علت سوزش کف دست و پا چيست

دوره مقدماتی php
علت سوزش کف دست و پا چيست
علت سوزش کف دست و پا چيست




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

دلیل سوزش و داغ شدن کف پا با انجام معاینات لازم توسط یک پزشک تشخیص داده شود

 

علت سوزش کف دست و پا چيست

پارستزی یک اصطلاح درمانی است که برای احساس گرما و درد، و نیز احساس سوزن سوزن شدن پا یا مورمور شدن مورد استفاده می شود. این احساس می تواند از سطح ملایم تا شدید در افراد مختلف مشاهده شود و نیز امکان ایجاد آن به صورت حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) بطور طبیعی وجود دارد. علت سوزش کف پا متعدد و مختلف می باشد و می تواند از یک خستگی ساده تا شرایط جدی تر همچون وارد شدن آسیب به اعصاب، ناهنجاری ستون فقرات، یا مشکلات چرخش خون را شامل شوند. بنابراین، هنگام مشاهده این شرایط باید دلیل اصلی مشکل در اسرع وقت تشخیص داده شود تا به این ترتیب بتوان از وارد شدن آسیب بلند مدت و گسترش احتمالی بیماری جلوگیری کرد.

 

سوزش و داغ شدن کف پا و حتی بی حسی دست و پا می تواند بیماران را در همه گروه سنی تحت تاثیر خود قرار دهد، هر چند به نظر می رسد بیماران بالای 50 سال بیشتر از بقیه به علت داغ شدن کف پا به مطب پزشک به خاطر این مشکل مراجعه می کنند. در این رابطه مشکلات سیستمیک بدن همچون ابتلا به بیماری دیابت و آسیب های وارد شده به اعصاب در ناحیه کمر می تواند باعث نوروپاتی یا از دست دادن احساس در پاها شود و این شرایط اغلب باعث می گردد سر انگشتان دست و پا احساس سوزش داشته باشند. در نتیجه این شرایط، افرادی که از سندروم سوزن سوزن شدن رنج می برند، ممکن است بطور هم زمان با مشکلاتی در سایر نقاط بدن خود نیز مواجه باشند.

 

دلایل سوزش پا 

سوزش پا یکی از علائمی است که در بسیاری از موارد ممکن است بدون هیچ بیماری زمینه‌ای رخ دهد. با این حال، نمونه‌هایی وجود دارد که سوزش پا ناشی از یک مشکل پزشکی است.

 

آسیب‌دیدگی

آسیب‌های مکانیکی، شیمیایی و الکترومغناطیسی همگی می‌توانند موجب احساس سوزش در کف پا شوند. جدا از سوختگی، سایر آسیب‌های مکانیکی مانند ضربه‌ی ناشی از اشیای نوک تیز می‌توانند منجر به احساس سوزش کف پا شوند. مواد شیمیایی مانند اسید که سوزش‌آور هستند و به پوست آسیب می‌رسانند نیز می‌توانند از دیگر دلایل باشند. آسیب الکترومغناطیسی اساساً ناشی از آفتاب سوختگی است که در آن نور فرابنفش موجود در نور شدید خورشید یا دستگاه‌های برنزه باعث آسیب به سطح پوست می‌گردد.

 

عفونت

برخی از عفونت‌های مختلف کف پا نیز ممکن است باعث احساس سوزش شوند. عفونت‌های باکتریایی پوست، مانند زردزخم یا عفونت‌های عمیق در بافت زیر پوستی (سلولیت) ممکن است برخی از دلایل سوزش کف پا باشند. یک دلیل عفونی دیگر داغ شدن کف پا، بیماری پای ورزشکاران (تینه‌آ پدیس) است. این بیماری نوعی عفونت قارچی سطحی در پوست پا است که بسیار شایع می‌باشد. علائمی مانند سوزش کف پا همچنین ممکن است همراه با عفونت‌های سیتمیک مانند عفونت HIV مشاهده شوند حتی در حالی که هیچ عفونت موضعی در کف پا وجود نداشته باشد.

 

محیط و سموم

عوامل محیطی مانند قرارگیری در معرض سرما نیز می‌توانند باعث داغی کف پا شوند. سرمازدگی اغلب مرتبط با بی‌حسی ناحیه‌ی متاثر است اما ممکن است در ابتدا پس از اینکه این ناحیه گرم شد، احساس سوزش وجود داشته باشد. قرارگیری در معرض سموم مختلف نیز می‌تواند موجب احساس سوزش شود. سرب و جیوه نمونه‌هایی از این مواد هستند هر چند بستگی به مقدار و مدت زمان قرارگیری در معرض آنها و محل تماس دارد.

 

آسیب و اختلالات عصبی

چندین مشکل عصبی هستند که ممکن است همراه با احساس سوزش وجود داشته باشند. اصطلاح نوروپاتی محیطی توصیف‌کننده‌ی طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات عصبی است که شامل اعصاب خارج از مغز و نخاع می‌باشند.

عصب تحت فشار (عصب باریکش) که در آن عصب گیر افتاده است. این وضعیت اغلب در ریشه عصب برآمده از ستون فقرات رخ می‌دهد برای مثال در سیاتیک.

آسیب عصبی می‌تواند به روش‌های مختلفی ایجاد شود. گاهی اوقات ممکن است به دلیل مواد شیمیایی موجود در طبیعت باشد اما اغلب مکانیکی است، مثلاً در اثر فشرده شدن عصب، ضربه ناشی از یک شیء نوک تیز و نیز قطع جزئی عصب.

نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض ماندگاری و اغلب کنترل نامناسب دیابت شیرین می‌باشد. افزایش میزان قند خون در طول زمان موجب آسیب عصبی می‌شود.

سایر عوامل:

سندرم گیلن باره

ام اس

زونا

بیماری شارکو-ماری-توث

نوروپاتی الکل

 

اختلالات گردش خون

احساس داغ شدن کف پا همچنین ممکن است مرتبط با اختلال گردش خون در پا باشد. خون فاقد اکسیژن کافی می‌تواند منجر به التهاب بافت که ایسکمی نامیده می‌شود، گردد. بیماری شریانی محیطی یک بیماری گردش خون است که ممکن است باعث این وضعیت شود. این بیماری به دلیل تنگ شدن شریان پاها به دلیل تصلب شریان رخ می‌دهد. داغی کف پا همچنین ممکن است همراه با مشکلاتی در رگ‌ها وجود داشته باشد مانند رگ‌های واریسی و ترومبوز ورید عمقی که می‌تواند موجب اختلال در جریان خون از پاها به قلب شود. بیماری رینود یکی دلیل احتمالی دیگر است.

 

مشکلات مفصلی

مشکلات مفصلی مختلفی ممکن است همراه با سوزش کف پا وجود داشته باشند که عمدتاً در اطراف مفصل متاثر رخ می‌دهد. این وضعیت در بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز و نقرس مشاهده می‌شود. روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که اساساً مفاصل کوچک را درگیر می‌کند. آرتروز، مفاصل بزرگ‌تر را شامل می‌شود. نقرس نیز عمدتاً محدود به انگشتان پا و خصوصاً انگشت بزرگ پا می‌باشد. آرتریت نقرسی بیماری است که در آن تجمع اسید اوریک در فضای مفاصل منجر به التهاب مفصل می‌گردد.

 

سوءتغذیه

علت سوزش کف دست و پا چيست

برخی موارد سوء تغذیه به دلیل تاثیری که بر اعصاب می‌گذارند، می‌توانند منجر به احساس سوزش یا درد شوند. این ادعا عمدتاً در مورد کمبود فولات و ویتامین B12 صادق است. این کمبودها ممکن است زمانی رخ دهند که برخی مواد غذایی در رژیم غذایی محدود باشند و یا در اثر رژیم سخت یا روزه گرفتن و ابتلا به سندرم سوء جذب که در اثر آن این مواد مغذی از روده جذب نمی‌شوند، پدید آیند.

 

داروها و مواد شیمیایی

برخی داروها ممکن است منجر به سوزش کف پا شوند که عمدتاً ناشی از تاثیر آنها بر اعصاب پا است. این مشکل ممکن است همراه با شیمی درمانی (داروهای ضد سرطان) مشاهده شود. داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین‌ها نیز گاهی اوقات در تشدید مشکلات عصبی دخیل هستند اما بطور قطعی ثابت نشده است. مواد دیگری نیز می‌توانند بر اعصاب تاثیر گذاشته و منجر به احساس داغی کف پا شوند. در نوروپاتی الکلی، استفاده طولانی مدت و بیش از حد الکل ممکن است به اعصاب آسیب برساند و منجر به احساس‌های غیر طبیعی مانند سوزش کف پا شود.

 

علت سوزش کف پا متعدد و مختلف می باشد

 

سایر دلایل احتمالی سوزش کف پا عبارتند از:

بیماری شارکو-ماری-توث (گروهی از اختلالات ارثی که بر اعصاب دست‌ها و پاها تاثیر می‌گذارند)

شیمی درمانی

بیماری مزمن کلیوی

سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (درد مزمن ناشی از سیستم عصبی ناکارآمد)

کم‌کاری تیروئید

سندرم تونل تارسال

 

چه بیمارانی به علت داغی کف پا و بی حسی کف پا باید زودتر به پزشک خود رجوع کنند؟ 

– بیماران اغلب بی حس شدن دست و خصوصا سرد شدن دست چپ را با شک به اینکه نکند مرتبط با بیماری قلبی باشد ( که اغلب نیست ) جدی می گیرند ، در حالیکه خواب رفتگی دست و پا و بی حس شدن انگشت شست  و داغ شدن کف پا را جدی نمی گیرند و به همین دلیل در سنین بالاتر دچار دردهای صعب العلاج و با پاسخ دهی ضعیف به درمان مواجه می شوند. لذا توصیه می کنیم اگر علائم سوزش کف پا، بی حسی دست و پا و داغی پا و یا سرد شدن پا بیشتر ازیک هفته طول کشید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

– بیمارانی که سابقه درد سیاتیک یا دیسک کمر دارند و در حال حاضر حس داغی کف پا دارند.

 

– اگر گرم شدن کف پا و بی حس شدن انگشتان به صورت ناگهانی ایجاد شد. ( در این زمینه لازم است توضیح دهم که بیماری m.s هرچند ممکن است سبب بی حس شدن انگشتان شود ولی بی حسی انگشتان دست و اصولا بی حس شدن دست و پا معمولا نه جز شایع علائم ام اس می باشد و نه علائم ضعف اعصاب اما نیاز به پیگیری جدی دارد)

 

– بی حس شدن شست پا هم به صورت ناگهانی باید پیگیری شود و از علائم شایع دیسک کمر می باشد و معمولا با سرد شدن پا یا داغی کف پا همراه است.

 

– اگر طی چند هفته مراقبت در خانه  سوزش کف پا  و داغی کف پا ادامه دارد.

 

– علائم داغ شدن کف پا و یا خارش کف پا پیشرونده باشد .

 

– درد کف پا که همزمان با داغی کف پا یا بی حس شدن انگشت شست  و یا خارش ساق پا همراه باشد . ( بی حسی شست پا اغلب نشانه درگیری عصب L5 می باشد.)

 

– هرچند علائم ام اس بسیار گسترده است و به طور شایعتر بی حسی شدن دست از علائم آن می باشد اما گاهی ضعف عضلات پا و خواب رفتگی پا ممکن است از علائم ام اس باشد.

 

علائم سوزش کف پا:

داغی کف پا ممکن است به علائم دیگری نیز همراه باشد که بسته به بیماری، عارضه یا اختلال ایجاد کننده‌ی آن، متفاوت خواهند بود. علائمی که به‌ طور مکرر کف پا را درگیر می‌کنند می‌توانند بر روی دیگر دستگاه‌های بدن نیز تأثیر بگذارند. احساس سوزش ممکن است تنها بوده و یا همراه با احساس خارش (پاراستزی) و بی‌حسی وجود داشته باشد.

 

بسته به علت داغ شدن کف پا، سوزش پا ممکن است به هنگام استراحت و یا در زمان راه رفتن و حرکت کردن احساس شود. مدت‌زمان و دوره‌ی سوزش کف پا ممکن است بسته به عارضه‌ی ایجاد کننده‌ی آن، بسیار متفاوت باشد. سوزش پای ایجاد شده به دلیل آسیب‌های فیزیکی معمولاً به‌طور ناگهانی شروع شده در حالی که سوزش پا در اثر نوروپاتی محیطی به‌تدریج ایجاد شده و با گذر زمان تشدید می‌شود. سوزش پا ممکن است همراه با دیگر علائمی که پا را درگیر می‌کنند احساس شود ازجمله:

خونریزی

تاول

درد

قرمز و گرم شدن و تورم

خارش یا دیگر احساس‌های غیرطبیعی در پاها

داغ شدن کف پا ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که دیگر دستگاه‌های بدن را درگیر می‌کنند ازجمله:

ضربان‌های ضعیف یا غایب

تغییر در حواس

مشکلات راه رفتن

خواب‌آلودگی بیش‌ از حد در روز

حساسیت شدید نسبت به لمس

مشکلات کف پا مثل زخم و درد استخوان و مفاصل

اختلالات تعادل

ضعف عضلانی

درد عصبی

احساس درد به هنگام راه رفتن

کاهش توانایی احساس درد و تغییرات دما

درد شدید که ممکن است به هنگام شب شدیدتر باشد.

اختلالات خواب

 

بیمارانی که سابقه درد سیاتیک یا دیسک کمر دارند و در حال حاضر حس داغی کف پا دارند

 

تشخیص سوزش و داغ شدن پا

پزشک شما ممکن است از معاینات فیزیکی و سوال پرسیدن درباره علائم مشکل، بررسی نوع کفش هایی که می پوشید و نیز توجه به سابقه بیماری برای تشخیص مشکل استفاده کند. در طول معاینات فیزیکی و بررسی سابقه بیماری، پزشک می تواند علت بیماری را تشخیص داده و روش درمانی مناسب برای درمان آن را برای شما تجویز نماید.

 

علاوه بر این پزشک ممکن است از عکس برداری رادیولوژی و سایر تکنیک های تصویر برداری همچون سی تی اسکن، امواج مافوق صورت و اسکن ام آر آی (MRI) برای بررسی دقیق تر آسیب های وارد شده، درگیر شدن عصب، التهاب داخلی نسوج نرم، و موارد مانند آن استفاده نماید. علاوه بر این پزشک می تواند از آزمایش خون و ادرار برای بررسی سایر مشکلات احتمالی مثل ابتلا به دیابت، نقرس، یا آرتریت روماتوئید بهره گیرد.

 

یک نکته مهم درباره تشخیص سوزش و داغ شدن پا

مهم است که دلیل خاص سوزش و داغ شدن کف پا بطور دقیق با انجام معاینات لازم توسط یک پزشک با تجربه تشخیص داده شود. در صورتی که این شرایط در نتیجه یک بروز مشکل در ناحیه کمر ایجاد شده باشد، بهتر است با یک متخصص ستون فقرات برای تشخیص کامل شرایطی که باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پا شده ملاقات شود.

 

مراقبت خوب از پاها

پاهای خود را هر روز بررسی کنید. اگر بیمار نتواند در پای خود احساس درد کند، ممکن است آسیب به پا را نیز متوجه نشود. شما می‌توانید با استفاده از چشمان خود، به دنبال این مشکلات بگردید. اگر پاهای بیمار خشک هستند، از یک لوسیون بر روی پوست آن استفاده کنید (به غیر از لای انگشتان). از کفش‌ها و جوراب‌هایی استفاده کنید که اندازه‌ی پا بوده و آن‌ها را همیشه به پا داشته باشید. برای شستشوی پا از آب گرم استفاده کرده و سپس آن‌ها را به‌ دقت خشک کنید.

 

از جوراب‌هایی با جنس طبیعی استفاده کنید نه جوراب‌هایی که جنس مصنوعی دارند. مثل 100 درصد پشم یا پنبه.

در اکثر موارد از جوراب سفید استفاده کنید. چراکه جوراب‌های رنگی دارای رنگ‌های سمی هستند.

قبل از استفاده‌ی جوراب آن را بشویید تا رنگ و مواد شیمیایی از آن خارج شوند.

کفش و جوراب خود را به هنگام پیاده‌روی و در طول روز عوض کنید.

از لاک زدن ناخن‌های پا، استفاده از لوسیون های سمی و یا مواد دیگر در منطقه‌ی پا خودداری کنید.

 

در انتهای روز پای خود را در محلول نمک اپسوم قرار داده و به آن استراحت دهید. این کار سبب تسکین درد، از بین رفتن بوی بد پا، نرم شدن پوست و کمک به خارج شدن سموم از پا خواهند شد. نصف لیوان نمک اپسوم را به یک تشت بزرگ آب گرم اضافه کنید. آن را به خوبی مخلوط کرده و سپس به آن یخ اضافه کنید تا آب خنک شود. این کار سبب تسکین بهتر درد خواهد شد. تا زمانی که احساس خوبی دارید پای خود را درون محلول نگه دارید. سپس پاهای خود را خشک کرده و آن‌ها را بر روی یک چهارپایه بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

 تا حد امکان پابرهنه رفت و آمد کنید.

 

کفش مناسب و اندازه‌ی پا که به خوبی از پا حمایت کند، نقطه‌ی شروع خوبی برای از بین بردن مشکلات مربوط به پاست.

به‌عنوان یک قانون عمومی، از کفش پاشنه‌بلند استفاده نکنید. از کفش‌هایی استفاده کنید که حالت پا را مشابه زمانی که پابرهنه راه می‌روید نگاه می‌دارند.

از کفش‌هایی با جنس‌های طبیعی استفاده کنید. کفش‌هایی که با مواد مصنوعی و شیمیایی ساخته نشده‌اند مانند چرم، کنف، کتان یا پشم.

کفش‌های خود را عوض کنید و به کفش اجازه بدهید تا قبل از استفاده‌ی مجدد خشک شود.

کفی‌های مصنوعی را با جنس‌های طبیعی مثل چرم جایگزین کنید.

 

آسیب‌های مکانیکی می‌تواند موجب احساس سوزش در کف پا شود

 

درمان سوزش کف پا

درمان سوزش کف پا نیاز به تعیین دلیل آن دارد، بنابرین مشاوره با یک متخصص طب فیزیکی ضروری است. ممکن است در صورتی که مشکل تنها یک نیروی اضافه از حد مکانیکی نباشد، نیاز به آزمایش‌های متعددی برای تعیین دلیل آن باشد.

 

ارتز

درمان مشکل نیروی مکانیکی اضافه بر روی پا با استفاده از وسایل کمکی یا کفش و کفی‌های طبی معمولاً در برطرف کردن این مشکل موفقیت‌آمیز است (در صورتی که دلیل سوزش کف پا اضافه بار مکانیکی نباشد، موثر نخواهند بود). سایر دلایل موضعی مانند عفونت قارچی، گیر افتادن عصب و عرق پا نیز قابل درمان هستند.

 

دارو

داروهای تسکین دهنده‌ی درد ممکن است برای درمان هر گونه دلایل احتمالی سوزش پا نیاز باشند. این وضعیت با مصرف استاتین‌ها جهت کاهش تجمع پلاک‌های چرب و آسپرین به منظور پیشگیری از انسداد کامل در اثر لخته‌های خونی قابل درمان می‌باشد.

 

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی ممکن است شاک‌ویو، طب سوزنی، تزریق اوزون  یا پی آر پی و لیزر درمانی را توصیه کند.

 

جراحی

ممکن است گاهی اوقات در موارد شدید نیاز به عمل جراحی باشد که در آن مسیرهای جایگزینی برای جریان خون ایجاد می‌شوند (بای‌پس) یا شریان از طریق آنژیوپلاستی با بالون گشاد می‌گردد. در موارد بسیار شدید بیماری شریانی محیطی، ممکن است نیاز به قطع بخشی از پا باشد، هر چند نادر است.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

منابع:doctorsepehrian.ir

iranfootmed.ir

footmed.ir

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– احساس سوزش کف پا یک مشکل بسیار رایج است و می تواند در هر سنی در افراد تاثیر بگذارد. احساس سوزش می تواند از خفیف تا شدید؛ حاد یا مزمن باشد. برخی افراد تحت شرایطی قرار می گیرند که احساس سوزش، سوزن شدن، درد یا بی حسی در پا دارند.

برخی از دلایل احتمالی سوزش پاها می توانند عواملی مانند نوروپاتی محیطی (آسیب عصب) به علت شرایط خاص یا قرار گرفتن در معرض مواد مضر و یا اعتیاد باشد.

شدت احساس سوزش کف پا متفاوت بوده و در شرایط خاصی می تواند با سوزن سوزن شدن پا  یا بی حسی همراه باشد. در برخی موارد، درد یا سوزش ممکن است مانع از خوابیدن شما شود. علاوه بر سوزش پا، ممکن است علائمی مانند تورم، نفس نفس زدن و یا دردهای خسته کننده را تجربه کنید.

علت سوزش کف دست و پا چيست

اعصاب ما از جمله ساختارهایی هستند که پیام هایی را به مغز انتقال می دهند. آنها مسئول کلیه احساسات از جمله فشار و دما هستند. علائم سوزش کف پا ممکن است ثابت باشد یا گذرا باشند.

گاهی اوقات عملکرد اعصاب آسیب دیده به طور مناسبی صورت نگرفته و ممکن است بیش از حد فعال شده یا احساساسات را به طور متفاوتی نشان دهند. آنها می توانند سیگنال های درد را به مغز ارسال کنند؛ حتی اگر آسیب جسمی وجود نداشته باشد.

احساس سوزش در پاها، اغلب به علت نوعی آسیب یا اختلال در سیستم عصبی یا نوروپاتی محیطی است. این مشکل گاهی اوقات با دیابت، سوء مصرف مزمن و قرار گرفتن در معرض سموم خاصی همراه است. به بیان دیگر در بین بسیاری از علل احتمالی می توان دیابت را نام برد که احتمالا شایع ترین عامل برای نوروپاتی محیطی است.

هنگامی که قند خون دائما افزایش می یابد، می تواند به رگ های خونی که اکسیژن و دیگر مواد مغذی را تامین می کنند، آسیب برساند. این  مشکل، بر نحوه انتقال سیگنال های عصبی اثر می گذارد و منجر به بروز سوزش کف پا می شود.

علل دیگر هم شامل کمبود ویتامین B، اسید فولیک، تیامین یا کلسیم، جراحات، تروما، نیش حشرات؛ بیماری مزمن کلیه و بیماری های عروقی محیطی هستند. این مشکل ممکن است به علت آسیب یا سایر وضعیت های پزشکی ایجاد شده و باعث فشرده شدن اعصاب شود.

– مصرف بیش از حد الکل؛ قرار گرفتن در معرض سمومی مانند حلال ها و آفت کش ها

– عوارض جانبی دارو، به ویژه داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد HIV و داروهای ضد ویروس

– بیماری ها و  اختلالات: هیپوتیروئیدی، بیماری مزمن کلیه، بیماری ، لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری لایم

– سندرم درد پیچیده منطقه ای

– شرایط پوستی

درمان سوزش پاها بستگی به علت  آن دارد. برای پاهای ورزشکار درمان می تواند با استفاده از یک پماد موضعی ضد قارچی صورت گیرد. زمانی که مشکل سوزش کف پا بر اثر اعصاب آسیب دیده (نوروپاتی) اتفاق افتد، باید به سرعت درمان شود. این کار به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر است. در بیماران دیابتی  یا بیماران با مشکل تیروئید، داروهایی با دوز مناسب، تجویز می شود.

در این شرایط، دارو نقش مثبتی را ایفا می کند، اما تغییرات در سبک زندگی طولانی مدت می تواند به همان اندازه مهم باشد. تغییر شیوه زندگی می تواند شامل بهبود تغذیه، تغییرات تغذیه ای، افزایش سطح فعالیت های ورزشی  و محدود کردن یا حذف مصرف الکل باشد.

علاوه بر احساس سوزش کف پا ، علائمی مانند قرمزی، تورم، تعریق زیاد، درد ناخوشایند، تغییر رنگ و بافت پوست و افزایش حس گرما نیز ممکن است مشاهده شود.

متخصص داخلی کیست؟

کمبود چه ویتامینی خطرناک است؟

علائم اسپاسم عضلانی و درمان های گیاهی آن

علائم گرمازدگی خفیف و درمان آن

مشکل سوزش کف پا را می توان با داروهای تجویز شده کنترل کرد. شما همچنین می توانید برخی از روش های ساده رابرای کاهش این مشکل امتحان کنید. همچنین، در مورد تشخیص و درمان مناسب با پزشک مشورت کنید.

آب سرد یکی از بهترین داروهای خانگی برای سوزش کف پا است. آب سرد باعث تسکین سریع سوزش پا، رفع تورم پا می شود. پاها را در ظرفی از آب سرد بگذارید. چند دقیقه صبر کرده و این کار را چند بار در روز تکرار کنید. قرار دادن زیاد پاها در آب سرد توصیه نمی شود، زیرا ممکن است موجب فرسایش و پوسیدگی پوست شود.

سرکه سیب، کمک می کند تا تعادل سطح PH بدن حفظ شده وهمچنین به منظور درمان سوزش کف پا بسیار موثراست. برای این کار، یک تا دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و یک بار در روز مصرف کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

شما همچنین می توانید وان حمام را با آب گرم پر کنید و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کنید. همچنین  می توانید از نمک دریایی هم استفاده کرده و به آب اضافه کنید. پای خود را  حدود ۲۰ دقیقه دوبار در روز در این وان گرم قرار دهید.

زردچوبه حاوی مقدار مناسبی از ترکیب شناخته شده ای به عنوان cucumin است، که کمک می کند تا  گردش خون در سراسر بدن شما بهبود یابد. علاوه بر این، زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش احساس سوزش و همچنین درد در پا کمک می کند.

یک لیوان زردچوبه را در یک لیوان آب گرم ریخته و بر محل سوزش قرار دهید. شما همچنین می توانید دو قاشق غذا خوری زردچوبه و آب کافی تهیه کنید و آن را دو بار در روز درمحل قراردهید. اما توجه داشته باشید که این کار را زیاد تکرار نکنید.

نمک اپسوم می تواند به تسکین پاها کمک کند و از احساس سوزش بکاهد. این نمک حاوی سولفات منیزیم است که می تواند به کاهش التهاب، سوزش و درد کمک کند. علاوه بر این، می تواند عملکرد  عصب ها را بهبود بخشد. یک و نیم فنجان نمک Epsom را در یک وان بزرگ ریخته و پاهای خود را درون آن قراردهید.

به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در وان بوده و سپس پاها را بیرون آورده و خشک کنید. این  کار را یک بار در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که بخور نمک اپسومی ممکن است برای افرادی که دارای دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی هستند مناسب نباشد. بنابراین پیش از این نوع درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

زنجبیل یکی دیگر از داروهای بسیار موثر برای رفع سوزش کف پا است. چندین عامل فعال در زنجبیل باعث افزایش گردش خون در بدن می شود که به نوبه خود موجب تسکین سریع احساس سوزش می شود. شما می توانید در روز، دو تا سه فنجان چای زنجبیل مصرف کنید.

همچنین، می توانید پارچه ای را با چای زنجبیل گرم آغشته کرده و بر روی محل سوزش بگذارید تا سوزش کف پا ، تورم و درد کاهش یابد. این کار را هر روز و چند بار تکرار کنید.

یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی  را با روغن نارگیل گرم یا روغن زیتون مخلوط کنید. پس از آن، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پا را به وسیله آن ها ماساژ دهید. شما می توانید هر یک از این روش های خانگی را تا زمان رفع مشکل سوزش کف پا انجام دهید.

علت سوزش کف دست و پا چيست

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.top10homeremedies.com

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ همچنین لطفاً درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

با سلام و وقت بخیر خدمت مدیر محترم سایت…مطلب جالب سوختن کف پا رو مطالعه کردم.. بسیار عالی توضیح داده شده..خواستم تجربه ای که در این زمینه داشتم در اختیار دوستان قرار بدید…سه سال پیش جسم سنگینی رو بلند کردم و دی قسمت چپ ستون فقراتم مشکلی پیش آمداز حدود دو سال پیش سوزش کف پاهام خصوصا پای چپ به شدت شروع شد!هر درمانی که بگید انجام دادم موثر نبود و شبها از سوزش کف پا خواب نداشتم!!!درد کمر رو تحمل می کردم اما سوزش پا رو هرگز!!!تا اینکه توی یک کانال تلگرامی به صورت تصویری(متحرک) توضیح داده بود یک لایه از پیاز رو برش بدید و شب هنگام خواب کف پاها قرار دهید و روی آن جوراب بپوشید…از زمانی که این کار رو انجام میدم هرگز کف پاهام نمیسوزه(هنگام خواب) و احساس می کنم کلا داره کم کم از سوزش کف پام کاسته میشه…شکر خدا پس از دوسال این شبها راحت می خوابم!!!!!

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

سزارین یا طبیعی ؟ عمل زایمان خانم های باردار+فیلم

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

درمان شگفت انگیز زانو درد

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

رفع سریع دندان درد به روش خانگی

کاشت مو به روش sut + ویدئو

اینگونه پیر نخواهید شد

فیستول مقعدی چگونه درمان می شود؟

دلیل رشد موهای زائد در خانم ها چیست؟+ویدئو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

لیست مطالب :

پاها قلب دوم شما هستند و هرگونه نشانه‌ای از درد، سوزش یا داغی در آن‌ها می‌تواند تبعات جدی ایجاد کند. احساس سوزش کف پا یا داغ شدن آن، یکی از مشکلاتی است که اکثر کاربران سایت، از آن شکایت می‌کنند.

اغلب کاربران از اینکه احساس سوزش کف پا حتی در زمان خواب هم امانشان را بریده است، شکایت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: حس می‌کنم پاهایم آتش گرفته اند! احساس سوزش کف پا یا داغی کف پا می‌تواند ناشی از آسیب عصبی در پا‌ها (نوروپاتی) باشد. همچنین ممکن است برخی بیماری‌های پزشکی، باعث سوزش کف پا شوند!

داغی یا سوزش کف پا هم می‌تواند نشانه یک بیماری داخلی خطرناک باشد و هم می‌تواند ناشی از آسیب خفیف عصبی به پاهای شما باشد. اما باید سریعا شناخته شده و درمان شود. برای درمان، باید در مورد این بیماری بیشتر بدانید و از علائم، علت‌ها و پیشگیری از سوزش کف پا ، مطلع شوید. این مقاله از دکترنیم را بخوانید تا از خطرات جدی سوزش کف پا در امان بمانید.

همانطور که گفته شد، در اغلب بیماران نوروپاتی (آسیب عصبی) علت سوزش کف پا می‌باشد؛ در این حالت، اعصاب آسیب دیده، سیگنال درد را به مغر می‌فرستند! حتی اگر زخمی وجود نداشته باشد. اگر افراد به علت نوروپاتی این مشکل را دارا باشند، اغلب از سوزن سوزن شدن و بی حسی پا نیز شکایت دارند و احساس لمس بودن پا را همراه با سوزش کف پا تجربه می‌کنند.

علت سوزش کف دست و پا چيست

بعد از نوروپاتی، رایج‌ترین علت سوزش کف پا به ترتیب دیابت و مصرف زیاد الکل هستند. همچنین بسیاری از شرایط سبب ایجاد این مشکل می‌شوند که در زیر به 10 علت سوزش کف پا اشاره شده است:

همچنین علاوه بر نوروپاتی، التهابات پا نیز می‌تواند علت سوزش کف پا باشد. یکی از شایع‌ترین موارد، التهابات ناشی از قارچ‌های پا است.

همچنین بیماری سرخرگ محیطی (PAD) و گردش خون ضعیف به پا‌ها نیز می‌توانند در مجموعه علت سوزش کف پا قرار گیرند. در مواردی هم مشخص شد: در صورت جراحی بای پس معده، پس از چند هفته احساس سوزش در کف پا ایجاد می‌شود. جراحی بای پس معده سبب ایجاد نوروپاتی (آسیب عصبی) شده و احساس سوزش کف پا را ایجاد می‌کند.

این مشکل علائم خاصی ندارد و تمامی نشانه‌ها در عنوان “سوزش کف پا” خلاصه شده اند. در واقع علائم سوزش کف پا می‌تواند در داغی و سوزش پا خلاصه شود و علامت خاصی نداشته باشد. البته بعضی از افراد، از مور مور شدن، سوزن سوزن شدن یا احساس لمسی پا نیز شکایت دارند.

اگر موارد زیر را شامل شدید، شما نیازمند مراقبت‌های پزشکی و اورژانسی هستید و باید به پزشک مراجعه کنید:

همچنین اگر فقط سوزش کف پا دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود این مشکل از کجا نشأت میگیرد و آیا این شرایط می‌تواند زمینه بیماری خطرناکی باشد یا خیر؟

معمولا افرادی که به این مشکل دچار می‌شوند، دیابت دارند و به راحتی می‌توان تشخیص داد. اما برخی از مبتلایان به داغی کف پا نوع سریع و حاد این بیماری را تجربه می‌کنند که به تدریج گسترش می‌یابد و قابل توجیه نیست. این نوع از بیماری، نیاز به آزمایش های بیشتری دارد که در زیر به بیان آن‌ها پرداخته ایم:

در این نوع آزمایش، با استفاده از ضبط فعالیت الکتریکی داخل عضلات، تست عملکرد عضلانی را انجام می‌دهند. برای آزمایش EMG ممکن است یک سوزن وارد عضلات سازند تا فعالیت الکتریکی عضلات را ضبط کنند.

این نوع آزمایش، توانایی اعصاب برای انتقال امواج را بررسی می‌کند. بدین صورت که عصب را تحریک می‌کنند تا پاسخ در عضله آن عصب، مورد آزمایش قرار گیرد.

در برخی از موارد نیز ممکن است آزمایشات خون، ادرار و… برای تشخیص سوزش کف پا انجام شود. برای مثال، سطح ویتامین را به راحتی از طریق آزمایش خون بررسی می‌کنند.

این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد که یک پزشک، نمونه‌ای از بافت عصبی را برای آزمایش برش دهد تا تست‌های لازم را روی‌ میکروسکوپ انجام دهد.

همانطور که گفته شد، این بیماری را خیلی از افراد دست کم گرفته و حتی راه‌های درمانی خانگی را هم برای سوزش کف پا انجام نمی‌دهند. اما شمایی که در حال خواندن این مقاله از دکترنیم هستید، باید از راه‌های زیر برای پیشگیری از این بیماری استفاده کنید تا احتمال ابتلا به سوزش کف پا را به صفر برسانید:

جوراب کثیف، میلیون‌ها قارچ خطرناک دارد که می‌تواند عفونت‌های پوستی در پای شما ایجاد کند. کفش هم دست کمی از جوراب ندارد و باید هر چند وقت یکبار، هر دوی آنها تعویض شوند.

سعی کنید بعد از یک فعالیت فیزیکی سنگین یا حتی پیاده روی زیاد، پاهای خود را با آب سرد بشویید. این عمل هم به جریان خون پاها کمک می‌کند و هم باعث رفع خستگی‌تان می‌شود.

جریان گردش خون در پاها بسیار مهم است و اگر در مدت طولانی، آویزان بمانند، سبب ایجاد سوزش در کف پا خواهد شد.

Comment

وبسایت

بعضی از افراد همیشه از سوزش کف پا
ناله می کنند .علت سوزش کف پا متعدد و مختلف می باشد و می تواند از یک
خستگی ساده تا شرایط جدی تر همچون وارد شدن آسیب به اعصاب، ناهنجاری ستون
فقرات، یا مشکلات چرخش خون را شامل شوند. در این مقاله راهکارهایی برای درمان سوزش کف پا ارائه می گردد.

علامتی
است که بیماران زیادی با شک به آن به پزشکان مختلف مراجعه می کنند و اغلب
انرا به علایم چربی خون بالا مرتبط می کنند اما معمولا خواب رفتن انگشتان و
خصوصا علت داغ شدن کف پا به علت عوارض چربی خون بالا نیست .

متاسفانه
حتی در قشر درمان جامعه پزشکی شایع شده که علت خواب رفتن دست و پا را به
عنوان یکی از علایم بارز چربی خون بالا یا کم خونی مرتبط می کنند و آزمایش
خون از بیمار می خواهند در حالیکه شایع ترین علت خواب رفتن پا درگیری عصب
می باشد.

بعضی بیماران ممکن است علایم درگیری عصب را به صورت بی حسی شدن انگشت پا و خارش کف پا یا حتی خارش ساق پا ذکر کنند. اما
همه این علایم مربوط به طیف های گسترده علایم دگیری عصب می باشد و علت
خواب رفتن دست وپا و علت خارش کف پا را باید در مشکلات اعصاب و عضلات جستجو
کرد.

سوزن
سوزن شدن کف پا اغلب بیماران را تحریک به برسی و درمان از نظر بیماری های
مختلف طبی می کند و اغلب ابتدا بیمارانی که احساس سوزن سوزن شدن پا دارند
به دنبال آزمایش چریی بالا و … می روند و اغلب به سختی مشکل در عصب در نقطه ای بسیار دورتر را به سختی قبول می کنند.

علت سوزش کف دست و پا چيست

سوزن شدن کف پا و گزگز کف پا اغلب نشانه مشکل در عصب و بیماری هایی که موجب درگیری عصب می شوند می باشد و نیاز به توجه ودرمان دارد.

داروی
گیاهی برای سوزش پا اغلب صرفا تسکینی می باشند و درمان اساسی نیستند . علت
مورمور شدن پا فراتر از یک گرفتگی کوچک در پا می باشد و باید برسی جدی
شوند.

مهمترین
تست برای کسانی که می خواهند سوزش کف پا نشانه ی چیست ، تست نوار عصب و
عضله در رجه اول و تست قند خون و کارکرد تیرویید در مرحله دوم می باشد.در
درمان علت مور مور شدن پاها و گزگز کف پا نیاز به همکاری بیمار و رعایت
حتمی مسایل ارگونومیک می باشد.

آب سرد یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان سوزش کف پا می‌باشد، زیرا سبب تکسین سریع سوزش، بیحسی و تورم پا می‌باشد.

نکته: پاهای خود را زیاد درون آب سرد قرار ندهید، همچنین از یخ به طور مستقیم بر روی پاهای خود استفاده نکنید.

سرکه سیب به شما کمک می‌کند تا سطح PH بدن خود را حفظ کنید، همچنین برای درمان سوزش کف پا نیز بسیار مؤثر می‌باشد

به
گزارش الو دکتر زردچوبه حاوی مقادیر خبوی از ترکیب شناخته شدن کورکومین
است که کمک می‌کند تا جریان خون و گردش خون در سراسر بدن شما بهبود پیدا
کند، علاوه بر این زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به درمان سوزش پا و همچنین درد پا کمک می‌کند.

ویتامین B3 همچنین به عنوان نیاسین شناخته شده است، به بهبود گردش خون، تقویت اعصاب و درمان داغ شدن کف پا کمک می‌کند، زیرا کمبود B3 یکی از علل اصلی این مشکل است.

زنجبیل
یکی دیگر از داروهای مؤثر برای درمان سوزش کف پا می‌باشد، زیرا دارای عامل
فعال می‌باشد که باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود که به نوبه خود باعث
کاهش سریع احساس سوزش می‌شود.

 سوزش کف پا گاهی نشانه وجود مشکل خاصی نیست اما گاهی باید جدی گرفته شود و مورد درمان قرار گیرد.

سوزش در کف پا ممکن است بر اثر آسیب عصبی در پاها بروز کند که نوروپاتی neuropathy نیز نامیده می شود. گرچه شرایط پزشکی زیادی باعث سوزش کف پا می شوند، اما دیابت یکی از رایج ترین آنهاست. در اکثر موارد درمان سوزش کف پا بر روی پیشگیری از آسیب های عصبی بیشتر و کاهش درد تمرکز می کند.

اغلب نوروپاتی یا آسیب عصبی علت سوزش کف پاست. فیبرهای عصبی آسیب دیده بیشتر در معرض غیر فعال شدن و از رده خارج شدن هستند. عصب های آسیب دیده سیگنال های درد را به مغز می فرستند، گرچه هیچ زخمی وجود ندارد.در اکثر مردم مبتلا به نوروپاتی ابتدا عصب های پا آسیب می بینند. این افراد اغلب دچار سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاها نیز می شوند. برخی افراد نیز از اینکه پاهای شان به لمس خیلی حساس است شکایت می کنند و به شکل های مختلفی دچار درد همراه با سوزش می شوند. این درد ممکن است خفیف باشد یا با ناتوانی فرد همراه باشد. دیابت و مصرف بیش از حد الکل رایج ترین علل آسیب های عصبی در پاها هستند. شرایط دیگری که باعث سوزش کف پا می شود، عبارتند از:

* بیماری لایم lyme : بیماري لايم يك بيماري عفوني است كه توسط گونه‌هاي مختلف باكتري Borrelia  ايجاد شده واز 11 گونه باكتري ، سه گونه آن اين  بيماري را ايجاد مي‌كنند . اين سه گونه باكتري شامل B. burgdorferi, B. afzelli , B. garinii مي باشند.

*پلی نوروپاتی آمیلوئید Amyloid polyneuropathy : این بیماری بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث می شود پروتئینی به نام آمیلوئید در بافت ها و اندام بدن تجمع پیدا کند و یک بیماری پیشرونده است. تنها راه درمان آن نیز پیوند کبد است.

علت سوزش کف دست و پا چيست

* بیماری سرخ درد Erythromelalgia : نوعی بیماری است که در آن پاها و گاه دست‌ها دچار اتساع در رگ‌های مجاور پوست و درد سوزناک همراه با بالا رفتن دما و سرخی می‌شوند.

*واسکولیت Vasculitis : به التهاب رگ هاي خوني، واسكوليت گفته مي شود. بروز چنين وضعيتي سبب ايجاد تغييراتي از جمله ضخامت، تضعيف، تنگي و زخم در ديواره رگ ها ميگردد. اين تغييرات، جريان خون را كاهش داده و منجربه آسيب به اندام ها و بافت ها ميشود.

* سارکوئیدوز sarcoidosis : یک بیماری با علت ناشناخته است که در آن التهاب در گره‌های لنفاوی، ریه‌ها، کبد، چشم‌ها، پوست و دیگر بافت‌ها رخ می‌دهد. واژه سارکوئیدوز به معنای ناهنجاری گوشت‌مانند است.

* سندروم گیلن باره  Guillain-Barre syndrome یا GBS : سندروم گیلن باره یا نشانگان گیلن باره نوعی اختلال نادر سیستم ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اعصاب حمله کرده و باعث ضعف و سوزن سوزن شدن عضلات می شود.

علاوه بر آسیب های عصبی، عفونت و التهاب پاها نیز می تواند منجر به سوزش کف پا شود. یکی از رایج ترین علل مرتبط با این شرایط پای ورزشکاران است. پای ورزشکاران نوعی عفونت پوستی است که قارچ باعث بروز آن می شود.بیماری شریانی محیطی Peripheral artery disease یا PAD نیز باعث سوزش کف پا می شود.گردش ضعیف خون به پاها معمولا باعث درد، سوزن سوزن شدن و سوزش کف پا می شوند، به ویژه در زمان راه رفتن.چند هفته یا چند ماه بعد از عمل جراحی بای پس معده*، برخی افراد احساس سوزش در پا می کنند. جذب ضعیف ویتامین B بعد از جراحی بای پس معده باعث آسیب دیدن عصب های پا و در نتیجه سوزش کف پا می شود.

* جراحی بای پس معده :یکی از رایج ترین روش های جراحی با هدف کاهش وزن است. پس از عمل جراحی بای پس معده ، معده کوچک می شود و بخش موثر روده کوچک و در نتیجه سطوح جذب نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد و این کار منجر به برخی عوارض جانبی می شود.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: •    سوزش کف پا به طور ناگهانی بروز می کند، به ویژه اگر اخیرا در معرض نوعی سم قرار گرفته باشید. •    یک زخم باز در پای خود مشاهده می کنید که عفونی به نظر می رسد، به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید. و در صورت بروز هر یک از موارد زیر بهتر است به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید: •    علیرغم درمان های خانگی در طول هفته همچنان احساس سوزش در کف پا دارید •    علائم سوزش کف پا شدیدتر و دردناک تر می شود. •    احساس می کنید سوزش کف پا در حال پخش شدن به قسمت های بالای پا است. •    دچار بی حسی در پاها یا انگشتان پا شده اید.اگر سوزش کف پا به طور مداوم ادامه پیدا کرده یا اگر علت واضحی برای آن پیدا نمی شود، پزشک آزمایشاتی را انجام خواهد داد تا علت اصلی سوزش کف پا را مشخص کند.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

علت سوزش کف دست و پا چيست
علت سوزش کف دست و پا چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *