علت صدا دادن زانو ها چيست

دوره مقدماتی php
علت صدا دادن زانو ها چيست
علت صدا دادن زانو ها چيست

 

کلینیک درد – درمان کمر درد و درد زانو

اگر شما دچار زانو درد در جوانی شده اید، تنها نیستید! این روزها افراد جوان زیادی به کلینیک درد مراجعه می کنند که درگیر انواع دردهای عضلانی اسکلتی از جمله زانو درد هستند. 

اگر سن زیر پنجاه سال دارید و درگیر زانودرد شده اید مطلب زیر را حتما تا انتها مطالعه کنید و قبل از تحلیل رفتن غضروف زانو، به درمان آن بپردازید. اما برای اطلاع از انواع زانو درد، دلایل آنها و راههای درمانشان می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

دوره مقدماتی php

قبل از هر چیز و قبل از اینکه در مورد زانو درد در جوانی صحبت کنیم به یکی از دغدغه های اصلی افراد جوان در زانو بپردازیم یعنی صدا دادن زانوها ! بله صدا دادن زانوها یکی از شکایت های بسیار شایع مخصوصا در افراد جوان که در مورد سلامتی زانوهای خود نگران هستند می باشد. دقت شود که صدا دادن زانوها (تق تق کردن) به خودی خود نگران کننده نیست و علل مختلفی ممکن است باعث این حالت شود مانند رد شدن تاندون ها از روی استخوان ها و یا ترکیدن حبابهای نیتروژن در ناحیه مفصلی و … پس اگر فقط از صدا دادن زانو رنج می برید و سایر علایم مانند درد، اشکال در خم و راست کردن زانو یا اختلال راه رفتن وجود ندارد خیلی نگران نباشید. ولی اگر در کنار صدا دادن زانوها سایر علایم ذکر شده را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.علت صدا دادن زانو ها چيست

ممکن است در جلوی زانو و اطراف و پشت کشکک زانو احساس درد داشته باشید. گاهی اوقات می تواند بسیار شدید باشد و حرکات روزمره مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ها را سخت و دردناک کند. همچنین ممکن است دردى ناخوشایند را احساس کنید، مثلا زمانى که پس از چند دقيقه نشستن بلند مى شويد. درد اغلب باعث سخت شدن زانو زدن یا پريدن می شود. این درد معمولا حين دويدن تحريک مى شود بنابراین اغلب در طول یا بعد از ورزش شما اتفاق می افتد.

تأثیر این علائم در زندگی روزمره می تواند در زمان هاى مختلف متفاوت باشد.

ممکن است این آسیب یا ضربه به صورت ناگهانی مثلا در حین ورزش یا پیچ حوردن پا یا زمین خوردن ایجاد شده باشد و یا در اثر مرور زمان و به علت استفاده از کفشهای نامناسب،بد راه رفتن و …. ایجاد شده باشد.این آسیبها معمولا باعث درگیری اجزا مفصلی مثل تاندونها یا مینیسک میشوند و از علل مهم زانو درد در جوانی هستند.

که شایع ترین آنها پاهای پرانتزی یا ضربدری هستند.

اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید و علاوه بر زانو درگیر دردهای سایر مفاصل بدن هستید یا خشکی صبحگاهی(بیشتر از پانزده دقیقه)دارید باید از نظر بیماریهای التهابی سیستمیک مانند آرتریت روماتویید بررسی شوید.

فیبرومیالژیا یک بیماری با منشا ناشناخته است که میتوتند باعث دردهای منتشر عضلانی اسکلتی در نقاط مختلف بدن از جمله اطراف زانو ها شود.معمولا در این بیماری درد سایر نقاط بدن هم وجود دارد.

امروزه متاسفانه شاهد بروز ارتروز و ساییدگی مفصل در سنسن جوانتر هستیم که این مشکل به علت افزایش اضافه وزن در اجتماع و کم تحرکی و به دنبال ا ضعف عضلات اطراف مفصل است.

برای بررسی تغییرات مفصل زانو ، پزشک ممکن است از شما بخواهد ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) سفت کنید، در حالی که زانوى خود را پایین نگه داريد، چرا که باعث درد می شود. گاهی اوقات، افزایش مایع در مفصل می تواند باعث تورم شود، بنابراین پزشک آن را نیز بررسی می کند.

آزمایش های خون در تشخیص زانودرد کمکى نمی کنند اما برای جلوگیری از مشکلات جدی تر مفيد هستند. معمولا عکس با اشعه ایکس نيز مفید نیست چرا که غضروف بر روی آن نشان داده نمی شود. پزشک ممکن است اسکن مغناطیسی رزونانس  (ام آر آى) را پیشنهاد دهد.

زانو درد در جوانی گاهی بدون درمان به طور خود به خود بهبود می یابد، اگرچه ممکن است چندین سال علائم آن را داشته باشید. با این حال، مسکن و فیزیوتراپی نيز می تواند به کاهش درد کمک کند.

داروهای ضد درد مانند پاراستامول می توانند به کاهش درد کمک کنند. معمولا با تجويز پاراستامول ديگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن تجويز نمى شود چرا که هیچ برترى نسبت به آن نداشته و عوارض جانبی ناشی از آن ها نیز بیشتر است.

مهم است که ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) قوی و متعادل نگه دارید تا از فشار بر روى مفصل زانوی خود جلوگیری کنید. پزشک شما ممکن است به شما تمریناتى بدهد یا پیشنهاد کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنيد تا در صورت لزوم تمرینات ديگرى برايتان انتخاب شود. فیزیوتراپیست زانوی شما را ارزیابی می کند و مشخص مى کند چه چیزی باعث درد شده و بر اساس آن تمرینات لازم را به شما مى دهد . بايد تمرینات را به درستی و با خیال راحت انجام دهيد.

ممکن است حداقل ۱۲ هفته انجام تمرینات طول بکشد . اين تمرينات را بايد چندین بار در روز به مدت ۳۰ دقیقه در روز انجام دهيد تا اینکه اختلال یا ضعف عضلانی اصلاح شود. ممکن است کمی بعد از آن نيز انجام تمرينات نياز باشد تا زمانی که درد کاملا برطرف شود.

مهم است که تمرینات عضلات ران (چهار سر ران) را انجام دهید تا از ضعف آن ها جلوگیری شود. شنا یک ورزش عالى است، و با جلو و عقب رفتن فشار از زانوهای شما کم خواهد شد. باید از انجام ورزش هایی که فشار زیادی روی زانوی شما مى آورند، مانند فوتبال، راگبی و یا  دويدن خوددارى کنيد .

انجام تمرين اسکوات در مقابل ديوار به طور منظم بسيار مفيد است . استراحت کنید و تمرین را تا حد ممکن چندین مرتبه تکرار کنید. فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات اضافی ديگرى را نيز توصیه کند.

پس اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید حتما مراجعه کنید تا پس از اخذ شرح حال و معاینه و در صورت لزوم کارهای تشخیصی درمان شروع شود چون خدای ناکرده گذر زمان باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

در کلینیک درد مفتخریم تا خدمات تخصصی و فوق تخصصی زیر را ارائه دهیم:

– درمان آرتروز زانو
– درمان دردهای شانه
– درمان اختلالات ستون فقرات
– درمان کلیه دردهای عضلانی و اسکلتی
– درمان دردهای لگن
– درمان دردهای گردن و کمر
– درمان تنگی کانال نخاعی
– تعویض مفصل زانو و لگن با جراحی
– درمان کلیه مشکلات ارتوپدی
– درمان تنگی کانال مچ دست
– اوزون درمانی
– نوار عصب و عضله
– انجام کلیه روش های تشخیصی جهت مشکلات عصبی و عضلانی

مطلب قبلی

اوزون تراپی روشی بدون جراحی برای درمان درد زانو

مطلب بعدی

شایع ترین علت کمر درد و بهترین راه درمان آن

زانو درد دارید؟ تمریناتی برای تقویت زانو + تصویر

زانو درد مزمن، علت ها و راه های درمان

اصلی ترین عوامل زانو درد شدید [+ درمان]

آیا آرتروز زانو درمان قطعی دارد؟

مطالب اخیر

درد در باسن و استخوان دنبالچه بی دلیل نیست!


اسپاسم و درد عضلات بین دنده ایی چیست؟

چرا انگشتان دست خواب میرود و گز‌گز‌ میکند؟


اوزون چگونه روی زانوها اثر می کند؟


سندرم آرنج‌ تنیس بازان

علت صدا دادن زانو ها چيست

مفاصل ساکروایلیاک چیست و درد های آن‌چگونه است؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

زانو درد، پیر و جوان نمی شناسد و تمام گروه های سنی را ممکن است تهدید کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام نشستن و برخاستن صدا تق تق زانوهایتان را بشنوید و احساس نگرانی کنید که علتش چه می تواند باشد

توضیحات تعدادی از متخصصان در مورد صدای زانو و دلایل آن را همراه با دلایل و راه حل های درد زانو را بخوانید تا علت این مشکلات و راه درمان آنها را بیابید.

دکتر نوید ابوالاحرار، فلوشیپ فوق  تخصصی درد بیان می کند: 

با بالا رفتن سن، بدن انسان فرسوده شده و بافت های اولیه به تدریج به سمت تخریب می رود، اما این تخریب در سنین پایین قابل جبران و نوسازی است، اما در سنین بالا (بالای 40 سال ) رفته رفته تخریب غیرقابل جبران می شود.

می توان گفت بالا رفتن سن یکی از علت های اصلی ایجاد زانودرد در افراد است، اما زانو درد هایی که در جوانی به سراغ افراد می آید به دلیل سبک زندگی امروزی و ماشینی شدن کارها و به عبارتی، کم تحرکی است، چرا که کم تحرکی باعث می شود بافت های اطراف زانو که نگهدارنده مفصل زانو هستند به تدریج ضعیف تر شوند و توان سابق برای حمایت از مفصل را نداشته باشند. در نتیجه فشار بیشتری به مفصل ها وارد می شود و موجب تخریب آن می شود.علت صدا دادن زانو ها چيست

 

دکتر ابوالاحرار ادامه می دهد:

صدای تق تق زانو که به علت سایش غضروف مفصل است، بیشتر در استخوان زیر کشکک زانو شنیده می شود و با درد همراه است. این صدا می تواند نشانه ناهنجاری مفصلی و غالبا آرتروز و ساییدگی زانو باشد. این افراد باید عضلات اطراف زانو را تقویت کنند.

 

دکتر سیروس افشار، متخصص ارتوپد در این باره می گوید:

در صورتی که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در این هنگام برای فرد مشکل باشد، این یک علامت جدی است و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آیا آسیب جدی به مفصل وارد شده است یا نه . پزشک متخصص با انجام معایناتی می تواند دلیل صدا دادن زانو را تشخیص دهد و تعیین کند که چه روش درمانی برای فرد مناسب است.

زمانی که شنیدن صدا از مفصل زانو با علائم دیگری مانند درد یا تورم همراه نباشد، جای نگرانی ندارد. در بسیاری از موارد به علت وجود حباب های هوا که در مفصل زانو گیر افتاده اند ، مفصل زانو صدا می دهد و می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مفصل زانو ( به علت ایجاد فشار زیاد درون مفصل یا وجود سایش) خودش در حال برطرف کردن این موضوع است. این حالت مانند زمانی است که شما قولنج انگشتان یا مفاصل دیگر بدنتان را می شکنید.

در صورتی که زانوی شما بدون این که احساس دردی داشته باشید صدا می دهد ، زانوی شما به احتمال زیاد سالم است. اما در صورتی که صدا دادن زانو همراه با علائم دیگری مانند درد یا تورم است، لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید.

 

دکتر خرمی، ارتوپد بیان می کند:

 اگر صدای زانو همراه با احساس درد باشد بیماری است و در صورتی که بدون درد باشد، بیماری نبوده و نیاز به درمان ندارد.

در برخی مواقع صدای زانو به علت لغزیدن تاندون ها و عضلات اطراف زانو بر روی استخوان است که با خم و راست شدن زانو و جابجا شدن رابط (عضله) ایجاد صدا می شود.

در صورتی که زانوی شما بدون این که احساس دردی داشته باشید صدا می دهد ، به احتمال زیاد سالم است. اما در صورتی که صدا دادن زانو همراه با علائم دیگری مانند درد یا ورم است، لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید

علت دیگر صدای زانو، ضعیف شدن غضروف حد فاصل بین استخوان ها است. این غضروف ها حرکت عضلات را راحت تر می کند. اگر به هر دلیلی غضروف ضعیف شود، استخوان ها سایش پیدا کرده و صدا در زانو تولید می شود.

 

دکتر علی دیانت، فوق تخصص ارتوپدی تاکید کرد:

مایع مفصلی که برای نرم کردن مفصل زانو جهت حرکت و تغذیه آن در میان مفاصل وجود دارد، چنانچه به دلایلی کم یا زیاد شود، سبب ایجاد صدا هنگام خم و راست کردن زانو می شود.

 

دکتر نوید ابوالاحرار، فلوشیپ فوق  تخصصی درد بیان می کند:

سه گروه زانودرد شایع وجود دارد: گروهی از زانو دردها که معمولا در سنین بزرگسالی و میانسالی بروز می کنند و ناشی از تخریب سطح مفصلی (آرتروز) هستند. دومین گروه، زانو دردهایی که بر اثر ابتلا به نوعی بیماری و در سنین مختلف ایجاد می شوند و نهایتا زانو دردهایی که به مفصل کشککی رانی یا مشکلات استخوان کشکک مربوط می شوند. متاسفانه این گروه از دردهای زانو حتی در سنین جوانی هم بروز می کند.

تغذیه نامناسب ، اضافه وزن و فعالیت کم بدنی را نیز می توان از عامل های دیگر زانو درد دانست.

استفاده از توالت ایرانی هم باعث می شود زانو خم شود و فشار زیادی را متقبل گردد. نکته دیگر طرز نشستن افراد است. دو زانو نشستن بدترین حالت ممکن برای زانودرد است.

 

دکتر نوید ابوالاحرار، فلوشیپ فوق  تخصصی درد بیان می کند:

به افرادی که دچار زانو درد هستند توصیه می شود روزانه حداقل 30 تا 40 دقیقه پیاده روی مخصوصا روی سطح صاف انجام دهند. افراد باید توجه کنند هرگز در سطح شیب دار پیاده روی نکنند، چرا که ضررش بیشتر از نفعش است. نکته دیگری که در اینجا توصیه می شود این است که از مصرف میوه ، سبزیجات و لبنیات تازه غافل نشوید. لذا تغذیه مناسب بهترین روش پیشگیری از بوجود آمدن این عارضه است.

سه نوع درمان برای این مشکل وجود دارد : مصرف داروهای مسکن که به نوعی درمان محسوب نمی شوند و فقط درد را پنهان می کند. درمان دیگر جراحی تعویض مفصل است. درمان سوم که جای کار بیشتری دارد، تکنیک های تزریقی پلاکت و سلول های بنیادی است که تا حدی به ترمیم بافت های مفصلی کمک می کند.

برای بسیاری از کسانی که زانو درد دارند، ورزش توصیه می شود، اما اینکه چه ورزش هایی برای زانوهای خراب مفید است، مسئله مهمی است که باید با مشورت پزشک متخصص انجام شود. شنا کردن اولین گزینه متخصصان در درمان زانو درد است. توصیه می شود به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه بروند. پیاده روی دومین گزینه در درمان زانو درد با ورزش است. همان طور که گفتیم پیاده روی در سطح صاف. دوچرخه سواری نیز برروی زانوها فشار زیادی وارد نمی کند. انجام فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند طبی نه تنها به کاهش تق تق زانو کمک می کند، بلکه خطر آسیب دوباره را کاهش می دهد. به طور کلی هر گونه فعالیتی که فشار کمی بر زانوها وارد کند و یا فعالیت هایی که در آن شما مجبور نیستید به سرعت تغییر جهت بدهید، برای زانوها مشکل ساز نیستند.

 

دکتر سیروس افشار، متخصص ارتوپد در این باره می گوید:

در صورتی که علت صدا دادن زانو وارد شدن آسیب به زانو باشد لازم است در ابتدا به زانوی خود استراحت بدهید. از داروهای ضد التهاب و مسکن نیز برای کنترل علائم تا زمان بهبودی استفاده می شود.

در صورتی که پزشک تشخیص بدهد که رباط یا منیسک زانوی شما پاره شده است، برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی می باشد. بعد از انجام عمل جراحی ممکن است باز هم صدا دادن زانو ادامه پیدا کند، اما صدا دادن بدون احساس درد خواهد بود و احتمالا به علت اتروفی (تحلیل) عضلات در دوران بهبودی پس از عمل است. انجام فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند طبی نه تنها به کاهش صدا دادن و تق تق زانو کمک می کند، بلکه خطر آسیب دوباره را کاهش می دهد.

در صورتی که علت صدا دادن زانو بیماری های مزمنی مانند کندرومالاسی (نرمی غضروف کشکک زانو) یا آرتروز زانو باشد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا زمان بهبود درد زانو استراحت کنید. بعد از آن برای افزایش قدرت عضلات، مراجعه به فیزیوتراپی تجویز می شود. استفاده از زانو بند های مخصوص کشکک زانو نیز می تواند در این موارد به کاهش صدا دادن و درد زانو کمک کند. به خاطر داشته باشید در صورتی که صدا دادن زانو با درد همراه باشد، نیاز به درمان دارد و حتما باید برای تشخیص علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسبی را برای شما تجویز کند.

دکتر خرمی، ارتوپد بیان می کند:

برای پیشگیری از بروز صدا در زانو باید فشار بر زانو را کاهش داد. با کم کردن وزن اضافی، صدا در زانو تا 50 درصد کم می شود. توصیه می شود از دو زانو و چهار زانو نشستن خودداری کرد.

در حالت های پیشرفته داروهای مسکن، داروهای ضد التهابی و داروهای غضروف ساز مفصل تجویز می شود. همچنین بیمار باید از انجام حرکاتی که بیماری او را تشدید می کند خودداری کند. پیاده روی در زمین های صاف، بدون مانع، مستقیم و نرم دویدن بسیار موثر است.گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: tebyan.netعلت صدا دادن زانو ها چيست

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

 


ادامه امروز »

9 دلیل که چرا تبلیغات آنلاین برای کسب و کار شما ضروری است!

هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(اسکلت ویژه هالووین)

علت صدا دادن زانو ها چيست


چطور کمتر فحش بدیم؟!


هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(بوقلمون)


چند کاربرد باحال بطری پلاستیکی!


هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(خرگوش)

دلایل بسیاری می تواند برای صدا دادن زانو وجود داشته باشد و در اغلب موارد به سادگی درمان صدا دادن زانو امکان پذیر است.

علائم  صدا دادن زانو را بدانید. برخلاف صدای”طبیعی”  شبیه به صدای ترکیدن که می تواند ناشی از دراز کردن پا باشد و بدون درد است تق تق و صدا دادن زانو بر اثر آرتروز اغلب کاملا دردناک است. خوشبختانه چند راه برای تشخیص صدا دادن زانو وجود دارد.به دنبال علائمی مانند درد، قرمزی، تورم و سفتی مفصل در هنگام راه رفتن باشید. معمول ترین ناحیه زانو که بر اثر آرتروز صدا می دهد در قسمت داخلی زانو است. .

1- آسیب و پارگی رباط

پارگی رباط های زانو شایع ترین علت صدا دادن زانو در هنگام آسیب وارد شدن به زانو است و شخص درهنگام وارد شدن آسیب احساس می کند صدایی در زانوی خود شنیده است . به خصوص در هنگام بروز آسیب ها و پارگی رباط صلیبی قدامی زانو ، صدای تق تق زانو شنیده می شود. همچنین ممکن است بعد از پارگی رباط زانو نیز باز هم زانو صدا بدهد چرا که به علت وارد شدن آسسب به زانو ، حرکت مفصل زانو به حالت عادی و نرمال انجام نمی شود.

2- پارگی منیسک

پاره شدن منیسک زانو نیز می تواند همراه با شنیدن صدایی از درون زانو باشد . پارگی و درد مینیسک زانو ممکن است به مرور زمان یا به صورت ناگهانی ایجاد شود از آن جایی که منیسک ها وظیفه کاهش فشار و ضربه گیری بین استخوان های مفصل زانو را به عهده دارند ، پارگی این بافت ها میتواند باعث برخورد و ایجاد صدا در مفصل زانو و علت صدا دادن زانو شود. در موارد آسیب منیسک زانو ، شنیدن صدا از مفصل زانو مقطعی است و این علائم بسته به نحوه فعالیت شما ونحوه استفاده از زانو، ممکن است بروز بکنند ، یا نکنند.

3- کشیدگی رباط های زانو

زمانی که رباط های زانو بیش از حد کشیده می شوند ، موجب کشیدگی و التهاب در تاندون ها و علت صدا دادن زانو می شوند و تا زمان بهبود این حالت ممکن است فرد در زانوی خود سر و صدایی بشنود یا حس کند زانوی او تق تق میکند.

4- کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو

استفاده بیش از حد از زانو و فشار آوردن به آن می تواند موجب صدا دادن زانو شود . در این حالت کشکک زانو به درستی در جای خود در مفصل زانو حرکت نمی کند و ممکن است این امر موجب ایجاد صدایی در زانو هنگام حرکت شود . نرمی کشکک زانو شایع ترین دلیل صدا دادت زانو در میان ورزشکارانی است که بدون وارد شدن آسیب ناگهانی ، زانویشان صدا می دهد .

5- آرتروز زانو

فرسایش یافتن مفصل زانو و به عبارتی آرتروز زانو بر اثر بالا رفتن سن ، ممکن است باعث حالتی شود که مفصل به گونه ای حرکت کند که تولید صدا می کند و دردناک است . شنیدن صدا از درون زانو در این حالت به این دلیل است که استخوان های مفصل زانو هنگام حرکت روی هم دیگر کشیده می شوند ، چرا که غضروف درون مفصل زانو نازک شده و تحلیل رفته است و عملکرد سابق خود را ندارد و با درمان ارتروز زانو این صداها نیز کمتر می گردد.

در مواردی که صدا دادن زانو بدون احساس درد است ، معمولا تشکیل حباب های گاز در مفصل زانو دلیل صدا دان زانو هستند ( مانند حالتی که انگشت خود را فشار می دهید و مفصل آن صدا می دهد ) ، در مواردی نیز حرکت طبیعی رباط ها و تاندون های زانو و کشیده شدن آن ها در حین حرکت دادن زانو نیز می تواند ایجاد صدایی در مفصل زانو کند .

در صورتی که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در این هنگام برای فرد مشکل باشد، این یک علامت جدی است و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آیا آسیب جدی به مفصل زارد شده است یا نه . پزشک متخصص با انجام معایناتی می تواند دلیل صدا دادن زانو را تشخیص دهد و تعیین کند که چه روش درمانی برای فرد مناسب است .

زمانی که شنیدن صدا از مفصل زانو با هیچ علائم دیگری مانند درد یا تورم همراه نیست ، صدا دادن زانو زیاد جای نگرانی ندارد . در بسیاری از موارد به علت وجود حباب های هوا که در مفصل زانو گیر افتاده اند ، مفصل زانو صدا می دهد و می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مفصل زانو ( به علت ایجاد فشار زیاد درون مفصل یا وجود سایش) خودش در حال برطرف کردن این موضوع است. این حالت مانند زمانی است که شما قولنج انگشتان یا مفاصل دیگر بدنتان را میشکنید .

پیشگیری از درد و صدا دادن زانو آسان‌تر و نتیجه‌بخش‌تر از درمان آن است. به منظور پیشگیری از درد مفصل، چه مزمن چه موقت، از وارد کردن فشار غیرضروری به مفصل خودداری کنید و میزان فعالیت خود را تا زمان فروکش کردن درد کاهش دهید. با انجام نرمش‌های کششی و گرم کردن بدن پیش از ورزش، دامنه‌ی حرکتی را افزایش دهید و مانع آسیب دیدن مفاصل شوید. با رعایت رژیم سرشار از پروتئین‌های کم‌چرب حیوانی و فراورده‌های تازه، مواد مغذی لازم برای بهبود سریع و مناسب را در اختیار بدن بگذارید. ورزش کنید تا وزن مناسب داشته باشید و به این ترتیب هم از میزان فشار و کشش وارده بر مفاصل کم کنید و هم با افزایش انعطاف‌پذیری احتمال آسیب دیدن مفصل را به حداقل برسانید. پوشیدن کفش مناسب با کفی‌های بادوام که پاشنه بلند هم نباشند از فشار وارده بر مفصل‌های پا می‌کاهد.

اکثر افراد توجه چندانی به زانوی خود ندارند، درمان درد زانو و صدا دادن آن را جدی بگیرید تا مانع تشدید آسیب شوید. صدای تق و تق زانو اگر بدون درد باشد نگران کننده نیست اما در صورت بروز درد یا هر علائم دیگری به پزشک مراجعه کنید که تا متوجه شوید علت صدا کردن مفصل زانو از چیست و با پزشک معالج خود درباره‌ی گزینه‌های درمانی در دسترس برای درد زانو و صدا دادن آن مشورت کنید.

درمان صدای زانو به عامل و بیماری زمینه‌ای آن بستگی دارد. بنابراین در وهله اول بسیار مهم است که پزشک شما علت زمینه‌ای را تشخیص داده و بر اساس آن، مناسب‌ترین درمان را تجویز نماید. در اینجا برخی از روش‌های درمانی مرتبط با کریپتوس را که در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توان‌بخشی پیشگام ارائه می‌شود، معرفی می‌کنیم.

1- جراحی‌های بسته

جراحی بسته می‌تواند شامل طیف وسیعی از تزریق‌ها گردد. در این روش بسته به شرایط بیمار می‌توان از مواد مختلف و مکان‌های متفاوت استفاده نمود.

2- اوزون درمانی

همان‌طور که در خصوص آرتروز ذکر شد، در اثر این عارضه غضروف نازک و سست می‌شود. درنتیجه مفصل دچار علائمی همچون: درد، سفتی، صدای تق‌تق و غیره می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، تزریق گاز اوزون به‌زانو می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و عملکرد و کیفیت زندگی مبتلایان به ورم مفاصل را بهبود بخشد.

3- تزریق در مفصل فاست

در روش تزریق مفصل فاست یک داروی استروئیدی به جهت بی‌حس کردن مفصل و مسدود کردن حس درد، در مفصل تزریق می‌گردد. اثر تسکینی و درمان صدا دادن زانو  در این روش  سریع و درازمدت است. با استفاده از فلوروسکوپی (اشعه ایکس)، فیزیوتراپیست قادر است محل ضایعه را به‌درستی شناسایی کرده و تزریق را در محل موردنظر انجام دهد.

4- تزریق اپیدورال استروئید

تزریق اپیدورال استروئید یک روش مسدودکننده درد است که معمولاً برای کاهش درد و التهاب همراه با آرتروز در زانو تزریق می‌شود و در پی آن صدای زانوی بیمار کاهش می‌یابد.

تزریق اپیدورال استروئید حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. بیمار بر روی شکم روی تخت مخصوص اشعه ایکس دراز می‌کشد. قبل از تزریق، لیدوکائین (یک داروی “بی‌حسی” مشابه نوكائينی که دندان‌پزشکان استفاده می‌کنند) در ناحیه موردنظر اعمال می‌شود تا پوست بی‌حس گردد.

5- تزریق استروئید

تزریق یک داروی استروئیدی به‌عنوان‌مثال، کورتون، می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. اثربخشی این روش در تسکین درد و التهاب قوی و سریع است. تزریق کورتون می‌تواند برای درد و صدای زانو ناشی از آرتروز و همچنین پارگی غضروف مفید باشد.علت صدا دادن زانو ها چيست

6- مگنت درمانی

مگنت درمانی (میدان‌های مغناطیسی) نیز می‌توانند سیستم عصبی ما را تحریک نمایند درنتیجه سیگنال‌های دردی که به مغز فرستاده می‌شوند، کاهش می‌یابند و در پی آن درد تسکین می‌یابد. دستگاه مغناطیسی با جذب ذرات باردار خون، موجب افرایش دمای عضو و بهبود گردش خون می‌شود. درنتیجه عروق خونی متسع شده و با افزایش اکسیژن‌رسانی و مواد مغذی، سرعت فرایند درمان افزایش‌یافته و مواد غیرضروری دفع می‌شوند. تمامی این موارد در کاهش التهاب و خشکی مفصل مفید هستند.

همچنین شواهد علمی حاکی از آن است که مگنت درمانی می‌تواند برای کل بدن نیز مفید باشد، ازجمله می‌تواند کیفیت خواب و سطح فعالیت‌های بدن را بهبود بخشیده و استرس را کاهش دهد.

7- طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند یک‌راه واقعاً مؤثری در تسکین درد محسوب شود، بدون آن‌که شما از عوارض جانبی داروها رنج ببرید. سوزن‌های مخصوصی در اطراف زانو قرار داده می‌شود. در پی آن سیگنال‌های درد کاهش‌یافته و جریان خون مفصل بهبود می‌یابد.

8- ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‌تواند نقاط محرک درد در زانو را تحریک نماید. بسته به شرایط زانو و علت زمینه بیماری، یک فیزیوتراپیست می‌تواند از طریق ماساژهای مختلف به تسکین درد و بهبود شرایط زانو بپردازد. یکی از بهترین و ساده‌ترین تکنیک‌های ماساژ درمانی برای بهبود صدای زانو، استفاده از توپ ماساژ و یا توپ تنیس است. درحالی‌که بر روی توپ تنیس قرار دارید، عضلات ساق پای خود را ماساژ دهید.

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.


علت پایین بودن مینیمم فشار خون چیست؟


علت ترش شدن دهان چیست؟


علت سرگیجه ناگهانی چیست؟


آب اکسیژنه چیست؟


فواید و مضرات تماشای تلویزیون


علایم ایدز در مردان


علت پایین آمدن سطح هوشیاری چیست؟


خواص جوانه گندم


مضرات الکترو اسموک ، دستگاه ترک سیگار


برای ضعف بدن چه بخوریم؟


چرا باید روزمان را با زنجبیل شروع کنیم؟


4 درمان خوشمزه سرماخوردگی!


خانوم های سحر خیز افسرده نمیشوند !


9عادت آدم های خیلی خیلی سالم!


چرا همیشه سردتان است؟


هفت دلیل اصلی یبوست!


اینفوگرافی/ ۱۰ راه ساده برای درمان گلودرد

10 روش خانگی و موثر برای از بین بردن زگیل های پوستی


چرا باید روزمان را با زنجبیل شروع کنیم؟


خواص انگور


خواص زغال اخته


خواص زعفران


خواص رزماری


خواص شگفت‌انگیز دانه‌ی چلغوز


مصرف روزانه ی عسل چه فوایدی برای بدن دارد؟


چگونه به طور طبیعی لبانی صورتی داشته باشیم؟

10 روش خانگی و موثر برای از بین بردن زگیل های پوستی

امواج وای‌فای بر عملکرد مغز چه تاثیری دارد؟


چاره طب سنتی برای گرمازدگی

رابطه جنسی برای مبتلایان به دیابت چگونه است؟

مراقبت و بهبود بینایی بدون استفاده از لیزر و عینک


لوسمی سرطان خون قابل درمان است


درمان عفونت گوش باروش های خانگی


علت بروز آلرژی و درمان آن

 

10 تبلیغ خلاقانه +عکس


مشاهده

تصاویر روز 1397/07/29


مشاهده

حیوانات هم عاشق می شوند+عکس


مشاهده

copyright © 2015 – 2018 Mashrooh

. استفاده از مطالب سايت مشروح فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است

علائم صدا دادن یا تق تق زانو می تواند نشان دهنده ایجاد مشکلات خاص برای مفصل زانو باشد. یکی از فاکتورهای تعیین کننده اصلی درباره اینکه صدا دادن یا تق تق کردن نشان دهنده ایجاد مشکل برای مفصل زانو است، همراه بودن این صدا با درد
است. صدا دادن یا تق تق کردن زانو در صورتی که با درد همراه نباشد معمولاً نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در مفصل نیست.
صدا دادن مکانیکی

بیماران ممکن است با مواردی از صدا دادن مفصل مواجه شوند که در اصطلاح به آن «علائم مکانیکی» گفته می شود. در این حالت فرد ممکن است گاهی اوقات احساس کند که چیزی در داخل مفصل زانو گیر افتاده است و با خم شدن زانو به سمت جلو و عقب صدا می کند. این نوع از علائم مکانیکی اغلب نشانه ای از فرسایش مینیسک یا شل شدن یک تکه از غضروف در داخل مفصل است. مینیسک پاره شده یا غضروف شل شده ممکن است باعث ایجاد مشکل در حرکت زانو به سمت جلو و عقب و در نتیجه صدا دادن مفصل زانو و نگرانی فرد شود.


صدای ترق و تروق (صدای شکستگی)

صدای ترق و تروق اصطلاحی است که برای توضیح صدای خرد شدن شنیده شده در هنگام خم شدن زانو به سمت جلو و عقب استفاده می شود. امکان شنیدن این صدا در بین بیماران دارای آسیب دیدگی غضروف همچون افراد مبتلا به نرمی کشکک زانو (کندرو مالاسی) یا در بیماران دارای مشکل فرسایش غضروف همچون افراد مبتلا به آرتروز زانو وجود دارد. بر خلاف صدا دادن مکانیکی که در آن احساس گیر افتادن چیزی در محل زانو وجود دارد، مشکل صدای ترق و تروق یک مشکل جدی تر برای افراد می باشد.

صدای ترق و تروق را می توان ساده تر از شنیدن آن احساس کرد. به این منظور روی لبه یک میز نشسته و زانوهای خود را از میز آویزان کنید. سپس به آرامی زانوی خود را به سمت جلو و عقب خم کنید و کف دست خود را بر روی بخش جلوی زانو قرا دهید. به این ترتیب می توانید احساس ترق و تروق را زیر دست خود احساس کنید.
صدا دادن زانو در صورتی که با درد همراه باشد می تواند نشانه آسیب به تاندون ها ، لیگامنت ها یا بافت غضروفی زانو باشد . در صورت مشاهده این علامت حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید .علت صدا دادن زانو ها چيست


علت و دلایل صدا دادن زانو

رایج ترین دلایل صدا دادن زانو به شرح زیر هستند:


نرمی کشکک زانو

شرایطی است که در آن غضروف زیر کشکک زانو شروع به تحلیل و از بین رفتن می کند. با تحلیل رفتن غضروف، سطح کشکک زانو می تواند نرم شود. به این ترتیب سطح کشکک به سر استخوان فیمور ساییده شده و باعث ایجاد صدا و ترق و تروق می شود.


پارگی مینیسک

در بدن انسان دو مینیسک بین انتهای استخوان فیمور و سر استخوان درشت نی کشیده شده و وجود دارند. مینیسک ها شبیه دیسک های سی (C) شکل هستند که عملکرد حمایت از زانو و حفاظت از سطح غضروف را بر عهده دارند. به خاطر اینکه مینیسک بین دو استخوان قرار دارد، پارگی مینیسک می تواند به سادگی باعث صدا دادن مفصل زانو یا چرخش، پیچ خوردن و خارج شدن آن از حالت عادی شود.


نقص غضروف

استخوان های زانوی انسان با یک لایه ضخیم از غضروف مفصلی پوشانده شده است. به هر حال صدمه های وارد شده به مفصل زانو یا ابتلا به بیماری های خاص مثل استئوکندریت دیسکان (OCD) می تواند باعث ایجاد نقص یا سوراخ در لایه غضروفی زانو شود. اگر شما دچار نقص در لایه غضروفی شوید، سطح مفصل زانو دیگر هموار نخواهد بود و صدای ترق و تروق یا شکستگی از آن شنیده خواهد شد.
بی ثباتی استخوان کشکک

استخوان کشکک در یک حفره در بخش جلوی استخوان فیمور قرار دارد. در عمل محل این استخوان باید دقیقاً در مرکز این حفره قرار داشته باشد. گاهی اوقات استخوان کشکک از محل صحیح خود خارج شده یا به یک سمت منحرف می شود. این مسئله یک مشکل بسیار جدی است که نیازمند بررسی توسط متخصص ارتوپدی دارای تجربه خاص در ارتباط با مشکلات استخوان کشکک و بی ثباتی یا قرارگیری نامناسب آن می باشد.


استئو آرتریت

طبق تعریف، استئو آرتریت یا آرتروز نشان دهنده از بین رفتن یا نازک شدن غضروف قرار گرفته در انتهای استخوان ها می باشد. غضروف در حالت عادی بطور باور نکردنی نرم است. با پیشرفت بیماری استئو آرتریت غضروف دچار تغییر شده و این تغییرات باعث سفت شدن و خشکی با اهمیت غضروف های موجود در سطح مفصل زانو می شود. گاهی اوقات غضروف حتی می تواند از استخوان جدا شده و یک نقص یا حفره در آن ایجاد کند. به این ترتیب با حرکت استخوان ها به سمت یکدیگر، ناهنجاری و مشکل ایجاد شده در سطح مفصل به خاطر تغییرات غضروف می تواند باعث ایجاد صدا در مفصل زانو شود.

علاوه بر دلایل ذکر شده فوق، بعضی از دلایل دیگر نیز وجود دارند که می توانند باعث صدا دادن و تق تق کردن مفصل زانو شوند، اما این دلایل کمتر در بین افراد مشاهده می شوند. در بسیاری از مواقع دلایل ذکر شده فوق باعث ایجاد صدا در محل مفصل زانو به همراه درد می شوند. اگر مفصل شما صدا داده و درد احساس می کنید یا در این ناحیه ورم ایجاد شده است، لازم است هر چه سریع تر با پزشک خود در این رابطه ملاقات نمایید.

به هر حال بعضی افراد نیز بدون احساس درد با صدا دادن مفصل زانو مواجه هستند. گاهی اوقات این صدا دلیل مشخص و شناخته شده ندارد. در بسیاری از موارد این شرایط یک مسئله عادی محسوب می شود و به همین خاطر نیازمند درمان خاص نیست.


راه ها و روش های درمان

صدا دادن و تق تق زانوها معمولاً نشانه وجود مشکلات جدی در ارتباط با سلامتی فرد نیست. به هر حال، اگر این سر و صدا با درد یا سایر علائم ناراحت کننده همراه باشند، لازم است که به آنها توجه شود. در این شرایط لازم است هر چه سریع تر مسئله بررسی و درمان شود. برای رسیدن به این هدف، نیاز است که دلیل دقیق ایجاد مشکل در مفصل زانو مشخص شود.

در این حالت می توان از متخصصان درمانی همچون پزشکان متخصص برای رفع مشکل کمک گرفت. برای این کار لازم است که با پزشک یا فرد متخصص در این رابطه ملاقات شود. در این جلسه پزشک وضعیت فیزیکی شما را معاینه کرده و بر روی شما بعضی معاینات و آزمایش های لازم را جهت تشخیص علت مشکل انجام می دهد. با انجام آزمایش ها و جمع آوری اطلاعات لازم پزشک می تواند دلیل پنهان صدا دادن زانوی شما را مشخص نماید.

هنگامی که دلیل صحیح صدا دادن زانو مشخص شد، پزشک به شما توصیه می کند از داروهای خاص استفاده کرده و بعضی تمرین های حرکتی زانو را برای باز گرداندن شرایط مفصل به حالت اولیه و طبیعی آن انجام دهید. داروهای تجویز شده در این رابطه معمولاً شامل مسکن ها و داروهای ضد التهاب هستند.

علاوه بر دارو درمانی، شما باید از بعضی حرکت های خاص در خانه برای تسریع فرآیند بهبود صدا دادن مفصل زانوی خود استفاده کنید. برای این کار تمرین های حرکتی تقویت زانوی پیشنهاد شده را تحت نظارت مستقیم متخصص فیزیوتراپی انجام دهید. برای انجام تمرین های حرکتی در خانه یا در هر مکان دیگر لازم است بدن قبل از انجام این حرکت ها گرم شود. در حقیقت گرم کردن بدن باعث شل شدن عضلات می شود و به این ترتیب عضلات بهتر توانایی کشیده شدن را خواهند داشت و اثر بخشی تمرین های فیزیکی بر روی آن ها بیشتر خواهد بود.


 

علت صدا دادن زانو ها چيست
علت صدا دادن زانو ها چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *