علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن

دوره مقدماتی php
علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن
علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن

 

کلینیک درد – درمان کمر درد و درد زانو

اگر شما دچار زانو درد در جوانی شده اید، تنها نیستید! این روزها افراد جوان زیادی به کلینیک درد مراجعه می کنند که درگیر انواع دردهای عضلانی اسکلتی از جمله زانو درد هستند. 

اگر سن زیر پنجاه سال دارید و درگیر زانودرد شده اید مطلب زیر را حتما تا انتها مطالعه کنید و قبل از تحلیل رفتن غضروف زانو، به درمان آن بپردازید. اما برای اطلاع از انواع زانو درد، دلایل آنها و راههای درمانشان می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

دوره مقدماتی php

قبل از هر چیز و قبل از اینکه در مورد زانو درد در جوانی صحبت کنیم به یکی از دغدغه های اصلی افراد جوان در زانو بپردازیم یعنی صدا دادن زانوها ! بله صدا دادن زانوها یکی از شکایت های بسیار شایع مخصوصا در افراد جوان که در مورد سلامتی زانوهای خود نگران هستند می باشد. دقت شود که صدا دادن زانوها (تق تق کردن) به خودی خود نگران کننده نیست و علل مختلفی ممکن است باعث این حالت شود مانند رد شدن تاندون ها از روی استخوان ها و یا ترکیدن حبابهای نیتروژن در ناحیه مفصلی و … پس اگر فقط از صدا دادن زانو رنج می برید و سایر علایم مانند درد، اشکال در خم و راست کردن زانو یا اختلال راه رفتن وجود ندارد خیلی نگران نباشید. ولی اگر در کنار صدا دادن زانوها سایر علایم ذکر شده را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن

ممکن است در جلوی زانو و اطراف و پشت کشکک زانو احساس درد داشته باشید. گاهی اوقات می تواند بسیار شدید باشد و حرکات روزمره مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ها را سخت و دردناک کند. همچنین ممکن است دردى ناخوشایند را احساس کنید، مثلا زمانى که پس از چند دقيقه نشستن بلند مى شويد. درد اغلب باعث سخت شدن زانو زدن یا پريدن می شود. این درد معمولا حين دويدن تحريک مى شود بنابراین اغلب در طول یا بعد از ورزش شما اتفاق می افتد.

تأثیر این علائم در زندگی روزمره می تواند در زمان هاى مختلف متفاوت باشد.

ممکن است این آسیب یا ضربه به صورت ناگهانی مثلا در حین ورزش یا پیچ حوردن پا یا زمین خوردن ایجاد شده باشد و یا در اثر مرور زمان و به علت استفاده از کفشهای نامناسب،بد راه رفتن و …. ایجاد شده باشد.این آسیبها معمولا باعث درگیری اجزا مفصلی مثل تاندونها یا مینیسک میشوند و از علل مهم زانو درد در جوانی هستند.

که شایع ترین آنها پاهای پرانتزی یا ضربدری هستند.

اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید و علاوه بر زانو درگیر دردهای سایر مفاصل بدن هستید یا خشکی صبحگاهی(بیشتر از پانزده دقیقه)دارید باید از نظر بیماریهای التهابی سیستمیک مانند آرتریت روماتویید بررسی شوید.

فیبرومیالژیا یک بیماری با منشا ناشناخته است که میتوتند باعث دردهای منتشر عضلانی اسکلتی در نقاط مختلف بدن از جمله اطراف زانو ها شود.معمولا در این بیماری درد سایر نقاط بدن هم وجود دارد.

امروزه متاسفانه شاهد بروز ارتروز و ساییدگی مفصل در سنسن جوانتر هستیم که این مشکل به علت افزایش اضافه وزن در اجتماع و کم تحرکی و به دنبال ا ضعف عضلات اطراف مفصل است.

برای بررسی تغییرات مفصل زانو ، پزشک ممکن است از شما بخواهد ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) سفت کنید، در حالی که زانوى خود را پایین نگه داريد، چرا که باعث درد می شود. گاهی اوقات، افزایش مایع در مفصل می تواند باعث تورم شود، بنابراین پزشک آن را نیز بررسی می کند.

آزمایش های خون در تشخیص زانودرد کمکى نمی کنند اما برای جلوگیری از مشکلات جدی تر مفيد هستند. معمولا عکس با اشعه ایکس نيز مفید نیست چرا که غضروف بر روی آن نشان داده نمی شود. پزشک ممکن است اسکن مغناطیسی رزونانس  (ام آر آى) را پیشنهاد دهد.

زانو درد در جوانی گاهی بدون درمان به طور خود به خود بهبود می یابد، اگرچه ممکن است چندین سال علائم آن را داشته باشید. با این حال، مسکن و فیزیوتراپی نيز می تواند به کاهش درد کمک کند.

داروهای ضد درد مانند پاراستامول می توانند به کاهش درد کمک کنند. معمولا با تجويز پاراستامول ديگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن تجويز نمى شود چرا که هیچ برترى نسبت به آن نداشته و عوارض جانبی ناشی از آن ها نیز بیشتر است.

مهم است که ماهیچه های ران خود را (چهار سر ران) قوی و متعادل نگه دارید تا از فشار بر روى مفصل زانوی خود جلوگیری کنید. پزشک شما ممکن است به شما تمریناتى بدهد یا پیشنهاد کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنيد تا در صورت لزوم تمرینات ديگرى برايتان انتخاب شود. فیزیوتراپیست زانوی شما را ارزیابی می کند و مشخص مى کند چه چیزی باعث درد شده و بر اساس آن تمرینات لازم را به شما مى دهد . بايد تمرینات را به درستی و با خیال راحت انجام دهيد.

ممکن است حداقل ۱۲ هفته انجام تمرینات طول بکشد . اين تمرينات را بايد چندین بار در روز به مدت ۳۰ دقیقه در روز انجام دهيد تا اینکه اختلال یا ضعف عضلانی اصلاح شود. ممکن است کمی بعد از آن نيز انجام تمرينات نياز باشد تا زمانی که درد کاملا برطرف شود.

مهم است که تمرینات عضلات ران (چهار سر ران) را انجام دهید تا از ضعف آن ها جلوگیری شود. شنا یک ورزش عالى است، و با جلو و عقب رفتن فشار از زانوهای شما کم خواهد شد. باید از انجام ورزش هایی که فشار زیادی روی زانوی شما مى آورند، مانند فوتبال، راگبی و یا  دويدن خوددارى کنيد .

انجام تمرين اسکوات در مقابل ديوار به طور منظم بسيار مفيد است . استراحت کنید و تمرین را تا حد ممکن چندین مرتبه تکرار کنید. فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات اضافی ديگرى را نيز توصیه کند.

پس اگر دچار زانو درد در جوانی شده اید حتما مراجعه کنید تا پس از اخذ شرح حال و معاینه و در صورت لزوم کارهای تشخیصی درمان شروع شود چون خدای ناکرده گذر زمان باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

در کلینیک درد مفتخریم تا خدمات تخصصی و فوق تخصصی زیر را ارائه دهیم:

– درمان آرتروز زانو
– درمان دردهای شانه
– درمان اختلالات ستون فقرات
– درمان کلیه دردهای عضلانی و اسکلتی
– درمان دردهای لگن
– درمان دردهای گردن و کمر
– درمان تنگی کانال نخاعی
– تعویض مفصل زانو و لگن با جراحی
– درمان کلیه مشکلات ارتوپدی
– درمان تنگی کانال مچ دست
– اوزون درمانی
– نوار عصب و عضله
– انجام کلیه روش های تشخیصی جهت مشکلات عصبی و عضلانی

مطلب قبلی

اوزون تراپی روشی بدون جراحی برای درمان درد زانو

مطلب بعدی

شایع ترین علت کمر درد و بهترین راه درمان آن

زانو درد دارید؟ تمریناتی برای تقویت زانو + تصویر

زانو درد مزمن، علت ها و راه های درمان

اصلی ترین عوامل زانو درد شدید [+ درمان]

آیا آرتروز زانو درمان قطعی دارد؟

مطالب اخیر

درد در باسن و استخوان دنبالچه بی دلیل نیست!


اسپاسم و درد عضلات بین دنده ایی چیست؟

چرا انگشتان دست خواب میرود و گز‌گز‌ میکند؟


اوزون چگونه روی زانوها اثر می کند؟


سندرم آرنج‌ تنیس بازان

علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن

مفاصل ساکروایلیاک چیست و درد های آن‌چگونه است؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.




خانه

موبایل

علت به وجود آمدن صدا در مفاصل چیست؟علت صدای مفاصل چیست؟برای بسیاری از ما در طول روز ممکن است صدا های متفاوتی از بعضی از مفاصل بدن شنیده شود. در حین راه رفتن، یا بعد از نشستن طولانی بخواهیم بلند شویم، و یا حتی هنگام انجام فعالیتی. گاهی این صداها شبیه تقه هستند، گاهی بصورت خرت خرت و شبیه به ساییده شدن دو چیز روی هم هستند. حتی ممکن است نگران این باشید که آیا این وضعیت طبیعی است یا غیر طبیعی؟ و شاید برایتان سوال بوده که این صدا چیست؟ از کجا می آید؟

اگر می خواهید علت صدا در مفاصل را بدانید با ما همراه شویدباید بدانید که صدا در مفصل علامت نگران کننده ای نیست ، مگر اینکه ضربه ای به آن وارد شده باشد،شاید از شنیدن این پاسخ تعجب کنید! در کل اگر این صدا همراه با احساس درد باشد بیماری است و باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با بررسی مفصل مشکل احتمالی را دریابد . چون ممکن است علت آن عوامل مختلفی مانند ساییده شدن نسوج نرم اطراف مفصل روی برجستگی های استخوانی، ضایعات منیسک، ضایعات غضروفی و یا رباط ها ی اطراف مفصل باشند.( به نقل از “دکتر  توکلی”) در صورتی که بدون درد باشد بیماری نبوده و نیاز به درمان ندارد.

علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن

تئوری های مطرح شده در خصوص علت این صداها:آزاد شدن گاز : مفصل دارای مایعی است که می تواند تولید گاز نماید و آزاد شدن این گاز صدایی مانند ترکیدن بادکنک ایجاد می کند.

حرکت تاندون:وقتی مفاصل حرکت می کنند وضعیت تاندون ها و لیگامان های اطراف آن مفصل تغییر می کنند. این تغییر وضعیت موجب می شود تا آن ها از روی برجستگی های استخوانی اطراف مفصل عبور کنند. با باز و بسته شدن مکرر مفصل ،هر کدام از این تاندون ها یا لیگامان ها ممکن است بار ها به جلو و عقب حرکت کرده و با هر بار عبور از روی برجستگی استخوانی صدایی ایجاد می کنند. این صدا ها ممکن است به توسط فرد حس شده و یا حتی دیگران هم آن را بشنوند. همچنین با حرکت کردن مفصل، در بعضی حالات، لیگامان های اطراف آن بشدت کشیده می شوند و این کشیدگی ممکن است صدا ایجاد کند.

سطح ناصاف مفصل:در مفاصلی که دچار آرتروز یا ساییدگی شده اند به علت آسیب غضروف، سطح مفصل ناهموار می شود. در حین حرکت مفصل، با ساییده شدن این سطوح ناهموار بر روی یکدیگر ممکن است صدا ایجاد شود. شایع ترین علت این صدا ها مالش یک وتر بر روی وتر دیگر یا یک رباط است. وقتی هنوز جوان و در حال رشد هستید، وترها، رباط ها، و استخوان ها به نسبت های متفاوت رشد می کنند، و بدن نوجوان ممکن است گاه گاه صدا کند. با بالا رفتن سن و نازک شدن غضروف های اطراف مفاصل، رباط ها و وترهای مفاصل بر روی هم مالیده می شوند و صدا می کنند.

به گفته دکتر خرمی، ارتوپد: علت این صدا ها ،خصوصا” صدای زانو، ضعیف شدن غضروف حد فاصل بین استخوان ها است. این غضروف ها حرکت عضلات را راحت تر می کند. اگر به هر دلیلی غضروف ضعیف شود، استخوان ها سایش پیدا کرده و صدا در زانو تولید می شود. برای پیشگیری از بروز صدا در زانو باید فشار بر زانو را کاهش داد. با کم کردن وزن، صدا در زانو تا ۵۰ درصد کم میشود. توصیه میشود از دو زانو و چهار زانو نشستن خودداری کرده و بیشتر کارهای روزمره را به صورت ایستاده انجام دهیم. پیاده روی در زمینهای صاف، بدون مانع، مستقیم و نرم دویدن بسیار موثر است.

اگر مفصلتان نرم است، دلیل دیگری هم برای صدای آن وجود دارد: وترها و رباط ها درازتر و کشسان تر از معمول اند و مفصل بیش از حد حرکت می کند و صداها بیشتر می شود. اغلب مردم به طور معمول در دوران رشد، نرم مفصل هستند. غیر از مالش رباط ها و وترها بر یکدیگر، تنها دلیل دیگر پیدایش ناگهانی حباب های نیتروژن در بافت های مفصل در هنگام حرکت است، که انگار تعدادی دانه های ریز در مفصل قرار دارند. دکتر علی دیانت، فوق‌تخصص ارتوپدی در گفتگوی با ایسنا ،تاکید کرد:‌مایع مفصلی که برای نرم کردن مفصل جهت حرکت و تغذیه آن در میان مفاصل وجود دارد چنانچه به دلایلی کم یا زیاد باشد سبب ایجاد صدا ،هنگام خم و راست کردن آن ها می‌شود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟اگر مفصل آسیب دیده شروع به صدا کردن بکند، پزشک با عکس برداری از آن احتمال شکستگی را بررسی می کند. در غیر این صورت، کار خاصی لازم نیست بکنید اما اگر صدا کردن مفصل به دنبال زمین خوردن یا وارد شدن ضربه ای به آن شروع شده است حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در بحث پزشکی نیز ،مواردی از قبیل ” کندرومالاسی کشکک” و ” گیر کردن تاندون” ازدیگر علل مهم صدا دادن مفصل ران و زانو است.

کندرومالاسی کشکککندرومالاسی کشکک در کسانی که زیاد می دوند و در خانم ها بیشتر دیده میشود. در این بیماری استخوان کشکک به درستی در جای خود قرار نگرفته و در اثر حرکات مکرر در جلوی زانو غضروف آن آسیب می بیند. علائم کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک درد زانو بخصوص بعد از نشستن به مدت طولانی است. حرکات زانو ممکن است با صدا همراه باشد. درمان این بیماری همان درمان های عمومی درد زانو و تقویت عضلات چهارسر ران است.

گیر کردن تاندون از علل مهم صدا دادن مفصل ران در حین حرکت و راه رفتن استیکی از علل احساس صدا در مفصل ران و لگن گیر کردن باند ایلیوتیبیال یا تاندون ایلیوپسواس بر روی برجستگی های استخوانی لگن است. این بیماری را “مفصل ران صدادار” یا Snapping hip میگویند.

علائم لگن صدا دار چیست؟مهمترین علامت این بیماری احساس تقه یا شنیدن صدا در حین حرکت مفصل ران است. این صدا ممکن است در مناطق متفاوتی از لگن احساس شود. وقتی که علت ایجاد کننده صدا حرکت باند ایلیوتیبیال بر روی تروکانتر بزرگ باشد صدا در سطح خارجی لگن احساس میشود و وقتی که علت در حرکت تاندون ایلیوپسواس بر روی لبه جلویی لگن باشد صدا در جلو و داخل لگن حس می شود.صدا و احساس تقه ممکن است با یا بدون درد باشد. در مواردی که بیمار درد دارد این درد معمولا در حین فعالیت های بدنی شدیدتر می شود.

گاهی اوقات بیمار احساس می کند مفصل ران وی در میرود و یا جابجا می شود. در این موارد بیمار احساس می کند مفصل ران وی ناپایدار است. این احساس در واقع به علت حرکت تاندون بر روی برجستگی استخوانی بوده و در رفتگی واقعی در کار نیست. هر بار که تاندون از روی برجستگی استخوانی رد می شود این عبور با گیر کردن همراه است بنابراین حرکت بصورت پرشی خواهد بود و بیمار این حرکت ناگهانی و پرشی را در رفتگی تعبیر می کند.

منبع:elmevarzesh.com


سلامتی و تندرستی با ورزش

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

چراکه برخلاف آن که برخی تصور می‌کنند این صداها ناشی از شکسته شدن غیرارادی قولنج یا پیش‌نشانه‌ای از مشکلات مفصلی یا آرتروز است، اما این برداشت‌ها لزوما درست نیست، چراکه صدای مفصل همیشه ناشی از شکستن قولنج نیست و بعضی از مفاصل ما حین انجام بعضی حرکات یا هنگام راه رفتن صدا می‌دهد بی‌آن که برایمان مشکل جدی ایجاد کند یا نشانه‌ای از بیماری اسکلتی یا مفصلی خاصی باشد.

دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی نیز با تاکید بر این که صدا دادن مفاصل یک بیماری تلقی نمی‌شود، توضیح می‌دهد: صدا دادن مفاصل اگر با درد همراه نباشد، معمولا چیز مهمی نیست، ولی اگر با درد و التهاب یا تورم مفصلی همراه باشد باید از حیث احتمال وجود آرتروز و شل بودن مفاصل مورد بررسی تخصصی قرار بگیرد.

صدا دادن مفاصل در بسیاری موارد جنبه ژنتیک یا مادرزادی دارد و ناشی از گیرکردن مفاصل به هم، روی هم افتادن رباط‌ها یا ضایعات استخوانی مادرزادی است. پس اگر متوجه چنین صداهایی در مفاصل بدنتان شده‌اید، بدون آن که در مفاصل خود احساس درد و التهاب کنید یا دچار محدودیت‌های حرکتی شوید، نگرانی را از خود دور کنید.


ترکیدن حباب گازی بین مفصلی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مایعی مفصلی در بدن باعث چسبیدن دو سطح مفصلی به هم می‌شود و اگر این دو سطح از هم جدا شود، صدایی ایجاد می‌کند که ناشی از ترکیدن حباب گازی است. در واقع گاز محلول در مایع مفصلی به صورت حباب درمی‌آید و می‌ترکد.

از آنجا که این گاز دی‌اکسیدکربن است برای حل شدن به زمانی نزدیک به یک ربع نیاز دارد. به این دلیل شکستن ارادی حباب‌های گازی بین مفصلی که برخی افراد به آن مبادرت می‌کنند در فاصله‌های زمانی ممکن خواهد بود.

دکتر توانا در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که صدا دادن غیرارادی مفاصل ناشی از گیرکردن مادرزادی مفاصل به هم و ترکیدن حباب گازی بین مفصلی است، می‌گوید: فراموش نکنید که آرتروز‌های پیشرفته در سنین بالا نیز می‌تواند باعث شنیده‌شدن صدایی شبیه «خرت خرت» از مفاصل بشود. علت ایجاد این صدا که بخصوص در زانوهای افراد مسن شنیده می‌شود از بین رفتن غضروف بین استخوان‌ها در مفصل است که باعث می‌شود استخوان‌ها مستقیم روی یکدیگر قرار گیرد و بتدریج سطح‌شان تراشیده و خراشیده شود. ساییدگی مفصل در سنین بالا نیز به درمان‌های کنترلی یعنی اصلاح شیوه زندگی، نحوه نشستن، دارودرمانی و فیزیوتراپی محدود می‌شود.

به گفته متخصصان طب فیزیکی صدای مفاصل در افراد جوان که به خصوص در زانو، مچ پا، شانه یا مفصل لگن شایع است به ساییدگی مربوط نمی‌شود و ریشه این صداها، گاهی داخل خود مفصل و گاهی در بافت‌های اطراف آن است و وقتی ایجاد می‌شود که یک قسمت از بافت‌های داخل یا اطراف مفصل، به طور مادرزادی در حالت غیرمعمول قرار گرفته باشد و با حرکت به قسمت دیگر گیر کند و سپس آزاد شود که این مساله نیازی به درمان ندارد.


مفاصل‌تان را به طور عمدی نشکنید

علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن

اگر علاقه‌مندید انگشتان خود را بکشید یا آنها را در جهتی خم کنید تا با صدای ایجاد شده، احساس راحتی کنید، از این کار بشدت اجتناب کنید. دکتر توانا خطاب به این دسته افراد می‌گوید: این اقدام ارادی منجر به آن می‌شود که مفاصل بزرگ و دچار حالت غیرقرینه شده و پس از مدتی از حالت طبیعی نیز خارج شود.

برخی متخصصان بر این باورند: احتمال این که با تکرار این حرکت بافت‌های اطراف مفصل آسیب ببیند، وجود دارد.حتی ممکن است این حرکت بتدریج باعث محدودشدن دامنه حرکتی مفصل و کم‌شدن قدرت مشت‌کردن دست و در آینده بروز آرتروز بشود.


ضایعات مفصلی صدادار

متخصصان طب فیزیکی تاکید می‌کنند که صدای ناشی از مفاصل گاهی ناشی از یک ضایعه واقعی در مفصل است که حتی شاید به جراحی نیز نیاز داشته باشد.

ضایعاتی چون پارگی مینیسک زانو یا التهاب بین تاندونی در زانوها همچنین پارگی تاندون چرخاننده بازو با درد و صداهای مفصلی همراه است و باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرد. در یک کلام هرگونه صدای مفصلی که با درد و محدودیت حرکتی همراه باشد، باید تحت درمان جدی قرار بگیرد.


پونه شیرازی‌ – ‌گروه سلامت

ارسال نظر


نظرات شما ( 8 نظر )

 


ادامه امروز »

9 دلیل که چرا تبلیغات آنلاین برای کسب و کار شما ضروری است!

هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(اسکلت ویژه هالووین)

علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن


چطور کمتر فحش بدیم؟!


هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(بوقلمون)


چند کاربرد باحال بطری پلاستیکی!


هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(خرگوش)

دلایل بسیاری می تواند برای صدا دادن زانو وجود داشته باشد و در اغلب موارد به سادگی درمان صدا دادن زانو امکان پذیر است.

علائم  صدا دادن زانو را بدانید. برخلاف صدای”طبیعی”  شبیه به صدای ترکیدن که می تواند ناشی از دراز کردن پا باشد و بدون درد است تق تق و صدا دادن زانو بر اثر آرتروز اغلب کاملا دردناک است. خوشبختانه چند راه برای تشخیص صدا دادن زانو وجود دارد.به دنبال علائمی مانند درد، قرمزی، تورم و سفتی مفصل در هنگام راه رفتن باشید. معمول ترین ناحیه زانو که بر اثر آرتروز صدا می دهد در قسمت داخلی زانو است. .

1- آسیب و پارگی رباط

پارگی رباط های زانو شایع ترین علت صدا دادن زانو در هنگام آسیب وارد شدن به زانو است و شخص درهنگام وارد شدن آسیب احساس می کند صدایی در زانوی خود شنیده است . به خصوص در هنگام بروز آسیب ها و پارگی رباط صلیبی قدامی زانو ، صدای تق تق زانو شنیده می شود. همچنین ممکن است بعد از پارگی رباط زانو نیز باز هم زانو صدا بدهد چرا که به علت وارد شدن آسسب به زانو ، حرکت مفصل زانو به حالت عادی و نرمال انجام نمی شود.

2- پارگی منیسک

پاره شدن منیسک زانو نیز می تواند همراه با شنیدن صدایی از درون زانو باشد . پارگی و درد مینیسک زانو ممکن است به مرور زمان یا به صورت ناگهانی ایجاد شود از آن جایی که منیسک ها وظیفه کاهش فشار و ضربه گیری بین استخوان های مفصل زانو را به عهده دارند ، پارگی این بافت ها میتواند باعث برخورد و ایجاد صدا در مفصل زانو و علت صدا دادن زانو شود. در موارد آسیب منیسک زانو ، شنیدن صدا از مفصل زانو مقطعی است و این علائم بسته به نحوه فعالیت شما ونحوه استفاده از زانو، ممکن است بروز بکنند ، یا نکنند.

3- کشیدگی رباط های زانو

زمانی که رباط های زانو بیش از حد کشیده می شوند ، موجب کشیدگی و التهاب در تاندون ها و علت صدا دادن زانو می شوند و تا زمان بهبود این حالت ممکن است فرد در زانوی خود سر و صدایی بشنود یا حس کند زانوی او تق تق میکند.

4- کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو

استفاده بیش از حد از زانو و فشار آوردن به آن می تواند موجب صدا دادن زانو شود . در این حالت کشکک زانو به درستی در جای خود در مفصل زانو حرکت نمی کند و ممکن است این امر موجب ایجاد صدایی در زانو هنگام حرکت شود . نرمی کشکک زانو شایع ترین دلیل صدا دادت زانو در میان ورزشکارانی است که بدون وارد شدن آسیب ناگهانی ، زانویشان صدا می دهد .

5- آرتروز زانو

فرسایش یافتن مفصل زانو و به عبارتی آرتروز زانو بر اثر بالا رفتن سن ، ممکن است باعث حالتی شود که مفصل به گونه ای حرکت کند که تولید صدا می کند و دردناک است . شنیدن صدا از درون زانو در این حالت به این دلیل است که استخوان های مفصل زانو هنگام حرکت روی هم دیگر کشیده می شوند ، چرا که غضروف درون مفصل زانو نازک شده و تحلیل رفته است و عملکرد سابق خود را ندارد و با درمان ارتروز زانو این صداها نیز کمتر می گردد.

در مواردی که صدا دادن زانو بدون احساس درد است ، معمولا تشکیل حباب های گاز در مفصل زانو دلیل صدا دان زانو هستند ( مانند حالتی که انگشت خود را فشار می دهید و مفصل آن صدا می دهد ) ، در مواردی نیز حرکت طبیعی رباط ها و تاندون های زانو و کشیده شدن آن ها در حین حرکت دادن زانو نیز می تواند ایجاد صدایی در مفصل زانو کند .

در صورتی که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در این هنگام برای فرد مشکل باشد، این یک علامت جدی است و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آیا آسیب جدی به مفصل زارد شده است یا نه . پزشک متخصص با انجام معایناتی می تواند دلیل صدا دادن زانو را تشخیص دهد و تعیین کند که چه روش درمانی برای فرد مناسب است .

زمانی که شنیدن صدا از مفصل زانو با هیچ علائم دیگری مانند درد یا تورم همراه نیست ، صدا دادن زانو زیاد جای نگرانی ندارد . در بسیاری از موارد به علت وجود حباب های هوا که در مفصل زانو گیر افتاده اند ، مفصل زانو صدا می دهد و می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مفصل زانو ( به علت ایجاد فشار زیاد درون مفصل یا وجود سایش) خودش در حال برطرف کردن این موضوع است. این حالت مانند زمانی است که شما قولنج انگشتان یا مفاصل دیگر بدنتان را میشکنید .

پیشگیری از درد و صدا دادن زانو آسان‌تر و نتیجه‌بخش‌تر از درمان آن است. به منظور پیشگیری از درد مفصل، چه مزمن چه موقت، از وارد کردن فشار غیرضروری به مفصل خودداری کنید و میزان فعالیت خود را تا زمان فروکش کردن درد کاهش دهید. با انجام نرمش‌های کششی و گرم کردن بدن پیش از ورزش، دامنه‌ی حرکتی را افزایش دهید و مانع آسیب دیدن مفاصل شوید. با رعایت رژیم سرشار از پروتئین‌های کم‌چرب حیوانی و فراورده‌های تازه، مواد مغذی لازم برای بهبود سریع و مناسب را در اختیار بدن بگذارید. ورزش کنید تا وزن مناسب داشته باشید و به این ترتیب هم از میزان فشار و کشش وارده بر مفاصل کم کنید و هم با افزایش انعطاف‌پذیری احتمال آسیب دیدن مفصل را به حداقل برسانید. پوشیدن کفش مناسب با کفی‌های بادوام که پاشنه بلند هم نباشند از فشار وارده بر مفصل‌های پا می‌کاهد.

اکثر افراد توجه چندانی به زانوی خود ندارند، درمان درد زانو و صدا دادن آن را جدی بگیرید تا مانع تشدید آسیب شوید. صدای تق و تق زانو اگر بدون درد باشد نگران کننده نیست اما در صورت بروز درد یا هر علائم دیگری به پزشک مراجعه کنید که تا متوجه شوید علت صدا کردن مفصل زانو از چیست و با پزشک معالج خود درباره‌ی گزینه‌های درمانی در دسترس برای درد زانو و صدا دادن آن مشورت کنید.

درمان صدای زانو به عامل و بیماری زمینه‌ای آن بستگی دارد. بنابراین در وهله اول بسیار مهم است که پزشک شما علت زمینه‌ای را تشخیص داده و بر اساس آن، مناسب‌ترین درمان را تجویز نماید. در اینجا برخی از روش‌های درمانی مرتبط با کریپتوس را که در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توان‌بخشی پیشگام ارائه می‌شود، معرفی می‌کنیم.

1- جراحی‌های بسته

جراحی بسته می‌تواند شامل طیف وسیعی از تزریق‌ها گردد. در این روش بسته به شرایط بیمار می‌توان از مواد مختلف و مکان‌های متفاوت استفاده نمود.

2- اوزون درمانی

همان‌طور که در خصوص آرتروز ذکر شد، در اثر این عارضه غضروف نازک و سست می‌شود. درنتیجه مفصل دچار علائمی همچون: درد، سفتی، صدای تق‌تق و غیره می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، تزریق گاز اوزون به‌زانو می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و عملکرد و کیفیت زندگی مبتلایان به ورم مفاصل را بهبود بخشد.

3- تزریق در مفصل فاست

در روش تزریق مفصل فاست یک داروی استروئیدی به جهت بی‌حس کردن مفصل و مسدود کردن حس درد، در مفصل تزریق می‌گردد. اثر تسکینی و درمان صدا دادن زانو  در این روش  سریع و درازمدت است. با استفاده از فلوروسکوپی (اشعه ایکس)، فیزیوتراپیست قادر است محل ضایعه را به‌درستی شناسایی کرده و تزریق را در محل موردنظر انجام دهد.

4- تزریق اپیدورال استروئید

تزریق اپیدورال استروئید یک روش مسدودکننده درد است که معمولاً برای کاهش درد و التهاب همراه با آرتروز در زانو تزریق می‌شود و در پی آن صدای زانوی بیمار کاهش می‌یابد.

تزریق اپیدورال استروئید حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. بیمار بر روی شکم روی تخت مخصوص اشعه ایکس دراز می‌کشد. قبل از تزریق، لیدوکائین (یک داروی “بی‌حسی” مشابه نوكائينی که دندان‌پزشکان استفاده می‌کنند) در ناحیه موردنظر اعمال می‌شود تا پوست بی‌حس گردد.

5- تزریق استروئید

تزریق یک داروی استروئیدی به‌عنوان‌مثال، کورتون، می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. اثربخشی این روش در تسکین درد و التهاب قوی و سریع است. تزریق کورتون می‌تواند برای درد و صدای زانو ناشی از آرتروز و همچنین پارگی غضروف مفید باشد.

علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن

6- مگنت درمانی

مگنت درمانی (میدان‌های مغناطیسی) نیز می‌توانند سیستم عصبی ما را تحریک نمایند درنتیجه سیگنال‌های دردی که به مغز فرستاده می‌شوند، کاهش می‌یابند و در پی آن درد تسکین می‌یابد. دستگاه مغناطیسی با جذب ذرات باردار خون، موجب افرایش دمای عضو و بهبود گردش خون می‌شود. درنتیجه عروق خونی متسع شده و با افزایش اکسیژن‌رسانی و مواد مغذی، سرعت فرایند درمان افزایش‌یافته و مواد غیرضروری دفع می‌شوند. تمامی این موارد در کاهش التهاب و خشکی مفصل مفید هستند.

همچنین شواهد علمی حاکی از آن است که مگنت درمانی می‌تواند برای کل بدن نیز مفید باشد، ازجمله می‌تواند کیفیت خواب و سطح فعالیت‌های بدن را بهبود بخشیده و استرس را کاهش دهد.

7- طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند یک‌راه واقعاً مؤثری در تسکین درد محسوب شود، بدون آن‌که شما از عوارض جانبی داروها رنج ببرید. سوزن‌های مخصوصی در اطراف زانو قرار داده می‌شود. در پی آن سیگنال‌های درد کاهش‌یافته و جریان خون مفصل بهبود می‌یابد.

8- ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می‌تواند نقاط محرک درد در زانو را تحریک نماید. بسته به شرایط زانو و علت زمینه بیماری، یک فیزیوتراپیست می‌تواند از طریق ماساژهای مختلف به تسکین درد و بهبود شرایط زانو بپردازد. یکی از بهترین و ساده‌ترین تکنیک‌های ماساژ درمانی برای بهبود صدای زانو، استفاده از توپ ماساژ و یا توپ تنیس است. درحالی‌که بر روی توپ تنیس قرار دارید، عضلات ساق پای خود را ماساژ دهید.

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.


علت پایین بودن مینیمم فشار خون چیست؟


علت ترش شدن دهان چیست؟


علت سرگیجه ناگهانی چیست؟


آب اکسیژنه چیست؟


فواید و مضرات تماشای تلویزیون


علایم ایدز در مردان


علت پایین آمدن سطح هوشیاری چیست؟


خواص جوانه گندم


مضرات الکترو اسموک ، دستگاه ترک سیگار


برای ضعف بدن چه بخوریم؟


چرا باید روزمان را با زنجبیل شروع کنیم؟


4 درمان خوشمزه سرماخوردگی!


خانوم های سحر خیز افسرده نمیشوند !


9عادت آدم های خیلی خیلی سالم!


چرا همیشه سردتان است؟


هفت دلیل اصلی یبوست!


اینفوگرافی/ ۱۰ راه ساده برای درمان گلودرد

10 روش خانگی و موثر برای از بین بردن زگیل های پوستی


چرا باید روزمان را با زنجبیل شروع کنیم؟


خواص انگور


خواص زغال اخته


خواص زعفران


خواص رزماری


خواص شگفت‌انگیز دانه‌ی چلغوز


مصرف روزانه ی عسل چه فوایدی برای بدن دارد؟


چگونه به طور طبیعی لبانی صورتی داشته باشیم؟

10 روش خانگی و موثر برای از بین بردن زگیل های پوستی

امواج وای‌فای بر عملکرد مغز چه تاثیری دارد؟


چاره طب سنتی برای گرمازدگی

رابطه جنسی برای مبتلایان به دیابت چگونه است؟

مراقبت و بهبود بینایی بدون استفاده از لیزر و عینک


لوسمی سرطان خون قابل درمان است


درمان عفونت گوش باروش های خانگی


علت بروز آلرژی و درمان آن

 

10 تبلیغ خلاقانه +عکس


مشاهده

تصاویر روز 1397/07/29


مشاهده

حیوانات هم عاشق می شوند+عکس


مشاهده

copyright © 2015 – 2018 Mashrooh

. استفاده از مطالب سايت مشروح فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است

علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن
علت صدا دادن زانو در هنگام راه رفتن
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *