علت دير پريود شدن زنان چيست

دوره مقدماتی php
علت دير پريود شدن زنان چيست
علت دير پريود شدن زنان چيست

پورتال جوانان ایرانی

همه می‌دانند که سالهای نوجوانی هم برای نوجوانان و هم والدین آنها می‌تواند سال‌های سختی باشد. همه آن تغییرات جسمی در طول بلوغ باعث می‌شود نوجوانان احساس بی‌دست‌ و پا بودن کرده و به خودشان نامطمئن شوند.

این مسئله مخصوصاً درمورد دخترها با رسیدن قاعدگی بیشتر صادق است. برای یک دختر، اولین عادت‌ ماهیانه یک مرحله مهم جسمی و نشانه زن شدن است. اما می‌تواند سردرگم‌کننده و ترسناک هم باشد، مخصوصاً اگر دچار مشکلات خاصی مثل قاعدگی‌های نامنظم یا سندرم پیش از قاعدگی هم بشوند.

علت دير پريود شدن زنان چيست

بیشتر مسائلی که نوجوانان در آغاز عادت ‌ماهیانه با آن رو به رو می‌شوند، کاملاً طبیعی است. درواقع، بسیاری از دختران و زنان یک روز با یکی از مشکلات برخورد می‌کنند.

دوره مقدماتی php

سندرم پیش‌ قاعدگی

این سندرم شامل علائم جسمی و روحی است که بسیاری از خانم‌ها درست قبل از عادت ‌ماهیانه با آن روبه‌رو می‌شوند، مثل:

•    جوش
•    نفخ
•    خستگی
•    کمردرد
•    درد سینه‌ ها
•    سردرد
•    یبوست
•    اسهال
•    هوس‌های غذایی
•    افسردگی یا ناراحتی
•    زودرنجی
•    مشکل در تمرکز
•    مشکل در کنار آمدن با استرس

دخترهای مختلف ممکن است برخی یا کلیه این علائم را تجربه کنند. این سندرم در ۷ روز قبل از شروع عادت ‌ماهیانه در بدترین وضعیت خود و خیلی زود پس از شروع شدن آن خاتمه می‌یابد. اما دخترها معمولاً علائم مربوط به سندرم پیش ‌قاعدگی را تا سالها پس از شروع عادت ‌ماهیانه‌ شان تجربه نمی‌کنند.

بااینکه دلیل اصلی این سندرم شناخته شده نیست، اما به نظر می‌رسد که دلیل آن تغییرات سطح هورمون‌ها و تاثیر آن بر موادشیمیایی موجود در مغز است. در طول
نیمه دوم چرخه قاعدگی، میزان پروژسترون در بدن بالا می‌رود. بعد ۷ روز قبل از عادت‌ماهیانه سطح پروژسترون و استروژن هر دو کاهش می‌یابد.

به نظر می‌رسد بدن برخی دخترها نسبت به این تغییرات هورمون حساس‌تر از بقیه است. اگر این علائم در دخترتان شدید بود و در فعالیت‌های طبیعی او اخلال ایجاد کرد حتماً با پزشک او مشورت کنید.

دل‌ درد

دخترهای زیادی در چند روز اول عادت‌ ماهیانه دچار دل‌ درد می‌شوند. این د‌ل‌ درد بخاطر پروتاگلاندین، ماده شیمیایی موجود در بدن است که باعث شل شدن عضلات در انقباض رحم می‌شود. این انقباضات ناخواسته ممکن است خفیف یا تیز و شدید باشند.

خوشبختانه این دل‌دردها معمولاً فقط چند روز باقی می‌ماند اما اگر دخترتان دچار دل‌دردهای بسیار شدید شده که باعث شد نتواند به مدرسه برود، حتماً با پزشک مشورت کنید.

قاعدگی نامنظم

۲ تا ۳ سال بعد از اولین عادت‌ ماهیانه طول می‌کشد که بدن دختران بتواند یک چرخه منظم در خود ایجاد کند. طی این دوران، بدن خود را با ریزش هورمون‌هایی که در دوران بلوغ ترشح می‌شود، تنظیم می‌کند. و “منظم” بودن در افراد مختلف متفاوت است. چرخه معمول یک زن بزرگسال، ۲۸ روز است درحالیکه برای بعضی ۲۱ روز و برای
بعضی دیگر تا ۴۵ روز است.

تغییر سطح هورمون‌ها باعث می‌شود عادت‌ ماهیانه دختری در یک ماه کوتاه بوده (فقط چند روز طول بکشد) و در ماه بعدی طولانی‌تر شود (تا یک هفته طول بکشد). ممکن است چند ماه عادت نشود و بعد دو چرخه را پشت سر هم داشته باشد یا یک ماه درمیان دچار خونریزی شدید یا کم شود.

اما هر دختری که فعالیت جنسی دارد و یک ماه عادت‌ ماهیانه نشود، باید به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود که باردار نیست. و اگر عادت ماهیانه دختر شما هنوز بعد از ۳ سال الگوی مشخص و منظمی پیدا نکرده است، یا ۴ یا ۵ عادت‌ ماهیانه منظم داشته و بعد یک ماه پریود نشده یا پریود او نامنظم می‌شود، حتماً او را نزد پزشک ببرید. همچنین اگر چرخه او کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۴۵ روز است و یا ۳ ماه بعد از شروع اولین عادت‌ ماهیانه قاعدگی نداشته است، حتماً دکتر را مطلع کنید.

قاعدگی تاخیری

دخترها در زمان‌های مختلفی برای اولین بار قاعده می شوند. بعضی در ۹ یا ۱۰ سالگی برای اولین بار عادت ‌ماهیانه را تجربه می‌کنند درحالیکه بعضی دیگر در سنین نوجوانی. پس اگر دخترتان از آن دسته است که دیر قاعده می‌شود، لزوماً به این معنا نیست که مشکلی دارد.

زمان عادت‌ ماهیانه شدن دختران برای اولین بار تا حد زیادی به ژنتیک آنها بستگی دارد. دخترها معمولاً در همان سنی که مادرها و مادربزرگ‌هایشان برای اولین بار قاعده شدند، آن را تجربه می‌کنند. همچنین، برخی نژادها به طور متوسط زودتر از بقیه پریود می‌شوند. بعنوان مثال، به طور متوسط، دختران نژاد افریقایی-امریکایی زودتر از دختران سفیدپوست عادت ‌ماهیانه می‌شوند.

اگر دخترتان تا سن ۱۵ سالگی یا ۳ سال بعد از بلوغ هنوز عادت‌ماهیانه نشده است، او را نزد پزشک ببرید.

با اینکه بیشتر مشکلات مربوط به عادت ‌ماهیانه معمولاً جای نگرانی ندارد، اما چند مشکل وجود دارد که جدی‌تر هستند و نیاز به توجه بیشتر دارند:

آمنوره (قاعده نشدن)

دخترهایی که پریودشان در سن ۱۶ سالگی یا ۳ سال پس از بلوغ آغاز نشده است، دچار آمنوره اولیه هستند که معمولاً بخاطر یک ناهنجاری ژنتیکی، عدم توازن هورمونی و یا مشکل ساختاری اتفاق می‌افتد. هورمون‌ها هم مسئول آمنوره ثانویه هستند که زمان اتفاق می‌افتد که قاعدگی دختری که عادت ‌ماهیانه عادی داشته است، یکمرتبه به مدت ۶ ماه یا ۳ چرخه عادی قاعدگیش، قطع می‌شود.

ازآنجا که بارداری دلیل اصلی آمنوره ثانویه است، همیشه باید در چنین شرایطی مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر عدم توازن هورمونی، سایر چیزهایی که ممکن است موجب آمنوره اولیه و ثانویه شود عبارتند از:

•    استرس
•    افزایش یا کاهش وزن غیرعادی
•    آنورکسیا آمنوره می‌تواند نشانه این باشد که دختری وزن زیادی کم کرده و دچار آنورکسیا شده است)
•    قطع داروهای ضدبارداری
•    مشکلات تیروئید
•    کیست‌های تخمدان
•    سایر مشکلاتی که بر سطح هورمون‌ها اثر می‌گذارد

یک چیز دیگری که می‌تواند موجب آمنوره اولیه و ثانویه شود ورزش زیاد (معمولاً دو استقامت، باله، اسکیت و ژیمناستیک) در کنار رژیم‌‌غذایی ضعیف است که موجب کاهش وزن نامناسب و ناتوانی در افزایش وزن در زمان رشد می‌شود. اما این هیچ ارتباطی به ورزشی که در زنگ ورزش یا ورزش‌های تیمی مدرسه و در کلاس‌های ورزشی باشگاه انجام می‌دهید ندارد. برای اینکه ورزش جلوی قاعده شدن را بگیرد، فرد باید چندین ساعت در روز ورزش‌های سخت انجام دهد و میزان کافی کالری، ویتامین و موادمعدنی هم به بدن او نرسد.

منوراژی (قاعدگی‌های سنگین و طولانی)

طبیعی است که قاعدگی دختری در بعضی روزها شدیدتر از روزهای دیگر باشد اما نشانه‌های منوراژی شامل کثیف شدن کامل یک عدد نواربهداشتی در یک ساعت و ادامه آن برای ساعات طولانی‌تر یا عادت ‌ماهیانه‌ای که بیشتر از ۷ روز طول بکشد، می‌باشد. دخترانی که دچار منوراژی هستند، بعضی ‌اوقات مجبور می‌شوند در خانه مانده و به مدرسه نروند چون نگران هستند که نتوانند در مدرسه خونریزیشان را کنترل کنند.

متداول ‌ترین مورد منوراژی عدم توازن بین سطح استروژن و پروزسترون در بدن است که باعث می‌شود آندومتر (پوشش رحم) ساخته شود. وقتی آندومتر بالاخره در دوران قاعدگی ایجاد شد، خونریزی سنگین خواهد شد.

ازآنجا که نوجوانان زیادی دچار کمی عدم ‌توازن هورمون در دوران قاعدگی هستند، منوراژی چندان پدیده نادری نیست. اما در برخی موارد، خونریزی شدید قاعدگی می‌تواند در اثر مشکلاتی نطیر مشکلات زیر ایجاد شود:

•    فیبرویدها (رشدهای خوش‌خیم) یا پلیپ در رحم
•    مشکلات تیروئید
•    مشکل در لخته‌ سازی خون
•    التهاب یا عفونت واژن یا گردنه رحم

اگر دخترتان دچار پریودهای شدید یا پریودهایی که بیشتر از ۷ روز طول می‌کشد، می‌شود حتماً او را نزد پزشک ببرید.

دیسمنوره (قاعدگی دردناک)

دیسمنوره دو نوع دارد که قاعدگی به شدت دردناک می‌باشد که می‌تواند در توانایی رفتن دختر به مدرسه، درس خواندن و یا حتی خوابیدن او اخلال ایجاد کند:

۱٫ دیسمنوره اولیه یک مشکل بسیار متداول در نوجوانان است و بخاطر یک بیماری یا مشکل دیگری ایجاد می‌شود. درواقع، مقصر اصلی پروستاگلاندین است، همان ماده شیمیایی که دل‌دردهای قاعدگی را ایجاد می‌کند. میزان بالای پروستاگلاندین می‌تواند موجب حالت ‌تهوع، استفراغ، سردرد، اسهال، کمردرد و دل‌ دردهای شدید شود. خوشبختانه این علائم فقط یک تا دو روز طول می‌کشند.علت دير پريود شدن زنان چيست

۲٫ دیسمنوره ثانویه که دردی است که بخاطر یک مشکل جسمی مثل پلیپ یا فیبروید موجود در رحم، اندومتریوز، بیماری التهاب لگن یا آدنومیوز (بافت رحمی که در بافت عضلانی رحم رشد می‌کند) ایجاد می‌شود.

دل‌ درد داشتن به مدت یک تا دو روز در هر ماه عادی است اما اگر دخترتان علائم بسیار شدید نشان داد که در فعالیت‌ های روزمره او ایجاد اخلال کرد، حتماً با پزشک مشورت کنید.

اندومتریوز در این وضعیت، بافتی که معمولاً فقط در رحم یافت می‌شود شروع به رشد خارج از رحم می‌کند—در تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ یا سایر قسمت‌های حفره لگن. این مسئله موجب خونریزی غیرطبیعی، دیسمنوره و درد عمومی لگن می‌شود.

برای تعیین اینکه آیا مشکلی نیاز به درمان دارد یا نه، پزشک سوالات مختلفی می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد. همچنین ممکن است معاینه لگن، پاپ اسمیر (Pap smear)، آزمایش خون (برای بررسی سطح هورمون‌ها) و یا آزمایش ادرار هم بگیرد. اگر یک مشکل ساختاری یا یک مشکل رشد وجود داشته باشد، سی‌تی‌ اسکن انجام می‌گیرد. این آزمایشات درکنار هم به پزشک کمک می‌کند تعیین کند چطور یک مشکل باید درمان شود.

تومورهایی مثل پلیپ یا فیبروید معمولاً برداشته می‌شود و اندومتریوز هم با دارو یا جراحی درمان می‌شود. اگر فرد دچار عدم‌توازن هورمونی باشد، پزشک هورمون‌درمانی با قرص‌ های ضدبارداری یا داروهای هورمونی دیگر را تجویز خواهد کرد.

و برای درد قاعدگی که هیچ مشکل پزشکی خاصی علت آن نباشد، استفاده از داروهای ضدالتهاب موثرترین روش درمان است. مشکلاتی مثل اختلال لخته شدن خون یا مشکلات تیروئید نیاز به درمان با داروهای خاص دارد.

با اینکه در بیشتر مشکلات قاعدگی جای نگرانی وجود ندارد اما برخی علائم نیاز به مراجعه به پزشک دارد. این مسئله مخصوصاً زمانیکه چرخه قاعدگی دختر تغییر می‌کند اهمیت بیشتری دارد. پس درصورت مشاهده موارد زیر دخترتان را نزد پزشک ببرید:

•  در سن ۱۵ سالگی هنوز پریود نشده است یا بعد از گذشت ۳ سال از اولین قاعدگی هنوز عادت‌ ماهیانه او منظم نشده است. علت اصلی آن می‌تواند عدم‌توازن هورمونی باشد که احتمالاً نیاز به درمان دارد اما می‌تواند نشانگر مشکل جسمی دیگی هم باشد.

•  عادت‌ ماهیانه او قطع شده یا بعد از منظم شدن یکمرتبه نامنظم می‌شود. اگر چرخه قاعدگی دخترتان کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۴۵ روز است و یا ۳ ماه پشت سر هم بعد از اولین عادت ‌ماهیانه‌اش پریود نشد، حتماً به اطلاع پزشک برسانید.

• دچار پریودهای سنگین و طولانی می‌شود. در برخی موارد، از دست رفتن خون زیاد موجب آنمی ناشی از کمبود آهن می‌شود. همچنین خونریزی شدید می‌تواند نشانه وجود تومور در رحم، مشکل تیروئید، یک عفونت و یا مشکل در لخته‌سازی خون باشد.

•  دچار پریودهای خیلی دردناک می‌شود. دل‌ درد داشتن برای چند روز طبیعی است اما اگر مشکلات او آنقدر زیاد بود که دخترتان نتوانست در فعالیت‌های روزمره خود شرکت کند، حتماً به اطلاع پزشک برسانید. ممکن است یک مشکل جسمی مثل اندومتریوز داشته باشد که موجب درد می‌شود.

وقتی دخترتان یک دوره خیلی بد از دل‌دردهای قاعدگی یا سندرم پیش ‌قاعدگی را تجربه می‌کند، می‌توانید به او کمک کنید که آرام‌تر شود. به او پیشنهاد کنید که:

•    یک رژیم‌غذایی متعادل داشته باشد که در آن از مقدار زیادی میوه‌ ها و سبزیجات استفاده شود.
•    مصرف نمک (چون باعث احتباس آب می‌شود) و همچنین کافئین (که استرس او را زیاد می‌کند) خود را کاهش دهد.
•    از موادغذایی حاوی کلسیم استفاده کند که شدت دردها و علائم قاعدگی را کاهش می‌دهد.
•    برای دل‌درد، سردرد و کمردرد خود از مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کند.
•    در وان آب داغ دراز بکشد یا یک شیشه داغ روی شکمش قرار دهد تا آرام‌تر شود.

اگر متوجه شدید که پریودهای معمولی دخترتان باعث ناراحتی او می‌شود و در زندگی او اخلال ایجاد می‌کند، حتماً با پزشک درمور او مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل خاصی ندارد. گاهی‌اوقات، هورمون‌درمانی که معمولاً به شکل قرص‌های ضدبارداری تجویز می‌شود به کاهش علائم مربوط به این عادات ماهیانه کمک می‌کند.

اما مهمترین راهی که می‌توانید با آن به دخترتان کمک کنید این است که با او حرف بزنید و برایش توضیح دهید که بدترین و آزاردهنده‌ترین وضعیت‌هایی که همراه با عادت‌ ماهیانه می‌آید هم طبیعی است و به مرور زمان بهتر می‌شود. و وقتی دچار علائم جسمی و روحی قاعدگی می‌شود سعی کنید با او آرام‌‌تر رفتار کنید.

KidsPersia.com

برچسب ها : پریود داروپریود دردناکپریود نامنظمچرا پریود نمیشمدختران چه سنی پریود میشوندعلت 2 بار پریود شدن در ماهقاعدگی دیر هنگامکی پریود میشممردمانمشکلات پریودنکات پریود

۲۰ خرداد, ۱۳۸۷

۸ دی, ۱۳۸۸

۱۳ خرداد, ۱۳۸۷

دنبال کردن

ازدواج و خانواده

۷ نقطه از بدن مردان که خانمها به آن توجه میکنند

۳۰ اردیبهشت, ۱۳۸۷

سلامتی و بهداشت

نقش ویتامینها در سلامت عمومی بدن

۱ اسفند, ۱۳۹۰

مد و مسائل زندگی

روشهای کاهش استرس

۱ تیر, ۱۳۸۷

ازدواج و خانواده

۶ راه برای برگرداندن میل‌جنسی در روابط طولانی‌مدت

۲۰ اسفند, ۱۳۹۱

مد و مسائل زندگی

نحوه برخورد با فحاشی ، انتقادهای بیجا و افراد بی ادب

۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۵

چطور کسی که عاشقش بودید را فراموش کنید

بررسی خودارضایی از نقطه نظر علمی

تنفر از والدین: چرا برخی فرزندان از والدین خود متنفر میشوند؟

وقتی مردی شما را بخواهد…

عشق یکطرفه: کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد؟

بیشتر

ازدواج و خانواده

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

۱ مهر, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

تاثیر استرس بر سیستم‌ایمنی بدن

۲۵ شهریور, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

خودگویی منفی و تاثیرات آن

۱۳ شهریور, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

چرا نباید دنبال انتقام گرفتن باشید

۱۱ شهریور, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

چرا باید زندگی شخصی‌تان را شخصی نگه دارید

۳ شهریور, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۴۵ نکته‌ی عالی برای سلامتی

۲۹ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

روشهای صرفه جویی در آب برای شستن ظرف‌ها

۲۹ مرداد, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۹ روش مؤثر برای داشتن خوابی آرام و لذت بخش در شب

۲۸ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

راهنمای انتخاب لباس زنانه بر اساس فرم بدن

۲۸ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

بررسی تخصصی خیانت در روابط

۲۵ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

اگر به آینده‌ی رابطه‌تان شک دارید، این سوال‌ها را از خودتان بپرسید

۲۳ مرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۵ چیزی که شما را در زندگی عقب می‌اندازند

۱۵ مرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

۱۰ نکته برای حل مشکلات زناشویی

۱ مرداد, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

۲۰ کاری که قبل از خواب نباید انجام دهید

۲۴ تیر, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

۱۸ راه برای استحکام رابطه‌ عاشقانه

۱۹ تیر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

افکار وسواسی: یکی از نشانه‌های متداول اضطراب

۱۳ تیر, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

آیا بدون ازدواج خوشحال‌تریم؟

۲ تیر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

چطور افکار محدود‌کننده را از بین ببرید

۲۴ خرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

اینستاگرام و اثر حسادت ناشی از آن در زندگیِ واقعی

۲۱ خرداد, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

احساس گناه و شرمساری بخاطر رابطه جنسی

۱۲ خرداد, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

خودگویی منفی و تاثیرات آن

۱۳ شهریور, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

تاثیر استرس بر سیستم‌ایمنی بدن

۲۵ شهریور, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟

۱ مهر, ۱۳۹۷

کلیه حقوق سایت برای مردمان محفوظ است . استفاده غیر تجاری مطلب همراه با ذکر منبع و لینک مجاز می باشد.




خانه

موبایل

عقب‌‌ افتادن پریود علل مختلفی دارد

 

علت دير پريود شدن زنان چيست

علت عقب افتادن پریود 

عقب افتادن پریود ( قاعدگی) معمولا بر اثر غلظت خون اتفاق می افتد قاعدگی (پریود) یکی از مراحل بلوغ در دختران است. قاعدگی مانند بسیاری از علایم دیگر بلوغ ممکن است برای دختران گیج کننده باشد. بعضی از دختران ممکن است به نوعی از آن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند. 

 

دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره‌های زندگی هر خانمی است و از آنجا که به‌ طور معمول، خانم ها را یک هفته در ماه درگیر می ‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود.

 

علت عقب افتادن پریود و نامنظم شدن عادت ماهیانه

یکی از دلایل اصلی عقب افتادن پریود، تغییر در هورمون ها است

 

1. تنبلی تخمدان علت عقب‌افتادن پریود یا قطع قاعدگی 

عقب‌‌ افتادن پریود علل مختلفی دارد. یکی از علت های عقب افتادن پریود و یا قطع قاعدگی به تخمدان‌هایی مربوط می‌شود که حالت پلی‌کیستیک دارند؛ یعنی دچار تنبلی تخمدان هستند. به این مورد در اصطلاح پزشکی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS گفته می‌شود که یکی از شایع‌ترین عللی است که باعث عقب افتادن پریود یا حتی در مواقعی برای چند ماه متوالی عادت ماهیانه قطع شود.

 

2. از علت های دیگر عقب افتادن پریود نامتعادل شدن هورمونهای عادت ماهیانه

یکی از دلایل اصلی عقب افتادن پریود، تغییر در هورمون ها است و چون چرخه قاعدگی ارتباط مستقیمی با هورمون ها دارد، این مسئله باعث به هم خوردن این چرخه و کامل نشدن این دوره می شود. در این موارد به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش هورمون تغییرات شما مشخص شود و با داروهای مناسب این تعادل برگردد.

 

2. بعضی از داروها باعث عقب افتادن پریود میشوند

مصرف بعضی از داروها باعث نامنظم شدن عادت ماهیانه می شود. برای همین با پزشک خود در مورد اثرات جانبی داروهایی که مصرف می کنید، صحبت کنید. داروهایی مثل ضد افسردگی، شیمی درمانی و آسم باعث عقب افتادن پریود می شود.

 

3. غده تیروئید نیز یکی از علل عقب افتادن پریود است

یکی از نشانه های عقب افتادن پریود و یا نامنظم شدن عادت ماهیانه را میتوان مشکل در غده تیروئید دانست که باید آزمایش لازم را در این زمینه انجام دهند.

 

4. تنش و استرس نیز باعث عقب افتادن پریود میشود

شاید متوجه نشویم که زمانی که استرس می گیریم تعادل هورمون ها به هم می خورد و به راحتی باعث نامنظم شدن عادت ماهیانه یا عقب افتادن پریود ما می شود.

 

5. از دیگر علل عقب افتادن پریود میتوان مصرف قرص های ضدبارداری دانست.

استفاده مرتب از این قرص ها باعث می شود که تغییراتی در هورمون های بدن ایجاد شود و سیکل همیشگی به طور کامل ایجاد نشود. در این زمان حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

6. ورزش سنگین

خانم هایی که شروع به ورزش های سنگین می کنند، در بعضی مواقع دچار عقب افتادن پریود می شوند و از دست دادن مقدار زیادی از انرژی باعث عقب افتادن پریود می شود.

 

درمان گیاهی عقب افتادن پریود در طب سنتی

تنش و استرس نیز باعث عقب افتادن پریود میشود

 

▪ یکی از روش های درمان عقب افتادن پریود میتوانید پنج گرم زعفران را پس از کوبیدن، در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار یک استکان از آن را بخورید.علت دير پريود شدن زنان چيست

 

برای باز شدن قاعدگی ماهیانه ضمن پرهیز از خوردن گشنیز باید خوراکی‌هایی که قاعده‌آور است را بیشتر استفاده کنید، مواد غذایی که باعث درمان عقب افتادن پریود میشوند شامل: زعفران، مرزه، کرفس، سیاهدانه، زیرۀ سیاه، ترب پخته، کنجد بوداده، پستۀ وحشی، کرفس شلغمی، برگ و ساقۀ کرفس کوهی، شنبلیله، آب جوشاندۀ مشک ترامشیع و آب دم کردۀ آویشن شیرازی. 

 

▪ روزی سه بار و هر مرتبه یک قاشق غذاخوری تخم هویج را در یک فنجان آب جوش ریخته، دم کنید و بخورید.

 

▪ پانزده گرم تخم رازیانه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و با هر وعده غذا، روزانه یک استکان آب آن را بنوشید.

 

▪ صد گرم ریشۀ تازۀ جعفری را در یک لیتر آب بجوشانید و آبش را بنوشید.

 

▪ دو مثقال گل مرزۀ کوبیده را با سرکه و نمک بخورید. 

 

▪ نخود را با کنجد بجوشانید و میل کنید.

 

▪ شش مثقال برگ گزنه را در دو لیوان آب و یا 4 مثقال ریشۀ گزنه را در دو لیوان آب بجوشانید و آب صاف کردۀ آن را 2 مرتبه در روز مصرف کنید.

 

▪ برگ آفتابگردان تازه را آب بگیرید و نصف استکان بنوشید که مصرف این مواد غذایی باعث درمان عقب افتادن پریود و یا منظم کردن پریود می شود.

 

چند توصیه مفید برای درمان اختلالات قاعدگی و عقب افتادن پریود:

مصرف زعفران، مرزه، کرفس و … باعث درمان عقب افتادن پریود میشود

 

پزشکان متخصص بر این باورند که هنگام خونریزی از خوردن قرص‌های «آسپرین» به دلیل افزایش خونریزی، پرهیز شود و ورزش و رژیم غذایی مناسب، مصرف قرص‌ آهن برای جلوگیری از کم‌خونی فراموش نشود و حداقل سالی یک مرتبه آزمایش شمارش گلبول‌های خون و آزمایش‌های سالانه در برنامه کاری بانوان گنجانده شود.

 

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

منابع:zibakade.comsalembash.com


آنچه بانوان باید بدانند

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

9 علت بی‌نظمی عادت ماهیانهگاهی سوالاتی درمورد عادت ماهیانه برای خانم‌ها پیش می‌آید، مثل چرا خونریزی‌ام اینقدر سنگین است؟ چرا پریودم عقب افتاده است؟ چرا این ماه دو بار پریود شدم؟ بااینکه نامنظم شدن عادت‌ماهیانه مسئله‌ای خطرناک نیست، اما خیلی مهم است که بفهمید دلیل آن چیست.

عادت‌ماهیانه طبیعیخانم‌ها در حالت عادی می‌بایست حدود هر 30 روز یک بار، به مدت سه تا هفت روز عادت ماهانه شوند.بعد از گذشت چند سال از عادت‌ماهیانه، چرخه‌ای برای آنها ایجاد می‌شود. بعضی خانم‌ها حتی می‌توانند ساعتی که قرار است پریود شوند را پیش‌بینی کنند.میزان خونی که طی هر قاعدگی از دست می‌رود، در خانم‌های مختلف متفاوت است. بعضی خانم‌ها از ابتدا پریودهای سنگین‌تری دارند و بعضی پریودی واقعا سبک دارند که اصلا احساس نمی‌شود.علت دير پريود شدن زنان چيست

عادت‌ماهیانه نامنظمپریود نامنظم نوعی خونریزی است که در مقایسه با قاعدگی‌های قبلی غیرطبیعی می باشد و می‌تواند شامل هر چیزی از دیر شدن عادت‌ماهیانه تا زود رسیدن آن، خونریزی بسیار کم تا خونریزی خیلی سنگین باشد.اگر معمولا عوارض پیش از قاعدگی را تجربه نمی‌کنید، ولی حالا دچار دل‌دردها، نفخ و سردردهای شدید می شوید هم می‌توانید آن را نامنظم شدن عادت‌ماهیانه بدانید.

علل عادت‌ماهیانه نامنظم1- بارداریبدن خانم‌ها در زمان بارداری، سطوح مختلفی از هورمون‌ها را ترشح می‌کند که موجب متوقف شدن عادت‌ماهیانه می‌شود. البته در برخی موارد، قبل از اینکه عادت‌ماهیانه در خانم باردار به کلی قطع شود، کم شدن خونریزی یا عقب افتادن آن را تجربه می‌کند. اگر احتمال می دهید باردار هستید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

2- استرساسترس شایع ترین دلیل به هم خوردن نظم عادت‌ماهیانه است. کورتیزول که هورمون استرس است، تاثیری مستقیم بر میزان تولید هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد. اگر میزان بالایی کورتیزول در جریان خونتان وجود داشته باشد، زمان و میزان قاعدگی شما تغییر خواهد کرد.

3- رژیم‌غذایییکی دیگر از متداول‌ترین علت‌های بر هم خوردن نظم عادت‌ماهیانه، غذاهایی است که می‌خورید و مهم تر از آن وزنتان. اگر رژیم‌غذایی‌تان سرشار از کربوهیدرات باشد یا وزن اضافه کرده باشید، بدنتان سطح متفاوتی از برخی هورمون‌ها را تولید خواهد کرد. برای خانم‌هایی که وزن کم می‌کنند نیز این مشکل پیش می‌آید.

4- ورزشبدن برای قاعدگی به انرژی نیاز دارد. اگر میزان بالایی از انرژی‌تان را در باشگاه ورزشی و از طریق ورزش می‌سوزانید، چیز دیگری برای بدنتان باقی نمی‌ماند که در جریان عادت‌ماهیانه مصرف کند.

5- قرص‌های ضدبارداریممکن است چند ماه طول بکشد تا بدنتان به دوز هورمون‌هایی که قرص‌های ضدبارداری وارد بدنتان می‌کنند، عادت کند.

6- مصرف الکلکبد با متابولیزه کردن استروژن و پروژسترون، به تنظیم چرخه قاعدگی زنان کمک می‌کند. مصرف الکل می‌تواند باعث آسیب کبد شود و در عملکرد آن برای متابولیزه هورمون‌های زنانه اختلال ایجاد می‌کند.

7- سندرم تخمدان پلی‌کیستیکاین مشکل موجب می‌شود که کیست‌هایی در تخمدان ایجاد شود که در تخمک‌گذاری عادی ایجاد اختلال می‌کند. سایر علائم این مشکل شامل رشد موهای زائد، افزایش وزن، شوره سر و ناباروری است. این مشکلات شامل اندومتریوز، سرطان تخمدان و بیماری قلبی می‌شود.

8- یائسگیدر یائسگی نیز مانند بارداری، هورمون‌های بدن تغییر می‌کنند. نامنظم شدن عادت‌ماهیانه می‌تواند 10 سال قبل از یائسگی شروع شود.

9- مصرف داروهااگر اخیرا بیمار شده اید و مجبور هستید دارو بخورید، ممکن است عادت‌ماهیانه‌تان یک تا دو روز دیرتر اتفاق بیفتد. دلیل عمده آن این است که بیشتر داروها در نحوه تولید استروژن و پروژسترون در بدنتان اختلال ایجاد می‌کنند.

برخورد با عادت‌ماهیانه نامنظمدر مورد علائمی که دارید و وضعیت عادت‌ماهیانه‌تان به پزشک توضیح دهید. پزشک ممکن است یک برنامه درمانی برایتان تجویز کند که شامل داروهای ضدبارداری هورمونی یا مکمل‌های دارویی، فعالیت‌های کاهنده استرس، تغییر در رژیم‌غذایی و برنامه ورزشی باشد.منبع:mardoman.net 


آنچه بانوان باید بدانند

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

در بارداری و زایمان, زناشویی, محبوب ترین ها ۶ نظر

 دلایل مختلف عقب افتادن زمان عادت ماهانه در زنان

ده تا از علت های رایج تاخیر در زمان پریود شدن

علل شایع تاخیر در زمان پریود در به جز بارداری برای خانم هاعلت دير پريود شدن زنان چيست

شاید به جرات بشه گفت که برای یک زن هیچ چیزی ترسناک تر از عقب افتادن عادت ماهانه هنگامی که قصد بارداری نداره نیست !

از اون طرف هم هیچ چیزی غم انگیز تر از وقتی که شما قصد حاملگی دارید و بعد از کلی ذوق کردن متوجه میشید که دلیل تاخیر پریودتون بارداری نبوده نیست !

بارداری اولین چیزیه که ما خانم ها بعد از تاخیر در پریود بهش فکر می کنیم و هر بار که این اتفاق می افتاده ، از خودمون می پرسیم که :

آیا حامله شدم ؟

اما آیا در عمل ، بارداری تنها علت عقب افتادن عادت ماهانه ما خانم هاست ؟

در این مقاله ۱۰ تا از رایج ترین و شایع ترین علت های تاخیر در پریود رو براتون مینویسم .

 

این استرس لعنتی با آدم هر کاری که دوست داشته باشه میکنه و تقریبا با همه چیز آدم کار داره و همه کاری هم میکنه !

بعضی موقع ها اینقدر استرس میگیریم که هورمون هایی که در بدن یک زن در حال عادی وجود داره در بدنمون کاهش پیدا میکنه . یکی از این هورمون ها که با افزایش ناراحتی و استرس کمتر تولید میشه ، هورمون (   GnRH ) است که باعث تخمک گذاری و ایجاد پریود میشه .

دیگه نیاز به توضیح نداره که وقتی که این هورمون در بدن زن ترشح نشه ، زمان پریود به تاخیر میافته .

بیشتر :

هفده تا از علائم اولیه بارداری برای تشخیص سریع حاملگی

 

یک بیماری ناگهانی و کوتاه مدت و یا حتی یک بیماری طولانی و بلند مدت میتونه عادت ماهیانه ی شما رو به تاخیر بیاندازه .

البته این حالت موقت هستش و بعد از رفع بیماری درست میشه اما اگر نگران هستید که دوباره از چه زمانی به دوران پریود منظم خودتون بر میگردید ،می تونید با پزشکتون صحبت کنید و ازش بخواهید بیشتر شرایط جسمی شما رو کنترل کنه .

بهم خوردن ساعت خواب بدن ، واقعاً ساعت بیولوژیک کل بدن زن رو بهم میریزه !

این اتفاق معمولا وقتی رخ میده که شما شیفت کاریتون رو عوض می کنید و یا سبک زندگیتون کلاً عوض بشه .

مثلا اگر شما دکتر یا پرستار باشید و مجبور بشید که شب در بیمارستان بیدار بمونید و ساعت بیولوژیک بدنتون رو بصورت ناخواسته بهم بریزید و یا مثلا شاید جزو مرفهین بی درد باشید و رفته باشید کشور های خارجه و ساعت خواب و بیداریتون کلا عوض شده باشه ، ممکنه دچار عقب افتادن عادت ماهانه بشید .

مصرف یک داروی جدید که تا حالا به این شدت و مقدار مصرف نمی کردید می تونه یکی از علل تاخیر در پریود باشه .

حتما در مورد اثرات جانبی دارویی که الان در حال مصرفش هستید با دکتر زنان و یا یک ماما صحبت کنید .

روش های مختلف جلوگیری از بارداری یکی از علت های رایج تاخیر در پریود است .

 

بیشتر :

آنتی بیوتیک ها چه تاثیری بر روی قرص های جلوگیری از بارداری دارند ؟

 

حمل و نقل مقدار زیادی چربی ، اونم داخل بدن یک زن ، میتونه اثرات زیادی روی ترشح هورمون های مختلف بدن داشته باشه که خوده این باعث جابجایی زمان پریود میشه !

اگر شما چندین و چند کیلو اضافه وزن دارید ، ممکنه که با کاهش فقط چند کیلو وزن ، حتی اگر باز هم اضافه وزن داشته باشید ، دوباره به سیکل طبیعی عادت ماهیانه خودتون برسید.

 

گذشته از اینکه بیشتر زن ها وقتی شما تو خیابون راه میرید دوست دارند که هیکل شما رو داشته باشند ، کمبود بیش از حد چربی در بدن یک زن باعث میشه که زمان پریود نامنظم بشه و حتی کلاً پریود کنسل بشه !!

این اتفاق در خانم هایی که باشگاه میرند و خیلی سریع وزن کم می کنند و فشار زیادی به بدن خودشون وارد می کنند ، خیلی رایج هستش .

 

در این حالت شما باید هر طوری که هست چند کیلویی به وزن خودتون اضافه کنید و اندکی توپول موپول تر بشید .

تازه اینطوری شوهرتون رو هم بیشتر خوشحال میکنید . متوجه منظورم که میشید

اشتباه-محاسبه-کردن-زمان-دقیق-پریود-شدن

چرخه ی قاعدگی در هر زن با دیگری فرق میکنه .

علت دير پريود شدن زنان چيست

درحالیکه اینطوری در نظر می گیریم که معمولا چرخه ی عادت ماهانه ۲۸ روز است ، ولی در عمل همه ی زن ها ۲۸ روزه پریود نمی شوند .

بعضی ها ۲۴ روزه و بعضی ها ۳۲ روزه پریود میشوند .

از طرف دیگه با این مشکلات و تورم و گرونی و بی ثباتی و بدبختی های روز افزونی که در زندگی ما نقش بزرگی بازی می کنند ، دیگه آدم یادش نمی مونه نفس بکشه و زنده بمونه چه برسه به اینکه بخواد یادش بمونه که ییییییییییییییییییییییک ماه پیش در چه روزی پریود شده !

برای همین ، بعضی موقع ها با وجود منظم بودن پریود ، فکر میکنیم که نامظنم شده و به عقب افتاده .

اگر که شما جزو خانم هایی باشید که عادت ماهانه نامنظم دارند ، دیگه هیچی دیگه !

اصلا نمیشه انتظار داشت که زمان دقیق عادت ماهانه تون رو بدونید .

در این صورت اگر فقط بدونید که چه روزی تخمک گذاری کرده اید ، تقریبا دو هفته ی بعد از اون زمانه عادت ماهانه شماست .

بیشتر :

تعیین بهترین زمان بارداری در تخمک گذاری

 

پیش یائسگی وقتی رخ میده که بدن یک زن در حال از دست دادن قدرت باروری و تبدیل شدن به یک فرد نابارور است .

عادت ماهانه ی شما ممکنه خفیف تر ، شدیدتر ، با دفعات بیشتر یا کمتر رخ بده اما در هر صورت از حالت طبیعی خودش خارج میشه .

اگر برخلاف سیاست ها و دستورات کشور عزیزمون ایران ( ! ) شما هنوز دوست ندارید که بچه ای به زندگیتون اضافه کنید ، یادتون باشه که شما هنوز یک زن با قدرت باروری هستید و ممکنه باردار بشید ، برای همین تا هنگامی که از یائسه شدن خیالتون راحت نشده ، به استفاده از روش های جلوگیری از بارداری ادامه بدید .

زمانی که بدن یک زن دیگه تخمک گذاری نکنه و قدرت بارداری خودش رو از دست بده ، به این حالت یائسگی گفته میشه . یائسگی جزو سیر طبیعی بدن زنان حساب میشه و علاوه بر افزایش سن ، ممکنه بخاطر شیمی درمانی نیز رخ بده .

وقتی یک زن یائسه میشه ، دیگه بدنش تخمک گذاری نمیکنه برای همین دیگه از عادت ماهانه هم خبری نیست.

بالاخره به این رسیدیم .

اگر شما پریود نشدید و هیچ کدام از دلایل بالا رو هم نداشتید ، ممکنه که …. بعععله ، شما باردار باشید !

اگر چند روزی از موعد پریودتون می گذره و هنوز نشانه ای نمی بینید ، بهتره که هر چه زودتر از بی بی چک استفاده کنید .

هر چه از زمانی که قرار بوده پریود بشید بیشتر بگذره و پریود نشید ، جواب بی بی چک و آزمایش بارداری دقیق تر میشه .

بیشتر :

چند روز بعد از رابطه ی جنسی میشه با آزمایش خون حامگی را تشخیص داد ؟

 

آزمایش خون و تست های خانگی بارداری با استفاده از ادرار ، در واقع میزان هورمون hCG رو اندازه گیری می کنند که در صورت بارداری ، مقدار زیادی در بدن تولید میشه و با تست های مختلفی که انجام میشه ، باردار بودن یا نبودن را مشخص میکنه .

 

اگر از بی بی چک استفاده کردید و جواب مثبت بود ، بسلامتی دارید مادر میشید و باید هرچه سریع تر یک دکتر خوب پیدا کنید و از سلامت خودتون و فرزندتون اطمینان کسب کنید .

اگر جواب بی بی چک منفی بود ، متاسفانه ( یا شایدم خوشبختانه ! ) شما فعلا باردار نیستید .

چرا میگم فعلا باردار نیستید ؟

چونکه بیشتر تست های خانگی بارداری و بیبی چک ها توصیه می کنند که یک هفته ی دیگه صبر کنید و دوباره از بیبی چک استفاده کنید .

اگر بازم جواب بی بی چک منفی بود و خبری از پریود شدن نبود ، باید هر چه سریع تر به دکتر زنان مراجعه کنید . ممکنه که یک عفونت یا بیماری خاصی گرفته باشید که نیاز به درمان سریع داشته باشید .

دکتر شما ممکنه از شما آزمایش خون بگیره تا از وضعیت بدنی شما کاملا مطمئن بشه .

برای با خبر شدن

ایمیلتون رو در خبر نامه وارد کنید تا  از آخرین مقالات روز مرتبط با بارداری با خبر بشید

تهیه و ترجمه : ((سایت  ۲tarke.com   ))

منبع اختصاصی پست: ((سایت  ۲tarke.com   ))

 

همکار عزیز کپی این مطلب بدون تغییر عنوان و فقط با لینک به این صفحه مجاز است.

 

بیشتر :

فروشگاه محصولات زناشویی AntiHiv.ir

علائم بارداری

آنتی بیوتیک ها چه تاثیری بر روی قرص های جلوگیری از بارداری دارند ؟

چند روز بعد از رابطه ی جنسی میشه با آزمایش خون حامگی را تشخیص داد ؟

تعیین بهترین زمان بارداری در تخمک گذاری

افزایش رشد مو و ناخن از علائم هفته ی بیست ام بارداری

سوال شما: عدم تمایل به برقراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری

احتمال حاملگی بعد از استفاده ی روش ارژانسی قرص های ضد از بارداری

 

 

همکار عزیز کپی این مطلب بدون تغییر عنوان و فقط با لینک به این صفحه مجاز است.

۲۰ شهریور ۱۳۹۶

۱۰ شهریور ۱۳۹۶

۳۰ مرداد ۱۳۹۶

۱۸ مرداد ۱۳۹۶

۱۱ تیر ۱۳۹۶

۰۶ تیر ۱۳۹۶

۲۲ خرداد ۱۳۹۶

۱۷ خرداد ۱۳۹۶

۰۷ خرداد ۱۳۹۶

سلام.ممنون ازسايت خوبتون.

سلام،من بعد از آخرین نزدیکی با همسرم ۳ بار پریود شدم ولی ماه چهارم الان ۱۳ روزه که عقب انداختم،دلیلش چی میتونه باشه؟

سلام ممنون مطالبتان خیلی مفید بود راهنماییم کرد

سلام من یک روزه عقب انداختم بیبی چک گرفتم t را نشون داد کمکم کنید ممنون

تبریک می گم مامان شدی

سایت بسیار کاملی دارین با تشکر از زحماتتون

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

نام *

ایمیل *

وبسایت

دیدگاه

var clickyab_ad = clickyab_ad || [];
clickyab_ad[‘id’] = 9781477515442 ;
clickyab_ad[‘domain’] = ‘faranaz.com’;
clickyab_ad[‘slot’] = 70941524777;
clickyab_ad[‘width’] = 120;
clickyab_ad[‘height’] = 240;
clickyab_ad[‘responsive’] = ‘true’ ;
clickyab_ad[‘effect’] = “”;

var clickyab_ad = clickyab_ad || [];
clickyab_ad[‘id’] = 9781477515442 ;
clickyab_ad[‘domain’] = ‘faranaz.com’;
clickyab_ad[‘slot’] = 53075479159;
clickyab_ad[‘width’] = 468;
clickyab_ad[‘height’] = 60;
clickyab_ad[‘responsive’] = ‘true’ ;
clickyab_ad[‘effect’] = “”;

علت دير پريود شدن زنان چيست
علت دير پريود شدن زنان چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *