علت خارش سر انگشتان دست

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

حدیث هفته/ رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگاه مى كند.


جام خانواده؛


 

خارش پوست بدن می تواند به دلیل مشکلات پوستی مختلف به وجود بیاید. البته نباید از دلایل داخلی ایجاد خارش به راحتی گذشت. سلول های عصبی حساسی به نام TRPV۱ در بدن وجود دارند که احساس خارش را به سلول های پوستی منتقل می کنند.

پژوهشگران می گویند در بدن موش ها هورمونی وجود دارد که احساس خارش توسط آن به سلول های نخاعی که پیام های مغزی را تقویت می کنند، منتقل می شود. این سلول های عصبی می توانند به گرما و درد نیز واکنش نشان دهند. هر چند مشخص نیست آنها به تنهایی به حس خارش واکنش نشان می دهند و یا آن را تنها مانند دردی خفیف شناسایی می کنند.

این وضعیت باعث شده تا پیشرفت درمان خارش بدون‌ آسیب رساندن به حسگرهای درد و گرما با مشکل روبرو شود. اما براساس پژوهش های اخیر گروه کوچکی از این سلول های عصبی ماده ای را تولید می کنند که علاوه بر تنظیم عملکرد قلب، به عنوان انتقال دهنده عصبی نیز روی بدن تاثیر می گذارند. همین ماده است که می تواند بی وقفه باعث خارش بدن شود.

دوره مقدماتی php


 


۱. پای کلیه و کبد هم وسط است

همانطور که اشاره شد عوامل داخلی و درونی بدن نیز می توانند در سطح پوست ایجاد خارش کنند. هر یک از بیماری های کلیوی، کارکرد بد و نارسایی مزمن کلیه نیز به راحتی می توانند در سطح پوست ایجاد خارش کنند. بیماری های کبدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در اثر نارسایی کبدی امکان خارش وجود دارد.

شاید بعضی از بیمارهای خونی مانند بدخیمی های خونی، بدن فرد را دچار خارش کنند. ناگفته نماند در خیلی از سرطان های داخلی مانند سرطان های دستگاه گوارش نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد. کم کاری تیروئید و حتی بالا رفتن سن نیز دلایل خوبی برای ایجاد خارش در بدن هستند. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که خارش سطح پوست را توجیه کرده و نباید آنها را نادیده گرفت. بعضی از داروهای قلبی، اعصاب و مسکن ها نیز می توانند باعث ایجاد خارش و حساسیت های پوستی شوند.


 


۲. خود پوست خودش را می خارد!

خارش پوست تنها به بیماری های داخلی ختم نمی شود و عوامل دیگری مانند بیماری های پوستی این حالت را ایجاد می کنند. سردسته این بیماری های پوستی اگزماها هستند. اگزماهای پوستی به شکل ها و انواع مختلف وجود دارند و می توانند باعث خارش سطح پوست شوند.

بیماری های دیگری مانند پسوریازیس، لیکن پلات و قارچ های پوستی از دیگر دلایل خارش های پوستی هستند. در واقع اینها خارش هایی هستند که همراه با ضایعه پوستی مشخصی خود را نشان می دهند. این ضایعه ها می توانند به صورت اگزما و یا مشکلات دیگری بروز کنند.

در حالت دیگر امکان دارد فرد در مقابل گزش حشرات و بیماری های انگلی ای مانند گال و شپش دچار خارش شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که امکان دارد خارش به دو صورت در بدن ظاهر شود. این خارش ها می توانند در یک نقطه از بدن اتفاق افتاده و یا در تمام سطح پوست باشند؛ برای مثال بعضی از ضایعه های پوستی باعث بروز کهیر شده و همین کهیر می تواند در کل بدن ایجاد خارش کند.

اما در قارچ و اگزماها این خارش ها در عضوی از بدن به صورت موضعی و یا منطقه ای ایجاد می شود. در این بین حتی کف سر نیز ممکن است شروع به خارش کند. خارش کف سر می تواند به دلیل یکسری از بیماری های پوستی باشد که به کل بدن منتقل شده است. بیماری های پوستی دیگری هستند که فقط کف سر را درگیر می کند؛ برای نمونه می توان به اگزماهای خاص، پسوریازیس و قارچ های پوستی اشاره کرد.


 


۳. خارش دائمی پوست دست نشانه بیماری خاصی است؟

متخصصان پوست موقع گرفتن شرح حال از بیمار به این نکته توجه می کنند که آیا خارش در کل بدن احساس می شود و یا به صورت موضعی و منطقه ای به وجود آمده است. همیشه با یک معاینه خوب در کنار شرح حال دقیقی که از وضعیت بیمار به دست می آید، پزشک می تواند دلیل خارش ها را تا حد زیادی پیدا کرده و درمان را شروع کند.

اگر روی پوست در کنار حس خارش، ضایعه ای نیز وجود داشته باشد، با این نشانه ها می توان به مسیر تشخیصی خوبی رسید. در مواردی که پزشک به ضایعه ها مشکوک شود، بررسی های داخلی و حتی نمونه برداری انجام می شود. البته توجه کنید همیشه خارش در یک نقطه مشخص، علامتی برای تشخیص بیماری خاصی نیست. پس این امکان وجود دارد که خارش در هر نقطه از بدن ایجاد شود؛ بنابراین نمی توان با قاطعیت گفت خارش پوست دست به طور حتم از بیماری خاصی نشات گرفته است.

با این حال چند مورد تشخیصی برای نمونه هست که پزشک را برای درمان بهتر بیماری راهنمایی می کند؛ برای مثال علامت تشخیص بیماری گال با خارش شدید بین انگشتان دست همراه است ولی در کل بدن نیز حس خارش وجود دارد. همچنین در بیماری لیکن پلات بیشتر ضایعه های پوستی در اطراف مچ دست ها و مچ پاها بروز می کنند.


 


۴. اگر طولانی شد چه کار کنم؟

خارش ها می توانند طولانی شده و فرد را اذیت کنند. در صورتی که دلایل به وجود آورنده خارش شناسایی و درمان نشود این حالت به صورت مزمن در آمده و سال ها ادامه پپدا می کند. به همین دلیل پزشکان همیشه به دنبال آن هستند که دلایل اصلی به وجود آورنده خارش را پیدا کرده و درمانی برای آن بیابند؛ برای مثال اگر خارش به دلیل مسائل داخلی، اگزما و یا بیماری های پوستی باشد باید به طور دقیق درمان شده و از بین برود. در غیر این صورت برای درمان خارش ها از داروهای ضد خارش یا همان آنتی هیستامین ها در دوزهای مختلف استفاده می شود.

این داروها تا حدی به کنترل شرایط کمک می کنند ولی نمی توانند مشکل را به صورت ریشه ای درمان کنند. آنتی هیستامین ها فقط خارش ها را به روش سطحی ساکت کرده و در واقع مانند مسکن ها عمل می کنند. موادی به نام «مدیاتور» در بدن وجود دارند که از انتهای اعصاب آزاد شده و باعث ایجاد خارش و یا تحریک آن می شوند. این مواد علاوه بر خارش ممکن است مشکلات دیگری نیز ایجاد کنند؛ برای مثال کاهش فشارخون، تنگی نفس و حتی در شرایط حاد ایجاد شوک. گاهی کهیرها علاوه بر ایجاد خارش کلی بدن با تنگی نفس همراه شده و مشکلات دیگری نیز ایجاد می کنند.


 


۵. چه موقع خارش پوست خطرناک تر است؟

معمولاً نمی توان مدت زمان دقیقی را برای ادامه یافتن مشکل خارش پوست تعیین کرد. این مشکل ممکن است بین دو روز تا ۱۰ سال ادامه داشته و باعث آزار فرد شود. اگر مدت زمان خارش بیشتر از چهار تا شش هفته طول کشید، حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کند؛ حتی در بعضی از موارد نباید درباره خارش ها بی تفاوت باشید چون ممکن است سلامت عمومی بدن تان را با تهدید جدی مواجه کند.

اگر خارش در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق بیفتد می تواند نشانگر مسائل و بیماری های داخلی مانند نارسایی های کلیه، تومورهای داخلی، نارسایی های کبدی و موارد مهم دیگری باشد. اگر قبل از بروز مشکلات اصلی، متخصص خارش بدن فرد را به عنوان یک نشانه اصلی شناسایی کند، می تواند خیلی زود مشکلات جدی تری را تشخیص دهد و خیلی زود درمان را شروع کند.

البته نباید خارش های مقاوم به درمان و خارش هایی را که بدون ضایعه پوست هستند از یاد برد. خارشی که با ضایعه پوستی همراه نیست، می تواند بیانگر مشکلات داخلی احتمالی باشد. بنابراین این گونه خارش ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید به طور حتم جدی گرفته شوند.

به خارش خال های روی پوست نیز باید توجه کنید. اگر این خال ها شروع به خارش کنند حتماً باید بررسی و در صورت لزوم برداشته شوند. تنها خارش در کودکان است که خطرناک نیست و امکان دارد تنها ناشی از بیماری های ویروسی و یا اگزماهای مخصوص کودکان باشد. خارش در این سنین به طور معمول خوش خیم بوده و مشکلات جدی ای را به دنبال ندارد.


 

6. امان از پاییز
با شروع فصل پاییز احتمال بروز خارش در افراد بیشتر می شود. دلیل اصلی این مشکل خشکی پوست است که به دلیل شیوع بیشتر می تواند باعث ایجاد و یا تشدید خارش پوستی شود. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است پوست تان را چرب نگه دارید و از صابون های غیر معطر و یا پن ها استفاده کنید. فراموش نکنید شستشوی بیش از حد پوست نیز می تواند باعث خشکی بیشتر پوست شود. اگر بتوانید خشکی پوست را کنترل کنید، بدون شک خارش نیز بهبود پیدا می کند. البته خوردن بعضی از غذاها و ادویه ممکن است باعث ایجاد و یا تشدید خارش پوست شود. در این صورت بهتر است آن غذاها را از رژیم غذایی تان حذف و یا کمتر آنها را مصرف کنید.


 


گروه خانواده جام نیوز/ 2007

«برای مشاهده  جدیدترین اخبار جذاب و خواندنی کلیک کنید»
 

خارش انگشتان دست و پا موضوعی ناراحت کننده است که می تواند در زندگی روزمره اتفاق بیفتد. بسته به علت این اتفاق ممکن است این خارش یک نشانه باشد، … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، ادامه خبر را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

سایت های دیگر

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

0

سایر خبرها

درخشان تر می کند و می توانید به جای نرم کننده های شیمیایی روی ماست حساب کنید. خشکی پوست واقعاً ناراحت کننده است؛ خارش، قرمزی و حتی التهاب می تواند از عوارض خشکی پوست باشد. البته فقط این نیست؛ پوست خشک، ظاهری نازیبا دارد و می تواند اعتماد به نفس فرد را به طرز وحشتناکی از بین ببرد. ماست می تواند کمکتان کند تا خشکی پوست را درمان کنید، آن هم برای همیشه! این خاصیت ماست به دلیل اسیدلاکتیک آن است …

استفاده می کنند در معرض بیماری آسم هستند، همچنین لمس کردن حیوانات مانند سگ و گربه می تواند سبب ایجاد آلرژی شود؛ این موارد تحریک کننده هستند و باعث ایجاد آلرژی می شوند. وی با تاکید بر اینکه افرادی که مبتلا به آلرژی هستند باید تحت نظر پزشک روزه بگیرند، گفت: پزشک در مرحله اول بیماری فرد را بررسی می کند؛ اگر بیماری در مراحل اولیه باشد فرد می تواند زیر نظر پزشک روزه بگیرد، ولی اگر این بیماری …

پوست نیز افزایش می یابد. این شرایط به دلیل تولید کلاژن ناکافی شکل می گیرد. نشانه های کمبود ویتامین C : موخوره موخوره و حتی شکنندگی ناخن ها می توانند نشانه ای از سطوح کم ویتامین C باشند. از آنجایی که مو یک بافت غیر ضروری در نظر گرفته می شود، مواد مغذی مانند ویتامین C پیش از این که در دسترس آن قرار بگیرند، ابتدا به اندام ها و بافت های مهم تر ارسال می شوند. در شرایطی که …

به گزارش روزپلاس، برخی از مشکلات و درد ها را می توان در خانه و بدون مراجعه به پزشک درمان کرد. به طور مثال، وقتی دندان درد دارید روی آن میخک بگذارید. یا اگر دچار سوختگی شدید، با چای سرد جلوی درد و تاول را بگیرید. برای آگاهی از درمان های خانگی دیگر با ما همراه باشید. جوش های خارش دار جوش های خارش دار در اثر روغن های گیاهی، عطر یا عرق سوز شدن به وجود می آیند. برای رفع آن می …

ظاهر شوند. در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل کرد تا تحت درمان های تخصصی قرار گیرد. متأسفانه سم قارچ ها در اغلب موارد پادزهر ندارد و تنها باید از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

شده بود که باعث شک و تردید وی شد و پرسید: آیا چیز خاصی است عمیر صلاح؟ نامبرده در جواب گفت: خیر سرورم! مسأله ای وجود ندارد. ما دشمنان را زیر پا لگدمال خواهیم کرد تا پند و عبرتی جاودان برای نسل های آینده باشد. وزیر دفاع اضافه کرد: بله، درس و عبرتی که نسل های آینده آن را به خاطر بسپارند. اجداد عرب ما زیر بار ذلت و خواری نرفتند و با همه ابعاد آن مقابله کردند. امروز مردم عراق حامل …

، درد را تسکین دهد و تعادل بدن را تنظیم کند. علم انعکاس درمانی ارتباط نقاط مختلف بدن با یکدیگر را بررسی می کند؛ به این معنا که شما می توانید برای درمان درد یک نقطه از بدن مانند سردرد نقطه دیگری از بدن خود را مانند دستانتان ماساژ دهید؛ شما باید برای کاهش سردرد خود نقاط فشار بدن خود را بشناسید و با نحوه صحیح ماساژ آن ها آشنا شوید. رابطه بین نقاط فشار و کاهش سردرد علم …

آن را بر عهده می گیرد، در حال حاضر هر ماه حداقل یک بار برای شکستگی دست، پا، ضرب دیدگی و نظایر آن به بیمارستان مراجعه می کنم، در برخی مواقع باید یک ماه استراحت مطلق داشته باشم و این موارد سبب کنار گذاشتن کاراته نشده است. بنابراین وجود مشکلات مالی نیز نمی تواند بر عدم فعالیتم در رشته ورزشی کیوکوشین کاراته تاثیرگذار باشد، به عنوان مثال برای مسابقات جهانی جایزه بزرگ در باکو مجبور به فروش …

خارش کرد، آن را سریع بشویید. این امکان هم وجود دارد که پوست شما حساس شود، از این رو قادر به تحمل تاثیر این اسید روی پوست تان نخواهد بود. آلوئه ورا را امتحان کنید آلوئه ورا ماده ای بسیار آرامش بخش است، که می تواند به کاهش قرمزی و کمرنگ شدن پوست کمک کند. همچنین باعث آبرسانی و مرطوب شدن پوست تان می شود و به جوان سازی پوست آن کمک می کند. برای استفاده از آلوئه ورا یک برگ آن را …

منابع لذت و درد را تحت کنترل خود ندارد، بسیار بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر قندهای ساده قرار می گیرند. در میان غذاها، موادی که حاوی شکر بالا و فرآروی شده اند، بیشترین تاثیر فوری را بر کودکان دارند. این ماده کودکان را شاد می کند، پریشانی شان را آرام می کند و درد را تسکین می دهد. تجربه زیسته دندانپزشک کودکان هم این مساله را تایید می کند، به خصوص که پس از کشیدن دندان های شیری، صرف بستنی توصیه اصلی …

وسواس درمورد هیکل، تناسب اندام و قد آن ها بروز کند. از نقطه نظر روانشناسی، این بیماران احساس شرمی عمیق و عزت نفس پایینی دارند و دچار خود بیزاری هستند. اگرچه این موارد علائم اختلال خود زشت انگاری هستند، اما نشانه های دیگری هم وجود دارد که از این اختلال خبر می دهد. 1- توجه بیش از اندازه به خود افراد مبتلا به اختلال خود زشت انگاری هر روز ساعت های زیادی را صرف فکر کردن …

زنان تماس بگیرید، در غیر این صورت برای مشکلات دیگر به پزشک عمومی مراجعه نمائید. در حین معاینه با تلفن همراه صحبت نکنید بله، این اتفاق در طول معاینات پیش می آید. کالبر اعتراف می کند و می گوید، یکبار بیماری داشتم که در حین اینکه من مشغول معاینه ی ناحیه ی تناسلی او بودم، در کنفرانس اولیا و مربیان شرکت داشت. علی الرغم سابقه ی استفاده از دستگاه های ثبت پزشکی مجهز به تجهیزات الکترونیکی …

…. مراقب مصرف داروهای دیگر باشید با دکتر خود درباره تمام داروهای مصرفی فعلی خود یا داروهایی که شروع یا متوقف کرده اید، به ویژه موارد زیر مشورت کنید: داروهایی برای درمان افسردگی داروی فشار خون داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین،جونتوون) داروهای اعتیاد آور داروهای مورد استفاده برای درمان سرماخوردگی یا حساسیت داروهای تشنج …

… بخیه (بخیه ممکن است به طور خود به خودی باعث آسیب سطح پوست و تحریک پذیری یا تغییرات دیگرو حساسیت پوستی شود. ) درد ماندگار بهبودی طولانی مدت خطر ابتلا به ترومبوز وریدی عمیق با عوارض قلبی یا ریوی نارضایتی از جراحی و نتایجی که ممکن است نیاز به جراحی مجدد باشد خونریزی های زیرپوستی سرووما در جراحی(شایعترین عوارض پس از جراحی) …

تعلق ندارند. تکثیر این باکتری ها در آن نقطه می تواند باغث بروز پارونیشیا (عفونت گوشه ی ناخن)، فلون (عفونت بسیار دردناک نوک انگشتان) یا حتی عفونت های شدیدتری در ساختارهای عمیق تر انگشتان شود. باکتری ها در محیط مناسب وارد جریان خون می شوند و ممکن است در نهایت باعث عفونت خونی ای شوند که زندگی فرد را به خطر می اندازد. 7- ترکاندن جوش ها بسیاری از ما عادت به ترکاندن جوش های خود …

کنید باعث نرم شدن موی سر و صورت می شود. فواید چرب کردن ناف با روغن بنفشه برای درمان خشکی پوست و ترکیدگی لب می توانید روغن بنفشه را در ناف خود بریزید، سپس به مدت 10 دقیقه صبر کنید و در نهایت با دست آن را در اطراف ناف پخش کنید. این کار را روزی یکبار انجام دهید. چرب کردن ناف با روغن درخت چریش اگر روزی 2 الی 3 بار اطراف ناف خود را با این روغن چرب کنید، برای خلاص شدن از …

در درمان مشکلات گردش خون سرخرگی، تصلب شرائین مغزی، تورم مغزی، نارسایی عروق مغزی، ناشنوایی گوش داخلی، کاهش بینایی و شنوایی در اثر نارسایی عروق، اختلال در حافظه یا قدرت تمرکز، لنگی متناوب پا ها در نتیجه انسداد عروق و نرسیدن خون کافی به آنها، اختلال در شبکیه چشم، سرد شدن انتهای دست ها و پا ها به دلیل نرسیدن خون کافی به رگ های محیطی، تضعیف حافظه کوتاه مدت، زنگ زدن گوش ها با منشاء عروقی، بیماری های …

خانواده را دنبال می کند. اما لازم است ذکر شود که این طرح به دلیل محدود شدن به حوزه بهداشت و بی توجهی به بخش مهم و عظیم درمان، به موفقیت چندانی دست نیافت و اهداف پرونده الکترونیک را محقق نساخت. از طرفی، ثبت اطلاعات محدودی از افرادی که صرفاً خدمات بهداشتی(مانند واکسیناسیون) دریافت نموده اند، سبب آن شده است که اهداف پرونده الکترونیک سلامت محقق نشود. با توجه به نص صریح قانون و برنامه ششم …

این روز ها زندگی اغلب آدم ها در جوامع مختلف تحت تاثیر تبلیغات مختلف در فضای مجازی قرار گرفته است و سلبریتی ها و افراد سرشناس و مطرح، سردمدار تایید و تمجید این تبلیغات و دنبال کننده آن به شمار می روند. افراد خارج رفته و مثلا تحصیلکرده و پزشکی هم هستند که در انبوه تبلیغات شبکه های مجازی از آب گل آلود ماهی می گیرند و راه کسب درآمدی قابل توجه را برای خود باز می کنند. افراد نام …

. شستن قسمت بلند شدۀ ناخن که از محدودۀ انگشت خارج باشد، یا قسمتی از ریش که از محدودۀ گردی صورت خارج است، واجب نیست. 2. در غسل باید آب به پوست بدن برسد و مو های کوتاه مانند ریش کم یا مژه نیز باید شسته شود. 3. ایجاد مانعی که رفع آن مشکل (عسر و حرج دارد) یا غیر ممکن است، جایز نیست؛ مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد، مانند درمان. …

یک کودک از هر 2000 کودک می شود. از جمله نشانه های این بیماری می توان، ضعف عمومی، خستگی، تب، عفونت های مکرر، کبودی یا خونریزی، وجود خون در ادرار یا مدفوع، کاهش وزن محسوس، درد های استخوانی، تنگی نفس، تورم غدد لنفاوری و مواردی از این دست را نام برد. محققان توصیه می کنند والدین در صورت مشاهده چنین علامت هایی در کودکان خردسال سریع به متخصص مراجعه کنند. پژوهش ها همچنین …

گروه سبک زندگی تیتریک ؛ سید جواد علوی با بیان اینکه از نظر طب سنتی، سیر و پیاز موادی دارند که لابلای مخاط دندان ها جای می گیرد و جعفری به خاطر خاصیت خوشبوکنندگی که دارد، بوی بد آنها را کاهش می دهد, اظهار کرد: کسانی که مبتلا به رفلاکس معده (ناشی از سردی معده) هستند، از مصرف جعفری نفع می برند زیرا باعث کاهش رطوبت معده می شود. وی افزود: گرم مزاجان باید در خوردن جعفری (به صورت روزانه و …

باردای باید از انجام هر نوع ماساژی بر روی شکم خودداری کنند. همچنین باید توجه داشته باشید که یبوست در برخی از مواقع نشان دهنده یک مشکل سلامتی است و نیازمند درمان های پزشکی می باشد. سایر نشانه ها همچون درد در شکم نیز ممکن است وجود داشته باشد. در برخی از موارد یبوست تنها نشانه ای است که در بدن وجود دارد روش های دیگر برای بهبود یبوست: به خاطر داشته باشید که ماساژ به تنهایی نمی تواند …

مسکن عمل می کند اما در طولانی مدت اثرش را از دست می دهد. اباذری با بیان اینکه اگر افراد متوجه شدند پس از سنجش با این خط کش روانی، دچار نوعی اختلال روانی پاتولوژیک هستند؛ باید به متخصصان حوزه بهداشت روان مراجعه کنند. البته این افراد در طیف گسترده ای چون مشاوره، روانشناس و روانپزشک قرار دارند. وی با بیان اینکه ممکن است اختلال روان نیاز به درمان پیچیده ای نداشته باشد، گفت: این …

صورتی که درمان نشود ممکن است منجر به فلج، کوری و مرگ گردد. سیفلیس را با آنتی بیوتیکها میتوان درمان کرد. علائم: اولین نشانه آن معمولا زخم بدون درد، گرد و سفت در ناحیه تناسلی یا مقعد است. این بیماری از طریق تماس مستقیم با زخم گسترش پیدا میکند. در مراحل بعدی ممکن است جوشهایی روی کف دستها، کف پا یا بخشهای دیگر بدن ظاهر شود، غدد متورم شوند، تب، ریزش مو یا خستگی اتفاق بیفتد. در مراحل آخر علائم …

می شود. ورزش کمک می کند تا خون جریان بیشتری داشته باشد و این به سلامت و شادابی پوست و بدن کمک می کند. با بالا رفتن سن، حتما میزان فعالیت های ورزشی خود را افزایش دهید. البته باید بدانید که فعالیت شدید قلب در نتیجه ورزش های سخت به آن اندازه که تصور می کنید برای پوست مفید نیست. در عوض، ورزش های بدنسازی روزانه باعث بهبود عملکرد ماهیچه ها شده و از شل شدن پوست پیشگیری می کند. ورزش …

کودکان و جوانان تشکیل می شود. معمولا این نوع سرطان در استخوان های بلند مانند بازو و پا و همچنین لگن بروز می کند. علائم سرطان استخوان چیست؟ ایجاد درد و تورم در استخوان ها ایجاد توده سفت و قابل لمس در استخوان های دست و پا احساس خستگی شکسته شدن استخوان ها به آسانی کاهش وزن عوامل ایجاد سرطان استخوان چیست؟ علت سرطان استخوان دقیقا …

ازدواج و به تبع آن کاهش تدریجی میل جنسی(طول عمر رابطه جنسی با کیفیت بالا در زندگی های امروزی کوتاه تر از قبل شده است) – بالا بودن توقع زوجین از کیفیت رابطه جنسی نسبت به نسلهای قبل و .. همه دست به دست هم داده تا مقوله رابطه جنسی یا در اصطلاع عامه مردم، سکس، تبدیل به یک معضل بزرگ شود و از آنجا که در برخی از موارد توقعات هیچ یک از زوجین تامین نمی شود، بعد از مدتی این رابطه به دست …

…: سرطان بیضه سرطان بیضه یک بیماری بدون نشانه و بدون درد است. علامت بارز در این سرطان، تورم و التهاب بافت بیضه است که به راحتی توسط خود فرد نیز تشخیص داده می شود. راه حل: سرطان بیضه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، 100 درصد قابل درمان است. بنابراین اگر با التهاب و تورم بیضه روبرو شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید. معاینه منظم توسط خود فرد نیز یکی از راه های تشخیص به موقع این …

…؛ اگر به موقع تشخیص داده نشده و درمان زودهنگام روی آن صورت نگیرد. علائم شایع سرطان دهان عبارتند از: تورم، ضخامت، توده یا برجستگی، یا نواحی فرسوده روی لب ها، لثه ها و یا مناطق دیگر داخل دهان. توسعه بافت سفید مخملی یا خال دار در دهان. خونریزی غیر قابل توضیح در دهان. بی حسی غیر قابل توضیح، از دست دادن حس نسبت به درد، حساسیت به لمس در هر نقطه از صورت …

ام اس سنتر در اردیبهشت ۱۳۸۸ توسط مبتلایان به ام اس و با اهداف: انتشار اخبار ام اس، اصلاح نگرش جامعه نسبت به بیماری ام اس، ایجاد روحیه و انگیزه به مبتلایان تاسیس شد. از فعالیت های مهم ام اس سنتر میتوان به برگزاری بیش از ۴۰ دیدار، برگزاری بیش از ۲۰ سفر، تاسیس گروه کوهنوردی متشکل از مبتلایان و اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه کوهنوردی و شرکت در برنامه های صدا و سیما اشاره کرد. لازم به ذکر است ام اس سنتر به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نمی‌باشد و به صورت مستقل فعالیت می‌نماید.




خانه

موبایل

رنگ پریدگی ناخن ها می تواند نشانه کم خونی باشد

 

وقتی دستان شما خبر از بیماری می دهند!دکترها فالگیر نیستند ولی با نگاه کردن به دستتان می توانند بگویند که جسمتان در چه وضعیتی است و آینده تان به کجا ختم می شود.

 

1- لرزش دستاگر دست هایتان می لرزد و این لرزش از کنترل شما خارج است، در وهله اول آرامشتان را حفظ کنید! یک توضیح بسیار ساده برای لرزش دست ها می تواند مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی های کافئین دار باشد. البته مصرف یک سری داروهای خاص از جمله داروهای ضدآسم یا ضدافسردگی هم به عنوان یکی دیگر از دلایل لرزش دست مطرح می شود؛ اما اگر هیچ کدام از این دلایل در مورد شما صدق نمی کند یا اگر لرزش دستتان به مرور بیشتر شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

یکی از علل نادر اما مهم لرزش دست، ابتلا به بیماری پارکینسون است که متاسفانه این روزها آمار مبتلایانش هم در حال افزایش است. پارکینسون نوعی اختلال سیستم عصبی است. قبلا تصور می شد که پارکینسون فقط سراغ سالمندان می رود، ولی امروز متخصصان در خصوص ابتلای جوانان به این بیماری هشدار می دهند.

 

لرزش دست و پا در شرایط استراحت یکی از چهار علامت اصلی  بیماری پارکینسون است. یادتان باشد لرزش دست ناشی از پارکینسون در مراحل اولیه معمولا یک طرفه و ملایم است و نیازی به درمان حس نمی شود، ولی به مرور که بیماری پیشرفت می کند، فرد مجبور است مدام وسیله ای را توی دستش نگه دارد تا بتواند این ارتعاش ها را کنترل کند. گاهی اوقات شدت لرزش به قدری است که اصلا کنترل آن ها از اختیار فرد خارج می شود.

 

2- آبی شدن ناخن ها و نوک انگشتان دست

تغییر رنگ ناخن های دست از سفید به آبی و سپس قرمز می تواند علامت سندرم رینود (Reynod) باشد. این سندرم باعث سردی نوک انگشتان دست و پا شده و به مرور احساس درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها ایجاد می شود. متخصصان معتقدند که این سندرم به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عروق خونی و کاهش جریان خون ایجاد می شود، اما علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. بهترین درمان در این حالت این است که دستکش و جوراب بپوشید، استرس نداشته باشید، در معرض هوای سرد قرار نگیرید و در صورت لزوم با نظر پزشک دارو مصرف کنید.

 

یادتان باشد که علائم سندرم رینود در همان مراحل اولیه باید جدی گرفته شود، وگرنه باعث عفونت های مزمن اطراف ناخن ها می شود. یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری و درمان این بیماری خداحافظی همیشگی با سیگار و دود است. رینود در غیرسیگاری ها نادر است اما سیگار کشیدن یا حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم (دودی که ناشی از سیگارکشیدن دیگران بوده و شما فقط در معرض آن هستید) بیماری را فعال می کند.

 

3- تغییر رنگ ناخن های دست ،رنگ پریدگی و سفید شدن آنهااین نوع تغییر رنگ ناخن های دست می تواند نشانه کم خونی باشد و معنایش این است که بدن شما نمی تواند گلبول های قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به بافت های مختلف بسازد. این کمبود اکسیژن هم خودش را با رنگ پریدگی یا سفیدشدن پوست و ناخن های دست نشان می دهد. برای اینکه بدانید کم خون هستید یا نه، لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید. یک آزمایش خون ساده هم می تواند احتمال وجود این بیماری را تایید یا رد کند. اگر کم خون باشید، با مصرف مکمل آهن وضعیتتان بهبود پیدا می کند، ولی تجویز دوز مناسب و نوع مکمل به عهده پزشک معالج است، پس خوددرمانی نکنید!

 

4- خارش و خشکی پوست دستاگر پوست دستتان دائما خشک است و می خارد و هیچ کرم یا لوسیونی هم نتوانسته شما را از این وضعیت نجات دهد، احتمالا دچار اگزما شده اید. اگزما نوعی بیماری پوستی است که با خارش، خشکی و بروز راش یا جوش های قرمزرنگ همراه می شود، پس خوددرمانی نکنید و برای درمان بجا و مناسب با لوسیون های موضعی از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

 

خارش و خشکی دائمی پوست می تواند به دلیل اگزما باشد

 

البته ممکن است پوست دست شما خشک باشد، اما علامت های ذکرشده را نداشته باشید یا پزشک تشخیص دهد که دچار اگزما نشده اید. در این وضعیت احتیاج دارید از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی ویتامین آ هستند. شست و شوی مکرر پوست، تماس زیاد با کاغذ و… از جمله دلایلی هستند که پوست را خشک می کنند، بنابراین شب ها به دستتان کرم هایی بزنید که ویتامین «ای» دارند تا لایه های شاخی سطح پوست را از بین ببرد. یادتان باشد که این کار را حتما قبل از خواب انجام دهید، چون طی شب دست هایتان را نمی شویید و این یعنی مواد مغذی داخل کرم فرصت کافی دارند که به پوست شما نفوذ کنند.

 

5- ایجاد لکه های تیره روی ناخن اگر روی بستر ناخنتان لکه تیره ای ایجاد شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید چون این علامت می تواند جزو نشانه های اولیه ملاتوم یا سرطان پوست باشد. البته این نوع سرطان در بستر ناخن خیلی شایع نیست و فقط یک تا سه درصد از ملاتوم ها ممکن است در این موضع ایجاد شوند، با این حال لازم است که توسط پزشک متخصص معاینه شوید و حتما قبل از معاینه ناخن هایتان را کاملا پاک کنید تا پزشک بهتر بتواند شما را معاینه کند.

 

6- شکننده بودن ناخن های دستاگر ناخن های دست تان از یک جام بلوری نازک تر است، پس احتمالا دچار کمبود «روی» شده اید. روی از جمله مواد معدنی است که به رشد و دوباره سازی سلول های پوستی کمک می کند. اگر می خواهید این نقص هرچه زودتر برطرف شود، به فکر غنی کردن رژیمتان با منابع حاوی روی باشید. شما به راحتی می توانید این عنصر را در جگر گوساله، گوشت گاو، عدس، نان سبوس دار یا نان کامل، زرده تخم مرغ، جوی دوسر، ماهی و… پیدا کنید. علاوه بر این، جوانه گندم و آجیل هم جزو منابع خوب روی در برنامه غذایی روزانه هستند.

 

شکنندگی ناخن های می تواند به دلیل کمبود روی باشد

 

7- نرم شدن ناخن های دستناخن های نرمی که به راحتی خم می شوند، یکی از نشانه های مهم کمبود کلسیم بدن هستند. هر چند که کمبود پروتئین هم می تواند این علامت را در بدن ایجاد کند. در شرایطی که کمبود کلسیم وجود داشته باشد، پوست و مو نیز خشک و شکننده می شوند و کمبود پروتئین نیز می تواند شیارهای عمودی را روی ناخن شما ایجاد کند. رعایت رژیم غذایی غنی از لبنیات به ویژه نوع کم چرب آن، گنجاندن ساردین و اسفناج در برنامه غذایی روزانه و… می تواند نیاز شما را به این دو ماده مغذی رفع کند و در نتیجه استحکام ناخن هایتان را به حد مطلوبی برساند.

 

8- ایجاد لکه های قهوه ای روی دستاین لکه های قهوه ای که به مرور زمان روی دست ایجاد می شوند، ناشی از بالا رفتن سن یا اختلال در عملکرد کبد هستند. اگرچه قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم خورشید نیز در بلندمدت می تواند زمینه ساز بروز این لکه ها باشد. یکی از شرایطی که می تواند باعث تشدید این لکه ها شود، رانندگی در شرایطی است که دستکش نداشته یا ضدآفتاب به پوستتان نمالیده باشید. از آنجا که هنگام رانندگی تماس نور خورشید با پوست طولانی است، حتما از ضدآفتاب استفاده با اس.پی.اف بالاتر استفاده کنید تا دستتان زود پیر نشود و از قیافه نیفتد!

 

منبع :

ماهنامه همشهری تندرستی

bartarinha.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

منبع = هلپ کده

اگزمای نوک انگشتان، شکل شایعی از بیماری اگزماست که محدود به نوک انگشتان است، ممکن است یک یا چند انگشت را درگیر کند. اغلب خارش ندارد یا خفیف است، احساس سوزش و دردناک بودن نوک انگشتان شایع است و بیماران اغلب به دنبال درد، متوجه اگزما می‌شوند.الهام شاهرخی، کارشناس پوست‌ و مو  در ادامه می‌گوید: معمولا اگزمای نوک انگشتان یک بیماری زمستانه است، ولی در تمام طول سال نیز دیده می‌شود، در کودکان نادر است و بیشتر در بالغین دیده می‌شود. مواد شیمیایی محرک و سایش مکانیکی در این بیماری نقش دارند و سایش مکرر ناشی از تماس و کار با کاغذ یک عامل تشدیدکننده احتمالی است.  به طور کلی آلرژن‌های شغلی، تماس مکرر با آب، تر و خشک کردن مکرر و سایش مکرر را باید مدنظر داشت.    علائم و عوارض: پوست خشک و پوست صورتی‌رنگ و قاچ‌خورده نوک انگشتان ویژه اگزمای نوک انگشت است. کندن پوسته‌ها ، پوست قرمز و حساس را نمایان می‌کند. نوک انگشتان بسیار خشک، نرم و صاف و قرمز و شکننده است و التهاب در این بیماری روند مزمن دارد.این حالت می‌تواند ماه‌ها و بلکه سال‌ها ادامه یابد و می‌تواند  بسیار مقاوم به درمان باشد. معمولا نمی‌توان به راحتی و برای همیشه عامل تشدیدکننده را خذف کرد. التهاب از نوک انگشتان آغاز می‌شود، ولی می‌تواند به آرامی گسترش یابد و تمام انگشتان و کف دست را بگیرد.در افرادی که با پیاز لاله، سر و کار دارند‌، باغبان‌ها، دندانپزشکان و افرادی که با چسب‌های دارای اکریلات کار می‌کنند، شبیه اگزمای نوک انگشتان ‌می‌شود. باید احتمال آلرژی به ناخن‌های مصنوعی را در نظر گرفت. اگر ناخن از بسترش جدا شده باشد، باید به فکر عفونت کاندیدایی بود.     درمان: بخشی از درمان شامل پرهیز از تر  و خشک شدن پوست‌، پرهیز از تماس با مواد محرک مانند شوینده‌ها‌، حلال‌ها، گرما و سایش است. با این بیماری باید به شکل اگزمای مزمن یا تحت حاد برخورد کرد. پرهیز از مواد محرک الزامی است و نواحی درگیر باید مکررا مرطوب شوند. مرطوب‌‌کننده‌های ساده مانند وازلین را مکرر به کار ببرید.این شکل بسیار مقاوم اگزما به مرطوب کردن حسابی دست‌ها و پوشیدن دستکش پنبه‌ای در طول شب پاسخ می‌دهد. خود بیماران چسب همه‌کاره را برای پر کردن و پوشانیدن ترک‌های دردناک نوک انگشتان به کار می‌برند، هر چند آلرژی تماسی به این ماده نادر است، ولی امکان آن را باید در نظر داشت. کاهش پوستی ناشی از شستن مکرر دست‌ها و کاهش تماس با مواد محرک اساس درمان است. هنگام کار با مایعات و نظافت خانه باید از دستکش‌های کار استفاده کرد.  هرگاه تماس شغلی با چسب‌ها یا گیاهان مانند گلفروشان مطرح شد، باید زمینه ایجاد این بیماری را بیشتر در نظر بگیرید.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/26576

 

 

  

 

 

طراحی و پیاده سازی: دیتا پردازش سپانو

صاحب امتیاز: شرکت پیام اصفهان زیبا

مدیر مسوول: دکتر قدرت‌اله نوروزی 

مدیرعامل و سردبیر: ایمان صفری

نشانی: اصفهان – میدان امام حسین (ع) – خیابان طالقانی – مقابل ارگ جهان نما

تلفن:     ۳۲۲۱۸۱۸۲

پیامک:  ۳۰۰۰۴۸۳۰۸۸

فکس:  ۳۲۲۱۹۰۷۰

 

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *