علت ضعف عضلاني ساق پا

دوره مقدماتی php
علت ضعف عضلاني ساق پا
علت ضعف عضلاني ساق پا

ضعف عضلانی بسیار رایج است. به‌عنوان‌مثال پس از تمرین شدید، عضلات شما ضعیف می‌شوند اما بعد از استراحت بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، اگر شما از ضعف عضلانی مداوم رنج می‌برید، نشانه‌ای از مشکل است. برای درمان ضعف عضلانی با دکتر نیم همراه باشید.

به‌غیراز ضعف ماهیچه‌ها، شما همچنین ممکن است علائمی مانند احساس سوزش در یک قسمت خاص بدن، از دست دادن هماهنگی در عضلات، اسپاسم عضلانی و درد عضلانی داشته باشید.

مشکل ضعف عضلانی مداوم معمولاً نشانه‌ای از مشکلاتی درون بدن شما است که سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

برخی از این مشکلات عبارت‌اند: سندرم خستگی مزمن، دیستروفی عضلانی، هیپوتونیا، نوریپاتی محیطی، بیماری گریوز، کم‌کاری تیروئید، هیپرکلسمی، تب روماتیسمی و غیره باشد.

برای درمان ضعف عضلانی (ماهیچه‌ای) در ادامه برای شما چند روش خانگی و گیاهی آورده‌ایم. با ما همراه باشید.علت ضعف عضلاني ساق پا

 

دوره مقدماتی php

 

لیست مطالب :

لذت بردن از حمام نمک اپسوم یک‌بار در هفته به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند.

نمک اپسم غنی از منیزیم است. همچنین به افزایش سطح منیزیم در بدن شما کمک می‌کند که برای درست کار کردن ماهیچه‌های شما ضروری است.

منیزیم موجود در نمک اپسوم همچنین باعث می‌شود که ماهیچه‌ها استراحت کنند و بهبود پیدا کنند، درواقع اسپاسم و گرفتگی منظم ماهیچه‌ها از علائم کمبود منیزیم است.

اگر شما فکر می‌کنید که هنگام دچار شدن به ضعف عضلانی نباید ورزش کنید، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوید.

تمرینات ملایم یک کمک ضروری برای ساخت ماهیچه‌هایی قوی است و همچنین باعث بهبود جریان خون می‌شود.

یکی از بهترین ورزش‌هایی که شما می‌توانید به‌صورت روزانه برای بهبود ضعف عضلانی انجام دهید پیاده‌روی است. 5 بار در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش پیاده‌روی انجام دهید. اگر برای شما پیاده‌روی سخت است، از پزشک خانوادگی خود بخواهید حرکات ورزشی جایگزین برای شما تجویز کند.

ماساژ با روغن منظم کمک می‌کند به افزایش جریان خون در سطح پوست شما، که سبب آزاد شدن ماهیچه‌ها و رسیدن مواد مغذی به ماهیچه‌ها می‌شود.

رسیدن مواد مغذی به ماهیچه‌ها سبب قوی‌تر شدن آن‌ها می‌شود به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند.

کمبود آب یکی از علل اصلی ضعف عضلانی است. افزایش سطح آب بدن به‌آسانی به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند.

توجه: اگر شما مشکل کلیه دارید حتماً قبل از افزایش مصرف آب با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

ویتامین D قطعاً با مشکل ضعف عضلانی مرتبط است، پس ضروری است که ویتامین D موردنیاز بدن شما تأمین شود. افزایش ویتامین D یک روش راحت برای درمان ضعف عضلانی است.

ویتامین D همچنین به تنظیم کلسیم بدن کمک می‌کند که برای داشتن ماهیچه‌هایی سالم مهم است.

برای حفظ عضلات قوی و جلوگیری از ضعف عضلانی ملاس یک روش مؤثر برای درمان ضعف عضلانی است.

مواد غذایی زیادی در ملاس سیاه وجود دارد که به حفظ ماهیچه‌های شما کمک می‌کند به‌عنوان‌مثال کلسیم و پتاسیم دو نمونه از این مواد می‌باشد. کلسیم به شما کمک می‌کند که انرژی ماهیچه‌های خود را حفظ کنید و پتاسیم نیز در حفظ تعادل الکترولیتی بدن کمک می‌کند.

هنگامی‌که از ضعف عضلانی رنج می‌برید، روزانه چند عدد موز بخورید، به‌عنوان منبع غنی از پتاسیم به حفظ ماهیچه‌های قوی کمک می‌کند.

درواقع کمبود پتاسیم با ضعف عضلانی، خستگی و گرفتگی‌های عضلانی که به‌صورت منظم رخ می‌دهد مرتبط است.

شیر غنی از مواد مغذی است و بهترین منبع ویتامین B است که برای سلامتی عضلات حیاتی است و به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند. همچنین منبع خوبی از کلسیم است که ماهیچه‌های شما را قوی نگه می‌دارد.

علاوه بر این، به هیدراته نگه‌داشتن بدن شما کمک می‌کند.

قبل از انجام ورزش حتماً حرکات کششی را برای گرم کردن ماهیچه‌های خود انجام دهید.

همچنین پس از اتمام تمرینات نیز حرکات کششی انجام دهید.

حداقل 6 تا 8 ساعت بخوابید.

قبل از رفتن به رختخواب و بعد از تمرین دوش گرم بگیرید.

از سیگار کشید، مصرف کافئین، الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر اجتناب کنید.

از قرار گرفتن به مدت طولانی در برابر نور خورشید اجتناب کنید.

غذاهای بیشتری که ویتامین B دارند برای ساخت عضلات قوی مصرف کنید.

از خوردن غذاهایی که چربی اشباع‌شده دارند خودداری کنید.

 

نظر

علت ضعف عضلاني ساق پا

وبسایت

مطالب خیلی مفید بود… عالی

خواهش می کنم خوشحالیم که توانستید مطلبی بنویسیم که بتونه به شما کمک کنه ?

با دلگرم همراه باشید تا از دلایل ضعف رفتن دست ها و پا ها با خبر شوید.

علت ضعف عضلاني ساق پا

سندروم ضعف پاها باعث ایجاد احساس ناراحتی و گزگز پا در ساق پا ها میشود.

به همین دلیل برای آرام شدن پاها شما مجبور به تکان دادن پاهایتان هستید. ضعف رفتن ساق پا زمان استراحت ودرپایان روز اتفاق می افتد.اگر علائم این عارضه خفیف باشد هیچ گونه درمانی نیاز ندارد اگر این شرایط باعث ایجاد ناراحتی درفرد شوند بوسیله مصرف دارو می توانید علائم را کاهش دهید و علت ضعف رفتن ساق پا را رفع میکند .

ضعف پاها و بیماری حرکتی یک اختلال عصبی حرکتی شایع است که در ردیف «اختلالات خواب» طبقه‌بندی می‌شود؛ زیرا سبب اختلال در خواب شبانه می‌شود و اگر شما به این بیماری دچار باشید، وقتی نشسته یا دراز کشیده‌اید، شدیداً و مدام در پاهایتان احساس ضعف و ناراحتی می‌کنید و می‌خواهید بلند شوید، راه بروید و پاهایتان را ماساژ دهید.

همچنین فقر آهن همیشه عامل کم خونی ( آنمی) نیست و آنمی علل گوناگونی دارد، برخی بیماران بی آنکه آنمی داشته باشند، دچار فقر آهن هستند و ذخایر آهن بدن شما به میزان کافی نیست، اگر تا به حال خونریزی معده یا روده داشته‌اید، خونریزی‌های ماهانه شما زیاد است یا مکرر خون اهدا کرده‌اید، ممکن است فقر آهن داشته باشید که می‌تواند به عنوان یک عامل زمینه‌ای این سندرم را ایجاد کرده باشد.

همچنین در مورد نارسایی کلیه باید تاکید کرد که اگر کارکرد کلیه شما به هر دلیلی مختل شده باشد، به احتمال زیاد فقر آهن و آنمی دارید، زیرا عملکرد ناقص کلیه سبب کاهش میزان ذخایر آهن در خون می‌شود و این نقصان در کنار تغییرات دیگر مواد شیمیایی در بدن هم می‌تواند این مشکل عصبی حرکتی را به وجود آورد. پس می‌بینید که سندرم پاهای بی‌قرار همیشه تنها یک بیماری نیست؛ بلکه می‌تواند هشداری باشد از وجود اختلالی در کارکرد سایر اعضای بدن.

فیبرومیالژیا عارضه‌ای است که درد اسکلتی ـ عضلانی منتشر در سراسر بدن ویژگی بارز آن به شمار می‌رود که با خستگی مزمن و اختلالات خواب، حافظه و مسائل روانی و تغییر خلق و خو نیز همراه است. پژوهشگران بر این باورند که فیبرومیالژیا از طریق تأثیرگذاری بر فرایند پردازش سیگنال‌های درد توسط مغز، احساس بدن درد را تقویت می‌کند.

علائم سندرم خستگی مزمن گاهی اوقات پس از ضربه (تروما) فیزیکی، جراحی، عفونت یا فشار روانی قابل ملاحظه شروع می‌شود؛ و در باقی موارد، علائم بتدریج و به مرور زمان بدون بروز هیچ گونه رخداد تحریک کننده‌ی مشخصی روی هم انباشته می‌شود. درصد شیوع فیبرومیالژیا در زنان بسیار بیشتر از مردان است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از سردردهای تنشی، اختلال‌های مفصل گیجگاهی (TMJ)، سندرم روده تحریک‌پذیر، اضطراب و افسردگی نیز رنج می‌برند.

دراکثرموارد دلایل ضعف ماهیچه های پا نامشخص است که به آنها موارد ناشناخته یا اولیه گفته میشود این عارضه معمولا در افراد جوان زیر 45 سال رخ میدهد وعلائم آن بعداز سالها به آرامی شدید تر میشود.

دلیل آن هم ممکن است ازبین رفتن یا کمبود یک ماده شیمیایی درمغزبه نام دوپامین باشد.اما مشخص نیست که چرا این اتفاق رخ میدهد.درمواردی هم ممکن است ضعف پاها ارثی باشد وافراد دیگر درخانواده به آن دچار باشند.

علائم سندروم ضعف پا میتواندبر اثر پیشرفت شرایط دیگری که شامل موارد زیر است رخ دهد.

1- بارداری

دربین 5 خانم باردار یک نفر دچار ضعف پا میشود(مخصوصا درماه ها ی آخر با رداری)وعلائم آن بعدا ز بدنیا آمدن نوزاد رخ میدهد

2- کمبود آهن

که باعث ایجاد کم خونی میشود اگر این عامل باعث ضعف پاها شود میتوانید با مصرف قرص های آهن آنرا درمان کنید

3- ممکن است براثر مصرف بعضی ازداروها ضعف درپاها ایجادشود

مانند داروهای ضدافسردگی،آنتی هیستامین،داروی دوپامین،داروهای کلسیوم ساز،فنیتوئین یا استروئید

4- علائم بیماری هایی مانند اختلالات کلیوی،بیمای پارکینسون،دیابت ،کم کاری غده تیروئید

پزشک بوسیله علائمی که دربدن ایجادمیشود میتواند بروز این سندروم را تشخیص دهد.تست خاصی برای تشخیص این عارضه وجود ندارد.اما درصورتی که علائم ثانویه مانند فقر آهن یا اختلال کلیوی باعث ضعف پا شود پزشک انجام تست هایی مانند آزمایش خون را به بیمار توصیه میکند.

ضعف پاها در هر سنی رخ می‌دهد

مسعود امامی متخصص طب توانبخشی در این زمینه در مورد ضعف پاها اظهار کرد: با راه رفتن و ماساژ پاها ضعف و خستگی پاها به طور موقت برای چند دقیقه‌ای از بین خواهد رفت، اما همیشگی نیست و این سندرم می‌تواند در هر سنی بروز کند و با افزایش سن بدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند برخی از بیماران قبل از 18 سالگی با چنین شکایت‌هایی به پزشک مراجعه می‌کنند، افزود: با وجودی که پاهای بی‌قرار و آزار دهنده به آسیب‌های جدی دیگری منجر می‌شوند و به شکل یک بیماری مزمن فرد را آزار می‌دهند، اما گاهی اوقات هم ممکن است فرد را بسیار ناتوان کنند.

در این زمینه همچنین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دیگری داشتیم بیان کرد: اغلب بیماران می‌گویند که مدام می‌خواهند پاهایشان را حرکت دهند، آنها حس می‌کنند پاهایشان گزگز می‌کند، مور مور و ریش ریش می‌شود و احساسی دارند که گویا حشره‌ای روی پوست آنها راه می‌رود.

محسن حسین‌زاده با بیان اینکه وقتی از آنها می‌پرسید چه چیزی این حالات ناخوشایند را بدتر می‌کند، می‌گویند که اگر استراحت کنند، مدت طولانی بنشینند یا دراز بکشند، به مراتب بیشتر آزار می‌بینند و اگر پاهایشان را حرکت دهند، علائم قدری تخفیف می‌یابد، ادامه داد: این بیماران عصرها، شب‌ها یا وقتی می‌خواهند بخوابند، بیشتر احساس ناراحتی می‌کنند و مبتلایان به سندرم پاهای بی قرار از درد، داغ شدن و خارش در عضلات پاهایشان شکایت دارند و البته نشانه‌های فوق گاهی در بازوها هم بروز می‌کند.

وی در مورد دوپامین که یک نوع ماده شیمیایی در مغز است، ادامه داد: وقتی تعادل یک ماده شیمیایی به نام «دوپامین» در مغز بر هم می‌خورد، این سندرم خود را نشان می‌دهد، دوپامین پیام‌های مغز را که برای کنترل حرکت عضلات صادر می‌شود به پاها می‌رساند.

علت ضعف عضلاني ساق پا

درمان ضعف دست بستگی به تشخیص آن دارد. بازگرداندن توان یک دست لخت شده ممکن است با استراحت انجام شود یا نیاز به جراحی داشته باشد. در اینجا چند راهنمائی می‌شود.به متخصص مراجعه کنید.

اگر فشردگی عصب وجود داشته باشد، نخستین کار تعیین شدت آن است. پزشکان برای برخی بیماران جراحی را توصیه می‌کنند، مخصوصاً اگر علائم مشهود باشد. اما درمان محافظه‌کارانه‌تر بهتر است: تا زمان فروکش کردن علائم استراحت کنید، از تخته‌بند استفاده کنید، و شاید نیز تزریق کورتیزون برای کاهش درد و التهاب لازم شود.آزمایش‌های لازم را انجام دهید. پزشک آزمایش‌هائی برای تعیین محل گرفتاری‌ عصب انجام می‌‌دهد. آزمایش‌های دیگر ممکن است برای اندازه‌گیری حساسیت دست به فشار یا دما باشد. همچنین ممکن است قدرت چنگ‌زدن را اندازه‌گیری کند یا برای تعیین مقدار ضعف شما را وادار به حرکت دادن مفصل یا اندام کند.به سرکار برگردید.

بازآموزی انجام کار توسط درمانگر شغلی یا فیزیوتراپیست و اینکه چه‌گونه با کمتری فشار به دست کار یا ورزش مورد علاقهٔ خود را انجام دهید بسیار سودمند است. مثلاً پائین آوردن زین دوچرخه و پوشیدن دستکش بالشتک‌دار می‌‌تواند از بروز نشانگان تونل مچ دست جلوگیری کند. گذاشتن بالشتک مخصوص در زیر آرنج مانع بیماری عصب زندزیرین می‌شود. اما معالجه هرچه زودتر شروع شود، نتیجهٔ درمان بهتر خواهد بود. چنین آسیب‌هائی را نباید نادیده گرفت. یک عصب آسیب دیده ممکن است به‌قدری تحریب شود که غیر قابل درمان و منجر به ضعف دائمی اندام گردد.

در این موارد، حتی اگر بعداً با عمل جراحی آن را درست کنید، باز توانائی اندام محدود خواهد بود. کاری را که پزشکان ترجیح می‌دهند انجام دهند، ممانعت از ناتوان شدن اندام است.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

با مصرف دارو می‌توان درد فیبرومیالژیا را تسکین داد و کیفیت خواب را بهبود بخشید. داروهای متداول عبارت‌اند از:

مسکن‌های غیرتجویزی مانند استامینوفن (تایلنول و اقلام مشابه)، ایبوپروفن (ادویل و اقلام مشابه) یا سدیم ناپروکسین بدن درد را تسکین می‌دهد. ضمناً پزشک گاهی مسکن‌هایی مانند قرص ترامادول را تجویز می‌کند. استفاده از مخدرها به دلیل ایجاد وابستگی و حتی احتمال تشدید بدن درد مزمن در مدت زمان طولانی توصیه نمی‌شود.داروهای ضد افسردگی‌ مانند دولوکستین (سیمبالتا) و میلناسیپران (ساولا) احساس درد و خستگی مزمن توأم با فیبرومیالژیا را تسکین می‌دهد. پزشک آمی‌تریپتیلین یا فلوکستین را برای وضعیت خواب بهتر و بهبودی اختلال در خواب برای بیمار تجویز می‌کند.داروهای ضد صرع. داروهای مخصوص درمان بیماری صرع غالباً در کاهش انواع مشخص درد سودمند هستند. گاباپنتین (نوروپنتین، گرالیز) نیز گاهی اوقات به بهبود علائم فیبرومیالژیا کمک می‌کند، پرگابالین‌ (لیریکا) نخستین داروی تأیید شده از سوی سازمان غذا و دارو برای درمان فیبرومیالژیا به شمار می‌رفت.

ماساژ

ماساژ درمانی یکی دیگر از راهکارهای درمان بدن درد شدید ناشی از فیبرومیالژیا است و از مزایای آن می‌توان به تسکین انواع دردهای عضلانی، خستگی مزمن و بهبودی سندرم خستگی مزمن اشاره کرد. ماساژ معمولاً ایمن است و بدون شک کوفتگی بدن را کاهش می‌دهد و آرامش را به ارمغان می‌آورد.

کایروپراکتیک

درمان دستی و تنظیم ساده‌ی گردن و ستون فقرات حالت کلی بدن را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. بسیاری از مبتلایان به فیبرومیالژیا پس از تراز شدن و هم‌محور شدن ستون فقرات کاهش درد منتشر بدن را تجربه می‌کنند. روشی موسوم به کایروپراکتیک و درمان دستی برای تنظیم ستون فقرات و گردن انجام می‌شود که معمولاً متخصص با چرخش یا فشار دست فشار و ضربه سریع و کوتاهی به یکی از مهره‌های ستون فقرات وارد می‌کند. در نتیجه مهره‌ها به جای اصلی و اولیه خود برمی‌گردند.

بیمار هنگام درمان دستی صدای تق تق یا ازجا درآمدن می‌شنود که شاید نگران کننده به نظر برسد، اما در حقیقت از آزاد شدن اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن جمع شده درون مفصل ناشی می‌شود. آزاد شدن این گازها درد را تا حد زیادی تسکین می‌دهد، هر چند گاهی موجب ناراحتی ملایم می‌شود.

بعضی از مزایای کایروپراکتیک عبارت‌اند از:

ورزش

ورزش کردن و انجام نرمش‌های ملایم طبق یک برنامه روزانه یکی از بهترین روش‌های درمان فیبرومیالژیا است. ورزش بدن درد مزمن را کاهش می‌دهد، انرژی بیشتری را در بدن تزریق می‌کند و باعث کاهش ضعف بدن و خستگی مزمن می شود، فشار را کم می‌کند و خواب بهتری را برای بیمار به ارمغان می‌آورد. اگر عادت به ورزش کردن ندارید، حتماً پیش از شروع با پزشک مشورت کنید.

در صورت مراجعه به دکتر فیزیوتراپی، وی می‌تواند شما را در تدوین برنامه‌ی ورزشی متناسب با شرایط خاص‌تان یاری دهد. بهترین روند این است که در ابتدا ورزش‌های ایروبیک (هوازی) کم برخورد (مانند پیاده‌روی یا ایروبیک آبی) را برای مدت کوتاه چند روزه تا چند هفته‌ای انجام داد و سپس به موازات کاهش درد و افزایش انرژی، به تدریج شدت و تعداد دفعات را بیشتر کرد.

فیزیوتراپی (طب فیزیکی)

فیزیوتراپی و روش نوروفیدبک برای تسکین علائم درد ناشی از بیماری فیبرومیالژیا مفید است و به کاهش خشکی بدون و خستگی مزمن کمک می‌کند. دکتر فیزیوتراپی علاوه بر ورزش و حرکت‌های اصلاحی از طیف گسترده‌ای از منبع‌ها، از ماساژ عمیق بافتی گرفته تا کمپرس یخ و گرم آب درمانی، نیز بهره می‌گیرد و با استفاده از این روش ها به بیماران مبتلا به این بیماری کمک می‌کند.

تا عضله‌های‌شان را به کار گیرند، آنها را برای انعطاف‌پذیری بیشتر بکشند و مفصل‌ها را در نرمش‌های افزایش دامنه حرکتی به حرکت درآورند. آموزش حرکت‌های خاص به بیمار و قادر ساختن وی به انجام این تمرین‌ها به صورت روزانه در منزل هدف نهایی فیزیوتراپی است.

سبک زندگی سالم

به لطف سبک زندگی سالم از انرژی بیشتر و احساس بهتر برخوردار می‌شوید و کمتر در معرض ابتلا به بیماریها قرار می‌گیرید. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید از مصرف مشروبات الکی پرهیز کنید. از استعمال دخانیات بپرهیزید و وزن مناسب داشته باشید. کمبود خواب به تشدید علائم فیبرومیالژیا می‌انجامد، و درد فزونی یافته خواب آسوده را دشوار می‌سازد.

برخورداری از عادت‌های سالم خواب مانع گرفتار شدن در این چرخه می‌شود. پیش از خواب کافئین نکنید، و هر روز (حتی آخر هفته) رأس ساعتی مشخص بخوابید و بیدار شوید و چرت‌ زدن های میان روز را کاهش دهید.

سندرم خشکی مزمن، بدن درد و ضعف بدن می تواند در هر سنی بروز کند. از آنجا که درمان قطعی فیبرومیالژیا وجود ندارد، پزشک با روشهای درمانی شامل دارو، ورزش، فیزیوتراپی، تغذیه و… به کاهش علائم آن مانند خواب رفتن دست و پا، خستگی و کوفتگی بدن، درد منتشر بدن می شود. اغلب این دردها در هنگام بیدار شدن در صبح ممکن است رخ دهد.

دلایل و علل فیبرومیالژیا هنوز مشخص نیست اما می تواند در اثر عواملی مثل تنش های عصبی و تروما باشد.

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.


آتروفی عضله به معنی لاغر و ضعیف شدن عضله است. آتروفی عضله می تواند به دنبال کاهش جریان خون به عضله و یا فلج شدن اعصاب حرکتی عضله و یا استفاده نکردن طولانی‌مدت از عضله ایجاد شود.




علت ضعف عضلاني ساق پا

آتروفی یا تحلیل عضلات باعث کاهش اندازه، قدرت و تحرک ماهیچه های بدن می گردد.

 

انواع آتروفی عضلانی

1- آتروفی به دلیل استفاده نکردن طولانی‌مدت از عضله

در بیشتر افراد، آتروفی عضلانی به دلیل استفاده ناکافی از عضلات رخ می دهد.

افرادی که شغل های نشسته دارند، افرادی که بیمارند و کمتر حرکت می کنند، می توانند باعث کاهش اندازه عضله و ضعف آن شوند.

این نوع آتروفی با ورزش و تغذیه مناسب برطرف می شود.

افرادی که بستری هستند، بیشترین آتروفی عضلانی خواهند داشت.

فضانوردانی که دور از جاذبه زمین هستند، بعد از چند روز بی وزنی، انقباض عضلانی را از دست خواهند داد.

 

2-  آتروفی ناشی از فلج شدن عصب حرکتی

هنگامی که یک صدمه و یا بیماری به عصب متصل به بافت برخورد کند، آتروفی عصبی رخ می دهد.

این آتروفی ناگهانی رخ می دهد.

 

نمونه هایی از آتروفی عصبی

بیماری هایی که بر اعصاب عضلات اثر دارند، شامل:

– اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی: بیماری سلول های عصبی در مغز و نخاع که حرکات عضلات ارادی را کنترل می کنند.

– سندرم گیلن باره: در این بیماری به طور اشتباهی، سیستم ایمنی به سیستم اعصاب حمله می کند.

– نوروپاتی (بیماری و یا عملکرد بد اعصاب)

– فلج اطفال: یک بیماری ویروسی که بر اعصاب اثر دارد و می تواند منجر به فلج قسمتی از بدن و یا کل بدن منجر شود.

علائم آتروفی عضلانی

علائمی که غالبا عضلات را تحت تاثیر قرار می دهند، می توانند سیستم های دیگر بدن را نیز درگیر کنند.

 

علائم عصبی و عضلانی همراه با آتروفی عضلانی

– مشکلات تعادل، اختلال در راه رفتن و افتادن

– ضعف صورت

– مشکل تدریجی در راه رفتن و صحبت کردن، از دست دادن حافظه و ضعف اندام

– اختلال تعادل بدن

– از دست دادن هماهنگی بین عضلات

– بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست ها و یا پاها

– عدم تحرک پیشرونده

– ضعف پیشرونده و بی حسی در پاها

– علائم بیماری MS مانند ضعف، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن، مشکلات بینایی، راه رفتن لرزان، خستگی و افسردگی.

 

آتروفی عضلانی همراه با علائم سایر سیستم های بدنعلت ضعف عضلاني ساق پا

– خستگی و احساس بیماری داشتن

– سفتی عمومی که بعد از بلند شدن از خواب، بیشتر از یک ساعت طول می کشد.

– ورم منطقه آسیب دیده

 

علائمی که تهدیدکننده حیات است

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر، فورا با اورژانس تماس بگیرید:

– تغییر در سطح هوشیاری

– بریده بریده حرف زدن و یا عدم توانایی در صحبت کردن

– فلج و یا ناتوانی در حرکت دادن قسمتی از بدن

– تغییر ناگهانی دید، از دست دادن بینایی و یا درد چشم

– ضعف ناگهانی و یا بی حسی در یک طرف بدن

– سردرد خیلی شدید

علل آتروفی عضلانی

برخی از آتروفی های عضلانی در اثر افزایش سن رخ می دهد، از دیگر علت ها می توان موارد زیر را نام برد:

– میوپاتی مرتبط با الکل: میوپاتی، بیماری بافت عضلانی می باشد.

– اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی

– سوختگی ها

– درماتومیوسیت: یک بیماری عضلانی که باعث بثورات و التهاب پوست می شود.

– پلی میوسیت: بیماری التهابی که باعث ضعف ، ورم، حساس شدن و تخریب عضلات می گردد.

– سندرم گیلن باره

– صدمات

– درمان طولانی مدت با داروهای کورتیکواستروئید

– سوء تغذیه

– نفروپاتی دیابتی: به علت افزایش میزان قند خون، اعصاب بدن تخریب می شوند.

– دیستروفی عضلانی : یک اختلال ارثی می باشد و شامل ضعف عضلات و از دست رفتن بافت عضله ای است و در اثر گذشت زمان بدتر می شود.

– عدم تحرک

– استئوآرتریت: یک اختلال مفصلی است که ناشی از افزایش سن و فرسودگی و یا پارگی مفصل می باشد.

– فلج اطفال

– آرتریت روماتوئید: یک بیماری طولانی مدت است که باعث ورم مفاصل و بافت های اطراف مفاصل می باشد.

– صدمه به نخاع: این صدمه ممکن است به طور مستقیم به نخاع وارد شود و یا به طور غیرمستقیم از بیماری های اطراف استخوان ها، بافت ها و یا عروق خونی ایجاد گردد.

– سکته : هنگامی که جریان خون به قسمتی از مغز متوقف شود.

 

مراقبت خانگی

طبق دستور پزشک، برای درمان آتروفی عضلانی یک برنامه ورزشی توصیه می شود.

این ورزش ها می تواند شامل: ورزش های آبی برای کاهش حجم کار عضلانی و انواع دیگر توانبخشی باشد.

افرادی که نمی توانند یک و یا چند مفصل را حرکت دهند، می توانند با آتل و یا یک نوار سفت ورزش کنند.


تشخیص آتروفی عضلانی


پزشک معاینه بدنی انجام می دهد و تاریخچه سلامتی بیمار را می پرسد.

پزشک به دست ها و پاهای بیمار نگاه می کند و عضلات را اندازه گیری می کند و سعی می کند تشخیص دهد که کدام عصب تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

آزمایش های لازم عبارتند از:

– آزمایش خون

– سی تی اسکن

– الکترومیوگرافی

– MRI

– نمونه برداری از عضله و یا عصب

– مطالعات هدایت عصبی

– عکسبرداری با اشعه X

 

درمان آتروفی عضلانی

اگر آتروفی عضلانی پیشرفت کند، حتی با کمک داروها و روش های زیر درمان نمی شود. پس بهتر است هر چه زودتر به فکر درمان آتروفی عضلانی باشید.

نحوه درمان با توجه به علائم و شدت بیماری، متفاوت است:

– به طور مرتب ورزش کردن

– ورزش های کششی برای کاهش فشار در عصب

– داروهای ضد التهاب برای کاهش التهاب و درد

– فیزیوتراپی

– درمان اولتراسوند

– برخی موارد، برای اصلاح انقباض، جراحی لازم می باشد.

 

جلوگیری از آتروفی عضلانی

با ورزش کردن منظم می توان جلوی آتروفی عضلانی ناشی از عدم استفاده از عضله را گرفت. پیاده روی و شنا از بهترین ورزش ها برای سلامت عضلات می باشند.

– غذاهای پروتئینی را مصرف کنید. یکی از مهم ترین ترکیبات عضله، پروتئین می باشد. غذاهای پروتئینی می توانند از آتروفی عضلانی جلوگیری کنند و یا پیشرفت آتروفی را کند کنند. غذاهای پروتئینی شامل: آجیل، گوشت ها، تخم مرغ و لبنیات می باشد.

– غذاهای کم چرب مصرف کنید.

– کاهش وزن پیدا کنید. افزایش وزن باعث بد عملکردن عضلات می شود.

– میوه ها و سبزیجات مصرف کنید.

– منیزیم برای درست عمل کردن عضلات مهم است. کدو تنبل، موز، چغندر، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ سبز منبع غنی از منیزیوم می باشند.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

هیپوتونی یا کاهش کشیدگی عضلات

دیستروفی عضلانی؛ ناتوانی مادرزادی عضلات

بیماری بری بری چیست؟

اسپاسم یا گرفتگی عضلات

بهداشت سلامت | رژیم غذایی لاغری چاقی دکتر کرمانی

جمعه دوم آذرماه، بامیلو برای چهارمین بار بزرگترین حراج جمعه سال را برگزار می‌کند. بامیلو به‌عنوان بنیان‌گذار حراج‌های اینترنتی در

پژوهشگران “دانشگاه کینگز لندن” در مطالعه اخیر خود دریافته‌اند که ارتباطی میان عوامل محیطی و افزایش نزدیک بینی کودکان وجود

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان در کردستان، گفت: خودکشی ناشی از مسئله‌ای است به نام “بن‌ بست عاطفی”، این نوع

یک روانشناس، با اشاره به عوارض اختلالات خواب بر سلامت جسم و روان افراد، نسبت به خواب افراد شب کارعلت ضعف عضلاني ساق پا

سیاه‌دانه از میوه‌ی گیاه گل‌داری از راسته‌ی گل‌های ساعت (Ranunculales) و تیره‌ی آلالگان (Ranunculaceae) به دست می‌آید که نام علمی

داشتن عادات غذایی خوب به منزله گرفتن رژیم غذایی نیست؛ در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی معمولا نه

اگر چه نمی‌توان بهترین روش برای پیشگیری از سرطان پروستات را نام برد اما روش‌های طبیعی زیادی از جمله حفظ

“افسردگی” یکی از مهم‌ترین اختلالات روانی است که در توده‌های مختلف مردم به‌ویژه افراد وابسته به مواد مخدر شیوع بالایی

علت ضعف عضلاني ساق پا
علت ضعف عضلاني ساق پا
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *