علائم بارداری با لکه بینی

دوره مقدماتی php
علائم بارداری با لکه بینی
علائم بارداری با لکه بینی

شما دارید برای یه کودک تلاش می کنید ؛ شما تصمیم گیری را انجام داده اید و حالا منتظرش هستید و با دقت مواظب نشانه های اولیه بارداری هستید. متوجه لکه بینی شدید ، لطفا در نظر بگیرید که این اتفاق ممکن است خونریزی لانه گزینی باشد حتما سوال می کنید خونریزی لانه گزینی چیست ؟ چند روز طول می کشد ؟ چه رنگی است ؟ چه تفاوتی با پریود دارد ؟ پاسخ تمام این سوالات و هر آنچه در مورد خونریزی لانه گزینی در ذهن دارید را در ادامه این بخش از بارداری و نوزاد در نمناک خواهید خواند.

خونریزی لانه گزینی، نشانه اولیه بارداری است و زمانی اتفاق می افتد که یک تخم خودش را به آستر رحم متصل می کند تا شروع به رشد کند. این کاملا ً طبیعی است و به هیچ درمان پزشکی نیاز ندارد و یک سوم از زنان خونریزی را تجربه می کنند. مشکل این است که این اتفاق مانند دوره پریودی است و اغلب اشتباه گرفته می شود. 

نکته جالب این است که اغلب این نشانه ها می توانند علائم اولیه بارداری نیز باشند.این امکان وجود دارد که شما حدود روز 18 ام از دوره زمانی خود باشید، پس چگونه می دانید که آیا این خون ریزی لانه گزینی است یا شروع پریود شما؟

علائم بارداری با لکه بینی

چند تفاوت اساسی بین خونریزی لانه گزینی و قاعدگی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

دوره مقدماتی php

رنگ :در خونریزی لانه گزینی، ترشحات یا لکه معمولا صورتی روشن و یا تیره خواهد بود در حالی که خون پریودی رنگ روشن و قرمز دارد.

مدت زمان:زمانی که خونریزی لانه گزینی اتفاق می افتد که تخمک به رحم وصل شود، ممکن است به اندازه چند ساعت یا حداکثر 1-2 روز باقی بماند. رنگش روشن باقی خواهد ماند و احتمالا در طول این زمان قطع و وصل خواهد شد.

معمولا لخته خونی وجود ندارد ؛ اگر خون کم کم تیره شود و با حجمی بیشتر و 4-7 روز طول بکشد، این دوره پریود است.

زمان بندی :خونریزیی لانه گزینی در حدود 10 روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد، در حالی که قاعدگی معمولا ً بعد از 14 روز اتفاق می افتد.

گرفتگی:این امکان وجود دارد که زمانی که تخمک به رحم متصل می شود، گرفتگی خفیفی را تجربه کنید، اما بسیار ضعیف خواهد بود اما گرفتگی عضلات ناشی از قاعدگی معمولا شدیدتر و قوی تر است.

این نشانه اولیه بارداری معمولا دلیلی برای نگرانی نیست؛ کاملا طبیعی است و هیچ خطری برای نوزاد در حال رشد وجود ندارد با این حال، اگر شما علائمی مثل، درد شکم کم، تهوع، گیجی و استفراغ را دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. 

هنوز هم مطمئن نیستید؟

همانند بسیاری از نشانه های اولیه بارداری، تنها دلیل واقعی این است که شما در مسیر نزدیک شدن به پدر و مادر شدن هستید، این یک خط مهم در تست بارداری است.اگر فکر می کنید که خونریزی لانه گزینی دارید، توصیه این است که شما باید حداقل 3 روز تا انجام تست بارداری خانگی صبر کنید قبل از آن، احتمال کمی وجود دارد که هورمون بارداری کافی وجود داشته باشد تا نتیجه مثبتی به دست آید.

اگر بتوانید 5 روز صبر کنید، شانس بیشتری وجود دارد که دقیق تر باشد در این میان به دنبال علایم اولیه دیگری باشید.

علت اصلی این خونریزی پیوند جنین به دیواره رحم است ؛ این فرآیند در نزدیکی مراحل پایانی فرآیند لانه گزینی رخ می دهد که در آن یک بافت خاص با یک وظیفه خاص به نام تروفوبلاست تشکیل می شود که از جنین ایجاد می شود و آن را دربر می گیرد سپس این بافت خود را به دیواره رحم بنام اندومتریوم متصل می کند و شروع به پناه گرفتن به درون خودش می کند. تروفوبلاست نیز وارد بسیاری از رگ های خونی شده و باعث پاره شدن آن ها می شود.

این امر به نوبه خود باعث نشت و جمع شدن حفره های موجود در تروفوبلاست می شود که به حفره های دیگر ایجاد شده در بافت خون در بدن مرتبط هستند. این حفره ها به آرامی به حفره های خالی و دهانه های رحم نزدیک می شوند، از جنین بیرون رانده می شوند و در نهایت باعث خونریزی می شوند.

علائم و نشانه های مختلفی از لانه گزینی وجود دارد، از جمله خونریزی که ممکن است پیش بینی شود ؛ در نظر بگیرید که ببینید آیا خون و یا لکه شما می تواند ناشی از لانه گزینی باشد یا خیر. 

خونریزی لانه گزینی تا حد زیادی شایع است و شاید در حدود بیست تا سی درصد از زنان رخ می دهد ؛ اگر شما چند لکه قبل از دوره پریود خود دیدید، این چیزی نیست که نگران آن باشید و ممکن است نشانه ای از بارداری باشد. 

به غیر از لانه گزینی، دلایل دیگری برای خونریزی یا لکه بینی زود هنگام در بارداری وجود دارد خونریزی لانه گزینی به طور معمول پس از تست بارداری مثبت معمول نیست.

در دوران بارداری زودهنگام (هفته 6-8 دوران بارداری) دلایل دیگری برای لکه بینی یا خونریزی وجود دارد و عبارتند از:

اگر خونریزی یا لخته شدن شدید در دوران بارداری داشتید باید به پزشک خود مراجعه کنید این ممکن است نشانه یک سقط زودرس جنین باشد.

ادرار مکرر، خستگی و حالت تهوع برخی از اولین نشانه های بارداری هستند. پستان های شما ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی که کمی پس از لقاح رخ می دهد، نرم و یا متورم شده باشد.

علایم اولیه همیشه بهترین شاخص برای باردار شدن شما نیستند ؛ برخی از زنان حتی زمانی که باردار نیستند همه این علائم را دارند، و برخی دیگر ممکن است هیچ یک از این نشانه ها را نداشته باشند.

یکی از نشانه های بارداری، پریود نشدن است اگر فکر می کنید که یک پریود را از دست داده اید یا نشانه های غیر معمول دیگری را تجربه کردید – ممکن است زمان انتخاب یک تست بارداری خانگی باشد.

چه زمانی وقت گرفتن آزمایش حاملگی است:

متخصصان تست بارداری ادعا می کنند که تست های حاملگی خانگی تا 99 درصد دقیق هستند.تست ها می توانند هورمون بارداری ( hCG )فوری و حتی در میزان خیلی هم تشخیص دهند. این هورمون در هر دو یا سه روز در اوایل بارداری بیشتر می شود.هرچه به شروع دوران قاعدگی طبیعی خود نزدیک تر باشید، شانس کمتری در تست بارداری خواهید داشت ؛

اگر از نتایج مطمئن نیستید ، می توانید تست بارداری خونی بدهید. غلظت hCG قبل از ادرار به خون می رسد، بنابراین تست خونی می تواند زودتر نتیجه مثبت را نشان دهد.

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید:

مهم است که هر موقع تشخیص های غیر عادی و یا خونریزی را داشتید به پزشک مراجعه کنید ، با اینکه خونریزی در اوایل بارداری لزوما منفی نیست، اما شما باید هنوز هم یک پزشک را ببینید.اگر یک تست بارداری خانگی مثبتی داشتید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید آن ها می توانند نتایج تست شما را تایید کرده و درباره گزینه های شما برای تنظیم خانواده بحث و تبادل نظر کنند.

 

هنگامی که یک خانم فکر می کند باردار است یا ماه ها برای بارداری تلاش می کند، آرزو می کند نشانه ای پیدا کند تا از بارداری خود مطمئن شود. مشکل این است که علائم اولیه بارداری به راحتی مشخص نمی شوند. اغلب خانم ها احساس خستگی، گرفتگی عضلات و علائم پیش از پریودی را تجربه می کنند. برخی افراد خوش شانس در اوایل بارداری لکه بینی مشاهده می کنند که یکی از علائم واضح بارداری است. گاهی خانم فکر می کند خونریزی ناشی از بارداری است در حالی که حقیقاً خونریزی به خاطر پریودی می باشد. بهترین راه مشخص کردن دلیل اصلی لکه بینی و مدت زمان خونریزی لانه گزینی و مقایسه مدت زمان پریودی است. 

لکه بینی اوایل بارداری ممکنه به دلیل لکه بینی لانه گزینی باشد که فرایندی رایج است که به خاطر چسبیدن نطفه به لایه داخلی رحم خانم اتفاق می افتد. اغلب این خونریزی بین روز ششم و دوازدهم بعد از تشکیل نطفه یا بین روز دوم و هفتم پیش از پریودی اتفاق می افتد. مدتی زمان لازم است تا تخمک بارور به داخل رحم منتقل شود و بر روی لایه داخلی رحم لانه گزینی کند. به همین دلیل خونریزی ناشی از لانه گزینی بلافاصله پس از باروری تخمک اتفاق نمی افتد.
 در هنگام خونریزی، خانم گرفتگی عضلات کمی دارد که همراه با چند قطره خون قهوه ای یا صورتی می باشد. در برخی موارد، ممکن است این قطرات به رنگ زرد باشد که با کمی خون همراه می شود.
این مسئله برای تمام خانم ها اتفاق نمی افتد. برخی خانم ها بارداری های زیادی داشته اند اما هیچ گاه خونریزی لانه گزینی را مشاهده نکرده اند. این خونریزی و لکه بینی به خانم و بارداری او بستگی دارد. در اغلب خونریزی ها فقط قطرات خون مشاهده می شود که خیلی قابل توجه نیست. به خصوص اگر خانم انتظار بارداری نداشته باشد این قطرات به چشمش نمی آید و به علائم بارداری توجه نمی کند.
خانمی که به پریودی اش توجه می کند تفاوت بین لکه بینی لانه گزینی را با علائم پیش از پریودی می فهمد به خصوص اگر معمولا چند روز پیش از پریودی لکه بینی داشته باشد. اما گاهی حتی خانم های دقیق نیز علائم اولیه بارداری را متوجه نمی شوند.

دانستن مدت زمان لکه بینی خیلی مهم است زیرا خانمی که در بارداری به شدت خونریزی می کند می تواند ملاحظات لازم را رعایت کند. پیش از نگران شدن به این نکته توجه کنید حتی خانم هایی که بارداری سالمی دارند نیز ممکن است لکه بینی داشته باشند. لکه بینی معمولا در ابتدای بارداری اتفاق می افتد. لکه بینی در هنگام لانه گزینی یا پس از نزدیکی جنسی با همسر اتفاق می افتد. بنابراین اگر لکه خون مشاهده کردید لزوماً امری نگران کننده نیست. لکه بینی لانه گزینی برای افراد مختلف مدت زمان متفاوتی طول می کشد. هر خانم و هر بارداری ویژگی های متفاوتی دارد. به طور کلی، اگر در طول لانه گزینی خون مشاهده کردید، این خونریزی را یک بار یا شاید دوبار مشاهده کنید. اگر به مدت دو روز ترشحات بی رنگ مشاهده کنید نگران می شوید اما جای نگرانی ندارد.
دلیل لکه بینی ساده است. هنگامی که لانه گزینی اتفاق می افتد خونی که نتیجه تشکیل نطفه باشد به زودی خارج نمی شود. این خون کم کم از دهانه رحم و واژن خارج می شود. نهایتاً خون راه خروج را پیدا می کند و بر روی دستمال توالت ظاهر می شود. طول خونریزی به مقدار خون آزاد شده از فرایند لقاح و مدت زمانی که بدن آن خون را از دست می دهد بستگی دارد. در بیشتر موارد، کل خون در مدت دو ساعت از بدن خانم خارج می شود اما در برخی موارد خونریزی تا دو روز به طول می انجامد. لکه بینی که بیشتر از این طول بکشد خیلی کم پیش می آید.
اگر فکر می کنید باردار هسیتد و لکه بینی به خاطر لانه گزینی است بهتر است با پزشک مشورت کنید. اگرچه خونریزی لانه گزینی علامت اولیه بارداری است اما خونریزی شدید یا خونریزی بیش از دو روز طبیعی نیست. 

لکه بینی همیشه به معنی لانه گزینی نیست. ممکن است خونریزی در روز اول پریودی اتفاق بیفتد یا به خاطر بیماری باشد. روش فهمیدن این مسئله دانستن تفاوت بدن پیش از لانه گزینی است. برای این کار، باید به پریودی خود توجه کنید.
در برخی خانم ها پریودی شدید است و در برخی دیگر به صورت لکه بینی است. برخی خانم ها چند روز قبل از پریودی گرفتگی عضلات دارند اما برخی دیگر بعد از شروع پریودی گرفتگی دارند. شناخت بدن و واکنش آن به عادت ماهانه به شما کمک می کند. اگر حالت شما مطابق احساس شما پیش از پریودی است و نزدیکی جنسی نامطمئن داشته اید، به شدت لکه بینی و مدت آن توجه کنید.
اگر فکر می کنید لکه بینی به خاطر لانه گزینی است و نمی توانید تا زمان پریودی صبر کنید بهتر است تست بارداری خانگی انجام دهید. به یاد داشته باشید ابتدا لانه گزینی اتفاق می افتد سپس بارداری پس از تشکیل نطفه اتفاق می افتد بنابراین ممکن است تست دقیق نباشد. سعی کنید با اولین ادرار خود در روز تست را انجام دهید زیرا در این حالت مقدار هورمون گنادوتروپین بالا است.

هنگامی که از خونریزی لانه گزینی مطمئن شدید، اگر خونریزی خیلی طول کشید یا درد زیادی داشتید یا ترشحات خونی افزایش یافت به پزشک مراجعه کنید. ممکن است سقط جنین یا بارداری خارج از رحم اتفاق افتاده باشد. هر دو حالت خطرناک است بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
چه می خواهید باردار شوید یا لکه بینی در زمان پریودی انجام نشده است سعی کنید عادت ماهانه خود را دقیق بدایند و به مدت زمان خونریزی لانه گزینی نیز توجه کنید. هر چقدر زودتر از بارداری خود مطمئن شوید سریع تر می توانید مصرف ویتامین ها و مواد لازم را شروع کنید. علائم بارداری با لکه بینی

مبنع: implantationspotting.net

سلام خانم دکتر من سه روز قبل پریودیمه خونریزی رقیقی دارم ایا ممکنه باردار باشم ؟الان بی بی چک نشون میده؟

سلام خانم دکترممنون می شوم که در اسرع وقت پاسخ سوالم را بدهیدبنده در ابتدای هفته ی۶بارداری هستم. در هفته ی۴دو روز و نیم لکه بینی داشتم که باتوجه به مقاله فوق به نظرم همان لانه گزینی بود‌ به دکترم هم گفتم و چیز خاصی نگفتند. امشب رابطه داشتم و تلاشمان هم براین بود که با مراقبت انجام شود اما متاسفانه پس از مقاربت به لکه بینی خیلی جزئی دچار شدم که فعلا ادامه نیافته.با توجه به این که ۳سال پیش هم در هفته های اول بارداریم، (بدون مقاربت)یک لک خیلی کم دیدم و دکترم استراحت مطلق به من داد (که۲هفته طول کشید) ولی الحمدلله دیگر لک ندیدم ، نگرانم که مجددا توصیه به استراحت مطلق کنند. با توجه به اینکه فرزند۲ساله دارم و به دلایلی نمی خواهم فعلا اطرافیانم متوجه بارداری من شوند آیا نمی شود استراحت مطلق نباشم؟ و در عین حال تلاش کنم که استراحت نسبی داشته و کارها بر عهده ی همسرم باشد؟با تشکر

سلام خانوم دکتر من الان از زمان پریودم میگذره نشدم ولی همراه عفونت امروز یکی دو قطره لکه دیدم از اشتها هم بدجور افتادم از علایم بارداری میتونه باشه و تازگیا خیلی زود خسته میشم ؟؟؟؟

سلام.من در حال حاضر برای بارداری اقدام میکنم و دکترم قرص femibion که مکمل غذایی دوران بارداریه برام تجویز کرده که حاوی فولیک اسید 400ug هست و قبلا قرص فولیک اسید 1mg رو مصرف میکردم.آیا با وجود مصرف این مکمل باید باز هم قرص فولیک اسید رو هم جداگانه همراه این مکمل مصرف کنم یا فولیک اسید موجود در این مکمل کافیه؟

سلام عزیزم خیر فمبیون 1 حاوی اسیدفولیک کافی برای سه ماهه اول بارداری هست و نیازی به استفاده جدا اسید فولیک نیست

ممنون از پاسختون

سلام خانم دکتر من 8روز از تاریخی که باید پریودمیشده میگذره و پریود نشدم امروز یه لکه بینی داشتم بصورت قطره خون بوده ایا امکان بارداری وجود داره؟

سلام عزیزم بهتره از بی بی چک استفاده کنید.

بارداری آگاهانه یا غیر منتظرانه برای اکثر افراد روندی طبیعی را طی خواهد کرد. اما در برخی موارد از قبل بارداری (با توجه به شرایط و بیماریها) یا دوران بارداری عواملی سلامت مادر و جنین را تهدید میکنند که زین پس فرایند بارداری تبدیل به بارداری پرخطر می گردد. سقط و حاملگی خارج از رحمی از جمله امکان لکه بینی در بارداری خواهد داشت. مراقبت های مورد نیاز در این دوران و هنگام و بعد از زایمان نیازمند خدمات پرستاری است.

خون خفیفی که از واژن در بارداری خارج شده را لکه بینی نامند. خانم هایی که منتظر نشانه های بارداری هستند یا ماه ها آرزوی بارداری را دارند، از علائم اولیه ای چون علائم پیش از پریودی، گرفتگی و خستگی عضلات، خونریزی یا لکه بینی ناشی از لانه گزینی یا پریودی را جزء این نشانه ها می دانند. از این میان می بایست انواع لکه بینی در بارداری را شناخت.

بانوان باردار در حدود20 تا 25 %در این دوران دچار لکه بینی یا خونریزی می‌شوند. از هر 4 یا 5 مادر باردار یک نفر لکه بینی خواهد داشت. اکثر این مادران به سلامت فرزندان خود را به دنیا آورده اما برخی دیگر دچار سقط جنین می‌شوند و این پاسخی برای خطر لکه بینی در بارداری است. گاهی پزشک برای مادر استراحت مطلق توصیه می کند و برای این مورد خانواده ها می توانند از پرستار در منزل کمک بگیرند.

بیشتر مادران یا خانم ها در طول بارداری یک مرتبه خونریزی و لکه بینی را تجربه می کنند اما برخی استثناعا در کل دوره خونریزی دارند. در هر فرد با توجه به شرایط خونریزی مانند پریودی، لکه‌ بینی، رگه‌های خون و … رخ می دهد. رنگ لکه بینی در بارداری می تواند از قرمز تا قهوه ای باشد.علائم بارداری با لکه بینی

پاسخ به سوال رایج هفته چندم از بارداری لکه بینی رخ می دهد؟ آیا در همه مادران این اتفاق می افتد؟ باید گفت: لکه بینی در هفته های ابتدایی بخصوص در 3 ماهه اول بارداری شایع است. گاهی خونریزی های ابتدای حاملگی نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم هست.

لکه بینی ای که در زمان پریودی رخ داده و فقط با توالت رفتن یا پاک کردن خود متوجه آن می شوید و یک یا دو روز طول بکشد، بی ضرر می باشد. اما در هر صورت دلایلی برای لکه بینی در طول بارداری وجود دارد با پزشک خود همیشه درمیان گذاشته و به موقع وی را مطلع سازید.

علت شایع لکه بینی ابتدایی بارداری بیشتر هورمونهای پریودی یا لانه گزینی تخمک بارور می باشد. در زیر این دلایل را نامبرده و به بررسی مختصری می پردازیم.

اتصال تخمک بارور شده به رحم، موجب لکه بینی یا رگه های خونی کمی می شود. که در این مورد خانم ها اشتباها پریود ملایم و آرام می پندارند. خون روشن یا رگه های مخاطی روشن و مدت زمان یک یا دو روزه از علائم آن بوده که با پزشک حتما درمیان بگذارید.

بارداری مسبب افزایش هورمون هایی شده که پریود را متوقف میکند. هنگامیکه این هورمون ها کافی نباشند خونریزی پیشروی در هفته های 4 و 8 و 12 رخ می دهد. این خونریزی بعد 3 ماه با تکمیل هورمون ها قطع شده اما گاهی تا اخر حاملگی ادامه داشته که تحت نظر پزشک میتوان نوزادی سلامت به دنیا آورد.

بیشتر سقط ها به علت جنین ناقص بوده که بدن این بارداری غیر عادی را نمی پذیرد و سقط انجام میشود.

اولین سوالای که از خانم هایی مراجعه کننده به بخش زنان پرسیده میشود: به تازگی نزدیکی یا آمیزش جنسی داشته اید؟ این مورد از دلایل خونریزی واژنی است. رابطه جنسی در بارداری به جنین آسیب نمیرساند و در صورت خونریزی بهتر است پزشک یا مامای خود را در جریان قرار دهید. 

در این نوع بارداری، تخمک بارور شده خارج از رحم و بطور معمول در لوله های فالوپ جایگزین می شود. در این مورد با پارگی لوله های فالوپ و آسیب دیدگی آنها، خونریزی داخلی و بهم ریختگی سیستم مادر رخ می دهد.

درد شدید یا عموم زیر شکمی، حالت تهوع یا بی حالی، توقف درد و برگشت ناخوشایند آن بعد چند روز و …. همه از نشانه های خونریزی بارداری خارج از رحمی می باشد.

جفت سرراهی زمانی صورت گرفته که پایین تر از حد معمول و روی گردنه ی رحم جای میگیرد. درصد کمی از بانوان و مادران دچار آن می شوند. جفت سرراهی بعد از هفته بیستم منجر به خونریزی شده که شدت بروز متفاوتی خواهد داشت. 

تشخیص جفت سرراهی با سونوگرافی ممکن است. در صورتیکه جفت بالا کشیده نشده، پزشک استراحت مطلق و زایمان القائی یا سزارین تجویز می کند. این خطر برای افرادی سیگاری، دارای فشار خون بالا، مشکلات کلیوی یا پره اکلامپسی اند بسیار بیشتر است.

علائم اولیه بارداری، باید ها ونبایدها در کنار ممنوعیت های که زمینه ساز بارداری پرخطر شده نیاز به پرستاری در منزل برای مادران باردار را ایجاد می کنند. مراقبت های ویژه در منزل از سقط های خود به خودی البته با رعایت تجویزهای پزشک متخصص خود جلوگیری خواهد کرد.

کارشناسان آسانیسم ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته آماده پاسخ دهی به شما عزیزان می باشند. معتبر ترین مرکز پرستار کودک و پرستار سالمند در منزل. دارای پرستار مرد و پرستار زن در منزل آماده ارائه خدمات می باشد.

آسانیسم اولین پلتفرم در حوزه سلامت و مراقبت است که افراد نیازمند به پرستار را به موسسات پرستاری متصل می‌کند. آسانیسم فعالیت خود را از سال 1397 آغاز نموده است. آسانیسم قصد دارد تا دریافت خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل را راحت نماید.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسانیسم می باشد.

بهداشت و سلامت تاثیر لکه بینی بر جنین, حاملگی خارج از رحم, حاملگی مولار, رنگ خونریزی در بارداری, علت خونریزی خفیف در بارداری, علت لکه بینی در بارداری, لکه بینی, لکه بینی در بارداری

لکه بینی، خونریزی خفیف از مهبل (واژن) است. این لکه بینی مشابه پریودی است، اما بسیار خفیف تر است. رنگ خون می تواند هر چیزی از قرمز تا قهوه ای باشد.

لکه بینی در هفته های اول بارداری بسیار شایع است. همانطور که بسیاری از افراد باردار در سه ماهه اول بارداری لکه بینی را مشاهده می کنند.

اگر با روش IVF یا درمان باروری مشابه باردار شده باشید، احتمال لکه بینی پس از IVF وجود دارد. اگر دو نطفه در رحم قرار داده شود، ممکن است یکی از آن ها رشد نکند. این مسئله باعث خونریزی می شود.علائم بارداری با لکه بینی

گاهی اوقات، عفونت ممکن است نشانه ای از چیزی جدی تر از قبیل سقط جنین باشد. به همین دلیل است که همیشه بهتر است که با دکتر هماهنگی کنید.

در اوایل بارداری، خونریزی و لکه بینی خفیف بی ضرر است. این خونریزی معمولا در زمان مشابه پریودی اتفاق می افتد و ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. شما فقط زمانی متوجه خونریزی می شوید که توالت می روید یا خود را پاک می کنید. اگرچه متخصصان مطمئن نیستند که چرا این خونریزی اتفاق می افتد ممکن است به علت:

ممکن است چیزهای دیگری که در داخل بدن شما اتفاق بیفتد و باعث خونریزی شوند:

متاسفانه، خونریزی در اوایل بارداری می تواند نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. در هر دو مورد، معمولا درد و گرفتگی شکمی یا لگن نیز ایجاد می شود.

سقط جنین معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک جنین به درستی رشد نکند و خونریزی به طور پیوسته سنگین تر می شود. سقط جنین اولیه یک رویداد دلهره آور است، اما بسیار شایع است. بعضی از زنان حتی قبل از اینکه متوجه بارداری شوند، سقط جنین می کنند و فکر می کنند خونریزی ناشی از پریودی آن ها بوده است.

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور خارج از رحم کاشته شود. خونریزی ممکن است ادامه یابد و رنگ خون تاریک و ظاهری آبدار دارد. حاملگی خارج از رحم می تواند شما را به طور جدی بیمار کند، بنابراین باید سریعا اقدام شود.

یک علت غیر معمولتر خونریزی حاملگی مولار است که تنها در حدود ۷۰۰ مورد حاملگی تاثیر میگذارد. این اتفاق زمانی می افتد که جنین به درستی رشد نمی کند، اما برخی از سلول هایی که جفت را تشکیل می دهند، رشد می کنند و زیاد می شوند. بارداری مولار باید در اسرع وقت برداشته شود.

همچنین ممکن است ضربه ای به شکم شما، شاید پس از سقط، باعث خونریزی شود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.



مطالب پر بازدید

خونریزی واژینال و لکه بینی مسئله رایجی در دوران بارداری است. تقریبا 50 درصد زنان باردار با تجربه خونریزی واژینال دستپاچه می شوند. آیا شما نیز فکر می کنید که خونریزی، علامت سقط جنین است؟ آیا احتمال پریود یا دوره در دوران بارداری وجود دارد؟ خب، قبل از اینکه وحشت زده شوید، باید بدانید که خونریزی واژینال در مراحل اولیه بارداری، نگران کننده نیست و در واقع علامت خوبی برای نشان دادن بارداری شماست. محدوده این خونریزی ممکن است از لکه کمرنگ تا خونریزی شدید باشد. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به شما می گوییم که لکه بینی در دوران بارداری نگران کننده نیست، اما خونریزی شدید می تواند نشانه ای از یک اختلال جدی باشد. پیش از بروز هر نوع عارضه ای، به طور قطع، علل احتمالی این مسئله را بررسی کنید.

لکه بینی زمانی است که شاهد ترشحات قهوه ای یا صورتی رنگی باشید- به همان اندازه که در پایان دوره  قاعدگی خود مشاهده می کنید- ولی در صورتیکه شاهد ترشحات قرمز روشنی بودید، دچار خونریزی شده اید. میزان خونی که متوجه آن می شوید، نشان دهنده وجود خطر است. لکه بینی در بارداری ممکن است پد بهداشتی تان را خیس نکند، اما خونریزی چنین نیست.

علائم بارداری با لکه بینی

لکه بینی در اوایل دوران بارداری معمولا خطرناک نیست. این لکه بینی در موعد قاعدگی تان اتفاق می افتد و یک یا دو روز طول می کشد. سایر علل لکه بینی در اوایل دوران بارداری به شرح زیر است:

در مراحل اولیه بارداری، حدود 20 تا 30 درصد زنانی که کاشت جنین (در دیواره رحم) داشته اند، ممکن است دچار لکه بینی شوند. این حالت، تقریبا در دوران قاعدگی مورد انتظار شما اتفاق می افتد و ممکن است گیج کننده باشد چون قبل از اینکه بفهمید باردارید، احتمال دارد آن را با پریود طبیعی اشتباه بگیرید. این لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است و نباید نگران آن باشید.

در طول دوران بارداری میزان جریان خون به ناحیه سرویکس رحم افزایش می یابد. بنابراین، لکه بینی پس از مقاربت، کاملا طبیعی است. همچنین این ناحیه، حساس تر می شود و هر گونه استرس جزئی می تواند باعث لکه بینی شود. گاهی اوقات، پولیپ های خوش خیمی در دهانه رحم رشد می کند که پس از مقاربت می تواند موجب لکه بینی شود.

لکه بینی بعد از معاینه داخل لگن یا پاپ اسمیر نیز همان دلایل بالا را دارد. ناحیه گردنی رحم به علت افزایش جریان خون و هر گونه تکان ناگهانی یا ضربه، حساس می شود و ممکن است منجر به لکه بینی شود.

شرایطی که با بارداری مرتبط نیست نیز ممکن است منجر به لکه بینی شوند. عفونت های واژنی مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت مخمری یا بیماری هایی چون هرپس، کلامیدیا، گونوره یا تریکومونایاز که از راه جنسی منتقل می شوند نیز می توانند باعث التهاب یا تحریک دهانه رحم شوند. این التهاب می تواند منجر به لکه بینی یا پاره شدن دهانه، توسط رابطه جنسی و یا استرس و … شود.

کوریون، غشای جنین است که جفت را در بر گرفته است. خونریزی زیر جفتی شرایطی است که در آن، درون چین های کوریون و جفت خونریزی رخ می دهد. این خونریزی معمولا به طور متناوب متوقف می شود و مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی کند. با این حال، ملزم تشخیص سریع و درمان به موقع است.

همانطور که بدن شما برای زایمان آماده می شود، دهانه رحم شروع به اتساع می کند و پلاگ مخاطی از دهانه رحم خارج می شود. این پلاگ ممکن است آمیخته به خون باشد، که در این صورت ” شوی خونی” نامیده می شود. اگر به هفته 37 ام بارداری خود رسیده باشید، مشاهده پلاگین موکوس نگران کننده نیست. اما اگر خونریزی تان شدید باشد، برای کسب اطمینان به متخصص زنان مراجعه کنید.

خونریزی واژینال ممکن است در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد و به ندرت نشانه ای از وضعیت جدی است، زیرا ممکن است ضمیمه عوارض حاملگی بسیاری باشد. اما گاهی اوقات نیز می تواند نشانی از خطر باشد. بنابراین مهم است که علل احتمالی آن را بدانید، و معاینه شوید.

خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری می تواند به سبب عوامل مختلفی باشد. تقریبا 20 تا 30 درصد حاملگی ها در این مرحله (سه ماهه نخست) با خونریزی همراه اند.

بارداری خارج از رحم:

در یک حاملگی خارج از رحمی، تخم لقاح یافته در خارج از رحم- معمولا لوله فالوپی- لانه گزینی می کند. در این شرایط، معمولا گرفتگی و درد شدیدی در ناحیه زیر شکمی احساس می شود که با سرگیجه، ضعف و تهوع همراه است. این نوع بارداری می تواند زندگی مادر را تهدید کند و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد. از لحاظ آماری، فقط 3 درصد از حاملگی ها، این حالت را تجربه می کنند.

حاملگی خارج از رحمی زمانی اتفاق می افتد که سابقا هر کدام از عوارض زیر را تجربه کرده باشید:

حاملگی خارج از رحم، پیوند زدن یا جراحی لوله فالوپ، التهاب لگن، ناباروری بیش از 2 سال، سیگار کشیدن و داشتن دستگاه کنترل زایمان (پیش گیری) در رحم.

بارداری مولار:

بارداری مولار، از عوارض نادر حاملگی است و زمانی اتفاق می افتد که جفت یک جنین بد شکل، به توده کیستیک تبدیل شود. این یک نوع تومور است که به سبب هورمون های بارداری ایجاد می شود و در همه موارد تهدید کننده زندگی نیست. این اتفاق در عرض چند هفته بعد از لقاح اتفاق می افتد. در بعضی موارد، ممکن است غیر طبیعی باشد و در سراسر بدن گسترش یابد، وضعیتی که به عنوان بیماری تروفوبلاست بارداری تشخیص داده می شود. اگر دچار بارداری مولار شده باشید در عرض چند هفته پس از لقاح، دچار خونریزی واژینال می شوید.

سقط جنین:

سقط جنین، یکی از دلایل اصلی خونریزی، در سه ماهه اول بارداری است و معمولا در 12 هفته اول بارداری رخ می دهد. اگر خونریزی تان، با علائمی چون گرفتگی عضلات، درد پایین شکم و خروج بافت از واژن همراه باشد، احتمال سقط جنین شما بالاست. حدود 50 درصد از زنان بارداری که این علائم را در کنار خونریزی واژینال تجربه می کنند، جنین شان سقط می شود.

علت اصلی خونریزی، در طول دوران بارداری، مشکلات جفتی است. با این حال، دهانه غیر طبیعی رحم یا واژن نیز می تواند باعث خونریزی شود.

جفت سرراهی:

جفت سرراهی، شایع ترین علت خونریزی در اواخر دوران بارداری است. در این شرایط، جفت که معمولا جنین را به رحم متصل می کند، دهانه رحم را می پوشاند و در نتیجه، خونریزی اتفاق می افتد. در اواخر دوران بارداری، دهانه رحم برای شروع زایمان، نازک و حساس می شود. در این مرحله، جفت کشیده می شود و پارگی آن سبب خونریزی شدید می شود. ریسک فاکتورهای جفت سر راهی عبارت اند از: جفت سر راهی پیشین، حاملگی های چند قلویی و سزارین قبلی.

جدا شدن زودرس جفت:

این حالت، در سه ماهه دوم و یا سوم بارداری رخ می دهد. این حالت به سبب جدا شدن زودرس جفت از رحم مادر اتفاق می افتد و باعث تجمع خون در ناحیه بین جفت و رحم می شود. این حالت با گرفتگی عضلانی، درد در ناحیه شکمی، حساسیت رحم و درد پشت همراه است. در صورتی که این جدایش خیلی ناچیز باشد، برای جنین مهلک نیست. اما در غیر اینصورت، خطرات جدی برای جنین به همراه دارد. عوامل خطر برای این علت از خونریزی واژینال عبارت اند از: تروما، فشار خون بالا، مصرف تنباکو، کوکائین و جدا شدن زودرس جفت پیشین.

پارگی رحم:

در موارد نادر، شکاف غیر طبیعی رحم به سبب زخمی است که در زایمان بخش C (سزارین) پیشین اتفاق افتاده است. پارگی رحم باعث ورود جنین به شکم مادر می شود که می تواند برای کودک و مادر بسیار خطرناک باشد. پارگی رحم می تواند قبل یا در حین زایمان رخ دهد. برخی از عوامل خطر دیگری نیز وجود دارند که عبارت اند از: تروما، حاملگی های چند قلویی، مصرف بیش از حد داروهای اکسی توسین (تقویت کننده انقباضات) و زایمان با فورسپس.

پارگی رگ های خونی جنین:

عروق خونی در حال توسعه جنین ممکن است از کانال زایمان عبور کنند. این حالت تحت عنوان وازا پرویا شناخته می شود که می تواند برای نوزاد مهلک باشد چرا که رگ های خونی جنین می توانند پاره شوند و خونریزی شدیدی ایجاد کنند. این شرایط با ضربان غیر طبیعی قلب جنین نیز همراه است. این حالت بسیار نادر است و احتمال آن 1 در هر 5000 بارداری است.

زایمان زودرس:

زایمانی که مابین هفته های 20 تا 37 ام بارداری اتفاق می افتد به زایمان زودرس معروف است. این حالت، با گرفتگی عضلانی، انقباضات منظم، فشار داخل لگن و درد پشت همراه است. چند روز قبل از اینکه بدن تان آماده زایمان شود، پلاگین موکوسی تان ترشح می شود که باعث شروع خونریزی می شود. این یک شوی خونی است که نیاز به مراجعه فوری به نزد ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد.

برخی از علل دیگر خونریزی در اواخر دوران بارداری عبارت اند از:

لکه بینی (کم رنگ) طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با این حال، خونریزی شدید واژینالی که نوار بداشتی تان را مرطوب می کند، نگران کننده است. خونریزی همیشه نشانه ای از سقط جنین نیست چون برخی از زنان که خونریزی شدیدی را تجربه می کنند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند.

قضاوت در مورد علت دقیق خونریزی واژینالی ممکن نیست زیرا عوامل بسیاری می توانند این وضعیت را ایجاد کنند. توصیه فراگیر ما این است که برای رفع تردیدتان با دکتر خود مشورت کنید.

از یک پد یا نوار بهداشتی استفاده کنید، زیرا به شما کمک می کند تا میزان لکه بینی یا خونریزی تان را پیگیری کنید. نوع و رنگ خون خود را مشاهده کنید (قهوه ای، قرمز، صورتی یا لخته خونی). تمام مسائل خود را با پزشک تان در میان بگذارید و به هنگام خونریزی در بارداری، رابطه جنسی نداشته باشید و از تامپون یا پد استفاده کنید.

پزشک واژن تان را بررسی می کند و ممکن است اسکن سونوگرافی را برایتان توصیه کند. برای بررسی علت عارضه، سونوگرافی واژینال و شکم همزمان انجام می گیرد. همچنین پزشک تان ممکن است چند تست عادی مانند آزمایش خون و ادرار را برایتان پیشنهاد کند. این آزمایشات سطح هورمون بارداری و هر یک از علائم زیر را بررسی می کنند. این علائم، ممکن است نشانه ای از سقط جنین یا هر گونه وضعیت جدی دیگر باشد:علائم بارداری با لکه بینی

اگر در مراحل اولیه بارداری خود خونریزی داشته باشید، تا زمانی که دکتر شما را معاینه و راهنمایی نکرده است، به سادگی می توانید پیگیر مسئله خود باشید. استراحت کنید، استرس را از خود دور کنید و ورزش سنگین انجام ندهید. از رابطه جنسی اجتناب کنید، از یک تامپون و یا پاد بارور استفاده کنید. همیشه آب بدن خود را با نوشیدن مقدار زیادی آب حفظ کنید. همچنین، تعداد پد های مورد استفاده خود را چک کنید. اگر در اواخر دوران بارداری خونریزی شدیدی داشته باشید، باید بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.

آزمایش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که پزشک ممکن است برای ارزیابی علت خونریزی غیر طبیعی در دوران بارداری اجرا کند:

درمان، بستگی به علت اصلی خونریزی دارد.  ممکن است فرد به آزمایشات پزشکی نیاز داشته باشد.

سونوگرافی، حاملگی خارج از رحمی را شناسایی می کند. پزشک ممکن است برایتان دارو تجویز کند یا توصیه به عمل جراحی کند.

ممکن است داروهای متوترکسات (ترکسال، رماتیرکس) برایتان تجویز شود، که بافت های در حال رشد را از بین می برند.

جراحی، یک گزینه درمانی برای کسانی است که بدن شان مستعد پذیرش متوترکسات نیست. یا در صورتی که فردی تصمیم به دارو درمانی نداشته باشد، ممکن است گزینه جراحی را انتخاب کند. جراحی لاپاراسکوپی از طریق لوله فالوپ باعث برش کوچکی در ناحیه شکمی می شود و حاملگی خارج رحمی را برطرف می کند. لوله فالوپی ممکن است در این روند آسیب ببیند، زیرا حاملگی خارج از رحمی به لوله فالوپی آسیب می زند.

اگر در معرض خطر سقط جنین هستید و خونریزی دارید، پزشک ممکن است انجام برخی از فعالیت ها را برایتان توصیه کند. او ممکن است استراحت مطلق در منزل را به شما پیشنهاد کند تا درد و خونریزی تان کاهش یابد. شما باید حداقل سه هفته از مقاربت جلوگیری کنید. همچنین از تامپون استفاده نکنید و دوش نگیرید.

اگر خونریزی شما ناشی از سقط فراموش شده جنین باشد، ممکن است دکتر شما را پذیرش کند یا درمان خانگی را برایتان توصیه کند. پس از بحث در مورد مزایا و خطرات هر دو گزینه پیشنهادی پزشک، انتخاب صورت می گیرد. هنگام عمل، اندازه و سن جنین مهم است.

در این حالت، جنین و بافت های مجاور آن بطور کامل خارج می شوند. شما هنگامی می توانید مرخص شوید که سونوگرافی بافت باقی مانده ای را نشان ندهد.

اگر در اواخر دوران بارداری خونریزی واژینال داشته باشید، علائم شوک و خونریزی تان به طور کامل تحت کنترل قرار می گیرد. در صورت امکان، انتقال خون و تزریق وریدی مایعات نیز صورت می گیرد. همچنین علائم مشکل جنین بررسی می شود. درمان احتمالی بستگی به علت عارضه و سن جنین دارد.

اگر این شرایط باعث خونریزی تان شود، پزشکان همیشه ترجیح می دهند نوزاد را با سزارین به دنیا بیاورند. اگر از خونریزی شدیدی رنج می برید، باید برای زایمان فوری به بیمارستان بروید. اگر انقباض داشته باشید، برای متوقف کردن یا کاهش آن تزریق وریدی مایعات صورت می گیرد. در صورتی که هفته 36 ام بارداری خود را کامل نکرده باشید و خونریزی تان شدید نباشد، پزشک میزان خون شما و ضربان قلب جنین را کنترل خواهد کرد و برای کامل شدن ریه های کودک تان دارویی تجویز خواهد کرد. هنگامی که به هفته 36 ام بارداری خود رسیدید، پزشک مجددا وضعیت ریه های جنین را بررسی می کند و آماده زایمان می شوید.

در مورد جفت سر راهی، تمام زایمان ها به صورت سزارین انجام می گیرند، زیرا خونریزی ممکن است برای جنین خطرناک باشد. در موارد نادر، زمانی که جفت ناحیه دهانه رحم را پوشش ندهد، می توانید زایمان طبیعی داشته باشید. در زایمان سزارین، حدود 3 پینت خون از دست می دهید.

در این مورد، زایمان واژینال به سزارین ترجیح داده می شود. اگر خونریزی شدیدی داشته باشید، زایمان سزارین خواهید داشت. اگر بارداری شما بیش از 36 هفته باشد، داروهایی به صورت وریدی برای رفع انقباضات و اجرای بی خطر زایمان واژینال برایتان تزریق می شود. اگر بارداری شما در کمتر از 36 هفته خود باشد و خونریزی شدیدی نداشته باشید، در بیمارستان بستری می شوید و میزان خون و ضربان قلب جنین تان مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین، برای کامل شدن ریه های کودک تان دارویی تجویز می شود. هنگامی که ریه های نوزادتان کامل شد، سزارین انجام می گیرد.

اگر نتایج آزمایشات نشان دهنده پارگی رحم تان باشد، فورا سزارین می شوید. جراح ممکن است رحم تان را بردارد. اما اگر می خواهید فرزندان بیشتری داشته باشید، جراح، رحم شما را ترمیم می کند. همچنین، در این شرایط شما به انتقال خون زیادی نیاز دارید زیرا در طول عمل جراحی، خونریزی شدیدی خواهید داشت.

در صورتی که پس از درمان مناسب، متوجه هر گونه عارضه ای چون درد شکم، خونریزی یا تب شوید، باید سریعا موضوع را پیگیری کنید.

یک راه مطمئن برای جلوگیری از بروز عوارض حاملگی این است که رابطه خوبی با پزشک خود داشته باشید و چکاپ های روتین خود را انجام دهید. در صورتی که در بارداری های قبلی خود این عوارض را تجربه کرده باشید توجه به این نکته، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

راه دوم برای داشتن حاملگی امن، کنترل عوامل خطر است. شما باید مصرف کوکائین و تنباکو را کاملا کنار بگذارید و اگر فشارخون بالایی دارید، سعی کنید تحت نظارت پزشک باشید.

کلام آخر:

در صورت تجربه هر گونه خونریزی در دوران بارداری، بدون توجه به زمان آن و صرفا برای کسب اطمینان، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. شما برای کمک بیشتر به مشخص شدن علت عارضه توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی، باید آماده پاسخ دهی به جزئیات خونریزی خود، از جمله، میزان، رنگ و مدت زمان خونریزی تان باشید.

اگر به سبب هر کدام از دلایل فوق، سقط جنین داشته باشید، این بدان معنا نیست که شما نابارورید. خوب است بدانید که شما اولین و آخرین کسی نیستید که چنین فاجعه ای را تجربه می کنید. اکثر زنان در طول عمر باروری خود حداقل یکبار سقط جنین را تجربه می کنند. سقط جنین می تواند باعث خلاء عاطفی شود، اما این آخر دنیا نیست. حتی پس از سقط جنین هم می توانید باردار شوید. جلسه مشاوره با متخصص زنان و زایمان بهترین راه برای اقدام به بارداری است و تنها لازمه آن مثبت اندیشی و شجاعت است!

بیشتر اوقات، یک لکه بینی کمرنگ، به هیچ وجه سلامت شما و نوزادتان را به خطر نمی اندازد، گرچه خونریزی گاهی ممکن است برای حاملگی تان مشکل ساز باشد. اگر باردار هستید، باید از خونریزی خود آگاه باشید. اگر در دوران بارداری خود شاهد خونریزی نامنظم یا قاعدگی بودید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

امیدواریم شک و تردیدتان را در مورد لکه بینی و خونریزی واژینال در دوران بارداری برطرف کرده باشیم. مواظب خودتان باشید! حاملگی شاد و سالمی داشته باشید.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

علائم بارداری با لکه بینی
علائم بارداری با لکه بینی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *