علائم فشار خون بالا و پايين چيست

دوره مقدماتی php
علائم فشار خون بالا و پايين چيست
علائم فشار خون بالا و پايين چيست

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

فشار خون بالا بیماری‌ای است که امروزه به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک و رژيم‌های غذایی نامناسب به شدت در جوامع مختلف رواج پیدا کرده است. همه‌ی ما معمولا در خانواده‌هایمان با این بیماری از نزدیک برخورد داشته‌ایم و می‌دانیم با اینکه بیماری خاموشی به نظر می‌رسد اما بسیار خطرناک است و اگر درست کنترل نشود می‌تواند عوارض جدی در بر داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با علائم فشار خون بالا آشنا کنیم. با اینکه به احتمال زیاد خیلی از شما این علائم را می‌شناسید اما به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع، خالی از لطف نیست اگر بارها و بارها این مطالب تکرار شوند.علائم فشار خون بالا و پايين چيست

دوره مقدماتی php

فشار خون بالا یا پُرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد.

علائمی که معمولا به ندرت دیده می‌شوند شامل سرگیجه، سر درد و خونریزی بینی هستند.

علائم فشار بالا عموما محدود هستند و گاهی هیچ نشانه‌ای از این بیماری در فرد دیده نمی‌شود. خیلی از افراد بدون آنکه اطلاعی از آن داشته باشند، سال‌ها دچار این بیماری هستند. در حقیقت، فشار خون بالایی که کنترل نشود، به سرخرگ‌ها آسیب می‌رساند و همچنین عاملی خطرناک برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی-عروقی است.

فشار خون بالا معمولا شرایطی حاد و مزمن است. دو دسته‌بندی اصلی در فشار خون بالا وجود دارند: پُرفشاری خون ثانویه و پُرفشاری خون اولیه

معمولا تنها راه تشخیص این بیماری، آزمایش خون است.

خیلی به ندرت پیش می‌آید افرادی که فشار خون بالا دارند این علائم را داشته باشند:

معمولا علائم زمانی دیده می‌شوند که فشار خون به صورت ناگهانی و به شدت افزایش پیدا می‌کند. به این موقعیت «بحران پُرفشاری خون» گفته می‌شود.

بحران پُرفشاری خون که معمولا به دلیل پُرفشاری خون ثانویه رخ می‌دهد، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون سیستولی (عدد اول) ۱۸۰ به بالا و دیاستولی (عدد دوم) ۱۱۰ به بالا باشد. اگر خودتان فشار خون‌تان را اندازه گرفته‌اید و این اعداد را بر روی فشار‌سنج دیده‌اید، ابتدا چند دقیقه صبر کنید و بعد دوباره فشارتان را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که عدد مشاهده شده‌ی اول درست بوده است. بعد از اینکه چند دقیقه صبر کردید، اگر عدد مشاهده شده‌ی دوم فشار خون‌تان، هنوز هم بیشتر از ۱۸۰ است، منتظر کاهش فشار خون‌تان نباشید و در اسرع وقت خودتان را به مرکز اورژانس برسانید. دیگر علائم بحران پُرفشاری خون شامل موارد زیر هستند:

به این حالت فوریت پُرفشاری خون گفته می‌شود و می‌تواند باعث بروز عوارض جدی از جمله تجمع مایعات در ریه‌ها، تورم مغزی، پارگی سرخرگ اصلی قلب، سکته‌ی مغزی و در زنان باردار بروز تشنج شود.

در بعضی موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری رخ می‌دهد که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله:

اگر فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری ادامه داشته باشد، ممکن است مشکلاتی مانند پری‌-کلامپسیا به وجود بیاید. پری‌-کلامپسیا باعث بروز آسیب‌هایی به اندام‌ها و مغز می‌شود و می‌تواند منجر به تشنج‌های خطرناک و حتی مرگ شود.

علائم این پُرفشاری خون، دیده شدن پروتئین در نمونه‌ی ادرار، سردردهای مداوم و تورم بیش‌ از حد دست‌ها و پاها است. فشار خون بالا در دوران بارداری باعث تولد نوزاد نارس، مرگ نوزاد و یا زایمان سزارین می‌شود.

در بسیاری از موارد بعد از تولد نوزاد، فشار خون به حالت عادی برمی‌گردد.

فشار خون اگر مداوا نشود، در طول زمان باعث بروز بیماری‌های قلبی مانند سکته‌ و نارسایی‌های قلبی خواهد شد و حتی ممکن است به سکته‌ی مغزی هم منجر شود.

مشکلات دیگری که ممکن است بروز کنند شامل:

درمان‌های متنوعی برای فشار خون بالا وجود دارند، از تغییرات در سبک زندگی گرفته تا کاهش وزن و درمان‌های دارویی. پزشکان معمولا بسته به اینکه دچار فشار خون بالا یا پُرفشاری خون هستید، برای درمان شما برنامه‌ریزی می‌کنند.

تغذیه‌ی سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی مقادیر کمتری نمک و سدیم هستند و پتاسیم بیشتری دارند مصرف شوند.

رژیم غذایی «روشی برای توقف فشار خون» که به اختصار DASH نامیده می‌شود، یک برنامه‌ی غذایی‌ برای پایین نگه داشتن فشار خون است که پزشکان تجویز کرده‌اند. تمرکز این رژیم غذایی بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌داری است که دارای میزان سدیم و کلسترول پایینی هستند. غذاهای زیر برخی از این مواد غذایی مفید برای سلامت قلب هستند:

و خوراکی‌هایی که باید از‌ آن‌ها دوری شود، شامل:

همچنین توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری شود.

یکی دیگر از تغییرات مهم سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش‌های هوازی (ایروبیک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسیار مفید است چون باعث بهبود جریان خون می‌شود.

با تغذیه‌ی سالم و ورزش منظم، می‌توان به کاهش وزن نیز کمک کرد. مدیریت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و در نتیجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد نیز کاهش پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن فشار خون، جلوگیری و از بین بردن استرس است. استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود. برای این کار می‌‌توانید روش‌های مختلفی در پایین آوردن استرس مانند ورزش، متمرکز کردن ذهن (مدیتیشن) و موسیقی را امتحان کنید.

اگر تغییر در سبک زندگی بی‌فایده‌ بود، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای درمان فشار خون بالا از آن‌ها استفاده کرد. در اکثر موارد بیش از دو دارو مورد نیاز است.

اگر بعد از درمان‌هایی که در بالا ذکر شد هنوز هم فشار خون‌تان تغییری نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پایین نیامدن فشار خون نشان دهنده‌ی دلیل دیگری برای افزایش فشار خون شما است.

اگر هر کدام از علائم زیر را هم مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

ممکن است موارد بالا، علائم مشکل دیگری یا عوارض منفی داروها باشند. در این حالت، شاید نیاز باشد که داروی دیگری برای شما تجویز شود که عوارض کمتری برای‌تان داشته باشد.

وقتی متوجه شدید که فشار خون بالا دارید، باید برای همیشه فشار خون‌تان را کنترل و درمان کنید. این احتمال وجود دارد که فشار خون شما به حالت عادی برگردد، ولی خیلی به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد. داروها و تغییراتی که در سبک زندگی به وجود می‌آورید باید ادامه‌دار باشند تا بتوانید همیشه فشار خون‌تان را ثابت نگه دارید. این روش‌های درمانی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهند.

شما می‌توانید با مراقبت و کنترل دائمی، زندگی سالمی داشته باشید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-') علائم فشار خون بالا و پايين چيست

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

مدرک کارشناسی زبان‌های مدرن دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستم، انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌کنم و بسیار علاقمند به ترجمه، نوشتن و ادبیاتم. کلا هر چیزی که به زبان مربوط بشه رو دوست دارم و منظورم از زبان فقط انگلیسی نیست.

من پنجاه وهفت ساله گاهی به خونریزی بینی مبتلا می شوم آیا می تواندبه خاطر فشارخون باشه ؟

سلام
بله امکانش هست.

سلام من ۱۷ سالمه فشارم همیشه بالاست حدود ۱۶ نمک هم خیلی مصرف نمیکنم دلیلش چیه

سلام دوست گرامی
برای اطمینان از وضعیت سلامتی‌تون بهتره به پزشک مراجعه کنید.

سلام دوست عزيز مقاله جالب و عالي بود. اين مقاله را همه اجباري بايد مطالعه كنند . چون پرفشاري بيماري پنهان است و هر كسي ممكن است داشته باشد. خدا همه شفا دهد، بخصوص پر فشاري خون را . مرسي از زحمات شما..

خواص خوراکی ها

نوشیدنی کامبوجا و ۸ خاصیت اثبات شده آن برای سلامتی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

آخرین مطالب

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی؛ میان وعده‌ای خوشمزه برای فصول سرد سال

۱۰ تکنیک ماساژ صورت با قاشق برای جوان سازی پوست

خواص گل همیشه بهار یا کالاندولا؛ ۱۱ خاصیت درمانی و نحوه مصرف آن

علت سندرم قلب شکسته؛ علائم و درمان آن

تفاوت انگیزه درونی و بیرونی؛ چگونه انگیزه درونی خود را افزایش دهیم؟

ترین های جهان


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

فشار خون از جمله بیماری هایی است که به دلیل نداشتن علائم خاص، قاتل خاموش نامیده می‌شود.  هنگامی که قلب شما مي تپد، خون را در بدن شما پمپ مي كند تا انرژی و اکسیژن مورد نیازش را به او بدهد. همانطور که خون در رگ ها جريان مي بايد، به طرف دو طرف رگ های خونی فشار می آورد. قدرت این فشار دادن فشار خون شماست. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، فشار خون بالا بر روی شریان ها (و قلب شما) قرار می گیرد و این ممکن است به حملات قلبی و سکته مغزی منجر شود.

به گزارش اینفوسلامت به نقل از سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا در جهان  7.5 میلیون نفر است که حدود 12.5 درصد از کل مرگ و میر در جهان را شامل می‌شود. فشار خون بالا جزو بیماری هایی است که می‌تواند منجر به بیماری های خطرناک دیگری مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی، بیمار های کلیوی حتی ایجاد عوارض در طی دوران بارداری شود.

زمانی که قلب در حال پمپاژ خون به سمت شریان ها است، فشار خون بالا است. زمانی که قلب در حال استراحت می باشد نیز فشار خون پایین است. فشار خون شما هر روز با روز دیگر، حتی هر لحظه با لحظه دیگر متفاوت است. اکثر پزشکان فشار خون نرمال را بیشتر از  90.60 mm/Hg و کمتر  از 140.90  mm/Hg می‌دانند. فشار خون نرمال 120.80 mm/Hg است.

به طور کلی اگر در فردی فشار خون خوانده شده حداقل دوبار بالای 140.90 باشد، آن فرد دارای فشار خون بالا است. فشار خون بالا معمولاً در افراد با سن بالا اتفاق می‌افتد، زمانی که خون به دیواره های رگ های خونی فشار وارد می‌کند.علائم فشار خون بالا و پايين چيست

مرحله 1: اگر شما تنها یک بار عدد بالا بخوانید، ممکن است واقعا فشار خون بالا نداشته باشید. چه چیزی تشخیص پرفشاری خون در هر مرحله را تعیین می کند؟ اگر عدد بالای فشار خون شما، در یک دوره زمانی باقی بماند.

مرحله 2: فشار خون بالا در مرحله 2 نشان دهنده یک وضعیت جدی تر است. اگر فشار خون شما یک عدد بالاتری از 160 یا بیشتر و یا یک عدد کمتر از 100 یا بیشتر را نشان می دهد، آن را فشار خون بالا مرحله 2 در نظر بگیرید. در این مرحله، پزشک شما یک یا چند دارو برای کنترل فشار خون به شما توصیه می کند. اما شما نباید تنها به داروها برای درمان فشارخون اکتفا کنید. عادت های زندگی در مرحله دوم به همان اندازه در مراحل دیگر اهمیت دارند.
مرحله محدوده خطر: فشار خون بالای 180/110 میلی متر جیوه یک مشکل جدی را نشان می دهد. انجمن قلب آمریکا به این اندازه گیری های بالا به عنوان “بحران فشار خون بالا” اشاره می کند. فشار خون در این محدوده به درمان فوری نیاز دارد حتی اگر نشانه هایی همراه نداشته باشد.

اگرچه علت ایجاد فشار خون ناشناخته است اما واضح است که رفتارها و عوامل متعددی احتمال ایجاد فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

این عوامل عبارت‌اند از:

در برخی افراد نیز علت فشار خون بالا باریک شدن شریان های کلیه یا شرایط هورمونی خاص می باشد.

بیشتر افراد داری فشار خون بالا هیچ نشانه ای ندارند و ممکن است فکر کنند حال آن‌ها بسیار خوب است. تقریباً یک سوم افراد دارای فشار خون بالا از بیماری خود مطلع نیستند، به همین دلیل است که شما باید معمولاً میزان فشار خون خود را چک کنید، مخصوصاً زمانی که دارای علائم خطرناک احتمالی باشید. 

سعی نکنید که فشارخون را خودتان تشخیص دهید. تشخیص بالینی باید توسط یک متخصص انجام شود. شماره فشار خون خود را بشناسید و تغییراتی را که برای حفظ سلامتی شما مهم است، انجام دهید. 

در اغلب موارد، فشار خون بالا باعث سردرد یا خونریزی بینی نمی شود. بهترین شواهد نشان می دهد که فشار خون بالا، به جز در مورد بحران پرفشاری خون؛ باعث ایجاد سردرد یا خونریزی بینی نمی گردد. یک اورژانس پزشکی برای فشار خون زمانی است که شماره فشار خون 180/120 mmHg یا بالاتر است. اگر فشار خون شما غیرعادی بالا باشد و شما سردرد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناتوانی می کنید، پنج دقیقه صبر کنید و مجددا آزمایش کنید. اگر دوباره شماره فشار خون شما مجددا 180/120 mm Hg یا بالاتر باشد ، با 115 تماس بگیرید.

علائم مختلف ممکن است به طور غیر مستقیم با فشار خون بالا مرتبط باشد،  اما همیشه ناشی از فشار خون بالا نیستند. از جمله:

لکه های خون در چشم

لکه های خون در چشم (خونریزی زیرکونیونتیک) در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا رایج است، اما هیچ یک از این شرایط باعث ایجاد نقاط خون نمی شود. شناور در چشم همچنین با فشار خون بالا ارتباط ندارد. با این حال، چشم پزشک (چشم پزشک) ممکن است قادر به تشخیص آسیب به عصب بینایی ناشی از فشار خون بالا درمان نشده است.
 
سوزش صورت

سوزش صورت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی در صورت پدیدار شوند. این می تواند غیر قابل پیش بینی و یا در پاسخ به برخی از عوامل مانند آفتاب، هوای سرد، غذاهای تند، باد، نوشیدنی های گرم و محصولات مراقبت از پوست اتفاق بیفتد. سوزش صورت نیز می تواند با استرس های احساسی، قرار گرفتن در معرض گرما یا آب گرم، مصرف الکل و ورزش مواجه شود که این نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. 
 
سرماخوردگی

در حالی که سرگیجه می تواند یک اثر جانبی بعضی از داروهای فشار خون باشد، این امر به دلیل فشار خون بالا نیست. با این حال، سرگیجه نباید نادیده گرفته شود، به خصوص اگر شروع ناگهانی داشته باشد. سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، راه رفتن در معرض خطر، نشانه های هشدار دهنده سکته است. فشار خون بالا عامل اصلی خطر سکته مغزی است.

مهمترین قدم برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون، تغییر سبک زندگی است که شامل موارد زیر می‌شود:

فعالیت روزانه منظم داشته باشید

سیگار کشیدن را ترک کنید. نیکوتین موجود در سیگار  می‌تواند موقتاً فشار خون را افزایش دهد و سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز بالا می‌برد.

نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید. پیشنهاد می‌شود که روزانه کمتر از 4 گرم نمک مصرف شود که معادل یک قاشق چای خوری است.

وزن خود را کاهش دهید. ورزش و تغذیه سالم به شما کمک می‌کند که وزن خود را کم کنید.

میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهید .

البته تغییر سبک زندگی ممکن است کافی نباشد. برخی افراد ممکن است برای درمان به داروی کاهش فشار خون نیاز داشته باشند. اگرچه دارو ها معمولاً بسیار تأثیر گذار هستند اما در برخی افراد دارای عوارض جانبی نیز هستند.

معمولاً پزشکان با یک داروی دوز پایین برای یک بیمار شروع می‌کنند تا ببینند چگونه پیش می‌رود که اگر کارساز نبود، داروهای دیگری تجویز می‌شود یا ترکیبی از دارو ها استفاده می‌شود ، تا فشار خون کنترل شود.

برای درمان خانگی این بیماری راه حل های کوتاه مدتی وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

خوردن میوه هایی مانند زالزالک، خرمالوی نارس، انگور، فندق

جوشاندن عناب و نوشیدن آب گرفته شده از آن

نوشیدن آب گریپ فروت

استفاده از پرتقال و سیب درختی و زغال اخته

داشتن فشار خون بالا نشانه قوی از افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی است. این دلیل محکمی است که فشار خون را باید حداقل سالی یک بار تحت نظر پزشک چک کنید.

در حال حاضر تحقیقات مداومی  در مورد رابطه میان سردرد و فشار خون بالا در حال انجام است.

یکی از مهم ترین سوالات در مورد فشار خون این است که آیا فشار خون بالا می تواند باعث ایجاد سردرد شود یا خیر. برخی مطالعات نشان می دهد که هیچ ارتباطی وجود ندارد، در حالی که برخی دیگر همبستگی قوی بین این دو را نشان می دهند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) از تحقیقاتی حمایت می کند که نشان می دهد سردرد نشانه ای از فشار خون بالا نیست. در حقیقت، AHA نشان می دهد در افرادی که فشار خون بالا دارند احتمال این که سردرد های مکرر دچار شوند کمتر است.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا تقریبا علامتی ندارند و تنها با رفتن به پزشک فشار خون خود را بررسی می کنند و شرایط خود را متوجه می شوند. سردرد فقط یک نشانه یا علامت فشار خون بالا است. متأسفانه، سردرد علامت چندین بیماری دیگر نیز هست و با داشتن سردرد صرف نمی توان فشار خون را تشخیص داد. اگر از علت سردرد شما مطمئن نیستید، باید به پزشک توجه کنید.
اگر سردرد شما جدید است یا غیر معمول است، یعنی متفاوت از سردرد های دیگر است که ممکن است تجربه کنید، ایده خوبی است که دکتر را ببینید و حداقل فشار خونتان را بررسی کنید.

بیشتر پزشکان معتقدند که اگر در فردی فشار خون خوانده شده، حداقل دوبار زیر 90.60 باشد، آن فرد دارای فشار خون پایین است.علائم فشار خون بالا و پايين چيست

برای برخی افراد فشار خون پایین نشانه ای از سلامتی است. این افراد معمولاً افرادی هستند که دارای اندام بسیار مناسب و دارای ضربان قلب پایین هستند. اما برای افراد دیگر فشار خون پایین یک مشکل محسوب می‌شود.

فشار خون پایین بهتر از فشار خون بالاست و افراد دارای فشار خون پایین معمولاً انتظار می‌رود بیشتر از افراد دارای فشار خون بالا عمر کنند.

اگرچه افرادی که علائم فشار خون پایین را مشاهده می‌کنند هم باید به دکتر مراجعه کنند.

معمولاً افرادی دچار فشار خون پایین می‌شوند که:

-در گرمای شدید هستند و بدن آن ها آب زیادی از دست داده است.

-بارداري

-در حال مصرف انواع مختلفی از داروها هستند.

-مصرف الکل و مواد مخدر زیادی دارند.

– حساسیت آلرژیکی دارند.

-شدیداً بوسیله یک عفونت بیمار هستند.

-مشکلات قلبی خاصی دارند.

-متحمل درد شدید هستند.

تپش قلب شدید

سرگیجه

تاری دید

تنگی نفس

پوست رنگ پریده

سبکی سر

تشنگی شدید

اگر یک دلیل اساسی برای فشار خون پایین شما وجود دارد و شما را دچار مشکلاتی می‌کند؛ ممکن است شما برای آن مشکل، تحت درمان قرار بگیرید. اما اگر برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند نیاز به درمان ندارید.

مصرف چای دارچین باعث افزایش فشار خون شما می‌شود.

نوشیدنی های حاوی کافئین به صورت موقت باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

مصرف آب زیاد

همان گونه که گفته شد فشار خون از مهمترین عوامل در تعیین سلامتی است. لذا لازم است در صورت مشاهده هرگونه علائم از نابسامانی فشار خون به پزشک مراجعه و اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید .

شما باید به صورت مرتب فشار خون خود را کنترل کرده و اکثرا این اتفاق باید توسط یک پزشک انجام بگیرد. اما خود شما نیز می توانید با خواندن این مطلب، فشار خون را محاسبه کرده و در صورت مشاهده ی مورد مشکوکی سراغ پزشک بروید.

فشار خون بالا می تواند برای افرادی که پوست تیره دارند مشکل جدی تری به حساب بیاید! در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، مشخص شد افراد با پوست تیره و سیاه پوستان بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون می شوند.

با این حال هر کسی می تواند به فشار خون مبتلا شود. پس از اندازه‌گیری فشار خون برای مشخص شدن غیرطبیعی بودن فشار خون باید این موارد را بدانید:

اولین یا بالاترین عدد را عدد سیستولیک می نامند. همچنین دومین یا عدد پایینی را عدد دیاستولیک نام گذاری کرده اند.

فشار خون معمولی باید بدین گونه باشد؛ عدد سیستولیک باید کمتر از 120 mmHg و عدد دیاستولیک نیز باید کمتر از 80 mmHgباشد.

فشار خون تقریبا بالا را مقادیر 120 تا 139 mmHg در عدد سیستولیک و 80 تا 89 در عدد دیاستولیک در نظر می گیرند.

اما اگر عدد سیستولیک از 140 mmHg بیشتر و عدد دیاستولیک نیز از 90 mmHg بیشتر بود، فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا است.

اگر فشار خون شما عادی است، حداقل هر دو سال یکبار آن را چک کنید. اما اگر فشار خون شما از حالت معمول بیشتر بود، باید با پزشک مشورت کرده و برای کنترل کردن فشار خون خود، توصیه های پزشک را مو به مو رعایت کنید. در این صورت شاید نیاز به اندازه‌گیری فشار خون به صورت روزمره باشد.

 

بعدی

قبلی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.




خانه

موبایل

خون دماغ و قرمزی صورت، سردرد، خواب آلودگی، سردرگمی و کما از علائم فشار خون بالا هستند.

 

علائم فشار خون بالا و پايين چيست

قلب مانند یک پمپ طراحی شده است که خون را در داخل بدن ما به گردش در می آورد. خون از طریق شریان ها به عضلات و اندام های ما پمپ می شود.

 

پمپ ها از طریق تولید فشار کار می کنند. به عبارت ساده تر، تولید فشار بیش از حد، باعث وارد آمدن فشار به خود قلب و عروق می شود. این حالت می تواند باعث نارسایی قلبی و یا پاره شدن یکی از سرخرگ ها شود.

 

فشار خون بستگی به ترکیبی از دو عامل زیر دارد:قلب با چه فشار و نیرویی خون را در داخل بدن به گردش در می آورد.شریان ها به چه میزان تنگ یا سفت شده باشند.فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که خون مجبور باشد با فشاری بیشتر از داخل سرخرگ ها حرکت کند.در حدود 10 میلیون نفر در بریتانیا به فشار خون بالا مبتلا هستند (تقریبا یک پنجم از جمعیت بریتانیا)

 

فشار خون طبیعی چقدر است؟فشار خون به کمک دو عدد اندازه گیری و بیان می شود. به عنوان مثال گفته می شود که “فشار خون 120 روی 80″ یا “فشار خون 12 روی 8″.

 

عدد اول فشار خون سیستولیک است که نشان دهنده ی حداکثر فشار خونی است که بر اثر ضربان قلب در شریان ها به وجود می آید.عدد دوم فشار خون دیاستولیک است که نشان دهنده ی حداقل فشار خون موجود در شریان هاست و زمانی را نشان می دهد که قلب در حال استراحت و پر شدن مجدد است.

واحد اندازه گیری فشار خون “میلی متر جیوه – mmHg” می باشد.

فشار خون طبیعی برابر است با 120 روی 80 میلی متر جیوه.

 

 

چه مقدار فشار خون را فشار خون بالا می نامند؟با افزایش سن، به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی شریان ها، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر می شود. لذا سن افراد یک فاکتور اساسی برای تعیین بالا بودن فشار خون افراد محسوب می شود.

 

به طور کلی افرادی که به طور مداوم فشار خون سیستولیک آنها بالای 140 میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک آنها بالای 85 میلی متر جیوه باشد نیاز دارند که برای کاهش فشار خون خود تحت درمان قرار گیرند.

 

افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی یا آنژین صدری قرار دارند ممکن است با فشار خون پایین تر (130 تا 140 میلی متر جیوه فشار سیستولیک و 80 تا 85 میلی متر جیوه فشار دیاستولیک) نیز تحت درمان قرار بگیرند.

 

علائم فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟یکی از بزرگترین مشکلات فشار خون بالا این است که به ندرت باعث بروز علائم می شود.این قضیه به این معناست که ممکن است تا زمانی که یکی از عوارض آن مانند سکته قلبی یا مغزی بروز نکند، فرد از بیماری خود اطلاع پیدا نکند.

 

با این وجود خون دماغ و قرمزی صورت می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد.

 

فشار خون بالا می تواند باعث بروز علائم زیر شود:سردردخواب آلودگیسردرگمیکما

 

فشار خون بالا چه عوارضی را می تواند ایجاد کند؟آترواسکلروز (تنگ شدن عروق)آنوریسمسکته مغزیحمله قلبینارسایی قلبی (کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب)نارسایی کلیهآسیب دیدن چشم

 

علل فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟علت فشار خون بالا در بیش از 95 درصد موارد ناشناخته است. این نوع فشار خون را “فشار خون اولیه” می نامند.

 

در 5 درصد باقی مانده یک علت زمینه ای باعث بروز فشار خون می شود که در این حالت به آن “فشار خون ثانویه” گفته می شود.

 

برخی از علل فشار خون ثانویه عبارتند از:بیماری های مزمن کلیویبیماری در عروق خونی کلیه هامصرف بیش از حد الکلاختلالات هورمونیتومور غدد درون ریز

 

علائم فشار خون بالا و پايين چيست

 

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟هر کسی می تواند به فشار خون بالا مبتلا شود اما عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا و یا خطر بروز عوارض ناشی از فشار خون بالا را بیشتر کنند:سابقه خانوادگیچاقیدخانیاتدیابت نوع 1 یا 2بیماری های کلیویمصرف بیش از حد الکلمصرف بیش از حد نمکورزش نکردنبرخی از دارو ها مانند استروئید ها

 

چه کاری می توانم بکنم؟بعد از رسیدن به سنین میانسالی باید اطلاع دقیقی از قد، وزن، فشار خون و سطح کلسترول خود داشته باشد.

 

اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید باید حتما به صورت منظم فشار خون شما چک شود. در این حالت، درمان فشار خون شما قبل از بروز هر گونه عوارضی می تواند شروع شود.

 

سبک زندگی خود را تغییر دهید:دخانیات را ترک کنید.وزن کم کنید.به صورت منظم ورزش کنید.یک رژیم غذایی متنوع داشته باشید.مشروبات الکلی مصرف نکنید.مصرف نمک را محدود کنید.استرس خود را کاهش دهید. برای این کار می توانید از موقعیت های استرس زا دوری کنید و یا اینکه تکنیک های تمدد اعصاب را فرا بگیرید.

 

این عوامل باعث کاهش فشار خون شما می شود.

اگر احساس می کنید فشار خون شما بالا است حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد به صورت منظم دارو مصرف کنید. به هیچ عنوان به صورت خودسرانه دارو های فشار خون را مصرف نکنید.

 

فشار خون بالا اگر درمان نشود می تواند به عوارض جدی و خطرناکی منجر شود.

 

شما می توانید یک دستگاه فشار سنج پزشکی تهیه کنید و در خانه و به صورت منظم فشار خود را چک کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

 

پزشک شما چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟عوامل خطر و همچنین سبک زندگی صحیح را برای شما توضیح خواهد داد.در صورت نیاز برای شما داروهای فشار خون تجویز خواهد کرد که باید حتما به صورت منظم مصرف شوند.اگر کنترل فشار خون شما دشوار به نظر برسد ممکن است پزشک عمومی شما، شما را به یک متخصص در زمینه فشار خون ارجاع دهد.

 

کلسترول خونعامل مهم در تعیین خطرناک بودن فشار خون بالا، سطح کلسترول خون شماست. کلسترول بالا حساسیت عروق را به فشار خون بالا افزایش می دهد و باعث می شود که آنها بیشتر مستعد آسیب دیدن باشند.این به آن معناست که اگر فشار خون شما نیاز به درمان داشته باشد حتما لازم است که سطح کلسترول خون شما نیز چک شود و در صورت لزوم میزان آن کاهش یابد.در حالی که رژیم غذایی سالم، حفظ وزن مناسب و ورزش کردن می توانند در کنترل سطح کلسترول موثر باشند اما در برخی از افراد لازم است که برای کاهش سطح کلسترول داروهای خاصی تجویز و مصرف شود.

 

فشار خون بالا و تاثیر آن بر امید به زندگیبا درمان فشار خون بالا، خطر بروز عوارض آن کم شده و متوسط امید به زندگی تقریبا با افراد عادی برابر می شود.

 

اما اگر فشار خون بالا درمان نشود، به دلیل افزایش خطر بروز عوارض ناشی از آن مانند نارسایی قلبی و سکته مغزی، امید به زندگی کاهش پیدا می کند.

منبع:coca.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

18 دلیل فشار خون بالامقدار طبیعی فشار خون 120 روی 80 میلیمتر جیوه است. مقدار بین 120 روی 80 تا 139 بر روی 89 به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. فشار خون 140 روی 90 و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالاست.دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:1- فشار خون اصلی یا اولیه 2- فشار خون ثانویه فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و 95 درصد افراد مبتلا دچار این نوع فشار خون هستند.فشار خون ثانویه در اثر علت مشخص مثل بیماری کلیوی، تومور و قرص های ضدبارداری رخ می دهد.فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شودعلل بروز فشار خون بالا1- کشیدن سیگار2- چاقی و اضافه وزن3- بیماری دیابت4- کم تحرکی بدن مثل نشستن طولانی پشت میز کار5- ورزش نکردن6- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور7- مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم در غذاها8- کمبود ویتامین D در بدن9- مصرف الکل10- استرس11- افزایش سن12- برخی داروها مثل قرص های ضدبارداری13- زمینه ارثی و ژنتیکی14- سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا15- بیماری مزمن کلیوی16- بیماری ها و یا تومور غدد فوق کلیه17- بیماری ها و یا تومور غده تیروئید18- نواقص مادرزادی موجود در رگ های خونی 6 بیماری ناشی از فشار خون بالاکنترل نکردن فشار خون بالا باعث بروز عوارض زیر در بدن می شود :1- حمله یا سکته قلبیفشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شود.

علائم فشار خون بالا و پايين چيست

2- آنوریسمآنوریسم‌ عبارت است از اتساع (باد کردن) یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ‌.پمپ کردن خون در رگ ها علی رغم داشتن فشار خون بالا، باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. در نتیجه قلب به سختی خون را پمپ می کند و دچار نارسایی می شود.3- تنگ و ضعیف شدن رگ های خونی در کلیه هادر این حالت کلیه ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند.4- ضخیم شدن، تنگی و یا پارگی رگ های خونی در چشم هادر این حالت بینایی فرد کم می شود.5- سندرم متابولیکسندرم متابولیک یکی از اختلالات مربوط به متابولیسم بدن است که شامل افزایش اندازه دور کمر، تری گلسیرید خون بالا، کاهش کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون بالا و افزایش هورمون انسولین است.اگر فشار خون فرد بالا باشد، احتمال ابتلا به سایر اجزای این سندرم زیاداست. هر چقدر اجزای بیشتری از این سندرم را داشته باشید، بیشتر دچار دیابت، بیماری قلبی و سکته می شوید.6- مشکل حافظه و یادگیریفشار خون بالا روی توانایی فکر کردن، یادآوری و یادگیری فرد تأثیر می گذارد.

منبع:tebyan.net

 


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

خمیر دندان ژله ایی + تخفیف

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

کامل یک خانه مدرن + تصاویر-*-

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

علائم فشار خون بالا و پايين چيست
علائم فشار خون بالا و پايين چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *