علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

دوره مقدماتی php
علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست
علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

ویکی فشار

دلایل زیادی می توانند منجر به بروز فشار خون دیاستولیک ( بالا رفتن مینیمم فشار خون ) شوند که در این حالت ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه می شود. این وضعیت یک اورژانس پزشکی تلقی می شود که برای درمان هر چه سریعتر آن باید اقدام کرد.

اعداد فشار خون عبارت است از سیستولیک و دیاستولیک  ، به دیاستولیک مینیمم فشار خون گفته میشود و عدد معقول آن بین ۶ تا ۸ می باشد.

دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. در ادامه برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد را با هم بررسی می کنیم:

این نوع بیماری و شرایط معمولا به نوعی فشار خون اولیه گفته می شود که دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد که از جمله آن ها می توان به رگ های خونی سفت و کم ارتجاع اشاره کرد.

دوره مقدماتی php

علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

متخصصان بر این باورند که فشار خون اولیه زمانی اتفاق می افتد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

فشار خون اولیه معمولا بیشتر در افراد جوان تا بزرگسال مشاهده می شود و نمی توان بروز آن را به دلیل خاصی نسبت داد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

سیستم مترشح داخلی یا همان اندوکرین، ترکیبی از غدد مختلف است که هورمون های مختلف و مورد نیاز بدن را مستقیما به سیستم گردش خون وارد می کند. این هورمون ها توانایی شناسایی و هدف قرار دادن ارگان های دورتر بدن را داشته تا رفتارهای فیزیولوژی در انسان را مدیریت کنند.

غده تیروئید یکی از این ساختارهای غدد ترشحی یا درون ریز بدن است که اکثر افراد با آن آشنای دارند. این غده می تواند حد غیرنرمالی از هورمون ها را تولید کند که در نهایت منجر به پیشرفت فشار خون دیاستولیک در فرد می شود.

مشکلات مربوط به کلیه نظیر مشکل نارسایی کلیه در برخی افراد نیز از جمله دلایل اصلی و متداول برای بالا رفتن فشار خون به شمار می روند.

مشکل آپنه انسدادی خواب زمانی رخ می دهد که در طول یک شب و در حین خواب چندین بار مشکل توقف یا تنگی نفس برای فردی پیش آید. از آنجایی که اکثر کسانی که مشکل آپنه انسدادی خواب را تجربه می کنند افراد چاق هستند، بنابراین فشار خون نیز در آن ها یک اتفاق طبیعی است که دیر یا زود به وجود می آید، اما برخی پژوهش ها نشان داده اند که مشکل فشار خون در این افراد چاق می تواند بدون توجه به اضافه وزن و به دلایل دیگر نظیر رژیم غذایی یا کم تحرکی رخ دهد.

داشتن حجم زیادی از چربی در سطح خروجی داخل بدن بدین معنا است که عضله قلب باید خون بیشتری را تولید کند تا به این بخش های اضافی و پر از چربی نیز خون برسد و در نتیجه این شرایط منجر به بروز افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این چربی اضافه در حالت کلسترول می تواند در کنار دیواره های عروقی بدن انباشته شود که در نهایت منجر به باریک تر شدن آن ها می شود.

مصرف مواد غذایی حاوی مقدار زیادی چربی و نمک می تواند یکی از اصلی ترین دلایل بروز فشار خون و حتی آسیب رساندن به رگ های خونی در انسان باشد.

نداشتن تحرک و تمرین های بدنی می تواند منجر به بروز مشکلات و بیماری های متعددی که همه مرتبط به اضافه وزن و افزایش کلسترول هستند شده و در نهایت فشار خون در فرد را بالا ببرد.

پیر شدن یکی از متداول ترین فاکتور های شروع و پیش روی مشکل فشار خون هم در مردان و هم در زنان به شمار می رود. با این حال مردان بالای ۴۵ سال بیشترین ریسک بروز فشار خون و مشکلات مرتبط با آن را پیش رو دارند. اما بانوان در مقایسه با آقایان، معمولا بعد از ۵۵ سالگی با مشکلات سلامتی مربوط به فشار خون بالا روبرو هستند.

آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چه روشی است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا

ریسک بروز مشکلات فشار خون معمولا در افراد آفریقایی آمریکایی بیشتر از قوم و قبیله های سفید پوست وجود دارد و این موضوع را پژوهش های آماری مختلف ثابت کرده اند. متخصصان تخمین زده اند که حدود ۴۰ درصد از افراد قوم های آمریکایی آفریقایی، چه مرد و چه زن، با مشکل فشار خون بالا در بدن خود مواجه هستند.

در تحقیق های مختلف اثبات شده است که نیکوتین موجود در سیگار های مختلف بازار می تواند در تنگ شدن رگ های خونی، بالا رفتن ضربان قلب و کاهش سطح اکسیژن در قلب تاثیر داشته باشند. مصرف الکل می تواند به صورت غیر مستقیم به بروز فشار خون بالا منجر شود چرا که میزان کالری آن ها معمولا بالا است که در بلند مدت منجر به افزایش وزن می شود.

داشتن فشار خون دیاستولیک (DHM) بدین معنا است که رگ های خونی شما قابلیت ارتجاعی خود را تا حدی از دست داده اند، نسبت به گذشته سفت تر شده و یا دچار زخم شده اند.

فشار خون یک میزان ثابت و پایدار نیست چرا که در طول روز دائما در حال تغییر بوده و ضریب نسبتا ثابتی جهت تغییر دارد. فشار خون دیاستولیک معمولا بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است.

داشتن رگ های انعطاف پذیر به بدن شما این امکان را می دهد تا نوسانات موجود در فشار خون را مدیریت کرده و از بروز هرگونه خطر جلوگیری کند. با این حال هنگامی که رگ های خونی شما محکم شده و انعطاف پذیری خود را از دست بدهند، احتمال بروز زخم و آسیب به رگ ها بالا می رود.

دانشمندان و پژوهشگران تا قرن ها فکر می کردند ماکزیمم فشار خون از مینمم فشار خون اهمیت بیشتری دارد. اما این طرز تفکر حالا تغییر کرده است چرا که ثابت شده است فشار خون سیستولیک نقش مهم تری در بروز مشکلات مربوط به حوزه فشار خون ایفا می کند که از جمله آن ها می توان به سکته و هیپرتروفی بطن چپ اشاره کرد.

در حالی که متخصصان، مجلات و مقالات مختلف تاکید زیادی به پایین آوردن فشار خون سیستولیک در افراد دارند، تغییرات و بیشتر شدن فشار خون دیاستولیک هنوز هم یک خطر جدی و جانی برای افراد به شمار می رود که نباید آن را نادیده گرفت.

یک پژوهش قدیمی که وضعیت سلامتی بیش از ۱ میلیون انسان با مشکل فشار خون بالای سیستولیک را مورد ارزیابی قرار داده بود نشان داد که این فشار خون بالا می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی نظیر درد قفسه سینه یا سکته شود. از طرفی داشتن فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به آنوریسم آئورت شکمی شود که در این شرایط یکی از شریان های درون شکم فرد نشتی پیدا کرده و یا به یک باره می ترکد و یک خطر جانی برای فرد محسوب می شود.

یک پژوهش دیگر موفق به پیدا کردن ارتباط بین فشار خون دیاستولیک و کاهش مهارت شناختی فرد شده است. فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به پیش روی احتمالی فشار خون نوع سیستولیک شود که یکی از پیش زمینه های بروز دیابت، سکته و مشکلات جدی قلبی است.

فشار خون بالا عموما یک مریضی خاموش در نظر گرفته می شود چرا که علائم بسیار کم و ضعیفی را از خود نشان می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی داشتن فشار خون بالا را یک بیماری بدون علامت معرفی می کنند که از خود علائم خاصی را بر جای نمی گذارد. بنابراین بدون اینکه خبر داشته باشیم ممکن است با مشکل فشار خون بالا روبرو باشیم.

با این حال دلایل ثانوی مربوط به فشار خون بالا  می توانند به همراه دیگر علائم و در کنار بالا رفتن فشار خون در فرد خود را نشان دهند. به عنوان مثال کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) به خاطر یک غده تیروئید ضعیف و تنبل منجر به کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن می شود و علائمی نظیر افزایش وزن، عدم تحمل سرما و حس خستگی مداوم به همراه بالا رفتن فشار خون دیاستولیک را در پی دارد.

داشتن فشار خون بالایی که به سطح خطرناک ۱۲۰ الی ۱۸۰ رسیده است، می تواند منجر به بروز علائمی شود که بلافاصله باید آن ها را با پزشکان متخصص در میان بگذاریم. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ سرگیجه

علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

❇ سردرد

❇ تعرق شبانه و افزایش میزان عرق کردن در فرد

❇ مشکل در خوابیدن

❇ خون ریزی از ناحیه بینی

❇ تپش قلب

❇ حالت تهوع

❇ دید تار

فشار خون اولیه شامل هیچ نشانه خاصی نیست که قابل تشخیص باشد اما اگر در همان مراحل اول مورد درمان و کنترل قرار نگیرد در عوض می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی در دراز مدت شود. به همین خاطر پزشکان و متخصصان انجام تست فشار خون را به صورت منظم و در بازه های زمانی مختلف تاکید می کنند.

در بخش قابل توجهی از این موضوع درمانی، باید بگوییم که درمان مینیمم فشار خون بالا تقریبا مشابه با روش های درمانی مربوط به افرادی است که با مشکل فشار خون سیستولیک روبرو هستند. از جمله این روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

✔ سیگار کشیدن را ترک کنید.

  • طرز پختن لبو سفید
  • ✔ یک رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات تازه، میوه ها و غذاهایی با چربی و نمک پایین را مورد استفاده قرار دهید.

    ✔ وزن خود را در حد متوسط و سالمی ثابت نگه دارید.

    ✔ به صورت منظم تحرک و ورزش کنید.

    ✔ الکل را در حد متوسط مصرف کنید و از افراط در آن اجتناب نمایید.

    ☑ دیورتیک ها (Diuretics)

    ☑ مهار کننده های آنژیوتانسین تبدیل آنزیم (ACE)

    ☑ مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II

    ☑ مسدود کننده های بتا

    ☑ مسدود کننده های کانال کلسیم

    ☑ مهار کننده های رینین

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم:

    میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، لبنیات با چربی کم به همراه غذاهایی که حجم زیادی پتاسیم در آن ها وجود دارد به صورت طبیعی می توانند سلامت قلب شما را بالا برده و مینیمم فشار خون بالا را کاهش دهند، را در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید.

    کم کردن غذاهایی که فرآوری شده و بسته بندی هستند و در آن ها شکر و چربی به میزان زیادی وجود دارد، برای کاهش فشار خون در افراد بسیار مهم است.

    مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به کاهش آب بدن شده و قلب و شریان ها را مجبور به فعالیت بیشتر جهت پمپاژ خون به اندام بدن کند. شما نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در هر روز مصرف کنید. همچنین نمک دریایی می تواند حاوی افزودنی های انسانی باشد که برای سلامت هر فردی خطر آفرین هستند.

    با این که مصرف متعادل نوشیدنی های الکلی می تواند برای سلامت افراد تا حدی مفید باشد، اما مصرف یک تا دو نوشیدنی الکلی در روز می تواند خطر فشار خون بالا را در افراد بیشتر کرده و مشکلات شدید سلامتی را برای آن ها به وجود آورد. فشار خون بالا یکی از همین موارد است که در تحقیقات مختلف ارتباط آن با مصرف الکل بیش از حد نرمال ثابت شده است.

    متخصصان بر این باورند که ماده انرژی زای کافئین هورمون مسئول باز نگه داشتن شریان های قلب را مسدود می کند، بنابراین کاهش مصرف کافئین یکی از راه های پیشنهادی مهم و منطقی در این زمینه است.

    قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های معمولی حاوی کافئین و البته مقدار زیادی شکر هستند و بهتر است به جای آن ها به سراغ چای طبیعی که کافئین در آن ها وجود ندارند برویم.

    استفاده بیش از حد و منظم گوشت قرمز می تواند مشکل بالا بودن مینیمم فشار خون را به همراه داشته باشد و ریسک مربوط به بیماری های قلبی مختلف را بالا ببرد. محتوی پر چرب موجود در گوشت قرمز کلسترول را بالا برده و فشار خون را نیز در نتیجه افزایش می دهد. بهتر است به سراغ گزینه های دیگری نظیر مرغ، بوقلمون و ماهی بروید.

    غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند می توانند سلامت قلب را ارتقا بخشیده و فشار خون را پایین آورند تا در نتیجه مشکلات قلبی به سراغ افراد نیایند.

    ماهی سالمون، تن ماهی، ماهی خال خالی، ساردین، گردو و تیلاپیا از جمله منابع غنی و مناسب برای جذب اسید های چرب امگا ۳ هستند که پیشنهاد می شود حتما آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

    تحقیقات نشان می دهند اگر به مدت یک ماه، روزانه یک عدد پاپایا تازه را با معده خالی مصرف کنید، می تواند فشار خون دیاستولیک شما خیلی زود پایین بیاورد. اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید، حداقل به مدت دو ساعت پس از مصرف پاپایا، چیزی نخورید تا تاثیر آن در بدن اعمال شود و فشار خون پایین بیاید.

    مصرف روزانه دو قاشق چای خوری حاوی آب طبیعی پیاز و عسل طبیعی (به صورت نصف نصف) به مدت یک الی دو هفته می تواند مینیمم فشار خون فرد را به صورت طبیعی کاهش دهد.

    این میوه پر آب و خوشمزه شامل مواد ارگانیک خاصی شامل سیترولین می باشد که پس از مصرف توسط افراد، تبدیل به آمینو اسید می شود و در نتیجه تولید نیتریک اکسید در بدن را منجر می شود. این نیترید اکسید در نهایت کمک می کند تا رگ های خونی شما بزرگتر شده و در نتیجه فشار خون فرد کاهش یابد. خوردن هندوانه تازه در ابتدای صبح بهترین پیشنهاد است.

    نوشیدن بین ۸ تا ۱۲ لیوان از آب یونیزه شده به صورت روزانه به عنوان یکی از روش های کاهش مینیمم فشار خون مطرح شده است که برخی افراد آن را مورد استفاده قرار می دهند.

    خوردن سیر و یا شیر یکی از تاثیرگذار ترین روش های طبیعی مربوط به کاهش مینیمم فشار خون شناخته می شود که برای ترومبوز، سختکی شریان های قلبی و کلسترول خون بالا در افراد بسیار مناسب است. استفاده از سیر تازه بهترین راهکار در این زمینه است.

    یک قاشق چای خوری فلفل هندی را به یک نصف لیوان آب نیمه گرم اضافه کرده و آن را بنوشید تا در میزان فشار خون دیاستولیک شما تغییرات مثبتی در بلند مدت ایجاد کند.

    سال هاست که این روش به عنوان یک درمان دارویی و خانگی برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد اما فشار خون را نیز به همین روش می توان در بلند مدت کاهش داد. نیمی از یک لیمو را فشرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و سپس یک قاشق چای خوری عسل خام و طبیعی را به آن بیافزایید. این محلول طبیعی و سالم را هر دو ساعت بنوشید.

    می توانید یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را هم در صبح و هم عصر با شکم خالی به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز به همراه آب مصرف کنید.

    آب گرفته شده از میوه نارگیل حاوی پتاسیم و منیزیم بوده که کارکرد عضلات را تنظیم می کنند و یکی از این عضلات مهم قلب است. پژوهش های بر روی فشار خون بالا و تاثیر آب نارگیل بر روی این شرایط کماکان ادامه دارد. اما در هر صورت افراد زیادی از تاثیر مثبت آب نارگیل بر کاهش فشار خون خود خبر داده اند.

    فشار خون نرمال در بزرگسالان  به معنای فشار سیستولیک کمتر از ۱۲۰ و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ است. اختلاف فشار مینیمم و ماکزیمم یعنی فشار خون سیتولیک بیشتر از  ۱۲۰ و فشار دیاستولیک زیر ۸۰ باشد. اختلاف بالای این دو عدد به معنای فشار خون بالا است. رژیم غذایی کم نمک، مغذی یا سبک زندگی سالم از پیشنهادات رایج پزشکان به افراد مبتلا به فشار خون بالا است.

    بالا بودن فشار خون یک بیماری رایج است، اما نباید از آن چشم پوشی کرد. علائم فشار خون بالا شامل موارد زیر باشد:

    البته بهتر است بدانید که گاهی برخی از فاکتورها باعث افزایش موقتی فشار خون می شوند. مثل:

    فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود.

    فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.

    فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ فشار خون بالا استیج ۱ است. برای درمان فشار خون بالا استیج ۱ پزشک تغییر سبک زندگی را پیشنهاد خواهد کرد و هر ۳-۶ ماه باید توسط پزشک ویزیت بشوید.

    فشار دیاستولیک بیشتر از ۹۰ فشار خون بالا استیج ۲ است. برای درمان فشار خون بالا استیج ۲ به احتمال زیاد پزشک دارو تجویز خواهد کرد. تغییر سبک زندگی از دیگر پیشنهادات رایج است و در نهایت یک ماه بعد باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. اگر می خواهید بازه ی فشار خون نرمال را به دقت بدانید در مقاله ی دیگری از ویکی فشار به طور اختصاصی آن را بررسی کرده ایم.

    اگر فشار دیاستولیک ۱۲۰ یا بیشتر باشد، فشار خون حالت بحرانی دارد و بهتر است در این شرایط با اورژانس تماس بگیرید. اگر فشار خون شما در این رنج قرار دارد، حتی در صورتی که علائمی ندارید باید برای پایین آوردن آن اقدام کنید. در برخی موارد ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

    موارد زیادی وجود دارد که می توانید در کاهش فشار خون کل موثر باشند مثل: تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای ضد فشار خون.

    اگر فشار خون دیاستولیک بالایی دارید، بهتر است بدانید که راه سختی در پیش دارید و راهی برای کاهش تنها فشار خون دیاستولیک نیست و فشار خون کل هم تغییر خواهد کرد.

    برای کاهش فشار خون دیاستولیک باید با پزشک همکاری داشته باشید و اجازه ندهید فشار خون شما پایین تر از ۶۰ میلی متر جیوه قرار بگیرد. فشار خون دیاستولیک خیلی پایین می تواند منجر به آسیب قلبی شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

    سعی کنید از خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از چربی های اشباع یا ترانس هستند خودداری کنید. مثل انواع فست فود، هات داگ و غذای فریزری است.

    سعی کنید چربی های سالم و غیر اشباع را در رژیم غذایی خود بگنجانید مثل آووکادو، روغن زیتون یا روغن کلزا و آجیل.

    غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند میزان کالری رژیم غذایی شما را افزایش می دهند. از مصرف غذا و نوشیدنی هایی مثل نوشابه ، کیک و آب نبات که حاوی قند یا شیرین کننده مصنوعی هستند، خودداری کنید.

    تجزیه و تحلیل ۱۵ مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که شکلات تلخ در کاهش فشار خون موثر است. البته درصد شکلات باید حداقل ۷۰ باشد.

    گاهی بدون اینکه اطلاعی داشته باشید غذاهایی با کالری، سدیم یا چربی بیش از حد مصرف می کنید. با بررسی دقیق جدول ارزش غذایی از محتویات خوراکی هایی که میل می کنید مطلع می شوید.

    کم کردن وزن در کاهش فشار خون بسیار موثر است. به ازای هر یک کیلوگرم کاهش وزن، فشار خون شما ۱ میلی متر جیوه کاهش پیدا می کند.

    پهلو های خود را آب کنید

    بزرگ بودن شکم و پهلو ممکن است شما را در معرض خطر بیماری های قلبی قرار بدهد. به طور کلی برای کاهش خطر ابتلا خط کمر مردان باید کمتر از ۴۰ اینچ و زنان کمتر از ۳۵ اینچ باشد.

    فعالیت فیزیکی و ورزش هوازی نه تنها به کاهش وزن کمک می کنند، بلکه در کاهش فشار خون نیز موثر هستند. حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام بدهید.

    نمونه هایی از فعالیت های هوازی عبارتند از:

    استرس از عوامل دیگری است که می تواند فشار خون را بالا ببرد. سعی کنید از مواردی که عامل اصلی استرس محسوب می شوند دوری کنید. تمریناتی مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق نیز ممکن است به کاهش استرس کمک کنند.

    پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که برای هضم غذا مفید هستند. یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها ممکن است برای کاهش فشار خون موثر باشد. البته هنوز در زمینه چگونگی تأثیر پروبیوتیک ها بر فشار خون، تحقیقات بیشتری لازم است.

    یک مطالعه در ۲۰۰۷ نشان داد طب سوزنی چینی به کاهش موقتی فشار خون کمک می کند.

    فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود:

    همچنین ممکن است عوارض زیر در خانم های باردار ایجاد شوند:

    {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”مینیمم فشار خون چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم فشار خون ، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود. فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد چاقی ، رژیم غذایی بی کیفیت، سن و جنسیت و … می باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”راه های کاهش فشار خون مینیمم چه می باشد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون مینیموم بالا چه عوارضی دارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، اختلال بینایی، اختلال عملکرد حافظه و … شود.”}}]}

    فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم فشار خون ، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود. فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.

    دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد چاقی ، رژیم غذایی بی کیفیت، سن و جنسیت و … می باشد.

    درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم.

    فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، اختلال بینایی، اختلال عملکرد حافظه و … شود.

    https://www.nhs.uk

    https://www.webmd.com

    https://www.healthline.com

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشارخون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    کنترل فشار خون بالا در طب سنتی

    مقاله بعدی

    علت فشار خون بالا را بشناسید


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام ابتدا هولتر ۲۴ ساعته فشار خون گذاشته بشه اکر این اعداد تایید بشه حتما باید دارو شروع بشه

    سلام اگر علایمی مثل سرگیچه و بیحالی ندارین بدون توجه به عدد فشار خون دارو رو ادامه بدین

    سلام داروهای خوبی مصرف میکنیددو نیاز به مصرف پرانول نیست، در قورن بالابودن ضربان متوهگزال را افزایش دهید و در صورت بالا بودن فشار هم لیزینوپریل را

    سلام داروهای فشار خونشون باید تنظیم بشه ، اکر دارو را نوشته بودین میشد کمک کرد. از مطب میتوانید برای دیدن وقت بگیرین اغلب با تنظیم داروو فشار کنترل میشود

    با سلام خیر

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    برای کاهش تری گلیسیرید خون چه کنم؟


    رابطه فشار خون با مصرف نمک


    تری گلیسیرید و کلسترول خون چیستند؟


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    ویکی فشار

    دلایل زیادی می توانند منجر به بروز فشار خون دیاستولیک ( بالا رفتن مینیمم فشار خون ) شوند که در این حالت ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه می شود. این وضعیت یک اورژانس پزشکی تلقی می شود که برای درمان هر چه سریعتر آن باید اقدام کرد.

    اعداد فشار خون عبارت است از سیستولیک و دیاستولیک  ، به دیاستولیک مینیمم فشار خون گفته میشود و عدد معقول آن بین ۶ تا ۸ می باشد.

    دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. در ادامه برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد را با هم بررسی می کنیم:

    این نوع بیماری و شرایط معمولا به نوعی فشار خون اولیه گفته می شود که دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد که از جمله آن ها می توان به رگ های خونی سفت و کم ارتجاع اشاره کرد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    متخصصان بر این باورند که فشار خون اولیه زمانی اتفاق می افتد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

    فشار خون اولیه معمولا بیشتر در افراد جوان تا بزرگسال مشاهده می شود و نمی توان بروز آن را به دلیل خاصی نسبت داد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

    سیستم مترشح داخلی یا همان اندوکرین، ترکیبی از غدد مختلف است که هورمون های مختلف و مورد نیاز بدن را مستقیما به سیستم گردش خون وارد می کند. این هورمون ها توانایی شناسایی و هدف قرار دادن ارگان های دورتر بدن را داشته تا رفتارهای فیزیولوژی در انسان را مدیریت کنند.

    غده تیروئید یکی از این ساختارهای غدد ترشحی یا درون ریز بدن است که اکثر افراد با آن آشنای دارند. این غده می تواند حد غیرنرمالی از هورمون ها را تولید کند که در نهایت منجر به پیشرفت فشار خون دیاستولیک در فرد می شود.

    مشکلات مربوط به کلیه نظیر مشکل نارسایی کلیه در برخی افراد نیز از جمله دلایل اصلی و متداول برای بالا رفتن فشار خون به شمار می روند.

    مشکل آپنه انسدادی خواب زمانی رخ می دهد که در طول یک شب و در حین خواب چندین بار مشکل توقف یا تنگی نفس برای فردی پیش آید. از آنجایی که اکثر کسانی که مشکل آپنه انسدادی خواب را تجربه می کنند افراد چاق هستند، بنابراین فشار خون نیز در آن ها یک اتفاق طبیعی است که دیر یا زود به وجود می آید، اما برخی پژوهش ها نشان داده اند که مشکل فشار خون در این افراد چاق می تواند بدون توجه به اضافه وزن و به دلایل دیگر نظیر رژیم غذایی یا کم تحرکی رخ دهد.

    داشتن حجم زیادی از چربی در سطح خروجی داخل بدن بدین معنا است که عضله قلب باید خون بیشتری را تولید کند تا به این بخش های اضافی و پر از چربی نیز خون برسد و در نتیجه این شرایط منجر به بروز افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این چربی اضافه در حالت کلسترول می تواند در کنار دیواره های عروقی بدن انباشته شود که در نهایت منجر به باریک تر شدن آن ها می شود.

    مصرف مواد غذایی حاوی مقدار زیادی چربی و نمک می تواند یکی از اصلی ترین دلایل بروز فشار خون و حتی آسیب رساندن به رگ های خونی در انسان باشد.

    نداشتن تحرک و تمرین های بدنی می تواند منجر به بروز مشکلات و بیماری های متعددی که همه مرتبط به اضافه وزن و افزایش کلسترول هستند شده و در نهایت فشار خون در فرد را بالا ببرد.

    پیر شدن یکی از متداول ترین فاکتور های شروع و پیش روی مشکل فشار خون هم در مردان و هم در زنان به شمار می رود. با این حال مردان بالای ۴۵ سال بیشترین ریسک بروز فشار خون و مشکلات مرتبط با آن را پیش رو دارند. اما بانوان در مقایسه با آقایان، معمولا بعد از ۵۵ سالگی با مشکلات سلامتی مربوط به فشار خون بالا روبرو هستند.

    آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چه روشی است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    ریسک بروز مشکلات فشار خون معمولا در افراد آفریقایی آمریکایی بیشتر از قوم و قبیله های سفید پوست وجود دارد و این موضوع را پژوهش های آماری مختلف ثابت کرده اند. متخصصان تخمین زده اند که حدود ۴۰ درصد از افراد قوم های آمریکایی آفریقایی، چه مرد و چه زن، با مشکل فشار خون بالا در بدن خود مواجه هستند.

    در تحقیق های مختلف اثبات شده است که نیکوتین موجود در سیگار های مختلف بازار می تواند در تنگ شدن رگ های خونی، بالا رفتن ضربان قلب و کاهش سطح اکسیژن در قلب تاثیر داشته باشند. مصرف الکل می تواند به صورت غیر مستقیم به بروز فشار خون بالا منجر شود چرا که میزان کالری آن ها معمولا بالا است که در بلند مدت منجر به افزایش وزن می شود.

    داشتن فشار خون دیاستولیک (DHM) بدین معنا است که رگ های خونی شما قابلیت ارتجاعی خود را تا حدی از دست داده اند، نسبت به گذشته سفت تر شده و یا دچار زخم شده اند.

    فشار خون یک میزان ثابت و پایدار نیست چرا که در طول روز دائما در حال تغییر بوده و ضریب نسبتا ثابتی جهت تغییر دارد. فشار خون دیاستولیک معمولا بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است.

    داشتن رگ های انعطاف پذیر به بدن شما این امکان را می دهد تا نوسانات موجود در فشار خون را مدیریت کرده و از بروز هرگونه خطر جلوگیری کند. با این حال هنگامی که رگ های خونی شما محکم شده و انعطاف پذیری خود را از دست بدهند، احتمال بروز زخم و آسیب به رگ ها بالا می رود.

    دانشمندان و پژوهشگران تا قرن ها فکر می کردند ماکزیمم فشار خون از مینمم فشار خون اهمیت بیشتری دارد. اما این طرز تفکر حالا تغییر کرده است چرا که ثابت شده است فشار خون سیستولیک نقش مهم تری در بروز مشکلات مربوط به حوزه فشار خون ایفا می کند که از جمله آن ها می توان به سکته و هیپرتروفی بطن چپ اشاره کرد.

    در حالی که متخصصان، مجلات و مقالات مختلف تاکید زیادی به پایین آوردن فشار خون سیستولیک در افراد دارند، تغییرات و بیشتر شدن فشار خون دیاستولیک هنوز هم یک خطر جدی و جانی برای افراد به شمار می رود که نباید آن را نادیده گرفت.

    یک پژوهش قدیمی که وضعیت سلامتی بیش از ۱ میلیون انسان با مشکل فشار خون بالای سیستولیک را مورد ارزیابی قرار داده بود نشان داد که این فشار خون بالا می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی نظیر درد قفسه سینه یا سکته شود. از طرفی داشتن فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به آنوریسم آئورت شکمی شود که در این شرایط یکی از شریان های درون شکم فرد نشتی پیدا کرده و یا به یک باره می ترکد و یک خطر جانی برای فرد محسوب می شود.

    یک پژوهش دیگر موفق به پیدا کردن ارتباط بین فشار خون دیاستولیک و کاهش مهارت شناختی فرد شده است. فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به پیش روی احتمالی فشار خون نوع سیستولیک شود که یکی از پیش زمینه های بروز دیابت، سکته و مشکلات جدی قلبی است.

    فشار خون بالا عموما یک مریضی خاموش در نظر گرفته می شود چرا که علائم بسیار کم و ضعیفی را از خود نشان می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی داشتن فشار خون بالا را یک بیماری بدون علامت معرفی می کنند که از خود علائم خاصی را بر جای نمی گذارد. بنابراین بدون اینکه خبر داشته باشیم ممکن است با مشکل فشار خون بالا روبرو باشیم.

    با این حال دلایل ثانوی مربوط به فشار خون بالا  می توانند به همراه دیگر علائم و در کنار بالا رفتن فشار خون در فرد خود را نشان دهند. به عنوان مثال کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) به خاطر یک غده تیروئید ضعیف و تنبل منجر به کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن می شود و علائمی نظیر افزایش وزن، عدم تحمل سرما و حس خستگی مداوم به همراه بالا رفتن فشار خون دیاستولیک را در پی دارد.

    داشتن فشار خون بالایی که به سطح خطرناک ۱۲۰ الی ۱۸۰ رسیده است، می تواند منجر به بروز علائمی شود که بلافاصله باید آن ها را با پزشکان متخصص در میان بگذاریم. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ❇ سرگیجه

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    ❇ سردرد

    ❇ تعرق شبانه و افزایش میزان عرق کردن در فرد

    ❇ مشکل در خوابیدن

    ❇ خون ریزی از ناحیه بینی

    ❇ تپش قلب

    ❇ حالت تهوع

    ❇ دید تار

    فشار خون اولیه شامل هیچ نشانه خاصی نیست که قابل تشخیص باشد اما اگر در همان مراحل اول مورد درمان و کنترل قرار نگیرد در عوض می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی در دراز مدت شود. به همین خاطر پزشکان و متخصصان انجام تست فشار خون را به صورت منظم و در بازه های زمانی مختلف تاکید می کنند.

    در بخش قابل توجهی از این موضوع درمانی، باید بگوییم که درمان مینیمم فشار خون بالا تقریبا مشابه با روش های درمانی مربوط به افرادی است که با مشکل فشار خون سیستولیک روبرو هستند. از جمله این روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    ✔ سیگار کشیدن را ترک کنید.

  • دانلود عکس دپ پروفایل
  • ✔ یک رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات تازه، میوه ها و غذاهایی با چربی و نمک پایین را مورد استفاده قرار دهید.

    ✔ وزن خود را در حد متوسط و سالمی ثابت نگه دارید.

    ✔ به صورت منظم تحرک و ورزش کنید.

    ✔ الکل را در حد متوسط مصرف کنید و از افراط در آن اجتناب نمایید.

    ☑ دیورتیک ها (Diuretics)

    ☑ مهار کننده های آنژیوتانسین تبدیل آنزیم (ACE)

    ☑ مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II

    ☑ مسدود کننده های بتا

    ☑ مسدود کننده های کانال کلسیم

    ☑ مهار کننده های رینین

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم:

    میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، لبنیات با چربی کم به همراه غذاهایی که حجم زیادی پتاسیم در آن ها وجود دارد به صورت طبیعی می توانند سلامت قلب شما را بالا برده و مینیمم فشار خون بالا را کاهش دهند، را در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید.

    کم کردن غذاهایی که فرآوری شده و بسته بندی هستند و در آن ها شکر و چربی به میزان زیادی وجود دارد، برای کاهش فشار خون در افراد بسیار مهم است.

    مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به کاهش آب بدن شده و قلب و شریان ها را مجبور به فعالیت بیشتر جهت پمپاژ خون به اندام بدن کند. شما نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در هر روز مصرف کنید. همچنین نمک دریایی می تواند حاوی افزودنی های انسانی باشد که برای سلامت هر فردی خطر آفرین هستند.

    با این که مصرف متعادل نوشیدنی های الکلی می تواند برای سلامت افراد تا حدی مفید باشد، اما مصرف یک تا دو نوشیدنی الکلی در روز می تواند خطر فشار خون بالا را در افراد بیشتر کرده و مشکلات شدید سلامتی را برای آن ها به وجود آورد. فشار خون بالا یکی از همین موارد است که در تحقیقات مختلف ارتباط آن با مصرف الکل بیش از حد نرمال ثابت شده است.

    متخصصان بر این باورند که ماده انرژی زای کافئین هورمون مسئول باز نگه داشتن شریان های قلب را مسدود می کند، بنابراین کاهش مصرف کافئین یکی از راه های پیشنهادی مهم و منطقی در این زمینه است.

    قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های معمولی حاوی کافئین و البته مقدار زیادی شکر هستند و بهتر است به جای آن ها به سراغ چای طبیعی که کافئین در آن ها وجود ندارند برویم.

    استفاده بیش از حد و منظم گوشت قرمز می تواند مشکل بالا بودن مینیمم فشار خون را به همراه داشته باشد و ریسک مربوط به بیماری های قلبی مختلف را بالا ببرد. محتوی پر چرب موجود در گوشت قرمز کلسترول را بالا برده و فشار خون را نیز در نتیجه افزایش می دهد. بهتر است به سراغ گزینه های دیگری نظیر مرغ، بوقلمون و ماهی بروید.

    غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند می توانند سلامت قلب را ارتقا بخشیده و فشار خون را پایین آورند تا در نتیجه مشکلات قلبی به سراغ افراد نیایند.

    ماهی سالمون، تن ماهی، ماهی خال خالی، ساردین، گردو و تیلاپیا از جمله منابع غنی و مناسب برای جذب اسید های چرب امگا ۳ هستند که پیشنهاد می شود حتما آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

    تحقیقات نشان می دهند اگر به مدت یک ماه، روزانه یک عدد پاپایا تازه را با معده خالی مصرف کنید، می تواند فشار خون دیاستولیک شما خیلی زود پایین بیاورد. اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید، حداقل به مدت دو ساعت پس از مصرف پاپایا، چیزی نخورید تا تاثیر آن در بدن اعمال شود و فشار خون پایین بیاید.

    مصرف روزانه دو قاشق چای خوری حاوی آب طبیعی پیاز و عسل طبیعی (به صورت نصف نصف) به مدت یک الی دو هفته می تواند مینیمم فشار خون فرد را به صورت طبیعی کاهش دهد.

    این میوه پر آب و خوشمزه شامل مواد ارگانیک خاصی شامل سیترولین می باشد که پس از مصرف توسط افراد، تبدیل به آمینو اسید می شود و در نتیجه تولید نیتریک اکسید در بدن را منجر می شود. این نیترید اکسید در نهایت کمک می کند تا رگ های خونی شما بزرگتر شده و در نتیجه فشار خون فرد کاهش یابد. خوردن هندوانه تازه در ابتدای صبح بهترین پیشنهاد است.

    نوشیدن بین ۸ تا ۱۲ لیوان از آب یونیزه شده به صورت روزانه به عنوان یکی از روش های کاهش مینیمم فشار خون مطرح شده است که برخی افراد آن را مورد استفاده قرار می دهند.

    خوردن سیر و یا شیر یکی از تاثیرگذار ترین روش های طبیعی مربوط به کاهش مینیمم فشار خون شناخته می شود که برای ترومبوز، سختکی شریان های قلبی و کلسترول خون بالا در افراد بسیار مناسب است. استفاده از سیر تازه بهترین راهکار در این زمینه است.

    یک قاشق چای خوری فلفل هندی را به یک نصف لیوان آب نیمه گرم اضافه کرده و آن را بنوشید تا در میزان فشار خون دیاستولیک شما تغییرات مثبتی در بلند مدت ایجاد کند.

    سال هاست که این روش به عنوان یک درمان دارویی و خانگی برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد اما فشار خون را نیز به همین روش می توان در بلند مدت کاهش داد. نیمی از یک لیمو را فشرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و سپس یک قاشق چای خوری عسل خام و طبیعی را به آن بیافزایید. این محلول طبیعی و سالم را هر دو ساعت بنوشید.

    می توانید یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را هم در صبح و هم عصر با شکم خالی به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز به همراه آب مصرف کنید.

    آب گرفته شده از میوه نارگیل حاوی پتاسیم و منیزیم بوده که کارکرد عضلات را تنظیم می کنند و یکی از این عضلات مهم قلب است. پژوهش های بر روی فشار خون بالا و تاثیر آب نارگیل بر روی این شرایط کماکان ادامه دارد. اما در هر صورت افراد زیادی از تاثیر مثبت آب نارگیل بر کاهش فشار خون خود خبر داده اند.

    فشار خون نرمال در بزرگسالان  به معنای فشار سیستولیک کمتر از ۱۲۰ و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ است. اختلاف فشار مینیمم و ماکزیمم یعنی فشار خون سیتولیک بیشتر از  ۱۲۰ و فشار دیاستولیک زیر ۸۰ باشد. اختلاف بالای این دو عدد به معنای فشار خون بالا است. رژیم غذایی کم نمک، مغذی یا سبک زندگی سالم از پیشنهادات رایج پزشکان به افراد مبتلا به فشار خون بالا است.

    بالا بودن فشار خون یک بیماری رایج است، اما نباید از آن چشم پوشی کرد. علائم فشار خون بالا شامل موارد زیر باشد:

    البته بهتر است بدانید که گاهی برخی از فاکتورها باعث افزایش موقتی فشار خون می شوند. مثل:

    فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود.

    فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.

    فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ فشار خون بالا استیج ۱ است. برای درمان فشار خون بالا استیج ۱ پزشک تغییر سبک زندگی را پیشنهاد خواهد کرد و هر ۳-۶ ماه باید توسط پزشک ویزیت بشوید.

    فشار دیاستولیک بیشتر از ۹۰ فشار خون بالا استیج ۲ است. برای درمان فشار خون بالا استیج ۲ به احتمال زیاد پزشک دارو تجویز خواهد کرد. تغییر سبک زندگی از دیگر پیشنهادات رایج است و در نهایت یک ماه بعد باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. اگر می خواهید بازه ی فشار خون نرمال را به دقت بدانید در مقاله ی دیگری از ویکی فشار به طور اختصاصی آن را بررسی کرده ایم.

    اگر فشار دیاستولیک ۱۲۰ یا بیشتر باشد، فشار خون حالت بحرانی دارد و بهتر است در این شرایط با اورژانس تماس بگیرید. اگر فشار خون شما در این رنج قرار دارد، حتی در صورتی که علائمی ندارید باید برای پایین آوردن آن اقدام کنید. در برخی موارد ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

    موارد زیادی وجود دارد که می توانید در کاهش فشار خون کل موثر باشند مثل: تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای ضد فشار خون.

    اگر فشار خون دیاستولیک بالایی دارید، بهتر است بدانید که راه سختی در پیش دارید و راهی برای کاهش تنها فشار خون دیاستولیک نیست و فشار خون کل هم تغییر خواهد کرد.

    برای کاهش فشار خون دیاستولیک باید با پزشک همکاری داشته باشید و اجازه ندهید فشار خون شما پایین تر از ۶۰ میلی متر جیوه قرار بگیرد. فشار خون دیاستولیک خیلی پایین می تواند منجر به آسیب قلبی شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

    سعی کنید از خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از چربی های اشباع یا ترانس هستند خودداری کنید. مثل انواع فست فود، هات داگ و غذای فریزری است.

    سعی کنید چربی های سالم و غیر اشباع را در رژیم غذایی خود بگنجانید مثل آووکادو، روغن زیتون یا روغن کلزا و آجیل.

    غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند میزان کالری رژیم غذایی شما را افزایش می دهند. از مصرف غذا و نوشیدنی هایی مثل نوشابه ، کیک و آب نبات که حاوی قند یا شیرین کننده مصنوعی هستند، خودداری کنید.

    تجزیه و تحلیل ۱۵ مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که شکلات تلخ در کاهش فشار خون موثر است. البته درصد شکلات باید حداقل ۷۰ باشد.

    گاهی بدون اینکه اطلاعی داشته باشید غذاهایی با کالری، سدیم یا چربی بیش از حد مصرف می کنید. با بررسی دقیق جدول ارزش غذایی از محتویات خوراکی هایی که میل می کنید مطلع می شوید.

    کم کردن وزن در کاهش فشار خون بسیار موثر است. به ازای هر یک کیلوگرم کاهش وزن، فشار خون شما ۱ میلی متر جیوه کاهش پیدا می کند.

    پهلو های خود را آب کنید

    بزرگ بودن شکم و پهلو ممکن است شما را در معرض خطر بیماری های قلبی قرار بدهد. به طور کلی برای کاهش خطر ابتلا خط کمر مردان باید کمتر از ۴۰ اینچ و زنان کمتر از ۳۵ اینچ باشد.

    فعالیت فیزیکی و ورزش هوازی نه تنها به کاهش وزن کمک می کنند، بلکه در کاهش فشار خون نیز موثر هستند. حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام بدهید.

    نمونه هایی از فعالیت های هوازی عبارتند از:

    استرس از عوامل دیگری است که می تواند فشار خون را بالا ببرد. سعی کنید از مواردی که عامل اصلی استرس محسوب می شوند دوری کنید. تمریناتی مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق نیز ممکن است به کاهش استرس کمک کنند.

    پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که برای هضم غذا مفید هستند. یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها ممکن است برای کاهش فشار خون موثر باشد. البته هنوز در زمینه چگونگی تأثیر پروبیوتیک ها بر فشار خون، تحقیقات بیشتری لازم است.

    یک مطالعه در ۲۰۰۷ نشان داد طب سوزنی چینی به کاهش موقتی فشار خون کمک می کند.

    فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود:

    همچنین ممکن است عوارض زیر در خانم های باردار ایجاد شوند:

    {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”مینیمم فشار خون چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم فشار خون ، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود. فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد چاقی ، رژیم غذایی بی کیفیت، سن و جنسیت و … می باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”راه های کاهش فشار خون مینیمم چه می باشد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون مینیموم بالا چه عوارضی دارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، اختلال بینایی، اختلال عملکرد حافظه و … شود.”}}]}

    فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم فشار خون ، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود. فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.

    دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد چاقی ، رژیم غذایی بی کیفیت، سن و جنسیت و … می باشد.

    درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم.

    فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، اختلال بینایی، اختلال عملکرد حافظه و … شود.

    https://www.nhs.uk

    https://www.webmd.com

    https://www.healthline.com

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشارخون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    کنترل فشار خون بالا در طب سنتی

    مقاله بعدی

    علت فشار خون بالا را بشناسید


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام ابتدا هولتر ۲۴ ساعته فشار خون گذاشته بشه اکر این اعداد تایید بشه حتما باید دارو شروع بشه

    سلام اگر علایمی مثل سرگیچه و بیحالی ندارین بدون توجه به عدد فشار خون دارو رو ادامه بدین

    سلام داروهای خوبی مصرف میکنیددو نیاز به مصرف پرانول نیست، در قورن بالابودن ضربان متوهگزال را افزایش دهید و در صورت بالا بودن فشار هم لیزینوپریل را

    سلام داروهای فشار خونشون باید تنظیم بشه ، اکر دارو را نوشته بودین میشد کمک کرد. از مطب میتوانید برای دیدن وقت بگیرین اغلب با تنظیم داروو فشار کنترل میشود

    با سلام خیر

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    برای کاهش تری گلیسیرید خون چه کنم؟


    رابطه فشار خون با مصرف نمک


    تری گلیسیرید و کلسترول خون چیستند؟


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    ویکی فشار

    دلایل زیادی می توانند منجر به بروز فشار خون دیاستولیک ( بالا رفتن مینیمم فشار خون ) شوند که در این حالت ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه می شود. این وضعیت یک اورژانس پزشکی تلقی می شود که برای درمان هر چه سریعتر آن باید اقدام کرد.

    اعداد فشار خون عبارت است از سیستولیک و دیاستولیک  ، به دیاستولیک مینیمم فشار خون گفته میشود و عدد معقول آن بین ۶ تا ۸ می باشد.

    دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. در ادامه برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد را با هم بررسی می کنیم:

    این نوع بیماری و شرایط معمولا به نوعی فشار خون اولیه گفته می شود که دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد که از جمله آن ها می توان به رگ های خونی سفت و کم ارتجاع اشاره کرد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    متخصصان بر این باورند که فشار خون اولیه زمانی اتفاق می افتد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

    فشار خون اولیه معمولا بیشتر در افراد جوان تا بزرگسال مشاهده می شود و نمی توان بروز آن را به دلیل خاصی نسبت داد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

    سیستم مترشح داخلی یا همان اندوکرین، ترکیبی از غدد مختلف است که هورمون های مختلف و مورد نیاز بدن را مستقیما به سیستم گردش خون وارد می کند. این هورمون ها توانایی شناسایی و هدف قرار دادن ارگان های دورتر بدن را داشته تا رفتارهای فیزیولوژی در انسان را مدیریت کنند.

    غده تیروئید یکی از این ساختارهای غدد ترشحی یا درون ریز بدن است که اکثر افراد با آن آشنای دارند. این غده می تواند حد غیرنرمالی از هورمون ها را تولید کند که در نهایت منجر به پیشرفت فشار خون دیاستولیک در فرد می شود.

    مشکلات مربوط به کلیه نظیر مشکل نارسایی کلیه در برخی افراد نیز از جمله دلایل اصلی و متداول برای بالا رفتن فشار خون به شمار می روند.

    مشکل آپنه انسدادی خواب زمانی رخ می دهد که در طول یک شب و در حین خواب چندین بار مشکل توقف یا تنگی نفس برای فردی پیش آید. از آنجایی که اکثر کسانی که مشکل آپنه انسدادی خواب را تجربه می کنند افراد چاق هستند، بنابراین فشار خون نیز در آن ها یک اتفاق طبیعی است که دیر یا زود به وجود می آید، اما برخی پژوهش ها نشان داده اند که مشکل فشار خون در این افراد چاق می تواند بدون توجه به اضافه وزن و به دلایل دیگر نظیر رژیم غذایی یا کم تحرکی رخ دهد.

    داشتن حجم زیادی از چربی در سطح خروجی داخل بدن بدین معنا است که عضله قلب باید خون بیشتری را تولید کند تا به این بخش های اضافی و پر از چربی نیز خون برسد و در نتیجه این شرایط منجر به بروز افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این چربی اضافه در حالت کلسترول می تواند در کنار دیواره های عروقی بدن انباشته شود که در نهایت منجر به باریک تر شدن آن ها می شود.

    مصرف مواد غذایی حاوی مقدار زیادی چربی و نمک می تواند یکی از اصلی ترین دلایل بروز فشار خون و حتی آسیب رساندن به رگ های خونی در انسان باشد.

    نداشتن تحرک و تمرین های بدنی می تواند منجر به بروز مشکلات و بیماری های متعددی که همه مرتبط به اضافه وزن و افزایش کلسترول هستند شده و در نهایت فشار خون در فرد را بالا ببرد.

    پیر شدن یکی از متداول ترین فاکتور های شروع و پیش روی مشکل فشار خون هم در مردان و هم در زنان به شمار می رود. با این حال مردان بالای ۴۵ سال بیشترین ریسک بروز فشار خون و مشکلات مرتبط با آن را پیش رو دارند. اما بانوان در مقایسه با آقایان، معمولا بعد از ۵۵ سالگی با مشکلات سلامتی مربوط به فشار خون بالا روبرو هستند.

    آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چه روشی است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    ریسک بروز مشکلات فشار خون معمولا در افراد آفریقایی آمریکایی بیشتر از قوم و قبیله های سفید پوست وجود دارد و این موضوع را پژوهش های آماری مختلف ثابت کرده اند. متخصصان تخمین زده اند که حدود ۴۰ درصد از افراد قوم های آمریکایی آفریقایی، چه مرد و چه زن، با مشکل فشار خون بالا در بدن خود مواجه هستند.

    در تحقیق های مختلف اثبات شده است که نیکوتین موجود در سیگار های مختلف بازار می تواند در تنگ شدن رگ های خونی، بالا رفتن ضربان قلب و کاهش سطح اکسیژن در قلب تاثیر داشته باشند. مصرف الکل می تواند به صورت غیر مستقیم به بروز فشار خون بالا منجر شود چرا که میزان کالری آن ها معمولا بالا است که در بلند مدت منجر به افزایش وزن می شود.

    داشتن فشار خون دیاستولیک (DHM) بدین معنا است که رگ های خونی شما قابلیت ارتجاعی خود را تا حدی از دست داده اند، نسبت به گذشته سفت تر شده و یا دچار زخم شده اند.

    فشار خون یک میزان ثابت و پایدار نیست چرا که در طول روز دائما در حال تغییر بوده و ضریب نسبتا ثابتی جهت تغییر دارد. فشار خون دیاستولیک معمولا بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است.

    داشتن رگ های انعطاف پذیر به بدن شما این امکان را می دهد تا نوسانات موجود در فشار خون را مدیریت کرده و از بروز هرگونه خطر جلوگیری کند. با این حال هنگامی که رگ های خونی شما محکم شده و انعطاف پذیری خود را از دست بدهند، احتمال بروز زخم و آسیب به رگ ها بالا می رود.

    دانشمندان و پژوهشگران تا قرن ها فکر می کردند ماکزیمم فشار خون از مینمم فشار خون اهمیت بیشتری دارد. اما این طرز تفکر حالا تغییر کرده است چرا که ثابت شده است فشار خون سیستولیک نقش مهم تری در بروز مشکلات مربوط به حوزه فشار خون ایفا می کند که از جمله آن ها می توان به سکته و هیپرتروفی بطن چپ اشاره کرد.

    در حالی که متخصصان، مجلات و مقالات مختلف تاکید زیادی به پایین آوردن فشار خون سیستولیک در افراد دارند، تغییرات و بیشتر شدن فشار خون دیاستولیک هنوز هم یک خطر جدی و جانی برای افراد به شمار می رود که نباید آن را نادیده گرفت.

    یک پژوهش قدیمی که وضعیت سلامتی بیش از ۱ میلیون انسان با مشکل فشار خون بالای سیستولیک را مورد ارزیابی قرار داده بود نشان داد که این فشار خون بالا می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی نظیر درد قفسه سینه یا سکته شود. از طرفی داشتن فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به آنوریسم آئورت شکمی شود که در این شرایط یکی از شریان های درون شکم فرد نشتی پیدا کرده و یا به یک باره می ترکد و یک خطر جانی برای فرد محسوب می شود.

    یک پژوهش دیگر موفق به پیدا کردن ارتباط بین فشار خون دیاستولیک و کاهش مهارت شناختی فرد شده است. فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به پیش روی احتمالی فشار خون نوع سیستولیک شود که یکی از پیش زمینه های بروز دیابت، سکته و مشکلات جدی قلبی است.

    فشار خون بالا عموما یک مریضی خاموش در نظر گرفته می شود چرا که علائم بسیار کم و ضعیفی را از خود نشان می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی داشتن فشار خون بالا را یک بیماری بدون علامت معرفی می کنند که از خود علائم خاصی را بر جای نمی گذارد. بنابراین بدون اینکه خبر داشته باشیم ممکن است با مشکل فشار خون بالا روبرو باشیم.

    با این حال دلایل ثانوی مربوط به فشار خون بالا  می توانند به همراه دیگر علائم و در کنار بالا رفتن فشار خون در فرد خود را نشان دهند. به عنوان مثال کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) به خاطر یک غده تیروئید ضعیف و تنبل منجر به کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن می شود و علائمی نظیر افزایش وزن، عدم تحمل سرما و حس خستگی مداوم به همراه بالا رفتن فشار خون دیاستولیک را در پی دارد.

    داشتن فشار خون بالایی که به سطح خطرناک ۱۲۰ الی ۱۸۰ رسیده است، می تواند منجر به بروز علائمی شود که بلافاصله باید آن ها را با پزشکان متخصص در میان بگذاریم. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ❇ سرگیجه

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    ❇ سردرد

    ❇ تعرق شبانه و افزایش میزان عرق کردن در فرد

    ❇ مشکل در خوابیدن

    ❇ خون ریزی از ناحیه بینی

    ❇ تپش قلب

    ❇ حالت تهوع

    ❇ دید تار

    فشار خون اولیه شامل هیچ نشانه خاصی نیست که قابل تشخیص باشد اما اگر در همان مراحل اول مورد درمان و کنترل قرار نگیرد در عوض می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی در دراز مدت شود. به همین خاطر پزشکان و متخصصان انجام تست فشار خون را به صورت منظم و در بازه های زمانی مختلف تاکید می کنند.

    در بخش قابل توجهی از این موضوع درمانی، باید بگوییم که درمان مینیمم فشار خون بالا تقریبا مشابه با روش های درمانی مربوط به افرادی است که با مشکل فشار خون سیستولیک روبرو هستند. از جمله این روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    ✔ سیگار کشیدن را ترک کنید.

  • hd photos of lord shiva smoking
  • ✔ یک رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات تازه، میوه ها و غذاهایی با چربی و نمک پایین را مورد استفاده قرار دهید.

    ✔ وزن خود را در حد متوسط و سالمی ثابت نگه دارید.

    ✔ به صورت منظم تحرک و ورزش کنید.

    ✔ الکل را در حد متوسط مصرف کنید و از افراط در آن اجتناب نمایید.

    ☑ دیورتیک ها (Diuretics)

    ☑ مهار کننده های آنژیوتانسین تبدیل آنزیم (ACE)

    ☑ مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II

    ☑ مسدود کننده های بتا

    ☑ مسدود کننده های کانال کلسیم

    ☑ مهار کننده های رینین

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم:

    میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، لبنیات با چربی کم به همراه غذاهایی که حجم زیادی پتاسیم در آن ها وجود دارد به صورت طبیعی می توانند سلامت قلب شما را بالا برده و مینیمم فشار خون بالا را کاهش دهند، را در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید.

    کم کردن غذاهایی که فرآوری شده و بسته بندی هستند و در آن ها شکر و چربی به میزان زیادی وجود دارد، برای کاهش فشار خون در افراد بسیار مهم است.

    مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به کاهش آب بدن شده و قلب و شریان ها را مجبور به فعالیت بیشتر جهت پمپاژ خون به اندام بدن کند. شما نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در هر روز مصرف کنید. همچنین نمک دریایی می تواند حاوی افزودنی های انسانی باشد که برای سلامت هر فردی خطر آفرین هستند.

    با این که مصرف متعادل نوشیدنی های الکلی می تواند برای سلامت افراد تا حدی مفید باشد، اما مصرف یک تا دو نوشیدنی الکلی در روز می تواند خطر فشار خون بالا را در افراد بیشتر کرده و مشکلات شدید سلامتی را برای آن ها به وجود آورد. فشار خون بالا یکی از همین موارد است که در تحقیقات مختلف ارتباط آن با مصرف الکل بیش از حد نرمال ثابت شده است.

    متخصصان بر این باورند که ماده انرژی زای کافئین هورمون مسئول باز نگه داشتن شریان های قلب را مسدود می کند، بنابراین کاهش مصرف کافئین یکی از راه های پیشنهادی مهم و منطقی در این زمینه است.

    قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های معمولی حاوی کافئین و البته مقدار زیادی شکر هستند و بهتر است به جای آن ها به سراغ چای طبیعی که کافئین در آن ها وجود ندارند برویم.

    استفاده بیش از حد و منظم گوشت قرمز می تواند مشکل بالا بودن مینیمم فشار خون را به همراه داشته باشد و ریسک مربوط به بیماری های قلبی مختلف را بالا ببرد. محتوی پر چرب موجود در گوشت قرمز کلسترول را بالا برده و فشار خون را نیز در نتیجه افزایش می دهد. بهتر است به سراغ گزینه های دیگری نظیر مرغ، بوقلمون و ماهی بروید.

    غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند می توانند سلامت قلب را ارتقا بخشیده و فشار خون را پایین آورند تا در نتیجه مشکلات قلبی به سراغ افراد نیایند.

    ماهی سالمون، تن ماهی، ماهی خال خالی، ساردین، گردو و تیلاپیا از جمله منابع غنی و مناسب برای جذب اسید های چرب امگا ۳ هستند که پیشنهاد می شود حتما آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

    تحقیقات نشان می دهند اگر به مدت یک ماه، روزانه یک عدد پاپایا تازه را با معده خالی مصرف کنید، می تواند فشار خون دیاستولیک شما خیلی زود پایین بیاورد. اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید، حداقل به مدت دو ساعت پس از مصرف پاپایا، چیزی نخورید تا تاثیر آن در بدن اعمال شود و فشار خون پایین بیاید.

    مصرف روزانه دو قاشق چای خوری حاوی آب طبیعی پیاز و عسل طبیعی (به صورت نصف نصف) به مدت یک الی دو هفته می تواند مینیمم فشار خون فرد را به صورت طبیعی کاهش دهد.

    این میوه پر آب و خوشمزه شامل مواد ارگانیک خاصی شامل سیترولین می باشد که پس از مصرف توسط افراد، تبدیل به آمینو اسید می شود و در نتیجه تولید نیتریک اکسید در بدن را منجر می شود. این نیترید اکسید در نهایت کمک می کند تا رگ های خونی شما بزرگتر شده و در نتیجه فشار خون فرد کاهش یابد. خوردن هندوانه تازه در ابتدای صبح بهترین پیشنهاد است.

    نوشیدن بین ۸ تا ۱۲ لیوان از آب یونیزه شده به صورت روزانه به عنوان یکی از روش های کاهش مینیمم فشار خون مطرح شده است که برخی افراد آن را مورد استفاده قرار می دهند.

    خوردن سیر و یا شیر یکی از تاثیرگذار ترین روش های طبیعی مربوط به کاهش مینیمم فشار خون شناخته می شود که برای ترومبوز، سختکی شریان های قلبی و کلسترول خون بالا در افراد بسیار مناسب است. استفاده از سیر تازه بهترین راهکار در این زمینه است.

    یک قاشق چای خوری فلفل هندی را به یک نصف لیوان آب نیمه گرم اضافه کرده و آن را بنوشید تا در میزان فشار خون دیاستولیک شما تغییرات مثبتی در بلند مدت ایجاد کند.

    سال هاست که این روش به عنوان یک درمان دارویی و خانگی برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد اما فشار خون را نیز به همین روش می توان در بلند مدت کاهش داد. نیمی از یک لیمو را فشرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و سپس یک قاشق چای خوری عسل خام و طبیعی را به آن بیافزایید. این محلول طبیعی و سالم را هر دو ساعت بنوشید.

    می توانید یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را هم در صبح و هم عصر با شکم خالی به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز به همراه آب مصرف کنید.

    آب گرفته شده از میوه نارگیل حاوی پتاسیم و منیزیم بوده که کارکرد عضلات را تنظیم می کنند و یکی از این عضلات مهم قلب است. پژوهش های بر روی فشار خون بالا و تاثیر آب نارگیل بر روی این شرایط کماکان ادامه دارد. اما در هر صورت افراد زیادی از تاثیر مثبت آب نارگیل بر کاهش فشار خون خود خبر داده اند.

    فشار خون نرمال در بزرگسالان  به معنای فشار سیستولیک کمتر از ۱۲۰ و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ است. اختلاف فشار مینیمم و ماکزیمم یعنی فشار خون سیتولیک بیشتر از  ۱۲۰ و فشار دیاستولیک زیر ۸۰ باشد. اختلاف بالای این دو عدد به معنای فشار خون بالا است. رژیم غذایی کم نمک، مغذی یا سبک زندگی سالم از پیشنهادات رایج پزشکان به افراد مبتلا به فشار خون بالا است.

    بالا بودن فشار خون یک بیماری رایج است، اما نباید از آن چشم پوشی کرد. علائم فشار خون بالا شامل موارد زیر باشد:

    البته بهتر است بدانید که گاهی برخی از فاکتورها باعث افزایش موقتی فشار خون می شوند. مثل:

    فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود.

    فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.

    فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ فشار خون بالا استیج ۱ است. برای درمان فشار خون بالا استیج ۱ پزشک تغییر سبک زندگی را پیشنهاد خواهد کرد و هر ۳-۶ ماه باید توسط پزشک ویزیت بشوید.

    فشار دیاستولیک بیشتر از ۹۰ فشار خون بالا استیج ۲ است. برای درمان فشار خون بالا استیج ۲ به احتمال زیاد پزشک دارو تجویز خواهد کرد. تغییر سبک زندگی از دیگر پیشنهادات رایج است و در نهایت یک ماه بعد باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. اگر می خواهید بازه ی فشار خون نرمال را به دقت بدانید در مقاله ی دیگری از ویکی فشار به طور اختصاصی آن را بررسی کرده ایم.

    اگر فشار دیاستولیک ۱۲۰ یا بیشتر باشد، فشار خون حالت بحرانی دارد و بهتر است در این شرایط با اورژانس تماس بگیرید. اگر فشار خون شما در این رنج قرار دارد، حتی در صورتی که علائمی ندارید باید برای پایین آوردن آن اقدام کنید. در برخی موارد ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

    موارد زیادی وجود دارد که می توانید در کاهش فشار خون کل موثر باشند مثل: تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای ضد فشار خون.

    اگر فشار خون دیاستولیک بالایی دارید، بهتر است بدانید که راه سختی در پیش دارید و راهی برای کاهش تنها فشار خون دیاستولیک نیست و فشار خون کل هم تغییر خواهد کرد.

    برای کاهش فشار خون دیاستولیک باید با پزشک همکاری داشته باشید و اجازه ندهید فشار خون شما پایین تر از ۶۰ میلی متر جیوه قرار بگیرد. فشار خون دیاستولیک خیلی پایین می تواند منجر به آسیب قلبی شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

    سعی کنید از خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از چربی های اشباع یا ترانس هستند خودداری کنید. مثل انواع فست فود، هات داگ و غذای فریزری است.

    سعی کنید چربی های سالم و غیر اشباع را در رژیم غذایی خود بگنجانید مثل آووکادو، روغن زیتون یا روغن کلزا و آجیل.

    غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند میزان کالری رژیم غذایی شما را افزایش می دهند. از مصرف غذا و نوشیدنی هایی مثل نوشابه ، کیک و آب نبات که حاوی قند یا شیرین کننده مصنوعی هستند، خودداری کنید.

    تجزیه و تحلیل ۱۵ مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که شکلات تلخ در کاهش فشار خون موثر است. البته درصد شکلات باید حداقل ۷۰ باشد.

    گاهی بدون اینکه اطلاعی داشته باشید غذاهایی با کالری، سدیم یا چربی بیش از حد مصرف می کنید. با بررسی دقیق جدول ارزش غذایی از محتویات خوراکی هایی که میل می کنید مطلع می شوید.

    کم کردن وزن در کاهش فشار خون بسیار موثر است. به ازای هر یک کیلوگرم کاهش وزن، فشار خون شما ۱ میلی متر جیوه کاهش پیدا می کند.

    پهلو های خود را آب کنید

    بزرگ بودن شکم و پهلو ممکن است شما را در معرض خطر بیماری های قلبی قرار بدهد. به طور کلی برای کاهش خطر ابتلا خط کمر مردان باید کمتر از ۴۰ اینچ و زنان کمتر از ۳۵ اینچ باشد.

    فعالیت فیزیکی و ورزش هوازی نه تنها به کاهش وزن کمک می کنند، بلکه در کاهش فشار خون نیز موثر هستند. حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام بدهید.

    نمونه هایی از فعالیت های هوازی عبارتند از:

    استرس از عوامل دیگری است که می تواند فشار خون را بالا ببرد. سعی کنید از مواردی که عامل اصلی استرس محسوب می شوند دوری کنید. تمریناتی مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق نیز ممکن است به کاهش استرس کمک کنند.

    پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که برای هضم غذا مفید هستند. یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها ممکن است برای کاهش فشار خون موثر باشد. البته هنوز در زمینه چگونگی تأثیر پروبیوتیک ها بر فشار خون، تحقیقات بیشتری لازم است.

    یک مطالعه در ۲۰۰۷ نشان داد طب سوزنی چینی به کاهش موقتی فشار خون کمک می کند.

    فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود:

    همچنین ممکن است عوارض زیر در خانم های باردار ایجاد شوند:

    {“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”مینیمم فشار خون چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم فشار خون ، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود. فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد چاقی ، رژیم غذایی بی کیفیت، سن و جنسیت و … می باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”راه های کاهش فشار خون مینیمم چه می باشد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”فشار خون مینیموم بالا چه عوارضی دارد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، اختلال بینایی، اختلال عملکرد حافظه و … شود.”}}]}

    فشار خون دیاستولیک یا عدد مینیمم فشار خون ، نشان دهنده زمان استراحت قلب و فشار خون عروق است. در این حالت قلب با خون پر می شود و به سلول ها اکسیژن رسانی می شود. فشار خون دیاستولیک نرمال کم تر از ۸۰ است. اما حتی اگر فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ و فشار سیستولیک بین ۱۲۰-۱۲۹ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید.

    دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد چاقی ، رژیم غذایی بی کیفیت، سن و جنسیت و … می باشد.

    درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم.

    فشار خون بالا منجر به آسیب دیدن شریان ها می شود. این آسیب ممکن است روی اندام های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که فشار خون بالا کنترل و درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات جدی مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه، اختلال بینایی، اختلال عملکرد حافظه و … شود.

    https://www.nhs.uk

    https://www.webmd.com

    https://www.healthline.com

    دکتر محمد حسین نجفی دکتر متخصص فشارخون در تهران

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    دریافت ویزیت آنلاین و غیرحضوری

    دکتر محمد حسین نجفی هستم متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ آنژیوپلاستی و متخصص فشار خون. در وبسایت ویکی فشار قصد دارم تا شما همراهان عزیز را بیشتر با فشار خون ، فشار خون بارداری ، چربی خون و … آشنا کنم. برخی از دستاورد های من در این سال ها عضویت در انجمن قلب آمریکا ، مدیریت بخش قلب ایفمارک (بخش پزشکی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران) ، عضویت در انجمن پزشکی هسته ای آمریکا و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران می باشد. شما همراهان عزیز می توانید از طریق راه های ارتباطی با من در تماس باشید. 

    مقاله قبلی

    کنترل فشار خون بالا در طب سنتی

    مقاله بعدی

    علت فشار خون بالا را بشناسید


    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام ابتدا هولتر ۲۴ ساعته فشار خون گذاشته بشه اکر این اعداد تایید بشه حتما باید دارو شروع بشه

    سلام اگر علایمی مثل سرگیچه و بیحالی ندارین بدون توجه به عدد فشار خون دارو رو ادامه بدین

    سلام داروهای خوبی مصرف میکنیددو نیاز به مصرف پرانول نیست، در قورن بالابودن ضربان متوهگزال را افزایش دهید و در صورت بالا بودن فشار هم لیزینوپریل را

    سلام داروهای فشار خونشون باید تنظیم بشه ، اکر دارو را نوشته بودین میشد کمک کرد. از مطب میتوانید برای دیدن وقت بگیرین اغلب با تنظیم داروو فشار کنترل میشود

    با سلام خیر

    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟

    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]

    قرص سینومیکس برای درمان چیست؟

    آخرین مقالات


    قرص لوزارتان برای درمان چیست؟

    چگونه دستگاه فشار خون مناسب خود را انتخاب کنیم؟


    علائم فشار بالا چیست؟ [+جزئیات دقیق]


    درمان کلسترول بالا با چند راهکار ساده!


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    متخصص قلب و عروق
    فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی
    عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا
    مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

    مطالب مهم


    برای کاهش تری گلیسیرید خون چه کنم؟


    رابطه فشار خون با مصرف نمک


    تری گلیسیرید و کلسترول خون چیستند؟


    عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    هر گاه ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلیمتر جیوه شود، او به فشار خون دیاستولیک مبتلا شده است. بالا بودن مینیمم فشار خون یک وضعیت پزشکی اورژانسی محسوب میشود که فرد برای درمان آن باید هر چه سریعتر اقدام کند. در این مقاله به بررسی علت بالا بودن مینیمم فشار خون می پردازیم.

    فهرست موضوعات

    فشار خون بالا یک مشکل رو به رشد در جهان است. در اکثر افرادى که مبتلا به فشار خون دیاستولیک بالا هستند، دلیل خاصى براى بروز این عارضه به دست نیامده است.

    اما تقریبا به طور معمول، فشار خون دیاستولیک به دلیل بروز اختلالات دیگری مانند بیماری تیروئید، بیماری آپنه خواب یا بیمارى هاى کلیوی به وجود مى آید.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    فشار خون شامل دو شماره است که شماره بالا (سیستولیک) و شماره پایین (دیاستولیک) نامیده می شوند. بنابراین، سه نوع فشار خون بالا وجود دارد.

    👈 مطلب مرتبط: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

    فشار خون نرمال

    فشار خون دیاستولیک منفرد (IDH) اغلب در جوانان مشاهده مى شود. در اکثر افرادى که به فشار خون دیاستولیک منفرد مبتلا هستند دلیل خاصى براى بروز آن به دست نیامده است.

    این فشار خون، به نوعى عمده، اولیه و ضرورى محسوب مى شود. گاها فرد به دلیل ابتلا به بیمارى هایى چون مشکلات تیروئیدى، بیمارى هاى کلیوى و یا بیمارى آپنه خواب به این نوع فشار خون مبتلا مى شود.

    این نوع از فشار خون دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد. پزشکان بر این عقیده اند که فشار خون اولیه زمانی رخ می دهد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

    فشار خون اولیه بیشتر در افراد جوان و بزرگسال مشاهده می شود و دلیل خاصی برای بروز آن وجود ندارد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

    تیروئید کم کار و یا به اصطلاح هیپوتیروئیدی، یکى از بیمارى هایى است که علت بالا بودن مینیمم فشار خون است. همانند فشار خون اولیه، فشار دیاستولیک بالا هم نتیجه تنگى شدید مویرگ ها است.

    بروز هیپوتیروئیدی در افرادى که اضافه وزن دارند، دچار خستگى مفرد مى شوند، و یا به راحتى سرما مى خورند بیشتر است، اما براى تایید وجود این بیمارى نیاز به آزمایش خون است.

    بیمارى هاى غدد درون ریز سطح موادى چون آلدوسترون، هورمون پاراتیروئید و کورتیکواستروئیدها را بالا مى برد و این موضوع باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا مى شود.

    اکثر بیماری هایی که به کلیه آسیب می رسانند ممکن است باعث کاهش توانایی کلیه ها برای حذف مایعات از بدن یا افزایش تولید آنژیوتانسین شوند.

    بروز فشار خون رینو واسکولار به دلیل تنگ شدگى شریان اصلى که به کلیه ها وصل مى شود، یکی دیگر از علل احتمالی بروز فشار خون دیاستولیک بالا است.

    آپنه خواب – توقف های اپیزودیک در تنفس در حین خواب – ممکن است باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود. اکثرا در افراد مبتلا به این سندرم افزایش ضربان قلب دیده می شود، چرا که این عارضه ممکن است فواصل بین ضربان هاى قلب را کوتاه تر کند، بنابراین رگ های خونی بیشتر در معرض جریان خون اضافی قرار مى گیرند.

    مصرف بیش از حد سیگار و الکل نیز می تواند باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود.

    امکان بروز این مساله، هنگامى که کلیه ها آسیب دیده باشند بیشتر خواهد بود، چرا که آنژیوتانسین معمولا در کبد تجزیه می شود. فشار خون دیاستولیک بالا نیز ممکن است به دلیل مصرف داروهایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند ایبوپروفن به وجود آید.

    برخى از عوامل خطر برای فشار خون دیاستولیک بالا شناسایی شده اند. آنها به تنهایى دلائل اصلى بروز این عارضه نیستند، اما بروز برخى از آنها احتمال بروز فشار خون دیاستولیک بالا را افزایش مى دهد.

    ریسک فاکتورهایى که در مطالعه قلب فریمینگام ارائه شد شامل مذکر بودن، جوان بودن و اضافه وزن داشتن بود؛ این مقاله در مارس ٢٠٠۵ در نشریه سیرکولیشن چاپ شد.

    در واقع، هم این مطالعه و هم دیگر تحقیقات نشان می دهند که فشار مینیمم بالا به نسبت بیشتر از فشار خون مخلوط یا فشار خون سیستولیک بالا در بزرگسالان زیر ۴٠ سال شیوع دارد.

    از دیگرریسک فاکتورهاى فشار مینیمم بالای گزارش شده در مطالعات منتشر شده در ژوئیه ٢٠١٢ مجله قلب هند مى توان به موارد زیر اشاره کرد:

    صرف نظر از علت پدید آمدن این عارضه، فشار مینیمم بالا نباید نادیده گرفته شود. در بسیاری از افراد، فشار سیستولیک در طول زمان افزایش می یابد.

    در مطالعه قلب فریمینگام، ٨٣ درصد از افراد مبتلا به فشار مینیمم بالا، بیمارى فشار خون بالا را ١٠ سال بعد تجربه کردند. حتی اگر پیشرفت هم نکند، عارضه فشار خون دیاستولیک بالا احتمال بروز عوارض جدی قلبی عروقی را افزایش می دهد.

    بر اساس مطالعه ای که در سال ٢٠١۴ در ژورنال فشار خون منتشر شد، بزرگسالان مبتلا به فشار مینیمم بالا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى هاى قلبی عروقی (از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر مرتبط با قلب)، در مقایسه با افراد بزرگسال با فشار طبیعى، قرار دارند.

    طبق دستورالعمل هاى به روز شده به وسیله کالج آمریکایی Cardiology و انجمن قلب آمریکا در سال ٢٠١٧، توصیه شده است که  دیاستولیک ۸۰ mmHg و یا بیشتر باید تحت درمان قرار بگیرند، خواه فرد به فشار مینیمم بالا یا فشار خون مخلوط  بالا مبتلا باشه و خواه نباشد.

    استراتژی هاى مربوط  به کاهش فشار خون ممکن است شامل کاهش وزن، تغییرات غذایی، ورزش و دارو باشد. همچنین کاهش دیگر ریسک فاکتورهاى بیماری قلبی عروقی مانند کنترل قند خون و میزان کلسترول نیز اهمیت دارد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    عارضه فشار خون دیاستولیک بالا معمولا علائمى ندارد. سردرد، خونریزی بینی و علائم دیگر گاهی اوقات به فشار خون بالا نسبت داده می شود، اما این علائم در افرادی که فشار عادی دارند نیز ممکن است رخ دهد.

    اگر دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا ضعف ناگهانی، تغییر در گفتار یا کاهش سطح آگاهی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

    این علائم ممکن است هشدارى براى بروز یک عارضه تهدید کننده حیاتی مرتبط با فشار خون دیاستولیک بالا  مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را نشان دهد.

     

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • درمان پسوريازيس پوست سر در طب سنتي
  • علت سوزش قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

    پستهای اخیر

    آیا افتادگی دریچه میترال درمان دارد؟

    چرا نمی توانم نفس عمیق بکشم؟

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    آزمایش اکوی قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    هر گاه ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلیمتر جیوه شود، او به فشار خون دیاستولیک مبتلا شده است. بالا بودن مینیمم فشار خون یک وضعیت پزشکی اورژانسی محسوب میشود که فرد برای درمان آن باید هر چه سریعتر اقدام کند. در این مقاله به بررسی علت بالا بودن مینیمم فشار خون می پردازیم.

    فهرست موضوعات

    فشار خون بالا یک مشکل رو به رشد در جهان است. در اکثر افرادى که مبتلا به فشار خون دیاستولیک بالا هستند، دلیل خاصى براى بروز این عارضه به دست نیامده است.

    اما تقریبا به طور معمول، فشار خون دیاستولیک به دلیل بروز اختلالات دیگری مانند بیماری تیروئید، بیماری آپنه خواب یا بیمارى هاى کلیوی به وجود مى آید.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    فشار خون شامل دو شماره است که شماره بالا (سیستولیک) و شماره پایین (دیاستولیک) نامیده می شوند. بنابراین، سه نوع فشار خون بالا وجود دارد.

    👈 مطلب مرتبط: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

    فشار خون نرمال

    فشار خون دیاستولیک منفرد (IDH) اغلب در جوانان مشاهده مى شود. در اکثر افرادى که به فشار خون دیاستولیک منفرد مبتلا هستند دلیل خاصى براى بروز آن به دست نیامده است.

    این فشار خون، به نوعى عمده، اولیه و ضرورى محسوب مى شود. گاها فرد به دلیل ابتلا به بیمارى هایى چون مشکلات تیروئیدى، بیمارى هاى کلیوى و یا بیمارى آپنه خواب به این نوع فشار خون مبتلا مى شود.

    این نوع از فشار خون دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد. پزشکان بر این عقیده اند که فشار خون اولیه زمانی رخ می دهد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

    فشار خون اولیه بیشتر در افراد جوان و بزرگسال مشاهده می شود و دلیل خاصی برای بروز آن وجود ندارد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

    تیروئید کم کار و یا به اصطلاح هیپوتیروئیدی، یکى از بیمارى هایى است که علت بالا بودن مینیمم فشار خون است. همانند فشار خون اولیه، فشار دیاستولیک بالا هم نتیجه تنگى شدید مویرگ ها است.

    بروز هیپوتیروئیدی در افرادى که اضافه وزن دارند، دچار خستگى مفرد مى شوند، و یا به راحتى سرما مى خورند بیشتر است، اما براى تایید وجود این بیمارى نیاز به آزمایش خون است.

    بیمارى هاى غدد درون ریز سطح موادى چون آلدوسترون، هورمون پاراتیروئید و کورتیکواستروئیدها را بالا مى برد و این موضوع باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا مى شود.

    اکثر بیماری هایی که به کلیه آسیب می رسانند ممکن است باعث کاهش توانایی کلیه ها برای حذف مایعات از بدن یا افزایش تولید آنژیوتانسین شوند.

    بروز فشار خون رینو واسکولار به دلیل تنگ شدگى شریان اصلى که به کلیه ها وصل مى شود، یکی دیگر از علل احتمالی بروز فشار خون دیاستولیک بالا است.

    آپنه خواب – توقف های اپیزودیک در تنفس در حین خواب – ممکن است باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود. اکثرا در افراد مبتلا به این سندرم افزایش ضربان قلب دیده می شود، چرا که این عارضه ممکن است فواصل بین ضربان هاى قلب را کوتاه تر کند، بنابراین رگ های خونی بیشتر در معرض جریان خون اضافی قرار مى گیرند.

    مصرف بیش از حد سیگار و الکل نیز می تواند باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود.

    امکان بروز این مساله، هنگامى که کلیه ها آسیب دیده باشند بیشتر خواهد بود، چرا که آنژیوتانسین معمولا در کبد تجزیه می شود. فشار خون دیاستولیک بالا نیز ممکن است به دلیل مصرف داروهایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند ایبوپروفن به وجود آید.

    برخى از عوامل خطر برای فشار خون دیاستولیک بالا شناسایی شده اند. آنها به تنهایى دلائل اصلى بروز این عارضه نیستند، اما بروز برخى از آنها احتمال بروز فشار خون دیاستولیک بالا را افزایش مى دهد.

    ریسک فاکتورهایى که در مطالعه قلب فریمینگام ارائه شد شامل مذکر بودن، جوان بودن و اضافه وزن داشتن بود؛ این مقاله در مارس ٢٠٠۵ در نشریه سیرکولیشن چاپ شد.

    در واقع، هم این مطالعه و هم دیگر تحقیقات نشان می دهند که فشار مینیمم بالا به نسبت بیشتر از فشار خون مخلوط یا فشار خون سیستولیک بالا در بزرگسالان زیر ۴٠ سال شیوع دارد.

    از دیگرریسک فاکتورهاى فشار مینیمم بالای گزارش شده در مطالعات منتشر شده در ژوئیه ٢٠١٢ مجله قلب هند مى توان به موارد زیر اشاره کرد:

    صرف نظر از علت پدید آمدن این عارضه، فشار مینیمم بالا نباید نادیده گرفته شود. در بسیاری از افراد، فشار سیستولیک در طول زمان افزایش می یابد.

    در مطالعه قلب فریمینگام، ٨٣ درصد از افراد مبتلا به فشار مینیمم بالا، بیمارى فشار خون بالا را ١٠ سال بعد تجربه کردند. حتی اگر پیشرفت هم نکند، عارضه فشار خون دیاستولیک بالا احتمال بروز عوارض جدی قلبی عروقی را افزایش می دهد.

    بر اساس مطالعه ای که در سال ٢٠١۴ در ژورنال فشار خون منتشر شد، بزرگسالان مبتلا به فشار مینیمم بالا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى هاى قلبی عروقی (از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر مرتبط با قلب)، در مقایسه با افراد بزرگسال با فشار طبیعى، قرار دارند.

    طبق دستورالعمل هاى به روز شده به وسیله کالج آمریکایی Cardiology و انجمن قلب آمریکا در سال ٢٠١٧، توصیه شده است که  دیاستولیک ۸۰ mmHg و یا بیشتر باید تحت درمان قرار بگیرند، خواه فرد به فشار مینیمم بالا یا فشار خون مخلوط  بالا مبتلا باشه و خواه نباشد.

    استراتژی هاى مربوط  به کاهش فشار خون ممکن است شامل کاهش وزن، تغییرات غذایی، ورزش و دارو باشد. همچنین کاهش دیگر ریسک فاکتورهاى بیماری قلبی عروقی مانند کنترل قند خون و میزان کلسترول نیز اهمیت دارد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    عارضه فشار خون دیاستولیک بالا معمولا علائمى ندارد. سردرد، خونریزی بینی و علائم دیگر گاهی اوقات به فشار خون بالا نسبت داده می شود، اما این علائم در افرادی که فشار عادی دارند نیز ممکن است رخ دهد.

    اگر دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا ضعف ناگهانی، تغییر در گفتار یا کاهش سطح آگاهی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

    این علائم ممکن است هشدارى براى بروز یک عارضه تهدید کننده حیاتی مرتبط با فشار خون دیاستولیک بالا  مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را نشان دهد.

     

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • فوايد خوردن قهوه ناشتا
  • علت سوزش قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

    پستهای اخیر

    ۹ راهکار طلایی جهت درمان تنگی نفس در خانه

    هر آنچه که باید درباره ی تب روماتیسمی بدانید

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    رژیم بعد از آنژیوپلاستی

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    هر گاه ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلیمتر جیوه شود، او به فشار خون دیاستولیک مبتلا شده است. بالا بودن مینیمم فشار خون یک وضعیت پزشکی اورژانسی محسوب میشود که فرد برای درمان آن باید هر چه سریعتر اقدام کند. در این مقاله به بررسی علت بالا بودن مینیمم فشار خون می پردازیم.

    فهرست موضوعات

    فشار خون بالا یک مشکل رو به رشد در جهان است. در اکثر افرادى که مبتلا به فشار خون دیاستولیک بالا هستند، دلیل خاصى براى بروز این عارضه به دست نیامده است.

    اما تقریبا به طور معمول، فشار خون دیاستولیک به دلیل بروز اختلالات دیگری مانند بیماری تیروئید، بیماری آپنه خواب یا بیمارى هاى کلیوی به وجود مى آید.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    فشار خون شامل دو شماره است که شماره بالا (سیستولیک) و شماره پایین (دیاستولیک) نامیده می شوند. بنابراین، سه نوع فشار خون بالا وجود دارد.

    👈 مطلب مرتبط: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

    فشار خون نرمال

    فشار خون دیاستولیک منفرد (IDH) اغلب در جوانان مشاهده مى شود. در اکثر افرادى که به فشار خون دیاستولیک منفرد مبتلا هستند دلیل خاصى براى بروز آن به دست نیامده است.

    این فشار خون، به نوعى عمده، اولیه و ضرورى محسوب مى شود. گاها فرد به دلیل ابتلا به بیمارى هایى چون مشکلات تیروئیدى، بیمارى هاى کلیوى و یا بیمارى آپنه خواب به این نوع فشار خون مبتلا مى شود.

    این نوع از فشار خون دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد. پزشکان بر این عقیده اند که فشار خون اولیه زمانی رخ می دهد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

    فشار خون اولیه بیشتر در افراد جوان و بزرگسال مشاهده می شود و دلیل خاصی برای بروز آن وجود ندارد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

    تیروئید کم کار و یا به اصطلاح هیپوتیروئیدی، یکى از بیمارى هایى است که علت بالا بودن مینیمم فشار خون است. همانند فشار خون اولیه، فشار دیاستولیک بالا هم نتیجه تنگى شدید مویرگ ها است.

    بروز هیپوتیروئیدی در افرادى که اضافه وزن دارند، دچار خستگى مفرد مى شوند، و یا به راحتى سرما مى خورند بیشتر است، اما براى تایید وجود این بیمارى نیاز به آزمایش خون است.

    بیمارى هاى غدد درون ریز سطح موادى چون آلدوسترون، هورمون پاراتیروئید و کورتیکواستروئیدها را بالا مى برد و این موضوع باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا مى شود.

    اکثر بیماری هایی که به کلیه آسیب می رسانند ممکن است باعث کاهش توانایی کلیه ها برای حذف مایعات از بدن یا افزایش تولید آنژیوتانسین شوند.

    بروز فشار خون رینو واسکولار به دلیل تنگ شدگى شریان اصلى که به کلیه ها وصل مى شود، یکی دیگر از علل احتمالی بروز فشار خون دیاستولیک بالا است.

    آپنه خواب – توقف های اپیزودیک در تنفس در حین خواب – ممکن است باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود. اکثرا در افراد مبتلا به این سندرم افزایش ضربان قلب دیده می شود، چرا که این عارضه ممکن است فواصل بین ضربان هاى قلب را کوتاه تر کند، بنابراین رگ های خونی بیشتر در معرض جریان خون اضافی قرار مى گیرند.

    مصرف بیش از حد سیگار و الکل نیز می تواند باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود.

    امکان بروز این مساله، هنگامى که کلیه ها آسیب دیده باشند بیشتر خواهد بود، چرا که آنژیوتانسین معمولا در کبد تجزیه می شود. فشار خون دیاستولیک بالا نیز ممکن است به دلیل مصرف داروهایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند ایبوپروفن به وجود آید.

    برخى از عوامل خطر برای فشار خون دیاستولیک بالا شناسایی شده اند. آنها به تنهایى دلائل اصلى بروز این عارضه نیستند، اما بروز برخى از آنها احتمال بروز فشار خون دیاستولیک بالا را افزایش مى دهد.

    ریسک فاکتورهایى که در مطالعه قلب فریمینگام ارائه شد شامل مذکر بودن، جوان بودن و اضافه وزن داشتن بود؛ این مقاله در مارس ٢٠٠۵ در نشریه سیرکولیشن چاپ شد.

    در واقع، هم این مطالعه و هم دیگر تحقیقات نشان می دهند که فشار مینیمم بالا به نسبت بیشتر از فشار خون مخلوط یا فشار خون سیستولیک بالا در بزرگسالان زیر ۴٠ سال شیوع دارد.

    از دیگرریسک فاکتورهاى فشار مینیمم بالای گزارش شده در مطالعات منتشر شده در ژوئیه ٢٠١٢ مجله قلب هند مى توان به موارد زیر اشاره کرد:

    صرف نظر از علت پدید آمدن این عارضه، فشار مینیمم بالا نباید نادیده گرفته شود. در بسیاری از افراد، فشار سیستولیک در طول زمان افزایش می یابد.

    در مطالعه قلب فریمینگام، ٨٣ درصد از افراد مبتلا به فشار مینیمم بالا، بیمارى فشار خون بالا را ١٠ سال بعد تجربه کردند. حتی اگر پیشرفت هم نکند، عارضه فشار خون دیاستولیک بالا احتمال بروز عوارض جدی قلبی عروقی را افزایش می دهد.

    بر اساس مطالعه ای که در سال ٢٠١۴ در ژورنال فشار خون منتشر شد، بزرگسالان مبتلا به فشار مینیمم بالا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى هاى قلبی عروقی (از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر مرتبط با قلب)، در مقایسه با افراد بزرگسال با فشار طبیعى، قرار دارند.

    طبق دستورالعمل هاى به روز شده به وسیله کالج آمریکایی Cardiology و انجمن قلب آمریکا در سال ٢٠١٧، توصیه شده است که  دیاستولیک ۸۰ mmHg و یا بیشتر باید تحت درمان قرار بگیرند، خواه فرد به فشار مینیمم بالا یا فشار خون مخلوط  بالا مبتلا باشه و خواه نباشد.

    استراتژی هاى مربوط  به کاهش فشار خون ممکن است شامل کاهش وزن، تغییرات غذایی، ورزش و دارو باشد. همچنین کاهش دیگر ریسک فاکتورهاى بیماری قلبی عروقی مانند کنترل قند خون و میزان کلسترول نیز اهمیت دارد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    عارضه فشار خون دیاستولیک بالا معمولا علائمى ندارد. سردرد، خونریزی بینی و علائم دیگر گاهی اوقات به فشار خون بالا نسبت داده می شود، اما این علائم در افرادی که فشار عادی دارند نیز ممکن است رخ دهد.

    اگر دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا ضعف ناگهانی، تغییر در گفتار یا کاهش سطح آگاهی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

    این علائم ممکن است هشدارى براى بروز یک عارضه تهدید کننده حیاتی مرتبط با فشار خون دیاستولیک بالا  مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را نشان دهد.

     

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • نقاشی برج ایفل با مداد
  • علت سوزش قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

    پستهای اخیر

    معجزه ی بالن قلب و فنر قلب در آنژیوپلاستی

    چرا ضربان قلب بالا دارم؟ [یهو تپش قلب گرفتم]

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    تنگی دریچه آئورت (علائم، علت، تشخیص و درمان)

    دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

    هر گاه ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلیمتر جیوه شود، او به فشار خون دیاستولیک مبتلا شده است. بالا بودن مینیمم فشار خون یک وضعیت پزشکی اورژانسی محسوب میشود که فرد برای درمان آن باید هر چه سریعتر اقدام کند. در این مقاله به بررسی علت بالا بودن مینیمم فشار خون می پردازیم.

    فهرست موضوعات

    فشار خون بالا یک مشکل رو به رشد در جهان است. در اکثر افرادى که مبتلا به فشار خون دیاستولیک بالا هستند، دلیل خاصى براى بروز این عارضه به دست نیامده است.

    اما تقریبا به طور معمول، فشار خون دیاستولیک به دلیل بروز اختلالات دیگری مانند بیماری تیروئید، بیماری آپنه خواب یا بیمارى هاى کلیوی به وجود مى آید.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    فشار خون شامل دو شماره است که شماره بالا (سیستولیک) و شماره پایین (دیاستولیک) نامیده می شوند. بنابراین، سه نوع فشار خون بالا وجود دارد.

    👈 مطلب مرتبط: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

    فشار خون نرمال

    فشار خون دیاستولیک منفرد (IDH) اغلب در جوانان مشاهده مى شود. در اکثر افرادى که به فشار خون دیاستولیک منفرد مبتلا هستند دلیل خاصى براى بروز آن به دست نیامده است.

    این فشار خون، به نوعى عمده، اولیه و ضرورى محسوب مى شود. گاها فرد به دلیل ابتلا به بیمارى هایى چون مشکلات تیروئیدى، بیمارى هاى کلیوى و یا بیمارى آپنه خواب به این نوع فشار خون مبتلا مى شود.

    این نوع از فشار خون دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد. پزشکان بر این عقیده اند که فشار خون اولیه زمانی رخ می دهد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

    فشار خون اولیه بیشتر در افراد جوان و بزرگسال مشاهده می شود و دلیل خاصی برای بروز آن وجود ندارد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

    تیروئید کم کار و یا به اصطلاح هیپوتیروئیدی، یکى از بیمارى هایى است که علت بالا بودن مینیمم فشار خون است. همانند فشار خون اولیه، فشار دیاستولیک بالا هم نتیجه تنگى شدید مویرگ ها است.

    بروز هیپوتیروئیدی در افرادى که اضافه وزن دارند، دچار خستگى مفرد مى شوند، و یا به راحتى سرما مى خورند بیشتر است، اما براى تایید وجود این بیمارى نیاز به آزمایش خون است.

    بیمارى هاى غدد درون ریز سطح موادى چون آلدوسترون، هورمون پاراتیروئید و کورتیکواستروئیدها را بالا مى برد و این موضوع باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا مى شود.

    اکثر بیماری هایی که به کلیه آسیب می رسانند ممکن است باعث کاهش توانایی کلیه ها برای حذف مایعات از بدن یا افزایش تولید آنژیوتانسین شوند.

    بروز فشار خون رینو واسکولار به دلیل تنگ شدگى شریان اصلى که به کلیه ها وصل مى شود، یکی دیگر از علل احتمالی بروز فشار خون دیاستولیک بالا است.

    آپنه خواب – توقف های اپیزودیک در تنفس در حین خواب – ممکن است باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود. اکثرا در افراد مبتلا به این سندرم افزایش ضربان قلب دیده می شود، چرا که این عارضه ممکن است فواصل بین ضربان هاى قلب را کوتاه تر کند، بنابراین رگ های خونی بیشتر در معرض جریان خون اضافی قرار مى گیرند.

    مصرف بیش از حد سیگار و الکل نیز می تواند باعث بروز فشار خون دیاستولیک بالا شود.

    امکان بروز این مساله، هنگامى که کلیه ها آسیب دیده باشند بیشتر خواهد بود، چرا که آنژیوتانسین معمولا در کبد تجزیه می شود. فشار خون دیاستولیک بالا نیز ممکن است به دلیل مصرف داروهایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند ایبوپروفن به وجود آید.

    برخى از عوامل خطر برای فشار خون دیاستولیک بالا شناسایی شده اند. آنها به تنهایى دلائل اصلى بروز این عارضه نیستند، اما بروز برخى از آنها احتمال بروز فشار خون دیاستولیک بالا را افزایش مى دهد.

    ریسک فاکتورهایى که در مطالعه قلب فریمینگام ارائه شد شامل مذکر بودن، جوان بودن و اضافه وزن داشتن بود؛ این مقاله در مارس ٢٠٠۵ در نشریه سیرکولیشن چاپ شد.

    در واقع، هم این مطالعه و هم دیگر تحقیقات نشان می دهند که فشار مینیمم بالا به نسبت بیشتر از فشار خون مخلوط یا فشار خون سیستولیک بالا در بزرگسالان زیر ۴٠ سال شیوع دارد.

    از دیگرریسک فاکتورهاى فشار مینیمم بالای گزارش شده در مطالعات منتشر شده در ژوئیه ٢٠١٢ مجله قلب هند مى توان به موارد زیر اشاره کرد:

    صرف نظر از علت پدید آمدن این عارضه، فشار مینیمم بالا نباید نادیده گرفته شود. در بسیاری از افراد، فشار سیستولیک در طول زمان افزایش می یابد.

    در مطالعه قلب فریمینگام، ٨٣ درصد از افراد مبتلا به فشار مینیمم بالا، بیمارى فشار خون بالا را ١٠ سال بعد تجربه کردند. حتی اگر پیشرفت هم نکند، عارضه فشار خون دیاستولیک بالا احتمال بروز عوارض جدی قلبی عروقی را افزایش می دهد.

    بر اساس مطالعه ای که در سال ٢٠١۴ در ژورنال فشار خون منتشر شد، بزرگسالان مبتلا به فشار مینیمم بالا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیمارى هاى قلبی عروقی (از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر مرتبط با قلب)، در مقایسه با افراد بزرگسال با فشار طبیعى، قرار دارند.

    طبق دستورالعمل هاى به روز شده به وسیله کالج آمریکایی Cardiology و انجمن قلب آمریکا در سال ٢٠١٧، توصیه شده است که  دیاستولیک ۸۰ mmHg و یا بیشتر باید تحت درمان قرار بگیرند، خواه فرد به فشار مینیمم بالا یا فشار خون مخلوط  بالا مبتلا باشه و خواه نباشد.

    استراتژی هاى مربوط  به کاهش فشار خون ممکن است شامل کاهش وزن، تغییرات غذایی، ورزش و دارو باشد. همچنین کاهش دیگر ریسک فاکتورهاى بیماری قلبی عروقی مانند کنترل قند خون و میزان کلسترول نیز اهمیت دارد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    عارضه فشار خون دیاستولیک بالا معمولا علائمى ندارد. سردرد، خونریزی بینی و علائم دیگر گاهی اوقات به فشار خون بالا نسبت داده می شود، اما این علائم در افرادی که فشار عادی دارند نیز ممکن است رخ دهد.

    اگر دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا ضعف ناگهانی، تغییر در گفتار یا کاهش سطح آگاهی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

    این علائم ممکن است هشدارى براى بروز یک عارضه تهدید کننده حیاتی مرتبط با فشار خون دیاستولیک بالا  مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را نشان دهد.

     

     

    دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

    برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

    .برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

    دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

    پست قبلی

  • دانلود رمان عاشقانه با پایان خوش pdf
  • علت سوزش قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

    پست بعدی

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    معرفی دارو های فشار خون

    علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

    هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

    فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

    پستهای اخیر

    فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

    چرا ضربان قلب بالا دارم؟ [یهو تپش قلب گرفتم]

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    چرا نمی توانم نفس عمیق بکشم؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    سلام

    باید علل ثانویه فشاار در شما بررسی شود و دوز دارو افزایش داده شود

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

     

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    مینیمم فشار خون که به آن فشار خون دیاستولیک نیز گویند، همان فشاری است که به رگ های قلب در هنگام تخلیه خون وارد می شود. این عدد به طور نرمال بین 90 تا 120 می باشد.

    بیماران بسیاری به مطب با فشار خون پایین مراجعه می نمایند. در مجموع پایین بودن فشار خون تا زمانی که علامتی مانند سرگیجه، بی حسی ندارد یک نعمت بزرگ خداوندی است.

    گاهی فشار خون مینیمم شما خیلی پایین است. این نشانه آن است که احتمالاً فرد مبتلا به یک بیماری زمینه ای و دیگر است. گاهی در اطفال نرمال این حالت دیده می شود که هیچ نگرانی نداشته و با اطمینان به بیمار همه چیز برطرف می شود.

    در خانم های باردار فشار خون دیاستولیک اغلب بسیار پایین است این حالت نیز نرمال بوده. نیازمند اقدام خاصی نمی باشد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    گاهی اختلال دریچه آئورت به خصوص نارسایی آئورت باعث کاهش فشار خون مینیمم می شود. این افراد در سمع قلب یک صدای اضافی دارند و یا با اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می شوند.

    درمان بیماران مبتلا به نارسانی آئورت براساس میزان نارسائی و نوع عملکرد بطن چپ مشخص می شود. و آخرین علت پایین بودن فشار مینیمم فیستول های شریانی وریدی بزرگ است که باعث فرار خون به سمت ورید می شود.

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟


    1398 / 11 / 27 -10:59


    1396 / 04 / 15 -10:4


    1393 / 08 / 05 -9:38


    1394 / 05 / 25 -8:15


    1396 / 04 / 07 -11:29

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست


    1396 / 07 / 04 -12:44


    1396 / 04 / 27 -12:4


    1398 / 05 / 26 -12:37


    1396 / 03 / 13 -10:9


    1399 / 04 / 29 -13:26







    با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید



     



    درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم




    آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !



     


     


     


     

    The online version of the Iranian daily Hamshahri

    همشهری آنلاین:
    فشار خون بالا به فشار خون سیستولی ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر و فشار خون دیاستولی ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر اطلاق می‌شود.

    فشار خون نیرویی است که خون بر روی دیواره رگ‌های شما اعمال می‌کند. هر بار که قلب شما می‌تپد، خون را به درون شریان‌ها تلمبه می‌کند. در این هنگام فشار خون شما در بالاترین حد خود است و فشار سیستولی یا ماکزیموم خوانده می‌شود.

    هنگامی که قلب شما – در فاصله بین دو ضربان – در حال استراحت قرار می‌گیرد، فشار خون شما پایین می‌آید که به آن فشار دیاستولی یا  مینیمم می‌گویند.

    هنگامی فشار خون شما طبیعی است که  فشار ماکزیمم شما 120 میلی‌متر جیوه یا پایین‌تر و فشار مینیمم شما 80 میلی‌متر جیوه با پایین‌تر باشد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    اگر فشار خون ماکزیمم  140 میلی متر جیوه یا بالاتر  و فشار خون مینیمم شما 90 میلی متر جیوه یا بالتر باشد، فشار خون شما بالا است. هر دو عدد فشار خون ماکزیمم یا مینیمم  اهمیت دارد.

    اگر در سه نوبت جداگانه اندازه‌گیری فشار خون شما بالا باشد، احتمالا  به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستید.

    در صورتی که فشار ماکزیمم شما بین 120 تا 139 میلی‌متر جیوه و فشار مینیم شما بین 80 تا 89 باشد؛ شما به “پیش-فشار خون بالا” یا “پیش-پرفشاری خون” مبتلا هستید.

    افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند، با احتمال بیشتری نسبت به افراد  دیگر ممکن است به بیماری فشارخون بالا یا پرفشاری خون مبتلا شوند، مگر اینکه اقداماتی برای پیشگیری به عمل آورند.

    به  جز موارد کمی که فشار خون بالا مربوط به یک عامل با بیماری زمینه‌ای است که با درمان آن فشار خون به حد طبیعی باز می‌گردد، در اغلب موارد در افرادی که دچار فشار خون بالا تشخیص داده می‌شوند، علت مشخصی برای فشار خون بالا به دست نمی‌‌آید.

    این بیماران مجبورند در  سراسر عمر با رعایت رژیم غذایی و/یا مصرف دارو فشار خون خود را طبیعی نگه دارند.

    نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید، با اقدامات درمانی فشار خون شما به حد طبیعی بازگشته است، بیماری شما علاج نشده است و تنها تحت کنترل است. بنابراین نباید درمان‌ها را قطع  کنید.

    فشار خون بالا به دو مرحله یک و دو تقسیم می‌شود:

    طبقه‌‌بندی فشار خون در بزرگسالان (بر حسب میلی متر جیوه)

     فشار خون مینیمم(دیاستولی)

    حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

    Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved

    Dr Fariba Hendesi –

    برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

    افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود.

    به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.

    خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست. ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

    افت ناگهانی فشار خون ممکن است تهدیدی برای زندگی باشد. علل ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل: از دست دادن خون و خونریزی، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالا ی بدن، آسیب عضله ی قلبی در نتیجه ی نارسایی قلبی، عفونت شدید خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

    افت فشارخون وضعیتی می تواند به دلایل مختلفی برای هر کسی اتفاق بیافتد، مانند کم آبی بدن، کمبود مواد غذایی، زمان طولانی در گرما بودن و یا بیش از حد خسته بودن. همچنین می تواند توسط ژنتیک، پیری، دارو، رژیم غذایی ، عوامل روانی و محرک های حاد مانند عفونت و آلرژی را تحت تاثیر قرار بگیرد.

    افت فشارخون وضعیتی اغلب در افرادی که در حال مصرف دارو برای کنترل فشار خون بالا هستند رخ می دهد. همچنین می تواند به بارداری، احساسات قوی ، تنگی رگها (تصلب شرایین) یا دیابت مربوط باشد. افراد مسن بسیار تحت تاثیر هستند به خصوص کسانی که فشار خون بالا یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار دارند.

    افت فشار خون پس از صرف غذا از علل شایع سرگیجه است. گفته می شود که به دلیل تجمع خون در رگ های معده و روده ایجاد می شود.

    داروهای متعددی معمولا با افت فشارخون وضعیتی در ارتباط هستند. این دارو ها را می توان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

    کم شدن آب بدن و از دست دادن الکترولیت که ممکن است به دلیل اسهال، استفراغ، از دست دادن خون بیش از حد در دوران قاعدگی، و یا شرایط دیگر ایجاد شده باشد، ارتباط افزایش سن با تنظیم فشار خون که ممکن است با برخی بیماری ها یا داروها بدتر شود و برخی بیماری های خاص می توانند از جمله باعث افت فشارخون وضعیتی شوند.

    علل شایع پاتولوژیک (مربوط به یک بیماری) افت فشارخون وضعیتی عبارتند از:

    بیماری هایی که کمتر می تواند باعث افت فشارخون وضعیتی شوند شامل آمیلوئیدوز (به علت رسوب یک ماده مومی شکل به نام آمیلوئید در بدن)، کمبود ویتامین، آسیب های نخاعی و اعصاب مرتبط با سرطان، به خصوص سرطان ریه و یا سرطان لوزالمعده هستند.

    پزشک می تواند فشار خون پایین شما را تشخیص دهد. احساس سرگیجه هنگام ایستادن لزوما به این معنی نیست که شما افت فشارخون وضعیتی و یا فشار خون پایین دارید. طیف گسترده ای از بیماری های زمینه ممکن است باعث علائم شما شوند. بسیار مهم است که علت فشار خون پایین تشخیص داده شود تا درمان مناسب داده شود.

    پزشکتان به سابقه ی پزشکی، سن، علائم خاص، و شرایطی که تحت آن علائم رخ داده است توجه می کند. او ممکن است ارزیابی فشار خون و تعداد نبض شما را برای چند دقیقه پس از این که دراز کشیدید و عرض دو تا پنج دقیقه بعد از این که به سرعت ایستادید تکرار کند.

    سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام شود از جمله ECG (الکتروکاردیوگرام) است تا ضربان قلب و ریتم و اکوکاردیوگرام ثبت شود (یک آزمایش اولتراسوند برای تجسم قلب). همچنین می توانید آزمایش خون برای چک کردن کم خونی یا سطح قند خون خود انجام دهید.

    نظارت و بررسی بیشتر ECG به طور متناوب ممکن است برای چک کردن مشکلات قلبی نیاز باشد. تست ورزش یا تست الکتروفیزیولوژی نیز ممکن است مفید باشد.

    انواع وخیمی از افت فشارخون وضعیتی ممکن است به یک آزمایش به نام ” آزمون شیب میز ” نیاز داشته باشند. این تست واکنش بدن به موقعیت و تغییر در موقعیت را ارزیابی می کند. فردی با خیال راحت بر روی یک میز دراز می کشد، و میز را تا یک ساعت به صورت ایستاده می گذارند. فشار خون، ضربان قلب، و علائم ثبت می شود. اغلب بر اساس این تست داروهایی داده می شود.

    حتی اشکال متوسط فشار خون پایین می توانند باعث سرگیجه ، ضعف ، غش و خطر آسیب دیدگی از افتادن یا سقوط شوند. فشار خون پایین می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود.

     این داروهای فشار خون باعث می شوند رگهای خونی شما باز شوند (گشاد شود). از آنجا که فشار دیاستولیک را بیشتر از فشار سیستولیک کاهش می دهند، ممکن است باعث افت فشار خون دیاستولیک شوند.

    با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی شریان ها کاهش پیدا می کند و این امر می تواند منجر به کاهش فشار دیاستولیک شود.

    نمک نیز می تواند قابلیت ارتجاعی رگ های خونی شما را کاهش دهد. مصرف بیش از حد نمک، احتمال فشار خون دیاستولیک پایین را در شما افزایش می دهد.

    برای برخی از افراد، به ویژه افراد بالای 60 سال، پایین آوردن فشار خون سیستولیک (زیر 120) ممکن است باعث شود فشار دیاستولیک زیر 60 بیاید.

    بسیاری از داروها علاوه بر داروهای فشار خون، می توانند باعث افت فشار خون شوند. این داروها شامل قرص های ادرار آور (دیورتیک ها)، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نعوظ هستند.

    مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی و ضربان قلب بسیار کند (برادی کاردی) می توانند منجر به افت فشار دیاستولیک خون شوند.

    اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، فشار خون مینیمم شما ممکن است پایین بیاید.

    درمان فشار خون دیاستولیک شما بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. به عنوان مثال اگر داروی مسدود کننده آلفا استفاده می کنید، پزشک می تواند داروی مصرفی شما را تغییر دهد. یا اگر دی هیدراته شدن منجر به پایین آمدن فشار خون مینیمم شما شده باشد، مصرف آب می تواند به شما کمک کند.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    اگر هر یک از نشانه های فشار خون پایین که در بالا ذکر شد را تجربه کردید بلا فاصله به دنبال مراقبت های پزشکی بروید . اگر یک افزایش فرکانس در علائم فشار خون پایین را تجربه کردید که با شیوه زندگیتان تداخل داشت و یا گمان کردید که ممکن است عارضه ی جانبی داروهای بدون نسخه ای است که مصرف کرده اید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

    اگر فشار خون شما به شدت کم شود، خطر قابل توجه ای وجود دارد که بدن شما اکسیژن کافی برای انجام وظایف عادی خود دریافت نمی کند. کاهش اکسیژن می تواند باعث اختلال عملکرد قلب و مغز و مشکل در تنفس شود. فردی با فشار خون پایین می تواند آگاهی اش را از دست بدهد و یا به شوک برود .

    اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای دارید که باعث فشار خون پایین شده است، به دنبال درمان برای آن بیماری زمینه ای باشید. برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین مزمن می تواند به طور موثر با تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی درمان شود.

    در ابتدا، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند برای افزایش فشار خون خود این تغییرات ساده را ایجاد کنید:

    اگر این اقدامات از مشکل نمی کاهند ممکن است نیاز به دارو داشته باشید. داروهای فشار خون در درمان فشار خون پایین موثر هستند. فلودروکورتیزون که یک مینرالوکورتیکواستروئید است و به نظر می رسد که برای بسیاری از انواع افت فشارخون وضعیتی، و یا فشار خون پایین موثر است. این دارو با افزایش احتباس سدیم توسط کلیه اثر می گذارد. در نتیجه باعث احتباس مایعات و تورم می شود که برای بهبود فشار خون لازم است. اما این احتباس سدیم نیز باعث از دست دادن پتاسیم می شود. بنابراین، هنگامی که فلودروکورتیزون استفاده می کنید، باید مقدار کافی پتاسیم در روز مصرف کنید. فلودروکورتیزون هیچ یک از خواص ضد التهابی کورتیزون یا پردنیزولون را ندارد و یک عامل برای عضله سازی نیست.

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

  • طريقه مصرف گل ميخك
  • اندازه گیری فشار خون چگونه است؟

    Next Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام

    سنتون ؟ بیماری زمینه ای دیابت فشار چربی؟

    درد  با فعالیت ایجاد میشود یا با استراجت بهبود میابد ؟

    سابقه این درد ها را داشتین

    سابقه بیماری قلبی و سکته در خانواده دارین؟

    با این شرح حال خیلی نمیتونم خیلی راختمایی کنم ولی اگر جوان هستین و سابقه خانوادگی و بیماری زمینه ندارین جای نگرانی نیست

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    سلام 

    بنطر بنده زیر نطر پزشک غددشون دوبتر چک بشن تغذیه مقوی تر و مایعات بیشتر نهایتا ما میتونین از داروی گوترون باشون استفاده کنیم

    سلام عزیزم 

    باید از مولتی ویتامین ها و تزریق b complex ها استفاده کنین و تغذیه مقوی 

    سلام عزیزم

    علت افت قندت چیه قند خونتون روی چند معمولا

    اگر آزمایش خون کامل اگر مشکلی نداره میتونی داروی گوترون 2.5 روزی 1 عدد بخوری ببینین چطوری میشه حالت

    سلام عزیزم 

    ابتدا باید ازمایش کامل و تیرویید بدین تغذیه مناسب و مایعات قراوان مصرف کنین اگر نتیجه نگرفتین زیر نظر پزشک داروی گوترون میتونه کمک کنه فشاراتون نیفته

    سلام 

    مشکلتون قلبی نمیباشد 

    ولی یه آزمایش چک آپ کلی توصیه میشود

    سلام عزیزم بهتر است مراجعه کنین فشار و نوارتونو ببینیم نیاز بود اکو بشین و انشاالله مشکل دیگری نباشد که  در این صورت یک آزمایش کامل باید بدین

    سلام

    مایعات باید بدین ولی اگر کم خونی علتش مشخص شده در آزمایشات مثلا فقر آهن باید آن و فولیک اسید مصرف کنن در کل مولتی ویتامین ها تغذیه مناسب و مایعات بهشون کمک میکند

    سلام

    باید فشارتون 24 ساعت کنترل شود با دستگاه و متناسب با آن از داروی فشار مناسب راتون استفاده شود

    سلام

    اگر آزمایشاتتون همه نرمال میاشد میتونین به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنین مسایل مربوط به گوش داخلیتون بررسی بشه و معاینه بشین و میتونین از قرص هایی مثل دیمن هیدرینات مقطعی استفاده کنین 

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    سلام
    خانم دكتر فشار من هميشه ده به شش هست خوبه يا بد

    سلام ،اگر همیشه اینجوریه و شما مشکل دیگری بلحاظ داخلی ندارین ، و سن شما زیر 40 سال هست ، مسئله ای نیست ،اما آزمایش چکاپ بدن رو سالی یکبار انجام بدین

    سلام اگر كم خوني از نوع فقر آهن است بايد قرص آهن مصرف كنيد

    سلام خانم دکتر..من اغلب فشارخونم 9 روی 5 یا 6 هست…تا کنون مشکلی نداشتم اما تازگیها. گاها سوزش سرسینه دارم..چکار باید بکنم

    جهت معاینه و چکاپ به پزشک مراجعه کنید

    سلام من چند وقتیه فشارم رو ۸ هست بدنم سسته اونم فقط شبا افت فشار دارم تغذیه خوبی دارم

    سن و وزن و جنس شما معلوم نیست ،بسته به شرایط هر فردی ، پزشکان تسخیص میدن و تجویزی میکنند

    سلام خانم دکتر
    من مدت یکسال هست در به از اوقات فشار خونم خیلی میاد پایین و وقتی به کلنیک می رسم 5روی 4
    یادیشب 6روی 5 بود آزمایش خون گرفتم گفتتن پتاسیم خونت پایینه برای درمان چه کنم ؟؟؟
    در ضمن زمانی که میاد پایین دچار سرد درد خیلی شدید و این سردرد تا دو سه بعدش ادامه داره
    ممنون میشم راهنمای کنید

    سلام علت كاهش فشار خون و كاهش پتاسيم در گيري غدد فوق كليه ميباشد بايد سي تي شكم و بررسي هورموني توسط همكاران غدد صورت گيرد

    سلام.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.متولد ۷۷ هستم
    وزنم 46 و قدم 155.دختر هستم.پاهام همیشه یخه.حتی توی تابستون.چشمام سیاهی میره و گاهی هم تعادلم از دست میره و میوفتم.حدودا چهار بار دچار لرزش پای شدید شدم طوری که راه نمیتونم برم و نمیتونم پاهام رو کنترل کنم.سرم درد میکنه و حالت تهوع هم گاهی دارم.سُرم خیلی میزنم.فشارمم پایینه همیشه.سرم احساس سبکی داره.گاهی بی حس میشه پاهام و دستم.ضربان قلبم خیلی نامنظمه.رنگ پوستمم زرد و رنگ‌پریده س.تمرکزم کم شده و فعالیت بدنی کم هم باعث میشه نفس نفس بزنم.اما خانوم دکتر هر دفعه دکتر میرم دکترا با یه سُرم حالمو خوب میکنن و فرداش روز از نو روزی از نو.نمیدونم چه دکتر متخصصی باید برم.دکتر قلب برم؟یا مغز و اعصاب؟الان هم که فشارم رو گرفتم هشت روی چهار بود.ممنون میشم کمکم کنید💕

    سلام. وقتتون بخیر. من ۲۹ سالمه و حدود یه ساله که علایم کاهش فشار(سرگیجه، تاری دید و خستگی مزمن) رو دارم. فشارم هم ۹ روی ۵. درضمن بیماری هاشیموتو هم دارم که تا تیروئیدم کم کار نشه نمیتونم درمان رو شروع کنم چون درمانی نداره. به نظرتون چیکار کنم برا این افت فشارم؟

    سلام خانم‌ دکتر
    من ۲۹ سادمه ودوروزه که معدم درد میکنه و فشارم پایین ۹روی ۶.حالت تهوع هم دارم .اابته فشار خون من همیشه ۱۱ هست میشه علت و بگین ممنونم

    سلام در بيماريهاي ويروسي يا عفوني افت فشار ايجاد ميشود فقط مراقب احتمال خونريزي گوارشي باشيد

    سلام خسته نباشید. خانمی ۲۷ ساله هستم ک چند ماهه مدام فشارم ۸ و ۷ است. کمبود اهنم ندارم. همین امشب فشارم نزدیک ۷ بود. طوری شده ک دقیقا هفته ای یه بار میرم زیر سرم. نمیدونم چرااینطوری میشم چکاب کاملم دادم گفتن فقط یکم کمبود ویتامین دی دارم و ی سنگ کوچیک تو کلیه ام و کبد چرب ک گرید ۱ هست. نمیدونم ربطی ب اینا داره یانه ولی خب گفتم شاید بتونه موثر باشه برای پاسخ شما. ممنون میشم جوابمو بدین

    باسلام بعضي افراد ژنتيكي فشار پايين دارند اگر علايمي چون سرگيجه و ضعف و بيحالي نداريد نگران كننده نيست بهتر استزحجم نمك مصرفي ومايعات رازبالا ببريد

    سلام خانم دکتر من 33 سالمه مشکل هپاتیت دارم قند خونم 87 و چند وقته افت فشار خیلی اذیتم می کنه فشارم 8روی 5 میاد چکار کنم

    من 58 سال شغل اتش نشان بازنشسته سن 88 کیلو وزن با 175 انت قد 8 سال دچار سرگیجه و عدم تعادل مخصوصا در حالت بالا رفتن از پله یا راه رفتن و بلند کردن بار سنگین شدم که در تشخیص اولیه گوش داخلی را عامل دانستند لذا در طول این مدت دوبار انژیو گرافی قلب تست ورزش 4 بار اکو انژیو گرافی کاروتید گردن اسکن مغز mri , ari طب سوزنی طب سنتی کلیه ازمایشات خون انجام دادم که همگی سالم بود در انتها با مراجعه به افای دکتر افتخارزاده کلینیک اریتمی و ازمایش تخت متحرک تشخیص بر افت فشار خون وضعی تشخیص و دروی گوترون و تراموکسی و فلو کورتیزون تجویز شد که متاسفانه هنوز علایم وجود دارد چه چاره ای داره این مشگل من

    سلام خآنم دکتر فشار خون خانم من خیلی پایین میاد نمک براش خوبه؟

    سلام ….
    یک سالی هست فشار خونم رو اندازه نگرفتم و 15 ماه پیش فشارم بین 8 رو 10 بوده. ولی یک بار که دستم برید خونم بسیار غلیظ بود. و هیچ جهشی نداشت. اکثرا هم چشمهام سیاهی میره و پاهام موقع بیدار شدن از خواب، خواب است. بعضی مواقع بیش از 12 ساعت میخوابم. و در برخی مواقع سرم مال خودم نیست. خیلی بی حس و بی حال هستم. به نظرتون فشار خون من پایین هست یا مشکل دیگری در میان هست. من پیش دکتر تا حالا نرفتم و متاسفانه هر موقع پیش دکتر رفتم مشکلی بر مشکلاتم اضافه کرده است.
    خواهشا کمکم کنید. چون میترسم یه روز بخوابم و دیگر بلند نشوم.

    سلام خانم دکتر.من ۲۷ سالمه چند سالیه که موقع بلند شدن از زمین دچار تپش قلب میشم بخصوص بعد از غذا خوردن وخیلی دکتر و اکوهم رفتم قلبم سالمه ورزش می کنم ولی استرس زیادی دارم و برای درمان تپش قلبم پرانول می خورم وفشارم هم همیشه روی ۱۰ هست علت این تپش چیه؟ درضمن وزنم هم پایین هستش .ممنون

    سلام شما حملات پانیک دارید. همون پروپرانولول را ادارمه دهید و مشکلات عصبی را درمان کنید.

    سلام خانوم دکتر خسته نباشی .من ۲۰سالمه از بچگی افت فشار خون پایینی دارم الان ی سال تقریبن وضعیتم بدتر شده سرد درد دارم سوزش دست و پاهام نفس تنگی قلبم بعضی اوقاتم یجوری میشه حتی میفتم غش میکنم و گوشام مورمور هم میکنه مشکل حنجره هم پیدا کردم.ویتامین ب کمپلکس ب ۱۲ مصرف میکنم کم خونی شدیدی هم دارم وزن ۶۰کیلو قد ۱۷۹ نمیدونم چیکار کنم.

    سلام عزیزم
    باید جهت کم خونیت زیر نظر پزشک داخلی باشی که اگر هر مشکلی بود اول بهبود پیدا کنه با تغذیه مناسب مقداری وزن بگیری و در انتخا اگر فشارت از محمدوده نرمال پایین تر بود میتونیم برات دارپ های تخصصی این مشکل را شروع کنیم

    سلام خانم دکتر من 32سال سن دارم و تریاک هم مصرف میکنم چند روزی میشه که شبها که میخوابم نفس تنگی میگیرم فشار خونم هم 12 هست؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    سلام
    عزیزم ضمن توصیه به عدم مصرف مواد مخدر که اصول خودش را دارد به شما توصیه میکنم تست ورزش و عکس قفسه سینه بگیرین به پزشک مراجعه کنین

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    تشخیص بیماری گرفتگی رگ قلب | علائم و نشانه ها

    درد قسمت چپ بالای سینه در هنگام ورزش و دراز کشیدن


    علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟


    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶
    ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب
    همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20 
    اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶
    ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب
    شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰
    دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰
    چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰
    اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶
    دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل
    السبت ۱۷ الی ۲۰
    الاثنين: ۱۷ الی ۲۰
    الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376
     
    Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong>
    Saturday 17 to 20
    Monday: 17-20
    Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post


    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض


    احتمال مرگ در آنژیوگرافی


    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی


    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    فشار خون بالا

    به نگارش دکتر محمدحسین نجفی آخرین ویرایش آبان ۱۰, ۱۳۹۸  140k

    دلایل زیادی می توانند منجر به بروز فشار خون دیاستولیک ( بالا رفتن مینیمم فشار خون ) شوند که در این حالت ضریب فشار خون پایین در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه می شود. این وضعیت یک اورژانس پزشکی تلقی می شود که برای درمان هر چه سریعتر آن باید اقدام کرد.

    انواع فشار خون عبارت است از سیستولیک و دیاستولیک ، به دیاستولیک مینیمم فشار خون گفته مش ود و عدد معول آن بین ۶ تا ۸ می باشد.

    داشتن فشار خون دیاستولیک (DHM) بدین معنا است که رگ های خونی شما قابلیت ارتجاعی خود را تا حدی از دست داده اند، نسبت به گذشته سفت تر شده و یا دچار زخم شده اند.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    فشار خون یک میزان ثابت و پایدار نیست چرا که در طول روز دائما در حال تغییر بوده و ضریب نسبتا ثابتی جهت تغییر دارد. فشار خون دیاستولیک معمولا بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است.

    داشتن رگ های انعطاف پذیر به بدن شما این امکان را می دهد تا نوسانات موجود در فشار خون را مدیریت کرده و از بروز هرگونه خطر جلوگیری کند. با این حال هنگامی که رگ های خونی شما محکم شده و انعطاف پذیری خود را از دست بدهند، احتمال بروز زخم و آسیب به رگ ها بالا می رود.

    دانشمندان و پژوهشگران تا قرن ها فکر می کردند ماکزیمم فشار خون از مینمم فشار خون اهمیت بیشتری دارد. اما این طرز تفکر حالا تغییر کرده است چرا که ثابت شده است فشار خون سیستولیک نقش مهم تری در بروز مشکلات مربوط به حوزه فشار خون ایفا می کند که از جمله آن ها می توان به سکته و هیپرتروفی بطن چپ اشاره کرد.

    دلایل زیادی می توانند منجر به بالا رفتن مینیمم فشار خون شوند که در این حالت ضریب فشار خون در فرد بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه شده و از لحاظ پزشکی این میزان بسیار بالا و خطرناک است. در ادامه برخی از مهمترین دلایل بروز فشار خون دیاستولیک در افراد را با هم بررسی می کنیم:

    این نوع بیماری و شرایط معمولا به نوعی فشار خون اولیه گفته می شود که دلیل مشخص و خاصی ندارد و نمی توان آن را به فاکتور ویژه ای نسبت داد که از جمله آن ها می توان به رگ های خونی سفت و کم ارتجاع اشاره کرد.

    متخصصان بر این باورند که فشار خون اولیه زمانی اتفاق می افتد که ترکیبی از ژن ها و فاکتورهای محیط اطراف به همراه بسیاری دیگر از متغیرهای ژنتیکی منجر به بروز شرایط مذکور – فشار خون اولیه در فرد – شوند.

    فشار خون اولیه معمولا بیشتر در افراد جوان تا بزرگسال مشاهده می شود و نمی توان بروز آن را به دلیل خاصی نسبت داد، اما شاید به دلیل عدم تعادل هورمون غدد دروز ریز و یا انقباض نامناسب و بیش از حد رگ های خونی کوچک در دیواره عضلات اتفاق افتاده باشد.

    سیستم مترشح داخلی یا همان اندوکرین، ترکیبی از غدد مختلف است که هورمون های مختلف و مورد نیاز بدن را مستقیما به سیستم گردش خون وارد می کند. این هورمون ها توانایی شناسایی و هدف قرار دادن ارگان های دورتر بدن را داشته تا رفتارهای فیزیولوژی در انسان را مدیریت کنند.

    غده تیروئید یکی از این ساختارهای غدد ترشحی یا درون ریز بدن است که اکثر افراد با آن آشنای دارند. این غده می تواند حد غیرنرمالی از هورمون ها را تولید کند که در نهایت منجر به پیشرفت فشار خون دیاستولیک در فرد می شود.

    مشکلات مربوط به کلیه نظیر مشکل نارسایی کلیه در برخی افراد نیز از جمله دلایل اصلی و متداول برای بالا رفتن فشار خون به شمار می روند.

    مشکل آپنه انسدادی خواب زمانی رخ می دهد که در طول یک شب و در حین خواب چندین بار مشکل توقف یا تنگی نفس برای فردی پیش آید. از آنجایی که اکثر کسانی که مشکل آپنه انسدادی خواب را تجربه می کنند افراد چاق هستند، بنابراین فشار خون نیز در آن ها یک اتفاق طبیعی است که دیر یا زود به وجود می آید، اما برخی پژوهش ها نشان داده اند که مشکل فشار خون در این افراد چاق می تواند بدون توجه به اضافه وزن و به دلایل دیگر نظیر رژیم غذایی یا کم تحرکی رخ دهد.

    داشتن حجم زیادی از چربی در سطح خروجی داخل بدن بدین معنا است که عضله قلب باید خون بیشتری را تولید کند تا به این بخش های اضافی و پر از چربی نیز خون برسد و در نتیجه این شرایط منجر به بروز افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این چربی اضافه در حالت کلسترول می تواند در کنار دیواره های عروقی بدن انباشته شود که در نهایت منجر به باریک تر شدن آن ها می شود.

    مصرف مواد غذایی حاوی مقدار زیادی چربی و نمک می تواند یکی از اصلی ترین دلایل بروز فشار خون و حتی آسیب رساندن به رگ های خونی در انسان باشد.

    نداشتن تحرک و تمرین های بدنی می تواند منجر به بروز مشکلات و بیماری های متعددی که همه مرتبط به اضافه وزن و افزایش کلسترول هستند شده و در نهایت فشار خون در فرد را بالا ببرد.

    پیر شدن یکی از متداول ترین فاکتور های شروع و پیش روی مشکل فشار خون هم در مردان و هم در زنان به شمار می رود. با این حال مردان بالای ۴۵ سال بیشترین ریسک بروز فشار خون و مشکلات مرتبط با آن را پیش رو دارند. اما بانوان در مقایسه با آقایان، معمولا بعد از ۵۵ سالگی با مشکلات سلامتی مربوط به فشار خون بالا روبرو هستند.

    آیا می دانید بهترین روش برای درمان فشار خون بالا چه روشی است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    درمان فشار خون بالا

    ریسک بروز مشکلات فشار خون معمولا در افراد آفریقایی آمریکایی بیشتر از قوم و قبیله های سفید پوست وجود دارد و این موضوع را پژوهش های آماری مختلف ثابت کرده اند. متخصصان تخمین زده اند که حدود ۴۰ درصد از افراد قوم های آمریکایی آفریقایی، چه مرد و چه زن، با مشکل فشار خون بالا در بدن خود مواجه هستند.

    در تحقیق های مختلف اثبات شده است که نیکوتین موجود در سیگار های مختلف بازار می تواند در تنگ شدن رگ های خونی، بالا رفتن ضربان قلب و کاهش سطح اکسیژن در قلب تاثیر داشته باشند. مصرف الکل می تواند به صورت غیر مستقیم به بروز فشار خون بالا منجر شود چرا که میزان کالری آن ها معمولا بالا است که در بلند مدت منجر به افزایش وزن می شود.

    در حالی که متخصصان، مجلات و مقالات مختلف تاکید زیادی به پایین آوردن فشار خون سیستولیک در افراد دارند، تغییرات و بیشتر شدن فشار خون دیاستولیک هنوز هم یک خطر جدی و جانی برای افراد به شمار می رود که نباید آن را نادیده گرفت.

    یک پژوهش قدیمی که وضعیت سلامتی بیش از ۱ میلیون انسان با مشکل فشار خون بالای سیستولیک را مورد ارزیابی قرار داده بود نشان داد که این فشار خون بالا می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی نظیر درد قفسه سینه یا سکته شود. از طرفی داشتن فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به آنوریسم آئورت شکمی شود که در این شرایط یکی از شریان های درون شکم فرد نشتی پیدا کرده و یا به یک باره می ترکد و یک خطر جانی برای فرد محسوب می شود.

    یک پژوهش دیگر موفق به پیدا کردن ارتباط بین فشار خون دیاستولیک و کاهش مهارت شناختی فرد شده است. فشار خون بالای دیاستولیک می تواند منجر به پیش روی احتمالی فشار خون نوع سیستولیک شود که یکی از پیش زمینه های بروز دیابت، سکته و مشکلات جدی قلبی است.

    فشار خون بالا عموما یک مریضی خاموش در نظر گرفته می شود چرا که علائم بسیار کم و ضعیفی را از خود نشان می دهد. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی داشتن فشار خون بالا را یک بیماری بدون علامت معرفی می کنند که از خود علائم خاصی را بر جای نمی گذارد. بنابراین بدون اینکه خبر داشته باشیم ممکن است با مشکل فشار خون بالا روبرو باشیم.

    با این حال دلایل ثانوی مربوط به فشار خون بالا می توانند به همراه دیگر علائم و در کنار بالا رفتن فشار خون در فرد خود را نشان دهند. به عنوان مثال کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) به خاطر یک غده تیروئید ضعیف و تنبل منجر به کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن می شود و علائمی نظیر افزایش وزن، عدم تحمل سرما و حس خستگی مداوم به همراه بالا رفتن فشار خون دیاستولیک را در پی دارد.

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

    فشار خون اولیه شامل هیچ نشانه خاصی نیست که قابل تشخیص باشد اما اگر در همان مراحل اول مورد درمان و کنترل قرار نگیرد در عوض می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی در دراز مدت شود. به همین خاطر پزشکان و متخصصان انجام تست فشار خون را به صورت منظم و در بازه های زمانی مختلف تاکید می کنند.

    داشتن فشار خون بالایی که به سطح خطرناک ۱۲۰ الی ۱۸۰ رسیده است، می تواند منجر به بروز علائمی شود که بلافاصله باید آن ها را با پزشکان متخصص در میان بگذاریم. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

     سرگیجه

     سردرد

     تعرق شبانه و افزایش میزان عرق کردن در فرد

     مشکل در خوابیدن

     خون ریزی از ناحیه بینی

     تپش قلب

     حالت تهوع

     دید تار

  • دانلود عکس پروفایل اربعین حسینی
  • در بخش قابل توجهی از این موضوع درمانی، باید بگوییم که درمان مینیمم فشار خون بالا تقریبا مشابه با روش های درمانی مربوط به افرادی است که با مشکل فشار خون سیستولیک روبرو هستند. از جمله این روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

     سیگار کشیدن را ترک کنید.

     یک رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات تازه، میوه ها و غذاهایی با چربی و نمک پایین را مورد استفاده قرار دهید.

     وزن خود را در حد متوسط و سالمی ثابت نگه دارید.

     به صورت منظم تحرک و ورزش کنید.

     الکل را در حد متوسط مصرف کنید و از افراط در آن اجتناب نمایید.

     دیورتیک ها (Diuretics)

     مهار کننده های آنژیوتانسین تبدیل آنزیم (ACE)

     مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II

     مسدود کننده های بتا

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست

     مسدود کننده های کانال کلسیم

     مهار کننده های رینین

    درمان مربوط به مینیمم فشار خون بالا در افراد در حالت طبیعی به معنای روی آوردن به یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای قلب است. در لیستی که در ادامه آورده ایم تعدادی از پیشنهادهای غذایی مربوط به درمان طبیعی فشار خون بالای دیاستولیک آمده اند که مطالعه آن را به همه افراد پیشنهاد می کنیم:

    # غذاهای کامل سالم

    میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، لبنیات با چربی کم به همراه غذاهایی که حجم زیادی پتاسیم در آن ها وجود دارد به صورت طبیعی می توانند سلامت قلب شما را بالا برده و مینیمم فشار خون بالا را کاهش دهند، را در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید.

    کم کردن غذاهایی که فرآوری شده و بسته بندی هستند و در آن ها شکر و چربی به میزان زیادی وجود دارد، برای کاهش فشار خون در افراد بسیار مهم است.

    # کاهش سدیم

    مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به کاهش آب بدن شده و قلب و شریان ها را مجبور به فعالیت بیشتر جهت پمپاژ خون به اندام بدن کند. شما نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در هر روز مصرف کنید. همچنین نمک دریایی می تواند حاوی افزودنی های انسانی باشد که برای سلامت هر فردی خطر آفرین هستند.

    # الکل کمتری مصرف کنید.

    با این که مصرف متعادل نوشیدنی های الکلی می تواند برای سلامت افراد تا حدی مفید باشد، اما مصرف یک تا دو نوشیدنی الکلی در روز می تواند خطر فشار خون بالا را در افراد بیشتر کرده و مشکلات شدید سلامتی را برای آن ها به وجود آورد. فشار خون بالا یکی از همین موارد است که در تحقیقات مختلف ارتباط آن با مصرف الکل بیش از حد نرمال ثابت شده است.

    # مصرف کافئین را کاهش دهید.

    متخصصان بر این باورند که ماده انرژی زای کافئین هورمون مسئول باز نگه داشتن شریان های قلب را مسدود می کند، بنابراین کاهش مصرف کافئین یکی از راه های پیشنهادی مهم و منطقی در این زمینه است.

    قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های معمولی حاوی کافئین و البته مقدار زیادی شکر هستند و بهتر است به جای آن ها به سراغ چای طبیعی که کافئین در آن ها وجود ندارند برویم.

    # کاهش مصرف گوشت قرمز

    استفاده بیش از حد و منظم گوشت قرمز می تواند مشکل بالا بودن مینیمم فشار خون را به همراه داشته باشد و ریسک مربوط به بیماری های قلبی مختلف را بالا ببرد. محتوی پر چرب موجود در گوشت قرمز کلسترول را بالا برده و فشار خون را نیز در نتیجه افزایش می دهد. بهتر است به سراغ گزینه های دیگری نظیر مرغ، بوقلمون و ماهی بروید.

    # اسید های چرب امگا ۳ را افزایش دهید.

    غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند می توانند سلامت قلب را ارتقا بخشیده و فشار خون را پایین آورند تا در نتیجه مشکلات قلبی به سراغ افراد نیایند.

    ماهی سالمون، تن ماهی، ماهی خال خالی، ساردین، گردو و تیلاپیا از جمله منابع غنی و مناسب برای جذب اسید های چرب امگا ۳ هستند که پیشنهاد می شود حتما آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

    # پاپایا

    تحقیقات نشان می دهند اگر به مدت یک ماه، روزانه یک عدد پاپایا تازه را با معده خالی مصرف کنید، می تواند فشار خون دیاستولیک شما خیلی زود پایین بیاورد. اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید، حداقل به مدت دو ساعت پس از مصرف پاپایا، چیزی نخورید تا تاثیر آن در بدن اعمال شود و فشار خون پایین بیاید.

    # مصرف آب پیاز

    مصرف روزانه دو قاشق چای خوری حاوی آب طبیعی پیاز و عسل طبیعی (به صورت نصف نصف) به مدت یک الی دو هفته می تواند مینیمم فشار خون فرد را به صورت طبیعی کاهش دهد.

    # هندوانه

    این میوه پر آب و خوشمزه شامل مواد ارگانیک خاصی شامل سیترولین می باشد که پس از مصرف توسط افراد، تبدیل به آمینو اسید می شود و در نتیجه تولید نیتریک اکسید در بدن را منجر می شود. این نیترید اکسید در نهایت کمک می کند تا رگ های خونی شما بزرگتر شده و در نتیجه فشار خون فرد کاهش یابد. خوردن هندوانه تازه در ابتدای صبح بهترین پیشنهاد است.

    # آب یونیزه شده

    نوشیدن بین ۸ تا ۱۲ لیوان از آب یونیزه شده به صورت روزانه به عنوان یکی از روش های کاهش مینیمم فشار خون مطرح شده است که برخی افراد آن را مورد استفاده قرار می دهند.

    # سیر و شیر

    خوردن سیر و یا شیر یکی از تاثیرگذار ترین روش های طبیعی مربوط به کاهش مینیمم فشار خون شناخته می شود که برای ترومبوز، سختکی شریان های قلبی و کلسترول خون بالا در افراد بسیار مناسب است. استفاده از سیر تازه بهترین راهکار در این زمینه است.

    # فلفل هندی

    یک قاشق چای خوری فلفل هندی را به یک نصف لیوان آب نیمه گرم اضافه کرده و آن را بنوشید تا در میزان فشار خون دیاستولیک شما تغییرات مثبتی در بلند مدت ایجاد کند.

    # لیمو و آب عسل

    سال هاست که این روش به عنوان یک درمان دارویی و خانگی برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد اما فشار خون را نیز به همین روش می توان در بلند مدت کاهش داد. نیمی از یک لیمو را فشرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و سپس یک قاشق چای خوری عسل خام و طبیعی را به آن بیافزایید. این محلول طبیعی و سالم را هر دو ساعت بنوشید.

    # دانه شنبلیله

    می توانید یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را هم در صبح و هم عصر با شکم خالی به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز به همراه آب مصرف کنید.

    # آب نارگیل

    آب گرفته شده از میوه نارگیل حاوی پتاسیم و منیزیم بوده که کارکرد عضلات را تنظیم می کنند و یکی از این عضلات مهم قلب است. پژوهش های بر روی فشار خون بالا و تاثیر آب نارگیل بر روی این شرایط کماکان ادامه دارد. اما در هر صورت افراد زیادی از تاثیر مثبت آب نارگیل بر کاهش فشار خون خود خبر داده اند.

    ————————

    مرجع:

    https://wikipressure.com/647/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%85-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF.html

     


     


    چاقی


    رژیم غذایی نامناسب


    سیگار کشیدن و اعتیاد به الکل

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست


    سبک زندگی بی‌تحرک


    چگونه فشار خون دیاستولیک بالا را کاهش دهیم


    داشتن رژیم غذایی سالم


    به طور مرتب ورزش کنید


    کاهش وزن


    ترک سیگار


    توضیحات فشار خون به همراه جزئیات


    فشار خون


    فشار سیستولیک


    فشار دیاستولیک


    طبیعی


    120 میلی‌متر جیوه


    80 میلی‌متر جیوه


    پیش از فشار خون بالا


    120-140 میلی‌متر جیوه


    80-100 میلی‌متر جیوه


    فشار خون بالا


    140 میلی‌متر جیوه و بالاتر


    100 میلی‌متر جیوه و بالاتر



     

    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست
    علت بالا بودن مینیمم فشار خون چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *