علائم عفونت روده در كودكان

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 

 

 

 

عفونت های روده ای شایع ترین بیماری فصل گرماست و مردم باید توصیه های بهداشتی را در این خصوص جدی بگیرند. عفونت روده ای؛ مسمومیت های غذایی ناشی از سم میکروب های موجود در مواد غذایی است. این مسمومیت ها، معمولا به تب منجر نمی شود و فرد چند ساعت بعد از خوردن مواد غذایی آلوده، دچار علائمی چون دل درد، استفراغ، سردرد و اسهال خواهد شد که خود به خود پس از چند ساعت بهبود می یابد. بحث ما مسمومیت های غذایی در برابر تهاجم میکروب ها به روده است.

 

دوره مقدماتی php

● علائم عفونت روده ای

نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، رعایت نکردن بهداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده، باعث عفونت روده ای می شود که علائم خود را بعد از ساعت نشان می دهد.

نشانه های عفونت روده ای، سردرد، دل درد، درد کلی بدن، اسهال، اسهال خونی، بی حالی، ضعف و دل پیچه است که روز طول می کشد تا این علائم بروز کند. اکثرا عفونت روده ای محدودشونده هستند و خودبه خود بهبود می یابند.

عفونت روده ای در بعضی افراد که بیماری زمینه ای دارند، مانند اطفال شیرخوار و افراد مسن خطرناک است.

 

مردم تصور می کنند که آب چاه، رودخانه ها و چشمه های ظاهرا شفاف، برای نوشیدن بسیار گواراست، در حالی که این آب ها دارای انواع انگل بوده و خوردن آنها باعث بیماری های روده ای می شود. پیش از نوشیدن آب از سلامت آن مطمئن شوید.

برای جلوگیری از این بیماری، مواد غذایی را حتما گرم استفاده کنید. میوه و سبزیجات را در ظرف قرار دهید و با چند قطره مایع ظرفشویی آن را ضدعفونی کنید و بعد با آب ساده شستشو بدهید و استفاده کنید. با رعایت این مسائل می توان از عفونت روده ای پیشگیری کرد.

 

افرادی که مبتلا به عفونت های روده ای می شوند، از خوددرمانی و مصرف داروهای موجود در منزل خودداری کنند، زیرا این اقدام باعث تشدید بیماری می شود. ضروری است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

منبع:jamejamonline.ir


تا سالم بمانید

عفونت معده و روده بر اثر ویروسی شدن دستگاه گوارش ایجاد می‌شود و موجب اسهال، دلدرد و دلپیچه، حالت تهوع و استفراغ  و گاهی اوقات تب کردن بیمارمی‌شود.

مهمترین راه انتقال ویروس به بدن شخص سالم در تماس بودن با شخص مبتلا به ویروس یا مصرف آب یا غذای آلوده  است. در صورتی که به غیر از ابتلا به این عفونت مشکل دیگری ندارید به احتمال زیاد، بدون دچار شدن به عوارض خاصی درمان خواهید شد. اما در افراد مسن و در نوزادان و افرادی که دچار اختلالات سیستم ایمنی بدن هستند ، عفونت دستگاه گوارش می‌تواند کشنده باشد. در این افراد راه درمان قطعی وجود ندارد، بنابراین پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر توجه به آب و غذایی که مصرف می‌شود و اطمینان از سالم بودن و آلوده نبودن آن، شستن مداوم دست‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

فهرست مطالب

علائم عفونت معده و روده شامل موارد زیر می‌شود :

بسته به علت عفونت معده و روده، ممکن است علائم بین یک تا سه روز پس از انتقال ویروس به بدن بروز کنند. علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند. در اغلب موارد این علائم یک یا دو روز ادامه دارند اما گاهی ممکن است تا 10 روز ادامه پیدا کنند.

اسهال ویروسی ناشی از ویروس‌های کلوستریدیوم و سالمونلا و ایکولی و ابتلا به انگل‌هایی مانند ژیاردیا، علائمی ‌کاملا مشابه با عفونت دستگاه گوارش، در شخص ایجاد می‌کند، بنابراین گاهی تشخیص بین این موارد مشکل است.

 در صورتی که بزرگسال هستید با مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

در مورد کودکان و نوزادان:

در صورتی که کودک یا نوزاد شما به این حالت دچار شده است، بعد از استفراغ حدود 15 تا 20 دقیقه به معده او استراحت دهید و سپس مقدار کمی ‌مایعات به او بدهید. در صورتی کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، به او شیر دهید و در صورتی که از شیر خشک تغذیه می‌کند، در شیشه شیر او کمی‌ محلول دی هیدراته بریزید. به خاطر داشته باشید لازم نیست که این محلول را رقیق کنید.

با مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

در نظر داشته باشید که پس دادن شیر(اصطلاحا اوغ زدن) برای کودکان و شیرخواران امری عادی است اما استفراغ کردن و بالا آوردن به طور کامل نشانه‌ی بیماری است. کودکان به دلایل مختلفی ممکن است استفراغ کند، که در برخی موارد مراجعه سریع به پزشک ضروری است. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

 در اغلب موارد، علت ابتلا به عفونت معده روده خوردن غذای آلوده است و یا این که وسایل شخصی خود یا حوله یا غذای خود را یا شخص آلوده به ویروس به اشتراک گذاشته اید.

تعدادی از ویروس‌هایی که می‌توانند موجب عفونت معده و روده شوند عبارتند از:

گاهی اوقات، خوردن برخی غذاهای دریای خصوصا صدفی که به خوبی پخته نشده می‌تواند موجب انتقال ویروس شود. هرچند در اغلب موارد اسهال، ناشی از مصرف آب آلوده است اما گاهی نیز ویروس بر اثر گرفتن غذا از دست شخصی منتقل می‌شود که بعد از استفاده از دستشویی دستان خود را نشسته است.

مهمترین عوارض عفونت معده و روده کمبود آب بدن یا دی هیدرات بدن است. در این حالت بدن با کمبود شدید آب و مواد معدنی و الکترولیت مواجه می‌شود. در حالتی عادی شما می‌توانید با نوشیدن آب و مایعات کافی، آب از دست رفته بدن بر اثر استفراغ و اسهال را جبران کنید. نوزادان و افراد مسن یا افرادی که به بیماری‌های سیستم ایمنی مبتلا هستند ممکن است بر اثر عفونت معده و روده دچار دی هیدرات شدید بدن شوند که وضعیتی خطرناک است. در این صورت ممکن است لازم باشد در بیمارستان بستری شوند تا از طریق سرم، آب از دست رفته بدن به آن بازگردانده شود. دی هیدرات بدن می‌تواند کشنده باشد اما این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد.

 پزشک می‌تواند از روی علائم شما و معاینه فیزیکی بیماری را تشخیص دهد. با انجام آزمایش مدفوع، می‌توان به سرعت ابتلا به نورا ویروس یا روتا ویروس را تشخیص داد اما برای تشخیص ابتلا به سایر انواع ویروس راه سریعی وجود ندارد. در برخی موارد پزشک، برای اطمینان از ابتلا به باکتری یا سایر عفونت‌های انگلی نیز تست مدفوع را تجویز می‌کند.

 روش درمانی عفونت‌های معده و روده یک روش مشخص و معینی نیست. مصرف آنتی بیوتیک‌ها ممکن است در درمان عفونت ویروسی موثر نباشد و در این حالت مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک مضر است و موجب تشکیل توده‌های باکتریای مقاوم به آنتی بیوتیک در بدن می‌شود. اولین قدم در درمان عفونت معده و روده، روش‌های مراقبت‌های عمومی‌است.

مراقبت‌های عمومی:

تا زمانی که بهبود یابید و بیماری رفع شود، لازم است برای راحتی بیشتر خود و همچنین جلوگیری از بی آبی بدن اقدامات زیر را انجام دهید:

مراقبت‌های عمومی ‌برای نوزادان و کودکان

زمانی که کودک شما به عفونت دستگاه گوارش مبتلا می‌شود، مهمترین موضوع بازگرداندن آب از دست رفته بدن اوست

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقش انجیر خشک در لاغری x بخوانید...