علت سردرد سمت چپ سر

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

تجربه سردردی که سمت چپ سر را تحت تاثیر قرار می دهد در صورتی که دلیل آن شناخته نشود می تواند هشدار دهنده باشد. دانستن  انواع سردرد که موجب سردرد یک طرفه می شود، دلیل درد را توضیح می دهد و کمک می کند تا بتوانیم درمان مناسب را دریافت کنیم.

تقریبا 50 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان تحت تاثیر سردرد قرار می گیرند. اکثر آنها به عنوان سردردهای اولیه شناخته می شوند، زیرا آسیب یا وضعیت جدی را به وجود نمی آورند.

شما باید تفاوت بین علائم یک سردرد اولیه و یک بیماری جدی را بدانید. در این مقاله علائم، علل و درمان برای انواع سردرد سمت چپ بررسی می شود.

برخی از سردرد های اولیه فقط در سمت چپ سر در ایجاد می کنند. اکثر دلایل این سردرد ها خیلی جدی نیستند و بسیار راحت درمان می شوند. دانستن دلایل و نشانه های سردرد های اولیه که می تواند سردرد سمت چپ سر را به وجود بیاورند. می توانند به تشخیص آن ها از بیماری خطرناک تر کمک کنند.

انواع سردرد که سمت چپ سر را تحت تاثیر قرار  می دهند:

دوره مقدماتی php

انواع سردرد اولیه

میگرن

سردرد تنشی

سردرد خوشه ای

شرایط جدی که ممکن است سردرد های سمت چپ سر را ایجاد کنند عبارتند از:

آسیب ها

بیماری های عفونی

مسائل مربوط به رگ های خونی

سو مصرف دارو

دلایل سردرد های اولیه که سردرد های سمت چپ سر را ایجاد می کنند عبارتند از:

سردردی که در سمت چپ سر رخ می دهد می تواند بر اثر میگرن باشد. میگرن ها 12 درصد از افراد در امریکا را تحت تاثیر قرار می دهند و در زنان بیشتر از مردان شایع هستند.

میگرن ها به عنوان یک سردرد شدید توصیف می شوند، و معمولا در یک طرف سر هستند. درد ممکن است از اطراف سر و شقیقه ها شروع شود و به کل سر گسترش یابد.

برای دانستن این که آیا این سردرد سمت چپ سر میگرن است یا نه برخی نشانه ها را باید در نظر بگیرید.

یک میگرن معمولا بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد. یک فرد که میگرن را تجربه می کند ممکن است حس کند نیاز دارد که دراز بکشد.

دلیل اصلی میگرن ناشناخته است. اگرچه تصور می شود که فعالیت های مغزی و رگ های خونی اطراف مغز بیشتر حساس می شوند که میگرن ایجاد می شود.

میگرن می تواند توسط موارد زیر تحریک شود:

استرس

برخی غذاها مانند الکل، پنیر و شکلات

خوابیدن بسیار کم یا بسیار زیاد

نور های بسیار روشن

صدای بسیار بلند

بوهای شدید مثل عطر

سردرد های تنشی 42 درصد از تمام سردرد ها را تشکیل می دهد.

آن ها ممکن است در یک طرف سر رخ دهند و به همین ممکن است دلیل ایجاد سردرد سمت چپ سر باشند. البته اینکه سردرد های تنشی در یک طرف سر رخ دهند نسبت به میگرن کمتر است.

سردرد های تنشی معمولا نسبت به میگرن کمتر جدی هستند اما همچنان می توانند درد بسیار زیادی ایجاد کنند.

علائم سردرد تنشی عبارتند از:

تصور می شود سردرد های تنشی توسط فشار عضله ای ایجاد می شوند. و توسط موارد زیر تحریک می شوند:

استرس

فشار در گردن و شانه ها

بد نشتن

آسیب به گردن در گذشته

دلیل سردرد های سمت چپ سر می توانند سردرد های خوشه ای باشند. حدود نیم میلیون از آمریکایی ها حداقل یک بار این سردرد ها را تجربه می کنند. علائم این سردرد عبارتند از:

درد پشت چشم، یک شقیقه یا پیشانی

درد پس از 5 تا10 دقیقه شدید می شود.

درد های شدید بین 30 تا60 ثانیه طول می کشد.

دیگر علائم:

آبریزش بینی یا بینی کیپ

قرمزی و اشک در چشمان

تعریق در صورت

علت  سردرد خوشه ای ناشناخته است اما محققان بر این باورند که به قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس مربوط باشد.

سردرد های خوشه ای معمولا در ساعات مشخصی از روز اتفاق می افتند. معمولا در فصل بهار یا پاییز  اتفاق می افتند که گاهی افراد آن را با سردر های آلرژی اشتباه می گیرند.

گاهی سردرد های سمت چپ سر به دلیل سردر د های اولیه نیستند و دلیل آن ها یک شرایط و بیماری جدی است مثل:

آسیب ها

بیماری های عفونی

مشکلات رگ های خونی

برخی شرایط نه چندان جدی که ممکن است سردرد های سمت چپ سر را به وجود بیاورند می توانند بر اثر استفاده بیش از حد از مسکن ها و سینوزیت ایجاد شوند.

اگر فردی علائم مربوط به شرایط جدی را که در بالا ذکر شده را تجربه کند، باید با یک پزشک مشورت کنند.

این علائم شامل تاری دید ، تب و عرق است.

همچنین واجب است با دکتر خود صحبت کنید در صورتی که:

اولین گسترش سردرد بعد از سن 50 سالگی باشد.

فرد تغییر محسوس در الگوی سردرد احساس می کند..

سردرد ناگهان بدتر می شود.

در شخصیت فرد و فعالیت های روانی او تغییر ایجاد می شود.

سردرد زندگی را مختل کند.

اکثر سردرد ها را می توان با داروهای ضد درد و مسکن مانند ایبوپروفن یا آسپرین درمان کرد.

زمانی که درد میگرنی یا سردرد تنشی شدیدتر است یک پزشک ممکن است مسکن های قوی تر یا آرامبخش عضلات را تجویز کند،. سردرد خوشه ای ممکن است با یک دوره درمان استنشاقی با اکسیژن خالص درمان شود.

تغییرات شیوه زندگی زیر می تواند به درمان سردرد اولیه کمک کند:

 یوگا و یا سایر تکنیک های آرام کردن ممکن است به بدن و ذهن شما کمک کند. این آرامش ممکن است باعث کاهش تنش عضلانی شود، و باعث جلوگیری سردرد تنش و میگرن ناشی از استرس می شود.

کافئین، الکل و پنیر محرک میگرن هستند.

اگر سردرد ناشی از یک وضعیت اساسی باشد، یک پزشک می تواند بهترین درمان برای این بیماری را توصیه کند. اکثر سر درد ها را می توان با داروهای ضددرد و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد.

با این حال، برخی از افراد سردردهای اولیه مکرری را که زندگی روزانه آن ها را تحث تاثیر قرار می دهد  را تجربه می کنند.. اگر این اتفاق می افتد

اگر سردردهای ناشی از یک وضعیت اساسی ایجاد شود، در اسرع وقت با پزشک صحبت می کنید تا بتوانند به زودی یک درمان مناسب دریافت کنید.

بعدی

قبلی


نام کاربری


رمز عبور

مرا به یاد داشته باش

ترنجی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :


| |
| |

© حق نشر از 1392.کپی برداری از یک قسمت یا تمام هر کدام از مطالب وب‌سایت ترنجی تنها با با ذکر منبع و نام نویسنده امکان پذیر خواهد بود.



سردردی که نیمکره چپ سر را تحت تأثیر قرار می دهد و علتی ناشناخته دارد می تواند هشدار دهنده باشد. شناخت انواع سردردهایی که نیمکره چپ سر را تحت تأثیر قرار می دهند می تواند کمکی برای درمان آن باشد.تقریباً حدود ۵۰ درصد از مردم در سراسر دنیا با سردرد دست و پنجه نرم می کنند. اغلب این سردردها به عنوان سردردهای اولیه شناخته می شوند و ناشی از صدمات جدی نیستند. تنها شمار اندکی از سردردها به علت بیماری های وخیم ایجاد می شوند.
دانستن تفاوت بین سردرد اولیه و سردرد ثانویه (سردرد ناشی از عوامل خطرناک) مهم است. در این مقاله به شرح نشانه ها، علل و درمان های انواع مختلف سردرد سمت چپ می پردازیم.
حقایقی روشن در رابطه با سردردهای سمت چپ سر:
-برخی سردردهای اولیه ممکن است موجب ایجاد درد در سمت چپ سر شوند.
-برخی از علل زمینه ساز سردرد وخیم نیستند و فوراً درمان می شوند.
یافتن علل و نشانه های سردرد های اولیه که موجب بروز درد در سمت چپ سر می شوند
می‌تواند کمکی در جهت تفکیک آن ها از سردردهای جدی و وخیم باشد.
انواع سردردهایی که سمت چپ سر را تحت تأثیر قرار می دهند:
سردرد سمت چپ در اغلب موارد دلیلی بر یک بیماری جدی و وخیم نیست با این حال در برخی موارد ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.
انواع سردردهای اولیه:
سردردهایی که موجب بروز درد در سمت چپ سر می شوند شامل:سردردهای میگرنی، سردردهای تنشی و سردردهای خوشه‌ای هستند.
شرایطی که موجب بروز سردرد در سمت چپ سر می شود شامل صدمه ها، بیماری التهابی، ایجاد رگ های خونی، مصرف بیش از اندازه ی داروو سینوزیت هستند.
علل و علائم سردردهای اولیه:
میگرن:میگرن موجب ایجاد درد در سمت نیمکره چپ مغز می شود. این بیماری گریبان گیر ۱۲ درصد از مردم ایالت متحده است و بیشتر در زنان دیده می شود تا مردان. میگرن ممکن است از طریق درد بسیار شدید و همراه با نبض سمت چپ مغز خود را نشان دهد. این درد ابتدا چشم و پیشانی را درگیر می کند و پس از آن در سمت چپ مغز انتشار پیدا می کند.
میگرن معمولاً با یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر همراه است:
-‌تاری و تغییرات بینایی
-‌تهوع و استفراغ
-‌سرگیجه
-‌حساسیت بیش از اندازه به صدا، نور، لمس و بو
-‌کرختی و احساس سوزش در صورت یا اندام های خارجی
دردهای میگرنی بین ۴ تا ۱۲ ساعت به طول می انجامند. اشخاصی که تجربه میگرن را دارند ممکن است احساس کنند که فقط با خوابیدن بهبود می یابند.علت میگرن هنوز ناشناخته است. با این حال تصور می شود که این نوع سر درد با با عملکرد مغز و حساسیت بیش از اندازه اعصاب و رگ های خونی اطراف آن مرتبط است.میگرن می تواند به دنبال موارد زیر ایجاد شود:
-‌استرس
-‌مصرف پنیر یا شکلات
-‌خواب زیاد یا کم
-‌صداهای بلند
-‌بوی تند عطر و ادکلن
سردردهای تنشی
۲۴ درصد سردردهای دنیا از نوع سردردهای تنشی هستند. این نوع سردرد ممکن است یک طرف از سر را درگیر کند و یکی از علت های سر درد سمت چپ سر باشد. با این حال احتمال یک طرفه بودن این نوع سر دردها نسبت به سردرد های میگرنی کمتر است.شدت این نوع سردردها کم تر از سردردهای میگرنی است اما کم و بیش دردهایی را با خود به همراه دارد.
علائم این نوع سردرد شامل:
-‌دردی که از پشت چشم شروع می شود و در پیشانی و پشت سر انتشار پیدا می کند.
-‌احساس سنگینی سر
-‌منقبض شدن ماهیچه های شانه و گردن
-‌در انتهای روز درد به شدت خود می رسد
تصور بر این است که این نوع سردردها در اثر تنش های ماهیچه ای ایجاد می شوند. عواملی که در بروز این نوع سردرد دخیل هستند شامل استرس، صدمات گردنی، بدشکلی اندامی، کشیدگی گردن و شانه است.
سردردهای خوشه ای
یکی دیگر از علل سردرد سمت چپ سر سردردهای خوشه ای است. حدود نیم میلیون آمریکایی این نوع سردرد را حداقل یک بار در طول زندگیشان تجربه خواهند کرد. این نوع
سردرد‌ها بسیار دردناک هستند و به صورت سردرد یک طرفه خود را نشان می دهند. علائم این نوع سردرد شامل:
-‌دردهای یک طرفه در پیشانی و چشم که درد ممکن است پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه به بیشترین شدت خود برسد.
-‌درد های شدید ناشی از این نوع سردرد بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامد.
-‌دردهای خفیف تر ممکن است تا ۳ ساعت ادامه پیدا کند.
سردرد نوع خوشه ای ممکن است علائم دیگری چون دماغ سوختگی، گودی چشم، قرمزی یا آبریزش چشمی یک طرفه، گر گرفتگی و تعریق صورت را به همراه داشته باشد.
علت دقیق سردردهای خوشه ای ناشناخته است. با این حال اعتقاد بر این است که قسمت هیپوتالاموس مغز در بروز آن دخیل است.
سردردهای خوشه ای هر روز و در ساعت مشخصی ایجاد می شوند و ممکن است بین ۴ تا ۱۲ هفته ادامه داشته باشند. این نوع سردرها معمولاً در طول فصول بهار و پاییز شیوع می یابند. به همین دلیل مردم آن را به آلرژی ربط می دهند.
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورتی که سردرد پس از سن ۵۰ سالگی بروز پیدا کند و علائم ناپایداری را از خود نشان دهد و روز به روز شدیدتر شود، بررسی آن ضرورت می یابد.در مواردی که بیمار با علائمی چون تعریق، تب و تاری دید روبرو شود بایستی هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند. همچنین در صورتی که بیمار با سابقه سردرد پس از سن ۵۰ سالگی، شدت دردهایش بیشتر شود و متوجه تغییراتی در علائم خود شود، باید در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کند.
پیشگیری و درمان
بیشتر سر دردها با قرص های آرام بخشی چون ایبوپروفن و آسپرین بهبود می یابند.ممکن است پزشک بسته به شدت سردردهای میگرنی یا تنشی، قرص های قوی تر یا شل کننده عضلانی برای بیمار خود تجویز کند. سردردهای
خوشه‌ای نیز با با یک دوره استنشاق اکسیژن خالص تحت درمان قرار می گیرند. تغییر سبک زندگی و رعایت موارد زیر نیز می تواند در پیشگیری از سردرد مؤثر باشد:
روش های آرام سازی
یوگا و دیگر تکنیک های آرام سازی دیگر می تواند به آرام کردن ذهن یا جسم کمک کند. این ورزش ها با کاهش تنش عضلانی ناشی از استرس تا حدود زیادی از بروز سردردهای میگرنی و تنشی جلوگیری می کنند.
اجتناب از غذاهای زمینه ساز:سردردهای میگرنی با خوردن کافئین و پنیر بدتر می شوند و باید تا حد امکان از مصرف این خوردنی ها پرهیز کنیم.
مراجعه به پزشک نیز برای ارائه درمانی مؤثرتر (با توجه به وضعیت سردرد) بسیار کمک کننده خواهد بود.
*منبع:مجله خبرهای پزشکی روز
*مترجم:مریم قبادی

code

نسخه مناسب چاپ


تقریبا 50 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان تحت تاثیر سردرد قرار می گیرند. اکثر آنها به عنوان سردردهای اولیه شناخته می شوند، زیرا آسیب یا وضعیت جدی را به وجود نمی آورند.شما باید تفاوت بین علائم یک سردرد اولیه و یک بیماری جدی را بدانید. در این بخش از دلگرم علائم، علل و درمان برای انواع سردرد سمت چپ بررسی می شود.




سردردهای ساده و بی‌خطری که ممکن است در ناحیه چپ، درد ایجاد کنند شامل موارد زیر می‌شوند:



ممکن است علت سردردهای سمت چپ میگرن باشد. 12 درصد افراد در ایالات متحده دچار میگرن هستند. این بیماری در زنان رواج بیشتری نسبت به مردان دارند. میگرن سردردی شدید و شایع است که در یک طرف سر، درد ایجاد کرده و به اطراف چشم‌ها و ناحیه گیجگاهی انتشار یافته و سپس در سرتاسر سر گسترش می‌یابد.






علائم میگرن:

میگرن معمولا 4 تا 72 ساعت ادامه دارد. فردی که دچار حمله میگرن می‌شود، از نور و سروصدا بیزار شده و تمایل دارد در اتاقی تاریک و آرام باشد. دلیل اصلی ایجاد میگرن هنوز ناشناخته است. با این حال به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد مغز و اعصاب و درگیر شدن رگ‌های خونی اطراف مغز و افزایش فشار آن‌ها می‌باشد.




سردردهای تنشی


علائم این سردرد عبارتند از:


علل مرسوم، شامل موارد زیر می‌شود:


سردردهای خوشه‌ای


علائم آن عبارتند از:


سایر علائم مرتبط با آن عبارتند از:





سردردهای خطرناک

گاهی اوقات سردرد در سمت چپ، فقط یک سردرد ساده نیست و به دلیل شرایط اساسی ایجاد می‌شود. برخی از آن‌ها جدی‌تر از دیگران هستند.

برخی از علل جدی اساسی عبارتند از: صدمات، بیماری التهابی و مسائل مربوط به رگ‌های خونی

اما از دلایلی که منجر به سردرد می‌شود ولی کمتر اهمیت دارند، وابستگی به مسکن و عفونت‌های سینوزیتی است.



چه زمانی به پزشک نیاز پیدا می‌کنید؟



چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟



درمان و پیشگیری


تغییرات شیوه زندگی زیر می تواند به درمان سردرد اولیه کمک کند:



تکنیک های آرامش بخش

یوگا و یا سایر تکنیک های آرام کردن ممکن است به بدن و ذهن شما کمک کند. این آرامش ممکن است باعث کاهش تنش عضلانی شود، و باعث جلوگیری سردرد تنش و میگرن ناشی از استرس می شود.


اجتناب از محرک های غذایی

کافئین، الکل و پنیر محرک میگرن هستند.اگر سردرد ناشی از یک وضعیت اساسی باشد، یک پزشک می تواند بهترین درمان برای این بیماری را توصیه کند. اکثر سر درد ها را می توان با داروهای ضددرد و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد.با این حال، برخی از افراد سردردهای اولیه مکرری را که زندگی روزانه آن ها را تحث تاثیر قرار می دهد را تجربه می کنند.. اگر این اتفاق می افتداگر سردردهای ناشی از یک وضعیت اساسی ایجاد شود، در اسرع وقت با پزشک صحبت می کنید تا بتوانند به زودی یک درمان مناسب دریافت کنید.





دورنما


10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *