علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

دوره مقدماتی php
علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست
علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

Dr Fariba Hendesi –

نوسان فشار خون یکی از مشکلات قلبی است که تشخیص آن کاری سخت بوده و می تواند مشکلات بیشتری برای بیمار به همراه داشته باشد.

ابتدا با عوامل تغییر در فشار خون آشنا می شویم، سپس به تشخیص و درمان این بیماری می پردازیم.

تغییرات دائمی فشار خون می تواند ریسک بروز بیماری های قلبی و شریانی را افزایش می دهد. ریسک مربوط به مشکلات زیر در چنین شرایطی بالا خواهد بود:

دوره مقدماتی php

فشار خون شما در طول روز بالا و پایین می رود. گرفتن فشار خون در خانه و به کمک وسایل مختلف یکی از راه هایی است که می تواند به شما در فهم بهتر میانگین فشار خون کمک کند.

علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

فاکتور های متعددی وجود دارند که در تغییرات دائمی فشار خون تاثیر می گذارند. برخی از این فاکتور ها را می توان کنترل کرد و برخی دیگر از کنترل فرد خارج هستند. در ادامه برخی از این موارد را با هم مرور می کنیم.

حدود 20 درصد از افرادی که با مشکل هایپرتنشن یا فشار خون بالا ( اچ بی پی ) مواجه هستند، هنگامی که به مطب دکتر می روند ، استرس تمام وجود آن ها را فرا می گیرد. در نتیجه این استرس شاهد افزایش فشار خون در آن ها هستیم.

با این حال برخی از افراد نیز وضعیتی کاملا عکس سندروم کت سفید را تجربه می کنند. فشار خون این دسته از افراد در مطب دکتر کاملا نرمال جلوه می کند در حالی که بالا است. حتی ممکن است شدت بالا بودن فشار خون آن ها بیشتر از حد معمول و خطرناک باشد.

فشار خون شما معمولا در ساعت های خواب و زمانی که پیاده روی می کنید بالا و پایین می رود. فشار خون معمولا در زمان خواب به پایین ترین حد خود می رسد و در طول روز بالا می رود و دوباره در اواخر بعد از ظهر افت می کند.

فشار خون شما معمولا در هوای سرد بالاتر از حالت عادی بوده و در گرما نیز کاهش پیدا می کند. دمای پایین و سرد معمولا رگ های خونی شما را تنگ می کند و در نتیجه پمپاژ خون مورد نیاز بدن شما با فشار بیشتری صورت می گیرد. تغییرات هوایی نظیر رطوبت و یا فشار جو زمین  نیز بر میزان فشار خون تاثیر می گذارند، به خصوص در افرادی که سن آن ها از 65 سالگی گذشته باشد.

استرس روزانه می تواند فشار خون افراد را به صورت موقت بالا ببرد. در کنار کارهای روزمره، استرس مرتبط با مسائل شخصی و سلامت و یا حتی استرس معاینه شدن توسط یک پزشک فشار خون را با تغییرات مواجه می کند.

داروهای درمان بیماری سرماخوردگی که حاوی مواد ضد احتقان ( به عنوان مثال افدرین ، فنیل افرین ، نفتازولین و اکسیمتازولین و شبه افدرین ) هستند منجر به بالا رفتن موقت فشار خون می شوند و این موضوع برای کسانی که مشکل فشار خون بالا دارند خطرناک است.

مشاهده افزایش موقتی فشار خون در حین ورزش و فعالیت بدنی کاملا طبیعی است. این اتفاق را تمامی افراد تجربه می کنند به خصوص کسانی که وزنه برداری انجام می دهند. جهت جلوگیری از افزایش افراطی فشار خون در حین ورزش، نکات زیر را در حین وزنه برداری در باشگاه مورد توجه قرار دهید:

یک سبک زندگی فعال راهی عالی برای کاهش فشار خون در بلند مدت به شمار می رود.

زمانی که مثانه شما خالی باشد، فشار خون بدنتان نیز در سطح پایینی قرار می گیرد. فشار خون سیستولیک ( دومین عدد در دستگاه های اندازه گیر فشار خون، به عنوان مثال 79/119 میلی متر جیوه ) زمانی که مثانه فرد پر باشد بین 10 الی 15 میلی متر جیوه افزایش پیدا می کند.

تیرامین یک آمینو اسید در بدن است که وظیفه کنترل فشار خون را بر عهده دارد. غذاهای حاوی تیرامین می توانند منجر به افزایش موقت فشار خون در افراد شوند. از جمله مواد غذایی حاوی تیرامین می توان به موارد زیر اشاره داشت:

تاثیر تیرامون بر فشار خون برای آن دسته از افراد که داروهای ضد افسردگی با نام مهارکننده های مونوآمین اکسیداز ( MAOI ) را مصرف می کنند خطرناک است. از جمله این داروها می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

کافئین می تواند منجر به افزایش موقت اما قابل توجه فشار خون در افراد شود. محققان هنوز هم دلیل اصلی این موضوع را نمی دانند. برخی دانشمندان معتقدند کافئین می تواند با مسدود کردن هورمون هایی که مسئول گشاد کردن شریان های خونی هستند، فشار خون را بالا ببرد. برخی دیگر بر این باورند کافئین منجر به افزایش سطح آدرنالین در بدن می شود.

بارداری موجب تغییر فشار خون فرد می شود، ترشح بیشتر هورمون ها و افزایش فعالیت قلب از دلایل این تغییرات فشار خون در مادران باردار است.

به دلیل تغییرات مکرر در فشار خون، سندروم کت سفید و فشار خون بالا و پنهان در افراد، پزشکان به کسانی که فشار خون بالایی دارند پیشنهاد می کنند که همیشه با کمک دستگاه های خانگی و همراه، وضعیت را کنترل کنند. اندازه گیری فشار خون مزایای متعددی دارد:

گاهی اوقات پزشک نمی تواند به جمع بندی مناسبی از وضعیت فشار خون بیمار برسد و یا در مورد تشخیص خود به عوامل دخیل دیگری شک دارد.

در این شرایط معمولا پزشک هولتر مانیتورینگ 24 یا 48 ساعته توصیه می کند تا بتواند تغییرات فشار خون بیمار را در شرایط مختلف و ساعات مختلف روز بررسی کند.

به بیمار توصیه می شود که شرح فعالیت های خود و ساعت آن ها را نیز یادداشت کند.

ابتدا پزشک دلیل بروز آن را مشخص می کند. وی در مورد تاریخچه بیماری ها، سبک زندگی و داروهای مصرفی شما سوال خواهد کرد. همچنین ممکن است چند آزمایش تجویز شوند.

داروهای مختلف می توانند فشار خون را کاهش داده و از بالا و پایین شدن خطرناک آن جلوگیری کنند. تغییرات در سبک زندگی نیز راهکار مناسبی است.

افراد با رفتن به جلسات معاینه بیشتر می توانند اطمینان حاصل کنند که فشار خون آن ها در محدوده مناسب باقی می ماند.

✅ ترک سیگار و دخانیات: سیگار به شریان های قلبی آسیب رسانده و منجر به بالا رفتن فشار خون می شود.

علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

✅ مصرف بیشتر میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین کم چرب

✅ ورزش و تمرین مرتب: تمرین و ورزش متعادل نظیر پیاده روی با ریتم تند توسط اتحادیه قلب آمریکا پیشنهاد می شود. هر فرد باید حداقل 5 روز در هفته و روزی 30 دقیقه این کار را انجام دهد.

✅ محدود کردن الکل:‌ بانوان نباید بیش از یک لیوان و آقایان دو لیوان الکل در روز مصرف کنند. مصرف بیشتر منجر به بالا رفتن فشار خون می شود.

✅ امتحان راه های کاهش استرس: مدیتیشن، تمرین نفس های عمیق و دیگر تکنیک های مدیریت استرس

✅ مصرف کمتر سدیم: غذاهای پر نمک فشار خون را افزایش می دهند.

✅ کاهش مصرف کافئین: نوشیدنی های حاوی کافئین فشار خون را بالا می برند.

مواد خوراکی می توانند تاثیر زیادی بر تنظیم فشار خون داشته باشند. علاوه بر نمک، مواد دیگری هستند که فشار خون را بالا می برند.

شیرینی هایی مثل شیره انگور و خرما و ارده و به طور کلی مواد غذایی که طبع گرم و پر انرژی دارند، از این قبیل خوراکی ها هستند.

از سوی دیگر مواد غذایی دیگری هستند که به طور عمومی موجب کاهش فشار خون می شوند، مثل مواد ترش طبیعی چون آبلیمو و آبغوره تازه بدون نمک، برگه زردآلو.

  • شماره تلفن تعمیرگاه مرکزی سایپا تهران
  • البته پادشاه همه مواد غذایی کاهنده فشار خون سیر است. مصرف مداوم سیر، یا ترکیب سیر له شده و آبلیمو و کمی عسل می تواند تنظیم کننده عالی فشار خون باشد.

    از سوی دیگر مصرف سبزیحات سبز تیره و میوه ها موجب کاهش کلسترول خون می شوند.

    مصرفی ماهی و روغن زیتون نیز به علت داشتن امگا 3 باعث کاهش کلسترول بد خون می شوند.

    سبک زندگی سالم و در برخی شرایط داروهای مناسب می توانند مشکل تغییرات دائمی فشار خون را برطرف کنند.

    فشار خون خود را به شکل مرتب چک کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل به پزشک مراجعه نمایید.

    برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با عوارض فشار خون بالا می توانید روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

    عوارض فشار خون بالا

     

    دکتر فریبا هندسی متخصص فشارخون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    CT angiography of the heart and its difference with angiography

    Next Post

    چاودێریەکانی دوای ئانژیۆگرافی لە ماڵەوە

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    بیماری سرماخوردگی پیدا نکردن؟

    متورالشونو قطع کنین ببینین حالشون چطور میشه

    سلام عزیزم 

    ایشون اولا باید حتما زیر نظر پزشک قلب باشن اکو بشن به شدت مستعد بیماری های عروق قلب هستن

    از طرفی کاپتوپریب اصلا کافی نیست وباید داروی های قوی تری مثل والزومیکس مصرف کنن اگر پاسخگو نبود باز هم دارو های دیگری اضافه شود زیر نظر پزشک متخصص

    سلام عزیزم 

    ایشون اولا باید حتما زیر نظر پزشک قلب باشن اکو بشن به شدت مستعد بیماری های عروق قلب هستن

    از طرفی کاپتوپریب اصلا کافی نیست وباید داروی های قوی تری مثل والزومیکس مصرف کنن اگر پاسخگو نبود باز هم دارو های دیگری اضافه شود زیر نظر پزشک متخصص

    فشاراتون نرمال میباشد

    فشاراتون نرمال میباشد

    سلام

    فشاراتون نرمال میباشد

    سلام ببینین فشار هاشون خیلی بالا نیست ولی اگر نسبت به گذشته افشازیش داشته میتونه از فشار هم باش ولی اگر بهبود نداشت از همکاران مغز و اعصاب راهنماهیی بگیرین به دلیل اینکه  زمینه قلبی مشکلشون مزمن و یکنواخت بوده از طرفی زیر نطر همکار محترم ما نیز از نظر قلبی هستن و دارو های مناسبی براشون تجویز شده 

    سلام

     فقط نوار قلبتون به دست بنده رسیده  

    و باید هولتر فشارتونو ببینم حتما

    سلام

    میتونن بعد از ظهر ها 1 عدد کاپتوپریل 25 مصرف کنن ولی اگر فشاراشون کنترل نشود بهتر است مراجعه کنن هم معاینه بشوند و هم داروی مناسب فشاراشون تجویز شود

    سلام

    شما باید در صورت نوسان فشار از هولتر مانیتورینگ 24 ساعته برای اطمینان خاطر استفاده کنین ولی پیش از اون باید در نظر داشته باشین هر فعالیتی یا تنش عصبی میتونه باعث تغییر در عدد فشار خونتون بشود باید ختما بعد از استراخت در زمان مشخصی از روز در حالت ثابت تشسته دست به موازات قلب فشارتونو بگیرین در منزل

    سلام عزیزم شما باید اکو و معاینه قلبی بشین برای اطمینان خاطر از وضعیت سلامت قلبتون

    سلان عزیزم برای اطمینان خاطر بهتر است هولتر فشار ببندین برای 24 ساعت

    سلان عزیزم برای اطمینان خاطر بهتر است هولتر فشار ببندین برای 24 ساعت

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    هل شعرت أن قلبك لديه سرعة أسرع من الطبيعي؟

    متخصص واریس کیست و بهترین درمان واریس پا چیست؟

    نوسان فشار خون خطرناک تر از فشار خون بالا


    علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶
    ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب
    همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20 
    اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶
    ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب
    شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰
    دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰
    چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰
    اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶
    دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل
    السبت ۱۷ الی ۲۰
    الاثنين: ۱۷ الی ۲۰
    الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376
     
    Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong>
    Saturday 17 to 20
    Monday: 17-20
    Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    پنج شنبه 1 آبان 1399

    چرایی و چگونگی اندازه‌گیری فشار خون در منزل

    به گزارش روابط عمومی شبکه سلامت : شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حین ورزش و تحت استرس زیاد، فشارخونتان بالا و پایین شود؛ اما اگر حتی زمانی که فعالیتی ندارید یا تحت استرس نیستید باز هم فشارخونتان نوسانات زیادی دارد، چطور؟
    به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، طبیعی است که فشارخونتان در طول روز نوسان داشته باشد و این نوسان به میزان فعالیت، غذا خوردن یا نخوردن و وضعیت روحی و روانی‌تان بستگی دارد. مثلاً ترس یا اضطراب می‌تواند باعث شود فشار خونتان ناگهان بالا برود چون این هیجانات، سیستم سمپاتیک یا «جنگ یا گریز» را فعال می‌کنند تا شما برای فرار کردن یا جنگیدن آماده شوید. اما وقتی در حالت آرامش هستید، فشارخونتان ممکن است پایین بیاید، مثلاً حین خواب یا مدیتیشن. اما اگر فشارخونتان مدام بالا و پایین می‌شود چطور؟ آیا نگران‌کننده است؟
    چرا فشارخونتان دچار نوسان می‌شود؟
    سیستم سمپاتیک یا «جنگ‌وگریز»، سیستم عصبی و سیستم پاراسمپاتیک یا مرکز کنترل «استراحت و آرامش»، به حفظ فشارخون کمک می‌کنند. وقتی فعالیت سمپاتیک غالب می‌شود، فشارخون بالا می‌رود و وقتی سیستم پاراسمپاتیک غلبه می‌کند، فشارخون پایین می‌آید. بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید فشارخونتان در طول روز نوساناتی داشته باشد.
    ورزش نیز بر فشارخون اثر می‌گذارد:
    بعد از تمرینات هوازی، غیرعادی نیست که فشارخون تا چند ساعت پایین باشد. ضمناً تمرین هوازی به مرور زمان می‌تواند فشارخون در حالت استراحت را نیز پایین بیاورد. بر اساس مطالعه‌ای که در Annals of Internal Medicine منتشرشده، تمرین هوازی بیشتر از عادت‌هایی مانند ترک الکل و محدود کردن مصرف سدیم و افزایش پتاسیم می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد.
    حتی اگر در حال حاضر بابت فشارخون بالایتان تحت درمان باشید، باز هم فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند احتمال ابتلا به عوارض ناشی از فشارخون بالا را افزایش دهد، از جمله آسیب به اندام‌هایی مانند چشم‌ها و کلیه‌ها و سکته مغزی و حمله قلبی
    در مورد تمرینات قدرتی چطور؟ حین تمرینات قدرتی سنگین، فشارخون می‌تواند بالا برود، مثلاً فشارخون سیستولیک برخی از افراد تا 280 میلی‌متر جیوه بالا می‌رود؛ اما این افزایش موقتی است. ولی اگر شما ضعفی در دیواره‌ی شریان کوچکی داشته باشید، (مانند مشکلی که در مغز روی می‌دهد و به آن آنوریسم می‌گویند)، برای بلند کردن وزنه‌ای سنگین به خودتان فشار بیاورید، دچار استرس ناگهانی شوید یا برای دفع مدفوع به خودتان فشار بیاورید، ممکن است فشارخونتان آن‌قدر بالا برود که باعث پاره شدن رگ بشود که به آن سکته مغزی هموراژیک نیز می‌گویند.
    شما می‌توانید وقتی که وزنه‌ای را بلند می‌کنید، با حبس نکردن نفس‌تان و استفاده از وزنه‌های سبُک‌تر با تکرارهای بیشتر، افزایش فشارخون خود را کنترل کنید. اگر هنگام بلند کردن وزنه، احساس سبُکی در سر، سردرد، احساس ناراحتی در قفسه سینه، سرگیجه، یا مشکل در تنفس دارید به پزشک مراجعه کنید.
    شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حین ورزش و تحت استرس زیاد، فشارخونتان بالا و پایین شود؛ اما اگر حتی زمانی که فعالیتی ندارید یا تحت استرس نیستید باز هم فشارخونتان نوسانات زیادی دارد، چطور؟
    تغییرات فشارخون
    برخی مطالعات نشان می‌دهند فشارخون در حالت استراحت که زیاد نوسان دارد می‌تواند ریسک یک حمله قلبی یا سایر حوادث قلبی و عروقی را بالا ببرد. این مسئله بیشتر در مورد اندازه‌گیری فشارخون در خانه صدق می‌کند زیرا حضور در مطب پزشک می‌تواند فشارخون را بالا ببرد زیرا استرسی در اثر بودن در محیطی متفاوت ایجاد می‌کند. نگرانی وقتی وجود دارد که فشارخون در صبح نسبت به شب به مقدار قابل‌توجهی بالاتر باشد. مطالعات نشان می‌دهند افزایش فشارخون در ابتدای صبح، ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اگر شما فشارخون صبحتان 15 میلی‌متر جیوه بیشتر از فشارخونتان در عصر یا شب است، احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی نیز بیشتر خواهد بود.
    به همین دلیل مهم است که در خانه فشارخونتان را کنترل کنید و اگر نوسان داشت یا صبح‌ها بالاتر بود، عددها را بنویسید و به پزشکتان نشان دهید. حتی اگر در حال حاضر بابت فشارخون بالایتان تحت درمان باشید، باز هم فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند احتمال ابتلا به عوارض ناشی از فشارخون بالا را افزایش دهد، از جمله آسیب به اندام‌هایی مانند چشم‌ها و کلیه‌ها و سکته مغزی و حمله قلبی. مطالعات نیز نشان داده‌اند فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند ایجاد عوارض دیابت را سرعت بدهد. پزشک شما می‌تواند داروهای فشارخونتان را جوری تنظیم کند که نوسانات فشارخونتان را کاهش بدهد.
    روش درست اندازه‌گیری فشارخون در خانه را یاد بگیرید تا در کنترل فشارخونتان اشتباه نکنید
    به این نکات توجه کنید:
    . پیش از گرفتن فشارخونتان، مثانه‌تان را خالی کنید. مثانه‌ی پُر می‌تواند فشارخون را تا 15 میلی‌متر جیوه بالا ببرد.
    . وقتی فشارخونتان را می‌گیرید حرف نزنید.
    . پنج دقیقه قبل از گرفتن فشارخون، بنشینید.
    . لباس تنگ تنتان نباشد و کاف فشارسنج را روی لباستان نبندید.
    . کف هر دو پایتان روی زمین باشد و پاها را روی هم نیندازید.
    . دستتان با قلبتان در یک سطح باشد.
    . هر بار که به پزشکتان مراجعه می‌کنید، عددهای فشارخونتان را که یادداشت کرده‌اید نشان بدهید.
    . در زمان‌های گوناگون طی روز،‌ فشارخونتان را بگیرید.
    . از کاف‌هایی که روی بازو بسته می‌شوند استفاده کنید، کاف‌های مچی دقت کمتری دارند.
    اگر عددهای فشارخونتان بالا رفته‌اند، از مصرف کافئین خودداری کرده و داروهایتان را بررسی کنید. برخی از داروها مانند ضد احتقان‌ها می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. در مورد اینکه آیا داروهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند بر فشارخونتان اثر بگذارند با پزشکتان مشورت کنید.
    کلام آخر
    یکی از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی، فشارخون بالاست؛ اما داشتن فشارخونی که زیاد نوسان دارد و صبح‌ها بالا می‌رود می‌تواند ریسک مشکلات سلامتی را نیز افزایش بدهد. بنابراین با چک کردن فشارخونتان در خانه در زمان‌های گوناگون در روز، وضعیت فشارخون خود را بررسی نمایید و فقط به گرفتن فشارخون در مطب پزشک بسنده نکنید. هزینه‌ی خریدن یک دستگاه فشارسنج در خانه، ارزش سلامتی‌تان را دارد.

    منبع :سلامت نیوز

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    پیوندها

    صفحات سایت

    تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .


    ویکی فشار

     اگر فردی واقعا دچار نوسان فشار خون یا همان بالا و پایین فتن فشار خون باشد، پزشک معمولا برای اطمینان بیشتر توصیه به استفاده از هولتر فشار خون (نظارت ۲۴ ساعت فشار خون) می کند. اما چیزی که برای پزشکان مهم تر است فشار خون بالاست. همچنین ممکن است پزشک به این نتیجه برسد که داروهایی برای کنترل فشار خون تجویز کند.

    اکثرا در مراجعه به پزشک گرفتن فشار خون انجام می شود. این کار به این دلیل است که فشار خون شما می تواند به پزشک اطلاعات زیادی درباره سلامتی تان بدهد. فشار خون کمى بالا یا پایین ممکن است نشانه ای از مسائل بالقوه در مورد سلامتی باشد اما تغییرات فشار خون در طول زمان می تواند نشانه ای جدی تر از مسائل مربوط به سلامتتان باشد.

    فشار خون به طور طبیعی چند بار در روز تغییر می کند. اکثر تغییرات طبیعی و قابل پیش بینی هستند. هنگامی که این تغییرات در فشار خون شما رخ می دهد، ممکن است علائم یا نشانه های غیر معمولی را تجربه نکنید. این نوسان ها ممکن است کوتاه باشد.

    با این حال، اگر متوجه شوید که فشارهای خیلى بالا و یا خیلى پایین غیر معمول داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید . هنگامی که این تغییرات را متوجه می شوید، آن ها را ثبت کنید . فشار خون ، فعالیت ها، و میزان طول کشیدن آن تا دوباره به حالت عادی برسد را یادداشت کنید . این اطلاعات ممکن است یک الگو یا یک مشکل را شناسایی کند.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    فشار خون متغیر می تواند به علل مختلفى ایجاد شود.

    استرس و اضطراب می توانند به طور موقت باعث نوسان فشار خون شود. با گذشت زمان استرس بیش از حد می تواند بر سیستم قلبی عروقی شما آسیب برساند و ممکن است منجر به مشکلات فشار خون دائمی شود.

    سندرم روپوش سفید زمانى رخ می دهد که نگرانی یا استرس ناشی از مراجعه به پزشک باعث ایجاد افزایش ناگهانی در فشار خون می شود. ممکن است در خانه فشار خونتان طبیعى باشد . این فشار بالا به این معنی نیست که فشار خون بالا دارید (پر فشارى خون). با این حال، افراد مبتلا به پرفشاری خون ناشى از روپوش سفید بیشتر مستعد پر فشارى هستند .

    داروهای بدون نسخه و دارو هاى تجویزى می توانند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. بعضی از داروها، مانند دیورتیک ها و قرص های فشار خون، براى کاهش فشار خون طراحی شده اند. دارو هاى دیگر مانند داروهای سرماخوردگی و آلرژی، می توانند فشار خون را افزایش دهند.

    ورزش، صحبت کردن، خنده و حتی رابطه ى جنسی می تواند موجب تغییر فشار خون شود.

    آنچه که می خورید یا مى نوشید ممکن است فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. غذاهایی که حاوی تیرامین ( ماده اى موجود در غذاهاى مانده ) بالا هستند، می توانند فشار خون را افزایش دهند. این غذاها عبارتند از:

    ۱- مواد غذایى تخمیر شده

    ۲- ترشی ها

    ۳- مربا ها

    ۴- نوشیدنی های کافئین دار نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد.

    سیستم آدرنال شما مسئول تولید هورمون است. خستگی آدرنال زمانی اتفاق می افتد که تولید هورمون شما کم باشد. در اثر آن ممکن است فشار خون افت کند . سیستم آدرنال بیش از حد فعال نیز می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون و پر فشارى خون شود.

    این تومور نادر در غدد آدرنال ایجاد شده و تأثیرات تولید هورمون دارد. که می تواند منجر به بروز ناگهانی تغییر های نامنظم در فشار خون شود.

    عوامل زیر سبب نوسان فشار خون در سالمندان می باشند.

    فشار خون متغیر لزوما نیازمند درمان نیست، مگر اینکه به علت بیماری زمینه ای ایجاد شود. به همین دلیل است که درمان فشار خون بالا  شامل سه جزء اصلی می شود:

    ١. به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. گاهی استفاده از هولتر فشار خون توصیه می شود.

    ٢. سبک زندگیتان را به سبکى سالم تغییر دهید .

    ٣. اگر برایتان دارویى تحویز شده است مصرف آن را فراموش نکنید .

    دستگاهی است که در اندازه ی یک رادیو قابل حمل است به کمربند یا بند متصل به بدن متصل می شود و اطلاعات را در طول دوره ۲۴ ساعته جمع آوری می کند که بعدا به یک کامپیوتر منتقل می شود و خواندن فشارخون به طور مداوم در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می شود. معمولا پزشکان برای اطمینان بیشتر از روند تغییر فشار خون و به دست آوردن میانگین فشار خون در طول شبانه روز از این دستگاه فشار خون استفاده می کنند.

    شما می توانید با اتخاذ تغییرات شیوه زندگی فشار خون خود را کنترل کنید و سالم بمانید.

    مردان با کمر بیش از ۴۰ اینچ و زنان با کمر بیش از ۳۵ اینچ بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.

    حداقل سى دقیقه تمرین متوسط، پنج روز در هفته را هدف قرار دهید. اگر تا به حال ورزش نمى کردید، قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید و آن را به آرامی انجام دهید. شروع به ورزش با شدت بالا می تواند خطرناک باشد، به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده.

    برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا از رژیم غذایى DASH (رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا) کمک بگیرید. این رژیم غذایی شامل حبوبات، سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب است.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    مقدار مصرف سدیم روزانه خود را اندازه گیری کنید تا بداتید چه میزان سدیم مصرف مى کنید. سپس، سعى کنید میزان مصرفى روزانه تان مطابق با توصیه ى انجمن قلب آمریکایی ۲۳۰۰ میلی گرم باشد. اگر پرفشاری خون یا فشار خون بالا دارید، ۱۵۰۰ میلی گرم را هدف قرار دهید.

    راه های سالم برای مقابله با استرس روزانه پیدا کنید مانند ورزش، یوگا، تکنیک های تنفس یا بحث درمانی .

    کافئین فشار خون شما را افزایش می دهد، در حالی که الکل آن را کاهش می دهد. این مواد همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری هاى مستعد کننده ى فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماری های قلبی و کلیوی .

    این عادت را براى حفظ فشار خون خود را در محدوده سالم ترک کنید. با پزشک خود درباره برنامه های ترک سیگار صحبت کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی یا ترک با یک دوست می تواند به شما در برنامه ریزی کمک کند.

    فشار خون متغیر همیشه نشانه ای از یک بیمارى نیست، و برای برخی افراد می تواند یک نشانه ى هشدار دهنده از مسائل آینده باشد. شامل:

    فشار خون بالا به سرعت ایجاد نمى شود و اغلب به صورت تدریجی افزایش مى یابد و فشار خون هاى غیر طبیعى ممکن است اولین نشانه از آن باشد.

    در یک مطالعه، افراد مبتلا به اختلالات فشار خون بین مراجعه به پزشکان بیشتر به نارسایی قلبی و سکته مغزی نسبت به افرادی که فشار خون طبیعی داشتند ، مبتلا شدند .

    یک مطالعه در ژاپن نشان داده است که افرادی که دارای نوسانات فشار خون بودند، دو برابر بیشتر افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری روانی بودند.

    نوسانات فشار خون اغلب طبیعی و قابل پیش بینی هستند. فعالیت های روزمره مانند ورزش، پیاده روی و صحبت کردن می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، این تغییرات می توانند نشانه ای از مشکلات احتمالی باشد، بنابراین باید آن ها را با دقت کنترل کنید و با کمک پزشک خود از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

  • image of lion and tiger
  • برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون بالا می تواند باعث خون دماغ شدن شود؟

    مقاله بعدی

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام باید داروها تنظیم بشه از بخش ویزیت انلاین دارو ها و اسمشون رو اپلود کنید تا احتمالا با تعویضشون بهتر بشن

    سلام اکر فشار شدید پایین امده و علایمی مانند ضعف و بیحالی دارین دارو باید کمی تعدیل شود

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    سلام خدمت شما اغلب مشکل خاصی وجود ندارد ولی برای تشخیص اریتمی میتوان هولتر ۴۸ ساعته ریتم استفاده کرد ، فعلا تیلت انجام نشود و اگر مقدور شد همکار فوق اریتمی ایشون رو ویزیت کنند

    سلام

     

    برای بررسی اینکه ایا فشارهای شما واقعا بالا هستند یا خیر بهتر است یک نوبت هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    باید ایشان داروهای خود را منظم مصرف کنند زیرا عدم مصرف دارو می تواند با آسیب قلبی مجدد برای ایشان همراه باشد. توصیه می شود فشارخون ایشان زیر 130 روی 80 حفظ شود. اگر با مصرف دارو فشارخون کنترل نمی شود باید ویزیت شوند. هم چنین توصیه می شود جتما ایشان به رژیم غذایی کم نمک نیز پایبند باشند

    سلام

     

    اگر هولتر مشکلی نداشته است نیاز به نگرانی نیست این افزایش فشارخونها تا حدی طبیعی است و در مطب پزشک قابل قبول است

    سلام

     

    بهتر است شما یک بار هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    اگر فشارخون بالا دارند بهترین متخصص برای مراجعه و معاینه و تجویز دارو متخصص قلب است

    سلام

     

    علت این موضوع ناکامل بودن داروهاست. اگر این نوسان ها زیاد تکرار می شود ایشان باید ویزیت شوند

    سلام

     

    با توجه به شرایط ایشان بهتر است رژیم غذایی کم نمک و کم چرب داشته باشند و ورزش روزانه را انجام دهند. توصیه ی ما این است که به جای داروهای فعلی از لوزارتان اچ دو بار در روز و املودیپین 5 روزانه استفاده کنند. نیازی به مصرف متورال نیست

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    ویکی فشار

     اگر فردی واقعا دچار نوسان فشار خون یا همان بالا و پایین فتن فشار خون باشد، پزشک معمولا برای اطمینان بیشتر توصیه به استفاده از هولتر فشار خون (نظارت ۲۴ ساعت فشار خون) می کند. اما چیزی که برای پزشکان مهم تر است فشار خون بالاست. همچنین ممکن است پزشک به این نتیجه برسد که داروهایی برای کنترل فشار خون تجویز کند.

    اکثرا در مراجعه به پزشک گرفتن فشار خون انجام می شود. این کار به این دلیل است که فشار خون شما می تواند به پزشک اطلاعات زیادی درباره سلامتی تان بدهد. فشار خون کمى بالا یا پایین ممکن است نشانه ای از مسائل بالقوه در مورد سلامتی باشد اما تغییرات فشار خون در طول زمان می تواند نشانه ای جدی تر از مسائل مربوط به سلامتتان باشد.

    فشار خون به طور طبیعی چند بار در روز تغییر می کند. اکثر تغییرات طبیعی و قابل پیش بینی هستند. هنگامی که این تغییرات در فشار خون شما رخ می دهد، ممکن است علائم یا نشانه های غیر معمولی را تجربه نکنید. این نوسان ها ممکن است کوتاه باشد.

    با این حال، اگر متوجه شوید که فشارهای خیلى بالا و یا خیلى پایین غیر معمول داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید . هنگامی که این تغییرات را متوجه می شوید، آن ها را ثبت کنید . فشار خون ، فعالیت ها، و میزان طول کشیدن آن تا دوباره به حالت عادی برسد را یادداشت کنید . این اطلاعات ممکن است یک الگو یا یک مشکل را شناسایی کند.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    فشار خون متغیر می تواند به علل مختلفى ایجاد شود.

    استرس و اضطراب می توانند به طور موقت باعث نوسان فشار خون شود. با گذشت زمان استرس بیش از حد می تواند بر سیستم قلبی عروقی شما آسیب برساند و ممکن است منجر به مشکلات فشار خون دائمی شود.

    سندرم روپوش سفید زمانى رخ می دهد که نگرانی یا استرس ناشی از مراجعه به پزشک باعث ایجاد افزایش ناگهانی در فشار خون می شود. ممکن است در خانه فشار خونتان طبیعى باشد . این فشار بالا به این معنی نیست که فشار خون بالا دارید (پر فشارى خون). با این حال، افراد مبتلا به پرفشاری خون ناشى از روپوش سفید بیشتر مستعد پر فشارى هستند .

    داروهای بدون نسخه و دارو هاى تجویزى می توانند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. بعضی از داروها، مانند دیورتیک ها و قرص های فشار خون، براى کاهش فشار خون طراحی شده اند. دارو هاى دیگر مانند داروهای سرماخوردگی و آلرژی، می توانند فشار خون را افزایش دهند.

    ورزش، صحبت کردن، خنده و حتی رابطه ى جنسی می تواند موجب تغییر فشار خون شود.

    آنچه که می خورید یا مى نوشید ممکن است فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. غذاهایی که حاوی تیرامین ( ماده اى موجود در غذاهاى مانده ) بالا هستند، می توانند فشار خون را افزایش دهند. این غذاها عبارتند از:

    ۱- مواد غذایى تخمیر شده

    ۲- ترشی ها

    ۳- مربا ها

    ۴- نوشیدنی های کافئین دار نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد.

    سیستم آدرنال شما مسئول تولید هورمون است. خستگی آدرنال زمانی اتفاق می افتد که تولید هورمون شما کم باشد. در اثر آن ممکن است فشار خون افت کند . سیستم آدرنال بیش از حد فعال نیز می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون و پر فشارى خون شود.

    این تومور نادر در غدد آدرنال ایجاد شده و تأثیرات تولید هورمون دارد. که می تواند منجر به بروز ناگهانی تغییر های نامنظم در فشار خون شود.

    عوامل زیر سبب نوسان فشار خون در سالمندان می باشند.

    فشار خون متغیر لزوما نیازمند درمان نیست، مگر اینکه به علت بیماری زمینه ای ایجاد شود. به همین دلیل است که درمان فشار خون بالا  شامل سه جزء اصلی می شود:

    ١. به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. گاهی استفاده از هولتر فشار خون توصیه می شود.

    ٢. سبک زندگیتان را به سبکى سالم تغییر دهید .

    ٣. اگر برایتان دارویى تحویز شده است مصرف آن را فراموش نکنید .

    دستگاهی است که در اندازه ی یک رادیو قابل حمل است به کمربند یا بند متصل به بدن متصل می شود و اطلاعات را در طول دوره ۲۴ ساعته جمع آوری می کند که بعدا به یک کامپیوتر منتقل می شود و خواندن فشارخون به طور مداوم در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می شود. معمولا پزشکان برای اطمینان بیشتر از روند تغییر فشار خون و به دست آوردن میانگین فشار خون در طول شبانه روز از این دستگاه فشار خون استفاده می کنند.

    شما می توانید با اتخاذ تغییرات شیوه زندگی فشار خون خود را کنترل کنید و سالم بمانید.

    مردان با کمر بیش از ۴۰ اینچ و زنان با کمر بیش از ۳۵ اینچ بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.

    حداقل سى دقیقه تمرین متوسط، پنج روز در هفته را هدف قرار دهید. اگر تا به حال ورزش نمى کردید، قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید و آن را به آرامی انجام دهید. شروع به ورزش با شدت بالا می تواند خطرناک باشد، به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده.

    برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا از رژیم غذایى DASH (رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا) کمک بگیرید. این رژیم غذایی شامل حبوبات، سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب است.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    مقدار مصرف سدیم روزانه خود را اندازه گیری کنید تا بداتید چه میزان سدیم مصرف مى کنید. سپس، سعى کنید میزان مصرفى روزانه تان مطابق با توصیه ى انجمن قلب آمریکایی ۲۳۰۰ میلی گرم باشد. اگر پرفشاری خون یا فشار خون بالا دارید، ۱۵۰۰ میلی گرم را هدف قرار دهید.

    راه های سالم برای مقابله با استرس روزانه پیدا کنید مانند ورزش، یوگا، تکنیک های تنفس یا بحث درمانی .

    کافئین فشار خون شما را افزایش می دهد، در حالی که الکل آن را کاهش می دهد. این مواد همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری هاى مستعد کننده ى فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماری های قلبی و کلیوی .

    این عادت را براى حفظ فشار خون خود را در محدوده سالم ترک کنید. با پزشک خود درباره برنامه های ترک سیگار صحبت کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی یا ترک با یک دوست می تواند به شما در برنامه ریزی کمک کند.

    فشار خون متغیر همیشه نشانه ای از یک بیمارى نیست، و برای برخی افراد می تواند یک نشانه ى هشدار دهنده از مسائل آینده باشد. شامل:

    فشار خون بالا به سرعت ایجاد نمى شود و اغلب به صورت تدریجی افزایش مى یابد و فشار خون هاى غیر طبیعى ممکن است اولین نشانه از آن باشد.

    در یک مطالعه، افراد مبتلا به اختلالات فشار خون بین مراجعه به پزشکان بیشتر به نارسایی قلبی و سکته مغزی نسبت به افرادی که فشار خون طبیعی داشتند ، مبتلا شدند .

    یک مطالعه در ژاپن نشان داده است که افرادی که دارای نوسانات فشار خون بودند، دو برابر بیشتر افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری روانی بودند.

    نوسانات فشار خون اغلب طبیعی و قابل پیش بینی هستند. فعالیت های روزمره مانند ورزش، پیاده روی و صحبت کردن می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، این تغییرات می توانند نشانه ای از مشکلات احتمالی باشد، بنابراین باید آن ها را با دقت کنترل کنید و با کمک پزشک خود از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

  • طرز پخت آبگوشت بوقلمون
  • برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون بالا می تواند باعث خون دماغ شدن شود؟

    مقاله بعدی

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام باید داروها تنظیم بشه از بخش ویزیت انلاین دارو ها و اسمشون رو اپلود کنید تا احتمالا با تعویضشون بهتر بشن

    سلام اکر فشار شدید پایین امده و علایمی مانند ضعف و بیحالی دارین دارو باید کمی تعدیل شود

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    سلام خدمت شما اغلب مشکل خاصی وجود ندارد ولی برای تشخیص اریتمی میتوان هولتر ۴۸ ساعته ریتم استفاده کرد ، فعلا تیلت انجام نشود و اگر مقدور شد همکار فوق اریتمی ایشون رو ویزیت کنند

    سلام

     

    برای بررسی اینکه ایا فشارهای شما واقعا بالا هستند یا خیر بهتر است یک نوبت هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    باید ایشان داروهای خود را منظم مصرف کنند زیرا عدم مصرف دارو می تواند با آسیب قلبی مجدد برای ایشان همراه باشد. توصیه می شود فشارخون ایشان زیر 130 روی 80 حفظ شود. اگر با مصرف دارو فشارخون کنترل نمی شود باید ویزیت شوند. هم چنین توصیه می شود جتما ایشان به رژیم غذایی کم نمک نیز پایبند باشند

    سلام

     

    اگر هولتر مشکلی نداشته است نیاز به نگرانی نیست این افزایش فشارخونها تا حدی طبیعی است و در مطب پزشک قابل قبول است

    سلام

     

    بهتر است شما یک بار هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    اگر فشارخون بالا دارند بهترین متخصص برای مراجعه و معاینه و تجویز دارو متخصص قلب است

    سلام

     

    علت این موضوع ناکامل بودن داروهاست. اگر این نوسان ها زیاد تکرار می شود ایشان باید ویزیت شوند

    سلام

     

    با توجه به شرایط ایشان بهتر است رژیم غذایی کم نمک و کم چرب داشته باشند و ورزش روزانه را انجام دهند. توصیه ی ما این است که به جای داروهای فعلی از لوزارتان اچ دو بار در روز و املودیپین 5 روزانه استفاده کنند. نیازی به مصرف متورال نیست

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    ویکی فشار

     اگر فردی واقعا دچار نوسان فشار خون یا همان بالا و پایین فتن فشار خون باشد، پزشک معمولا برای اطمینان بیشتر توصیه به استفاده از هولتر فشار خون (نظارت ۲۴ ساعت فشار خون) می کند. اما چیزی که برای پزشکان مهم تر است فشار خون بالاست. همچنین ممکن است پزشک به این نتیجه برسد که داروهایی برای کنترل فشار خون تجویز کند.

    اکثرا در مراجعه به پزشک گرفتن فشار خون انجام می شود. این کار به این دلیل است که فشار خون شما می تواند به پزشک اطلاعات زیادی درباره سلامتی تان بدهد. فشار خون کمى بالا یا پایین ممکن است نشانه ای از مسائل بالقوه در مورد سلامتی باشد اما تغییرات فشار خون در طول زمان می تواند نشانه ای جدی تر از مسائل مربوط به سلامتتان باشد.

    فشار خون به طور طبیعی چند بار در روز تغییر می کند. اکثر تغییرات طبیعی و قابل پیش بینی هستند. هنگامی که این تغییرات در فشار خون شما رخ می دهد، ممکن است علائم یا نشانه های غیر معمولی را تجربه نکنید. این نوسان ها ممکن است کوتاه باشد.

    با این حال، اگر متوجه شوید که فشارهای خیلى بالا و یا خیلى پایین غیر معمول داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید . هنگامی که این تغییرات را متوجه می شوید، آن ها را ثبت کنید . فشار خون ، فعالیت ها، و میزان طول کشیدن آن تا دوباره به حالت عادی برسد را یادداشت کنید . این اطلاعات ممکن است یک الگو یا یک مشکل را شناسایی کند.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    فشار خون متغیر می تواند به علل مختلفى ایجاد شود.

    استرس و اضطراب می توانند به طور موقت باعث نوسان فشار خون شود. با گذشت زمان استرس بیش از حد می تواند بر سیستم قلبی عروقی شما آسیب برساند و ممکن است منجر به مشکلات فشار خون دائمی شود.

    سندرم روپوش سفید زمانى رخ می دهد که نگرانی یا استرس ناشی از مراجعه به پزشک باعث ایجاد افزایش ناگهانی در فشار خون می شود. ممکن است در خانه فشار خونتان طبیعى باشد . این فشار بالا به این معنی نیست که فشار خون بالا دارید (پر فشارى خون). با این حال، افراد مبتلا به پرفشاری خون ناشى از روپوش سفید بیشتر مستعد پر فشارى هستند .

    داروهای بدون نسخه و دارو هاى تجویزى می توانند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. بعضی از داروها، مانند دیورتیک ها و قرص های فشار خون، براى کاهش فشار خون طراحی شده اند. دارو هاى دیگر مانند داروهای سرماخوردگی و آلرژی، می توانند فشار خون را افزایش دهند.

    ورزش، صحبت کردن، خنده و حتی رابطه ى جنسی می تواند موجب تغییر فشار خون شود.

    آنچه که می خورید یا مى نوشید ممکن است فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. غذاهایی که حاوی تیرامین ( ماده اى موجود در غذاهاى مانده ) بالا هستند، می توانند فشار خون را افزایش دهند. این غذاها عبارتند از:

    ۱- مواد غذایى تخمیر شده

    ۲- ترشی ها

    ۳- مربا ها

    ۴- نوشیدنی های کافئین دار نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد.

    سیستم آدرنال شما مسئول تولید هورمون است. خستگی آدرنال زمانی اتفاق می افتد که تولید هورمون شما کم باشد. در اثر آن ممکن است فشار خون افت کند . سیستم آدرنال بیش از حد فعال نیز می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون و پر فشارى خون شود.

    این تومور نادر در غدد آدرنال ایجاد شده و تأثیرات تولید هورمون دارد. که می تواند منجر به بروز ناگهانی تغییر های نامنظم در فشار خون شود.

    عوامل زیر سبب نوسان فشار خون در سالمندان می باشند.

    فشار خون متغیر لزوما نیازمند درمان نیست، مگر اینکه به علت بیماری زمینه ای ایجاد شود. به همین دلیل است که درمان فشار خون بالا  شامل سه جزء اصلی می شود:

    ١. به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. گاهی استفاده از هولتر فشار خون توصیه می شود.

    ٢. سبک زندگیتان را به سبکى سالم تغییر دهید .

    ٣. اگر برایتان دارویى تحویز شده است مصرف آن را فراموش نکنید .

    دستگاهی است که در اندازه ی یک رادیو قابل حمل است به کمربند یا بند متصل به بدن متصل می شود و اطلاعات را در طول دوره ۲۴ ساعته جمع آوری می کند که بعدا به یک کامپیوتر منتقل می شود و خواندن فشارخون به طور مداوم در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می شود. معمولا پزشکان برای اطمینان بیشتر از روند تغییر فشار خون و به دست آوردن میانگین فشار خون در طول شبانه روز از این دستگاه فشار خون استفاده می کنند.

    شما می توانید با اتخاذ تغییرات شیوه زندگی فشار خون خود را کنترل کنید و سالم بمانید.

    مردان با کمر بیش از ۴۰ اینچ و زنان با کمر بیش از ۳۵ اینچ بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.

    حداقل سى دقیقه تمرین متوسط، پنج روز در هفته را هدف قرار دهید. اگر تا به حال ورزش نمى کردید، قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید و آن را به آرامی انجام دهید. شروع به ورزش با شدت بالا می تواند خطرناک باشد، به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده.

    برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا از رژیم غذایى DASH (رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا) کمک بگیرید. این رژیم غذایی شامل حبوبات، سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب است.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    مقدار مصرف سدیم روزانه خود را اندازه گیری کنید تا بداتید چه میزان سدیم مصرف مى کنید. سپس، سعى کنید میزان مصرفى روزانه تان مطابق با توصیه ى انجمن قلب آمریکایی ۲۳۰۰ میلی گرم باشد. اگر پرفشاری خون یا فشار خون بالا دارید، ۱۵۰۰ میلی گرم را هدف قرار دهید.

    راه های سالم برای مقابله با استرس روزانه پیدا کنید مانند ورزش، یوگا، تکنیک های تنفس یا بحث درمانی .

    کافئین فشار خون شما را افزایش می دهد، در حالی که الکل آن را کاهش می دهد. این مواد همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری هاى مستعد کننده ى فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماری های قلبی و کلیوی .

    این عادت را براى حفظ فشار خون خود را در محدوده سالم ترک کنید. با پزشک خود درباره برنامه های ترک سیگار صحبت کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی یا ترک با یک دوست می تواند به شما در برنامه ریزی کمک کند.

    فشار خون متغیر همیشه نشانه ای از یک بیمارى نیست، و برای برخی افراد می تواند یک نشانه ى هشدار دهنده از مسائل آینده باشد. شامل:

    فشار خون بالا به سرعت ایجاد نمى شود و اغلب به صورت تدریجی افزایش مى یابد و فشار خون هاى غیر طبیعى ممکن است اولین نشانه از آن باشد.

    در یک مطالعه، افراد مبتلا به اختلالات فشار خون بین مراجعه به پزشکان بیشتر به نارسایی قلبی و سکته مغزی نسبت به افرادی که فشار خون طبیعی داشتند ، مبتلا شدند .

    یک مطالعه در ژاپن نشان داده است که افرادی که دارای نوسانات فشار خون بودند، دو برابر بیشتر افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری روانی بودند.

    نوسانات فشار خون اغلب طبیعی و قابل پیش بینی هستند. فعالیت های روزمره مانند ورزش، پیاده روی و صحبت کردن می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، این تغییرات می توانند نشانه ای از مشکلات احتمالی باشد، بنابراین باید آن ها را با دقت کنترل کنید و با کمک پزشک خود از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

  • آموزش کیک کلاه سربازی
  • برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون بالا می تواند باعث خون دماغ شدن شود؟

    مقاله بعدی

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام باید داروها تنظیم بشه از بخش ویزیت انلاین دارو ها و اسمشون رو اپلود کنید تا احتمالا با تعویضشون بهتر بشن

    سلام اکر فشار شدید پایین امده و علایمی مانند ضعف و بیحالی دارین دارو باید کمی تعدیل شود

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    سلام خدمت شما اغلب مشکل خاصی وجود ندارد ولی برای تشخیص اریتمی میتوان هولتر ۴۸ ساعته ریتم استفاده کرد ، فعلا تیلت انجام نشود و اگر مقدور شد همکار فوق اریتمی ایشون رو ویزیت کنند

    سلام

     

    برای بررسی اینکه ایا فشارهای شما واقعا بالا هستند یا خیر بهتر است یک نوبت هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    باید ایشان داروهای خود را منظم مصرف کنند زیرا عدم مصرف دارو می تواند با آسیب قلبی مجدد برای ایشان همراه باشد. توصیه می شود فشارخون ایشان زیر 130 روی 80 حفظ شود. اگر با مصرف دارو فشارخون کنترل نمی شود باید ویزیت شوند. هم چنین توصیه می شود جتما ایشان به رژیم غذایی کم نمک نیز پایبند باشند

    سلام

     

    اگر هولتر مشکلی نداشته است نیاز به نگرانی نیست این افزایش فشارخونها تا حدی طبیعی است و در مطب پزشک قابل قبول است

    سلام

     

    بهتر است شما یک بار هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    اگر فشارخون بالا دارند بهترین متخصص برای مراجعه و معاینه و تجویز دارو متخصص قلب است

    سلام

     

    علت این موضوع ناکامل بودن داروهاست. اگر این نوسان ها زیاد تکرار می شود ایشان باید ویزیت شوند

    سلام

     

    با توجه به شرایط ایشان بهتر است رژیم غذایی کم نمک و کم چرب داشته باشند و ورزش روزانه را انجام دهند. توصیه ی ما این است که به جای داروهای فعلی از لوزارتان اچ دو بار در روز و املودیپین 5 روزانه استفاده کنند. نیازی به مصرف متورال نیست

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    ویکی فشار

     اگر فردی واقعا دچار نوسان فشار خون یا همان بالا و پایین فتن فشار خون باشد، پزشک معمولا برای اطمینان بیشتر توصیه به استفاده از هولتر فشار خون (نظارت ۲۴ ساعت فشار خون) می کند. اما چیزی که برای پزشکان مهم تر است فشار خون بالاست. همچنین ممکن است پزشک به این نتیجه برسد که داروهایی برای کنترل فشار خون تجویز کند.

    اکثرا در مراجعه به پزشک گرفتن فشار خون انجام می شود. این کار به این دلیل است که فشار خون شما می تواند به پزشک اطلاعات زیادی درباره سلامتی تان بدهد. فشار خون کمى بالا یا پایین ممکن است نشانه ای از مسائل بالقوه در مورد سلامتی باشد اما تغییرات فشار خون در طول زمان می تواند نشانه ای جدی تر از مسائل مربوط به سلامتتان باشد.

    فشار خون به طور طبیعی چند بار در روز تغییر می کند. اکثر تغییرات طبیعی و قابل پیش بینی هستند. هنگامی که این تغییرات در فشار خون شما رخ می دهد، ممکن است علائم یا نشانه های غیر معمولی را تجربه نکنید. این نوسان ها ممکن است کوتاه باشد.

    با این حال، اگر متوجه شوید که فشارهای خیلى بالا و یا خیلى پایین غیر معمول داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید . هنگامی که این تغییرات را متوجه می شوید، آن ها را ثبت کنید . فشار خون ، فعالیت ها، و میزان طول کشیدن آن تا دوباره به حالت عادی برسد را یادداشت کنید . این اطلاعات ممکن است یک الگو یا یک مشکل را شناسایی کند.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    فشار خون متغیر می تواند به علل مختلفى ایجاد شود.

    استرس و اضطراب می توانند به طور موقت باعث نوسان فشار خون شود. با گذشت زمان استرس بیش از حد می تواند بر سیستم قلبی عروقی شما آسیب برساند و ممکن است منجر به مشکلات فشار خون دائمی شود.

    سندرم روپوش سفید زمانى رخ می دهد که نگرانی یا استرس ناشی از مراجعه به پزشک باعث ایجاد افزایش ناگهانی در فشار خون می شود. ممکن است در خانه فشار خونتان طبیعى باشد . این فشار بالا به این معنی نیست که فشار خون بالا دارید (پر فشارى خون). با این حال، افراد مبتلا به پرفشاری خون ناشى از روپوش سفید بیشتر مستعد پر فشارى هستند .

    داروهای بدون نسخه و دارو هاى تجویزى می توانند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. بعضی از داروها، مانند دیورتیک ها و قرص های فشار خون، براى کاهش فشار خون طراحی شده اند. دارو هاى دیگر مانند داروهای سرماخوردگی و آلرژی، می توانند فشار خون را افزایش دهند.

    ورزش، صحبت کردن، خنده و حتی رابطه ى جنسی می تواند موجب تغییر فشار خون شود.

    آنچه که می خورید یا مى نوشید ممکن است فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. غذاهایی که حاوی تیرامین ( ماده اى موجود در غذاهاى مانده ) بالا هستند، می توانند فشار خون را افزایش دهند. این غذاها عبارتند از:

    ۱- مواد غذایى تخمیر شده

    ۲- ترشی ها

    ۳- مربا ها

    ۴- نوشیدنی های کافئین دار نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد.

    سیستم آدرنال شما مسئول تولید هورمون است. خستگی آدرنال زمانی اتفاق می افتد که تولید هورمون شما کم باشد. در اثر آن ممکن است فشار خون افت کند . سیستم آدرنال بیش از حد فعال نیز می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون و پر فشارى خون شود.

    این تومور نادر در غدد آدرنال ایجاد شده و تأثیرات تولید هورمون دارد. که می تواند منجر به بروز ناگهانی تغییر های نامنظم در فشار خون شود.

    عوامل زیر سبب نوسان فشار خون در سالمندان می باشند.

    فشار خون متغیر لزوما نیازمند درمان نیست، مگر اینکه به علت بیماری زمینه ای ایجاد شود. به همین دلیل است که درمان فشار خون بالا  شامل سه جزء اصلی می شود:

    ١. به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. گاهی استفاده از هولتر فشار خون توصیه می شود.

    ٢. سبک زندگیتان را به سبکى سالم تغییر دهید .

    ٣. اگر برایتان دارویى تحویز شده است مصرف آن را فراموش نکنید .

    دستگاهی است که در اندازه ی یک رادیو قابل حمل است به کمربند یا بند متصل به بدن متصل می شود و اطلاعات را در طول دوره ۲۴ ساعته جمع آوری می کند که بعدا به یک کامپیوتر منتقل می شود و خواندن فشارخون به طور مداوم در طول یک دوره ۲۴ ساعته انجام می شود. معمولا پزشکان برای اطمینان بیشتر از روند تغییر فشار خون و به دست آوردن میانگین فشار خون در طول شبانه روز از این دستگاه فشار خون استفاده می کنند.

    شما می توانید با اتخاذ تغییرات شیوه زندگی فشار خون خود را کنترل کنید و سالم بمانید.

    مردان با کمر بیش از ۴۰ اینچ و زنان با کمر بیش از ۳۵ اینچ بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.

    حداقل سى دقیقه تمرین متوسط، پنج روز در هفته را هدف قرار دهید. اگر تا به حال ورزش نمى کردید، قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید و آن را به آرامی انجام دهید. شروع به ورزش با شدت بالا می تواند خطرناک باشد، به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده.

    برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا از رژیم غذایى DASH (رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا) کمک بگیرید. این رژیم غذایی شامل حبوبات، سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب است.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    مقدار مصرف سدیم روزانه خود را اندازه گیری کنید تا بداتید چه میزان سدیم مصرف مى کنید. سپس، سعى کنید میزان مصرفى روزانه تان مطابق با توصیه ى انجمن قلب آمریکایی ۲۳۰۰ میلی گرم باشد. اگر پرفشاری خون یا فشار خون بالا دارید، ۱۵۰۰ میلی گرم را هدف قرار دهید.

    راه های سالم برای مقابله با استرس روزانه پیدا کنید مانند ورزش، یوگا، تکنیک های تنفس یا بحث درمانی .

    کافئین فشار خون شما را افزایش می دهد، در حالی که الکل آن را کاهش می دهد. این مواد همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری هاى مستعد کننده ى فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماری های قلبی و کلیوی .

    این عادت را براى حفظ فشار خون خود را در محدوده سالم ترک کنید. با پزشک خود درباره برنامه های ترک سیگار صحبت کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی یا ترک با یک دوست می تواند به شما در برنامه ریزی کمک کند.

    فشار خون متغیر همیشه نشانه ای از یک بیمارى نیست، و برای برخی افراد می تواند یک نشانه ى هشدار دهنده از مسائل آینده باشد. شامل:

    فشار خون بالا به سرعت ایجاد نمى شود و اغلب به صورت تدریجی افزایش مى یابد و فشار خون هاى غیر طبیعى ممکن است اولین نشانه از آن باشد.

    در یک مطالعه، افراد مبتلا به اختلالات فشار خون بین مراجعه به پزشکان بیشتر به نارسایی قلبی و سکته مغزی نسبت به افرادی که فشار خون طبیعی داشتند ، مبتلا شدند .

    یک مطالعه در ژاپن نشان داده است که افرادی که دارای نوسانات فشار خون بودند، دو برابر بیشتر افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری روانی بودند.

    نوسانات فشار خون اغلب طبیعی و قابل پیش بینی هستند. فعالیت های روزمره مانند ورزش، پیاده روی و صحبت کردن می تواند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، این تغییرات می توانند نشانه ای از مشکلات احتمالی باشد، بنابراین باید آن ها را با دقت کنترل کنید و با کمک پزشک خود از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشار خون در تهران

  • سایت شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران
  • برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    فشار خون بالا می تواند باعث خون دماغ شدن شود؟

    مقاله بعدی

    آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری خطرناک است؟


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام باید داروها تنظیم بشه از بخش ویزیت انلاین دارو ها و اسمشون رو اپلود کنید تا احتمالا با تعویضشون بهتر بشن

    سلام اکر فشار شدید پایین امده و علایمی مانند ضعف و بیحالی دارین دارو باید کمی تعدیل شود

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    سلام خدمت شما اغلب مشکل خاصی وجود ندارد ولی برای تشخیص اریتمی میتوان هولتر ۴۸ ساعته ریتم استفاده کرد ، فعلا تیلت انجام نشود و اگر مقدور شد همکار فوق اریتمی ایشون رو ویزیت کنند

    سلام

     

    برای بررسی اینکه ایا فشارهای شما واقعا بالا هستند یا خیر بهتر است یک نوبت هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    باید ایشان داروهای خود را منظم مصرف کنند زیرا عدم مصرف دارو می تواند با آسیب قلبی مجدد برای ایشان همراه باشد. توصیه می شود فشارخون ایشان زیر 130 روی 80 حفظ شود. اگر با مصرف دارو فشارخون کنترل نمی شود باید ویزیت شوند. هم چنین توصیه می شود جتما ایشان به رژیم غذایی کم نمک نیز پایبند باشند

    سلام

     

    اگر هولتر مشکلی نداشته است نیاز به نگرانی نیست این افزایش فشارخونها تا حدی طبیعی است و در مطب پزشک قابل قبول است

    سلام

     

    بهتر است شما یک بار هولتر 24 ساعته ی فشارخون نصب کنید

    سلام

     

    اگر فشارخون بالا دارند بهترین متخصص برای مراجعه و معاینه و تجویز دارو متخصص قلب است

    سلام

     

    علت این موضوع ناکامل بودن داروهاست. اگر این نوسان ها زیاد تکرار می شود ایشان باید ویزیت شوند

    سلام

     

    با توجه به شرایط ایشان بهتر است رژیم غذایی کم نمک و کم چرب داشته باشند و ورزش روزانه را انجام دهند. توصیه ی ما این است که به جای داروهای فعلی از لوزارتان اچ دو بار در روز و املودیپین 5 روزانه استفاده کنند. نیازی به مصرف متورال نیست

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    کنترل فشار خون بالا در بارداری


    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟


    فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟


    درمان فشار خون پایین با این ۹ راهکار ساده

    

    18 دلیل فشار خون بالامقدار طبیعی فشار خون 120 روی 80 میلیمتر جیوه است. مقدار بین 120 روی 80 تا 139 بر روی 89 به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. فشار خون 140 روی 90 و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالاست.دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:1- فشار خون اصلی یا اولیه 2- فشار خون ثانویه فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و 95 درصد افراد مبتلا دچار این نوع فشار خون هستند.فشار خون ثانویه در اثر علت مشخص مثل بیماری کلیوی، تومور و قرص های ضدبارداری رخ می دهد.فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شودعلل بروز فشار خون بالا1- کشیدن سیگار2- چاقی و اضافه وزن3- بیماری دیابت4- کم تحرکی بدن مثل نشستن طولانی پشت میز کار5- ورزش نکردن6- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور7- مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم در غذاها8- کمبود ویتامین D در بدن9- مصرف الکل10- استرس11- افزایش سن12- برخی داروها مثل قرص های ضدبارداری13- زمینه ارثی و ژنتیکی14- سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا15- بیماری مزمن کلیوی16- بیماری ها و یا تومور غدد فوق کلیه17- بیماری ها و یا تومور غده تیروئید18- نواقص مادرزادی موجود در رگ های خونی6 بیماری ناشی از فشار خون بالاکنترل نکردن فشار خون بالا باعث بروز عوارض زیر در بدن می شود :1- حمله یا سکته قلبیفشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شود.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    2- آنوریسمآنوریسم‌ عبارت است از اتساع (باد کردن) یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ‌.پمپ کردن خون در رگ ها علی رغم داشتن فشار خون بالا، باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. در نتیجه قلب به سختی خون را پمپ می کند و دچار نارسایی می شود.3- تنگ و ضعیف شدن رگ های خونی در کلیه هادر این حالت کلیه ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند.4- ضخیم شدن، تنگی و یا پارگی رگ های خونی در چشم هادر این حالت بینایی فرد کم می شود.5- سندرم متابولیکسندرم متابولیک یکی از اختلالات مربوط به متابولیسم بدن است که شامل افزایش اندازه دور کمر، تری گلسیرید خون بالا، کاهش کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون بالا و افزایش هورمون انسولین است.اگر فشار خون فرد بالا باشد، احتمال ابتلا به سایر اجزای این سندرم زیاداست. هر چقدر اجزای بیشتری از این سندرم را داشته باشید، بیشتر دچار دیابت، بیماری قلبی و سکته می شوید.6- مشکل حافظه و یادگیریفشار خون بالا روی توانایی فکر کردن، یادآوری و یادگیری فرد تأثیر می گذارد.

    منبع:tebyan.net

     

    بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

    دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

    حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

    دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

    درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

    بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

    معرفی بهترین روش برای ترک سیگار

    ویزیت آنلاین توسط مجرب ترین پزشکان

    تمیز کردن انواع لکه و چربی از شیشه خودرو

    خرید مشکین تاژ با 15% تخفیف

    رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

    اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

    تست شنوایی و درمان وزوز گوش

    موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

    درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فشار خون پایین (هیپوتانسیون) در بسیاری از مردم با علایمی همچون سرگیجه و غش همراه است. با این حال در موارد شدید، فشار خون پایین می تواند یکی از عوامل تهدید کننده زندگی باشد. علت پایین بودن فشار خون چیست؟

    در حالت طبیعی فشار خون پایین باعث ایجاد علامتی نمیشود و قاعدتا نگران کننده نیست اما اگر فشار خون شما خیلی پایین بیاید میتواند خونرسانی به مغز و سایر ارگان های حیاتی را محدود کند. چیزی که میتواند باعث عدم توانایی در ایستادن، سرگیجه یا ضعف شود.

    اگر هر کدام از علائم کم بودن فشار خون را تجربه کرده اید و نگران شده اید، پزشک خود را ببینید. تمام افراد بالغ باید فشار خون خود را حداقل هر ۵ سال یک بار چک کنند. اگر دستگاه اندازه گیری فشار خون ندارید، یا نمیدانید چگونه فشار خون خود را اندازه گیری کنید از پزشک خود بخواهید تا این کار را انجام دهد.

    فهرست مطلب

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    اگر چه فشار خون از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با این حال تعریف فشار خون پایین عبارت است از فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه (عدد بالا در فشار خون) و یا فشار خون دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلی متر جیوه (عدد پایین).

    قلب به وسیله ی سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها خون را در کل بدن پمپاژ می کند. فشارخون در واقع نیرویی است که جریان خون به دیواره ی سرخرگ ها وارد میکند. فشارخون با میلی متر جیوه اندازه گیری میشود و با دو معیار ثبت می شود.

    اولین (بالا) عدد در فشار خون، این مقدار همان فشار قلبی شما را تولید می کند که پمپاژ خون از طریق شریان ها به سایر نقاط بدن را برعهده دارد.

    عدد دوم (پایین) در فشار خون، این عدد به مقدار فشار در شریان ها درست زمانی که قلب شما در حال استراحت بین هر ضربان است، اشاره می کند.

    برای مثال اگر فشار خون سیستولیک شما ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک شما ۸۰ میلی متر جیوه باشد، فشار خون شما ۱۲۰ روی ۸۰ است که معمولا به صورت ۱۲۰/۸۰ نوشته می شود. فشار خون نرمال بین ۹۰/۶۰ تا ۱۴۰/۹۰ است. اگر شما فشارخون ۱۴۰/۹۰ یا بیشتر را می خوانید شما فشار خون بالا دارید. این موضوع شما را در معرض ریسک فزاینده مهمی مانند حمله قلبی یا استروک قرار می دهد. افراد با فشارخون ۹۰/۶۰ ، فشار خون پایین دارند.

    برخی از پزشکان متخصص فشار خون تعریف فشار خون پایین را به صورت ۹ روی ۶ یا هر عددی کمتر از این مرز تعریف می کنند.

    اگر شما نشانه های افت فشارخون را بعد از حرکت های سریع و  ناگهانی دارید، فشارخون شما هنگامی که نشسته اید و بلافاصله پس از برخاستن اندازه گیری می شود. بسته به فشارخون سیستولی شما موقع نشستن، اگر فشارخون سیستولی شما موقع ایستادن ۱۵ تا ۳۰ میلی متر جیوه افت کند، شما ممکن است ارتوستاتیک هیپوتنشن داشته باشید.

    اگر شما طبق این راهنما فشارخون پایین دارید نیازی نیست نگران شوید. داشتن فشار خون پایین در شما، سلامتی شما را نشان می دهد؛چون شما را از خطرها و اثرات سو پرفشاری خون حفظ می کند.

    برخی از انواع فشار خون پایین عبارتند از:

    این افت ناگهانی فشار خون زمانی اتفاق می افتد که شما از حالت ایستاده به حالت نشسته و یا اگر در حالت ایستاده قرار دارید، به حالت دراز کشیده تغییر وضعیت دهید. معمولا، گرانش باعث می شود خون در پاها هر زمان که شما بایستید، تجمع پیدا بکند. بدن خود را با افزایش ضربان قلب و انقباض رگ های خونی، وفق می دهد در نتیجه از برگشت خون کافی به مغز شما اطمینان حاصل می شود.

    اما در افراد مبتلا به فشار خون وضعیتی، این مکانیسم جبران با شکست مواجه گردیده و فشار خون می افتد و منجر به علائم سرگیجه، سبکی سر، تاری دید و حتی غش می شود.

    افت فشار خون وضعیتی می تواند به دلایل مختلف، از جمله از دست دادن آب بدن، استراحت طولانی در بستر، بارداری، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرمای بیش از حد، رگ های واریسی بزرگ و اختلالات عصبی خاص رخ دهد.

    شماری از داروهایی که همچنین می تواند باعث افت فشار خون وضعیتی گردد، به ویژه داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا شامل: دیورتیک ها، مسدود کننده های بتا، مسدودکننده های کانال کلسیم و آنزیم مهار کننده تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) و همچنین داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون و اختلال عملکرد در نعوظ می باشند.

    افت فشار خون وضعیتی به خصوص در افراد مسن، شایع تر است. بیش از ۲۰ درصد از افرادی که بالاتر از ۶۵ سال هستند، افت فشار خون وضعیتی را تجربه می کنند. افت فشار خون وضعیتی همچنین می تواند افراد جوان را نیز درگیر کند. در افراد سالم نیز بعد از نشستن طولانی مدت بر روی پاهای خود و یا بعد از کار برای یک زمان طولانی در یک حالت چمباتمه و سپس بطور ناگهانی ایستادن می تواند افت ناگهانی فشار خون پیش آید.

    افت فشار خون پس از صرف غذا یک افت ناگهانی در فشار خون بعد از خوردن است. این شرایط عمدتا بزرگسالان مسن تر را تحت تاثیر قرار می دهد. فقط جاذبه است که خون را در پاهایتان هنگامی که ایستاده اید، جمع می کند، در حالیکه مقدار زیادی از جریان خون در دستگاه گوارش شما بعد از غذا خوردن وارد می گردد.

    افت فشار خون پس از صرف غذا به احتمال زیاد افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا اختلالات اتونوم یا خود مختار سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون تحت تاثیر قرار می دهد. کاهش دوز داروهای فشار خون و خوردن، وعده های غذایی کم کربوهیدرات کوچک ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

    این اختلال باعث می شود که فشار خون پس از ایستادن برای مدت طولانی افت کرده و منجر به علائم و نشانه هایی مانند سرگیجه، تهوع و غش شود. افت فشار خون عصبی با واسطه بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار داده و به نظر می رسد که رخ داده، چرا که یک اختلال ارتباطی میان قلب و مغز محسوب می شود.

    هنگامی که شما برای مدت طولانی ایستاده اید، فشار خون شما به خاطر تجمع خون در پاهایتان می افتد. به طور معمول، بدن شما پس از آن تنظیماتی را برای عادی سازی فشار خون تان انجام می دهد. اما در افراد مبتلا به کاهش فشار خون عصبی با واسطه، در واقع سیگنال های بالابرنده فشار خون که از اعصاب بطن چپ قلب به مغز ارسال می شود، خیلی کم است. به عنوان یک نتیجه، مغز ضربان قلب را کاهش می دهد، در نتیجه فشار خون حتی بیشتر کاهش می یابد. این باعث می شود خون بیشتری در پاها جمع شده و خون کمتری به مغز برسد، و منجر به احساس سبکی سر و غش شود.

    سندرم Shy-Drager شای دراگر، یک اختلال نادر است که باعث آسیب پیش رونده به سیستم عصبی خودکار می شود و کنترل توابع غیر ارادی مانند فشار خون، ضربان قلب، تنفس و هضم را برعهده دارد.

    اگر چه این وضعیت می تواند با لرزش های عضلانی همراه باشد، حرکت آهسته، مشکلاتی با هماهنگی گفتار و بی اختیاری، مشخصه اصلی آن افت شدید فشار خون وضعیتی در ترکیب با فشار خون بسیار بالا هنگام درازکشیدن است.

    افت ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. افت شدید فشار خون به ویژه در افرادی با خونریزی های کنترل نشده، عفونت های شدید و یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. نوع متوسط فشار خون پایین می تواند نه تنها باعث سرگیجه و ضعف گردد بلکه باعث غش و خطر آسیب ناشی از سقوط می شود.

    یک تغییر تنها ۲۰ میلی متر جیوه ای از ۱۱۰ سیستولیک تا ۹۰ میلی متر جیوه سیستولیک، می تواند باعث سرگیجه و غش شود؛ چرا که مغز دیگر نمی تواند یک منبع کافی از خون را دریافت کند.

    ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نسبت به افرادی که با آن سازگاری ندارند، فشار خون پایین تر و ضربان قلب آهسته تری دارند. بنابراین به طور کلی افراد غیر سیگاری و افرادی که یک رژیم غذایی سالم و وزن طبیعی دارند، دارای چنین شرایطی می باشند.

    عوارض جدی تر شوک هیپوولمیک، عوارض تهدید کننده زندگی ناشی از دست دادن آب بدن است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که حجمم خون پایین باعث افت ناگهانی فشار خون و کاهش میزان اکسیژن و رسیدن به بافت های شما می گردد. در صورت عدم درمان، شوک شدید هیپوولمیک می تواند باعث مرگ در عرض چند دقیقه یا چند ساعت شود.

    از آنجا که سیستم گردش خون یک زن در دوران بارداری به سرعت در حال گسترش است، فشار خون به احتمال زیاد کاهش می یابد. این مورد طبیعی است و فشار خون معمولا پس از تولد فرزندتان به سطح پیش از بارداری خود بر می گردد.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    شما به علل متفاوتی مثل: ساعت خاصی در روز، سن، دما، داروهایی که استفاده می کنید، آسیب و یا بعضی بیماری ها ممکن است مبتلا به فشار خون پایین باشید.

    علل فشار خون پایین می تواند طیفی از دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن به علت اختلالات جدی پزشکی یا جراحی باشد. فشار خون پایین قابل درمان است، اما این مهم است که عامل ایجاد کننده آن را برای درمان درست، بیابید.

    اگر فشارخون شما درحالت طبیعی پایین است غیرمحتمل است که نیاز به درمان داشته باشید. اگرچه فشارخون پایین می تواند بیانگر این باشد که مقدار خون کافی در اختیار مغز یا سایر ارگان های حیاتی نیست همچنین میتواند علائمی مانند زیر ایجاد کند:

    — سرگیجه— عدم توانایی در ایستادن— ضعف کردن— تاری دید— تپش قلب— گیجی— تهوع— ضعف عمومی

    اگر شما بخشی از این علائم را تجربه کردید باید:

    – کار خود را متوقف کنید.– بنشینید یا دراز بکشید.– آب بنوشید.– با انجام این کارها بین چند ثانیه تا چند دقیقه علائم برطرف می شود

    اگر شما مکررا دچار نشانه های کم بودن فشارخون شدید باید دکتر قلب خود را ببینید تا فشارخون شما را اندازه گیری کند و برای شناسایی علت زمینه ای به شما کمک کند.

    فشارخون پایین علل زیادی دارد از انتخاب سبک زندگی گرفته تا علل زمینه ای مرتبط با وضعیت سلامتی. در بعضی موارد ممکن است صرفا نتیجه ی سالم و فعال بودن و یا زمینه ی ژنتیکی است که از والدینتان به ارث برده اید.

    در طی روز فشارخون شما بسته به کاری که انجام میدهید میتواند متفاوت باشد. استرس در کار، دمای بیرون و حتی وضعیت تغذیه ای روی فشارخون شما تاثیر میگذارد. به خاطر همین است که فشارخون شما باید در شرایط و زمان های مشابهی اندازه گیری شود. اگر فشارخون شما پایین است دکتر متخصص قلب و عروق باید تاثیرگذاری عوامل زیر را بر روی فشارخون اندازه گیری شده، بررسی کند.

    اگر شما بعد از تغییر موقعیت(مانند بلند شدن) علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، چیزی که با عنوان پوسچورال یا ارتواستاتیک شناخته می شود. این نشانه ها بیشتر از چند ثانیه طول نمیکشد تا اینکه فشارخون شما با موقعیت جدید سازگار شود. این نوع از فشارخون ممکن است با افزایش سن بیشتر شود طوریکه باعث افتادن های مکرر شود مانند چیزی که بعد از ورزش رخ می دهد.

  • علت کبودي ناخن در سرما
  • این نوع فشار خون که به آن پست پرندیال هیپوتنشن گفته می شود، در افراد مسن بیشتر رخ می دهد. مخصوصا افرادی که پر فشاری خون، پارکینسون یا دیابت ملیتوس دارند.

    بعد از غذا روده ی شما به مقدار زیادی خون نیاز دارد. اگر ضربان قلبتان افزایش پیدا نکند و نتواند مقدار خون و فشار خون را افزایش دهد، فشار خون شما افت پیدا میکند و شما دچار علائمی می شوید.

    بعضی از مردم بعد از ایستادن به مدت طولانی علائم افت فشار خون را تجربه می کنند که به عنوان مدیتد هایپوتنشن شناخته می شود. این نوع کاهش فشار خون در کودکان و بزرگسالان جوان شیوع بیشتری دارد.

    فشارخون شما در حالت نرمال هنگامی که خواب هستید، پایین تر است ولی هنگامی که شما تازه برخاسته اید، اندکی افزایش یافته و تا بعد از ظهر به بالاترین میزان خود میرسد.

    موقعی که شما ریلکس هستید، فشار خون پایین تری دارید.

    اگر در حال ورزش هستید، فشار خون شما بالاتر است؛ اما اگر به طور منظم ورزش می کنید و سالم هستید، ممکن است فشار خون شما در  حالت استراحت پایین تر باشد.

    دمای گرم ممکن است فشار خون افت کند.

    زمانی که شما تازه غذا خورده اید، خون به سمت روده ها می رود تا غذا هضم شود بنابراین فشار خون در بقیه بدن افت پیدا می کند. 

    بعضی از تحقیقات پیشنهاد میکنند که فشار خون ژنتیکی است. اگر والدین شما فشار خون پایین دارند این میتواند به شما به ارث رسیده باشد.

    هرچه شما مسن تر میشوید فشارخون شما معمولا افزایش پیدا میکند اما در سنین بالاتر ممکن است بعد از غذا فشارخون شما افت کند.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    بعضی از داروها ممکن است فشار خون شما را کاهش دهند. شامل:

    داروهایی که مسبب فشار خون پایین هستند.

    برخی از داروها ممکن است باعث کاهش فشار خون در شما شوند، از جمله:

    پزشک شما زمانی که دارویی تجویز می کند، راجع به اثرات جانبی احتمالی داروها بحث خواهد کرد و اگر شما در خطر افت فشار خون قرار داشته باشید، فشار خون شما باید با دقت مانیتور شود.

    کم آبی در اثر از دست دادن مایع یا تعریق حین ورزش کردن یا گرمای هوا و نیز اسهال و استفراغ نیز میتواند سبب کاهش فشار خون شود.

    اگر مقدار هموگلوبین یا تعداد گلبول های قرمز پایین تر از نرمال باشد ممکن است فشار خون پایین بدهد.

    بیماری قلبی یا حمله ی قلبی می تواند سبب کاهش فشار خون شود؛ چون قلب شما نمیتواند خون را در تمام بدن به خوبی پمپاژ کند.

    بیماری پارکینسون وضعیتی است که در آن اعصاب شما تحت تاثیر قرار میگیرد. زمانی که قسمتی از سیستم عصبی شما به نام سیستم اتونوم تحت تاثیر قرار بگیرد، فشار خون پایین رخ می دهد. سیستم اتونوم شما عملکردهای غیرارادی بدن مانند: عرق کردن، هضم غذا، گشاد شدن و تنگ شدن عروق را کنترل می کند. اگر مشکلی در سیستم اتونوم شما ایجاد شود، ممکن است عروق شما گشاد بماند که این موضوع علتی برای کم بودن فشار خونتان خواهد بود.

    داشتن شرایطی مانند بیماری ادیسون و دیابت ملیتوس که روی تولید هورمون های اصلی بدن شما تاثیر گذارد، می تواند فشارخون شما را کم کند.

    در  بیماری ادیسون، سیستم ایمنی به غده ی آدرنال حمله کرده و به آن اسیب می زند. غدد آدرنال بالای کلیه های شما قرار دارند و برای کنترل فشارخون و تنظیم مایع و نمک بدن هورمون ترشح می کنند. اگر غدد آدرنال شما آسیب ببیند، به علت عفونت ممکن است فشار خون شما کم شود.

    ممکن است در اثر ایستادن به مدت طولانی دچار افت فشار خون شوید که به آن هیپونتشن نورالی مدییتد گفته میشود در این حالت بدن شما به مغزتان پیام میفرستد که فشار خون شما بالاست؛ در حالی که فشارخون شما پایین است و این باعث می شود تا مغز شما شریان قلب را تحت تاثیر قرار دهد که پیرو آن فشار خون شما هم افت پیدا میکند.

     شوک سپتیک و توکسیک به علل عفونی ایجاد می شوند. باکتری به دیواره ی عروق کوچک حمله می کند و باعث می شود تا مایع درون عروق به بافت اطراف بریزد. این حالت کاهش مقدار و جریان خون و در نتیجه افت فشارخون را سبب می شود.

    ## شوک آنافبلاکتیک

    شوک آنافیلاکتیک یا شوک آنافیلاکسی به علت یک واکنش آلرژیک رخ می دهد و بدن شما مقدار زیادی ماده ی شیمایی به نام هیستامین تولید می کند که عروق را گشاد و باعث افت ناگهانی و شدید فشارخون می شود.

    شوک قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما نتواند به میزان کافی خون پمپاژ کند. در نتیجه باعث افت فشارخون می شود. این مسئله حین حمله قلبی رخ می دهد.

    ممکن است یک ناخوشی باعث افت فشارخون شود. همچنین استراحت طولانی مدت در بستر هم می تواند فشار خون پایین را سبب شود.

    شرایط تیروئیدی، مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد، دیابت می توانند آغازگر فشار خون پایین باشند.

    فشار خون پایین به سادگی با اندازه گیری فشار خون تشخیص داده می شود. برای تشخیص علت زمینه ای شما ممکن است به تست های بیشتری مانند نوارقلب یا آزمایش خون نیاز داشته باشید.

    همه ی افراد بالای ۴۰ سال و سالم باید حداقل هر ۵ سال یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

    در بسیاری از موارد، فشار خون پایین جدی نیست. اگر شما به طور مداوم عدد پایینی در فشار سنج می خوانید اما احساس خوبی دارید، پزشکتان به احتمال زیاد در طول معاینات روتین شما را بررسی خواهد کرد.

    حتی سرگیجه های گاه به گاه یا سبکی سر ممکن است یک مشکل نسبتا کوچک در نتیجه از دست دادن آب بدن باشد برای مثال: ناشی از بیش از حد قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و یا رفتن درون یک وان آب داغ

    با این حال اگر به طور مداوم هر علامت یا نشانه ای از افت فشار خون دارید، به پزشک خود مراجعه کنید چرا که فشار خون پایین گاهی می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.

    فشار خون پایین که هم می تواند علائم و نشانه ای ایجاد نکرده و یا فقط باعث علائم خفیفی شود، مانند دوره های خفیفی از سرگیجه در حالت ایستاده، به ندرت نیاز به درمان دارند.

    اگر شما دارای علائم می باشید، مناسب ترین درمان بستگی به علت زمینه ای دارد، و پزشکان معمولا برای رسیدگی به مشکل اصلی به علت افت ناگهانی فشار خون مانند: کم شدن آب بدن، نارسایی قلبی، دیابت یا کم کاری تیروئید به جای درمان خود فشار خون پایین می پردازند.

    هنگامی که فشار خون پایین با دارو ایجاد می شود، درمان معمولا شامل تغییر دوز دارو یا متوقف کردن آن به طور کامل است.

    برای درمان دارویی فشار خون پایین معمولا چند دارو، به تنهایی یا همراه با هم استفاده می شوند. به عنوان مثال، فلودروکورتیزون دارویی است که اغلب برای درمان این نوع از فشار خون پایین استفاده می شود. این دارو به افزایش حجم خون شما کمک می کند که فشار خون را بالا ببرد.

    پزشکان اغلب، داروی (midodrine (Orvaten را به منظور بالا بردن فشار خون در افراد مبتلا به افت فشار خون مزمن ارتواستاتیک تجویز می کنند. این دارو با محدود کردن توانایی عروق خونی به گسترش، فشار خون شما را افزایش می دهد.

    فشار خون پایین یک نعمت الهی است و در اغلب موارد برخلاف فشار بالا که یک لحظه آن می تواند حوادث غیر قابل جبرانی را ایجاد کند، نیاز به درمان دارویی وجود ندارد. چنانچه در یک فرد، افت فشار خون به صورت مداوم و با علائمی همچون ضعف، خستگی و سرگیجه باشد، توصیه می کنیم که مصرف روزانه آب را افزایش دهد. همچنین مصرف اندکی نمک نیز می تواند علائم کمبود فشار خون را تا حدود زیادی جبران کند.

    داروی بی عارضه ای برای افزایش فشار خون در دنیا وجود ندارد. گاهی از میدودرین برای افزایش فشار خون استفاده می کنند که به دلیل عوارض آن، اعلب چنین دارویی برای بیمار توصیه نمی شود.

    بسته به علت فشار خون پایین شما، شما ممکن است قادر به برداشتن گامهای مشخصی برای کمک به کاهش و یا حتی پیشگیری از بروز علائم باشید. برخی از پیشنهادات عبارتند از:

    الکل و بی آبی می توانند در پایین آوردن فشار خون نقش داشته باشند، حتی اگر شما در حد اعتدال آن را بنوشید. از سوی دیگر، نوشیدن آب، با از دست دادن آب بدن و افزایش حجم خونی مبارزه می کند.

    اگر پزشکتان به استفاده از نمک بیشتر توصیه می کند اما شما مقدار زیاد نمک در مواد غذایی خود را دوست ندارید، سعی کنید از سس سویا طبیعی و یا اضافه کردن مخلوط سوپ خشک و سس گوجه فرنگی استفاده کنید.

    وعده های غذایی کوچک کم کربوهیدرات مصرف کنید. برای کمک به پیشگیری از افت فشار خون شدید بعد از صرف غذا، وعده های کوچک چندین بار در روز مصرف کنید و خوردن غذاهایی با کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی، برنج، ماکارونی و نان محدود کنید.

    پزشکتان ممکن است همچنین نوشیدن قهوه کافئین دار یا چای بعد از غذا به طور موقتی برای بالا بردن فشار خون را توصیه کند. اما از آنجا که کافئین می تواند باعث مشکلات دیگری شود، با پزشک خود قبل از نوشیدن بیشتر نوشابه های کافئین دار صحبت کنید.

    همچنین نوشیدن مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از کم آبی بدن نیز کمک می کنند، که هر دو در درمان افت فشار خون ناگهانی مهم هستند.

    قبل از بیرون آمدن از رختخواب در صبح، برای چند دقیقه تنفس عمیق انجام دهید و سپس به آرامی قبل از ایستادن، بنشینید. اگر شما بر روی تخت دراز کشیده اید ابتدا مقداری سر خود را بالا ببرید که این می تواند برای مبارزه با اثرات گرانشی به شما کمک کند.

    اگر علائم شما در حالی که ایستاده اید شروع شد، ران خود را به حالت قیچی قرار دهید، و یا یک پای خود را بر روی یک طاقچه یا صندلی قرار دهید. این مانورهای جریان خون شما را به قلبتان بر می گردانند.


    دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون در تهران و فلوشیپ آنژیوپلاستی

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    هشدار جدی به بیماران قلبی در سفر نوروزی

    مطلب بعدی

    دنیای تصویر یتیم شد+فیلم

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    فشار خون چیست ؟

    قلب همانند یک پمپ با انقباض و انبساط خود، خون را به داخل عروق می‌فرستد. سرخرگها خون را از قلب به دیگر نقاط بدن می‌رسانند. برای جریان یافتن خون در این عروق، خون نیاز به فشار مناسبی دارد. این فشار جریان خون در سرخرگهای بدن یعنی فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می‌شود، فشار خون نام دارد. فشار خون  یکی از علائم اصلی حیات است و در نواحی نزدیک به قلب، بیشتر و به نسبت فاصله گرفتن از قلب کم تر می شود.

    انداز گیری فشار خون

    یکی از نشانه های اطمینان از سلامت بیماران اندازه گیری فشار خون است؛ اصولا فشارخون در بخشهای مختلف سیستم گردش خون متفاوت است ولی در اندازه گیری ، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می شود. فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ‌های است گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید گفته می شود .

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود. فشارخون طبيعي براساس قرارداد براي فشارخون سيستولي پائين تراز۱۲۰ ميلي مترجيوه وبراي فشارخون دياستولي پائين تراز۸۰ ميلي ليترجيوه است.

    البته فشار خون همه افراد دقیقا ارقام گفته شده نبوده و ممکن است کمی این طرف یا آن طرف تر باشد. اندکی کمتر یا بیشتر بودن همیشه به معنای بیماری نیست و جزئی از فیزیولوژی بدن فرد محسوب می شود،اما در علم پزشکی میزانی برای پرفشاری خون وکم فشاری خون تعیین کرده اند. در طول روز و عمر هر فرد میزان فشار خون متغیر است بطوریکه در زمان فعالیت ، فشار خون افزایش می یابد و درهنگام استراحت افت می کند. اما در افراد بیمار حتی در زمان استراحت نیز فشار خون از حد طبیعی بالاتر و یا پایین تر است.

    فشار خون‌ بطور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، و در مواردی ممکن است پایین بیاید  اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشار خون‌ است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی‌ است. تنظیم فشار خون در بدن توسط چند اندام مانند قلب، کلیه، رگ انجام می‌گیرد و علاوه بر رژیم غذایی به ویژه مصرف نمک، هورمونهایی مانند رنین، آنژیوتانسین دو، آدرنالین و آلدوسترون بر آن موثرند…

    بیماری‌شناسی

    بطور معمول اگر فشار خون بصورت پایدار بالاتر از ۱۴۰ سیستول و ۹۰ دیاستول قرار گیرد، پاتولوژی و بیماری محسوب می‌گردد. به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، هایپرتنسیون و فشار خون بالا یا پرفشاری خون گفته می‌شود. همچنین کاهش فشارخون را هیپوتانسیون می‌نامند.

    فشار خون بالا

    هنگامی که سرخرگهای بزرگ ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک ، نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می رود. فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثراً هیچ‌ علامتی‌ ندارد. پرفشاری خون به دو گروه طبقه بندی می شود؛ پرفشاری اولیه و پرفشاری ثانویه.

    – پرفشاری اولیه: این نوع فشار خون بالا در میان مردم بسیار شایع است و تقریبا ۹۰ درصد بیماران به این نوع فشار خون مبتلا هستند. افراد مبتلا معمولا در سنین بالا قرار دارند. تاکنون دلیل کاملا مشخصی برای ایجاد این بیماری شناخته نشده است؛ ولی محققان می گویند سابقه بیماری در خانواده، عوامل محیطی، سبک بد زندگی، افزایش وزن، خوردن غذاهای پرنمک طی سالیان دراز، مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به پرفشاری خون را بالا می برد.

    افرادی که مبتلا به فشار خون اولیه هستند، ممکن است سالها بدون علامت باشند و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و زمانی متوجه بیماری خود می‌گردند که دچار علائم (مثل سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت) می‌شوند که در واقع این علایم عوارض فشار خون بالاست، لذا تنها راهی که می‌توان در زمان مناسب به آن پی برد، اندازه گیری دوره‌ای و منظم فشار خون به وسیله دستگاه فشارسنج است.

    – پرفشاری ثانویه: این نوع بالارفتن فشار خون ربطی به سن و… ندارد؛ بلکه نشانه وجود بیماری دیگری در بدن است. و آن بیماری را می‌توان به عنوان علت افزایش فشار خون در نظر گرفت که در صورت کنترل بیماری اصلی، پرفشاری خون نیز به صورت مناسب تری کنترل می‌گردد. نارسایی کلیه، کم کاری تیروئید، بیماری های غدد، بیماری های قلبی ـ ریوی، بعضی از داروها و… باعث پرفشاری ثانویه می شود. پرفشاری خون امروزه یکی از بیماری های مزمن غیرواگیر است که خطر مرگ ومیر زودرس را بالا می برد.

    افزایش فشار خون باعث افزایش مقاومت در برابر جریان خون می شود و این مقاومت خطر ایست قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلب و بیماری های مزمن کلیه را بیشتر می کند. برای این که پرفشاری خون در بیمار قطعی شود باید معاینه کامل از بیمار به عمل آورند، آزمایش خون بگیرند و بعد از قطعی شدن بیماری، فشار خون باید با تجویز دارو کنترل شود. اگر فشار خون بیمار ۱۸۰/ ۱۱۰ میلی متر جیوه باشد پرفشاری خون شدید محسوب می شود و وضعیت بیمار را بحرانی می دانند. این افراد ممکن است علامتی نداشته باشند یا با سردرد و سرگیجه به پزشک مراجعه کنند. گاهی لازم است چنین بیمارانی در بیمارستان بستری شوند.

    کاهش فشار خون

    همه افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند علاوه بر مصرف دارو باید سبک زندگی خود را تغییر دهند. یعنی اگر دچار افزایش وزن هستند وزن خود را کاهش دهند، کمتر نمک مصرف کنند و سبزیجات تازه و میوه را در غذای روزانه خود بگنجانند، ورزش کنند (روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی توصیه می شود، البته انجام هر ورزشی برای افراد مبتلا به پرفشاری خون باید با نظر پزشک معالج باشد)، مصرف سیگار و الکل را محدود کنند.

    فشار خون پایین

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    فشار خون پایین یعنی وقتی فشار خون سیستولی کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه باشد و وقتی به کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه می رسد حتما با عوارضی همراه می شود. فشار خون پایین علامت دار است. علائم شامل بی حالی شدید توام با ضعف، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، و گاهی هم اختلال در سطح هوشیاری و در مرحله آخر عارضه ای به نام سنکوب است. البته کاهش فشار خون ممکن است ناشی از خونریزی خیلی زیاد باشد، مثل فردی که در اثر تصادف دچار خونریزی داخلی شده یا گلوله خورده یا دچار اختلال انعقادی است.

    خونریزی از این نوع بسیار خطرناک است و سریع باعث کاهش حجم خون، افت فشار خون و حتی مرگ می شود. بعضی از بیماری ها مانند اسهال و استفراغ نیز باعث کاهش آب بدن، کاهش حجم خون و کاهش فشار خون می شوند به همین دلیل همیشه توصیه می شود آب بدن بیمار به سرعت جایگزین شود و بیماران مبتلا به اسهال و استفراغ مصرف مایعات را بالا ببرند. البته بعضی از بیماری های قلبی ـ عروقی یا ریوی هم باعث افت فشار خون می شوند.

    ابتلا به فشار خون پایین گاهی به دنبال ایجاد برخی از نارسایی ها در قسمت های مختلف بدن اتفاق می افتد؛ بنابراین اگر فشار تان پایین است به پزشک مراجعه کنید، نشانه های پایین بودند فشار خون عبارتند از:سرگیجه، تاری دید، عدم تعادل، احساس سبکی سر، تپش قلب در هنگام بلند شدن از زمین، تعریق و پوست سرد.

    افزایش فشار خون

    وقتی افت فشار خون عامل مشخصی دارد، باید درمان با توجه به مشکل بیمار صورت بگیرد. ولی وقتی دلیل خاصی برای آن پیدا نمی کنیم باید کاری کرد که فشار خون بیمار کمی افزایش یابد؛ مثلا مصرف مواد نمکی را بالا برد. بیماران لاغر و کم وزن هم باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا با تغذیه درست افزایش وزن پیدا کنند.

    رژیم غذایی این افراد باید طبیعی باشد و در آن از غذاهای مفید مانند سبزیجات و میوه های تازه و غلات استفاده شود. بیماران باید آب بیشتری بنوشند. بهتر است مصرف آب در این بیماران حداقل یک لیتر در روز باشد. میوه های حاوی ویتامین ث مانند گریپ فروت، پرتقال، لیمو، سبزیجات سبزبرگ و روغن های گیاهی و دانه های روغنی برای این افراد مفید است. ورزش هم نباید فراموش شود.

  • image of a lion and eagle
  • گردآوری: بخش سلامت سرپوش

    تاریخ تولد: ۱۸ فوریهٔ ۱۵۴۷

    زادگاه: بعلبک، لبنان

    تاریخ مرگ: ۱ سپتامبر ۱۶۲۱

    آثار برجسته: کشکول

    محل دفن: حرم امام رضا (علیه السلام)، مشهد، ایران

    ملیت: ایرانی

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    زادروز: ۳ دی ۱۳۶۶ ‏

    زادگاه: تهران

    قد: ۱٫۷۹ متر

    پست: هافبک دفاعی، مدافع

    ملیت: ایرانی

    تاریخ تولد: مرداد ماه ۱۳۵۹

    محل تولد: خرم آباد، ایران

    حرفه: بازیگر، نویسنده

    ملیت: ایرانی

    تحصیلات: لیسانس ادبیات نمایشی

    قد: ۱.۷۰

    نام پدر: حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)

    نام مادر: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

    ناریخ ولادت: پنجم جمادی الأولی سال پنجم (یا ششم) هجری قمری

    محل تولد: مدینه منوره

    همسر: عبدالله بن جعفر بن ابی‎طالب

    وفات: شب یکشنبه ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری

    ملیت: ایران

    زادهٔ: ۸ بهمن ۱۳۶۴

    محل تولد: سمیرم

    قد: ۱٫۷۵ متر

    وزن: ۶۰ کیلوگرم

    ورزش: ووشو

    زادروز: ۵۳۷ هـ. ق گنجه

    محل زندگی: گنجه

    ملیت: ایرانی

    پیشه: شاعر، تاریخ نگار و داستان سرا 

    سبک: عراقی

    عنوان: حکیم نظامی

    زادروز: ۴ مرداد ۱۳۵۲

    زادگاه: جوی بار، ایران

    پُست: مدافع

    ملیت: ایرانی

    سال فعالیت: ۱۳۶۵

    تاریخ تولد: ۶ دی ماه ۱۳۶۶

    زادگاه: تهران

    قد: ۱٫۷۰ متر

    محل زندگی: تهران

    ملیت: ایرانی

    پیشه: بازیگر، مدل

    تاریخ تولد: ۱۵ سپتامبر ۱۲۵۴

    زادگاه: ونیز، ایتالیا

    تاریخ مرگ: ۹ ژانویهٔ ۱۳۲۴

    ملیت: ونیزی

    حرفه: تاجر و جهانگرد

    چقدر پست فطرت هستید دنیا رو نابود کردید

    تورو خدا اینقدر دروغ تحویل مردم ندید،بگید چون وضعیت پرسپولیس بحرانی هست تعویق کردند بعد میگید مهندسی

    میخواهند پول مردم رو به خاطر علاقه به این دو باشگاه بدزدند و کلاه همه رو بردارند!

    ترانه با یاوه گویی خوددوباره ادعا ادعا!ادعا!کرد باعث تضعیف اقتصاد ایران شده.شما دروغگو ترین آدمهای ت

    مجله سلامت دکترتو

    تنظیم و ترجمه: نرجس خبازی

    فشار خون بالا بیماری شایعی است که در آن فشار بالای خون در مقابل دیواره‌ی عروقی که خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند، در طولانی مدت باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی می‌شود. فشار خون به مقدار خونی که قلب پمپ می‌کند و مقدار مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون بستگی دارد. هرچه قلب بیشتر کار کند و خون بیشتری پمپ کند و شریان‌ها باریک تر باشند، فشار خون بالاتر می‌رود. فشار خون با دو عدد گزارش می‌شود: فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب منقبض می‌شود. فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب شل می‌شود.

    فشار خون بالا، بیماری شایعی است که در آن فشار بالای خون در مقابل دیواره‌ی عروقی که خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند، در طولانی مدت باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی می‌شود.

    در مورد فشار خون طبیعی و دسته بندی‌های فشار خون بالا، در قسمت‌های پایین تر بحث خواهیم کرد.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    حدود ۸۵ میلیون نفر در ایالات متحده و ۱۷/۵ میلیون نفر در ایران، فشار خون بالا دارند. یکی از جنبه‌های خطرناک فشار خون بالا این است که ممکن است فرد از بیماری خود اطلاع نداشته باشد، در واقع تقریبا یک سوم افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند. تنها راه آگاهی از فشار خون بالا از طریق معاینات منظم است. فشار خون بالای کنترل نشده باعث افزایش آسیب به قلب و عروق و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود. فشار خون بالا در دراز مدت می‌تواند باعث تشکیل پلاک خونی در اثر باریک شدن رگ‌های خونی و در نتیجه تصلب شرایین می‌شود، در این حالت قلب برای پمپ خون باید سخت تر کار کند و در نتیجه فشار خون بدتر می‌شود. فشار خون می‌تواند در هر فرد در طول روز بسته به شرایط متفاوت باشد. عواملی مانند استرس، اضطراب، غذا خوردن (مصرف کافئین یا نمک)، سیگار کشیدن یا عدم ورزش باعث افزایش فشار خون می‌شود. تغییر شیوه‌ی زندگی بهترین راه برای کنترل فشار خون بالا است.

    فشار بیش از حد بر روی دیواره‌ی شریان‌ها ناشی از فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی و اندام‌های بدن آسیب برساند. فشار خون بالای کنترل نشده، می‌تواند به عوارض زیر منجر شود:

    فشار خون بالا ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد حتی اگر میزان فشار خون به سطح خطرناکی برسد، به همین دلیل فشار خون بالا را به عنوان “قاتل خاموش” می‌شناسند، این موضوع چک منظم فشار خون را بسیار حیاتی می‌سازد. بعضی افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است سردرد، تنگی نفس یا خونریزی بینی را تجربه کنند اما این علایم و نشانه‌ها اختصاصی نیستند و تا زمانی که فشار خون بالا به میزان تهدید کننده یا شدید نرسیده باشد معمولا اتفاق نمی‌افتند. فشار خون بالا معمولا با علایمی می‌شود که در زیر ذکر شده، مثل:

    پرفشاری خون تحت تاثیر چندین مورد مختلف است، به این معنی که عوامل و ریسک فاکتور‌های متعددی وجود دارند که با اثرات متفاوتی باعث فشار خون بالا می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد:

    در اکثر بزرگسالان علت مشخصی برای فشار خون بالا وجود ندارد، که فشار خون اولیه یا ضروری نامیده می‌شود و در طول سال‌ها به تدریج پیشرفت می‌کند.

    اگر فشار خون بالا به عنوان نتیجه‌ای از بیماری زمینه‌ای دیگری رخ دهد، آن را فشار خون ثانویه می‌نامند. فشار خون اولیه تحت تاثیر علل متعددی از جمله افزایش حجم پلاسمای خون، فعالیت هورمون‌هایی که حجم و فشار خون را تنظیم می‌کنند، عوامل محیطی مانند استرس و عدم ورزش، می‌باشد. بیماری‌ها و داروهای مختلفی می‌توانند منجر به پرفشاری خون ثانویه شوند، از جمله:

    فشار خون توسط دستگاه فشار خون (اسپیگمومونومتر) اندازه گیری می‌شود. دستگاه فشار خون شامل یک پمپ هوا، یک فشار سنج و یک کاف لاستیکی است. این دستگاه، فشار خون را با واحد میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می‌کند. کاف دستگاه فشارسنج در بالای بازو قرار می‌گیرد و با فشار دادن پمپ هوا باد می‌شود و جریان خون را در سرخرگ اصلی بازو مسدود می‌کند. بازو باید در کنار بدن و در سطح قلب قرار داده شود و فشار کاف به تدریج آزاد شود تا کاف به آرامی از هوا خالی شود. همانطور که فشار کاهش می‌یابد، پزشک با استفاده از گوشی پزشکی که بر روی شریان جلوی آرنج قرار داده صدای نبض را گوش می‌دهد و یا دستگاه فشارسنج الکترونیکی ضربان را حس می‌کند. فشاری که در آن پزشک (یا دستگاه) اولین صدای ضربان قلب از شریان را می‌شنود، فشار سیستولیک (عدد بالایی) است. همانطور که فشار کاف کاهش می‌یابد، در نهایت صدای ضربان قلب متوقف می‌شود، آخرین صدایی که پزشک (یا دستگاه) می‌شنود فشار دیاستولیک (عدد پایینی) است.

    برای تشخیص قطعی فشار خون بالا، باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. فشار خون در حداقل دو ویزیت متفاوت، در ساعات مختلف روز اندازه‌گیری می‌شود. به این دلیل که فشار خون معمولا در طول روز متغیر است و ممکن است در طی مراجعه به پزشک افزایش یابد (فشار خون روپوش سفید). اگر فشار خون به طور مداوم بیش از ۱۳۴/۸۰ باشد، پزشک برای درمان فشار خون بالا درمان‌هایی را شروع خواهد کرد و ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون، آزمایش کلسترول و الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام جهت بررسی بیشتر درخواست کند. در نظر داشته باشید که هر دو عدد اندازه گیری شده در فشار خون، مهم هستند. اما بعد از ۵۰ سالگی، فشار سیستولیک مهم تر است. براساس تعریف آکادمی قلب و عروق آمریکا دسته بندی‌های فشار خون به شرح زیر است:

    فشار خون طبیعی: فشار خون طبیعی پایین تر از ۱۲۰/۸۰ mmHg است.

    فشار خون افزایش یافته: هنگامی که فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ mmHg و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ mmHg باشد. فشار خون افزایش یافته می‌تواند در طول زمان بدتر شود، مگر اینکه اقداماتی برای کنترل فشار خون انجام شود.

    مرحله‌ی ۱ فشار خون بالا: هنگامی که فشار سیستولیک از ۱۳۰ تا ۱۳۹ mmHg و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ mmHg باشد.

    مرحله‌ی ۲ فشار خون بالا: هنگامی که فشار سیستولیک ۱۴۰ mmHg یا بالاتر و فشار دیاستولیک ۹۰ mmHg یا بالاتر باشد.

    فشار خون بالای سیستولیک: نوع رایج فشار خون است که در افراد با سن بیشتر از ۶۵ سال دیده می‌شود. در این بیماری فشار دیاستولیک طبیعی است (کمتر از ۸۰ mmHg) ولی فشار سیستولیک بالا است (بیشتر یا مساوی ۱۳۰ mmHg).

    اگر هنگام اندازه گیری فشار خون، دارای فشار خون بحرانی باشید، ۲ یا ۳ دقیقه صبر کنید و سپس تست را دوباره تکرار کنید. اگر در تکرار اندازه گیری فشار خون، عدد گزارش شده یکسان یا بالاتر باشد، این وضعیت یک اورژانس پزشکی است و باید به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید.

    فشار خون تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود، بنابراین برای آن درمان‌های مختلفی وجود دارد. هدف از درمان فشار خون بالا، حفظ فشار خون کمتر از ۱۳۴/۸۰ است. درمان فشار خون بالا شامل موارد زیر است:

    توجه داشته باشید که این مقاله تنها در راستای افزایش اطلاعات شما می‌باشد و هر گونه درمان و استفاده‌ی دارویی تحت صلاحدید و تجویز پزشک امکان پذیر است.

    انواع مختلفی از داروهای فشار خون وجود دارد که با توجه به شرایط بیمار، پزشک مناسب ترین آن‌ها را تجویز خواهد کرد. داروهایی مانند:

    منابع: mayoclinic ، webMD ، medicalnewstoday ، midicinenet، ISNA

    با بهترین پزشکان از راه دور مشاوره کنید

    وب سایت

    اطلاعات من را در مرورگم جهت ثبت دیدگاه های دیگر ذخیره کن

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    کلیه‌ی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت فن‌آوری اطلاعات نوین آسان تِک مانا است.

    فشارخون “عبارت است از نیرویی که خون در هربار ضربان قلب بر دیواره های سرخرگ ها وارد می آورد.”

    بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون» یا «فشار خون بالا» هم گفته می شود.علائم فشار خون،به طور معمول قابل مشاهده نیستند و ممکن است تا سال ها در بدن پدیدار نشوند و حتی بعد از پدیدار شدن این علائم به بیماری های دیگر نسبت داده شوند.برای درمان فشار خون بالا، شما میتوانید با یک سری عادات و رفتارها و مصرف دارو با مشورت پزشک سلامت خود را به دست آورید.

    در انگلستان حدود ۱۶ میلیون، یعنی بیش از۲۵% افراد و در آمریکا ۵۸.۴ میلیون نفر یعنی ۲۹% حدود بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هستند از آنجا که فشار خون بالا اغلب با علایم همراه نیست بسیاری از افراد آن را نگران کننده نمی دانند، حال آنکه این گونه نیست. اکثر افراد نمیتوانند افزایش فشار خون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشار خون معمولا با نشانه ای همراه نیست. فشار خون بالا احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. بنابراین با کنترل مرتب فشار خون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

    در بیماری فشار خون بالا، ممکن است شخصی که به این بیماری مبتلا شده است هیج علائمی را در بدن خود حس نکند به این دلیل برخی پزشکان آن را قاتل خاموش مینامند.با این حال بعضی از حالات بدنی انسان نماینگر مشکلی در بدن است که میتوان برخی از این علائم را به فشار خون نسبت داد، که عبارت اند از:

    علائمی دیگری نیز وجود دارند که در اندکی از بیماران این علایم بروز پیدا میکند:

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    در وضعیتی که این بیماری خطرناک و بحرانی میشود علائم زیر پدیدار میشوند:

     

     

     

     

    نکته 1 : شرایطی که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد

    فشار خون در شرایط متعدد تحت تأثیر قرار می گیرد و شاهد افزایش فشار خون و یا کاهش فشار خون می شویم که از آن جمله عبارتند از:

    نکته 2 : در موارد خاص اندازه گیری فشارخون نباید از بازو انجام شود

    اندازه گیری فشار خون با خطری همراه نیست. فقط در صورتی که برای انجام دیالیز کلیوی، با استفاده از عمل جراحی، شنت شریانی وریدی قرار داده شده است نباید از بازوی آن طرف اندازه گیری فشار خون انجام شود.

    نکته 3 : با یک بار اندازه گیری فشار خون مبتلا به پرفشاری نیستید

    بالا بودن فشار خون در یک بار اندازه گیری آن، الزاما به معنی پر فشاری خون نیست. از سوی دیگر یک بار طبیعی بودن فشار خون به معنی عدم ابتلا به پر فشاری خون نیست.

    نکته 4 : فشار خون را مرتب در منزل اندازه گیری کنید.

    در صورتی که امکان اندازه گیری مرتب فشارخون در منزل برایتان وجود دارد، ارقام به دست آمده را با ذکر تاریخ و ساعت بر روی کاغذ یادداشت کنید و چنان چه این ارقام به طور دایم از محدوده های طبیعی بالاتر یا پایین تر هستند به پزشک مراجعه نمایید.

    نکته 5 : چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

    چنانچه در زمان بالا یا پایین بودن فشارخون های اندازه گیری شده دچارعلایمی می شوید به پزشک مراجعه کنید.

    نکته 6 : علائم فشار خون بالا

    اگر چه علائم فشار خون بالا معمولا مواردی چون سردرد، گیجی، درد قفس سینه، وزوز گوش، نامنظم شدن ضربان قلب، خونریزی بینی، خستگی و مشکلات بینایی است ولی در اکثر موارد بدون علامت است.

    نکته 7 : عوامل موثر بر فشار خون

    عوامل بسیاری شامل مقدار آب و نمک موجود در بدن، وضیعت کلیه ها، سیستم عصبی یا رگهای خونی و سطوح هورمون های مختلف بدن بر فشار خون تأثیر می گذارند.

    نکته 8 : سابقه خانوادگی فشار خون بالا

    احتمال افزایش فشار خون در صورت وجود سابقه خانوادگی و فامیلی بیشتر است. داشتن فشار خون بالا در آمریکایی های آفریقایی تبار بیشتر از سفید پوست ها دیده می شود.

    نکته 9 : فشار خون بدخیم

    اگر دچار سر درد شدید شده اید فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این سردرد نشان دهنده عارضه ای خطرناک و یا نوعی فشار خون خیلی بالا، موسوم به از فشار خون بدخیم) باشد.

    نکته 10 : پرفشاری خون اولیه

    در ۹۰٪ موارد علت مشخصی برای افزایش فشار خون وجود ندارد ولی بیماری در بعضی از افراد فامیل دیده می شود. این نوع ازدیاد فشار خون، (پرفشاری اولیه خون)، نام دارد.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    نکته 11 : پرفشاری خون ثانویه

    تقریبا در ۱۰٪ موارد، بیماری های کلیه، غدد درون ریز (مثل کم کاری تیرویید) و مصرف داروها (مثل قرص های ضد بارداری) عامل ایجاد فشار خون بالا هستند. به این نوع ازدیاد فشار خون (پرفشاری ثانویه خون) گفته می شود. پرفشاری خون ثانویه، یعنی مواردی از افزایش فشار خون که علت آنها قابل شناسایی است ممکن است در موارد زیر ایجاد شود:

    برای درمان فشار خون بالا شما میتوانید با رعایت یک سری نکات در زندگی روزانه خود،سلامت بدنتان را تضمین کنید:

    اگر به نکاتی که در بالا ذکر شده اند اهمیت نمیدهید ممکن است مبتلا به فشار خون بالا شوید.پس سعی کنید برای دوری از این بیماری حتما این رفتارها را در زندگی خود پیاده سازی کنید و سلامت کلی بدن خود را به دست آورید.فشار خون بالا اگر در مراحل ابتدایی قرار داشته باشد با این اعمال میتواند کنترل و درمان شود و مشکلی را برای شما به وجود نیاورد.

    اکثر افراد نمی توانند افزایش فشارخون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشارخون معمولا با نشانه ای همراه نیست. بالارفتن فشارخون احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهدو. بنابراین با کنترل مرتب فشارخون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

    عوارض احتمالی فشار خون بالا که در صورت عدم درمان پرفشاری روی می دهند عبارتند از:

    پایین بودن فشارخون ممکن است نشانه بیماری هایی مانند نارسایی قلب، عفونت، بیماری های غدد داخلی و کم آبی بدن باشد.

    به طور کلی فشار خون بالا ، بسیار بیماری خطرناک است.این بیماری عوارض جبران ناپذیری را گاها در انسان به وجود می آورد. پس در صورت بروز علائم فشار خون بالا، شما باید به فکر درمان آن باشید و در صورت پدیدار شدن علائم در بدن خود نسبت به آن بی تفاوت نباشید. برای اطلاع از مبتلا شدن به این بیماری حتما فشار خود را روزانه چک کنید زیرا این بیماری ممکن است در خاموشی به سر برد.حتما در مورد درمان فشار خون بالا با پزشک خود مشورت کنید چون درمان خودسرانه این بیماری کاری اشتباه است.

    منابع :

  • آيا در زمان پريود اصلا امكان بارداري وجود دار
  • من جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی هستم و دوره عمومی و تخصص را در دانشگاه شیراز گذراندم، در حال حاضر نیز در شیراز مشغول طبابت و خدمت به بیماران در مطبم واقع در معالی آباد و درمانگاههای مختلف هستم. حدود 6 سال در خدمت مردم مناطق محروم کشور بودم. در زمینه های مختلف تخصصی همچون زایمان سزارین، زایمان طبیعی بدون درد در آب، مراقبت های دوران بارداری، مشاوره پیش از ازدواج، زایمان های پر خطر و یائسگی، بررسی و درمان علل نازایی، کلیه اعمال جراحی رحم و تخمدان، زیبایی اندام تناسلی بانوان، کرایو تراپی، پاپ اسمیر، مشاوره و واکسیناسیون زگیل تناسلی و بیماری های مقاربتی فعالیت دارم.

    سلام بابای من 50سالشه یهو سردرد شدید میگیره که باعث حالت تهوع میشه سرگیجه هم میگیره در یک ماه چهار بار اینطوری شده یعنی فشار خون داره پزشک هم نمی ره

    با سلام حتما فشار خون ایشان را چک کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید چون میتواند این بیماری خطرناک باشد.
    عواملی مثل اضافه وزن و سیگار کشیدن هم باعث فشار خون بالا میشوند.باید حتما تست فشار خون برای ایشان لازم انجام بگیرد.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    بلاگ پزشکی و سلامت کلینیک مجازی (ویکلینیک) شامل مطالب تخصصی و عمومی پزشکی، تازه های سلامت، دارو ها، متخصصین، ورزش و بهداشت

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می دهد که فشار خون تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون میزان خون عبوری از عروق خونی و میزان مقاومت آن ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می کند.

    شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان ها باریک تر باشد، فشار خون بیشتر می شود. افزایش فشار در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

    پرفشاری خون بسیار شایع است. در واقع از آنجا که دستورالعمل ها به تازگی تغییر کرده اند، انتظار می رود که در حال حاضر حدود نیمی از بزرگسالان با این بیماری تشخیص داده شوند.

    به طور معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می شود و معمولاً بدون هیچ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می تواند منجر به آسیب عروق خونی و اندام ها، به خصوص مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها شود.

    تشخیص زودهنگام مهم است. خوانش منظم فشار خون می تواند به شما و پزشکتان در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش فشار خون، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ماند یا به سطوح نرمال باز می‌گردد، تا چند هفته فشار خون را چک کند.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    درمان پر فشاری خون شامل مصرف دارو و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

    به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز این علائم ممکن است به دلایل دیگری نسبت داده شود.

    علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این علائم به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا روی نمی دهد، اما انتظار برای بروز این علامت ها می تواند منجر به مرگ شود.

    بهترین راه آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب ها در هر مراجعه فشارخون را اندازه گیری می کنند.

    در صورتی که تنها چکاپ سالانه انجام می دهید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از پرفشاری خون و سایر اقداماتی که ممکن است در اندازه گیری فشار خون به شما کمک کند، صحبت کنید.

    به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یا فاکتورهای خطر ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این کار به شما و پزشک تان کمک می‌کند قبل از بروز مشکل، در جریان وقوع آن باشید.

     

     

    دو نوع پرفشاری وجود دارد و هر یک علت مجزایی دارد.

    پرفشاری اولیه، پرفشاری اساسی نیز خوانده می شود. این نوع پرفشاری با گذشت زمان و بدون هیچ گونه دلیل مشخصی رخ می دهد. بیشتر افراد به این نوع پرفشاری مبتلا هستند.

    محققان هنوز نمی دانند چه مکانیسم هایی موجب افزایش تدریجی فشار خون می شوند. مجموعه ای از عوامل ممکن است در این خصوص نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

    برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. این امر ممکن است
    ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین به فرزندان ارث رسیده است.

    گاهی تغییر یک چیز در بدن ممکن است با بروز مشکلاتی در سراسر بدن همراه باشد.
    فشار خون بالا می تواند یکی از این مشکلات باشد. به عنوان مثال، تصور می‌شود
    تغییرات عملکرد کلیه به علت افزایش سن می تواند موجب برهم خوردن تعادل طبیعی
    نمک‌ها و مایعات در بدن شود. این تغییر ممکن است افزایش فشار خون را در پی داشته باشد.

    سبک های زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف، می تواند با گذشت زمان بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از سبک های زندگی می تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

    پرفشاری ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از پرفشاری اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است در بروز پرفشاری ثانویه نقش داشته باشند عبارتند از:

    تشخیص فشار خون بالا به سادگی اندازه گرفتن فشار خون است. بیشتر مطب ها فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول چک می کنند. اگر در مراجعه بعدی فشار خون شما اندازه گیری نشد، درخواست اندازه گیری آن را مطرح کنید.

    در صورتی که فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک بخواهد برای چند روز یا چند هفته، چندین بار آن را اندازه گیری کنید. به ندرت اتفاق می افتد که پس از تنها یک خوانش تشخیص فشار خون مطرح ‌شود. پزشک نیازمند مشاهده شواهد حاکی از یک مشکل پایدار است. این امر ناشی از این است که محیط شما، مانند استرس  حضور در مطب پزشک می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد. همچنین سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

    در صورت بالا بودن فشار خون، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را برای رد بیماری های زمینه ای انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این آزمایشات می تواند به پزشک در تشخیص مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این آنها می توانند اثرات ناشی از افزایش فشار خون بر اندام ها را بررسی کنند.

    در این مدت ممکن است پزشک درمان پرفشاری را شروع کند. درمان زودهنگام ممکن است خطر آسیب پایدار را کاهش دهد.

    در رابطه با درمان بیماری فشار خون شما باید به فوق تخصص کلیه و فشار خون مراجعه کنید.

    در اندازه گیری فشار خون دو عدد ثبت می شود:

    این عدد، اولین عدد یا عدد بالایی است و نشان دهنده فشار شریان ها در زمان تپش قلب و پمپاژ خون است.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    این عدد، عدد دوم یا عدد پایینی است و میزان فشار شریان ها بین ضربان های قلب است.

    پنج دسته خوانش فشار خون برای بزرگسالان تعریف می کنند:

    اندازه گیری فشارخون بوسیله دستگاه (بازوبند) فشارسنج صورت می گیرد. درست بستن بازوبند برای خوانش دقیق بسیار حائز اهمیت است. قرارگیری نامناسب بازوبند ممکن است به اندازه گیری نادرست منجر شود.

    اندازه گیری فشار خون در کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر می‌خواهید فشار خون آن‌ها را بررسی کنید، از پزشک بخواهید از بازوبندهای مناسب برای کودک شما استفاده کند.

    عوامل متعددی در انتخاب بهترین روش درمانی به نفرولوژیست کمک می کنند. این عوامل شامل نوع پرفشاری و علل شناسایی شده می شوند.

    در صورت تشخیص پرفشاری اولیه توسط پرشک، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند.
    اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، و یا چنین کارهایی اثرگذار نباشد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند.

    در صورتی که مشخص شود بیماری زمینه ای دیگری عامل پرفشاری خون است، درمان بر روی این بیماری ها متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر آغاز مصرف دارویی باعث افزایش فشار خون شده است، پزشک داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند، امتحان می کند.

    گاهی اوقات، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی همچنان پابرجاست است. در چنین حالتی پزشک فوق تخصص فشار خون ممکن است برای کمک به کاهش فشار خون، در ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تجویز داروها با شما همکاری کند.

    برنامه های درمانی پرفشار خون اغلب در حال توسعه اند. درمانی که در ابتدا مؤثر بود ممکن است با گذشت زمان اثرگذاری کمتری داشته باشد. پزشک شما برای بهتر کردن روند درمان شما به همکاری شما ادامه خواهد داد.

  • تصاویر زیبا از کشور مالزی
  • بسیاری از افراد در مورد داروهای فشار خون آزمون و خطا می کنند. ممکن است لازم باشد برای رسیدن به یک، یا ترکیبی از داروهای اثرگذار، داروهای مختلفی را امتحان کنید.

    برخی از داروهای مورد استفاده در درمان پرفشاری خون عبارتند از:

    تغییرات سبک زندگی سالم می تواند در کنترل عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا کمک کننده باشد. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

    رژیم غذایی سالم قلب برای کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار حایز اهمیت است؛ علاوه بر این، برای مدیریت پرفشاری تحت کنترل
    و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.

    رژیم غذایی سالم قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر هستند:

    دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتراست. ورزش  کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
    هدف، انجام دادن 150 دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته است. این برابر 5 دوره ی 30 دقیقه ای در هفته است.

    در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم قلب و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    ورزش راهی بسیار خوبی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می تواند باشندباشد. این فعالیت ها عبارتند از:

    همه این ها روش های کاهش استرس هستند. خواب کافی نیز می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    اگر سیگاری هستید، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رسانند
    و دیواره عروق خونی را سخت می کنند.

    اگر معمولاً الکل زیادی مصرف می کنید و یا به مصرف الکل اعتیاد دارید، درصدد کاهش یا ترک آن باشید.
    الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

    یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از آن، رژیم غذایی شماست. آنچه مصرف می کنید می تواند به تسکین یا رفع پرفشاری خون کمک کند.

    در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مطرح شده است.

    رژیم غذایی گیاهی راه آسانی برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس حاصل از غذاهای لبنی و گوشت است. میزان مصرف میوه، صیفی جات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین های کم چرب سالم مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

    افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است نلازم باشد مصرف روزانه سدیم خود را بین 1.500 میلی گرم و 2300 میلی گرم در روز حفظ کنند. بیشتر اوقات بهترین راه کاهش سدیم، طبخ غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای آماده که عموماً سدیم بسیار زیادی دارند، خودداری کنید.

    غذاها و نوشیدنی های قندی تنها کالری دارند، اما فاقد ارزش غذایی هستند. اگر چیز شیرینی می خواهید، سعی کنید میوه های تازه یا اندکی شکلات تلخ که خیلی شیرین نیستند، مصرف کنید. منابع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که مصرف منظم شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون می شود.

    زنان مبتلا به فشار خون بالا علی رغم داشتن این شرایط می توانند نوزادان سالمی را به دنیا آورند. اما این شرایط در صورت عدم نظارت و کنترل در دوران بارداری، می تواند هم برای مادر، و هم برای کودک خطرناک باشد.

    زنان دارای فشار خون بالا مستعد بروز عوارض جانبی هستند. به عنوان مثال، زنان باردار مبتلا به پرفشاری ممکن است با کاهش عملکرد کلیه ها روبرو شوند. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به فشار خون بالا وزن کمی دارند یا زودتر از موعد متولد می شوند.

    بعضی از خانم ها ممکن است در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شوند. مشکلات مختلفی در رابطه با فشار خون بالا می تواند ایجاد شود. این بیماری معمولاً پس از تولد نوزاد به صورت خود بخود رفع می شود. رخداد پرفشاری در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا در زندگی را افزایش دهد.

    در برخی موارد، زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شوند. این شرایط افزایش فشار خون می تواند باعث ایجاد عوارضی درکلیه و سایر ارگان ها شود. این وضعیت می تواند منجر به افزایش سطح پروتئین در ادرار، مشکلات عملکردی کبد، ایجاد مایع در ریه ها یا مشکلات بینایی شود.

    با بدتر شدن این وضعیت، خطراتی که مادر و نوزاد را تهدید می کنند افزایش می یابند. پره اکلامپسی می تواند بروز اکلامپسی، که منجر به تشنج می شود را در پی داشته باشد. مشکلات فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از عموامل مهم مرگ مادران در ایالات متحده به شمار می آید. عوارض مربوط به نوزاد شامل وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و مرده زایی است.

    هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از پره اکلامپسی وجود ندارد و تنها راه درمان بیماری، به دنیا آوردن نوزاد است. در صورت بروز این بیماری در دوران بارداری، بعد از مشاوره با پزشک زنان، فرد از نظر بروز عوارض کاملاً تحت نظر گرفته خواهد شد.

    از آنجا که فشار خون بالا در اغلب موارد یک بیماری خاموش است، می تواند تا سال ها پیش از آنکه علائم آن آشکار شود، به بدن آسیب برساند. در صورت عدم درمان پرفشاری، بروز عوارض جدی ویا حتی کشنده محتمل است. عوارض پرفشاری شامل موارد زیر است.

    شریان های سالم انعطاف پذیر و محکم هستند. خون به طور آزادانه و بدون مانع در شریان ها و عروق سالم جریان می یابد.

    فشار خون بالا باعث می شود شریان ها منقبض و سخت شده و الاستیسیته ی آن ها کاهش یابد. این آسیب رسوب چربی های
    مواد غذایی در عروق را تسهیل کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد
    و در نهایت حمله و سکته قلبی شود.

    فشار خون بالا باعث می شود قلب به شدت کار کند. افزایش فشار در عروق خونی عضلات قلب رابیش از آنچه در قلب سالم
    دیده می شود برای پمپ بیشتر و قوی تر تحت فشار قرار می دهد. این امر ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود.
    بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

    مغز برای داشتن عملکرد درست، به تغذیه ی خونی غنی از اکسیژن متکی است.
    فشار خون بالا می تواند تغذیه ی خونی مغز را کاهش دهد:

    فشار خون کنترل نشده ممکن است حافظه و توانایی یادگیری، به یادآوری، صحبت و استدلال را تحت تأثیر قرار دهد. درمان پرفشاری معمولاً اثرات پرفشاری کنترل نشده را رفع یا تغییر نمی دهد. با این حال، این خطر مشکلات آینده  را کاهش می دهد.

    اگر فاکتورهای خطر فشار خون بالا در شما دیده می شود، اکنون می‌توانید اقداماتی برای کاهش خطر و عوارض ناشی از آن انجام دهید.

    آرام آرام مصرف وعده های گیاهی سالم برای قلب را آغاز کنید. تصمیم بگیرید روزانه بیش از هفت وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.
    هدف بعدی اضافه کردن یک وعده دیگر در روز طی دو هفته است. پس از این دو هفته، هدف خود را اضافه کردن یک وعده دیگر قرار دهید.
    هدف رسیدن به روزانه ده وعده میوه و سبزیجات است.

    به جای اینکه در سه طرف ظرف گوشت داشته باشید، ظرفی را در نظر بگیرید که در آن از گوشت به عنوان چاشنی استفاده شود. به عبارت دیگر، به جای خوردن استیک همراه با سالاد، سالاد بزرگتری را همراه با بخش کمتری از استیک بخورید.

    سعی کنید غذاهای کم شیرین تری مانند ماست های طعم دار، غلات و جوش شیرین را در جایگزین کنید. غذاهای بسته بندی شده حاوی قند غیرضروری هستند، بنابراین حتما برچسب ها را بخوانید.

    به جای کاهش خودسرانه وزن، با پزشک فشار خون خود در مورد وزن مناسب برای شما صحبت کنید. مراکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) کاهش وزن یک تا دو پوند در هفته را توصیه می کند. این بدان معناست که روزانه 500 کالری کمتر از مصرف معمول خود مصرف کنید. سپس در مورد نوع فعالیت بدنی که می خواهید برای رسیدن به هدف انجام دهید، تصمیم بگیرید. اگر برنامه ریزی پنج بار تمرین در هفته کار سختی است، سعی کنید یک نوبت بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهید، انجام دهید. هنگامی که این برنامه، با برنامه شما تطابق یافت، یک نوبت دیگر اضافه کنید.

    بهترین راه برای پیشگیری از عوارض و جلوگیری از بروز مشکلات، تشخیص زودهنگام بالابودن فشار خون است. شما می توانید برای اندازه گیری فشارخون به مطب نفرولوژیست مراجعه کنید، و یا ممکن است بنا به تجویز پزشک دستگاه فشار سنج بخرید و در منزل آن را اندازه گیری کنید.

    میزان فشار خون خود را یادداشت کنید و آن را در مراجعات منظم خود همراه داشته باشید. این امر می تواند به پزشک در تشخیص هرگونه مشکل احتمالی پیش از پیشرفت آن کمک کند.

    متاسفانه فقط رو نویسی کرده اید از یک مقاله خارجی!گرد آورنده حتی یکبار متن را نخوانده که اقلا بجای استیک به غذای ایرانی بگذارد یا مثلا بجای پوند که واحد وزنی هست که ایرانی ها استفاده نمیکنند بگذارد کیلو.اداره بهداشت تاکید زیادی دارد در عدم مصرف جوش شیرین حتی در نانوائی ها!ولی نگارند تاکید در مصرف جوش شیرین دارد!؟داروهایی که میتواند در انواع فشار خون استفاده شود ران ام بردن هم کمک زیادی میکرد که اصلا نامی از دارو نبود در کل مقاله.روی هم رفته این رو نویسی من رو یاد نماینده های مجلس انداخت که متن هایی را که در صحن مجلس میخوانند هم غلط املایی خواندن دارد و هم فعل و فاعل را نمیتوانند درست ادا کنند.موفق باشید.

    اطلاعات داده شده خیلی خوب و کاربردی است. خیلی ممنون از مسئولان سایت

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    فشار خون پایین چیست؟

    اگر فشار خون شما به طور ناگهانی کاهش یابد، چه باید کنید؟

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست

    آیا فشار خون پایین شما، میتواند یک حمله قلبی را در بر داشته باشد؟

    اگر افت فشار خون شما، به علت بیماری قلبی باشد، ممکن است با احساس درد در قفسه سینه و یا حتی حمله قلبی مشخص شود.

    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست
    علت بالا و پایین شدن فشار خون چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *