علت جوش پيشاني در کودکان

دوره مقدماتی php
علت جوش پيشاني در کودکان
علت جوش پيشاني در کودکان

در این میان خیلی‌ها هم به اشتباه تصمیم می‌گیرند کودک را زیاد به حمام نبرند تا مبادا آب، پوست لطیفش را خراب کند، اما اینجاست که فاصله زیاد حمام‌های نوزاد، موجب عرق‌سوز شدن و ایجاد دیگر مشکلات پوستی می‌شود. پس این والدین با چنین کاری نه‌تنها به هدفشان نرسیده‌اند، بلکه بعکس پوست لطیف فرزندشان هم دچار مشکل شده است.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: مسلماً به دلیل شرایط خاصی که پوست نوزادان و کودکان دارد و این که پوست آنها نازک‌تر از پوست بزرگسالان است، دسته‌ای از مشکلات پوستی برای آن سنین مشخص‌تر از سایر گروه‌های سنی بروز خواهد کرد.

وی با اشاره به این مشکلات توضیح می‌دهد: زمانی که یک نوزاد متولد می‌شود، شاید به طور طبیعی دچار ضایعات پوستی خاصی باشد. به عنوان نمونه دانه‌های چرکی که ممکن است از روز سوم تا پنجم پس از تولد روی صورت و تن نوزاد ایجاد شود و مشکل مهمی نیز به حساب نمی‌آید از جمله این علائم است. والدین باید بدانند این ضایعات خوش‌خیم بوده و خودشان هم پس از گذشت چند روز بهبود می‌یابد.

به گفته این پزشک متخصص، چنین تغییرات فیزیولوژیکی در پوست نوزادان ممکن است برای درصدی از بچه‌ها به طور طبیعی اتفاق بیفتد، اما نکته مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که چنین شرایطی بیماری یا مشکل جدی محسوب نمی‌شود و اغلب گذراست.

غرور جوانی در دوران نوزادی!

علت جوش پيشاني در کودکان

دوره مقدماتی php

وقتی پیشانی نوجوانان غرق جوش می‌شود، تقریباً همه می‌دانند این جوش‌ها در اغلب موارد یعنی غرور جوانی. اما اگر نوزادتان روی صورتش همان قدر جوش داشته باشد که بزرگسالان دارند، چطور؟

گاهی ممکن است جوش‌هایی مانند آکنه یا جوش غرور جوانی روی صورت نوزاد هم وجود داشته باشد که به گفته دکتر احسانی، این ضایعات به دلیل اثرات هورمون‌های مادر روی صورت نوزاد ایجاد می‌شود. البته این جوش‌ها هم خوش‌خیم است و اهمیتی ندارد. در ضمن نباید نگران درمان آنها هم باشید، چراکه ظرف چند روز برطرف می‌شود.

وی تاکید می‌کند: وجود آکنه در دوران نوزادی دلیل مناسبی برای وجود آکنه در دوران بزرگسالی نیست و نباید نگران این موضوع باشید.

ریسک حساسیت‌های پوستی در کودکان بیشتر است

وقتی متخصصان می‌گویند پوست کودکان لطیف و نازک است و وقتی همه قبول دارند پوست نوزادان از برگ گل هم حساس‌تر است، شاید مشکلات آنها هم بیشتر از بزرگسالان باشد.

دکتر احسانی با اشاره به این که احتمال بروز حساسیت‌های پوستی برای نوزادان، شیرخواران و کودکان به دلیل شرایط خاصی که پوست‌ آنها دارد، ممکن است بیشتر از بقیه باشد، خاطرنشان می‌کند: بعضی از نوزادان و بخصوص کودکان واکنش‌های گزش خیلی شدید و خاصی دارند. به عنوان مثال هنگامی که حشره‌ای کودک را می‌گزد، بعضی بچه‌ها ممکن است دچار واکنش‌های بسیار زیادی شده و تاول‌ها و ضایعات التهابی قرمز و شدیدی روی پوست‌شان ایجاد ‌شود.

این متخصص پوست و مو می‌افزاید: اگزمایی به نام اگزمای سرشتی نیز وجود دارد که میان بچه‌ها نسبت به بزرگسالان شایع‌تر است. بچه‌هایی که دچار این مشکل هستند، ابتدا لپ‌هایشان با علائمی مانند قرمزی، خارش، التهاب و پوسته‌ریزی روبه‌رو می‌شود و پس از آن روی پوست بدن و اندام‌ها علائم به صورت التهاب، قرمزی و پوسته‌ریزی خودش را نشان می‌دهد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، این بچه‌ها اغلب بی‌قرار هستند و احساس خارش دارند. خشکی هوا نیز خشکی پوست آنها را تشدید کرده و در نتیجه ضایعات بدتر خواهد شد. همچنین این مشکل ممکن است چند سال ادامه داشته باشد.

وی می‌افزاید: این ضایعات با درمان‌های مناسب می‌تواند بهتر شود، ولی احتمال تکرار و عود مجدد آنها بسیار زیاد است.

دکتر احسانی درباره دیگر مشکلات شایع دوران کودکی، توضیح می‌دهد: بچه‌ها به دلیل این که ایمنی بدنشان کمتر از بزرگسالان است، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بعضی از بیماری‌های ویروسی مانند زگیل هستند.

البته بتدریج با افزایش سن و در حدود 15 تا 16 سالگی، پوست به شرایط طبیعی یک فرد بالغ خواهد رسید بنابراین برای درمان‌ مشکلات پوستی هم معمولا کودکان زیر 12 سال را در دوران کودکی به حساب می‌آورند و درمان‌های لازم برای آن سنین را انجام می‌دهند.

نوزاد را حمام کنید؛ اما به اندازه!

بعضی از مادرها نگرانند و برای این که پوست لطیف فرزندشان خراب نشود، او را خیلی کم به حمام می‌برند. گروهی هم اینقدر زیاد کودک را حمام می‌کنند که مبادا پوستش عرق‌سوز شود. اما نه کار این گروه درست است و نه شیوه‌ای که گروه دوم در پیش گرفته‌اند.

دکتر احسانی در این زمینه توضیح می‌دهد: یکی از مشکلات شایع دوران نوزادی «میلاریا» یا عرق‌سوز شدن است. در واقع با توجه به نازکی پوست نوزادان، بخارشدن آب هم برای آنها بیشتر اتفاق افتاده و در نتیجه ریسک کم‌آبی افزایش می‌یابد. همچنین چون بچه‌ها را معمولاً خیلی می‌پوشانند تا سرما نخورند، ممکن است به دلیل تعریق زیاد حتی در فصل زمستان هم در ناحیه‌هایی از پوست مانند زیر گردن کودک عرق‌سوز شود.

این متخصص پوست و مو، ضمن بیان این که چنین تصوری اشتباه است که نوزاد را نباید حمام کرد، می‌گوید: شست‌وشوی مناسب می‌تواند در این زمینه موثر باشد، ولی چون پوست نوزاد خیلی حساس است باید با استفاده از شوینده‌های غیرقلیایی کودک را بشویید تا پوستش خیلی خشک نشود.

موهای نوزاد شما چطور است؟

به گفته دکتر دکتر احسانی، پس از تولد ابتدا ممکن است موهای نوزاد خیلی خوب و زیبا باشد، اما بعد از مدتی بریزد و پس از گذشت ماه چهارم تا ششم دوباره رشد کند.این متخصص پوست و مو یادآور می‌شود: احتمال ابتلا به بعضی از ضایعات قارچی بخصوص کچلی سر نیز میان بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان است. بنابراین احتمال کچلی سر در کودکان برای کسانی که در محیط‌های آلوده و در تماس با خاک و دام آلوده زندگی می‌کنند بیشتر از دیگران خواهد بود. پس هر وقت کودکی با مشکل ریزش مو و وجود پوسته روی آن به پزشک مراجعه می‌کند، حتماً باید به قارچ سر نیز توجه شود.

نیلوفر اسعدی‌بیگی ‌-‌ گروه سلامت

کد بالا را وارد کنید(بزرگ و کوچکی حروف تاثیری ندارد):

   تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه جام جم می باشد. هرگونه
استفاده غیرقانونی از مطالب سایت پیگرد قانونی خواهد داشت .


 

کبد چرب در نتیجه انباشته شدن چربی بیش از اندازه در کبد می باشد و یک رژیم غذایی سالم، اولین مسیر درمانی برای معالجه آن است. این بیماری کبدی یکی از بیماری هایی است که بر اثر نوع شیوه زندگی به وجود می آید مانند سوء مصرف الکل، زندگی ناسالم و یا ژنتیک. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیماری کبد و سیروز کبدی، در عرض چند سال، تا 31٪  افزایش پیدا کرده است. در این بخش از تغذیه دکتر سلام در …

آیا گربه شما می تواند بیمار باشد؟ آیا با علائم بیماری در گربه ها آشنا هستید؟ ممکن است برایتان مشکل باشد که بدانید آیا تغییرات کوچک در گربه شما نشان دهنده یک مشکل برای سلامتی او هست یا خیر؟ گربه ها متخصص پنهان کردن بیماری هستند. در زندگی، هوش طبیعی می تواند از آنها در برابر درندگان یا گربه های دیگر که ممکن است تهدیدی برای آنها باشند، مراقبت نماید. در این بخش از حیوانات خانگی دکتر سلام، به بررسی علائم بیماری در گربه ها …

تا به حال برایتان پیش آمده که به یک برنامه غیر قابل پیش بینی دعوت شده باشید و متوجه شده باشید که لباس مورد نظرتان، تنگ شده است. جایگزین شدن چربی های موجود در بدن باعث می شود که دچار تغییر سایز شویم. از جمله رژیم های غذایی که باعث کاهش وزن چشمگیری می شود، رژیم موز و شیر می باشد. این رژیم غذایی پس از گذشت 3 الی 4 روز نتایج شگفت انگیزی از خود بروز می دهد که قطعا باعث تعجب اطرافیانتان می …

یکی از مواردی که ممکن است برای کودکان اتفاق بیفتد، ریزش مو است. حتما موافق هستید که ریزش مو در کودکان دلبندتان می تواند اتفاقی بسیار ناخوشایند و نگران کننده برای شما باشد. ریزش مو در کودکان اتفاق نادری نیست اما دلایل رخ دادن آن از جمله مواردی است که تاحدودی ناشناخته باقیمانده است. چگونه میتوان این عارضه را درمان کرد و یا از آن پیشگیری نمود؟ براستی علت این ریزش مو چیست؟ اگر شما هم به دنبال یافتن علل ریزش مو در کودکان و …

آیا تا به حال در مورد رژیم غذایی اچ سی جی چیزی شنیده اید؟ آیا واقعا این رژیم می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند؟ رژیم HCG می تواند چربی های بدن را آب کرده و تناسب اندام بهتری را برای ما به ارمغان بیاورد؟ اگر می خواهید در مورد این رژیم غذایی بیشتر بدانید حتما این مقاله را از بخش تغذیه دکتر سلام را دنبال کنید. در این مقاله برنامه هفتگی این رژیم آورده شده است و به شما می گوییم که …

علت جوش پيشاني در کودکان

کبد چرب در نتیجه انباشته شدن چربی بیش از اندازه در کبد می باشد و یک رژیم غذایی سالم، اولین مسیر درمانی برای معالجه آن است. این بیماری …

آیا گربه شما می تواند بیمار باشد؟ آیا با علائم بیماری در گربه ها آشنا هستید؟ ممکن است برایتان مشکل باشد که بدانید آیا تغییرات کوچک در گربه …

شما سگ خود را چگونه تغذیه می کنید؟ آیا برنامه غذایی مناسبی برایش تهیه کرده اید؟ هنگامی که سخن از تغذیه سگ به میان می آید، انتخاب ها …

از خواص خیار هرچه بگوییم کم است این گیاه پرخاصیت که طبعی خنک دارد درمانگر بسیاری از بیماری هاست و می تواند در زمینه های زیادی برایتان چاره …

تا به حال برایتان پیش آمده که به یک برنامه غیر قابل پیش بینی دعوت شده باشید و متوجه شده باشید که لباس مورد نظرتان، تنگ شده است. …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی …

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

امگا 3 برای درمان آکنه یا جوش بسیار مفید است. آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای کاهش التهاب و حفظ انعطاف پذیری پوست مناسب می باشند. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب هستند عبارتند از ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی کولی، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، بیشتر از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

فکر می‌کنید علت جوش پیشانی چیست؟ جوش پیشانی به‌دلیل مسدود شدن غددِ کوچکِ زیر پوست ایجاد می‌شود. تغییرات و اختلال هورمونی، استرس و مراقبت بهداشتی ضعیف جزو عوامل ایجاد و علت جوش پیشانی هستند. جوش‌ها سلامتی را تهدید نمی‌کنند، اما معمولا افراد تصور می‌کنند که با وجود جوش چندان جذاب نیستند و این موضوع آنها را ناراحت می‌کند. در این مقاله به بررسی علت جوش پیشانی و نیز راه‌های پیشگیری و درمان جوش پیشانی می‌پردازیم.

علت جوش پيشاني در کودکان

جوش‌ها تغییراتی پوستی هستند که می‌توانند به شکل‌های زیر ظاهر شوند:

جوش‌ها می‌توانند در هر قسمت از بدن تشکیل شوند، اما بیشتر در نواحی صورت، شانه، پشت، سینه و بازوها دیده می‌شوند. فرد تنها زمانی متوجه بروز جوش‌ها می‌شود که غدد ریز موجود در زیر پوست مسدود شده باشد.

این غدد، درواقع غدد چربی هستند و نوعی چربی به نام سیبوم را ایجاد می‌کنند. این غدد با ترشح بیش‌از‌حد سیبوم، سلول‌های مرده‌ی پوست یا باکتری‌ها مسدود می‌شوند؛ درنتیجه ملتهب می‌شوند و جوش به‌ وجود می‌آید.

عواملی که میزان ترشح سیبوم را افزایش می‌دهند و علت جوش پیشانی محسوب می‌شوند عبارتند از:

حال که با علت جوش پیشانی آشنا شدیم، نوبت به بررسی درمان جوش می‌رسد. نوع درمان هر جوش، به‌شدت شیوع آن بستگی دارد. ژل‌ها، صابون‌ها، لوسیون‌ها و کِرِم‌های بسیاری برای درمان جوش وجود دارند. معمولا در این محصولات یک یا چند عنصر فعال وجود دارد که در فهرست زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

روش‌های درمان جوش برای هر فرد متفاوت است؛ به‌ همین‌ دلیل برای پیدا کردن روش مناسب باید از آزمون و خطا استفاده کرد. شاید استفاده از کِرِم و لوسیون برای افرادی با پوست حساس بهتر باشد.

ممکن است که درمان کامل جوش چند هفته زمان ببرد، پس بهتر است صبور باشید و درمان را ادامه دهید. همچنین ممکن است که بعضی از افراد در مراحل اولیه‌ی درمان، دچار عوارض جانبی خفیفی مثل ناراحتی و مشکل پوستی شوند.

شاید تجویز دارو گزینه‌ی بهتری برای درمان آکنه‌ شدید باشد. متخصص پوست می‌تواند علائم فرد را ارزیابی کند و بهترین روش درمانی را به او ارائه دهد. این روش درمانی می‌تواند شامل استفاده از داروهای خوراکی یا ژل و کِرِم‌هایی باشد که فرد باید مستقیما روی پیشانی خود بمالد.

داروهای تجویزی برای درمان جوش شامل موارد زیر می‌شوند:

باید این نکته را به یاد داشته باشید که نباید جوش‌ها را بترکانید، این کار احتمال ایجاد زخم و عفونت را بیشتر می‌کند. در بعضی از موارد برای برطرف کردن جوش‌های پیشانی، می‌توان در کنار درمان‌های دارویی از درمان‌های خانگی کمک گرفت.

به‌عنوان مثال می‌توان دو بار در روز کمپرس گَرم را روی پیشانی قرار داد. این روش به برداشته شدن چربی اضافی کمک می‌کند و موجب درمان جوش‌ها می‌شود.

سایر روش‌های مؤثر برای درمان جوش پیشانی عبارتند از:

همچنین می‌توانید با ترکیب کردن مواد زیر یک ماسک خانگی درست کنید و درطول شب روی صورت خود بگذارید:

استفاده از عسل هم برای درمان جوش بسیار مفید است.

مراقبت‌های بهداشتی بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد جوش‌های پیشانی هستند. بعضی از جوش‌ها، به‌خصوص جوش‌های دوران بلوغ اجتناب‌ناپذیرند، در این حالت شست‌وشوی منظم از شیوع بیشتر آنها جلوگیری می‌کند.

سایر روش‌های پیشگیری:

ایجاد جوش پیشانی به‌خصوص در دوران بلوغ چندان عجیب نیست. استرس، بهداشت ضعیف، محصولات مراقبتی مو و ناراحتی پوستی جوش را بدتر می‌کنند.

اگر آکنه‌ی شما خفیف است، می‌توانید با روش‌های خانگی مثل استفاده از ژل، صابون، لوسیون و کِرِم آن را برطرف کنید. درمورد موارد شدیدتر باید با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک شما درصورت لزوم با تجویز داروهای قوی و مؤثر جوش‌های شما را درمان می‌کند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

مد و زیبایی

کلاژن سازی پوست؛ ۱۱ ماده‌ای که پوست را جوان و شاداب نگه‌‌ می‌دارد

۱۱ ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست و تقویت مو

علت جوش پيشاني در کودکان

قرمزی پوست صورت؛ دلایل و روش‌های درمان آن در خانه

اگر مدام جوش می‌زنید این کارها را انجام ندهید


علت سیاه شدن ناخن پا و روش‌های درمان آن

آخرین مطالب

علائم اولیه ام اس؛ بیماری ام اس کدام قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند؟

مکمل ال کارنیتین چیست؛ فواید، عوارض ال کارنیتین و تاثیر آن بر لاغری

تقویت اعتماد به نفس با ۱۴ کار کوچک که می‌توانید هر روز انجام دهید

کاشت مژه؛ ۱۲ نکته مهم که قبل از کاشت و اکستنشن مژه باید بدانید

استرس و سوزش معده؛ آیا استرس باعث سوزش معده می‌شود؟

ترین های جهان


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

علت جوش پيشاني در کودکان
علت جوش پيشاني در کودکان
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *