علت درد زير شکم در زنان چيست

دوره مقدماتی php
علت درد زير شکم در زنان چيست
علت درد زير شکم در زنان چيست

علت درد زير شکم در زنان چيست

دوره مقدماتی php

——————————————

2- سندرم روده تحریک پذیر (IBS) سندرم روده تحریک پذیر، یک اختلال گوارشی مزمن می باشد که موجب درد شکمی تکرارشونده، گرفتگی عضلانی، نفخ، اسهال و یا یبوست می شود.پزشکان هنوز علت مشخص این سندرم را نیافته اند، اما راه حل هایی برای توقف و کنترل علائم یافته‌اند.این راه حل ها شامل: تغییر رژیم غذایی، کنترل استرس و داروهایی برای درمان اسهال و یا یبوست می باشد.

 ——————————————

 3- تخمک گذاری دردناک اگر شما در بین خونریزی های عادت ماهیانه، دچار درد شدیدی در زیر شکم می شوید، ممکن است بدن در حال تخمک گذاری باشد.در طی تخمک گذاری، تخمدان تخم را به همراه مایعات و خون آزاد می کند که این آزاد کردن باعث درد شکم می شود.این درد ممکن است ماه به ماه تغییر جهت دهد.این درد مضر نیست و در طی چندین ساعت از بین نمی رود.

 ——————————————

 4- درد قاعدگی هر ماه، پوشش بافتی به نام آندومتر در دیواره داخلی رحم ساخته می شود.در صورت باردار شدن، جنین در آندومتر کاشته می شود و رشد می کند. ولی اگر باردار نشوید، این پوشش شکسته شده و در طی خون ریزی عادت ماهیانه از بدن دفع می شود.زمانی که رحم به بیرون راندن خون کمک می کند، دردهای قاعدگی رخ می دهد.معمولا این درد در قسمت پایین شکم و یا کمر احساس می شود و 1 تا 3 روز ادامه دارد.گرم نگه داشتن شکم و مصرف مسکن های ضددرد می تواند به کاهش درد کمک کند.

 ——————————————

 5- سندرم پیش از قاعدگی (PMS) PMS از تغییرات خلق و خو و میل شدید به غذا شناخته می شود.این سندرم باعث گرفتگی شدید عضلات شکم، کمردرد، سردرد، حساس شدن سینه ها و بروز جوش می گردد.تغییرات هورمونی باعث این مشکل می شود. تصویر بالا، تغییرات هورمونی بدن یک خانم را در طی یک دوره قاعدگی طبیعی نشان می دهد (برای مشاهده تصویر بزرگ روی آن کلیک کنید).داشتن استرس، ورزش نکردن و کمبود برخی ویتامین ها باعث بدتر شدن این علائم می گردد.اگر این مشکل با فعالیت های روزانه شما تداخل داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید.تغییر روش زندگی و مصرف داروها اغلب کمک کننده است.

 ——————————————

 6- حاملگی خارج رحمی این نوع حاملگی، نیاز فوری به درمان دارد.هنگامی که جنین در جایی بیرون از رحم رشد می کند، بارداری خارج رحمی رخ می دهد.معمولا بارداری خارج رحمی در لوله های فالوپ رخ می دهد.علائم این مشکل عبارت است از: درد شدید و یا گرفتگی لگن (به خصوص در یک طرف بدن)، خونریزی واژن، تهوع و سرگیجه.

 ——————————————

 7- بیماری التهاب لگن (PID) یکی از جدی ترین عوارض بیماری های مقاربتی، بیماری التهابی لگن می باشد.این التهاب باعث آسیب دائمی رحم، تخمدان و لوله های فالوپ می گردد.در شکل مشاهده می کنید که لوله های فالوپ، قرمز و متورم می شوند. در حقیقت، این التهاب باعث ناباروری در زنان می گردد و این ناباروری قابل پیشگیری می باشد.علائم این مشکل شامل: درد شکم، تب، ترشحات غیرطبیعی واژن و درد در حین مقاربت جنسی و یا ادرار کردن می باشد.التهاب لگن توسط آنتی بیوتیک و در موارد جدی تر با کمک عمل جراحی درمان می شود.

 ——————————————

 8- کیست تخمدان در طی دوره قاعدگی، فولیکول باز می شود و تخم را رها می کند.گاهی اوقات، فولیکول برای رهاسازی تخم باز نمی شود و یا بعد از آزاد کردن تخم دوباره بسته می شود و توسط مایعات ورم می کند و کیست های تخمدانی را بوجود می آورد.معمولا، این کیست ها بی ضرر هستند و به خودی خود از بین می روند.اما کیست های بزرگ ممکن است باعث درد پایین شکم، افزایش وزن و تکرر ادرار گردند.کیست های تخمدانی با معاینه لگن و یا سونوگرافی مشخص می شوند.

 ——————————————

 9- فیبروئید رحمی فیبروئید (فیبروم) در دیواره رحم رشد می کند و گاهی اوقات به نام تومور فیبروئید خوانده می شود، اما سرطانی نیست.معمولا فیبروئیدها بدون هیچ علتی بوجود می آیند. علائم فیبروئید شامل :فشار در شکم، درد کمر، خون ریزی های بسیار شدید، رابطه جنسی دردناک و یا مشکل در باردار شدن است.برای درمان و یا از بین بردن فیبروم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

 ——————————————

 10- اندومتریوز گاهی اوقات بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می کند، مثلا در تخمدان، لوله های فالوپ، مثانه، روده و دیگر قسمت های بدن.هنگامی که عادت ماهیانه شوید، این توده ها می شکنند، اما هیچ راهی برای ترک بدن ندارند.اندومتریوز به ندرت خطرناک است، ولی دردناک می باشد و همچنین بارداری را سخت می کند.




خانه

موبایل

 

 

علت درد زير شکم در زنان چيست

درد لگن به دردهای زیر شکم و ناف گفته میشود که میتواند با دامنه بسیار وسیعی همراه باشد. این درد ممکن است یکی از علائم بارداری و یا اختلالات گوارشی همانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.

درد لگن به دردهای زیر شکم و ناف گفته میشود که میتواند با دامنه بسیار وسیعی همراه باشد. این درد ممکن است یکی از علائم بارداری و یا اختلالات گوارشی همانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.در زیر به مواردی که ممکن است منجر به این نوع درد شود اشاره میکنیم :

1. یکی از این موارد میتواند درد آپاندیس باشد که در سمت راست اتفاق می افتد و بسیار شدید است .با پاره شدن آن و گسترش عفونت د ر داخل شکم میتواند حیات فرد را تحت تاثیر قرار دهد .

 

2. سندرم روده تحریک پذیر که اختلال مزمن دستگاه گوارش است , باعث بروز مکرر درد شکم گرفتگی نفخ و اسهال و یبوست میشود .پزشکان دلیل اصلی بروز این مشکل را هنوز درنیافته اند اما برای کنترل آن پیشنهادهایی نظیر تغییرات در رژیم غذایی مدیریت استرس و درمان برای اسهال و ییبوست داده اند.

3. ممکن است در دوره تخمک گذای خود قرار گرفته باشید که گاهی به دلیل تحریک دیواره شکم در اواسط چرخه این درد بوجود آید که البته مضر نیست و طی چند ساعت از بین میرود.

4. گاهی سندرم قبل از قاعدگی میتواند باعث انقباض در عضلات شکم ,کمر درد و سر درد ،حساسیت در پستان ها و اکنه در پوست و تغییرات هورمونی شود عدم ورزش و کمبود ویتامین این علائم را بدتر میکند .در صورت بروز دردهای شدید با مشورت یک پزشک دارو مصرف کنید.

5. هر ماه رحم یک پوشش اندومتر میسازد جایی که جنین بتواند رشد کند .در دوره قاعدگی این بافت منجر به بروز دردهایی در پائین شکم و پشت میشود .

6. یک مورد اورژانسی که بسیار سریع باید درمان شود بارداری خارج از رحم است که با علائمی نظیر درد شدید لگن , خونریزی واژینال , تهوع , سرگیجه و گرفتگی عضلات همراه است.

7. یکی دیگر از دلایل جدی بیماری التهاب لگن است که میتواند صدمه جدی به رحم تخمدان بزند و علائم شایع آن تب درد شکم و ترشحات غیر طبیعی واژن و درد در هنگام رابطه جنسی است و البته با مشورت پزشک و مصرف انتی بیوتیک درمان مشود.

8. کیست تخمدان از دیگر عوامل بروز درد در ناحیه پائین ناف و لگن میشود .کیست های بزرگ ممکن است درد لگن را افزایش دهند و شما را به تکرر ادرار مبتلا کنند .

9. فیبروئید هایی که در دیواره رحم رشد میکنند و گاهی با نام تومورلیفی نامیده میشوند هم باعث بروز اینگونه دردها هستند که البته سرطانی نیستند .برخی از زنان ممکن است فشار در شکم خود احساس کنند یا درد در کمر و رابطه های جنسی دردناک را تجربه کنند

10. در برخی از زنان بافت آندومتر در خارج از رحم رشد میکند و زمانیکه به حداکثر رسید به دلیل اینکه راه خروج نمی یابد باعث درد میشود.

11. عفونت ادرار مشکل شایعی است که در بسیاری از زنان رخ داده است و الته تا جاییکه به کلیه ها گسترش نیافته است مورد خطرناکی نیست .نشانه های عفونت کلیه ها تب ، تهوع استفراغ و درد در قسمت پائینی کمر است.

12. سنگ کلیه از دانه های نمک و مواد معدنی موجود در ادرار تولید میشود . میتواند به اندازه یک دانه شنی و یا بزرگتر باشد و باعث بروز درد در شکم خونی شدن ادرار میشود.

13. یکی دیگر از دردهای مزمن مربوط به التهاب مثانه است که منجر به فشار بالا در ناحیه تناسلی ، دفع دردناک ادرار و درد در هنگام رابطه جنسی میشود.

14. درد لگن نشانه هشدار دهنده ای برای بیماری های مقاربتی است که موجب خونریزی میان دوره ای , دفع دردناک ادرار و درد در لگن میشود.

15. اگر قبلا جراحی نظیر برداشتن آپاندیس و یا سزارین داشته اید احتمال بروز این درد در شما افزایش میابد.

منبع:salamatnews.com


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

یکی از مشکلات شایع برای زنان درد زیر شکم است. کمتر بانوی به بلوغ رسیده ای را می توان یافت که زیر شکم وی درد نکند. درد زیر شکم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که برخی از آن ها مثل درد در زمان قاعدگی، تقریبا طبیعی به نظر می رسد و برخی دیگر نشان از بیماری های گوارشی و یا رحمی در زن دارد. در واقع در ناحیه ای بسیار کوچک در زیر شکم زنان موارد مختلفی وجود دارد که می توان درد زیر شکم را به آن مربوط دانست.

در ادامه به شایع ترین دلایلی که می توان آن را به درد زیر شکم مربوط کرد می پردازیم.

 

یکی از بارز ترین نشانه های نزدیک شدن به سیکل قاعدگی، درد زیر شکم است. برخی تنها ایجاد تفاوت های محسوس در اخلاق و رفتار زن را از نشانه های قرابت به قاعدگی می دانند در حالی که درد زیر شکم نیز از مهمترین نشانه ها به شمار می رود. علاوه بر این، حساس شدن نوک سینه، کمر درد و سر درد نیز از نشانه های این مشکل است.

 

علت درد زير شکم در زنان چيست

چند ساعت قبل از عادت ماهیانه نیز درد در زیر شکم شروع می شود. این درد عموما مدتی بعد از شروع عادت کمتر شده اما در روزهای اولیه عادت ماهیانه نیز ادامه دارد. علت وجود این درد را آزاد شدن نوعی هورمون در رحم و همچنین انقباض هایی که در رحم ایجاد می شود می دانند.

 

برخی از بانوان در میانه چرخه قاعدگی خود دردی در زیر شکم احساس می کنند که ناشی از تخمک گذاری است. دانشمندان بر این باورند که این درد به علت وجود مایعی است که درون رحم ریخته می شود. این درد عادی ولی آزاردهنده است و اکثر بانوان با آن آشنا هستند. عموما بعد از چند ساعت این درد زیر شکم به صورت کامل فروکش می کند.

 

کیست تخمدان علامت خاصی از خود بروز نمی دهد. زمانی که این کیست بزرگتر از حالات اولیه خود شود، ممکن است مشکلاتی مثل تورسیون کیست ایجاد شود. این حالت بسیار دردناک است و بهتر است در صورت بروز این نوع درد در زیر شکم، سریعا به پزشک مراجعه شود.

تخمدان پلی کیستیک نیز می تواند از عوامل بروز درد زیر شکم باشد. فرد باید به این موارد دقت فراوانی داشته باشد چرا که ممکن است حتی مشکلاتی مثل بروز سرطان تخمدان نیز در سر راه وی قرار گیرد. اگر درد های غیر عادی به سراغ زن آمد باید هرچه سریعتر خود را به پزشک برساند!

 

توبکتومی یا بسته شدن لوله های رحمی از بارز ترین دلایل ایجاد درد زیر شکم در بانوان هستند. بسته شدن لوله باعث چسبندگی شده و همین چسبندگی درد را ایجاد می کند. در نوعی دیگر از بیماری های رحمی در بانوان که سالپنژیت نام دارد، عفونت باعث التهاب و چسبندگی در لوله رحم شده و ایجاد درد می کند.

مطالب مرتبط: علائم افتادگی رحم چیست؟ 

فیبروم های داخل رحم نیز باعث بروز درد زیر شکم می شوند. البته این دردها عموما ایجاد نمی شود اما اگر تورم این فیبروم ها زیاد شود به دیوار ها فشار آورده و ایجاد درد می کند.

 

عفونت لگنی که عموما با تب و بالا رفتن دمای بدن نیز همراه است می توانند ایجاد درد در زیر شکم بانوان کنند.

عفونت های ایجاد شده از رابطه جنسی نیز می توانند عاملی برای بروز درد زیر شکم یا نواحی لگن بانوان باشند. همچنین عفونت های واژینال نیز از عوامل ایجاد کننده درد هستند.

 

آندومتریوز یکی از مهمترین عوامل ایجاد دردهای لگنی و درد زیر شکم است. در این بیماری بافت رحمی پیشروی خود را به سمت قسمت هایی غیر از حفره رحم مثل لوله رحم، تخمدان ها، روده ها یا حفره پریتوئن، پیشروی می کند. این بیماری آنقدرها هم خطرناک نیست اما بزرگترین مشکل آن همین ایجاد درد است.

 

اگر زن بعد از یک رابطه جنسی دچار درد زیر شکم شود، احتمالا مشکلی وجود دارد. البته این مشکل در بسیاری از بانوان مشاهده می شود. به نظر می رسد علت این درد به خاطر وجود عفونت های واژینال و یا ایجاد زخم در دهاننه رحم باشد. از عوامل دیگری که ممکن است به این مشکل دامن بزند، خشکی واژن است.

 

زایمان طبیعی با دفعات زیاد و همچنین بالا رفتن سن باعث افتادگی مثانه و یا واژن می شود. این مشکال می تواند باعث بروز درد زیر شکم شود. این مشکلات همچنین باعث بروز اختلالات ادراری نیز می شود و باید هرچه سریعتر مورد بررسی واقع شود. استفاده از حرکات ورزشی مثل کیگل می تواند به سادگی این مشکلات را برطرف کند.

 

درد زیر شکم برای بانوان باردار بسیار مهم و حائز اهمیت است. دردهایی که قبل از 4 یا 5 ماهگی در زیر شکم بروز می کند، ممکن است نشانه های خوبی نداشته باشد. بهتر است در چنین مواردی فرد سریعا به پزشک خود مراجعه کند.

 

عوامل گفته شده از مهمترین و شایع ترین دلایل بودند. دلایل دیگری نیز می توان برای درد زیر شکم بر شمرد از جمله یبوست، سنگ حالب، روده تحریک پذیر و … . بهتر است برای اطمینان از علت بروز این درد به پزشک معالج خود مراجعه کرده و خیال خود را راحت کنید!

 

گروه سلامت ستاره

علت درد زير شکم در زنان چيست
علت درد زير شکم در زنان چيست
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *