علت تبخال گوشه لب چيست

دوره مقدماتی php
علت تبخال گوشه لب چيست
علت تبخال گوشه لب چيست

حتماً ديده ايد كه بعضي افراد تا دچار استرس و اضطراب مي شوند يا تب مي كنند فوراً گوشه لب شان زخمي ظاهر مي شود كه به آن تبخال مي گويند. در واقع تبخال يا زخم سرد يكي از رايج ترين زخم هايي است كه افراد بسياري به طور روزمره با آن سدت به گريبان هستند. مشكلي كه به صورت زخمي اغلب كوچك، دردناك و پر از مايع در گوشه دهان و روي لب خود را نشان داده و تا زماني كه دوره اش طي شود معمولاً براي فرد آزاردهنده است و مشكلاتي در زندگي روزمره او ايجاد مي كند. اگر مي خواهيد بيشتر درباره اين زخم شايع بدانيد پيشنهاد مي كنيم اين مقاله را از دست ندهيد.

چرا تبخال مي زنيم؟

شايد بسياري از مردم ندانند كه تبخال يا به طور دقيق تر تبخال لب در اصل يك عفونت عود كننده ويروسي است بدين معنا كه ويروسي در ابتدا وارد بدن شده و بعد هر چند وقت يك بار بيماري عود كرده و علائم آن بروز مي كند. يكي از بهترين نمونه هاي بيماري هاي عفوني عود كننده همين تبخال لب است. بيماري تبخال به وسيله يكي از اعضاي خانواده ويروسي هرپس ايجاد مي شود. ويروس تبخال لب ۱HSV نام دارد و نوع ديگر اين ويروس يعني ۲HSV عامل ايجاد تبخال دستگاه تناسلي است كه شباهت زيادي به همين زخم تبخال دهاني دارد. البته هر كدام از اين ويروس ها مي توانند به جاي يكديگر نيز باعث بروز تبخال شوند. بيماري تبخال يك بيماري مسري است و ويروس آن مثل ويروس سرماخوردگي يا آنفلوآنزا بايد از شخص ديگري وارد بدن شود. در مورد تبخال هر گونه تماس با فردي كه زخم تبخال روي صورتش وجود دارد (مثلاً روبوسي) مي تواند باعث انتقال ويروس و ابتلا به اين بيماري شود. يكي ديگر از راه هاي شايع انتقال تبخال استفاده از لوازم غذاخوري، تيغ يا حوله ديگران است. نكته اينجاست كه حتي در زماني كه تبخال از آن حالت پر آب خارج شده و اصطلاحاً دلمه بسته باز هم به شدت مسري است و مي تواند باعث انتقال بيماري شود.

وقتي ويروس پنهان مي شود

بعد از انتقال ويروس، علائمي شبيه يك سرماخوردگي شديد بروز مي كند. بيمار دچار گلودرد شده و در برخي موارد بلع با اشكال روبرو مي شود. در داخل دهان زخم هايي در ناحيه گونه و روي لثه ها ايجاد مي شود كه ملتهب و قرمز رنگ هستند. بيمار معمولاً دچار سردرد، سرگيجه، حالت تهوع و تب است. اين بيماري معمولاً خودبه خود و بدون بروز مشكلي حداكثر تا ۲ هفته بهبود مي يابد. اما اين همه ماجرا نيست. بعد از رفع علائم بيماري تبخال اوليه، ويروس تبخال در بدن باقي مانده و به طرف عقده هاي عصبي حركت مي كند. سپس ويروس در سلول هاي عصبي مستقر شده و اگر شرايط مناسب شود مجدداً فعاليت خود را اين بار به شكلي خفيف تر از حالت اوليه ادامه مي دهد. از اينجا به بعد است كه زخم تبخال معروف بروز مي كند.

دوره مقدماتی php

چرا تبخال مي زنيم؟

بعد از ابتلا به بيماري تبخال اوليه بسياري از افراد مستعد تبخال ثانويه يا همان تبخال عود كننده لب مي شوند. البته تعدادي از بيماران هم با وجود ابتلا به تبخال اوليه و سيستميك هرگز دچار تبخال عود كننده نمي شوند. اغلب افراد به دنبال ضعف سيستم ايمني دچار تبخال عود كننده مي شوند. عواملي مثل تب، قاعدگي، استرس هاي روحي و جسمي، خستگي و قرارگيري بيش از حد در معرض نور آفتاب همه مي توانند باعث عود تبخال شود.

چه علائمي دارد؟

علت تبخال گوشه لب چيست

اغلب شما با علائم تبخال دهاني آشنايي داريد. با اين حال مرور آن خالي از فايده نيست. تبخال لب همان طور كه از اسمش هم مشخص است، معمولاً هميشه در نقطه خاصي از لب و دهان ايجاد مي شود. فرد يكي، ۲ روز قبل از آن نقطه يا به طور گسترده در اطراف دهان احساس خارش، سوزش يا گزگز مي كند، سپس يك برجستگي كوچك پر از مايع شبيه يك جوش كوچك در لبه بيروني لب روي پوست ظاهر مي شود. البته ممكن است اين برجستگي در اطراف بيني يا چانه يا گونه هم ايجاد شود. مايع درون اين برجستگي به شدت عفوني و مملو از ويروس تبخال است. در صورت پاره شدن و رسيدن آن به بخش هاي ديگر پوست به راحتي ممكن است آن نواحي را نيز آلوده كرده و باعث ايجاد تبخال در آن مناطق نيز شود. بعد از چند روز برجستگي سوراخ شده و ترشح مي كند. اين حالت معمولاً در روز چهارم يا پنجم اتفاق مي افتد و بيشترين احتمال آلودگي در ساير مناطق بدن يا سرايت به ساير افراد مربوط به همين مرحله است. در اين مرحله گاهي بيمار دچار تب و برجستگي غدد لنفاوي زير فك نيز مي شود. سپس به مرور روي زخم اصطلاحاً دلمه مي بندد و پوست جديد از زير دلمه تشكيل مي شود. بعد از گذشت چند روز اين دلمه كنده شده و زخم بدون برجاي گذاشتن اثري (بدون اسكار) ناپديد مي شود.

تبخال و دندانپزشكي

انجام درمان هاي دندانپزشكي براي بيماراني كه دچار تبخال هستند ممنوع است و درمان بايد تا زمان برطرف شدن زخم به تعويق بيفتد. علت اين مسئله احتمال پخش شدن ويروس در هوا و آلوده كردن محيط و خود بيمار و كادر پزشكي است، بنابراين اگر تبخال مي زنيد وقتي به دندانپزشك مراجعه كرديد اين را ذكر كرده و به دندانپزشك خود اطلاع دهيد. همچنين اگر دچار تبخال شديد و همان وقت قرار بود تحت درمان هاي دندانپزشكي قرار بگيريد حتماً به دندانپزشك خود اطلاع دهيد.

آژير قرمز

تبخال اگرچه بيماري آزاردهنده اي است اما اصولاً خطرناك نيست و بدون بر جاي گذاشتن اثري حداكثر تا ۲ هفته بهبود مي يابد. اما اگر تبخال شما بعد از گذشت ۲ هفته هنوز خوب نشده بهتر است با يك پزشك مشورت كنيد. همچنين كساني كه به هر دليلي دچار ضعف سيستم ايمني هستند (مثل مبتلايان به ايدز، بيماري هاي خوني، بيماراني كه داروهاي شيمي درماني مصرف مي كنند، مصرف كنندگان داروهاي سركوبگر سيستم ايمني، كساني كه مدت طولاني است كورتون دريافت مي كنند) بهتر است هنگام ابتلا به تبخال به پزشك مراجعه كنند چون اين احتمال وجود دارد كه ويروس ارگان هاي حياتي بدن از قبيل ريه، كبد و مغز را درگير كند. عفونت اين اعضاي بدن با ويروس تبخال مي تواند مرگبار باشد. از سوي ديگر اگر بيماري تبخال بخش هاي ديگري از بدن را درگير كرد و ترشحات آن به خصوص به چشم يا نوك انگشتان دست رسيد و شما در اين نواحي احساس سوزش و درد داشتيد فوراً به پزشك مراجعه كنيد. اگر ويروس وارد چشم شود و در اين ناحيه زخمي ايجاد كند به نابينايي منجر مي شود.

پيشگيري و درمان

تبخال عود كننده لب از معدود بيماري هايي است كه عملاً قابل پيشگيري نيست. اگر ويروس تبخال وارد بدن شما شود و زخم هاي عود كننده ايجاد كند در صورت وجود عوامل مستعد كننده، زخم تبخال به هر حال تشكيل مي شود. در اين حالت تنها راه كاهش علائم بيماري است. همه كساني كه تبخال مي زنند با علائم هشداردهنده شروع بيماري آشنا هستند (سوزش و درد دور دهان يكي دو روز قبل از تبخال). پيشنهاد مي شود وقتي اين علائم ظاهر شد در ناحيه ايجاد زخم پماد ضد ويروسي آسيكلووير بماليد. انواع متنوعي از اين دارو به صورت پماد در داروخانه ها در دسترس است. استفاده مرتب از اين پماد پيش از شروع زخم، علائم تبخال را به شكل قابل ملاحظه اي كاهش داده و دوره بيماري را نيز كوتاه تر مي كند. قرص هايي از تركيبات اين دارو نيز موجود است. جدا از داروهاي ضد ويروسي گذاشتن يخ روي زخم در كاهش علائم تبخال موثر است.

اما كساني كه ويروس تبخال در بدن شان وجود ندارد با رعايت بهداشت شخصي و عدم تماس با افرادي كه تبخال دارند، مي توانند از ابتلا به اين ويروس درامان باشند. شستن مرتب دست ها به خصوص قبل از خوردن غذ و دست نزدن به چشم ها با دستان كثيف، پرهيز از استفاده از لوازم شخصي ديگران به خصوص كساني كه تبخال مي زنند از ديگر عوامل پيشگيري از ابتلا به بيماري تبخال است.

همچنین ویدیوی از راه های درمانی تبخال در منزل را ببینید

سلام
روی لبم وقسمت داخل لبم تبخال زده بنظرشمابایدب دکترمراجعه کنم؟
ازپمادتبخال ملیسان هم استفاده میکنم

سلام بهترین دارو برای تب خال و داخل دهان قطره میر تکس می باشد که خیلی سریع درمان میکنه
خودم شخصا خیلی تب خال و افت دهانی میزنم و همیشه به محض به وجود امدن از این استفاده میمکنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

تبخال لب
خود را با تاول و یا زخم‌های کوچک اطراف لب خود را نشان می‌دهد. تبخال لب
معمولا با درد، سوزش و یا خارش همراه است. تبخال عارضه‌ای مسری است که از
طریق بوسیدن و استفاده از وسایل شخصی دیگران سرایت می‌کند. علت ایجاد تبخال
ویروسی به نام هرپس سیمپلکس می‌باشد و غالبا درمان آن 5-7 روز زمان نیاز
دارد. در ادامه‌ی این مقاله بیشتر به عوامل ایجاد تبخال لب و راه‌های درمان سریع آن خواهیم پرداخت.

علت تبخال لب و دهان معمولا ویروس هرپس سیمپلکس Herpes Simplex Virus (HSV) نوع
1 است. راه انتقال این ویروس اکثرا از راه تماس‌هایی مانند بوسیدن فرد
آلوده، غذا خوردن از ظرف آنها و یا استفاده از حوله یا ریش‌تراش آنها می
باشد. وقتی که ویروس وارد بدن می‌شود، کم کم علایمش آشکار می شود. همچنین
این ویروس می‌تواند به دلیل برخی مواد غذایی خاص، استرس، تب، سرماخوردگی،
آلرژی، آفتاب‌سوختگی و قاعدگی ایجاد شود. همانطور که خیلی ها وقتی تب می
کنند یا خواب بد می بینند سریع داخل دهانشان تبخال می زند. این ویروس وقتی
وارد بدن شود، دیگر خارج نمی شود و از دهان به سیستم عصبی مرکزی رفته و آن
جا می ماند. وقتی دوباره فعال می شود به صورت تبخال در اطراف لب ها بروز می
کند. برای همین است که کسانیکه دچار تبخال می شوند تا آخر عمرشان چه با
فاصله زیاد و چه کم دچار این مشکل می شوند.

علائم تبخال لب

به
گزارش الو دکتر بسیاری از افراد به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا هستند اما
علامتی از آن را نمی‌بینند. آنها فقط زمانی متوجه آلودگی از طریق این ویروس
می‌شوند که تبخال ظاهر شود. اولین باری که تبخال، به‌عنوان بخشی از یک
عفونت اولیه، ظاهر می‌شود ممکن است شدید باشد. بعد از آن، تبخال‌ها
نشانه‌ای از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲
هستند. تبخال به‌عنوان تنها علامت عود این ویروس در بدن است. در اغلب
موارد، هیچ نشانه یا علائم قابل ‌تشخیص دیگر از عفونت هرپس وجود ندارد.
علائم شدید بیشتر بر کودکان تأثیر می‌گذارند زیرا بدن کودکان هنوز زمان
کافی برای ساخت پادتن‌های دفاعی را نداشته است. علائم ممکن است شامل این
موارد باشند:

گل همیشه بهار برای درمان تبخال به‌ویژه تبخال
دهانی است که علاوه بر کنترل و از بین بردن ویروس‌ها ، موجب تسریع روند
درمان بیماری نیز می‌شود. همچینن باعث کاهش درد و سوزش تبخال نیز می‌شود.

علت تبخال گوشه لب چيست

برای
تهیه این عصاره سه قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در دو لیوان آب
بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند. سپس محل تبخال را با پنبه
آغشته به عصاره این گیاه شستشو دهید.

اسانس
ریشه ی جعفری و عصاره ی گل همیشه بهار اگر چند روز به روی تب خال مالیده
شوند، به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری بودن به از بین رفتن تب خال ها
کمک می کنند.

استفاده
از روغن چای بدلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با
ویروس تبخال تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت‌های عضو
درگیر از قبیل لب و داخل دهان و همچنین در از بین بردنِ آن دارد. روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.

اسطوخودوس
دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر
ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می‌شود.

یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت 10 دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید. سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

شما باید مقداری جوش شیرین
را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس یک گاز پانسمان را در آن خیس کرده و آن
را به تبخال بزنید. شما می توانید تا هروقت خواستید آن را در محل نگه دارید
چرا که به خشک شدن سریع تبخال کمک می کند. همچنین جوش شیرین برای رفع خارش نیز فوق العاده عمل می کند.

الودکتر

حتماً دیده اید که بعضی افراد تا دچار استرس و اضطراب می شوند یا تب می کنند فوراً گوشه لب شان زخمی ظاهر می شود که به آن تبخال می گویند. در واقع تبخال یا زخم سرد یکی از رایج ترین زخم هایی است که افراد بسیاری به طور روزمره با آن سدت به گریبان هستند. مشکلی که به صورت زخمی اغلب کوچک، دردناک و پر از مایع در گوشه دهان و روی لب خود را نشان داده و تا زمانی که دوره اش طی شود معمولاً برای فرد آزاردهنده است و مشکلاتی در زندگی روزمره او ایجاد می کند. اگر می خواهید بیشتر درباره این زخم شایع بدانید پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید. چرا تبخال می زنیم؟

شاید بسیاری از مردم ندانند که تبخال یا به طور دقیق تر تبخال لب در اصل یک عفونت عود کننده ویروسی است بدین معنا که ویروسی در ابتدا وارد بدن شده و بعد هر چند وقت یک بار بیماری عود کرده و علائم آن بروز می کند. یکی از بهترین نمونه های بیماری های عفونی عود کننده همین تبخال لب است.

بیماری تبخال به وسیله یکی از اعضای خانواده ویروسی هرپس ایجاد می شود. ویروس تبخال لب ۱HSV نام دارد و نوع دیگر این ویروس یعنی ۲HSV عامل ایجاد تبخال دستگاه تناسلی است که شباهت زیادی به همین زخم تبخال دهانی دارد. البته هر کدام از این ویروس ها می توانند به جای یکدیگر نیز باعث بروز تبخال شوند.

بیماری تبخال یک بیماری مسری است و ویروس آن مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باید از شخص دیگری وارد بدن شود. در مورد تبخال هر گونه تماس با فردی که زخم تبخال روی صورتش وجود دارد (مثلاً روبوسی) می تواند باعث انتقال ویروس و ابتلا به این بیماری شود. یکی دیگر از راه های شایع انتقال تبخال استفاده از لوازم غذاخوری، تیغ یا حوله دیگران است. نکته اینجاست که حتی در زمانی که تبخال از آن حالت پر آب خارج شده و اصطلاحاً دلمه بسته باز هم به شدت مسری است و می تواند باعث انتقال بیماری شود. وقتی ویروس پنهان می شود

علت تبخال گوشه لب چيست

بعد از انتقال ویروس، علائمی شبیه یک سرماخوردگی شدید بروز می کند. بیمار دچار گلودرد شده و در برخی موارد بلع با اشکال روبرو می شود. در داخل دهان زخم هایی در ناحیه گونه و روی لثه ها ایجاد می شود که ملتهب و قرمز رنگ هستند. بیمار معمولاً دچار سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و تب است. این بیماری معمولاً خودبه خود و بدون بروز مشکلی حداکثر تا ۲ هفته بهبود می یابد. اما این همه ماجرا نیست.

بعد از رفع علائم بیماری تبخال اولیه، ویروس تبخال در بدن باقی مانده و به طرف عقده های عصبی حرکت می کند. سپس ویروس در سلول های عصبی مستقر شده و اگر شرایط مناسب شود مجدداً فعالیت خود را این بار به شکلی خفیف تر از حالت اولیه ادامه می دهد. از اینجا به بعد است که زخم تبخال معروف بروز می کند. چرا تبخال می زنیم؟

بعد از ابتلا به بیماری تبخال اولیه بسیاری از افراد مستعد تبخال ثانویه یا همان تبخال عود کننده لب می شوند. البته تعدادی از بیماران هم با وجود ابتلا به تبخال اولیه و سیستمیک هرگز دچار تبخال عود کننده نمی شوند. اغلب افراد به دنبال ضعف سیستم ایمنی دچار تبخال عود کننده می شوند. عواملی مثل تب، قاعدگی، استرس های روحی و جسمی، خستگی و قرارگیری بیش از حد در معرض نور آفتاب همه می توانند باعث عود تبخال شود. چه علائمی دارد؟

اغلب شما با علائم تبخال دهانی آشنایی دارید. با این حال مرور آن خالی از فایده نیست. تبخال لب همان طور که از اسمش هم مشخص است، معمولاً همیشه در نقطه خاصی از لب و دهان ایجاد می شود. فرد یکی، ۲ روز قبل از آن نقطه یا به طور گسترده در اطراف دهان احساس خارش، سوزش یا گزگز می کند، سپس یک برجستگی کوچک پر از مایع شبیه یک جوش کوچک در لبه بیرونی لب روی پوست ظاهر می شود.

البته ممکن است این برجستگی در اطراف بینی یا چانه یا گونه هم ایجاد شود. مایع درون این برجستگی به شدت عفونی و مملو از ویروس تبخال است. در صورت پاره شدن و رسیدن آن به بخش های دیگر پوست به راحتی ممکن است آن نواحی را نیز آلوده کرده و باعث ایجاد تبخال در آن مناطق نیز شود. بعد از چند روز برجستگی سوراخ شده و ترشح می کند.

این حالت معمولاً در روز چهارم یا پنجم اتفاق می افتد و بیشترین احتمال آلودگی در سایر مناطق بدن یا سرایت به سایر افراد مربوط به همین مرحله است. در این مرحله گاهی بیمار دچار تب و برجستگی غدد لنفاوی زیر فک نیز می شود. سپس به مرور روی زخم اصطلاحاً دلمه می بندد و پوست جدید از زیر دلمه تشکیل می شود. بعد از گذشت چند روز این دلمه کنده شده و زخم بدون برجای گذاشتن اثری (بدون اسکار) ناپدید می شود. تبخال و دندانپزشکی

انجام درمان های دندانپزشکی برای بیمارانی که دچار تبخال هستند ممنوع است و درمان باید تا زمان برطرف شدن زخم به تعویق بیفتد. علت این مسئله احتمال پخش شدن ویروس در هوا و آلوده کردن محیط و خود بیمار و کادر پزشکی است، بنابراین اگر تبخال می زنید وقتی به دندانپزشک مراجعه کردید این را ذکر کرده و به دندانپزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر دچار تبخال شدید و همان وقت قرار بود تحت درمان های دندانپزشکی قرار بگیرید حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید. آژیر قرمز

تبخال اگرچه بیماری آزاردهنده ای است اما اصولاً خطرناک نیست و بدون بر جای گذاشتن اثری حداکثر تا ۲ هفته بهبود می یابد. اما اگر تبخال شما بعد از گذشت ۲ هفته هنوز خوب نشده بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

همچنین کسانی که به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند (مثل مبتلایان به ایدز، بیماری های خونی، بیمارانی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، مصرف کنندگان داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، کسانی که مدت طولانی است کورتون دریافت می کنند) بهتر است هنگام ابتلا به تبخال به پزشک مراجعه کنند چون این احتمال وجود دارد که ویروس ارگان های حیاتی بدن از قبیل ریه، کبد و مغز را درگیر کند. عفونت این اعضای بدن با ویروس تبخال می تواند مرگبار باشد.

از سوی دیگر اگر بیماری تبخال بخش های دیگری از بدن را درگیر کرد و ترشحات آن به خصوص به چشم یا نوک انگشتان دست رسید و شما در این نواحی احساس سوزش و درد داشتید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر ویروس وارد چشم شود و در این ناحیه زخمی ایجاد کند به نابینایی منجر می شود. پیشگیری و درمان

تبخال عود کننده لب از معدود بیماری هایی است که عملاً قابل پیشگیری نیست. اگر ویروس تبخال وارد بدن شما شود و زخم های عود کننده ایجاد کند در صورت وجود عوامل مستعد کننده، زخم تبخال به هر حال تشکیل می شود. در این حالت تنها راه کاهش علائم بیماری است. همه کسانی که تبخال می زنند با علائم هشداردهنده شروع بیماری آشنا هستند (سوزش و درد دور دهان یکی دو روز قبل از تبخال).

پیشنهاد می شود وقتی این علائم ظاهر شد در ناحیه ایجاد زخم پماد ضد ویروسی آسیکلوویر بمالید. انواع متنوعی از این دارو به صورت پماد در داروخانه ها در دسترس است. استفاده مرتب از این پماد پیش از شروع زخم، علائم تبخال را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داده و دوره بیماری را نیز کوتاه تر می کند. قرص هایی از ترکیبات این دارو نیز موجود است. جدا از داروهای ضد ویروسی گذاشتن یخ روی زخم در کاهش علائم تبخال موثر است.

اما کسانی که ویروس تبخال در بدن شان وجود ندارد با رعایت بهداشت شخصی و عدم تماس با افرادی که تبخال دارند، می توانند از ابتلا به این ویروس درامان باشند. شستن مرتب دست ها به خصوص قبل از خوردن غذ و دست نزدن به چشم ها با دستان کثیف، پرهیز از استفاده از لوازم شخصی دیگران به خصوص کسانی که تبخال می زنند از دیگر عوامل پیشگیری از ابتلا به بیماری تبخال است.

قرص زولپیدم (Zolpidem) یک داروی آرام‌بخش بوده که در درمان بی‌خوابی مصرف می‌شود. تهوع ، گیجی و خواب‌آلودگی از عوارض قرص زولپیدم می‌باشد. همه…

سلام من هر دو ماه تمام لب و صورتم تبخال میشه بعضی اوقات روم نمیشه بیرون برم تمام داروهای تبخال رو هم استفاده کردم فقط یه دارو صد درصد منو نجات داد پماد زیتونکس که از وقتی استفاده کردم بدنم بهش مقاوم هم نشده.بیشتر اوقات هر ده روز یک بار میزنم دیگه تبخال در نمیاد . اما وقتی دوره بالای دو ماه نزدم بازم تبخال زدم به دوستانی که مثل من هستن پیشنهاد میکنم استفاده کنن . هر وقت میخوایی سریع خوب شه هر دو ساعت یه لایه پماد روش بزنید .

سلام من تبخال میزم از پما زیتونکس استفاده کردم خیلی عالی بود

سلام خیلی تشکر میکنم بابت زحمتی که برای گردآوری مقاله کشیدید …من وقتی که ریش میذارم بعد ریشمو با ژلت میزنم صد در صد تب خال میزنم اما از هیچ پمادی استفاده نمیکنمیه هفته ای خوب میشه

سلام من هر وقت تبخال میزنم زود زود یعنی هر نیم ساعت یکبار تبخال و لبم را با آب و صابون میشورم باور کنید عالیه دو سه روزه خوب میشه شما هم امتحان کنید

ژل ضد ویروس گیاهی (ملیسان) هم خوبه

تمامی حقوق این سایت نزد ابر تازه ها محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و طرح قالب شراء حرام می باشد. Copyright Abartazeha.COM© 2017 – Allrights Reserved


گاهی اوقات لب ها دچار سوزش و خارش می شوند و ترک هایی در گوشه دهان بروز می کند. این ترک ها به مرور زخم می شوند. زخم هایی که قرمز رنگ می شوند، می سوزند و خیلی وقت ها آنقدر دردناک هستند که مانع صحبت کردن و غذا خوردن در فرد می شوند.




علت تبخال گوشه لب چيست


«گوشه های دهان من زخم های کوچک، ولی بسیار دردناکی دارد. این زخم ها می سوزد، می خارد و خیلی وقت ها آنقدر احساس سوزش و خارش زیاد است که نمی توانم چیزی بخورم یا دهانم را باز و بسته کنم.

 

بیماری خاصی ندارم. آخرین آزمایش خونی که دادم فقط کم خونی شدید را برایم تشخیص دادند. البته هفته پیش سرما خورده بودم. پنج سال پیش برای زیبایی تاتوی لب انجام دادم، آیا به رنگ تاتو حساسیت دارم؟ چند وقت پیش که به یک کارشناس تغذیه مراجعه کردم تا رژیم لاغری بگیرم، گفتند که چون من رژیم کم کالری دارم، ممکن است این زخم ها به دلیل کمبود ویتامین ب باشد. از آن به بعد مکمل ویتامین ب را هم مصرف کردم.

 

یکی از دوستانم گفت شاید عفونت قارچی باشد. خودم که فکر نمی کنم، اما از پماد هیدروکورتیزون هم گاهی وقت ها استفاده می کنم تا شاید این زخم و سوزش ها دست از سرم بردارند. راستی این را هم بگویم! دو روز است که در دهانم احساس طعم فلزی دارم. می دانید زندگی من و کار من پر از استرس است. ماه گذشته یک حمله قلبی داشتم و مدتی در بخش آی سی یو در بیمارستان بستری بودم. این زخم ها هم دیگر امانم را بریده. چطور از دست آنها خلاص شوم؟»

 

مطالب بالا صحبت های خانمی است که به یک پزشک مراجعه کرده و از مشکلی شکایت دارد که بیشتر ما برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده ایم. خراش و زخم های گوشه دهان، زخم هایی که قرمز رنگ می شوند، می سوزند و خیلی وقت ها آنقدر دردناک اند که حتی مانع صحبت کردن و غذاخوردن در فرد می شوند. اما آیا می دانید این علائم و زخم ها نشانه چیست؟ چرا به وجود می آید و چگونه بهبود پیدا می کند؟

 

از نظر بالینی علل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به خارش و سوزش لب ها، زخم های گوشه دهان و درد و قرمزی این زخم ها شود.

در اینجا به 10 علت شایع و مهم این وضعیت اشاره می کنیم.



آنمی یا کم خونی ناشی از فقر آهن، در واقع کمبود تعداد گلبول های قرمز خون است که می تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد. خستگی، رنگ پریدگی صورت و لثه، شکنندگی ناخن ها، اختلالات یادگیری و خیلی دیگر از مشکلات می تواند نشانه و البته عارضه کم خونی در فرد باشد.

 

کمبود آهن همچنین می تواند باعث تضعیف دندان ها، زخم های دهان و به طور کلی آسیب دهان و دندان شود. از این رو کم خونی فقر آهن را می توان یکی از علت های موثر در ایجاد زخم های گوشه لب ها در نظر گرفت. اما اگر این زخم ها فقط وابسته به وضعیت کم خونی باشند، مصرف قرص آهن، در طی یک ماه باید آنها را بهبود دهد و اگر بیمار بعد از یک تا دو ماه مصرف قرص آهن، هیچ بهبودی را در وضعیت این زخم ها مشاهده نکرد، علت چیز دیگری است.

 

در مورد خانمی که صحبت هایش را در ابتدای مطلب آوردیم نیز به نظر می رسد کم خونی فقر آهن اصلی ترین علت این زخم ها باشد، زیرا سایر موارد و علت هایی که برای این وضعیت وجود دارد در این خانم صدق نمی کند.

 

2- استوماتیت آنگولار

استوماتیت آنگولار (Angular Chelitis) یا همان زخم در گوشه لب ها، اختلال التهابی است که می تواند به قرمزی، پوسته پوسته شدن، خراش و زخم گوشه لب ها منجر شود. مطالعات تغذیه ای نشان داده اند که یکی از مهم ترین علت های ابتلا به استوماتیت آنگولار کمبود ویتامین ب در برنامه غذایی است. اگر علت ابتلا به این شرایط کمبود ویتامین ب باشد، مصرف مکمل ویتامین های گروه ب قادر به درمان کلی این وضعیت خواهد بود.

 

3- آبسه دندان

آبسه و التهاب لثه و دندان و عفونت جدی دندان ها، علت دیگری است که می تواند به زخم گوشه دهان که با التهاب، قرمزی، ورم و خارش همراه است، منجر شود.

 

4- ورم حاد سینوس ها

التهاب سینوس ها در سر، بیماری است که به سردرد و سرگیجه منجر خواهد شد، اما یکی دیگر از عوارض این بیماری قرمزی و ورم برخی نقاط صورت از جمله لب ها و دهان می باشد.

 

5- تب یونجه

تب یونجه، یک واکنش حساسیتی به گرد و غبار، قارچ ها و مایت های معلق در هوا است. این بیماری به عوارض زیادی از جمله عطسه، سرفه، آبریزش بینی، اشک و التهاب چشم ها و همچنین ورم و قرمزی لب ها منجر خواهد شد.

 

6- ویروس هرپس تب خال دهانی

ویروس هرپس دهانی که عامل تب خال است، عفونت دهانی را ایجاد می کند که احساس گلودرد، تب و ورم صورت و مخصوصا اطراف دهان از شایع ترین عوارض آن خواهند بود.

 

علت تبخال گوشه لب چيست

7- سوختگی دهان و زبان

سوختگی دهان، زبان و لب ها مثلا در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم و سوزنده، می تواند به ورم و قرمزی زبان، دهان و گوشه لب ها منجر شود.

 

8- دندان در آوردن در بچه ها

دندان درآوردن در کودکان یک تغییر فیزیولوژیک کاملا مشهود است که از علامت های آن می توان به بی قراری کودک، درد و ورم لثه ها، افزایش ترشح بزاق و البته خیلی وقت ها التهاب و زخم های اطراف دهان اشاره کرد.

 

9- انسداد مجاری بزاقی

انسداد مجاری بزاقی وضعیتی است که می تواند به درد، خشکی و سوزش مخاط دهان و زبان منجر شود. خشکی ، پوسته پوسته شدن و سوزش اطراف دهان از دیگر عوارض انسداد مجاری بزاقی است.

 

10- بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی بیماری التهابی است که اگرچه شیوع کمی دارد، اما در صورت ابتلا عوارض آزاردهنده ای نظیر تب، التهاب و ورم صورت و مخصوصا دهان و لب ها را ایجاد خواهد کرد.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

گوشه دهان تان زخم می شود؟

ترک گوشه لب نشانه چیست؟

خشکی دهان و خرابی دندان‌ها

سلامت و بهداشت لب ها

5 نسخه برای 5 بیماری لب

 بروز تبخال در اطراف بینی و لب مشکلی است که برخی افراد زیاد به آن دچار می شوند، اگر از دسته افرادی هستید که زیاد تبخال می زنید در این مطلب علت تبخال زدن و دارویی موثر برای رفع آن معرفی می شود

تبخال، یک بیماری پوستی است که عامل آن ویروس تبخال است؛ این ویروس و اختلال پوستی ممکن است در هر جایی از پوست ظاهر شود اما دربیشتر موارد دراطراف دهان دیده می‌شود. در مجموع، شیوع این اختلال مشخص نیست اما بروز آن بین زن و مرد برابر است و در بیشتر موارد در سنین ۲۰ تا۴۰ سال ظاهر می‌شود. درمان‌های متفاوتی برای این اختلال معرفی شده اما اصلی ترین آن‌ها داروی ضد ویروس است؛ معمولا از آسیکلوویر برای درمان استفاده می‌شود که هم به صورت پماد و هم به صورت خوراکی در دسترس است.

استفاده از قرص آسیکلوویر  به خصوص در چند روز اول بروز این اختلال، بسیار موثر است؛ در افرادی که زیاد تب خال می زنند، برای پیشگیری از حملات دوباره، قرص‌ها به صورت مرتب و طولانی مدت تجویز می‌شود اما یک یا دو بار تب خال زدن در سال مهم نیست. استفاده از پماد فقط اگر در چند ساعت اول بروز آفت استفاده شود، موثر خواهد بود در غیر این صورت تاثیر چندانی بر بهبود آن ندارد. از آن جا که این بیماری یک اختلال ویروسی است می‌توان آن را در دسته بیماری‌های مسری قرار داد؛ انتقال آن هم از طریق تماس پوستی مستقیم  و هم تماس با وسایل امکان پذیر است.

بیشتر بدانید : چگونه می توان از ابتلا به تبخال جلوگیری کرد؟

علت تبخال گوشه لب چيست

بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای درمان تبخال

بیشتر بدانید : درمان سریع تبخال با چند روش خانگی

بیشتر بدانید : علت تبخال زدن چیست؟ + جلوگیری از تبخال

گردآوری : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : khorasannews.com

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

علت تبخال گوشه لب چيست
علت تبخال گوشه لب چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *