدن جنین شما در هفته سی و نهم بارداری کاملا رشد کرده و در محل نهایی خود قرار گرفته اند و با شکل گرفتن یک لایه جدید از پوست زیر لایه خارجی فعلی به تدریج پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود.

    حالا در هفته 39 بارداری اجزای صورت جنین حسابی شکل گرفته است و بهتر از گذشته به نظر میرسد. همچنین چشمانش باز است و گوشهایش با فاصله از سرش قرار گرفته اند. ممکن است سرش پر از مو باشد اما اگر رنگ عجیب و غریبی داشت جا نخورید، بسیاری از زوجهای مو بور فرزندانی با موهای مشکی هستند و به عکس. بدن جنین در هفته سی و نه بارداری به قدری کامل شده که میتواند از مغزش فرمان بگیرد و برخلاف هفته های اول حاملگی که سرش به اندازه بقیه بدنش بود، حالا حدود یک چهارم بدنش را تشکیل میدهد. یک واقعیت دیگر این است که حالا اندازه دور سر و دور شکم او با هم مساوی است. به همین دلیل است که پوشیدن و درآوردن لباس نوزاد از سر نوزاد دشوار است.

    خوشبختانه مهم نیست ابعاد جنین چقدر باشد، زیرا سر او هنگام تولد و عبور از مجرای تولد شکل میگیرد. این امر ممکن است سرش را کمی به شکل مخروط درآورد و پس از به دنیا آمدن کمی خنده دار به نظر برسد. اما مشکلی نیست، زیرا حدود 24 ساعت پس از تولد سرش به حالت عادی برمی‌گردد.

    شکم جنین در هفته 39 بارداری  بزرگ و گرد شده. فرزند شما در لحظات آخر زندگی شکمی می‌باشد. او در اثر افزایش قد و وزن، فضایی برای تکان خوردن ندارد. شاید او اکنون دیگر به حالت پیش از تولد قرار گرفته باشد. مغز جزء آخرین اعضا است که به رشد کامل می‌رسد اما این عضو هم به زودی تکمیل شده و نورون‌های آن شروع به فعالیت می‌کنند. حقایقی در مورد جنین در این هفته:

    سونوگرافی هفته سی و نهم بارداری سه چهارم چهره جنین را نشان میدهد و شما میتوانید مژه های او را به راحتی ببینید. پزشک شما ممکن است بخواهد موقعیت دقیقت جنین را با سونوگرافی مشخص کنید و آمادگی شما را برای زایمان و چرخیدن سر جنین رو به پایین را بررسی کند.

    در صورت مشاهده علائم زایمانی سریعا به مراکز زایمان مراجعه کنید.

    ممکن است دردهایی را در هفته 39 بارداری در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که آن دردها نشانه قرارگیری سر کودک به لگن یا حرکت او بر روی عضلات کف لگن باشد.

    در هفته پایانی بارداری جنین شما به اندازه یک کدو تنبل کوچک است، اگر هنوز باردار هستید نگران نباشید این مسئله کاملاً طبیعی است و به زمان در نظر گرفته شده بعنوان روز اول بارداری شما مربوط می شود.

    شما این سفر 9 ماهه را به پایان برده‌اید و هر لحظه ممکن است زایمان کنید و نوزاد کوچکتان را در بغل بگیرید. حالا دیگر حتما برای ورود کوچولویتان به دنیای بیرون آماده‌اید.

    این هفته ممکن است به لحاظ ذهنی تنش زیادی داشته باشید اما کاملا طبیعی است.

    تخمین اندازه متوسط جنین در هفته چهلم خیلی سخت است اما یک نوزاد به طور متوسط حدود 3500 گرم وزن و حدود 51.2 سانتی متر طول دارد. هر روز که می‌گذرد کودک شما کمی بزرگتر می‌شود، ناخن‌ها و موهای او هم به رشد خود ادامه می‌دهند. هنوز هم استخوان‌های جمجمه او قدری از هم جدا هستند و این به آن خاطر است که جمجمه بتواند کمی فشرده‌تر شده و به راحتی از مجرای زایمان عبور کند. تا حدود یک سال پس از تولد هم برخی نقاط نرم که ملاج یا فونتانل نامیده می‌شوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

    جنین حالا چاق و فربه شده است. 15 درصد بدن او را چربی تشکیل می‌دهد که باعث تنظیم دمای بدنش میشود. همچنین بیشتر موهای بدن جنین ناپدید شده اما همچنان لایه نازکی از ماده سفید و چسبناک روی تنش وجود دارد.

    بر اثر تجزیه سلولهای قرمز خونی در بدن جنین ماده ای به نام بیلی روبین تولید می‌شود که همراه با دیگر مواد زاید از طریق جفت جنین به بدن شما منتقل میشود. پس از به دنیا آمدن نوزاد و قطع کردن بند ناف او مجبور است خودش به دفع این مواد اقدام کند. در این حالت انباشته شدن مقدار زیادی بیلی روبین تولید شده در بدن کودک باعث ابتلای او به زردی میشود که تا چند روز پس از تولد ادامه خواهد داشت. علائم سنتی زردی عبارتند از زرد شدن اندک پوست و سفیدی چشمها. در این مورد اغلب جای نگرانی نیست و قرار گرفتن در معرض نور به تدریج او را به حالت عادی برمیگرداند. در هفته چهلم بارداری فرزندتان صدای شما را بهتر از هر کس دیگری تشخیص می‌‍دهد.

    برای اطمینان از سلامت جنین، صدای قلبش کنترل می شود و اگر هوا به او نرسد، به کمک صدای قلب می توان آن را تشخیص داد. معمولا تعداد ضربان قلب جنین در حدود 120 تا 160 ضربه در دقیقه است. صدای قلب جنین معمولا هر نیم ساعت یک بار کنترل می شود. امکان دارد صدای قلب جنین کمتر و یا بیشتر از حالت طبیعی شود که علت آن کاهش خون رسانی از طریق جفت به جنین است. در این شرایط ماما یا پزشک علت را جستجو می کند و تا بهبود صدای قلب جنین به شما توصیه می کند به پهلوی چپ بخوابید و با ماسک اکسیژن نفس بکشید.

    در هفته 40 بارداری سر کودک در موقعیتی قرار گرفته است تا بتواند از مجرای زایمان عبور کند. رحم شما به تدریج طی هفته 40 و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌و باز می‌شود. اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت 5 دقیقه یکبار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا بار خود را بر زمین بگذارید. بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده باید هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید. 

    سونوگرافی در هفته چهلم بارداری برای تعیین میزان وزن نوزاد انجام میشود. این تصویر مقطعی از شکم کودک را مشخص میکند و میتوان مشخص کرد وزن دقیق نوزاد با توجه به جنسیتش چقدر است.

    دردهای کمری :به علت نزول جنین طبیعی میباشد.

    درصورت کاهش حرکات جنین و یا شرع علامت زایمانی در هفته 40 بارداری به پزشک مراجعه کنید.

    ممکن است کنجکاو باشید استفاده از روش های طبیعی برای القای درد زایمان چگونه است. توصیه می کنیم پیاده روی طولانی و رابطه جنسی را امتحان کنید. اگر می خواهید طب سوزنی را امتحان کنید، این روش نیز امن است. با این حال، از مکمل های گیاهی و یا روغن کرچک استفاده نکنید، زیرا روش های ناامنی هستند. ممکن است شنیده باشید تحریک نوک پستان می تواند درد زایمان را تحریک کند. این روش باعث تحریک می شود، اما پزشکان امتحان کردن آن را توصیه نمی کنند. در واقع، تحریک نوک پستان می تواند موجب انقباضات بیش از حد قوی شود و سلامت جنین را در معرض خطر قرار دهد. 

    اکنون که به تاریخ مورد نظر خود رسیده اید، پزشک با شما درباره القاء درد زایمان صحبت می کند. اگر جنین کاملا سالم باشد و هیچ عارضه ای نداشته باشد، از القاء استفاده نمی شود. 

    یکی از اتفاقاتی که مادر نگران آن است پاره شدن کیسه آمونیاک پیش از موعد زایمان است. آرام باشید زیرا بیشتر خانم ها این مشکل را تجربه می کنند و حتی اگر کیسه آب پاره شود، احتمال خروج مایع از آن خیلی کم است و به صورت خیلی آهسته چکه می کند.  در این حالت دستمال کاغذی قرار دهید تا مایع لباس های شما را خیس نکند و محل را تمیز نگه دارید. کیسه آب معمولا پس از انقباض پاره می شود اما گاهی پیش از شروع درد زایمان نیز پاره میشود. در برخی خانم ها نیز کیسه آب تا زمانی که درد زایمان شروع نشده است پاره نمی شود. اگر کیسه آب پیش از شروع درد پاره شود، پزشک بیست و چهار ساعت منتظر می ماند تا درد زایمان شروع شود. اگر انقباضات به خودی خود شروع نشوند پزشک از روش های تحریک کردن استفاده می کند. مایع آمونیاک بی بو و بی رنگ است ولی اگر رنگ آن سبز یا قهوه ای بود با پزشک تماس بگیرید. این مسئله در حالتی که مدفوع جنین وارد مایع شده باشد اتفاق میفتد و به معنی تحت فشار بودن جنین است. 

    در خصوص عواملی که زایمان را دشوار می کنند می توان به خوردن غذاهای شور و نشستن در جاهای خیلی سرد در زمان بارداری اشاره کرد. هم چنین پرخوری در دوران بارداری باعث بزرگ شدن جنین شده و زایمان را سخت میکند. 

    بیشتر بخوانید:

    باسلام از مطالب كه توضيع داده شده بود. و خيلى كامل و روشن گفته شد راضى و خرسند هستم و از صميم قلب تشكر ميكنم. پا برجا باشيد و سلامت. ممنون.

    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری
    علت فشار خون پایین در ماه آخر بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *