علت صداي شکم نوزادان

دوره مقدماتی php
علت صداي شکم نوزادان
علت صداي شکم نوزادان

ناراحتی ناشی از باد شکم (تجمع گاز در شکم) تقریباً در تمام نوزادان (اعم از آنهایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند آنهایی که شیر خشک می‌خورند) به درجات مختلف اتفاق می‌افتد. اگرچه دل درد ناشی از باد شکم، امری متداول بوده و در هر سنی در کودکان ممکن است اتفاق بیفتد، اما در نوزادان یک تا چهار ماه بسیار شایع‌تر است چرا که دستگاه گوارش آنها هنوز تکامل نیافته است. به علاوه برخی از کودکان به علت فاکتورهای محیطی و تولد بیشتر از دیگران دچار این مشکل می‌شوند.
 گاز شکم یکی از متداول‌ترین علایم اختلالات گوارشی است اما به ندرت نشانگر مشکل جدی می‌باشد. هنگامی که دل درد به سراغ کودک می‌آید، غریزه مادری باعث می‌شود والدین به دنبال راه‌ حل طبیعی و مطمئن برای برطرف کردن این مشکل باشند اما مسلماً کودک نمی‌تواند به کسی بگوید کجای دلش درد می‌کند و ماهیت درد آن چگونه است. بنابراین مشاهده علائم و آگاهی یافتن از آنها برای شناسایی مشکل و درمان خانگی مناسب لازم است.


 علائم و نشانه ‌های باد شکم در نوزادان
– باد گلو یا آروغ زدن
آروغ زدن روشی طبیعی برای دفع گاز تجمع یافته در معده است. والدین باید کودک را به آروغ زدن در حین غذا خوردن و پس از آن ترغیب و تحریک کنند. با این حال اگر کودک بیش از حد طبیعی سکسکه می‌کند، آروغ می‌زند یا استفراغ می‌کند ممکن است در حین غذا خوردن هوای خیلی زیادی پلید باشد.

– استفراغ
استفراغ کردن در شیرخواران امری کاملا طبیعی و نرمال می‌باشد. بیشتر نوزادان و شیرخواران اغلب همراه با آروغ زدن در حین غذا خوردن یا اندکی پس از آن استفراغ می‌کنند.
با این حال گاهی اوقات ممکن است علت آن نوع شیر خشک، ذرات موجود در شیر مادر، پرخوری یا تند خوردن بوده و یا این که ممکن است این وضعیت مربوط به تجمع گاز در شکم او باشد.
– نفخ
گاز خاصیت شناوری دارد و در صورتی که گاز تولید شده در شکم کودک، محبوس شود همانند درب بطری در روده عمل کرده و باعث کند یا متوقف شدن جریان شیره معده می‌شود. بنابراین شکم متورم شده می‌تواند نشانگر محبوس شدن گاز در روده باشد که باعث افزایش فشار در شکم می‌شود. این افزایش فشار باعث نفخ و در نتیجه درد و ناراحتی می‌شود. دستگاه گوارش شیرخواران هنوز کامل رشد نکرده است بنابراین نمی‌تواند به خوبی بر این وضعیت غلبه کند. به همین علت زیاد دچار درد شکم می‌شود.

– دفع گاز
در شیرخواران 15 تا 20 مرتبه در روز دفع گاز از طریق مقعد کاملاً طبیعی است. گاز از طریق چند منبع از جمله گوارش طبیعی مواد مغذی موجود در شیر و بلع هوا در حین شیر خوردن و گریه کردن وارد دستگاه گوارش کودک می‌شود. با این حال اگر گاز زیادی در دستگاه گوارش کودک وجود داشته باشد، ممکن است نشانگر گوارش ناقص غذا به علت عدم تکامل فرایندهای گوارشی در نوزاد باشد چرا که فرصت کافی برای افزایش میزان باکتری‌های مفید روده (پروبیوتیک ها) و آنزیم‌های گوارشی وجود نداشته است. ویروس‌ها، باکتری‌ها یابد و سایر عفونت‌ها ممکن است باعث افزایش گاز روده، دفع زیاد باد شکم و حتی اسهال شوند. این عفونت‌ها ممکن است نیازمند توجه پزشکی باشند.

علت صداي شکم نوزادان

دوره مقدماتی php

بهانه‌گیری زیاد
 گریه کردن در نوزادان، نوعی وسیله برقراری ارتباط بوده و بسیار طبیعی است. گریه کردن به دلایل مختلف از جمله گرسنگی، تنهایی، ناراحتی، درد، خستگی و نفخ انجام می‌شود. به نقل از سیستم Dunstan Baby Language، هنگامی که گاز در معده کودک جمع شده و کودک نیاز به آروغ زدن دارد، با صدای اِه (eh) گریه می‌کند. اما در صورتی که گاز در روده جمع و محبوس شده است صدای گریة او Eairh می‌باشد. اگرچه این سیستم یا زبان علمی نیست اما ممکن است برای برخی از والدین مفید باشد.

هنگامی که کودک دچار دل درد ناشی از افزایش گاز در شکم شده است، والدین بیشتر گریه او را به صورت تیزتر و شدیدتر توصیف می‌کنند. هنگامی که گاز در روده کودک جمع شده باشد ممکن است متوجه شوید چهرة کودک قرمز شده، مشت‌هایش را گره می‌کند و زانوهایش را به سمت سینه می‌کشد و صدای خرخر ایجاد میکند.
اگر کودک پیش از سه ساعت در روز گریه می‌کند و حداقل سه بار در هفته چنین وضعیتی تکرار می‌شود ممکن است دچار کولیک ( قولنج) شده باشد.

– بی‌قراری و بی‌خوابی
هر گونه درد و ناراحتی که باعث دشوار شدن خواب کودک می‌شود.

چه عواملی باعث تجمع گاز در شکم کودک می‌شود
گاز یکی از محصولات جانبی فرایند طبیعی گوارش مواد مغذی موجود در شیر می‌باشد و دستگاه گوارش در حالت طبیعی بدون ایجاد ناراحتی گاز ایجاد شده را دفع می‌نماید. با این حال از آنجایی که گاز حالت شناوری دارد، باعث افزایش فشار در جهت مخالف جریان شیره معده می‌شود. هنگامی که گاز در روده محبوس می‌شود، فشار بالا رفته و درد ایجاد می‌شود. چند عامل باعث این وضعیت می‌شود:

غذاخوردن به شیوه نادرست: اگر کودک خوب نتواند سینه مادر یا شیشه شیر را در دهان بگیرد، هوای زیادی در بین غذا خوردن وارد دهان او می‌شود.
گریه کردن: گریه کردن باعث می‌شود کودک هوای زیادی ببلعد به خصوص اگر هنگام گرسنگی به مدت طولانی پیش از غذا خوردن گریه کند. از آنجایی‌ که گریه کردن هم نشانه گاز زیاد می‌باشد و هم عامل آن، می‌تواند چرخه باد شکم را تقویت کرده و مشکل را بدتر کند.
عدم تکامل دستگاه گوارش: دستگاه گوارش انسان به قدری پیچیده است که سیستم عصبی خاص خود ( سیستم عصبی روده ای یا enteric nervous system) را دارد که انتقال محتوای شکم به صورت حرکات کرمی شکل یا دوده ای را کنترل می‌نماید. دستگاه گوارش نوزاد پس از تولد هنوز در حال تکامل و رشد می‌باشد و شکم او در حال یادگیری پردازش موثر غذا، گاز و مدفوع است. همچنین به علت نارس یا ناکافی بودن میکروفلور معده، متابولیسم کربوهیدرات‌ها و تنظیم هورمونی ممکن است گاز در شکم وجود داشته باشد. همچنین وجود گاز در شکم می‌تواند نشانه یبوست باشد.
آلرژی و حساسیت غذایی: شیر مادر حاوی برخی از غذاهای موجود در رژیم غذایی مادر است. برخی از نوزادان ممکن است به برخی از این مواد غذایی حساسیت داشته باشند. در یک پژوهش که توسط محققان دانشگاه مینه سوتا انجام شد مشخص شد بین رژیم غذایی مادر و علائم قولنج در نوزاد ارتباط وجود دارد. در این پژوهش مصرف شیر گاو، پیاز، سبزیجات خانواده کلم و شکلات توسط مادر بیشتر با علائم قولنج در کودکان همراه بود. با این حال در بیشتر موارد دلیلی برای محدودیت رژیم غذایی مادر بخصوص در مورد غذاهای سالم جود ندارد. اگر به حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذا در کودک شک دارید، هر زمانی که علائمی مانند گاز، استفراغ یا بهانه ‌گیری‌ها مشاهده می‌کنید غذایی را که مصرف کرده‌ اید بنویسید. اگر احساس می‌کنید کودک از نوعی محدودیت غذایی در رژیم شما بهره می‌برد، موضوع را به پزشک بگویید. در مورد کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، شیر خشک غیر آلرژی ( هیپو آلرژن) را امتحان کنید.
لاکتوز زیاد: شیر مادر حاوی شیر پیشین ( foremilk) یا شیرماک و شیر انتهایی (hindmilk) است. شیر پیش که در ابتدای شیردهی می آید حاوی قند و لاکتوز بیشتر است در حالی که شیر انتهایی چربی بیشتری دارد. برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که شیر پیشین خیلی زیاد باشد منجر به دریافت لاکتوز بیش از حد می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث افزایش گاز شکم و بهانه‌ گیری کودک شود.
برخی از مادران ممکن است ذخیره شیر زیادی در سینه داشته باشند که به آن سندرم هایپر لاکتیشن (hyperlactation ) گفته می‌شود. در این وضعیت خروج شیر از سینه اغلب سریع یا با شدت است و باعث می‌شود کودک هنگام شیر خوردن راحت نبوده و عق بزند یا بهانه ‌گیری کند.
شیر خوردن بیش از حد: شیر خوردن بیش از حد می‌تواند باعث ناراحتی کودک شود چرا که ممکن است دستگاه گوارش کودک نتواند از عهده غذای زیاد وارد شده، برآید. خوردن شیر زیاد می‌تواند باعث افزایش لاکتوز بدن کودک شده و به علت تجزیه مقدار زیاد لاکتوز، گاز زیادی در روده جمع شود.
کمبود موقتی لاکتاز: لاکتوز آنزیمی است که برای گوارش لاکتوز موجود در شیر لازم است. عدم توانایی موقتی تولید مقدار کافی از این آنزیم در بدن کودک می‌تواند باعث قولنج و افزایش گاز شکم شود اما این ارتباط هنوز ثابت نشده است. به‌طورکلی کودکان عدم تحمل لاکتوز ندارند و عدم تحمل لاکتوز تا سن دوسالگی اتفاق نمی‌افتد. درواقع لاکتوز موجود در شیر مادر برای افزایش جذب مواد معدنی و تولید فلور معده لازم است.
مصرف غذاهای جدید: دادن جدید ممکن است باعث بهانه‌گیری و ناکامی کودک شوند چرا که دستگاه گوارش او باید پردازش و غذاهای جدید را یاد بگیرد. همچنین فزونی غذای مملو از قند مانند آب میوه می‌تواند باعث افزایش گاز یا شل شدن مدفوع کودک شود.
عدم تعادل میکروبی: دستگاه گوارش ما به کمک میلیاردها میکروب مفید (پرو دیورتیک) در دستگاه گوارش می‌تواند غذا را تجزیه نماید. شواهد نشان می‌دهد برخی از باکتری‌های مفید مانند ال. روتری (L. reuteri) ممکن است نقش مهمی در کاهش گاز و حتی شاید آرام کردن گریه و بهانه ‌گیری کودک داشته باشند. این باکتری مفید امروزه در دسترس متخصصان اطفال قرار دارد. همچنین ماست منبع مهمی برای دریافت پروبیوتیکها می‌باشد. چند پژوهش نشان داده است که دریافت پروبیوتیک‌های خوراکی یا غذاهای حاوی پروبیوتیک در صورتی که به مدت چند هفته ادامه پیدا کند، می‌تواند به کاهش تجمع گاز شکم کمک کند. جالب است بدانید کودکان شیرخوار کمتر دچار قولنج، باد شکم و رفلاکس می‌شوند که احتمالاً علت آن پروبیوتیکهای موجود در شیر مادر است.                                                           


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید …

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

سه شنبه 3 مرداد 1396


بازدید: 3682

عادل فردوسی‌پور در برنامه این هفته به طور ویژه به فینال لیگ قهرمانان آسیا پرداخت و به دلایل لغو دیدار استقلال و پدیده اشاره کرد.

همه کسانی که به این منظور به آلبانی می‌آیند تحت نظر سرویس اطلاعاتی آلبانی قرار دارند. از سوی دیگر حضور این تروریست‌ها در خاک آلبانی مخالفت‌های شدیدی را در این کشور برانگیخته به طوریکه کارشناسان و مخالفان دولت تیرانا معتقدند پذیرفتن این گروه بدنام در آلبانی تنها به این خاطر بود که سیاستمداران این کشور با این کار به دنبال بستن دهان و چشم آمریکا روی فساد خود بودند.

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سه شنبه شب در برج میلاد برگزار شد.




خانه

موبایل

در ماه‌های اول پس از تولد کودک با تغییرات زیادی مواجه می‌شود

 

علت صداي شکم نوزادان

کتاب‌های زیادی درباره‌ی بارداری و زایمان خوانده‌اید. کلاس‌های مختلف رفته‌اید. حالا نوزاد شما متولدشده است. چقدر درباره‌ی او می‌دانید؟Cradle Cap  یا درماتیت سبوره نوزادیدرماتیت سبوره یک بیماری پوستی شایع در نوزادان است. علت اصلی پیدایش این مشکل مشخص نیست. عارضه به شکل لکه‌هایی زردرنگ و چرب روی سر و گاه صورت نوزاد نمودار می‌شود. اما باید بدانید این لکه‌ها پس از چند ماه خودشان از بین می‌روند. می‌توانید دو یا سه بار در هفته روی آن‌ها روغن بچه بمالید تا سریع‌تر رفع شوند.زمان رفتن نزد پزشک: خوشبختانه این بیماری زیاد جای نگرانی ندارد و تنها چند دانه‌ی ساده است. اگر متوجه شدید شرایط نوزاد در حال بدتر شدن است و تکه‌های زردرنگ به پشت سر او در حال گسترش‌اند شاید بهتر باشد با پزشک نوزادتان مشورت کنید. مدفوع خیلی زیادشاید استفاده از کلمه‌ی “خیلی زیاد” کمی اغراق باشد. شما تنها مادری نیستید که مجبورید با وجود پوشک مدفوع کودکتان را از روی ملافه‌ها تمیز کنید. مدفوع کودکان بیشتر مایع است و بافت‌هایی شبیه به دانه‌ در آن وجود دارد.زمان رفتن نزد پزشک: تا زمانی که مدفوع کودک رنگ دارد ( رنج رنگی قهوه‌ای تا سبز و زرد ) و تکه‌های دانه مانند در آن دیده می‌شود اشکالی وجود ندارد. اما اگر در مدفوع نوزاد خود متوجه لکه‌ی خون شدید وقت آن رسیده است که نزد پزشک بروید. سینه‌های بزرگهورمون‌هایی که در تمام بارداری شما را اذیت می‌کردند را به یاد می‌آورید؟ خوب مقداری از آن به نوزاد شما هم منتقل‌شده است. متأسفانه یکی از عوارض جانبی نه ماه بودن نوزاد در شکم شما می‌تواند همین بزرگ شدن سینه‌ها باشد. قرار گرفتن نوزاد در معرض هورمون‌های بدن شما سبب رشد بافت سینه شده است و از بین رفتن این هورمون‌ها زمان می‌برد. اما نگران نباشید، چیزی وجود ندارد که بخواهد ذهن شما را درگیر کند، این مشکل خودش برطرف خواهد شد.زمان رفتن نزد پزشک: دقت کنید آیا هرگونه قرمزی اطراف سینه‌های نوزاد می‌بینید یا نه. اگر این‌طور است دمای بدن او را اندازه بگیرید. اگر قرمزی با تب همراه بود می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد و باید کودک خود را نزد پزشک ببرید. صداهای عجیباگر انتظار کمی گریه‌ی گاه‌وبیگاه از نوزاد خود داشته‌اید بهتر است دوباره به این موضوع فکر کنید. نوزاد شما ممکن است خروپف کند، ناله کند و خرناس بکشد و هر نوع صداهای عجیب و خنده‌دار دیگری که انتظار آن را نداشته‌اید. همه‌ی این صداهای عجیبی که شما می‌شنوید به علت باریک بودن مسیرهای عبور هوا در مراحل اولیه‌ی زندگی نوزاد تازه متولدشده است. این مسیر باریک باعث می‌شود مخاط در آن گیرکرده و این صداها ایجاد شوند.زمان رفتن نزد پزشک: دقت کنید آیا نوزاد با هر بار نفس کشیدن خرخر می‌کند یا نه. اگر این‌طور است شاید مشکل تنفسی داشته باشد.

اگر نوزاد شما با هر بار نفس کشیدن خرخر می‌کند او را نزد پزشک ببرید

  عطسه‌های مداومبه یاد داشته باشید کودک شما تازه وارد این جهان شده است و ممکن است به بسیاری از چیزهایی که شما در مقابل آن ایمنید حساس باشد. بنابراین اگر کودک شما بیمار نیست اما مرتباً عطسه می‌کند شاید در تلاش است ذرات خارجی را از مسیرهای تنفسی خود دور کند. نگاه کردن به خورشید نیز می‌تواند عامل دیگری برای عطسه باشد. دلایل رایج دیگر عطسه‌های زیاد تلاش کودک برای رهایی از مخاط اضافی و حتی مایع آمنیوتیک از مسیرهای تنفسی است.زمان رفتن نزد پزشک: اگر عطسه‌های کودک با صدای خس‌خس همراه است او را برای معاینه نزد پزشک ببرید. ممکن است علت عطسه‌ها آلرژی یا چیزهای دیگری باشد که نیاز به درمان دارند. حرکات تشنجی ناگهانیحرکات تشنجی رندم و انقباض عضلات می‌تواند در ابتدا برای شما نگران‌کننده به نظر برسد اما همه‌ی این‌ها را بخشی از مراحل رشد کودک بدانید. در ماه‌های اول پس از تولد کودک با تغییرات زیادی مواجه می‌شود که هریک می‌تواند باعث واکنش‌های ناشی از وحشت‌زدگی در کودک شود. شاید این واکنش‌ها رندم بوده و یا اینکه بر اثر صدایی باشند که کودک شنیده است، به‌هرحال این‌ها بعد از سه یا چهار ماه رفع می‌شوند.زمان رفتن نزد پزشک: تنها اگر کودک این واکنش‌ها را نشان نداد باید نگران شوید. این یعنی چیزی درست نیست. در این شرایط بهتر است با پزشک مشورت کنید. شکل عجیب سرزایمان کار سختی است اما باید به یاد داشته باشید شما این کار را تنهایی انجام نداده‌اید. نوزاد برای پایین آمدن از کانال تلاش زیادی می‌کند، درنتیجه ظاهر ملتهب و قرمز او پس از تولد چیز عجیبی نیست. ازآنجایی‌که سر کوچک نوزاد هنوز نرم و قابل‌انعطاف است استخوان لگن شما می‌تواند باعث صاف شدن بخشی از آن شود. حتی اگر این اتفاق زمان زایمان نیفتد ممکن است با زیاد خوابیدن نوزاد به پشت یا پهلو تکه‌ای از سر او صاف شود. اگر متوجه این حالت شدید بهتر است بیشتر نوزاد را در دستان خود نگه‌دارید و زمانی که بیدار است او را دمر بخوابانید.زمان رفتن نزد پزشک: اگر تلاش خود را کردید ولی بازهم تکه‌هایی از سر نوزاد صاف بودند بهتر است با پزشک مشورت کنید. شاید لازم باشد نوزاد شما موقتاً از کلاه‌های مخصوص استفاده کند تا شکل سر او درست شود. دقت کنید بیشترین زمان اثرگذاری این کلاه‌ها 4 تا 6 ماهگی است، پس بهتر است برای رفتن نزد پزشک زیاد تعلل نکنید.

 

هنگامی که نوزاد متولد می شود بعضی از قسمتهای سر او صاف است

  اندام تناسلی متورماگر نوزاد شما به‌تازگی متولدشده است شاید متوجه شوید برخی از اندام‌های او بزرگ‌تر از چیزی است که شما انتظار داشتید. کودک قبل از تولد در شکم شما در معرض هورمون‌ها قرار می‌گیرد. از طرف دیگر این تورم می‌تواند ناشی از مایع اضافه‌ای باشد که در اطراف بیضه‌ها جمع شده است. اما نگران نباشید، این مایع به‌تدریج در طی چند روز از بدن نوزاد دفع خواهد شد.زمان رفتن نزد پزشک: اگر این تورم تا چند روز پس از تولد نوزاد برطرف نشد بهتر است نزد پزشک بروید، خصوصاً اگر نوزاد شما پسر است. خون در پوشکحتی کوچک‌ترین لکه‌های خون در پوشک نوزاد کافی است تا والدین را بترساند. اما همیشه چیز خطرناکی وجود ندارد. دلایل زیادی برای وجود خون در پوشک وجود دارد که اغلب آن‌ها موقت‌اند. اگر نوزاد شما دختر است شاید این خون ناشی از قرارگیری نوزاد در معرض هورمون‌های زیاد در رحم شما بوده است. این حالت شبیه به یک عادت ماهانه‌ی خیلی کوچک است که برای نوزاد دختر بر اثر هورمون استروژن در روزهای زایمان  ایجاد می‌شود. هورمون‌ها به‌سرعت از بدن او خارج خواهند شد. دلیل دیگر می‌تواند حرکت سخت مدفوع در روده‌ها باشد که سبب یک زخم کوچک‌شده است. اگر کودک را ختنه کرده‌اید شاید این خون برای زخمی باشد که در حال ترمیم است.زمان رفتن نزد پزشک: باوجودی که این وضعیت اغلب عادی است اما بهتر است احتمالات را کنار گذاشته و با پزشک مشورتی کنید. چپ بودن چشم‌هادر ابتدا انتظار ضعیف بودن چشم‌های نوزاد را باید داشته باشید. کودک شما در تلاش است با توانایی‌هایی که به‌تازگی متوجه آن شده است کار کند، مانند حس بینایی. زمان می‌برد تا بتواند کودک ماهیچه‌های چشم خود را کنترل کند و از تکنیک‌های تمرکز استفاده کند.زمان رفتن نزد پزشک: اگر پس از گذشت شش ماه هنوز هم کودک شما چشم‌هایش چپ به نظر می‌رسید و نمی‌توانست آن را کنترل کند شاید مشکلی وجود داشته باشد. اگر چشم‌های کودک در دو جهت متفاوت حرکت می‌کند شاید چشم‌های او لوچ است. اگر تنها یک چشم اشتباه حرکت می‌کند شاید مشکل تنبلی چشم و یا آمبلوپی باشد. منبع: wiki.5040.ir


تازه مادران بخوانند

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

علت صداي شکم نوزادان
علت صداي شکم نوزادان
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *