علت انقراض دايناسور ها و شرايط محيط زيست و زم

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

سایت اقدام پژوهی –  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  –  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 – درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل   را بنویسید.

لیست گزارش تخصصی ها   لیست اقدام پژوهی ها         تجربیات ارتقای شغلی

دوره مقدماتی php

 
لیست اقدام پژوهی بر اساس پست مدرسه : مدیر ، معاون ، دبیری ، هنر آموزی و آموزگاری :روی هر مسئولیتی که در مدرسه دارید کلیک نمائید تا اقدام پژوهی های مربوط به آن برای شما مشخص شود و بتوانید فایل پی دی اف آن را بطور کامل مشاهده و در صورت رضایت فا …

 با سلام خدمت بازدید کننده گرامی :
در زیر لیست کلیه گزارش های تخصصی آموزگاران ، مدیران ، معاونان ، دبیران و هنرآموزان را مشاهده می کنید . جلو هر موضوع پست آن هم نوشته شده است .برای مشاهده و خرید هریک با قیمت 2 و 3 هزار تومان روی هرکدام کلیک کنی …

 با سلام خدمت بازدید کننده گرامی :
در زیر لیست کلیه گزارش های تخصصی آموزگاران ، مدیران ، معاونان ، دبیران و هنرآموزان را مشاهده می کنید . جلو هر موضوع پست آن هم نوشته شده است .برای مشاهده و خرید هریک با قیمت 2 و 3 هزار تومان روی هرکدام کلیک کنی …

لیست کلیه اقدام پژوهی ها
تا آخر لیست را ببینید . هر آنچه اقدام  پژوهی می خواهید در این صفحه برای همه پست های مدرسه موجود است :
(لیست زیر شامل بیشتر از 450عدد اقدام پژوهی می باشد هر کدام از انها را می توانید قبل خرید بصورت پی دی اف و کامل مشاه …

لیست کلیه اقدام پژوهی ها
تا آخر لیست را ببینید . هر آنچه اقدام  پژوهی می خواهید در این صفحه برای همه پست های مدرسه موجود است :
(لیست زیر شامل بیشتر از 450عدد اقدام پژوهی می باشد هر کدام از انها را می توانید قبل خرید بصورت پی دی اف و کامل مشاه …

با سلام
لیست پیشنهادات ارزشیابی فرهنگیان برای امتیاز ارشیابی سالانه را در زیر مشاهده می نمائید. برا دیدن فایل پی دی اف پیشنهادات بصورت رایگان و در صورت رضایت خرید آنلاین فایل ورد  آنها بر روی هر پست مدرسه کلیک نمائید :
 

1 – پنج پیشنها …

 
نمونه قرارداد  کار محدود بصورت رایگان و ورد و متن:
 
فایل ورد و قابل ویرایش  مربوط به قرارداد  کار محدود را می توانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود نمایید.
 
  

 
همچنین متن قرارداد بالا در زی …

 
نمونه قرارداد  کار محدود بصورت رایگان و ورد و متن:
 
فایل ورد و قابل ویرایش  مربوط به قرارداد  کار محدود را می توانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود نمایید.
 
  

 
همچنین متن قرارداد بالا در زی …

کاملترین طرح جابر در مورد مقایسه کودها – سایت علمی و پژوهشی آسمان
معرفی :
 بهترین طرح جابربن حیان ابتدایی  مقایسه کودهای طبیعی و شیمیایی( مخصوص پایه ششم ابتدایی )
قیمت فقط دو هزار تومان :(بصورت ورد و قابل ویرایش )
این نمونه طرح جابر که …

بزودی و با اغاز سال تحصیلی مقاله پرسش مهر ریاست جمهوری در سایت علمی و پژوهشی آسمان قرار خواهد گرفت .
 
مقاله  پرسش مهر ۹۷
 
مقاله پرسش مهر ۹۷به صورت کاملا دقیق و توسط تیم تخصصی سایت علمی و پژوهشی آسمان طراحی و تدوین گردیده است و در …

بزودی و با اغاز سال تحصیلی مقاله پرسش مهر ریاست جمهوری در سایت علمی و پژوهشی آسمان قرار خواهد گرفت .
 
مقاله  پرسش مهر ۹۷
 
مقاله پرسش مهر ۹۷به صورت کاملا دقیق و توسط تیم تخصصی سایت علمی و پژوهشی آسمان طراحی و تدوین گردیده است و در …

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این
سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل
شما  فرستاده می شود .

سایت آموزش و پرورش

رتبه الکسا سایت

ویکی پدیا

از اينکه به سايت ما آمده ايد بسيار خوشحاليم. به دليل بروز بودن سايت لطفا از صفحات ديگر هم بازديد نماييد.

به هیچ پستی اشاره نشده

ماجرای شلیک به نیرو های مسلح رژه سپاه و زخمی شدگان اسامی کشته شدگان دانلود فیلم کلیپ جریان جزئیات به صورت کامل از سایت نکس لود دریافت کنید.

در اهواز گروهی تروریست به رژه سپاه پاسداران میخواستند حمله کنند و آن ها را به رگبار ببندند ولی موفق به ورود نشدند و از دور به سمت افراد رژه و سربازان و نیرو های سپاه حمله کردند و خبر کاملی از جزئیات این جریان وجود ندارد به نظر میرسد مهاجمان لباس نظامی پوشیده بودند. دانلود فیلم لخظه شلیک به سربازان سپاه اگه منتشر شود قرار خواهیم داد و بسیاری نیز میپرسند این گروه ها چه کسانی بودند آیا داعش است ؟ ولی هنوز اطلاعاتی در دست نیست و به زودی اگر خبری کامل بیاید این پست تکمیل خواهد شد.

برای دریافت علت مرگ آرمان قربان نژاد دانلود فیلم لحظه در گذشته شایعه و واقعیت به صورت کامل می توانید از سایت نکس لود دریافت کنید.

آیا خبر مرگ آرمان قربان نژاد حقیقت دارد این سوال بسیار پرسیده می شود که چرا آرمان قربان نژاد جان خود را از دست داد و سوالات زیادی در مورد این موضوع مطرح شده است که علت آن ها را نیز دقیقا نمی دانیم ولی متاسفانه آرمان قربان نژاد جان خود را در حادثه تصادف از دست داد و بسیاری از اهالی فوتبال را ناراحت کرده و سایت ما نیز تسلیت عرض می‌کند و امیدواریم که شاهد این گونه خبرها دیگر نشویم و رانندگی کشور ارتقا پیدا کند و فرهنگ آرام راندن ماشین در جاده ها بیشتر از پیش افزایش یابد.

ماجرای گم شدن 9 میلیارد دلار ارز دولتی چیست قضیه جریان جزئیات خبر فیلم و دزدیده شدن 9 میلیارد دلار ارز دولتی از سایت نکس لود دریافت کنید.

برخی از اخبار شنیده می شود که ۹ میلیارد دلار ارز دولتی در این کشور این اتفاقات بسیار عادی میباشد و دولت اصلاحات که با طرح جدید خود ارضای دولتی به مردم دچار اشتباهی شده بود و باعث شد که ۹ میلیارد دلار ارز دولتی ناپدید شده است و هیچ کس نیست جواب نمی باشد شما عزیزان اگر اطلاعاتی در این مورد دارید در نظرات پایین همین صفحه برای ما بفرستید منتظر نظرات شما هستیم.

دانلود آهنگ داعشی الله اکبر

را میتوانید از سایت نکس لود به صورت رایگان و لینک مستقیم 320 دانلود کنید و لذت ببرید . آهنگ الله و اکبر در واقع یک ترپ استپ عربی میباشد که در اصل برای ضد گروه داعش ساخته و منتشر شده است! با این حال برخی این موزیک را به داعش نسبت میدهند و عده ای که از اصل قضیه باخبرند میدانند که هدف اصلی از ساخت این ترپ استب چه بوده است .

در ابتدای این موزیک صدای بوق های کوتاهی شنیده میشود که در واقع تایمر یک بمب ساعتی است که دارد به آخر میرسد و پس از آن صدای انفجار همراه با الله و اکبر به گوش میخورد .

بیوگرافی و زندگینامه بازیگر نقش ارغوان در سریال دلدادگان کیست اسم اصلی و اسم واقعی ویکی پدیا آدرس اینستاگرام آدرس تلگرام عکس کلیپ فیلم از سایت نکس لود دریافت کنید.

در این مطلب می‌خواهیم برای دوستان عزیز بیوگرافی و زندگینامه و معرفی کاملی از زندگی بازیگر نقش ارغوان در سریال دلدادگان را برای شما عزیزان قرار بدهیم بسیاری از دوستان سوالات زیادی از من پرسیدند و گفتند که اسم اصلی بازیگر نقش ارغوان چیست و بیوگرافی و زندگینامه کامل او را از ما خواستند.

 

پس از گذراندن مدتی در اینترنت متوجه شدیم که شما عزیزان سوالات بسیاری از این فرد دارید که اسم و اسم واقعی بازیگر نقش ارغوان در سریال دلدادگان کیست ارغوان یک زن بازیگر جدیدی است که جدیدن وارد دنیای سینما شده و در فیلم دلدادگان شروع به بازی کرده است اسم اصلی او سانیا سالاری است و با جستجوی اسم و بیوگرافی و را میتوانید از این بخش مشاهده کنید.

 

اینستاگرام اعلام کرده است که کاربران فعال طی یک ماه اخیرش به یک میلیارد نفر رسیده است اینستاگرام فضای شده است برای بازیگران تا عکسها و معرفی خود را داخل آن بگذارند و شما عزیزان از از ما نمی‌خواهید که آدرس اینستاگرام سانیا سالاری که بازیگر نقش ارغوان در سریال دلدادگان است ما هنوز اطلاعات کافی از آدرس اینستاگرام این شخص نداریم اگر شما اطلاعی دارید در نظرات پایین سایت برای ما بفرستید. آدرس اینستاگرام ایشون پیدا شد به لطف دوست عزیزمون فاطمه خانم آدرس اینستاگرام سانیا سالاری sania__salari میباشد.

بیوگرافی و زندگینامه پرستو مروجی کیست زندگینامه عکس فیلم اطلاعات کامل به صورت رایگان از سایت نکس لود دریافت کنید.

با سلام خدمت شما عزیزانی که این مطلب را می خوانید ما سعی کردیم این مطلب را ایجاد کنیم تا برخی شایعات و شبهات نسبت به خانم مروجی کمتر شود و بیوگرافی و زندگینامه کامل پرستو مروجی را در همین مطلب با کمک شما تکمیل کنیم اگر شما دوستان عزیز هر اطلاعاتی راجع به ایشان دارید در نظرات پایین سایت بفرستید تا مطالب را در همین سایت قرار بدهیم و شما عزیزان بتوانید بیوگرافی کامل ایشان را دریافت کنید.

 

با سلام و عرض ادبو سپاس از زحمات شما مدیر سایت نکس لود.از اینکه شرایطی فراهم کرده اید تا مخاطبان بتوانند نظر های خود را درج کنند کمال امتنان را دارم.مطالعه ی اینهمه شائبه و ابراز محبت جای تعجب برایم داشت ،هر چند لازم به تشکر نمیبینم.لازم به ذکر است که هیچ اختلافی بین بنده و استاد جوان اقای پورمسعود رخ نداده و بدلیل تصمیم موجه ام از تلگرام خارج شدم در حالیکه جناب پورمسعود نظر دیگری داشتند،کانال را تغییر کاربری دادم و تقدیم ایشان کردم هر چند هرگز ادعای مالکیت نداشته و ندارم.پس شایسته نیست کانالی که شخصی باشد مقالات غیر هم بارگذاری شود.مورد دوم شخصا از جناب دکتر سجادی درخواست کردم تا مقالاتم را دیلیت کنند تا به شائبه ی شهرت در کانال ایشان خاتمه دهم.برای همه ی عزیزان ،دانشجویانم،همکارانم،همراهان محترم،و جوان خوش اتیه جناب علیرضا پورمسعود آرزوی بهترین ها رو دارم در سایه ی اقا امام زمان (عج)از استاد بزرگوار جناب اقای علی اکبر رائفی پور هم کمال تشکر را دارم که با صبر و تلاش عمر شریفشان را در راه اشاعه ی فرهنگ مهدوی میگذرانند.خداوند دشمنان اسلام را سر به راه کند.و در اخر از دوست خوب و بی توقعم ( سید) تشکر میکنم ،دوستی که مجازی است و هرگز در این ۲ سال ندیدمش اما پر قدرت همچو کوه میدان را خالی نکرده است.سربازانِ آقا کم نیستند.سید عزیزم ! اجر کارهایت با ،بانوی مهربانیها ،خانم حضرت نرجس(س) .مدیریت محترم سایت نکس لود ! گام هایتان استوار و ان شاالله از زمینه سازان انقلاب اقا امام زمان باشید.پرستو مروجی/ مرداد ۹۷

 

به لطف نظرات شما دوستان عزیز آدرس اینستاگرام خانم پرستو مروجی رو پیدا کردیم و شایعاتی که میگن همسر پورمسعود و رائفی پور هستند همش دروغه و ساخته تخیلات بعضی از دوستانه و این حرف هارو باور نکنید چون هرکسی راهشو درست میره همیشه پشتش شایعه میسازن آدرس اینستاگرامشون parastoo_24 هست و با وارد کردن این ایدی میتونید صفحه ایشان رو فالو کنید.

 

سلام میخواستم در مورد پروپوزالم با خانم دکتر مروجی مشورت کنم اسم سرکار خانم را سرچ کردم و سایت شما را دیدم. خانم دکتر پرستو مروجی دکتری روان شناسی عمومی دارند و بنده دانشجوی ایشون هستم و مقطع ارشد تدریس میکنند. در مورد سنشون سوال زیاد هست بچه هام دوست داشتند بدونند ولی سر کلاس نگفتند. بسیار جوان و خوش فکر هستند. پایان کلاس هایشان از سخنرانی های اقای رایفی میگذاشتند و چند تایی هم از اقای پورمسود.متاسفانه با او برخورد کردند. ما هم در مورد زندگی شخصی شون چیزی نمیدونیم به قول بچه ها جراتم نداریم پا جلو بزاریم برا امر خیر (شوخی بود) استاد مروجی بی نظیرند.

 

اطلاعات کامل خانم دکتر مروجیدکتری روان شناسی عمومی دارند.مدرس دانشگاهدفتر مشاوره خصوصیگاها در آسایشگاه ویزیت میکنندمتولد ۱۳۶۵عزیزانش را در یک سانحه از دست میدهند روحشان شاددارای یک فرزند دخترساکن تهراناز کارمندان دانشگاه هستم و بدلیل اینکه پایان کلاس ها کلیپ های استاد رایفی و انیمیشن بچرخ تا بچرخیم را پخش کردند ،درج در پرونده شان شد.خانم دکتر هرگز به زبان نیاوردند که حتی کوچکترین ارتباطی با اقای رائفی دارند و در تعجبم میبینم نوشتند همسر استاد!!۲ سال افتخار دوستی با ایشون رو دارم تا امروز نشده در مورد زندگی خصوصی شون حرف بزنند.محاله کسی بتونه حرف از دهن خانم دکتر بیرون بکشه.لطفا برای عزیزان از دست رفته شان فاتحه ای نثار کنید.

اسم زن داداش فاطما گل به صورت کامل و رایگان برای دریافت اطلاعات کامل از سایت نکس لود دریافت کنیم.

با سلام خدمت عزیزانی که دنبال پیدا کردن جواب برای اسم زن داداش فاطما گل چیست هستند این مطلب را ایجاد کردیم تا شما بتوانید در نظرات پایین همین صفحه به راحتی هرچه تمام تر نظر خودتان را برای ما بفرستید و اطلاعاتی درباره اسم زن داداش فاطمه گل بدهید و ما آن را در همین پست منتشر خواهیم کرد و خود مطلب نیز بدون تایید مدیر ارسال خواهد شد و بقیه بلافاصله مطلب شما را خواهند دید منتظر نظرات شما در پایین سایت هستیم.

بیوگرافی و زندگینامه کامل بازیگر نقش اصغری در سریال شهرزاد کیست اسم اصلی واقعی ویکی پدیا به صورت کامل و رایگان از سایت نکس لود دریافت کنید.

ما این مطلب را ایجاد کردیم تا با کمک شما عزیزان این مطلب را تکمیل کنیم و ما نظر ویژه ای روی نظرات سایت باز کردیم و نظرات را برای شما عزیزان ایجاد کردیم تا بدون تایید مدیر بتوانید نظرات خودتان را ارسال کنید نظرات بخش سایت بسیار مفید است یعنی الان ما می خواهیم بیوگرافی و زندگینامه بازیگر نقش اصغری در سریال شهرزاد را به دست بیاوریم و بسیاری از شما پرسیده اید که بازیگر نقش اصغری در شهرزاد کیستما خودمان نیز نمی دانیم ایشان چه کسی هستند به خاطر همین مطلب را ایجاد کردیم تا عزیزانی که درباره ایشان اطلاعات دارند در نظرات پایین سایت نظر خودشان را برای ما بفرستند به شما عزیزان توصیه می‌کنیم تاکید می‌کنیم که این بخش لازم به تایید نمی باشد و به راحتی می توانید نظر خودتان را بنویسید و ارسال کنید و نظر تایید خواهد شد.

سریال نقطه چین چند قسمت است تعداد سریال نقطه چین چند بخش وجود دارد قسمت های سریال نقطه چین از سایت نکس لود دریافت کنید.

امروز می خواهیم به بررسی سریال نقطه چین بپردازم و بگویم که سریال نقطه چین چند قسمت است به نظر می‌رسد که سریال نقطه چین دارای دو فصل می‌باشد فصل اول و فصل دوم و بررسی کردیم که مجموعه این فصل ها به ۱۳۵ قسمت می‌رسد که سریال بسیار جذاب و طنز ای است که ساخته مهران مدیری و عواملی که در این سریال بازی می‌کنند یک فیلم و سریال تاریخی ساخته که تا سال‌ها در محله ما خواهد بود لطفاً نظرتان را راجع به این سریال در پایین نظرات این صفحه برای ما بفرستید.

چگونگی مرگ حامد در سریال پدر صحنه مرگ حامد در سریال پدر برای دریافت و توضیحات این بخش وارد سایت یعنی سایت نکس لود بشود.

چگونگی مرگ حامد در سریال پدر

سریال پدر سریال پست بسیار پر بازدید شده است و مردم این سریال را دنبال می کنم ولی متاسفانه در بهترین جا های سریال که حامل به لیلا رسیده بود کامل در اوج ناباوری مرد و مرگ حامد بسیاری از افراد را ناراحت کرده است شایعاتی مبنی بر این که حامد در سریال پدر نمرده است و زنده است ولی بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد چون مراسم خاکسپاری او نیز بسیار باشکوه برگزار شد چگونگی مرگ حامد در سریال پدر نمایش داده نشده است ولی احتمال می‌رود که در تصادف کشته شده باشد ولی اگر عزیزان اطلاعاتی دارید در نظرات پایین سایت بفرستید.




خانه

موبایل

داستان انقراض دایناسور ها

بر خلاف آنچه تا کنون تصور می رفته است ,عامل اصلی انقراض دایناسورها و هم عصرانشان شهاب سنگ معروف چیکسولوب* نمی باشد.

به اعتقاد برخی فسیل شناسان اصابت شهاب سنگهای متعددبه زمین, آتشفشانهای مهیب و پرقدرت شبه قاره هند و نهایتا تغییرات آب و هوایی در پایان دوره کریتاسیوس همگی در نابودی دایناسورها نقش داشتند.

بیش از 65  میلیون سال پیش دراواخر دوره کریتاسیوس ,شهاب سنگ عظیم الجثه ای به قطر 10 کیلومتر به زمین اصابت کرد.در اثر این اصابت حفره ای عظیم در دل زمین ایجاد شد که با استفاده از ابزارهای زمین شناسی وجود آن در یک کیلومتری زیر سطح زمین کشف شد .مکان این اصابت یاکوتان در پنینسولا واقع در مکزیکو بود.

هنگامی که چیکسولوب به زمین اصابت کرد شوک عظیمی ناشی از انتقال انرژی به زمین بوجود آورد با این اتفاق  5.0×1023 ژول انرژی تقریبا برابر با  100000  گیگا تن تی ان تی انرژی آزاد شد .این مساله یک سونامی عظیم در همه جهات به  وجود آورد که به خصوص جزایر کارائیب را به شدت در هم نوردید همچنین موجب بروز زمستان هسته ای شد که زمین را بر ای سالها با ابر غلیظی پوشاند.

در اینجا بود که در دهه هفتاد میلادی نظریه انقراض دایناسورها توسط این شهاب سنگ از سوی فیزیکدانی به نام لوئیس آلوارز و پسرش والتر که یک زمین شناس بود مطرح شد .این نظریه به طورگسترده ای از سوی جوامع علمی با  استقبال روبرو شد و مورد پذیرش قرار گرفت.بر اساس این نظریه  ایریدیوم تا پیش از اصابت چیکسولوب در زمین وجود نداشته است و توسط این شهاب سنگ به زمین آورده شده است.

اما  تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته است و با نمونه برداری از رسوبات اعماق دریا در محل اصابت چیکسولوب و نیز در تگزاس در طول رودخانه برازوس و از صخره های عظیم الجثه در شمال مکزیکو نشان می دهد که چیکسولوب  به تنهایی نمی تواند عامل انقراض دایناسورها در کره زمین باشد چراکه اصابت این شهاب سنگ  300000 سال پیش  از نابودی کامل حیات به زمین رخ داد که پس از آن بسیاری از گونه های جانداران دریایی  سالهابه حیات خود ادامه می دادند.

بر اساس این تحقیقات حفره به جا مانده ازاین شهاب سنگ تنها یکی از هزاران آثار باقیمانده از انواع مشابه خود بر روی کره زمین است و شاید چیکسولوب کوچکترین و جز اولین سری از شهاب سنگهایی باشد که حیات برروی کره زمین را برای بیش از  50000از بین برد.

در تمامی مکانهای بالا محققین میکرو فسیلهای موجود را مورد بررسی قرار دادند اما  هیچ گونه تاثیرات زیست محیطی که منجر به پدیده انقراض شود رانیافتند .بعبارتی هیچگونه رابطه ای بین انقراض و اصابت چیکسولوب به زمین  وجود ندارد.در نهایت بزرگترین و آخرین ضربه نامشخص در 65.5 میلیون سال رخ داد و این فاجعه دو سوم از انواع گونه های  گیاهی و جانوری را به ورطه نابودی و انقراض کشاند. در واقع آن ضربه بود که باعث شد تا فلز ایریدیوم به کره زمین آورده شود و اکنون در همه سنگها و صخره ها در همه جای دنیا دیده شود. این خود از نشانه های آن ضربه کاری است که منجر به نابودی عصر خزندگان گردید.

به این ترتیب با کشف حلقه ها ی گمشده داستان واقعی انقراض دایناسور ها این داستان را می توان این گونه ادامه داد و به پایان بردکه چیکسولوب علی رغم شدت و قدرت اصابت همراه با فعالیتهای آتشفشانی بلند مدت و شدید در شبه قاره هند که طغیانهای بازالتی به همراه داشت مقادیر بسیا رانبوهی از گازهای گلخانه ای را به اتمسفر زمین متصاعد کرد  در طی یک دوره بیش از یک میلیون سال  با تغییرات جوی گونه های جانوری  را به پرتگاه نیستی سوق داد و در نهایت با سقوط دومین شهاب سنگ عظیم الجثه همه چیز به پایان رسید.

اما این داستان با یک سوال به پایان می رسد و آن این است که رد پای آخرین شهاب سنگ عظیم الجثه را  در کدام نقطه این کره خاکی باید جستجو کرد؟ * چیکسولوب در فرهنگ لغت مایا به معنای رد پای شیطان است که نام شهاب سنگ مربوطه نیز از آن اقتباس شده  است.

منبع :noojum.com


چند دقیقه با دانستنی ها

منبع = هلپ کده

 

باستان شناسان پس از انجام تحقیقات بر فسیل‌های یافت شده در لهستان و آفریقا وجود دایناسورهایی را در ابعاد سگ‌ها و گربه‌های امروزی تأیید کردند. این فسیل‌های یافت شده که متعلق به ۲۴۹ تا ۲۵۱ میلیون سال پیش هستند جزء گونه‌های منقرض شده دایناسورها محسوب می‌شوند، که بنا بر این تحقیقان جدید ۹ میلیون سال زودتر از آنچه قبلا تشخیص داده شده بود در زمین می زیستند.

 ریچارد باتلر از محققان دانشگاه بیرمنگام درباره اکتشافات اخیر اعلام کرد که این‌گونه از دایناسورها جزء اجداد سگ‌ها و گربه‌های امروزی بوده‌اند. ما تکه هایی از فسیل آن‌ها را در لهستان و بخشی را در آفریقا یافته‌ایم. سیر تکاملی فسیل با گذشت زمان کاملاً مشهود است، شکل این حیوان با توجه به شرایط زیست محیطی تغییر کرده و از گونه‌های دایناسوری بزرگ بوده‌اند.

باستان‌شناسان بازو و شش مهره از این‌گونه را در تانزانیا و گونه دیگری شبیه این دایناسور را در لهستان یافته‌اند. فسیل های یکی از دایناسورها در معدنی در لهستان کشف شده، که در واقع جزئی از اصل و نسب دایناسورها محسوب می شود که به احتمال زیاد از اجداد دایناسوری مانند تیرانوسور رکس محسوب می شود.وی افزود: به عقیده ما این‌گونه‌ها بر اثر فوران های آتشفشانی و وجود محیطی خشن جان سپرده‌اند. هنگامی که زمین بشدت گرم شده بود، بیش از ۹۶ درصد از دایناسورها و موجودات زنده در زمان‌های گذشته و در دوره یانقراض پرمین نزدیک به ۲۵۲ میلیون سال پیش از بین رفتند.

کشف فسیل کولیندادروموس زابایکالیکوس(Kulindadromeus zabaikalicus)، استنباط های موجود درباره تکامل دایناسورها را به چالش کشید، نتایج یک پژوهش نشان داده است که سطح پوست تمام دایناسورها با پر پوشیده شده بود یا این ظرفیت را داشت که پر داشته باشد.

 در پی کشف یک فسیل ۱۵۰ میلیون ساله در سیبری مشخص شد که داشتن پر بین دایناسورها بسیار گسترده‌تر از چیزی بود که قبلا تصور می‌شد. دکتر پاسکال گادفرویت، از موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک در بروکسل که هدایت این مطالعات را در دست داشته است، گفت که این یافته نظر پژوهشگران را نسبت به دایناسورها “کاملا تغییر داد. دایناسوری که فسیلش کشف شده ، کولیندادروموس زابایکالیکوس نامیده می‌شود. این دایناسور حدود یک متر طول داشت با یک پوزه کوتاه، پاهای بلند در عقب، بازوهایی کوتاه و پنج انگشت قوی. بررسی فسیل دندان‌هایش هم نشان داد که برای جوییدن گیاهان سازگار بوده‌اند.

تاکنون، فسیل‌های مربوط به دایناسورهای پردار در چین یافت شده بود و مربوط به گونه‌ای دایناسور گوشتخوار بود. اما تازه‌ترین اکتشاف در سیبری به گروه کاملا متفاوتی از دایناسورها مربوط است که گیاهخوار هستند. پژوهشگران بلژیکی و روسیه منطقه‌ای را در کولیندا، جنوب شرق سیبری، کشف کردند که مملو از استخوان‌های دیرین دایناسورهاست دکتر پاسکال گادفرویت گفت: با این یافته جدید، منشاء دایناسورهای پردار به میلیون‌ها سال قبل‌تر از زمانی برمی‌گردد که تصور می‌شد. او اضافه کرد: “این واقعیت که الان مشخص شده است در دو منطقه مجزا (چین و روسیه) دایناسورهای پردار زندگی می‌کردند، به این معناست که نیای مشترک این دو گونه که احتمالا ۲۲۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد هم پر داشته است. او گفت که این اکتشاف “یک شگفتی بزرگ به دنبال داشته است.

دکتر ماریا مک‌نامارا از دانشگاه کورک ایرلند که در این مطالعه مشارکت داشته است، گفت: “به جای این که دایناسورها را موجوداتی فلس‌دار و ترسناک با پوست‌هایی خشک تصور کنیم، باید در نظر داشته باشیم که آنها پوستی کرکی و پرزدار داشتند، چیزی مثل آنچه جوجه‌ها دارند. نظری دیگر به باور پژوهشگران، بخش‌های تیره رنگ در این فسیل دایناسور به پرهای آن مربوط است. به این ترتیب، آیا لازم است با بازبینی در عکس‌های دایناسورها در کتاب‌های کودکان، برایشان کرک و پر اضافه شود؟ به نظر پروفسور مایک بنتون از دانشگاه بریستول که او هم در این پژوهش نقش داشت، شاید تا حدی این بازبینی لازم باشد.

او گفت: “پژوهش ما به این معنا نیست که تمام دایناسورها پر داشته‌اند، مخصوصا دایناسورهای بالغ. او اضافه کرد: “بعضی (از دایناسورها) در سن کم پر داشته‌اند و در طول زندگی هم این پرها را حفظ کرده‌اند. بعضی دیگر ممکن است با رشد و افزایش سن و سال، پرهایشان را از دست بدهند یا به جایشان فلس‌دار شوند. پروفسور بنتون گفت: “مساله اصلی این است که در ابتدا تمام دایناسورها پردار و خونگرم بودند. او اضافه کرد: “پرها ابتدا برای محافظت از بدن دایناسورها در برابر تغییر دما و نیز ارتباط آنها با یکدیگر به کار می‌رفتند و بعدها برای پرواز سازگاری پیدا کردند.جزئیات این پژوهش در نشریه ساینس منتشر شده است.

تیمی از محققان MIT طی تحقیقات خود برای پیدا کردن علت بزرگ‌ترین انقراض تاریخ سیاره زمین به شواهد جدیدی دست یافتند. انقراض بزرگ حدود ۲۵۲ میلیون سال پیش باعث نابودی ۹۰ درصد از مجموع حیات روی زمین شده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد عامل این رویداد فاجعه‌بار، میکروبی به نام متونوسرچینا ( Methanosarcina ) بوده که گاز متان آزاد می‌کند. شواهد جدید بیانگر آن است که در زمان انقراض، میزان بسیار زیادی از این میکروب در اقیانوس‌های جهان به وجود آمده و همچنین در میان ابرهای وسیعی از کربن حاوی گاز متان در فضا پراکنده بود. این فاجعه باعث تغییرات آب و هوایی بسیار گسترده‌ای شده است، به طوری که هرگونه زندگی روی سیاره در آن زمان غیرممکن شد.

 

فرضیه ای که می گوید این میکروب باعث این انقراض شده است، توسط کشفیات دانشمندان که در زمان انقراض میکروب‌ها از میکروب دیگر انتقال ژنتیکی داشتند، تقویت می‌شود. در طول این انتقال، قابلیت تولید متان در این میکروب افزایش می‌یابد. با وجود کاتالیزور، فعالیت آتشفشانی این میکروب بدون کنترل در سراسر اقیانوس‌ها پراکنده می‌شود. در نتیجه از آب سرشار از کربن و نیکل مقادیر عظیمی گاز کربن حاوی متان تولید می‌شود. انتشار چنین گاز متانی می‌تواند باعث افزایش میزان دی‌اکسید کربن در آب، اسیدی شدن محیط اقیانوس و در نهایت تغییر جبران‌ناپذیر اکوسیستم شود. با وجود این‌که تیم تحقیقاتی تاکید می‌کند هیچ شواهدی نمی‌تواند به طور قطعی علت رویداد پرمین را مشخص کند، اما در حال حاضر فعالیت آتشفشانی و انتشار گاز متان از میکروب‌های متونوسرچینا می‌تواند تنها دلایلی باشد که به ذهن دانشمندان خطور می‌کند.

نظریه‌های مختلفی درباره علت این واقعه از جمله برخورد سیارک و فوران‌های عظیم آتشفشانی پیشنهاد شده‌اند اما محققان دانشگاه MIT مدعی‌اند پاسخی برای آن انقراض بزرگ یافته اند. انقراض “پرمین  در ۲۵۲ میلیون سال پیش اتفاق افتاده و بیش از ۹۰ درصد از گونه‌های دریایی و حیات روی زمین (شامل بزرگ‌ترین حشرات ساکن زمین) را از بین برده است.

منابع:

bigbang

bbc.co.uk

dailymail

gizmag

2musicweb – 2musicweb


9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *