علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

دوره مقدماتی php
علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست
علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

به اطراف‌تان نگاه کنید. کسی در اتوبوس خوابش می‌برد. همکاری که در طول یک کنفرانس کم هیجان چرت می‌زند. کسانی که غروب با پلک‌های سنگین در کافی‌شاپ نشسته‌اند. شاید شغل شما هم مانند آن‌ها خواب کافی را از شما گرفته است. خواب‌ آلودگی بیش از اندازه می‌تواند پیامدهای بدی داشته باشد. مثلا باعث شود پشت چراغ قرمز خواب‌تان ببرد. خوب نخوابیدن می‌تواند با فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و اضافه وزن در ارتباط باشد. برای همین در این مقاله می‌خواهیم ببینیم علت خواب آلودگی در طول روز چیست.

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

دوره مقدماتی php

لیزا شیوز پزشک، بنیان‌گذار کلینیک خواب Northshore در اونستون و سخن‌گوی آکادمی پزشکی خواب ایالات متحده می‌گوید: «من فکر می‌کنم اولین مشکل خواب در آمریکا محدودیت در زمان خواب است. مردم به سختی کار می‌کنند و نهایتا می‌توانند ۶ ساعت بخوابند، در حالی که باید این عدد حداقل ۷ یا ۸ ساعت باشد».

بر اساس اعلام «بنیاد بین‌المللی خواب» ظاهرا کم‌خوابی در حال افزایش است. بر طبق نظرسنجی سال ۲۰۰۹ در آمریکا، ۲۰ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند که کم‌تر از ۶ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، در حالی که در سال ۲۰۰۱ این عدد ۱۳ درصد بود.

علت خواب آلودگی موارد مختلفی می‌تواند باشد: پروازهای طولانی، کارهایی که زمان انجام دادن‌شان ریتم طبیعی خواب را بر هم می‌زنند، یا فعالیت‌هایی مثل رانندگی طولانی. در حالی که بسیاری از ما خواب کامل را از خود دریغ می‌کنیم، برخی مشکلات دیگری حین خواب دارند. از جمله گرفتگی تنفسی حین خواب، سندروم پای بی‌قرار و حملات خواب. افرادی که در قبرستان کار می‌کنند یا شغل‌شان اقتضا می‌کند تغییر شیفت دهند، دچار بی‌نظمی خواب می‌شوند. این اتفاق به دلیل خواب آلودگی شدید در هنگام شب و ناتوانی آن‌ها در داشتن خواب مناسب در روشنایی روز رخ می‌دهد.

بیش‌تر بزرگ‌سالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب احتیاج دارند. در حالی که برخی بیش‌تر یا کم‌تر از این مقدار نیاز دارند تا بدن آن‌ها به درستی استراحت کند. شیوز می‌گوید: «مشکلات خواب، خواب ناکافی و خواب بی‌کیفیت می‌تواند پیامدهای بدی به دنبال داشته باشد. نداشتن خواب مناسب و کافی با مشکلات بزرگ سلامتی دوره‌ی ما ارتباط تنگاتنگی دارد. مشکلاتی از قبیل افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، اضافه وزن و دیوانگی»

اگر چشمان‌تان به اندازه‌ی کافی بسته است اما احساس خواب آلودگی می‌کنید، احتمالا دچار اختلالات خواب هستید. اختلالات خواب شامل عدم توانایی فرد در به خواب رفتن یا ادامه‌ی خواب و یا رفتارهای عجیب حین خواب است، مانند راه رفتن در خواب. بعضی دیگر از اختلالات خواب لحظه‌ای هستند مانند حملات خواب. در حملات خواب فرد به‌ طور غیر قابل کنترلی در طول روز به خواب می‌رود. وقتی بیماران به کلینیک خواب داویلا مراجعه می‌کنند، او در ابتدا می‌خواهد به این نکته پی ببرد که مشکل فرد کمیت خواب است یا کیفیت آن. او می‌گوید: «اولین سؤالی که پزشکان در مورد خواب‌شان می‌پرسند این است که آیا آن‌ها خواب کافی دارند؟ آیا به طور کامل در خواب باقی می‌مانند؟ این سؤال مهمی است. چون ما باور داریم بسیاری از مردم این مشکل را دارند. آن‌ها به‌طور جزئی یا متناوب و بعضی اوقات، کم‌خوابی مزمن دارند». داویلا اگر اطمینان حاصل کند مشکل مراجعین کمیت خواب نیست، به سراغ کیفیت آن می‌رود تا ببیند آیا اختلال خواب در کار است؟

حالا که با علت خواب آلودگی آشنا شدید، با علائم اختلالات در خواب نیز آشنا شوید. متخصصین خواب می‌گویند هر زمانی که علائم زیر را مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید. این علائم عبارتند از:

برخی از اختلالات خواب بسیار نادرند. مثلا دیوید داویلا در طول ۱۵ سال کارش، تنها تعداد کمی از مبتلایان به پُرخوابی مزمن را مشاهده و درمان کرد. در دوره‌هایی خواب آلودگی مفرط به سراغ فرد می‌آیند و دوباره از بین می‌روند. در زمان حمله‌ی خواب، فرد ممکن است ۱۶ تا ۱۸ ساعت بخوابد و فقط برای خوردن چیزی و یا استفاده از دست‌شویی بیدار شود. این حالت ممکن است روزها یا هفته‌ها به طول بی‌انجامد.

برخی از اختلالات عمده‌ی خواب مانند قطع تنفس و سندروم پای بی‌قرار رایج‌ترند. اختلالات عمده‌ی خواب عبارتند از:

بی‌خوابی می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات خواب باشد. لذا افرادی که این مشکل را دارند، خواهان ارزیابی کاملی هستند. بی‌خوابی می‌تواند باعث به دشواری خوابیدن یا باقی نماندن در خواب شود. عدم کیفیت خواب، موجب عدم احساس سرزندگی در موقع بیدار شدن از خواب می‌شود.

این اختلال موجب خروپف بلند، نفس نفس زدن، خفگی، شوک، توقف تنفس و بیداری ناگهانی می‌شود. فرد به طور مکرر دچار مکث در تنفس شده و وقفه‌ها به قدری هستند که مانع ادامه‌ی خواب می‌شوند. این وقفه‌ها به طور موقت رسیدن اکسیژن به فرد را کاهش می‌دهد. افرادی که مشکل وقفه‌ی تنفسی دارند معمولا در طول روز دچار خواب آلودگی شدید می‌شوند. وقفه‌ی تنفسی حین خواب احتمال بروز فشار خون بالا، سکته‌ی قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

این مشکل باعث می‌شود فرد به صورت غیر قابل کنترلی پاهای خود را حین خواب تکان دهد. فرد ممکن است سوزش، خارش و یا حالات دردناکی را در پاهای خود احساس کند. در یک اختلال خواب مرتبط به نام «اختلال دوره‌ای جنبش اندام»، حرکات سریع یا حالت پریدن دست‌ها و پاها باعث خواب منقطع در فرد می‌شود که این اتفاق عدم شادابی فرد هنگام صبح را در پی دارد.

خواب پریشی یا رفتارهای غیر طبیعی در زمان خواب شامل راه رفتن حین خواب، حرف زدن در خواب، کابوس‌های شبانه و کوبیدن سر به جایی است که در نتیجه‌ی آن فرد بلند شده، می‌نشیند و خودزنی کرده و فریاد می‌کشد. در نوعی از خواب‌ پریشی به نام «اختلال رفتار حرکت سریع چشم» فرد ممکن است (در پاسخ به یک رؤیا) به صورت غیر ارادی مشت یا لگد بزند یا دستانش را تکان دهد. این اختلال بیش‌تر مردان مسن‌تر را هدف قرار داده و با افزایش احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون همراه است.

نشانه‌های اصلی حملات خواب، خواب آلودگی شدید در طول روز و بروز حملات خواب است که باعث می‌شود فرد در زمان بیداری به‌طور غیر‌ارادی به خواب برود. بعضی مواقع در پی حالات روحی مختلف، ضعف ناگهانی عضلات دیده می‌شود که حتی ممکن است باعث به زمین افتادن فرد شود. برخی از افراد دارای حملات خواب، سابقه‌ی تجربه‌ی فلج شدن در خواب را نیز دارند. آن‌ها توانایی حرکت دادن خود را در هنگام به خواب رفتن یا به محض بیدار شدن ندارند. حالت دیگر، دیدن خواب‌هایی واضح یا توهم‌هایی در هنگام به خواب رفتن یا ابتدای بیداری است.

بسیاری از ما پس از صرف یک وعده‌ی غذایی، احساس خواب‌ آلودگی می‌کنیم. زمانی که شکم‌مان پُر می‌شود، باز نگه داشتن چشمان‌مان کار دشواری خواهد شد. اما علت این امر چیست؟ آیا خواب‌ آلودگی بعد از غذا خوردن موضوع نگران‌کننده‌ای است؟

به طور کلی کمی خواب‌ آلودگی پس از صرف یک وعده‌ی غذایی طبیعی است و چیز نگران‌کننده‌ای وجود ندارد. اما عوامل مختلفی وجود دارند که به بروز این پدیده دامن می‌زنند، از جمله:

بدن برای انجام فعالیت‌هایش به انرژی نیاز دارد. حتی برای فعالیت‌های ساده‌ای مانند نفس کشیدن هم به انرژی نیاز است. ما انرژی مورد نیازمان را از طریق غذا خوردن به دست می‌آوریم، غذا در بدن‌مان توسط دستگاه گوارش شکسته شده و تبدیل به سوخت (گلوکز) می‌شود. علاوه بر تبدیل غذا به انرژی، با شروع چرخه‌ی گوارشی واکنش‌های زیادی در بدن ما اتفاق می‌افتد.

با خوردن غذا هورمون‌های بدن دستخوش تغییراتی می‌شوند. هورمون‌هایی مانند کوله‌سیتوکینین، گلوکاگون و آمیلین در اثر صرف غذا ترشح شده و احساس سیری به فرد می‌دهند. با افزایش قند خون، هورمون انسولین ترشح شده و موجب انتقال قند از خون به داخل سلول‌ها می‌شود. در این حین ترشح هورمون توسط مغز نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال ترشح هورمون سروتونین افزایش یافته و باعث افزایش خواب‌ آلودگی فرد می‌شود. ترشح ملاتونین که در القای خواب‌ آلودگی نقش دارد (با این‌که صرفا در اثر خوردن غذا ترشح نمی‌شود) با غذا خوردن دستخوش تغییراتی می‌شود.

با اینکه تمام غذاها تقریبا به یک شکل هضم می‌شوند، ولی تأثیرشان بر روی بدن‌ متفاوت است. بعضی غذاها مانند بوقلمون می‌توانند یبشتر باعث خواب‌ آلودگی‌تان شوند. بوقلمون و غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، اسفناج، سویا، تخم مرغ، انواع پنیر و ماهی‌ها حاوی اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان هستند که وقتی توسط بدن مصرف می‌شوند، ترشح سروتونین را افزایش می‌دهند. شاید همین عامل باعث خواب‌ آلودگی پس از صرف وعده‌های غذایی باشد. خوردن گیلاس هم سطح هورمون ملاتونین را افزایش می‌دهد. کربوهیدرات‌ باعث کاهش ناگهانی قند خون می‌شود. موز با مواد معدنی‌اش می‌تواند باعث ریلکس شدن عضلات‌تان شود. پس هر یک از این مواد غذایی به دلیلی می‌توانند باعث خواب‌ آلودگی‌تان شوند.

اما خبر خوب این است که بعضی غذاها تاثیری عکس دارند. به عنوان مثال یک رژیم غذایی سالم که حاوی سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم باشد، سطح انرژی‌تان را پایدار نگه می‌دارد. نوشیدن مقدار زیادی آب، اجتناب از مصرف زیاد شکر، افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم هر وعده غذایی می‌تواند از خواب‌ آلودگی بعد از غذا جلوگیری کند.

عدم خواب کافی و باکیفیت عامل دیگری است که می‌تواند باعث خواب‌ آلودگی‌ بعد از صرف یک وعده‌‌ی غذایی شود. اگر شب گذشته خواب کافی نداشته‌اید، در پی سیری و آرامش پس از صرف غذا بیشتر احساس خواب‌ آلودگی خواهید کرد.

بر اساس اعلام مایو کلینیک (یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان) داشتن ساعت خواب منظم، کاهش استرس و ورزش کردن روزانه می‌تواند به داشتن خواب راحت در شب کمک کند. اگرچه مایو کلینیک به کسانی که مشکل خواب شب دارند، توصیه می‌کند از چرت زدن وسط روز اجتناب کنند، ولی تحقیقاتی نشان داده‌اند چرت زدن پس از صرف ناهار می‌تواند هوشیاری و عملکرد ذهنی و فیزیکی فرد را افزایش دهد.

ورزش علاوه بر کمک به خواب راحت شبانه، باعث افزایش هوشیاری‌ در طول روز می‌شود و احتمال خواب‌ آلودگی پس از صرف غذا را کاهش می‌دهد. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که تمرینات ورزشی به افزایش انرژی و کاهش خستگی در طول روز کمک می‌کند. به عبارتی بی‌تحرکی و یک‌جانشینی باعث نمی‌شود انرژی‌تان را ذخیره کنید و هر وقت خواستید از آن استفاده کنید. در عوض فعال بودن و تحرک داشتن باعث می‌شود، انرژی‌تان را تمام روز حفظ کنید.

در موارد نادری خواب‌آلودگی بعد از صرف غذا و خواب‌ آلودگی همیشگی می‌تواند ناشی از مشکلات جسمی دیگری باشد. دیابت، کم‌خونی (آنمی)، کم‌ کاری تیروئید، بیماری سلیاک، عدم تحمل غذا و وقفه‌ی تنفسی در خواب عواملی هستند که می‌توانند منجر به تشدید خواب‌ آلودگی بعد از صرف غذا شوند. اگر همیشه خسته‌اید و یکی از مشکلات بالا را دارید، به پزشک مراجعه کنید تا راه حلی برای مشکلتان بیابید.

حالا که با علت خواب آلودگی آشنا شدید، نباید با مشکلات خواب زندگی کنید. باید آن را جدی بگیرید و برای درمانش اقدام کنید. داویلا می‌گوید: «در بسیاری از شکایات مخصوصا در سندروم پای بی‌قرار، فرد از گفتن مشکلش خجالت می‌کشد. اما باید برای حل این مشکل به فرد کمک شود. در مورد مشکلات دیگر خواب هم فرد باید مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد. این کار بسیار ضروری است تا اتفاقاتی از قبیل خوابیدن حین رانندگی رخ ندهد».

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

8000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

ممنون .تلاش ما اینه مقالاتمون حداکثر کاربردی و بر پایه‌ی دانش باشه. با این حال باز هم تلاش خودمون را بیشتر می‌کنیم

عالي ممنون

میلاد عزیز
سپاس در صورت امکان مقالات بیشتر و تخصصی تر مجددا سپاس

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

۱۳ آنتی بیوتیک طبیعی که بدن شما را در مقابل باکتری‌ها مقاوم می‌سازد

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

آخرین مطالب

رفتار عاشقانه با همسر با ۱۷ ایده جذاب و رویایی

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

کتاب باشگاه کتابخوانی بانی؛ داستانی مهیج و جذاب برای کودکان

کیسه صفرا؛ ۱۰ مشکل شایع کیسه صفرا، علائم و درمان آنها

۱۲ غذای سالم سرشار از آنتی اکسیدان را بشناسید

ترین های جهان

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

راهنمایی موتور های جستجو ؛ علل خستگی مزمن، علت خستگی همیشگی ، دلیل ضعف و سستی
بدن ، علت ضعف پا و ران و خستگی، دلایل خواب آلودگی ، علل خواب آلودگی و کسلی ، علت
بی حوصلگی ، علل روانی خستگی ، علل جسمی خستگی ، نتایج تحقیقات در مورد خستگی،
روشهای غلبه بر خستگی ، شیوه های مبارزه با خستگی و سستی ، روشهای غلبه بر خواب
آلودگی ، علت خواب آلودگی چیست ؟ ، علل خواب ناکافی ، اختلالات خواب کدامند ؟ ،
چگونه خوابی راحت داشته باشیم ؟ ، خستگی در بیکاران، احساس خستگی در جوانان بیکار
،اشتغال جوانان بیکار، اشتغال زایی برای بیکاران ، نقش غذا ها در پیشگیری از خستگی
، نقش آب درمانی در رفع خستگی بدن،سندرم خستگی مزمن، علت درد عضلات ،چرا خسته ایم ؟
، برای رفع خستگی چکار کنیم ؟ علت خواب الودگی اول صبح چیست ؟ علل خواب آلودگی عصر
چیست ، راهکارهای درمان خستگی و بیحالی ،
فقدان‌ انگیزه‌ و نیرو ،ازدست‌دادن‌
میل‌ و علاقه‌ به‌ کارهای‌روزمره ، دلایل احساس‌ یأس‌ وناامیدی ، غلبه بر ناامیدی

   

          

تجربه نشان داده است که 
در خیلی از افراد
بیش از 80
درصد  علل پنهان خستگی دائم و سستی و
بی حالی ،و از دست دادن انگیزه و شادابی ، 
منشاء روحی و روانی دارد 
…چند مورد مهم از دلایل خستگی دائم برخی افراد
خصوصا” جوانان و
میانسالان ؛   بیکاری ، نداشتن اشتغالات
ذهنی مفید ، استرس دائم ، اضطراب ، نداشتن
برنامه ،عدم رضایت شغلی ، نداشتن اعتماد به نفس ، احساس
کمبود های مالی ،تجرد ، درگیری مداوم خانوادگی ، ناسازگاری خانواده یا همسران در
اثر بیکاری  و
غیره می باشد . چنانچه شما شاغل بوده و احساس خستگی دائم دارید ،
قبل از هر چیز به پزشک مراجعه و ازمایشات لازم را انجام نمایید ،  اما در
صورتیکه دارای یک شغل مناسب نبوده و مایلید سرگرمی مفید و
در آمدی حلال را داشته باشید و
بر احساس کشنده خستگی دائم و ضعف و سستی و خواب آلودگی 
غلبه کنید ، با
توکل بر خدا به فکر
شروع یک شغل کم ریسک و سودآور با
سرمایه کم و پشتکار بالا

باشید ، ریسک شروع یک کار جدید را بر احساس 
خستگی و افسردگی بپذیرید….

 
 

جهت اطلاعات بیشتر برای شروع شغل عطر فروشی  اینجا را ببینید

 

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

 

 

 

 

 مطالب
این صفحه : 1- بررسی علت خستگی مفرط ، سستی ،خواب آلودگی و بی حوصلگی و راه های
غلبه بر خستگی

2- 
مهمترین‌ علل‌ خستگی‌مزمن کدامند ؟

‌3-
سندرم خستگی مزمن

4
–  علت احساس خستگی و کسالت چیست؟

 5- 
چه غذاهايي براي رفع خستگي مفیدند ؟


6-   دلایل خواب‌آلودگی و خستگی مداوم 
چیست؟

7- علت
سستی و درد پاها و عضلات چیست

بررسی علت
خستگی و ضعف ، سستی ،خواب آلودگی همیشگی و راههای غلبه بر احساس بی حوصلگی

 

بررسی علت خستگی مفرط ، سستی
،خواب آلودگی و بی حوصلگی و راه های غلبه بر خستگی

           
ضعف‌ عمومی‌ یک‌بیماری‌ نیست‌ بلکه‌ یک‌ شکایت‌ است‌و می‌تواند شکایت‌ آغازین‌ هر
بیماری‌باشد. برخورد صحیح‌ و مناسب‌ کادر پزشکی با بیماری‌ که‌ با این‌ شکایت‌ به‌
درمانگاه‌ مراجعه‌ می‌کند موجب‌جلوگیری‌ از صرف‌ وقت‌ و هزینه‌ ومراجعه‌ بی‌مورد
به‌ پزشکان گوناگون‌ می‌شود،بخصوص‌ در جاهایی‌ که‌ دسترسی‌ به امکانات تخصصی ‌‌
آسان‌ نیست‌ باعث‌ می‌شود که‌بیمار سریعتر به‌ پزشک‌ یا متخصص ارجاع‌ داده‌شود تا
از عوارض‌ تأخیر در درمان‌مصون‌ بماند.

          
خستگی‌ یکی‌ از شایع‌ترین‌نشانه‌هایی‌ است‌ که‌ بیمار به‌ خاطر آن‌به‌ پزشک‌ و
مراکز بهداشتی‌ درمانی‌مراجعه‌ می‌نماید. خستگی‌ احساسی‌است‌ که‌ توسط بیمار و به‌
صور مختلف‌از جمله‌: بی‌حالی‌، کسالت‌ و زود خسته‌شدن‌،
فقدان‌ انگیزه‌ و نیرو، ازدست‌دادن‌ میل‌ و علاقه‌ به‌ کارهای‌روزمره‌ شادابی‌ کم‌
یا احساس‌ یأس‌ وناامیدی‌ بیان‌ می‌شود; همچنین‌ به‌صورت‌ احساس‌ باطنی‌
ضعف‌ و میل‌شدید به‌ استراحت‌ یا خوابیدن‌ نیز بیان‌می‌گردد.

علت خستگی مفرط و راه های غلبه
بر آن ها :

 ۱- 
خواب ناکافی

یکی از شایع ترین دلایل خستگی،
کم خوابی است. بنابر آمار موسسه ملی سلامت آمریکا، ۷۰
میلیون نفر از آمریکاییها از کمبود خواب مزمن رنج می برند.

راه حل: هر شب
۷ الی ۸
ساعت بخوابید.
۲- قطع تنفس در خواب (Sleep
Apnea)

بعضی افراد با این که شبانه
۸ ساعت یا بیشتر هم می خوابند،
باز هم در طول روز خسته اند. Sleep Apnea
در واقع قطع موقتی تنفس در خواب است که مدت چندین ثانیه طول می کشد. هر بار که شما
دچار این حالت می شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می شوید و ممکن است خود شما هم از
این بیدار شدن های کوتاه اطلاعی نداشته باشید.

راه حل: در صورت اضافه وزن، 
وزن خود را کم کنید، سیگار را ترک کنید.
۳- غدای ناکافی

تغذیه ناکافی هم یکی دیگر از
دلایل خستگی است. همچنین خوردن غذاهای اشتباه! می تواند چنین مشکلی ایجاد کند. اگر
شما روز خود را با خوردن شیرینیجات شروع می کنید، گلوکز خون شما به سرعت افزایش می
یابد و به همان سرعت نیز پایین می آید در نتیجه شما پس از مدت کوتاهی احساس کسالت و
خستگی می کنید.

راه حل: همیشه یک صبحانه کامل
بخورید. سعی کنید صبحانه شما شامل پروتئین و کربوهیدرات های کمپلکس باشد مانند تخم
مرغ و غلات. این ترکیب غذایی یک منیع انرژی است که به تدریج در اختیار سلول های بدن
شما قرار می گیرد.
۴- کم خونی (Anemia)

آنمی یکی از دلایل خستگی در
خانم هاست و زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی توسط گلبول های قرمز در اختیار
سلول های بدن قرار نمی گیرد. آنمی با یک تست خون ساده قابل تشخیص است.

راه حل: درمان آنمی به علت
ایجاد کننده آن بستگی دارد. مثلا آنمی کمبود آهن(Iron
Deficiency Anemia) با کمک مکمل غذایی آهن یا غذاهای
دارای آهن مانند گوشت، جگر، لوبیا و … درمان می شود.
۵- افسردگی

افسردگی علاوه بر اینکه بر روی
روان اثرات سوء می گذارد، بلکه باعث اختلالات فیزیکی مانند خستگی، سردرد و بی میلی
جنسی می شود. اگر به مدت ۲ هفته
یا بیشتر به این علایم دچار شدید، احتمالا به افسردگی دچار شده اید.

افسردگی به خوبی به روان درمانی
و دارو پاسخ می دهد. برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.
۶- کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)

تیروئید یکی از غدد درون ریز
بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است. این غده متابولیسم و سوخت و ساز بدن
را کنترل می کند. هنگامی که فعالیت این غده کم می شود شما دچار خستگی و کسالت می
شوید.

راه حل: یک تست خون می تواند کم
بودن هورمون های تیروئید شما را تایید کند. هورمون های سنتتیک که توسط پزشک شما
تجویز می شوند به راحتی متابولیسم بدن شما را به حالت عادی بر می گردانند.
۷- خوردن کافئین زیاد

همه ما می دانیم که خوردن
کافئین باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می شود. اما محققان به این نتیجه رسیده اند که
خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی حاوی کافئین ممکن است باعث ایجاد خستگی شود.

راه حل: از خوردن قهوه، چای،
شکلات و داروهای حاوی کافئین به مقدار زیاد پرهیز کنید.
۸- عفونت پنهان مجرای ادرار

معمولا عفونت مجرای ادرار با
علائمی چون سوزش ادرار و احساس ادرار فراوان داشتن شناخته می شود. اما این عفونت
بعضی وقت ها هیچ علامتی غیر از خستگی ندارد.

راه حل: یک تست ادرار می تواند
وجود یا عدم وجود این عفونت را تایید کند. با پزشک خود مشورت کنید. این عفونت
وخستگی ناشی از آن به راحتی در عرض یک هفته از بین می رود.
۹- دیابت

در افراد دیابتی گلوکز در خون
باقی می ماند و توسط سلول ها استفاده نمی شود و به انرژی تبدیل نمی شود.در نتیجه
بدن به کمبود انرژی و خستگی دچار می شود. برای آگاهی از علائم دیابت به این پست
مراجعه کنید.

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

راه حل: برای تایید ابتلا یا
عدم ابتلا به دیابت به پزشک مراجعه کنید. این بیماری نیز قابل کنترل است.
۱۰- بیماری های قلبی

بیماری های قلبی خصوصا در سنین
بالا باعث ایجاد خستگی حتی در حین انجام کارهای ساده روزانه می شوند.

راه حل: مشورت با پزشک و
استفاده مرتب از داروهای تجویز شده و تغییراتی در سبک زندگی، باعث تحت کنترل در
آمدن بیماری های قلبی می شوند.
۱۱- حساسیت های غذایی

بسیاری از پزشکان بر این عقیده
اند که آلرژی به بعضی مواد غذایی می تواند باعث خواب آلودگی و خستگی شود. چنانچه پس
از خوردن بعضی مواد غذایی خاص دچار کسالت می شوید، احتمال حساسیت به آن ماده غذایی
را در نظر بگیرید.

راه حل: می توانید با پزشک خود
مشورت کنید و یا اینکه از خوردن مواد غذایی که این حالت را در شما به وجود می آورند
خودداری کنید.
۱۲- سندرم خستگی مزمن (Chronic
Fatigue Syndrome)

چنانچه خستگی شما بیش از
۶ وجود داشته و شدت خستگی شما به حدی
است که از عهده کارهای روزانه خود بر نمی آیید، احتمال ابتلا به این بیماری وجود
دارد. شایع ترین علامت این بیماری، خستگی شدید و دائم بدون علت خاص است.

راه حل: مشورت با پزشک و انجام
دادن بعضی تمرینات بدنی خاص و تغییراتی در سبک زندگی باعث بهبودی می شود.
راه حلی سریع برای خستگی های متوسط

چنانچه شما به خستگی متوسط که
هیچ دلیل خاص پزشکی برای آن پیدا نشده است دچارید، ممکن است ورزش کردن یک راه حل
خوب باشد. یک پیاده روی  یا دوچرخه سواری ۲۰
دقیقه ای به مدت ۳ روز در هفته
راه بسیار مناسبی برای غلبه بر خستگی است.

 نکاتی‌ که‌ در جهت‌تشخیص‌ و
درمان‌ صحیح‌ و به‌موقع‌ علت‌ ضعف‌ باید موردتوجه‌ کادر درمانی قرارگیرندعبارتند
از:

۱ –
گرفتن‌ شرح‌ حال‌ دقیق‌ و کامل‌از بیمار که‌ زمان‌ شروع‌ و کیفیت‌ آن‌ درطول‌ روز –
ارتباط آن‌ با ماده‌ غذایی‌خاص‌ – سابقه‌ بیماری‌ قبلی‌ – سابقه‌زایمان‌ و… باید
به‌ دقت‌ سؤال‌ شود.

۲ –
انجام‌ معاینات‌ لازم‌ مانندگرفتن‌ فشارخون‌، درجه‌ حرارت‌ و بایدبه‌ سایر علایم‌
همراه‌ نیز توجه‌ کرد.
 

 به‌ طور مثال‌ مشاهده‌ موهای‌
زبر،ریزش‌ یک‌ سوم‌ خارجی‌ ابروها، صدای‌خشن‌، حالت‌ خمیری‌ پوست‌ به‌ نفع‌کم‌کاری‌
غده‌ تیروئید می‌باشد و یاافزایش‌ ضربان‌ قلب‌، لرزش‌، موهای‌نازک‌، کف‌ دست‌های‌
گرم‌ و مرطوب‌ به‌نفع‌ پرکاری‌ تیروئید است‌; همچنین‌رنگ‌ پریدگی‌ پوست‌ و ملتحمه‌
حاکی‌از وجود کم‌ خونی‌ است‌.

زبان‌ صاف‌ وشفاف‌ و ترک‌
خوردگی‌ کنار لبها نشانه‌کمبود ویتامین‌ها می‌باشد. بیماری‌ که‌ باخارش‌ مراجعه‌
می‌کند و در معاینه‌ کبدبزرگی‌ دارد که‌ ممکن‌ است‌ همراه‌ بازردی‌ یا بدون‌ زردی‌
باشد نشانه‌هپاتیت‌ است‌.

مشاهده‌ کبودی‌ پوست‌بدن‌ که‌
گاهی‌ همراه‌ با رنگ‌ پریدگی‌است‌ دلیل‌ کمبود پلاکت‌ است‌ که‌ممکن‌ است‌ که‌ بخشی‌
از یک‌ اختلال‌خونی‌ باشد.

وجود تب‌ یک‌ بیماری‌عفونی‌ را
مطرح‌ می‌کند و یا پایین‌ بودن‌فشارخون‌ همراه‌ با تغییر رنگ‌ پوست‌نشانه‌ نارسایی‌
غده‌ فوق‌ کلیوی‌ است‌.به‌ هر حال‌ بیماری‌ که‌ با ضعف‌ عمومی‌مراجعه‌ می‌کند از
زمان‌ ورود بیمار ومشاهده‌ او تا پایان‌ معاینه‌ بالینی‌می‌توان‌ حدس‌ هایی‌ زد و
برای‌ اطمینان‌می‌توان‌ از آزمایش‌های‌ مختلف‌ کمک‌گرفت‌.
    ۳ – تهیه‌ نمونه‌
آزمایشگاهی‌ درصورت‌ لزوم‌ مانند تهیه‌ نمونه‌ خلط،مدفوع‌، لام‌ خون‌، آزمایش‌
کامل‌ ادرار وخون‌
    ۴ – تشخیص‌ بیماری‌ بر
اساس‌شرح‌ حال‌ و معاینات‌ و با توجه‌ به‌بیماری‌های‌ شایع‌ در منطقه‌
    ۵ – آموزش‌ موارد بهداشتی‌
موردنیاز به‌ بیمار و اطرافیانش‌
    ۶ – ارجاع‌ به‌ پزشک‌ در
صورت‌لزوم‌
    ۷ – پیگیری‌ صحیح‌ و به‌
موقع‌بیمار.
   

علل‌ خستگی‌:
 

خستگی‌ ناشی‌ از کارهای‌
زیادروزانه‌ یا فعالیت‌ جسمی‌ مداوم‌ امری‌طبیعی‌ است‌. خستگی‌ ممکن‌ است‌ دراثر
استرس‌های‌ طولانی‌ مدت‌ هیجانی‌یا فشارهای‌ عصبی‌ نیز به‌ وجود آید; درچنین‌
شرایطی‌ چون‌ علت‌ خستگی‌معمولا برای‌ بیمار روشن‌ است‌، لذا ندرتا به‌ پزشک‌
مراجعه‌ می‌کند، باوجود این‌ خستگی‌ مزمن‌ یک‌ حالت‌طبیعی‌ نیست‌.
   

مهمترین‌ علل‌ خستگی‌مزمن‌:
    الف‌ – خستگی‌ با منشأ روانی‌ (۸۰درصد
علل‌):
    ۱ – اضطراب‌ و استرس‌
    ۲ – افسردگی‌
    ب‌ – خستگی‌ با منشأ جسمی‌ (۲۰درصد
علل‌):
    ۱ – بیماری‌های‌
عفونی‌(بیماری‌های‌ تب‌ دار مانند تب‌مالت‌،سل‌، ایدز یا بیماری‌های‌ وابسته‌
به‌ایدز، سندروم‌ خستگی‌ بعد ازبیماریهای‌ ویروسی‌).
    ۲ – اختلالات‌ متابولیک‌ و
غدددرون‌ریز: کم‌ کاری‌ تیروئید، پرکاری‌غده‌ پاراتیروئید، کم‌کاری‌ هیپوفیز،پایین‌
بودن‌ قند خون‌، دیابت‌، اورمی‌،کمبود پتاسیم‌ در خون‌، کمبود سدیم‌.
    ۳ – اختلالات‌ خونی‌: آنمی‌،
کم‌خونــی‌، لنفــوم‌ ولوسمی‌ (سرطانهای‌خون‌)
    ۴ – بیماری‌های‌ کلیوی‌
:نارسایی‌حاد کلیه‌ – نارسایی‌ مزمن‌ کلیه‌
    ۵ – بیماری‌های‌ کبدی‌
:هپاتیت‌حاد، هپاتیت‌ مزمن‌ و سیروز کبدی‌(چروک‌ شدن‌ کبد یا از کارافتادن‌ کبد).۶
– بیماری‌های‌ التهابی‌: بیماری‌های‌بافت‌ همبند،
بیماری‌های‌ التهابی‌ روده‌
    ۷ – بیماری‌های‌ ریوی‌ مزمن‌
    ۸ – بیماری‌های‌ قلبی‌
عروقی‌ مزمن‌
    ۹ – سرطان‌ها
    ۱۰ – سندرم‌ خستگی‌ مزمن‌
    ۱۱ – بیماری‌های‌ عضلانی‌ –
عصبی‌
    ۱۲ – علل‌ متفرقه‌:
مصرف‌داروهایی‌ مانند آنتی‌ هیستامین‌ها، آرام‌بخش‌ها، داروهای‌
روانپزشکی‌،داروهای‌ ضدفشارخون‌ و سؤ مصرف‌داروها – الکلیسم‌ (مصرف‌ الکل‌) -درد
مزمن‌ – کار بیش‌ از حد – زایمان‌ -رژیم‌های‌ غذایی‌ نادرست‌.
    
    نتیجه‌گیری‌:

 – به‌ طور خلاصه‌ نتیجه‌
می‌گیریم‌که‌ از شرح‌ حال‌ بیماران‌ مبتلا به‌خستگی‌ مطالب‌ زیادی‌ را می‌توان‌
به‌دست‌ آورد، شایعترین‌ علت‌ خستگی‌منشأ روانی‌ داشته‌ و در اثر اضطراب‌،عصبانیت‌
یا منازعات‌ مزمن‌ به‌ وجودمی‌آید، لذا یک‌ بررسی‌ دقیق‌ ازوضعیت‌ روحی‌ روانی‌
بیمار و زندگی‌وی‌ الزامی‌ است‌; همچنین‌ یک‌ علت‌ایجاد خستگی‌ واکنش‌های‌
افسردگی‌است‌ که‌ با ضعف‌، بی‌اشتهایی‌، کاهش‌وزن‌، فقدان‌ احساس‌، بی‌
خوابی‌،گوشه‌گیری‌، فقدان‌ میل‌ و انگیزه‌ درانجام‌ کارهای‌ روزانه‌ و
خودکم‌بینی‌همراه‌ می‌باشد.

بیماران‌ مبتلا به‌ خستگی‌ناشی‌
از اضطراب‌ به‌ طور کلی‌ موقع‌رفتن‌ به‌ بستر و همچنین‌ هنگام‌بیدارشدن‌ در صبح‌
خسته‌ هستند. به‌نظر می‌رسد خستگی‌ ناشی‌ از علل‌روانی‌ در طول‌ روز کاهش‌ یابد.

بسیاری‌ از بیماران‌ اظهار
می‌دارند که‌همیشه‌ خسته‌ بوده‌ و هر قدر استراحت‌می‌کنند یا می‌خوابند خستگی‌
آنهابرطرف‌ نمی‌شود و استراحت‌ به‌ آنهانیرو نمی‌بخشد. معمولا بررسی‌ بیشترمشخص‌
می‌کند که‌ خستگی‌ به‌ طورقابل‌ ملاحظه‌ای‌ نوسان‌ دارد طوری‌ که‌در یک‌ زمان‌
احساس‌ خستگی‌ می‌کندو در زمان‌ دیگر که‌ فقط چند دقیقه‌طول‌ می‌کشد احساس‌ نیرو
می‌نماید وقادر است‌ همه‌ وظایف‌ محوله‌ را بخوبی‌انجام‌ دهد; سردرد، دردهای‌
عضلانی‌ وضعف‌ به‌ طور شایع‌ همراه‌ با خستگی‌مشاهده‌ می‌شوند.

خستگی‌ ناشی‌ ازبیماری‌های‌
جسمی‌ به‌ صورت‌ کاهش‌فعالیت‌، استراحت‌ و خواب‌ تظاهرمی‌کند. احتمالا بیمار هنگام‌
صبح‌ بدون‌خستگی‌ از خواب‌ برمی‌خیزد ولی‌فعالیت‌ کمتر از کار معمولی‌ وی‌ راخسته‌
می‌کند. انکار یا کم‌ اهمیت‌شمردن‌ خستگی‌ در بیماری‌ که‌ خسته‌به‌ نظر می‌رسد و یا
طبق‌ اظهارات‌ افرادخانواده‌، کسل‌ و خسته‌ شده‌ است‌،معمولا نشانه‌ یک‌ بیماری‌
عضوی‌ است‌تا یک‌ اختلال‌ روانی‌.

 بیماری‌ که‌ در ظاهر رنگ‌
پریده‌،زرد و بیمارگونه‌ است‌ و به‌ نظر خسته‌ وفرسوده‌ می‌آید و دارای‌
گونه‌های‌فرورفته‌ و پشت‌ خمیده‌ است‌، احتمالایک‌ بیماری‌ عضوی‌ دارد. در
تمام‌بیماران‌ انجام‌ یک‌ معاینه‌ عمومی‌ وکامل‌ و بخصوص‌ معاینه‌ عصبی‌
الزامی‌است‌. اقدامات‌ تشخیصی‌ (مثل‌شمارش‌ سلول‌های‌ خونی‌،سدیمانتاسیون‌، کامل‌
ادرار، تست‌های‌بیوشیمیایی‌، تست‌های‌ تیروئید، قندخون‌، رادیوگرافی‌ سینه‌، نوار
قلب‌ و درصورت‌ لزوم‌ بررسی‌ از نظر ایدز وبیماری‌های‌ بافت‌همبند) جهت‌ردکردن‌
علل‌ عضوی‌ بیماری‌ الزامی‌است‌. در صورتی‌ که‌ علت‌ عضوی‌خاصی‌ مشخص‌ شد بیمار را
تحت‌نظرگرفته‌ تا زمانی‌ که‌ بتوان‌ با دلیل‌، وجودیک‌ بیماری‌ عمومی‌ را رد نمود.
اگراقدامات‌ تشخیصی‌ اولیه‌ در بیماری‌ که‌غیر از خستگی‌ مشکلی‌ ندارد منفی‌باشد
معمولا خستگی‌ منشأ روانی‌ دارد.لازم‌ است‌ خستگی‌ از ضعف‌ عضلانی‌که‌ به‌ صورت‌
کاهش‌ قدرت‌ یک‌ یا چندعضله‌ (به‌ صورت‌ فلج‌ کامل‌ یا ناقص‌)بروز می‌نماید و
می‌تواند ناشی‌ ازبیماری‌ عضله‌، سیستم‌ عصبی‌ یااختلالات‌ الکترولیتی‌ باشد
افتراق‌ داده‌شود.

 بنابراین‌ همکاران توجه کنند
که هر بیماری‌ که‌با شکایت‌ ضعف‌ عمومی‌ مراجعه‌ کرد،باید به‌ دقت‌ به‌ سخنانش‌
گوش‌ داد و باحوصله‌ شرح‌ حال‌ گرفت‌ و سپس‌ درصورت‌ نیاز اقدامات تشخیصی و درمانی
را انجام داد و در صورت نیاز به متخصص مربوطه ارجاع داد.

 ۱ –
گرفتن‌ شرح‌ حال‌ دقیق‌ و کامل‌از بیمار که‌ زمان‌ شروع‌
و کیفیت‌ آن‌ درطول‌ روز – ارتباط آن‌ با ماده‌ غذایی‌خاص‌ – سابقه‌ بیماری‌ قبلی‌
– سابقه‌زایمان‌ و… باید به‌ دقت‌ سؤال‌ شود. 
 ۲ – انجام‌ معاینات‌ لازم‌
مانندگرفتن‌ فشارخون‌، درجه‌ حرارت‌ و بایدبه‌ سایر علایم‌ همراه‌ نیز توجه‌
کرد.    به‌ طور مثال‌ مشاهده‌ موهای‌ زبر،ریزش‌ یک‌ سوم‌ خارجی‌ ابروها،
صدای‌خشن‌، حالت‌ خمیری‌ پوست‌ به‌ نفع‌کم‌کاری‌ غده‌ تیروئید می‌باشد و یاافزایش‌
ضربان‌ قلب‌، لرزش‌، موهای‌نازک‌، کف‌ دست‌های‌ گرم‌ و مرطوب‌ به‌نفع‌ پرکاری‌
تیروئید است‌; همچنین‌رنگ‌ پریدگی‌ پوست‌ و ملتحمه‌ حاکی‌از وجود کم‌ خونی‌ است‌.
زبان‌ صاف‌ وشفاف‌ و ترک‌ خوردگی‌ کنار لبها نشانه‌کمبود ویتامین‌ها می‌باشد.
بیماری‌ که‌ باخارش‌ مراجعه‌ می‌کند و در معاینه‌ کبدبزرگی‌ دارد که‌ ممکن‌ است‌
همراه‌ بازردی‌ یا بدون‌ زردی‌ باشد نشانه‌هپاتیت‌ است‌. مشاهده‌ کبودی‌ پوست‌بدن‌
که‌ گاهی‌ همراه‌ با رنگ‌ پریدگی‌است‌ دلیل‌ کمبود پلاکت‌ است‌ که‌ممکن‌ است‌ که‌
بخشی‌ از یک‌ اختلال‌خونی‌ باشد. وجود تب‌ یک‌ بیماری‌عفونی‌ را مطرح‌ می‌کند و یا
پایین‌ بودن‌فشارخون‌ همراه‌ با تغییر رنگ‌ پوست‌نشانه‌ نارسایی‌ غده‌ فوق‌ کلیوی‌
است‌.به‌ هر حال‌ بیماری‌ که‌ با ضعف‌ عمومی‌مراجعه‌ می‌کند از زمان‌ ورود بیمار
ومشاهده‌ او تا پایان‌ معاینه‌ بالینی‌می‌توان‌ حدس‌ هایی‌ زد و برای‌
اطمینان‌می‌توان‌ از آزمایش‌های‌ مختلف‌ کمک‌گرفت‌.

 ۳ –
تهیه‌ نمونه‌ آزمایشگاهی‌ درصورت‌ لزوم‌ مانند تهیه‌
نمونه‌ خلط،مدفوع‌، لام‌ خون‌، آزمایش‌ کامل‌ ادرار وخون‌  

 ۴ –
تشخیص‌ بیماری‌ بر اساس‌شرح‌ حال‌ و معاینات‌ و با توجه‌
به‌بیماری‌های‌ شایع‌ در منطقه‌

 ۵ –
آموزش‌ موارد بهداشتی‌ موردنیاز به‌ بیمار و اطرافیانش

 ۶ –
ارجاع‌ به‌ پزشک‌ در صورت‌لزوم‌ 

 ۷ –
پیگیری‌ صحیح‌ و به‌ موقع‌بیمار.       

سندرم خستگی مزمن(CFS)
چیست؟

علائم و نشانه های این سندرم با
بسیاری از بیماری ها مشترک است. خستگی در بسیاری از بیماری ها وجود دارد.
۱۰ تا ۲۰
درصد بیماران از خستگی شاکی هستند.
آنچه که از مفهوم “سندرم خستگی مزمن” (Chronic
fatigue syndrome) می توان فهمید، خستگی
است. اما این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی خوابی رخ نمی دهد، بلکه این
خستگی از نوع شدید و خطرناک می باشد و با استراحت و داشتن فعالیت بدنی و ذهنی از
بین نمی رود. این خستگی تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت بدنی و توان فرد را کم می
کند.

هنوز مشخص نیست که چرا این
سندرم به وجود می آید. اما ممکن است در اثر تضعیف سیستم ایمنی یا انتقال ویروس
باشد.

در بعضی مقالات آمده است که،
سندرم خستگی مزمن می تواند بعد از یک بیماری(مثلا سرماخوردگی) و یا بعد از یک فشار
عصبی شدید به وجود آید.

به طور کلی افراد مبتلا به این
سندرم، از افراد بیمار کمتر فعالیت می کنند. این بیماری موجب کاهش فعالیت های مختلف
شغلی، شخصی، اجتماعی و تحصیلی می شود. پس عملا فرد را منزوی می سازد.

علائم و نشانه های این سندرم

بیماران مبتلا، مدت
۶ ماه یا بیشتر، خستگی کشیده اند. علاوه
بر این، نشانه های دیگری نیز دارد، از جمله:

۱-
ناتوانی در تمرکز و عدم حافظه

۲- عدم
توانایی فعالیت بدنی و یا مغزی

۳-
سرحال نبودن

۴- درد
مفصل (بدون قرمزی و تورم)

۵- درد
عضلانی مزمن

۶-
سردرد بسیار شدید

۷- حساس
شدن گره های لنفاوی گردن و زیربغل

۸- سرفه

علائم و نشانه های گفته شده در
تمام بیماران مبتلا به این سندرم دیده شده، اما در بعضی از بیماران، نشانه های
دیگری نیز شناخته شده که این نشانه ها عبارتند از:

* دردهای شکمی، تهوع ، اسهال و
نفخ

* عرق شبانه

* درد سینه

* تنفس کوتاه

* سرفه شدید

* مشکلات بینایی از قبیل:
تیرگی، حساس به نور، خشک شدن و دردناک شدن چشم

* آلرژی و حساسیت به غذا، الکل،
عطر، مواد شیمیایی، دارو و سر و صدا

* سرگیجه، نامنظمی ضربان قلب

* افسردگی، عصبانیت، ترس،
زودرنجی

* دردناک شدن فک

* کاهش یا افزایش وزن

مشکلات این سندرم از فردی به
فرد دیگر متغیر است. بسیاری از این ها می توانند زندگی فردی و اجتماعی خود را دنبال
کنند، اما هستند کسانی که فعالیت و زندگی خود را از دست می دهند و به افرادی منزوی
تبدیل می شوند.

بیماران
CFS می توانند دچار انواع و اقسام
بیماری ها شوند، از قبیل: تصلب و سفت شدن بافت ها، ویروسی شدن پوست، روماتیسم،
بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، بیماری های مزمن ریوی و … .

چه کسانی به سندرم خستگی مزمن
مبتلا می شوند؟

مطالعات نشان داده که زنان
۴ برابر بیشتر مبتلا می شوند.

این بیماری غالبا در سنین
۴۰ تا ۵۹
سالگی ظاهر می شود، اما در هر سنی امکان ابتلا وجود دارد.

این بیماری بیشتر در بزرگسالان
و کمتر در کودکان دیده شده است.

این بیماری در هر نژاد و قومی
ممکن است پیدا شود.

این بیماری در مردمان با درآمد
کم بیشتر است.

در یک خانواده ممکن است این
سندرم وجود داشته باشد، اما هیچ گونه دلیلی مبنی بر واگیردار بودن آن وجود ندارد.
به طور کلی، هنوز در رابطه با مسری بودن یا نبودن این بیماری بحث است.

چگونه خود بیمار می تواند
این بیماری را درمان کند؟

بیماران مبتلا به این سندرم
باید یک برنامه متناوب چرخشی(در طول بیماری تا دوره بهبودی) را دنبال کنند.

اگر بیمارانی که در آستانه ی
بهبودی هستند و تا حدی علائم و نشانه های آن کم شده است، بیش از حد فعالیت کنند،
دوباره دچار خستگی و بیشتر شدن نشانه های سندرم خستگی مزمن می شوند.

* بیمار باید برنامه روزانه خود
را زمان بندی کند و در زمانی که بیشترین انرژی را دارد، شروع به فعالیت کند.

* در برنامه خود ورزش را قرار
دهد، زیرا که ورزش به بدن و مغز برای سالم زیستن کمک می کند.

* از دوست یا فامیل برای سلامتی
خود کمک بگیرد.

* سر یک ساعت معین همیشه
بخوابد.

* اگر در این بیماری دچار عدم
حافظه یا عدم تمرکز شدند، هر آن چه که مهم است را بر روی کاغذ بنویسند. داروها ممکن
است در بهتر خوابیدن به بیمار کمک کند که این هم باعث افزایش قدرت تمرکز و یادگیری
می شود.

آزمایش های لازم برای اطمینان
از این سندرم

آزمایش های تیروئید، کبد،
اندازه گیری تعداد گلبول های خون و سرعت ته نشین شدن آن برای تشخیص لازم است، اما
آزمایش ادرار لازم نیست.

اگر یکی از این آزمایشات
غیرعادی بود، نمی توان شخص را مبتلا به سندرم خستگی مزمن دانست، بلکه در این مرحله
باید به دنبال نشانه های دیگر بود.

همان طور که گفته شد، بیماری ها
یکی از علل مبتلا شدن به این سندرم می باشد، بیماری هایی از قبیل: هپاتیت، کم خونی،
بیماری های عفونی، سرطان ها، بیماری های عصبی و عضلانی، کم کاری تیروئید و دیابت.

افراد خیلی چاق(
BMI بیشتر از
۳۰) و داروها و الکل نیز ممکن است ابتلا به این سندرم را
موجب شوند. سایت پزشکان بدون مرز

علت احساس خستگی و کسالت
چیست؟

بعد از ناهار و زمانی که به
ساعات نیمه روز نزدیک می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد که احساس خستگی و کسالت بر ما
چیره می‌شود به طوری که حتی صدای تیک تیک ساعت را نیز می‌شنویم و به فکر چاره‌ای
برای این خستگی می‌افتیم.

خستگی بین روز محصول الگوی
زندگی مدرن و امروزی است که همیشه ما را از تحرک باز می‌دارد. حتما در اداره و
ساعات کار متوجه همکاران خود شده‌اید که پشت سر هم قهوه و یا چای می‌نوشند تا از
این سستی و خواب آلودگی خلاصی یابند. اما چه عواملی موجب این احساس ناخوشایند
می‌شوند و آیا راه‌حلی برای این مشکل وجود دارد؟.

 

پایگاه اینترنتی« اسلیپ توماچ»
در مقاله‌ای دلایل این خستگی و خواب آلودگی را به اختصار بیان کرده که عبارتند از:

 

۱-
نداشتن خواب کافی و مطلوب در هنگام شب؛

 

اکثر ما کار را به خانه
می‌بریم. همین طور حرف زدن با تلفن و کار با لپ‌تاپ و رایانه را در منزل هم ادامه
می‌دهیم و بدون توقف تا نیمه شب تلویزیون تماشا می‌کنیم. با این کار خود را از
ساعات اولیه خواب شبانه که تاثیر بسزایی در آرام کردن و ترمیم اعصاب خسته و سرحال
کردن بدن دارد محروم می‌کنیم.

 

اگر به طور منظم دیر بخوابیم و
صبح زود بیدار شویم تا به سرکار برسیم، باعث می‌شود که خیلی زودتر در طول روز خسته
شویم. بنابراین توصیه می‌شود حداقل ۷
تا ۸ ساعت خواب شبانه آرام و
بدون آشفتگی داشته باشید و سعی کنید تلفن همراه خود را نیز خاموش کنید.

 

2- نداشتن زمانی برای ورزش و
بازی کردن

 

بدون شک بدن شما بدون
ورزش زودتر خسته و فرسوده می‌شود. درست است که ساعات اولیه صبح پرترافیک‌ترین ساعات
کاریست اما حتی از یک فرصت اندک نیز استفاده کنید و خود را از یک نرمش ساده،
پیاده‌روی کوتاه یا دویدن مختصر روی تردمیل محروم نکنید.

 

همچنین این تفکر اشتباه را از
خود دور کنید که تاثیر ورزش و تحرک در ساعات بعدازظهر نصف تاثیر ورزش صبحگاهی است
چون باید هر زمانی را برای ورزش کردن غنیمت بشمارید در غیر این صورت هیچگاه از مزیت
هورمون‌های شادی که بدن را سرزنده و شاداب می‌کنند بهره‌مند نخواهید شد.

 

۳-
اضطراب و نگران دائمی را از خود دور کنید

 

استرس بیش از حد و طولانی مدت
نه تنها فشارخون را بالا می‌برد بلکه باعث کاهش تمرکز می‌شود. سعی کنید با
تکنیک‌های مختلف خود را شاد و عاری از تنش نگه دارید. به شغل خود، خانواده و
اطرافیان خود افتخار کنید. با این کار نگرانی‌های خود را پایان خواهید داد.

 

4- نداشتن زمانی برای خوردن یک
صبحانه کامل و متعادل

 

بیشتر کسانی که هنگام بعدازظهر
احساس خستگی می‌کنند افرادی هستند که به امید یک ناهار مفصل از صبحانه صرف‌نظر
می‌کنند. نخوردن صبحانه موجب پرخوری در وعده ناهاری می‌شود و در نتیجه خستگی شما را
تشدید می‌کند.

 

-‌ توصیه‌هایی برای سرزنده و
با نشاط ماندن در طول روز:

 

-‌ حتما به موقع از یک صبحانه
متعادل استفاده کنید که حاوی  انواع غلات ، لبنیات و میوه‌های مورد علاقه شما باشد.

 

– از نوشیدن زیاد قهوه یا چای
بعد از صبحانه یا قبل از ناهار پرهیز کنید. چون این کار نه تنها اشتهای شما را به
هم می‌ریزد بلکه شما را مضطرب می‌کند.

 

– در وعده ناهار غذای زیاد
نخورید چون باعث می‌شود باقی روز احساس خستگی کنید. اما همین غذای مختصر باید حاوی
مقادیر متعادلی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها باشد.

 

– شب به اندازه کافی بخوابید.

 

– برنامه ورزشی داشته باشید.

 

– حداقل
۸ تا ۱۰
لیوان در طول روز آب بنوشید.

 

–          بین صبحانه و ناهار
تنقلات مصرف نکنید.

–         
http://www.kahroba.infoمنبع

…………………..

 پیامبراکرم صلّی الله علیه
و آله و سلم : (الطِّیبُ یَشُدُّ القَلب) بوی خوش قلب را تقویت می‌کند


غذاهايي براي رفع خستگي

دكتر محمدرضا
وفا، متخصص تغذيه و استاديار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران، مي‌گويد اگر
مدام خسته‌ايد، به برنامه غذايي‌تان نگاهي بيندازيد.
اگر صبح‌ها دلتان نمي‌خواهد از رختخواب بيرون بياييد، تمام طول روز خميازه مي‌کشيد،
بدنتان کوفته و بي‌رمق است و همه‌اش مي‌خواهيد يک گوشه بنشينيد يا بخوابيد، احساس
مي کنيد انرژي‌تان کم است و حوصله کار و فعاليت نداريد، تمام اين حالات بد به اين
دليل است که احساس خستگي مي‌کنيد، آن هم بدون هيچ دليل خاصي.
اين خستگي مي‌تواند روزهاي متوالي ادامه داشته باشد، بي آنکه علتش را بفهميد يا
بتوانيد چاره‌اي برايش پيدا کنيد. ولي يک سؤال مهم: آيا فکر نمي‌کنيد غذاهايي که
مي‌خوريد، در اين احساس خستگي موثرند؟
بايد اول مطمئن شويد که خستگي شما نتيجه يک بيماري جسماني مثل کم‌خوني يا کم‌کاري
غده تيروييد، ناراحتي قلبي و يا يک اختلال رواني مثل افسردگي نيست و در اثر مصرف
داروهاي آرام بخش، آنتي‌هيستامين‌ها، مسکن‌ها و قرص‌هاي ضدبارداري هم به ‌وجود
نيامده‌ است.
اما اگر کاملا سالم هستيد، شب‌ها 7 تا 8 ساعت مي‌خوابيد و باز هم احساس خستگي
مي‌کنيد، ممکن است علتش، کمبودهاي تغذيه‌اي يا عادات‌ غلط غذايي باشد. با اين حساب
شما مي‌توانيد با رعايت يک سري اصول تغذيه‌اي، خستگي‌تان را به حداقل برسانيد.
روزي چند ليوان آب بخوريم؟
وقتي مي‌گويند آب مايه حيات است و شما جدي نمي‌گيريد، همين مي‌شود ديگر! بدنتان
دچار عارضه کم‌آبي ‌شده و صد تا مشکل ريز و درشت برايتان پيش مي‌آيد. يکي از اين
مشکلات هم خستگي مفرط است.
دکترمحمدرضا وفا مي‌گويد: «در پيشگيري از خستگي هم غذا مهم است و هم نوشيدني ها.
متاسفانه امروزه در جامعه ما اين عادت غلط غذايي رايج است که افراد به اندازه کافي
آب و مايعات نمي‌نوشند. بدن دچار کم ‌آبي يا دهيدراتاسيون مي‌شود و کم ‌آبي يکي از
علل اساسي خستگي مفرط است. نرسيدن مايعات کافي به بدن مي‌تواند حتي موجب افسردگي و
تغيير خلق و خو شود.»
تحقيقات نشان مي‌دهند که از دست دادن 2 درصد مايعات بدن نسبت به وزن، توانايي فرد
را تا 20 درصد کاهش مي‌دهد. وقتي که بدن شما کم آب مي‌شود، حجم خونتان هم کاهش مي
يابد و در نتيجه دچار افت فشار خون خواهيد شد. در اين شرايط ، خون‌رساني به عضلات،
پوست و ساير بافت‌ها به خوبي انجام نمي‌شود و بافت‌هاي بدن، مواد مورد نيازشان به
خصوص اکسيژن را به اندازه کافي دريافت نمي‌کنند. براي جبران اين وضعيت، ضربان قلب
بيشتر مي‌شود و آن وقت شما به شدت احساس خستگي مي‌کنيد.
البته دکتر وفا هشدار مي‌دهد که اگر از مشتريان دايمي چاي، قهوه و نسکافه هستيد،
خيلي دلتان را خوش نکنيد که به اندازه کافي مايعات مي‌نوشيد، چون اين نوشيدني‌هاي
کافئيني به دليل مدر بودن، سبب دفع آب از بدن مي‌شوند. البته مصرف متعادل چاي و
قهوه در طول روز هوشياري را زياد مي‌کند و بالطبع جلوي خستگي و رخوت را مي‌گيرد،
اما بايد مراقب باشيد که زياده‌روي نکنيد، چون نوشيدني‌هاي کافئيني با دفع آب از
بدن، کم آبي را تشديد مي کنند. در عوض مايعات لبني مثل دوغ و شير هم آب بدن را
تأمين مي‌کنند و هم آرامش بخشند، اما وسط روز و در ساعت‌هاي کاري، زياد دوغ و شير
ننوشيد، چون موجب رخوت و سستي‌تان مي‌شوند و احساس خستگي را تشديد مي‌کنند.
از سوي ديگر، در مورد مقدار آب مورد نياز در روز حرف بسيار است. معروف ترين توصيه،
نوشيدن 8 ليوان آب در روز است. البته دکتر وفا معتقد است مقدار يکساني براي همه
اشخاص وجود ندارد و نمي‌توان گفت همه 8 ليوان آب بخورند. او مي گويد: «همه افراد
بايد حس تشنگي‌شان را حساس کنند، يعني به اندازه‌اي مايعات بنوشند که دهانشان خشک
نشود.»
چه رژيمي، چه غذايي؟
و اما چه غذايي بخوريم تا بي‌دليل احساس خستگي نکنيم. دکتر وفا مي‌گويد که اول از
همه بايد تعداد وعده‌هايي غذايي‌تان را زياد کنيد و مقدارش را کم «يعني سعي کنيد 3
تا 4 وعده در روز غذا بخوريد، همراه با ميان وعده‌هاي متعدد، اما کم حجم. در ضمن،
سعي کنيد برنامه غذايي‌تان را طوري تنظيم کنيد که همه گروه‌هاي غذايي در يک روز
مصرف شوند، چون هر گونه کمبودي مي‌تواند موجب بروز اختلالاتي شود که در تشديد حالت
خستگي موثر است. يک رژيم غذايي متنوع و خوب بايد شامل چهار گروه اصلي غذايي البته
به ميزان کافي و متعادل باشد.
اين گروه‌ها عبارتند از: شير و لبنيات، نان و غلات، سبزيجات و ميوه، انواع گوشت‌هاي
قرمز و سفيد که البته در خوردن بعضي از غذاهاي پروتئيني بايد حد تعادل را رعايت
کرد، چون وجود اسيد آمينه‌اي به نام تريپتوفان در پروتئين موجب سنتز واسطه شيميايي
به نام سروتونين در مغز مي‌شود که ايجاد‌کننده آرامش و رخوت است. اين همان ماده‌اي
است که در ماست و دوغ هم وجود دارد. البته ميزان کمي آرامش براي بدن مفيد است و
قدرت تحمل فرد را در برابر استرس زياد مي‌کند.»
کمبود بعضي از ويتامين‌ها و مواد معدني هم در ايجاد خستگي موثرند. ويتامين A،
ويتامين‌هاي گروه B و ويتامين C از آن جمله‌اند. کمبود آهن ، روي و يد هم مي‌تواند
عامل رخوت و بي‌حالي باشد. سبزيجات با برگ‌هاي تيره، گوشت و حبوبات منابع غني آهن
هستند. براي برطرف کردن کمبود آهن، خانم‌ها مي‌توانند از مکمل آهن نيز استفاده
کنند.
غلات و نان سبوس‌دار، ماهي و تخم مرغ داراي ويتامين B و ميوه‌هايي مثل پرتقال و
سبزي‌هايي مثل فلفل سبز منابع ويتامين C هستند.
شما مي‌توانيد با گنجاندن اين مواد در برنامه غذايي‌تان، جلوي خستگي بيش از حد را
بگيريد.
شکموها زودتر خسته مي‌شوند

«از طرف ديگر، پرخوري هم موجب
سستي و رخوت مي‌شود و بايد مراقب باشيد با خوردن وعده‌هاي غذايي مفصل، خودتان را
سنگين نکنيد. ضمن اينکه گرسنگي مفرط هم موجب مي‌شود قند خون تان پايين بيايد.» براي
همين دکتر وفا به کساني که صبحانه نمي‌خورند، توصيه مي‌کند که اين عادت را ترک
کنند، او مي‌گويد: «وقتي شما صبحانه نمي‌خوريد، تا موقع نهار قند خون‌تان پايين
مي‌آيد و احساس خستگي مي‌کنيد. همين‌طور بيشتر گرسنه‌تان مي شود و سر ناهار
کنترل‌تان را از دست خواهيد داد. چاقي و اضافه وزن هم يکي از دلايل عمده خستگي مفرط
است، زيرا از يک طرف تحرک بدني را کم مي‌کند و از طرف ديگر از عملکردهاي ذهني
مي‌كاهد.»

دکتر وفا، خوردن ميان وعده‌هاي
مفيد و کم حجم را به‌خصوص به کودکان، نوجوانان و سالمندان توصيه مي‌کند تا با زياد
شدن فاصله بين وعده‌هاي اصلي غذايي، دچار افت قند خون و کمبود انرژي نشوند.

نکته آخر اينکه سعي کنيد، مصرف
فست فودها را به حداقل برسانيد، چون علاوه بر اينکه ارزش غذايي کمي دارند، به دليل
داشتن کالري زياد، باعث خستگي و رخوت مي شوند.سارا هاشمي نيك هفته نامه سلامت

………………………..

سندرم خستگي مزمن(CFS) چيست؟
علائم و نشانه هاي اين سندرم با بسياري از بيماري ها مشترک است. خستگي در بسياري از
بيماري ها وجود دارد. 10 تا 20 درصد بيماران از خستگي شاکي هستند.

آنچه که از مفهوم “سندرم خستگي مزمن” (Chronic fatigue syndrome) مي توان فهميد،
خستگي است. اما اين خستگي بعد از کار زياد، اضطراب يا بي خوابي رخ نمي دهد، بلکه
اين خستگي از نوع شديد و خطرناک مي باشد و با استراحت و داشتن فعاليت بدني و ذهني
از بين نمي رود. اين خستگي تمام بدن را احاطه کرده و فعاليت بدني و توان فرد را کم
مي کند.
هنوز مشخص نيست که چرا اين سندرم به وجود مي آيد. اما ممکن است در اثر تضعيف سيستم
ايمني يا انتقال ويروس باشد.
در بعضي مقالات آمده است که، سندرم خستگي مزمن مي تواند بعد از يک بيماري(مثلا
سرماخوردگي) و يا بعد از يک فشار عصبي شديد به وجود آيد.
به طور کلي افراد مبتلا به اين سندرم، از افراد بيمار کمتر فعاليت مي کنند. اين
بيماري موجب کاهش فعاليت هاي مختلف شغلي، شخصي، اجتماعي و تحصيلي مي شود. پس عملا
فرد را منزوي مي سازد.
علائم و نشانه هاي اين سندرم
بيماران مبتلا، مدت 6 ماه يا بيشتر، خستگي کشيده اند. علاوه بر اين، نشانه هاي
ديگري نيز دارد، از جمله:
1- ناتواني در تمرکز و عدم حافظه
2- عدم توانايي فعاليت بدني و يا مغزي
3- سرحال نبودن
4- درد مفصل (بدون قرمزي و تورم)
5- درد عضلاني مزمن
6- سردرد بسيار شديد
7- حساس شدن گره هاي لنفاوي گردن و زيربغل
8- سرفه
علائم و نشانه هاي گفته شده در تمام بيماران مبتلا به اين سندرم ديده شده، اما در
بعضي از بيماران، نشانه هاي ديگري نيز شناخته شده که اين نشانه ها عبارتند از:
* دردهاي شکمي، تهوع ، اسهال و نفخ
* عرق شبانه
* درد سينه
* تنفس کوتاه
* سرفه شديد
* مشکلات بينايي از قبيل: تيرگي، حساس به نور، خشک شدن و دردناک شدن چشم
* آلرژي و حساسيت به غذا، الکل، عطر، مواد شيميايي، دارو و سر و صدا
* سرگيجه، نامنظمي ضربان قلب
* افسردگي، عصبانيت، ترس، زودرنجي
* دردناک شدن فک
* کاهش يا افزايش وزن
مشکلات اين سندرم از فردي به فرد ديگر متغير است. بسياري از اين ها مي توانند زندگي
فردي و اجتماعي خود را دنبال کنند، اما هستند کساني که فعاليت و زندگي خود را از
دست مي دهند و به افرادي منزوي تبديل مي شوند.
بيماران CFS مي توانند دچار انواع و اقسام بيماري ها شوند، از قبيل: تصلب و سفت شدن
بافت ها، ويروسي شدن پوست، روماتيسم، بيماري هاي قلبي، بيماري هاي کليوي، بيماري
هاي مزمن ريوي و … .
چه کساني به سندرم خستگي مزمن مبتلا مي شوند؟
مطالعات نشان داده که زنان 4 برابر بيشتر مبتلا مي شوند.
اين بيماري غالبا در سنين 40 تا 59 سالگي ظاهر مي شود، اما در هر سني امکان ابتلا
وجود دارد.
اين بيماري بيشتر در بزرگسالان و کمتر در کودکان ديده شده است.
اين بيماري در هر نژاد و قومي ممکن است پيدا شود.
اين بيماري در مردمان با درآمد کم بيشتر است.
در يک خانواده ممکن است اين سندرم وجود داشته باشد، اما هيچ گونه دليلي مبني بر
واگيردار بودن آن وجود ندارد. به طور کلي، هنوز در رابطه با مسري بودن يا نبودن اين
بيماري بحث است.
چگونه خود بيمار مي تواند اين بيماري را درمان کند؟
بيماران مبتلا به اين سندرم بايد يک برنامه متناوب چرخشي(در طول بيماري تا دوره
بهبودي) را دنبال کنند.
اگر بيماراني که در آستانه ي بهبودي هستند و تا حدي علائم و نشانه هاي آن کم شده
است، بيش از حد فعاليت کنند، دوباره دچار خستگي و بيشتر شدن نشانه هاي سندرم خستگي
مزمن مي شوند.
* بيمار بايد برنامه روزانه خود را زمان بندي کند و در زماني که بيشترين انرژي را
دارد، شروع به فعاليت کند.
* در برنامه خود ورزش را قرار دهد، زيرا که ورزش به بدن و مغز براي سالم زيستن کمک
مي کند.
* از دوست يا فاميل براي سلامتي خود کمک بگيرد.
* سر يک ساعت معين هميشه بخوابد.
* اگر در اين بيماري دچار عدم حافظه يا عدم تمرکز شدند، هر آن چه که مهم است را بر
روي کاغذ بنويسند. داروها ممکن است در بهتر خوابيدن به بيمار کمک کند که اين هم
باعث افزايش قدرت تمرکز و يادگيري مي شود.
آزمايش هاي لازم براي اطمينان از اين سندرم
آزمايش هاي تيروئيد، کبد، اندازه گيري تعداد گلبول هاي خون و سرعت ته نشين شدن آن
براي تشخيص لازم است، اما آزمايش ادرار لازم نيست.
اگر يکي از اين آزمايشات غيرعادي بود، نمي توان شخص را مبتلا به سندرم خستگي مزمن
دانست، بلکه در اين مرحله بايد به دنبال نشانه هاي ديگر بود.
همان طور که گفته شد، بيماري ها يکي از علل مبتلا شدن به اين سندرم مي باشد، بيماري
هايي از قبيل: هپاتيت، کم خوني، بيماري هاي عفوني، سرطان ها، بيماري هاي عصبي و
عضلاني، کم کاري تيروئيد و ديابت.
افراد خيلي چاق( BMI بيشتر از 30) و داروها و الکل نيز ممکن است ابتلا به اين سندرم
را موجب شوند.مريم سجادپور- کارشناس تغذيه
…………………..

چه چیزی باعث درد عضلات می
شود؟

بعضی اوقات شما بعد از ورزش،
احساس درد عضلانی می كنید. اگر شما چند روز پشت سر هم مسافتی را با سرعت یكنواخت و
آهسته ای بدوید، هرگز سریع تر نخواهید دوید یا قوی تر نخواهید شد.

اگر هنگام برداشتن وزنه از
زمین، احساس سوزش عضلانی كنید، آن را به زمین می گذارید، در نتیجه روز بعد احساس
درد نخواهید كرد ولی قوی تر هم نخواهید شد.

هر نوع پیشرفتی در قوی كردن
ماهیچه ها توسط فشار آوردن به آنها( ورزش شدید) و جبران مجدد آن( استراحت) حاصل می
شود.

روزی كه شما به بیرون از خانه
می روید و به شدت ورزش می كنید، باعث می شوید ماهیچه هایتان در طی ورزش احساس سوزش
كنند. این سوزش نشان می دهد، عضلات شما در حال تخریب شدن هستند. روز بعد، احساس درد
عضلانی می كنید، چرا كه ماهیچه ها تخریب شده اند و نیاز به بهبود مجدد دارند.
دانشمندان این فرآیند راDOMS
یعنی “درد عضلانی تاخیر یافته” می نامند.

حداقل 8 ساعت وقت لازم است تا
این درد را احساس كنید. بعد از اتمام ورزش احساس می كنید قوی شده اید، ولی روز بعد،
صبح كه از خواب بلند می شوید، عضلاتی كه ورزش كرده بودند، احساس درد می كنند.

قبلاً گفته می شد افزایش مقدار
اسید لاكتیك در ماهیچه باعث این درد می شود، ولی هم اكنون معلوم شده است، اینگونه
نیست. بلكه تخریب فیبرهای ( تارهای) عضلانی باعث ایجاد این درد می شوند.

نمونه برداری آزمایشگاهی از
ماهیچه در روز بعد از ورزش شدید، نشان داد خونریزی و قطع اتصال فیلامان های ماهیچه(
كه باعث نگهداری فیبرهای عضلانی می شود) در اثر سائیده شدن آنها بر روی هم در طی
انقباض عضلانی، باعث ایجاد این درد می شود.

دانشمندان با اندازه گیری مقدار
آنزیم ماهیچه ای بنامCPK (
كراتین فسفوكیناز) در خون، میزان تخریب عضلانی را تخمین می زنند

. CPKدر
حالت عادی در ماهیچه وجود دارد ولی هنگام تخریب عضلات وارد جریان خون می شود.
ورزشكارانی كه بیشترین افزایشCPK
خون را بعد از ورزش دارا باشند، بیشتر احساس درد عضلانی خواهند داشت. بر این اساس،
محققین نشان داده اند افرادی كه علی رغم احساس درد در هنگام ورزش، به عمل خود ادامه
می دهند، در روز بعد بیشتر از سایر افراد احساس درد خواهند داشت.

بسیاری از افراد فكر می كنند
اگر بعد از ورزش سخت و شدید، سرعت و شدت آن را كاهش داده و خنك شوند، این درد را
نخواهند داشت. ولی اینطور نیست. خنك شدن باعث برداشت سریع اسیدلاكتیك از عضلات می
شود، ولی همانگونه كه گفته شد مقدار اسید لاكتیك نقشی در ایجاد این درد ندارد.

همچنین كشیدن عضلات بعد از ورزش
و انبساط آنها، درجلوگیری از این درد نقشی ندارد زیرا این درد در اثر انقباض
فیبرهای عضلانی نیست، ولی اگر اینطور بود انبساط عضلات در كاهش درد نقش خواهد داشت.

درد عضلانی بعد از ورزش شدید
بایستی به صورت یك راهنما برای انجام تمرینات ورزشی در نظر گرفهت شود.

اگر هنگام ورزش شدید در یك روز
در ماهیچه هایتان احساس سوزش كردید، دیگر ورزش را ادامه ندهید تا آنها كاملاً آسیب
نبینند و مجدداً بعد از مدتی با سرعت و شدت كمتری آن را شروع كنید تا احساس سوزش
كنید. این عمل را به همین ترتیب انجام دهید تا احساس كنید عضلاتتان سفت شده اند،
سپس ورزش را برای آن روز تمام كنید.

روز بعد بسته به اینكه عضلات شما چقدر درد می كنند، می توانید با سرعت آهسته، ورزش
را ادامه دهید تا اینكه اصلاً ورزش نكنید.

ولی هرگز روز بعد آنقدر ورزش
نكنید تا دوباره احساس سوزش عضلانی كنید، بلكه بایستی چند روزی به آرامی ادامه دهید
تا این احساس درد در شما كاملاً از بین برود.

بیشتر ورزشكاران یك روز ورزش
شدید می كنند و بعد از آن تا هفت روز به آهستگی و خیلی ملایم به ورزش خود ادامه می
دهند و مجدداً بعد از هفت روز، یك روز به سختی ورزش می كنند.

برای راهنمایی شما، چند نمونه
از فعالیت ورزشكاران حرفه ای را بیان می كنیم:

– دوندگان جهانی دوی ماروتن  ،
فقط 2 بار در هفته با شدت و سرعت زیاد می دوند.

– قهرمانان وزنه بردار در مدت 2
هفته، فقط یك مرتبه وزنه های خیلی سنگین را بلند می كنند.

– ورزشكاران حرفه ای پرش
ارتفاع، یك بار در هفته تا ارتفاع خیلی بالا می پرند.

– پرتاب كننده های وزنه، فقط یك
بار در هفته، تا مسافت های طولانی وزنه پرتاب می كنند.

در كل بایستی گفت تمرینات ورزشی
بایستی بصورت چرخشی، یك روز با شدت و بعد از آن مدتی استراحت برای بهبود همراه
باشد.نیره ولدخانی- كارشناس تغذیه تبیان

……………….

 پیامبراکرم صلّی الله علیه
و آله و سلم : (الطِّیبُ یَشُدُّ القَلب) بوی خوش قلب را تقویت می‌کند


دلایل خواب‌آلودگی و خستگی مداوم در چیست؟

آیا می دانید به چه دلیل شما
مدام در حالت خواب آلودگی و خستگی به سر می برید و نمی توانید یک روز خوب را داشته
باشید و …

كاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می‌تواند سبب كاهش وزن و خستگی شود. البته باید
گفت كمبود یا زیاد ترشح شدن هورمون مهم دیگری در بدن می‌تواند همین نتایج را به
دنبال داشته باشد.

 همیشه دلیل خواب‌آلوده بودن و خستگی، كمبود خواب یا كار زیاد نیست. دلایل بسیاری
وجود دارد كه می‌تواند سبب شود شما همیشه احساس خستگی كنید. در اینجا به 4 مورد
اشاره می‌كنیم. عفونت‌ها گرچه عفونت‌ها علایم ظاهری بسیاری دارند اما گاهی ممكن
است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آنكه شما متوجه آن باشید یا پزشك
تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی عفونت ممكن است خود را به
شكل خستگی شدید بروز دهد.

در بیماری بروسلوز هم كه توسط
باكتری بروسلا آبورتوس از گوسفند، اسب یا گاو آلوده یا حتی شیر آنها به انسان منتقل
می‌شود، نشانه عفونت خستگی مفرط و خواب‌آلودگی است.

آلرژی‌‌ها:

جالب است بدانید هیستامین و دیگر تركیب‌های شیمیایی كه بدن برای مقابله با آلرژی
ترشح می‌كند، خواب آورند. از سوی دیگر سرفه، عطسه ناشی از بوییدن یك گل یا التهاب
دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ‌ها به درون بینی سبب بی‌خوابی می‌شود. به همین علت
تمامی داروهای مقابله با آلرژی خواب آورند. قبل از مصرف این داروها با پزشكتان
مشورت كنید.

كم‌خونی :
اصلی‌ترین كار گلبول‌های قرمز رساندن اكسیژن از ریه‌ها به دیگر ارگان‌ها است وقتی
فردی دچار كمبود گلبول قرمز می‌شود یا اختلالی در عملكرد گلبول‌ها پیش می‌آید فرد
دچار كم‌خونی شده و در ضمن به قدری احساس خستگی می‌كند كه از انجام كارهای معمول
روزمره برنمی‌آید. یك آزمایش ساده خون می‌تواند نشان دهد فرد دچار كم‌خونی است یا
خیر. در صورت مثبت بودن جواب باید به دنبال دلیل كم‌خونی گشت. یك خون‌ریزی داخلی یا
تغذیه نادرست می‌تواند دلیل این دو باشد.

به‌هم ریختگی هومورنی در زنان:
كاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می‌تواند سبب كاهش وزن و خستگی شود. البته باید
گفت كمبود یا زیاد ترشح شدن هورمون مهم دیگری در بدن می‌تواند همین نتایج را به
دنبال داشته باشد. خوشبختانه یك تست ساده هورمون می‌تواند این موضوع را روشن كرده و
پزشك با تجویز آمپول یا قرص یا پماد سبب تنظیم هورمون مربوطه در بدن شود.:گروه
سلامت سیمرغ

باز نشر : زیباوب  

…………………

مشاوره
در مورد تاثیر عطر های شیرین بر خواب آلودگی و عطر های خنک و ملایم … آیا تداعی
خاطرات توسط عطر ها باعث خستگی یا هیجان می شود ؟ عطر های بدون الکل چه تاثیری در
آرامش انسان دارد ؟ آیا رایحه و بو ها تاثیری بر آرامش انسان دارد ؟ ادکلن بهتر است
یا عطر ، آیا عطر ها باعث خواب آلودگی و خستگی ناگهانی می شوند ؟ کدام عطر ها موجب
هیجان یا تحرک انسان می شود ، تاثیر بوی عطر ها در آرامش خواب و

مطالب دیگر را اینجا ببینید

 

………………………………………………………………………………………………………………

إنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لا یُكَفِّرُها
صَلاهٌ وَ لا صَدَقَهٌ، قِیلَ یا رسولَ اللهِ فَما یُكَفِّرُها قالَ الهُمُومُ فی
طَلَبِ المَعِیشَهِ

بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی
شوند. سؤال شد یا رسول الله! پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود: جدیت و تلاش در
طلب معیشت.

 رسول الله (صلی الله علیه و آله) مستدرك الوسائل، ج
13، ص 13

 

www.zibaweb.comصفحه اصلی
home

راهنمایی موتور های جستجو ؛ علل خستگی مزمن، علت خستگی همیشگی ، دلیل ضعف و سستی
بدن ، علت ضعف پا و ران و خستگی، دلایل خواب آلودگی ، علل خواب آلودگی و کسلی ، علت
بی حوصلگی ، علل روانی خستگی ، علل جسمی خستگی ، نتایج تحقیقات در مورد خستگی،
روشهای غلبه بر خستگی ، شیوه های مبارزه با خستگی و سستی ، روشهای غلبه بر خواب
آلودگی ، علت خواب آلودگی چیست ؟ ، علل خواب ناکافی ، اختلالات خواب کدامند ؟ ،
چگونه خوابی راحت داشته باشیم ؟ ، خستگی در بیکاران، احساس خستگی در جوانان بیکار
،اشتغال جوانان بیکار، اشتغال زایی برای بیکاران ، نقش غذا ها در پیشگیری از خستگی
، نقش آب درمانی در رفع خستگی بدن،سندرم خستگی مزمن، علت درد عضلات ،چرا خسته ایم ؟
، برای رفع خستگی چکار کنیم ؟ علت خواب الودگی اول صبح چیست ؟ علل خواب آلودگی عصر
چیست ، راهکارهای درمان خستگی و بیحالی ،
فقدان‌ انگیزه‌ و نیرو ،ازدست‌دادن‌
میل‌ و علاقه‌ به‌ کارهای‌روزمره ، دلایل احساس‌ یأس‌ وناامیدی ، غلبه بر ناامیدی

 




خانه

موبایل

«خیلی خسته ام»! جمله ای آشنا و البته آزاردهنده است که در طول روز بارها و بارها تکرارش می کنید و احتمالا دنبال باعث و بانی اش می گردید. البته همیشه کاسه و کوزه ها سر کوتاهی شب ها، استرس های کاری، دشواری کارهای خانه، بی خوابی و درگیری های روزمره شکسته می شود اما خستگی زیاد همیشه از بی خوابی ناشی نمی شود بلکه عوامل دیگری هم هستند که ناگهان باک انرژی تان را به صفر می رسانند. اینگونه می شود که همیشه از خستگی و بیحالی گله می کنید بدون اینکه دلیل واقعی آن را بدانید. با اینحال نگران نباشید، ما به شما کمک می کنیم تا 7 عامل خستگی را بهتر بشناسید.1- بریده بریده نفس می کشیدهمین حالا به تنفس تان دقت کنید؛ منقطع ودم و بازدم تان کوتاه و سطحی است؟ معمولا بیشتر افراد اینگونه نفس می کشند اما بدن از این نوع نفس کشیدن ناراضی است چون به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی کند. در نتیجه مونواکسید کربن موجود در خون بسیار بیشتر شده و احساس خستگی می کنید. برای اکسیژن رسانی به بدن باید یاد بگیرید با شکم تان نفس گیری کنید. همین حالا دست تان را روی دیافراگم تان بگذارید، با بالا آوردن شکم، عمیق نفس بکشید و سپس رها کنید و هوا را با خالی کردن شکم بیرون دهید. البته این یک تمرین اغراق شده است تا شیوه نفس عمیق کشیدن را یاد بگیرید. به هر حال، روی تنفس تان تمرکز داشته باشید و نفس عمیق بکشید.2- خواب و بیداری تان معلوم نیستساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامخه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری تان زمان مشخصی ندارد، دچار حالتی می شود که انگار در ابرها راه می روید و کاملا منگ و خسته اید، در این صورت کارایی تان را نیز از دست می دهید.درست است که آخر هفته ها و روزهای تعطیل برنامه خواب همه به هم می ریزد اما با اینحال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری تان را تنظیم کنید. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر به میزان کافی هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می کنند.3- هیچ برنامه تلویزیونی را از دست نمی دهیداگر وقتی به خانه برمی گردید جلوی تلویزیون ولو می شوید و حجتی سر شام هم چشم از این صفحه برنمیدارید، بهترین روش را انتخاب کرده اید تا حسابی خسته شوید چون بدن بی تحرک، نشستن را به منزله آماده شدن برای خواب تلقی می کند؛ در نتیجه احساس کسالت همه وجودتان را می گیرد. از این گذشته، وقتی چشم هایتان را به صفحه تلویزیون یا رایانه می دوزید کمتر پلک می زنید. این کار هم نتیجه ای جز خشکی چشم ها ندارد که بطور مستقیم به خستگی چشم منجر می شود، به همین دلیل خیلی زود خسته می شوید و دلتان می خواهد بخوابید.برای جلوگیری از این مشکلات فقط کافی است تکانی به خودتان بدهید و حتی هنگام تماشا کردن تلویزیون ورزش کنید. منظورمان همان حرکت های کششی ساده است که در هر حالی می توانید انجام دهید. هنگام پخش آگهی ها چشم از صفحه تلویزیون بردارید، بلند شوید و بدنتان را کش و قوسی دهید، کمی راه بروید، پنجره را باز کنید و نفسی عمیق بکشید. در این صورت احساس بهتری می کنید و خستگی از تنتان می رود.4- بدنتان با کویر فرقی نداردخیلی از ما حتی متوجه نمی شویم که در طول روز چقدر کم آب می خوریمخ، به همین دلیل بدنمان بیشتر اوقات در حالت کم آبی جزیی قرار دارد. هیچ وقت منتظر نمانید تا تشنه تان شود و بعد سراغ نوشیدن آب بروید چون احساس تشنگی یعنی بدن دو تا سه درصد مایعات خود را از دست داده است، در نتیجه دچار منگی و بیحالی می شوید.احتمالا اگر بگوییم روزانه باید هشت لیوان آب میل کنید وحشت زده می شوید اما نگران نباشید لازم نیست همه این مقدار ترا یکجا سر بکشید. همیشه یک بطری یا یک لیوان آب دم دست تان باشد و در طول روز جرعه جرعه میل کنید. فراموش نکنید که مصرف سوپ، آبمیوه ها یا سبزیجات نیز برای تامین آب بدن مفیدند.5- مثل خانم هایوشام زندگی می کنید!اگر عادت دارید همیشه پرده ها را بکشید و محیط اطرافتان را تاریک کنید، انتظار شادابی زیادی نداشته باشید. خورشید فقط برای جذب ویتامین D نیست. اگر به اندازه کافی در معرض نور طبیعی نباشید، بدنتان دچار خستگی، خواب آلودگی و کسالت می شود. مغز ما وقتی در وضعیت تاریک و روشن قرار می گیرد سیگنال هایی به بدن ارسال می کند و آن را به حالت خواب می رساند. به همین دلیل وقتی چند روز متوالی هوا گرفته و ابری است، احساس افسردگی و خستگی زیاد می کنید. حتما هر روز از منزل خارج شده و پیباده روی کنید چون 10 دقیقه راه رفتن در روشنایی بیرون از منزل برای کسب انرژی و خلاص شدن از خستگی کافی است.6- صبح ها ناشتا می زنید بیروناگر روزتان را بدون خوردن صبحانه یا فقط با یک فنجان چای یا قهوه، مشتی مولتی ویتامین رنگ و وارنگ یا کیک و کلوچه و شیرکاکائو آغاز می کنید، خیلی زود باک انرژی تان خالی می شودو تمام روز احساس خستگی می کنید. عادت کنید هر روز صبحانه کامل حاوی پروتئین و کربوهیدرات و یک واحد میوه تازه میل کنید تا خستگی از شما دور شود.7- این چراغ خواب است یا خورشید؟اگر شب ها مقابل تلویزیون روشن بخوابید یا نور چراخ خوابتان خیلی زیاد باشد، در طول روز احساس خستگی می کندی چون دراین وضعیت مغز روز و شب را اشتباه می گیرد و به میزان کافی ملاتونین ترشح نمی کند. این هورمون برای خواب خوب و با کیفیت ضروری است. اگر نیازی به چراغ خواب ندارید آن را خاموش یا نور آن را کم کنید. همچنین باید محیط اطرافتان به اندازه کافی تاریک باشد تا طی روز احساس نشاط بیشتری کنید.

منبع:مجله تندرستی

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

 


مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

اگر شما بیش از دوهفته احساس خستگی و کمبود انرژی دارید حتما به یک روان پزشک مراجعه کنید.

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که همیشه احساس خستگی میکنید.انرِژی لازم را برای انجام کارهایتان ندارید و مدام خمیازه میکشید .در مقاله زیر بعضی مواردیکه منجر به بروز خستگی میشود را بررسی میکنیم

 

1-کمبود خواب زمانیکه برنامه خواب شما به هم میریزد و یا خوابتان کمتر از حد معمول است دچار خستگی و خواب آلودگی میشوید به طوریکه این مشکل میتواند صدمات جدی به سلامت شما وارد سازد. برای رفع این مشکل خواب را در اولیت قرار دهید .برنامه خوابتان را منظم سازید و در صورت بروز مجدد این مشکل با پزشک مشورت کنید.

 

2-آپنه خواب

ممکن است فکر کنید که به اندازه کافی خوابیده اید اما ممکن است دچار آپنه خواب شده اید. آپنه خواب به طور خلاصه توقف تنفس در طول شب است که بدون اینکه شما متوجه شوید منجر به بیدار شدنتان میشود. از دست دادن وزن , ترک سیگار به شما کمک میکند تا خواب راحت تری داشته باشید.

 

3-خوردن بیش از حد و خوردن اشتباه

خوردن بیش از حد منجر به خستگی میشود .همچنین خوردن مواد غذایی اشتباهی هم همین مشکل را ایجاد میکند. با در نظر داشتن یک رژیم غذایی مناسب قند خون خود را متعادل نگه دارید. افرادیکه همیشه صبحانه میخورند و در هر وعده غذایی مواد پروتئین دار را فراموش نمیکنند و انرژی از دست رفته خود را با خوردن میان وعده های مناسب باز میابند هرگز با خستگی کلنجار نمیروند

 

4-کم خونی

کم خونی یکی از علل اصلی خستگی در زنان است.قاعدگی و از دست دادن مقداری خون باعث کمبود اهن در زنان شده و سلولهای قرمز که برای حمل اکسیژن به بافتها و ارگانها به آهن نیاز دارند در معرض خطر قرار میگیرند. برای رفع کم خونی ناشی از کمبود آهن با نظر پزشک مصرف مکملهای آهن و خوردن غذاهایی غنی از اهن نظیر گوشت , جگر , حلزون صدف دار ,حبوبات و غلات غنی شده توصیه میشود.

 

5-افسردگی

خستگی و سردرد میتواند عامل اختلالات عاطفی بویژه افسردگی باشد. اگر شما بیش از دوهفته احساس خستگی و کمبود انرژی دارید حتما به یک روان پزشک مراجعه کنید.

 

6- کم کاری تیروئید

تیروئید غده کوچکی در گردن شماست که سوخت و ساز بدن را کنترل میکند و برای تبدیل سوخت به انرژی میباشد.اگر شما به کم کاری تیروئید مبتلا باشید سوخت و ساز بدنتان بیش از حد آرام میشود با انجام یک آزمایش خون هورمونهای تیروئید شما اگر پائین باشدبه راحتی تشخیص داده میشود و با مصرف دارو و هورمونهای مصنوعی شما سرعت لازم در تبدیل سوخت و انرژی را کسب میکنید.

 

7- کافئین زیاد از حد

اگرچه کافئین در دوز پائین و متوسط هوشیاری و تمرکز را بهبود میبخشد اما مصرف بیش از حد آن منجر به افزایش فشار خون شده و در واقع یکی از علل خستگی در بعضی افراد میشود.اگر شما از این دسته افراد هستید به تدریج مصرف قهوه , چای , شکلات را کاهش دهید .

 

8-عفونت ادراری پنهان

همیشه عفونت ادرار با علائمی نظیر سوزش و درد همراه نیست.گاهی خستگی میتواند علامتی برای عفونت ادراری باشد.تست ادرار و مصرف آنتی بیوتیک برای درمان با تائید پزشک معمولا طی یک هفته خستگی را ناپدید میکند.

 

9- دیابت

در افراد مبتلا به دیابت به طور غیر طبیعی قند از جریان خون باقی میماند و این منجر به بروز خستگی میشود. اگر شما مداوم احساس خستگی میکنید حتما از پزشک بخواهید برایتان آزمایش دیابت تجویز کند.برای درمان دیابت با تغییرات در شیوه زندگی و استفاده از دارو و رژیم غذایی مناسب و انجام ورزشهای منظم اقدام کنید.

 

10- کم آبی

خستگی شما میتواند نشانه ای از کم آبی بدنتان باشد.بدن برای خوب کار کردن نیاز به مصرف مقدار کافی آب دارد که در صورت فراموشی چنین مشکلاتی را به بار می آورد.حداقل دو فنجان طی یک ساعت از بروز این مشکل جلوگیری میکند

منبع:salamatnews.com


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان
غربی گفت: 2 هزار و 220 میلیارد ریال اعتبار ویژه برای اجرای طرح ها و پروژه های احیای
این دریاچه توسط سازمان برنامه و بودجه به این استان ابلاغ شد.

استاندار آذربایجان غربی پیشگیری از وقوع آسیب
های اجتماعی نیازمند اصلاح زیرساختها در جامعه است

به…

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان
غربی از کاهش 15 درصدی طلاق در استان خبرداد.

به گزارش…

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی از وقوع
بیش از 20 هزار نزاع و درگیری فردی در استان طی سال جاری خبرداد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از
اعزام 750 مبلغ دینی همزمان با اربعین حسینی به مناطق مختلف این استان خبر داد.

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

رئیس سازمان جهاد کشاوری آذربایجان غربی گفت:
استان برای تامین غذای دام و طیور جهت تولید گوشت و لبنیات مورد نیاز سالانه نیازمند
450 هزار تن نهاده های دامی است.

فرماندار ماکو گفت: ستاد مدیریت بحران شهرستان ماکو آمادگی کامل برای مدیریت سوانح را در این شهرستان دارد.

مسابقات دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه های دانشجویی در آذربایجان غربی 
به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان برگزار می شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه از مهار آتش سوزی پاساژ عازمی ارومیه خبرداد.

رئیس دادگاه انقلاب خوی از صدور حکم اعدام برای ۲ نفر از سارقان بانک‌ تجارت خوی خبرداد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: ۴ پروژه بزرگ درمانی همزمان باسفر رئیس جمهور به استان افتتاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: اولین داروخانه رباتیک کشور درارومیه افتتاح می شود.

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان غربی از
خسارت سیل به روستاهای آذربایجان غربی خبرداد.

هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، میتوان به نرخ سواد در آن کشور و جامعه پی برد، هر اندازه ملت کتابخوان باشد، میتوان به رواج فرهنگ علم ورزی و اقتصاد دانش بنیان آگاه شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوکان
گفت: وضعیت آلودگی هوای بوکان در شرایط بسیار خطرناک و اضطراری است.

مدارس سردشت و بوکان در آذربایجان غربی امروز در شیفت
بعدازظهر تعطیل شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: میزان غلظت ذرات معلق موجود در هوای این شهرستان 10 برابر حد استاندارد است.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی
آذربایجان غربی از کاهش 3 درجه ای دما در استان خبرداد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای
آذربایجان غربی گفت: تا آخر وقت امروز پل موقت گلستانه سلیوانا بازسازی می شود.

كاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می‌تواند سبب كاهش وزن و خستگی شود. البته باید گفت كمبود یا زیاد ترشح شدن هورمون مهم دیگری در بدن می‌تواند همین نتایج را به دنبال داشته باشد. همیشه دلیل خواب‌آلوده بودن و خستگی، كمبود خواب یا كار زیاد نیست. دلایل بسیاری وجود دارد كه می‌تواند سبب شود شما همیشه احساس خستگی كنید. در اینجا به 4 مورد اشاره می‌كنیم. عفونت‌ها گرچه عفونت‌ها علایم ظاهری بسیاری دارند اما گاهی ممكن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آنكه شما متوجه آن باشید یا پزشك تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی عفونت ممكن است خود را به شكل خستگی شدید بروز دهد.

در بیماری بروسلوز هم كه توسط باكتری بروسلا آبورتوس از گوسفند، اسب یا گاو آلوده یا حتی شیر آنها به انسان منتقل می‌شود، نشانه عفونت خستگی مفرط و خواب‌آلودگی است.

آلرژی‌‌ها:جالب است بدانید هیستامین و دیگر تركیب‌های شیمیایی كه بدن برای مقابله با آلرژی ترشح می‌كند، خواب آورند. از سوی دیگر سرفه، عطسه ناشی از بوییدن یك گل یا التهاب دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ‌ها به درون بینی سبب بی‌خوابی می‌شود. به همین علت تمامی داروهای مقابله با آلرژی خواب آورند. قبل از مصرف این داروها با پزشكتان مشورت كنید.كم‌خونی :اصلی‌ترین كار گلبول‌های قرمز رساندن اكسیژن از ریه‌ها به دیگر ارگان‌ها است وقتی فردی دچار كمبود گلبول قرمز می‌شود یا اختلالی در عملكرد گلبول‌ها پیش می‌آید فرد دچار كم‌خونی شده و در ضمن به قدری احساس خستگی می‌كند كه از انجام كارهای معمول روزمره برنمی‌آید. یك آزمایش ساده خون می‌تواند نشان دهد فرد دچار كم‌خونی است یا خیر. در صورت مثبت بودن جواب باید به دنبال دلیل كم‌خونی گشت. یك خون‌ریزی داخلی یا تغذیه نادرست می‌تواند دلیل این دو باشد.به‌هم ریختگی هومورنی در زنان:كاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می‌تواند سبب كاهش وزن و خستگی شود. البته باید گفت كمبود یا زیاد ترشح شدن هورمون مهم دیگری در بدن می‌تواند همین نتایج را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه یك تست ساده هورمون می‌تواند این موضوع را روشن كرده و پزشك با تجویز آمپول یا قرص یا پماد سبب تنظیم هورمون مربوطه در بدن شود. گردآوری :گروه سلامت سیمرغwww.seemorgh.com/healthمنبع : isna.ir مطالب پیشنهادی : ۱۲ علت خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن هاچرا اینقدر خستهام؟( 7 دلیل احساس خستگی)عواملی که باعث خستگی می شوند(1)عواملی که باعث خستگی می شوند(2)5 بیماری که موجب خستگی مزمن در شما میشود

 

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست
علت خستگي و خواب آلودگي زياد چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *