علايم تب مالت گاو

دوره مقدماتی php
علايم تب مالت گاو
علايم تب مالت گاو

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

دوره مقدماتی php

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

تب مالت یک بیماری مسری عفونی است که به‌دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، به بیماری هزار چهره معروف است. این بیماری، یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به حساب می‌آید. پیشگیری از تب مالت کار آسانی است اما درمانش می‌تواند چند ماه طول بکشد. به نظر شما آیا تب مالت کشنده است؟ پاسخ این است که این بیماری به‌ندرت موجب مرگ می‌شود اما در صورت درمان نشدن می‌تواند عوارض ناتوان‌کننده‌ای ایجاد کند و زندگی عادی فرد را تحت‌الشعاع قرار بدهد. در این مطلب، شما را با علائم، علل، عوارض و روش‌های پیشگیری و درمان تب مالت آشنا می‌کنیم.

علايم تب مالت گاو

حتما بخوانید:انواع بیماری های کبد، علائم، روش‌های تشخیص و درمانعلائم بیماری زونا، تشخیص، پیشگیری و درمان آنعلائم بیماری سلیاک، روش‌های تشخیص و درمان آن

تب مالت یک عفونت باکتریایی است که اغلب از طریق شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی غیرپاستوریزه از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود. باکتری‌ مولد تب مالت، در موارد نادر می‌تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیواناتِ آلوده پخش شود. علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفصل و خستگی باشد. این عفونت معمولا با مصرف آنتی‌بیوتیک با موفقیت درمان می‌شود. با این حال، درمان آن از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و احتمال عود مجدد آن نیز زیاد است.

بیماری تب مالت صدها هزار انسان و حیوان را در سراسر جهان مبتلا می‌کند. اجتناب از محصولات لبنی غیرپاستوریزه و رعایت احتیاط در هنگام کار کردن با حیوانات یا در آزمایشگاه به پیشگیری از تب مالت کمک می‌کند.

علائم تب مالت می‌توانند از چند روز تا چند ماه پس از آلوده‌شدن فرد ظاهر شوند. علائم و نشانه‌های تب مالت شبیه علائم آنفولانزا هستند و عبارت‌اند از:

علائم تب مالت ممکن است برای هفته‌ها یا ماه‌ها ناپدید شده و سپس دوباره ظاهر شوند. تب مالت در برخی از افراد مزمن می‌شود و علائم آن تا سال‌ها حتی پس از درمان ادامه می‌یابند.

علائم و نشانه‌های طولانی‌مدت تب مالت عبارت‌اند از:

تشخیص تب مالت در مراحل اولیه می‌تواند دشوار باشد، چون در این زمان معمولا به بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند آنفولانزا شباهت دارد. اگر دچار تب شده‌اید و دمای بدن‌تان به‌سرعت در حال بالا رفتن است، درد عضلانی یا ضعف غیرعادی دارید و عوامل خطرساز ابتلا به این بیماری یا یک تب مداوم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تب مالت می‌تواند بسیاری از حیوانات وحشی و اهلی را گرفتار کند. گله‌های گاو، بزها، گوسفندان، خوک‌ها، سگ‌ها، شترها، گرازهای وحشی و گوزن‌های شمالی، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. یک نوع تب مالت نیز وجود دارد که بر فُک بندرگاه، خوک دریایی و برخی از نهنگ‌ها تأثیر می‌گذارد. باکتری مولد این بیماری (بروسلا) ممکن است از سه راه اصلی از حیوانات به انسان‌ها سرایت کند:

باکتری تب مالت موجود در شیر حیوانات آلوده می‌تواند از طریق شیر، بستنی، کره و پنیرهای غیرپاستوریزه به انسان‌ها منتقل شود. همچنین این باکتری می‌تواند از طریق گوشت خام یا نپخته‌ی حیوانات آلوده نیز وارد بدن انسان شود.

باکتری بروسلا به‌راحتی در هوا پخش می‌شود. کشاورزان، تکنسین‌های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه ممکن است این باکتری را استنشاق کنند.

باکتری موجود در خون، اسپرم یا جفت یک حیوان آلوده می‌تواند از طریق یک بریدگی یا جراحت دیگر، وارد جریان خون شما شود. از آنجا که تماس طبیعی با حیوانات – لمس کردن، برس کشیدن یا بازی کردن – باعث سرایت مالت نمی‌شود، مردم به‌ندرت از حیوانات خانگی خود تب مالت می‌گیرند. با این حال افرادی که سیستم‌های ایمنی ضعیفی دارند، باید از تماس با سگ‌های مبتلا به این بیماری اجتناب کنند.

تب مالت معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود اما در موارد معدود ممکن است زنان، این بیماری را در هنگام زایمان یا از طریق شیر دادن به نوزادان‌شان انتقال دهند. تب مالت به‌ندرت ممکن است از طریق فعالیت جنسی یا تزریق خون آلوده یا پیوند مغز استخوان انتقال یابد.

تب مالت در ایالات متحده بسیار نادر است. اما میزان ابتلا به عفونت تب مالت در سایر نقاط جهان بیشتر است، خصوصا مناطق زیر:

افرادی که در این نواحی زندگی یا به آنجا سفر می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که پنیر بز غیرپاستوریزه – که گاهی اوقات پنیر روستایی نامیده می‌شود – مصرف کنند. پنیر بز غیرپاستوریزه‌ی واردشده از مکزیک با بسیاری از موارد تب مالت در ایالات متحده مرتبط دانسته شده است.

افرادی که با حیوانات کار می‌کنند یا با خون آلوده تماس دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند. ازجمله:

تب مالت می‌تواند تقریبا بر هر عضوی از بدن شما تأثیر بگذارد، ازجمله سیستم باروری، کبد، قلب و سیستم عصبی مرکزی. این بیماری ممکن است فقط در یک عضو یا در کل بدن عوارض ایجاد کند. عوارض احتمالی تب مالت عبارت‌اند از:

این یکی از جدی‌ترین عوارض تب مالت است. اندوکاردیت درمان‌نشده می‌تواند به دریچه‌های قلب آسیب بزند یا آنها را تخریب کند و علت اصلی مرگ‌ومیرهای مرتبط با تب مالت است.

عفونت مفصل به‌وسیله‌ی درد، سفتی و تورم در مفاصل شما به‌خصوص زانوها، مفصل ران، مچ پا، مچ دست و ستون فقرات مشخص می‌شود. درمان اسپوندیلیت – التهاب مفاصل بین استخوان‌های ستون فقرات (استخوان‌های مهره‌ای) یا بین ستون فقرات و لگن – می‌تواند بسیار دشوار باشد و ممکن است باعث آسیب‌های دائمی شود.

عفونتی که باعث تب مالت می‌شود، می‌تواند اپیدیدیمیس (لوله‌‌ی مارپیچی که لوله‌ی منی و بیضه را به هم متصل می‌کند) را عفونی کند. این عفونت از آنجا ممکن است به خود بیضه گسترش یابد و درد و تورم شدیدی ایجاد کند.

تب مالت می‌تواند بر طحال و کبد نیز تأثیر بگذارد و باعث شود که بیشتر از حد عادی بزرگ شوند.

اینها شامل بیماری‌های بالقوه خطرناکی مانند مننژیت (التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع) و انسفالیت (التهاب خود مغز) هستند.

برای کاهش خطر ابتلا به تب مالت، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

در طول سال‌های اخیر در ایالات متحده، موارد معدودی از تب مالت با محصولات لبنی خام به‌دست آمده از گله‌های بومی مرتبط دانسته شده‌اند. با این حال همچنان بهتر است از شیر، بستنی و پنیر غیرپاستوریزه – صرفنظر از آنکه محصول کجاست – اجتناب کنید. اگر به کشورهای دیگر سفر می‌کنید، از مصرف تمام محصولات لبنی خام پرهیز نمایید.

تمام گوشت را تا زمانی که دمای داخلی آن به ۶۳ تا ۷۴ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، بپزید. هنگام غذا خوردن در بیرون از خانه، استیک یا گوشت‌تان را حداقل به‌صورت متوسط – مغزپخت (medium-well) سفارش دهید. پخت درست و کامل، باکتری‌های مضر مانند سالمونلا و ای‌کولای را ازبین می‌برد. هنگام سفر کردن به خارج از کشور، از خرید گوشت از فروشنده‌های خیابانی اجتناب کنید و همه‌ی گوشت‌ها را به‌صورت کاملا پخته سفارش دهید.

اگر دام‌پزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید، در هنگام دست زدن به حیوانات مریض یا مرده یا بافت حیوانی یا در هنگام کمک کردن به وضع حمل یک حیوان حتما دستکش‌های لاستیکی بپوشید.

اگر کارمند آزمایشگاه هستید، تحت شرایط زیست‌ایمنی (biosafety) مناسب روی نمونه‌های آزمایش کار کنید. تمام کارمندانی که در معرض آلودگی بوده‌اند، باید فورا درمان شوند. کشتارگاه‌ها نیز باید نکات حفاظتی لازم مانند جداسازی بخش کشتار از سایر قسمت‌های کشتارگاه و استفاده از لباس محافظتی را رعایت کنند.

یک برنامه‌ی واکسیناسیون تهاجمی در ایالات متحده تقریبا تب مالت را در گله‌های احشام ازبین برده است. از آنجا که واکسن تب مالت زنده است، می‌تواند باعث بیماری در افراد شود. بنابراین اگر کسی در حین واکسینه کردن یک حیوان به‌طور تصادفی دچار نیدل استیک (زخم سرسوزن) شد، باید تحت درمان قرار بگیرد.

پزشکان معمولا به‌وسیله‌ی آزمایش کردن یک نمونه از خون یا مغز استخوان به‌منظور پیدا کردن باکتری بروسلا یا توسط آزمایش کردن خون برای یافتن آنتی‌بادی‌های مربوط به این باکتری، تشخیص تب مالت را تأیید می‌کنند. ممکن است لازم باشد برای کمک به تشخیص عوارض تب مالت، آزمایش‌های دیگری نیز انجام دهید، ازجمله:

هدف از درمان تب مالت، ازبین بردن علائم، جلوگیری از عود بیماری و اجتناب از عوارض است. شما باید حداقل به مدت ۶ هفته آنتی‌بیوتیک دریافت کنید و ممکن است علائم‌تان تا چند ماه به‌طور کامل ازبین نروند. همچنین این بیماری می‌تواند بازگردد و ممکن است مزمن شود.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است تب مالت گرفته باشید، لازم است اول به یک پزشک عمومی یا پزشک خانوادگی‌تان مراجعه کنید. آنها در صورت لزوم، شما را به متخصص بیماری‌های عفونی معرفی خواهند کرد.

تشخیص تب مالت به این مسئله بستگی دارد که آیا در معرض باکتری مولد این بیماری قرار گرفته‌اید یا نه و اگر این طور است، این اتفاق چگونه و چه زمانی رخ داده است. شما می‌توانید با آماده کردن اطلاعات موردنیاز پزشک‌تان از قبل، در تشخیص بهتر بیماری به او کمک کنید.

بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، پاسخ‌ سؤالات زیر را آماده کنید:

علايم تب مالت گاو

در طول معاینه‌ی فیزیکی، پزشک‌تان ممکن است:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

درخوردن لبنیات دقت کنیم تامبتلانشیم.انشااله.خسته نباشید.

ممنونم. سلامت باشید.

ممنون از زحماتتون.

لطف دارید دوست عزیز.

عجب. مفید بود. مرسی

باعث افتخاره که مطلب براتون مفید بوده.

خواص خوراکی ها

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

مضرات سرکه سیب؛ ۱۱ خطر احتمالی مصرف بیش از حد سرکه سیب

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

آخرین مطالب


معرفی کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد

کتاب استاد عشق؛ نگاهی به زندگی پرفرازونشیب پروفسور حسابی


رفع کمردرد با رژیم غذایی مناسب

استرس اکسیداتیو چیست و چه تأثیری بر بدن دارد؟

۷ عادت روزانه که باعث کمردرد می‌شود

ترین های جهان

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

نماینده مردم دامغان و 
عضو کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
 از
مطرح بودن سه گزینه برای استانداری سمنان خبر داد و گفت: هنوز گزینه نهایی انتخاب
نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از
برنامه‌ریزی این اداره کل برای تدوین سند نشاط اجتماعی در استان سمنان خبر داد….

مدیرکل پزشکی قانونی استان
سمنان از افزایش 10درصدی مراجعین نزاع در هشت ماهه امسال در این استان خبر داد.

معاون
محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور گفت: برنامه ریزی سازمان بر
این است تا پایان سالجاری حدود 20 رأس…

با وجود این‌که
اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با تاخیر طولانی مدت روبه رو شد،
اما رییس جمهوری در آخرین سخنان خود از حل مشکلات موجود برای اجرای این طرح خبر
داد

.

علايم تب مالت گاو

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان از تسهیل در امور پرداخت تسهیلات
به واحدهای تولیدی و صنعتی بالای صد نفر اشتغال خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
سمنان، استقبال و خرید کتاب توسط مردم از شانزدهمین نمایشگاه کتاب این استان در
شاهرود را بی‌سابقه خواند و گفت: هشت میلیارد و ٢٠٠ میلیون ریال در این نمایشگاه
کتاب خریداری شده که حکایت از افزایش دو برابری خرید کتاب در مقایسه با نمایشگاه سال قبل دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد
اسلامی استان با حضور در ایسنای استان سمنان ضمن تبریک 20 سالگی ایسنا از این
رسانه به عنوان یکی از رویش های مایه افتخار جهاددانشگاهی نام برد.

اشاره:

به دنبال خشکسالی های پیاپی و افت سطح آب های زیرزمینی، فرونشست ها چهره خود را به مناطق جنوبی استان سمنان نشان دادند.

دومین مرحله از انتقال گورخر آسیایی به پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار، با اضافه شدن 4 گورخر از استان یزد به سایت قرنطینه گورخر آسیایی در پارک ملی کویر اجرا شد روز گذشته مشاور عالی رئیس سازمان محیط زیست کشور، و تنی چند از معاونین سازمان محیط زیست کشور از پارک ملی کویر بازدید کردند عکس: مسعود محقق – ایسنا سمنان.

دبیر شورای اطلاع رسانی
استان سمنان از ایسنا به عنوان یک رسانه وزین نام برد و گفت: خبرگزاری ایسنا و
موجی از رسانه ها که با الگوبرداری از ایسنا در کشور شکل گرفت از افتخارات دو دهه
اخیر کشور است.

مشاور عالی رئیس سازمان محیط زیست کشور از انتقال 4 رأس گورخر
آسیایی جدید به پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار در استان سمنان خبر داد.

معاون برنامه و بودجه سازمان محیط زیست کشور از اختصاص 50
میلیارد تومان اعتبار جهت هوشمندسازی زیستگاه های محیط زیست در کشور خبر داد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان
از تولید سالانه بیش از 500هزار تن ذغالسنگ در این استان خبر داد
.

سعید ناجی

سرپرست استانداری سمنان

  با تقدیر از
استقبال
پرشور و میزبانی در خور و به یادماندنی مردم فرهیخته استان سمنان از رئیس دولت
دوازدهم این سفر استانی گامی یلند در مسیر پیشرفت و رشد و توسعه استان خواند که در
آینده اثرات و برکات آن بیش از پیش مشهود خواهد بود.

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و
فناوری در پیامی خطاب به مدیرعامل، خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری دانشجویان ایران
(ایسنا)، بیستمین سالروز تاسیس این رسانه را تبریک گفت

.

دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی از
استقبال مردم استان سمنان از رئیس جمهور و کاروان دولت تدبیر و امید قدردانی کرد

.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تبریک روز دانشجو گفت:
دانشجویان و جنبش دانشجویی نقطه اتکای بزرگی برای ایستادگی در مقابل فشارها هستند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: دانشگاه‌های ما آزادترین
دانشگاه‌های دنیا از لحاظ اظهارنظر و بیان نقد هستند و فکر نمی‌کنم کشوری مانند ایران
باشد که دانشجویان خیلی آزاد نظرات و انتقادات خود را مطرح کنند .

نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه استان در پایان سفر به استان سمنان

عکس: مسعود محقق – ایسنا سمنان.

رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان سمنان با
حضور در جمع مردم سرخه با همشهریانش خوش و بش کرد و دقایقی شاد را برای آن ها رقم زد

.




خانه

موبایل

 

 

علايم تب مالت گاو

 

بیماری‌ تب‌ مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌،یکی‌ از بیماریهای‌ عفونی‌ قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ می‌باشد و با نام‌های‌دیگری‌ نظیر: تب‌ مواج‌، تب‌ دیوانه‌ وتب‌ مدیترانه‌ای‌ نیز نامیده‌ می‌شود. این‌ بیماری‌ در تمام‌ فصول‌ سال‌وجود دارد، اما در بهار و پاییز یعنی‌زمان‌ زایش‌ و شیردهی‌ دام‌ها بیشتردیده‌ می‌شود.

بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد. عوامل شناخته شده بیماری ، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلامیازند.

این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام ، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و از دست رفتن ارزشهای اقتصادی دامهای مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت ،

این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد. دامهای مبتلا به بروسلوز ، معمولاَ در اولین دوره آبستنی سقط جنین نموده و در هنگام سقط جنین نموده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن ، با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی ، باعث آلودگی محیط ، مزارع و مراتع گردیده که خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می سازد.

دفع دوره ای باکتری عامل بیماری از طریق شیر حیوانات مبتلا و نیز دفع باکتری از طریق ترشحات رحمی در دامهای فاقد علائم بالینی و سقط جنین نیز مخاطرات فراوانی را برای سایر دامها و همچنین انسان در بر دارد. با وجود اینکه از شناخت بیماری تا کنون بیش از یک قرن سپری گشته ، بروسلوز هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان ، بویژه کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه ، همچنان به عنوان به عنوان یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و دام و از مهمترین معضلات بهداشتی جوامع مطرح می باشد وتنها تعداد محدودی از کشورهای جهان این بیماری را ریشه کن نموده یا در آستانه ریشه کنی قرار دارند

مبارزه با این بیماری وکنترل و ریشه کنی آن به دلیل کثرت گونه ای عوامل بیماریزا و کثرت گونه ای حیوانات میزبان ، دوام نسبتاَ قابل توجه باکتری عامل بیماری در محیط ، عدم کفایت برنامه های واکسیناسیون برای ریشه کنی بیماری و لزوم شناسایی و حذف دامهای عامل انتشار بیماری در مقاطع خاص از اجرای برنامه های مبارزه و لزوم هزینه شدن سرمایه های سنگین اقتصادی، همواره در بسیاری از کشورهای جهان ، با دشواریها و مشکلات عدیده مواجه بوده است.

 

عامل‌ بیماری‌:

نوعی‌ باکتری‌ به‌نام‌ «بروسلا» می‌باشد. این‌ میکروب‌دارای‌ چند نوع‌ است‌. نوعی‌ از باکتری‌که‌ عمدتا در گوسفند و بز دیده‌ می‌شود،مهمترین‌ عامل‌ بیماری‌ در انسان‌ است‌.

میزبان‌ و شرایط زیست‌محیطی‌:

تب‌ مالت‌ بیشتر بیماری‌ مردان‌ بالغ‌به‌ خصوص‌ کشاورزان‌، دامداران‌چوپانان‌، قصابان‌، سلاخان‌، دامپزشکان‌می‌باشد. کارمندان‌ آزمایشگاه‌ها نیز درمعرض‌ خطر ویژه‌ قرار دارند اما درکشور ما چون‌ زنان‌ و کودکان‌ نیزدوشادوش‌ مردان‌ به‌ امور دامداری‌مشغولند در معرض‌ خطر قرار دارند،به‌ همین‌ دلیل‌ ۵۵ درصد مبتلایان‌ رامردان‌ و بقیه‌ را زنان‌ و کودکان‌ تشکیل‌می‌دهند. در شرایطی‌ که‌ مراکز پرورش‌دام‌ استانداردهای‌ بهداشتی‌ را نداشته‌باشد تب‌ مالت‌ شایعتر است‌.

تراکم‌ درمراتع‌ بارندگی‌، نبود نور خورشید واقدامهای‌ غیربهداشتی‌ در فرآیند فراهم‌کردن‌ شیر و گوشت‌ همگی‌ زمینه‌انتشار بروسلوز را مساعد می‌کنند.محیط اطراف‌ گاوی‌ که‌ می‌تواند از خودمیکروب‌ دفع‌ کند به‌ شدت‌ آلوده‌ کننده‌است‌.

عامل‌ بیماری‌ در شرایط محیطی‌مناسب‌ از نظر رطوبت‌، در ادرار ومدفوع‌ حیوانات‌ هفته‌ها و گاه‌ ماههازنده‌ می‌ماند. این‌ باسیل‌ در پنیر تازه‌ وغیر پاستوریزه‌ حاصل‌ از شیرخام‌ تاهشت‌ هفته‌ زنده‌ می‌ماند و با منجمدکردن‌ از بین‌ نمی‌رود. این‌ ارگانیسم‌ تاچهل‌ روز در خاک‌ خشک‌ آلوده‌ به‌ادرار، مدفوع‌ و ترشحات‌ واژن‌ ومحصولات‌ زایمان‌ حیوان‌ مبتلا، زنده‌می‌ماند و در خاک‌ مرطوب‌ خیلی‌بیشتر مقاومت‌ دارد.

بروسلا در ادرار ۶ روز در گرد وخاک‌ ۶ هفته‌ و در آب‌ و خاک‌ تا ۱۰هفته‌ و در کره‌ تا ۴ ماه‌ باقی‌ می‌ماند ودر مدفوع‌ حیوانات‌ در هوای‌ آزاد ۱۰۰روز و در دمای‌ ۸ درجه‌ سانتی‌ گرادبیش‌ از یکسال‌ باقی‌ می‌ماند، این‌باکتری‌ در ماست‌ به‌ علت‌ وجوداسیدلاکتیک‌ قادر به‌ زندگی‌ نیست‌ ودر دمای‌ ۶۰ درجه‌ به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌نابود می‌شود.

 

راههای‌ سرایت‌ بیماری‌ به ‌انسان‌:

۱ – به‌ صورت‌ تماس‌ مستقیم‌ بابافتهای‌ حیوان‌ آلوده‌ نظیر خون‌،ترشحات‌ رحمی‌ و ترشحات‌ جنین‌سقط شده‌.

۲ – به‌ صورت‌ غیرمستقیم‌ از راه‌

– مصرف‌ شیرخام‌ و فرآورده‌های‌لبنی‌ آلوده‌ خصوصا پنیر تازه‌، خامه‌،سرشیر و کره‌

– انتقال‌ تنفسی‌ از طریق‌افشانه‌های‌ موجود در هوای‌ آغل‌ واصطبل‌ آلوده‌ یا آزمایشگاه‌

– فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ‌حاوی‌ واکسن‌های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌انسان‌

 

علایم‌ بیماری‌: دوره‌ نهفتگی‌بیماری‌ (از زمان‌ تماس‌ با منبع‌ عفونت‌تا بروز علایم‌) اغلب‌ بین‌ ۱ تا ۳ هفته‌است‌، ولی‌ گاهی‌ تا ۶ ماه‌ می‌باشد. براساس‌ شدت‌ بیماری‌، علایم‌ به‌ سه‌شکل‌ حاد، تحت‌ حاد و مزمن‌ بروزمی‌کند.

شکل‌ حاد: بیمار دچار لرزناگهانی‌، درد عمومی‌ بدن‌ به‌ خصوص‌درد پشت‌ و تعریق‌ شدید می‌شود;اشتهای‌ خود را از دست‌ می‌دهد و دچارضعف‌ و سستی‌ می‌گردد، ضمنا ازشروع‌ علایم‌ بیش‌ از ۳ ماه‌ نمی‌گذرد.

شکل‌ تحت‌ حاد: آغاز آن‌بی‌سروصدا می‌باشد. شکایت‌ اصلی‌بیمار از ضعف‌ و خستگی‌ است‌. از آغازبیماری‌ نیز ۳ تا ۱۲ ماه‌ می‌گذرد.

شکل‌ مزمن‌: اگر از زمان‌تشخیص‌ بیماری‌ بیش‌ از یک‌ سال‌بگذرد و فرد هنوز مبتلا باشد مزمن‌گفته‌ می‌شود.

افرادی‌ که‌ دچار تب‌، بی‌اشتهایی‌،درد عضلانی‌ و تعریق‌ شبانه‌ بوده‌ وسابقه‌ تماس‌ با دام‌های‌ آلوده‌ یامشکوک‌ به‌ تب‌ مالت‌ را عنوان‌می‌نمایند یا از فرآورده‌های‌ لبنی‌ آلوده‌استفاده‌ نموده‌اند، لازم‌ است‌ برای‌ انجام‌آزمایش‌ به‌ پزشک‌ مرکز بهداشتی‌ -درمانی‌ ارجاع‌ گردند.

 

درمان‌:

رژیم‌های‌ درمانی‌متفاوتی‌ برای‌ درمان‌ بیماران‌ مبتلا به‌تب‌ مالت‌ توصیه‌ می‌شود، لیکن‌ هیچ‌گاه‌از یک‌ دارو به‌ تنهایی‌ در درمان‌ بیمارنباید استفاده‌ کرد (مگر در زمان‌حاملگی‌ و با توصیه‌ پزشک‌). طول‌دوره‌ درمان‌ حداقل‌ ۸ هفته‌ (دو ماه‌)می‌باشد.

 

راههای‌ پیشگیری‌ از بیماری‌تب‌ مالت‌ در انسان‌:

۱ – خودداری‌ از مصرف‌ مواد لبنی‌مشکوک‌ مانند شیرخام‌، پنیر تازه‌،خامه‌ و سرشیر غیرپاستوریزه‌

۲ – استفاده‌ از شیر و فرآورده‌های‌لبنی‌ به‌ صورت‌ پاستوریزه‌، در صورت‌در دسترس‌ نبودن‌ شیر پاستوریزه‌ باجوشاندن‌ شیر به‌ مدت‌ حداقل‌ ده‌ دقیقه‌بعد از جوش‌ آمدن‌، به‌ از بین‌ رفتن‌ کلیه‌عوامل‌ میکروبی‌ مطمئن‌ شوید.

علايم تب مالت گاو

۳ – استفاده‌ از ماسک‌ تنفسی‌ درهنگام‌ کار با فضولات‌ حیوانی‌ یا ورودبه‌ اصطبل‌

۴ – دور نگه‌ داشتن‌ حیوانات‌ ازمحل‌ زندگی‌ انسان‌

۵ – استفاده‌ از دستکش‌، کلاه‌،ماسک‌، عینک‌ و روپوش‌ مناسب‌ دردامپزشکان‌، دامداران‌ و پرسنل‌کشتارگاه‌ها.

۶ – آموزش‌ طرز تهیه‌ پنیر تازه‌ به‌کلیه‌ خانوارهای‌ روستایی‌; به‌ این‌ طریق‌که‌ ابتدا شیر را به‌ مدت‌ ۱۰ دقیقه‌جوشانیده‌ و در همان‌ حالت‌ به‌ ازای‌ هر۳ لیتر شیر یک‌ لیوان‌ آب‌ ماست‌ و یا به‌یک‌ لیتر شیر ۲۵۰ گرم‌ ماست‌ ترش‌اضافه‌ کرده‌ پس‌ از دلمه‌ شدن‌ و جداشدن‌ پنیر از آب‌ مقدار لازم‌ نمک‌ به‌ آن‌اضافه‌ کرده‌ با پارچه‌ صافی‌ آبگیری‌ وپس‌ از سفت‌ شدن‌ مصرف‌ نمایید. اگرپنیر به‌ صورت‌ غیر پاستوریزه‌ و بدون‌جوشاندن‌ شیر تهیه‌ شود حداقل‌بایستی‌ دو ماه‌ در آب‌ نمک‌ نگهداری‌ وسپس‌ مصرف‌ شود.

۷ – گزارش‌ کتبی‌ بیماری‌ به‌ مرکزبهداشت‌ شهرستان‌ و استان‌.

 

از تب‌ مالت‌ در حیوانات‌ چه‌می‌دانیم‌؟

در گاو، گوسفند، بز، سگ‌، شتر وخوک‌ نیز بیماری‌ مشاهده‌ شده‌ است‌.

تذکر: تب‌ مالت‌ در دام‌ها از طریق‌جفتگیری‌ دام‌ها، مصرف‌ شیر از دام‌آلوده‌، انتقال‌ تنفسی‌ در هوای‌ آغل‌ واصطبل‌، تماس‌ با ترشحات‌ رحمی‌ دام‌آلوده‌ یا جفت‌ و جنین‌ سقط شده‌ آلوده‌منتقل‌ می‌شود.

 

راههای‌ پیشگیری‌ در دام‌ها:

۱ – واکسیناسیون‌ گوساله‌های‌ ماده‌در سن‌ ۳ تا ۶ ماهگی‌ با واکسن‌ مربوط

۲ – واکسیناسیون‌ بره‌ و بز غاله‌ از ۳ماهگی‌ تا یک‌ ماه‌ قبل‌ از جفت‌گیری‌ باواکسن‌ مربوط.

۳ – جدانمودن‌ دام‌های‌ سقط شده‌از بقیه‌ گله‌ و جلوگیری‌ از تماس‌مستقیم‌ با ترشحات‌ رحمی‌، جنینی‌ وجفت‌ دام‌های‌ سقط شده‌

۴ – خونگیری‌ و انجام‌ آزمایشهای‌لازم‌ بر روی‌ دام‌های‌ مشکوک‌ وهدایت‌ دام‌های‌ آلوده‌ به‌ کشتارگاه‌

۵ – اقدامات‌ بهداشتی‌ شامل‌ تهیه‌ وتدارکات‌ محیط زیست‌ تمیز برای‌گله‌های‌ گاو و گوسفند و دفع‌ صحیح‌ادرار و مدفوع‌ آنها.

 

عوارض‌ بروسلوز

شیوع‌ عوارض‌ بروسلوز بین‌ ۱ – ۳۰ درصد است‌ و بین‌ بیماران‌مبتلا به‌ بروسلا ملی‌ تنسیس‌ چون‌ بیماری‌زایی‌ بیشتری‌ داردعوارض‌ بیشتری‌ نیز ایجاد می‌کند; بطور کلی‌ با به‌ تأخیرانداختن‌ درمان‌ بیش‌ از ۶۰ روز عوارض‌ بیماری‌ در هر ارگانی‌دیده‌ می‌شود. گسترش‌ باکتری‌ به‌ خون‌ در ایجاد عوارض‌دخالت‌ دارد، ولی‌ بعضی‌ عوارض‌ بیماری‌ مربوط به‌ واکنش‌ بدن‌نسبت‌ به‌ آنتی‌ ژن‌ میکروب‌ بروسلا می‌باشد.

استخوان‌ها و مفاصل‌

اختلالات‌ مفصلی‌ شایع‌ترین‌ عارضه‌ بروسلوز است‌ و در ۲۰درصد تا ۶۰ درصد بیماران‌ اتفاق‌ می‌افتند. التهاب‌ مفصل‌ دراکثر بیمارانی‌ که‌ از درد کمر شاکی‌ هستند دیده‌ می‌شود. التهاب‌چرکی‌ مفصل‌ و التهاب‌ واکنش‌ ایجاد شده‌ ممکن‌ است‌ به‌مفاصل‌ بزرگ‌ و کوچک‌ گسترش‌ پیدا کند، ولی‌ در مفاصل‌بزرگ‌ (مثل‌ مفصل‌ لگن‌، زانو، آرنج‌) شایعتر است‌.

عفونت‌ استخوان‌ در بروسلوز نادر است‌ و معمولا در مهره‌های‌کمری‌ دیده‌ می‌شود، مداخله‌ جراحی‌ به‌ جز در مورد تخلیه‌آبسه‌های‌ اطراف‌ مهره‌های‌ کمری‌ به‌ ندرت‌ مورد نیاز است‌.

 

کبد و کیسه‌ صفرا

کبد احتمالا همیشه‌ در بروسلوز درگیر می‌شود، اما اغلب‌ بدون‌نشانه‌ است‌. بزرگی‌ کبد در ۲۰ – ۳۰ درصد بیماران‌ اتفاق‌می‌افتد. تست‌های‌ عملکردی‌ کبد در آزمایش‌های‌ متوالی‌تغییراتی‌ را نشان‌ خواهد داد، ولی‌ زردی‌ واضح‌ نادر است‌.عامل‌ بروسلوز در نمونه‌برداری‌ کبد بیمارانی‌ که‌ تست‌عملکردی‌ طبیعی‌ نیز دارند، دیده‌ شده‌ است‌.

هپاتیت‌ بروسلوزی‌ کاملا با درمان‌ بهبود پیدا می‌کند و سی‌ روزبعد از هپاتیت‌ بروسلوزی‌ معمولا اتفاق‌ نمی‌افتد.

آبسه‌های‌ چرکی‌ ناشی‌ از بروسلوز، کبد و طحال‌ در بروسلاکانیس‌ شایعتر است‌.

التهاب‌ کیسه‌ صفرا ناشی‌ از بروسلوز یکی‌ دیگر از عوارض‌نادر بروسلوز است‌.

 

دستگاه‌ گوارش‌

عوارض‌ جهاز هاضمه‌ در بیش‌ از ۷۰ درصد بیماران‌ بروسلوزی‌دیده‌ می‌شود و نشانه‌های‌ آن‌ شامل‌ تهوع‌، استفراغ‌، کاهش‌وزن‌، یبوست‌، اسهال‌ و درد شکم‌ می‌باشد.

بروسلوز روده‌ای‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ حصبه‌ باشد با تظاهرات‌بالینی‌ عمومی‌ که‌ تظاهرات‌ گوارشی‌ در آن‌ واضحتر است‌.

التهاب‌ حاد روده‌ کوچک‌ و بزرگ‌ در بروسلوز نوع‌ ملی‌تنسیس‌ دیده‌ می‌شود.

 

خون‌

تظاهرات‌ خونی‌ بروسلوز شامل‌ کم‌ خونی‌، کاهش‌ پلاکت‌ها،کاهش‌ سلول‌های‌ سفید خون‌ و اختلالات‌ انعقادی‌ می‌باشد.

 

قلب‌ و عروق‌

اندوکاردیت‌ (التهاب‌ پوشش‌ داخلی‌ قلب‌) در کمتر از ۲ درصدبیماران‌ بروسلوزی‌ اتفاق‌ می‌افتد و اغلب‌ شایع‌ترین‌ عارضه‌ای‌است‌ که‌ باعث‌ مرگ‌ این‌ بیماران‌ می‌شود.

 

سیستم‌ اعصاب‌

بروسلوز باعث‌ سردرد و افسردگی‌ در اکثر بیماران‌ می‌شود. هرچند درگیری‌ سیستم‌ اعصاب‌ مرکزی‌ در کمتر از ۵ درصدبیماران‌ اتفاق‌ می‌افتد. سندرم‌های‌ عصبی‌ (شامل‌ التهاب‌پرده‌های‌ مغزی‌، اختلالات‌ اعصاب‌ محیطی‌ و آنوریسم‌ مغزی‌ واتساع‌ قطعه‌ای‌ از یک‌ رگ‌ خونی‌ که‌ مربوط به‌ ضعف‌ یا نقص‌جدار آن‌ در نتیجه‌ بیماری‌ یا آسیب‌ است‌) در بروسلوز گزارش‌شده‌ است‌.

بروسلا ملی‌ تنسیس‌ نسبت‌ به‌ سایر گونه‌ها بیشتر مسؤول‌عوارض‌ عصبی‌ می‌باشد. گرفتاری‌ زوج‌ هشت‌ عصب‌جمجمه‌ای‌ موجب‌ کری‌ یک‌ طرفه‌ یا دو طرفه‌ و علایم‌ وزوزگوش‌ می‌شود. اعصاب‌ جمجمه‌ای‌ دیگری‌ که‌ درگیر می‌شوندزوج‌ ۲-۴-۶ می‌باشد. بنابراین‌ ممکن‌ است‌ منجر به‌ اختلال‌بینایی‌ به‌ صورت‌ گذرا و یا ندرتا دایمی‌ گردد. باید توجه‌ داشت‌که‌ افسردگی‌ و اضطراب‌، تحریک‌پذیری‌ و دمانس‌ (زوال‌عقل‌) می‌توانند از عوارض‌ بروسلوز باشند و در هر بیماری‌ باعلایم‌ افسردگی‌ باید به‌ دو بیماری‌ فکر کرد:

۱ – بروسلوز

۲ – کم‌ کاری‌ تیروئید

در گرفتاری‌ اعصاب‌ محیطی‌ گرفتاری‌ عصب‌ سیاتیک‌ شایعتراست‌.

پوست‌ و بافت‌ نرم‌

شیوع‌ عوارض‌ پوستی‌ از ۱۱-۱/۵ درصد گزارش‌ شده‌ است‌. باتوجه‌ به‌ ورود میکروب‌ بروسلا از طریق‌ خراش‌ جلدی‌ عوارض‌جلدی‌ به‌ صورت‌ ضایعات‌ پوستی‌ بخصوص‌ روی‌ بازو ممکن‌است‌ دیده‌ شود. این‌ ضایعات‌ ممکن‌ است‌ به‌ صورت‌ راشهای‌سرخکی‌ شکل‌ یا پتشی‌ یا کهیری‌ شکل‌ و خارش‌ دار باشند;علت‌ آن‌ را حساسیت‌ به‌ آنتی‌ژن‌های‌ بروسلا می‌دانند. ایجادزخم‌های‌ مزمن‌ به‌ دلیل‌ تلقیح‌ میکروب‌ بروسلا در کارگران‌کشتارگاه‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌ و توانسته‌اند بروسلا رااز ترشحات‌ زخم‌ جدا نمایند.

 

دستگاه‌ ادراری‌ تناسلی‌

اختلالات‌ کلیوی‌ نادر است‌ اگر چه‌ پیلونفریت‌ (التهاب‌ کلیه‌ ولگنچه‌)، گلومرونفریت‌ (التهاب‌ دوطرفه‌ و غیرچرکی‌ کلیه‌ که‌در درجه‌ اول‌ گلومرول‌ها را فرا گرفته‌ است‌) موضعی‌ و منتشرو آبسه‌های‌ کلیوی‌ در بروسلوز گزارش‌ شده‌، ولی‌ اورکیت‌(التهاب‌ بیضه‌) خیلی‌ شایع‌ است‌ و در ۲۰ درصد بیماران‌ مرددیده‌ می‌شود.

عقیمی‌ در بروسلوز کمتر از اریون‌ دیده‌ می‌شود. التهاب‌پروستات‌ از عوارض‌ نسبتا نادر است‌ که‌ با علایم‌ تکرر ادرار واحساس‌ درد در دفع‌ ادرار خودنمایی‌ می‌کند. در زنان‌ دردهنگام‌ قاعدگی‌، قطع‌ قاعدگی‌، و اختلال‌ در خونریزی‌ و سیکل‌قاعدگی‌. التهاب‌ دهانه‌ رحم‌، التهاب‌ رحم‌ و لوله‌های‌ رحمی‌ وآبسه‌های‌ لگنی‌ ممکن‌ است‌ دیده‌ شود. بروسلوز در طی‌حاملگی‌ انسان‌ می‌تواند به‌ سقط بینجامد.

 

عوارض‌ چشمی‌

یکی‌ از راههای‌ ورود عامل‌ بروسلوز به‌ بدن‌ ملتحمه‌ چشم‌است‌; بنابراین‌ التهاب‌ چشم‌ از تظاهرات‌ آن‌ می‌باشد که‌ در نوع‌ملی‌ تنسیس‌ شایعتر است‌. گرفتاری‌ صلبیه‌، شبکیه‌ حتی‌گرفتاری‌ عصب‌ بینایی‌ ممکن‌ است‌ در بروسلوز دیده‌ شود. ازعوارض‌ نادر چشمی‌ گلوکوم‌ (آب‌ سیاه‌) می‌باشد که‌ موجب‌درد و افزایش‌ فشار چشم‌ می‌گردد.

 

عفونت‌ عودکننده‌

بیماران‌ بروسلوز بعد از درمان‌ حتی‌ در کشورهای‌ غربی‌ تا ۱۰درصد دچار عود می‌شوند; این‌ امر احتمالا به‌ علت‌ وضعیت‌داخل‌ سلولی‌ عامل‌ بروسلوز است‌ که‌ باعث‌ حفظ آن‌ در مقابل‌برخی‌ آنتی‌بیوتیک‌ها و مکانیسم‌ دفاعی‌ میزبان‌ می‌شود. عوداغلب‌ در عرض‌ چند ماه‌ پس‌ از عفونت‌ اولیه‌ رخ‌ می‌دهد ولی‌ممکن‌ است‌ تا دو سال‌ پس‌ از درمان‌ به‌ ظاهر موفق‌ نیز اتفاق‌افتد. در افرادی‌ که‌ احتمال‌ بروز این‌ عفونت‌ بالاست‌ تشخیص‌یا شناسایی‌ عود بیماری‌ از آلوده‌ شدن‌ مجدد انسان‌ با عامل‌بروسلوز کار دشواری‌ است‌.

 

خلاصه‌ مقاله‌

بروسلوز یک‌ بیماری‌ عفونی‌ است‌ که‌ در انسان‌ به‌ شکل‌ تب‌مالت‌ و در دامها به‌ صورت‌ سقط جنین‌ تظاهر می‌کند. مهمترین‌راه‌ ورود میکروب‌ به‌ بدن‌ حیوان‌ از طریق‌ دستگاه‌ گوارش‌است‌ که‌ به‌ وسیله‌ علوفه‌ آلوده‌ و زباله‌ به‌ حیوان‌ سرایت‌ می‌کندو باعث‌ شیوع‌ بیماری‌ می‌گردد. کارکنان‌ کشتارگاهها،فروشگاههای‌ گوشت‌، دامداریها بیشتر در معرض‌ ابتلا به‌ این‌بیماری‌ هستند. این‌ بیماری‌ در گاو، خوک‌، بز و گوسفندمشاهده‌ می‌گردد.

بیماری‌ از طریق‌ مصرف‌ شیرآلوده‌ به‌ صورت‌ خام‌ وفرآورده‌های‌ شیری‌ آلوده‌ از طریق‌ لوله‌ گوارش‌ به‌ انسان‌سرایت‌ می‌کند، ولی‌ گوشت‌ و فرآورده‌های‌ گوشتی‌ کمتر منشأآلودگی‌ می‌باشند.

علایم‌ تشخیصی‌: در دامها به‌ صورت‌ سقط جنین‌ و درانسان‌ تب‌ مواج‌ یا دیوانه‌ یا تب‌ مالت‌ ظاهر می‌گردد.

پیشگیری‌:

– مصرف‌ شیر پاستوریزه‌ یا جوشانیدن‌ شیر به‌ مدت‌ ۲۰ دقیقه‌.

– از مصرف‌ شیر حیوانی‌ که‌ تازه‌ سقط جنین‌ کرده‌ خودداری‌شود.

– از مصرف‌ پنیر و خامه‌ غیرپاستوریزه‌ پرهیز گردد.

– پنیر تازه‌ و بی‌نمک‌ را باید حدود ۲ ماه‌ قبل‌ از مصرف‌ در آب‌نمک‌ قرار داد.

– قبل‌ از دوشیدن‌ شیر دام‌ باید حتما پستان‌ دام‌ و اطراف‌ آن‌ رابا آب‌ و صابون‌ بخوبی‌ شستشو داد.

– ظروف‌ مخصوص‌ دوشیدن‌ شیر بایستی‌ دربدار و قبلا خوب‌شستشو داده‌ شود.

– ضدعفونی‌ اصطبل‌های‌ آلوده‌

– واکسیناسیون‌ دام‌ها علیه‌ این‌ بیماری‌

– رعایت‌ بهداشت‌ در هنگام‌ جاروب‌ کردن‌ اصطبل‌ و طویله‌

– جفت‌ و بقایای‌ جنین‌ سقط شده‌ را باید سوزاند.

– گوشت‌ حیوانات‌ مبتلا در صورت‌ خوب‌ پخته‌ شدن‌ قابل‌مصرف‌ است‌.

پاسخ به سوالات در رابطه با تب مالت :

 

تب مالت چیست و معمولا چگونه است؟

تب مالت بیماری واگیرداری است که عامل ابتلاء به آن یک دسته از باکتریهای بروسلا است. این دسته از باکتریها در میان حیوانات هستند و آنها عامل بیماریهای بسیار متفاوت در مهره‌داران هستند. تب مالت به طور متفاوتی گوسفند، گاو، آهو، گوزن، خوک، سگها و چندین حیوان دیگر را مبتلا می‌کند. انسانها به وسیله ارتباط و تماس با حیوانات یا تولیدات حیوانی که به وسیله این باکتریها آلوده شدند، مبتلا می‌شوند. تب مالت در انسان می‌تواند مسبب یک سری علائم بیماری مانند: آنفولانزا که می‌تواند همراه با تب، عرق کردن، سر درد، کمردرد و ضعف فیزیکی باشد. ممکن است اثر روی قلب یا سیستمهای عصبی مرکزی بگذارد. تب مالت شامل علائمی مثل تبهای مکرر، درد مفاصل و خستگی که به طور طولانی مدت ظاهر می‌شوند است. در ایالت متحده جایی که سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد اتفاق می‌افتد تب مالت زیاد شایع نیست. اما تب مالت می‌تواند در کشورهایی که بیماری حیوانات تحت کنترل نمی‌باشد یا برنامه‌ای جهت کاهش بیماری ندارند زیاد شایع باشد.

 

–  معمولاً تب مالت در کجا یافت می‌شود؟

اگر چه در سراسر جهان وجود دارد و این بیشتر در کشورهایی وجود دارد که استانداردها و سلامت عمومی مؤثر و برنامه‌ای برای سلامت حیوان خانگی ندارد اتفاق می‌افتد. نواحی حوضه مدیترانه شامل (پرتقال، اسپانیا، جنوب فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه، آفریقای شمالی) آمریکای جنوبی و مرکزی، اروپای شرقی، آسیا، آفریقا، کارائیبی و خاورمیانه در معرض بالای خطر ابتلا به این بیماری هستند. در این نواحی که پنیرهای پاستوریزه نشده وجود دارد و معمولاً «پنیر محلی» نامیده می‌شوند، خطر مبتلا شدن برای گردشگران وجود دارد.

 

–  تب مالت چگونه به انسان منتقل می‌شود و چه کسی خطر ابتلا به آن را دارد؟

به طور کامل بشر از سه راه مبتلا می‌شود: خوردن و آشامیدن چیزهایی که به وسیله تب مالت می‌شوند، استنشاق یا از طریق زخم روی پوست باکتری‌ها وارد بدن می‌شوند. شایع‌ترین راه ابتلا به این بیماری به وسیله خوردن و یا آشامیدن تولیدات شیری آلوده است. هنگامی که گوسفند، بز، گاو و یا شترها مبتلا هستند، شیرشان به وسیله باکتری‌ها آلوده است. اگر شیر پاستوریزه نشده باشد، این باکتریها می‌توانند آن شخصی را آلوده کند و یا بیماری را انتقال دهند که شیر یا پنیر درست شده از این را بخورد. استنشاق در محل یک راه معمول یا شایع مبتلا شدن نیست اما می‌تواند خطر بزرگی برای مردم در نوع کارشان باشد. مانند کسانی که در آزمایشگاه کار می‌کنند. غالباً استنشاق برای کارگرهای کشتارگاه درصد مهمی از مبتلایان را دارد. آلودگی زخم‌های پوستی ممکن است مسئله‌ای برای اشخاص یا شخصی که در کشتارگاه‌ها یا کارخانه بسته‌بندی گوشت یا دامپزشکان داشته باشد.

تمیز کردن گوشت آهو، گوزن، موس (نوعی گوزن) یا خوک وحشی کشته شده، ممکن است به وسیله زخم پوست یا خوردن باکتریها مبتلا شوند.

 

–  آیا تب مالت از شخصی به شخص دیگر می‌تواند انتقال داده شود؟

انتقال این بیماری از شخصی به شخص دیگر بی‌نهایت کم است. (از طریق تماس شخص با شخص) مادرانی که بچه شیر می‌دهند ممکن است به نوزادشان این بیماری منتقل شود. انتقال از طریق رابطه جنسی هم گزارش داده شده است. اگر نوزاد یا شخص در خطر برای تب مالت معالجه شوند، خطر مبتلا شدن برای هر دو از طریق رابطه جنسی و یا شیر دادن بچه در ۳ روز کاهش پیدا می‌کند. اگر چه غیر معمول است اما انتقال ممکنه از طریق آلودگی دستمال کاغذی و … هم صورت می‌گیرد.

 

–  آیا راهی برای پیشگیری انتقال این بیماری وجود دارد؟

بله. در هنگام مسافرت باید از خوردن شیر، پنیر یا بستنی غیر پاستوریزه خودداری کنید. از خوردن محصولات لبنی که به پاستوریزه نبودن آن اطمینان دارید، بپرهیزید. شکارچیان و دامداران در هنگام دست زدن و تماس روده و جگر حیوان باید از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنند. در حال حاضر واکسنی برای انسان وجود ندارد.

 

–  تشخیص داده شده که سگ من تب مالت دارد آیا خطری برای من وجود دارد؟

B.Canis یکی از عواملی است که می‌تواند سگها را مبتلا کند. عوامل این بیماری به انسان منتقل می‌شود. اما بیماری اکثر سگهای مبتلا شده، اثری روی انسان ندارد. اگر چه دامپزشکانی که با خون حیوانات آلوده سر و کار دارند در معرض خطر ابتلا هستند. ماکیان حیوانات خانگی برای آلودگی در خطر نیستند و این تا حدودی درست است. زیرا بعید هست که آنها با خون یا نطفه سگ تماس پیدا کنند. ممکن است باکتریها با چند روز معالجه از بدن حیوان از بین بروند. البته امکان آلودگی مجدد هست و بدن حیوان ممکن است چندین هفته این عفونت را در بدن داشته باشد. شخص‌های مصون (بیماران سرطانی، اشخاص آلوده به ایدز یا بیمارن پیوندی) نباید سگ‌هایی را که با B.Canis آلوده هستند را لمس کنند.

 

–  تب مالت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تب مالت به وسیله یافتن عامل بیماری (نمونه‌گیری از خون یا مغز استخوان) در آزمایشگاه‌ها تشخیص داده می‌شود. همچنین آزمایش خون میتواند پادتنهایی ساخته شده در برابر باکتریها را نشان دهد. اگر این شیوه استفاده شود، دو نمونه خون در عرض دو هفته به طور جداگانه باید گرفته شود.

 

–  آیا درمانی برای تب مالت وجود دارد؟

بله، درمان می‌تواند سخت شود. دکتر می‌تواند آنتی بیوتیک‌هایی مؤثر تجویز کند. doxycycline و rifampin دو دارویی هستند که در عرض ۲ هفته استفاده می‌شوند و از دوباره آبوده شدن جلوگیری می‌کنند. بستگی به زمان معالجه و شدت بیماری که ممکن است بهبودی چند هفته تا چند ماه صورت گیرد. مرگ و میر از این طریق تا ۲۰% است و معمولاً با ترشحاتی همراه است.

منبع:pezeshk.us


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

یک دیدگاه

ارسال شده توسط: م. معصوم‌پور

21 شهریور 96 ساعت 19:26

اخیرا خبرهایی مبنی بر شیوع بیماری تب مالت در ایران منتشر شده است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم با علت، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان بیماری تب مالت آشنا شویم.

در ماه‌های اخیر، خبرهای مختلفی در مورد شیوع بیماری تب مالت در برخی مناطق ایران به گوش رسید. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم با این بیماری بیشتر آشنا شویم و وضعیت کنونی آن در ایران را بررسی کنیم. تاکنون حدود یک هزار و 709 عامل بیماری‌زای عفونی شناسایی شده که از این تعداد، 837 مورد آن به بیماری های مشترک میان انسان و دام مربوط می‌شود. بیماری‌های آنفولانزای پرندگان، جنون گاوی و تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی بوده‌اند که در سال‌های اخیر جوامع انسانی را درگیر کرده و در ایران نیز موجب مبتلا شدن برخی افراد شده است. در این میان نباید از بیماری تب مالت غافل شد.

علايم تب مالت گاو

با وجود این که اقداماتی برای کنترل بیماری تب مالت انجام شده و برخی مسئولان از تحت کنترل بودن این بیماری در کشورمان خبر می‌دهند اما شاهد آن هستیم که تعدادی از هموطنانمان به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند. امروز نیز رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی استان کرمان از مایه کوبی و واکسیناسیون 700 هزار راس دام سبک علیه بیماری تب مالت خبر دارد. از ابتدای مردادماه، واکسیناسیون تب مالت دام سبک به صورت رایگان آغاز شده است. مهدی یزدان پناه در این رابطه می‌گوید بیماری تب مالت باعث سقط جنین دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام می‌شود و درمان ندارد و تنها راه مقابله با آن، پیش‌گیری از طریق واکسیناسیون است. وی همچنین تاکید کرد که هر ساله بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، تمامی بره و بزغاله‌های ماده دام استان کرمان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند. همچنین به مردم توصیه می‌شود در راستای جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت، از مصرف شیر، پنیر و سایر فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه جدا خودداری کنید.

افزایش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شهروندان در رابطه با این گونه بیماری‌ها، از بروز آن و یا باورهای غلط که ممکن است در حاشیه هر یک از این بیماری‌ها به وجود بیاید جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در ادامه این مطلب با منشا، علائم و نشانه‌ها و راه‌های پیشگیری و درمان بیماری تب مالت، معروف به بیماری هزار چهره آشنا می‌شویم.

بیماری تب مالت یا بروسلوز، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است و باکتری بروسلا به عنوان ایجادکننده این بیماری شناخته می‌شود. این بیماری طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، نازایی دام‌های مبتلا و ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

این باکتری عفونی از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود. این بیماری صدها هزار انسان و حیوان را در سراسر جهان درگیر خود کرده و پرهیز از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و احتیاط کردن در برخورد با حیوانات می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

تب مالت می‌تواند هر زمانی از چند روز تا چند ماه پس از ابتلا به عفونت بروز کند. علائم و نشانه‌های این بیماری مشابه آنفولانزا است و از جمله آن‌ها می‌توان به تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی، درد کمر و مفاصل و عضلات و سردرد اشاره کرد. این علائم می‌توانند پس از چند هفته یا چند ماه از بین رفته و مجددا عود کند. حتی ممکن در برخی افراد، تب مالت مزمن باشد و علائم آن تا چند سال پس از درمان پایدار باقی بماند. خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره‌های ستون فقرات از جمله علائم بلندمدت بیماری تب مالت هستند.

تب مالت بر روی حیوانات اهلی و وحشی اثر می‌گذارد و گله‌های گاو، بزها، گوسفند، خوک، سگ، شتر، گراز و گوزن شمالی بیشتر از سایر حیوانات در معرض ابتلا به این باکتری قرار دارند. تب مالت از سه طریق از حیوان به انسان انتقال پیدا می‌کند:

1. محصولات لبنی غیر پاستوریزه: باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده از طریق لبنیات غیر پاستوریزه به انسان منتقل می‌شود. این باکتری می‌تواند از طریق گوشت خام یا نیم پز حیوانات آلوده نیز منتقل شود.

2. استنشاق: بروسلا به راحتی در هوا پراکنده می‌شود و کشاورزان، تکنسین‌های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر از سایر افراد در خطر استنشاق و آلودگی به آن قرار دارند.

3. تماس مستقیم: باکتری بروسلا در خون، مایع منی یا جفت حیوانات آلوده می‌تواند از طریق زخم وارد جریان خون انسان شود. بنابراین بهتر است از تماس مستقیم با حیوانات پرهیز کنید.

تب مالت به طور معمول از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود اما در برخی موارد، زنان در هنگام بارداری یا شیردهی می‌توانند بیماری را به نوزادان خود منتقل کنند. تماس جنسی، انتقال خون آلوده یا پیوند مغز استخوان از دیگر عواملی است که به طور نادر می‌توانند موجب انتقال بیماری تب مالت شوند.

بیماری تب مالت بیشتر در مناطق اطراف دریای مدیترانه، اروپای شرقی، آمریکای لاتین، آسیا، آفریقا، سرخپوستان و خاورمیانه شیوع پیدا می‌کند و در مناطق مانند ایالات متحده آمریکا بسیار نادر است. همچنین افرادی که با حیوانات کار می‌کنند و یا با خون آلوده تماس دارند، مانند دامپزشکان، کارگران مزارع دامداری، گاوچران‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، شکارچیان و میکروبیولوژیست‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تب مالت بر روی هر عضوی از بدن از جمله سیستم باروری، کبد، قلب و سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد و نوع مزمن آن موجب ایجاد عارضه در یکی از اعضا و یا حتی کل بدن می‌شود. از جمله عوارض این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عفونت لایه درونی قلب (اندوکاردیت): یکی از جدی‌ترین عوارض تب مالت، این مورد است که به دریچه‌های قلب آسیب زده و مهم‌ترین عامل مرگ و میر مرتبط با تب مالت محسوب می‌شود.

2. آرتریت: عفونت مفاصل با درد، سفتی و تورم در مفاصل به خصوص در زانو، لگن، قوزک، مچ و کمر مشخص می‌شود. این موضوع می‌توان منجر به آسیب‌های دائمی شود.

3. التهاب و عفونت بیضه‌ها: این باکتری‌ها می‌توانند به عفونت بیضه‌ها و درد و تورم شدید منجر شوند.

4. التهاب و عفونت کبد و طحال: تب مالت به کبد و طحال آسیب رسانده و سبب بزرگ‌تر شدن آن‌ها از حد معمول می‌شود.

5. عفونت سیستم اعصاب مرکزی: مننژیت یا التهاب پرده اطراف مغز و نخاع و انسفالیت یا التهاب مغز از دیگر مشکل‌هایی است که بیماری تب مالت در انسان ایجاد می‌کند.

اگر با مشاهده یکی از علائم ذکر شده و یا به هر دلیل دیگری احتمال دادید که به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اید، ابتدا به پزشک عمومی یا متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. معمولا پزشکان، تشخیص تب مالت را با استفاده از نمونه‌های خون یا مغز استخوان برای بررسی باکتری بروسلا تایید می‌کنند و یا با استفاده از آزمایش خون آنتی بادی باکتری را بررسی می‌کنند. همچنین ممکن است تست‌هایی از قبیل اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI، کشت مایع مغزی نخاعی و اکوکاردیوگرافی از بیمار گرفته شود.

در صورت ابتلا به بیماری تب مالت ، بیمار باید حداقل به مدت 6 هفته از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند تا علائم پس از چند ماه از بین برود. البته ممکن است این بیماری پس از مدتی مجددا بازگشته و مزمن شود. کپسول داکسی سایکلین، قرض کوتریموکسازول، کپسول ریفامپین و آمپول جنتامایسین و استرپتومایسین از جمله داروهایی هستند که برای درمان بیماری کاربرد دارند.

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت، پیشگیری است. برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری باید به نکات زیر توجه کنید:

1. از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنید.

2. گوشت‌ها را به طور کامل طبخ کنید. تمام گوشت‌ها را تا زمانی حرات دهید که دمای بیرونی آن به 63 تا 74 درجه سانتی گراد برسد. زمانی که بیرون از منزل غذا میل می‌کنید، گوشت‌هایی را سفارش دهید که به خوبی پخته شده باشد.

3. اگر دامپزشک، کشاورز، شکارچی و یا کارگر کشتارگاه هستید باید در زمان کار با حیوانات به خصوص حیوانات مرده یا بیمار و همچنین در زمان کمک به تولد نوزاد حیوانات از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید.

4. اگر در آزمایشگاه کار می‌کنید به نکات ایمنی جدا توجه کنید. کشتارگاه‌ها نیز باید از اقدامات پیش‌گیرانه مانند جداسازی محل کشتار از سایر نواحی و استفاده از لباس محافظ پیروی کنند.

5. در واکسن تب مالت از باکتری زنده استفاده شده است و به همین دلیل می‌تواند موجب ایجاد بیماری در افراد شود. اگر شخصی به صورت اتفاقی در زمان واکسیناسیون حیوانات با سوزن واکسن آلوده شد باید فورا تحت درمان قرار بگیرد.

برچسب ها : باکتری بیماری

امتیاز

سلام خسته نباشید من ۲۲سالمه و امشب ب اشتباه یک لیوان شیر گاو نجوشیده خوردم چنددرصد امکان داره من تب مالت بگیرم؟اگرم لازم هست آزمایش بدم باید چنروز بگذره تا در آزمایش مشخص بشه منتظر جوابتون هستم ممنون

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

نام *

ایمیل *

علايم تب مالت گاو

دیدگاه document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “8dae9d4a175074f445e4c65045a1b291” );document.getElementById(“79e23d06bb”).setAttribute( “id”, “comment” );

علايم تب مالت گاو
علايم تب مالت گاو
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *